نحوه دریافت کد بورس کالا – از مدارک لازم تا مدت زمان و هزینه

۸۲۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
نحوه دریافت کد بورس کالا – از مدارک لازم تا مدت زمان و هزینه

تافرادی که علاقه به فعالیت و سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را دارند می‌توانند از بورس‌های مختلفی از قبیل بورس اوراق بهادار و سهام، بورس کالا و انرژی برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی خود یا سرمایه‌گذاری در این بازارها استفاده کنند. بورس کالا یکی از انواع بورس است که در آن فروشندگان می‌توانند کالاهای خود را برای فروش عرضه کنند و خریداران طبق شرایط و قوانین موجود در بازارهای بورس کالا نسبت به سفارش‌گذاری و خرید اقدام کنند. همان‌طور که در بورس اوراق بهادار دارایی‌هایی همانند سهام، اوراق مشارکت و ... معامله می‌شود در بورس کالا نیز کالا و ابزارهای معاملاتی مبتنی بر کالا از قبیل گواهی سپرده کالایی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی خرید و فروش می‌شوند. برای فعالیت در بورس کالا افراد می‌توانند از طریق مراجعه به کارگزاری‌ها نسبت به خرید و فروش در بورس کالا اقدام کنند. اما برای فعالیت در بورس کالا در اولین گام نیاز دارید تا کد بورس کالا داشته باشید. در این مطلب نحوه دریافت کد بورس کالا را شرح می‌دهیم.

اهمیت دریافت کد بورس کالا چیست ؟

همان‌طور که برای خرید و فروش در بازار سهام و بورس اوراق بهادار لازم است تا کد بورسی داشته باشید، برای خرید و فروش در بورس کالا نیز افراد نیاز دارند تا نسبت به دریافت کد بورس کالا اقدام کنند. برای این‌کار افراد متقاضی می‌توانند در ابتدا مراحل احراز هویت خود را در سامانه سجام انجام دهند و کارگزاری مناسبی برای انجام معاملات در بورس کالا انتخاب کنند.

نحوه دریافت آنلاین کد بورس کالا

با عرضه سیمان و خودرو در بورس کالا تعداد متقاضیان خرید از بورس کالا افزایش زیادی پیدا کرد. این موضوع باعث شد تا سامانه‌ای به نام ایبیگو برای تسهیل تعاملات و روابط بین کارگزاری‌‌ها و فعالان بورس کالا ایجاد شود. این سامانه به عنوان سامانه آنلاین خرید بورس کالا شناخته می‌شود. یکی از امکاناتی که این سامانه در اختیار متقاضیان خرید از بورس کالا قرار می‌دهد امکان دریافت آنلاین کد بورس کالا است. نحوه دریافت آنلاین کد بورس کالا از طریق این سامانه بسیار راحت است و افراد بدون نیاز به مراجعه به کارگزاری نسبت به دریافت کد بورس کالا می‌توانند اقدام کنند.

مراحل دریافت غیرحضوری کد بورس کالا

برای دریافت کد بورس کالا می‌توانید بدون مراجعه به کارگزاری کد بورس کالا را به‌طور غیرحضوری دریافت کنید. نحوه دریافت کد بورس کالا را می‌توان در مراحل زیر خلاصه کرد.

ثبت نام در سامانه سجام

اولین گام برای دریافت کد بورس کالا ثبت‌نام در سامانه سجام و احراز هویت در این سامانه است. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای ایجاد بستری مناسب برای ارائه خدماتی یکپارچه به فعالان بازار سرمایه سامانه سجام را ایجاد کرده است. در این سامانه فعالان بازار سرمایه می‌توانند تمامی فعالیت‌های معاملاتی خود را در بازار سرمایه مشاهده کنند. برای این‌که بتوانید در بورس کالا معامله کنید نیاز دارید تا در ابتدا در سامانه سجام ثبت‌نام کنید و مراحل احراز هویت مربوطه را انجام دهید. در ادامه این مراحل را شرح می‌دهیم.

ثبت نام در سجام
  • مراجعه به بخش ثبت‌نام: هنگامی که به سامانه سجام وارد می‌شوید قسمت‌ها مختلفی از قبیل ویرایش اطلاعات و احراز هویت و ... را نیز مشاهده می‌کنید. در این صفحه بر روی گزینه ثبت‌نام در سجام کلیک کنید و مراحل بعدی را انجام دهید.
  • ارائه شماره تلفن همراه: در این بخش باید شماره تلفن همراهی که به‌نام شما است را در این قسمت وارد کنید.
  • وارد کردن کد تایید ارسالی سجام: پس از وارد کردن شماره تلفن همراه، سامانه سجام کدی را از طریق پیامک برای شما ارسال می‌کند. در این مرحله کد تایید و کد ملی را وارد کنید.
  • پرداخت هزینه: در این مرحله هزینه ثبت‌نام در سامانه برای شما نمایش داده می‌شود. این هزینه را از طریق درگاه بانکی پرداخت کنید.
  • فرم‌‌های ثبت‌نام: در این مرحله جهت تکمیل اطلاعات‌، فرم‌هایی برای شما نمایش داده می‌شود که باید اطلاعات خواسته شده را در آن‌ها تکمیل کنید. این فرم‌ها در دسته‌بندی‌های زیر قرار می‌گیرند.
    • اطلاعات هویتی
    • اطلاعات ارتباطی
    • اطلاعات شغلی
    • اطلاعات مالی
    • حساب‌های بانکی
  • استعلام و ارسال نتیجه: این مرحله توسط سامانه انجام می‌شود. پس از بررسی اطلاعاتی که ارسال کرده‌اید سامانه اطلاعات وارد شده را بررسی می‌کند و نتیجه استعلام از طریق پیامک به مشتری اطلاع داده می‌شود. در این حالت دو حالت زیر می‌تواند وجود داشته باشد.
    • استعلام موفق: سامانه اطلاعات وارد شده توسط متقاضی را بررسی می‌کند و پس از تایید اطلاعات از طریق پیامک کد رهگیری را ارسال می‌کند.
    • استعلام ناموفق: در صورتی که مشکلی در اطلاعات وارد شده موجود باشد، سامانه این مشکل را از طریق پیامک به مشتری ارسال می‌کند.
  • احراز هویت در سامانه: پس از انجام مراحل فوق و دریافت کد رهگیری از سامانه سجام در مرحله بعدی باید مراحل احراز هویت را انجام دهید. احراز هویت را می‌توانید به دو روش زیر انجام دهید.
    • احراز هویت حضوری: برای احراز هویت حضوری افراد متقاضی می‌توانند با مشاهده شعب و آدرس مراکز احراز هویت از وب‌سایت سجام نسبت به مراجعه حضوری به این مراکز و انجام مراحل احراز هویت اقدام کنند.
    • احراز هویت غیرحضوری: برای احراز هویت غیرحضوری افراد می‌توانند از طریق وب احراز هویت الکترونیکی خود را انجام دهند.
  • دریافت کد بورسی: در این مرحله که مرحله نهایی ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام است، پس از ثبت تصویر چهره و امضا به مشتری کد بورسی داده می‌‌شود.

 

دریافت کد بورس کالا در چه زمانی امکان پذیر است ؟

پس از این‌که کد بورسی را از سامانه سجام دریافت کردید در مرحله بعدی می‌توانید نسبت به دریافت کد بورس کالا اقدام کنید. با توجه به قوانین موجود افرادی که تمایل به فعالیت در بورس کالا را دارند در ابتدا لازم است نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کنند.

مراحل اخذ کد بورس کالا

برای دریافت کد بورس کالا بعد از ثبت‌نام در سامانه سجام مراحل زیر را انجام دهید.

  • مراجعه به سامانه ایبیگو متصل به کارگزاری: نحوه دریافت کد بورس کالا به این ترتیب است که بعد از اخذ کد بورسی از سامانه سجام باید به سامانه ایبیگو متصل به کارگزاری مراجعه کنید. برای این‌کار می‌توانید به سامانه ایبیگو وارد شده و کارگزاری موردنظر خود را از بین کارگزاری‌های موجود انتخاب کنید. در روشی دیگر می‌توانید با استفاده از لینکی که کارگزاری در اختیار شما قرار می‌دهد وارد سامانه ایبیگو شوید. در تصویری که از سامانه EBGO مشاهده می‌کنید در جای خالی که با فلش مشخص شده است نام کارگزاری قرار می‌گیرد. از گزینه‌هایی که در صفحه نخست این سامانه مشاهده می‌کنید گزینه اخذ کد آنلاین در بورس کالا را انتخاب کنید.
نحوه دریافت کد آنلاین در بورس کالا
  • وارد کردن کد ملی و شماره تماس: در این مرحله در صفحه‌ای که باز می‌شود شماره ملی و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید و پس از وارد کردن کد امنیتی گزینه ادامه را انتخاب کنید.
دریافت کد بورس کالا
  • دریافت کد ارسالی سجام: در این مرحله کد ۵ رقمی از سامانه سجام برای شما پیامک می‌شود. این کد را در قسمت مربوطه وارد کنید و بر روی گزینه تایید کلیک کنید.
ثبت نام در بورس کالا
  • بررسی و تکمیل اطلاعات فردی: پس از این‌که کد ۵ رقمی سامانه سجام را در قسمت مربوطه وارد کردید، در ادامه فرآیند دریافت کد بورس کالا اطلاعات شما از سامانه سجام برای شما نشان داده می‌شود. این اطلاعات را بررسی کنید و قسمت‌های ستاره‌دار را تکمیل کنید. سپس با انتخاب گزینه ادامه به صفحه بعدی مراجعه کنید.
ثبت نام در بورس کالا
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.
  • اطلاعات مربوط به نشانی: پس از این‌که اطلاعات فردی خود را بررسی و تایید کردید در ادامه اطلاعات مربوط به نشانی را می‌توانید ملاحظه کنید. در این قسمت نیز قسمت‌های ستاره‌دار را تکمیل کنید و برای رفتن به صفحه بعدی گزینه ادامه را انتخاب کنید.
کد بورس کالا
  • اطلاعات شغلی: در این مرحله همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید اطلاعات شغلی خواسته شده را در قسمت‌های موردنظر تکمیل کنید.
مراحل دریافت کد بورس کالا
  • اطلاعات مالی: در این قسمت برخی از اطلاعات مالی را در قسمت‌های مربوطه تکمیل کنید.
نحوه دریافت کد بورس کالا
  • بررسی اطلاعات بانکی: در این بخش می‌توانید اطلاعات بانکی مربوط به سامانه سجام را مشاهده کنید. در صورتی که نقصی در اطلاعات بانکی در این قسمت مشاهده کردید می‌توانید با استفاده از گزینه ویرایش نسبت به تکمیل اطلاعات مربوطه اقدام کنید.
اطلاعات بانکی سامانه سجام
  • آپلود اسناد: در این قسمت می‌توانید تمامی مدارک موردنیاز برای دریافت کد بورس کالا یا ثبت‌نام در بورس کالا را مشاهده کنید. در قسمت مربوطه باید نوع سند را با توجه به حجم و فرمت آن آپلود کنید.
نحوه دریافت کد بورس کالا
  • تایید و مطالعه تعهدات مشتری: در مرحله آخر در قسمت تعهدات مشتری نوع کد بورسی موردنیاز را انتخاب کنید و متن تعهدات مربوطه را مطالعه کنید و با کلیک بر روی گزینه تایید نهایی در انتهای صفحه، پیام عملیات با موفقیت انجام شد برای شما نمایش داده می‌شود.
نحوه دریافت کد بورس کالا

مدارک لازم جهت ثبت نام آنلاین در ایبیگو

برای دریافت کد بورس کالا علاوه بر ثبت‌نام در سامانه سجام نیاز دارید تا اطلاعات خواسته شده در سامانه ایبیگو را تکمیل کنید. در قسمتی از این سامانه به‌عنوان اپلود اسناد لازم است تا با توجه به فهرستی که در این بخش قید می‌شود نسبت به بارگذاری مدارک لازم برای دریافت کد بورس کالا اقدام کنید. همان‌‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید مدارک لازم جهت دریافت کد بورس کالا به شرح زیر است.

  • تصویر صفحه اول شناسنامه
  • تصویر صفحه دوم شناسنامه
  • تصویر صفحه آخر شناسنامه
  • تصویر روی کارت ملی
  • تصویر پشت کارت ملی
  • مجوز فعالیت
  • مدارک ثبت‌نام در سامانه امور مالیاتی
  • مدارک ثبت‌نام در سامانه جامع انبارها
مدارک لازم برای دریافت کد بورس کالا

هزینه و مدت زمان دریافت کد بورس کالا

ثبت نام در بورس کالا هزینه‌ای ندارد و مدت زمان دریافت کد بورس کالا از زمان ارسال اطلاعات بین ۲ الی ۴ روز کاری است. افراد متقاضی فعالیت در بورس کالا می‌توانند با انجام مراحلی که در قسمت دریافت کد بورس کالا شرح دادیم، نسبت به دریافت کد بورس کالا اقدام کنند. لازم به ذکر است که این افراد همان‌طور که در قسمت مراحل دریافت کد بورس کالا و ثبت‌نام در سامانه سجام شرح دادیم، در ابتدا لازم است تا در سامانه سجام ثبت‌نام کنند. برای ثبت‌نام در این سامانه مبلغی را باید پرداخت کنند. میزان این مبلغ توسط خود سامانه سجام تعیین می‌شود. برای احراز هویت نیز مبلغی دریافت می‌شود که در کارگزاری‌هایی که به‌صورت غیرحضوری این کار را انجام می‌دهند ممکن است متفاوت باشد. حدودا ۴۸ ساعت بعد از احراز هویت نیز کد بورسی برای متقاضیان صادر می‌شود.

بنابراین افرادی می‌توانند در بورس کالا ثبت نام کنند که در ابتدا در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت کرده باشند. افرادی هم که مستقیم از طریق کارگزاری به سامانه ایبیگو مراجعه می‌کنند نیز در صورتی که احراز هویت نکرده‌اند به سامانه سجام راهنمایی می‌شوند.

انواع کد بورس کالا چگونه دریافت می‌شود ؟

پس از این‌که مدارک لازم برای دریافت کد بورس کالا را در پلتفرم بارگذاری کردید در مرحله بعدی باید نوع کد بورس کالا را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که بورس کالا از بازارهای مختلفی تشکیل شده است. برای فعالیت در بازارهای موجود در انواع بورس کالا باید نسبت به اخذ کد معاملاتی مربوطه اقدام کنید.

در بخش تعهدات مشتری سامانه ایبیگو کارگزاری مربوطه از شما خواسته می‌شود که نوع کد بورس کالا را برای فعالیت در بازار موردنظر انتخاب کنید. برای مثال افرادی که تمایل به خرید خودرو در بورس کالا دارند باید نسبت به دریافت کد در بازار فیزیکی بورس کالا اقدام کنند. در این قسمت همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید می‌توانید تیک مربوط به بازار فیزیکی بورس کالا یا تیک مربوط به بازارهای مالی، مشتقه، آتی و ... را انتخاب کنید.

نحوه دریافت انواع کد بورس کالا

پس از این‌که بازار موردنظر خود را جهت دریافت کد بورس کالا انتخاب کردید، سامانه تعهدات مربوط به بازارهای انتخابی را برای شما نشان می‌دهد. این موارد را به دقت مطالعه کنید و در پایان متن تعهدات مشتری همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید بر روی گزینه قبول قوانین و تایید نهایی کلیک کنید.

تعهدات مشتری

معرفی‌نامه برای افتتاح حساب وکالتی و در اختیار

پس از این‌که مراحل دریافت کد بورس کالا را انجام دادید در پایان می‌توانید با توجه به نوع بازاری که در انواع بورس کالا برای فعالیت انتخاب می‌کنید، نسبت به دریافت معرفی‌نامه اقدام کنید. دو نوع معرفی‌نامه با توجه به بازار بورس کالای انتخابی شما وجود دارد که به شرح زیر است.

  • معرفی‌نامه حساب وکالتی بازار فیزیکی بورس کالا: برای انجام معاملات در بازار فیزیکی بورس کالا افراد باید حساب وکالتی داشته باشند. بنابراین افرادی که می‌خواهند در بازار فیزیکی بورس کالا اقدام به معامله کنند، نیاز دارند تا نسبت به افتتاح حساب وکالتی بورس کالا و معرفی آن به کارگزاری مربوطه اقدام کنند. این افراد برای افتتاح حساب وکالتی لازم است با معرفی‌نامه‌ای که در این سامانه برای بانک موردنظر دریافت می‌کنند به همراه دیگر مدارک لازم به بانک موردنظر مراجعه کنند.
  • معرفی‌نامه حساب در اختیار بازارهای مشتقه بورس کالا: یکی از بازارهایی که در بورس کالا وجود دارد بازار مشتقه بورس کالا است. بازار مشتقه در بورس کالا با هدف پوشش ریسک معاملات در بورس کالا ایجاد شده است و در آن دو نوع قرارداد آتی و اختیار معامله خرید و فروش می‌شود. لازم به ذکر است برای انجام معاملات در بازار مشتقه افراد باید حساب دراختیار داشته باشند. برای این‌کار می‌توانند با دریافت معرفی‌نامه از سامانه ایبیگو نسبت به افتتاح حساب دراختیار اقدام کنند.
دریافت معرفی نامه
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

دریافت کد بورس کالا در کارگزاری مفید

برای دریافت کد بورس کالا باید از طریق سامانه ایبیگو که متصل به یکی از کارگزاری‌های بورس کالا است نسبت به ثبت‌نام در بورس کالا و دریافت کد بورس کالا اقدام کنید. کارگزاری مفید یکی از کارگزاری‌هایی است که با کمک آن می‌توانید کد بورس کالا را به‌صورت غیرحضوری دریافت کنید و نسبت به خرید از بورس کالا اقدام کنید. نحوه دریافت کد بورس کالا به‌صورت غیرحضوری در کارگزاری مفید به این ترتیب است که در ابتدا وارد سامانه ایبیگوی متصل به کارگزاری مفید شوید و در صفحه نخست گزینه اخذ کد آنلاین در بورس کالا را انتخاب کنید.

سپس همانند توضیحات مربوط به قسمت مراحل دریافت غیرحضوری کد بورس کالا، تمامی مراحل را انجام دهید. پس از انجام مراحل مربوط به دریافت کد بورس کالا در ادامه با دانلود معرفی‌نامه برای بانک موردنظر خود نسبت به افتتاح حساب وکالتی یا در اختیار اقدام کنید. پس از افتتاح حساب باید مشخصات حساب را از طریق همین سامانه به کارگزاری مفید اعلام کنید.

دریافت کد بورس کالا مفید

دریافت کد بورس کالا از کارگزاری آگاه

یکی دیگر از کارگزاری‌هایی که از معاملات بورس کالا پشتیبانی می‌کند کارگزاری آگاه است. افرادی که می‌خواهند در بورس کالا فعالیت کنند می‌توانند با مراجعه به سامانه ایبیگوی متصل به کارگزاری آگاه نسبت به دریافت کد بورس کالا اقدام کنند. در کارگزاری آگاه نیز با کمک سامانه ایبیگو این امکان برای متقاضیان خرید از بورس کالا فراهم شده است تا بتوانند با انجام مراحلی که در بخش مراحل دریافت غیرحضوری کد بورس کالا توضیح دادیم، از طریق کارگزاری آگاه نسبت به دریافت غیرحضوری کد بورس کالا اقدام کنند. همان‌طور که در تصویر ملاحظه می‌کنید در صفحه نخست با کلیک بر روی گزینه اخذ کد آنلاین در بورس کالا می‌توانید نسبت به دریافت کد بورس کالا اقدام کنید.

نحوه دریافت کد بورس کالا در کارگزاری آگاه

دریافت کد بورس کالا در کارگزاری فارابی

نحوه دریافت کد بورس کالا از طریق کارگزاری فارابی به این ترتیب است که هم از طریق سامانه ایبیگو می‌توانید از قسمت کارگزاری‌ها وارد کارگزاری فارابی شوید و هم از طریق لینک سامانه ایبیگو در وب‌سایت کارگزاری فارابی می‌توانید نسبت به ثبت‌نام در بورس کالا اقدام کنید. مراحلی که برای دریافت کد بورس کالا در کارگزاری فارابی وجود دارد همانند مراحل موجود در دیگر کارگزاری‌ها است. برای ثبت‌نام در بورس کالا از طریق کارگزاری فارابی نیز همانند کارگزاری‌های دیگر نیاز دارید تا در ابتدا در سامانه سجام ثبت‌نام کنید و مراحل مربوط به احراز هویت خود را انجام دهید. سپس همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید با انتخاب اخذ کد انلاین در بورس کالا اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید.

نحوه دریافت کد بورس کالا در کارگزاری فارابی

جمع بندی

برای این‌که افراد بتوانند در بورس کالا فعالیت کنند در ابتدا لازم است تا نسبت به دریافت کد بورس کالا اقدام کنند. برای این‌‌‌منظور لازم است تا افراد متقاضی در ابتدا در سامانه سجام ثبت‌نام کنند. افرادی که می‌خواهند در بازارهای سرمایه فعالیت کنند ملزم به احراز هویت در این سامانه هستند. در این مطلب در ابتدا اهمیت دریافت کد بورس کالا و نحوه دریافت آنلاین کد بورس کالا را شرح دادیم. سپس مراحل دریافت غیرحضوری کد بورس کالا و ثبت‌نام در سامانه سجام را شرح دادیم.

برای ثبت‌نام در بورس کالا و اخذ کد بورسی از سامانه ایبیگوی متصل به کارگزاری مربوطه لازم است تا اطلاعات خواسته شده را در فرم‌هایی مجزا در این سامانه تکمیل کنیم و مدارک خواسته شده را در قسمت مربوطه آپلود کنیم. برای این منظور در ادامه این مطلب مدارک لازم جهت دریافت کد بورس کالا را شرح دادیم و هزینه و مدت زمان لازم برای دریافت کد بورس کالا را توضیح دادیم. در انتهای این مطلب نیز نحوه دریافت انواع کد بورس کالا و معرفی‌نامه برای افتتاح حساب وکالتی و دراختیار را بیان کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس کالا» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
EBGOبورس کالای ایران
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *