کندل دوجی سنجاقک چیست؟ – نحوه تشخیص و استفاده به زبان ساده

۷۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
کندل دوجی سنجاقک چیست؟ – نحوه تشخیص و استفاده به زبان ساده

کندل دوجی سنجاقک در تحلیل تکنیکال یکی از انواع الگوهای شمعی در نمودار قیمت است که بیان‌گر احتمال برگشت روند به سمت سطوح بالاتر قیمتی است. بنابراین زمانی که تریدرها این الگوی قیمتی را در نواحی حمایتی در نمودار قیمت مشاهده می‌کنند می‌توانند با توجه به افزایش میزان تقاضا در نواحی حمایتی در موقعیت‌های مناسبی نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ اقدام کنند. در این مطلب از مجله فرادرس در ابتدا کندل دوجی سنجاقک را شرح می‌دهیم و نحوه تشخیص آن را در نمودار قیمت بیان می‌کنیم. در ادامه نحوه ترید با استفاده از این الگوی شمعی را شرح می‌دهیم و تشکیل کندل دوجی را در نواحی مهم قیمتی همانند نواحی مقاومت و حمایت توضیح می‌دهیم.

997696

کندل دوجی سنجاقک چیست؟

«کندل دوجی سنجاقک» (Dragonfly Doji) یکی از انواع الگوهای کندلی در تحلیل تکنیکال است که در آن قیمت باز شدن، بسته شدن و بیشینه قیمتی یکسان است. بنابراین این الگوی کندل تقریبا بدون بدنه است و سایه‌ای بلند در قسمت پایین دارد.

سایه بلند موجود در قسمت پایین این کندل بیان‌گر این موضوع است که در ابتدا فشار فروش بالایی در تایم‌فریم مربوطه ایجاد شده است. اما پس از مدتی خریداران توانسته‌اند قیمت را تا سطوح بالاتر برسانند. در این حالت افزایش قیمت به سطوح بالاتر روی می‌دهد و قیمت بسته شدن کندل دوجی سنجاقک تقریبا برابر با قیمت باز شدن این کندل می‌شود.

کندل دوجی سنجاقک
کندل دوجی سنجاقک

Dragonfly Doji در تحلیل تکنیکال

کندل دوجی سنجاقک یکی از انواع کندل‌های دوجی در تحلیل تکنیکال است. بنابراین این الگوی کندلی شباهت‌های زیادی به الگوهای کندل دوجی دارد. برای مثال در کندل دوجی سنجاقک قیمت باز شدن و بسته شدن کندل یکسان است. این خصوصیت یکی از خصوصیات کندل‌های دوجی در تحلیل تکنیکال است.

علاوه بر این کندل‌های دوجی می‌توانند دارای سایه‌هایی بلند در دو طرف یا سایه‌ای بلند در بالا یا پایین بدنه باشند. این خصوصیت نیز در کندل دوجی سنجاقک وجود دارد. همان‌طور که پیش‌تر در معرفی این الگوی کندلی شرح دادیم، کندل دوجی سنجاقک شدو بلندی در قسمت پایین بدنه دارد.

چه زمانی کندل دوجی سنجاقک تشکیل می‌شود؟

کندل دوجی سنجاقک زمانی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود که خریداران بتوانند روند نزولی قیمت بعد از باز شدن کندل را به سمت بالا برگردانند. بنابراین این الگوی کندلی زمانی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود که پس از باز شدن کندل در ابتدا فروشندگان قیمت را پایین بیاورند و در ادامه خریداران با افزایش فشار خرید بتوانند قیمت را به همان سطح باز شدن کندل برگردانند.

نحوه تشخیص کندل دوجی سنجاقک

برای اینکه بتوانیم کندل دوجی سنجاقک را در نمودار قیمت تشخیص دهیم می‌بایست به‌دنبال کندل‌هایی با طول سایه بلند در قسمت پایین آن‌ها باشیم که بدون بدنه هستند. کندل‌های دوجی سنجاقک سایه بالایی ندارند یا سایه‌ بالایی بسیار کوچکی در بالای بدنه آن‌ها دیده می‌شود.

بنابراین زمانی که در نمودار قیمت کندل‌هایی را مشاهده کنیم که قیمت باز شدن، بسته شدن و بیشینه قیمتی آن‌ها یکسان است، با کندل‌های دوجی سنجاقک روبه‌رو هستیم.

طول سایه بلند که این کندل‌های دوجی در قسمت پایین آن دارند نشانه‌ای از برگشت قیمت از سطوح پایین‌تر قیمتی به سمت بالا است. کندل‌های دوجی سنجاقک همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، می‌توانند در انتهای روندهای نزولی در نمودار قیمت مشاهده شوند.

در تصویر زیر کندل‌های نزولی قرمز که بیان‌گر روندهای نزولی در بازار مربوطه هستند، در نمودار تشکیل شده است. در ادامه کندل دوجی سنجاقک با طول سایه پایینی بلندی تشکیل شده است که نشان‌دهنده برگشت قیمت به سطوح بالاتر است.

کندل دوجی سنجاقک در نمودار قیمت
کندل دوجی سنجاقک در نمودار قیمت

نحوه استفاده از کندل دوجی سنجاقک

کندل دوجی سنجاقک می‌تواند به عنوان یکی از انواع کندل‌های برگشتی در تحلیل تکنیکال استفاده شود. برای این منظور تریدرها می‌بایست به مکان شکل‌گیری این کندل توجه کنند. در این حالت زمانی که این کندل در انتهای روندهای نزولی در نمودار قیمت تشکیل شود به این معنی است که احتمال برگشت روند نزولی به صعودی در نمودار قیمت وجود دارد.

بنابراین تریدرها برای اینکه بتوانند از این کندل برگشتی در ترید استفاده کنند، در ابتدا می‌بایست نواحی مهم قیمتی در نمودار را شناسایی کنند. این نواحی منطبق با نواحی حمایت و مقاومتی در نمودار است که بر روی نوسانات قیمتی در نمودار مربوطه تاثیرگذار است.

بنابراین زمانی که کندل دوجی سنجاقک در کف‌های قیمتی نزدیک به سطوح حمایتی در نمودار قیمت تشکیل شود، می‌تواند همانند یک کندل بازگشتی عمل کند. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، زمانی که در انتهای روند نزولی کندل دوجی سنجاقک تشکیل می‌شود، تریدرها منتظر نشانه‌های بعدی برای ورود به پوزیشن لانگ هستند.

در این حالت در صورتی که کندل بعدی صعودی باشند می‌تواند به عنوان نشانه دیگری از برگشت روند در نظر گرفته شود. از سویی دیگر با توجه به اینکه قیمت در نواحی حمایتی یا مقاومتی دارای نوسانات زیادی می‌شود، بنابراین ممکن است شروع روند صعودی بعد از مدتی نوسان یا پولبک به سطوح پایین‌تر قیمتی انجام شود.

این حالت در تصویر بالا مشاهده می‌شود. در این مثال همان‌طور که مشاهده می‌کنید، بعد از تشکیل کندل دوجی سنجاقک قیمت با تشکیل کندل‌های دوجی در ابتدا به سطوح قیمتی پایین‌تر پولبک زده است و در ادامه به سمت بالا حرکت می‌کند.

یادگیری الگوهای شمعی با فرادرس

برای اینکه تریدرها بتوانند روندهای قیمتی در بازارهای مالی را پیش‌بینی کنند، می‌بایست توانایی تشخیص و تحلیل الگوهای شمعی را داشته باشند. الگوهای شمعی می‌توانند از الگوهای تک کندلی همانند کندل اسپایک یا کندل‌های دو یا چند کندلی همانند الگوی کندل اینگالف در تحلیل تکنیکال تشکیل شوند.

این الگوهای کندلی به تریدرها کمک می‌کند تا با توجه به الگوی مربوطه و محل تشکیل شدن آن، روندهای آتی را پیش‌بینی کنند. زمانی که تریدرها روندهای قیمتی را با استفاده از ابزارهای مختلفی همانند میانگین متحرک‌ها در نمودار قیمت بررسی می‌کنند، در نهایت می‌بایست با پیدا کردن الگوهای شمعی همانند کندل دوجی سنجاقک موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند. از سویی دیگر بررسی کندل‌ها و الگوهای شمعی در تایم‌فریم‌های بالاتر نمایی کلی‌تر از نحوه عملکرد بازار مربوطه را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌های آموزشی متنوعی در حوزه تحلیل تکنیکال و الگوهای شمعی در فرادرس تهیه شده است که برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

انواع کندل دوجی

کندل‌های دوجی نشان‌دهنده وجود بی‌تصمیمی در بازار و نوسان قیمت هستند. کندل‌های دوجی را می‌توان به شکل دو خط عمود بر هم در نمودار قیمت شناسایی کرد. در کندل دوجی بدنه وجود ندارد یا در صورت وجود بسیار کوچک است. در این حالت خط افقی بیان‌گر قیمت باز شدن و بسته شدن کندل در تایم‌فریم مربوطه است.

از سویی دیگر خط عمودی بیان‌گر بیشینه و کمینه قیمت در تایم‌فریم مورد‌نظر است. با توجه به محل قرارگیری خط افقی در کندل دوجی، این الگوی شمعی می‌تواند انواعی به‌نام‌های کندل سنجاقک و کندل سنگ قبر نیز داشته باشد. انواع کندل دوجی را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

  • کندل دوجی معمولی
  • کندل دوجی پایه بلند
  • کندل دوجی سنگ قبر
  • کندل دوجی سنجاقک
  • کندل دوجی چهار قیمت
انواع کندل دوجی
انواع کندل دوجی

کندل دوجی پایه بلند

کندل دوجی پایه بلند نوعی کندل دوجی است که سایه‌های بلندی در بالا و پایین کندل وجود دارد. وجود سایه‌های بلند در بالا و پایین بدنه کندل نشان‌دهنده وجود نوسانات قمیتی زیاد در تایم‌فریم مربوطه است. سایه پایینی در کندل دوجی پایه بلند نشان‌دهنده ریزش قیمت تا سطوح پایینی و برگشت دوباره آن به سمت قیمت باز شدن کندل است.

از سویی دیگر سایه بلندی که در بالای کندل دوجی پایه بلند مشاهده می‌شود، بیان‌گر حرکت قیمت به سطوح بالاتر قیمتی و برگشت آن به سمت قیمت باز شدن کندل است.

کندل دوجی سنگ قبر

کندل دوجی سنگ قبر یکی از انواع کندل دوجی در تحلیل تکنیکال است که در آن قیمت باز شدن، بسته شدن و کمینه قیمتی با هم برابر است. کندل دوجی سنگ قبر دارای سایه بلندی در قسمت بالای بدنه است که نشان‌دهنده برگشت قیمت از سطوح بالاتر قیمت به سمت قیمت باز شدن کندل است.

کندل دوجی سنگ قبر این موضوع را نشان می‌دهد که در ابتدا فشار خریداران باعث شده است تا قیمت به سمت بالا حرکت کند. اما در ادامه فروشندگان توانسته‌اند با افزایش میزان عرضه در بازار مربوطه، قیمت را به سمت سطوح پایین‌تر برگردانند. بنابراین زمانی که کندل دوجی سنگ قبر در نواحی بالای نمودار و نزدیک به نواحی مقاومتی مشاهده شود، می‌تواند نشانه‌ای از برگشت روند به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی باشد.

کندل دوجی چهار قیمت

یکی دیگر از انواع کندل‌های دوجی، کندل دوجی چهار قیمت است که نشان‌دهنده ناتوانی بازار در ایجاد تغییرات قیمتی است. این نوع کندل دوجی همانند خطی افقی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود و در آن قیمت‌های باز شدن، بسته شدن، بیشینه و کمینه قیمتی یکسان است. این کندل بیان‌گر این موضوع است که در تایم‌فریم مربوطه نوسان قیمتی در بازار مربوطه وجود نداشته است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کندل‌های دوجی می‌توانید مطلب کندل دوجی چیست را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

اهمیت رنگ Dragonfly Doji

در نمودار قیمت ممکن است برخی از کندل‌های دوجی سنجاقک را با رنگ‌های سبز یا قرمز مشاهده کنیم. سوالی که در این حالت ممکن است مطرح شود این است که آیا رنگ بدنه کندل دوجی سنجاقک اهمیت دارد. جواب این سوال منفی است.

بنابراین رنگ قرمز یا سبز کندل دوجی برای تریدرها اهمیت ندارد و تریدرها برای اینکه بتوانند پیش‌بینی بهتری از روندهای آتی در نمودار قیمت به‌دست آورند، کندل‌هایی که بعد از کندل دوجی سنجاقک تشکیل می‌شود را در نمودار مربوطه بررسی می‌کنند. در این حالت در صورتی که کندل بعد از این الگوی کندلی صعودی باشد، احتمال ادامه‌دار بودن روند افزایشی قیمت در بازار موردنظر را بیشتر می‌کند.

کندل‌های دوجی سنجاقک سبز و قرمز
کندل‌های دوجی سنجاقک سبز و قرمز

کندل دوجی سنجاقک قرمز

زمانی که در کندل دوجی سنجاقک قیمت بسته شدن مقداری پایین‌تر از قیمت باز شدن کندل باشد، رنگ بدنه این کندل قرمز می‌شود که به آن کندل دوجی سنجاقک قرمز می‌گویند.

کندل‌های دوجی سنجاقک معمولا دارای بدنه نیستند و قیمت باز و بسته شدن آن‌ها یکسان است. اما در موارد در نمودار قیمت شاهده تشکیل کندل‌های دوجی سنجاقک با بدنه‌ای بسیار کوچک هستیم. در این حالت با توجه به بالا یا پایین بودن قیمت بسته شدن کندل مربوطه رنگ این کندل‌ها می‌تواند تغییر کند.

کندل دوجی سنجاقک سبز

زمانی که قیمت بسته شدن کندل دوجی سنجاقک مقداری بالاتر از قیمت باز شدن آن باشد، کندل دوجی سنجاقک سبز در نمودار قیمت تشکیل می‌شود.

تشکیل این الگوی کندلی در نمودار قیمت بیان‌گر این است که بعد از ریزش قیمت و تشکیل سایه‌ای بلند در قسمت پایین کندل، خریداران با افزایش تقاضا توانسته‌اند قیمت را تا سطوح بالاتری افزایش دهند. در این کندل رنگ سبز نشان‌دهنده برتری خریداران نسبت به فروشندگان است و نشانه‌ای از احتمال بیشتر برای ادامه روند صعودی در بازار مربوطه است.

ترید با کندل دوجی سنجاقک

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از کندل دوجی سنجاقک معامله کنند، در ابتدا نیاز دارند تا این الگوی کندلی را در نمودار قیمت شناسایی کنند. بنابراین می‌بایست با توجه به خصوصیات مربوط به این الگوی کندلی، کندل دوجی سنجاقک را در نمودار پیدا کنند. در ادامه می‌بایست موقعیت قرارگیری این کندل در نمودار را نیز مشخص کنند.

این موضوع به این دلیل است که محل تشکیل کندل دوجی سنجاقک همانند دیگر الگوهای کندلی در تحلیل تکنیکال از اهمیت بالایی برخودار است. برای روشن شدن نحوه ترید با کندل سنجاقک در تحلیل تکنیکال در ادامه مراحل ترید با استفاده از این الگو را شرح می‌دهیم.

ترید الگوی سنجاقک در نمودار
ترید الگوی سنجاقک در نمودار

مراحل ترید با Dragonfly Doji

برای اینکه بتوانیم با استفاده از الگوی دوجی سنجاقک در نمودار قیمت معامله کنیم می‌توانیم مراحل زیر را اجرا کنیم.

شناسایی روند قیمت

اولین گام برای انجام ترید با استفاده از الگوهای کندلی همانند الگوی سنجاقک در تحلیل تکنیکال، شناسایی روند اصلی در نمودار قیمت است. شناسایی روند قیمت از این جهت دارای اهمیت است که احتمال موفقیت برای تریدهایی که در جهت روند اصلی هستند برای معامله‌گران بیشتر است.

بنابراین زمانی که روند اصلی در بازار مربوطه صعودی است، تریدرها برای افزایش احتمال موفقیت در معاملات خود بهتر است وارد معاملات لانگ شوند. در این حالت می‌توانند تارگت معاملات خود را در سطوحی بالاتر از قیمت ورود به معامله قرار دهند.

از سویی دیگر زمانی که روند اصلی قیمت در بازار مربوطه نزولی است، تریدرها برای افزایش احتمال موفقیت در معاملات می‌توانند وارد پوزیشن‌های معاملاتی شورت شوند تا بتوانند از روندهای کاهشی در نمودار قیمت استفاده کنند. بنابراین زمانی ترید با استفاده از الگوی سنجاقک احتمال موفقیت بیشتری دارد که این الگو در میانه روندهای صعودی یا انتهای روندهای نزولی تشکیل شود.

شناسایی نواحی حمایتی

شناسایی نواحی حمایتی در ترید الگوی سنجاقک از این نظر دارای اهمیت است که زمانی که کندل سنجاقک در نزدیکی نواحی حمایتی تشکیل می‌شود، احتمال ادامه‌دار بودن روند افزایشی در کندل سنجاقک بیشتر می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا پس از تشکیل الگوی سنجاقک نیز احتمال تشکیل کندل‌های سبز صعودی در نمودار قیمت بیشتر شود.

نواحی حمایتی در انتهای روندهای نزولی اصلی در نمودار قیمت می‌توانند باعث برگشت روند نزولی به سمت سطوح بالاتر قیمتی شوند. در مواردی نیز نواحی حمایتی را می‌توان با استفاده از اندیکاتورهایی همانند میانگین متحرک در نمودار قیمت شناسایی کرد. در این حالت با توجه به واکنش قیمت به میانگین متحرک‌ها در روندهای صعودی، تریدرها می‌توانند در زمان تشکیل کندل سنجاقک در نزدیکی میانگین‌های متحرک در روندهای صعودی وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند.

شناسایی Dragonfly Doji

پس از مشخص کردن روندهای اصلی قیمت و نواحی حمایت و مقاومتی، در مرحله بعدی نیاز است تا الگوی سنجاقک را در نمودار شناسایی کنیم. برای این منظور با توجه به افزایش فشار خرید در نواحی حمایتی در نمودار قیمت در ابتدا می‌توانیم این نواحی را برای پیدا کردن کندل سنجاقک بررسی کنیم.

نواحی حمایتی می‌توانند در انتهای روندهای نزولی اصلی در نمودار قیمت تشکیل شوند که در این حالت قیمت در محدوده‌ای قیمتی برای مدتی درجا می‌زند. از سویی دیگر ممکن است سطوح حمایتی دیگری که از اهمیت پایین‌تر برخوردارند نیز در میانه روندهای صعودی تشکیل شوند که قیمت به آن‌ها پولبک می‌زند. در هر کدام از این نواحی حمایتی احتمال تشکیل الگوی سنجاقک در نمودار قیمت وجود دارد.

ورود به پوزیشن لانگ

پس از تشکیل کندل دوجی سنجاقک در نواحی حمایتی در نمودار قیمت احتمال افزایش قیمت وجود دارد. برای این منظور در ابتدا تریدرها منتظر می‌مانند تا کندل بعدی نیز تشکیل شود. در این حالت پس از دریافت تاییدهای لازم با توجه به کندل صعودی بعد از الگوی سنجاقک می‌توانند وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند و از روند صعودی احتمالی کسب سود کنند.

حد ضرر و تارگت در ترید Dragonfly Doji

همزمان با ورود به معامله در ترید الگوی سنجاقک تریدرها می‌بایست نسبت به قرار دادن حد ضرر و تارگت در معامله مربوطه اقدام کنند. برای این منظور تریدرها می‌توانند در قیمتی پایین‌تر از سایه پایینی کندل سنجاقک حد ضرر معامله را قرار دهند. از سویی دیگر تارگت را می‌توانند با توجه به روند صعودی احتمالی در ناحیه مقاومتی بعدی در نمودار قیمت در نظر بگیرند.

ترید Dragonfly Doji در روند صعودی

در مواردی ممکن است کندل دوجی سنجاقک در میانه روندهای صعودی در نمودار قیمت تشکیل شود. در این حالت تریدرها این کندل را در میانه روندهای صعودی به عنوان نوعی الگوی ادامه‌دهنده در نظر می‌گیرند. در این حالت تفسیر تشکیل این کندل در میانه روندهای صعودی را می‌توان این‌گونه بیان کرد که زمانی که نمودار قیمت صعودی است، قیمت‌ها به‌تدریج دارای بیشینه‌ها و کمینه‌های بیشتری می‌شوند.

اما روند افزایشی قیمت در روندهای صعودی با پولبک‌هایی نیز همراه است. این پولبک‌های قیمتی در روندهای صعودی می‌تواند به شکل الگوی سنجاقک در تحلیل تکنیکال باشد. بنابراین تشکیل الگوی سنجاقک در روندهای صعودی زمانی روی می‌دهد که در روندهای افزایشی در مواردی فروشندگان می‌توانند قیمت را پایین بیاورند. اما این پایین آمدن قیمت ادامه‌دار نیست و خریداران با افزایش تقاضا در همان تایم‌فریم، قیمت را دوباره افزایش می‌دهند.

در این حالت برای ترید الگوی سنجاقک در روندهای صعودی تریدرها می‌توانند در قیمت‌هایی بالاتر از قیمت باز یا بسته شدن کندل سنجاقک وارد پوزیشن لانگ شوند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کندل سنجاقک در میانه روند صعودی تشکیل شده است.

تریدرها با توجه به اینکه روند اصلی را صعودی پیش‌بینی می‌کنند، می‌‌توانند پس از تشکیل این الگو و دریافت تاییدهای کندلی دیگر همانند تشکیل کندل سبز صعودی در ادامه روند افزایشی وارد پوزیشن لانگ شوند. در این حالت می‌توانند سطوح قیمتی پایین‌تر از سایه پایینی الگوی سنجاقک را به عنوان حد ضرر و سطوح مقاومتی بالاتر از قیمت ورود را به عنوان تارگت قیمتی انتخاب کنند.

ترید کندل سنجاقک در روند صعودی
ترید کندل سنجاقک در روند صعودی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

کندل دوجی در مقاومت

زمانی که کندل‌های دوجی در نواحی مقاومتی در نمودار قیمت تشکیل می‌شوند بیان‌گر این موضوع هستند که روندهای صعودی در برخورد با ناحیه مقاومتی قدرت خود را از دست داده‌اند و نوعی بی‌تصمیمی در بازار مربوطه ایجاد شده است. در این حالت با توجه به میزان قدرت و اعتبار ناحیه مقاومتی، روند صعودی قبلی ممکن است تغییر مسیر داده یا پس از مدتی درجا زدن دوباره به روند افزایشی خود ادامه دهد.

در مواردی که کندل‌های دوجی با سایه‌ای بلند در نواحی مقاومتی معتبر تشکیل شوند، احتمال برگشت روند و شروع روندهای نزولی در بازار مربوطه بیشتر است. اما زمانی که ناحیه مقاومتی قدرت و اعتبار بالایی نداشته باشد و کندل‌های دوجی با طول سایه‌های بالایی و پایینی برابر تشکیل شوند، در این حالت احتمال ادامه روند صعودی قبلی و افزایش قیمت به سطوح بالاتر وجود دارد.

ترید Dragonfly Doji در روندهای نزولی

ترید الگوی سنجاقک در روندهای نزولی زمانی اهمیت پیدا می‌کند که این الگو نزدیک به نواحی مهم حمایتی در نمودار قیمت تشکیل شود. نواحی حمایتی در نمودار قیمت دارای سفارشات خرید زیادی هستند. سفارشات خرید در نواحی حمایتی باعث افزایش تقاضا و در نهایت باعث افزایش قیمت در نمودار مربوطه می‌شود.

در این حالت زمانی که الگوی سنجاقک در روندهای نزولی و در نزدیکی نواحی حمایتی تشکیل می‌شود، بیان‌گر افزایش میزان تقاضا از طرف خریداران است. این موضوع می‌تواند باعث برگشت روند نزولی و شروع روندهای افزایشی در نمودار مربوطه شود.

ترید الگوی سنجاقک در روندهای نزولی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

کندل دوجی در حمایت

در نواحی حمایتی نیز همانند نواحی مقاومتی با توجه به رقابت بین خریداران و فروشندگان در بازار مربوطه، امکان تشکیل الگوی کندل دوجی بیشتر است. زمانی که روندهای نزولی به نواحی حمایتی نزدیک می‌شوند، با توجه به افزایش قدرت خریداران در این ناحیه از قدرت فروشندگان کاسته می‌شود و نوعی بی‌تصمیمی در بازار مشاهده می‌شود.

تریدرها این موضوع را از تشکیل کندل‌های دوجی در ناحیه حمایتی متوجه می‌شوند. برای مثال در تصویر بالا در ناحیه حمایتی مربوطه کندل‌های دوجی تشکیل شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحلیل تکنیکال و ابزارهای تحلیلی مربوطه می‌توانید فیلم آموزش تحلیل تکنیکال در سرمایه گذاری بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید.

پس از تشکیل کندل یا کندل‌های دوجی در نواحی حمایتی، با توجه به شدت روند نزولی و میزان اعتبار ناحیه حمایتی این امکان وجود دارد که قیمت به سمت سطوح پایین‌تر ادامه مسیر دهد یا به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت کند. برای مثال زمانی که روندهای نزولی به حمایتی معتبر در تایم‌فریم‌های بالاتر برخورد می‌کنند، با توجه به افزایش سفارشات خرید در این ناحیه احتمال برگشت قیمت به سطوح بالاتر وجود دارد.

در این حالت ممکن است کندل دوجی سنجاقک در نواحی حمایتی تشکیل شود که بیان‌گر پرتاب قیمت به سمت بالا در واکنش به ناحیه حمایتی است. در این حالت تریدرها می‌توانند با در نظر گرفته تاییدهای بیشتر برای برگشت روند، وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند.

کندل دوجی سنجاقک در بازارهای مالی

برای انجام معاملات موفق در بازارهای مالی تریدرها علاوه بر بررسی عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت سهام و دارایی‌های مربوطه می‌بایست توانایی تحلیل نمودار قیمت با استفاده از انواع الگوهای شمعی همانند الگوی کندل سنجاقک را داشته باشند. این موضوع به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند با توجه به پیشینه قیمتی در نمودار مربوطه نواحی مهم قیمتی را شناسایی کنند و با توجه به الگوی شمعی تشکیل شده، نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ یا شورت اقدام کنند.

برای این منظور در ابتدا تریدرها نیاز دارند تا با توجه به بازار مربوطه عوامل بنیادی مرتبط با دارایی را تحلیل کنند. برای مثال در صورتی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، می‌توانند با بررسی عوامل تاثیرگذار بر رشد قیمت توکن‌ها همانند توکنومیک پروژه، توکن‌های پرپتانسیل در این حوزه را شناسایی کنند. سپس با توجه به رفتار قیمت و الگوهای شمعی موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت تحلیل بازارهای مالی با توجه به عوامل بنیادی و تحلیل الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال، فیلم‌های آموزشی متنوعی برای تحلیل و ترید در بازارهای مالی مختلف تهیه شده است که علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک‌های موجود در فهرست زیر به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

علاوه بر این برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر درباره تحلیل بازارهای مالی و ترید در آن‌ها می‌‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس کندل دوجی سنجاقک را شرح دادیم و توضیحاتی درباره این کندل در تحلیل تکنیکال بیان کردیم. سپس نحوه شناسایی و استفاده از این الگوی کندلی را بیان کردیم. کندل‌های دوجی انواعی دارند که در ادامه آن‌ها را شرح دادیم. برای این منظور کندل دوجی پایه بلند، کندل دوجی سنگ قبر و کندل دوجی چهار قیمت را توضیح دادیم.

سپس رنگ کندل دوجی سنجاقک را شرح دادیم. توضیحاتی درباره ترید کندل دوجی سنجاقک ارائه کردیم. بنابراین مراحل ترید با کندل سنجاقک را شرح دادیم و ترید با این الگوی کندلی را در روندهای صعودی و نزولی در نمودار قیمت بیان کردیم.

کندل دوجی می‌تواند در نواحی مهم قیمتی همانند نواحی مهم مقاومتی و حمایتی در نمودار تشکیل شود. بنابراین در ادامه این مطلب تشکیل کندل دوجی را در مقاومت و حمایت به‌طور جداگانه بیان کردیم. در پایان نیز درباره کندل دوجی سنجاقک در بازارهای مالی توضیحاتی را ارائه کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
StrikeCFIFXOpen
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *