بهترین نحوه برنامه ریزی برای درس خواندن – از صفر تا صد

۶۹۱۵۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۶ دقیقه
بهترین نحوه برنامه ریزی برای درس خواندن – از صفر تا صد

موفقیت‌های تحصیلی بدون بهره‌گیری از انواع روش‌های برنامه‌ریزی امکان‌پذیر نیستند زیرا حجم درس‌ها و بخش‌بندی آن‌ها به‌گونه‌ای است که باید به‌صورت روزانه برای هرکدام از آن‌ها وقت بگذارید تا به‌مرور این اطلاعات درسی به حافظه بلندمدت شما منتقل شوند که این امر فقط با برنامه ریزی برای درس خواندن امکان‌پذیر است. اما در این بین گاهی نوشتن برنامه دشوار می‌شود و افراد یادگیری دروس را به روزهای نزدیک به امتحان اختصاص می‌دهند که این موضوع آن‌ها را با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌کند. ما در این مطلب قصد داریم این مشکلات را به‌طور کامل رفع کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

با توجه به اهمیت این موضوع در این مطلب از مجله فرادرس برنامه‌ریزی درسی روزانه، برنامه‌ریزی درسی برای افراد شاغل، برنامه‌ریزی برای کنکور و همچنین برنامه‌ریزی برای تابستان را آموزش می‌دهیم و در پایان درباره مزایا و معایب این کار صحبت می‌کنیم تا شما به‌صورت کاملا آگاهانه اهداف تحصیلی خود را انتخاب کنید و مطابق با آن‌ها فعالیت‌های روزانه را انجام دهید. برای این‌که مسیر تحصیلتان هموارتر شود و از اهمال کاری‌های احتمالی دور بمانید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با مجله فرادرس همراه باشید.

برنامه ریزی برای درس خواندن

برنامه ریزی برای درس خواندن (Study Plan) یکی از مهم‌ترین اقدامات است که دانش‌آموزان موفق انجام می‌دهند و به پیاده‌سازی این برنامه پایبند هستند. به‌طور مثال روش‌های تندخوانی یا مطالعه دروس حفظی هر کدام متدهای خاص خودشان را دارند. در این نوع برنامه‌ریزی‌ها زمان‌ مشخصی برای درس خواندن تعیین می‌شود و دانش‌آموز یا دانشجو را از بلاتکلیفی بیرون می‌آورد. در ادامه انواع روش‌های موفقیت‌آمیز در این زمینه را معرفی می‌کنیم.

برنامه‌ریزی درسی برای مطالعه صحیح روشی اثربخش برای جهت‌دهی تحصیلی شما است و کمک می‌کند که در یادگیری به نتیجه مد نظرتان برسید. البته مدیریت زمان کار ساده‌ای نیست. معمولا دانش‌آموزان و دانشجویان به‌غیر از افراد حاضر در کلاس دوستان دیگری هم دارند و باید برای آن‌ها انرژی و زمان صرف کنند.

همچنین فعالیت‌های فوق برنامه بخش زیادی از زمان روزانه آن‌ها را می‌گیرد و برنامه ریزی برای درس خواندن کمی دشوار می‌شود. اما اگر این برنامه را داشته باشید اجازه نمی‌دهید که هیج زمانی بیهوده هدر برود و تمامی وظایف درسی خود را انجام می‌دهید و در نهایت نتایج مناسبی می‌گیرید.

دانش‌آموز در حال مطالعه پشت میز ـ برنامه ریزی درسی

این مسئله را در نظر داشته باشید که برای هر کسی نوعی برنامه‌ریزی جواب می‌دهد و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که بهترین برنامه را دارد و می‌تواند آن را به همه مردم تعمیم دهد. افرادی که برنامه‌های درسی خود را مطابق با شرایطشان تنظیم می‌کنند همواره موفقیت‌های درسی زیادی به دست می‌آورند. برای این‌که مطابق با موقعیت و توان خود برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشید در ادامه چند متد کارآمد در این راستا به شما معرفی می‌کنیم.

  • تجزیه و تحلیل عادت‌های مطالعاتی فعلی
  • ارزیابی مدیریت زمان کنونی
  • تعیین زمان لازم برای مطالعه هر درس
  • توسعه برنامه

تجزیه و تحلیل عادت‌های مطالعاتی فعلی

به این بیندیشید که چه متدهایی روی شما جواب می‌دهند و کدام یک از آن‌ها اثربخشی لازم را ندارد. در این راستا امتحان کنید که آیا می‌توانید در هفته ۲ الی ۳ بار بیشتر از همیشه زمان برای مطالعه صرف کنید تا متوجه شوید که توان مطالعه در نیمه شب را دارید یا خیر. همچنین ممکن است با افزایش تمرکز در کلاس درس بخش عمده‌ای از مطالب را درک کنید و زمان کمتری برای یادگیری آن‌ها احتیاج داشته باشید.

پاسخ به سوالات این‌چنینی روش مناسب برای مطالعه شما را روشن می‌کند و می‌توانید با کمک این تجزیه و تحلیل به نتایج درخشانی برسید.

ارزیابی مدیریت زمان کنونی

برای ارزیابی میزان مدیریت زمان فعلی می‌توانید نگاهی به فعالیت‌های خود نظیر حضور در کلاس‌ها، کار کردن و فعالیت‌های فوق برنامه بیندازید. پس از محاسبه آن‌ها متوجه مدت‌زمان باقی‌مانده برای مطالعه می‌شوید. اگر پس از ارزیابی دریافتید که فرصت چندانی  ندارید برخی از این فعالیت‌های متداول را حذف کنید یا با ایجاد تغییرات و جابه‌جایی‌های لازم فرصت‌ مناسبی را برای مطالعه روزانه خود به وجود بیاورید.

تعیین زمان لازم برای مطالعه هر درس

سال‌ها افراد عقیده داشتند که برای یادگیری مطالب یک ساعت از کلاس باید دو ساعت زمان صرف کنید. در واقع یعنی اگر در هفته ۱۵ ساعت در کلاس حضور دارید باید ۳۰ ساعت از هفته را در خارج از کلاس مشغول یادگیری باشید. با توجه به تکنولوژی‌های جدید کمی روند یادگیری‌ها سریع‌تر شده است و بسیاری دیگر به این قانون اعتقادی ندارند.

شما نیز می‌توانید با توجه به برنامه‌ امتحانی خود مدت‌زمان مورد نیاز برای یادگیری دروس را محاسبه کنید و مطابق با آن‌ها برنامه درسی خودتان را تنظیم کنید. با توجه به این‌که بعضی از درس‌ها سخت‌تر از بقیه هستند می‌توانید به آن‌ها زمان بیشتری را اختصاص دهید و فرصت مطالعه بقیه را تناسب با آن در نظر بگیرید.

دفترچه‌های برنامه ریزی برای درس خواندن

توسعه برنامه

حال که می‌دانید برای مطالعه هر درس به چه میزان زمانی احتیاج دارید و چقدر زمان در اختیارتان است وقت آن فرا می‌رسید که به برنامه ریزی برای درس خواندن بپردازید. به این منظور بخش‌های مطالعه را به تقویم اضافه کنید. این کار باعث می‌شود که از برنامه‌ریزی صحیح خود مطمئن شوید.

در این مرحله مشخص کنید که در هر روز می‌خواهید چه مباحثی را بخوانید. با انجام این کار مطمئن می‌شوید که زمانی را برای مطالعه تمام درس‌ها در نظر گرفته‌اید. برخی افراد فقط درس‌های مورد علاقه خود را می‌خوانند و مباحث دیگر را کنار می‌گذارند که این موضوع روی نتایج تحصیلی آن‌ها تاثیرات منفی زیادی دارد.

اگر برنامه درسی فشرده‌ای ترتیب داده‌اید ممکن است با کوچک‌ترین اتفاق از کنترلتان خارج شود و نتوانید به برنامه مد نظرتان برگردید. بنابراین بهتر است کمی انعطاف به خرج دهید و فضایی برای بروز اتفاقات غیرمنتظره در نظر داشته باشید. حتی این اتفاق می‌تواند حجیم بودن مطالب درسی باشد که در این صورت باید زمان بیشتری را برای درک مطلب صرف کنید.

برنامه ریزی درسی روزانه

نوشتن رویدادها در تقویم روزانه با داشتن برنامه‌ریزی درسی متفاوت است. به‌طور مثال کسی که امتحان‌های هفته آینده را در تقویم می‌نویسد برنامه‌ای برای موفقیت در آن‌ها ندارد. برای موفقیت در تحصیل باید برنامه مناسبی بچینید. اولین کار ضروری در این موقعیت این است که زمان در دسترس خود را مشخص کنید. در این راستا به سوالات زیر پاسخ‌های تا حدودی دقیق بدهید.

  • چه ساعتی بیدار می‌شوید؟
  • چه کارهایی جزو وظایفتان هستند و باید حتما انجام دهید؟
  • به چه کارهایی علاقه دارید؟
  • آیا زمان زیادی را هدر می‌دهید؟
  • چه زمانی را برای مطالعه در نظر گرفته‌اید؟
  • در زمان مطالعه از چه روشی برای درس خواندن استفاده می‌کنید؟

برای درک این‌که چقدر زمان در اختیار دارید باید برنامه روزانه داشته باشید. اگر ندانید که مدت زمان مطالعه در دسترس شما چقدر است نمی‌توانید آن را با مدت زمان لازم برای یادگیری مقایسه کنید. برای عملکرد بهتر لازم است کلاس‌های دانشگاه یا روزهای حضور در مدرسه را در نظر بگیرید و مطابق با آن‌ها به برنامه ریزی برای درس خواندن مشغول شوید.

مثلا اگر امروز از سات ۲ الی ۴ یک کلاس در دانشگاه دارید باید برنامه مطالعاتی عصر را برای ۴.۵ به بعد تنظیم کنید و ساعت‌های باقی‌مانده تا قبل از خواب را به‌شکلی مفید استفاده کنید.

میز کار همراه با دفترها و لپ تاپ

به‌طور مثال شما هر روز ساعت‌های مشخصی از صبح را در مدرسه حضور دارید اما همه عصرها را در اختیار ندارید. یک روز به کلاس زبان می‌روید و یک روز به کلاس ورزش. عصرهای جمعه هم به حضور در کنار خانواده اختصاص داده‌اید. در این حالت شما ۳ بعد از ظهر را در اختیار ندارید و باید روی ۴ عصر باقیمانده برنامه‌ریزی کنید.

برای موفقیت در تحصیل باید جدول مدیریت زمان را به شکل متعهدانه و واقعی پر کنید. این کار دشوار نیست و فقط باید روزانه آن را مطابق با برنامه‌های خود بچینید. در ادامه نحوه پاسخ‌دهی به هرکدام از سوالات بالا را آموزش می‌دهیم تا برنامه‌ریزی مناسبی برای درس خواندن داشته باشید. چنین برنامه‌ای علاوه بر افزایش موفقیت‌های تحصیلی شرایطی فراهم می‌کند که از این دوران خود کمال لذت را ببرید و استرس کمتری را تجربه کنید.

ساعت بیداری

فقط هنگام بیداری می‌توانید به کارهایتان برسید بنابراین برای داشتن برنامه درسی کارآمد باید زمان بیدار شدن خود را مشخص کنید. عادت‌های رفتاری هر کس با دیگری تفاوت دارد. برخی افراد صبح‌های زود با انرژی و سرحال بیدار می‌شوند و برخی ترجیح می‌دهند روز را استراحت کنند و شب‌ها تا دیروقت برای رسیدگی به امور خود وقت بگذارند.

در این مرحله فقط کافی است که زمان بیداری خود را مشخص کنید تا مطابق با همان، برنامه‌های بعدی خود را تنظیم کنید. در واقع هدف اصلی این است که متوجه شوید در شبانه‌روز چند ساعت در اختیار شما قرار دارد. البته که این زمان ممکن است برحسب نیاز (مثلا شب‌های امتحان) تغییر کند. وقتی برنامه خود را برای ساعت‌های بیداری مشخص کردید باید به آن متعهد باشید. مثلا نباید بی‌دلیل بیشتر از روزهای دیگر بخوابید و برنامه را بهم بریزید. در نظر داشته باشید که تنظیم شدن ریتم شبانه‌روزی حس و حال شما را نیز بهتر می‌کند و همچنین کیفیت خوابتان را بهبود می‌دهد.

وظایف

اگر در هر شبانه‌روز ۸ ساعت می‌خوابید یعنی در هفته ۱۱۲ ساعت در اختیار دارید تا به وظایف خود رسیدگی کنید. اما نمی‌توانید از تمام آن برای مطالعه استفاده کنید. هر کسی روزانه وظایفی دارد که باید انجامشان دهد. به همین علت بخش عمده‌ای از این زمان صرف انجام آن وظایف می‌شود.

مسئله اینجا است که رفتن به مدرسه و دانشگاه یکی از مهم‌ترین وظایف است و کارهای دیگر تحت تاثیر این فرایند قرار می‌گیرند. در واقع در شرایط عادی مهم‌ترین وظیفه یک دانش‌آموز یا دانشجو رفتن به کلاس‌هایش است. بنابراین این بخش‌ را هم باید از مدت زمان در دسترس خود خارج کنید.

پس از تعیین این زمان باید موارد وقت‌گیر دیگر روزانه را هم مشخص کنید تا برنامه ریزی برای درس خواندن اثربخش و مناسب باشد. در ادامه مثال‌هایی از فعالیت‌های روزمره عنوان کرده‌ایم که معمولا همه افراد این کارها را انجام می‌دهند و زمانی از روزشان صرف این امور می‌شود.

  • زمانی که صبح‌ها صرف می‌کنید تا آماده شوید.
  • زمان‌هایی که غذا می‌خورید و تعداد دفعاتی که این کار را انجام می‌دهید.
  • مدت زمانی که تمرین‌های ورزشی انجام می‌دهید.
  • مدت زمانی که در فوق برنامه شرکت می‌کنید.
  • مدت زمان رفت و برگشت از مدرسه یا دانشگاه نیز اجتناب ناپذیر است.

در کنار مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم هر شخص ممکن است وظایف مهم دیگری هم داشته باشد. مثلا ممکن است در روز به مراقبت از خواهر و برادر خود مشغول شوید یا با توجه به دوری از شهر خود زمانی را صرف آشپزی و نظافت کنید. بنابراین زمان‌های خالی روزانه را از زمان‌های پر جدا کنید تا بهتر از قبل برای درس خواندن زمان داشته باشید.

لپ تاپ در کنار تعداد زیای کتاب و دفتر

مدت زمان متمرکز ماندن

در برنامه ریزی برای درس خواندن باید مدت زمان تمرکز خود را بدانید. بسیاری از افراد ۲ ساعت را برای مطالعه یک درس در نظر می‌گیرند اما در کل آن زمان فقط ۱۵ دقیقه تمرکز دارند و دقایق دیگر را به تفکر درباره موضوعات متفرقه یا جواب دادن به پیام‌های موبایلشان می‌کنند.

برای این‌که در این زمینه موفق‌تر باشید با روش‌های افزایش تمرکز در مطالعه را بیاموزید. همچین می‌توانید از تکنیک‌های مختلفی نظیر تکنیک پومودورو استفاده کنید تا این زمان تمرکز را افزایش دهید. در برنامه‌ریزی باید این مدت تمرکز را در نظر بگیرید و همزمان با افزایش آن برنامه‌ای واقعی داشته باشید تا دچار حواس‌پرتی و اهمال‌کاری نشوید و هر آنچه می‌خوانید با تمرکز کافی باشد.

کارهای مورد علاقه

برقراری تعادل میان زندگی و مدرسه یا دانشگاه اهمیت بسیار زیادی برای سلامت روحی شما دارد. در نظر داشته باشید که مدرسه و دانشگاه فقط برای درس نیستند بلکه باید در این محیط‌ها شادی و همراهی با دوستان را نیز تجربه کنید و لذت ببرید. برای پاسخ به این سوال که به چه کارهایی علاقه دارید ابتدا لازم است که درباره تمام کارهای محبوبتان فکر کنید تا مشخص شود که باید چه کارهایی را در برنامه خود قرار دهید.

اهمیتی ندارد که دقیقا در این زمان‌ها می‌خواهید چه کاری انجام دهید. مهم این است که قرار نیست درس بخوانید. خوشبختانه این زمان انعطاف‌پذیر است و می‌توانید در این مدت درس نخوانید اما اگر نیاز داشتید یا نزدیک شب‌های امتحان بودید مدت تفریحات خود را کمی کوتاه کنید. به‌طور مثال در هفته‌ای که سه امتحان مهم دارید ترجیح این است که این زمان را کوتاه کنید تا درس بیشتری بخوانید.

زمان هدر رفته

در برنامه ریزی برای درس خواندن حتی دقیقه‌ها اهمیت دارند و نباید به‌راحتی آن‌ها را هدر بدهید. وقتی برنامه را اجرا می‌کنید زمان‌های زیادی بین فعالیت‌های اصلی نظیر کلاس‌ها، وعده‌های غذایی و... دیده می‌شوند. اغلب افراد این فرصت‌ها را از دست می‌دهند. برای جلوگیری از هدر رفتن این زمان‌ها می‌توانید از روش‌های زیر بهره بگیرید.

  • تعریف وظایف کوچک: وقتی با این زمان‌های خالی و کوتاه بین وظایف خود مواجه می‌شوید بهترین کار این است که فعالیتی کوچک پیدا کنید و در این مدت انجامش دهید. به‌طور مثال اگر بین دو کلاس خود ۳۰ دقیقه وقت اضافه دارید این زمان را به مطالعه بیشتر درس‌ها اختصاص دهید. استفاده از این فرصت‌ها کمک می‌کند که روز خود را مفیدتر بگذرانید.
  • ایجاد تغییرات: با اعمال برخی تغییرات می‌توانید زمان در دسترس خود را افزایش دهید. به‌طور مثال اگه خوردن یک وعده غذا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد دقیقا همین مقدار در غذاخوری بمانید و بعد به سراغ کارهای دیگر بروید. یا اگر راه نزدیک‌تری برای رسیدن تا خانه وجود دارد همان را انتخاب کنید تا برای خود کمی زمان ذخیره کنید.

نکته اینجا است که باید این زمان‌ها را پیدا کنید و با جمع‌آوری آن‌ها فرصتی برای انجام کاری مفید به وجود بیاورید. این تغییرات کمک می‌کنند که بدون حذف فرایندهای ضروری زمان‌ها اضافه‌ای را بیرون بکشید و از آن‌ها برای رسیدگی به کارهای عقب‌مانده استفاده کنید.

برخی افراد به محض این‌که سرشان خلوت می‌شود گوشی موبایل را برمی‌دارند و در شبکه‌های اجتماعی زمان‌های قابل استفاده را مصرف می‌کنند. این امر علاوه‌ بر این‌که آن‌ها را از کارهایشان عقب می‌اندازد خستگی زیادی برایشان به وجود می‌آورد و دیگر انرژی لازم برای انجام بقیه کارها را از آن‌ها می‌گیرد.

موشک و دانش‌آموز در حال پرواز

مدت زمان مطالعه

تا این مرحله می‌دانید که روزانه چه کارهایی دارید و هر کدامشان را در چه زمانی انجام می‌دهید. حال لازم است که در برنامه ریزی برای درس خواندن نوع درس و مدت زمان لازم برای مطالعه آن را مشخص کنید. در این راستا ممکن است یک الی دو هفته ابتدایی مجبور به آزمودن روند خود شوید.

مثلا یادگیری درس فیزیک به دو ساعت زمان نیاز دارد اما شما یک ساعت در هفته قرار داده‌اید و دچار کمبود زمان شدید. در هفته جدید با توجه به تجربه‌های قبلی تغییراتی را در برنامه ایجاد می‌کنید تا اثربخشی برنامه خود را افزایش دهید.

روش‌های درس خواندن در زمان مطالعه

روش‌های مطالعه مختلفی وجود دارند که هر کدام آن‌ها زمان‌های خاصی را برای مطالعه در نظر می‌گیرند و شما باید با آگاهی از میزان توانایی‌های خود بهترین روش را انتخاب کنید. به‌طور مثال تندخوانی یکی از روش‌های یادگیری است که بیشتر برای مطالعه دروس حفظی به کار می‌رود. در این راستا باید زمان یادگیری مطالب را تخمین بزنید و مطابق با این تخمین، آن‌ها را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

برنامه ریزی درسی برای دانش‌آموزان

به عنوان دانش‌آموز اگر برنامه ریزی برای درس خواندن خود داشته باشید و این برنامه را مطابق اهدافتان بچینید دستیابی به آن‌ها را دیر یا زود برای خود امکان‌پذیر خواهید کرد. در ادامه چند نکته کاربردی را معرفی می‌کنیم تا در کنار روش‌های برنامه‌ریزی روزانه بالا با کمک این نکات اثربخشی برنامه خود را بهبود دهید.

  • سبک درس خواندن خودتان را تجزیه و تحلیل کنید.
  • میزان پایبندی به تعهدات خود را ارزیابی کنید.
  • برای هر کدام از کلاس‌ها زمان مطالعه مجزایی در نظر بگیرید.
  • اهداف واقعی برای خودتان تعریف کنید.
  • در برنامه‌های متداول زمانی را برای مطالعه در نظر بگیرید و فقط شب‌های امتحان را به یادگیری اختصاص ندهید.
  • برای زمان‌ها استراحت خود برنامه داشته باشید.
  • اجرای تکنیک‌های مطالعه نظیر پومودورو را در اولویت قرار دهید.

برنامه ریزی درسی برای دانشجویان

یکی از مشکلات دانشجویان برنامه ریزی برای درس خواندن است زیرا در اوج جوانی و پر از هیجان هستند و ترجیح می‌دهند به جای درس خواندن زمانشان را صرف تفریح و همنشینی با دوستان کنند. این در حالی است که نمرات دانشگاه در نهایت ممکن است افت کنند و دانشجو با مشکلاتی مواجه شود. از این‌رو در ادامه روش‌هایی را آموزش می‌دهیم که در کنار لذت بردن از زندگی به نتایج قابل قبولی در زمینه‌های تحصیلی دست یابید و از هدف‌هایتان دور نشوید.

  • ایجاد تعادل میان فعالیت‌ها
  • در نظر گرفتن زمان کافی برای هر درس
  • مطالعه در مکان و زمان مشخص
  • تقویت حافظه در مطالعه
  • مطالعه در روز
  • محدودیت ۲ ساعت مطالعه
  • استفاده از فرصت‌ها
  • دوره کردن
  • از حفظ خواندن
  • نکته‌برداری دقیق
  • تعیین زمان‌های بدون برنامه

در ادامه هر کدام از این موارد را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم.

ایجاد تعادل میان فعالیت‌ها

زندگی دانشجویی جنبه‌های مختلفی دارد. برخی از این جنبه‌های ثابت و غیرقابل تغییر عبارت‌اند از غذا خوردن، حضور در کلاس‌ها، کار کردن (فعالیت‌های پاره‌وقت بعضی از دانشجویان). در کنار این فعالیت‌های ثابت برخی کارها نیز انعطاف‌پذیر هستند و می‌شود زمان‌های متفاوتی را برای آن‌ها در نظر گرفت. به‌طور مثال خوابیدن، درس خواندن، فعالیت‌های شخصی مانندن مرتب کردن اتاق و وقت‌گذرانی با خانواده و... را می‌توانید در این دسته قرار دهید.

حال با توجه به وجود این دو دسته‌بندی در برنامه ریزی برای درس خواندن باید تعادلی میان آن‌ها برقرار کنید تا به نتیجه برسید. در غیر این صورت همواره از درس‌ها عقب می‌مانید.

دو دانش آموز نشسته روبه روی مانیتورهای مختلف

در نظر گرفتن زمان کافی برای هر درس

معمولا دانشجویان کارهای پاره‌وقتی را در طول روز خود انجام می‌دهند که این مدت کار را باید روزانه مشخص کنند تا در زمان باقی‌مانده فرصت مطالعه داشته باشند. اگر شما نیز کار پاره‌وقت دارید یا وظایفی دارید که روزانه زمان‌بر هستند و باید انجام دهید این مدت زمان را از کل برنامه درسی حذف کنید. در این حالت باید برای هر کدام از درس‌ها زمان مجزایی در نظر بگیرید تا با مطالعه آن‌ها برای آزمون‌های ترم و میان‌ترم آماده شوید.

مطالعه در مکان و زمان مشخص

عادت‌سازی در مطالعه اهمیت زیادی دارد. برای خودتان مشخص کنید که امروز دقیقا چه زمانی قرار است به سراغ درس‌های دانشگاه بروید. وقتی این موضوع را تعیین می‌کنید ذهن شما برای مطالعه اثربخش‌تر آماده می‌شود. همچنین این‌ کار به مدیریت زمان شما نیز کمک می‌کند زیرا در این حالت ساعت‌های دیگر روز را آزاد هستید و می‌توانید به وظایف دیگرتان رسیدگی کنید.

برای داشتن برنامه بهتر از کلی‌گویی بپرهیزید مثلا نوشتن عبارت «شیمی» در برنامه درسی کارآمد نیست اما اگر بنویسید: «مطالعه ۶ بخش اول درس شیمی» اثربخشی برنامه را تا حد زیادی افزایش می‌دهید. به هیچ عنوان این برنامه و عادت روزانه را بهم نزنید. البته گاهی شرایط استثنایی به وجود می‌آید و برنامه به‌طور کلی بهم می‌خورد اما به جز هموان موارد، در مواقع دیگر باید به برنامه خود پایبند باشید.

تقویت حافظه در مطالعه

یکی از روش‌های تقویت حافظه در مطالعه این است که مطالب را به حافظه بلندمدت خود بفرستید و اجازه ندهید که مطالب خوانده شده فراموش شوند. یکی از بهترین راه‌ها برای موفقیت در این امر این است که اگر حدود یک ساعت پس از کلاس مطالب گفته شده در آن را مطالعه کنید به درک درست و عمیقی از مباحث می‌رسید.

بنابراین در برنامه ریزی برای درس خواندن تلاش کنید که ساعت‌های مطالعه روزانه خودتان را با ساعت‌های بعد از کلاس تنظیم نید تا فرصتی برای درک مطالب داشه باشید و یادگیری مطالب را ساده کنید.

مطالعه در روز

وقتی کلاس‌ها تمام می‌شوند و شب را برای مطالعه در نظر می‌گیرید باید تقریبا دو برابر روز زمان بگذارید تا مطالب را بیاموزید. برای جلوگیری از این اتلاف وقت می‌توانید در ساعت‌های ابتدایی روز و قبل از رفتن به دانشگاه مطالعه کنید و فرصت زمان‌های خالی بین دو کلاس را هم از دست ندهید زیرا در این فرصت‌های روزانه ذهن توان یادگیری بیشتری دارد و اگر درس نخوانید باید شب‌ها با انرژی مضاعفی به آن میزان از درک مطلب برسید.

محدودیت ۲ ساعت مطالعه

در برنامه ریزی برای درس خواندن نباید برای هر درس بیش از ۲ ساعت مطالعه در نظر بگیرید. تحقیقات نشان می‌دهند که تمرکز شما پس از این مدت از بین می‌رود و توان یادگیری بیشتری ندارید. بنابراین باید پس از آن استراحتی به خود بدهید و بعد مبحث دیگری را برای مطالعه انتخاب کنید.

وقتی ذهنتان آماده یادگیری است سخت‌ترین مباحث را مطالعه کنید و وقتی کمی خسته شد به سراغ درس‌های ساده‌تر بروید. همین کار ساده میزان موفقیت تحصیلی شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. به‌طور مثال صبح‌ها درس‌های سخت را بخوانید و عصرها دروس ساده را.

استفاده از فرصت‌ها

وقتی شرایطی به وجود می‌آید که نمی‌توانید مطابق برنامه درس بخوانید به دنبال زمانی برای جبران این مسئله بگردید. در واقع نباید با از دست دادن آن زمان، خودتان را توجیه کنید و از کنار مسئله عبور کنید. برای موفق شدن در دانشگاه باید این موضوع را پیگیری کنید و برای جبران آن به دنبال فرصتی مناسب بگردید.

دوره کردن

یک روز در هفته را به مرور مطالب خوانده شده اختصاص دهید و مشخص کنید که قرار است در آزمون به چه نوع سوالاتی پاسخ دهید. به این ترتیب متوجه نقاط ضعفتان می‌شوید و می‌توانید پیش از شروع دوران امتحانات تمامی ابهامات خود را برطرف کنید. این مطالعات دوره‌ای باید پیش از انباشته شدن مطالب و بسیار کوتاه باشند. مثلا ۱۰ الی ۲۰ دقیقه برای دوره هر کلاس وقت بگذارید.

پسری نشسته و در حال مطالعه

از حفظ خواندن

یادداشت‌هایتان را طوری سازماندهی کنید که از داخل آن سوال و جواب‌هایی را جدا کنید. در برنامه درسی نیز مطابق آنچه در بالا اشاره کردیم دوره‌های هفتگی داشته باشید و با کمک این سوال و جواب‌ها میزان یادگیری خود را بیازمایید. حفظ کردن و از حفظ خواندن باعث تقویت حافظه می‌شود و می‌توانید بدون فراموشی مطالب را به خاطر بسپارید، بنابراین از دوره‌های متوالی مطالب غافل نشوید.

نکته‌برداری دقیق

در برنامه ریزی برای درس خواندن حتما زمانی را به یادداشت‌برداری از گفته‌های استاد اختصاص دهید. در این راستا به صحبت‌های کلیدی استاد گوش دهید و در حین یادداشت سعی کنید آن‌ها را به زبان خودتان بنویسید تا در هنگام مرور برایتان قابل درک‌تر باشد. برای نظم‌دهی بهتر به این مطالب، روی نوشته‌ها تاریخ و شماره درج کنید.

تعیین زمان‌های بی‌برنامه

عدم انعطاف‌پذیری یکی از معضلات متداول در برنامه‌های درسی است. دانشجویان به‌قدری برنامه را فشرده می‌چینند که فضایی برای اتفاقات غیرمنتظره و پیش‌بینی نشده باقی نمی‌گذارند و با بروز هر خطایی کل برنامه دچار فروپاشی می‌شود. در راستای جلوگیری از بروز این اتفاق برای انجام هر کدام از فرایندها زمان اضافه‌تری را در نظر بگیرید.

البته این زمان نباید به حدی زیاد شود که شما را دچار اهمال‌کاری کند. راه دیگر این است که برای یک ساعت از روز هیچ برنامه‌ای نداشته باشید و با وجود آن در صورت لزوم، برخی از برنامه‌هایتان را جابه‌جا کنید.

برنامه ریزی درسی برای کنکور

سال کنکور یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین سال‌های تحصیلی اغلب دانش‌آموزان است. در این سال افراد باید مجموعه‌ای از درس‌های سال‌های گذشته را مطالعه کنند و خود را برای آزمون پررقابتی به نام کنکور آماده کنند. بنابراین برنامه ریزی برای درس خواندن در این زمان اهمیت زیادی دارد و تفاوت آن با آزمون‌های دیگر تحصیلی در حجم و پیچیدگی مطالب است.

شما می‌توانید برای موفقیت در کنکور از روش‌های برنامه‌ریزی اشاره شده در بالا استفاده کنید اما نکته مهم اینجا است که باید روش‌های صحیح مطالعه را بلد باشید تا مفاهیم خوانده شده از ذهنتان خارج نشوند و بتوانید با کمک آموخته‌های خود نتیجه مطلوبی از این آزمون دشوار بگیرید.

همچنین در این موقعیت مرور مطالب خوانده شده و سنجش این درس‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. به‌گونه‌ای که اگر در یک هفته هیچ زمانی را برای دوره کردن در نظر نگیرید هرآنچه می‌خوانید پس از مدت کوتاهی از حافظه شما پاک می‌شود و به این ترتیب صرفا زمان مطالعه را هدر داده‌اید.

بنابراین برنامه ریزی برای درس خواندن در سال کنکور چند فعالیت اضافه در کنار کارهای قبلی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • مرورهای روزانه و هفتگی
  • سنجش مطالب خوانده شده به‌صورت دوره‌ای و ماهیانه

برنامه ریزی برای درس خواندن در تابستان

وقتی سال تحصیلی تمام می‌شود پدرها و مادرها باید برنامه مناسبی برای تابستان فرزندانشان در نظر بگیرند تا در این مدت بچه‌ها چه از لحاظ سلامت جسم و چه از لحاظ درسی پیشرفت کنند و به هدف‌های مختلفشان برسند. از این‌رو برنامه ریزی برای درس خواندن آن‌ها به همراه تفریحات متنوع اهمیت زیادی دارد.

دفتر برنامه ریزی و خودکارها

برنامه‌ریزی درسی برای روزهای تعطیل تابستانی به کودکان برای درک تفکر کمک می‌کند و هوش درسی آن‌ها را پرورش می‌دهد. این امر تاثیر بسزایی در افزایش اعتماد به نفس آن‌ها خواهد داشت زیرا هنگامی که سال تحصیلی شروع می‌شود دیگر ترسی از دروس دشوارشان ندارند و با توجه به درک اولیه مطالب برای آزمون‌های پیش‌رو آمادگی بیشتری نسبت به همکلاسی‌هایشان خواهند داشت.

در ادامه چند ایده کاربردی ارائه می‌کنیم تا با استفاده از آن‌ها برنامه‌ریزی مفید و در عین حال مفرحی را برای دانش‌آموزان خود فراهم کنید.

  • استراحت دو هفته‌ای
  • دو ساعت مطالعه در روز
  • تمرکز روی ضعف‌ها
  • دسترسی به کتاب‌های آنلاین
  • ارتباط با همکلاسی‌ها

موارد بالا برخی از ایده‌های کاربردی برای برنامه ریزی برای درس خواندن هستند که در ادامه هر کدام از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

استراحت دوهفته‌ای

بچه‌ها در دوران تحصیل همواره منتظر فرارسیدن تابستان هستند و به دنبال فرصتی می‌گردند که از بندهای موجود در کلاس درس و مطالعه مداوم رها شوند. اگر این حس رهایی را از آن‌ها بگیرید دچار ضربه روحی می‌شوند و استرس درونشان تخلیه نمی‌شود. به این ترتیب انرژی لازم را برای شروع سال بعد نخواهند داشت.

با توجه به این موضوع معمولا توصیه می‌شود که پس از پایان سال تحصیلی دو هفته را بدون هر نوع برنامه‌ریزی سپری کنید. تا کودک آزادانه فعالیت‌های دلخواهش را انجام دهد و در این مدت درباره اهداف و اهمیت یادگیری هیچ حرفی نزنید. این دو هفته باعث افزایش آرامش و راحتی فرزندتان می‌شود و انگیزه و شادی او را بازمی‌گرداند. بنابراین از تابستان خود لذت می‌برد.

دو ساعت مطالعه در روز

تا پیش از تابستان دانش‌آموزان ساعت‌های زیادی از روز را صرف مطالعه می‌کردند اما با شروع تعطیلات و پس از استراحت دوهفته‌ای، برنامه مطالعاتی دو ساعته را برایشان در نظر بگیرید. در واقع برنامه ریزی برای درس خواندن نباید بیش از دو ساعت در روز باشد. وقتی فقط همین مقدار زمان را برای مطالعه او در نظر می‌گیرید دیگر استرسی نخواهد داشت.

به این منظور می‌توانید اهداف کوتاه‌مدت تحصیلی را برایش تعیین کنید تا هر دو متوجه ارزش همین مدت کوتاه بشوید. به‌طور مثال یادگیری زبان انگلیسی و مطالعه کتاب تا دو ساعت در روز توانایی مکالمه یا درک فیلم‌های انگلیسی زبان را بالا می‌برد و می‌توانید تماشای فیلم انگلیسی کوتاهی را هدف این مطالعات در نظر بگیرید.

تمرکز روی ضعف‌ها

تابستان فرصت مناسبی برای جبران کم‌کاری‌ها و تقویت نقاط ضعف است. نمره‌های پایان سال نشان می‌دهند که فرزند شما در چه دروسی ضعف دارد و در کدامشان عملکردش بهتر است. بنابراین در حین برنامه‌ریزی‌ برای یادگیری درس‌های آینده تمرکزتان را روی رفع ضعف‌های پایه‌ای فرزندتان بگذارید.

مثلا اگر ریاضی او ضعیف است کلاس‌های تقویتی ریاضی را در اولویت قرار دهید تا با شروع سال تحصیلی بعدی این قبیل مشکلات رفع شده باشند و دانش‌آموز با اعتماد به نفس کامل سال بعدش را آغاز کند.

دسترسی به کتاب‌های آنلاین

تکنولوژی جدید امکانات آنلاین زیادی را در اختیار کودکان قرار می‌دهد شما می‌توانید اشتراک کتابخانه‌های الکترونیک را خریداری کنید تا فرزندتان به این کتابخانه‌ها دسترسی داشته باشد و با مطالعه کتاب‌های موجود اطلاعات عمومی خود را گسترش دهد. عضویت در کتابخانه‌های عمومی شهر نیز گزینه مناسبی برای ایجاد عادت مطالعه در فرزندان است.

دختر در اتاق با چند مانیتور روی میز

ارتباط با همکلاسی‌ها

بسیاری از دانش‌آموزان برای یادگیری بیشتر از همکلاسی‌های خود انگیزه می‌گیرند. وققتی آن‌ها متوجه تلاش‌های دوستانشان می‌شوند دیگر از مطالعه در تابستان غمگین نیستند و با روحیه و انگیزه کامل برای یادگیری بیشتر تلاش می‌کنند. بنابراین سعی کنید شرایط را برای تقویت مهارت برقراری ارتباط این دانش‌آموزان فراهم کنید.

در این راستا بهتر است شناخت کاملی از دوستان فرزندتان داشته باشید تا معاشرت‌های آن‌ها به سمت اهمال کاری و دوری از محیط‌های یادگیری نشود.

برنامه ریزی درس خواندن برای افراد شاغل

کار کردن همراه با درس خواندن بسیار دشوار و چالشی است زیرا باید در تلاش برای رسیدگی به چند کار همزمان باشید و کیفیت هیچ‌کدام از آن‌ها نیز نباید کم شود. فراموش نکنید که نمی‌توانید همزمان کار تمام وقت و کلاس‌های تمام‌وقت داشته باشید و یکی از این دو باید به حالت پاره‌وقت یا آنلاین تغییر پیدا کند.

برخی افراد در مدیریت این دو جنبه از زندگی بسیار موفق عمل می‌کنند. آن‌ها همچنین با دوستان و فامیل‌هایشان وقت می‌گذرانند و تفریحاتشان را حذف نمی‌کنند. همچنین این توانایی را دارند که از حجم زیاد کارها کلافه نشوند و به اهداف تحصیلی و کاری خود می‌رسند.

راز موفقیت این افراد در انجام کارها به روش هوشمندانه و همچنین داشتن نظم شخصی است. در ادامه روش‌هایی آمده است که با کمک آن‌ها همزمان با کار، درس بخوانید و زمانتان را طوری مدیریت کنید که از همسالانتان جلوتر باشید یا عقب‌افتادگی‌های گذشته را جبران کنید.

  • تمرکز روی پایان بازی
  • درس خواندن سریع
  • استفاده از تعطیلات
  • مدیریت درس‌های دشوار
  • استفاده از زمان‌های رفت و آمد
  • حداکثر استفاده از دقیقه‌ها
  • انجام چند کار همزمان
  • فدا کردن کارهای دیگر
  • برنامه درسی استراتژیک
  • آگاهی مدیر
  • شرکت در دوره‌های آنلاین

در ادامه هر کدام از این روش‌ها را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم.

تمرکز روی پایان بازی

در حین مدیریت کار و تحصیل گاهی دچار پریشانی و خستگی می‌شود و استرس تمام وجودتان را دربر می‌گیرد. در این حالت از خود می‌پرسید که چرا درگیر این دردسرها شدید. سپس به خاطر می‌آورید که هدف اصلی شما چه بوده است و چرا برای پایبندی به آن مجبور به ادامه این مسیر هستید. این هدف می‌تواند مسائل مالی، جمع‌آوری سابقه کار، جبران عقب‌ماندگی‌های درسی و... باشد.

در این حالت علت‌ها و هدف‌های اصلی را جلوی چشمانتان بیاورید و با برنامه ریزی برای درس خواندن و همچنین مدیریت زمان برای انجام کارها همچنان با قدرت در این مسیر باقی بمانید.

محصل در هزارتو

درس خواندن سریع

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در دوران تحصیلی و اشتغال همزمان این است که باید همواره در حال خواندن درس‌ها باشید. سرعت در مطالعه یکی از روش‌های مدیریت زمان در دوران اشتغال است. می‌توانید از متدهای تندخوانی در مطالعه بهره‌مند شوید زیرا حقیقت این است که اگر چشم‌ها را به حرکت سریع‌تر آموزش دهید خیلی زودتر مطالعه می‌کنید و این موضوع در درک بهتر مطالب اختلالی ایجاد نمی‌کند.

با روش‌های درس خواندن سریع به‌جای خواندن درس در ۱ ساعت می‌توانید این زمان را به نیم ساعت کاهش دهید. البته اگر درس سنگینی وجود دارد که هنوز آن را متوجه نشده‌اید تندخوانی باعث افزایش استرستان می‌شود و باید از روش‌های مطالعه صحیح دیگری برای یادگیری آن‌ها استفاده کنید.

برخی افراد نمی‌دانند که سرعت درس خواندنشان چقدر کند است و تا چه حد می‌توانند پیشرفت کنند اما با شروع روش‌های تندخوانی تاثیر این کار را می‌بینند. تندخوانی همچنین افراد را از اهمال‌کاری و بی‌تمرکزی نجات می‌دهد.

استفاده از تعطیلات

با توجه به شغلی که دارید زمان‌های تعطیلات متفاوتی خواهید داشت. مثلا اگر معلم باشید سه ماه تابستان تعطیل هستید و می‌توانید از این زمان برای مطالعه درس‌های پیش‌رو استفاده کنید. یا برخی شرکت‌ها در پایان هر فصل چند روز تعطیل می‌کنند. این فرصت‌های طلایی برای جبران عقب‌ماندگی‌های درسی بسیار مفیدند و می‌توانید با برنامه ریزی برای درس خواندن، خودتان را برای آزمون‌ها آماده کنید.

در این دوره‌های زمانی بیش از همیشه درس بخوانید و اگر دانشگاه نیز تعطیلاتی اعلام کرد از آن برای تفریح کردن و بودن در کنار دوستان و اقوامتان استفاده کنید.

مدیریت درس‌های دشوار

در برنامه ریزی برای درس خواندن باید برای درس‌های دشوار زمان و انرژی بیشتری صرف کنید و این کار با توجه به شاغل بودن کمی سخت است. اما تنها راه قبولی در آزمون‌های این دروس برنامه‌ریزی درست است که بدانید چه درسی را در چه زمانی مطالعه کنید. بهترین کار در این موقعیت این است که مطالعه را در روزهای مختلف پخش کنید.

مثلا اگر باید تا روز امتحان ۲۰۰ صفحه از کتابی را بخوانید و یاد بگیرید حساب کنید که در طول هفته چند ساعت زمان مطالعه در اختیار دارید و در نظر بگیرید که روزانه حداقل باید ۲۰ صفحه بخوانید. به این ترتیب پس از حدود دو هفته برای یک مرتبه این حجم از کتاب را به‌طور کامل مطالعه می‌کنید و پس از آن می‌توانید برای مرور آن وقت بگذارید.

استفاده از زمان‌های رفت و آمد

بسیاری از افراد شاغل حداقل ۲۰ دقیقه از روز خود را تا رسیدن به محل کار زمان صرف می‌کنند و برای برخی این مدت بسیار طولانی‌تر است و تا دو ساعت هم طول می‌کشد. این زمان‌ها بهترین فرصت برای یادگیری هستند و می‌توانید با برنامه ریزی برای درس خواندن از آن‌ها کمال استفاده را ببرید. برخی از روش‌های ساده برای این‌کار در زیر آمده‌اند.

  • نکات درسی را روی فلش کارت کاغذی یا اپلیکیشن‌های مخصوص بنویسید تا در این زمان‌ها با مرور هر کارت مباحث مهم را به یاد بیاورید. البته این روش برای رانندگی تا محل کار کاربرد ندارد.
  • متن صوتی کتاب خود را دانلود کنید تا در حین رانندگی یا نشستن در وسایل نقلیه عمومی به آن گوش دهید.
  • اگر درس شما سنگین است و نمی‌توانید از نسخه صوتی آن به درک درستی برسید تفسیرتان از آن درس را با صدای خود ضبط کنید و در این موقعیت‌ها گوش دهید تا بهتر متوجه شوید و یاد بگیرید.

معمولا این زمان‌ها با شنیدن اخبار رادیو یا موزیک پر می‌شوند که اگر به شیوه‌هیی که عنوان شد از این فرصت‌ها استفاده کنید با وجود مشغله‌های زیاد در درس خود پیشرفت می‌کنید.

حداکثر استفاده از دقیقه‌ها

موقعیت‌های زیادی در روز به وجود می‌آیند که می‌توانید از آن‌ها برای درس خواندن بهره ببرید. مثلا نشستن در مطب دکتر، ایستادن در صف خرید، یا زمانی که روبه‌روی مدرسه منتظر فرزندتان هستید همگی موقعیت مناسبی برای مطالعه هستند که با برنامه ریزی برای درس خواندن می‌توانید از آن‌ها به بهترین نحو استفاده کنید.

به‌طور مثال فلش کارت‌ها را همواره با خود همراه داشته باشید. استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص در این مواقع بسیار کاربردی است. همچنین می‌توانید از صفحه کتاب‌ها عکس بگیرید و در این مواقع با کمک گوشی موبایل مطالعه کنید. همچنین می‌توانید برای جذابیت فرایند یادگیری با تماشای ویدیوهای آموزشی از این زمان خود به درستی استفاده کنید.

کتاب‌ها و ساعت‌ها در کنار هم ـ برنامه ریزی درسی

انجام چند کار همزمان

یکی از راه‌های افزایش تمرکز این است که هرگز چند کار را به صورت همزمان انجام ندهید اما وقتی مشغله‌های زیادی دارید و همزمان با کار، تحصیل می‌کنید گاهی مجبور می‌شوید که چند کار را به صورت همزمان انجام دهید تا دچار کمبود وقت نشوید. البته به این موضوع توجه کنید که برای حفظ کیفیت امور کارهای روتین را با هم ترکیب کنید.

مثلا در حین ظرف شستن به فایل صوتی کتاب درسی خود گوش دهید یا همزمان با پخت غذا کمی هم کتاب بخوانید. در این حالت چون فعالیت‌های روزمره نیاز به تفکر ندارند ذهن شما برای پذیرش مطالب درسی آماده است. بنابراین در برنامه ریزی برای درس خواندن می‌توانید زمان انجام کارهای متداول را با زمان آموزش به صورت ترکیبی در نظر بگیرید.

فدا کردن کارهای دیگر

وقتی می‌آموزید که هدف‌گذاری کنید و دو کار دشوار را همزمان با هم انجام می‌دهید باید برخی کارهای دیگر را از برنامه حذف کنید یا به اصطلاح آن‌ها را فدای فعالیت‌های دیگر کنید. هر روز فعالیت‌های داخل برنامه را بازبینی کنید و موارد اضافه را از چک‌لیست خود خط بزنید تا با انرژی بیشتری به کارهای مربوط به هدف‌هایتان برسید.

به‌طور مثال به‌جای این‌که هر روز یک ساعت تلویزیون ببینید از این زمان برای مطالعه بیشتر درس‌هایتان بهره ببرید. یا به جای این که ۴۰ دقیقه از روز را در شبکه‌های اجتماعی باشید مطالب خوانده شده را مرور کنید تا در ذهنتان ماندگار شوند.

برنامه درسی استراتژیک

برای این‌که درگیر استرس‌های درسی نشوید برنامه‌ریزی استراتژیک داشته باشید. در واقع گاهی لازم است یک الی دو روز مرخصی بگیرید و به صورت متمرکز برای مطالعه وقت بگذارید تا عقب ماندگی‌ها جبران شوند. اگر امکان استفاده از مرخصی را ندارید از همان تعطیلات آخر هفته بهره کافی ببرید. برنامه ریزی برای درس خواندن و اجرای متعهدانه آن می‌تواند باعث تضمین موفقیت شما حتی در بحرانی‌ترین موقعیت‌ها شود.

آگاهی مدیر

با توجه به این‌که تحصیل همزمان با کار روی روند کاری شما تاثیر دارد درباره این موقعیت خود با مدیرتان صحبت کنید تا در جریان پیشرفت تحصیلی شما باشد. بسیاری از مدیران پس از اطلاع از این موضوع کارمندانشان را حمایت می‌کنند و به علت این رفتار صادقانه برای موفقیت بیشتر در برنامه‌ریزی‌ها همکاری‌های لازم را انجام می‌دهند. به این ترتیب کمی از بار سنگین انجام چند کار همزمان رها می‌شوید و می‌توانید برنامه ریزی برای درس خواندن را با فرصت بیشتری انجام دهید.

شرکت در دوره‌های آنلاین

کلاس‌های آنلاین برای افراد شاغل ایده‌آل‌ترین کلاس‌ها هستند زیرا می‌توانید با وجود زمان محدود خود این دوره‌ها را بگذرانید و همچنین اگر سر موقع در کلاس حاضر نباشید این فرصت را دارید که ویديوهای ضبط شده را تماشا کنید. تحصیل با کمک این روش‌ها باعث می‌شود که تعادل مناسبی میان کار و تحصیل خود برقرار کنید و به هر دو هدف خود برسید.

با توجه به این نوع کلاس‌ها اگر ساعت کاری مناسبی دارید امکان گذراندن دوره‌ها و ادامه تحصیل را از دست ندهید و بعد با کمک انواع روش‌های برنامه ریزی برای درس خواندن علم خود را به‌روز کنید.

فواید برنامه ریزی برای درس خواندن

برخی افراد تصور می‌کنند که اگر سر کلاس جزوه مناسبی بنویسند و آن را تمیز و مرتب نگه دارند دیگر مشکلی در مسیر یادگیری خود نخواهند داشت. با توجه به این‌که زندگی دانش‌آموزان پر از فعالیت‌های متفرقه است داشتن برنامه‌ای برای درس خواندن می‌تواند نظم خوبی برایشان ایجاد کند و آن‌ها را به هدف‌های تحصیلی‌شان برساند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین فواید درس خواندن با برنامه مشخص می‌پردازیم.

افزایش بهره‌وری

با وجود یک برنامه درسی، دقیقا می‌دانید که قرار است چه درس‌هایی را در چه زمانی مطالعه کنید. به همین علت در همان روز و ساعت دچار اتلاف زمان نمی‌شوید و با نگاهی کوتاه به برنامه، مطابق همان عمل می‌کنید. این کار همچنین کمک می‌کند که فعالیت‌های کوچک خود را مدیریت کنید و آن‌ها را از یاد نبرید. به‌طور مثال اگر برای دو روز آینده باید تمریناتی حل کنید با وجود در آن برنامه دیگر فراموشش نمی‌کند و درگیر پیامدهای منفی نمی‌شوید و به این ترتیب بهره‌وری شما افزایش می‌یابد.

کاهش استرس

با وجود برنامه‌ریزی درسی کمتر دچار اضطراب می‌شوید. بسیاری از دانش‌آموزان تا دقیقه‌های آخر اهمال‌کاری می‌کنند و هنگامی که با حجم مطالب نخوانده مواجه می‌شوند استرس وجودشان را در بر می‌گیرید. این در حالی است که اگر برنامه ریزی برای درس خواندن داشتند شب امتحان با خیالی آسوده صرفا به مرور مطالب خوانده شده می‌پرداختند.

نتایج بهتر

همه می‌دانند که با وجود برنامه بهتر به نتایج بهتری هم می‌رسند. در صورتی که برای درس‌های پیش‌رویتان برنامه مشخصی داشته باشید و به فعالیت‌های روزانه خودتان هم برسید در نهایت چیزی جلودار شما نخواهد بود. به این ترتیب نتایج بهتری کسب می‌کنید. هر چه زودتر برنامه‌ریزی کنید بیشتر برای امتحانات خود آماده می‌شوید.

معایب عدم برنامه ریزی برای درس خواندن

عمده‌ترین مشکل دانش‌آموزان نداشتن برنامه ریزی برای درس خواندن است. در اغلب مواقع این افراد زمان کمی برای مطالعه در اختیار دارند در حالی که برای یادگیری مطالب باید وقت بیشتری را صرف کنند. در واقع برنامه فعلی، آن‌ها را به اشتباه می‌اندازد و تصورشان این است که می‌توانند تا شب امتحان مطاب را بیاموزند اما در عمل نتیجه چیز دیگری می‌شود و بخش عمده‌ای از مطالب نخوانده باقی می‌مانند.

در این نوع برنامه‌ریزی افراد دچار اهمال‌کاری می‌شوند یعنی کارها را به عقب می‌اندازند و خود را از نگرانی‌ها رها می‌کنند. در این حالت وقتی با واقعیت روبه‌رو می‌شوند استرسشان به بالاترین حد می‌رسد و نمرات کمی می‌گیرند و برای این‌که به درس‌ها برسند باید از حضور در کنار خانواده و دوستان و توجه به سلامت خود بکاهند و شرایطی غیرطبیعی برای خود به وجود بیاورید تا کمی بیشتر از حد انتظار مطالعه کنند و نتیجه را اندکی تغییر دهند.

با توجه به این مشکلات خوب است که برنامه ریزی برای درس خواندن را مهم بدانید و برای آن وقت صرف کنید تا به هیچ کدام از این مسائل دچار نشوید.

جمع بندی

برنامه ریزی برای درس خواندن و پایبندی به آن مسیر موفقیت تحصیلی را برای افاد هموار می‌کند. اما لازم است که نحوه برنامه‌ریزی صحیح را بیاموزید تا به نتیجه دلخواهتان برسید و از تله‌های ذهنی مرتبط با آن فاصله بگیرید. در این مطلب از مجله فرادرس درباره نحوه برنامه‌ریزی درسی روزانه و تابستانی، برنامه دانش‌آموزان، کنکوری‌ها، دانشجویان و همچنین افراد شاغل و در عین حال محصل پرداختیم.

همچنین توضیح دادیم که وجود این نوع برنامه‌ریزی چه فوایدی ندارد و پیامدهای عدم برنامه‌ریزی چیست. شما می‌توانید با کمک متدهایی که در این مطلب به آن‌ها اشاه کردیم برای موقعیت‌های مختلف تحصیلی خود برنامه‌ریزی کنید و از فرصت‌های روزانه برای یادگیری بیشتر استفاده کنید.

سوالات متداول

در ادامه به برخی از سوالات متداول پاسخ می‌دهیم.

برنامه‌ریزی درسی برای تابستان چه فایده‌ای دارد؟

وقتی در تابستان و در موقعیتی بدون استرس درس می‌خوانید این فرصت را دارید که ضعف‌های پایه‌ای خود را برطرف کنید و با اعتماد به نفس بیشتری سال تحصیلی جدید را آغاز کنید.

آیا می‌شود همزمان با کار، تحصیل کرد؟

بله اگر یکی از این دو به شکل پاره‌وقت یا آنلاین باشد این فرصت را دارید که به شکل همزمان کار کنید و درس بخوانید.

بر اساس رای ۱۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
shovelappintelligentstetsonopencollegescornerstone
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *