آموزش سرچ کنسول گوگل — وب مستر تولز | بهبود سئو سایت

۲۶۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه
آموزش سرچ کنسول گوگل — وب مستر تولز | بهبود سئو سایت

اگر یک وب‌سایت برای خود دارید یا مسئولیت نگهداری وب‌سایت یک شرکت بر عهده شما است، برای این که این کار را به درستی انجام دهید باید به عملکرد این وب‌سایت توجه داشته باشید. گوگل چندین ابزار برای گرداوری و تحلیل داده‌های وب‌سایت ارائه کرده است. احتمالاً از میان این ابزارها نام Google Analytics و Google Search Console را تاکنون شنیده باشید. استفاده از این ابزارها برای همه افرادی که مسئولیت نگهداری وب‌سایتی را دارند، رایگان است و می‌توانند بینش‌های ارزشمندی در مورد وب‌سایت‌های تحت مدیریت به شما بدهند. در همین راستا و در ادامه این راهنما به آموزش سرچ کنسول گوگل خواهیم پرداخت.

آموزش سرچ کنسول گوگل چه ضرورتی دارد؟

سرچ کنسول گوگل برای ردگیری آسان‌تر عملکرد وب‌سایت طراحی شده است. با استفاده از این کنسول می‌توانید اطلاعات ذی‌قیمتی در مورد وب‌سایت خود به دست آورید و آن بخش‌هایی از وب‌سایت که نیاز به بهبود دارند را متوجه شوید. برای نمونه این بخش می‌تواند به موارد فنی وب‌سایت مانند افزایش تعداد خطاهای crawl که باید اصلاح شوند مربوط باشد. این کنسول همچنین ممکن است به شما اخطار بدهد که به کلیدواژه‌ای اهمیت بیشتری بدهید، زیرا رتبه‌بندی وب‌سایت یا ایمپرشن در آن کلیدواژه در حال کاهش است.

علاوه بر جستجوی این دست از داده‌ها، با بهره‌گیری از کنسول می‌توانید در صورت بروز خطاهای جدید، اعلان‌های ایمیلی دریافت کنید. به دلیل این اعلان‌ها می‌توانید سریعاً مطلع شوید که چه مشکلاتی باید رفع شوند. به همین جهت است که هر کس که وب‌سایتی دارد باید اقدام به آموزش سرچ کنسول گوگل بکند.

ساخت حساب کاربری برای سرچ کنسول گوگل

برای این که بتوانید شروع به استفاده از سرچ کنسول گوگل بکنید، ابتدا باید یک حساب کاربری گوگل داشته باشید. زمانی که وارد این کنسول شدید، می‌توانید روی دکمه add a new property در نوار فوقانی کلیک کنید.

با کلیک کردن این دکمه، می‌توانید وب‌سایتی که می‌خواهید را به این کنسول اضافه کنید. اگر گزینه new Domain را انتخاب کنید، فقط کافی است نام دامنه را بدون WWW یا زیردامنه اضافه نمایید. این گزینه همه چیزهایی که به آن دامنه وصل باشند را ردگیری می‌کند. با استفاده از گزینه old URL prefix باید URL صحیح را اضافه کنید. در این حالت اگر وب‌سایت شما از HTTPS استفاده می‌کند باید این را نیز در نام دامنه بیاورید و یا در صورتی که از WWW استفاده کرده‌اید، آن را نیز بگنجانید. برای این که داده‌های صحیحی گرداوری شوند، باید نام دامنه را با دقت زیادی وارد کنید.

آموزش سرچ کنسول گوگل

زمانی که یک وب‌سایت را اضافه کردید، باید تأیید کنید که مالک آن هستید. چند گزینه برای تأیید مالکیت یک وب‌سایت وجود دارد برای تأیید دامنه تنها می‌توان از روش DNS verification استفاده کرد. اما در مورد URL می‌توان از روش‌های مختلف استفاده کرد. برای نمونه کاربران وردپرس که از افزونه Yoast SEO استفاده می‌کنند، می‌توانند کد تأیید را از طریق روش HTML tag دریافت کنند.

می‌توانید این کد را به سادگی کپی کرده و در زبانه Webmaster tools در افزونه سئوی یوست قرار دهید.

پس از این که این کد را ذخیره کردید به سرچ کنسول گوگل بازگردید و روی دکمه Verify کلیک کنید تا تأیید شود. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، یک پیام موفقیت دریافت می‌کنید و این کنسول شروع به گردآوری داده‌های وب‌سایت شما می‌کند.

قابلیت‌های سرچ کنسول گوگل

اکنون که حساب کاربری خود را آماده کردید، نوبت آن رسیده است که برخی داده‌های وب‌سایت را بررسی کنید. در ادامه این راهنمای آموزش سرچ کنسول گوگل به بررسی برخی گزارش‌ها و اطلاعات این کنسول می‌پردازیم.

زبانه عملکرد (Performance)

در زبانه پرفورمنس، صفحه‌هایی در ارتباط با کلیدواژه‌هایی که وب‌سایت به خاطر آن‌ها در گوگل رتبه دریافت کرده است را می‌بینید. در نسخه قدیمی سرچ کنسول این داده‌ها را حداکثر تا 90 روز می‌توانستید مشاهده کنید، اما در نسخه کنونی امکان مشاهده این داده‌ها تا 16 ماه وجود دارد. به خاطر بسپارید که این داده‌ها از لحظه‌ای که حساب را راه اندازی کنید در دسترس شما قرار می‌گیرند.

اگر به طور مرتب زبانه پرفورمنس را بررسی کنید، می‌توانید به سرعت متوجه شوید که کدام کلیدواژه‌ها یا کدام صفحه‌ها نیاز به توجه و بهینه‌سازی بیشتری دارند. در زبانه پرفورمنس فهرستی از کوئری‌ها، صفحه‌ها، کشورها و دستگاه‌ها را می‌بینید. با استفاده از گزینه search appearance می‌توانید میزان نمایش صفحه‌های وب‌سایت را در نتایج جستجو مشاهده کنید. هر کدام از این بخش‌ها را می‌توان بر اساس تعداد کلیک، ایمپرشن، میانگین CTR یا میانگین جایگاه مرتب‌سازی کرد. این موارد را در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

آموزش سرچ کنسول گوگل

کلیک‌ها

تعداد کلیک‌ها نشان می‌دهد که کاربران چند بار روی نام وب‌سایت شما در نتایج جستجوی گوگل کلیک کرده‌اند. این عدد می‌تواند نکاتی در مورد عملکرد عناوین صفحه و توضیح‌های متا ارائه کند. اگر فقط چند نفر روی نتیجه شما کلیک کرده باشند، این نتیجه احتمالاً در میان نتایج جستجو برجسته نخواهد شد. شما می‌توانید با بررسی نتایج دیگر که در پیرامون نام وب‌سایت شما ظاهر می‌شوند، ببینید که برای بهبود اسنیپست خود چه کارهایی می‌توانید انجام دهید.

جایگاه نتیجه جستجو نیز روی تعداد کلیک‌ها تأثیر دارد. اگر صفحه شما در بین سه نتیجه اول نتایج گوگل ظاهر شود، به طور خودکار کلیک‌های بیشتری نسبت به نتیجه‌ای که در صفحه دوم نتایج جستجو ظاهر می‌شود، به دست خواهد آورد.

ایمپرشن‌ها

ایمپرشن‌ها میزان نمایش کل وب‌سایت یا یک صفحه خاص را در میان نتایج جستجوی گوگل نشان می‌دهند. تعداد ایمپرشن‌ها که پس از یک کلیدواژه خاص نمایش می‌یابد، نشان می‌دهد که وب‌سایت شما برای آن کلیدواژه چند بار در نتایج جستجوی گوگل دیده شده است. با این حال هنوز رتبه وب‌سایت شما برای این کلیدواژه مشخص نیست.

برای این که ببینید وب‌سایت شما در هر کلیدواژه چه رتبه‌ای در میان نتیجه‌‌های جستجوی گوگل کسب کرده است، می‌توانید روی خط آن کلیدواژه کلیک کنید. با این کار این کلیدواژه به عنوان یک فیلتر اضافه می‌شود.

آموزش سرچ کنسول گوگل

در ادامه می‌توانید به زبانه Pages بروید تا ببینید که عملاً کدام صفحه‌های وب‌سایت برای آن کلیدواژه رتبه گرفته‌اند. آیا این‌ها صفحه‌هایی بوده‌اند که می‌خواستید برای این کلیدواژه رتبه بگیرند؟ اگر چنین نیست باید آن صفحه که می‌خواستید رتبه بگیرد را بهینه‌سازی کنید. به این منظور می‌توانید از روش‌هایی مانند ایجاد محتوای بهتر با آن کلیدواژه در صفحه مربوطه، افزودن لینک‌های داخلی از صفحه‌های مرتبط یا نوشته‌های دیگر، افزایش سرعت بارگذاری صفحه و موارد دیگر کمک بگیرید.

CTR میانگین

CTR اختصاری برای عبارت «نرخ کلیک شدن» (Click-through rate) است و درصد افرادی که پس از دیدن نام وب‌سایت شما در نتایج جستجو روی آن کلیک کرده‌اند را نشان می‌دهد. احتمالاً درک می‌کنید که دریافت رتبه‌بندی بالاتر غالباً به این معنی است که CTR بالاتری کسب می‌کنید.

با این حال کارهایی وجود دارند که می‌توان برای بهبود CTR انجام داد. برای نمونه می‌توانید توضیح متای نوشته و عنوان صفحه را بازنویسی کنید تا خوشایندتر به نظر برسد. زمانی که عنوان و توضیح سایت از نتایج دیگر متمایز شود، افراد بیشتری روی آن نتیجه کلیک می‌کنند و به این ترتیب CTR افزایش می‌یابد. به خاطر داشته باشید که این کار در صورتی که نتیجه مورد نظر شما هنوز در صفحه اول گوگل دیده نمی‌شود، تأثیر چندانی نخواهد داشت. شما برای بهبود رتبه‌بندی، ابتدا باید کارهای دیگری را انجام دهید.

جایگاه میانگین (Aberage Position)

آخرین مورد در این فهرست گزینه «جایگاه میانگین» (Average position) است. این مورد نشان می‌دهد که رتبه‌بندی وب‌سایت در یک کلیدواژه خاص یا صفحه معین در بازه زمانی انتخاب شده چگونه بوده است. البته این جایگاه همواره پایدار نیست، زیرا افراد مختلف نتایج جستجوی متفاوتی به دست می‌آورند. در طی زمان گوگل بهتر درک می‌کند که کدام نتیجه برای کدام بازدیدکننده بهتر است. با این حال این گزینه شاخصی است که ایده‌ای در مورد کلیک‌ها، ایمپرشن‌ها و CTR میانگین در اختیار شما قرار می‌دهد.

Index Coverage

یک زبانه فنی‌تر اما با ارزش بالا در سرچ کنسول گوگل وجود دارد که نام آن زبانه «پوشش فهرست» (Index Coverage) است. این بخش نشان می‌دهد که چند صفحه از آخرین آپدیت به این سو در فهرست گوگل حضور دارند، چند صفحه وجود ندارند و چه تعداد خطا و هشدار در نتیجه مشکلات فهرست کردن توسط گوگل در میان صفحه‌های شما وجود دارد.

آموزش سرچ کنسول گوگل

توصیه می‌شود که این زبانه را به طور مرتب بررسی کنید تا ببینید کدام خطاها و هشدارها در وب‌سایت شما وجود دارند. با این حال در صورتی که گوگل خطای جدیدی در وب‌سایت شما مشاهده کند، از طریق اعلان ایمیلی نیز به شما اطلاع می‌دهد. زمانی که چنین اعلان‌هایی را دریافت می‌کنید باید این خطا را با جزییات بیشتر بررسی کنید.

ممکن است متوجه شوید که خطاها به دلیل مواردی از قبیل عدم کارکرد صحیح ریدایرکت رخ داده و یا گوگل یک کد معیوب یا صفحه‌های دارای خطا در پوسته شما یافته است.

با کلیک کردن روی لینک می‌توانید خطا را بهتر تحلیل کنید تا بینید کدام URL-ها تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. زمانی که خطا را اصلاح کردید، آن را به صورت fixed علامت‌گذاری کنید تا مطمئن شوید که گوگل دوباره آن نشانی URL را بررسی خواهد کرد.

آموزش سرچ کنسول گوگل

چند نکته وجود دارند که همیشه باید در گزارش‌های پوشش (Coverage Report) آن‌ها را مورد توجه قرار دهید:

  • اگر محتوای جدیدی می‌نویسید، صفحه‌های ایندکس شده باید به طور مرتب افزایش بیابند. این موضوع نشان می‌دهد که گوگل می‌تواند سایت شما را ایندکس کند و همچنین سایت شما با اضافه شدن محتوا، زنده مانده است.
  • افت‌های ناگهانی را بررسی کنید. این موضوع می‌تواند به آن معنی باشد که گوگل در دسترسی به وب‌سایت شما مشکل پیدا کرده است. ممکن است چیزی باعث مسدود شدن گوگل شده باشد و این مورد می‌تواند ناشی از تغییر در فایل robots.txt یا خاموشی سرور باشد که در هر حال باید بررسی شوند.
  • اوج‌ها ناگهانی و غیرمنتظره در گراف ممکن است به دلیل مشکل محتوای تکراری مانند ایندکس شدن هر دو سایت WWW و غیر WWW، انتخاب کلیدواژه‌های کانونی اشتباه، صفحه‌های تولید شده خودکار و یا حتی هک شدن وب‌سایت باشد.

توصیه می‌کنیم که این نوع از موقعیت‌ها را به دقت بررسی کرده و خطاها را به سرعت حل کنید، چون وجود خطاهای زیاد نشان دهنده کیفیت پایین و نگهداری نامناسب سایت در نظر گوگل است.

بررسی URL

ابزار بررسی URL یا URL Inspection به شما کمک می‌کند که URL-های خاصی را تحلیل کنید. در این حالت می‌توانید صفحه را از ایندکس گوگل بازیابی گرده و با صفحه روی وب‌سایت مقایسه کنید تا تفاوت‌ها را متوجه شوید. در این صفحه می‌توانید اطلاعات فنی مانند زمان و چگونگی گردآوری اطلاعات از سوی گوگل و شیوه نمایش صفحه در زمان این واقعه را ببینید. گاهی اوقات در این صفحه با برخی خطاها مواجه می‌شویم. این مسئله نشان می‌دهد که گوگل نتوانسته است صفحه مورد نظر را به درستی بررسی کند. در این بخش اطلاعاتی در مورد داده‌های ساخت‌یافته که در این URL مشاهده شده است نیز می‌بینید.

آموزش سرچ کنسول گوگل

زبانه‌های بهبود (Enhancement)

زیر عنوان Index coverage زبانه بهبود (Enhancement) را مشاهده می‌کنید. در این بخش می‌توانید هر چیزی که مربوط به بهبود عملکرد سایت است را مشاهده کنید. این زبانه اطلاعاتی در مورد سرعت سایت، کاربردپذیری موبایل، کاربرد AMP و بهبود داده‌های ساخت‌یافته که می‌توانند به نتایج غنی‌تر در صفحات نتایج جستجوی گوگل (اصطلاحاً‌ SERP) منتهی شوند را نمایش می‌دهد.

سرعت

گزارش جدید سرعت گوگل همچنان در مرحله آزمایشی قرار دارد، اما در هر حال یک ارتقای ارزشمند محسوب می‌شود. این گزارش ایده‌ای در مورد سرعت بارگذاری صفحه‌های سایت روی موبایل و دسکتاپ ارائه می‌کند. به علاوه نشان می‌دهد که کدام صفحه‌ها با مشکل مواجه هستند که مانع بارگذاری سریع آن‌ها می‌شود. این داده‌ها بر اساس گزارش UX کروم هستند و از این رو از داده‌های رفتاری کاربران واقعی گردآوری شده‌اند. سرعت سایت موضوع دشواری است و شامل چند بخش مختلف است، بنابراین باید زمانی را صرف یادگیری روش‌های ارتقای سرعت سایت بکنید.

آموزش سرچ کنسول گوگل

AMP

یکی از زبانه‌های بخش بهبود سایت، زبانه AMP است. AMP اختصاری برای عبارت «صفحه‌های سریع‌شده موبایل» (Accelerated Mobile Pages) است که موجب بارگذاری بسیار سریع این صفحه‌ها در مرورگرهای موبایل می‌شود. اگر AMP برای یک وب‌سایت راه‌اندازی شده باشد، می‌توانید خطاهای مربوطه را در این بخش از سرچ کنسول بررسی کنید در این بخش صفحه‌های معتبر AMP، و صفحه‌های دارای هشدار و خطا را مشاهده می‌کنید.

آموزش سرچ کنسول گوگل

در زیر نمودار، فهرست مشکلات مشاهده می‌شوند. اگر روی یکی از مشکلات کلیک کنید، URL-های متأثر از آن خطا را می‌بینید. همانند بخش ایندکس، می‌توانید در صورت اصلاح یک مشکل، این مسئله را با دکمه Fix به گوگل اطلاع بدهید.

زبانه بهبود نتایج غنی

اگر از داده‌های ساخت‌یافته در وب‌سایت خود استفاده کرده باشید که برای مثال از سوی افزونه سئوی یوست ارائه می‌شوند، بهتر است گزارش‌های بهبود را در سرچ کنسول بررسی کنید. زبانه Enhancements جایی است که همه بینش‌ها بهبود‌هایی که منتهی به نتایج غنی‌تر جستجوی گوگل می‌شوند، در آن جمع شده‌اند. یک فهرست مداوماً رو به ازدیاد از نتایج غنی در این بخش مشاهده می‌شود. در زمان نگارش این مطلب این فهرست شامل موارد زیر بوده است:

  • Breadcrumb-ها
  • رویدادها (Events)
  • پرسش و پاسخ‌ها (FAQs)
  • چگونه‌ها (How-Tos)
  • مشاغل
  • لوگوها
  • محصول‌ها
  • بررسی‌ها (Reviews)
  • کادرهای جستجوی لینک سایت
  • ویدئوها

همه این زبانه‌ها نشان می‌دهد که چه تعداد بهینه‌سازی معتبر دارید و چه تعداد هشدار و خطا دریافت کرده‌اید. امکان دریافت جزییاتی در مورد نوع خطاها و هشدارها روی هر URL نیز فراهم شده است. همچنین خط سومی نیز وجود دارد که وقتی نمایش می‌یابد که تعداد خطاها رو به کاهش یا افزایش باشند.

آموزش سرچ کنسول گوگل

گزارش‌های بهبود به یافتن و اصلاح خطاهایی که موجب کاهش عملکرد جستجو می‌شوند، کمک می‌کنند. با بررسی مشکلات، خواندن مستندات پشتیبانی و تأیید اصلاحیه‌ها می‌توانید احتمال دریافت نتایج غنی در نتایج جستجو را افزایش بدهید.

نقشه‌های سایت (Sitemap)

یک نقشه سایت XML مانند یک نقشه راه برای همه صفحه‌ها و نوشته‌های روی وب‌سایت محسوب می‌شود. هر وب‌سایتی از داشتن یک چنین نقشه راهی منتفع می‌شود. در صورتی که از افزونه سئوی یوست استفاده کنید، به طور خودکار نقشه سایت XML را برای شما ایجاد می‌کند. اگر چنین نباشد هم پیشنهاد می‌شود که خودتان نقشه سایت را بسازید تا مطمئن شوید که گوگل می‌تواند صفحه‌ها و نوشته‌های وب‌سایت شما را به آسانی پیدا کند.

درون زبانه نقشه سایت XML در سرچ کنسول گوگل می‌توانید به گوگل اعلام کنید که نقشه سایت XML وب‌سایت شما در کدام مسیر قرار دارد:

آموزش سرچ کنسول گوگل

به طور کلی پیشنهاد می‌شود که نقشه سایت XML هر وب‌سایت در سرچ کنسول گوگل وارد شود تا گوگل بتواند آن را به آسانی پیدا کند. علاوه بر آن می‌توانید به سرعت ببینید آیا نقشه سایت شما خطایی ایجاد می‌کند و یا صفحه ایندکس‌نشده‌ای دارید یا نه. بررسی مرتب این بخش شما را مطمئن می‌سازد که گوگل می‌تواند نقشه سایت XML شما را به درستی بخواند.

لینک‌ها

در بخش لینک‌های سرچ کنسول گوگل می‌توانید تعداد لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر به وب‌سایت خود دریافت کرده‌اید را مشاهده کنید. به علاوه می‌توانید نوع لینک‌های وب‌سایت‌ها، تعداد لینک‌هایی که هر وب‌سایت داده و در نهایت متن anchor مورد استفاده برای غالب لینک‌های دریافتی وب‌سایت را ببینید. این‌ها اطلاعات ارزشمندی هستند، زیرا لینک‌ها برای ارتقای سئو اهمیت بسیاری دارند.

آموزش سرچ کنسول گوگل

در بخش internal links می‌توانید ببینید که کدام صفحه‌های وب‌سایت شما از بخش‌های دیگر وب‌سایت لینک‌های بیشتری دریافت کرده‌اند. این فهرست برای تحلیل منظم اهمیت زیادی دارد، زیرا مهم‌ترین صفحه‌ها و نوشته‌های وب‌سایت را که لینک‌های بیشتری دریافت کرده‌اند را نشان می‌دهد با بررسی این بخش می‌توانید مطمئن شوید که گوگل می‌تواند موضوع‌های مهم وب‌سایت شما را به درستی تشخیص دهد.

آموزش سرچ کنسول گوگل

کاربردپذیری موبایل

زبانه Mobile usability درون این بخش مشکلات کاربردپذیری وب‌سایت‌های موبایل یا صفحه‌های خاص موبایل را در وب‌سایت شما نمایش می‌دهد. از آنجا که ترافیک موبایل در سراسر دنیا رو به افزایش است، توصیه می‌شود که این صفحه را نیز به طور مرتب بررسی کنید. اگر سایت موبایل شما کاربر-پسند نباشد، بازدیدکنندگان زیادی آن را به سرعت ترک می‌کنند.

اقدامات دستی (Manual Actions)

زبانه Manual Actions بخشی است که معمولاً دوست نداریم چیزی در آن ببینیم. اگر سایت شما از سوی گوگل جریمه شود، در این بخش اطلاعاتی مشاهده خواهید کرد. اگر سایت شما تحت تأثیر اقدامات دستی قرار گیرد، یک اعلان ایمیلی دریافت می‌کنید. چند حالت به شرح زیر وجود دارند که منجر به صدور این جریمه‌ها از سوی گوگل می‌شوند.

  • لینک‌های غیرطبیعی/خریداری ‌شده داشته باشید: مطمئن شوید که لینک‌های ورودی و خروجی به وب‌سایت ارزشمند هستند و صرفاً به منظور سئو ایجاد نشده‌اند. ترجیح بر این است که لینک‌ها از محتوایی بیایند یا به محتوایی بروند که برای خوانندگان ارزشمند باشند.
  • سایت شما هک شده باشد: در این صورت پیامی در این بخش مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهد سایت شما از سوی فردی هک شده است. در این حالت گوگل سایت شما را به صورت مخاطره‌آمیز یا رتبه‌بندی پایین نشان می‌دهد.
  • چیزی را از گوگل پنهان کنید: اگر محتوایی که به کاربران وب‌سایت نشان می‌دهید، متفاوت از محتوایی باشد که به گوگل نشان می‌دهید یا از ریدایرکت‌های پنهان استفاده کنید، در این صورت از اصول راهنمای وبمستر گوگل تخطی کرده‌اید و جریمه می‌شوید.
  • اسپم متنی: محتواهای تولید شده خودکار، محتوای سرقتی و دستکاری گسترده داده‌ها می‌تواند موجب شود که گوگل شما را در لیست سیاه خود قرار دهد.
  • اسپم ساخت‌یافته: اگر از اسنیپست‌های غنی برای عناصر نامرتبط زیاد روی یک صفحه استفاده کنید یا محتوایی که برای بازدیدکننده پنهان است را نشانه‌گذاری کنید، این کار به عنوان اسپم تلقی می‌شود. بنابراین باید آن چه که ضروری است را نشانه‌گذاری (markup) کنید و نه چیزهای غیرضروری.

مشکلات امنیتی

به عنوان نکته آخر که البته اهمیت زیادی دارد باید به زبانه Security issues اشاره کنیم که وقتی مشکل امنیتی در وب‌سایت‌تان داشته باشید، در آن اعلان‌هایی مشاهده می‌کنید.

سخن پایانی

شما با خواندن این راهنمای آموزش سرچ کنسول گوگل ایده‌های خوبی در مورد ماهیت این کنسول و کارهایی که با آن می‌توانید انجام دهید، به دست آورده‌اید. اگر تاکنون از سرچ کنسول گوگل استفاده نمی‌کردید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً یک حساب کاربری ساخته و شروع به گردآوری داده‌های مرتبط با وب‌سایت خود بکنید.

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
yoast
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *