در سال ۱۴۰۳ با فرادرس برنامه نویسی یاد بگیرید – راهنمای شروع

۱۱۰۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۳۰ دقیقه
در سال ۱۴۰۳ با فرادرس برنامه نویسی یاد بگیرید – راهنمای شروع

دانستن نحوه کدنویسی و توانایی نوشتن برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های گوناگون، جزو مهارت‌های ارزشمندی است که یک فرد در جامعه کنونی می‌تواند داشته باشد. به کمک برنامه‌نویسی می‌توانیم با کامپیوترهای ارتباط بر قرار کرده و از آن‌ها برای انجام کارهای خود بهره ببریم. این مهارت در کاربردهای گسترده‌ای - از مدیریت کسب و کارها گرفته تا ساخت محصولات جدید - می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. برنامه‌نویسی کامپیوتر - به‌عنوان ابزاری ضروری - اهمیت بسیار زیادی دارد. این مهارت، امکان حل مسائل و انجام بهتر کارها را برایمان فراهم می‌کند. ضمن اینکه خودکارسازی فرایندهای گوناگون و ایجاد روش‌های نوین برای انجام کارها را امکان‌پذیر می‌سازد. در این مطلب از مجله فرادرس، به شما می‌گوییم که یادگیری برنامه نویسی با فرادرس چگونه است و اینکه چگونه می‌توانید مسیر یادگیری برنامه‌نویسی - این مهارت بسیار پرطرفدار در دنیایی که پیش به سوی فناوری می‌تازد - را به‌راحتی طی کنید.

فهرست مطالب این نوشته

فرا رسیدن بهار و شروع سال جدید، فرصت خوبی است تا همچون طبیعت، دوره جدیدی را در راستای رشد و تحولات فردی شروع کنیم و استعدادهای خود را به منظور کسب موفقیت‌های شغلی و شخصی، پیدا کرده و گسترش دهیم. یادگیری مهارت برنامه‌نویسی یکی از این گام‌ها است که به‌وسیله آن می‌توانیم به جوانه زدن بذر ایده‌ای که در سر داریم کمک کرده و با ثمره یا همان برنامه‌ای که برای مرتفع ساختن مسئله خاص نوشته شده، دیگران و در نهایت جامعه را از آن بهره‌مند سازیم.

مانیتورهایی شامل کدهای برنامه نویسی کامپیوتری

در این مطلب همچنین به شما توضیح می‌دهیم که نقش یادگیری برنامه نویسی با فرادرس چیست و برای شروع و پیشرفت در این حوزه به چه چیزهایی نیاز دارید. با توجه به اینکه شناخت مسیر، انتخاب حوزه مورد علاقه و ابزارهای مرتبط می‌توانند شما را با صرف مدت‌زمان و تلاش مناسب و بهینه به هدف برسانند، در این‌جا نقشه راهی را نیز برای شما ترسیم کرده و همچنین، منابعی که در این مسیر به آن‌نیاز دارید را به شما معرفی می‌کنیم.

درک مبانی برنامه نویسی

برنامه‌نویسی، فرایندی است که در آن، برنامه‌نویس به کامپیوتر می‌گوید که برای حل یک مسئله خاص، چه کارهایی را می‌بایست انجام دهد. به بیان ساده‌تر، برنامه‌نویسی را می‌توان تعامل انسان با ماشین - یا به‌طور کلی وسیله کامپیوتری - در نظر گرفت که در آن، انسان با استفاده از زبانی که کامپیوتر هم می‌فهمد - یا همان زبان برنامه نویسی - با کامپیوتر صحبت کرده و مجموعه دستوراتی را برای اجرا به آن می‌دهد. کدنویسی بخش مهمی از برنامه‌نویسی است اما این موضوع، جنبه‌های دیگری را نیز در بر می‌گیرد. دانستن این مهارت برای ایجاد انواع نرم‌افزارها، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل ضروری است. به‌وسیله‌ آن می‌توانیم ایده‌های خود را در قالب نرم‌افزار پیاده‌سازی کنیم، برای مسائل گوناگون، راهکارهای نرم‌افزاری ایجاد کنیم و به‌طور خلاصه، کارها را دقیق‌تر و بهینه‌تر انجام دهیم.

همان‌طور که انسان‌ها برای تعامل با یکدیگر از زبان‌ها یا شیوه‌های گوناگونی - نظیر زبان فارسی و انگلیسی، زبان اشاره، زبان بریل و غیره - استفاده می‌کنند، برای ارتباط و تعامل با کامپیوترها نیز می‌توانیم زبان‌های مختلفی - که بنابر شرایط، نیازها و اهداف گوناگون به وجود آمده‌اند - را به‌کار ببریم. به‌طور مثال، یکی از این زبان‌ها، «پایتون» نام دارد. زبان همه‌منظوره‌ای که به‌دلیل فراهم ساختن کتابخانه‌ها و فریمورک‌های متعدد در حوزه علم داده، هوش مصنوعی یا AI و یادگیری ماشین، یکی از بهترین گزینه‌ها برای برنامه‌نویسی در این زمینه شناخته می‌شود.

تایپ کردن دستورات و برنامه نویسی در لپتاپ

HTML و CSS نیز - با اینکه طبق تعریف و به‌طور دقیق، زبان برنامه‌نویسی محسوب نمی‌شوند - اما ۲ زبان حیاتی برای ایجاد، ساختاربندی و ایجاد ظاهری خوشایند برای صفحات وب به‌شمار می‌روند. زبان جاوا اسکریپت هم به‌عنوان مثالی دیگر از زبان‌‌های برنامه‌نویسی، یکی از زبان‌های مشهور برای تعاملی ساختن صفحات وب، با فراهم آوردن کتابخانه‌های فرانت‌اند و بک‌اند - با محیط اجرای نود جی اس - امروزه در توسعه وب و اپلیکیشن‌های وب‌محور، پیشرو است. به همین‌ترتیب، می‌توان زبان‌های دیگری را نام برد که در زمان‌های گوناگون با تمرکز بر حل مسئله‌ای مشخص پدید آمده‌اند.

با وجود اینکه در حال حاضر با بیش از صدها زبان برنامه‌نویسی رو به رو هستیم اما تعداد زبان‌های کارآمدی که امروزه در حوزه‌های گوناگون کار ما را راه می‌اندازند شاید از تعداد انگشتان ۲ دست هم تجاوز نکند. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که زبان‌های برنامه‌نویسی به‌طور معمول و تا حد زیادی دارای مفاهیمی یکسان هستند. به‌طوری‌که با یادگیری این اصول کدنویسی، کار شما برای یادگیری زبان‌های جدید آسان‌تر می‌شود. برخی از مفاهیم پایه برنامه‌نویسی را در ادامه، فهرست کرده‌ایم.

  • «متغیرها» (Variables)، که مقادیر و داده‌های برنامه را نگه می‌دارند.
  • «ساختارهای کنترلی» (Control Structures) نظیر ساختارهای شرطی (مثل if-else  ) و حلقه‌ها (مثل for-loop  ) که به‌عنوان تعیین کننده «ترتیب اجرا و ارزیابی» دستورات، عبارت یا فراخوانی توابع در یک برنامه استفاده می‌شوند.
  • «انواع داده» (Data Types) - نظیر نوع عدد صحیح، نوع استرینگ و غیره - که بیان‌گر نوع داده‌های مورد استفاده در برنامه هستند.
  • سینتکس یا «نحو» (Syntax) که قواعد و نحوه نوشتن دستورات و کدها را مشخص می‌کند.

فیلم آموزش اصول و مبانی برنامه نویسی فرادرس که در ادامه آورده‌ایم، مقدمات لازم برای برنامه‌نویسی را به‌طور رایگان به شما یاد می‌دهد. با مشاهده این فیلم آموزش، یک دید کلی نسبت به مهارت برنامه‌نویسی و مفاهیم آن پیدا می‌کنید. به بیان ساده‌تر، این فیلم را می‌توان درس شماره صفر برای سایر فیلم‌های آموزش برنامه‌نویسی دانست. بنابراین یادگیری آن به هر فرد علاقه‌مند به یادگیری و ورود به این حوزه پیشنهاد می‌شود.

وضعیت بازار کار و فرصت های شغلی برنامه نویسی چگونه است؟

همان‌گونه که در سال‌های گذشته شاهد تقاضای رو به رشد شغل «توسعه‌دهنده» (Developer) یا همان برنامه‌نویس بودیم، در سال جای نیز دارا بودن این مهارت‌، ارزش و تقاضای زیادی خواهد داشت. تمامی کسب و کارهای کنونی - صرف‌نظر از اینکه در صنعت تکنولوژی فعال هستند یا خیر - لازم است تا گام‌هایی را در راستای استفاده کارآمد از ابزارهای دیجیتالی بردارند. در حال حاضر، شرکت‌های سنتی زیادی این نکته را دریافته‌اند که برای رقابت، سرپا ماندن و پیشرفت می‌بایست همچون شرکت‌های نرم‌افزاری فکر و عمل کنند. در همین راستا، نیاز به برنامه‌نویسان ماهری احساس می‌شود که با اجرا، بهینه‌‌سازی و توسعه نرم‌افزارها، شرکت‌ها را در پیشبرد اهداف خود یاری دهند.

وقتی صحبت از اپلیکیشن یا نرم‌افزار می‌شود، منظورمان تمامی برنامه‌هایی است که ممکن است در پلتفرم‌ها و دستگاه‌های گوناگون اجرا شوند. به‌دلیل همین گستردگی، لازم است تا با شاخه‌ها و مسیرهای شغلی موجود در این حوزه آشنا شویم. برخی از این موارد را در ادامه آورده‌ایم.

  • «توسعه وب» (Web Development): این شاخه که خود شامل برنامه‌نویسی فرانت‌اند و برنامه‌نویسی بک‌اند می‌شود، به طراحی و برنامه‌نویسی وب‌سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌‌ها می‌پردازد.
  • «توسعه اپلیکیشن موبایل» (Mobile App Development): در این شاخه، به توسعه برنامه‌هایی پرداخته می‌شود که توانایی اجرا روی دستگاه‌های همراه نظیر گوشی‌های هوشمند را دارند. این دسته از اپلیکیشن‌ها به‌طور معمول با زبان‌ها و تکنولوژی‌های مختلف برای پلتفرم‌های گوناگون این‌گونه وسایل - نظیر اندروید و iOS - توسعه داده می‌شوند.
  • «علوم داده» (Data Science): برنامه‌نویسان این حوزه، اپلیکیشن‌‌هایی را برای تحلیل داده‌ها و استخراج بینش‌های ارزشمند از آن می‌نویسند. همچنین مدل‌ها و الگوریتم‌های یادگیری ماشین را - با هدف کمک در تصمیم‌گیری یا پیش‌بینی - می‌سازند و با داده‌های بسیار، آموزش می‌دهند.

این موارد، تنها نمونه‌ای از شاخه‌ها و مسیرهای شغلی هستند که افراد با توجه به اهداف و علاقه‌مندی خود وارد آن شده و مهارت‌های خود را بهبود می‌دهند. این فهرست می‌تواند موارد بسیار بیشتری را در بر بگیرد.

برنامه نویس در حال مشاهده کدهایی که نوشته است در مانیتور بزرگ

افرادی که دارای مهارت برنامه‌نویسی هستند می‌توانند در صنایع مختلف جذب شوند. تقاضا برای این مهارت‌ها رو به افزایش است و صنایعی نظیر بهداشت و خدمات درمانی، امور مالی، ساخت و تولید، علم داده، توسعه وب، توسعه نرم‌افزار، بازاریابی و غیره به‌دنبال برنامه‌نویسانی مجرب هستند که راهکارهای بهینه‌ای را به مرحله اجرا برسانند.

یادگیری برنامه‌نویسی اگرچه می‌تواند مهارت مهمی مانند کدنویسی را برای شما به‌همراه داشته باشد اما بیش از آن، می‌تواند دریچه‌ای برای دستیابی به شغل‌های متنوع دیگر را برایتان باز کند. فردی با دانش برنامه‌نویسی می‌تواند در حوزه‌های متنوع مشغول به‌کار شود. این حوزه‌های می‌توانند به لحاظ زمینه موضوعی کاملاٌ متفاوت باشند و به‌طور مثال مواردی مانند بازی‌سازی، هوش مصنوعی، تحلیل و کاوش در داده‌ها، برنامه‌نویسی وب‌اپلیکیشن‌ها، امنیت سایبری و غیره را شامل شوند. با توجه به پیشرفت فناوری، میزان گستردگی این حرفه می‌تواند بیشتر هم شود یعنی علاوه بر اینکه بازار کار پر رونقی را در حال حاضر از آن شاهد هستیم، در آینده نیز به احتمال قوی این روند با قدرت بیشتری ادامه خواهد داشت. با توجه به ماهیت برنامه‌نویسی مهارت‌‌های حل مسئله، تفکر تحلیلی و خلاقیت نیز در شما تقویت می‌شود و با ایجاد اپلیکیشن‌های مؤثر به بهبود کیفیت زندگی اطرافیان و حتی افراد جامعه خود کمک می‌کنید.

یادگیری برنامه نویسی با فرادرس چگونه است؟

فرادرس، فیلم‌های آموزشی متعددی را در رابطه با برنامه‌نویسی شامل زبان‌ها، فریمورک‌ها، کتابخانه‌ها و ابزارهای گوناگون منتشر کرده است که به کمک این مجموعه فیلم آموزشی برنامه‌نویسی مقدماتی تا پیشرفته فرادرس می‌توانید برای کسب مهارت برنامه‌نویسی و همچنین تقویت آن اقدام کنید.

آموزش برنامه نویسی – مقدماتی تا پیشرفته
برای مشاهده فیلم‌های آموزش برنامه نویسی فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

منبع مناسب برای یادگیری برنامه نویسی چیست؟

مجموعه فرادرس به‌عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم آموزش آنلاین موجود در کشور توانسته است تا با مشارکت اساتید بسیار زیاد، فیلم‌های آموزشی متعدد و با کیفیتی را در زمینه‌های گوناگون نظیر آمار و داده‌کاری، هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، و غیره در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

فیلم‌های آموزش برنامه‌نویسی در فرادرس، طیف گسترده‌ای از زبان‌ها، کتابخانه‌ها، فریمورک‌ها، تکنولوژی‌ها و ابزارها را در بر می‌گیرد و به‌طور معمول برای سطوح مختلف این موارد - مقدماتی تا پیشرفته - فیلم آموزشی تهیه و منتشر شده است. مواردی که در ادامه فهرست کرده‌ایم تنها بخشی از عناوین فیلم‌های آموزش در زمینه برنامه‌نویسی را نشان می‌دهد.

  • آموزش برنامه‌نویسی به زبان‌های گوناگون نظیر پایتون، جاوا، C#‎، روبی، CSS ،HTML، جاوا اسکریپت، Go و غیره.
  • طراحی و برنامه‌نویسی فرانت‌اند و بک‌اند وب‌سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها با زبان‌ها و تکنولوژی‌‌های روز نظیر جنگو، لاراول، نود جی اس، ری‌اکت، Vue.js و غیره.
  • توسعه نرم‌افزار برای سیستم عامل‌ها و پلتفرم‌های گوناگون.
  • برنامه‌نویسی موبایل برای پلتفرم‌های اندروید و iOS و غیره.
  • آموزش به‌کارگیری کتابخانه‌ها و فریمورک‌های گوناگون در برنامه‌نویسی حوزه‌های مختلف.
  • بازی‌سازی
  • برنامه‌نویسی رباتیک، آردوئینو، اینترنت اشیا و غیره.
  • طراحی، ساخت و کوئری‌نویسی سیستم‌های پایگاه داده‌ای.
  • برنامه‌نویسی هوش مصنوعی با زبان‌ها و کتابخانه های گوناگون مرتبط با شبکه‌های عصبی، یادگیری عمیق، یادگیری ماشین، NLP و غیره.
  • علم داده

از خصوصیات فیلم‌های آموزش فرادرس می‌توان به بهره‌مندی از دانش اساتید با تجربه و کیفیت تضمین شده محصولات اشاره کرد. لازم به ذکر است که در فرادرس می‌توانید به دوره‌های رایگان متعددی در حوزه برنامه‌نویسی دسترسی داشته باشید و همچنین پس از خرید فیلم‌های آموزش پولی به‌صورت نامحدود به آن دسترسی خواهید داشت. بنابراین با توجه به کیفیت و تنوع فیلم‌های آموزش ارائه شده می‌توانید با خیالی آسوده فیلم مربوط به یادگیری مهارت مورد نظر را انتخاب و یادگیری را شروع کنید یا اینکه مهارت‌های خود را با آن ارتقا دهید.

فردی در حال برنامه نویسی در لپتاپ خود - یادگیری برنامه نویسی با فرادرس

مسیر یادگیری پیشنهادی برای یادگیری برنامه‌نویسی

در این قسمت، فرض را بر این گذاشته‌ایم که شما فردی کاملاٌ مبتدی در زمینه برنامه‌نویسی هستید و قصد دارید تا این مهارت را شروع کنید. بر این مبنا، یک مسیر یادگیری را برای شما ترسیم می‌کنیم که با طی کردن آن می‌توانید به هدف خود که کسب مهارت برنامه‌نویسی است، دست یابید.

 تعیین هدف

همان‌طور که گفته شد، برنامه‌نویسی هم به لحاظ موضوعی و هم از نظر تنوع زبانی، بسیار گسترده است. هر کدام از این شاخه‌ها نیز به تنهایی می‌توانند دارای مؤلفه‌ها و شاخه و برگ‌های زیادی باشند. بنابراین، ابتدا لازم است تا هدف خود را از برنامه‌نویسی مشخص کنید. علاقه‌مندی شما به حوزه‌ای خاص - مثل برنامه‌نویسی و ایجاد وب‌سایت، پیاده‌سازی الگوریتم‌های هوش مصنوعی، تحلیل داده‌ها به منظور بیرون کشیدن اطلاعات خاص و بسیاری موارد دیگر - به همراه هدفی که از آن دارید - مثل کسب درآمد در سریع‌ترین زمان ممکن، پا گذاشتن در حیطه‌ای هیجان انگیز مثل هوش مصنوعی و غیره - می‌توانند در زبان، تکنولوژی‌ها و ابزارهای انتخابی شما تأثیرگذار باشند. با توجه به اینکه مفاهیم پایه برنامه‌نویسی در توسعه اپلیکیشن‌های گوناگون مشابه است، می‌توانید یکی از زبان‌های محبوب مانند پایتون را انتخاب کرده و مقدمات برنامه‌نویسی را با آن بیاموزید. همچنین می‌توانید از مطالبی که در مجله فرادرس منتشر شده‌اند برای آشنایی با حوزه‌ها و زبان مورد استفاده در آن‌ها کمک بگیرید.

انتخاب زبان

صرف‌نظر از اینکه قصد شما از برنامه‌نویسی، سرگرمی و رفع کنجکاوی است یا اینکه آن را برای مهارت شغلی و ارتقا وضعیت فعلی خود انتخاب کرده‌اید، اولین گام پیشِ رو، انتخاب زبان برنامه‌نویسی برای شروع یادگیری است. پاسخی صحیح برای این پرسش که بهترین زبان کدام است وجود ندارد زیرا موارد بسیاری نظیر میزان دشواری، محدودیت‌ها، سرعت، نوع پروژه، بودجه و غیره در این مورد دخیل هستند. به‌طور کلی، اینکه برای هر حوزه، کدام زبان به‌وسیله عموم کارشناسان توصیه می‌شود را در ادامه، فهرست کرد‌ه‌ایم.

  • اگر در تلاش برای توسعه فرانت‌اند وب‌سایت خود هستید، یادگیری زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت به‌دلیل فراهم آوردن کتابخانه‌های پیشرو، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. البته که با وجود محیط اجرای Node.js، امکان توسعه بک‌اند نیز به‌وسیله جاوا اسکریپ امکان‌پذیر شده است.
  • اگر قصد توسعه اپلیکیشن موبایل را دارید، جاوا می‌تواند زبان مناسبی برای شما باشد.
  • برای برنامه‌نویسی در زمینه هوش مصنوعی و علم داده، به‌طور معمول از زبان‌های پایتون یا R استفاده می‌کنند.
  • برای توسعه وب‌اپلیکیشن‌ها و بک‌اند وب‌سایت‌ها، فریمورک ASP.NET با یک زبان مانند سی‌شارپ جزو یکی از انتخاب‌های پیشِ روی شما می‌تواند باشد.
  • و غیره

زبان برنامه‌ویسی «پایتون» (Python) به‌عنوان زبانی چند منظوره، اوپن سورس، رایگان و قدرتمند، یکی از مواردی است که به‌دلایل گوناگون برای شروع یادگیری برنامه نویسی با فرادرس توصیه می‌شود. این زبان با فراهم آوردن کتابخانه‌های متعدد برای انجام وظایف گوناگون، روند یادگیری ساده‌تری - لااقل برای شروع - فراهم کرده است. سینتکس این زبان - نحوه نگارش دستورات - ساده است و باعث می‌شود تا به‌جای درگیر شدن با قواعد و پیچیدگی‌های غیر ضروری زبان، توجه و تمرکز خود را روی حل مسئله و پیاده‌سازی برنامه با سرعتی بیشتر معطوف کنیم. دستورات پایتون شباهت زیادی به جملات زبان انگلیسی دارد و فهمیدن کدهای آن برای افراد تازه‌کار در برنامه‌نویسی ساده است.

پایتون به لحاظ کاربردها می‌تواند در حیطه‌هایی نظیر برنامه‌نویسی وب، ایجاد رابط گرافیکی برای برنامه‌ها، توسعه نرم‌افزارها، پیاده‌‌سازی شبکه‌های عصبی و یادگیری عمیق، ایجاد و آموزش الگوریتم‌های یادگیری ماشین و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد. جالب است بدانید که برای ساخت پلتفرم‌های معروفی نظیر یوتیوب، اسپاتیفای و اینستاگرام نیز از پایتون استفاده شده است. این زبان ضمن افزایش سرعت توسعه برنامه مورد نظر، بین کارفرمایان نیز دارای تقاضای زیادی است.

با مطالعه آموزش متنی چگونه پایتون یاد بگیریم در فرادرس، آشنایی به‌نسبت مناسبی با این زبان برنامه‌نویسی پیدا می‌کنید. ضمن اینکه مسیر یادگیری جامعی را برای شما ترسیم می‌کند.

فیلم آموزش رایگان پایتون در فرادرس، زبان برنامه‌نویسی پایتون را به‌‌صورت رایگان مورد بررسی قرار داده است و پس از معرفی مؤلفه‌های اصلی آن با چند کتابخانه کاربردی در زمینه محاسبات، مصورسازی، دستکاری داده‌ها و بیرون کشیدن اطلاعات از وب نیز آشنا خواهید شد.

انتخاب محیط کدنویسی

برنامه‌نویسان برای نوشتن کدهای برنامه یا توسعه پروژه‌های خود از نرم‌افزارهایی به‌نام «محیط توسعه یکپارچه» (IDE) یا از برنامه‌های ساده‌تری استفاده می‌کنند که با نام کد ادیتور شناخته می‌شوند. این نرم‌افزارها، امکانات گوناگونی که هنگام توسعه برنامه به آن‌ها نیازمندیم نظیر محیطی برای نوشتن کدها، دیباگ، کامپایلر یا مفسر، مدیریت فایل‌ها، متعلقات پروژه و ویژگی‌‌هایی مانند رنگی‌کردن سینتکس را فراهم می‌کنند. برخی از این نرم‌افزارها با هدف برنامه‌نویسی با زبانی مشخص ساخته شده‌اند و برخی دیگر زبان‌های بیشتری را می‌توانند پشتیبانی کنند.

VS Code یکی از کد ادیتورهای محبوب و پرطرفدار است که توسط مایکروسافت عرضه شده است. این کد ادیتور اوپن سورس، از افزونه‌ها و پلاگین‌های گوناگون پشتیبانی می‌کند که به‌لطف آن، قابلیت‌های و پشتیبانی از زبان‌های متعدد را برای کاربران فراهم کرده است.

ویژوال استودیو کد به‌خوبی از زبان پایتون پشتیبانی کرده و به کمک پلاگین‌های موجود، قابلیت‌های لازم برای توسعه برنامه‌ها با این زبان را افزایش می‌‌دهد. هایلایت سینتکس، دیباگ، تکمیل خودکار، ادغام با Git، پشتیبانی از محیط مجازی و غیره، جزوی از این موارد هستند.

فیلم آموزش نصب و راه‌اندازی پایتون در VS Code در مسیر یادگیری برنامه نویسی با فرادرس، به‌طور رایگان به شما می‌آموزد که چگونه پایتون را در این کد ادیتور محبوب، راه‌اندازی کنیم.

ساختمان داده‌ها

ساختمان داده‌ها امکان ذخیره داده‌های برنامه را در ساختاری مشخص فراهم می‌کنند. هر کدام از ساختمان داده‌ها دارای ویژگی‌های مربوط به خود هستند و با در نظر گرفتن این خصوصیات، بهترین مورد را هنگام نوشتن برنامه خود انتخاب می‌کنیم.

فیلم آموزش سریع و آسان ساختمان داده‌ها به ‌طور رایگان در مسیر یادگیری برنامه نویسی با فرادرس، مفاهیم اصلی ساختمان داده‌ها نظیر آرایه، صف، پشته، لیست، درخت و گراف را به‌طور رایگان بیان می‌کند. افزودن بر اینکه با نحوه کار هر یک از این ساختارها آشنا می‌شویم، نحوه به‌کارگیری آن‌ها در برنامه خود را نیز یاد می‌گیریم.

برنامه نویس مشتاق در حال کدنویسی مقابل مانیتور خود

تمرین و کار عملی

در فیلم آموزش برنامه‌نویسی پایتون به‌همراه مثال‌های عملی در فرادرس، برنامه‌نویسی پایتون از ابتدا و با تشریح مثال‌های عملی آموزش داده می‌شود. انواع داده‌ها، عملگرها، دستورهای شرطی، حلقه‌ها، رشته‌ها، لیست، تاپل، دیکشنری، مجموعه، تابع، توابع بازگشتی، مدیریت استثناها، تابع‌های لامبدا، کار با فایل‌ها، عبارات با قاعده، مثال‌هایی در قالب پیاده‌سازی الگوریتم‌های مرتب‌سازی حبابی، درجی، انتخابی، ادغامی و سریع، جزو مواردی هستند که در این فیلم آموزشی بررسی می‌شوند.

برنامه نویسی شی گرا

«شی‌گرایی» (Object Oriented Programming) یکی از پارادایم‌ها یا رویکرد‌های برنامه‌نویسی محسوب می‌شود که برنامه‌نویسان را در نوشتن کدهایی منظم‌تر یاری می‌دهد. این رویکرد بر مفهوم «شی» (Objects) استوار است و - درست مانند دنیای واقعی - همه چیز را به‌صورت یک شی در نظر می‌گیرد. کدهای نوشته شده در قالب این اشیا می‌توانند شامل داده‌ها - یا خصوصیات - و متدهای مخصوص به خود باشند. این رویکرد به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا کدهای برنامه را به قطعات کوچک‌تری تبدیل کنند و تعاملات بین این قطعات را مدیریت کنند. در نتیجه ضمن افزایش خوانایی کد، اجرای سریع‌تر و آسان‌تر، تسهیل قابلیت استفاده مجدد از کدها، ساده‌سازی اصلاح، دیباگ و نگهداری از کدها و توسعه‌پذیری را برایمان به همراه خواهد داشت.

در فیلم آموزش رایگان آشنایی با مفاهیم اولیه شی‌گرایی در پایتون در فرادرس که در ادامه ملاحضه می‌کنید، مفاهیم شی‌گرایی نظیر Class، وراثت، چندریختی و غیره به زبانی ساده و به‌همراه مثال‌های عملی یاد می‌گیرید. با مشاهده این فیلم آموزش در مسیر یادگیری برنامه نویسی با فرادرس می‌توانید از مزایای این رویکرد برنامه‌نویسی در کدهای برنامه خود بهره ببرید.

پایگاه داده

«پایگاه‌های داده» (Databases) یا دیتابیس مجموعه‌ای ساختارمند از داده‌ها هستند که در حافظه‌ای ذخیره می‌شوند. با استفاده از نرم‌افزاهایی به‌نام سیستم مدیریت پایگاه داده یا DBMS می‌توانیم داده‌های مورد نظر را ذخیره، بازیابی و مدیریت کنیم. برنامه‌نویس به کمک این ابزار می‌تواند اطلاعات برنامه را به‌طور ساختارمند و دائمی در حافظه ذخیره کند و از ویژگی‌های فراهم شده متعدد نظیر جستجو، اعطای مجوز دسترسی - برای حفظ امنیت داده‌ها - و غیره بهره‌مند شود. به‌طور مثال، مطلبی که اکنون در حال مطالعه آن هستید، در یک پایگاه داده ذخیره شده و هنگام ورود شما به این صفحه، از پایگاه داده بازیابی و به شما نمایش داده شده است. در زبان پایتون کتابخانه‌های متعددی وجود دارد که با به‌کارگیری آن می‌توانید از امکانات پایگاه‌داده‌های گوناگون نظیر MySQL ،PostgreSQL ،SQLite و غیره استفاده کنید.

توسعه دهنده ای در حال کدنویسی در لپتاپ خود

کتابخانه های پایتون

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، زبان پایتون دارای مجموعه‌ای گسترده از کتابخانه‌های نرم‌افزاری است که این اکوسیستم ارزشمند از ماژول‌ها، توسعه سریع و کارآمد برنامه‌های مختلف را برای برنامه‌نویس امکان‌پذیر می‌سازد. بسته به حوزه‌ای که به آن علاقه‌مند هستید می‌توانید از مزیت این کتابخانه‌ها - که یکی از دلایل قدرتمندی پایتون به‌شمار می‌روند - بهره‌مند شوید. این کتابخانه‌ها در زمینه‌های متنوعی نظیر علم داده، ماشین‌لرنینگ، یادگیری عمیق، پردازش صوت و تصویر، بهینه‌سازی، ارتباط با پایگاه داده، رابط گرافیکی برنامه‌ها، ساخت بازی‌ها و بسیاری موارد دیگر توسط جامعه فعال و بزرگ پایتون ایجاد شده و می‌توانیم به آن‌ها دسترسی داشته باشیم.

در ادامه، برخی از آموزش‌های رایگان مرتبط با کتابخانه‌های پایتون در فرادرس را آورده‌ایم که مشاهده آن‌ها می‌تواند دانش شما را بسته به موضوع انتخابی گسترش دهد.

  • فیلم آموزش رایگان کتابخانه NumPy برای محاسبات علمی با پایتون در فرادرس، این کتابخانه قدرتمند پایتون که بر انجام طیف وسیعی از عملیات ریاضی روی آرایه‌ها متمرکز است را آموزش می‌دهد. در این فرادرس مباحثی نظیر انوع روش‌های ایجاد آرایه، ایجاد آرایه با لیست‌ها یا سایر اشیای شبه آرایه، آرایه‌های مقداردهی نشده، آرایه‌های با توابع لگاریتمی و غیره بیان می‌شود.
  • کتابخانه datetime یکی از ماژول‌های استاندارد این زبان است که ابزارها و کلاس‌های مربوط به تاریخ و زمان را برای برنامه‌نویس فراهم می‌کند. این ماژول، قابلیت‌ها و متدهای گوناگونی را در این زمینه فراهم کرده است. دانستن نحوه کار با این کتابخانه در برنامه‌نویسی وب، علم داده و به‌طور کلی هر برنامه‌ نیازمند کار با تاریخ و زمان، بسیار مفید است. فیلم آموزش رایگان ماژول Datetime برای مدیریت زمان در Python در فرادرس، اطلاعات سودمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در این فیلم آموزش، ضمن آشنایی با مفاهیم پایه‌ای زمان، نحوه کار با انواع گوناگون زمان، مدیریت زمان، محاسبه و نمایش زبان با کتابخانه datetime را آموزش می‌بینید.

یادگیری ماشین با پایتون‏‎

یادگیری ماشین یا ML یکی از حوزه‌های شناخته شده و پرطرفدار در علم داده و هوش مصنوعی است و به ساخت مدل‌ها و الگوریتم‌هایی می‌پردازد که با مرور دیتاست‌ها یاد می‌‌گیرند و از طریق دانشی که به‌دست می‌آورند ما را در انجام پیش‌بینی‌ها و اتخاذ تصمیم‌ها یاری می‌دهند. رویکردهای یادگیری ماشین در حوزه‌های مختلف نظیر NLP، بینایی کامپیوتر، تشخیص گفتار و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر می‌خواهید مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را در این زمینه گسترش دهید، زبان پایتون یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید انتخاب کنید. این زبان کتابخانه‌های متعددی را برای کار در این حوزه ارائه داده است تا به‌کمک آن‌ها بتوانید اپلیکیشن‌های مجهز به هوش مصنوعی را با سرعت و کارآمدی بیشتری توسعه دهید.

فیلم آموزش سریع و آسان یادگیری ماشین با پایتون در فرادرس، مباحث لازم برای یادگیری مفاهیم یادگیری ماشین را در زمانی کوتاه و به‌صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. در این آموزش ویدیویی با روش‌هایی نظیر رگرسیون، روش‌های کلاسیفیکیشن، SVM، شبکه عصبی، درخت تصمیم، دسته‌بندی با بیز و غیره، به‌صورت تئوری و عملی در پایتون آشنا خواهید شد.

همچنین در فیلم آموزش رایگان کتابخانه‌های پایتون برای یادگیری ماشین و یادگیری عمیق در فرادرس، با کتابخانه‌های مختلفی نظیر Numpy ،Pandas ،Matplotlib و Seaborn Scikit-Learn ،TensorFlow ،Keras و PyTorch آشنا خواهید شد.

در مسیر یادگیری برنامه نویسی هدف گذاری منطقی داشته باشید

در حوزه رو به رشد برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار، تعیین اهداف شغلی و دستیابی به آن، برای رشد شخصی و حرفه‌ای اهمیت بسیار زیادی دارد. فرقی نمی‌کند که برنامه‌نویسی ماهر هستید یا فردی که به‌تازگی قدم در این مسیر گذاشته، در هر حال، داشتن اهدافی شفاف که به‌لحاظ منطقی قابل دستیابی هستند می‌تواند شما را در مسیر موفقیت، با انگیز و متمرکز نگه دارند.

اهمیت تعیین اهداف قابل دستیابی در برنامه نویسی چیست؟

تعیین اهداف قابل دستیابی و معقول، دارای اهمیت زیادی است. در ادامه برخی مزیت‌های آن را فهرست کرده‌ایم.

  • هدف‌گذاری، مسیر و مقصد سفر یادگیری برنامه نویسی با فرادرس را برای شما واضح‌تر می‌سازد. به بیان دیگر به شما کمک می‌کند تا به پرسش‌هایی نظیر «در این مسیر به کجا می‌روم؟» و «چه موفقیت‌هایی را به‌دست می‌آورم؟» پاسخ دهید.
  • اهداف به عنوان محرک عمل می‌کنند و به شما انگیزه می‌دهند تا در چشم‌انداز بلندمدت خود ثابت‌قدم بمانید.
  • با مشخص کردن اهداف، این امکان برایتان فراهم می‌شود تا میزان پیشرفت خود در طول زمان را اندازه بگیرید. کسب موفقیت‌های دوره‌ای کوچک در این مسیر، ضمن افزایش اعتماد به نفس و احساس موفقیت را در شما تقویت می‌کند.
  • اهدافی که به‌خوبی تعیین شده‌اند، شما را به سرمایه‌گذاری در راستای توسعه حرفه‌ای خود ترغیب می‌کنند. به این صورت که به‌دنبال فرصت‌هایی برای آموختن فناوری‌های جدید و بهبود مهارت‌‌های خود خواهید بود. ضمن اینکه با صنعت در حال تغییر فناوری و حوزه برنامه‌نویسی، همگام می‌شوید.

یادگیری را با یک زبان برنامه نویسی شروع کنید

توصیه می‌شود تا در ابتدا، یک زبان برنامه‌نویسی یا تکنولوژی را به‌خوبی یاد بگیرید و سپس به سراغ سایر زبان‌ها بروید. پس از شناختن علایق خود و تعیین اهدافی که در کسب مهارت برنامه‌نویسی دارید، می‌بایست یک مورد را انتخاب کرده و با منابع مناسب آن را یاد بگیرید. سپس، با تمرین و کار عملی، مباحث را به‌خوبی درک کرده و مهارت خود را گسترش دهید. با توجه به اینکه بیشتر زبان‌های برنامه‌نویسی دارای مفاهیمی مشترک هستند - غیر از سینتکس و سایر خصوصیاتی که به‌طور معمول در زبان‌های گوناگون فرق دارند - این امکان وجود دارد تا پس از آموختن یک زبان، سایر زبان‌ها را خیلی راحت‌تر یاد بگیرید.

به‌طور مثال اگر قصد یادگیری طراحی سایت - فرانت‌اند، رابط کاربری و تجربه کاربری - را دارید. توصیه می شود تا فرایند یادگیری خود را با HTML و CSS شروع کنید و سپس به سراغ سایر بروید. در آموزش متنی چگونه طراحی سایت یاد بگیریم در فرادرس، راهنمایی‌های لازم برای ورود و پیشرفت در این حوزه به طور رایگان در اختیار شما قرار گرفته است.

جا به جا شدن بین زبان‌های گوناگون یا به‌اصطلاح، از این شاخه به آن شاخه پریدن در فرایند یادگیری برنامه نویسی با فرادرس، ضمن اینکه شما را از مسیر صحیح یادگیری این مهارت منحرف می‌کند، ممکن است حتی اسباب دل‌زدگی و از دست دادن انگیزه برای یادگیری حتی یک زبان را فراهم کند. باید بدانید که زبان‌های برنامه‌نویسی، خود یکی از ابزارهای توسعه انواع اپلیکیشن‌ها محسوب می‌شوند و با اینکه هر یک دارای مؤلفه‌های خاص خود هستند اما در اصل ما نحوه حل مسئله را می‌آموزیم. بنابراین پس از تحقیق اولیه و انتخاب زبان، با خیالی آسوده آن را یاد بگیرید و چندین پروژه - هر چند ساده - را با آن انجام دهید و مطمئن باشید که با این کار، آموختن سایر زبان‌ها برایتان ساده‌تر خواهد بود.

به طور منظم تمرین کنید

احتمالاً این ضرب‌المثل به گوشتان خورده که «کار نیکو کردن از پرکردن است». این عبارت به ما می‌گوید که با تمرین، سعی و تلاش در هر کاری می‌توانیم بر آن تسلط پیدا کرده و موفق شویم. مهارت برنامه نویسی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اهمیت تمرین پیوسته در یادگیری برنامه نویسی

تمرین مداوم برای افرادی که پا در مسیر یادگیری برنامه‌نویسی می‌گذارند ضروری است تا با تثبیت و تقویت آنچه که آموختند مهارت‌های خود را گسترش داده و بهبود بخشند.

کار عملی و تمرین کردن را می‌توان کلید تسلط بر هر مطارتی از جمله برنامه‌نویسی و توسعه اپلیکیشن‌ها دانست. این کار به برنامه‌نویسان امکان می‌‌دهد تا با قابلیت‌ها، خصوصیات، بهترین روش‌ها - برای حل مسائل - در زبان‌های برنامه‌نویسی گوناگون آشنا شوند و بتوانند از این موارد به‌طور مؤثری استفاده کنند. برنامه‌نویسان با تمرین کردن، ضمن اینکه بهره‌وری خود را افزایش می‌دهند، می‌توانند قابلیت حل سریع‌تر مسائل را نیز کسب کنند.

تمرین‌‌های منظم و پیوسته برنامه‌نویسی، مهارت شما را رفته رفته بیشتر می‌کنند. با نوشتن برنامه‌های بیشتر و توسعه پروژه‌های گوناگون با مشکلات مختلفی رو به رو خواهید شد. با پیگیری، تمرین و حل این‌گونه مشکلات یاد می‌گیرید تا در مواجهه با مسائل، مسیر درست را در پیش بگیرید. از این طریق می‌آموزید که مسائل را به بخش‌های کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم کرده و به‌دنبال راه‌حل‌هایی برای آن باشید. در نتیجه، تمرین‌های منظم و مداوم، به اندازه آموختن مفاهیم اصلی برنامه نویسی، مهم است و تأثیر دارد.

برخی از مزیت‌های تمرین پیوسته را در ادامه فهرست کرده‌ایم.

  • مهارت‌های تخصصی بهتر: تمرین‌های منظم و پیوسته به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا با قابلیت‌‌ها، ابزارها و زبان‌های گوناگون آشنا شوند و بهره‌وری بیشتری داشته باشند.
  • ماهر شدن در حل مسائل گوناگون: برنامه‌نویسان با کار روی پروژه‌های گوناگون، تفکر خلاقانه و انتقادی کسب کرده و می‌توانند مشکلات را بهتر و سریع‌تر رفع کنند.
  • افزایش اعتماد به نفس: با تمرین بیشتر، مسلط‌تر می‌شوید و این مورد ضمن افزایش اعتماد به نفس، به شما کمک می‌کند تا پذیرای پروژه‌های پیچیده‌تر و چالش‌های بیشتر شوید.
  • سازگاری راحت‌تر: چشم‌انداز برنامه‌نویسی و به‌طور کلی توسعه نرم‌افزار به‌طور مداوم در تحول و تغییر است. در این بین، برنامه‌نویسانی که تمرین بیشتری دارند، بهتر می‌توانند با فناوری‌های جدید و ترند‌های روز سازگار شوند.
  • ارتقای شغلی: تمرین‌های مدوم به برنامه‌نویسان امکان می‌دهد تا با به‌روز ماندن در حوزه خود، شانس بیشتری برای ارتقای شغلی و پیشرفت داشته باشند.
یک کودک در حال یادگیری برنامه نویسی با فرادرس

چگونه تمرین برنامه نویسی را در برنامه روزانه قرار دهیم

قرار دادن تمرین‌های عملی برنامه‌نویسی در برنامه روزانه خود می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، به‌خصوص هنگامی‌که مشغول سایر کارها هستیم و مسئولیت‌های دیگری را بر عهده داریم. با این وجود، ضروری است تا برای تمرین‌های مداوم هم اولویتی قائل شویم. در ادامه، نکاتی را در مورد گنجاندن تمرین‌ها در برنامه روزانه خود بیان کرده‌ایم.

  • اختصاص زمان‌هایی فقط برای تمرین: زمان‌های مشخصی را در طول روز برای انجام تمرین برنامه‌نویسی کنار بگذارید. این زمان می‌تواند ابتدای روز، هنگام ناهار و یا در ساعات پایانی روز باشد.
  • بهره‌مندی از دوره‌های آنلاین یا فیلم‌های آموزش: خوشبختانه منابع آنلاین بسیار زیادی نظیر فیلم‌های آموزش یادگیری برنامه نویسی با فرادرس وجود دارد که برای تکمیل یادگیری، تسلط بیشتر و تمرین برنامه‌نویسی ارائه شده‌اند. انجمن‌ها و سایت‌هایی که چالش‌های کدنویسی را فراهم می‌کنند نیز برای این منظور قابل استفاده هستند. مزیت استفاده از منابع موجود برای تمرین مهارت کدنویسی این است که ضمن تکمیل دانش برنامه‌نویسی، شما را با ترند‌ها و تکنولوژی‌های جدید این حوزه به‌روز نگه می‌دارد.
  • پیوستن به یک کامیونیتی: پیوستن به انجمنی از برنامه‌نویسان می‌تواند برای شما بسیار سودمند باشد. شما می‌توانید توانایی‌های برنامه‌نویسی خود را به اشتراک بگذارید و دیگران را در این مورد راهنمایی کنید یا برای حل چالش‌های خود کمک بگیرید و در انجام پروژه‌های مختلف مشارکت کنید. ضمن اینکه فیدبک‌هایی را در مورد کار خود دریافت می‌کنید.
  • کار روی پروژه‌های شخصی خود: برنامه‌نویسی و به‌طور کلی کار روی پروژه‌های شخصی خود، راهی عالی برای تمرین مهارت‌ها و به‌کار گرفتن موارد آموخته شده در عمل - و دنیای واقعی - محسوب می‌شود. ضمن اینکه می‌تواند راه بسیار خوبی برای ایجاد پرتفویی از نمونه کارهایتان باشد. این پرتفوی می‌تواند در جذب شما توسط کارفرمایان و بازار کار بسیار مؤثر باشد.

در آخر می‌توانیم بگوییم که تمرین‌های مستمر برای موفق شدن در این حوزه و تبدیل شدن به یک برنامه‌‌نویس حرفه‌ای دارای اهمیت بسیار زیادی است. هر چند که این کار مستلزم اختصاص زمان و انرژی است اما اگر با دید سرمایه‌گذاری برای به‌دست مهارتی پرتقاضا به آن نگاه کنید، ارزشش را دارد. با قرار دادن تمرین‌های عملی در برنامه روزانه خود، می‌توانید مهارت‌های خود را بهبود ببخشید، اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و دریچه‌ای از فرصت‌های جدید برای پیشرفت شغلی را برای خود باز کنید.

مسیر یادگیری پیشنهادی برای تمرین برنامه نویسی

پلتفرم فرادرس، فیلم‌های آموزش متعددی را در حوزه‌های گوناگون، به‌ویژه برنامه برنامه‌نویسی فراهم کرده است که بسیاری از این دوره‌ها به‌صورت پروژه محور و به‌صورت عملی، مهارت برنامه‌نویسی را آموزش می‌دهند. با توجه به زبان یا تکنولوژی مورد نظر می‌توانید دوره‌هایی که برای تکمیل یادگیری و تمرین مهارت کدنویسی ارائه شده‌اند را مورد استفاده قرار دهید.

 فهرست بیان شده، تنها به همین موارد خلاصه نمی‌شود. پلتفرم فرادرس برای بیشتر زبان‌های برنامه‌نویسی، فریمورک‌ها، کتابخانه‌ها و تکنولوژی‌ها، دوره فیلم آموزش و تمرین منتشر کرده است که در اینجا تنها به برخی از فیلم‌های آموزش اشاره کرده‌ایم.

برنامه نویس با انگیزه در حال یادگیری برنامه نویسی با فرادرس

غلبه بر چالش ها و حفظ انگیزه در یادگیری برنامه نویسی با فرادرس چگونه است؟

هنگام یادگیری برنامه‌نویسی - مانند آموختن هر مهارت دیگری - ممکن است با چالش‌ها و مسائل مختلفی رو به رو شوید. ضمن اینکه می‌بایست سینتکس - یا نحوه نوشتن دستورات - را بیاموزید، مفاهیم متعددی نیز برای یادگیری وجود که بیشتر آن‌ها شاید با دانش پیشین شما مرتبط نباشند.

چالش‌های رایج بر سر راه مبتدیان و نحوه رفع آن ها

مواجه شدن با چالش‌های گوناگون هنگام یادگیری مهارت برنامه‌نویسی کاملا طبیعی است. بسیاری از برنامه‌نویسان مبتدی هنگام طی کردن مسیر یادگیری، یک یا چند مرحله چالشی را تجربه می‌کنند ولی خبر خوش این است که بسیاری از این مراحل چالشی، مسائل مشابهی را شامل می‌شوند. جالب است بدانید که حتی برنامه‌نویسان با تجربه نیز گاهی اوقات به موانعی این‌چنینی بر می‌خورند.

دنبال زمانی برای اختصاص به کدنویسی هستید

پیدا کردن زمان مورد نیاز برای کسب مهارت کدنویسی ممکن است یکی از چالش‌های موجود برای خیلی از برنامه‌نویسانی باشد که به‌تازگی پا در این عرضه گذاشته‌اند. برای مقابله با این چالش کافی است هدفی را در ذهن خود، ایجاد و آن را تقویت کنید. به این فکر کنید که پس از تسلط به یک زبان برنامه‌نویسی چه فرصت‌هایی جدیدی متناسب با این مهارت‌های ارزشمند، پیشِ رویتان قرار خواهد گرفت. همچنین می‌توانید تمرکز و توجه خود را روی کدنویسی و انجام پروژه‌ای شخصی که به آن علاقه‌مند هستید معطوف کنید. با اینکه ممکن است پروژه‌های متعددی را هنگام گذراندن دوره‌ها پیاده‌سازی کرده باشید اما یافتن پروژه‌ای که اشتیاق انجام آن را داشته باشید، به شما کمک می‌کند تا انگیزه خود را در ادامه مسیر یادگیری برنامه نویسی با فرادرس حفظ کنید.

نکته دیگری که در این رابطه باید به یاد داشته باشید این است که داشتن نظم فردی برای پیدا کردن زمان مورد نیاز برای کدنویسی اهمیت زیادی دارد. برای این‌کار می‌توانید به برنامه شخصی خود نگاهی بیندازید و در زمان‌هایی که کار خاصی انجام نمی‌دهید یا زمان بین انجام ۲ کار مختلف، وقت مناسبی را برای اختصاص به کسب مهارت کدنویسی پیدا کنید.

می‌خواهید سریع تر یاد بگیرید

داشتن انگیزه برای آموختن برنامه‌نویسی و پشت سر گذاشتن دوره‌های سخت موجود در مسیر یادگیری، ضروری است اما ممکن است باعث شود تا در این مسیر عجله کنید. به یاد داشته باشید که یک کودک پیش از شروع به راه رفتن، حرکت با چهار دست‌ و پا را تمرین می‌کند. عجله در فرایند کسب مهارت برنامه‌نویسی نباید منجر به این شود که از مفاهیم پایه‌ای خیلی سریع عبور کنید. این مفاهیم بسیار مهم هستند و با استفاده از فیلم‌های آموزش برنامه‌نویسی مقدماتی در فرادرس، می‌توانید پایه خود در زبان مورد نظر را در مدت‌زمانی معقول قوی کنید. هر چه درک شما از مفاهیم مقدماتی و بنیادی برنامه‌نویسی عمیق‌تر باشد در آینده نیز مسیر ساده‌تری را در پیش خواهید داشت.

احساس نا امیدی می کنید

اگر از یک برنامه‌نویس حرفه‌ای و مجرب در این مورد سوال کنید، به‌طور قطع تأیید خواهد کرد که نااُمیدی و احساس ناکامی جزوی از فرایند یادگیری مهارت برنامه‌نویسی است. زیرا شما در حال یادگیری مفاهیمی هستید که شاید تا پیش از این، کاملاً با آن غریبه باشید. فراموش نکنید که شما یک برنامه‌نویس مبتدی هستید و هیچ برنامه‌نویس تازه‌کاری در ابتدای کار، عملکردی عالی ندارد. کمک گرفتن از اعضای جامعه برنامه‌نویسان زبان و حوزه مورد نظر در این‌گونه مواقع می‌تواند مفید باشد. دانستن این نکته نیز شما را از دل‌سردی نجات می‌دهد که حتی کدهای نوشته شده توسط برنامه‌نویسان باتجربه هم ممکن است دارای باگ باشد.

مبتلا به سندروم Imposter هستید

رو به رو شدن با مشکل‌ها و دوره‌های سخت در مسیر یادگیری برنامه نویسی با فرادرس کاملاً طبیعی است. در این‌گونه موارد ممکن است برنامه‌نویسان مبتدی فکر کنند که برای این کار ساخته نشده‌اند و شغل برنامه‌نویسی برای آن‌ها مناسب نیست. این مشکل که از عدم اعتماد به نفس ناشی می‌شود در ابتدای کار نیز شایع‌تر است. این واکنش به نام سندروم Imposter شناخته شده است و برای مقابله با آن باید سعی کنید تا تسلیم نشوید و در مسیر بمانید. شکست‌های مقطعی در یادگیری برنامه نویسی، طبیعی است حتی باعث می‌شود تا با عبور از آن به دانش شما افزودن شود.

برای کدنویسی از گوگل کمک می گیرید

اگر هنگام رویارویی با مشکلات به گوگل مراجعه می‌کنید و این را یکی از نقاط ضعف خود می‌دانید باید بگوییم اشتباه می‌کنید. استفاده از گوگل و بهره‌مندی از اطلاعات روی اینترنت نظیر وب‌سایت‌های پرسش و پاسخ مثل Stack Overflow «+» و همچنین هوش مصنوعی - نظیر چت‌بات‌های کنونی مجهز به AI از جمله چت‌بات هوش مصنوعی گوگل (گوگل جمنای کنونی یا Bard سابق)،‌ هوش مصنوعی بینگ - از ابزاهای مهم این مسیر به‌شمار می‌روند. حتی در بسیاری از تست‌های کدنویسی در مصاحبه‌های فنی هم دست شما را برای جست و جوی در گوگل باز می‌گذارند. زیرا گاهی اوقات به‌خاطر سپردن سینتکس، کلمات کلیدی، متدها و غیره ممکن است سخت باشد. به‌طور خلاصه می‌توان گفت تا زمانی‌که بدانید در کجا باید به‌دنبال پاسخ برای مشکلات برنامه‌نویسی خود باشید، در مسیر درستی قرار دارید.

انگیزه یادیگری را از دست داده اید

نداشتن انگیزه - یا انرژی ذهنی - فرایند کسب مهارت‌های گوناگون به‌خصوص برنامه‌نویسی را سخت می‌کند. با وجود اینکه هر فردی نیازمند محرک‌های خاص خود را برای انگیزه گرفتن است اما نسخه‌ای که شاید برای بیشتر ما کارساز باشد قرار گرفتن در میان افرادی است که علاقه‌مند به برنامه‌نویسی هستند و برای آن کار اشتیاق زیادی دارند.

سعی کنید با برنامه‌نویسان دیگری که در حال توسعه برنامه‌های جالب هستند معاشرت داشته باشید و از شور و شوق آن‌ها برای انگیزه گرفتن و ادامه یادگیری خود استفاده کنید. روزانه زمانی را به کدنویسی اختصاص داده و آن را در تقویم خود ثبت کنید. با افزایش مهارت‌های خود به‌طور روزانه این فرصت را پیدا می‌کنید تا از طریق برنامه‌نویسی کارهای بیشتری را انجام داده و با مشاهده نتایج، انگیره خود را افزایش دهید.

در یاد آوری آنچه آموخته اید مشکل دارید

یادگیری برنامه نویسی با فرادرس کمی متفاوت است با آموختن سایر موضوعاتی که نیازمند حفظ کردن موارد متعدد هستند. نوشتن کد و تمرین‌های مکرر، بهترین راه برای یادگیری برنامه‌نویسی و حفظ مهارت جدید محسوب می‌شوند. برنامه‌نویسی، موضوعی بسیار انتزاعی است و شما در واقع یک متن را به مجموعه‌ای از «اقدامات» (Actions) و گرافیک در کامپیوتر تبدیل می‌کنید که نمایان‌گر چیزی در دنیای فیزیکی است. پیشنهاد می‌شود برای تمرین، برخی از چالش‌های کدنویسی و پروژه‌‌های کدنویسی را انجام دهید.

نمی دانید از چه کسی کمک بگیرید

استفاده از دانش برنامه‌نویسان مجرب یکی از بهترین منابعی است که هنگام رویارویی با مشکلات می‌توانیم روی آن حساب کنیم. افزون بر جست و جوی گوگل، وب‌سایت Stack Overflow «+» نیز یکی دیگر از ابزارهای قابل استفاده در این مورد محسوب می‌شود. «اِستَک اورفلو» منبعی عالی برای برنامه‌نویسان است. هر برنامه‌نویسی ممکن است گاهی اوقات با مسائلی در مسیر کدنویسی خود مواجه شود. در این هنگام جامعه استک اورفلو به شما کمک می‌کند تا پاسخ خود را بیابید. تنهای کافی است تا سوال خود را بپرسید.

وب سایت Stack Overflow

نمی دانید که با کدام فناوری شروع کنید

تصمیم اینکه کدام زبان برنامه‌نویسی را برای شروع انتخاب کنید و کدام‌یک بیشتر با توانایی‌ها و علاقه‌مندی‌های شما سازگار هستند کار ساده‌ای نیست. همچنین، فهمیدن اینکه با مهارت‌های جدید خود چه کاری می‌توان کرد نیز ممکن است مشکل باشد. تمامی این ابهامات می‌توانند زمینه تردید را برای شما فراهم کنند. مطالعه مطالب پیشین مجله فرادرس در مورد انتخاب زبان‌های برنامه‌نویسی ممکن است برای شما مفید باشد.

نمی دانید که چه مواردی را باید بیاموزید

اگر در این مورد که چه چیزی را می‌بایست یاد بگیرید دچار ابهام هستید، یکی از راه‌های پیشنهادی، محدود کردن علاقه‌مندی‌هایتان است. به این فکر کنید که آیا به برنامه‌نویسی وب علاقه دارید یا می‌خواهید اپلیکیشن‌‌های تلفن همراه بسازید. ساخت بازی‌‌های ویدیویی برایتان جالب است یا ترجیح می‌دهید در حوزه ماشین لرنینگ فعالیت کنید.

پس از انجام این کار، می‌توانید با تحقیق در مورد عناوین شغلی خاص، از مهارت‌های مورد نیاز برای آن‌ها اطلاع یابید. فرادرس، آموزک و فیلم‌هایی را در این مورد عرضه کرده که بسته به نیاز خود می‌توانید از آن‌ها به ‌طور رایگان استفاده کنید. عناوین این فیلم‌ها را در ادامه فهرست کرده‌ایم.

مانتیورهای متعدد و یک برنامه نویس در حال کدنویسی در کامپیوتر خود

اهمیت پشتکار و حفظ نگرش مثبت در یادگیری برنامه نویسی با فرادرس چیست؟

برنامه‌نویسی ممکن است کار آسانی باشد و هر کسی بتواند مهارت آن را کسب کند اما تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس توانمند و ماهر، نیازمند صرف زمان، تلاش و داشتن تعهد است که در یک کلمه آن را با نام پشتکار می‌شناسیم.

پشتکار به توانایی ادامه دادن و کم‌نیارودن در مسیر کسب مهارت اشاره دارد، حتی هنگامی‌که با مشکلات و ناکامی‌ها رو به رو می‌شوید. اگر قصد دارید تا به برنامه‌نویس خوبی تبدیل شوید، می‌بایست بپذیرید که برنامه‌نویسی ممکن است پیچیده و پر از چالش‌های مختلف باشد. در مسیر یادگیری برنامه نویسی با فرادرس شاید با مشکلات متعددی بر خورد کنید. از خطاهای مربوط به سینتکس گرفته تا ایراد‌های منطقی و باگ‌هایی که مدیریت آن‌ها دشوار است. داشتن پشتکار به شما کمک می‌کند تا در این مسیر و هنگام رویارویی با سختی‌ها، انگیزه خود را حفظ کنید و روی اهداف خود متمرکز بمانید. دارا بودن یک چارچوب ذهنی مثبت در هر شغلی به‌خصوص برای برنامه‌نویسی اهمیت ویژه‌ای دارد. نگرش مثبت، انگیزه شما را افزایش می‌‌دهد و به شما کمک می‌کند تا چالش‌ها را به شکل بهتری مدیریت کنید. به طور کلی نیز، برنامه‌نویس را یاری می‌دهد تا نتایجی خوبی را برای خود و تیمش به‌دست آورد.

بهره‌مندی از کامیونیتی و پشتیبانی

به عقیده بسیاری از برنامه‌نویسان، یادگیری پیوسته برای به‌روز ماندن در این صنعت پویا ضروری است. خوشبختانه، کامیونیتی‌های فعال برنامه‌نویسان، اکوسیستم بسیار خوبی را برای آموزش پیوسته از طریق منابع مشترک، برنامه‌های راهنمایی یا «منتورشیپ» و فرصت‌های شبکه‌سازی فراهم می‌کنند. جوامع یا کامیونیتی‌های برنامه‌نویسان نقش مهمی را در امکان‌پذیر کردن یادگیری مداوم و پیشرفت حرفه‌ای توسعه‌دهندگان، بر عهده دارند.

مزایای پیوستن به کامیونیتی‌ برنامه نویسان چیست؟

کامیونیتی‌ها از طریق گرد هم آوردن برنامه‌نویسانی با سطوح مختلف در محیط‌های مشارکتی دیجیتال، امکان شبکه‌‌سازی، راهنمایی، فرصت‌های آموزشی و دسترسی به منابع مشترک را فراهم می‌کنند. برخی مزیت‌های پیوستن به این انجمن‌ها در رابطه با شبکه‌سازی، یادگیری و رشد را در ادامه آورده‌ایم.

  • شبکه‌سازی و روابط: در کامیونیتی‌ها می‌توانید با همکاران حرفه‌ای خود ملاقات کرده و از آن‌ها یاد بگیرد.
  • منتورشیپ: توصیه‌ها و راهنمایی‌های سودمندی را می‌توانید از برنامه‌نویسان ماهر دریافت کنید.
  • مشارکت: ایده‌پردازی و کار روی پروژ‌ه‌ها - با مشارکت دیگران - را امکان‌پذیر می‌سازد.
  • منابع: می‌توانید به مخازنی از کدها، ابزارها، مقالات و مواردی دیگر برای یادگیری شخصی، دسترسی داشته باشید.
  • رشد شغلی: مهارت‌های خود را در معرض نمایش قرار دهید و به فرصت‌های شغلی جدید دسترسی پیدا کنید.

مشارکت در چالش‌های کدنویسی و یافتن منتور

مشارکت در چالش‌های کدنویسی می‌تواند مهارت‌‌های برنامه‌نویسی شما را تقویت کند. این چالش‌ها توسط وب‌سایت‌ها یا سایر پلتفرم‌ها‌ نظیر HackerRank ،LeetCode ،Codewars و غیره ارائه می‌شوند و انجام آن‌ها می‌تواند بهبود مهارت کدنویسی، تفکر نقادانه، افزایش مهارت‌های الگوریتمی، آموختن تکنولوژی‌های جدید، مدیریت زمان، رشد شخصی و غیره را به همراه داشته باشد.

داشتن یک مربی یا منتور نیز می‌تواند شما را در مراحل گوناگون کسب مهارت کدنویسی،‌ یاری دهد. منتور، کسی است که تجربه زیادی در برنامه‌نویسی دارد و به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر موانع موجود را پشت سر گذاشته و به اهداف خود برسید و برای این منظور،‌ توصیه‌های بسیار سودمندی را به شما ارائه می‌دهد. دلایل زیادی وجود دارد که مفید بودن منتور برای برنامه‌نویس را نشان می‌دهد. در ادامه، برخی از موارد که منتور می‌تواند طبق آن‌ها توسعه‌دهنده‌ای کم‌تجربه را در راستای رشد و پیشرفت یاری دهد را آورده‌ایم.

  • می‌تواند شما را در نوشتن بهترین روش‌ها در کدنویسی یا «Best Practices» یاری کند.
  • می‌تواند مهارت‌های شما را افزایش دهد. همچنین، پیشنهادهای خوبی را در مورد انتخاب زبان یا تکنولوژی، با توجه به اهداف و توانایی‌های شما ارائه می‌دهد.
  • منابع مناسبی را برای رشد و پیشرفت شما معرفی می‌کند.
  • شما را در رشد شخصی یاری می‌دهد.
توسعه دهنده ای در حال مشاهده کدهای خود در مانیتور

فیلم های آموزش رایگان برنامه نویسی فرادرس

برای کسب مهارت و یادگیری برنامه نویسی با فرادرس همچنین می‌توانید از مجموعه فیلم‌‌های آموزش برنامه‌نویسی رایگان فرادرس استفاده کنید.

مجموعه فیلم آموزش برنامه نویسی رایگان
برای مشاهده فیلم‌های آموزش رایگان برنامه نویسی فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

جمع‌بندی

نرم‌افزارهای کامپیوتری به ما کمک می‌کنند تا برخی از وظایف را به‌طور مؤثر و دقیق‌تری انجام دهیم. دارا بودن مهارت نوشتن این‌گونه نرم‌افزارها به‌دلیل فراهم آوردن سطح بالایی از اتوماسیون، دارای اهمیت فوق‌العاده بالایی است. اصول برنامه‌نویسی کامپیوترها و سایر دستگاه‌ها که امروزه به‌کار گرفته می‌شود، تأثیر بسیار زیادی روی فناوری‌های جدید نظیر هوش مصنوعی، پردازش صدا و تصویر و سایر تکنولوژی‌های نوظهور خواهد داشت. با توجه به اینکه ما به‌دنبال راه‌هایی برای بهبود کیفیت زندگی خود از طریق این نرم‌افزارها هستیم، داشتن مهارت درک نحوه کار یک برنامه یا یک قطعه کد و همچنین توانایی کدنویسی، روز به روز اهمیت بالاتری پیدا می‌کند.

شروع سال نو را می‌توانید فرصتی بی‌نظیر برای کسب مهارت‌های گوناگون در نظر بگیرید. برنامه‌نویسی، یکی از مهارت‌هایی است که به‌کمک آن‌های می‌توانید به توسعه اپلیکیشن‌هایی بپردازید که برخی از کارها را اتوماسیون می‌کنند یا بازی‌هایی را بسازید که اسباب سرگرم شدن کاربر را فراهم کرده و اوقات خوشی را برای وی به‌وجود می‌آورند. بسیاری از این محصولات می‌توانند برای کاربر بسیار مفید باشند و کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود دهند. بنابراین یکی از مهارت‌هایی که در سال جدید می‌توانیم در راستای کسب آن تلاش کنیم، مهارت کدنویسی است.

در این مطلب از مجله فرادرس سعی بر این بوده تا یادگیری برنامه نویسی با فرادرس را تا حد ممکن به‌طور کامل به شما توضیح دهیم. مسیر یادگیری بهینه‌ای را با صرف کمترین هزینه برای شما بیان کردیم و علاوه بر بررسی بازار کار، چالش‌های محتمل و نحوه مقابله با آن‌ها،‌ استفاده از کامیونیتی و پشتیبانی و همچنین نکاتی در مورد حفظ انگیزه را مورد بررسی قرار دادیم.

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
robsonsousasololearnlinkedincodedamnbairesdevgitconnectedsmartbeardailyfuntechpwskillsmaddevscodecademy
۲ دیدگاه برای «در سال ۱۴۰۳ با فرادرس برنامه نویسی یاد بگیرید – راهنمای شروع»

سلام لطفا راهنمایی کنید که از کجا بفهمیم کدام زبان برنامه نویسی برای ما مناسب است؟


سلام، وقت شما بخیر؛

این که کدام زبان برنامه‌نویسی برای شما مناسب است، به عواملی مانند علاقه‌مندی شما به یک حوزه خاص یا میزان تجربه برنامه‌نویسی شما و غیره بستگی دارد. مثلاً اگر قرار است که اپلیکیشن موبایل و اندروید بسازید، زبان‌هایی همچون کاتلین یا جاوا می‌توانند گزینه مناسبی باشند یا برای برنامه‌نویسی وب، زبان جاوا اسکریپت برای شروع، انتخاب خوبی است. اگر هنوز حوزه خاصی را انتخاب نکرده‌اید و سابقه برنامه‌نویسی هم ندارید، با توجه به اینکه زبان‌های مختلف، مفاهیم و اصول مشابهی دارند، زبان پایتون (به دلیل ساده‌تر بودن در یادگیری) را می‌توانید انتخاب کنید. فیلم آموزش رایگان پایتون و برنامه نویسی سریع و آسان در ۱۴۰ دقیقه، این زبان را به‌صورت رایگان به شما یاد می‌دهد. همچنین مطالعه مطلب انواع برنامه نویسی، معرفی حوزه ها و کاربردهای مختلف برنامه نویسی می‌تواند برای شما مفید باشد.

از همراهی شما با مجله فرادرس، بسیار سپاسگزاریم و همچنین برای شما آرزوی موفقیت داریم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *