CTR چیست؟ – کاربرد در سئو + فرمول و راهنمای افزایش

۷۷۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۸ دقیقه
CTR چیست؟ – کاربرد در سئو + فرمول و راهنمای افزایش

معیارهای مختلفی برای ارزیابی کمپین‌ها در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد و انتخاب معیارهای مناسب در بهینه‌سازی کمپین‌های آینده نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. محاسبه نرخ کلیک یا CTR از روش‌های رایج ارزیابی عملکرد در بازاریابی است. در این مطلب، بررسی می‌کنیم که نرخ کلیک یا CTR چیست و چگونه محاسبه می‌شود. همچنین، درباره روش‌های افزایش نرخ کلیک صحبت می‌کنیم و بررسی می‌کنیم که CTR مطلوب برای هر کسب و کار چیست.

فهرست مطالب این نوشته

نرخ کلیک یا CTR چیست ؟

«نرخ کلیک» (Click-Through Rate | CTR) درصد افرادی را نشان می‌دهد که پس از مشاهده تبلیغات شما در یک صفحه وب، روی آن کلیک کرده‌اند. در واقع، نرخ کلیک میزان موفقیت یک تبلیغ در جلب توجه کاربران را نمایش می‌دهد. هرچه نرخ کلیک بالاتر باشد، تبلیغات در جلب توجه مخاطبان موفق‌تر عمل کرده‌اند.

معیار نرخ کلیک می‌تواند در جنبه‌های دیگر کمپین‌های تبلیغاتی نیز تأثیر بگذارد و به همین دلیل، محاسبه و نظارت بر آن برای کسب و کارها اهمیت زیادی دارد. برای مثال، نرخ کلیک در تبلیغات کلیکی می‌تواند بر «امتیاز کیفی» (Quality Score) و «هزینه به‌ازای کلیک» (CPC) تأثیر بگذارد. زمانی که هزینه به‌ازای کلیک کاهش پیدا کند و امتیاز کیفی بیشتر شود، «نرخ بازگشت سرمایه» (ROI) افزایش خواهد داشت. تصویر زیر، نمودار تأثیر مستقیم نرخ کلیک بر امتیاز کیفی را نشان می‌دهد.

تأثیر نرخ کلیک در امتیاز کیفی تبلیغات کلیکی
نمودار تأثیر نرخ کلیک در امتیاز کیفی تبلیغات کلیکی

پلتفرم «گوگل ادز» (Google Ads) و سایر پلتفرم‌های بازاریابی موتورهای جستجو برای تبلیغاتی که با جستجوهای کاربران ارتباط بیشتری دارند، تخفیف‌هایی در نظر می‌گیرند. یکی از روش‌های امتیاز دادن به تبلیغات، افزایش امتیاز کیفی آن‌هاست. تبلیغاتی که امتیاز کیفی بیشتری داشته باشند، می‌توانند برای مدت زمانی بیشتر و با هزینه‌ای کمتر در جایگاه‌های مطلوب تبلیغاتی منتشر شوند.

علاوه بر این، اگر اگر تبلیغاتی که منتشر مي‌کنید به جستجوهای کاربران مرتبط باشند و نرخ کلیک بالایی دریافت کنند، تعداد بیشتری از مخاطبان را به کسب و کار خود جذب می‌کنید.

نرخ کلیک یا CTR چیست

فرمول محاسبه نرخ کلیک یا CTR چیست ؟

برای محاسبه نرخ کلیک، باید تعداد کلیک‌های تبلیغ را بر تعداد «نمایش» (Impression) تبلیغ تقسیم کنید و حاصل را در ۱۰۰ ضرب کنید. فرمول محاسبه نرخ کلیک به شکل زیر است.

فرمول محاسبه نرخ کلیک یا CTR

برای مثال، اگر یک تبلیغ آنلاین به ۵۰ هزار بار نمایش داده شود و ۲۰۰ بار روی آن کلیک شود، نرخ کلیک این تبلیغ به شکل زیر محاسبه می‌شود.

$$CTR = \frac{200} {50000}\times100$$

$$CTR = 0.4$$

بیشتر مواقع، محاسبه نرخ کلیک به صورت دستی ضرورتی ندارد، چراکه پلتفرم‌های تبلیغاتی و بازاریابی معمولاً CTR را به شکل خودکار محاسبه می‌کنند.

برای مثال، اگر می‌خواهید فعالیت‌های سئو خود را گسترش دهید و وب‌سایت کسب و کارتان را برای ظاهر شدن در موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید، می‌توانید با استفاده از پلتفرم‌هایی مانند «گوگل سرچ کنسول» (Google Search Console) نرخ کلیک طبیعی (ارگانیک) صفحات وب‌سایت را مشاهده کنید.

چرا نرخ کلیک یا CTR مهم است؟

همان‌طور که گفتیم، نرخ کلیک می‌تواند بر جنبه‌های مختلف کمپین‌های بازاریابی تأثیر بگذارد و به همین دلیل، محاسبه و نظارت بر آن امری ضروری است. برای مثال، نرخ کلیک می‌تواند درباره عنوان‌های مطالب و عملکرد کمپین‌های بازاریابی اطلاعات مفیدی را ارائه کند و به بهبود استراتژی‌های بازاریابی کمک کند.

از دلایل اهمیت نرخ کلیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نرخ کلیک نشان می‌دهد که آیا افراد به تیترهای تبلیغاتی، عنوان صفحه‌ها یا متن تبلیغات شما جذب می‌شوند یا خیر.
  • با نظارت بر CTR می‌توانید اطلاعات مهمی درباره مخاطبان «هدف و هدف جستجو» (Search Intent) کسب کنید.
  • نرخ کلیک می‌تواند بر عملکرد کمپین‌های سئو یا تبلیغات پولی کسب و کار اثر بگذارد.
  • در پلتفرم‌هایی مانند گوگل ادز و فیسبوک ادز، CTR بر امتیاز کیفی تبلیغات کسب و کار اثر می‌گذارد.

اگر نرخ کلیک تبلیغات و مطالب خود را به شکل مستمر ارزیابی نکنید، در واقع یکی از معیارهای مهم و ارزشمند بازاریابی دیجیتال را در کمپین‌های تبلیغاتی خود نادیده گرفته‌اید. نظارت مداوم بر نرخ کلیک می‌تواند به ارزیابی استراتژی‌های بازاریابی کسب و کار، رفع مشکلات و بهبود کلی نتیجه کمپین‌های آینده کمک کند.

نرخ کلیک یا CTR در گوگل سرچ کنسول
نرخ کلیک یا CTR در گوگل سرچ کنسول

تفاوت CTR و نرخ تبدیل چیست ؟

برخی افراد نرخ کلیک و نرخ تبدیل را به اشتباه هم‌معنی می‌دانند. اما این دو معیار با هم تفاوت دارند. داشتن نرخ کلیک بالا نشان می‌دهد که کاربران زیادی پس از مشاهده تبلیغات شما روی آن‌ها کلیک کرده‌اند. اما این معیار به شما درباره تعداد کاربرانی که پس از کلیک روی تبلیغ، محصولات یا خدمات کسب و کار را خریده‌اند اطلاعاتی نمی‌دهد.

«نرخ تبدیل» (Conversion Rate) به ما نشان می‌دهد که چه درصدی از کلیک‌ها در نهایت باعث فروش محصولات شده‌اند و مخاطبان کسب و کار را به مشتری تبدیل کرده‌اند. گاهی اوقات، نرخ تبدیل معیاری مناسب‌تر برای ارزیابی موفقیت کمپین‌هاست.

کاربرد CTR چیست ؟

از معیار نرخ کلیک برای ارزیابی بسیاری از کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌شود. برای مثال، در استراتژی‌هایی مانند سئو، تبلیغات کلیکی یا PPC، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی از این معیار برای ارزیابی موفقیت کمپین‌ها بهره گرفته می‌شود.

کاربرد CTR در سئو چیست ؟

«بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا سئو» (Search Engine Optimization | SEO) از مهم‌ترین و پرکاربردترین استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال است. نرخ کلیک در سئو، امکان ارزیابی عملکرد صفحه‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) را فراهم می‌کند.

سئو به سه بخش اصلی سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی تقسیم می‌شود و هدف اصلی آن، افزایش ترافیک طبیعی (ارگانیک) وب‌سایت کسب و کار و بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) است. با محاسبه و ارزیابی CTR در صفحه‌های وب می‌توان دریافت که چه تعدادی از کاربران موتورهای جستجو مطالب شما را در نتایج جستجوهای خود دیده‌اند و روی آن‌ها کلیک کرده‌اند.

به یاد داشته باشید که نرخ کلیک از معیارهای الگوریتم‌های گوگل در سئو نیست. به بیان دیگر، هیچ شاهد و مدرکی مبنی بر تأثیر CTR در الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل وجود ندارد و تنها هدف این معیار، سنجش عملکرد صفحه‌های وب در موتور جستجوی گوگل است. بنابراین افزایش نرخ کلیک به شکل مستقیم بر رتبه صفحه‌های وب در گوگل تأثیر نمی‌گذارد.

اگر به بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو علاقه‌مندید، مطالعه مطالب زیر را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کاربرد CTR در تبلیغات کلیکی چیست ؟

«تبلیغات کلیکی» (Pay-per-Click Advertising) یکی از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ است که در آن از معیار CTR برای ارزیابی میزان موفقیت کمپین‌ها استفاده می‌شود.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، نرخ کلیک در بخش‌ها و جنبه‌های مختلف کمپین‌های تبلیغاتی اثر می‌گذارد. زمانی که یک کمپین PPC را راه‌اندازی می‌کنید، تبلیغات شما هنگام جستجوی کاربران برای کلمات کلیدی مدنظر در موتورهای جستجو یا سایر وب‌سایت‌های تبلیغات کلیکی ظاهر می‌شود. هر بار ظاهر شدن تبلیغات در این پلتفرم‌ها، یک «نمایش» (Impression) محسوب می‌شود. اگر افراد با مشاهده این تبلیغات به برند یا محصولات و خدمات شما جذب شوند، روی تبلیغ کلیک می‌کنند و نرخ کلیک تبلیغ افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین، مهم است که تبلیغات خود را به شکلی جذاب طراحی کنید تا مخاطبان راغب را به کلیک روی لینک‌های کسب و کار تشویق کنید. علاوه بر این، انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای تبلیغات می‌تواند به جذب مخاطبان علاقه‌مند به کسب و کار شما کمک کند.

کاربرد CTR در تبلیغات کلیکی چیست

کاربرد CTR در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست ؟

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی نوعی از تبلیغات همسان هستند که در «صفحه اصلی» (Feed) مخاطبان ظاهر می‌شوند. هر شبکه اجتماعی پلتفرم تبلیغات مخصوص خودش را دارد و برای استفاده از تبلیغات پولی در شبکه‌های اجتماعی، باید درباره روش‌های تبلیغاتی در پلتفرم‌های اجتماعی مدنظر خود تحقیق کنید.

این نوع از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، مخاطبانِ علاقه‌مند به کسب و کار و محصولات یا خدمات شما را به خود جذب می‌کنند. هر بار ظاهر شدن تبلیغات در صفحه اصلی مخاطبان شبکه‌های اجتماعی، یک نمایش محسوب می‌شود و اگر مخاطبان روی این تبلیغات کلیک کنند، نرخ کلیک تبلیغ افزایش می‌یابد. ارزیابی و نظارت بر CTR در این کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی بسیار ساده است و از طریق خود پلتفرم‌های اجتماعی انجام می‌شود.

کاربرد CTR در بازاریابی ایمیلی چیست ؟

CTR در «ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی» (Email Marketing) به تعداد کلیک‌های مخاطبان روی لینک‌های موجود در متن ایمیل گفته می‌شود. نرخ کلیک در ایمیل مارکتینگ، اطلاعات بسیار زیادی در مورد مخاطبان و کیفیت کمپین‌ها در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد. این معیار، از معیارهای بسیار مهم برای ارزیابی میزان موفقیت کمپین‌های بازاریابی ایمیلی است.

توجه به «نرخ باز شدن ایمیل‌ها» (Email Open Rate) نیز در کمپین‌های ایمیل مارکتینگ اهمیت زیادی دارد. ارزیابی نرخ باز شدن ایمیل‌ها در ارزیابی نرخ کلیک نیز تأثیرگذار است، زیرا نشان می‌دهد که در واقع چه تعدادی از افراد ایمیل‌های کسب و کار شما را باز می‌کنند و چه تعدادی از این افراد، روی لینک‌های موجود در ایمیل کلیک می‌کنند.

کاربرد CTR در ایمیل مارکتینگ چیست

داشتن چه نرخ کلیکی مطلوب است؟

در بخش‌های قبلی بررسی کردیم که CTR چیست و چرا محاسبه و ارزیابی مداوم آن برای کسب و کارها مهم است. در اینجا، پرسشی که مطرح می شود این است که CTR خوب چیست و داشتن چه نرخ کلیکی برای برندها مطلوب است. پاسخ این پرسش برای مارکترها موضوعی بحث‌برانگیز است.

به طور کلی، می‌توان گفت که پاسخ مشخصی برای این پرسش وجود ندارد، چراکه نرخ کلیک در کمپین‌های مختلف یکسان نیست. در واقع، نرخ کلیک می‌تواند برای هر کمپین یا هر عبارت کلیدی در کمپین‌ها متفاوت باشد و هر عنصری در تبلیغات، از متن تبلیغ گرفته تا جایگاه تبلیغ در صفحه، می‌تواند بر نرخ کلیک اثر داشته باشد.

تمام کسب و کارها می‌خواهند که نرخ کلیک خود را افزایش دهند و نرخ کلیک بالایی داشته باشند، اما هیچ نرخ کلیک مشخصی را نمی‌توان به عنوان «نرخ کلیک خوب» شناخت. نرخ کلیک میانگین در حوزه‌های تخصصی مختلف، متفاوت است و نرخ کلیک مورد انتظار برای هر تبلیغ به ویژگی‌های مختلفی مانند جایگاه تبلیغ در صفحه بستگی دارد.

برای مثال، ممکن است گاهی اوقات داشتن نرخ کلیک پایین برای کسب و کارها چندان نامطلوب نباشد و یا حتی داشتن نرخ کلیک بالا به عنوان یک ویژگی مثبت برای کسب و کار شناخته نشود. در ادامه، توضیحات بیشتری درباره این شرایط می‌خوانید.

تأثیر CTR پایین در کسب و کار چیست ؟

پایین بودن نرخ کلیک در کمپین‌های تبلیغاتی می‌تواند تصمیم‌گیرندگان کسب و کار را از سرمایه‌گذاری روی تبلیغات پولی یا روش‌های بازاریابی طبیعی مانند سئو ناامید کند. اما آیا پایین بودن نرخ کلیک در تمام شرایط، امری نامطلوب است یا کسب و کارها باید دیدگاه خود درباره این موضوع را تغییر دهند؟

کسب و کارها باید نرخ کلیک را در حوزه تخصصی خود بررسی کنند. تنها با کسب اطلاعات درباره نرخ کلیک میانگین در حوزه تخصصی می‌توان حدس زد که که CTR مطلوب برای کسب و کار چیست و نرخ کلیک کمپین‌های تبلیغاتی کسب و کار، پایین‌تر از حد مطلوب است یا خیر.

اگر نرخ کلیک با میانگین CTR در بازار حوزه تخصصی کسب و کار هماهنگ نباشد، باید استراتژی‌های خود را دوباره ارزیابی کنید. برای مثال، می‌توان با بهینه‌سازی مواردی مانند کلمات کلیدی انتخاب شده برای هدف‌گذاری مخاطبان، مخاطبان هدف‌گذاری شده، محتوای تبلیغ، صفحه فرود تبلیغ، تگ‌های عنوان و... نرخ کلیک تبلیغات را افزایش داد.

به یاد داشته باشید که داشتن نرخ کلیک پایین برای کسب و کار همیشه امری نامطلوب نیست، اما نرخ کلیک کمتر از میانگین می‌تواند نشان‌دهنده عملکرد نامطلوب کمپین‌های تبلیغاتی باشد.

تأثیر CTR بالا در کسب و کار چیست ؟

کسب نرخ کلیک بالا برای کسب و کارها دستاوردی بزرگ است، اما همیشه نمی‌توان داشتن نرخ کلیک بالا را نشانه موفقیت دانست. گاهی اوقات، بالا بودن بسیار زیاد نرخ کلیک می‌توان نشان‌دهنده مشکلی در استراتژی کمپین‌های تبلیغات پولی باشد.

برای مثال، گاهی اوقات ممکن است که در کمپین‌های خود کلمات کلیدی مرتبط با تبلیغات را برای هدف‌گذاری مخاطبان در نظر بگیرید، اما مخاطبانی که از طریق جستجوی این کلمات کلیدی به وب‌سایت شما هدایت شده‌اند در گروه مخاطبان هدف شما نباشند و به مشتری تبدیل نشوند. در این شرایط، کسب و کار شما هزینه این تبلیغات کلیکی را پرداخته است اما مخاطبانی به برند جذب شده‌اند که کسب و کار را به اهداف طولانی‌مدت خود نمی‌رسانند.

در این مثال، نرخ کلیک تبلیغات شما بالاست و این موضوع می‌تواند در بهبود امتیاز کیفی تبلیغات، هزینه تبلیغات و حضور شما در فضای آنلاین تأثیر داشته باشد. اما در نهایت شما به مخاطبان راغب یا مشتریان مدنظر خود دسترسی پیدا نکرده‌اید و به هدف افزایش فروش و درآمد کسب و کار نرسیده‌اید.

حتی اگر نرخ کلیک کسب و کار شما با نرخ کلیک میانگین در حوزه تخصصی برند هماهنگ باشد، همچنان باید بر عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی خود نظارت کنید. برای مثال، با تیم‌های فروش خود مشورت کنید و ببینید که آیا مخاطبان راغبی که توسط این تبلیغات به کسب و کار شما جذب می‌شوند، در طولانی‌مدت کسب و کار را به اهداف اصلی خود می‌رسانند یا خیر.

عوامل مؤثر بر CTR در نتایج طبیعی جستجوها چیست ؟

عوامل بسیار زیادی بر نرخ کلیک طبیعی در موتورهای جستجو تأثیر می‌گذارند. از جمله این عوامل می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • رتبه صفحه در موتور جستجو
  • تبلیغات موتور جستجو
  • ویژگی‌های خاص در صفحه نتایج موتور جستجو
  • نوع کوئری
  • اسنیپت‌ها

رتبه صفحه در موتور جستجو

می‌توان گفت که مهم‌ترین عاملی که بر CTR صفحه‌های ظاهرشده در نتیجه جستجوهای کاربران اثر می‌گذارد، جایگاه صفحه در نتایج جستجو است. به طور کلی، صفحه‌هایی که در جایگاه‌های بالاتر در صفحه نتایج موتورهای جستجو ظاهر می‌شوند، نرخ کلیک بالاتری دارند.

آمارها نشان می‌دهند که سه نتیجه اول در صفحه نتایج جستجو، در میان ده نتیجه اول، بیشترین نرخ کلیک را به خود اختصاص می‌دهند. در نتیجه، هرچه رتبه صفحه در نتیجه‌های جستجو بالاتر باشد، ترافیک طبیعی بیشتری را جذب می‌کند.

نرخ کلیک گوگل در رتبه های مختلف
نمودار نرخ کلیک گوگل در نتایج با رتبه‌های مختلف

تبلیغات موتور جستجو

آمارها نشان می‌دهند که در صفحه نتایج جستجوهایی که نتایج تبلیغات پولی را در کنار نتایج طبیعی نشان می‌دهند، نرخ کلیک نتایج طبیعی کمتر است.

تبلیغات گوگل و موتورهای جستجوی دیگر معمولاً مانند تصویر زیر در بالا، پایین یا میان نتایج طبیعی جستجوهای کاربران نمایش داده می‌شوند.

نتایج تبلیغات پولی و نتایج طبیعی در گوگل

به طور معمول، کاربران به نتایج بالایی صفحه توجه بیشتری نشان می‌دهند و در نتیجه در این صفحه‌ها، نرخ کلیک نتایج طبیعی ممکن است به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند.

ویژگی‌های خاص در صفحه نتایج موتور جستجو

موتورهای جستجو همواره از ویژگی‌های خاصی در میان نتایج برای کمک به کاربران در یافتن اطلاعات مدنظرشان بهره می‌گیرند. این ویژگی‌ها می‌توانند در افزایش یا کاهش نرخ کلیک نتایج طبیعی جستجوها اثر بگذارند.

برای مثال، ویژگی «پنل دانش» (Knowledge Panel) در گوگل می‌تواند نرخ کلیک صفحه‌های ظاهرشده در نتایج طبیعی جستجوها را به شکل چشمگیری کاهش دهد، زیرا این ویژگی بخش زیادی از صفحه نتایج را به خود اختصاص می‌دهد و اطلاعاتی را در اختیار کاربران می‌گذارد که به بسیاری از پرسش‌های آن‌ها به سرعت پاسخ می‌دهند.

نرخ کلیک پنل دانش گوگل

از طرف دیگر، ویژگی‌هایی مانند «سایت‌لینک» (Sitelinks) یا «ریچ اسنیپت‌ها» (Rich Snippets) می‌توانند نرخ کلیک نتایج را افزایش دهند. در تصویر زیر می‌توانید انواع «داده‌های ساختاریافته» (Structured Data) را در نتایج گوگل مشاهده کنید.

بهینه سازی سایت برای گوگل

نوع کوئری

«کوئری» (Query) به عبارت‌هایی گفته می‌شود که کاربران در موتورهای جستجو وارد می‌کنند تا درباره آن‌ها اطلاعات کسب کنند. آمارها نشان می‌دهند که در «کوئری‌های برنددار» (Branded Queries)، نتیجه‌های ظاهرشده در جایگاه‌های بالای موتور جستجو نرخ کلیک بالاتری دارند. زمانی که کاربران قصد دارند وب‌سایتی خاص را از طریق یک موتور جستجو بیابند، از نام برند در کوئری خود استفاده می‌کنند. در نتیجه، نرخ کلیک نتایج اولیه در این نوع از کوئری‌ها بیشتر از کوئری‌های بدون برند است.

علاوه بر این، طول کوئری نیز می‌تواند بر نرخ کلیک نتایج طبیعی جستجو اثر بگذارد. معمولاً نرخ کلیک نتایج با رتبه‌های بالا در جستجوی «کلمات کلیدی طویل» (Long-Tail Keywords) از نرخ کلیک کلمات طولانی کوتاه، بیشتر است.

اسنیپت‌ها

استفاده از «اسنیپت‌ها» (Snippets) و بهینه‌سازی آن‌ها می‌تواند در افزایش نرخ کلیک صفحه‌های وب‌سایت در نتایج طبیعی جستجوها اثرگذار باشد. زمانی که کاربران، اسنیپت‌های مرتبط و جذاب یک صفحه را مشاهده کنند، به کلیک روی آن لینک بیشتر ترغیب می‌شوند و میزان توجه آن‌ها به نتایج عادی بدون اسنیپت با عنوان‌ها و توضیحات معمولی کاهش پیدا می‌کند.

ریچ اسنیپت

افزایش نرخ کلیک در کمپین‌های سئو

در کمپین‌های سئو، نرخ کلیک صفحه‌های وب‌سایت در موتورهای جستجو را می‌توان با انجام فعالیت‌هایی مانند فهرست زیر بهبود ببخشید.

  • بهینه‌سازی تگ‌های عنوان
  • نوشتن توضیحات متای جذاب
  • ایجاد URLهای مفید
  • استفاده از «داده‌های ساختاریافته» (Structured Data)

بهینه‌سازی تگ‌های عنوان

عنوان‌های مطالب، اولین چیزی هستند که توجه کاربران موتورهای جستجو را به خود جلب می‌کنند. بنابراین، استفاده از عنوان‌های جذاب و مفید در افزایش نرخ کلیک صفحه‌های وب‌سایت در موتورهای جستجو نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

برای نوشتن عنوان مناسب بهتر است به موارد زیر توجه کنید.

  • عنوان‌های دقیق بنویسید.
  • از کلمات کلیدی در عنوان مطالب استفاده کنید.
  • از کلمات قدرتمند مانند صفت‌های عالی و اعداد در عنوان‌های خود بهره بگیرید.
  • از نشانه‌ها و کاراکترهای خاص مانند ایموجی‌ها در عنوان مطالب استفاده کنید.
تأثیر عنوان مطلب در CTR - مجله فرادرس

نوشتن توضیحات متای جذاب

«توضیحات متا یا متا دسکریپشن» (Meta Descriptions) اطلاعاتی مختصر درباره مطلب را به کاربران ارائه می‌کنند و در جلب توجه افراد برای کلیک روی لینک مطلب مؤثرند. با نوشتن توضیحات متای مفید و جذاب، کاربران به سرعت متوجه می‌شوند که مطلب شما درباره چه موضوعی نوشته شده است و به کلیک روی آن ترغیب می‌شوند.

برای بهبود توضیحات متا می‌توانید از پیشنهادهای زیر کمک بگیرید.

  • توضیحات متا را کوتاه و دقیق بنویسید.
  • برای هر مطلب، توضیحات منحصربه‌فرد بنویسید.
  • می‌توانید از کاراکترها و نشانه‌های خاص در توضیحات خود استفاده کنید.
  • در این بخش می‌توانید از «فراخوانی به اقدام» (CTA) نیز بهره بگیرید.
تأثیر توضیحات متا در CTR - مجله فرادرس

ایجاد URL مفید

استفاده از URLهای بهینه‌سازی شده، اطلاعات مفیدی را درباره ساختار وب‌سایت و مطالب شما در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین، URLها در جلب توجه کاربران در صفحه نتایج موتورهای جستجو نیز نقش دارند و مطالب با URLهای دقیق‌تر، بیشتر از مطالب با URLهای خودکار برای کاربران جذاب به نظر می‌رسند.

برای ساخت URLهای مفید، مطمئن شوید که موارد زیر را در ایجاد URL رعایت کرده‌اید.

  • نوشتن URL کوتاه به شکلی که درباره مطلب توضیحات مفیدی ارائه دهد
  • استفاده از کلمات کلیدی در URL
  • جداکردن کلمات با خط تیره (-)

استفاده از داده‌های ساختاریافته

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، استفاده از داده‌های ساختاریافته و ریچ اسنیپت‌ها در افزایش نرخ کلیک مؤثر است. با استفاده از این ویژگی‌ها، لینک‌های شما به شکل جذاب‌تری به کاربران موتورهای جستجو نمایش داده می‌شوند.

برای بهینه‌سازی ظاهر و رتبه لینک‌های وب‌سایت در موتورهای جستجو با استفاده از داده‌های ساختاریافته می‌توان از ویژگی‌هایی مانند موارد زیر استفاده کرد.

  • «بردکرامب» (Breadcrumb) یا همان مسیریابی خرده‌نانی
  • «بررسی» (Review)
  • قیمت محصولات و تاریخ
  • «تصاویر بندانگشتی» (Thumbnails)
  • «پرسش‌های متداول« (FAQ)
تأثیر داده های ساختاریافته بر CTR - مجله فرادرس
نمونه‌ای از نمایش داده‌های ساختاریافته در نتایج گوگل

افزایش نرخ کلیک در کمپین‌های تبلیغاتی

افزایش نرخ کلیک در کسب و کار به افزایش نزخ تبدیل و کسب درآمد بیشتر کمک می‌کند. به همین دلیل، کسب و کارها همواره به دنبال یافتن روش‌هایی برای افزایش نرخ کلیک هستند. با طی کردن پنج گام زیر، می‌توان نرخ کلیک کمپین‌های بازاریابی کسب و کار را تا حد مطلوبی افزایش داد.

  • ارزیابی مجدد مخاطبان هدف
  • تولید محتوای باکیفیت
  • استفاده از دکمه‌های فراخوانی به اقدام مؤثر
  • بهینه‌سازی کمپین‌ها
  • آزمایش محتوا

ارزیابی مجدد مخاطبان هدف

شناسایی مخاطبان هدف، از مراحل مهم در راه‌اندازی کمپین‌های بازارایابی است. اگر متوجه شده‌اید که نرخ کلیک کاربران روی تبلیغات شما کمتر از حد مطلوب است، بهتر است دوباره برای شناسایی مخاطبان هدف خود تلاش کنید. چراکه شناسایی نادرست افراد به عنوان مخاطبان هدف می‌تواند به کاهش نرخ کلیک منجر شود.

برای ارزیابی مجدد مخاطبان هدف، به ویژگی‌های مخاطبان خود توجه کنید و ببینید که چه افرادی را هدف‌گذاری کرده‌اید. اگر افراد را تنها بر اساس یک یا دو ویژگی مانند سن یا جنسیت، هدف‌گذاری کرده‌اید، بهتر است ویژگی‌های بیشتری را درنظر بگیرید و گروه مخاطبان هدف خود را محدودتر کنید. انجام این کار باعث می‌شود که بتوانید روی مخاطبان هدف خود بهتر تمرکز کنید.

توجه داشته باشید که می‌توانید مخاطبان را بر اساس اطلاعات مختلفی مانند ویژگی‌های شخصی یا «دموگرافیک» (Demographic) وضعیت اجتماعی-اقتصادی یا عادت‌های خرید، هدف‌گذاری کنید. درنظر گرفتن این ویژگی‌های مختلف و ساخت «پرسونای خریدار» (Buyer Persona) به شما کمک می‌کند که مخاطبان راغب را به شکل مؤثرتری هدف‌گذاری کنید.

نمونه پرسونا مشتری
نمونه پرسونای مشتری

تولید محتوای باکیفیت

کیفیت محتوای تولیدشده در تمامی کمپین‌های بازاریابی، از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی گرفته تا بازاریابی ایمیلی، در نحوه برقراری ارتباط با مخاطبان کسب و کار تأثیر بسیار زیادی دارد. اگر می‌خواهید نرخ کلیک خود را افزایش دهید، تولید محتوای باکیفیت می‌تواند شما را به این هدف برساند.

محتوای شما آن چیزی است که مخاطبان را به کلیک روی تبلیغات یا باز کردن ایمیل‌ها ترغیب می‌کند. اگر محتوایی که تولید می‌کنید به اندازه کافی جذاب نباشد، مخاطبان شما با آن ارتباطی برقرار نخواهند کرد.

در کمپین‌های تبلیغاتی، باید متن تبلیغات خود را به شکلی بنویسید که مخاطبان با خواندن آن به کسب و کار شما علاقه‌مند شوند. متن تبلیغات باید به مخاطبان شما و علاقه‌مندی‌های آن‌ها ارتباط داشته باشد و روی رفع نیازها یا مشکلات آن‌ها تمرکز کند. اگر می‌خواهید مخاطبان حتماً روی تبلیغات شما کلیک کنند، باید تبلیغات را به گونه‌ای طراحی کنید که با نیازها یا علاقه‌مندی‌های مخاطبان هدف کاملاً مرتبط باشد.

در کمپین‌های بازاریابی ایمیل، باید به محتوای ایمیل‌های تبلیغاتی خود توجه کنید. در این مرحله، مخاطبان اولین گام را برداشته‌اند و ایمیل شما را باز کرده‌اند و حالا نوبت شماست که نظر آن‌ها را با اطلاعات مفید و جذاب درون ایمیل‌ها به کسب و کار خود جلب کنید. متن تبلیغاتی مؤثر ایمیل‌ها باعث می‌شود که مخاطبان تمام پیام شما را بخوانند و روی لینک‌های مرتبط با نیازهای خود کلیک کنند.

استفاده از دکمه‌های فراخوانی به اقدام مؤثر

«فراخوانی به اقدام» (Call to Action | CTA) در ترغیب مخاطبان به برقراری ارتباط با کسب و کار نقش مهمی ایفا می‌کند. این بخش می‌تواند مخاطبان را متقاعد کند که گامی بیشتر در فرآیند برقراری تعامل با برند بردارند. اگر می‌خواهید کمپین‌های بازاریابی موفقی داشته باشید، باید از دکمه‌های فراخوانی به اقدام مؤثر و قدرتمند استفاده کنید.

بهتر است از CTAهای کلی و عمومی استفاده نکنید. مهم است که به مخاطبان خود اعلام کنید که با زدن دکمه، چه اتفاقی رخ خواهد داد. بنابراین، بهتر است تا حد ممکن از دکمه‌های CTA خاص و مشخص بهره بگیرید.

برای مثال، به‌جای استفاده از CTA «اینجا کلیک کنید» می‌توان از «کتاب الکترونیکی رایگان خود را دانلود کنید» بهره گرفت. زیرا گزینه دوم به شکل مشخصی به مخاطبان می‌گوید که با کلیک کردن روی این دکمه، کتابی را دانلود خواهند کرد.

بهینه‌سازی کمپین‌ها

بهینه‌سازی کمپین‌ها در افزایش نرخ کلیک تأثیر زیادی دارد. در صورتی که برای کمپین‌های تبلیغاتی خود محتوای باکیفیتی طراحی کنید و این تبلیغات را به مخاطبان هدف خود نمایش دهید، افراد بیشتری را به کلیک روی لینک‌های خود ترغیب می‌کنید.

در استراتژی‌هایی مانند تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو می‌توانید با استفاده از ویژگی‌هایی مانند «افزونه‌های تبلیغاتی» (Ad Extensions)، کیفیت تبلیغات خود را بهبود ببخشید. در تبلیغات ساده کمپین‌های PPC نمی‌توان اطلاعات زیادی را در یک تبلیغ گنجاند، اما با استفاده از افزونه‌های تبلیغاتی می‌توان تبلیغات را برای مخاطبان جذاب‌تر کرد.

انواع افزونه های تبلیغاتی گوگل
انواع افزونه‌های تبلیغاتی گوگل

علاوه بر این، با انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بهینه‌سازی کرد. انتخاب کلمات کلیدی در کمپین‌های تبلیغات کلیکی نقشی بسیار مهم را ایفا می‌کند، زیرا با انتخاب این کلمات در واقع انتخاب می‌کنید که تبلیغات شما در کنار نتیجه‌های جستجوی کاربران برای چه عبارت‌هایی نمایش داده شود. اگر می‌خواهید کمپین‌هایی مؤثرتر داشته باشید، باید در کمپین‌های خود از کلمات کلیدی مرتبط با محتوای تبلیغ و خواسته‌ها و نیازهای کاربران استفاده کنید.

همچنین، در کمپین‌هایی مانند تبلیغات کلیکی یا تبلیغات در موتورهای جستجو می‌توانید مخاطبان با ویژگی‌های مدنظر خود را هدف‌گذاری کنید. این کار باعث می‌شود که تنها مخاطبان هدف و افراد علاقه‌مند به کسب و کار و محصولات با خدمات شما با تبلیغات مواجه شوند و در نتیجه، امکان برقراری ارتباط مخاطبان با تبلیغات افزایش می‌یابد.

در ایمیل مارکتینگ، می‌توانید کمپین‌های خود را با استفاده از ویژگی بخش‌بندی مخاطبان در ابزارهای ایمیل مارکتینگ بهینه‌سازی کنید. به یاد داشته باشید که هرکدام از مخاطبان شما نیازهای خاص و منحصربه‌فردی دارد و گروه‌بندی مخاطبان بر اساس ویژگی‌ها و نیازمندی‌های مشابه، امکان ارسال محتوای مرتبط به رفع نیازهای مخاطبان را افزایش می‌دهد. ارسال محتوای مرتبط به مخاطبان، احتمال کلیک شدن روی لینک‌های محتوا را افزایش می‌دهد.

آزمایش محتوا

امتحان محتوای کمپین‌های تبلیغاتی هنگام تولید محتوا بسیار مهم است، چراکه ممکن است تبلیغاتی که طراحی می‌کنید برای دسته‌ای از مخاطبان مفید باشد و برای دسته‌ای دیگر، نامرتبط و بی‌اهمیت جلوه کند.

برای تولید محتوای مناسب برای کسب و کار می‌توان از روش آزمایش A/B یا آزمایش دوگانه بهره گرفت. آزمایش A/B به شما نشان می‌دهد که چه عناصری در تبلیغات به جذب کاربران کمک می‌کنند و چه عناصری مناسب نیستند. از این آزمایش می‌توان برای سنجش عملکرد عناصری مانند تصاویر، متن تبلیغ، تایپوگرافی و فراخوانی به اقدام تبلیغات استفاده کرد. در این روش، باید در هر بار آزمایش تنها یک عنصر تغییر پیدا کند و تغییر میزان اثرگذاری تبلیغات در طول زمان به این شکل سنجیده شود.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

همان‌طور که می‌دانید، استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. هدف‌گذاری مخاطبان بر اساس ویژگی‌های شخصی و علاقه‌مندی‌هایشان در افزایش نرخ کلیک تبلیغات تأثیر چشمگیری دارد و در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات همسان برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی

در این مطلب، بررسی کردیم که نرخ کلیک یا CTR چیست و ارزیابی آن برای کسب و کار چه اهمیتی دارد. نرخ کلیک در واقع نسبت تعداد کلیک‌های کاربران روی یک لینک خاص به تعداد دفعات نمایش لینک را نشان می‌دهد. این معیار، نشان می‌دهد که چند درصد از افرادی که لینک‌های تبلیغات یا مطالب وب‌سایت شما را مشاهده کرده‌اند، به کلیک روی لینک‌های شما ترغیب شده‌اند.

از معیار CTR معمولاً برای ارزیابی میزان موفقیت کمپین‌های سئو یا کمپین‌های تبلیغاتی کسب و کار مانند تبلیغات کلیکی، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی استفاده می‌شود.

بنابراین، تمام کسب و کارها به دنبال روشی برای افزایش نرخ کلیک تبلیغات و مطالب خود هستند. اما در اینجا پرسشی که برای دیجیتال مارکترها مطرح می‌شود این است که CTR خوب چیست و چه نرخ کلیکی برای کسب و کار مدنظر مناسب است. این پرسش، پاسخ مشخصی ندارد، زیرا میانگین نرخ کلیک در حوزه‌های تخصصی مختلف با هم تفاوت زیادی دارد. برای شناسایی نرخ کلیک مطلوب هر کسب و کار، باید به نرخ کلیک میانگین در حوزه تخصصی برند توجه شود.

گاهی اوقات، پایین بودن نرخ کلیک برای کسب و کارها چندان نامطلوب نیست و حتی بالا بودن نرخ کلیک بدون افزایش نرخ تبدیل، نشانه وجود مشکل در اجرای کمپین بازاریابی است.

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
WebFXInvestopediaWordStreamMangools
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *