کد نویسی چیست؟ – به زبان ساده + منابع یادگیری

۱۲۵۰۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
کد نویسی چیست؟ – به زبان ساده + منابع یادگیری

تعریف کد نویسی فرایند ایجاد دستورالعمل‌‌هایی برای کامپیوترها با استفاده از زبان کدنویسی است. کدنویسی برای برنامه نویسی وب، برنامه نویسی موبایل و سایر حوزه‌هایی استفاده می‌شود که در زندگی روزمره ما به شدت تاثیر دارند. اما دقیقاً کد نویسی چیست و آیا کدنویسی همان برنامه نویسی است یا این دو با هم متفاوت هستند؟ در این مطلب به این دو سوال و بسیاری از سوالات مهم دیگر پیرامون کد نویسی پاسخ داده شده است.

فهرست مطالب این نوشته

اکثر افراد چه در داخل و چه در خارج قلمروی حوزه فناوری، اصطلاح کد نویسی و برنامه نویسی را شنیده‌اند. بسیاری از بهترین کسب و کارهای دنیای فناوری به مهارت‌های کدنویسی وابسته هستند. اگر بخواهیم در حوزه‌ای پردرآمد مثل مهندسی نرم‌افزار، برنامه نویسی وب یا علم داده فعالیت کنیم، درک کدنویسی و نحوه استفاده از کدها بسیار ضروری است. این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا به طور جامع متوجه شوید که کد نویسی چیست و کاربردهای کدنویسی چه هستند و همچنین پاسخ بسیاری از سوالات مهم دیگر را هم راجع به کد نویسی و برنامه نویسی در خواهید یافت.

کد نویسی یعنی چه و تعریف کد نویسی چیست؟

کد نویسی کامپیوتر در واقع استفاده از زبان کد نویسی یا همان زبان برنامه نویسی کامپیوتری برای ارائه مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها به کامپیوترها یا ماشین‌ها است تا آن‌ها اقدامات مورد نظر را اجرا کنند. کد نویسی در واقع شیوه‌ای است که انسان به واسطه آن با ماشین ارتباط برقرار می‌کند. این کدنویسی است که به ما اجازه می‌دهد تا نرم افزارهای کامپیوتری مثل برنامه‌های کاربردی، سیستم عامل و اپلیکیشن‌های موبایل بسازیم.

مرد پشت سیستم کامپیوتر (تصویر تزئینی مطلب کد نویسی چیست)

کد نویسی برای چه کاری استفاده می شود؟

کد نویسی برای برقراری ارتباط انسان با کامپیوتر استفاده می‌شود. برنامه نویسان از کد نویسی به منظور مشخص کردن دستورالعمل‌‌هایی برای کامپیوترها و سایر دستگاه‌ها استفاده می‌کنند تا برای آن‌ها تعیین کنند که چه اقداماتی باید انجام شود. همچنین از کدهای کامپیوتری برای برنامه نویسی وب سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و سایر فناوری‌هایی استفاده می‌شود که همه روزه با آن‌ها در تعامل هستیم. ممکن است ساده به نظر برسد، اما به راستی کد نویسی چگونه کار می‌کند و نحوه عملکرد آن به چه صورت است؟

نحوه کارکرد کدنویسی چگونه است؟

کد نویسی به این صورت کار می‌کند که دستورالعمل‌هایی با یک زبان برنامه نویسی ایجاد می‌شوند؛ کامپیوترها می‌توانند این دستورالعمل‌ها را درک و آن‌ها را پیاده‌سازی کنند. کامپیوترها ماشین‌هایی الکترونیکی هستند که با ترانزیستورها ساخته می‌شوند. ترانزیستورها هم در واقع کلیدهای روشن خاموش نیمه هادی به حساب می‌آیند. به‌طور خلاصه و به بیان ساده، وقتی تعداد بسیار زیادی، مثلاً ده‌ها هزار کلید روشن خاموش با هم ترکیب شوند، یک کامپیوتر ساخته می‌شود.

شخصی در حال فکر کردن به این وضوع که کد چگونه کار می کند

به بیان ساده نحوه عملکرد و کارکرد کد نویسی به این صورت است که کدهای دودویی (باینری) که همان ترکیب‌هایی از اعداد صفر و یک هستند، به این سوئیچ‌های روشن خاموش دستور می‌دهند خاموش (0) یا روشن (1) شوند. هر ترانزیستور یک عدد صفر یا یک را می‌گیرد و وقتی ده‌ها هزار ترانزیسوتر به صورت همزمان کار می‌کنند، کامپیوتر می‌تواند تعدادی از اعمال مختلف را انجام دهد و اجرا کند.

شوربختانه، اگر بخواهیم از کامپیوترها اینگونه استفاده کنیم که به صورت دستی برای هر ترانزیستور عدد صفر یا یک را بنویسیم، زمان بسیار زیادی تلف خواهد شد. بنابراین، مهندسان زبان‌های سطح بالا را توسعه دادند تا این فرایند سرعت بگیرد. برای اجرای یک عملیات خاص، به جای اینکه ترانزیستور را با کدهای ماشین (پایین‌ترین سطح کدها) خطاب قرار دهیم، برای تعداد زیادی از آن‌ها دستورالعمل صادر می‌کنیم.

کدنویسی به چه دردی می خورد و کاربرد کد نویسی چیست ؟

کدهای کامپیوتری برای بسیاری از اهداف و مقاصد مختلف مثل ساخت وب سایت یا توسعه و ساخت نرم افزار استفاده می‌شوند. پیشرفت‌های تکنولوژیکی سریعی که در طول دهه‌های اخیر شاهد آن‌ها بوده‌ایم، تاثیر وسیع و بسزایی را روی نحوه عملکرد همه چیز داشته‌اند. لازم است عمقی‌تر بنگریم تا بتوانیم ببینیم که مهم‌ترین و شاخص‌ترین تحولات در چه حوزه‌هایی رخ داده‌اند.

کامپیوترها جایگزین میلیون‌ها ساعت کار و سالن‌های بزرگ با ماشین‌های آنالوگ شده‌اند و به جای آن‌ها سیستم‌هایی سریع‌تر، ایمن‌تر و با قابلیت اطمینان بیشتر عرضه شده‌اند. عملکرد کامپیوترها وابسته به کدها و کدنویسی است و به همین دلیل در دنیای کامپیوتر کدها همه جا وجود دارند. استفاده از کامپیوترها در حوزه‌های مختلف روز به روز بیشتر می‌شود و از فناوری «ریزموج‌ها» (Microwave) گرفته تا نیروگاه‌ها، حضور کدهای برنامه نویسی در زندگی روزمره انسان‌ها بسیار پر رنگ است.

معرفی فیلم های آموزش کد نویسی و برنامه نویسی

در پلتفرم فرادرس، دوره‌های آموزشی گوناگون، بر اساس عنوان و موضوع طبقه‌بندی شده‌اند و صفحات وبی به صورت مجموعه‌های آموزشی در سایت فرادرس ایجاد شده است. مجموعه‌های متعددی برای آموزش کد نویسی و برنامه نویسی در سایت فرادرس در دسترس مخاطبان هستند. به بیان دیگر، برای زبان‌های کد نویسی مختلفی مثل پایتون، سی‌شارپ، PHP، جاوا و همچنین انواع حوزه‌های مختلف برنامه نویسی مثل توسعه وب، برنامه نویسی اندروید و بسیاری از موارد دیگر، مجموعه‌های آموزشی مختلفی ایجاد شده‌اند که علاقه‌مندان می‌توانند بسته به نیازشان و مسیر برنامه نویسی مورد علاقه خود از هر کدام از این مجموعه‌های آموزشی استفاده کنند. تنها کافی است عبارت «مجموعه آموزش ... فرادرس» را در موتورهای جستجو وارد و به جای علامت ۳ نقطه، موضوع مورد نظر خود را وارد کنیم.

اما بزرگ‌ترین، جامع‌ترین و اصلی‌ترین مجموعه آموزشی مرتبط با کد نویسی و برنامه نویسی در سایت فرادرس، «مجموعه دوره‌های آموزش برنامه نویسی» نام دارد. آن دسته از افرادی که برایشان این سوال به وجود آمده که کد نویسی چیست و اکنون پس از رسیدن به پاسخ سوال خود، قصد شروع یادگیری کد نویسی و برنامه نویسی را دارند، می‌توانند از این مجموعه آموزشی جامع و کاربردی فرادرس استفاده کنند. در تصویر فوق تنها برخی از دوره‌های آموزشی شاخص این مجموعه به عنوان نمونه آمده‌اند که البته به نوعی دارای ترتیب خاصی هستند و مسیری برای شروع یادگیری برنامه نویسی در شاخه‌های مختلف این حوزه را نشان می‌دهند.

  • برای مشاهده همه فیلم های آموزش کد نویسی و برنامه نویسی فرادرس و ورود به صفحه این مجموعه + اینجا کلیک کنید.

مسیری برای شروع یادگیری کد نویسی با دوره های فرادرس

در ادامه برخی از شاخص‌ترین دوره‌های مجموعه آموزش کد نویسی و برنامه نویسی فرادرس در قالب مسیری برای شروع به طور خلاصه معرفی شده‌اند:

  • فیلم آموزش رایگان اصول و مبانی کد نویسی و برنامه نویسی (زمان تقریبی: ۳، مدرس: دکتر سید مصطفی کلامی هریس): یادگیری اصول و مبانی کدنویسی و برنامه نویسی اولین گام یادگیری در این حوزه به حساب می‌آید و پیش از انتخاب زبان برنامه نویسی مورد نظر و مورد علاقه خود، استفاده از این دوره رایگان ضروری به نظر می‌رسد. برای مشاهده فیلم آموزش رایگان اصول و مبانی برنامه نویسی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش مبانی برنامه نویسی – الگوریتم و فلوچارت با رویکرد حل مسأله (زمان تقریبی: ۱۰ ساعت، مدرس: وحید اسدزاده): الگوریتم و فلوچارت نیز یکی از موضوع‌های مهم و پایه برای شروع برنامه نویسی به حساب می‌آید و در این دوره به میزان زیادی از مسائل مربوط به مبانی برنامه نویسی به خصوص مسائل ریاضی و منطقی پرداخته شده است. برای دیدن فیلم آموزش مبانی برنامه نویسی – الگوریتم و فلوچارت با رویکرد حل مسأله + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی پایتون Python - مقدماتی (زمان تقریبی: 20 ساعت، مدرس: پژمان اقبالی شمس آبادی): پایتون یکی از بهترین و محبوب‌ترین زبان‌ها برای شروع به حساب می‌آید؛ چرا که یادگیری آن آسان است و در بسیاری از حوزه‌های مختلف برنامه نویسی می‌توان از پایتون استفاده کرد. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی پایتون Python - مقدماتی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش HTML - مقدماتی (زمان تقریبی: ۳ ساعت، مدرس: محمد عبداللهی): البته HTML زبان کد نویسی یا برنامه نویسی محسوب نمی‌شود و در اصل زبان نشانه‌گذاری است: اما به هر حال در طراحی و برنامه نویسی وب زبان HTML حرف اول را می‌زند و افرادی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند حتماً باید HTML را یاد بگیرند. معمولاً برای شروع یادگیری برنامه نویسی پیشنهاد می‌شود با برنامه نویسی وب شروع کنیم. برای مشاهده فیلم آموزش HTML - مقدماتی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش جاوا اسکریپت (JavaScript) (زمان تقریبی: ۹ ساعت، مدرس: محمد عبداللهی): زبان جاوا اسکریپت در برنامه نویسی وب بسیار محبوب و پر استفاده است و یادگیری آن برای برنامه نویسان وب بسیار ضرورت دارد؛ اگر شخصی بخواهد در توسعه وب فعالیت کند، بعد از یادگیری HTML و CSS باید به سراغ یادگیری جاوا اسکریپت برود. برای مشاهده فیلم آموزش جاوا اسکریپت (JavaScript) + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی اندروید Android - مقدماتی (زمان تقریبی: ۱۶ ساعت، مدرس: محمدمهدی علیزاده): برنامه نویسی موبایل، به ویژه توسعه اندروید، یکی دیگر از حوزه‌های پرطرفدار برنامه نویسی به حساب می‌آید و بازارکار و درآمد خوبی هم دارد. افرادی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند، می‌توانند پس از گذراندن دوره‌های مربوط به آموزش مبانی برنامه نویسی، دوره برنامه نویسی اندروید را شروع کنند. البته یادگیری زبان کاتلین هم در این حوزه خیلی مهم است. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی اندروید Android - مقدماتی + کلیک کنید.

چرا کد نویسی مهم است ؟

کد نویسی بسیار مهم است، چون پایه و اساس اپلیکیشن‌های مدرن و برنامه‌های نرم‌افزاری را تشکیل می‌دهد. ظهور محصولات دیجیتالی امروزی تحولات عظیمی را در زندگی روزمره انسان‌ها بوجود آورده و باعث تسهیل چشمگیر امور روزمره زندگی انسان‌ها شده‌ است. بدون وجود کدنویسی هرگز نمی‌توانستیم بسیاری از محصولات دیجیتالی مفید امروزی را استفاده کنیم. از جمله این محصولات می‌توان به گوشی‌های هوشمند و هزاران اپلیکیشنی اشاره کرد که روزانه به کار می‌گیریم. مثلاً اپلیکیشن بانک‌ها یا خدمات تاکسی اینترنتی از جمله امکاناتی هستند که با کد نویسی فراهم شده‌اند و به وسیله آن‌ها رفاه، آسایش و کیفیت زندگی به میزان زیادی افزایش یافته است.

علاوه بر این، کد نویسی در حوزه برنامه نویسی وب هم بسیار حیاتی و مهم است و پایه و اساس این حوزه به حساب می‌آید. حتی خواندن همین مطلب در مجله فرادرس نیز بدون کدنویسی هرگز امکان‌پذیر نیست. در واقع در تمام زمینه‌های تخصصی نیاز به کدنویس یا همان برنامه نویس وجود دارد؛ از صنعت بیمه گرفته تا بازارهای سرمایه و همچنین از حوزه تحلیل داده تا بازاریابی اینترنتی، همه این‌ حوزه‌ها به کد نویسی وابسته هستند و بدون آن دچار چالش خواهند شد. با استفاده از کدنویسی سیستم‌های دیجیتالی توسعه داده شده‌اند که در حوزه‌های تخصصی مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود و وابستگی شدیدی به این سیستم‌ها وجود دارد.

شخصی در حال نوشتن کد در لپتاپ است

مزایای کد نویسی بسیار گسترده است و اگر کدنویسی را یاد بگیریم، امکان اشتغال در دامنه وسیعی از مشاغل پردرآمد در حوزه‌های تخصصی و صنایع مورد علاقه ما وجود خواهد داشت. به دلیل اینکه اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های نرم افزاری موتور محرکه جامعه مدرن به حساب می‌آیند، مهارت کد نویسی همچنان در آینده نیز به عنوان مهارتی بسیار ضروری و حیاتی مورد نیاز خواهد بود. در حقیقت، اداره آمار مشاغل پیش‌بینی کرده است که شغل‌های مرتبط با توسعه نرم افزار تا ۲۲ درصد رشد خواهند داشت. این یعنی اگر کد نویسی را یاد بگیریم به احتمال زیاد امنیت شغلی ما تضمین خواهد شد.

برای درک بهتر اهمیت کد نویسی در ادامه این بخش از مطلب کد نویس چیست به شرح مزایای آن پرداخته شده است.

مزایای کد نویسی چیست ؟

دلایل بسیاری برای یادگیری کدنویسی وجود دارند و به همین دلیل در ادامه به ارائه فهرستی از مزایای برجسته کد نویسی پرداخته شده است:

  • کدنویسی مهارتی پرتقاضا است که بسیاری از فرصت‌های حرفه‌ای را فراهم و به ما کمک خواهد کرد تا به امنیت شغلی مناسبی دست پیدا کنیم.
  • اکثر کارفرمایان به میزان زیادی برای مهارت‌های کد نویسی ارزش قائل می‌شوند و حاضرند حقوق‌های بالایی را برای کارمندانی در نظر بگیرند که با زبان‌های کدنویسی پراستفاده‌ای مثل جاوا، جاوا اسکریپت، پایتون و سایر موارد آشنایی دارند.
  • یادگیری برنامه نویسی به خودی خود کاری چالش‌برانگیز است و ثابت‌قدم بودن و عزم جزم ما را مورد آزمایش قرار می‌دهد.
  • یادگیری کد نویسی مهارت ریاضی و توانایی حل مسئله را در ما پرورش می‌دهد.

اگر می‌خواهید بدانید که آیا برنامه نویسی سخت است یا خیر، پیشنهاد می‌شود مطلب زیر را مطالعه کنید.

تفاوت برنامه نویسی و کد نویسی چیست ؟

تفاوت برنامه نویسی و کد نویسی این است که اصطلاح کدنویسی به وظیفه‌ای بسیار مشخص و مخصوص اشاره دارد؛ یعنی نوشتن کدهایی که به وسیله کامپیوترها قابل تفسیر باشند. از طرف دیگر، برنامه نویسی اصطلاحی است که برای توصیف مجموعه وسیع‌تری از پردازش‌ها و فرایندها به کار گرفته می‌شود. این فرایندها و پردازش‌های بیشتر در برنامه نویسی، امکان توسعه سیستم‌های پیچیده را فراهم می‌کنند.

به بیان دیگر، کد نویسی بخشی از برنامه نویسی به حساب می‌آید و برعکس این موضوع هم صحت ندارد. برنامه نویسی پروسه‌ای سطح بالا محسوب می‌شود، در حالی که کدنویسی فعالیتی خاص‌تر و محدودتر است. می‌توان کدنویسی را به عنوان بخشی حیاتی و ضروری از فرایند برنامه نویسی تعریف کرد. مطلب مرتبطی نیز در این خصوص پیش‌تر در مجله فرادرس منتشر شده است که می‌توان برای کسب اطلاعات بیشتر آن را مطالعه کرد.

اما در هر حال، برای درک بهتر هر یک از دو اصطلاح کد نویسی و برنامه نویسی در ادامه این بخش به طور خلاصه در قالب زیربخش‌هایی جداگانه به شرح چیستی هر یک پرداخته‌ایم.

کدنویسی چیست ؟

کد نویسی عملیات ترجمه دستورالعمل‌ها از زبان انسان به قالبی است که می‌تواند به وسیله ماشین‌ها درک و تفسیر شود. کد نویسی وظیفه‌ای بسیار مشخص است که می‌توان آن را تنها با یک کد ادیتور، مثل برنامه Notepad ویندوز هم انجام داد.

کدی نوشته شده در صفحه لپتاپ

برنامه نویسی چیست ؟

برنامه نویسی روشی است که برای توسعه سیستم‌های دیجیتال پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد. برنامه نویسی فعالیتی فراتر از این است که فقط بخواهیم برای طرح‌ریزی راهکاری منطقی برای یک مسئله کد نویسی کنیم. بر خلاف اکثر تعاریف «کد نویسی»، برنامه نویسی شامل مباحثی مثل ساختمان داده‌ها و الگوریتم‌ها هم می‌شود.

برنامه نویسی نیازمند استفاده از ابزار بسیار بیشتری نسبت به کدنویسی است. از جمله این ابزار می‌توان به نرم افزارهای مربوط به تشکیل تیم برنامه نویسی و مدیریت آن‌ها، طراحی و تست نرم افزار اشاره کرد. در خصوص بحث چیستی برنامه نویسی هم قبلاً مطلبی جامع و کاربردی در مجله فرادرس منتشر شده است که می‌توان برای مطالعه بیشتر در این خصوص به آن مراجعه کرد.

جمع بندی تفاوت کدنویسی و برنامه نویسی

همان‌طور که بر اساس تعاریف بالا می‌توان ملاحظه کرد، کد نویسی زیرمجموعه‌ای از برنامه نویسی به حساب می‌آید و در واقع می‌توان گفت که برنامه نویسی شامل کدنویسی هم می‌شود. تفاوت کدنویسی و برنامه نویسی بسیار ظریف و نامحسوس است و درک آن می‌تواند دشوار باشد. موضوع اصلی این مطلب کد نویسی است و در ادامه بیشتر به آن پرداخته می‌شود. قطعاً با مطالعه کامل این نوشته و درک کامل چیستی کد نویسی می‌توان تفاوت برنامه نویسی و کد نویسی را هم بهتر متوجه شد.

زبان برنامه نویسی یا زبان کد نویسی چیست؟

زبان برنامه نویسی درست مثل زبان‌های مختلفی مثل انگلیسی و فارسی، وسیله‌ای است که با استفاده از آن می‌توان ارتباط برقرار کرد. زبان انسان‌ها که آن را «زبان طبیعی» (Natural Language) خطاب می‌کنند، برای برقراری ارتباط میان انسان‌ها با یکدیگر استفاده می‌شوند، اما زبان‌های برنامه نویسی برای ارتباط انسان با کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هر زبان برنامه نویسی دارای مجموعه‌ای از قوانین است که مشخص می‌کنند کدها چگونه باید نوشته شوند. این قوانین، «زبان ماشین» (Machine Language) یا همان زبان کامپیوترها را به زبان انسان‌ها نزدیک‌تر می‌کنند. از زبان‌های کدنویسی برای ساخت صفحات وب، اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های کامپیوتری نیز استفاده می‌شود.

تصویری شماتیک از مفهوم کدنویسی

انواع زبان‌های برنامه نویسی مختلفی در دسترس‌اند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص به خودشان را دارند. کدنویسان و برنامه نویسان، زبان برنامه نویسی مناسب را بسته به عوامل مختلفی مثل کاربرد مورد نظر، محبوبیت آن زبان در حوزه‌ای مشخص یا تطبیق‌پذیری آن زبان با پروژه‌ای خاص انتخاب می‌کنند. در ادامه، ۱۰ تا از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی فهرست شده‌اند. همچنین پیش‌تر مطلب جامعی هم در این خصوص منتشر شده است که می‌توان برای اطلاعات بیشتر آن را مطالعه کرد.

چه تعداد زبان کدنویسی در جهان وجود دارد؟

بر اساس شاخص TIOBE، در مجموع حدوداً ۲۷۴ زبان کد نویسی وجود دارد. این فهرست در TIOBE مبتنی بر کارکرد و میزان شهرت یک زبان کد نویسی تهیه شده و در سایر منابع تعداد زبان‌های کد نویسی بسیار بیشتر اعلام شده است. هر فردی می‌تواند ساخت زبان برنامه نویسی را انجام دهد و به همین دلیل، هزاران زبان برنامه نویسی در دنیا وجود دارد که البته از اکثر آن‌ها به دلیل استفاده تعداد محدودی از افراد چندان شناخته شده نیستند.

برای اینکه بتوانیم تخمین درستی نسبت به تعداد زبان‌های برنامه نویسی مورد استفاده بزنیم، می‌توانیم به سراغ گیت‌هاب (GitHub) برویم که یک پلتفرم بسیار معروف و محبوب توسعه نرم افزار به حساب می‌آید. در وب‌سایت گیت‌هاب، پروژه‌های منبع آزاد میزبانی می‌شوند که به وسیله بیش از ۳۰۰ زبان کد نویسی مختلف نوشته شده‌اند. محبوب‌ترین زبان‌های کدنویسی در پلتفرم گیت‌هاب، شامل جاوا اسکریپت، پایتون و جاوا می‌شوند. برخی از این زبان‌های برنامه نویسی سنتی هستند، در حالی که سایر آن‌ها به عنوان زبان‌های اسکریپتی شناخته می‌شوند.

چه چیزی باعث می شود یک زبان کدنویسی منحصربفرد باشد؟

کارکردها و ویژگی‌های خاص هر زبان کد نویسی باعث می‌شوند هر یک نسبت به دیگری متفاوت و متمایز باشد. بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی نسبتاً ساده هستند، اما هر کدام‌ کار متفاوتی را انجام می‌دهند. برای مثال، جاوا اسکریپت به عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی عمدتاً در حوزه برنامه نویسی وب و توسعه فرانت اند به کار گرفته می‌شود. از طرف دیگر اما، پایتون زبانی همه منظوره است و مثلاً هم در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و هم برای توسعه وب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتخاب زبان کد نویسی به صلاحدید و اختیار برنامه نویس انجام می‌شود، زیرا معمولاً برای یک هدف خاص می‌توان بیش از یک زبان را انتخاب کرد و چند گزینه‌ای روی میز است. اکثر افراد زبانی را انتخاب می‌کنند که بین عملکرد مناسب و سادگی استفاده، در آن تعادل وجود دارد.

زبان کد نویسی سطح بالا و زبان سطح پایین یعنی چه و این دو چه تفاوتی با هم دارند؟

راه‌های مختلفی برای دسته‌بندی انواع زبان‌های کد نویسی وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین دسته‌بندی‌ها برای انواع زبان‌های برنامه نویسی، «سطح» (Level) آن زبان است. زبان‌های سطح پایین به کدهای «دودویی» (باینری) نزدیک‌ترند، در حالی که زبان‌های سطح بالا به زبان‌های انسان‌ها نزدیکی بیشتری دارند. معمولاً یادگیری برنامه نویسی با یک زبان سطح بالا بسیار راحت‌تر است، در حالی که استفاده از زبان‌های برنامه نویسی سطح پایین باعث می‌شود برنامه نویسان آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

 یادگیری کدام زبان کد نویسی از همه آسان تر است؟

می‌توان گفت در درجه اول یادگیری پایتون نسبت به سایر زبان‌های کدنویسی آسان‌تر است، زیرا پایتون زبانی بسیار سطح بالا است و سینتکس ساده‌ای دارد. مهم‌تر از همه اینکه پایتون زبانی همه‌منظوره به حساب می‌آید و پس از یادگیری آن می‌توان وارد حوزه‌های تخصصی مختلف شد و حتی می‌توان در صورت نیاز حوزه فعالیت خود را تغییر داد و مثلاً از حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به حوزه برنامه نویسی بک اند با جنگو مهاجرت کرد.

همچنین یادگیری زبان‌های CSS ،HTML و جاوا اسکریپت نیز آسان است. البته HTML و CSS زبان کد نویسی یا برنامه نویسی به حساب نمی‌آیند و به ترتیب زبان «نشانه‌گذاری» (Markup) و «استایل‌دهی» (Style Sheet) محسوب می‌شوند. این ۳ زبان پایه و اساس برنامه نویسی وب را تشکیل می‌دهند و با توجه به اینکه حوزه برنامه نویسی وب یکی از محبوب‌ترین، رایج‌ترین و پرتقاضاترین حوزه‌های برنامه نویسی است، اهمیت زیادی دارد. اگر این ۳ زبان را به خوبی یاد بگیریم، تقریباً می‌توان گفت امنیت شغلی ما در آینده تضمین خواهد شد، زیرا بازار کار توسعه وب در اکثر کشورها پر رونق است و همیشه تقاضا برای استخدام برنامه نویس وب به تعداد زیاد وجود دارد.

اکثر برنامه‌ها و دروه‌های آموزش برنامه نویسی وب با آموزش HTML آغاز می‌شوند. زبان HTML به ما امکان می‌دهد تا بتوانیم ساختار صفحات وب را توسعه دهیم. سپس نوبت به یادگیری CSS فرا می‌رسد که برای قالب‌بندی و استایل‌دهی به صفحات خام HTML مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نهایت۷ آموزش جاوا اسکریپت آغاز می‌شود که نسبت به دو زبان HTML و CSS پیچیده‌تر است و به واقع یک زبان کد نویسی یا همان برنامه نویسی به حساب می‌آید. از جاوا اسکریپت برای تعاملی کردن وب سایت‌ها استفاده می‌شود.

سخت ترین زبان کد نویسی چیست ؟

سخت‌ترین زبان کد نویسی برای یادگیری، زبان C++‎ است، اگرچه تعداد زبان‌های کد نویسی سخت کم نیست. به این دلیل C++‎ یکی از سخت‌ترین زبان‌های کدنویسی برای یادگیری به حساب می‌آید که سینتکس پیچیده‌ای دارد. همچنین انعطاف‌پذیری این زبان هم زیاد است، یعنی با استفاده از C++‎ می‌توان تقریباً برنامه نویسی هر کارکرد معقول به لحاظ فنی را انجام داد.

دختری در حال فکر کردن به انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب

از جمله سایر زبان‌هایی که یادگیری آن‌ها دشوار است، می‌توان به Haskell ،LISP ،Prolog و Malbolge اشاره کرد. یادگیری این زبان‌های برنامه نویسی بسیار دشواری دارد و بهترین کار این است که پیش از یادگیری آن‌ها کمی تجربه کد نویسی داشته باشیم. برای مثال، اگر با زبان برنامه نویسی C آشنایی داشته باشیم، یادگیری C++‎ بسیار آسان‌تر خواهد بود.

پر استفاده ترین زبان کد نویسی چیست ؟

با استناد به کانون کد نویسی و پلتفرم تحقیقاتی محبوب Stack Overflow، رایج‌ترین زبان کدنویسی، جاوا اسکریپت است. تحقیقات Stack Overflow در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که ۶۹ درصد از برنامه نویسان حرفه‌ای از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند. از جمله سایر زبان‌های کدنویسی رایج نیز می‌توان HTML و CSS را نام برد که توسط ۵۶ درصد افراد حرفه‌ای استفاده می‌شوند. همچنین زبان SQL که در مدیریت بانک اطلاعاتی حرف اول را می‌زند نیز توسط ۵۱ درصد مورد استفاده قرار می‌گیرد. پایتون، تایپ‌اسکریپت و Node.js نیز در فهرست رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین زبان‌های کدنویسی قرار می‌گیرند.

آیا یادگیری کد نویسی سخت است ؟

خیر، یادگیری کد نویسی چندان دشوار نیست. کدنویسی حوزه‌ای بسیار رایج محسوب می‌شود و به همین دلیل، منابع یادگیری بسیار زیادی هم برای آن وجود دارد. بنابراین، با توجه به منابع زیاد و با کیفیتی که در این زمینه پیدا می‌شود، فرایند یادگیری کد نویسی هم بسیار تسهیل شده است. به طور میانگین برای اکثر افراد، بین ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد تا بتوانند یک زبان کد نویسی را یاد بگیرند.

البته لازم است به این نکته هم اشاره شود که برنامه نویسی شاخه‌ها و انواع مختلفی دارد و هر کدام به لحاظ میزان سختی متفاوت هستند. برای مثال، معمولاً گفته می‌شود که برنامه نویسی وب فرانت‌اند نسبت به برنامه نویسی هوش مصنوعی بسیار ساده‌تر است و به همین دلیل هم معمولاً برای شروع، اکثر افراد به سراغ یادگیری HTML و CSS می‌روند. در واقع برخی از حوزه‌ها و شاخه‌های کد نویسی، مخصوصاً هوش مصنوعی، نیازمند دانش ریاضی و آمار هم هستند که همین مسئله باعث می‌شود کمی یادگیری دشوارتر شود.

معمولاً استفاده از دوره‌های آموزشی آنلاین از طریق اینترنت بهترین راه برای یادگیری کد نویسی است، زیرا می‌توان در هر ساعت و مکانی به یادگیری پرداخت و ویدیوهای آموزشی را چندین بار مشاهده کرد تا درک کامل نسبت به مفاهیم بدست آید. برای کد نویسی، دوره‌ها و آموزش‌های ویدیویی رایگان بسیاری هم در اینترنت وجود دارند. یکی از دوره‌های آموزشی رایگانی که می‌توان یادگیری کد نویسی را با آن آغاز کرد، دوره اصول و مبانی برنامه نویسی است.

برنامه کامپیوتری چیست ؟

برنامه کامپیوتری فایلی متنی است که به عنوان دفترچه راهنمای دستورالعمل‌ها برای کامپیوتر عمل می‌کند. وقتی اپلیکیشنی را اجرا می‌کنیم، در واقع داریم به کامپیوتر می‌گوییم که فایل متنی را بخواند و دستورات داخل آن را اجرا کند. برنامه نویسان و کد نویسان کامپیوتری از زبان‌های کدنویسی مختلفی برای توسعه و ساخت نرم‌افزار استفاده می‌کنند.

بسته به قدرت پردازشی کامپیوتر، یک سیستم می‌تواند مقدار زیادی از دستورالعمل‌ها را بررسی و با سرعتی بسیار زیاد آن‌ها را دنبال کند. انسان نمی‌تواند به سرعت کامپیوتر هزاران خط کد را در کم‌ترین زمان بخواند و تشخیص دهد چه گام‌هایی را باید دنبال کند.

الگوریتم در کد نویسی چیست ؟

الگوریتم در برنامه نویسی و کد نویسی مجموعه‌ای از قوانین است که بر اساس آن‌ها خروجی‌هایی از ورودی‌های دریافت شده تولید می‌شوند. همچنین به فرایندی الگوریتم می‌گویند که جزئیات مشخص و ملموسی را از گام‌های مورد نیاز برای حل یک مسئله یا رسیدن به یک هدف تعیین می‌کند.

مفهوم الگوریتم در برنامه نویسی

اگر فهرستی داشته باشیم که حاوی چند آیتم باشد، می‌توان از یک الگوریتم برای جستجوی یک ورودی خاص، مرتب‌سازی لیست و یا ورودی‌های جدید استفاده کرد. این روزها الگوریتم‌ها بسیار پرکاربرد و پراستفاده هستند. برای مثال هر وقت از گوشی هوشمندمان برای سفارش غذا استفاده می‌کنیم یا جستجویی را در اینترنت انجام می‌دهیم، در واقع داریم از یک الگوریتم استفاده می‌کنیم.

می‌توان الگوریتم را مثل یک دستور آشپزی در نظر گرفت؛ ابتدا کار با مواد اولیه شروع می‌شود (ورودی‌ها)، سپس دستورالعمل‌های آشپزی (روال‌ها) دنبال می‌شوند و در آخر، غذا (خروجی) حاضر می‌شود. برای اینکه بتوان مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را به عنوان الگوریتم در نظر گرفت، باید شاخص‌های مشخصی رعایت شده باشند. در ادامه به شرح این شاخص‌های کیفی پرداخته شده است.

ویژگی های یک الگوریتم خوب در کدنویسی چیست؟

در ادامه ویژگی‌های یک الگوریتم با کیفیت و مناسب فهرست شده است.

  • وضوح و شفافیت: یک الگوریتم کدنویسی باید کاملاً بدون ابهام باشد و هر گام به وضوح و بدون وجود هیچ خطا یا سوءتفاهمی ارائه شده باشد.
  • ساده و آسان: لازم است یک الگوریتم تا حد امکان ساده و سر راست باشد. الگوریتم‌های خوب باید بخش آغازین، بخش میانی و بخش پایانی داشته باشند. نکته کلیدی این است که تنها باید آنچه را در الگوریتم بگنجانیم که کاملاً ضروری است.
  • استقلال نسبت به زبان کد نویسی: کدنویس باید بتواند از الگوریتم مربوطه در هر زبان کامپیوتری استفاده کند.

کاربرد کد نویسی چیست و در کجا از آن استفاده می‌شود؟

کد نویسی در سیستم‌های دیجیتالی نظیر تلفن‌های همراه، ماشین حساب‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تلویزیون‌های هوشمند و بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی و حوزه‌های تخصصی مختلف دیگر کاربرد دارد. در حالی که در علوم کامپیوتر با ایده‌های نظری سطح بالا سر و کار داریم، تقریباً تمام جنبه‌های زندگی امروزی به کدنویسی وابسته است. در همه خودروهای جدید، تقریباً برای کنترل تمام قابلیت‌ها از سیستم‌های تهویه گرفته تا تزریق سوخت در انژکتور از کد نویسی استفاده می‌شود. در شهرها از کامپیوترها و کدنویسی برای مدیریت چراغ‌های راهنمایی استفاده می‌شود.

سیستم‌هایی که قبلاً آنالوگ بودند، اکنون با استفاده از سیستم‌های کامپیوتری بهینه‌سازی شده‌اند. قابلیت کد نویسی و سیستم‌های کامپیوتری دیجیتال این امکان را برای مهندسان فراهم ساخته‌اند تا سیستم، ماشین و ساختاری بهینه‌تر و کم‌هزینه‌تر بسازند. فراتر از آن، در برخی از پیشرفته‌ترین حوزه‌های فنی، مثل هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نیز از کد نویسی و برنامه نویسی استفاده می‌شود.

کد نویسی را چگونه یاد بگیریم؟

این روزها، قدرت انتخاب زیادی برای یادگیری کدنویسی وجود دارد و تقریباً گزینه‌های موجود نامحدود هستند. با استناد به اداره آمار مشاغل، تعداد زیادی از کدنویسان و برنامه نویسان مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته‌های مرتبط با کامپیوتر دارند. اگرچه، در خصوص بعضی از زبان‌های برنامه نویسی خاص، برخی از کارفرمایان مشکلی با استخدام فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌ها و افراد متخصص در حوزه‌های غیر مرتبط با کدنویسی ندارند.

 شخصی در حال یادگیری کدنویسی است

راه‌های زیادی برای یادگیری کد نویسی وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به شرکت در کلاس‌های حضوری، ثبت‌نام در بوت‌کمپ‌های برنامه نویسی، استفاده از اپلیکیشن‌های آموزش کد نویسی، خرید دوره‌های آموزش برنامه نویسی و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. در این بخش به برخی از بهترین روش‌های یادگیری کد نویسی در بخش‌هایی جداگانه پرداخته شده است.

یادگیری کدنویسی با استفاده از وب سایت های آموزشی

تعداد زیادی از وب‌سایت‌های آموزشی در اینترنت وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای یادگیری و تمرین کد نویسی استفاده کرد. این وب‌سایت‌ها هم به زبان انگلیسی و هم به زبان فارسی در دسترس هستند. از جمله سایت‌های انگلیسی خوب برای یادگیری کدنویسی می‌توان به سایت Treehouse اشاره کرد. همچنین اگر ترجیح بر یادگیری با استفاده از محتوای متنی باشد،‌ سایت W3Schools یکی از بهترین سایت‌ها به زبان انگلیسی است.

فرادرس یکی از بزرگ‌ترین و جامع‌ترین پلتفرم‌های آموزش آنلاین به زبان فارسی در زمینه کد نویسی و بسیاری از حوزه‌های تخصصی دیگر است. تاکنون در سایت فرادرس تعداد بسیار زیادی دوره آموزش ویدیویی با محوریت کدنویسی و برنامه نویسی ارائه شده است که اکثر آن‌ها به صورت پروژه‌محور و به بیان ساده تهیه شده‌اند. برای اکثر زبان‌های کدنویسی و بیشتر شاخه‌های مختلف برنامه نویسی مجموعه‌ها و دوره‌های آموزشی متعددی در پلتفرم فرادرس در دسترس مخاطبان قرار دارد. لازم به ذکر است که بسیاری از دوره‌های آموزش کدنویسی فرادرس رایگان هستند.

همچنین برای افرادی که محتوای متنی را ترجیح می‌دهند نیز مطالب آموزشی بسیاری در پلتفرم فرادرس تولید شده است که در زمان تدوین این مقاله همه آن‌ها رایگان هستند. کافی است به وب‌سایت مجله فرادرس مرجعه و زبان برنامه نویسی مورد نظر یا هر موضوع دیگر را جستجو کنیم تا بتوان به تعداد زیادی از مطالب آموزشی مختلف دسترسی پیدا کرد.

یادگیری کدنویسی با استفاده از اپلیکیشن های آموزش برنامه نویسی

استفاده از اپلیکیشن‌های یادگیری کدنویسی یکی از بهترین روش‌های یادگیری به حساب می‌آید، چرا که همه جا در دسترس هستند و معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که جنبه سرگرمی دارند. بسیاری از اپلیکیشن‌های موبایلی وجود دارند که به کاربران اجازه می‌دهند مهارت‌های کد نویسی را تمرین کنند و مراحل مختلف دوره‌ها را فارق از مکان و زمانی خاص بگذرانند.

اپلیکیشن فرادرس را می‌توان یکی از کاربردی‌ترین و جامع‌ترین اپلیکیشن‌های آموزشی به زبان فارسی به حساب آورد. با نصب این اپلیکیشن روی دستگاه‌های همراه می‌توان به هزاران دوره آموزشی مختلف، به ویژه تعداد زیادی از دوره‌های آموزش برنامه نویسی و کدنویسی دسترسی داشت. تمام دوره‌هایی که در سایت فرادرس موجودند، از طریق اپلیکیشن هم قابل دسترسی هستند و با گوشی موبایل می‌توان به راحتی از طریق رابط کاربری بهینه‌سازی شده اپلیکیشن فرادرس به آن‌ها دسترسی داشت. تعداد زیادی از ویدیوها و دوره‌های آموزش کد نویسی در اپلیکیشن فرادرس رایگان هستند.

استفاده از اپلیکیشن فرادرس برای یادگیری کد نویسی

همچنین، در ادامه برخی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های کدنویسی به زبان انگلیسی فهرست شده‌اند:

  • SoloLearn
  • Enki
  • Codehub
  • Programming Hub
  • Grasshopper
  • Encode
  • Programming Hero

سایر روش‌های یادگیری کدنویسی کدامند؟

علاوه‌بر ۲ روش استفاده از وب‌سایت آموزشی و اپلیکیشن برای یادگیری کدنویسی، روش‌های دیگری هم وجود دارند. البته روش‌های دیگر به اندازه ۲ روش معرفی شده چندان کارایی ندارند، اما به هر حال هر شخصی ممکن است با روش خاصی راحت‌تر باشد و با استفاده از آن بهتر و سریع‌تر کد نویسی را یاد بگیرد. بنابراین در این بخش تنها به فهرست کردن روش‌های دیگر بسنده شده است:

  • بوت‌کمپ‌های کدنویسی
  • کلاس‌های آموزشی با اعطای مدرک
  • «دوره‌های آموزش آنلاین آزاد انبوه» (Massive Open Online Course | MOOC)
  • خودآموزی

چگونه کد نویسی را رایگان یاد بگیریم؟

در حال حاضر یادگیری کد نویسی به صورت رایگان بسیار ساده است. اینترنت منبع آموزشی عظیمی برای کدنویسان، برنامه نویسان و توسعه دهندگان مشتاق به حساب می‌آید. با وجود اینکه معمولاً بوت‌کمپ‌های برنامه نویسی و برخی از دوره‌های آموزشی آنلاین هزینه‌های بالایی دارند، اما بسیاری از منابع آموزشی رایگان هم در اینترنت موجود است.

معرفی فیلم های آموزش رایگان کد نویسی فرادرس

فیلم های آموزش کد نویسی رایگان فرادرس

در پلتفرم فرادرس نیز تعداد زیادی ویدیو و دوره آموزشی رایگان برای کد نویسی وجود دارد که با مراجعه به قسمت «همه آموزش‌ها» و انتخاب گزینه برنامه نویسی در قسمت دسته‌بندی و همچنین تیک زدن گزینه رایگاه در قسمت هزینه آموزش می‌توان تمام دوره‌ها و ویدیوهای آموزشی رایگان کد نویسی فرادرس را به ترتیب محبوبیت مشاهده و بررسی کرد با یک محاسبه اجمالی می‌توان دریافت که در زمان انتشار این مطلب، بیش از ۳۶۰ دوره آموزش کدنویسی رایگان در سایت فرادرس در دسترس است. پیوند دسترسی به همه دوره‌های رایگان آموزش کد نویسی فرادرس در ادامه آمده است.

معرفی مطالب آموزش رایگان کد نویسی مجله فرادرس

مطالب آموزش برنامه نویسی مجله فرادرس

در زمان انتشار این مطلب، تمام مطالب آموزش کد نویسی مجله فرادرس رایگان هستند و می‌توان پس از ورود به سایت مجله فرادرس وارد منوی برنامه نویسی شد و به کلیه مطالب برنامه نویسی منتشر شده در مجله دسترسی پیدا کرد. البته بهتر است موضوع مورد نظر خود و هر آنچه می‌خواهیم بدانیم را در قسمت جستجوی سایت مجله وارد کنیم و جستجوی مورد نیاز خود را انجام دهیم. برای بسیاری از موضوعات داغ و رایج برنامه نویسی مطالبی جامع و کاربردی در دسترس قرار دارند.

معرفی سایت های خارجی آموزش رایگان کد نویسی

فهرستی که در ادامه ارائه شده است، شامل سایت‌هایی می شود که حداقل تعداد کمی کلاس یا همان دوره کد نویسی رایگان را ارائه می‌کنند و همچنین انواع دیگری از منابع آموزشی رایگان کدنویسی را هم می‌تواند در آن‌ها پیدا کرد.

برای یادگیری رایگان برنامه نویسی با استفاده از سایت‌های خارجی باید آشنایی کافی با زبان انگلیسی وجود داشته باشد. در حقیقت مهارت خواندن و حتی نوشتن متون انگلیسی، به خصوص متون تخصصی کد نویسی برای یادگیری کد نویسی بسیار اهمیت دارد و افرادی که می‌خواهند وارد دنیای کدنویسی شوند، حتماً لازم است بخش اصلی وقت، بودجه و انرژی خود را به یادگیری زبان انگلیسی اختصاص دهند.

با استفاده از سایت‌های خارجی فهرست شده در این بخش می‌توان به راحتی کد نویسی را یاد گرفت. مثلاً می‌توانیم یاد بگیریم چگونه وب‌سایت شخصی خودمان را بسازیم، الگوریتمی ایجاد کنیم که داده‌ها را مرتب‌سازی می‌کند یا اپلیکیشن موبایل ساده‌ای را توسعه دهیم.

  • BitDegree
  • Udemy
  • Microsoft Learn
  • SoloLearn
  • Coursera
  • Khan Academy
  • edX
  • W3Schools
  • GeeksforGeeks
  • MIT OpenCourseWare
  • Codecademy
  • FutureLearn
  • The Odin Project
  • Skillcrush
  • Code Avengers

یادگیری کد نویسی چقدر زمان می برد؟

بسته به روش مورد استفاده، به طور کلی می‌توان گفت یادگیری کد نویسی بین ۳ ماه تا ۴ سال ممکن است زمان ببرد. مثلاً اگر از روش شرکت در بوت‌کمپ کدنویسی استفاده کنیم، این نوع دوره‌ها اکثراً فشرده هستند و مثلاً می‌توان یک زبان کد نویسی را در ۳ ماه یاد گرفت. اما هزینه بوت‌کمپ‌ها بالاست و به دلیل فشردگی آن‌ها و همچنین حضوری بودن بسیاری از آن‌ها، کیفیت یادگیری پایین است و حتی در بسیاری از مواقع احتمال دارد در حین برگزاری، کلاس‌ها کنسل شوند و برگزاری ادامه بوت‌کمپ لغو شود.

از طرف دیگر، اگر روش یادگیری کد نویسی از طریق تحصیل در رشته کامپیوتر را انتخاب کنیم، حداقل ۴ سال زمان لازم است. برای یادگیری کد نویسی حتماً لازم نیست مدرک تحصیلی کامپیوتر داشته باشیم و ۴ سال زمان بسیار زیادی است. در رشته کامپیوتر تنها برنامه نویسی تدریس نمی‌شود و بسیاری از موضوعات دیگر مرتبط با علوم و مهندسی کامپیوتر نیز ارائه می‌شوند. افراد می‌توانند به جای صرف ۴ سال زمان برای تحصیل در رشته‌های مختلف گروه کامپیوتر، زمنیه و شاخه مورد علاقه خود را در خصوص کد نویسی مشخص کنند و تنها به یادگیری مباحث مهم و ضروری مورد نیاز برای آن حوزه خاص بپردازند تا زمان کمتری تلف شود.

یک شخص با هودی در فضای ماتریکس

همچنین بسیاری از روش‌های دیگر هم برای یادگیری کدنویسی وجود دارند که در بخش‌های قبلی به آن‌ها اشاره شد و مدت زمان مورد نیاز برای هر یک از این روش‌ها متفاوت است. به جرأت می‌توان گفت که استفاده از دوره‌های ویدیویی آموزش آنلاین بهترین روش برای یادگیری کد نویسی است. البته در خصوص مدت زمان یادگیری با استفاده از آموزش‌های آنلاین به میزان زیادی به خود شخص بستگی دارد و باید حتماً اراده و پشتکار لازم برای یادگیری سریع‌تر وجود داشته باشد.

برخی از پلتفرم‌های آموزش آنلاین دوره‌های خود را با محدودیت زمانی می‌فروشند و در صورت پایان مدت زمان تعیین شده برای اتمام دوره‌ها، بابت تمدید زمان استفاده از دوره و دریافت مدرک، هزینه اضافی دریافت می‌کنند. این مسئله می‌تواند باعث شود افراد انگیزه بیشتری برای اتمام دوره در مدت زمانی مشخص شده داشته باشند و سعی کنند در چارچوب تعیین شده دوره را به اتمام برسانند و در آزمون شرکت و مدرک دوره را در همان زمان مقرر دریافت کنند تا متحمل هزینه اضافی نشوند.

آیا کد نویسی شغل مناسبی است؟

بله، حرفه کد نویسی مسیر شغلی بسیار خوبی است. با یادگیری مهارت‌های کد نویسی، می‌توان به عنوان نمونه، تبدیل به یک برنامه نویس کامپیوتر، توسعه دهنده نرم افزار، مهندس نرم افزار یا متخصص امنیت سایبری شد. این‌ها همه مشاغلی هستند که حقوق بالایی دارند و معمولاً درآمد آن‌ها نسبت به میانگین بیشتر است. بنابراین، انتخاب کدنویسی به عنوان یک حرفه شغلی به لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه و منطقی است.

طبق نمودارهای ارائه شده توسط اداره آمار مشاغل، امنیت شغلی در حوزه کد نویسی بسیار بالا است. به احتمال زیاد با فعالیت در شغل مرتبط با کدنویسی در محیطی پرتکاپو قرار خواهیم گرفت که در آنجا با همکارانی دارای تفکرات مشابه تعامل خواهیم داشت. همچنین، فعالیت حرفه‌ای در حوزه کدنویسی به این دلیل انتخاب بسیار خوبی است که به طور مداوم ما را فعال و پر جنب و جوش نگه خواهد داشت. در این حرفه لازم است به طور دائم مطالعه کنیم و یاد بگیریم تا با آخرین فناوری‌ها آشنا باشیم و عقب نمانیم؛ این خودش کمک خواهد کرد به لحاظ ذهنی همواره هوشیار و تیزبین باشیم.

کد نویسی در چه مشاغلی مفید واقع می شود؟

مسیر شغلی کد نویسی تنها محدود به حوزه توسعه نرم‌افزار نمی‌شود. تعداد زیادی از مشاغل پرتقاضا و پردرآمد وجود دارند که می‌توان در آن‌ها از مهارت‌های کد نویسی خود استفاده کرد. در ادامه تعدادی از مسیرهای شغلی کمتر شناخته شده کد نویسی به ترتیب میزان درآمد از زیاد به کم فهرست شده‌اند.

درآمد برنامه نویسی چقدر است؟

میانگین حقوق برنامه نویس در ایران در حدود ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومان است. حداقل حقوق پرداختی به یک کدنویس که معمولاً برای کارآموزان برنامه نویسی و برنامه نویسیان تازه‌کار در نظر گرفته می‌شود در ایران برابر با حداقل میزان تعیین شده در قانون کار است. حداکثر حقوق دریافتی هم که بیشتر به برنامه نویسان حرفه‌ای و باتجربه (ارشد) و همچنین مدیران پروژه‌ها و تیم‌های برنامه نویسی پرداخت می‌شود، تقریباً برابر با ۵۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

یک شخص در حال کار با لپ تاپ روی تپه ای از پول (تصویر تزئینی مطلب کد نویسی چیست)

همچنین طبق داده‌های ارائه شده توسط BLS، متوسط درآمد کدنویس در ایالات متحده آمریکا در حدود ۹۰ هزار دلار در سال یعنی معادل نزدیک به ۵ دلار در ساعت است. همچنین توسعه‌دهندگان ارشد نیز بیش از ۱۲۰ هزار دلار در سال حقوق می‌گیرند. بهاین ترتیب مطلب کد نویسی چیست در اینجا به پایان می‌رسد. در بخش آخر به ارائه یک جمع‌بندی اجمالی پرداخته‌ایم.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی شد تا حد امکان به طور جامع و با بیانی ساده به این سوال پاسخ داده شود که کد نویسی چیست و همچنین بسیاری از سوالات پیرامون این موضوع نیز پاسخ داده شدند. دو اصطلاح کد نویسی کد نویسی به نوشتن دستورالعمل‌های لازم برای کامپیوتر با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی گفته می‌شود.

برای ارائه پاسخ دقیق‌تر به سوال کد نویسی چیست باید گفت در واقع برای برقراری ارتباط با کامپیوتر باید دستورات لازم به وسیله زبان‌های برنامه نویسی توسط انسان کدنویسی شوند، زیرا کامپیوتر نمی‌تواند زبان روزمره انسان‌ها را درک کند. البته زبان‌های کدنویسی هم به طور مستقیم برای کامپیوتر قابل درک نیستند و کامپیوترها فقط می‌توانند پایین‌ترین سطح انتزاع، یعنی دنباله‌هایی از اعداد صفر و یک را بفهمند و لازم است زبان‌های برنامه نویسی به زبان صفر و یک یا همان زبان ماشین ترجمه شوند که این فرایند به دو روش، با استفاده از کامپایلر یا مفسر انجام می‌شود.

در این مطلب علاوه بر پاسخ دادن به سوال کد نویسی چیست پیرامون تفاوت برنامه نویسی با کدنویسی هم بحث شد و متوجه شدیم که برنامه نویسی نسبت به کدنویسی پیچیده‌تر است و در واقع کد نویسی یکی از اجزا، بخش‌ها یا مراحل برنامه نویسی به حساب می‌آید.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
CAREER KARMA
۴ دیدگاه برای «کد نویسی چیست؟ – به زبان ساده + منابع یادگیری»

خوب بود، ممنون.


‌با سلام و احترام؛

صمیمانه از همراهی شما با مجله فرادرس و ثبت بازخورد سپاس‌گزاریم.

از اینکه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته بسیار خشنود و مفتخریم.

برای شما سلامتی و موفقیت آرزومندیم.
‌‌

ممنون از این مقاله کاربردی


با سلام و احترام؛

صمیمانه از همراهی شما با مجله فرادرس و ارائه بازخورد سپاس‌گزاریم.

از اینکه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته بسیار خشنود هستیم.

برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *