الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال چیست؟ – آموزش تشخیص و کاربرد به زبان ساده

۹۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال چیست؟ – آموزش تشخیص و کاربرد به زبان ساده

الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال یکی از انواع الگوهای هارمونیک است که معمولا شامل پنج نقطه X و A و B و C و D است. زمانی که این نقطه‌ها را به هم وصل کنیم، می‌توانیم با شناسایی روندهای قیمتی مربوطه، جهت حرکت احتمالی قیمت را تحلیل کنیم. تحلیل‌گران بازارهای مالی و تریدرها همواره به‌دنبال پیدا کردن روش‌هایی برای یافتن موقعیت‌های مناسب برای ورود به معامله و کسب سود از بازارهای پرنوسان مالی هستند. بنابراین از انواع ابزارهای تحلیلی در قالب الگوهای قیمتی و اندیکاتورها برای شناسایی روندها و تحلیل بازار استفاده می‌کنند. در این میان استفاده از الگوهای هارمونیک همانند الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به تریدرها در پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی کمک می‌کند. بنابراین در این مطلب از مجله فرادرس این الگو را شرح می‌دهیم و نحوه شناسایی و کاربردهای آن را بیان می‌کنیم. برای این منظور انواع الگوهای صعودی و نزولی پروانه را بیان می‌کنیم و کاربرد آن‌ها را در روندهای صعودی و نزولی بازار شرح می‌دهیم. در ادامه نیز توضیحاتی درباره الگوی پروانه در بازار ارزهای دیجیتال و بازار فارکس ارائه می‌کنیم.

997696

الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال

الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال یکی از انواع الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال است که تریدرها برای تحلیل قیمت در نمودار و پیدا کردن موقعیت‌های مناسب ورود به معامله از آن استفاده می‌کنند. این الگو نوعی الگوی هارمونیک برگشتی است و معمولا در انتهای روندهای صعودی یا نزولی در بازار تشکیل می‌شود.

در این حالت زمانی که در انتهای روندهای صعودی یا نزولی الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال تشکیل می‌شود، این موضوع را نشان می‌دهد که از قدرت روند قبلی کاسته شده است و احتمال برگشت روند وجود دارد.

ساختار الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال

تشخیص الگوی پروانه هارمونیک

زمانی که بخواهیم الگوی پروانه در نمودار قیمت را به‌طور دقیقی شناسایی کنیم، نیاز داریم تا تشکیل این الگو را با توجه به سطوح فیبوناچی در نمودار قیمت بررسی کنیم. بنابراین برای تشکیل الگوی پروانه در نمودار قیمت لازمست هرکدام از نقاط این الگو که محدوده روندهای قیمتی را نشان می‌دهند در نسبت معینی از سطوح فیبوناچی روند قیمتی قبلی قرار بگیرند. برای این منظور در ادامه نسبت‌های فیبوناچی لازم برای تشکیل هر کدام از روندهای این الگو را بیان می‌کنیم.

  • XA: این روند قیمتی اولین روند قیمتی در نمودار قیمت برای تشکیل الگوی پروانه است که قاعده خاصی ندارد.
  • AB: برای پیدا کردن قیمت B در نمودار قیمت می‌بایست از ابزار فیبوناچی استفاده کنیم. در این حالت با استفاده از این ابزار زمانی که از نقطه X به A با ابزار فیبوناچی حرکت می‌کنیم. نقطه B در سطح ۷۸/۶٪ از پایه XA قرار دارد.
  • BC: در این روند نیاز است تا نقطه C را در نمودار قیمت شناسایی کنیم. برای پیدا کردن این نقطه می‌بایست با استفاده از ابزار فیبوناچی بر روی پایه AB نقطه C را در نمودار قیمت مشخص کنیم. در این حالت پایه BC در سطح اصلاحی ۳۸/۲٪ یا ۸۸/۶٪ از پایه AB در نمودار قیمت است.
  • CD: زمانی که خط BC نسبت به پایه AB در نمودار قیمت با مشخصات ذکر شده تشکیل شود، در این حالت CD می‌تواند در نسبت فیبوناچی ۱۶۱/۸٪ یا ۲۶۱/۸٪ از پایه BC قرار می‌گیرد.
  • AD: در این حالت با توجه به مقادیر بالا بازوی فرضی AD نیز به‌گونه‌ای تشکیل می‌شود که ۱۲۷٪ یا ۱۶۱/۸٪ بازوی XA باشد.
نمونه‌هایی از الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال که در دو تصویر نشان داده شده‌اند.
نمونه‌هایی از الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال

الگوی پروانه در نمودار تحلیل تکنیکال

الگوی پروانه در نمودار قیمت می‌تواند به‌صورت تصویر زیر در نمودار ظاهر شود. در این حالت در نواحی از نمودار که قیمت در چهار روند قیمتی به شکل M انگلیسی در نمودار تشکیل شود، تریدرها می‌توانند الگوی پروانه را شناسایی کنند. در مواردی هم این الگو به صورت W انگلیسی در نمودار قیمت ظاهر می‌شود.

به عبارتی دیگر شکل این الگو در نمودار قیمت در روندهای نزولی شبیه حرف M انگلیسی است. الگوی پروانه در روندهای صعودی نمودار قیمت نیز مشاهده می‌شود که در این حالت شکلی شبیه حرف W انگلیسی دارد.

الگوی پروانه در نمودار قیمت
الگوی پروانه در نمودار قیمت

زمانی که قیمت در نمودار نوسان می‌کند، با توجه به نواحی حمایتی و مقاومتی موجود در نمودار قیمت و روندهای صعودی و نزولی ایجاد شده در آن، قیمت می‌تواند در قالب انواع الگوهای قیمتی همانند الگوی مثلث، کنج و دیگر الگوهای موجود در تحلیل تکنیکال ظاهر شود. در این حالت با توجه به الگوی قیمتی تریدرها می‌توانند موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله و قرار دادن حد ضرر و تارگت در نمودار شناسایی کنند.

آموزش تحلیل تکنیکال با فرادرس

برای اینکه بتوانیم انواع الگوها در تحلیل تکنیکال همانند الگوی پروانه را شناسایی کنیم، می‌بایست در ابتدا با مفاهمی از قبیل کمینه‌ها و بیشینه‌ها در نمودار قیمت، خط روند و ابزار فیبوناچی در تحلیل تکنیکال آشنا شوید. در ادامه افراد علاقه‌مند به تحلیل تکنیکال با استفاده از الگوهای هارمونیک می‌توانند مباحث مرتبط با این موضوع را دنبال کنند.

برای این منظور فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که علاقه‌‌مندان به تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. علاقه‌‌‌مندان می‌توانند برخی فیلم‌های آموزشی مقدماتی در تحلیل تکنیکال را مشاهده کنند و پس از یادگیری مفاهیم پایه‌ای در این تحلیل، فیلم‌های آموزشی پیشرفته‌تری در این حوزه را تهیه کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس در فرادرس
صفحه نخست مجموعه فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس

برای این منظور در ادامه فهرستی از فیلم‌های ‌آموزشی مرتبط با تحلیل تکنیکال را آورده‌ایم که می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

برای دسترسی به فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه نیز می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

الگوی پروانه هارمونیک

الگوی پروانه هارمونیک در تحلیل تکنیکال از چهار روند قیمتی تشکیل شده است. افرادی که می‌خواهند با توجه به الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال رفتار قیمت در نمودار را بررسی کنند می‌بایست به این موضوع توجه داشته باشند که در ابتدای تشکیل این الگوها در نمودار قیمت، این الگوها می‌توانند بسیار شبیه به الگوهای سقف دوقلو یا کف دوقلو در نمودار قیمت باشند ولی همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم، پایه‌های الگوی پروانه هارمونیک با توجه به نسبت‌های فیبوناچی تشکیل می‌شوند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه تفاوت الگوی پروانه و سقف و کف دو قلو را شرح می‌دهیم.

تفاوت الگوی پروانه با سقف و کف دوقلو

با توجه به شباهتی که برخی اوقات بین الگوی پروانه و الگوهای سقف و کف دوقلو در نمودار قیمت وجود دارد. تریدرها می‌بایست به تفاوت این الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال برای تحلیل بهتر نمودار قیمت توجه کنند.

در این حالت علاوه بر این که تریدرها می‌بایست تفاوت‌های ساختاری بین الگوی پروانه و الگوهای سقف و کف دوقلو در نمودار قیمت را در نظر بگیرند، لازم است این موضوع را نیز در ذهن داشته باشند که الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال هیچ الزامی به تشکیل در انتهای روندهای صعودی یا نزولی ندارد.

بنابراین با وجود اینکه این الگو معمولا در انتهای روندهای صعودی و نزولی در نمودار قیمت دیده می‌شود و احتمال برگشت روندهای قیمتی را پس از تشکیل بیشتر می‌کند، اما ممکن است در نواحی دیگری از نمودار قیمت نیز بتوانیم این الگو را مشاهده کنیم.

از سویی دیگر تریدرها برای اینکه بتوانند تحلیل بهینه‌ای از رفتار قیمت و روندهای آتی در نمودار قیمت با توجه به الگوهای سقف و کف دوقلو ارائه دهند، لازمست تا این الگوها را در انتهای روندهای صعودی و نزولی مشاهده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال می‌توانید مطلب الگوهای تحلیل تکنیکال که باید بشناسید را در مجله فرادرس مطالعه کنید.

الگوهای کف دو قلو و سقف دو قلو
الگوهای کف دو قلو و سقف دو قلو

کاربرد الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال

الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند انتهای روندهای قیمت را تشخیص دهند. بنابراین با استفاده از الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال تریدرها می‌توانند موقعیت‌های مناسبی را با توجه به شروع روند جدید یا اصلاح قیمت با توجه به شرایط نمودار قیمت شناسایی کنند.

برای این منظور با توجه به این که الگوهای پروانه می‌توانند در دو حالت الگوی پروانه صعودی و الگوی پروانه نزولی در نمودار قیمت تشکیل شوند، در ادامه هر کدام از الگوهای پروانه صعودی و نزولی را شرح می‌دهیم و کاربرد آن‌ها در نزدیکی نواحی مهم قیمتی در نمودار قیمت شرح می‌دهیم.

الگوی پروانه صعودی در تحلیل تکنیکال

الگوی پروانه صعودی در تحلیل تکنیکال بیان‌گر تغییر روند قیمت از نزولی به صعودی است. بنابراین زمانی که این الگو در نمودار قیمت تکمیل می‌شود، تریدرها به‌دنبال موقعیت‌های مناسب برای ورود به معامله یا خرید هستند. الگوی پروانه صعودی معمولا در انتهای روندهای نزولی تشکیل می‌شود و موقعیت‌های مناسبی را برای باز کردن پوزیشن لانگ در اختیار تریدرها قرار می‌دهد.

این موضوع زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود که این الگو در نواحی مهم حمایتی در نمودار قیمت ظاهر شود. برای درک بهتر این موضوع در ادامه تشکیل الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال را در نواحی حمایتی در نمودار قیمت شرح می‌دهیم.

کاربرد الگوی پروانه صعودی در نواحی حمایتی

الگوهای پروانه صعودی در نواحی حمایتی نیز می‌توانند تشکیل شوند. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها تاییدهای بیشتری برای باز کردن پوزیشن‌های لانگ و کسب سود از روند افزایشی قیمت در نمودار به‌دست آورند. نواحی حمایتی در تحلیل تکنیکال، نواحی از نمودار هستند که قیمت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد.

برای مثال در روندهای نزولی زمانی که قیمت به‌تدریج بیشینه‌ها و کمینه‌های کمتری در نمودار ثبت می‌کند، با نزدیک شدن به ناحیه حمایتی در نمودار قیمت این امکان وجود دارد که قیمت برای مدتی در ناحیه مربوطه درجا بزند. در این حالت قیمت ممکن است پس از مدتی درجا زدن به مسیر نزولی قبلی خود ادامه دهد.

اما در مواردی نیز می‌تواند با افزایش میزان تقاضا در این نواحی، قیمت به سمت سطوح بالاتری حرکت کند. در این حالت در نواحی حمایتی ممکن است الگوهای صعودی مختلفی همانند الگوی پروانه صعودی در نمودار قیمت تشکیل شود. در این شرایط تریدرها می‌توانند با بررسی شرایط نمودا موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پیکان سبز رنگ نشانه‌ای از احتمال حرکت قیمت به سطوح بالاتر قیمتی است.

الگوی پروانه صعودی
الگوی پروانه صعودی و احتمال صعود قیمت به سطوح بالاتر قیمت

الگوی پروانه نزولی در تحلیل تکنیکال

الگوی پروانه نزولی یکی دیگر از الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال است که برعکس الگوی پروانه صعودی است. بنابراین زمانی که تریدرها الگوی پروانه نزولی را در نمودار قیمت شناسایی می‌کنند، در ادامه به‌دنبال موقعیت مناسبی برای باز کردن پوزیشن‌های شورت و کسب سود از روند ریزشی بازار مربوطه هستند.

اما همان‌طور که برای ترید با دیگر الگوهای تحلیل تکنیکال، تریدرها می‌بایست علاوه بر بررسی الگوهای قیمتی در نمودار، شرایط دیگری از نمودار قیمت همانند میزان نزدیکی الگوی مربوطه به نواحی مهم قیمتی را در نظر بگیرند، زمانی که از الگوی هارمونیک پروانه در تحلیل تکنیکال نیز استفاده می‌شود، تریدرها می‌بایست این الگو را با توجه به موقعیت تشکیل آن در نمودار قیمت و میزان نزدیکی به نواحی مهم قیمتی در نمودار مربوطه بررسی کنند.

نواحی مهم در نمودار قیمت نواحی حمایتی و مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتر در نمودار هستند که قیمت در زمان نزدیک شدن به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. برای درک بهتر این موضوع در ادامه الگوی پروانه نزولی در تحلیل تکنیکال را در زمان نزدیک شدن به نواحی مهم مقاومتی بررسی می‌کنیم.

کاربرد الگوی پروانه نزولی در تحلیل تکنیکال

برای اینکه بتوانیم کاربرد الگوی پروانه نزولی در تحلیل تکنیکال را متوجه شویم در ابتدا نیاز داریم تا نحوه عملکرد قیمت پس از تشکیل الگوی پروانه نزولی در تحلیل تکنیکال را بررسی کنیم. در این حالت با مشاهده رفتار قیمت در نمودار پس از تشکیل الگوی پروانه نزولی متوجه می‌شویم که پس از تشکیل این الگو، قیمت معمولا تمایل دارد وارد روند نزولی شود.

این روند نزولی می‌‌تواند به عنوان نوعی اصلاح قیمتی در میانه روند صعودی اصلی باشد. در حالتی دیگر تشکیل الگوی پروانه نزولی ممکن است در نواحی مهم مقاومتی روی دهد. در این حالت پس از تشکیل الگوی پروانه این احتمال وجود دارد که قیمت تغییر جهت دهد و روندهای نزولی در نمودار قیمت شروع شود. بنابراین در ادامه می‌توانیم کاربرد الگوی پروانه نزولی در تحلیل تکنیکال را در هر کدام از این حالات بررسی کنیم.

کاربرد الگوی پروانه نزولی
الگوی پروانه نزولی در تحلیل تکنیکال

الگوی پروانه نزولی در روند صعودی

الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال به‌ عنوان یکی از انواع الگوهای برگشتی استفاده می‌شود. بنابراین زمانی که الگوی پروانه در روندهای صعودی مشاهده شود، احتمال برگشت قیمت به سطوح پایین‌تر وجود دارد. بنابراین تریدرها می‌توانند با مشاهده الگوی پروانه نزولی در میانه روندهای صعودی احتمال اصلاح قیمت را پیش‌بینی کنند.

در این حالت با توجه به استراتژی معاملاتی مربوطه تریدرها می‌توانند موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معاملات شورت در زمان اصلاح قیمت در نظر بگیرند. در این حالت با توجه به اینکه این تغییر جهت می‌تواند موقتی باشد بنابراین در این حالت می‌توانند با قرار دادن تارگت‌های معاملاتی در نواحی حمایتی نزدیک‌تر، از این اصلاح قیمتی کسب سود کنند.

در مواردی نیز تریدرها با شناسایی الگوی پروانه نزولی در میانه روندهای صعودی به‌دنبال پیدا کردن موقعیت‌های مناسبی برای باز کردن پوزیشن لانگ در زمان پولبک به نواحی حمایتی پایین‌تر هستند. در این حالت نیز تریدرها پس از اینکه الگوی پروانه نزولی را در روند صعودی شناسایی کردن، منتظر می‌مانند تا پس از تشکیل این الگو، قیمت به نواحی پایین‌تری از نمودار ریزش کند. این ریزش قیمتی همانند پولبک به حمایت‌های پایین‌تر است. در این شرایط تریدرها می‌توانند موقعیت‌های مناسبی را برای خرید یا باز کردن پوزیشن‌های لانگ پیدا کنند.

الگوی پروانه نزولی در نواحی مقاومتی

در مواردی که الگوی پروانه نزولی در نواحی مقاومتی در نمودار قیمت ظاهر می‌شود، تریدرها با اطمینان بیشتری می‌توانند وارد پوزیشن‌های شورت برای کسب سود از بازار ریزشی شوند. نواحی مقاومتی در نمودار نواحی قیمتی هستند که در آن‌ها سفارشات فروش زیادی قرار دارد.

با توجه به تجمع سفارشات فروش در این نواحی، زمانی که قیمت به آن‌ها می‌رسد، به سمت پایین پرتاب می‌شود. این موضوع مخصوصا در نواحی مقاومتی مربوط به تایم‌فریم‌های بالاتر از اهمیت بیشتری برخوردار است. از سویی دیگر با توجه به این که الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال یکی از انواع الگوهای بازگشتی قیمت محسوب می‌شود، بنابراین زمانی که الگوی پروانه نزولی در نزدیکی نواحی مقاومتی مهم در نمودار قیمت ظاهر می‌شود، احتمال برگشت روند به سمت سطوح پایین‌تر و تغییر روند صعودی به نزولی بیشتر می‌شود.

الگوی پروانه در ارز دیجیتال

الگوی پروانه را می‌توان برای تحلیل بازار رمزارزها نیز استفاده کرد. در بازار ارزهای دیجیتال معاملات مربوطه به رمزارزها انجام می‌شود. بنابراین همان‌طور که افراد می‌توانند دارایی‌هایی همانند سهام شرکت‌ها در بورس و فلزات گرانبها را در بورس کالا معامله کنند، در بازار کریپتو نیز افراد می‌‌توانند نسبت به انجام معاملات رمزارزها اقدام کنند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌‌کنید، الگوی پروانه در تایم‌فریم یک‌ساعته در نمودار بیت کوین تشکیل شده است. در این حالت نوسان قیمت در این تصویر به‌‌‌گونه‌ای است با ترسیم خطوط می‌‌توان الگوی پروانه را در آن مشاهده کرد. در این حالت تریدرها می‌توانند مطابق با خصوصیات مربوط به این الگو با استفاده از آن معامله کنند.

الگوی پروانه در ارز دیجیتال
الگوی پروانه در نمودار بیت کوین

هر کدام از ارزهای دیجیتال دارای نموداری است که در آن قیمت را می‌توان نسبت به دلار، استیبل کوین یا رمزارز دیگری مشاهده کرد. در این حالت با توجه به نوسان موجود در قیمت ارزهای دیجیتال تریدرها می‌توانند از انواع روش‌های ترید در این بازار استفاده کنند و با انواع روش‌های تحلیلی همانند الگوهای هارمونیک در این بازار ترید کنند. در این میان تریدرها می‌بایست توکن‌هایی را برای انجام ترید انتخاب کنند که احتمال بیشتری برای رشد قیمت برای آن‌ها وجود دارد.

اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشخص می‌شود که تاثیر عوامل مختلفی همانند کاربرد توکن و میزان عرضه و تقاضای مربوط به آن را در بازار مربوطه در نظر بگیریم. در این حالت برخی از توکن‌ها از بسترهای غیرمتمرکز بهتری استفاده می‌کنند که امکان رشد بیشتر را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

با توجه به این موضوع قبل از انتخاب توکن برای ترید می‌بایست، ارزهای دیجیتال را از لحاظ عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن‌ها نیز بررسی کنیم. این موضوع باعث می‌شود تا در زمان استفاده از الگوهای قیمتی همانند الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال بتوانیم با اطمینان بیشتری از سیگنال‌های مربوط به این الگوهای قیمتی در نمودار استفاده کنیم. با توجه به اهمیت این موضوع فیلم آموزش شناسایی توکن های ارز دیجیتال با رشد بالا در سرمایه گذاری فرادرس تهیه شده است که آن را می‌توانید از لینک زیر مشاهده کنید.

الگوی پروانه فارکس

یکی از بازارهای مالی که در آن می‌توان از الگوی پروانه استفاده کرد، بازار فارکس است. بازار فارکس بازاری است که ارزهای کشورها در آن مبادله می‌شود. در این بازار ارزش ارزهای کشورها نسبت به هم ترید می‌شود. به عبارتی دیگر ارزش هر ارز نسبت به ارز دیگر سنجیده می‌‌شود.

بنابراین در این بازار تریدرها جفت ارزها را نسبت به هم ترید می‌‌کنند. در این حالت زمانی که ارزش یک ارز نسبت به ارز دیگر افزایش یا کاهش می‌یابد، نمودار جفت ارز مربوطه روندی صعودی یا نزولی پیدا می‌کند. بنابراین تریدرها می‌توانند تغییرات ارزش جفت ارزهای کشورها را نسبت به هم ترید کنند.

برای این منظور می‌توانند از انواع ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال همانند الگوی پروانه استفاده کنند. نمودارهای جفت‌ارزها در بازار فارکس همانند نمودارهای قیمت در بازارهای دیگر است و در آن‌ها می‌توان نواحی حمایتی و مقاومتی را مشخص کرد و با توجه به روندهای صعودی و نزولی در آن‌ها از انواع الگوهای قیمتی همانند الگوی پروانه در بازار فارکس استفاده کرد.

ترید الگوی پروانه فارکس

برای ترید الگوی پروانه در بازار فارکس تریدرها می‌بایست تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی را یاد بگیرند. با توجه به اینکه الگوی پروانه یکی از انواع الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال است، بنابراین افرادی که قصد ترید الگوی پروانه در بازار فارکس را دارند در ابتدا می‌بایست درک کاملی از نحوه تشکیل این الگو و نحوه ترید آن در نواحی مختلف نمودار پیدا کنند.

یادگیری الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند قدرت تحلیلی خود از نمودار قیمت را افزایش دهند و موقعیت‌های معاملاتی مناسب‌تری را در نمودار مربوطه پیدا کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس در فرادرس
صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس

برای این منظور فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که می‌توانید از لینک‌های موجود در فهرست زیر به ‌آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر درباره تحلیل تکنیکال می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال را شرح دادیم و توضیحاتی درباره نحوه تشخیص این الگو بیان کردیم. سپس الگوی پروانه در نمودار قیمت را شرح دادیم. الگوی پروانه هارمونیک را توضیح دادیم و تفاوت الگوی پروانه با سقف و کف دوقلو را بیان کردیم.

کاربرد الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال را شرح دادیم. برای این منظور الگوی پروانه صعودی را توضیح دادیم و کاربرد این الگو را در نواحی حمایتی بیان کردیم. در ادامه الگوی پروانه نزولی را بیان کردیم و توضیحاتی درباره الگوی پروانه نزولی در روند صعودی و در نواحی مقاومتی ارائه کردیم.

با توجه به اینکه از الگوی پروانه می‌توان در بازارهای مالی گوناگونی استفاده کرد، در ادامه این مطلب استفاده از این الگو در بازار ارزهای دیجیتال را بیان کردیم. در پایان نیز الگوی پروانه در بازار فارکس را شرح دادیم و توضیحاتی درباره نحوه ترید با استفاده از این الگو در بازار فارکس ارائه کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Forex Training GroupTrading Strategy GuidesHow To TradeFX open
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *