آموزش سئو خارجی سایت و افزایش رتبه گوگل — راهنمای عملی از صفر تا صد

۳۹۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
آموزش سئو خارجی سایت و افزایش رتبه گوگل — راهنمای عملی از صفر تا صد

«سئو» (SEO) یا بهینه‌سازی محتوا برای ظاهر شدن و افزایش رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو، از دو بخش اصلی «سئو داخلی» ‌(On-page SEO) و «سئو خارجی» (Off-page SEO) تشکیل می‌شود. در این مطلب به آموزش سئو خارجی می‌پردازیم و تکنیک‌های کاربردی آن برای بهینه‌سازی رتبه سایت در موتورهای جستجو را بررسی می‌کنیم.

سئو خارجی چیست ؟

«سئو خارجی یا سئو آف پیج» (Off-page SEO) به بخشی از سئو گفته می‌شود که به شکل مستقیم با وب‌سایت شما در ارتباط نیست. این بخش از سئو به هدایت کاربرانِ وب‌سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما و ایجاد ترافیک ورودی مرتبط می‌شود و می‌تواند اعتبار کسب‌وکار شما را بیشتر کند. در سئو خارجی اغلب روش‌هایی مانند بک‌لینک، لینک‌سازی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و بهبود «سئو محلی» (Local SEO) برای افزایش رتبه سایت در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر به کار گرفته می‌شود.

بهینه‌سازی در سئو خارجی یعنی شما باید فاکتورهایی مانند اعتبار صفحات، «اعتبار یا قدرت دامنه» (Domain Authority)، شهرت سایت و ارتباط صفحات را در نظر داشته باشید و از این طریق برای جلب توجه کاربران و افزایش بازدید و رتبه سایت در موتورهای جستجو تلاش کنید.

سئو خارجی چیست

تفاوت سئو خارجی و سئو داخلی چیست؟

بهینه‌سازی وب‌سایت و مطالب آن برای افزایش رتبه در موتورهای جستجو به سئو داخلی مرتبط است و بهبود ساختار و محتوا و سرعت وب‌سایت را شامل می‌شود، اما در سئو خارجی روی هدایت کاربرانِ خارج از وب‌سایت به صفحات خودتان و افزایش ترافیک ورودی تمرکز می‌شود.

معیارهای مهم در سئو داخلی

به طور کلی، در سئو داخلی اغلب به معیارهای زیر توجه می‌شود.

  • عنوان صفحه و تیترهای مطلب (Headings)
  • تصاویر
  • «توضیحات متا» (Meta Description) و تگ‌ها
  • URL
  • محتوای باکیفیت و به‌روز
  • لینک‌های داخلی

معیارهای مهم در سئو خارجی

بخش بزرگی از مطالب آموزش سئو خارجی به آموزش لینک‌سازی و روش‌های بک‌لینک گرفتن می‌پردازند، چراکه مهم‌ترین معیار در سئو خارجی، داشتن بک‌لینک‌های باکیفیت است و هرچه بک‌لینک‌های باکیفیت بیشتری بگیرید، رتبه سایت بهتری خواهید داشت. توجه داشته باشید که کیفیت بک‌لینک‌ها از تعدادشان اهمیت بیشتری دارد و بهتر است که از وب‌سایت‌هایی با قدرت دامنه زیاد، بک‌لینک بگیرید.

به جز گرفتن بک‌لینک، تکنیک‌های دیگری نیز برای بهبود سئو خارجی و افزایش ترافیک ورودی به وب‌سایت وجود دارد. برای مثال می‌توانید از روش‌های مختلف از جمله روش‌های زیر برای بهبود سئو خارجی استفاده کنید.

زمانی که تمام این کارها را به دقت انجام بدهید و برای گرفتن بک‌لینک‌های باکیفیت تلاش کنید، نتیجه بسیار خوبی خواهید دید. فرآیند گرفتن بک‌لینک و سئو خارجی مناسب می‌تواند کمی دشوار باشد، اما تأثیر زیادی بر بهبود رتبه صفحات شما خواهد گذاشت.

تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی

چرا سئو خارجی مهم است؟

گوگل از بیش از دویست معیار برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند و تنها به محتوای آن‌ها برای رتبه‌بندی توجه نمی‌کند. این موتور جستجو با توجه به چیزهایی که دیگران درباره شما می‌گویند، میزان ارتباط محتوای وب‌سایت با هدف کاربران را متوجه می‌شود. به همین دلیل توجه به سئو خارجی و لینک گرفتن از وب‌سایت‌های معتبر و باکیفیت مهم است.

پیش از شروع آموزش سئو خارجی و تکنیک‌های آن باید بگوییم که توجه به تمام بخش‌های خارجی، داخلی و فنی سئو مهم است و برای بیشتر دیده شدن توسط کاربران و بالا بردن رتبه سایت در موتورهای جستجو، باید به تمام این تکنیک‌ها و معیارها بپردازید.

آموزش تکنیک های سئو خارجی

تکنیک‌های بسیار زیادی برای سئو خارجی و افزایش رتبه سایت در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر از طریق سئو خارجی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بک‌لینک اشاره کرد.

در ادامه آموزش سئو خارجی درباره تعدادی از این تکنیک‌ها می‌خوانید.

آموزش تکنیک های سئو خارجی

افزایش اشاره به نام برند

به گفته گوگل در صورتی که معیارهای زیر را در نظر بگیرید، کارتان را درست انجام داده‌اید.

  • محتوای خوب تولید کنید
  • کمی بک‌لینک داشته باشید
  • افراد درباره برندتان صحبت کنند
  • گاهی اوقات در شبکه‌های اجتماعی به نام شما اشاره شود

ذکر شدن نام برند در شبکه‌های اجتماعی به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که افراد درباره شما صحبت می‌کنند. افزایش «اشاره‌ها به نام برند» (Brand Mentions) از طریق برقراری ارتباط با مخاطبان و ارائه پاسخ‌های ارزشمند به پرسش‌های آن‌ها می‌تواند برای شما اعتبار و اعتماد به ارمغان بیاورد.

نظر دادن در سایت های دیگر

پیش‌تر، کامنت گذاشتن یا نظر دادن در وبلاگ‌های افراد دیگر همراه با لینکی به وب‌سایت خودتان، راهی سریع و ساده برای گرفتن بک‌لینک محسوب می‌شد. اما با سوءاستفاده سودجویان از این استراتژی، گوگل اعلام کرد که بک‌لینک‌های گرفته شده از طریق کامنت‌های غیرمرتبط، بی‌اعتبارند.

اما کامنت گذاشتن در وبلاگ‌ها به‌طور کلی بی‌ارزش نیست. اگر این کار را به شکل درست انجام دهید و با مخاطبان واقعی مکالمه کنید، به ایجاد رابطه‌ای سودمند با صاحب وبلاگ و افراد دیگری که در آن وبلاگ نظر می‌دهند کمک کرده‌اید.

کامنت گذاشتن

شرکت در تالارهای گفتگو

«فروم» (Forum) که در زبان فارسی به آن انجمن یا تالار گفتگو نیز گفته می‌شود، فضایی مختص کسب اطلاعات و پرسش و پاسخ کاربران است. پیدا کردن فروم‌های مرتبط با محصولات یا خدمات کسب‌وکار و شرکت کردن در مکالمات با کاربران، راهی برای بهینه‌سازی وب‌سایت در سئو خارجی محسوب می‌شود.

به طور کلی گفته می‌شود که گوگل مکالمه‌ها را دوست دارد. بنابراین توصیه ما این است که فروم‌های مرتبط به کسب‌وکارتان را پیدا کنید، در مکالمه‌ها شرکت کنید، با جامعه فعال در انجمن رابطه ایجاد کنید، به پرسش‌های مرتبط پاسخ دهید، مشکلات دیگران را حل کنید و به آن‌ها راه‌حل توصیه کنید. توجه داشته باشید که پیش از شروع مکالمات، پروفایلتان را کامل کنید و لینک وب‌سایت خودتان را در بخشی از پروفایل قرار بدهید تا تمام نظراتتان همراه با لینک و انکر تکست مدنظر خودتان به کاربران نمایش داده بشود. بهتر است انجمن‌هایی را برای این کار انتخاب کنید که لینک «فالو» (Do-follow) شما را به کاربران نمایش می‌دهند.

فروم های اینترنتی

اینفلوئنسر مارکتینگ

در این نوع از بازاریابی، می‌توانید محصولات یا خدماتتان را به متخصصان یا اینفلوئنسرهای مورد اعتماد در زمینه کاری خودتان ارائه کنید و از آن‌ها بخواهید که نظرشان را درباره محصولات و خدمات شما به مخاطبانشان بگویند. با استفاده از این روش بازاریابی، می‌توانید با اینفلوئنسرها رابطه برقرار کنید و با استفاده از اعتبار آن‌ها، اعتبار خودتان را نیز افزایش بدهید.

 

نوشتن به عنوان نویسنده مهمان

قابلیت نویسنده مهمان در بعضی وبلاگ‌ها فعال است. با یافتن این نوع وبلاگ‌ها و تولید محتوا به عنوان نویسنده مهمان در آن‌ها می‌توانید لینک صفحات وب خودتان را در مطالب قرار بدهید و بک‌لینک بسازید. اگر برای سایت‌های باکیفیت، پست مهمان بنویسید، بک‌لینک‌های باکیفیتی دریافت خواهید کرد.

نوشتن به عنوان نویسنده مهمان

لینک سازی با اصلاح لینک های خراب

لینک‌سازی از طریق اصلاح لینک‌های خراب استراتژی جالبی است. هدف این استراتژی، یافتن لینک‌های خراب و تماس با منبع اصلی لینک برای جایگزینی مطالب است. این لینک خراب می‌تواند یکی از صفحات وب‌سایت خودتان یا لینک منقضی‌شده یکی از رقیبان باشد. جایگزینی مطلب مرتبط خودتان با لینک‌های خراب، تعداد خطاهای 404 و «تغییر مسیر» (Redirects) را کاهش می‌دهد و تجربه کاربری بهتری ایجاد می‌کند.

شبکه های اجتماعی

بر اساس پژوهش‌های انجام شده، امروزه افراد بیشتر از گذشته در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانند. یکی از استراتژی‌های مؤثر در سئو خارجی، بهره بردن از شبکه‌های اجتماعی و برقراری ارتباط با مخاطبان به منظور افزایش بازدید محتواست.

زمانی که با چندین IP مختلف روی لینک محتوای شما کلیک می‌شود، اعتبار محتوا از نظر گوگل افزایش می‌یابد. اگر محتوای باکیفیت تولید کنید و آمار بازدید واقعی خوبی داشته باشید، می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی، این محتوا را برای طیف وسیع‌تری از مخاطبان منتشر کنید.

بازاریابی تولید محتوا

هر پلتفرم رسانه اجتماعی یک شکل محتوای خاص را ترجیح می‌دهد. برای مثال اینستاگرام به خاطر انتشار تصویر، یوتیوب به خاطر انتشار ویدیو و فیلم آموزشی و توییتر و فیسبوک به خاطر امکان انتشار ایده‌ها و محتوای متنی مشهورند. بیشتر اوقات، افراد به انتشار یک نوع محتوا اکتفا می‌کنند و شبکه‌های اجتماعی دیگر را فراموش می‌کنند. اما با انتشار محتوا در شکل‌ها و فرمت‌های مختلف، می‌توانید از انواع مختلف محتوا برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و مخاطبان با سلیقه‌های مختلف بهره بگیرید.

بازاریابی تولید محتوا

خبرنامه

ارسال خبرنامه یکی از استراتژی‌های Email Marketing و راهی کم‌هزینه و مؤثر برای برقراری ارتباط با مخاطبان است. برای ایجاد خبرنامه‌های جالب برنامه‌ریزی کنید، تعدادی از مطالب جدید وب‌سایت را در آن‌ها قرار بدهید و در صورت امکان یک محتوا مخصوص هر خبرنامه نیز تولید کنید. به طور کلی، بهتر است خبرنامه‌ها کوتاه و جذاب باشند و اطلاعات مفیدی را در اختیار مخاطبان قرار دهند.

مرحله بعدی این است که زمان‌بندی ارسال خبرنامه را با توجه منطقه زمانی مخاطبان تنظیم کنید. همچنین بهتر است تعداد زیادی خبرنامه را در مدت کوتاه برای افراد نفرستید، چراکه اگر برای خوانندگان مزاحمت ایجاد کنید، مخاطبان واقعی را از دست می‌دهید.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

همان‌طور که در مباحث مرتبط با آموزش سئو خارجی گفتیم، استفاده از تبلیغات هدفمند می‌تواند راهی مناسب برای بک‌لینک گرفتن باشد و رتبه سایت شما را در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر بهبود بدهد. پلتفرم‌های مشهوری مانند فیسبوک و گوگل این نوع تبلیغات را به کاربران ارائه می‌کنند.

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید برای توسعه استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال کسب‌وکار خود مطلبی را منتشر کرده‌اید. کاپریلا با تبلیغات هدفمند بر اساس کلیدواژه، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با مطلب را به کاربران نمایش می‌دهد. برای مثال می‌توانیم به «مجله فرادرس» اشاره کنیم. در اینجا، مطلبی با عنوان «ساخت فیلم آموزشی با کمتازیا» تدوین شده است. در صورت استفاده از پلتفرم تبلیغات هدفمند کاپریلا، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با موضوع نوشته و با حجم و اندازه کم را مانند تصویر زیر درون متن مشاهده خواهیم کرد.

معرفی کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» به شما امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را می‌دهد. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالا اشاره کرد، چراکه این تبلیغات تنها برای مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و از این طریق، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت انتشار بررسی محصول، معرفی خدمات و رپورتاژ آگهی

نشریلا

در آموزش سئو خارجی متوجه شدیم که استفاده از رپورتاژ آگهی نیز یکی از روش‌های گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. اگر رپورتاژ آگهی به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود، عملکرد مطلوبی خواهد داشت.

رعایت این معیارها به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است از پلتفرمی برای رپورتاژ آگهی استفاده کنید که با رعایت تمام نکات لازم، متن‌های مناسبی را با هزینه‌ای معقول و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تولید و منتشر کند. «نشریلا» را می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم در این زمینه معرفی کرد. علاوه بر این، نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات به شما کمک خواهد کرد.

معیارهای موثر در آموزش سئو خارجی

معیارهای متفاوتی در سئو خارجی مؤثر هستند که می‌توان آن‌ها را به دو دسته «معیارهای مرتبط با لینک» و «معیارهای غیرمرتبط با لینک» تقسیم‌بندی کرد. در ادامه آموزش سئو خارجی هر کدام از این دسته‌ها را همراه با مثال معرفی می‌کنیم.

معیارهای مرتبط با لینک در آموزش سئو خارجی

می‌توان گفت که بک‌لینک، مهم‌ترین بخش از سئو خارجی محسوب می‌شود، چراکه الگوریتم‌های گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها به تعداد و کیفیت لینک‌های ورودی به وب‌سایت توجه می‌کنند.

با وجود قدیمی بودن الگوریتم‌هایی مانند PageRank که برای لینک‌ها اهمیت زیادی قائل بودند و پیشرفت الگوریتم‌های گوگل، این سؤال برای مخاطب به وجود می‌آید که چرا هنوز لینک‌‌های ورودی از معیارهای مهم در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها محسوب می‌شوند. در پاسخ به این سوال باید گفت از آنجایی که به دست آوردن لینک‌های ورودی باکیفیت دشوار است و برای آن باید محتوای ارزشمندی تولید کرده باشید، این معیار از معیارهای مهم در رتبه‌بندی وب‌سایت به شمار می‌رود.

با این که راه‌های متقلبانه زیادی (مثل خرید بک‌لینک) برای گرفتن لینک ورودی وجود دارد، دریافت لینک‌های ورودی باکیفیت همچنان کاری دشوار است و افراد به طور معمول به صفحاتی که برای آن‌ها یا مخاطبانشان ارزشی ایجاد نکند، لینک نمی‌دهند.

اما معیارهای مهم برای سنجش میزان تأثیرگذاری بک‌لینک‌ها چیست؟ در ادامه درباره تعدادی از این معیارها می‌خوانید.

معیارهای مرتبط با لینک در سئو خارجی

تعداد دامنه‌های ارجاع دهنده

افزایش تعداد لینک‌های ورودی از وب‌سایت‌های یکتا می‌تواند باعث افزایش ترافیک جستجوی طبیعی (ارگانیک) و افزایش رتبه وب‌سایت شود. برای مشاهده تعداد بک‌لینک‌ها و دامنه‌های یکتایی که لینک صفحات وب‌سایت شما را در صفحه‌های خود قرار داده‌اند، می‌توانید از ابزارهای مختلف سئو بهره بگیرید.

به یاد داشته باشید که هدف نهایی از بک‌لینک گرفتن، افزایش تعداد کلی لینک‌های ورودی به وب‌سایت نیست، بلکه بهتر است بک‌لینک‌ها را طوری بسازید که صفحه‌های مدنظر برای افزایش رتبه در موتورهای جستجو را تحت تأثیر قرار بدهند.

اعتبار لینک

ارزش تمام لینک‌های ورودی به سایت یکسان نیست و کیفیت و اعتبار آن‌ها نیز در میزان مؤثر بودنشان نقش مهمی را ایفا می‌کند. هرچه «پیج آتوریتی یا اعتبار صفحه» (Authority) ارجاع دهنده بیشتر باشد، اعتبار صفحات لینک شده بیشتر می‌شود. در واقع لینک‌هایی که از صفحات معتبر به وب‌سایت شما وارد می‌شوند، ارزشمندتر از لینک‌های ورودی از صفحات کم‌اعتبار است.

اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که میزان اعتبار صفحات وب چطور سنجیده می‌شود؟ گوگل در گذشته از الگوریتم PageRank برای تعیین اعتبار صفحات استفاده می‌کرد، اما این الگوریتم در حال حاضر منقضی شده است و گوگل برای سنجش اعتبار صفحات وب از معیارهای دیگری مانند رتبه URL استفاده می‌کند.

طرز کار pagerank

لینک‌های فالو و نوفالو

بر اساس الگوریتم PageRank، لینک‌هایی با تگ «نوفالو» (No-follow) اعتبار کمتری از لینک‌های «فالو» (Do-follow) دارند. بیشتر لینک‌های صفحات وب از نوع فالو هستند، اما بعضی از آن‌ها نیز از لینک‌های نوفالو استفاده می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید در وب‌سایت خاصی لینک‌سازی کنید، مطمئن شوید که از تگ‌های درست برای لینک‌های خارجی استفاده می‌شود.

برای این کار می‌توانید از افزونه No-follow در گوگل کروم استفاده کنید. این افزونه لینک‌هایی که تگ نوفالو دارند را در صفحات مشخص می‌کند. همچنین برای مشاهده لینک‌های نوفالو می‌توانید از فیلترهای مختلف در ابزارهای سئو بهره بگیرید.

اما لینک‌های نوفالو نیز ارزشمندند. این لینک‌ها می‌توانند ترافیک ورودی سایت را افزایش دهند و به شکل غیرمستقیم بر سئو تأثیر بگذارند. بنابراین زمانی که می‌خواهید لینک‌سازی کنید، هدف‌ها را اولویت‌بندی کنید و استراتژی‌های بهینه‌سازی را بر اساس اولویت‌های خود طراحی کنید.

  • لینک افزونه نوفالو در گوگل کروم: «+»

انکر تکست

«انکر تکست» (Anchor Text) به متن قابل کلیکی گفته می‌شود که برای ارجاع به لینک‌ها در صفحات وب قرار می‌گیرد. گفته می‌شود که انکر تکست‌های مرتبط با موضوع صفحه لینک شده، می‌توانند در رتبه‌بندی صفحه تأثیرگذار باشند.

زمانی که قصد داشته باشید از طریق روش‌های «سئو کلاه سفید» (White-Hat SEO) لینک‌سازی کنید و موتور جستجو را با لینک‌های تقلبی و غیرواقعی فریب ندهید، نمی‌توانید انکر تکست لینک‌های ورودی به سایت را کنترل کنید. اما حتی اگر بتوانید متن لینک‌های ورودی به وب‌سایت را کنترل کنید، بهتر است از تعداد زیادی انکر تکست منطبق و نیمه منبطق استفاده نکنید، چراکه الگوریتم پنگوئن گوگل سایت‌هایی که قصد دست‌کاری لینک‌ها و ساخت بک‌لینک‌های غیرواقعی داشته باشند را جریمه می‌کند.

 

بیشتر افراد به شکل طبیعی برای ارجاع به لینک‌های مختلف از متن‌های مرتبط با موضوع مطلب استفاده می‌کنند. بنابراین احتمال دریافت لینک‌های ورودی با انکر تکست‌های مرتبط همواره بسیار زیاد است.

نمونه انکر تکست

ارتباط لینک‌ها

می‌توان گفت که بک‌لینک‌ها نوعی رأی هستند. اگر سایتی به مطلب شما لینک بدهد، در واقع کیفیت محتوا یا کسب‌وکار شما را تأیید کرده است. اما تمام آرا قدرت یکسانی ندارند. در اینجا، ارتباط وب‌سایت لینک دهنده با صفحات لینک شده نیز نقش مؤثری ایفا می‌کند.

برای مثال، تصور کنید که می‌خواهید برای مراسم ازدواجتان از خدمات یک شرکت تشریفات استفاده کنید. دو نفر از دوستان، دو شرکت متفاوت را به شما پیشنهاد می‌کنند. شما هر دو دوست را به یک اندازه دوست دارید، اما یکی از آن‌ها حسابدار و دیگری آشپز است. پیشنهاد کدام دوست را می‌پذیرید؟ به احتمال زیاد پیشنهاد دوست آشپز را می‌پذیرید. در لینک‌سازی آنلاین هم این اتفاق می‌افتد. اگر شما شرکت تشریفاتی داشته باشید و یک وبلاگ مرتبط با غذا به شما لینک بدهد، این لینک بیشتر از لینک یک وبلاگ مرتبط با امور مالی بر رتبه شما تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

امااین سؤال پیش می‌آید که ارتباط صفحات لینک‌دهنده مهم‌تر است یا اعتبار آن‌ها؟ متخصصان سئو در این باره نظرات متفاوتی دارند. گفته می‌شود که تصمیم‌گیری درباره انتخاب یکی از این دو گزینه، به هدف نهایی شما از لینک‌سازی و شرایط کلی بستگی دارد. اگر می‌خواهید به سرعت رتبه یک صفحه را بهبود بدهید، شاید بهتر باشد با بک‌لینک گرفتن از صفحات معتبرتر کار بهینه‌سازی را شروع کنید. اما اگر می‌خواهید رتبه یا ترافیک ورودی یا «نرخ تبدیل» (Conversion Rate) صفحه‌ای را بالا نگه دارید، بهتر است از صفحات مرتبط بک‌لینک بگیرید.

ارتباط لینک ها

ترافیک

گفته می‌شود که لینک‌هایی با ترافیک ارگانیک زیاد، از لینک‌های بدون ترافیک طبیعی یا با ترافیک کم رتبه بهتری دارند. اما لینک‌های بدون بازدید یا با بازدید کم نیز کاملاً بی‌ارزش نیستند. اگر صفحات لینک‌دهنده کم‌ترافیک به موضوع مطلب شما ارتباط دارند یا معتبرند، همچنان می‌توانید از طریق آن‌ها بک‌لینک‌ بسازید.

معیارهای غیرمرتبط با لینک در آموزش سئو خارجی

سئو خارجی به هر فرآیندی اطلاق می‌شود که خارج از وب‌سایت اتفاق می‌افتد و بر رتبه‌بندی صفحه در موتورهای جستجو تأثیر می‌گذارد. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، بک‌لینک یکی از مشهودترین مثال‌های سئو خارجی است، اما به جز لینک‌ها معیارهای دیگری نیز در سئو خارجی مؤثرند.

اگر کسب‌وکاری محلی دارید و می‌خواهید در محل کسب‌وکارتان شناخته‌تر شوید، بهتر است به این بخش از آموزش سئو خارجی توجه ویژه‌ای داشته باشید، چراکه بسیاری از معیارهای غیرمرتبط با لینک‌سازی در «سئو محلی» (Local SEO) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معیارهای غیر مرتبط با لینک در سئو خارجی

ارجاع (Citation)

بعضی از وب‌سایت‌ها نام، آدرس و شماره تلفن کسب‌وکارهای مختلف را دسته‌بندی می‌کنند و برای کاربران به نمایش می‌گذارند. این نوع از ارجاع‌ها با عنوان «NAP Citation» شناخته می‌شوند. گفته می‌شود که این نوع سایتیشن یکی از معیارهای رتبه‌بندی صفحات وب‌سایت‌های کسب‌وکارهای محلی است.

در واقع اگر کسب‌وکار محلی داشته باشید و بخواهید رتبه آن را در محدوده مدنظر افزایش دهید، بهره بردن از این ارجاع‌ها به شما کمک زیادی می‌کند. این معیار هم برای ظاهر شدن در بخش «Snack Pack» و هم برای افزایش ترافیک ارگانیک صدق می‌کند.

شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف مانند جستجوی شماره تلفن یا آدرس کسب‌وکار خود یا استفاده از ابزارهای سئو، تعداد Citationهای وب‌سایت را پیدا کنید.

اسنک پک گوگل snack pack

اشاره به برند

اشاره به نام برند می‌تواند همراه با لینک یا بدون لینک باشد. روشن است که ذکر نام تجاری شما همراه با لینک از نظر سئو ارزشمند است، اما در مواردی که برند شما بدون لینک نام برده می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟

گوگل اشاره به نام برندها را به دو دسته «Express Link» و «Implied Link» تقسیم می‌کند. دسته اول به اشاره‌هایی گفته می‌شود که شامل لینکی برای رسیدن به منبع هستند و دسته دوم آن نوع از اشاره‌هایی است که لینک منبع در آن‌ها وجود ندارد. در واقع گوگل می‌داند که بیشتر افراد، اغلب بدون لینک کردن برندها به آن‌ها در مطالب اشاره می‌کنند و در معیارهای رتبه‌بندی الگوریتم‌ها به این موضوع نیز توجه کرده است. اما اگرچه ذکر نام برندها بدون لینک در گوگل ارزشمند است، ارزش ذکر برند با لینک همچنان بیشتر است. به همین دلیل، بهتر است از افرادی که به برند شما اشاره می‌کنند درخواست کنید که لینک قابل کلیک شما را نیز به مطلب اضافه کنند.

از آنجایی که اشاره به نام برندها از معیارهای سئو خارجی است، بهتر است برای جذب ترافیک از این روش تلاش کنیم. برای افزایش بازدید از این طریق می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید.

همچنین می‌توانید از ابزارهایی مانند Google Alerts برای ردیابی اشاره به نام رقیبان استفاده کنید. از این طریق متوجه می‌شوید که چه زمانی نام رقیبانتان ذکر می‌شود و می‌توانید در موقعیت‌های مناسب برای به دست آوردن ترافیک آن‌ها تلاش کنید.

  • لینک Google Alerts: «+»

Google My Business

ابزار «Google My Business | GMB»  از خدمات رایگان گوگل به منظور ایجاد پروفایل برای کسب‌وکارهاست. هنگام جستجو برای کسب‌وکارهای محلی می‌توانید این پروفایل‌ها را به ترتیب رتبه‌بندی در بخش «Snack Pack» گوگل ببینید.

اما تنها ایجاد پروفایل GMB کافی نیست. گفته می‌شود که بهینه‌سازی پروفایل GMB مهم‌ترین معیار برای رتبه‌بندی در نتیجه‌های Snack Pack و چهارمین معیار مهم برای افزایش ترافیک محلی ارگانیک است.

به بیان ساده‌تر، اگر می‌خواهید وب‌سایت کسب‌وکارتان هنگام جستجوی عباراتی مانند «نزدیک‌ترین کافه» رتبه بالایی داشته باشد، باید پروفایل GMB کسب‌وکار خود را ایجاد و بهینه‌سازی کنید.

گوگل مای بیزینس

نقد و بررسی

به گفته وب‌سایت MOZ، نقد و بررسی یا Reviewها سومین معیار مهم برای رتبه‌بندی وب‌سایت در نتایج بخش Snack Pack و پنجمین معیار مهم برای افزایش ترافیک محلی ارگانیک است.

به طور کلی هرچه بررسی‌های پروفایل GMB و وب‌سایت‌های معرفی‌کننده شما مثبت‌تر باشد، رتبه شما در Snack Pack بیشتر خواهد شد. نقدهای منفی نیز بر رتبه شما تأثیر منفی می‌گذارند.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که آتوریتی یا اعتبار وب‌سایت‌هایی که شما را معرفی می‌کنند و بررسی‌های کاربران درباره شما را نشان می‌دهند نیز در رتبه‌بندی وب‌سایت در جستجوهای ارگانیک محلی تأثیرگذار است.

سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی

به گفته گوگل، سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی مانند تعداد دنبال‌کنندگان و لایک‌ها و به‌اشتراک‌گذاری‌ها تأثیر مستقیمی بر رتبه‌بندی صفحات ندارند. زیرا تقلب در این نوع از سیگنال‌ها ساده است (برای مثال افراد با مبلغ کمی می‌توانند دنبال‌کننده بخرند) و نمی‌توان به آن‌ها به عنوان معیارهایی قابل اعتماد برای رتبه‌بندی استناد کرد.

البته شکی وجود ندارد که میزان به‌اشتراک‌گذاری محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی به شکل غیرمستقیم بر رتبه‌بندی‌ها تأثیر می‌گذارد، چراکه به‌اشتراک‌گذاری‌های واقعی باعث می‌شود افراد بیشتری محتوای شما را ببینند. هرچه تعداد بازدیدکنندگان بیشتر باشد، تعداد لینک‌ها، اشاره به نام برند و عوامل تأثیرگذار دیگر در سئو خارجی که در این آموزش به آن‌ها اشاره کردیم بیشتر خواهد شد.

سیگنال های شبکه های اجتماعی

نتیجه‌گیری

پس از خواندن مطالب مرتبط با آموزش سئو خارجی ممکن است تصور کنید که سئو خارجی از سئو داخلی دشوارتر است، زیرا بسیاری از معیارهای تأثیرگذار در آن تحت کنترل شما نیست. اما باید بدانید که نتیجه این نوع از بهینه‌سازی بر رتبه‌بندی شما تأثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. همچنین هنگام بهینه‌سازی وب‌سایت برای افزایش رتبه در موتورهای جستجو، باید به تمام فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ آنلاین و آفلاین توجه کنید، چراکه برخی از آن‌ها ممکن است به شکل غیرمستقیم معیارهایی برای رتبه‌بندی وب‌سایت در موتورهای جستجو محسوب شوند.

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
WordStreamYoastDirect Lineoptinmonsterahrefs
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *