سئو در وردپرس — آموزش از صفر تا صد

۲۹۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
سئو در وردپرس — آموزش از صفر تا صد

بهبود سئو در وردپرس یکی از اساسی‌ترین گام‌هایی است که باید برای به دست آوردن ترافیک هرچه بیشتر در یک وب‌سایت برداشت. متاسفانه اما اکثر مطالب و ویدیوهای آموزشی امروزی که با محوریت سئو در وردپرس ساخته می‌شوند، فنی‌تر از آن هستند که بتوانند به تازه‌کاران کمک کنند. اگر قصد دارید ترافیک وب‌سایت خود را به شکلی جدی افزایش دهید، لازم است با قواعدی بنیادین آشنا باشید. در این مقاله، بهترین و موثرترین نکات مربوط به سئو در وردپرس را با شما به اشترام می‌گذاریم تا به ترافیک ارگانیک بیشتری از سمت موتورهای جستجو دست پیدا کنید.

ممکن است این را از زبان متخصصان شنیده باشید که به وردپرس ذاتا با سئو سازگار است. اصلا به همین خاطر است که بسیاری از سایت‌ها و بلاگ‌های امروزی با وردپرس ساخته می‌شوند. اگرچه وردپرس به گونه‌ای طراحی شده که کدهایی همسو با بهترین رویکردهای سئو تولید می‌کند، اما در اصل باید کارهای بسیار بسیار زیادی انجام دهید تا تمام تلاش‌هایتان حقیقتا به ثمر بنشینند.

پس اگر به دنبال گام‌هایی عملی می‌گردید تا به بهترین شکل قادر به بهینه‌سازی سئو وب‌سایت خود باشید، به مطالعه این مقاله ادامه دهید. می‌دانیم که ایده بهینه‌سازی سئو در وردپرس برای تازه‌کاران ترسناک است، خصوصا اگر خوره دنیای تکنولوژی نباشید. اما جای هیچ نگرانی نیست و آموختنی‌ها بسیار ساده‌تر از آن‌ چیزی هستند که از دور به نظر می‌رسند. بنابراین بیایید موارد بنیادین را با یکدیگر مرور کنیم تا قادر به پیاده‌سازی آن‌ها در سایت خودتان باشید.

سئو چیست؟

سئو (SEO) مخفف عبارت «Search Engine Optimization» (به معنای بهینه‌سازی [برای] موتور جستجو) است. وقتی از سئو حرف می‌زنیم، در واقع به استراتژی‌هایی اشاره داریم که صاحبان وب‌سایت برای به دست آوردن ترافیک بیشتر و دیده شدن در رده‌های بالاتر موتورهای جستجو به کار می‌بندند.

بهینه‌سازی موتور جستجو ضمنا راجع به فریب دادن گوگل یا به بازی گرفتن سیستم نیست. همه‌چیز خیلی ساده راجع به این است که سایتی با کدها و قالب‌بندی بهینه داشته باشیم تا موتورهای جستجو نظیر گوگل، با سهولت بیشتری قادر به یافتن آن باشند.

وقتی مردم به جستجو در سطح وب می‌پردازند و به سراغ موضوعاتی می‌روند که شما پیشتر راجع به آن‌ها نوشته‌اید، محتوای بهینه‌سازی شده شما برای موتور جستجو، رده‌ای بالاتر در صفحه نتایج جستجو خواهد داشت و بنابراین شانس اینکه افرادی بیشتری روی لینک سایت شما کلیک کرده و وارد آن شوند، افزایش می‌یابد.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه

چرا باید به سئو اهمیت بدهید؟

موتورهای جستجو معمولا اصلی‌ترین منبع ترافیک برای اکثر وب‌سایت‌های جهان به حساب می‌آیند. گوگل و دیگر شرکت‌های سازنده موتورهای جستجو از الگوریتم‌هایی پیچیده برای درک و رده‌بندی صفحات به شکلی درست در نتایج جستجو استفاده می‌کنند. اما این الگوریتم‌ها آنقدرها هم بی‌نقص نیستند و برای درک اینکه محتوای شما راجع به چیزی نوشته شده، همچنان به کمک‌تان نیاز دارند.

اگر محتوای تولیدی شما بهینه نباشد، در آن صورت موتورهای جستجو هم نمی‌توانند آن را رده‌بندی کنند. بدین ترتیب وقتی مردم موضوعاتی که راجع به آن‌ها نوشته‌اید را جستجو می‌کنند، قادر به دیدن صفحات سایت شما در میان نتایج نیز نخواهند بود و شما هم ترافیکی بالقوه را از دست می‌دهید. بنابراین بسیار مهم است که تمام صاحبان کسب‌وکار، وب‌سایت‌هایی سازگار با موتورهای جستجو داشته باشند تا بتوانند ترافیک ورودی خود را به بیشینه برسانند.

مبانی سئو در وردپرس

مبانی SEO

سئو می‌تواند به موضوعی بسیار فنی تبدیل شود، اما لازم نیست که حتما چنین باشد. صرفا با یادگیری برخی از مبانی و ترفندهای سئو می‌توانید سایت خود را به‌گونه‌ای بهینه‌سازی کنید که پیشرفتی قابل توجه از نظر ترافیک ورودی داشته باشد. در واقع لازم نیست یک نابغه در امور فنی باشید تا تکنیک‌هایی که در ادامه آورده‌ایم را به کار ببندید. اگر همین حالا در حال استفاده از وردپرس هستید، بخش اعظمی از مسیر را طی کرده‌اید.

بیایید شروع به بهینه‌سازی سایت شما کنیم.

بررسی تنظیمات نمایه گذاری وب‌سایت

وردپرس به صورت پیش‌فرض گزینه‌ای برای پنهان کردن سایت شما از دید موتورهای جستجو دارد. این گزینه زمانی به درد می‌خورد که بخواهید پیش از عمومی کردن سایت خود، روی آن کار کنید. با این حال گاهی از اوقات تنظیمات نمایه‌گذاری وب‌سایت به اشتباه تغییر کرده و باعث می‌شود سایت شما در دسترس موتورهای جستجو نباشد.

اگر وب‌سایت شما در صفحه نتایج جستجو ظاهر نمی‌شود، اولین کاری که باید انجام دهد حصول اطمینان از عدم فعال بودن این گزینه است. خیلی ساده وارد محیط مدیریت سایت مبتنی بر وردپرس خود شوید و به سراغ صفحه «Settings» و سپس «Reading» بروید.

تنظیمات سئو در وردپرس

حالا لازم است آنقدر به پایین اسکرول کنید تا به گزینه «Search Engine Visibility» برسید و سپس مطمئن شوید که کادر کنار عبارت «Discourage Search Engines from Indexing This Site» تیک نخورده باشد.

پس از این، حتما روی دکمه «Save Changes» کلیک کنید تا تغییراتی که پدید آورده‌اید ذخیره‌سازی شوند.

استفاده از ساختار لینک سئوپسند در وردپرس

وقتی از لینک سئوپسند صحبت می‌کنیم در واقع به لینک‌هایی اشاره داریم که حاوی کلماتی می‌شوند که به وضوح محتوای صفحه را شرح می‌دهند. این لینک‌ها به راحتی توسط انسان‌ها و موتورهای جستجو خوانده می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان به چنین لینک‌هایی اشاره کرد:

1https://blog.faradars.org/beginners-guide-to-microsoft-excel/
2https://blog.faradars.org/what-is-plagiarism/

توجه کنید که این لینک‌ها کاملا خوانا بوده و کاربر می‌تواند با مشاهده صرف متن لینک، محتوای موجود در صفحه را حدس بزند.

اما لینکی ناسازگار با قواعد سئو چه شکل و شمایلی دارد؟

1https://www.yoursite.org/new-article-940302/

توجه کنید که لینک بالا اعدادی ناسازگار با محتوا دارد و کاربر نمی‌تواند با یک نگاه به لینک حدس بزند که چه چیزی را در صفحه مورد نظر خواهد یافت.

استفاده از «پیوندهای یکتای» (Permalink) سئوپسند باعث می‌شود شانس بیشتری برای رده‌بندی هرچه بهتر در نتایج جستجو داشته باشد. برای بررسی و به‌روزرسانی ساختار پیوند یکتا در سایت مبتنی بر وردپرس خود گام‌های زیر را در پیش بگیرید. برای این کار لازم است وارد صفحه «Settings» و سپس «Permalinks» شوید. گزینه «نام پست» (Post Name) را انتخاب و سپس روی دکمه «Save Changes» کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شوند.

تنظیمات پیوند یکتا

نکته: اگر وب‌سایت شما برای بیش از ۶ ماه در دسترس بوده، در آن صورت ساختار پیوند یکتا را تغییر ندهید، مگر اینکه در حال استفاده از گزینه «اعداد» یا «Numbers» بوده باشید. اگر تاکنون از ساختار «روز» (Day) یا «نام» (Name) یا «ماه» (Month) استفاده کرده‌اید، همان رویه سابق را در پیش بگیرید.

با تغییر دادن ساختار پیوند یکتا در سایتی تثبیت شده، ارتباط مطالب شما با شبکه‌های اجتماعی قطع می‌شود و خطر از دست رفتن رتبه سئو پیشین شما را تهدید خواهد کرد. اگر لازم است هرطور که شده ساختار پیوند یکتا را دگرگون کنید، از کمک یک متخصص سئو بهره‌مند شوید تا بتواند مطالب را به صورت اصولی ری‌دایرکت کند.

WWW یا بدون WWW

اگر به تازگی کار روی وب‌سایت خود را آغاز کرده‌اید، در آن صورت باید به انتخاب این بپردازید که می‌خواهید نشانی سایت‌تان حاوی WWW (مانند https://www.faradars.org) باشد یا بدون آن (مانند https://faradars.org). موتورهای جستجو به چشم دو وب‌سایت کاملا متفاوت به این‌ها نگاه می‌کنند و این یعنی باید یکی را انتخاب کرده و تا انتها به آن پایبند باشید.

برای تعیین این گزینه می‌توانید در محیط مدیریت وردپرس به سراغ صفحه «Settings» و سپس «General» بروید. حالا نشانی دلخواه خود را هم در کادر «WordPress Address» و هم «Site Address» وارد.

سئو در وردپرس

برخلاف آنچه بعضی‌ها ممکن است به شما بگویند، از نقطه نظر سئو، هیچ‌کدام از این موارد مزیت خاصی نسبت به دیگری ندارد.

بهترین افزونه سئو در وردپرس

یکی از بهترین ویژگی‌های وردپرس اینست که برای هرچیزی یک افزونه دارد و سئو نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع صدها افزونه سئو در وردپرس وجود دارد که باعث می‌شوند انتخاب مورد درست برای تازه‌کاران بسیار دشوار شود. به جای نصب چندین افزونه مختلف برای وظایف جداگانه سئو، به شما کمک می‌کنیم که بهترین افزونه سئو در وردپرس را انتخاب کنید که تمام کارها را انجام می‌دهد و ۱۰۰ درصد رایگان است.

انتخاب بهترین افزونه سئو در وردپرس

یواست در مقابل AIOSEO

وقتی نوبت به انتخاب بهترین افزونه سئو وردپرس می‌رسد، لازم است انتخاب‌های خود را به دو مورد از محبوب‌ترین گزینه‌ها محدود کنید: All in One SEO (یا به اختصار AIOSEO) یا Yoast SEO.

AIOSEO یکی از نخستین افزونه‌های سئو در وردپرس است که بیش از ۳ میلیون وب‌سایت از آن استفاده می‌کنند. این ابزاری قدرتمند است که ویژگی‌های مختلفی مانند مانند تحلیل سئو داخلی، ادغام با شبکه‌های اجتماعی، breacrumb و مواردی از این دست را با خود به همراه می‌آورد. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، AIOSEO تمام بهینه‌سازی‌های فنی سئو را برای سایت مبتنی بر وردپرس شما انجام می‌دهد. در ادامه این مقاله از مثال‌ها و تصاویر مربوط به AIOSEO استفاده می‌کنیم.

افزودن نقشه سایت XML در وردپرس

نقشه‌های XML سایت

یک نقشه سایت XML فایلی است که به صورت مشخصی قالب‌بندی شده و تمام صفحات موجود در وب‌سایت شما را فهرست می‌کند. به این ترتیب موتورهای جستجو به شکلی آسان‌تر قادر به یافتن محتوای تولیدی شما خواهند بود. اگرچه نقشه سایت XML تاثیری بر رده‌بندی سایت شما در صفحات نتایج جستجو نمی‌گذارد، اما به موتورهای جستجو کمک می‌کند که صفحات را به شکلی سریع یافته و شروع به رده‌بندی آن‌ها کنند.

اگر از افزونه AIOSEO استفاده کنید، نقشه سایت XML به صورت خودکار برای شما ساخته می‌شوند. برای یافتن نقشه سایت خود، صرفا به آدرسی که در پایین آورده‌ایم سر بزنید (و بخش example.com را با دامنه سایت خودتان جایگزین کنید).

http://example.com/sitemap_index.xml

در گام بعدی نیز می‌گوییم که چطور نقشه سایت XML خود را در اختیار گوگل بگذارید.

افزودن سایت شما به گوگل سرچ کنسول

سئو در وردپرس

«گوگل سرچ کنسول» (Google Search Console) که تحت عنوان «وب‌مستر تولز» (Webmaster Tools) نیز شناخته می‌شود، جعبه‌ابزاری است که توسط گوگل ارائه شده و به صاحبان وب‌سایت اجازه می‌دهد محتوای خود را آن‌طور که توسط موتورهای جستجو دیده می‌شود، مشاهده کنند. این کنسول گزارش‌ها و داده‌هایی در اختیار شما می‌گذارد که باعث می‌شوند نحوه ظاهر شدن صفحات خود در نتایج جستجو را درک کنید. از سوی دیگر می‌توانید ببینید مردم دقیقا چه عباراتی را جستجو کرده‌اند که به سایت شما رسیده‌اند، هر صفحه چطور در نتایج جستجو ظاهر می‌شود و آمار کلیک روی صفحات شما چگونه است.

تمام این اطلاعات باعث می‌شوند درکی بهتر از این به دست آورید که سایت شما در چه حوزه‌هایی موفق و در چه حوزه‌هایی ناموفق ظاهر می‌شود. سپس می‌توانید استراتژی محتوایی خود را با ظرافت بیشتری تدارک ببینید. گوگل سرچ کنسول ضمنا زمانی که مشکلی که در سایت پیش می‌آید نیز اعلانی برای شما می‌فرستند. مثلا زمانی که خزنده‌ها (کراولرها) نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند یا محتوایی تکراری در سایت پیدا می‌شود.

برای افزودن سایت وردپرس خود به گوگل سرچ کنسول می‌توانید از راهنمای جامع و قدم به قدم «سرچ کنسول گوگل» استفاده کنید. زمانی که سایت خود را به گوگل سرچ کنسول اضافه کردید، این ابزار به بررسی نقشه سایت شما می‌پردازد و از آن برای بهبود وضعیت خزیدن در سایت استفاده می‌کند.

وقتی نقشه سایت خود را با موفقیت اضافه کردید، در حالت «در انتظار» (Pending) قرار می‌گیرد. در واقع اندکی طول می‌کشد تا گوگل سایت شما را کراول کند. بعد از چند ساعت اما می‌توانید برخی از آمار و ارقام مربوط به نقشه سایت خود را مشاهده کنید. این کنسول چیزهایی مانند شمار لینک‌های موجود در نقشه سایت شما، تعداد لینک‌های فهرست‌بندی شده و نسبت تصاویر و صفحات وب را به نمایش درمی‌آورد.

به صورت معمول پیشنهاد می‌شود حداقل یک بار در ماه به سرچ کنسول گوگل سر بزنید تا اطلاعات بیشتری راجع به پیشرفت سئو در وب‌سایت خود کسب کنید.

بهینه‌سازی پست‌های بلاگ برای سئو

تازه‌کاران معمولا دست به اشتباهی یکسان زده و تصور می‌کنند که برای بهبود سئو تنها لازم است یک افزونه سئو در وردپرس را نصب و فعال‌سازی کنند. اما سئو فرایندی مداوم است که باید همیشه به آن توجه نشان دهید تا به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنید.

تمام افزونه‌های برتر سئو به شما اجازه می‌دهند که یک «عنوان سئو»، یک «توضیح متا» و یک «کلمه کلیدی» به هر پست و صفحه در بلاگ خود اختصاص دهید. از سوی دیگر قادر به مشاهده پیش‌نمایشی از آنچه کاربران در گوگل می‌بینند نیز خواهید بود. پیشنهاد ما این است که عنوان مطلب و توضیحات آن را بهینه‌سازی کنید تا در صفحه نتایج جستجو به بیشترین نرخ کلیک دست یابید.

برای این کار، هنگام نوشتن پست‌های بلاگ خود کافیست خیلی ساده به پایین اسکرول کنید تا به بخش SEO برسید و سپس به تمام جزییاتی که افزونه‌ای مانند Yoast یا AIOSEO به شما پیشنهاد کرده توجه نشان دهید.

تنظیمات پست AIOSEO

اگر برایتان سوال است که چطور باید یک کلمه کلیدی متمرکز پیدا کنید، یک عنوان خوب چه ویژگی‌هایی دارد و چطور باید توضیحات متا را نوشت، تمام این جزییات را پیشتر در مقاله «آموزش سئو تولید محتوا» پوشش داده‌ایم.

مطالعه این مقاله را قویا توصیه می‌کنیم، چرا که سئو داخلی یکی از حیاتی‌ترین عناصری است که به موفقیت استراتژی سئو شما کمک می‌کند.

پژوهش روی کلمات کلیدی برای وب‌سایت

بسیاری از تازه‌کاران تلاش می‌کنند حدس بزنند که مردم به دنبال چه چیزهایی می‌گردند و در نتیجه باید راجع به چه موضوعاتی در بلاگ یا وب‌سایت نوشت. اما این کار مثل تیراندازی در تاریکی مطلق می‌ماند. زمانی که می‌توان از داده‌های واقعی راجع به آنچه مردم جستجو می‌کنند استفاده کرد، نیازی به حدس و گمان و آزمون و خطا نیست.

پژوهش روی کلمه کلیدی یک تکنیک رایج است که تولیدکنندگان محتوا و متخصصان سئو از آن استفاده می‌کنند. با این کار می‌توانید کلماتی را بیابید که مردم برای یافتن محتوا، محصول یا خدمات مد نظر خود، درون موتورهای جستجو وارد می‌کنند. سپس شما از همین کلمات و عبارات در وب‌سایت خود استفاده می‌کنید تا ترافیک ورودی را افزایش دهید.

در حال حاضر ابزارهای سئو گوناگونی وجود دارد که در پژوهش روی کلمات کلیدی به شما یاری می‌رسانند، هم رایگان و هم پولی. معمولا استفاده از ابزار SEMrush پیشنهاد می‌شود که به کمک آن قادر به کشف کلمات کلیدی و حتی کلمات کلیدی مورد استفاده از سوی رقبای خود خواهید بود.

تحقیق کلمه کلیدی

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «تحقیق کلمات کلیدی» را در مجله فرادرس مطالعه کنید.

بهترین رویکردهای سئو در وردپرس

اگر تا به اینجا کار مبانی سئو در وردپرس را دنبال کرده و به سراغ یک افزونه مناسب رفته باشید، همین حالا جایگاهی بهتر از اکثر وب‌سایت‌ها دارید. اما اگر به دنبال نتایجی هرچه بهتر می‌گردید، لازم است بهترین رویکردهای سئو در وردپرس را که پایین‌تر به سراغ آن‌ها رفته‌ایم را در پیش بگیرید.

مواردی که به آن‌ها می‌پردازیم آن‌قدرها فنی نیستند و در اکثریت مواقع حتی لازم نیست هیچ کدی بنویسید. اما اگر آن‌ها را در پیش بگیرید، تفاوتی بزرگ برای وب‌سایت خود به وجود خواهید آورد.

استفاده صحیح از دسته‌بندی‌ها و تگ‌ها در وردپرس

سئو در وردپرس

وردپرس به شما اجازه می‌دهد که پست‌های داخل بلاگ را درون «دسته‌بندی‌ها» (Categories) و «برچسب‌ها یا تگ‌ها» (Tags) گوناگون قرار دهید. به این ترتیب مدیریت محتوا براساس موضوع آسان‌تر می‌شود و کاربران هم می‌توانند محتوایی که به دنبال آن می‌گردند را بیابند. دسته‌بندی‌ها و تگ‌ها ضمنا به موتورهای جستجو کمک می‌کنند که درک بهتری از ساختار و محتوا وب‌سایت شما به دست آورند.

تازه‌کاران معمولا نمی‌دانند که چطور می‌توان به بهترین شکل از دسته‌بندی‌ها و تگ‌ها استفاده کرد. اما رویه صحیح را به شما خواهیم گفت. دسته‌بندی‌ها در واقع برای گروه‌بندی گسترده پست‌های شما مناسب هستند. اگر بلاگ شما را یک کتاب در نظر بگیریم، دسته‌بندی‌ها در واقع جدول محتوا خواهند بود. برای مثال در یک بلاگ شخصی، می‌توانید دسته‌بندی‌هایی نظیر موسیقی، غذا، سفر و موارد این چنینی داشته باشید. دسته‌بندی‌ها ضمنا ساختاری سلسله‌مراتبی دارند و می‌توانید دسته‌هایی خردتر را به آن‌ها اضافه کنید.

در طرف دیگر ماجرا، برچسب‌ها (تگ‌ها) در واقع کلمات کلیدی به‌خصوصی هستند که محتوای یک پست واحد را توصیف می‌کنند. برای مثال پستی که در دسته‌بندی غذا قرار گرفته می‌تواند تگ‌هایی مانند سالاد، صبحانه، پن‌کیک و مواردی از این دست داشته باشد. می‌توانید به تگ‌ها به چشم فهرست در یک کتاب درسی نگاه کنید.

با استفاده صحیح از دسته‌بندی‌ها و تگ‌ها می‌توانید ناوبری در سایت را برای کاربران خود آسان کنید. وقتی ناوبری برای کاربران آسان باشد، ناوبری برای موتورهای جستجو نیز آسان خواهد بود.

عادت به لینک‌دهی داخلی

لینک‌دهی داخلی

موتورهای جستجو یک امتیاز مشخص به هر یک از صفحات موجود در وب‌سایت شما می‌دهند که به آن «اعتبار صفحه» (Page Authority) گفته می‌شود. فاکتورهای موثر بر این امتیاز مخفی باقی مانده‌اند تا امکان بازی دادن سیستم مهیا نباشد. اما یکی از رایج‌ترین سیگنال‌های اعتبار صفحه، لینک‌های موجود در آن هستند. به همین خاطر، بسیار مهم است که محتوای خودتان را به دیگر پست‌ها و صفحات موجود در بلاگ یا سایت لینک کنید.

در واقع باید به این عادت کنید که هر زمان امکان‌پذیر است، لینک‌دهی داخلی داشته باشید. اگر وب‌سایت شما چندین نویسنده دارد، می‌توانید یک چک‌لیست برای آن‌ها تدارک ببینید که از آن‌ها می‌خواهد هر پست را پیش از انتشار به حداقل ۳ پست دیگر لینک کنند. با این کار، بازدید از صفحات شما افزایش می‌یابد، کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری خواهند کرد و در غایی‌ترین حالت نیز امتیاز سئو هرکدام از پست‌ها و صفحات بالاتر می‌رود.

برای اینکه لینک‌دهی داخلی آسان‌تر از همیشه شود، تیم توسعه‌دهندگان افزونه All in One SEO یک قابلیت جالب به نام «WordPress Link Assistant» تدارک دیده.

سئو در وردپرس

Link Assistant به صورت خودکار سایت مبتنی بر وردپرس شما را کراول می‌کند تا پیشنهاداتی برای لینک‌دهی داخلی در اختیار شما بگذارد. سپس با تنها یک کلیک، قادر به افزودن هر لینک به پست جدید خود خواهید بود. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، این قابلیت باعث می‌شود رویه‌ای که معمولا بسیار زمان‌بر است به آسانی آب خوردن شود.

بهینه‌سازی نظرات در وردپرس

کامنت‌ها یا نظرات می‌توانند شاخصی قدرتمند برای میزان «تعامل» در وب‌سایت شما باشند. تعامل بیشتر کاربران به این معناست که لینک‌های بیشتری به سایت شما منتهی می‌شوند، ترافیک بیشتری به دست می‌آورید و در مجموع سئویی بهبودیافته دارید. با این حال باید اطمینان حاصل کنید که کامنت‌ها واقعی بوده و در واقع اسپم نیستند. افرادی که اسپم می‌کنند، کامنت‌هایی حاوی لینک‌های بد در سایت شما می‌گذارند که می‌تواند رده‌بندی شما در نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار دهد یا آن را به کل تخریب کند.

به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم همه افرادی که از وردپرس استفاده می‌کنند به سراغ ابزار Akismet (+) بروند. این یکی از دو افزونه‌ای است که به صورت پیش‌فرض در تمام وب‌سایت‌های مبتنی بر وردپرس نصب شده و به شما در مقابله با نظرات اسپم یاری می‌رساند.

بهینه‌سازی نظرات در Wordpress

اگر پست‌های سایت شما می‌توانند انبوهی از نظرات واقعی و عاری از اسپم به دست آورند، در آن صورت باید به خودتان افتخار کنید که سایتی با چنین نرخ تعامل خوبی بالا آورده‌اید. با این حال شمار زیاد نظرات در یک پست می‌تواند سرعت بارگذاری صفحه را پایین بیاورد و این موضوع خود بر رده‌بندی موتور جستجوی شما تاثیر می‌گذارد. در ادامه مطلب بیشتر از این خواهیم گفت که چرا سرعت بارگذاری سایت بر سئو موثر است. برای اینکه سایت شما بتواند تعداد زیادی نظر را به خوبی نمایش دهد و با مشکلی مواجه نشود، می‌توانید کامنت‌ها را در چند صفحه مجزا تقسیم کنید. مطلب «راهنمای چگونگی مدیریت نظرات ورد‌پرس و ایمیل‌های اعلان» نیز می‌تواند یک راهنمای خوب برای فراگیری نحوه مدیریت نظرات در سایت شما باشد.

لینک‌های خارجی NoFollow در وردپرس

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، لینک‌سازی به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند کدام صفحات اهمیت بیشتری دارند. وقتی به یک وب‌سایت لینک می‌دهید، مقدار از امتیاز سئو سایت خود را در اختیار آن لینک می‌گذارد. این امتیاز سئو «لینک جویس» (Link Juice) نامیده می‌شود. برای اینکه رده بهتری در صفحه نتایج جستجو داشته باشید، باید اطمینان حاصل کنید که لینک جویس بیشتری نسبت به آنچه در اختیار سایر سایت‌ها می‌گذارید به دست آورید.

افزودن خصوصیت «NoFollow» به لینک‌های خارجی (یعنی لینک به وب‌سایت‌هایی که شما صاحب آن‌ها نیستید) به موتورهای جستجو می‌فهماند که این لینک‌ها را دنبال نکنند. بنابراین می‌توانید لینک جویس خود را حفظ کنید. یک لینک خارجی معمولی در HTML چنین شمایلی دارد:

1<a href="http://example.com">Example Website</a>

یک لینک خارجی با خصوصیت NoFollow نیز بدین شکل است:

1<a href="http://example.com" rel="nofollow">Example Website</a>

به صورت پیش‌فرض وردپرس گزینه‌ای برای NoFollow کردن لینک‌ها ندارد. اما اگر از افزونه AIOSEO استفاده کنید، همه‌چیز آسان‌تر می‌شود.

افزودن لینک NoFollow

در این حالت،‌ زمانی که مشغول افزودن یک لینک هستید، خیلی ساده روی گزینه «Add NoFollow to Link» بزنید.

پست‌های کامل در قیاس با خلاصه‌ یا چکیده

وردپرس نوشته‌های وب‌سایت را در برخی صفحات مانند صفحه اصلی، آرشیو دسته‌بندی‌ها، آرشیو تگ‌ها، آرشیو زمانی، صفحات نویسندگان و موارد مشابه نشان داده و لینک می‌کند. به صورت پیش‌فرض، وردپرس محتوای کامل مقاله را در تمام این صفحات نشان می‌دهد. اما چنین اتفاقی بر سئو سایت شما تاثیر می‌گذارد، زیرا موتورهای جستجو ممکن است به آن‌ها به چشم محتوای تکراری نگاه کند. مقالات کامل ضمنا باعث می‌شوند صفحات آرشیو شما به شکلی کندتر بارگذاری شوند.

نمایش دادن مقالات کامل در صفحات گوناگون ضمنا به بازدید صفحات نیز آسیب وارد می‌کند. برای مثال کاربران که مشترک فید RSS شما باشند می‌توانند هر مقاله‌ای را به صورت کامل در فید خود بخوانند و هیچوقت هم نیازی به بازدید از سایت نخواهند داشت. آسان‌ترین راه برای حل این مشکل این است که به جای مقالات کامل، نسخه‌ای خلاصه یا چکیده از آن‌ها را نشان دهید.

سئو در وردپرس

برای انجام این کار نیز می‌توانید به صفحه «Settings» و سپس «Reading» بروید و گزینه «Excerpt» را انتخاب کنید.

سرعت و امنیت برای سئو در وردپرس

حتی اگر تمام نکات مربوط به سئو در وردپرس و همینطور بهترین رویکردهایی که در بالا آورده‌ایم را دنبال کرده باشید نیز در صورتی که سایت کند شود یا از طرف یک هکر آسیب ببیند، رده‌بندی موتور جستجوی شما ضربه‌ای مهلک خواهد خورد. در ادامه از نکاتی خواهیم گفت که باعث می‌شوند ترافیک موتور جستجو را به خاطر عملکرد کند یا امنیت ضعیف از دست ندهید.

بهینه‌سازی سرعت و علمکرد سایت

بهینه‌سازی سرعت و عملکرد WP

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که در عصر اینترنت، میانگین بازه توجه انسان حتی از میانگین بازه توجه یک ماهی هم کوتاه‌تر است. کارشناسان به این باور رسیده‌اند که کاربران ظرف تنها چند ثانیه تصمیم می‌گیرند که آیا می‌خواهند در یک سایت باقی بمانند یا آن را ترک کنند. این یعنی به عنوان یک صاحب وب‌سایت، شما تنها چند ثانیه برای نمایش داده محتوا و درگیر کردن کاربران فرصت دارید. بنابراین نباید این چند ثانیه ارزشمند صرف صبوری برای بارگذاری وب‌سایت شود.

از آنجا که تجربه کاربر از اهمیت فراوانی برخوردار است، موتورهای جستجو مانند گوگل، سایت‌هایی که سریع‌تر بارگذاری می‌شوند را در اولویت نتایج جستجو می‌گذارند. به عبارت دیگر، سایت‌های سریع‌تر به رده بالاتری در گوگل دست پیدا می‌کنند.

بهینه‌سازی تصاویر برای سئو در وردپرس

به عنوان یک قاعده کلی، تصاویر تعامل‌پذیری بیشتری نسبت به متون دارند، اما بارگذاری آن‌ها اندکی زمان می‌برد. اگر مراقب حجم و کیفیت تصاویر مورد استفاده نباشید، سرعت بارگذاری سایت می‌تواند به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. بنابراین لازم است اطمینان حاصل کنید که تصاویر برای بارگذاری هرچه سریع‌تر بهینه‌سازی شده‌اند. برای این کار می‌توانید از مقاله «کم کردن حجم عکس» بدون افت کیفیت که پیشتر در مجله فرادرس نوشته شده استفاده کنید.

یک ترفند دیگر برای بهینه‌سازی تصاویر برای موتورهای جستجو این است که از عناوین و «متن جایگزین» (Alt Tags) توصیفی بهره بگیرید. این تگ‌ها باعث می‌شوند موتورهای جستجو درک بهتری از محتوای تصویر به دست آورند. علاوه بر این، کاربران که از مشکلات بینایی رنج می‌برند می‌توانند به جای مشاهده تصاویر، از ابزارهایی استفاده کنند که متون جایگزین را برای آن‌ها می‌خوانند.

وردپرس این امکان را فراهم کرده که هنگام آپلود یک تصویر، به سادگی برای آن عنوان و متن جایگزین بنویسید.

سئو در وردپرس

اگر شما یک عکاس هستید یا تصاویر زیادی در سایت مبتنی بر وردپرس خود می‌گذارید، در آن صورت لازم است به سراغ یک افزونه گالری نیز بروید. برای این کار Envira Gallery را در کنار AIOSEO پیشنهاد می‌کنیم. آزمایش‌ها نشان داده که این سریع‌ترین افزونه گالری در وردپرس است و به صورت پیش‌فرض با استراتژی‌های سئو نیز سازگاری دارد.

امنیت سایت وردپرس شما

در هر هفته، گوگل حدودا ۲۰ هزار سایت را به خاطر وجود انواع بدافزارها و ۵۰ هزار سایت را به خاطر استفاده از ترفندهای کلاه‌برداری فیشینگ در لیست سیاه قرار می‌دهد. وقتی یک سایت در لیست سیاه قرار می‌گیرد، دیگر به هیچ وجه در صفحه نتایج جستجو به نمایش درنمی‌آید. این یعنی تامین امنیت سایت وردپرس شما برای دستیابی به رده‌بندی‌های بهتر حیاتی است. در واقع دلتان نمی‌خواهد تمام زحماتی که برای سئو کشیده‌اید به ناگاه به خاطر فعالیت‌های یک هکر نیست و نابود شوند.

خبر خوب اینکه تامین امین سایت وردپرس آنقدرها هم سخت نیست و با مطالعه مقاله «چک‌لیست امنیت سایت و سئو» می‌توانید پاسخ برخی از بنیادین‌ترین سوالات خود را دریافت کنید.

استفاده از SSL/HTTPS

استفاده از SSL/HTTPS

پروتکل SSL (مخفف Secure Sockets Layer) تکنولوژی منحصر‌به‌فردی است که ارتباط بین مرورگر یک کاربر و سروری که به آن متصل شده را رمزنگاری می‌کند. بدین ترتیب سایت وردپرس شما یک لایه امنیتی اضافه خواهد داشت. سایت‌هایی که با SSL ایمن می‌شوند، یک علامت قفل را در مرورگر و کنار کادر آدرس سایت به نمایش درمی‌آورند. این یعنی سایت شما قابل اعتماد است و اگر یک فروشگاه مبتنی بر وردپرس می‌سازید که اطلاعات پرداختی حساس را پردازش می‌کند، باید حتما به سراغ SSL بروید. اگر نمی‌دانید چطور باید این کار را انجام دهید، مقاله «تنظیم و راه‌اندازی SSL روی یک وب‌سایت» راهنمایی جامع برای دریافت گواهی رایگان SSL برای سایت شما است.

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
WPBeginner
۱ دیدگاه برای «سئو در وردپرس — آموزش از صفر تا صد»

بسیار عالی و کارآمد بود

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *