تبلیغات همسان چیست؟ – مزایا، معایب و کاربرد به زبان ساده

۲۸۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
تبلیغات همسان چیست؟ – مزایا، معایب و کاربرد به زبان ساده

در سال‌های گذشته، میزان تأثیر روش‌های تبلیغاتی قدیمی روی کاربران همواره رو به کاهش بوده است. دلیل این موضوع، بدبینی کلی کاربران اینترنت نسبت به تبلیغات و مواجهه افراد با تعداد زیادی تبلیغ در فضاهای مختلف و نادیده گرفته شدن ناخوادآگاه تبلیغات است. «تبلیغات همسان» (Native Ads)، روش تبلیغاتی جایگزینی است که می‌تواند این مشکل را تا حدودی حل کند. در این مطلب، بررسی می‌کنیم که تبلیغات همسان چیست و چه کاربردهایی دارد. همچنین، مزایا و معایب این روش تبلیغاتی و نحوه اجرای کمپین‌های آن را شرح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

تبلیغات همسان چیست ؟

«تبلیغات همسان، تبلیغات بومی یا تبلیغات نیتیو» (Native Advertising) شکلی از تبلیغات پولی غیرمزاحم است که با محیط محتوا یا وب‌سایت منتشر کننده تبلیغ همخوانی دارد. تبلیغات همسان به شکلی بی‌نقص با فضای وب‌سایت یا پلتفرم منتشرکننده مطلب ادغام می‌شود و به شکل محتوای طبیعی (ارگانیک) صفحه‌های دیگر پلتفرم نمایش داده می‌شود و تنها با یک برچسب تبلیغ یا Ad از مطالب دیگر پلتفرم متمایز می‌شود.

تبلیغات همسان معمولاً محتوایی مرتبط با محتوای پلتفرم منتشرکننده تبلیغ دارند، برای کاربران ارزش افزوده ایجاد می‌کنند و به‌جای این‌که در فضاهای مختلف جلوی دید مخاطبان ظاهر شوند، کاربران آن‌ها را در فضای پلتفرم می‌یابند. از آنجا که ظاهر تبلیغات همسان با ظاهر مطالب دیگر در پلتفرم منتشرکننده هماهنگ است و محتوای مرتبطی را به کاربران ارائه می‌کند، کاربران این نوع از تبلیغات را بیشتر از انواع دیگر تبلیغات می‌پذیرند.

بیشتر افراد تصور می‌کنند که تبلیغات همسان تنها به شکل مقاله یا رپورتاژ آگهی در وب‌سایت‌های خبری منتشر می‌شوند، اما این تبلیغات را می‌توان به شکل‌های مختلفی منتشر کرد. برای مثال، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو از نمونه‌های بسیار رایج بهره‌گیری از تبلیغات همسان محسوب می‌شوند.

تبلیغات همسان چیست
نمایش تبلیغات همسان در دستگاه‌های مختلف

تفاوت تبلیغات همسان و بازاریابی محتوا چیست ؟

گاهی اوقات، کاربران مفاهیم تبلیغات همسان و «بازاریابی محتوا» (Content Marketing) را هم‌معنی می‌دانند. اما این دو مفهوم با هم تفاوت دارند و اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند.

هدف اصلی تبلیغات همسان، ادغام شدن با صفحه و محیط پلتفرم منتشرکننده به شکل غیرآزاردهنده برای کاربران و ارائه اطلاعات و محتوای مدنظر به آن‌هاست. در واقع تبلیغات همسان از طریق انتشار محتوا در پلتفرم‌های منتشرکننده تبلیغات با مخاطبان جدید ارتباط برقرار می‌کنند. از این روش برای انتشار محتوا در پلتفرم‌های دیگر استفاده می‌شود.

بازاریابی محتوا به انتشار محتوا در پلتفرم‌های خود برند، مانند وب‌سایت یا صفحه‌های کاربری برند در شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود. هدف اصلی بازاریابی محتوا یافتن دنبال‌کنندگان جدید، افزایش بازدید از وب‌سایت، شناخته شدن برند به عنوان کسب و کاری حرفه‌ای در زمینه تخصصی خود، افزایش اعتماد مخاطبان به برند، نمایش اعتبار برند، افزایش میزان تعامل و افزایش فروش کسب و کار است.

چرا باید تبلیغات همسان را انتخاب کنیم؟

تبلیغات همسان می‌توانند ارزش‌های برند را بدون ایجاد مزاحمت برای کاربران به آن‌ها معرفی کنند. از آنجا که این نوع از تبلیغات به سادگی با شکل ظاهری و محیط صفحه خود هماهنگ می‌شوند، کاربران به شکل طبیعی به آن‌ها جذب می‌شوند و احتمال نادیده گرفته شدن آن‌ها مانند تبلیغات بنری کاهش می‌یابد.

یکی از مزایای استفاده از این نوع تبلیغات این است که کاربران با دیدن آن‌ها احساس نمی‌کنند که فریب خورده‌اند و برند می‌تواند ارزش‌های خود را به کاربر به خوبی نشان بدهد. البته کاربران در حین خواندن تبلیغات همسان متوجه می‌شوند که این مطلب با حمایت یک برند خاص منتشر شده است، اما اگر محتوای صفحه برایشان ارزشمند باشد، از کلیک کردن روی آن مانند سایر تبلیغات بنری یا متنی پشیمان نمی‌شوند.

مزایای بهره‌گیری از تبلیغات همسان چیست ؟

تبلیغ‌کنندگان دلایل زیادی برای توجه به تبلیغات همسان و استفاده از آن‌ها برای گسترش فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال خود دارند. از مزایای بهره‌گیری از تبلیغات همسان برای کسب و کارها می‌توان به مواردی مانند افزایش نرخ کلیک، بهتر دیده شدن تبلیغات همسان، تأثیرگذاری زیاد و امکان هدف‌گذاری مؤثر اشاره کرد.

مزایای بهره گیری از تبلیغات همسان

افزایش نرخ کلیک

احتمال کلیک کاربران روی تبلیغات همسان بیشتر از انواع دیگر تبلیغات است. زیرا این تبلیغات برای کاربران محتوای مفید و ارزشمند تولید می‌کنند و از آنجا که ظاهر آن‌ها با صفحه‌های دیگر رسانه هماهنگ است، دیدن آن‌ها برای افراد به اندازه تبلیغات نمایشی آزاردهنده نیست.

بدبین نبودن کاربران به تبلیغات همسان

کاربران اینترنت به طور کلی به تبلیغات بدبین هستند. اما معمولاً با این‌که کاربران متوجه می‌شوند که تبلیغات همسان نیز در واقع تبلیغ محسوب می‌شوند، به اندازه تبلیغات دیگر نسبت به آن‌ها بدبینی ندارند زیرا این نوع از تبلیغات برای آن‌ها مزاحمتی ایجاد نمی‌کند. مهم‌ترین نکته‌ای که در انتشار تبلیغات همسان باید به آن توجه شود این است که باید این تبلیغات را طوری طراحی کرد که کاربران را فریب ندهند و برای آن‌ها محتوای جدید و مفیدی تولید کنند. تبلیغات همسان اگر به شکل مفید و ارزشمند طراحی شوند و به پرسش‌های مخاطبان پاسخ دهند، کاربران آن‌ها را می‌پذیرند.

دیده شدن تبلیغات همسان

امروزه کاربران به‌اندازه‌ای با تبلیغات نمایشی احاطه شده‌اند که پدیده «چشم‌پوشی از بنرها» (Banner Blindness) به طور روزمره رخ می‌دهد. این عبارت به شرایطی گفته می‌شود که کاربران در آن‌ها به شکل خودآگاه یا ناخودآگاه، تبلیغات، به ویژه تبلیغات بنری را در وب‌سایت‌ها نادیده می‌گیرند. اما از آنجا که تبلیغات همسان در یک محتوا یا صفحه ادغام شده‌اند، به‌اندازه تبلیغات نمایشی نادیده گرفته نمی‌شوند. اکر محتوای آن‌ها نیز با محتوای پلتفرم مرتبط و هماهنگ باشد، احتمال دیده شدن آن‌ها از تبلیغات نمایشی بسیار بیشتر می‌شود.

تأثیرگذاری بیشتر تبلیغات نمایشی

بر اساس آمارها، تبلیغات همسان می‌توانند باعث افزایش ۱۸ درصدی قصد خرید میان کاربران شوند. همچنین، میزان تعامل بصری کاربران با تبلیغات همسان از شکل‌های دیگر تبلیغات و گاهی حتی از محتوای اصلی پلتفرم بیشتر است.
علاوه بر این، آمارها نشان می‌دهند که جوانان به تبلیغات همسان بیشتر از تبلیغات قدیمی اعتماد می‌کنند. در واقع، نتیجه آمارها نشان می‌دهند که دو نفر از هر سه نفر از جوانان ۲۵ تا ۴۰ ساله به محتوای تولیدشده توسط برندها یا «محتوای برنددار» (Branded Content) بیشتر از شکل قدیمی تبلیغات اعتماد می‌کنند.

امکان هدف‌گذاری مؤثر

تبلیغات همسان را نیز می‌توان بر اساس ویژگی‌های مخاطبان ایده‌آل هدف‌گذاری کرد. برای مثال، اگر شما کسب و کاری در زمینه فروش لوازم آرایشی و بهداشتی دارید، با انتشار تبلیغات همسان در وب‌سایت‌های متمرکز بر تولید محتوا در زمینه مد و زیبایی، می‌توانید مخاطبانی را هدف‌گذاری کنید که به محصولات و محتوای شما علاقه‌مندند. یا اگر کسب و کاری در زمینه فروش لباس‌های ورزشی دارید، انتشار تبلیغات در وب‌سایت‌های منتشرکننده محتوا و اخبار ورزشی می‌تواند مخاطبان ایده‌آل شما را به برندتان جذب کند.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، با استفاده از تبلیغات کلیکی همسان می‌توان مخاطبان را به شکل مؤثر هدف‌گذاری کرد. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معایب بهره‌گیری از تبلیغات همسان چیست ؟

بهره‌گیری از تبلیغات همسان مزایای زیادی دارد، اما گاهی اوقات ممکن است شما را با چالش‌های مختلفی نیز روبه‌رو کند. اگر بتوانید در این چالش‌ها پیروز شوید و موانع را رفع کنید، می‌توانید از طریق به‌کارگیری این استراتژی بازاریابی مؤثر به موفقیت دست پیدا کنید. از معایب و چالش‌های تبلیغات همسان می‌توان به مواردی مانند زیاد بودن تعداد ابزارهای اجرای کمپین‌ها، پیچیده بودن ارزیابی عملکرد، زمان‌بر بودن اجرای کمپین‌ها و ظاهر فریبنده تبلیغات همسان اشاره کرد.

زیاد بودن تعداد ابزارهای اجرای کمپین‌ها

برای بسیاری از کسب و کارهایی که می‌خواهند اجرای استراتژی تبلیغات همسان خود را آغاز کنند، یافتن و انتخاب بهترین ابزار یا پلتفرم منتشرکننده تبلیغات دشوار است. به همین دلیل، توصیه می‌شود که ویژگی‌های مدنظر خود برای انتشار تبلیغات همسان را مشخص کنید و با مقایسه گزینه‌های موجود با توجه به اهداف خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید. در این فرایند می‌توانید از خدمات آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ نیز بهره بگیرید.

پیچیده بودن ارزیابی عملکرد

شکل تبلیغات همسان، منحصربه‌فرد و خاص است و به همین دلیل، ارزیابی عملکرد این نوع از تبلیغات در مقایسه با تبلیغات دیگر کمی دشوارتر به نظر می‌رسد. برای ارزیابی مؤثر این تبلیغات باید از ابزارها و معیارهای مناسب استفاده کنید. برای مثال، می‌توان از معیارهایی مانند معیارهای زیر برای ارزیابی عملکرد کمپین‌های تبلیغات همسان بهره گرفت.

انتخاب معیارهای ارزیابی درست به اهداف و رفتار مخاطبان کسب و کار بستگی دارد.

زمان‌بر بودن اجرای کمپین‌ها

از آنجا که تبلیغات همسان باید طوری تولید شوند که مخاطبان با آن‌ها بیشتر از تبلیغات به سبک قدیمی ارتباط برقرار کنند، تولید محتوای مناسب برای این نوع از تبلیغات کمی پیچیده و زمان‌بر است. تبلیغات همسان باید با محیط اطراف خود هماهنگ شوند و با ارائه محتوای ارزشمند، توجه افراد را در زمان کمی جلب کنند و آن‌ها را به کلیک روی تبلیغ برای کسب اطلاعات بیشتر ترغیب کنند.

همچنین، تولید محتوا برای تبلیغات همسان پیچیده است. چراکه در فرایند طراحی این تبلیغات، افراد زیادی از جمله تبلیغ‌کننده، مارکترها و مدیر بازاریابی، «تبلیغ‌نویسان یا کپی‌رایترها» (Copywriters)، «مدیران خلاقیت» (Creative Directors) و پلتفرم منتشرکننده تبلیغ دخیل هستند.

فریب‌دهنده به نظر رسیدن تبلیغات همسان

مرز باریکی بین طراحی تبلیغات همسان خلاقانه و هماهنگ با محیط برای جذب مخاطب و طراحی تبلیغات فریب‌دهنده کاربران وجود دارد. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، هدف تبلیغات همسان فریب کاربران نیست. اما گاهی اوقات این تبلیغات به شکلی طراحی می‌شوند که کاربران آن‌ها را به عنوان تبلیغاتی فریب‌دهنده شناسایی می‌کنند.

برای جلوگیری از چنین برداشتی، همیشه باید تبلیغات همسان را با استفاده از برچسب‌های مختلف از محتوای دیگر پلتفرم متمایز کرد. به طور معمول، منتشرکنندگان تبلیغات از برچسب‌هایی مانند «تبلیغ»، «رپورتاژ آگهی»، «محتوای حمایت شده» و... برای متمایز کزدن تبلیغات از محتوای اصلی پلتفرم استفاده می‌کنند.

متمایز کردن تبلیغات همسان از محتوای اصلی
متمایز کردن تبلیغات همسان از محتوای اصلی

انواع تبلیغات همسان

تبلیغات همسان یا Native Ads می‌توانند به شکل‌های مختلف و در فضاهای مختلفی منتشر شوند. این شکل از تبلیغات، امکان بهره‌گیری از خلاقیت را برای مارکترها ایجاد می‌کند. با استفاده از تبلیغات همسان می‌توانید تبلیغات را به شکل متفاوت با تبلیغات همیشگی منتشر کنید و با تولید محتوای منحصربه‌فرد، سطح جدید و بالایی از تعامل را با مخاطبان برقرار کنید.

به طور کلی، می‌توان گفت که تبلیغات همسان استاندارد به سه شکل زیر منتشر می‌شوند.

  • «تبلیغات درون محتوا» (In Feed / In Content Ads)
  • «تبلیغات پیشنهاد محتوا» (Content Recommendation Ads)
  • «محتوای برنددار» (Branded Content)
انواع تبلیغات همسان
انواع تبلیغات همسان

تبلیغات درون محتوا

«تبلیغات درون محتوا» (In Feed / In Content Ads) محبوب‌ترین شکل انتشار تبلیغات همسان است. در این روش، تبلیغات درون محتوای وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و... گنجانده می‌شوند و شکلی کاملاً شبیه به محیط پلتفرم دارند. این شکل از تبلیغات برای ادغام و هماهنگ شدن با محیط و تولید محتوا بدون آسیب به تجربه کاربری است.

تفاوت «تبلیغات درون محتوا» (In Content Ads) و «تبلیغات درون فید یا محتوای اصلی» (In Feed Ads) در محل قرارگیری تبلیغ است. معمولاً تبلیغات درون محتوا در فضایی مشخص میان پاراگراف‌های محتوای صفحه یا در انتهای مطلب قرار داده می‌شوند. اما تبلیغات درون فید آن دسته از تبلیغات هستند که ظاهری شبیه به ظاهر محتوای دیگر در پلتفرم منتشرکننده تبلیغ مانند شبکه‌های اجتماعی دارند و در میان محتواهای مختلف نمایش داده می‌شوند.

مهم‌ترین ویژگی این دسته از تبلیغات همسان این است که ظاهری شبیه به محیط اطراف خود دارند اما کاربران می‌توانند تبلیغ بودن آن‌ها را تشخیص دهند. تصویر زیر، نمونه‌هایی از تبلیغات درون محتوا در شبکه اجتماعی اینستاگرام را نمایش می‌دهد.

نمونه تبلیغات همسان در اینستاگرام
نمونه تبلیغات همسان در اینستاگرام

تصویر زیر نیز نمونه‌ای از کاربرد تبلیغات درون محتوا در موتور جستجوی گوگل را نشان می‌دهد.

نمونه تبلیغات همسان در گوگل
نمونه تبلیغات همسان در گوگل

اگر به انتشار این نوع تبلیغات در گوگل و پلتفرم‌های دیگر علاقه‌مندید، مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تبلیغات پیشنهاد محتوا

یکی دیگر از شکل‌های رایج انتشار تبلیغات همسان که احتمالاً هنگام خواندن مقاله‌های آنلاین با آن مواجه شده‌اید، استفاده از «تبلیغات پیشنهاد محتوا» (Content Recommendation Ads) است. تبلیغات پیشنهاد محتوا به طور معمول در کنار محتوای صفحه یا تبلیغات دیگر قرار می‌گیرند و مشاهده صفحه‌های دیگر را به کاربران پیشنهاد می‌کنند. این شکل از تبلیغات با نام‌های زیر نیز شناخته می‌شود.

  • «تبلیغات کشف محتوا» (Content Discovery Ads)
  • «تبلیغات محتوای حمایت شده» (Sponsored Content Ads)
  • «ویجت پیشنهاد محتوا« (Content Recommendation Widget)

این نوع از تبلیغات همسان را می‌توان به شکل‌های مختلفی از جمله مقاله، ویدیو، محصول یا وب‌سایت‌های خارجی منتشر کرد. زمانی که کاربر روی یکی از این تبلیغات کلیک کند، به وب‌سایتی خارجی یا صفحه دیگری از وب‌سایت منتشرکننده تبلیغ هدایت می‌شود.

تبلیغات پیشنهاد محتوا را معمولاً می‌توان در بخش انتهایی مقاله‌های وب‌سایت‌ها یا در کنار صفحه مشاهده کرد. این تبلیغات نیز مانند تبلیغات درون محتوا با علامتی مشخص از محتوای اصلی صفحه متمایز می‌شوند. تصویر زیر، نمونه‌ای از تبلیغات پیشنهاد محتوای پلتفرم «کاپریلا» در مطلب «الگوریتم های گوگل در سئو» را نمایش می‌دهد.

بنر کاپریلا الگوریتم های گوگل در سئو
نمونه تبلیغات پیشنهاد محتوا در مجله فرادرس

تصویر زیر نیز نمونه‌ای از تبلیغات پیشنهاد محتوای پلتفرم گوگل را نشان می‌دهد.

نمونه تبلیغات پیشنهاد محتوای پلتفرم گوگل
نمونه تبلیغات پیشنهاد محتوای پلتفرم گوگل

محتوای جدید یا برنددار

«محتوای برنددار» (Branded Content) شکلی از تبلیغات همسان است که در هیچ‌کدام از دسته‌بندی‌های قبلی جای نمی‌گیرد. محتوای برنددار در واقع محتوایی است که به شکل یک محتوای جداگانه و مستقل در وب‌سایت یا پلتفرم منتشرکننده تبلیغات ظاهر می‌شود.

انتشار این شکل از تبلیغات همسان در وب‌سایت‌های خبری به شکل رپورتاژ آگهی بسیار رایج است. از آنجا که این نوع از محتوا نیز با برچسب تبلیغات از محتوای دیگر وب‌سایت یا پلتفرم متمایز می‌شود، آن را نیز می‌توان شکلی از تبلیغات همسان یا Native Ad دانست.

تصویر زیر نمونه‌ای از کاربرد این نوع تبلیغات همسان در «مجله فرادرس» را نشان می‌دهد.

نمونه تبلیغات همسان در مجله فرادرس
نمونه تبلیغات همسان در مجله فرادرس

ویژگی‌های تبلیغات همسان

اگر تبلیغات شما در هیچ‌کدام از دسته‌بندی‌های قبلی قرار نگیرد، آیا می‌توان آن‌ها را نیز شکلی از تبلیغات همسان دانست؟ به گفته «سازمان تبلیغات تعاملی آمریکا» (Interactive Advertising Bureau | IAB)، تبلیغات با توجه به ویژگی‌های زیر و نحوه پاسخ دادن به این پرسش‌ها می‌توانند در گروه تبلیغات همسان قرار بگیرند. اگر تبلیغاتی چهار ویژگی زیر را داشته باشد می‌توان آن را نوعی از تبلیغات همسان دانست.

  • طراحی: آیا طراحی تبلیغات با پلتفرم میزبان هماهنگ است؟ آیا محتوای تبلیغات به شکل محتوای طبیعی پلتفرم ظاهر می‌شود؟ آیا تبلیغات با وجود طراحی هماهنگ با محیط، به عنوان تبلیغ شناسایی می‌شوند؟
  • جایگاه: تبلیغ در کجای صفحه قرار گرفته است؟ آیا در میان محتوای دیگر در پلتفرم میزبان یا در «صفحه اصلی» (Feed) قرار گرفته یا جایگاهی جدا دارد؟
  • رفتار تبلیغ: آیا رفتار تبلیغ مشابه رفتار محتوای دیگر در پلتفرم میزبان است یا کلیک روی تبلیغ عملکرد متفاوتی دارد؟ آیا با کلیک روی تبلیغ به وب‌سایتی خارجی هدایت می شوید یا در وب‌سایت پلتفرم منتشرکننده می‌مانید؟
  • مشخص بودن: آیا بازدیدکنندگان می‌توانند تبلیغ بودن محتوا را تشخیص بدهند؟

مهم است بدانید که شکل‌های مختلف تبلیغات، پاسخ‌های متفاوتی به پرسش‌های مطرح شده می‌دهند. به طور کلی، تمام تبلیغات باید برای بازدیدکنندگان قابل تشخیص باشند و تا حد امکان با طراحی پلتفرم میزبان هماهنگ شوند. اما پاسخ به پرسش‌های جایگاه و رفتار تبلیغات بسته به نوع تبلیغ می‌تواند متفاوت باشد.

نکته مهم این است که تلبلیغات همسان باید این چهار ویژگی را داشته باشند. اگر می‌خواهید یک کمپین تبلیغات همسان برای کسب و کار خود اجرا کنید، باید به این چهار ویژگی توجه کنید.

کاربران معمولاً تبلیغات همسان را با تبلیغات نمایشی هم‌معنی می‌دانند. تفاوت این دو شکل تبلیغات این است که تبلیغات همسان با محیط اطراف خود ادغام و هماهنگ می‌شوند، در صورتی که تبلیغات نمایشی به شکل بنرهای تبلیغاتی در جایگاه‌های مخصوص تبلیغات در وب‌سایت‌ها دیده می‌شوند. تبلیغات همسان به شکل محتوای واقعی پلتفرم مشاهده می‌شوند و ارزشی افزوده برای کاربران ایجاد می‌کنند، اما تبلیغات نمایشی ماهیت متفاوتی دارند و با محیط خود هماهنگ نمی‌شوند.

نحوه اجرای کمپین‌های تبلیغات همسان

در بخش‌های گذشته بررسی کردیم که تبلیغات همسان یا Native Ad چیست و چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد. پس از آشنایی با مفهوم تبلیغات همسان، نوبت به تدوین استراتژی می‌رسد.

توجه داشته باشید که به طور معمول، کسب و کارها برای دریافت بهترین نتیجه از فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ خود از تبلیغات همسان در کنار روش‌های تبلیغاتی دیگر بهره می‌گیرند. در واقع، تبلیغات همسان بخشی از استراتژی «بازاریابی ربایشی یا بازاریابی درون‌گرا» (Inbound Marketing) یا بازاریابی محتوای کسب و کارها محسوب می شود. در این بخش، با فرایند طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغات همسان به طور خلاصه آشنا می‌شوید.

برای آشنایی بیشتر با کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ و نحوه راه‌اندازی آن‌ها، مطالعه مطالب زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

شناسایی اهداف

کار طراحی استراتژی تبلیغات را با تعریف اهداف و چشم‌اندازهای بازاریابی کسب و کار آغاز کنید. اهداف کسب و کارها از اجرای کمپین‌های بازاریابی می‌تواند افزایش تعداد «مخاطبان راغب» (Leads)، افزایش فروش یا افزایش «آگاهی از برند» (Brand Awareness) باشد.

برای انتخاب اهداف کمپین‌های تبلیغات همسان می‌توانید از نتایج کمپین‌های بازاریابی دیگر کسب و کار استفاده کنید. برای این کار، تمام فعالیت‌های بازاریابی خود و نتایج به دست آمده از آن‌ها را ارزیابی کنید و از این داده‌ها برای شناسایی هدف خود از اجرای کمپین تبلیغات همسان بهره بگیرید. اگر فعالیت‌های تبلیغاتی خود را به تازگی شروع کرده‌اید و چنین داده‌هایی را در اختیار ندارید، می‌توانید کمپین‌های تبلیغات همسان کوچکی را اجرا کنید تا با استفاده از نتیجه‌های آن‌ها، برای کمپین‌های بزرگ خود در آینده اهدافی واقع‌گرایانه انتخاب کنید.

پس از این که اهداف خود را شناسایی کردید، بودجه مدنظر برای اجرای کمپین را نیز مشخص کنید. در این مرحله باید با توجه به منابع موجود، بودجه‌ای نسبتاً منعطف را برای اجرای کمپین تبلیغات همسان در نظر بگیرید. منعطف بودن بودجه در واکنش نشان دادن به بازخوردها و رفتار کاربران آنلاین در حین اجرای کمپین به شما کمک خواهد کرد.

شناسایی مخاطبان هدف

پس از شناسایی و انتخاب اهداف کسب و کار، باید مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید. دانستن ویژگی‌های مخاطبان ایده‌آل مانند سن، جنسیت، محل زندگی، درآمد، علاقه‌مندی‌ها و نیازهای آن‌ها در طراحی استراتژی تبلیغاتی موفق و برقراری ارتباط مطلوب با کاربران تأثیرگذار خواهد بود.

یافتن پاسخ پرسش‌های زیر و تهیه «پرسونای مشتری» (Buyer Perona) نیز می‌تواند به شما در شناسایی ویژگی‌ها و نیازهای مخاطبان کمک کند.

  • مخاطبان شما اطلاعات خود را از کجا کسب می‌کنند؟
  • مخاطبان به چه منابعی اعتماد دارند؟
  • مخاطبان شما از مشاهده و مطالعه چه نوع محتوایی لذت می‌برند؟
  • پرسش‌ها، مشکلات یا نیازهای مخاطبان شما چیست؟
  • آیا مخاطبان شما می‌خواهند سرگرم شوند یا مشکل خود را حل کنند؟
اینفوگرافی پرسونای خریدار
اینفوگرافی پرسونای خریدار

انتخاب پلتفرم منتشرکننده تبلیغات

در این بخش برای اجرای کمپین در مدتی طولانی برنامه‌ریزی کنید و پلتفرم‌های مناسب برای انتشار تبلیغات همسان خود را انتخاب کنید. برای این کار، اطلاعات مرتبط با هر پلتفرم را با دقت بررسی کنید و مخاطبان هر پلتفرم را شناسایی کنید. برای این کار باید به ویژگی‌های شخصی یا دموگرافیک مخاطبان پلتفرم، موقعیت مکانی آن‌ها، دستگاه‌های مورد استفاده کاربران و تعداد بازدید هر پلتفرم توجه کنید.

ابزارهایی نیز وجود دارند که با استفاده از آن ها می‌توانید تبلیغات همسان خود را در گروهی از وب‌سایت‌های همکار پلتفرم‌ها نیز منتشر کنید.

برای آشنایی با ابزارهای مختلف بازاریابی اینترنتی، مطالعه مطالب زیر را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تولید محتوا

زمانی که اهداف کسب و کار و مخاطبان هدف خود را شناسایی کردید و پلتفرم‌ها و بودجه مدنظر خود برای اجرای کمپین تبلیغات همسان را مشخص کردید، نوبت به تولید محتوای مناسب برای تبلیغات می‌رسد. در این بخش باید متوجه شوید که تولید چه محتوایی شما را به اهدافتان می‌رساند.

به یاد داشته باشید که مهم‌ترین هدف تبلیغات همسان، معرفی محصولات یا خدمات کسب و کار به افراد نیست. بلکه در این نوع از تبلیغات بیشتر باید برای نشان دادن برند خود به عنوان برندی منحصربه‌فرد و متفاوت با رقیبان تلاش کنید و با تولید محتوای مفید و ارزشمند، مخاطبان خود را سرگرم کنید یا برای رفع مشکلات آن‌ها راه‌حل ارائه دهید.

نوع محتوایی که انتخاب می‌کنید به معیارهای مختلفی بستگی دارد. در اینجا باید به محتوای مورد علاقه مخاطبان خود، میزان خلاقیت استراتژی یا کمپین تبلیغاتی مدنظر و پلتفرم منتشرکننده تبلیغات توجه کنید.

هنگام تولید محتوا برای تبلیغات باید همواره مخاطبان خود و پلتفرم‌های منتشرکننده تبلیغات را در نظر داشته باشید. مهم است که محتوای تولیدشده با محیط پلتفرم منتشرکننده هماهنگ باشد و برای کاربران ارزش افزوده ایجاد کند. در غیر این صورت، مخاطبان آن را به شکل تبلیغاتی بی‌ارزش می‌بینند و از خواندن تبلیغات شما صرف‌نظر می‌کنند.

برای مثال، اگر شرکت شما یک آژانس مسافرتی است، بهتر است در محتوای خود به‌جای معرفی مداوم خدمات شرکت و تبلیغ برای آن‌ها، درباره مقصدهای محبوب مسافران محتوای جالب تولید کنید یا اطلاعات مفیدی را درباره برنامه سفر به این مقاصد به مخاطبان ارائه دهید. نکته مهمی که در تولید محتوا برای تبلیغات همسان به آن اشاره می‌شود، ارائه ارزش افزوده به کاربران و نوشتن محتوایی است که افراد برای خواندن آن اشتیاق دارند. تصویر زیر، نمونه تولید محتوای یک شرکت ارائه کننده سرور مجازی و ارائه اطلاعات مفید به مخاطبان در تبلیغات همسان را نمایش می‌دهد.

نمونه تبلیغات همسان در فرادرس

همچنین، هنگام تولید محتوا برای تبلیغات همسان باید به جزئیاتی مانند عنوان مطلب و تصویر شاخص یا «تصویر بندانگشتی» (Thumbnail) آن توجه کنید. ممکن است بعضی از پلتفرم‌های منتشرکننده تبلیغات اختیار زیادی در زمینه انتخای تصاویر یا عنوان‌ها به شما ندهند، اما بهتر است همیشه برای این موارد نیز برنامه‌ای داشته باشید و محتوای مطلوبی آماده کنید.

نظارت و ارزیابی

زمانی که کمپین خود را اجرا کردید، باید از موفق بودن آن اطمینان حاصل کنید. برای این کار، باید همواره به نتیجه کمپین نظارت کنید و روش‌های مختلف را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که کمپین به خوبی اجرا می‌شود و به اهداف مدنظر شما خواهد رسید.

انجام آزمایش A/B در شناسایی تبلیغ‌ها، تصاویر، عنوان‌ها، محتوا و پلتفرم‌های مطلوب و شناخت بیشترِ مخاطبان هدف به شما کمک می‌کنند. ممکن است در ابتدا انجام این کار دشوار به نظر برسد، اما تنها با استفاده از این روش می‌توانید مطمئن شوید که در چه شرایطی بهترین نتیجه را از تبلیغات خود دریافت خواهید کرد.

«شاخص‌های کلیدی عملکرد» (KPIs) برای هر کمپین متفاوت است و به اهداف کمپین بستگی دارد. به طور کلی می‌توان گفت که معیارهایی مانند تعداد بازدید هر تبلیغ، «نرخ کلیک» (CTR) و «نرخ پرش» (Bounce Rate) از معیارهای مهم برای سنجش میزان موفقیت کمپین‌های تبلیغات همسان به شمار می‌روند. با استفاده از این داده‌ها می‌توان اطلاعات ارزشمندی را درباره بهترین نوع محتوا با بیشترین میزان تعامل برای کسب و کار به دست آورد.

برای اطمینان حاصل کردن از موفقیت مستمر کمپین‌ها باید به الگوهای تکرارشونده در منبع ترافیک توجه کرد. برای مثال، باید توجه کرد که بیشتر خوانندگان از چه طریقی به محتوا دسترسی پیدا می‌گنند؟ در چه زمانی تعداد بازدیدها بیشتر است؟ آیا میزان ترافیک در یک روز یا ماه مشخص از سال بیشتر از زمان‌های دیگر است؟

تنها هدف انجام این تجزیه و تحلیل و ارزیابی‌ها کسب اطلاعات نیست، بلکه این کار به یافتن خطاها و مشکلات کمپین و رفع آن‌ها کمک می‌کنند. زمانی که نقاط ضعف کمپین شناسایی شوند، باید برای یافتن دلیل آن‌ها تلاش کنید، در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها واکنش نشان دهید و به طور مداوم کمپین‌ها را ارزیابی کنید.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین و از انواع مؤثر تبلیغات همسان برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. همان‌طور که می‌دانید، رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

پرسش‌های متداول درباره تبلیغات همسان

در بخش‌های قبلی بررسی کردیم که تبلیغات همسان چیست و چه کاربردها و مزایا و معایبی دارد. در این بخش، به تعدادی از پرسش‌های متداول کاربران درباره تبلیغات همسان پاسخ می‌دهیم.

آیا تبلیغات همسان کاربران را فریب می‌دهند؟

خیر. پلتفرم‌های منتشرکننده این نوع تبلیغات برای جلوگیری از فریب‌دهنده به نظر رسیدن آن‌ها، از برچسب‌هایی مانند «تبلیغ»، «رپورتاژ آگهی» یا «محتوای حمایت شده» برای متمایز کردن تبلیغات از محتوای اصلی پلتفرم استفاده می‌کنند.

چرا باید از تبلیغات همسان استفاده کنیم؟

تبلیغات همسان امکان دسترسی به مخاطبان هدف و رسیدن به اهداف بازاریابی را برای کسب و کارها فراهم می‌کند. با بهره‌گیری از این روش تبلیغات می‌توان به اهدافی مانند افزایش آگاهی از برند، جذب مخاطبان راغب، افزایش فروش و... دست یافت.

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Cyberclick EbookHubSpotNative Advertising InstituteTaboola
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *