الگوهای پرایس اکشن که باید بشناسید – معرفی ۴ الگوی مهم

۱۰۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
الگوهای پرایس اکشن که باید بشناسید – معرفی ۴ الگوی مهم

زمانی که تریدرها روندهای قیمت در نمودار را بررسی می‌کنند، رفتارهای قیمتی مشابهی را در نمودار مربوطه پیدا می‌کنند. این رفتار مشابه قیمتی در مواقعی که روندهای قیمتی به نواحی حمایت و مقاومتی نزدیک می‌شود روی می‌دهد. در این حالت زمانی که قیمت در روندهای صعودی به مقاومتی برخورد می‌کند ممکن است روند صعودی را ادامه دهند یا به سمت نواحی پایین‌تر حرکت کند. از سویی دیگر در روندهای نزولی نیز زمانی که قیمت به ناحیه‌ای حمایتی برخورد می‌کند، این احتمال وجود دارد که قیمت مسیر نزولی قبلی را ادامه دهد یا به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت کند. بنابراین رفتار روندهای قیمتی در برخورد با نواحی حمایتی و مقاومتی الگوهای پرایس اکشن را تشکیل می‌دهند که در این مطلب از مجله فرادرس به آن می‌پردازیم. برای این منظور پس از ارائه تعریفی از الگوهای پرایس اکشن در نمودار، الگوهای رالی بیس رالی، رالی بیس دراپ، دراپ بیس رالی و دراپ بیس دراپ را شرح می‌‌دهیم و در پایان توضیحاتی درباره الگوهای پرایس اکشن در ارزهای دیجیتال ارائه می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

الگوهای پرایس اکشن چیست؟

الگوهای پرایس اکشن الگوهایی هستند که رفتار قیمت را در نمودار نشان می‌دهند. با بررسی رفتار قیمت در نمودار متوجه می‌شویم که قیمت‌ها تمایل دارند تا در بین نواحی مهم قیمتی حرکت کنند. بنابراین الگوهای پرایس اکشن از ترکیب روندهای قیمتی بین محدوده‌های حمایت و مقاومتی تشکیل می‌شوند. در این حالت با توجه به ادامه‌دار بودن روند در برخورد به ناحیه حمایتی یا مقاومتی یا برگشت آن از این نواحی حمایتی و مقاومتی، چهار الگوی مهم که در فهرست زیر مشاهده می‌کنید، در پرایس اکشن تشکیل می‌شوند. در ادامه هر کدام از این الگوها را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

  • الگوی «رالی بیس رالی» (Rally Base Rally | RBR)
  • الگوی «رالی بیس دراپ» (Rally Base Drop | RBD)
  • الگوی «دراپ بیس دراپ» (Drop Base Drop | DBD)
  • الگوی «دراپ بیس رالی» (Drop Base Rally | DBR)

۱. رالی بیس رالی در الگوهای پرایس اکشن

«رالی بیس رالی» (Rally Base Rally | RBR) یکی از الگوهای ادامه‌دهنده مهم در پرایس اکشن است. این الگو از دو روند صعودی پرقدرت قیمت تشکیل می‌شود که در بین آن‌ها ناحیه‌ای مقاومتی به‌نام بیس قرار دارد. در این الگو افزایش تقاضا در ابتدا باعث می‌شود تا قیمت وارد رالی اول شود.

در این حالت قیمت می‌تواند تا اولین ناحیه مقاومتی حرکت کند. در این ناحیه مقاومتی که در این الگو به آن بیس می‌گوییم، قیمت برای مدتی درجا می‌زند. سپس با افزایش تقاضا قیمت می‌تواند ناحیه مقاومتی را بشکند و به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت کند. در این حالت رالی بعدی شروع می‌‌‌شود.

الگوی رالی بیس رالی -الگوهای پرایس اکشن
الگوی رالی بیس رالی در پرایس اکشن

مفهوم الگوهای پرایس اکشن رالی بیس رالی

الگوهای پرایس اکشن رالی بیس رالی این موضوع را بیان می‌کنند که روندهای صعودی قیمت با وقفه‌هایی همراه است. بنابراین زمانی که روندهای صعودی را بررسی می‌کنیم می‌توانیم نواحی مقاومتی را در آن‌ها پیدا کنیم که قیمت برای مدتی در آن‌جا درجا می‌زند.

سپس با توجه به ادامه تقاضا، قیمت می‌تواند روند صعودی قبلی را ادامه دهد. بنابراین زمانی که الگوی پرایس اکشن رالی بیس رالی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود به این معنی است که مقاومتی که در ناحیه بیس وجود دارد نمی‌تواند باعث برگشت روند صعودی شود.

در این حالت با توجه به ادامه‌دار بودن تقاضا در ناحیه بیس و افزایش قدرت خریداران به فروشندگان، قیمت از ناحیه بیس خارج می‌شود و روند صعودی بعدی را در قالب رالی بعدی شروع می‌کند.

یادگیری الگوهای پرایس اکشن با فرادرس

یادگیری الگوهای پرایس اکشن فرصت‌های معاملاتی قابل‌توجهی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. این موضوع به این دلیل است که تریدرها با استفاده از این الگوها می‌توانند روندهای آتی قیمت در نمودار را بهتر و دقیق‌تر پیش‌بینی کنند. برای این منظور افراد نیاز دارند تا قبل از استفاده کردن از الگوهای قیمت و فراگیری آن‌ها با برخی اصول اولیه در تحلیل تکنیکال همانند خطوط روند و نواحی حمایت و مقاومتی آشنایی پیدا کنند.

ترید رالی بیس دراپ
ناحیه عرضه در الگوی رالی بیس دراپ

این مباحث اولیه به افراد کمک می‌کند تا بتوانند الگوهای پرایس اکشنی موجود در نمودار قیمت را بهتر شناسایی کنند. از سویی دیگر الگوهای پرایس اکشنی با وجود ساختارهای ساده‌ای که دارند می‌توانند در پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی به تریدرها بسیار کمک‌‌ کنند.

برای این منظور فیلم‌های‌ آموزشی متنوعی در فرادرس درباره الگوهای پرایس اکشن و ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال تهیه شده است که افراد علاقه‌مند می‌توانند آن‌ها را مشاهده کنند. در فهرست زیر لینک برخی از فیلم‌های آموزشی فرادرس مرتبط با الگوهای پرایس اکشن را مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه نیز می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

ترید الگوی پرایس اکشن رالی بیس رالی

برای ترید الگوی پرایس اکشن رالی بیس رالی در ابتدا نیاز است تا بتوانیم این الگو را در نمودار قیمت تشخیص دهیم. پس از شناسایی این الگو می‌بایست بعد از شکست بیس در این الگو در موقعیتی مناسب نسبت به باز کردن پوزیشن لانگ اقدام کنیم که در ادامه هر کدام از این دو مرحله را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

شناسایی الگوی رالی بیس رالی

برای ترید الگوی پرایس اکشن رالی بیس رالی در ابتدا نیاز است تا رالی اولیه در این الگو را تشخیص دهیم. پس از پیدا کردن روند صعودی پرقدرت در نمودار قیمت منتظر می‌مانیم تا در ناحیه مقاومتی بعدی ناحیه بیس تشکیل شود. پس از تشکیل ناحیه بیس قیمت معمولا پس از مدتی از آن خارج می‌شود. در این حالت با توجه به شرایط نمودار و میزان اعتبار ناحیه مقاومتی که بیس در آن تشکیل می‌شود قیمت می‌تواند از یکی از نواحی بالا یا پایین بیس از آن خارج شود.

زمانی که روندهای صعودی از قدرت زیادی برخوردار باشند و ناحیه مقاومتی که رالی اول به آن وارد می‌شود، ناحیه‌ای مقاومتی ضعیفی باشد، در این حالت ناحیه بیس از سمت بالا می‌شکند و قیمت به روند صعودی قبلی ادامه می‌دهد. به عبارت دیگر روندهای پرقدرت صعودی زمانی که به مقاومتی ضعیف در مسیر برخورد می‌کنند، معمولا برای مدتی درجا می‌زنند و پس از تشکیل ناحیه بیس، با شکست آن از سمت بالا به روند صعودی قبلی خود ادامه می‌دهند.

الگوی رالی بیس رالی در نمودار شمعی
الگوی رالی بیس رالی در نمودار شمعی

ورود به معامله در الگوی رالی بیس رالی

پس از شناسایی الگوی رالی بیس رالی در نمودار قیمت، در مرحله بعدی می‌بایست با توجه به درجا زدن قیمت در ناحیه بیس، زمان مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنیم. در این حالت با توجه به قدرت روند و مقدار فاصله آن از نواحی مهم حمایتی یا مقاومتی می‌توانیم روند بعدی قیمت را تشخیص دهیم.

با توجه به اینکه بیس در الگوهای پرایش اکشن رالی بیس رالی معمولا منطبق با مقاومت‌هایی کم اعتبار هستند، بنابراین زمانی که قیمت از بیس خارج می‌شود، زمان مناسبی برای ورود به معامله است. در این حالت نیز معمولا تریدرها منتظر می‌مانند تا قیمت پس از شکست بیس، دوباره به آن پولبک بزند.

در این حالت می‌توانند وارد پوزشن معاملات لانگ شوند و از روند صعودی قیمت کسب سود کنند. در این حالت تریدرها می‌توانند حد ضرر را در پایین ناحیه بیس و تارگت را در مقاومت بعدی قرار دهند.

ناحیه تقاضایی در ترید الگوی RBR

زمانی که الگوی رالی بیس رالی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، تریدرها می‌توانند با امتداد ناحیه بیس به سمت راست نمودار قیمت ناحیه‌ای را مشخص کنند که به آن ناحیه تقاضایی در نمودار گفته می‌شود. اهمیت ناحیه تقاضایی در نمودار قیمت به این دلیل است که تریدرها می‌توانند در زمان برگشت قیمت به این ناحیه با اطمینان بیشتری وارد پوزیشن‌های لانگ شوند.

برای این منظور همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید پس از تشکیل الگوی رالی بیس رالی در نمودار، قیمت به ناحیه تقاضایی مشخص شده در نمودار قیمت پولبک زده و دوباره به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت کرده است. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها به ادامه روندهای صعودی امیدوارتر شوند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پس از پولبک قیمت به ناحیه تقاضایی، قیمت به سمت سطوح بالاتری حرکت کرده است.

ناحیه تقاضایی در نمودار قیمت -الگوهای پرایس اکشن
ترسیم ناحیه تقاضایی در نمودار قیمت

۲. الگوهای پرایس اکشن رالی بیس دراپ

«رالی بیس دراپ» (Rally Base Drop | RBD) یکی دیگر از الگوهای پرایس اکشن در تحلیل تکنیکال است و زمانی تشکیل می‌شود که قیمت در ابتدا حرکت صعودی پرقدرتی دارد و پس از مدتی درجا زدن در ناحیه‌ای به‌نام بیس به سمت قیمت‌های پایین ریزش شدید می‌کند. بنابراین زمانی که کندل‌های صعودی قیمت به ناحیه‌ای مقاومتی نزدیک می‌شوند، در این حال امکان دارد تا برای مدتی روند قیمت در ناحیه‌ مقاومتی متوقف شود.

این موضوع معمولا به دلیل قدرت و اعتبار بالای ناحیه مقاومتی است که مانع از عبور قیمت به سطوح بالاتر می‌شود. در این حالت با توجه به رقابت میان خریداران و فروشندگان برای بالا و پایین بردن قیمت، در نمودار معمولا کندل‌هایی که نشان‌دهنده وجود بی‌تصمیمی در بازار مربوطه است، همانند کندل‌های دوجی تشکیل می‌شود. در تصویر زیر ورود و خروج قیمت به ناحیه بیس را مشاهده می‌کنید.

ترید رالی بیس دراپ
ناحیه عرضه در الگوی رالی بیس دراپ

ناحیه عرضه در نمودار قیمت

ناحیه عرضه در نمودار قیمت ناحیه‌ای است که در آن سفارشات فروش فراوانی وجود دارد. تجمع سفارشات فروش در ناحیه عرضه احتمال برگشت قیمت را از این نواحی بیشتر می‌کند. این موضوع برای تریدرها از اهمیت بالایی برخوردار است. تریدرها با شناسایی نواحی عرضه در نمودار قیمت به‌دنبال پیدا کردن موقعیت‌های مناسب ورود به معامله و باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت هستند.

در این حالت در ابتدا نیاز است تا بتوانند ناحیه عرضه در نمودار قیمت را شناسایی کنند. یکی از روش‌های شناسایی این نواحی پیدا کردن بیس در الگوهای رالی بیس دراپ است. برای این منظور در ابتدا تریدرها زمانی که روندهای صعودی به ناحیه مقاومتی نزدیک می‌شوند، به‌دنبال کندل‌هایی هستند که نوعی عدم تصمیم‌گیری در بازار را نشان می‌دهد.

با استفاده از این کندل‌ها تریدرها می‌توانند ناحیه بیس در الگوی رالی بیس دراپ را پیدا کنند. برای مثال همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در ابتدا روند صعودی به ناحیه بیس وارد می‌شود. سپس زمانی که قیمت از این ناحیه خارج شود، تریدرها الگوی رالی بیس دراپ را شناسایی می‌کنند.

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، پس از شناسایی ناحیه بیس تریدرها می‌توانند با امتداد این ناحیه به سمت راست در نمودار قیمت، ناحیه عرضه را مشخص کنند. با مشخص کردن ناحیه عرضه در نمودار قیمت، تریدرها می‌توانند موقعیت‌های مناسب معاملاتی را در پولبک به این ناحیه ترید کنند.

یکی از این موقعیت‌های معاملاتی برای ترید را در مثال تصویر بالا مشاهده می‌‌کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پولبک و نحوه استفاده از آن می‌توانید مطلب پولبک چیست و چطور از آن استفاده کنیم را در مجله فرادرس مطالعه کنید.

تاثیر مقاومت در الگوهای پرایس اکشن

نواحی مقاومتی تاثیر زیادی در شکل‌گیری الگوهای پرایس اکشن در نمودار قیمت دارند. نواحی مقاومتی در نمودار قیمت نواحی هستند که قیمت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. واکنش قیمت به نواحی مقاومتی به‌دلیل تجمع سفارشات فروش در این نواحی است. این موضوع باعث می‌شود تا در نواحی مقاومتی مقدار عرضه افزایش پیدا کند.

رفتار قیمت در نمودار با توجه به میزان عرضه و تقاضا تغییر می‌کند. در مواردی که میزان عرضه بیشتر باشد، قیمت‌ها در نمودار به سمت سطوح پایین‌تر حرکت می‌کنند. از سویی دیگر زمانی که میزان تقاضا در بازار مربوطه افزایش پیدا کند، قیمت در نمودار مربوطه به سمت سطوح بالاتر حرکت می‌کند.

بنابراین زمانی که الگوهای پرایس اکشنی در نزدیکی نواحی مقاومتی تشکیل می‌شوند، این نواحی می‌توانند روندهای قمیتی را در این الگوها تغییر دهند. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که نواحی مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتری باشند. هر اندازه ناحیه مقاومتی مربوط به تایم‌فریم‌های بالاتری باشد، از قدرت بیشتری برای تاثیرگذاری در روندهای قیمتی برخوردار است.

در این حالت قیمت‌ها در نمودار بیشتر تمایل دارند تا الگوهای برگشتی تشکیل دهند. یکی از این الگوهای برگشتی مهم در پرایس اکشن، الگوی برگشتی رالی بیس دراپ است. در این الگوی قیمتی، در ابتدا رالی تشکیل می‌شود. در زمان تشکیل رالی قیمت به سمت نواحی بالاتر قیمتی حرکت می‌کند.

اما با توجه به وجود ناحیه مقاومتی مهم در سطوح بالایی نمودار، قیمت نمی‌تواند از آن عبور کند و پس از تشکیل ناحیه‌ بیس به سمت نواحی پایین قیمتی حرکت می‌کند و قسمت دراپ را در این الگو تشکیل می‌دهد.

نمودارهایی برای رصد قیمت - الگوهای پرایس اکشن

ترید الگوهای پرایس اکشن RBD

برای ترید الگوهای پرایس اکشن رالی بیس دراپ در ابتدا می‌بایست این نواحی را در نمودار قیمت شناسایی کنیم. سپس با توجه به موقعیت تشکیل این الگو در نمودار قیمت، در نواحی مناسبی وارد معاملات شورت شویم. برای درک بهتر نحوه ترید الگوهای پرایس اکشن رالی بیس دراپ در ادامه روش شناسایی و پیدا کردن موقعیت‌های مناسب برای ورود به معامله را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

شناسایی الگوی RBD در نمودار

برای شناسایی الگوی RBD در نمودار قیمت در ابتدا می‌بایست روندهای صعودی در بازار مربوطه را پیدا کنیم. اهمیت پیدا کردن روندهای صعودی در شناسایی و ترید الگوهای RBD به این دلیل است که اولین بخش از این الگوی برگشتی در پرایس اکشن را رالی تشکیل می‌‌دهد.

بنابراین برای این‌که بتوانیم این الگو را در نمودار قیمت شناسایی کنیم در ابتدا می‌بایست قسمت رالی این الگو را پیدا کنیم. پس از پیدا کردن رالی در نمودار قیمت در مرحله بعدی باید منتظر بمانیم تا بیس مناسبی در ادامه رالی تشکیل شود. بیس‌ها معمولا در نواحی مقاومتی در نمودار تشکیل می‌‌شوند.

این نواحی با توجه به اینکه مقدار زیادی از سفارشات فروش را در خود دارند، بنابراین باعث می‌شوند تا قیمت برای مدتی در آن‌ها درجا بزند. سپس در صورتی که این نواحی مقاومتی مربوط به تایم‌فریم‌های بالاتری در نمودار قیمت باشد، باعث می‌شود تا قیمت در واکنش به آن‌ها وارد روندهای نزولی شود و الگوی RBD در نمودار تشکیل شود.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، ناحیه عرضه با نوار قرمز رنگ مشخص شده است. این ناحیه نوعی مقاومت نیز محسوب می‌شود. برای پیدا کردن این ناحیه همان‌طور که در سمت چپ نوار قرمز رنگ مشاهده می‌کنید، پس از کندل‌های صعودی، ناحیه بیس تشکیل شده است. سپس با خروج کندل نزولی قرمز رنگ از ناحیه بیس، الگوی پرایس اکشنی رالی بیس دراپ در مثال زیر تشکیل می‌شود.

با امتداد ناحیه بیس به سمت راست این امکان برای تریدرها ایجاد می‌شود تا بتوانند ناحیه عرضه را با دقت بیشتری در نمودار قیمت پیدا کنند.

ترید الگوهای رالی بیس دراپ
شناسایی موقعیت مناسب برای ورود به معامله در پولبک

ورود به معاملات در الگوی RBD

برای ترید الگوهای پرایس اکشن RBD نیز همانند ترید الگوی پرایس اکشن رالی بیس رالی می‌بایست منتظر شکست ناحیه بیس باشیم. اما تفاوتی که ترید در الگوی پرایس اکشن RBD با ترید الگوی پرایس اکشن رالی بیس رالی دارد، در نوع پوزیشن معاملاتی با توجه به روند قیمت بعد از خروج از ناحیه بیس است.

همان‌طور که پیش‌تر در الگوهای رالی بیس رالی شرح دادیم زمانی که قیمت بیس را در این الگو می‌شکند، روند صعودی قبلی را ادامه می‌دهد. بنابراین در این الگوها قیمت از سمت بالا از بیس خارج می‌شود.

اما در الگوهای پرایس اکشن RBD با توجه به برگشتی بودن این الگوها در پرایس اکشن، قیمت از سمت پایین این الگو از بیس خارج می‌شود و به سمت قیمت‌های پایین‌تر در نمودار قیمت ریزش شدید می‌‌کند. بنابراین تریدرها می‌توانند با توجه به این موضوع موقعیت‌های معاملاتی مناسبی را برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت پس از خروج قیمت از بیس پیدا کنند.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، پس از شناسایی الگوی پرایس اکشنی رالی بیس دراپ در نمودار، تریدرها می‌توانند ناحیه عرضه را مشخص کنند.

سپس منتظر می‌مانند تا قیمت دوباره به سمت این ناحیه عرضه پولبک بزند تا به آن‌ها موقعیت معاملاتی برای ورود به معامله بدهد. در این حالت همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، تریدرها می‌توانند در زمان بازگشت قیمت به ناحیه عرضه وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند و از ریزش احتمالی بازار مربوطه کسب سود کنند.

استراتژی‌های معاملاتی الگوی RBD

استراتژی‌های معاملاتی در ترید الگوهای پرایس اکشن همانند الگوی RBD به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند موقعیت‌های مناسبی را برای انجام معاملات سودآور در نمودار قیمت پیدا کنند. استراتژی‌های معاملاتی با توجه به شرایط نمودار قیمت و انواع الگوهای مختلف در تحلیل تکنیکال می‌تواند متفاوت باشند.

اما همگی این استراتژی‌ها در نهایت باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند پیش‌بینی بهتری از روندهای آتی قیمت در نمودار ارائه کنند. برای مثال در تصویر زیر در ابتدا روندهای صعودی قیمت باعث می‌شود تا قیمت به ناحیه مقاومتی نزدیک شود. در این حالت پس از تشکیل کندلی صعودی، قیمت با شکل‌گیری کندل نزولی قوی از ناحیه بیس خارج می‌شود.

این حالت باعث تکمیل شدن الگوی رالی بیس دراپ در مثال زیر می‌شود. تریدرها می‌توانند با استفاده از الگوی رالی بیس دراپ در نمودار قیمت، از استراتژی ترید در نواحی عرضه در تحلیل تکنیکال استفاده کنند. بنابراین در ابتدا می‌بایست ناحیه عرضه را پیدا کنند. برای این منظور از بیس تشکیل شده در انتهای روند صعودی استفاده می‌کنند. در این حالت پس از خروج قیمت از بیس و تشکیل دراپ می‌توانند ناحیه عرضه در نمودار را مشخص کنند.

ناحیه عرضه در مثال تصویر زیر مشخص شده است. پس از مشخص کردن ناحیه عرضه در نمودار قیمت، تریدرها می‌توانند با باز کردن پوزیشن‌های شورت در این ناحیه از روندهای نزولی احتمالی کسب سود کنند. استفاده از این استراتژی به این دلیل است که قیمت‌ها در زمان نزدیک شدن به نواحی عرضه در نمودار قیمت تمایل دارند تا به سطوح پایین قیمتی ریزش کنند.

بنابراین تریدرها می‌توانند از این احتمال استفاده کنند و پس از برگشت قیمت به ناحیه عرضه در نمودار، پوزیشن‌های معاملاتی شورت باز کنند و تارگت‌های خود را در قیمت‌های پایین‌تر از آن قرار دهند.

استراتژی‌های ترید الگوهای پرایس اکشن

مراحل ترید الگوی برگشتی نزولی

الگوهای برگشتی نزولی در پرایس اکشن را می‌توان در قالب الگوی قیمتی رالی بیس دراپ نیز شناسایی کرد. در این حالت روندهای صعودی با رسیدن به ناحیه مقاومتی و افزایش میزان عرضه در این نواحی به سمت قیمت‌های پایین حرکت می‌کنند. اما برای این‌که تریدرها بتوانند با استفاده از الگوهای پرایس اکشن برگشتی نزولی از روندهای کاهشی بازار کسب سود کنند، نیاز دارند تا در ابتدا نواحی عرضه را در نمودار قیمت با توجه به الگوی بازگشتی رالی بیس دراپ مشخص کنند.

سپس با توجه به برگشت قیمت به ناحیه عرضه می‌توانند موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه مراحل ترید الگوی برگشتی نزولی رالی بیس دراپ را شرح می‌دهیم.

شناسایی الگوی RBD

اولین گام برای ترید الگوهای بازگشتی نزولی همانند الگوی پرایس اکشن رالی بیس دراپ، شناسایی این الگو در نمودار قیمت است. برای این منظور در ابتدا تریدرها می‌بایست روندهای صعودی در بازار مربوطه را شناسایی کنند. این روندها می‌توانند الگوی بازگشتی رالی بیس دراپ را در نزدیک نواحی مقاومتی در نمودار قیمت بسازند.

بنابراین زمانی که کندل‌های صعودی قیمت پس از ورود به ناحیه‌ای از آن برگشت کند، نشان‌دهنده وجود عرضه در آن ناحیه است. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند الگوی رالی بیس دراپ را در نمودار پیدا کنند. بنابراین پس از مشخص کردن ناحیه بیس در نمودار قیمت و تعیین ناحیه عرضه با توجه به آن می‌توانند وارد مرحله بعدی ترید الگوی برگشتی نزولی شوند که در ادامه شرح می‌دهیم.

یافتن موقعیت مناسب ورود به معامله

برای پیدا کردن موقعیت مناسب برای ورود به معامله با استفاده از الگوهای قیمتی پرایس اکشن برگشتی نزولی، تریدرها می‌بایست منتظر بمانند تا فرصت مناسبی برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت در نمودار قیمت پیدا کنند. این موقعیت‌های معاملاتی معمولا زمانی ایجاد می‌شود که قیمت به سمت ناحیه عرضه در نمودار قیمت پولبک بزند.

در این حالت تریدرها می‌توانند با قرار دادن حد ضرر در بالای ناحیه عرضه، وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند. معامله‌گران می‌توانند تارگت‌های معاملاتی را در نواحی حمایتی بعدی در نمودار قیمت قرار دهند.

۳. الگوهای پرایس اکشن DBD

الگوهای پرایس اکشن «دراپ بیس دراپ» (Drop Base Drop | DBD) یکی از الگوهای مهم در پرایس اکشن هستند و به‌دلیل افزایش حجم عرضه در بازار تشکیل می‌شوند.

این الگوها زمانی در نمودار قیمت تشکیل می‌شوند که در ابتدا روند نزولی شدیدی در نمودار وجود داشته باشد. در ادامه، این روند نزولی در ناحیه‌ای به‌نام بیس برای مدتی تثبیت می‌شود. تثبیت قیمت در ناحیه بیس به‌معنی درجا زدن قیمت در این ناحیه است. اما پس از مدتی با افزایش دوباره عرضه در بازار مربوطه، قیمت روند نزولی شدید بعدی خود را شروع می‌کند. در این الگوی پرایس اکشنی نیز به روندهای نزولی شدید، دراپ می‌گویند که قبل و بعد از بیس تشکیل می‌شوند.

الگوی دراپ بیس دراپ
الگوی دراپ بیس دراپ

علت تشکیل الگوی DBD

علت تشکیل الگوی DBD در نمودار قیمت وجود ناحیه‌ای حمایتی در روند نزولی قیمت در نمودار مربوطه است. در این حالت با توجه به وجود عرضه در بازار روندی نزولی تشکیل می‌شود ولی در ادامه با نزدیک شدن به ناحیه‌ای حمایتی، قیمت برای مدتی در ناحیه بیس درجا می‌زند. در این حالت با توجه به قدرتمندی روند نزولی قبلی و کم‌اعتبار بودن ناحیه حمایتی، قیمت می‌تواند با خروج از ناحیه بیس، روند نزولی قبلی را ادامه و دراپ بعدی را تشکیل دهد.

ترید الگوهای DBD در پرایس اکشن

با توجه به اینکه الگوی دراپ بیس دراپ یکی از الگوهای ادامه‌دهنده نزولی در پرایس اکشن است، بنابراین برای ترید این الگو افراد می‌توانند از پوزیشن‌های معاملاتی شورت برای کسب سود از ریزش‌های قیمتی در بازار مربوطه استفاده کنند. در این حالت تریدرها در ابتدا روندهای نزولی بازار را پیدا می‌کنند.

سپس منتظر می‌مانند تا ناحیه بیس در این الگو تشکیل شود. ناحیه بیس در این الگو زمانی تشکیل می‌شود که روند نزولی قیمت به ناحیه‌ای حمایتی نزدیک شود. در این حالت قیمت پس از ریزشی شدید برای مدتی در این ناحیه درجا می‌زند. اما با توجه به ضعیف بودن ناحیه حمایتی، این ناحیه قدرت برگرداندن قیمت به نواحی بالاتر را ندارد.

بنابراین با افزایش مقدار عرضه در ناحیه بیس، روند نزولی قیمت دوباره شروع می‌شود. برای ترید در این حالت می‌توان در زمان خروج قیمت از ناحیه بیس، موقعیت‌های معاملاتی مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کرد. علاوه بر این تریدرها نیاز دارند تا مدیریت ریسک در ترید الگوهای پرایس اکشن را نیز رعایت کنند که در ادامه درباره مدیریت ریسک توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

ناحیه عرضه در الگوی DBD

برای اینکه بتوانیم موقعیت‌های مناسبی را برای ترید پیدا کنیم، نیاز داریم تا درک درستی از نواحی عرضه و تقاضا در نمودار قیمت داشته باشیم. از سویی دیگر زمانی که تریدرها با استفاده از الگوی DBD در پرایس اکشن نواحی مهم قیمت در نمودار را شناسایی می‌کنند، با استفاده از پیدا کردن ناحیه بیس و امتداد آن به سمت راست در نمودار قیمت، ناحیه عرضه در نمودار موردنظر را شناسایی می‌کنند.

پیدا کردن ناحیه عرضه در نمودار قیمت این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند موقعیت‌های معاملاتی مناسبی را در نمودار مربوطه پیدا کنند. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در ابتدا الگوی دراپ بیس دراپ در نمودار شناسایی می‌شود.

پس از شناسایی این الگو تریدرها می‌توانند ناحیه عرضه را مشخص کنند. در این حالت با توجه به خروج قیمت از ناحیه بیس و تکمیل شدن الگوی دراپ بیس دراپ در تصویر زیر، تریدرها متوجه وجود عرضه در این ناحیه می‌شوند. این عرضه باعث ریزش قیمت می‌شود. در این حالت ناحیه‌ای که در تصویر با مستطیل مشخص شده است را می‌‌توان ناحیه عرضه در نظر گرفت که احتمال ریزش قیمت در زمان نزدیک شدن به آن وجود دارد.

بنابراین همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، قیمت پس از ریزش دوباره به این ناحیه برگشته است و موقعیت فروش یا باز کردن پوزیشن شورت را در اختیار تریدرها قرار داده است.

ترید با الگوی دراپ بیس دراپ

مدیریت ریسک در الگوهای پرایس اکشن

مدیریت ریسک برای ترید با استفاده از تمامی روش‌های موجود در تحلیل تکنیکال همانند ترید با الگوهای پرایس اکشن همانند الگوی DBD از اهمیت بالایی برخوردار است. مدیریت ریسک در ترید را می‌توان با توجه به دیدگاه‌ها و روش‌های مختلفی بررسی کرد. یکی از این روش‌ها برای مدیریت ریسک محدود کردن ضرر با استفاده از قرار دادن حد ضرر است.

در این حالت زمانی که پیش‌بینی تریدرها از روندهای موجود در بازار اشتباه باشد. با فعال شدن حد ضرر مقدار زیان معامله محدود می‌شود. مدیریت ریسک در الگوهای پرایس اکشن را می‌توان با رعایت نسبت ریسک به ریوارد مناسب برای معاملات نیز انجام داد که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

ریسک به ریوارد در ترید الگوهای پرایس اکشن

نسبت ریسک به ریوارد در ترید الگوهای پرایس اکشن مقدار ریسک موجود در احتمال فعال شدن حد ضرر را نسبت به سود حاصل از انجام معاملات موفق بیان می‌کند. برای این که تریدرها بتوانند مدیریت ریسک بهینه‌ای را در انجام معاملات داشته باشند، نیاز دارند تا از نسبت ریسک به ریوارد مناسبی در انجام معاملات استفاده کنند.

زمانی که تریدرها با استفاده از الگوهای پرایس اکشن معامله می‌کنند، همواره این احتمال وجود دارد که قیمت برخلاف پیش‌بینی آن‌ها حرکت کند. بنابراین استفاده از الگوهای پرایس اکشن در تحلیل تکنیکال تنها باعث می‌شود تا تریدرها با احتمال بهتری روندهای ‌آتی را در بازار مربوطه پیش‌بینی کنند.

این موضوع اهمیت استفاده از روش‌های مدیریت ریسک همانند رعایت نسبت ریسک به ریوارد در انجام معاملات را بیشتر نشان می‌دهد. برای این منظور با توجه به پوزیشن‌های معاملاتی شورت و لانگ تریدرها می‌بایست قیمت‌های مناسبی را برای قرار دادن حد ضرر و تارگت در معاملات خود پیدا کنند.

مراحل ترید الگوی ادامه‌دهنده نزولی

الگوهای ادامه دهنده نزولی الگوهایی هستند که در آن‌ها روندهای نزولی پس از تشکیل الگو، ادامه پیدا می‌کند. یکی از الگوهای ادامه‌دهنده که باعث ادامه روند نزولی قبلی می‌شود، الگوی دراپ بیس دراپ در پرایس اکشن است. زمانی که این الگو تشکیل می‌شود، قیمت تمایل دارد تا روندهای نزولی قبلی را ادامه دهد. بنابراین در روندهای نزولی پس از تشکیل بیس و خارج شدن قیمت از سمت پایین این ناحیه، قیمت تمایل دارد تا از سمت پایین بیس به شدت ریزش کند.

با توجه به اینکه این موضوع می‌تواند به تریدرها برای پیش‌بینی روندهای آتی در نمودار قیمت کمک کند، بنابراین تریدرها با انجام مراحلی می‌توانند با استفاده از این الگوهای ادامه‌دهنده در نمودار قیمت ترید کنند. در ادامه مراحل ترید با استفاده از الگوی ادامه‌دهنده نزولی دراپ بیس دراپ را شرح می‌دهیم.

شناسایی روند نزولی

برای ترید با استفاده از الگوی دراپ بیس دراپ در ابتدا می‌بایست روندهای نزولی در بازار مربوطه را شناسایی کنیم. برای این منظور می‌توانیم از انواع خطوط روند یا ابزارهای تحلیل تکنیکال همانند میانگین متحرک برای شناسایی روندهای نزولی در نمودار قیمت استفاده کنیم. بنابراین زمانی که بیشینه‌ها و کمینه‌های کمتری نسبت به بیشینه‌ها و کمینه‌های قبلی در نمودار تشکیل شود، در این حالت روند نمودار نزولی است. پس از پیدا کردن روند نزولی در ادامه کندل یا کندل‌های پرقدرتی که به ناحیه حمایتی واکنش نشان می‌دهند را شناسایی می‌کنیم تا بتوانیم در زمان خروج قیمت از ناحیه حمایتی مربوطه، بیس را مشخص کنیم.

رسم ناحیه عرضه در نمودار

در ادامه می‌بایست ناحیه عرضه در نمودار قیمت را مشخص کنیم. برای این منظور پس از تشکیل ناحیه بیس می‌توانیم آن را به سمت راست نمودار قیمت امتداد دهیم تا بتوانیم ناحیه عرضه را مشخص کنیم. برای مشخص کردن ناحیه عرضه در نمودار قیمت می‌بایست ناحیه بیس را به‌گونه‌ای مشخص کنیم که کندل‌های نزولی به آن وارد و از آن خارج شوند.

بنابراین ناحیه بیس را می‌توانیم محدوده‌ای در نظر بگیریم که بین دو کندل نزولی ورودی و خروجی قرار دارد و معمولا از چندین کندل با بدنه‌ای کوچک و سایه‌هایی بزرگ تشکیل شده‌اند. کندل‌هایی که در ناحیه بیس تشکیل می‌شوند بیان‌گر وجود نوعی بی‌تصمیمی در نمودار قیمت هستند.

رعایت شرایط ورود به معامله

رعایت شرایط ورود به معامله به این معنی است که موقعیت‌های معاملاتی موجود دارای شرایط لازم برای ورود به معامله باشد. برای این منظور تریدرها می‌بایست علاوه بر شناسایی موقعیت‌های مناسب برای ورود به معامله و باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت در الگوهای ادامه‌دهنده نزولی، قیمت‌های مناسبی را نیز با توجه به شرایط نمودار قیمت و نسبت ریسک به ریوارد در نمودار پیدا کنند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، تریدرها در ابتدا ناحیه عرضه را در نمودار قیمت مشخص کرده‌اند. سپس می‌توانند در زمان پولبک قیمت به ناحیه عرضه مشخص شده به معامله ورود کنند. در تصویر زیر همان‌طور که مشاهده می‌کنید پس از رسیدن قیمت به ناحیه عرضه، قیمت در روندی نزولی به سطوح پایین‌تر حرکت کرده است.

مراحل ترید با الگوی ادامه‌دهنده نزولی

۴. الگوهای پرایس اکشن DBR

الگوهای پرایس اکشن «دراپ بیس رالی» (Drop Base Rally | DBR) یکی دیگر از الگوهای برگشتی در پرایس اکشن محسوب می‌شود. این الگو از روندهای نزولی و صعودی تشکیل شده است. روندهای نزولی شدید در این الگو را دراپ و روندهای صعودی شدید را رالی می‌گویند. بنابراین برای نام‌گذاری روندهای صعودی و نزولی همانند دیگر الگوهای پرایس اکشن عمل می‌شود.

در این الگو بین روند نزولی و صعودی در نمودار قیمت ناحیه‌ای به‌نام بیس قرار دارد که در آنجا قیمت برای مدتی درجا می‌زند. ناحیه بیس در واقع ناحیه‌ای حمایتی است که روند نزولی به آن برخورد می‌کند. در این حالت با توجه به اعتبار بالایی که این ناحیه حمایتی در نمودار قیمت دارد، پس از مدتی درجا زدن قیمت در ناحیه بیس، قیمت روند صعودی را شروع می‌کند. این موضوع به‌دلیل افزایش میزان تقاضا در این ناحیه است که باعث برگشت روند به سمت سطوح بالاتر قیمتی می‌شود.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، قیمت در ابتدا الگوی دراپ بیس رالی را تشکیل می‌‌دهد. در ادامه تریدرها می‌توانند با توجه امتداد ناحیه بیس، ناحیه تقاضایی را مشخص کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه ناحیه تقاضایی در نمودار قیمت و اهمیت آن را شرح می‌‌دهیم.

الگوهای پرایس اکشن دراپ بیس رالی
پیدا کردن ناحیه تقاضا در نمودار

ناحیه تقاضایی در الگوی DBR

ناحیه تقاضایی در الگوی DBR به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند نواحی مهم قیمتی برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ یا خرید در قیمت‌های مناسب را پیدا کنند. علاوه بر این نواحی تقاضایی با توجه به اینکه محدوده‌ای قیمتی را مشخص می‌کنند، این امکان را برای تریدرها ایجاد می‌کنند تا بتوانند قیمت‌های مناسبی را برای حد ضرر در نمودار مربوطه انتخاب کنند. حد ضرر در الگوی DBR همانند حد ضرر در الگوهای دیگر باعث می‌شود تا در صورت پیش‌بینی نادرست، مقدار ضرر محدود شود.

تریدرها برای این‌که بتوانند نواحی مناسبی را برای ورود به معامله در نمودار قیمت پیدا کنند نیاز دارند تا نواحی مهم قیمتی که احتمال برگشت روند از آن‌ها وجود دارد را با توجه به روند قبلی قیمت در نمودار پیدا کنند. یکی از این نواحی مهم قیمتی ناحیه تقاضایی در نمودار قیمت است که در الگوهای دراپ بیس رالی می‌توان آن‌ها را در نمودار قیمت شناسایی کرد.

در الگوهای دراپ بیس رالی همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید. در ابتدا ریزش قیمت به ناحیه‌ای حمایتی ایجاد می‌شود. پس از این ریزش، در صورتی که قیمت پس از مدتی درجا زدن بتواند از این ناحیه خارج شود و کندل‌های صعودی در نمودار تشکیل شود، الگوی دراپ بیس رالی تکمیل می‌شود.

در این هنگام همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، تریدرها می‌توانند با امتداد ناحیه بیس به سمت راست نمودار قیمت، ناحیه تقاضایی در نمودار مربوطه را شناسایی کنند. ناحیه تقاضایی در نمودار قیمت این امکان را به تریدرها می‌‌دهد که در صورت بازگشت دوباره قیمت به آن، با اطمینان بیشتری وارد پوزیشن‌های لانگ شوند یا در قیمت‌های مناسبی خرید کنند.

الگوی DBR در نواحی حمایتی

نواحی حمایتی مهم در نمودار قیمت تاثیر مهمی در تشکیل الگوی DBR دارند. این موضوع به این دلیل است که روندهای نزولی زمانی که به ناحیه‌ای حمایتی نزدیک می‌شوند، با توجه به اعتبار ناحیه حمایتی مربوطه ممکن است تغییر مسیر دهند و به سمت سطوح بالاتر قیمتی حرکت کنند. در این حالت الگوهای پرایس اکشن دراپ بیس رالی تشکیل می‌شوند. زمانی که روندهای نزولی به بیس وارد می‌شوند، برای مدتی قدرت خریداران و فروشندگان برابری می‌کند.

این موضوع باعث ایجاد بی‌تصمیمی در بازار می‌شود و در نتیجه ناحیه بیس ایجاد می‌شود و قیمت برای مدتی در ناحیه حمایتی مربوطه درجا می‌زند. اما در ادامه با توجه به معتبر بودن ناحیه حمایتی، میزان تقاضا افزایش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر خریداران قدرت بیشتری نسبت به فروشندگان پیدا می‌کنند که این موضوع باعث ایجاد رالی و خروج قیمت از بیس به سمت قیمت‌های بالاتر در نمودار می‌شود.

مانیتورهایی برای ترید الگوهای پرایس اکشن

ترید الگوهای DBR در پرایس اکشن

ترید الگوهای DBR در پرایس اکشن به معنی پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی مناسب برای انجام معاملات با استفاده از این الگو است. برای این منظور تریدرها می‌بایست علاوه بر شناسایی موقعیت‌های مناسب برای ورود به معامله، نواحی مناسبی را نیز برای سفارش حد ضرر و تارگت مربوطه انتخاب کنند.

انتخاب حد ضرر و تارگت در معاملات می‌بایست همزمان با ورود به معامله انجام شود تا تریدرها بتوانند مدیریت ریسک مناسبی را در معامله رعایت کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه انتخاب حد ضرر و تارگت را در الگوی پرایس اکشن دراپ بیس رالی به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

حد ضرر در ترید الگوی DBR

با توجه به اینکه در الگوهای پرایس اکشن دراپ بیس رالی ناحیه‌ای حمایتی وجود دارد که از ادامه روند نزولی جلوگیری می‌کند و قیمت را به سمت بالا پرتاب می‌کند، بنابراین برای قرار دادن حد ضرر در معاملاتی که با این الگو انجام می‌شوند، می‌توانیم سطوح قیمتی پایین‌تر از ناحیه حمایتی را در نظر بگیریم.

بنابراین زمانی که برخلاف پیش‌بینی تریدرها روندهای نزولی بتوانند از ناحیه حمایتی مربوطه عبور کنند و به سمت قیمت‌های پایین‌تر بروند، در این حالت حد ضرر فعال می‌شود و تریدرها با کمی ضرر از معامله خارج می‌شوند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، از سمت چپ به راست قیمت در ابتدا با چند کندل نزولی قوی وارد ناحیه حمایتی می‌شود. در ادامه پس از مدتی درجا زدن در ناحیه بیس از آن خارج می‌شود و با چند کندل صعودی به سمت بالا حرکت می‌کند. در این حالت الگوی دراپ بیس رالی کامل می‌شود.

تریدرها بعد از تشکیل ناحیه بیس در نمودار قیمت با امتداد آن به سمت راست می‌توانند همانند تصویر زیر ناحیه تقاضایی را مشخص کنند. در مثال تصویر زیر همان‌طور که مشاهده می‌کنید، قیمت دوباره به سمت ناحیه تقاضایی برمی‌‌گردد و موقعیت مناسبی را برای تریدرها برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ ایجاد می‌کند. در این مثال تریدرها می‌توانند حد ضرر خود را در قیمتی پایین‌تر از ناحیه تقاضایی قرار دهند.

ترید الگوی دراپ بیس رالی

تارگت در ترید الگوی DBR

تارگت در ترید الگوهای پرایس اکشن همانند الگوی دراپ بیس رالی به معنای هدف قیمت پس از تشکیل الگوی مربوطه است. از سویی دیگر با توجه به اینکه تریدرها همواره سعی می‌کنند تا با استفاده از الگوهای قیمتی و بررسی شرایط نمودار، نواحی مناسبی را برای تیک پروفیت انتخاب کنند، بنابراین تعیین هدف در الگوهای قیمتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای اینکه تریدرها بتوانند مدیریت ریسک مناسبی را در معاملات خود داشته باشند، علاوه بر تعیین هدف‌های معاملاتی با توجه به رفتار قیمت، می‌بایست مقدار سود حاصل از معامله را متناسب با مقدار ضرر مربوط به فعال شدن حد ضرر قرار دهند. در این حالت ممکن است با توجه به متناسب نبودن نسبت ریسک به ریوارد، معامله مربوطه را انجام ندهند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، قیمت الگوی دراپ بیس رالی را تشکیل می‌دهد. در این حالت تریدرها می‌توانند با توجه به استراتژی معاملاتی پس از خروج قیمت از ناحیه بیس، وارد پوزیشن لانگ شوند و ناحیه مقاومتی بعدی در نمودار قیمت را به عنوان تارگت معاملاتی قرار دهند.

اما معمولا تریدرها سعی می‌کنند تا اطمینان بیشتری از ادامه‌دار بودن روند صعودی در زمان خروج قیمت از بیس به‌دست آورند. برای این منظور همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، با رسم ناحیه تقاضایی سعی می‌کنند در پولبک قیمت به این ناحیه وارد پوزیشن لانگ شوند.

در این حالت نیز با توجه به شرایط نمودار قیمت می‌توانند نواحی مقاومتی بعدی را برای تارگت قیمتی انتخاب کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ترید با استفاده از روش پرایس اکشن می‌توانید فیلم آموزش مقدماتی پرایس اکشن در بورس و بازارهای مالی فرادرس را از لینک زیر مشاهده کنید.

الگوهای پرایس اکشن ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال بازاری است که در آن دارایی‌های دیجیتالی همانند بیت کوین و اتریوم خرید و فروش می‌شود. تریدرها در بازار ارز دیجیتال می‌توانند با بررسی روندهای قیمتی در نمودار قیمت رمزارز موردنظر، نواحی مهم قیمتی و الگوهای پرایس اکشن مربوط به بازار موردنظر را شناسایی کنند.

این موضوع می‌تواند به افراد کمک کند تا در قیمت‌های مناسبی نسبت به خرید رمزارزهای موردنظر اقدام کنند. از سویی دیگر با توجه به این که برای کسب سود از ترید ارزهای دیجیتال افراد می‌بایست قیمت‌های مناسبی را نیز برای فروش ارزهای دیجیتال خریداری شده پیدا کنند، بنابراین استفاده از الگوهای قیمتی در پرایس اکشن در تعیین تارگت برای فروش ارزهای دیجیتال نیز اهمیت بالایی دارد.

علاقه‌مندان به بازار ارزهای دیجیتال علاوه بر امکان خرید رمزارزها از طریق معاملات اسپات در بازار مربوطه، می‌توانند در بازار فیوچرز ارزهای دیجیتال نیز فعالیت کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارزهای دیجیتال
برای دسترسی به مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال، روی عکس کلیک کنید.

بازار فیوچرز ارزهای دیجیتال این امکان را برای تریدرها فراهم می‌کند تا بتوانند علاوه بر کسب سود از روندهای صعودی در بازار مربوطه، از روندهای نزولی بازار رمزارزها نیز برای کسب سود استفاده کنند.

برای آشنایی با بازار ارزهای دیجیتال و کسب سود از انجام معاملات آن‌ها فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که در ادامه فهرستی از آن‌ها را مشاهده می‌‌کنید. برای مشاهده این فیلم‌های آموزشی می‌توانید از لینک‌های فهرست زیر استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ارزهای دیجیتال و نحوه ترید آن‌ها با انواع الگوهای قیمتی همانند الگوهای پرایس اکشن می‌‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس الگوهای پرایس اکشن را شرح دادیم. در ادامه هر کدام از این الگوها را به‌طور جداگانه توضیح دادیم. برای این منظور الگوی رالی بیس رالی در بیان کردیم و مفهوم آن را در نمودار قیمت شرح دادیم. سپس ترید الگوی پرایس اکشن رالی بیس رالی را توضیح دادیم. بنابراین نحوه شناسایی، ورود به معامله و ناحیه تقاضایی در تریدر با استفاده از این الگو در بیان کردیم.

در ادامه الگوهای پرایس اکشنی رالی بیس دراپ را شرح دادیم. برای این منظور ناحیه عرضه در نمودار قیمت، تاثیر مقاومت در الگوهای پرایس اکشن، ترید الگوهای رالی بیس دراپ و مراحل ترید الگوهای برگشتی نزولی را بیان کردیم. سپس الگوی دراپ بیس دراپ و علت تشکیل آن را بیان کردیم و نحوه ترید این الگو را در نمودار بیان کردیم. برای این منظور ناحیه عرضه در این الگو، مدیریت ریسک در الگوهای پرایس اکشن و مراحل ترید الگوی ادامه‌دهنده نزولی را بیان کردیم.

سپس الگوی پرایس اکشن دراپ بیس رالی را شرح دادیم و ناحیه تقاضایی در این الگو را توضیح دادیم. الگوی دراپ بیس رالی در نواحی حمایتی را شرح دادیم و توضیحاتی درباره ترید این الگو بیان کردیم. در پایان این مطلب نیز الگوهای پرایس اکشن را برای ترید رمزارزها توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Inner Circle TraderMaktrading SchoolStrikeTradingwithRaynerALGO
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *