۲۰ مهارتی که یادگیری آن ها زندگی شما را در سال جدید متحول می کند

۳۲۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
۲۰ مهارتی که یادگیری آن ها زندگی شما را در سال جدید متحول می کند

یادگیری مهارت برای سال جدید یکی از دغدغه‌های افراد یادگیرنده است و با توجه به انقلاب هوش مصنوعی در دنیای امروز، کسب برخی مهارت‌ها به امری ضروری تبدیل شده است. همچنین در سال‌ جدید، کارفرماها به جذب نیروهایی تمایل دارند که مهارت مورد نیاز را داشته باشند و مدرک تحصیلی ارزش سابق را ندارد. با تقویت مهارت‌های کاربردی مانند سواد مالی، تفکر انتقادی یا کار با هوش مصنوعی که مبتنی بر توانمندی‌ها، تیپ شخصیتی و مسیر شغلی ما باشد، می‌توانیم تحولی که همیشه منتظرش بوده‌ایم را رقم بزنیم. در این مطلب از مجله فرادرس، با کارآمدترین مهارت‌های نرم سال جدید آشنا می‌شویم و شیوه برنامه‌ریزی برای کسب این مهارت‌ها را یاد می‌گیریم.

کارآمدترین مهارت‌ها برای متحول کردن سال جدید چیست؟

بر اساس پیش‌بینی‌ها، کارآمدترین مهارت‌ها در سال ۲۰۲۴ یا ۱۴۰۳ شامل کار با هوش مصنوعی، تفکر تحلیلی، شبکه‌سازی بین‌فردی، سواد مالی و ۱۵ مهارت دیگر هستند. در ادامه، فهرست ۲۰ مورد از کارآمدترین مهارت‌ها برای سال ۲۰۲۴ یا ۱۴۰۳ را بیان می‌کنیم تا به‌عنوان اولویت‌های یادگیری مهارت برای سال جدید در نظر گرفته شوند.

  1. کار با هوش مصنوعی
  2. مدیریت استرس
  3. جستجوی اطلاعات
  4. کار تیمی
  5. انتقادی
  6. خلاقیت و نوآوری
  7. شبکه‌سازی‌های بین‌فردی
  8. مدیریت زمان
  9. سواد مالی
  10. حل مسئله
  11. خودآگاهی
  12. مهارت همدلی
  13.  تفکر تحلیلی
  14. هوش هیجانی
  15. مهارت‌های ارتباطی
  16. رهبری
  17. آشنایی با انواع فرهنگ‌ها
  18. مهارت‌های مراقبت سلامت
  19. تمرکز
  20. سازگاری و تاب‌آوری

با مشاهده این فهرست، می‌توانیم متوجه شویم که یادگیری مهارت برای سال جدید بر محور گسترش هوش مصنوعی، تاب‌آوری در برابر چالش‌های اقتصادی و یادگیری مهارت‌هایی است که در توان هوش مصنوعی نیست یا به ما کمک می‌کند تا هوش مصنوعی را تحت کنترل خود در بیاوریم.

درخترانی که در یک کلاس بسیار بزرگ و نورگیر نشسته‌اند و در حال درس خواندن و مطالعه هستند.

۱. کار با هوش مصنوعی

ظهور انواع هوش مصنوعی مولد مانند «چت جی‌پی‌تی» ChatGPT به عنوان نقطه عطفی در تکنولوژی هوش مصنوعی شناخته می‌شود. استفاده آسان از هوش مصنوعی و کارکردهای باورنکردنی آن باعث شده تا هر فردی با کمک این تکنولوژی بتواند انرژی و زمان خود را ذخیره کند. بر اساس ادعای مجمع اقتصاد جهانی آینده، دو تخصص هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بیشترین سرعت رشد را در سال ۲۰۲۳ داشته‌اند. یادگیری ماشین، تکنولوژی ویژه‌ای است که به هوش مصنوعی کمک می‌کند تا با کمک تجربیات گذشته، عملکرد خود را بهبود دهد و فعالیت‌های پیچیده‌تری انجام دهد. برای یادگیری کار با هوش مصنوعی، می‌توانیم از مجموعه فیلم های آموزش چت جی پی تی (ChatGPT) فرادرس استفاده کنیم. در ادامه، سایر آموزش‌های کار با هوش مصنوعی فرادرس را معرفی می‌کنیم.

هوش مصنوعی در بیشتر جنبه‌های زندگی به‌کار می‌آید و دقت و سرعت فعالیت ما را بالا می‌برد. اگر بتوانیم از هوش مصنوعی برای یافتن جواب سؤالات خود یا گرفتن آموزش‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها یا مطالب مورد نیاز استفاده کنیم، همواره چند گام از سایر افراد جلوتر خواهیم بود. در نتیجه، یادگیری کار با هوش مصنوعی می‌تواند هوشمندانه‌ترین انتخاب یادگیری مهارت برای سال جدید باشد تا کارهای تکراری و زمان‌بر را به او بسپاریم و سرعت پیشرفت خود را چند برابر کنیم.

۲. مدیریت استرس

استرس به‌خودی خود آسیب‌زا نیست بلکه به ما کمک می‌کند تا برای انجام فعالیت‌ها انگیزه و انرژی داشته باشیم، اما شیوه نامناسب مواجهه ما با استرس، منجر به افزایش شدت فشار روانی و آسیب‌های بلندمدت جسمی و روانی شود. همچنین، مدیریت استرس در دنیای شلوغ و پر از محدودیت‌های زمانی یکی از کلیدی‌ترین مهارت‌های نرم است، زیرا اگر توانایی مدیریت استرس را نداشته باشیم، توانایی ذهنی کمتری برای یادگیری مهارت‌های جدید داریم و در استفاده از آموخته‌ها نیز با موانع بزرگی روبرو خواهیم شد. همه ما در موقعیت‌های استرس‌زا قرار می‌گیریم و این مسئله اجتناب‌ناپذیر است، اما شناسایی ریشه‌های استرس و چگونگی مدیریت آن به ما کمک می‌کند تا آن را تحت کنترل خود در بیاوریم. برای یادگیری تکنیک‌های مدیریت استرس، می‌توانیم به فیلم آموزش مدیریت و کنترل استرس فرادرس مراجعه کنیم.

همچنین، شناسایی عادت‌های ناسالمی مانند مصرف زیاد کافئین یا غذاهای شیرین و جایگزین آن‌ها با عادات سالم نیز تأثیر فراگیری بر کاهش استرس دارد و در پی آن، می‌توانیم به‌مرور، شادتر باشیم و بهره‌وری بیشتری را در زندگی تجربه کنیم.

فردی در یک طبیعت زیبا نشسته و در حال انجام تمرین ذهن آگاهی است.

۳. جستجوی اطلاعات

حجم اطلاعات موجود در سال ۲۰۲۴ بیش از هر زمان دیگری است و جالب‌تر این‌که بسیاری از دانش مورد نیاز ما یا اطلاعاتی که حاضر هستیم برای آن‌ها هزینه کنیم، با جستجویی سازمان‌دهی شده در اینترنت قابل دسترسی هستند. همچنین، هوش مصنوعی نیز مسیر جستجو را برای ما ساده‌تر کرده است و مسیرهای جدیدی را برای دستیابی به اطلاعات به‌وجود آورده است. در نتیجه، افرادی که توانایی خوبی در جستجوی اطلاعات و کار با هوش مصنوعی دارند، به‌خوبی می‌دانند که چگونه فعالیت کاری خود را انجام دهند، چگونه اطلاعات خود را بروز کنند و برای انطباق با تحولات آینده، چه جوانبی از فعالیت شغلی خود را تغییر دهند. برای یادگیری مهارت جستجوی حرفه‌ای اطلاعات، می‌توانیم از فیلم آموزش روش صحیح جستجو در گوگل در فرادرس استفاده کنیم.

۴. کار تیمی

سرعت حیرت‌آور پیشرفت تکنولوژی باعث می‌شود تا بازار کار در مقیاس بزرگ‌تر و کسب‌وکار ما در مقیاس کوچک‌تر، به‌سرعت در حال تغییر و تحول باشد. افراد موفق در چنین شرایطی برای پاسخ‌دهی به نیازهای موجود، تیم‌های هماهنگی درست می‌کنند و مهارت خود را در سازگاری تیمی و ارتباط با سایر هم‌تیمی‌ها افزایش می‌دهند. برای کسب مهارت کار تیمی، نیاز داریم تا توانمندی‌های منحصربه‌‌فرد هر کدام از اعضای تیم را شناسایی کنیم، شیوه مواجهه اعضای تیم با چالش‌ها یا شکست‌های ناامیدکننده را بدانیم و سازگاری خوبی را تغییرات سریع محل کار داشته باشیم. تمام این ویژگی، برای فعالیت کاری در شرکت‌های آینده ضروری است. برای یادگیری مهارت تیمی، می‌توانیم دوره آموزشی مناسبی را انتخاب کنیم تا فرصت فعالیت کاری در یک گروه را به‌دست بیاوریم. برای یادگیری شیوه‌های تیم‌سازی و مهارت کاری تیمی، می‌توانیم به فیلم آموزش موفقیت در کار تیمی و اصول تیم سازی فرادرس مراجعه کنیم.

۵. تفکر انتقادی

تفکر انتقادی یکی از مهارت‌های سال ۲۰۲۴ است اما ضرورت آن محدودیت زمانی ندارد و هیچ وقت از اهمیت آن کاسته نمی‌شود. تفکر انتقادی به افراد کمک می‌‌کند تا موقعیت‌های پیچیده را تحلیل، اطلاعات را ارزیابی و تصمیمات استراتژیکی را اتخاذ کنند. بعلاوه، در عصر بمباران اطلاعات، تفکر انتقادی به افراد کمک می‌کند تا شواهد را از میان اطلاعات از دست رفته شناسایی کنند، مشکلات پیچیده را حل کنند و از سوگیری‌ها در امان بمانند. برای کسب مهارت تفکر انتقادی، می‌توانیم به فیلم آموزش تفکر انتقادی و نقادانه فرادرس مراجعه کنیم.

تفکر انتقادی یکی از مهم‌ترین توانمندی‌ها برای زندگی در روزگاری است که بر حجم سنگینی از اطلاعات بنا شده و به ما کمک می‌‌کند تا حقایق را تشخیص دهیم و گام‌های خود را به‌درستی برداریم.

پسری که در تنهایی در حال فکر کردن و اندیشه کردن است.

۶. خلاقیت و نوآوری

داشتن خلاقیت به‌معنای توانایی دیدن موضوعات از جوانب متنوع و مرتبط کردن پدیده‌های متفاوت است. در بازار کار آینده، داشتن خلاقیت حرف اول را می‌زند، زیرا تفکر خلاق توانمندی منحصربه‌فردی در انسان است که هنوز هم پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های هوش مصنوعی هم نتوانسته به کیفیت انسان خلاقیت داشته باشد. از این رو، متخصصانی که ذهنی پویا و توانایی تفکر خلاقانه دارند و می‌توانند موقعیت فعلی را با نگاه «خارج از چارچوب» (Out of Box) به چالش بکشند، برای سازمان‌ها بسیار ارزشمند هستند. در حال حاضر نیز وجود نوآوری در بسیاری از مشاغل داده‌محور مانند برنامه‌نویسی، بازاریابی دیجیتال یا طراحی هویت بصری اهمیت غیرقابل انکاری دارد. در نتیجه، تفکر خلاقانه خود را تقویت کنیم تا با وجود نوآوری، فعالیت‌ها را به‌سبک خودمان پیش ببریم و در میان رقبا به چشم بیاییم. برای تقویت تفکر خلاق می‌توانیم از فیلم آموزش مهارت تفکر خلاق فرادرس استفاده کنیم. همچنین، اگر به‌دنبال تمرین‌های عملی برای افزایش خلاقیت و حل مسائل با شیوه‌های نوآورانه هستیم، می‌توانیم از فیلم آموزش پرورش خلاقیت، ایده پردازی و نوآوری نیز استفاده کنیم.

۷. شبکه‌سازی‌های بین‌فردی

مهارت شبکه‌سازی به تمام افراد شاغل و به‌ویژه مدیران سازمان‌ها کمک می‌کند تا ارتباط‌های مثبت و مؤثری با نیروهای سایر سازمان‌ها ایجاد کنند. این آشنایی‌ها در همان زمان شاید کارکردی نداشته باشند اما هر دو طرف امیدوار هستند که در فرصتی مناسب، همکاری برد-بردی با یکدیگر داشته باشند و از آشنایی ایجاد شده حداکثر بهره را ببرند. همچنین، پیشرفت فزاینده فرهنگ کار تیمی در سال جدید و تأثیر ارتباط‌ها در ایجاد تیم‌های قوی یا همکاری‌های مشترک باعث می‌شود که مهارت شبکه‌سازی در سال ۱۴۰۳ یا ۲۰۲۴ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شود، به این معنا که تقویت مهارت‌هایی برای ایجاد ارتباط‌های اجتماعی مبتنی بر اعتماد و اهداف مشترک، به همان اندازه استفاده از تکنولوژی برای انجام فعالیت‌ها اهمیت دارد.

تمام هنر افراد دارای مهارت شبکه‌سازی، در چند دقیقه ابتدایی آشنایی است، متخصصان شبکه‌سازی در همین چند دقیقه، به بهترین شکل ممکن، دوست‌داشتنی و مورد اعتماد بودن خود را نشان می‌دهند تا برای مدتی طولانی در ذهن مخاطب باقی بمانند. اگر هدف یادگیری مهارت برای سال جدید را تقویت مهارت شبکه‌سازی بین‌فردی انتخاب کرده‌ایم، باید بدانیم که چگونه با استفاده از زبان بدن و فن بیان قوی بر روی سایر افراد تأثیرگذاری کنیم. برای یادگیری شبکه‌سازی، می‌توانیم از فیلم آموزش شبکه سازی تجاری، شغلی و حرفه ای فرادرس استفاده کنیم. در ادامه، به عناصر تأثیرگذار بر نفوذ اجتماعی و مهارت شبکه‌سازی اشاره می‌کنیم.

  • تقویت فن بیان: با رعایت عناصر فن بیان مانند وقفه‌های به‌جا، لحن قاطع، بالا و پایین بردن صدا و انتخاب مناسب‌ترین کلمات می‌توانیم تأثیر کلام خود را افزایش دهیم و بر روی نکات مورد نظر تأکید کنیم.
  • استفاده از انواع زبان بدن: تکنیک‌های زبان بدن مانند واکنش آینه‌ای یا استفاده درست از دست‌ها و شیوه ایستادن، تماس چشمی و لبخند به‌موقع کلیدی‌ترین ابزار ما برای تأثیرگذاری بر مخاطب است.
  • گوش دادن فعال: گوش دادن فعال شامل تکنیک‌هایی مثل خلاصه کردن جملات مخاطب، تکان دادن سر، تماس چشمی و اصوات تأیید است و به‌ ما کمک می‌کند تا همراهی و توجه خود را به مخاطب نشان دهیم و به او احساس ارزشمندی دهیم.

البته عوامل دیگری مانند تقویت کاریزما یا افزایش هوش هیجانی نیز تأثیر مستقیمی بر روی توانایی شبکه‌سازی بین‌فردی دارد.

افرادی در حال صحبت کردن با یکدیگر در حالی که در حال لبخند زدن هستند.

۸. مدیریت زمان

یکی از ویژگی‌های عصر حاضر، سرعت زیاد فعالیت‌ها و فشردگی برنامه‌ها است. انسان عصر تکنولوژی در هر لحظه کاری برای انجام دادن دارد و در چنین شرایطی، اولویت‌بندی فعالیت‌ها و مدیریت زمان اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. اگر مهارت مدیریت زمان را یاد بگیریم، می‌توانیم مسئولیت‌های متعدد زندگی را به‌صورت موازی پیش ببریم و هیچ‌کدام از برنامه‌ها را جا نی‌اندازیم. همچنین، این مهارت به ما کمک می‌کند تا بازدهی خود را به بیشترین حد ممکن برسانیم و حجم استرس را به پایین‌ترین سطح ممکن تنزل دهیم. در نهایت، تعادل قابل توجهی میان جنبه‌های مختلف زندگی ایجاد کنیم. فیلم آموزش تکنیک‌های مدیریت زمان فرادرس می‌تواند در یادگیری این مهارت به ما کمک کند.

برای یادگیری مهارت مدیریت زمان، نیاز به هدف‌گذاری‌های واقع‌بینانه‌ای داریم تا مبتنی بر آن‌ها، برنامه‌ریزی زمانی مناسبی داشته باشیم. نکته بسیار مهم برای یادگیری مهارت مدیریت زمان، عادت به محدودیت‌های زمانی و رعایت ضرب‌الاجل‌ها است. اگر بتوانیم به چارچوب‌های زمانی متعهد بمانیم، زمان خود را در دست می‌گیریم و از تک‌تک لحظات خود استفاده می‌کنیم.

فردی که در حال نگاه کردن به ساعتی بر روی دیوار اتاق خواب است.

۹. سواد مالی

افول وضعیت اقتصاد جهانی یکی از حقایق سال ۲۰۲۴ یا ۱۴۰۳ است و افرادی که سواد مالی قوی دارند، آسیب کمتری می‌بینند. آشنایی با مفاهیم مالی و بودجه‌بندی نه‌تنها به‌عنوان مهارت فردی شناخته می‌شود، بلکه برای اتخاذ تصمیمات تجاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مهارت به ما کمک می‌کند تا منابع موجود را به‌شکلی کارآمد مدیریت کنیم، تصمیمات مالی آگاهانه بگیریم، در جایگاه‌های مناسبی سرمایه‌گذاری کنیم، بدانیم که چگونه سرمایه‌ خود را حفظ کنیم و افزایش دهیم و چه زمانی برای خرید اقدام کنیم. برای یادگیری سواد مالی، می‌توانیم به مجموعه آموزش مقدماتی تا پیشرفته سواد مالی مراجعه کنیم.

در صورتی که عضو هیئت مدیره هستیم یا مسئولیت مالی در شرکت داریم، داشتن سواد مالی به ما کمک می‌کند تا در امنیت مالی سازمان خود نیز نقش مورد نیاز را ایفا کنیم.

پسری که در حال کار با لب‌تاپ و یادگیری مدیریت زمان است.

۱۰. حل مسئله

توانایی تفکر منطقی و سیستمی برای حل چالش‌های کاری یا شخصی یکی از ضرورت‌های زندگی پیچیده و متغیر جهان فعلی است. شرکت‌های بزرگ برای حفظ کردن جامعه مشتریان و بازار خود در برابر سایر رقبا، نیاز دارند تا به‌صورت مداوم محصولات و خدمات خود را ارتقاء دهند. برای انجام چنین کاری، نیاز به نیروهایی دارند که با کنجکاوی به دنبال شناسایی ریشه‌های مشکلات و راه‌حل‌هایی برای رفع چالش‌ها باشند.  برای یادگیری مهارت حل مسئله، در اصل باید یاد بگیریم که چگونه فکر کنیم و در هر موقعیتی، کدام یک از انواع تفکر به‌کار می‌آید. برای یادگیری مهارت حل مسئله، می‌توانیم فیلم آموزش مهارت حل مساله و تصمیم گیری فرادرس را ببینیم. همچنین، یادگیری تفکر سیستمی نیز می‌تواند ذهن ما را برای حل مسئله آماده کند. برای یادگیری تفکر سیستمی نیز می‌توانیم به فیلم آموزش تفکر سیستمی فرادرس مراجعه کنیم.

مهارت‌های حل مسئله از بهترین اهداف یادگیری مهارت برای سال جدید است و در این صورت، سال ۱۴۰۳ تبدیل به نقطه شروعی در زندگی ما می‌شود که از آن پس، با چالش‌ها و مشکلات زندگی با شیوه‌ای کارآمدتر و مفیدتر مواجه شویم.

دختری که در حال کار کردن با لپ‌تاپ است.

۱۲. تقویت مهارت همدلی

مهارت همدلی به‌معنای توانایی افراد در دیدن دنیا از نگاه مخاطب و درک احساسات و افکار او است. در هنگام همدلی، افراد هیچ توصیه‌ای نمی‌کنند و راهکاری ارائه نمی‌دهند بلکه تنها سعی دارند همراهی کنند و با تمام وجود، درد مخاطب را درک کنند. اگر توانایی همدلی را در خود پرورش دهیم، می‌توانیم به دیگران کمک کنیم تا احساس تنهایی نکنند و تعلق‌های عاطفی قدرتمندی را ایجاد کنیم. توانمندی همدلی اصلی‌ترین توانمندی برای ایجاد روابط عمیق، پایداری و صمیمانه است. برای یادگیری جزئیات مهارت همدلی و تمرین این مهارت در زندگی، می‌توانیم به فیلم آموزش تقویت مهارت همدلی با دیگران در فرادرس مراجعه کنیم.

۱۳. تفکر تحلیلی

در دنیای داده‌ها و اطلاعات، نداشتن تفکر تحلیلی مانند ناشنوا یا نابینا بودن است. تفکر تحلیلی به افراد کمک می‌کند تا داده‌های پیچیده را ارزیابی کنند و نتایج بسیار مفیدی از داده‌های موجود به‌دست بیاورند و بر مبنای آن، تصمیمات مفیدی را اتخاذ کنند. همچنین، بسیاری از مشاغل موجود از فرایندهای بازاریابی و طراحی استراتژی‌های سازمانی تا هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی نیاز به توانایی تحلیل داده‌ها دارند. با یادگیری مهارت تفکر تحلیلی، گرفتار تله‌های فروش یا انواع تحریف‌های شناختی نمی‌شویم. برای یادگیری تفکر تحلیلی، می‌توانیم از فیلم آموزش تحلیل داده های کسب و کار با اکسل استفاده کنیم.

۱۱. افزایش خودآگاهی

خودآگاهی به‌معنای شناخت افکار، احساسات، ارزش‌ها، باورها، نقاط حساس و ویژگی‌های بارز شخصیتی است. کسب آگاهی از خویش به ما کمک می‌‌کند تا به‌خوبی بدانیم که چه چیزی در دنیا می‌خواهیم، از چه فعالیت‌های کاری لذت می‌بریم و چه فعالیت‌هایی بیشترین انگیزه را به ما می‌دهد و از آن‌سو، چه آسیب‌هایی در زندگی دیده‌ایم و چه حساسیت‌هایی داریم. کشف این حقایق، در انتخاب مسیر شغلی، شریک عاطفی یا دوستان صمیمی به ما کمک می‌کند و توانایی سازگاری و انعطاف‌پذیری ما را افزایش می‌دهد و در نهایت، هدف‌گذاری‌ها و انتخاب‌های زندگی خود را مبتنی بر شرایطی که در آن هستیم اتخاذ می‌کنیم. برای کمک به کسب خودشناسی می‌توانیم فیلم آموزش خودشناسی و ساخت نگرش نو فرادرس را مشاهده کنیم.

خودآگاهی اصلی‌ترین مسیر حرکت به‌سمت پختگی شخصیت و کسب مهارت‌های سطح بالا مانند کاریزما یا هوش هیجانی است.

دختری در یک دشت بزرگ که مدیتیشن می‌کند.

۱۴. هوش هیجانی

در عصر حاضر، مهارت‌های ارتباط بین‌فردی به‌اندازه مهارت‌های تکنیکال اهمیت پیدا کرده‌اند و هوش هیجانی، نقش کلیدی را در نفوذ عاطفی و تأثیرگذاری اجتماعی، کار تیمی و حل تعارض ایفا می‌‌کند. افراد با هوش هیجانی بالا، توانمندی خوبی در کنترل احساسات خود دارند، همچنین، در جایگاه مناسب به‌راحتی می‌توانند احساس خود را نشان دهند و تأثیرگذاری خود را افزایش دهند. همچنین، به‌راحتی احساسات اطرافیان را تشخیص می‌دهند و به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند. اگر یادگیری مهارت برای سال جدید را به فراگیری هوش هیجانی اختصاص داده‌ایم، فیلم آموزش هوش هیجانی و افزایش ضریب EQ می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

این مهارت به ما توانایی ایجاد ارتباط‌های اجتماعی بسیار قدرتمند، شناسایی دیدگاه‌های مختلف و ایجاد فضایی بدون تنش و آٰرام در محیط کار را می‌دهد. تقویت هوش هیجانی نه‌تنها به‌عنوان یادگیری مهارت برای سال جدید گزینه بسیار مناسبی است، همچنین تا پایان عمر نیز برای ما مفید خواهد بود.

 

کودکانی در حال اسکیت‌بازی در یک فضای بزرگ و بسیار نورگیر

۱۵.  مهارت‌های ارتباطی

هوش مصنوعی نمی‌تواند مانند انسان‌ها ارتباط‌های اجتماعی صمیمانه ایجاد کند و این باعث می‌شود که اهمیت مهارت‌های ارتباطی مانند گوش دادن فعال، توانایی صحبت در جمع یا متقاعد کردن دیگران در عصر تکنولوژی روز به روز در حال افزایش باشد. افرادی که مهارت‌های ارتباطی قوی دارند، توانایی بیشتری در کار تیمی دارند، روابط عاطفی و اجتماعی پایدارتری دارند و به‌خوبی با افراد غریبه گرم می‌گیرند. همچنین در آینده بازار کار، افرادی که بینش مورد نیاز برای تحلیل داده‌ها و انتقال نتایج به زبانی ساده را دارند، نقش کلیدی‌تری را در بازار کار ایفا خواهند کرد، زیرا سازمان‌ها به نیروهایی نیاز دارند که توانایی خوبی در گرفتن اطلاعات از هوش مصنوعی داشته باشند و نتایج به‌دست آمده را به‌بهترین شکل برای دوستان توضیح دهند.

جمعی از خانم‌ها در حال خندیدن در یک کافه بزرگ و زیبا

برای یادگیری مهارت‌های ارتباطی، نیاز داریم تا به خوبی صحبت کنیم، به خوبی بشنویم، از زبان بدن خود به‌خوبی استفاده کنیم و کنترل خوبی بر احساسات خود داشته باشیم. در این صورت، برای اطرافیان جذاب خواهیم بود و توانایی نفوذ اجتماعی مورد نظر را به‌دست می‌آوریم. در ادامه، آموزش‌های مورد نیاز برای تقویت مهارت‌های ارتباطی را بیان می‌کنیم.

همچنین، یادگیری مهارت‌های ارتباطی با مهارت انتقال پیام‌های کلامی و غیرکلامی به‌شیوه‌ای تأثیرگذار است. مهارت انتقال مناسب پیام‌های کلامی، با تقویت مهارت فن بیان ممکن است و انتقال پیام‌های غیرکلامی با یادگیری زبان بدن امکان‌پذیر است. برای این کار نیز می‌توانیم از فیلم آموزش مقدماتی فن بیان و اصول سخنوری فرادرس و  فیلم آموزش مقدمات زبان بدن فرادرس استفاده کنیم.

۱۶. رهبری

مهارت‌های رهبری فراتر از نقش‌های رهبری سنتی است. در اصل، این مهارت‌ها برای بسیاری از موقعیت‌های الهام‌بخشیدن و انگیزه دادن به اطرافیان یا هدایت دیگران ضروری است. در نتیجه، مهارت‌های رهبری به افراد کمک می‌‌کند تا در دیگران نفوذ کنند و موقعیت را تحت کنترل بگیرند. بعلاوه، این مهارت به ما کمک می‌کند تا همکاری بهتری با دیگران داشته باشیم و با افزایش کاریزما، حمایت اجتماعی مورد نیاز را به‌دست بیاوریم. در نتیجه، داشتن ویژگی‌های رهبری به افراد کمک می‌کند تا در هر دو جنبه سازمانی و زندگی شخصی به موفقیت‌های بزرگی برسیم. برای شناخت ویژگی‌ افراد کاریزماتیک، می‌توانیم به این مطلب از مجله فرادرس که در گذاشته نوشته شده بود، مراجعه کنیم. همچنین، برای تقویت مهارت رهبری می‌توانیم از فیلم آموزش رهبری و مدیریت در کسب و کار فرادرس استفاده کنیم.

۱۷. آشنایی با فرهنگ‌های بین‌الملل

بازار کار آینده به‌شکلی فزاینده در حال گسترده شدن در سطح جهان است و در پی آن، افرادی که با فرهنگ‌های مختلف آشنایی کافی دارند، می‌توانند موفقیت‌های بیشتری در چنین بازاری داشته باشند. این مهارت به ما کمک می‌کند تا با افراد بیشتری در ارتباط داشته باشیم و حوزه تأثیرگذاری ما گسترده‌تر شود. همچنین، روابط عاطفی عمیق‌تری ایجاد کنیم و با همکارانی از فرهنگ‌های دیگر به‌راحتی ارتباط برقرار کنیم و کار تیمی انجام دهیم. اگر به دنبال یادگیری مهارت برای سال جدید هستیم و از ارتباط با افراد در فرهنگ‌های مختلف لذت می‌بریم یا در فعالیت‌های کاری با افراد خارجی مذاکره می‌کنیم، فیلم آموزش فرهنگ مذاکرات بین المللی در آداب تجاری و مذاکره حرفه ای می‌تواند کمک ویژه‌ای به آشنایی با ویژگی‌های فرهنگی افراد در جوامع مختلف بشویم.

آشنایی با فرهنگ‌های بین‌الملل در سال‌های آتی پررنگ‌تر خواهد شد و با پیشرفت تکنولوژی و ارتباط بیشتر افراد در سراسر جهان با یکدیگر، این تقابل‌های فرهنگی نیز افزایش پیدا می‌کند و فعالیت‌های کاری با سایر کشورها تسهیل می‌شود. در نتیجه، احتمال زیادی وجود دارد که روزی با نیروهایی از سایر جوامع همکاری داشته باشیم یا به استخدام شرکت‌های بین‌المللی در بیاییم.

گروهی از پسران سیاه‌پوست که در حال یادگیری و مطالعه هستند.

۱۸. مهارت‌های مراقبت سلامت

متأسفانه همواره انسان در طول تاریخ با انواع بیماری‌ها درگیر بوده است و با توجه به خودکار نبودن بسیاری از فرایندهای مراقبتی، در سال‌های آتی نیز، بسیاری از نقاط جهان نیاز مبرمی به متخصصان سلامت دارند. همچنین، با وجود این‌که پزشکان، پرستاران و سایر متخصصان سلامت توانایی بسیار بیشتری برای استفاده از هوش مصنوعی و پیشبرد کارها پیدا کرده‌اند، بسیاری از توانایی‌های انسان‌ها مانند «هوش هیجانی» (Emotional Intelligence) یا همدلی هنوز هم مخصوص ارتباط‌های انسانی است و هوش مصنوعی توانایی ورود به این حوزه‌ها را ندارد. برای یادگیری شیوه‌های اولیه حفظ سلامت می‌توانیم از فیلم آموزش پرستاری سلامت جامعه فرادرس استفاده کنیم. در ادامه، سایر مجموعه فیلم‌های آموزشی حوزه سلامت را معرفی می‌کنیم.

به‌طور کلی، در کشورهای توسعه‌یافته متخصصان حوزه سلامت در حوزه‌های تخصصی‌تر، درآمدهای به‌نسبت بالایی دارند. تنها باید توجه داشته باشیم که فعالیت در این حوزه‌ها نیاز به پشتکار بالایی دارد تا به متخصصان سلامت به ثبات شغلی و چشم‌انداز مناسبی برسند و این موضوع در سال ۲۰۲۴ نیز ادامه‌دار خواهد بود.

۱۹. افزایش تمرکز

هر چقدر هم که برای سال جدید اهداف روشن و دقیقی را تعریف کنیم، تا زمانی که تمرکز کافی نداشته باشیم، تمام برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها شکست خواهند خورد. تمرکز به‌معنای جمع کردن تمام حواس بر روی موضوعی خاص و بی‌توجهی به سایر محرک‌های محیطی است. افرادی که توانایی تمرکز بالایی دارند، بهترین استفاده را از زمان خود می‌کنند و با بهره‌وری بسیار بالایی فعالیت می‌کنند. در نتیجه، با صرف انرژی کمتر، به موفقیت‌های بزرگ‌تری دستیابی پیدا می‌کنند.

اما متأسفانه در بمباران اطلاعاتی عصر حاضر، تمرکز کردن چندان آسان نیست و با ورود حجم وحشتناک اطلاعات از ابتدای روز که منجر به اضافه‌بار اطلاعاتی می‌شود، توانایی ذهن برای تمرکز کردن بیش از پیش کاهش می‌یابد. با این حال، مهارت‌های متعددی برای تقویت تمرکز وجود دارد که تمرینات ذهن‌آگاهی، کاهش عوامل حواس‌پرتی، ایجاد روال‌های منظم و استفاده از موسیقی‌‌های بی‌کلام در حین کار کردن بخشی از آن‌ها است. برای یادگیری تکنیک‌های افزایش تمرکز، می‌توانیم به فیلم آموزش افزایش تمرکز و تقویت حافظه فرادرس مراجعه کنیم.

پسری در حال کار کردن با لپ‌تاپ در یک اتاق روشن و بسیار نورگیر

۲۰. سازگاری و تاب‌آوری

با تغییرات سریع بازار کار، سازگاری و انعطاف‌پذیری به‌عنوان مهارت‌های بسیار کلیدی در سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شوند. همچنین، زندگی حرفه‌ای سرشار از چالش‌های متعدد و متنوع است و تنها راه عبور از این چالش‌ها و رشد شخصی، حفظ انرژی و انگیزه در کنار افزایش سطح تاب‌آوری و تحمل در برابر سختی‌های زندگی است. به‌علاوه، این ویژگی‌ها ما را قادر می‌سازد تا به‌طور یکپارچه از تکنولوژی‌های جدید، فرایندهای کاری تازه و محیط‌های شغلی متنوع استقبال کنیم. همچنین، داشتن سازگاری و انعطاف‌پذیری به ما کمک می‌کند تا چابکی و تاب‌آوری مورد نیاز برای رسیدن به اهداف را به‌دست بیاوریم. با یادگیری مهارت تاب‌آوری و تکنیک‌های مختلف برای ایجاد سازگاری می‌توانیم آسیب‌پذیری کمتری نسبت به فراز و نشیب طول سال داشته و برای فشارهای احتمالی، آماده باشیم. برای افزایش تقویت مهارت سازگاری و تاب‌آوری، می‌توانیم از فیلم آموزش مدیریت مشکلات زندگی و تقویت مهارت تاب آوری فرادرس بهره‌مند شویم.

جدول جمع‌بندی مهارت های کلیدی در سال جدید

در نهایت، می‌توانیم تمام مهارت‌های کلیدی سال جدید را در یک نگاه مشاهده کنیم و بر اساس حوزه فعالیت، توانمندی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خود، مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنیم.

مهارت‌های کلیدی سال جدید
کار با هوش مصنوعیمدیریت زمانمهارت‌های ارتباطی
مدیریت استرسسواد مالیرهبری
جستجوی اطلاعاتحل مسئلهآشنایی با فرهنگ‌های بین‌الملل
کار تیمیتقویت مهارت همدلیمهارت‌های مراقبت سلامت
تفکر انتقادیتفکر تحلیلیافزایش تمرکز
خلاقیت و نوآوریافزایش خودآگاهیسازگاری و تاب‌آوری
شبکه‌سازی‌های بین‌فردیهوش هیجانی

چگونه برای کسب مهارت در سال جدید برنامه ریزی کنیم؟

فرایند برنامه‌ریزی شامل مراحل هدف‌گذاری، بخش‌بندی مهارت و تعیین بازه زمانی می‌شود. حال که کلیدی‌ترین مهارت‌ها را ارزیابی کردیم و تصمیم به یادگیری مهارت برای سال جدید داریم،  می‌توانیم با یک برنامه منطقی و کاربردی برای پیش‌برد این برنامه‌ها اقدام کنیم. در ادامه، هر کدام از مراحل برنامه‌ریزی را نام می‌بریم.

  1. تعیین اهداف: ابتدا نیاز داریم بدانیم که مهارت موجود در کدام بخش از زندگی کاربرد دارد و چه بهره‌برداری می‌توانیم از آن داشته باشیم. بر اساس این ارزیابی، می‌توانیم هدف‌گذاری خود را انجام دهیم و مشخص کنیم که تا چه میزان نیاز داریم تا در مهارت موجود تسلط پیدا کنیم. هدفی که تعیین می‌کنیم باید قابل اندازه‌گیری، واضح، قابل دستیابی و معقول و مرتبط با سایر اهداف زندگی باشد. همچنین، ضروری است که امکان زمان‌بندی هدف وجود داشته باشد. توجه داشته باشیم که بلندپروازی‌های کمال‌گرایانه بزرگ‌ترین دشمن هدف‌گذاری و تضمین‌کننده شکست‌های آتی است.
  2. بخش‌بندی مهارت: خوردن کردن مهارت به عناصر کوچک‌تر، مدیریت مهارت‌ها را ساده‌تر می‌کند. بخش‌بندی مهارت به ما کمک می‌کند تا بر روی هر کدام از جنبه‌های مهارت به‌صورت جداگانه متمرکز شویم و مسیر کسب مهارت را آسان‌تر دنبال کنیم. در نتیجه، ابتدا مهارت را بخش‌های کوچک‌تر بخش‌بندی کنیم و با رسیدن به هر بخش، آن هدف را تیک بزنیم. این کار باعث افزایش انگیزه در ما می‌شود.
  3. تعیین بازه زمانی: قرار دادن «بازه زمانی» (Deadline) برای رسیدن به هدف از مهم‌ترین عناصر برنامه‌ریزی است. برای قرار دادن بازه‌های زمانی منطقی، نیاز داریم تا برآورد معقول و منطقی از میزان انرژی و توانایی‌های خود داشته باشیم، در هر لحظه به‌طور دقیق بدانیم که برای رسیدن به کدام ضرب‌الاجل تلاش می‌کنیم و انگیزه بیشتری برای رسیدن به آن داشته باشیم.

برای یادگیری شیوه‌های صحیح برنامه‌ریزی، می‌توانیم از فیلم آموزش برنامه ریزی و زمان بندی پروژه فرادرس استفاده کنیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ForbesEmeritus Educations.comLinked In
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *