کندل دوجی پایه بلند چیست؟ – نحوه تشخیص و استفاده به زبان ساده

۹۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
کندل دوجی پایه بلند چیست؟ – نحوه تشخیص و استفاده به زبان ساده

کندل دوجی پایه بلند یکی از انواع کندل‌های موجود در نمودار شمعی است که در آن قیمت باز شدن و بسته شدن کندل یکسان یا بسیار نزدیک به هم است. کندل دوجی پایه بلند دارای سایه‌های بالایی و پایینی بلندی است که آن را از کندل‌های دوجی معمولی متفاوت می‌کند. کندل دوجی پایه بلند این موضوع را بیان می‌کند که قیمت در تایم‌فریم مربوطه نوسان بالایی را تجربه کرده است اما در نهایت به همان قیمت باز شدن کندل برگشته است. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که کندل دوجی پایه بلند چیست و پس از معرفی آن نحوه تشخیص و استفاده از این کندل را بیان می‌کنیم. در ادامه نحوه ترید و مراحل آن را با استفاده از این کندل شرح می‌دهیم و توضیحاتی درباره انواع این الگوی کندلی ارائه می‌کنیم.

997696

کندل دوجی پایه بلند چیست؟

«کندل دوجی پایه بلند» (Long Legged Doji) یکی از انواع کندل‌ها در تحلیل تکنیکال است که دارای سایه‌های بلند بالایی و پایینی است. قیمت باز شدن و بسته شدن در این کندل تقریبا یکسان است که باعث می‌شود این کندل بدنه بسیار کوچکی داشته باشد.

کندل دوجی پایه بلند
کندل‌های دوجی پایه بلند

مفهوم کندل دوجی پایه بلند چیست؟

کندل دوجی پایه بلند نوعی عدم قطعیت از روند آتی قیمت در نمودار را بیان می‌کند. کندل دوجی پایه‌ بلند ممکن است نشانه‌ای برای شروع مرحله تثبیت در نمودار قیمت باشد. در این حالت قیمت ممکن است با تشکیل یک الی دو کندل دوجی پایه‌ بلند به‌تدریج در بین محدوده‌ای متراکم شود یا خود را برای شکست محدوده‌ای رنج و شروع روندی جدید آماده کند.

زمانی که کندل‌های دوجی در روندهای صعودی و نزولی بازار تشکیل می‌شوند، برای تریدرها اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. در این هنگام تشکیل کندل‌های دوجی پایه بلند به‌معنی ایجاد تعادل در میزان عرضه و تقاضا در بازار مربوطه است. این تعادل در میزان عرضه و تقاضا ممکن است باعث تغییر جهت روند در بازار مربوطه شود. این موضوع به این معنی است که قیمت قدرت خود را برای ادامه روند قبلی از دست داده است که این موضوع باعث ایجاد تغییراتی در احساسات بازار می‌‌شود.

برای مثال در روندهای صعودی قیمت بسته شدن کندل‌ها بالاتر از قیمت باز شدن آن‌ها است. این موضوع بیان‌گر روندی صعودی در بازار است. اما زمانی که در این حالت کندل‌های دوجی پایه‌ بلند در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، این مفهوم را می‌‌رساند که خریداران و فروشندگان با هم در حال نبرد هستند.

در این حالت در برخی مواقع خریداران می‌توانند قیمت‌ها را افزایش دهند ولی دوباره فروشندگان با افزایش میزان عرضه در بازار مربوطه باعث کاهش قیمت‌ها می‌شوند. بنابراین رفتار قیمت در زمان تشکیل کندل دوجی پایه بلند متفاوت از حالتی است که بازار در روندی صعودی یا نزولی قرار دارد.

کندل دوجی پایه بلند می‌تواند در تایم‌فریم‌های مختلفی تشکیل شود. اما زمانی که این کندل در تایم‌فریم‌های بالاتر تشکیل می‌شود به دلیل اینکه تریدرهای زیادی در شکل‌گیری آن نقش دارند، از اهمیت و اعتبار بیشتری در نمودار قیمت برخودار می‌شود. کندل دوجی پایه بلند یکی از انواع کندل‌های دوجی است. از دیگر کندل‌های دوجی می‌توان به کندل دوجی سنجاقک و کندل دوجی سنگ قبر اشاره کرد.

نحوه تشخیص کندل دوجی پایه بلند

برای اینکه بتوانیم کندل دوجی پایه بلند را در نمودار قیمت تشخص دهیم، می‌بایست موارد زیر را در کندل‌ها بررسی کنیم.

  • قیمت‌های باز شدن یا بسته شدن یکسان یا بسیار نزدیک به هم که باعث ایجاد بدنه‌ای بسیار نازک در آن‌ها می‌شود. در این حالت این کندل‌ها می‌توانند به هر رنگی باشند.
  • سایه‌های بلند در بالا و پایین بدنه که این سایه‌ها هم‌اندازه هستند یا اندازه‌هایی بسیار نزدیک به‌هم دارند.
  • بدنه در این الگوهای شمعی در برابر سایه‌های آن بسیار کوچک است که می‌توان آن را نادیده گرفت.
تشخیص کندل دوجی پایه بلند در نمودار
تشخیص کندل دوجی پایه بلند در نمودار

نحوه استفاده از کندل دوجی پایه بلند

از کندل دوجی پایه بلند می‌توان برای شناسایی میزان ضعف روندهای صعودی و نزولی در بازارهای مالی استفاده کرد. با توجه به اینکه کندل دوجی پایه بلند نشان‌دهنده عدم ثبات در بازار و نوسان شدید در قیمت است، بنابراین زمانی که این نوع کندل در بازارهای مالی تشکیل می‌شود، وجود عدم قطعیت در روندهای صعودی و نزولی را در بازار مربوطه بیان می‌کند.

برای اینکه بدانیم نحوه استفاده از کندل دوجی پایه بلند چیست، در ادامه درباره این الگو در روندهای صعودی و نزولی توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

کندل دوجی پایه بلند در روندهای صعودی

این الگوی شمعی ممکن است در ادامه روندهای صعودی یا نزولی تشکیل شوند. در این حالت زمانی که الگوی کندل پایه بلند در میانه روندهای صعودی تشکیل شود، این موضوع را بیان می‌کند که روندهای صعودی در مسیر حرکت افزایشی خود دچار ضعف شده‌اند.

در این حالت در صورتی که این روندهای صعودی در نزدیکی نواحی مقاومتی باشند، احتمال برگشت روند وجود دارد. در غیر این صورت پس از تشکیل این الگوی کندلی با افزایش فشار خرید احتمال ادامه روندهای صعودی در بازار وجود دارد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید بعد از تشکیل کندل دوجی پایه بلند در نمودار قیمت، با افزایش فشار خرید، روند صعودی تقویت شده است. در این مثال تریدرها می‌توانند پس از عبور قیمت از سایه بالایی کندل دوجی پایه بلند وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند.

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که کندل دوجی پایه بلند در روندهای نزولی چیست و این الگو را در روندهای نزولی شرح می‌دهیم.

ورود به معامله در زمان رسیدن قیمت به بالای سایه کندل دوجی پایه بلند (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

کندل دوجی پایه بلند در روندهای نزولی

از کندل‌های دوجی پایه بلند می‌توان برای ارزیابی میزان قدرت و ضعف روندهای نزولی در بازارهای مالی نیز استفاده کرد. زمانی که روندهای بازار نزولی است و کندل‌های قرمز نزولی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، این امکان وجود دارد که با کم شدن میزان عرضه در بازار از قدرت روندهای نزولی کم شود. در این حالت در صورتی که قدرت خریداران افزایش پیدا کند، احتمال برگشت قیمت به سطوح بالاتر قیمتی بیشتر می‌شود. این موضوع باعث تشکیل کندل دوجی پایه بلند در روندهای نزولی می‌شود.

یادگیری الگوهای شمعی با فرادرس

برای اینکه تریدها بتوانند روندهای قیمتی و نوسانات مربوطه را تحلیل کنند، به ابزارهای تحلیل تکنیکال نیاز دارند. نمودار شمعی یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزار تحلیلی در بازارهای مالی است که تریدرها می‌توانند از آن استفاده کنند. نمودار شمعی از کندل‌هایی تشکیل شده است که نوسانات قیمت را در تایم‌فریم مربوطه نشان می‌دهند.

با بررسی کندل‌های قیمتی تریدرها می‌توانند از قیمت‌های باز شدن، بسته شدن، بیشینه و کمینه‌های قیمتی در بازه زمانی موردنظر آگاه شوند. از سویی دیگر تریدرها می‌توانند با توجه به طول سایه و بزرگی بدنه کندل‌ها و نحوه ترکیب آن‌ها با یکدیگر الگوهای شمعی متنوعی را در نمودار قیمت شناسایی کنند.

برای مثال کندل دوجی پایه بلند یکی از انواع الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال است که بیان‌گر عدم وجود روند است و درجا زدن قیمت را در تایم‌فریم مربوطه نشان می‌دهد. از سویی دیگر ترکیب الگوهای کندلی نیز همانند الگوی اینگالف در نمودار شمعی به تریدرها در پیش‌بینی روندهای آتی در نمودار قیمت کمک می‌کند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

بنابراین با توجه به اهمیت یادگیری الگوهای شمعی برای تحلیل بازارهای مالی، فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در ادامه فهرست برخی از فیلم‌های آموزشی در حوزه تحلیل تکنیکال و الگوهای شمعی را مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

نحوه ترید با کندل دوجی پایه بلند

برای ترید با استفاده از کندل دوجی پایه بلند روش‌های متفاوتی وجود دارد. برای این منظور تریدرها می‌توانند از استراتژی‌های متفاوتی استفاده کنند. اما نکته‌ مهمی که باید به آن توجه شود این است که با توجه به اینکه این الگوی شمعی تک کندلی است، بنابراین تریدرها برای تصمیم‌گیری برای ورود به پوزیشن‌های معاملاتی نمی‌توانند تنها به آن متکی شوند.

بنابراین برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از این الگوی تک‌کندلی در نمودار قیمت ترید کنند نیاز دارند تا علاوه بر شناسایی این الگوی کندلی در نمودار قیمت به رفتار قیمت در قبل و بعد از تشکیل این الگو نیز توجه کنند تا با شناسایی روندها موجود بتوانند تصمیم‌گیری بهتری برای انجام معاملات انجام دهند.

بنابراین بسیاری از تریدرها پس از مشاهده این الگوی کندلی تمایل دارند تا تاییدهای دیگری از رفتار قیمت در نمودار قیمت دریافت کنند تا بتوانند با اطمینان بیشتری نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی اقدام کنند. این موضوع به این دلیل است که این الگوی کندلی در مواردی به‌‌ صورت قسمتی از مرحله تثبیت قیمت در نمودار در نظر گرفته می‌شود.

بنابراین تریدرها برای استفاده از این الگو نیاز دارند تا رفتار قیمت را به‌طور کلی و در کل مرحله تثبیت در نظر بگیرند تا بتوانند برای ترید تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند. بعد از مرحله تثبیت، قیمت می‌تواند روند قبلی خود را ادامه دهد یا تغییر مسیر دهد. این موضوع به میزان قدرت خریداران یا فروشندگان بستگی دارد که روند بازار را به کدام جهت هدایت کنند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پس از عبور قیمت از سایه بالایی کندل دوجی پایه بلند در نمودار قیمت و گذر از مرحله تثبیت، قیمت روند صعودی را شروع کرده است. در این حالت تریدرها می‌توانند با قرار دادن حد ضرر و تارگت‌های مناسب وارد پوزیشن‌های معاملاتی لانگ شوند. در ادامه تعدادی از نکات مربوط به ترید با استفاده از الگوی کندل دوجی پایه بلند را شرح می‌دهیم.

ترید کندل دوجی پایه بلند (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

ورود به معامله

با توجه به اینکه کندل دوجی پایه‌ بلند در نمودار قیمت نشانه‌ای از عدم وجود جهت‌گیری در بازار است، بنابراین تریدرها برای ورود به معامله می‌بایست جهت روند قیمت پس از تشکیل این کندل را با توجه به رفتار پیشین قیمت بررسی کنند. برای این منظور تریدرها منتظر می‌مانند تا قیمت به سمت بالا یا پایین‌ این الگو حرکت کند.

در این حالت زمانی که قیمت به سمت بالاتر از بیشینه قیمتی در این الگوی کندلی حرکت کند می‌توانند وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند. در حالتی برعکس زمانی که قیمت به سمت پایین‌تر از کمینه‌های قیمتی این الگو حرکت کند می‌‌توانند وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند. در این حالت تریدرها می‌بایست با توجه به شرایط نمودار قیمت پیرامون این الگوی کندلی نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ یا شورت اقدام کنند.

مدیریت ریسک

برای مدیریت ریسک تریدرها نیاز دارند تا قیمتی را برای قرار دادن حد ضرر در معاملات در نظر بگیرند. زمانی که قیمت به سمت نواحی بالاتر از کندل دوجی پایه بلند حرکت کند، تریدرها با باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ می‌توانند از روندهای صعودی بازار مربوطه استفاده کنند. در این حالت تریدرها می‌توانند حد ضرر را در قیمتی پایین‌تر از الگوی کندل دوجی پایه بلند یا مرحله تثبیت قیمت قرار دهند.

در حالتی برعکس اگر قیمت به سمت نواحی پایین‌تر از کندل دوجی پایه بلند حرکت کند. تریدرها با باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت می‌توانند از روند نزولی بازار کسب سود کنند. در این حالت می‌توانند با قرار دادن حد ضرر در نواحی بالاتر از کندل دوجی پایه بلند یا مرحله تثبیت قیمت میزان ضرر مربوط به حرکت قیمت در خلاف جهت پیش‌بینی را محدود کنند.

ساختار بازار

کندل دوجی پایه بلند زمانی که در نزدیکی نواحی حمایت و مقاومتی در نمودار قیمت تشکیل شود، می‌تواند سیگنال‌های خرید و فروش معتبرتری به تریدرها بدهد. بنابراین برای ترید با استفاده از کندل دوجی پایه بلند تریدرها می‌بایست به ساختار نمودار قیمت در بازار مربوطه که بیان‌گر مکان تشکیل کندل دوجی پایه بلند است، برای انجام معاملات موفق‌تر توجه کنند.

برای مثال زمانی که روندهای صعودی قیمت در نمودار بازار موردنظر به ناحیه‌ای مقاومتی نزدیک شوند و در این ناحیه کندل دوجی پایه بلند تشکیل شود، این موضوع نشان‌دهنده وجود ضعف در ادامه روند صعودی در بازار مربوطه است. بنابراین در این حالت تریدرها می‌توانند در صورت ریزش قیمت به سطوح پایین‌تر از کمینه کندل دوجی پایه بلند با باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت از روندهای نزولی احتمالی در بازار مربوطه کسب سود کنند.

تیک پروفیت

با توجه به اینکه الگوی کندل دوجی پایه بلند به‌تنهایی نمی‌تواند موقعیت‌های مناسبی را برای خروج از معامله و تیک پروفیت در اختیار تریدرها قرار دهد، بنابراین تریدرها می‌بایست با استفاده از نواحی مهم قیمتی در نمودار قیمت یا استفاده از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال همانند میانگین متحرک نواحی مناسبی را برای خروج از معامله پیدا کنند.

برخی تریدرها نیز از نسبت ریسک به ریوارد برای پیدا کردن نواحی خروج از معامله استفاده می‌کنند. برای مثال زمانی که تریدری در معامله‌ای ۲۰۰ دلار ریسک می‌کند، ممکن است زمانی که میزان سود معامله بالاتر از ۴۰۰ یا ۶۰۰ دلار شود، از معامله خارج شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مدیریت ریسک در ترید می‌توانید مطلب ریسک به ریوارد چیست از مجله فرادرس را مطالعه کنید.

نکات ترید کندل دوجی پایه بلند چیست؟

نکات ترید کندل دوجی پایه بلند مواردی هستند که تریدرها با رعایت آن‌ها می‌توانند معاملات موفق‌تری داشته باشند. زمانی که تریدرها با استفاده از کندل دوجی پایه بلند در نمودار قیمت ترید می‌کنند لازم است به برخی از نکات مربوط به این الگوی کندلی توجه کنند. این نکات باعث می‌شود تا تریدرها تصمیم‌گیری بهتری را در استفاده از این الگوی شمعی داشته باشند. در ادامه این نکات را شرح می‌دهیم.

  • کندل دوجی پایه بلند در انتهای روندهای نزولی نشانه‌ای از احتمال برگشت روند به سمت سطوح بالاتر قیمتی است. تشکیل این الگو در نواحی حمایتی نشانه‌ای از ضعیف شدن روند نزولی است.
  • کندل دوجی پایه بلند در انتهای روندهای صعودی نیز نشانه‌ای از تضعیف روند صعودی است که احتمال برگشت روند صعودی به روندهای نزولی را افزایش می‌دهد.
  • تشکیل دو کندل دوجی پایه بلند در نواحی حمایت یا مقاومتی در نمودار قیمت بیان‌گر تایید بیشتر برای برگشت روند از این ناحیه است.
  • در مواردی که کندل دوجی پایه بلند در میانه روندهای صعودی یا نزولی در بازار تشکیل می‌شود، نشانه‌ای از تثبیت قیمت موقت در روند مربوطه است.

مراحل ترید با کندل دوجی پایه بلند چیست؟

مراحل ترید با کندل دوجی پایه بلند تمامی اقدامات لازم برای انجام معامله با استفاده از این الگوی کندلی را شامل می‌شود. برای درک بهتر این موضوع در ادامه این مراحل را شرح می‌دهیم.

شناسایی کندل دوجی پایه بلند در نمودار

اولین گام برای انجام ترید با استفاده از کندل دوجی پایه بلند، شناسایی این الگو در نمودار قیمت است. برای این منظور تریدرها نیاز دارند تا با توجه به خصوصیات این الگو آن را در نمودار پیدا کنند. این الگو می‌تواند در نواحی حمایتی در قسمت‌های پایین نمودار یا در نواحی مقاومتی در قسمت‌های بالای نمودار قیمت تشکیل شود. علاوه بر این الگو می‌تواند در میانه‌ روندهای صعودی یا نزولی در نمودار قیمت نیز در نمودار مشاهده شود.

کندل دوجی پایه بلند در ناحیه حمایتی

بررسی محل تشکیل کندل دوجی پایه بلند

بعد از اینکه کندل دوجی پایه بلند را در نمودار قیمت شناسایی کردیم در ادامه می‌بایست نواحی مهم حمایتی و مقاومتی در نمودار قیمت را مشخص کنیم. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانیم روندهای اصلی در نمودار قیمت را پیدا کنیم. بنابراین زمانی که این نواحی را مشخص کردیم، با شناسایی مکان تشکیل این الگوی کندلی می‌توانیم تاثیر این نواحی را در ادامه حرکت قیمت پس از تشکیل الگوی کندل دوجی پایه بلند بهتر بررسی کنیم.

این موضوع از این نظر دارای اهمیت است که روندهای بازار به نواحی مهم قیمتی واکنش نشان می‌دهند. واکنش قیمت به این نواحی به معنی برگشت قیمت از آن‌ها است که تاثیر زیادی در پیش‌بینی قیمت در زمان تشکیل الگوهای دوجی دارد.

برای مثال همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، روند نزولی قیمت در برخورد به ناحیه‌ حمایتی با تشکیل کندل دوجی پایه بلند به این ناحیه قیمتی واکنش نشان داده است. در این مثال با تشکیل کندل دوجی پایه بلند در نمودار، شاهد برگشت روند در نمودار مربوطه هستیم.

پیدا کردن موقعیت‌های ورود و خروج

آخرین مرحله در ترید با استفاده از الگوی قیمتی کندل دوجی پایه بلند پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی با استفاده از این الگوهای کندلی است. بنابراین پس از شناسایی روندهای اصلی و مشخص کردن نواحی مهم قیمتی، در ادامه تریدرها می‌توانند با توجه به موقعیت تشکیل کندل دوجی پایه بلند، سطوح قیمتی مناسبی را برای ورود به معامله و قرار دادن تارگت و حد ضرر در آن‌ها پیدا کنند.

مثال کندل دوجی پایه بلند

نموداری که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، مربوط به شرکت تسلا است. همان‌طور که در تصویر می‌بینید برخی از کندل‌های دوجی پایه بلند در نمودار با پیکان‌هایی مشخص شده‌اند. در این مثال این الگوی کندلی در کنار ساختار بازار و روندهای موجود می‌بایست بررسی شود تا بتواند به تریدرها در تحلیل بهتر نمودار کمک کند.

با توجه به این مثال در سمت چپ نمودار در ابتدا قیمت روند کاهشی دارد و در ادامه کندل دوجی پایه بلند تشکیل داده است. سپس قیمت پس از مدتی درجا زدن به سمت بالا حرکت می‌کند اما پس از مقداری بالا رفتن دوباره به سمت پایین برگشت می‌کند و در نواحی پایین نمودار قیمت کندل دوجی پایه بلند دیگری را تشکیل می‌دهد.

در این حالت زمانی که نمودار قیمت دومین کندل دوجی پایه بلند در تصویر را تشکیل می‌دهد، نمودار قیمت وارد ناحیه تثبیت می‌شود و برای مدتی در این ناحیه نوسان می‌کند و در ادامه نمودار قیمت وارد روند صعودی می‌شود. در این مثال با وجود اینکه شروع روند صعودی در بازار مربوطه دلیلی غیر از کندل دوجی پایه بلند دارد اما تشکیل این الگو در ابتدای مرحله تثبیت به تریدرها در شناسایی مرحله تثبیت قبل از برگشت قیمت و شروع روند صعودی کمک می‌کند.

در نهایت در ادامه کندل دوجی پایه بلند سوم در نمودار تصویر بالا تشکیل می‌شود. بدنه این کندل دوجی پایه‌ بلند مقداری بزرگتر است اما بسیاری از تریدرها این کندل را نیز به عنوان کندل دوجی پایه بلند در نظر می‌گیرند. در این مثال همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، در ابتدا روند نزولی قیمت وارد ناحیه تثبیت می‌شود. در این حالت در انتهای این مرحله کندل دوجی پایه بلند تشکیل می‌شود. بعد از تشکیل این الگوی شمعی در پایان مرحله تثبیت، قیمت روند صعودی خود را شروع می‌کند.

کندل دوجی پایه بلند در نمودار قیمت (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

انواع کندل دوجی

کندل‌های دوجی انواع مختلفی دارند که تریدرها می‌توانند با شناسایی آن‌ها در نمودار قیمت نسبت به انجام ترید با استفاده از آن‌ها اقدام کنند. در ادامه برخی از انواع کندل دوجی در نمودار قیمت را شرح می‌‌دهیم.

  • کندل دوجی معمولی
  • کندل دوجی چهار قیمت
  • کندل دوجی سنجاقک
  • کندل دوجی سنگ قبر
انواع کندل دوجی
انواع کندل دوجی

کندل دوجی معمولی

کندل دوجی معمولی شبیه کندل دوجی پایه بلند است. اما تفاوت مهمی که با آن دارد در طول سایه‌های بالا و پایین آن است. کندل دوجی معمولی سایه‌های بالایی و پایینی کوتاه‌تری نسبت به کندل دوجی پایه بلند دارد. کندل دوجی معمولی نیز همانند دیگر کندل‌های دوجی در نمودار قیمت نشان‌دهنده نوعی عدم قطعیت در بازار مربوطه است. تشکیل این کندل در نمودار قیمت این موضوع را بیان می‌کند که فشار عرضه و تقاضای فروشندگان و خریداران در بازار مالی در تعادل است.

کندل دوجی چهار قیمت

کندل دوجی چهار قیمت را با خطی افقی در نمودار قیمت نشان می‌دهند. در این کندل قیمت‌های باز شدن، بسته شدن، بیشینه و کمینه یکسان است. کندل دوجی چهار قیمت به‌ندرت در نمودار مشاهده می‌شود و بیان‌گر عدم قطعیت در بازار مربوطه است. در برخی از بازارهای مالی که حجم معاملات کمی دارند احتمال تشکیل این کندل‌ها بیشتر است.

کندل دوجی سنجاقک

کندل دوجی سنجاقک نوع دیگری از کندل‌های دوجی در تحلیل تکنیکال است. این الگوی کندلی دارای سایه پایینی بلند است. الگوی سنجاقک در تحلیل تکنیکال در قسمت بالای بدنه سایه ندارد یا دارای سایه کوتاهی است. در این کندل نیز قیمت باز شدن و بسته شدن کندل بسیار نزدیک به هم است. این کندل بیان‌گر احتمال برگشت روند به سطوح بالاتر قیمتی است. بنابراین یکی از انواع کندل‌های برگشتی صعودی محسوب می‌شود.

کندل دوجی سنگ قبر

کندل دوجی سنگ قبر دارای سایه بلند در بالای بدنه است. این کندل در قسمت پایین بدنه سایه ندارد یا دارای سایه‌ای بسیار کوتاه است. بدنه این کندل بسیار کوچک است و قیمت باز شدن و بسته شدن کندل در این الگو تقریبا با هم برابر است. این الگو نوعی الگوی کندل برگشتی محسوب می‌شود و بیان‌گر احتمال برگشت روند به سمت سطوح قیمتی پایین‌تر در نمودار قیمت است.

کندل دوجی پایه بلند در بازار کریپتو

تریدرها با استفاده از کندل دوجی پایه بلند در بازار کریپتو می‌توانند رفتارهای قیمتی در زمان وجود عدم قطعیت در این بازار را بررسی کنند. بازار ارزهای دیجیتال همانند بازارهای دیگر دارای چرخه است. در این حالت زمانی که روندهای صعودی به نواحی مقاومتی می‌رسند، با توجه به ضعیف شدن روندهای افزایشی احتمال تشکیل الگوهای دوجی پایه بلند در نمودار قیمت افزایش پیدا می‌کند.

از سویی دیگر زمانی که در چرخه نزولی بازار روندهای کاهشی قیمت به نواحی حمایتی نزدیک می‌شوند، با توجه به تضعیف روندهای نزولی امکان تشکیل انواع کندل‌های دوجی همانند کندل دوجی پایه بلند وجود دارد. بنابراین تریدرها می‌توانند از همان روش‌های مربوط به ترید در دیگر بازارهای مالی همانند بازار فارکس برای تحلیل روندهای قیمتی در بازار کریپتو نیز استفاده کنند.

علاوه بر این استفاده از تحلیل بنیادی برای شناسایی توکن‌های مستعد رشد در این بازار نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مثال عواملی همانند میزان کاربرد توکن و نحوه توزیع آن در بازار مربوطه می‌توانند نقش مهمی در نوسانات قیمتی ارز دیجیتال موردنظر داشته باشند. با توجه به اهمیت شناسایی توکن‌های پرپتانسیل در بازار ارزهای دیجیتال فیلم آموزش شناسایی توکن های ارز دیجیتال با رشد بالا در سرمایه گذاری فرادرس تهیه شده است که علاقه‌مندان به این حوزه می‌توانند از آن استفاده کنند.

سوالات متداول کندل دوجی پایه بلند

در ادامه برخی از سوالات متداول درباره کندل دوجی پایه بلند در تحلیل تکنیکال را مطرح می‌کنیم و به آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

کندل دوجی پایه بلند بیان‌گر چیست؟

کندل دوجی پایه بلند بیان‌گر وجود عدم قطعیت در بازار، احتمال برگشت روند و در مواردی بیان‌گر احتمال ادامه روند در بازار مربوطه است. زمانی که این الگوی قیمتی در نمودار تشکیل می‌شود این موضوع را بیان می‌کند که تریدرها درباره روندهای آتی قیمت تردید دارند. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها در مواجهه با این الگوی کندلی به ساختار کلی قیمت در نمودار در محل تشکیل این الگو توجه کنند و با توجه به روند اصلی بازار و نزدیکی این الگو به نواحی حمایتی و مقاومتی برای ورود به معامله تصمیم‌گیری کنند.

آیا کندل دوجی پایه بلند صعودی است یا نزولی؟

کندل دوجی پایه بلند به تنهایی هیچ‌گونه سیگنالی را درباره جهت‌گیری قیمتی به تریدرها نمی‌دهد. بنابراین برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از این الگوی کندلی در نمودار قیمت ترید کنند، می‌بایست به رفتار قیمت در قبل و بعد از تشکیل این کندل توجه کنند و با توجه به آن‌ها احتمال حرکت قیمت پس از تشکیل این الگو را پیش‌بینی کنند.

صفحه نخست آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال
برای مشاهده صفحه اصلی فیلم‌های اموزشی بر روی تصویر کلیک کنید.

برای شناسایی بهتر الگوهای شمعی در نمودار قیمت فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که علاقه‌مندان به حوزه تحلیل تکنیکال می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در فهرست زیر برخی از این فیلم‌های آموزشی را مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس کندل دوجی پایه بلند را شرح دادیم و نحوه تشخیص آن را در نمودار قیمت بیان کردیم. در ادامه به این موضوع پرداختیم که نحوه استفاده از کندل دوجی پایه بلند چیست و توضیحاتی درباره کندل دوجی پایه بلند در روندهای صعودی و نزولی بیان کردیم. سپس نحوه ترید با استفاده از این الگو را بیان کردیم.

با توجه به اهمیت استفاده از این الگوی کندلی در ترید در ادامه مراحل ترید با استفاده از این الگو را شرح دادیم. بنابراین برای اینکه بدانیم مراحل ترید با کندل دوجی پایه بلند چیست در ادامه شناسایی کندل دوجی پایه بلند در نمودار، بررسی محل تشکیل این کندل و پیدا کردن موقعیت‌های ورود و خروج به معامله را با استفاده از این الگوی کندلی بیان کردیم.

در ادامه مثالی از کندل دوجی پایه بلند ارائه کردیم. سپس انواع کندل دوجی را شرح دادیم. برای این منظور کندل دوجی معمولی، کندل دوجی چهار قیمت، کندل دوجی سنجاقک و کندل دوجی سنگ قبر را توضیح دادیم. سپس کندل دوجی پایه بلند در بازار کریپتو را شرح دادیم. در پایان نیز برخی سوالات متداول درباره کندل دوجی پایه بلند را پاسخ دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
investopediaFXOpen
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *