چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم؟ – راهنمای شروع

۲۶۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۴۷ دقیقه
چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم؟ – راهنمای شروع

یادگیری زبان انگلیسی برای هر فردی که قصد مهاجرت یا زندگی در کشور دیگری را داشته باشد امری ضروری تلقی می‌شود، زیرا در اکثر کشورها به عنوان زبان بین‌المللی شناخته شده است و وسیله‌ای برای برقراری ارتباط و تعامل با افراد در محیط‌‌های مختلفی چون مدرسه، دانشگاه، محل کار و... به شمار می‌رود. همچنین آشنایی با اصطلاحات رایج انگلیسی و لغات کاربردی، در کنار یادگیری دستور زبان انگلیسی و سایر مهارت‌ها، برای کسانی که مدام در حال سفر به کشورهای دیگر هستند، ضروری است. معمولاً برای ثبت‌نام در مؤسسات آموزشی زبان انگلیسی، باید تعیین سطح شوید و در کلاس مناسب خود شرکت کنید. برای افرادی که می‌خواهند از سطوح مبتدی شروع کنند، دانستن برخی از نکات در خصوص منابع لازم برای مطالعه، می‌تواند به بهتر شدن روند یادگیری کمک کند. در این مطلب می‌خواهیم بدانیم که چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم.

در ابتدا به مقدمه‌ای در خصوص اهمیت یادگیری زبان انگلیسی اشاره می‌کنیم و مروری بر تأثیر آن در یافتن فرصت‌های تحصیلی، شغلی و پرورش مهارت‌های فردی خواهیم داشت. سپس به یادگیری مبانی آموزشی مانند الفبای زبان انگلیسی و آواشناسی می‌پردازیم و اصول مقدماتی آموختن لغات و دستور زبان انگلیسی را آموزش می‌دهیم. در ادامه، بخشی را به تقویت مهارت‌هایی مانند «Listening» و «Speaking» اختصاص می‌دهیم و نحوه بهبود مهارت‌‌های «Reading» و «Writing» را یاد می‌گیریم. در انتهای مطلب نیز نکات مهمی را در خصوص یادگیری زبان انگلیسی از صفر در اختیار شما قرار می‌دهیم. برای هر یک از این مهارت‌ها می‌توانید از فیلم‌های آموزشی فرادرس کمک بگیرید که در این مطلب به شما معرفی خواهند شد.

چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم ؟

یادگیری زبان انگلیسی به معنای آموختن چهار مهارت اصلی زیر است:

  • «شنیدن» (Listening)
  • «خواندن» (Reading)
  • «نوشتن» (Writing)
  • «صحبت کردن» (Speaking)

دانستن یک یا دو مهارت فوق نمی‌تواند کمک چندانی به پیشرفت زبان انگلیسی شما بکند، بلکه همه آن‌ها در کنار هم می‌توانند به عنوان مسیری درست، زبان‌آموزان را گام به گام با مراحل و روند یادگیری و تقویت زبان انگلیسی آشنا کنند و راهنمایی‌‌های لازم را در اختیارشان قرار دهند. افراد هدف مشخصی برای یادگیری دارند؛ عده‌ای به قصد مهاجرت به سراغ آن می‌روند و برخی دیگر برای اهداف کاری یا ارتقای شغلی اقدام به یادگیری می‌‌کنند. همچنین ممکن است از زبان انگلیسی به عنوان ابزاری برای سرگرمی یا فعالیت‌های فوق برنامه استفاده کنند. فرق نمی‌کند چه هدفی داشته باشید، مهم این است که برای رسیدن به هدف خود برنامه‌ریزی کنید و رویکرد منظمی را به کار ببرید.

برای این‌که بدانیم چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم باید در وهله نخست سطح زبان انگلیسی خود را مشخص کنیم. سپس می‌توانیم در کلاس زبان انگلیسی ثبت‌نام کنیم و به صورت حضوری یا آنلاین جلسات را دنبال کنیم. اما عده‌ای فرصت یا امکان شرکت در کلاس‌های زبان را ندارند و به همین دلیل روش‌‌‌‌های دیگری را برای آموختن ترجیح می‌دهند. برای مثال، دیدن پادکست‌‌های ساده برای افراد مبتدی، دانلود اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی یا مشاهده فیلم‌های آموزشی، گزینه‌های جایگزین مناسبی برای کلاس‌های آموزشی به شمار می‌رود.

اگر قصد دارید زبان انگلیسی را به کمک فیلم یاد بگیرید، دوره‌‌‌ه‌های آموزشی فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این دوره‌ها شامل تمام مباحث مرتبط با زبان انگلیسی نظیر دستور زبان، نامه‌نگاری انگلیسی، نوشتن ایمیل، یادگیری واژگان و همچنین فیلم‌های آموزشی برای آمادگی در آزمون‌هایی نظیر آیلتس و تافل و دولینگو می‌شود. در این مطلب قصد داریم برخی از این فیلم‌های آموزشی پرطرفدار و مهم برای یادگیری زبان انگلیسی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید برای تقویت هر یک از مهارت‌های زبان انگلیسی خود از آن‌ها بهره‌مند شوید.

اگر قصد دارید در رشته زبان انگلیسی تحصل کنید، توصیه می‌کنیم فیلم آموزشی معرفی رشته زبان انگلیسی را مشاهده کنید. در این آموزش می‌توانید با انواع مشاغلی که به زبان انگلیسی مرتبط می‌شوند، نظیر تدریس، ترجمه، ویراستاری و... آشنا شوید و گرایش‌های مختلف هر رشته را یاد بگیرید. همچنین در رابطه با موقعیت‌های شغلی پرطرفدار و شرایط بازار کار در داخل و خارج از کشور اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

فیلم آموزش زبان انگلیسی فرادرس

۱. یادگیری الفبای انگلیسی با فرادرس

برای شروع یادگیری، لازم است با «الفبای انگلیسی» (English Alphabet) و «آواشناسی» (Phonetics) آشنا شوید. در جدول زیر می‌توانید الفبای انگلیسی را با تلفظ، مثال و آواشناسی مشاهده کنید.

حروف الفبای انگلیسی / آواشناسی / نام

English alphabets / Phonetics / Name

نامتلفظحرف
ay/eɪ/Aa
bee/biː/Bb
cee/siː/Cc
dee/diː/Dd
ee/iː/Ee
eff/ɛf/Ff
gee/dʒiː/Gg
(h)aitch/eɪtʃ/Hh
eye/aɪ/Ii
jay/dʒeɪ/Jj
kay/keɪ/Kk
ell/ɛl/Ll
em/ɛm/Mm
en/ɛn/Nn
oh/oʊ/Oo
pee/piː/Pp
cue/kjuː/Qq
ar/ɑr/Rr
ess/ɛs/Ss
tee/tiː/Tt
you/juː/Uu
vee/viː/Vv
double-you/dʌbəljuː/Ww
ex/ɛks/Xx
wy/waɪ/Yy
zee, zed/ziː/, /zɛd/Zz

پیشنهاد می‌شود برای یادگیری الفبای انگلیسی و آواشناسی، فیلم‌های آموزشی زیر را مشاهده کنید.

حروف در زبان انگلیسی به دو دسته «حروف صدادار» (Vowels) و «حروف بی‌صدا» (Consonants) تقسیم می‌شود. در یک تعریف ساده می‌توان گفت که حروف صدادار انگلیسی شامل پنج حرف انگلیسی است که اگر اول کلمه‌ای قرار بگیرند، قبل از آن‌ها حرف تعریف «an» به کار می‌بریم. سایر حروف انگلیسی را در دسته حروف بی‌صدا قرار می‌دهیم. در جدول زیر می‌توانید این تقسیم‌بندی را مشاهده کنید.

حروف صدادار انگلیسی
IEA
UO
حروف بی‌صدای انگلیسی
DCB
HGF
LKJ
PNM
SRQ
WVT
ZYX

۲. یادگیری لغات انگلیسی با فرادرس

وقتی شروع به یادگیری زبان انگلیسی می‌کنید، با لغات انگلیسی و عبارت‌های مشخصی روبه‌رو می‌شوید که باید معنی آن‌ها را یاد بگیرید و بیاموزید که چگونه از آن‌ها در جملات انگلیسی خود استفاده کنید. این لغات را اغلب در صحبت‌های افراد انگلیسی‌زبان می‌شنوید و به کار بردن آن‌ها باعث پیشرفت در یادگیری می‌شود و به مرور می‌توانید بر زبان انگلیسی تسلط کافی پیدا کنید.

برای یادگیری لغات انگلیسی باید این نکته مهم را قبل از هر چیز در نظر داشته باشید که با حفظ کردن کلمات و معنی آن‌ها نمی‌توانید دامنه واژگان خود را تقویت کنید. دلیلش این است که هر کلمه‌ای ممکن است بیش از یک معنی داشته باشد یا در جایگاه متفاوتی (اسم، فعل یا...) در جملات انگلیسی ظاهر شود. به همین دلیل لازم است لغات انگلیسی را در «متن» (Context) یاد بگیریم. یکی از راه‌های آموختن لغات در متن، مراجعه به دیکشنری انگلیسی به انگلیسی است. بدین صورت که وقتی با کلمه جدید روبه‌رو می‌شوید، تلفظ آن را که به دو شکل انگلیسی بریتانیایی و انگلیسی آمریکایی است، بشنوید و تمرین کنید. همچنین می‌توانید تلفظ درست کلمه را از نظر نشانه‌های آواشناسی در کنار آن ببینید. علاوه بر این موارد، با در نظر داشتن جایگاه کلمه که برای مثال می‌تواند اسم، فعل، صفت، قید و... باشد یا حتی چندین جایگاه داشته باشد، می‌توانید نقش‌های مختلف آن را در جمله ببینید و در کار آن مثال‌هایی را بخوانید که کاربرد کلمه را در قالب جمله نشان می‌دهد. همچنین می‌توانید با کالوکیشن‌های انگلیسی برای هر کلمه (در برخی از دیکشنری‌ها موجود است) آشنا شوید.

برای این‌‌که بدانیم چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم و لغات پایه و کاربردی را در جملات خود به کار ببریم، بهتر است از راهکارهایی کمک بگیرید که در ادامه به شما معرفی کرده‌ایم. ساده‌ترین کلمات و عباراتی که برای شروع یادگیری لازم است بدانید، شامل کلماتی است که برای موارد زیر به کار می‌رود:

  • «سلام و احوال‌پرسی به انگلیسی» (Greetings and Introductions)
  • «کلمات پرکاربرد انگلیسی» (Common English Words)
  • «کلمات پرسشی ساده انگلیسی» (Basic Question Words)
  • «اعداد انگلیسی و گفتن ساعت به انگلیسی» (Number Words and Telling Time)

توصیه می‌کنیم برای یادگیری لغات انگلیسی، فیلم‌های آموزشی فرادرس را از دست ندهید. لینک‌ برخی از این دوره‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنید. هر یک از این فیلم‌ها برای سطوح مختلفی تهیه شده است که با در نظر گرفتن این مورد می‌توانید آن‌ها را تهیه و مشاهده کنید.

لغات و اصطلاحات سلام و احوالپرسی به انگلیسی

ساده‌ترین جملاتی که برای سلام و احوال‌پرسی انگلیسی در ابتدا و انتهای مکالمه استفاده می‌شود، «Hello» و «Goodbye»‌ است. بنابراین آموختن برخوردهای اجتماعی و ارتباطات محاوره‌ای در این زمینه کمک زیادی به شما خواهد کرد. توصیه می‌کنیم فیلم آموزشی فرادرس را در رابطه با این موضوع مشاهده کنید تا با روش‌‌های مختلف سلام و احوال‌پرسی در موقعیت‌های مختلف آشنا شوید. در این آموزش، به موضوعاتی چون معارفه، سلام و خداحافظی، موافقت و مخالفت کردن، شروع مکالمه انگلیسی، بحث و تبادل نظر درمورد مباحث پیچیده، کاربرد سوالات تأکیدی و مواردی از این قبیل اشاره شده است. لینک آن را در ادامه مشاهده می‌کنید.

فیلم آموزش سلام و احوالپرسی به انگلیسی

وقتی برای اولین بار با شخص یا اشخاصی ملاقات می‌کنید، بعد از سلام و احوال‌پرسی، نوبت به مکالمه می‌رسد. باید موضوعاتی را برای شروع صحبت کردن پیدا کنید و مکالمه را پیش ببرید. گاهی ممکن است شخص مقابل موضوعی را پیش بکشد. در آن صورت باید به اندازه کافی روی آن مبحث تسلط داشته باشید تا بتوانید بحث و گفت‌وگو را با او در مسیر درستی ادامه دهید. جملات زیر می‌تواند برای شروع یک مکالمه در سطح مقدماتی مناسب باشد.

اگر مکالمه رسمی باشد می‌‌توانیم با جملات زیر شروع کنیم:

Hello.

سلام.

It’s a pleasure to meet you.

دیدن شما باعث افتخار است.

Good morning/afternoon/evening.

صبح به‌خیر / بعدازظهر به‌خیر / عصر به‌خیر.

اما اگر قصد داریم گفت‌وگویی دوستانه و غیررسمی داشته باشیم (مانند حرف زدن با یک دوست یا اقوام نزدیک)، می‌توانیم برای شروع از جملات زیر کمک بگیریم.

Hi.

سلام.

Hello.

سلام.

Hey.

سلام.

Yo!

سلام. (گویش جوانان)

What’s up? – this is an informal way to say: how are you?

چه خبر؟ - حالت غیررسمی برای گفتن «چطوری»؟

سپس با جملات پرسشی زیر مکالمه را پیش می‌بریم. ترجمه فارسی و تلفظ صوتی این جملات را نیز می‌توانید تمرین کنید.

How’s it going?

چطوری؟

Hi, how are you?

سلام، چطوری؟

How’s your day going?

اوضاع چطور پیش می‌رود؟

Having a busy day?

روز پرمشغله‌ای داشتی؟

How’s life?

زندگی چطور است؟

How’s everything?

اوضاع چطور است؟

سوالات دیگری نیز وجود دارد که وقتی کسی را برای اولین بار ملاقات می‌کنیم، می‌توانیم مطرح کنیم. در ادامه می‌توانید آن‌ها را بخوانید.

What’s your name?

اسمتان چیست؟

Where do you live?

کجا زندگی می‌کنید؟

Where are you from?

اهل کجایی؟

What do you do?

شغلت چیست؟

نکته‌ای که باید هنگام سلام و احوال‌پرسی مدنظر داشته باشیم، این است که معمولاً وقتی با کسی صحبت می‌کنیم که تا به حال ملاقاتی نداشته‌ایم، یا با همکار یا رئیس خود گفت‌وگو می‌کنیم، یا حتی با کسی که از ما بزرگ‌تر است، مکالمه حالت رسمی به خود می‌گیرد. خوب است که صبر کنیم تا قبل از ما، طرف مقابل مکالمه را به سمت محاوره‌ای و صمیمانه پیش ببرد. وقتی این اتفاق می‌افتد، می‌توانیم جملاتی را به کار ببریم که ما را با همدیگر بیشتر آشنا می‌کند. پس برای حرف زدن با کسی که تازه به هم معرفی شده‌ایم، بهتر است از جملات زیر کمک بگیریم.

Nice to meet you!

از دیدنتان خوشوقتم!

Pleased to meet you!

از دیدنتان خوشوقتم!

How do you two know each other?

چطور همدیگر را می‌شناسید؟

So, what do you do for a living?

شغلتان چیست؟

How long have you been doing that?

چند وقت است که مشغول انجام دادن آن هستید؟

و اگر شخص مقابل را می‌شناسید، می‌توانید از جملات زیر استفاده کنید.

How are you keeping?

حالتان چطور است؟

What have you been doing lately?

این روزها چه خبر؟

How’s your family?

خانواده‌ات چطور است؟

Long time no see!

پارسال دوست امسال آشنا!

اگر در محیط کار شخصی را ملاقات می‌کنید، شاید بخواهید رسمی‌تر صحبت کنید. اگر در یک محیط غیررسمی باشید، مانند مهمانی یا کنسرت، می‌توانید گفت‌وگوی محاوره‌ای داشته باشید. برای مثال، می‌توانید در مهمانی مکالمه را با سوالات زیر ادامه دهید که شکل غیررسمی‌تری دارد:

How do you know (the host of the party/the person who has introduced you to each other)?

چطور (میزبان/شخصی که شما را به هم معرفی کرده) را می‌شناسی؟

Would you like a drink?

نوشیدنی می‌خواهید؟

I love this song – do you like this kind of music?

من عاشق این آهنگم - این نوع موسیقی را دوست داری؟

پرسیدن سوال از افراد می‌تواند روش خوب و محترمانه‌ای برای سلام و احوال‌پرسی باشد، اما مهم است که به سوالات نیز به شکل درست و مؤدبانه‌ای پاسخ دهیم. این کار باعث می‌شود که روند مکالمه به شکل بهتری جلو برود. برای مثال می‌توانید بعد از پاسخ دادن به سوال شخص مقابل، با توجه به اطلاعاتی که در اختیار شما گذاشته است، سوالی را مطرح کنید. فرض کنید مخاطب شما در نیویورک زندگی می‌کرده است و شما از آن باخبرید. می‌توانید به عنوان «follow-up question» سوالات زیر را مطرح کنید.

Oh, you lived in New York? How long did you live there?

اوه، شما نیویورک زندگی می‌کردید؟ چند وقت آنجا زندگی کردید؟

I’ve never been to New York; did you enjoy living there?

من هیچ‌وقت نیویورک نبوده‌ام؛ از زندگی در آنجا لذت بردید؟

I love to visit New York. Are there things you miss about living there?

من عاشق اینم که از نیویورک دیدن کنم. آیا چیزهایی درمورد زندگی کردن در آنجا هست که دلتنگش شوید؟

حتی می‌توانید برخی از پرسش‌‌های شخص مقابل را تکرار کنید و به این شکل گفت‌وگو را شروع و ادامه دهید. دو مکالمه زیر را در نظر بگیرید.

A: Hi, I’m Anna. It’s nice to meet you.

B: Hi, I’m John. It’s nice to meet you too.

A: سلام، من آنا هستم. از دیدنتان خوشوقتم.

B: سلام، من جان هستم. از دیدنتان خوشوقتم.

A: Hi, I’m Anna. Are you enjoying the party?

B: Hi, I’m John. Yeah, it’s been great! Are you enjoying it too?

A: سلام، من آنا هستم. از مهمانی لذت می‌بری؟

B: سلام، من جان هستم. بله، خیلی خوب است! شما هم لذت می‌برید؟

کلمات پرکاربرد انگلیسی

یکی از چالش‌های بزرگی که اکثر زبان‌آموزان را درگیر کرده، یادگیری لغات انگلیسی است. برای یادگیری بهترین روش، استفاده از واژگان در متن است. به عبارت دیگر، وقتی با کلمه‌ای در متن آشنا می‌شوید، نحوه کاربرد درست آن را یاد می‌گیرید و می‌توانید کالوکیشن‌های آن را تشخیص دهید و در جملات خود استفاده کنید. در مبحث یادگیری لغات انگلیسی، برای این‌که بدانیم چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم و کاربرد لغات را در جمله بدانیم، لازم است گام به گام با منابع آموزشی برای سطح مبتدی پیش برویم و به تدریج سطح زبان انگلیسی خود را در این رابطه تقویت کنیم.

در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس به طور کامل درباره کلمات پرکاربرد انگلیسی صحبت کردیم و در دسته‌بندی‌های مختلف آن‌ها را توضیح دادیم. برای تکمیل مطالعات خود در این رابطه می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

در ادامه این مطلب چند تکنیک مؤثر را برای یادگیری کلمات پرکاربرد انگلیسی معرفی کرده‌ایم.

  • بخوانید، بخوانید و بخوانید. اگر می‌خواهید دامنه لغات انگلیسی خود را تقویت کنید، باید بخوانید. بعد هم باید بیشتر بخوانید. خواندن متن‌‌های انگلیسی با موضوعات مختلف می‌تواند به شما کمک کند تا لغات انگلیسی را در قالب «متن» (Context) یاد بگیرید. وقتی ذهن‌تان درگیر حدس زدن معنی کلمات ناآشنا در متن باشد، هم آمادگی بیشتری برای یادگیری پیدا می‌کنید و هم معنی لغات انگلیسی را مدت زمان بیشتری به یاد خواهید داشت.
  • از دیکشنری کمک بگیرید. به لطف تکنولوژی، همواره دسترسی به دیکشنری‌های آنلاین از طریق گوگل یا اپلیکیشن‌ موجود است. یک دیکشنری خوب دانلود کنید و آن را روی سیستم هوشمند خود داشته باشید. سپس هر جا نیاز بود تا معنی کلمه‌ای را بدانید یا با تلفظ آن آشنا شوید، به سراغ آن بروید و مثال‌‌ها را بخوانید. برخی از دیکشنری‌ها مانند «Longman»، بخشی به نام «کالوکیشن‌های انگلیسی» (Collocations) دارند که در درک بهتر لغات و نحوه استفاده درست از آن‌ها در جملات انگلیسی به شما کمک خواهند کرد.

اگر می‌خواهید با این کالوکیشن‌‌ها بیشتر آشنا شوید، مشاهده مجموعه فیلم‌های زیر از فرادرس را برای سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته به شما پیشنهاد می‌دهیم.

  • فیلم آموزش زبان انگلیسی کالوکیشن سطح مقدماتی فرادرس
  • فیلم آموزش زبان انگلیسی کالوکیشن ها سطح متوسط فرادرس
  • فیلم آموزش زبان انگلیسی کالوکیشن سطح پیشرفته فرادرس
  • آهنگ‌های انگلیسی گوش دهید. گوش دادن به موسیقی و زمزمه کردن آن تأثیر بسیار خوبی در یادگیری و افزایش دامنه واژگان شما خواهد داشت.
  • تصویر کلمه را بکشید. برخی از افراد «Visual Learner» هستند، یعنی یادگیری تصویری برای آن‌ها ساده‌تر است و مدت زمان بیشتری در خاطرشان می‌ماند. به این‌گونه افراد توصیه می‌کنیم برای آموختن کلمات و اصطلاحات جدید، به دنبال روش‌های تصویری باشند. برای مثال، می‌توانید در همان لحظه‌ای که با کلمه جدیدی روبه‌رو می‌شوید، تصویر آن را برای خود بکشید، تصویری که به شما کمک می‌کند تا معنی آن را بهتر یاد بگیرید. اگر نقاشی‌تان خوب نیست، می‌توانید در گوگل یا سایر موتورهای جست‌وجو سرچ کنید و تصاویر مرتبط را پیدا کنید. همچنین می‌توانید از دیکشنری تصویری کمک بگیرید که هر کلمه را با تصویر آموزش داده است.
  • با کلمه جدید جمله بسازید. نوشتن کلمه جدید در قالب جمله برای بسیار از افراد یکی از تأثیرگذارترین روش‌‌هاست. با این کار نه‌فقط کلمه جدیدی را یاد می‌‌گیرید، بلکه نحوه استفاده از آن را در جمله نیز متوجه می‌شوید. بسیاری از زبان‌آموزان با کلمه جدید چند جمله می‌سازند. این روش به آن‌ها کمک می‌کند تا با کاربردهای مختلف آن آشنا شوند. توصیه می‌کنیم در سطوح مقدماتی از منابع معتبری مانند دیکشنری برای مثال ساختن استفاده کنید.
  • از اپلیکیشن‌های زبان انگلیسی کمک بگیرید. در حال حاضر اپلیکیشن‌های انگلیسی مختلفی در دسترس زبان‌آموزان قرار گرفته است که به آن‌‌ها در یادگیری لغات انگلیسی کمک می‌کند. علاوه بر این اپلیکیشن‌ها، پادکست‌ها یا فیلم‌های آموزشی نیز برای یادگیری لغات انگلیسی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید کلمات پرکاربرد انگلیسی را یاد بگیرید.

در پاس به این سوال که چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم و با لغات و اصطلاحات رایج انگلیسی در سطح متوسط آشنا شویم، فیلم‌‌‌های آموزشی زیر از فرادرس می‌تواند به شما کمک کند.
تصویر دوره‌های آموزشی لغات در فرادرس
  • از فلش‌کارت استفاده کنید. فلش کارت‌ها اغلب به یادگیری و ماندگاری بیشتر لغات جدید در حافظه کمک می‌کنند. به همین دلیل از آن‌ها به عنوان روش بسیار خوبی برای به خاطر سپردن و لغات و کلمات جدید استفاده می‌کنند. روش‌های مختلفی برای درست کردن فلش‌کارت وجود دارد، اما ساده‌ترین آن این است که هم کلمه و هم تعریف آن را لحاظ کنیم. یعنی یک طرف کارت کلمه را بنویسیم و طرف دیگر معنی و در صورت امکان جمله‌ای از دیکشنری با آن انتخاب کنیم و بنویسیم. می‌توانیم برای مثال روزی ۵ کلمه بنویسیم و روز بعد، وقتی ۵ کلمه دیگر به آن اضافه کردیم، از ابتدا مرور کنیم. و این کار را تا آموختن ۱۰۰ کلمه اول ادامه دهیم تا در حافظه بلندمدت ما بماند. سپس یادگیری دسته دیگری را به همین روش شروع کنیم.
  • بازی با کلمات انجام دهید. بازی‌هایی که در این خصوص طراحی شده‌اند هم به صورت آنلاین و هم به صورت اپلیکیشن در دسترس افراد است و علاوه بر این‌که جنبه آموزشی دارد و به تقویت دامنه واژگان شما کمک می‌کند، جنبه تفریح و سرگرمی نیز دارد و حتی می‌توانید در اوقات استراحت خود بازی کنید.
  • به زبان انگلیسی صحبت کنید. استفاده درست و بجا از لغات انگلیسی، با صحبت کردن میسر می‌شود. پس از آن‌که کاربرد کلمه‌ای را در جمله یاد گرفتید، مرحله بعدی این است که در مکالمات خود از آن‌ها استفاده کنید. به این ترتیب، هم با نحوه استفاده از کلمه در جملات انگلیسی آشنا می‌شوید و هم کالوکیشن‌های آن‌ها را یاد می‌گیرید.

کلمات پرسشی ساده انگلیسی

از دیگر روش‌‌هایی که به کمک آن می‌توانید با لغات پرکاربرد انگلیسی آشنا شوید، آشنایی با کلمات پرسشی در انگلیسی است. در آموزش‌‌های قبلی مجله فرادرس به بررسی نحوه سوال ساختن با کلمات پرسشی پرداختیم و به کمک مثال‌های مختلف کاربرد آن‌ها را یاد گرفتیم. اما چرا آموختن نحوه سوال کردن در انگلیسی مهم است؟ به دو دلیل مهم. اولین و مهم‌ترین آن این است که ما برای به دست آوردن اطلاعات سوال می‌کنیم. فرقی نمی‌کند که آدرسی را می‌پرسیم یا برای کسب اطلاعات بیشتر درباره یک شغل بخصوص سوالی مطرح می‌کنیم؛ هر سوالی پاسخی به دنبال دارد که برای کسب اطلاعات بیشتر مطرح شده است.

دومین دلیل آن این است که سوال کردن به انگلیسی باعث بهبود مهارت‌های مکالمه می‌شود. بیشتر افراد دوست دارند درباره خودشان حرف بزنند. اگر با نحوه سوال کردن به انگلیسی آشنا باشید، می‌توانید درحالی‌که درباره افراد مختلف کسب اطلاعات می‌‌کنید، با آن‌ها ارتباط نیز برقرار کنید. رایج‌ترین کلمات پرسشی در زبان انگلیسی عبارتند از:

  • Who
  • Where
  • When
  • What
  • Why

برای این‌که بدانیم چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم لازم است با این کلمات پرسشی آشنا شویم و نحوه سوال ساختن با آن‌ها را بدانیم.

اعداد انگلیسی و گفتن ساعت به انگلیسی

اعداد نیز در دسته کلمات انگلیسی قرار می‌گیرند و مانند سایر زبان‌ها، در زبان انگلیسی نیز کاربرد زیادی دارند. شمارش و خواندن اعداد در انگلیسی روزمره کاربرد زیادی دارد. به‌ویژه برای آدرس پرسیدن، شماره تلفن و خرید کردن. همچنین لازم است با نحوه گفتن ساعت در انگلیسی نیز آشنا شویم.

وقتی به اندازه کافی در خواندن اعداد و گفتن ساعت تسلط پیدا کردید، کلمات پرسشی را یاد گرفتید و سایر موارد مربوط به یادگیری لغات انگلیسی را آموختید، قدم بعدی این است که چیزی که یاد گرفته‌اید را به کار ببرید. برای مثال می‌توانید موارد زیر را تمرین کنید:

در صورت امکان، سعی کنید کلمات و عبارات را در مکالمه با افراد انگلیسی‌زبان یاد بگیرید. هرچقدر بیشتر تمرین کنید و این کلمات را به کار ببرید، بهتر می‌توانید آن‌ها را جزئی از جملات روزانه خود کنید. به مرور آ‌ن‌قدر بر لغات روزمره مسلط خواهید شد که دیگر نیازی نیست برای به کار بردن آن‌ها فکر کنید، بلکه به صورت ناخودآگاه و بر اثر استفاده مکرر می‌توانید به راحتی تشخیص دهید که در چه موقعیتی از آن‌ها استفاده کنید و به راحتی به ذهن‌تان خطور می‌کند.

تصویر دو دست در حال کادو دادن به هم

۳. یادگیری گرامر انگلیسی از سطح مقدماتی تا پیشرفته

تا به اینجای مطلب به این موضوع پرداختیم که لغات انگلیسی مانند آجرهایی برای ساختن خانه عمل می‌کند؛ خانه‌ای که در ذهن شما با جملات انگلیسی شکل گرفته است و وقتی این آجرها تک‌تک روی هم گذاشته می‌شود، خانه محکمی را می‌سازد. اگر لغات را به عنوان آجرهای این خانه در نظر بگیریم، گرامر را می‌توانیم به عنوان بدنه یا اسکلت این خانه بدانیم که به آن شکل می‌دهد.

شاید یادگیری دستور زبان انگلیسی در مقایسه با مهارت‌هایی مانند شنیدن یا صحبت کردن جالب و ساده نباشد، اما اگر بتوانید با ساختار و کاربرد هر مبحث گرامری آشنا شوید، با افزایش سطح زبان انگلیسی خود می‌توانید به مرور آن‌ها را به بهترین شکل یاد بگیرید و حتی دیگر برای شما سختی نداشته باشد. با آموختن دستور زبان انگلیسی، صحبت کردن، خواندن و نوشتن به مراتب آسان‌تر خواهد شد.

برای این‌که متوجه شویم چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم و به منظور آشنایی با سطوح مقدماتی گرامر، لازم است موارد زیر را یاد بگیرید:

 

فرادرس در زمینه تولید فیلم‌های آموزشی برای یادگیری دستور زبان انگلیسی بسیار غنی است. از سطوح مقدماتی گرفته تا سطوح متوسط و پیشرفته، مباحث گرامری مختلفی را پوشش داده است که با مشاهده آن‌ها می‌توانیم به مرور و به صورت گام به گام از ساده‌ترین سطح یاد بگیریم و پیشرفت تدریجی خود را شاهد باشیم. برای این‌که بدانیم چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم توصیه می‌کنیم فیلم آموزش گرامر مقدماتی زبان انگلیسی را مشاهده کنید.

فیلم آموزشی گرامر مقدماتی فرادرس

اگر سطح زبان انگلیسی شما مقدماتی است و می‌خواهید از صفر شروع به یادگیری کنید، مطالعه مباحث گرامری زیر را از فیلم‌های آموزشی فرادرس به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اگر تا حدودی با مبانی مقدماتی دستور زبان انگلیسی آشنایی دارید و می‌خواهید آن را تقویت کنید، دیدن فیلم‌‌های آموزشی زیر را از فرادرس به شما توصیه می‌کنیم. این دوره‌ها انواع مباحث گرامری را مانند زمان حال، گذشته، جملات مجهول، جملات شرطی، اسامی قابل‌شمارش و غیرقابل‌شمارش، افعال مُدال، جملات سببی در انگلیسی، گرامر Gerunds و Infinitive و حروف تعریف انگلیسی را به طور کامل و با مثال‌های متنوع به شما آموزش می‌دهد.

همچنین می‌توانید آموزش‌های زیر را به صورت رایگان در زمینه یادگیری دستور زبان انگلیسی از فرادرس تهیه و مطالعه کنید.

تصویر دوره آموزشی Geurnd و Infinitive فرادرس

۴. یادگیری مهارت های زبان انگلیسی با فرادرس

در این بخش از مطلب، یکی بار دیگر چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی را مرور می‌کنیم.

  • «شنیدن» (Listening)
  • «خواندن» (Reading)
  • «نوشتن» (Writing)
  • «صحبت کردن» (Speaking)

یادگیری گرامر و لغات انگلیسی نیز جزو سایر مهارت‌‌ها به شمار می‌روند که در حقیقت برای یادگیری و تقویت هر یک از چهار مهارت فوق لازم است و بدون آشنایی با آن‌ها نمی‌توانیم بر هیچ‌یک از مهارت‌ها تسلط کافی پیدا کنیم. این چهار مهارت را می‌توانیم دو به دو تقسیم کنیم. معمولاً لیسنینگ و اسپیکینگ با هم و ریدینگ و رایتینگ نیز در کنار هم معنی پیدا می‌کنند. به همین دلیل در دو دسته فوق آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

تصویر چند دانشجو مشغول مطالعه

یادگیری مهارت لیسنینگ و اسپیکینگ

اگرمی خواهیم بدانیم که چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم باید به دنبال منابعی باشیم که زبان انگلیسی را در سطح مقدماتی آموزش می‌دهند و آهسته، شمرده و واضح صحبت می‌کنند. با مکالمه‌های انگلیسی برای افراد مبتدی شروع کنید و دیالوگ‌‌های کوتاهی درباره موضوعات ساده مانند سلام و احوال‌پرسی انگلیسی بسازید. به لغات و عبارت‌هایی که برای سلام کردن، سوال کردن و خداحافظی کردن به کار می‌برید توجه کنید. به منظور تقویت مهارت لیسنینگ و اسپیکینگ، مشاهده فیلم‌های آموزشی زیر از فرادرس را توصیه می‌کنیم.

تصویر فیلم‌های آموزشی فرادرس
برای مشاهده فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

به منظور تقویت مهارت لیسنینگ و اسپیکینگ، ساده‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین روش این است که اول گوش کنید، سپس تکرار کنید. حتی اگر با شنیدن جمله برای بار اول نتوانستید آن را به طور کامل تکرار کنید، بکوشید تا شبیه جمله مکالمه آن را ادا کنید. از کلماتی که در به کار بردن آن‌ها مشکل دارید یادداشت‌برداری کنید و راهکارهای لازم برای یاد گرفتن تلفظ و آواشناسی کلمات را یاد بگیرید. برای تمرین تکنیک‌های آواشناسی، می‌توانید فیلم آموزش آواشناسی زبان انگلیسی فرادرس را مشاهده کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است.

فراموش نکنید که مهارت لیسنینگ فقط از طریق گوش دادن به مکالمه تقویت نمی‌شود. روش‌های متنوع دیگری برای تقویت این مهارت وجود دارد که از آن‌ها نیز می‌توانید کمک بگیرید، مانند گوش دادن به پادکست یا دیدن فیلم و سریال به زبان انگلیسی. البته دیدن انیمیشن‌های مخصوص کودکان نیز می‌‌تواند برای افراد مبتدی بسیار مفید باشد، چون هم از زبان ساده‌تری استفاده می‌کنند و هم واضح و شمرده‌تر مکالمه می‌کنند.

اگر بتوانید برای تقویت اسپیکینگ خود از یک استاد زبان انگلیسی یا شخصی که تسلط کافی به این زبان دارد کمک بگیرید و بازخورد بخواهید، می‌توانید نقاط ضعف و قوت خود را بهتر شناسایی کنید و به دنبال راهکارهایی برای رفع اشتباهات خود باشید. این راهکار معمولاً نتایج مثبت زیادی خواهد داشت، زیرا همواره وقتی که می‌خواهیم بدانیم چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم با اشتباهات گرامری یا استفاده نابجا از کلمات در گفت‌وگوهای خود مواجه می‌شویم. حتی وقتی سطح زبان انگلیسی ما بالاتر می‌رود نیز شاهد برخی اشتباهات در سطح پیشرفته‌تر هستیم و اگر کسی نباشد که سطح زبانش از ما بالاتر باشد و این خطاها را تشخیص و بازخورد دهد، بدون شک مسیر یادگیری طولانی‌تر خواهد شد. البته به لطف پیشرفت تکنولوژی، در صورتی که امکان دسترسی به فرد انگلیسی‌زبان یا استاد مجربی را ندارید، می‌توانید از هوش مصنوعی کمک بگیرید. هوش مصنوعی دقیقاً مانند یک استاد زبان انگلیسی عمل می‌کند و شما با نوشتن سوال خود در تکست‌باکس می‌توانید پاسخ سوال خود را از او دریافت کنید و حتی از او بخواهید که اشتباهات شما را تصحیح کند و توضیحات لازم را نیز ارائه دهد.

برای تقویت لیسنینگ می‌توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید.

  • گوش بدهید و تماشا کنید. گوش دادن به موسیقی، اخبار و پادکست به یادگیری مهارت شنیداری شما کمک خواهد کرد. حتی اگر به رادیو علاقه‌مندید، می‌توانید زمان مشخصی را روزانه برای گوش دادن به آن اختصاص دهید. وقتی به داستانی گوش می‌کنید، کلمات و اصطلاحات جدید را نیز مدنظر داشته باشید و سعی کنید حین گوش دادن آن‌ها را جایی یادداشت کنید تا بعداً به سراغ نوشته خود بروید و مروری داشته باشید. همچنین می‌توانید با تماشای برنامه‌‌های تلویزیونی، فیلم و سریال با زیرنویس انگلیسی، لیسنینگ خود را تقویت کنید.
  • فواصل زمانی منظمی را برای مطالعه در نظر بگیرید. پژوهش‌‌های مختلف نشان داده است که مغز انسان بعد از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه دیگر نمی‌تواند تمرکز بر یادگیری بیشتر داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود اگر به فایل‌‌های صوتی طولانی گوش می‌کنید یا با پادکست‌هایی زبان انگلیسی را تمرین می‌کنید که اپیزودهای آن بیشتر از نیم ساعت است، وقفه‌هایی بین آن‌ها ایجاد کنید و سپس دوباره گوش دهید.
  • هم‌زمان گوش کنید و بخوانید. در این روش، نه‌تنها گوش می‌کنید، بلکه هم‌زمان از جای دیگری انگلیسی را یاد می‌گیرید. ساده‌ترین راه، تماشای فیلم‌های انگلیسی با زیرنویس انگلیسی است. در این حالت، شما هم در حال گوش دادن هستید و هم در حال خواندن کلمات و جملات. بنابراین، درک موضوع برایتان به‌مراتب ساده‌تر از زمانی است که فقط به آن گوش می‌دهید.
  • به فایل‌های صوتی با لهجه‌های مختلفی گوش دهید. اگر می‌خواهید فیلم‌ها و سریال‌‌ها را هم با لهجه بریتانیایی و هم با لهجه آمریکایی گوش کنید، توصیه می‌کنیم هر دو لهجه را تمرین کنید. البته لهجه‌‌های انگلیسی دیگری هم وجود دارد که در بسیاری از فیلم‌‌های مطرح دنیا شنیده‌ایم، مانند لهجه ایرلندی یا استرالیایی. اجازه دهید ذهن‌تان با تمام لهجه‌‌ها آشنایی پیدا کند تا راحت‌تر متوجه جملات با لهجه‌های مختلف شوید.
  • عضو گروه‌‌های اجتماعی شوید. در بسیاری از این گروه‌ها افراد انگلیسی‌زبان عضو هستند. همچنین ممکن است افرادی با ملیت‌های مختلف عضو این گروه‌ها باشند و برای برقراری ارتباط باید به زبان مشترکی با هم حرف بزنند. شنیدن حرف‌‌های این افراد به ما در تقویت لیسنینگ کمک زیادی خواهد کرد. همچنین با لهجه‌‌های مختلفی آشنا می‌شویم و خودمان هم می‌توانیم با آن‌ها در رابطه با موضوعات مختلف بحث و گفت‌وگو کنیم و به مرور اعتماد‌به‌نفس بیشتری برای صحبت کردن داشته باشیم.

برای تقویت اسپیکینگ در سطوح ابتدایی، با رعایت نکات زیر می‌توانید به تدریج پیشرفت مطلوبی داشته باشید.

  • حرف بزنید، حرف بزنید و حرف بزنید. عده‌ای بر این باورند که در سطوح مقدماتی صحبت کردن به زبان انگلیسی کار بسیار دشواری است و به همین دلیل از این کار اجتناب می‌کنند. اما واقعیت این است که از لحظه‌ای که یاد می‌گیریم چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم باید بتوانیم جملات ساده‌ای را بر زبان بیاوریم. به هان مطالب که در کتاب‌‌های آموزشی یا سایر منابع می‌آموزید بسنده کنید و آن‌ها را مدام تمرین کنید. وقتی از این جملات ساده ولی کاربردی به طور روزمره استفاده می‌کنید، به مرور نتیجه خوبی حاصل خواهد شد. حرف بزنید و از این کار هراسی نداشته باشید.
  • از شخصی بخواهید که به شما بازخورد بدهد. وقتی با کسی صحبت می‌کنید که به زبان انگلیسی تسلط کافی دارد، می‌تواند اشتباهات شما را حین صحبت کردن متوجه شود و آن‌ها را تصحیح کند. از او بخواهید دلیل اشتباهتان را به شما بگوید. این روش به‌ویژه در سطوح مقدماتی تأثیر بسیار زیادی در بهبود عملکردتان خواهد داشت. بنابراین با آغوش باز به استقبال فردی بروید که می‌خواهد به شما بازخورد بدهد.
  • تلفظ درست کلمات را یاد بگیرید. منظور از تلفظ درست کلمات این است که آن‌ها را درست ادا کنید. برای مثال به استرس سیلاب‌ها توجه کنید و به کمک دیکشنری به تلفظ صوتی هر کلمه چند بار گوش دهید و سپس تکرار کنید. اما دقت داشته باشید که تلفظ با لهجه فرق دارد. فرقی نمی‌کند با چه لهجه‌ای صحبت می‌کنید، چه انگلیسی آمریکایی باشد چه انگلیسی بریتانیایی، در هر صورت تلفظ درست کلمات اهمیت دارد. در رابطه با اصول تلفظ کلمات انگلیسی می‌توانید به پادکست‌هایی در این زمینه گوش کنید یا ویدئوهای آموزشی یوتیوب را مشاهده کنید.

یادگیری مهارت ریدینگ و رایتینگ

خواندن و نوشتن دو مهارت دیگر زبان انگلیسی هستند که همواره برای زبان‌آموزان چالش‌‌های زیادی را هنگام یادگیری به همراه داشته است. برای تقویت مهارت ریدینگ، با منابع ساده و متن‌های کوتاه شروع کنید. برای درک مطلب انگلیسی لازم است با دو مهارت «Skimming» و «Scanning» آشنایی داشته باشید. «Skimming» به معنی خواندن سریع متن برای درک موضوع کلی است، اما «Scanning»‌ به معنی خواندن متن به منظور فهمیدن جزئیات بیشتر و پاسخ دادن به سوالاتی است که ممکن است در ادامه متن طرح شده باشد. برای مثال در آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس و تافل، با متن‌‌های انگلیسی طولانی سروکار داریم که در انتهای آن سوالاتی با توجه به متن طرح شده و داوطلب باید طی بازه زمانی مشخصی به آن‌ها پاسخ دهد. اگر قصد دارید برای بخش ریدینگ آیلتس یا تافل آماده شوید، مشاهده فیلم را به شما پیشنهاد می‌کنیم که لینک آن در ادامه آورده شده است.

همچنین برای تقویت مهارت خواندن و درک مطلب به زبان انگلیسی می‌توانید از فیلم مجموعه آموزش‌‌‌های فرادرس کمک بگیرید که لینک آن در ادامه آورده شده است.

مجموعه آموزش‌های ریدینگ فرادرس
برای مشاهده فیلم‌های آموزشی Reading فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

خواندن داستان کوتاه به زبان انگلیسی می‌تواند برای تقویت ریدینگ مؤثر باشد، به ویژه برای افراد مبتدی. اگر قصد دارید متن‌های طولانی‌تری را بخوانید، می‌توانید از کتاب‌ داستان‌های کودکان شروع کنید یا از رمان‌های ساده شروع کنید. برخی از کتاب داستان‌‌های کوتاه حاوی تمرین‌هایی در انتهای هر فصل هستند که به کمک آن‌ها می‌توانید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید.

برای تقویت مهارت ریدینگ لازم است نکات زیر را رعایت کنیم:

  • زمانی را برای خود در نظر بگیرید که هر روز مطالعه داشته باشید. یکی از راه‌های مؤثر برای تقویت مهارت ریدینگ تمرین کردن است. روزی ۱۰ تا ۱‍۵ دقیقه وقت بگذارید و تمرین کنید. خواندن مقالات جدید، داستان‌های کوتاه و هر متنی که هم ساده باشد و هم بتواند نیازهای شما را در این رابطه رفع کند، روشی مناسب برای بهبود مهارت ریدینگ است.
  • قبل از خواندن دقیق متن، اول «skimming» انجام دهید تا اطلاعات کلی درمورد موضوع پیدا کنید. با این روش، وقتی به خواندن جزئیات ادامه می‌دهید، چون از قبل اطلاعاتی در این باره دارید، بهتر می‌توانید متن را درک کنید.
  • هدف را مشخص کنید. در حالی که مشغول خواندن متن‌های مختلف هستید، هدف خود را مشخص کنید. به این فکر کنید که دلیل نوشتن متن چیست و چه هدفی را دنبال می‌کنند. علاوه بر این، هدف خود را نیز از خواندن متن مشخص کنید. برای مثال، هدف از خواندن متن انگلیسی صرفاً تقویت و یادگیری ریدینگ برای کسب دانش کلی است یا به قصد شرکت در آزمون‌‌های مختلف است. این کار باعث می‌شود که ایده‌های کلیدی و جزئیاتی را در نظر بگیرید که هدف شما را دنبال می‌کند.
  • کلمه‌های کلیدی داخل متن را پیدا کنید. وقتی متن‌های مختلفی را می‌خوانید، از راهکارهای مختلفی برای افزایش سرعت خود کمک بگیرید. این کار برای پاسخ دادن به سوالات آزمون مفید است. برای مثال می‌توانید زیر کلمات کلیدی که در صورت سوال مشاهده می‌کنید خط بکشید و سپس با پیدا کردن آن‌ها در متن یا پیدا کردن پارافریز آن‌ها، جواب را سریع‌تر پیدا کنید.
  • یادداشت‌برداری کنید. یکی دیگر از روش‌های مؤثر در تقویت مهارت ریدینگ یادداشت‌برداری هنگام خواندن است. برای مثال، می‌توانید هنگام خواندن رمان، به منظور درک بهتر زبان نویسنده، لغات یا اصطلاحات جدید را یادداشت کنید و به دنبال پیدا کردن معنی آن‌ها در متن باشید. همچنین رسم نمودار یا جدول یا مواردی از این قبیل به درک شما از متن کمک بیشتری خواهد کرد.
  • پس خواندن متن، آن را خلاصه کنید. این تکنیک به شما کمک می‌کند تا جزئیات بیشتری را به خاطر بسپارید و در رابطه با موضوعات محوری ایده بگیرید. برای این کار حتی می‌توانید از فردی که به زبان انگلیسی تسلط کافی دارد کمک بگیرید و متن را برای او بخوانید تا اگر اشکال گرامری و مواردی مشابه این داشتید، به شما بازخورد دهد و آن را رفع کنید. علاوه بر این، می‌توانید متن خود را با صدای بلند بخوانید تا اگر مشکلی در خواندن یا تلفظ کلمات داشتید، به کمک آن شخص برطرف کنید. همچنین می‌توانید از ChatGPT کمک بگیرید، یعنی می‌توانید متن خود را برای او ارسال کنید و از او بخواهید که به شما بازخورد بدهد. در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس در رابطه با نحوه تقویت ریدینگ با هوش مصنوعی توضیحاتی را ارائه کردیم. در ادامه می‌توانید این مبحث را در بخشی از مطلب زیر از مجله فرادرس پیدا و مطالعه کنید.

در کنار یادگیری و تقویت مهارت ریدینگ، بهتر است اگر می‌خواهیم بدانیم که چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم و نوشتن متن‌های انگلیسی را تمرین کنیم، از کسی بخواهیم که نوشته‌های ما را بخواند، کسی که زبان انگلیسی را خوب بلد باشد و بتواند درباره اشتباهات ما از نظر گرامری و املایی و حتی در خصوص علائم نشانه‌گذاری انگلیسی بازخورد بدهد. اگر سطح زبان شما پیشرفته است و می‌خواهید به صورت حرفه‌ای و آکادمیک بنویسید، مشاهده فیلم آموزش نگارش پیشرفته از فرادرس را پیشنهاد می‌کنیم که لینک آن در ادامه آمده است.

نوشتن مهارتی است که از آن برای برقراری ارتباط مؤثر از طریق کلمات استفاده می‌کنیم. گرچه این امر تا حد زیادی به چیزی که می‌نویسید بستگی دارد، دسته‌بندی‌‌های مختلفی برای انواع رایتینگ در زبان انگلیسی تعریف شده است. مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

به منظور تقویت مهارت رایتینگ خود می‌توانید نکات زیر را رعایت کنید.

  • دستور زبان و املای خود را تقویت کنید. گرامر بخش بسیار مهمی در رایتینگ به شمار می‌آید. وقتی از دستور زبان مناسبی استفاده می‌‌کنید و املای کلمات را درست می‌نویسید، تسلط خود را بر زبان انگلیسی نشان می‌دهید و به نوعی به مخاطبان خود ثابت می‌کنید که چقدر در این زمینه‌ای حرفه‌ای هستید. ازطرفی، خواننده را به نوشته خود بیشتر علاقه‌مند می‌کنید.
  • علائم نشانه‌گذاری انگلیسی را رعایت کنید. یکی از مشکلاتی که موقع چت کردن یا پیام دادن به صورت متنی با آن مواجه می‌شویم، سوء‌تفاهم‌های ناشی از خواندن متن است. دلیل آن هم این است که موقع صحبت کردن، لحن کلام ما و همچنین زبان بدن‌مان می‌تواند منظور ما را به مخاطب بهتر منتقل کند. برای این‌که به نوشته‌های خود حس و حال بدهیم و آن را به مخاطب القا کنیم، لازم است از علامت‌های نشانه‌گذاری به درستی کمک بگیریم. برای مثال، اگر می‌خواهیم جمله تعجبی انگلیسی بنویسیم، باید از علامت تعجب استفاده کنیم. یا اگر قصد داریم جمله‌ای طولانی بنویسیم، می‌توانیم با رعایت قوانین نشانه‌گذاری و بر حسب نیاز از ویرگول انگلیسی، دونقطه و... استفاده کنیم تا مخاطب با دیدن این علامت‌ها از سردرگمی نجات پیدا کند.
  • بعد از نوشتن، متن خود را با صدای بلند بخوانید. این یکی از روش‌‌هایی است که به ویراستاران توصیه می‌شود. درواقع، وقتی متنی را بعد از نوشتن با صدای بلند می‌خوانید، بیشتر متوجه مشکلات آن می‌شوید یا بهتر بگوییم، ایرادهای آن برجسته‌تر می‌شود.
  • از تکنیک «Proofreading» استفاده کنید. وقتی متنی را می‌نویسید، ممکن است حین نوشتن اشتباهات گرامری یا املایی داشته باشید که اغلب به دلیل عدم آگاهی در این رابطه رخ نمی‌دهد، بلکه به این علت است که موقع نوشتن بیشتر دنبال جمله‌بندی و استفاده از لغات و دستور زبان متنوع هستیم و می‌‌کوشیم متن خود را با توجه به موضوعی که برای آن در نظر گرفته‌ایم، بنویسیم. به همین دلیل دقت‌مان را از روی برخی از موارد برمی‌‌داریم. برای این مشکل لازم است بعد از آن‌که متن خود را به طور کامل نوشتیم، آن را یک بار از ابتدا تا انتها بخوانیم تا اگر مشکلاتی نظیر خطای گرامری، املایی و نشانه‌گذاری داشت، بتوانیم آن‌ها را اصلاح کنیم. این کار برای رایتینگ آزمون‌‌های بین‌المللی مانند آیلتس یا تافل توسط اساتید زبان انگلیسی توصیه می‌شود، زیرا توجه نکردن به آن می‌تواند تا حد زیادی از نمره شما کم کند.
  • از افراد مسلط به زبان انگلیسی بازخورد بگیرید. می‌توانید از افرادی که در این خصوص متخصص هستند بخواهید که متن شما را بخوانند و بازخوردهای کافی در رابطه با آن به شما ارائه دهند. این بازخوردها شامل اشتباهات گرامری، املایی و علائم نگارشی است. همچنین می‌توانید این کار را از ChatGPT بخواهید. او هم مانند یک معلم مجازی می‌تواند در این خصوص کمک‌تان کند.
  • با لغات و اصطلاحات کاربردی آشنا شوید. در برخی از موارد می‌توانید برخی از جملات یا اصطلاحات مرتبط با موضوع نوشته‌ را آماده کنید و آن‌ها را بر حسب نیاز در نوشته خود به کار ببرید. البته این کار بدان معنی نیست که یک سری جملات را به شکلی کلیشه‌ای و غیرکاربردی وارد متن خود کنید. بلکه هدف این است که تا حدی بتوانید سرعت عمل خود را در نوشتن بالا ببرید و متن‌هایی بنویسید که از انسجام بیشتری برخوردار باشد.

۵. یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان

آموزشگاه‌‌های زبان انگلیسی اغلب کلاس‌هایی مجزا برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان دارند. منابع و کتاب‌هایی که برای هر رده سنی انتخاب می‌شود نیز با هم فرق دارد. برای کودکان، یادگیری زبان انگلیسی باید توأم با سرگرمی باشد. به عبارت دیگر، کودکان باید بتوانند در محیطی زبان را یاد بگیرند که به مرور انگیزه خود را از دست ندهند و به یادگیری علاقه‌مند شوند. برای این منظور لازم است علاوه بر انتخاب منابع و استاد مناسب کودکان، نکات زیر را نیز مدنظر داشته باشیم.

  • با کتاب‌‌های صوتی آموزش دهیم. کتاب‌‌های صوتی روش مناسبی برای درگیر کردن کودکان با زبان انگلیسی به صورت روزمره است. با گوش دادن به کتاب داستان‌های جالب و سرگرم‌کننده، توجه فرزندانتان را معطوف آموزش می‌کنید. آن‌ها می‌توانند به کمک روش‌های متفاوت به مرور زمان یاد بگیرند که به انگلیسی صحبت کنند. در نظر داشته باشید که کتاب‌‌هایی را به عنوان منبع آموزشی برای آن‌ها انتخاب کنید که به داستان آن علاقه داشته باشند. کودکان بیشتر از آن‌که از خواندن متن‌‌هایی به زبان غیرمادری خود لذت ببرند، از گوش دادن به آن‌ها استفاده می‌کنند. گوش دادن به داستان‌ انگلیسی قوه تخیل کودکان را زیاد می‌کند و آن‌ها را غرق در دنیای متفاوتی می‌کند که هم تجربه جدیدی است و هم زبان انگلیسی آن‌ها را تقویت می‌کند.
  • از آن‌ها بخواهید خاطراتشان را به زبان انگلیسی یادداشت کنند. در سن کم، وقتی شروع به یادگیری زبان انگلیسی می‌کنید، سرعت یادگیری زبان انگلیسی بیشتر است. این کار می‌تواند کودکان را تشویق کند تا افکار خود را روی کاغذ بیاورند که هم باعث دستور زبان آن‌ها را تقویت می‌کند و هم دامنه لغات آن‌ها را افزایش خواهد داد. به همین دلیل وقتی بزرگ‌تر می‌شوند، می‌توانند سریع‌تر زبان انگلیسی را یاد بگیرند.
  • از بازی‌های سرگر‌م‌کننده به زبان انگلیسی کمک بگیرید. کودکان علاقه زیادی به بازی‌‌های مختلف دارند و می‌توانند از این طریق زبان انگلیسی خود را تقویت کنند. این کار آن‌ها را به یادگیری علاقه‌مند می‌کند. ازطرفی، چون بازی برای آن‌ها جنبه سرگرمی دارد، اصطلاحات و لغات جدیدی که به کار برده می‌شود را خیلی زود یاد می‌گیرند و به مرور زمان شاهد افزایش سطح زبان انگلیسی آن‌ها خواهیم بود.
  • از اپلیکیشن‌‌های یادگیری زبان انگلیسی کمک بگیرید. یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند از طریق اپلیکیشن‌های مختلفی که برای همین منظور طراحی شده است، لذت یادگیری را دوچندان کند. برخی از این اپلیکیشن‌ها را می‌توانید به صورت رایگان دانلود کنید و برخی دیگر را باید با خرید اشتراک تهیه و استفاده کنید. از ویژگی‌های خوب این اپلیکیشن‌‌ها این است که از روش‌‌های مختلفی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان استفاده می‌کنند . برای مثال، با استفاده از موسیقی، انیمیشن‌‌ یا بازی‌های متفاوت به آن‌‌‌ها آموزش می‌دهند.

به منظور آشنایی کودکان با زبان انگلیسی و یافتن روشی سرگرم‌کننده و در عین حال مفید، توصیه می‌کنیم فیلم‌‌های آموزشی زیر را از فرادرس دنبال کنید. این آموزش‌ها به شکلی ساده و کاربردی زبان انگلیسی را آموزش داده‌اند. در آموزش اول گرامر سطح پایه ویژه کودکان و نوجوانان ارائه شده است و دو فیلم آموزشی بعدی، به مکالمه انگلیسی در دو سطح مقدماتی و پیشرفته برای کودکان اختصاص یافته است.

۶. علائم نشانه گذاری رایج در انگلیسی

همان‌طور که در زبان فارسی به علامت‌هایی مانند نقطه، ویرگول، علامت سوال و... برای نوشتن جملات خود احتیاج داریم، در زبان انگلیسی نیز برای انتقال حس و حال نویسنده به مخاطب برای سهولت در خواندن و درک متن، لازم است از این نشانه‌ها کمک بگیریم. علائم نشانه‌گذاری در انگلیسی تنوع زیادی دارند و در نگارش به کار می‌روند. در برخی موارد، شاید استفاده نکردن از این علامت‌ها مشکل خاصی را ایجاد نکند، اما گاهی اگر از آن‌ها کمک نگیریم، معنی جمله تغییر می‌کند یا به درستی به مخاطب منتقل نمی‌شود. دو مثال زیر را در نظر بگیرید تا متوجه تأثیر نقش ویرگول در هر دو جمله بشوید.

I talked to my sisters, Nancy and Laura.

***

I talked to my sisters, Nancy, and Laura.

در مثال اول، گوینده دو خواهر دارد که نام‌های آن‌ها «نانسی» و «لارا» است و با آن‌ها حرف زده است. اما در مثال دوم، این‌طور به نظر می‌رسد که گوینده با خواهرانش صحبت کرده و همچنین با «نانسی» و «لارا» که ممکن است دوستانش باشند، حرف زده است. پس ببینید که استفاده از یک علامت ساده ویرگول انگلیسی چقدر می‌تواند در معنا و مفهوم جمله تأثیر داشته باشد. در جدول زیر می‌توانید رایج‌ترین علامت‌های نشانه‌گذاری در انگلیسی را مشاهده کنید.

علامت‌های نشانه‌گذاری در انگلیسی

Full stop

نقطه

.

Comma

ویرگول؛ کاما

,

Question mark

علامت سوال

?

Exclamation mark

علامت تعجب

!

Colon

دونقطه

:

Semi-colon

نقطه ویرگول

;

Hyphen

خط ربط

-

Ampersand

آمپرسند (علامتی که به‌جای «and» به کار می‌رود.)

&

Forward slash

خط مورب (رو به جلو)

/

Backward slash

خط مورب (رو به عقب)

\
At@

Hash

هشتگ

#

Pound symbol

علامت پوند

£

Euro symbol

علامت یورو

Dollar symbol

علامت دلار

$

Apostrophe

آپاستروف

'

Tilde

علامت مد

~

Asterisk

علامت ستاره

*

Quotation mark

علامت نقل‌قول

"

Left / Right parentheses

علامت پرانتز چپ و راست

( )

Left / Right square bracket

علامت براکت چپ و راست

[ ]

Left / Right brace

علامت آکولاد چپ و راست

{ }

۷. آمادگی برای امتحانات زبان انگلیسی

آمادگی برای آزمون‌های مختلف زبان انگلیسی برای افرادی که قصد ادامه تحصیل یا گرفتن یک مدرک تخصصی در کشور دیگری دارند، امری بسیار مهم است، زیرا معمولاً دانشگاه یا مؤسسه‌ای که برای آن اقدام کرده‌اند، نمره خاصی را برای قبولی در نظر گرفته است و داوطلب برای اخذ پذیرش باید به نمره مدنظر دست پیدا کند. برای این منظور، لازم است با ساختار و بخش‌‌‌های مختلف آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس، تافل و دولینگو آشنایی کافی داشته باشیم تا بتوانیم برای روز آزمون آمادگی کافی پیدا کنیم. عده‌ای با شرکت کردن در کلاس‌‌‌های مختلف، به صورت حضوری یا آنلاین برای آن آماده می‌شوند، اما برخی به هر دلیلی نمی‌توانند در این کلاس‌ها حضور یابند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند به صورت خودخوان برای آن آماده شوند. در هر صورت برای آماده شدن در هر یک از این آزمون‌ها باید با ساختار هر بخش و راهکارهای پاسخ دادن به سوالات آن آشنا شوید.

آزمون آیلتس در گذشته فقط به صورت کتبی و در محل برگزاری آزمون انجام می‌شد. اما از بعد از شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری آزمون به صورت آنلاین نیز فراهم شده است و داوطلب می‌تواند هر کدام را که ترجیح می‌دهد انتخاب کند. اما بخش «Speaking» به صورت شفاهی و در حضور شخص مصاحبه‌کننده برگزار می‌شود. در ادامه به طور مختصر توضیحاتی درباره ساختار و نحوه آمادگی برای هر یک از آزمون‌های آیلتس (IELTS)، تافل (TOEFL) و دولینگو (Doulingo) می‌دهیم و فیلم‌‌های آموزشی مرتبط از فرادرس را معرفی خواهیم کرد.

تصویر پسری در حال امتحان دادن

آمادگی برای آزمون آیلتس

یکی از آزمون‌های بین‌المللی مورد تأیید بسیاری از مؤسسات و دانشگاه‌‌‌ها در سرتاسر جهان، آزمون آیلتس است. این آزمون از چهار بخش مختلف تشکیل شده است و هر یک محدوده نمره‌ای بین ۹-۰ را به خود اختصاص داده است. برخی از دانشگاه‌‌ها نیز نمره کل، یعنی میانگین نمره هر چهار بخش را در نظر می‌گیرند و بر اساس آن به داوطلب امکان ادامه تحصیل در آن مؤسسه را می‌دهند. همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، به منظور آمادگی در آزمون آیلتس لازم است هم با ساختار آن آشنا شویم و هم روش‌های تست زدن و پاسخ دادن به سوالات هر بخش را یاد بگیریم.

آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است. بخش اول «Listening» است که داوطلب به مدت ۳۰ دقیقه به چند فایل صوتی گوش می‌دهد و بعد از شنیدن هر فایل صوتی به سوالات آن پاسخ می‌دهد. سوال‌‌ها هم به صورت تستی است و هم به صوت تشریحی. یعنی در برخی موارد سوالاتی مطرح شده است که داوطلب باید بر اساس چیزی که در فایل صوتی می‌شنود، جاهای خالی را پر کند. یا حتی به برخی از سوال‌ها باید پاسخ کوتاه بدهد. لیسنینگ از چهار بخش تشکیل شده است و برای هر بخش چند سوال مختلف در نظر گرفته‌اند. به همین دلیل لازم است داوطلب با نحوه پاسخ دادن به سوالات هر بخش به طور کامل آشنا شود. در انتهای این بخش از آزمون، ده دقیقه به داوطلب فرصت داده می‌شود تا جواب‌های خود را وارد برگه پاسخنامه کند. برای تقویت مهارت لیسنینگ خود می‌توانید از فیلم آموزش زبان انگلیسی فرادرس تکنیک‌های تقویت مهارت Listening استفاده کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است.

به منظور تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • در بازه‌های زمانی منظم تمرین کنید. برای مثال، روزی ۳۰ الی ۶۰ دقیقه را برای گوش دادن به پادکست یا انجام دادن نمونه آزمون‌های سال‌های قبل در نظر بگیرید و تا قبل از آزمون اصلی، این روند را ادامه دهید.
  • با «Paraphrasing» آشنا شوید. وقتی فایل صوتی پخش می‌شود، باید به صحبت‌های افرادی که با هم مکالمه می‌کنند یا شخصی که ارائه‌ می‌دهد با دقت گوش کنید و سپس به سوالاتی که در رابطه با آن موضوع مطرح شده پاسخ دهید. اساتید زبان انگلیسی توصیه می‌کنند هنگام شنیدن فایل صوتی، روی کلمات کلیدی تمرکز کنید. اما همیشه این‌طور نیست که دقیقا خود کلماتی را که در صورت سوال مشاهده می‌کنید، در فایل صوتی نیز بشنوید. در بیشتر موارد، کلماتی با معنی مشابه به گوشتان می‌خورد که همان «Paraphrase» است. باید آن‌قدر تمرین داشته باشید که به راحتی بتوانید این پارافریزها را تشخیص دهید و به کمک آن‌ها به پاسخ سوال برسید.
  • با انواع سوالات لیسنینگ آیلتس آشنا شوید. وقتی انواع سوالات را بدانید و تکنیک‌های پاسخ دادن به آن‌ها را یاد بگیرید، می‌توانید شانس افزایش نمره خود را در این بخش از آزمون آیلتس افزایش دهید.
  • پاسخ سوالات را در وقت اضافه وارد برگه پاسخنامه کنید. برای بخش لیسنینگ آزمون آیلتس، علاوه بر ۳۰ دقیقه زمانی که در اختیار داوطلب قرار داده می‌شود، در انتهای آزمون ده دقیقه دیگر به او فرصت می‌دهند تا پاسخ سوالاتش را وارد برگه پاسخنامه کند. توصیه می‌کنیم برای این بخش، هنگام شنیدن فایل صوتی، در همان برگه سوال‌ها پاسخ خود را بنویسید و سپس در ده دقیقه اضافی آن‌ها را وارد پاسخنامه کنید. این کار باعث می‌شود که هنگام شنیدن، با دقت بیشتری به سوال‌ها پاسخ دهید و نگران وارد کردن آن‌ها در برگه پاسخنامه نباشید.

بخش دوم «Reading» است و شامل سه بخش می‌شود. هر بخش با توجه به نوع آزمون آیلتس (آیلتس آکادمیک یا جنرال) از متن‌های مختلفی تشکیل شده است و در انتهای هر متن تعدادی سوال قرار دارد. داوطلب باید متن را بخواند و با توجه به آن به سوالات مربوطه پاسخ دهد. مدت زمان پاسخ‌دهی به سوالات این بخش ۶۰ دقیقه است و نمره آن به طور مجزا برای بخش ریدینگ در نظر گرفته می‌شود.

برای تقویت مهارت ریدینگ لازم است با تکنیک‌های پاسخ دادن به سوالات آشنا شوید. ریدینگ ۱۶ نوع سوال دارد که ممکن است با چند نوع مختلف آن‌ها در روز آزمون مواجه شوید. از آنجا که فرصت شما برای پاسخ دادن به سوال‌‌ها محدود است و نمی‌توانید در این بازه زمانی تمام متن‌‌های ریدینگ را بخوانید، توصیه می‌کنیم راهکارهای پاسخ دادن به هر نوع از سوالات را یاد بگیرید تا روز آزمون با کمبود وقت مواجه نشوید. در آموزش‌‌های قبلی مجله فرادرس به طور کامل به بررسی انواع سوالات ریدینگ آکادمیک و جنرال پرداخته‌ایم و به کمک نمونه آزمون‌‌های سال‌‌های قبل آیلتس هر یک را توضیح داده‌ایم. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

برای تقویت ریدینگ آیلتس لازم است نکات زیر را مدنظر داشته باشیم:

  • قبل از هر چیز از تکنیک «Skimming» کمک بگیرید تا درباره متن ایده کلی به دست بیاورید.
  • برای اعمال روش «Scanning» لازم است ابتدا صورت سوال هر بخش را بخوانیم و نوع آن را حدس بزنیم. سپس کلمات کلیدی را مشخص کنیم و در صورت سوال به دنبال آن کلمات یا پارافریز (مترادف یا مشابه) آن‌ها بگردیم.
  • وقتی کلمات کلیدی را در متن پیدا کردید، آن پاراگراف را در متن به طور دقیق بخوانید و پاسخ را پیدا کنید.
  • اگر پاسخ سوالی را نمی‌دانید، زیاد روی آن وقت نگذارید و به سراغ سوالات بعدی بروید تا زمان را از دست ندهید. اگر در انتهای آزمون وقت اضافه داشتید، می‌توانید به این سوالات مراجعه کنید.
  • آزمون آیلتس نمره منفی ندارد. بنابراین سعی کنید برای هر بخش از آزمون به سوالات پاسخ دهید، حتی اگر از جواب آن مطمئن نیستید. شما ۲۰٪ شانس این را دارید که پاسخ درست را پیدا کنید.
  • هم‌زمان که سوال را می‌خوانید، پاسخ آن را وارد برگه پاسخنامه کنید، زیر مانند آزمون لیسنینگ وقت اضافه برای پاسخ دادن به همه سوالات را ندارید.
  • فراموش نکنید که همیشه پاسخ سوالات را به ترتیب در متن نمی‌بینید. در برخی موارد ممکن است پاسخ‌ها نامرتب در متن چیده شده باشند. بنابراین، روند پاسخ دادن به سوالات ریدینگ همواره به صورت خطی نیست.
  • اگر کلمه‌ای را با املای نادرست به عنوان جواب سوال وارد برگه پاسخنامه کنید، به عنوان پاسخ اشتباه در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، هنگام پاسخ دادن به سوالات ریدینگ آیلتس، املای کلمه را نیز مدنظر داشته باشید.

اگر قصد دارید برای آزمون آیلتس آماده شوید ولی در بخش «Reading» نیاز به تمرین بیشتری دارید و می‌خواهید با تکنیک‌‌های آن آشنا شوید، توصیه می‌کنیم فیلم‌ آموزش تکنیک های ریدینگ آیلتس فرادرس را مشاهده کنید. در این آموزش تمام تکنیک‌های پاسخ دادن به سوالات ریدینگ توضیح داده شده و به نکات طلایی برای تست زدن اشاره شده است. لینک آن را نیز در ادامه مشاهده می‌کنید.

آمادگی برای آزمون تافل

برای افرادی که به قصد ادامه تحصیل به کشور آمریکا مهاجرت می‌کنند، شرکت در آزمون تافل (TOEFL) ضرورت دارد و با تأیید نمره قبولی از طرف دانشگاه مربوطه می‌توانند در آنجا تحصیل کنند. آزمون تافل نیز مانند آیلتس از چهار بخش تشکیل شده که عبارتند از:

  • «Listening»
  • «Reading»
  • «Writing»
  • «Speaking»

رایج‌ترین نوع آزمون آیلتس که در ایران هم برگزار می‌شود، iBT است که به صورت آنلاین انجام می‌شود. در این آزمون، طی مدت زمان سه ساعت، داوطلب به سوالات پاسخ می‌دهد. در جدول زیر می‌توانید جزئیات آزمون تافل iBT را مشاهده کنید.

ساختار آزمون تافل iBT
بخشمدت زمانتعداد سوالاتنوع سوالات
Reading۵۴-۷۲ دقیقه۱۰ سوال/متن۳-۴ درک مطلب
Listening۴۱-۵۷ دقیقه۶ سوال/ارائه۴-۶ سخنرانی و ۳-۲ مکالمه
Speaking۱۷ دقیقه۴ تسکصحبت کردن درمورد یک موضوع آکادمیک
Writing۵۰ دقیقه۲ تسکخواندن یک متن، گوش دادن به یک ویس و پاسخ به سؤالات

برای مطالعه بیشتر در خصوص آمادگی در بخش ریدینگ آزمون تافل، مشاهده فیلم‌های آموزشی زیر از فرادرس را توصیه می‌کنیم.

همچنین برای آشنایی با تکنیک‌های تست زدن، می‌توانید فیلم آموزشی زیر از فرادرس را مشاهده کنید.

تصویر دوره آموزشی رایگان تافل در فرادرس

به منظور آمادگی در آزمون تافل، توصیه می‌کنیم نکات زیر را مدنظر داشته باشید.

  • زمان را مدیریت کنید. چون در آزمون آنلاین، برای هر متن و هر سوال، زمانی به صورت مجزا در نظر گرفته نمی‌شود، بهتر است زمان را به گونه‌ای تنظیم کنید که در انتهای آزمون با کمبود وقت مواجه نشوید.
  • با تکنیک‌های Reading آشنا شوید. برای موفقیت و کسب نمره خوب در آزمون تافل لازم است با تکنیک‌های هر یک از مهارت‌‌ها آشنا شوید. برای این منظور می‌توانید در کلاس‌‌‌‌های آمادگی برای آزمون تافل به صورت حضوری یا آنلاین شرکت کنید یا به یادگیری به صورت خودخوان اقدام کنید و کتاب‌های کاربردی در این زمینه را مطالعه کنید. همچنین می‌توانید پس از آموختن تکنیک‌های ریدینگ، نمونه آزمون‌های سال‌های قبل را تهیه و مطالعه کنید.
  • وقت خود را برای پاسخ دادن به سوالات دشوار تلف نکنید. اگر پاسخ برخی از سوال‌ها را پیدا نمی‌‌کنید، برای جلوگیری از اتلاف وقت، از روی آن‌ها عبور کنید و به سراغ سوا‌ل‌های بعد بروید. سپس اگر در انتهای آن بخش از آزمون وقت داشتید، می‌توانید برگردید و دوباره آن‌ها را بررسی کنید. فراموش نکنید که آزمون تافل نمره منفی ندارد و بهتر است به همه سوال‌ها پاسخ دهید.
  • هم‌زمان با گوش دادن، یادداشت‌برداری کنید. در بخش لیسنینگ از شما خواسته می‌شود که به فایل‌‌های صوتی گوش کنید و سوالات مربوط به آن را پاسخ دهید. برخلاف ریدینگ، نباید سوالی را نادیده بگیرید، یعنی نمی‌توانید برگردید و دوباره به آن گوش کنید، زیرا فقط یک بار برای شما پخش می‌شود. پس حین گوش دادن، نکات مهم و کلیدی را یادداشت کنید تا راحت‌تر به سوالات پاسخ دهید.
  • سوالات را دقیق بخوانید. معمولاً به دلیل استرس، داوطلبان در روز آزمون سوالات را با دقت نمی‌خوانند و در نتیجه نمی‌توانند به جواب درست برسند. در نظر داشته باشید که خواندن دقیق سوالات، برای یافتن پاسخ درست می‌تواند به شما کمک زیادی بکند.
  • در بخش اسپیکینگ، با صدای بلند و واضح صحبت کنید. نیازی نیست که در میکروفون داد بزنید، اما صدای خود را کمی بالا ببرید. از آنجا که بخش اسپیکینگ‌ تافل هم به صورت آنلاین برگزار می‌شود، ممکن است صدای شما به خوبی دریافت نشود و در نتیجه نمره خود را از دست بدهید.
  • در وقت استراحت از جای خود بلند شوید و راه بروید. تا قبل از زمان استراحت، تقریباً بیش از دو ساعت روی صندلی نشسته‌اید. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که بلند شوید و کمی قدم بزنید. همچنین مدتی به صفحه کامپیوتر نگاه نکنید. با انجام این کارها در وقت استراحت، هم خستگی را از خود دور می‌کنید و هم یکنواخت بودن آزمون را کمتر احساس خواهید کرد. همچنین می‌توانید آب بنوشید یا چیزی بخورید.

آمادگی برای آزمون دولینگو

یکی دیگر از آزمون‌های معتبر بین‌المللی که با شیوع ویروس کرونا و محدویت‌های مربوط به شرکت در حل برگزاری آزمون‌های آیلتس و تافل رواج زیادی یافت و طرفداران خاص خودش را پیدا کرد، آزمون دولینگو است. از مزایای این آزمون این است که به صورت آنلاین و در منزل یا هر جای دیگری برگزار می‌شود و مدت زمان آن کوتاه‌تر از آیلتس و تافل است. برای آمادگی در آزمون دولینگو بهتر است با قوانین و ساختار آزمون دولینگو آشنا شویم. همچنین می‌توانیم برخی از منابع آن را نیز تهیه و مطالعه کنیم. مانند آزمون‌های آیلتس و تافل، در آزمون دولینگو نیز با سوالات مختلفی روبه‌رو هستیم و باید تکنیک‌های پاسخ دادن به آن‌ها را یاد بگیریم. همچنین باید در اتاقی بنشینید که نور کافی داشته باشد و چهره‌تان به طور کامل و واضح رو به دوربین قرار بگیرد.

آزمون دولینگو نیز از بخش‌‌های مختلفی تشکیل شده است که به طور کلی در سه بخش زیر قرار می‌گیرد:

  • Quick Setup
  • Adaptive Questions
  • Video Interview & Writing Sample

بخش اول ۵ دقیقه است و طی آن به داوطلب فرصت داده می‌شود تا برای آزمون آماده شود. برای مثال، او باید مطمئن شود که لپ‌تاپ، کامپیوتر، اسپیکر و میکروفون او درست کار می‌کند، کارت شناسایی خود را ارائه دهد و قوانین و دستورالعمل‌های کلی آزمون را مطالعه کند. بخش اصلی آزمون دولینگو «Adaptive Questions» است که به آن سوالات تطبیقی گفته می‌شود. مدت زمان پاسخگویی به سوالات این بخش ۴۵ دقیقه است و در طول آزمون داوطلب باید به صفحه مانیتور نگاه کند و به سوالاتی که بر روی صفحه نمایان می‌شود پاسخ دهد. میزان دشواری سوال‌ها با توجه به تعداد پاسخ‌های درست و نادرست داوطلب، به‌ترتیب افزایش یا کاهش می‌یابد.

در بخش سوم آزمون دولینگو، داوطلب باید به یکی از دو سوالی جواب دهد که در اختیار او قرار داده شده است. این بخش در مجموع ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و به داوطلب ۱ الی ۳ دقیقه فرصت داده می‌شود تا درباره موضوعی صحبت کند. همچنین ۳ تا ۵ دقیقه فرصت دارد تا درباره موضوعی که مطرح شده متنی بین ۵۰ تا ۷۰ کلمه بنویسد. هزینه آزمون هم با توجه به محل برگزاری آن متفاوت است، اما بین ۴۹ تا ۵۵ دلار آمریکا تخمین زده شده است که در مقایسه با آزمون آیلتس و تافل کمتر است.

اگر قصد دارید برای آزمون دولینگو آماده شوید، توصیه می‌کنیم فیلم آموزشی زیر را از فرادرس مشاهده کنید.

تصویر دوره آمادگی برای آزمون دولینگو در فرادرس

برای این‌که بتوانید در آزمون دولینگو موفقیت بیشتری کسب کنید، توصیه می‌کنیم موارد زیر را رعایت کنید.

  • در آزمون‌های آزمایش دولینگو شرکت کنید. آزمون آزمایشی روشی برای آشنا شدن با انواع سوالاتی است که در روز آزمون ممکن است با آن‌ها مواجه شوید. به همین دلیل توصیه می‌‌کنیم هر از گاهی در این آزمون‌ها شرکت کنید. برای این منظور می‌توانید به وب‌سایت دولینگو مراجعه کنید و گزینه «Practice free» را بزنید. البته مدت زمان آزمون حدود ۲۰ دقیقه است که در مقایسه با آزمون اصلی کمتر است، اما همه بخش‌‌های آزمون را پوشش می‌دهد. لینک وب‌سایت دولینگو را ادامه مشاهده می‌کنید.
    • وب‌سایت اصلی دولینگو: «+»
  • مکان مناسبی را برای آزمون دادن انتخاب کنید. از آنجا که آزمون دولینگو به صورت آنلاین و از طریق کامپیوتر شخصی برگزار می‌شود، بهتر است زمان و مکان مناسبی را برای آزمون دادن انتخاب کنید. برای مثال بهتر است از اتاقی با نور کافی و خلوت استفاده کنید و سیستم‌تان حتماً باید به دوربین مجهز باشد. همچنین اینترنت پرسرعتی تهیه کنید و ترجیحاً آینه‌ای پشت سر خود نصب کنید که اطراف‌تان را به خوبی نشان دهد.
  • بخش سوم آزمون را هم مانند بخش دوم جدی بگیرید. بخش سوم آزمون دولینگو در نمره کل شما تأثیری ندارد، اما ممکن است دانشگاهی که قصد پذیرش شما را دارد، از آن به عنوان معیاری برای در نظر گرفتن سطح زبان شما استفاده کند. بنابراین، در بخش سوم می‌توانید توانایی‌های خود را در زمینه زبان انگلیسی و مهارت‌های آن به معرض نمایش بگذارید.

نکات مهم برای یادگیری زبان انگلیسی از صفر

برای این‌که بدانیم چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم لازم است نکات مهمی را مدنظر داشته باشیم. برای شروع یادگیری، باید سه فاکتور مهم را در نظر بگیریم که شامل «انگیزه»، «هدف»، و «منابع» می‌شود. در ادامه هر یک از این موارد را توضیح می‌دهیم.

داشتن انگیزه

داشتن انگیزه برای این‌که بدانیم چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم مسئله مهمی است. از خودتان بپرسید که دلیل شما برای یادگیری چیست. آیا قصد مسافرت به کشورهای دیگر را دارید؟ آیا دلیل‌تان کار کردن در کشورهای دیگر و پیشرفت کاری است؟ یا دلایلی شخصی دیگری برای مطالعه زبان انگلیسی دارید؟

با این کار می‌توانید متوجه شوید که برای یادگیری زبان انگلیسی چقدر انگیزه دارید. یادگیری زبان انگلیسی هم می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و هم پروسه‌ای زمان‌بر به نظر بیاید. انگیزه باعث می‌شود که در این مسیر طولانی، با قدرت و انرژی ادامه دهید و هنگام مواجهه با سختی‌ها کنار نکشید. زبان‌آموزان باانگیزه تمایل و کشش بیشتری به تمرین کردن و شرکت در فعالیت‌‌های آموزشی گروهی و جلسات مطالعاتی دارند که برای یادگیری زبان انگلیسی و بهبود مهارت‌ها امری ضروری تلقی می‌شود.

داشتن انگیزه شما را به مرحله بعدی، یعنی تعیین هدف سوق می‌دهد. این اهداف مسیری را مشخص می‌کنند که مانند سفری لذت‌بخش تا انتها با آن همراه شوید. در نهایت هم موفقیت چشمگیری حاصل خواهد شد. بنابراین، یکی دیگر از نکات مهم برای این‌که بدانیم چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم و در این راه استمرار داشته باشیم، داشتن هدف است که در بخش بعد آن را توضیح می‌دهیم. در کل، باید گفت که داشتن انگیزه می‌تواند شرایط پایداری را برای مطالعه و تلاش در جهت دستیابی به نتیجه مطلوب ایجاد کند و با مشخص کردن هدف و غلبه بر چالش‌‌های پیش رو می‌توانیم موفقیت خود را تا انتهای مسیر تضمین کنیم.

تعیین هدف

هدف خود را تا جایی که ممکن است کوتاه‌مدت در نظر بگیرید. اهداف بلندمدت جز آن‌که شما را در همان ابتدای راه خسته کنند و به مرور انگیزه خود را برای مطالعه از دست بدهید، نتیجه دیگری نخواهند داشت. برای مثال، بهتر است برنامه‌ریزی روزانه یا هفتگی داشته باشید تا این‌که برنامه بلندمدت چندماهه یا یک‌ساله برای خود در نظر بگیرید. وقتی برنامه کوتاه‌مدت داشته باشید، اگر یک روز نتوانستید مطابق برنامه پیش بروید، فرصت جبران آن در روزهای آتی وجود دارد، اما درمورد برنامه‌های بلندمدت کار شما سخت‌تر می‌شود.

اهدافی که برای خود در نظر می‌گیرید به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

  • چیزی که می‌خواهید یاد بگیرید.
  • زمانی که برای مطالعه در اختیار دارید.
  • مدت زمانی که برای مشخص کردن اهداف خود در نظر گرفته‌اید.
  • روشی که برای ارزیابی خود در نظر گرفته‌اید.

فرض کنید قرار است طی شش ماه آینده به آمریکا سفر کنید. آنجا اقوامی دارید که برای شما برنامه مهمانی ترتیب داده‌اند تا از شما استقبال گرمی شود. در مهمانی، با دوستان آمریکایی آشنا می‌شوید و تصمیم می‌گیرید به زبان انگلیسی مکالمه‌ای با آن‌ها داشته باشید. بدون شک دوست دارید به راحتی وارد گفت‌وگو شوید. پس هدف شما برای یادگیری زبان انگلیسی بر اساس زمان تعیین می‌شود؛ شما تا قبل از رفتن به آمریکا، شش ماه فرصت دارید که روشی برای تقویت مکالمه انگلیسی خود بیابید و بر اساس برنامه مشخصی هدف خود را پیش ببرید. بنابراین، هدف شما یادگیری مکالمه روزمره انگلیسی طی شش ماه است. اما چون به صورت تمام‌وقت مشغول به کار هستید، حداکثر یک ساعت در روز برای درس خواندن فرصت دارید. می‌توانید با یک معلم خصوصی صحبت کنید تا کلاس‌های در این خصوص تشکیل دهد. یا می‌توانید با گوش دادن به پادکست انگلیسی، مشاهده فیلم و سریال با زیرنویس انگلیسی، دانلود اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی و دیدن فیلم‌های آموزشی، به صورت خودخوان زبان انگلیسی خود را تقویت کنید. به منظور شروع یادگیری، فیلم‌‌ آموزشی مکالمه زبان انگلیسی در سفر از فرادرس را به شما توصیه می‌کنیم.

دوره آموزشی زبان انگلیسی در سفر

انتخاب منابع

نکته مهم دیگر به انتخاب منابع مربوط می‌شود. به دنبال منابعی باشید که موضوعات آن به زندگی و مکالمات روزمره اختصاص داشته باشد. به اهداف یادگیری خود فکر کنید و به این‌که برای مطالعه به صورت روزانه چقدر وقت دارید. برای مثال، اگر می‌خواهید تمرکز خود را بر روی مکالمه بگذارید، نیازی نیست نگران یادگیری مشکلات مربوط به رایتینگ باشید. یا اگر فرصت زیادی برای مطالعه ندارید، می‌توانید پادکست‌هایی را گوش بدهید که فقط چند دقیقه از وقت شما را می‌گیرد یا تمرین‌های کوتاهی را برای ارزیابی روند پیشرفت خود انتخاب کنید. با این روش، می‌توانید هر زمان که اندکی وقت آزاد داشتید، روی زبان انگلیسی خود کار کنید.

مهم نیست دقیقاً چه هدفی را دنبال می‌کنید، مهم این است که انواعی از منابع مختلف در بازار وجود دارد و شما باید یک یا چند منبعی را برای خود در نظر بگیرید که فکر می‌‌کنید برای شما مناسب است. اگر می‌خواهید بدانید چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم تا بتوانیم پیشرفت شغلی داشته باشیم، باید دوره‌های آموزشی مربوط به آن را تهیه کنیم. حتی می‌توانیم برای بهبود لهجه خود از مکالمه‌های ضبط‌شده استفاده کنیم. برای مثال، اگر می‌خواهید برای مصاحبه شغلی آماده شوید، فیلم آموزش مصاحبه شغلی انگلیسی از فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

فیلم آموزش مصاحبه شغلی

همچنین اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند در این رابطه به شما کمک کند تا لغات و دستور زبان انگلیسی را بیاموزید. از درس‌های ساده شروع کنید و به تدریج روند پیشرفت خود را ارزیابی کنید. برای شروع یادگیری می‌توانید از فیلم‌های آموزشی فرادرس که لینک‌های آن در ادامه آمده است، در راستای تقویت لغات و گرامر استفاده کنید.

دوره‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس

فیلم آموزش ۱۱‍۰۰ واژه ضروری زبان انگلیسی بر اساس همین کتاب تهیه شده است و یکی از کاربردی‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌‌های یادگیری لغات انگلیسی به شمار می‌رود. این فیلم شامل۴۶ هفته آموزشی است و هر روز ۵ لغت جدید را آموزش می‌دهد. برای افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند در کلاس‌‌های آموزشی شرکت کنند، مشاهده این فیلم‌ها مؤثر خواهد بود.

برنامه ریزی شخصی

یکی دیگر از نکات مهم در خصوص این‌که بدانیم چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم داشتن برنامه‌ای هدفمند و منظم است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برنامه‌ریزی را با در نظر گرفتن موارد شخصی مربوط به خودتان انجام دهید و در حقیقت یک برنامه مطالعاتی شخصی برای خود مشخص کنید. برنامه شما باید کوتاه‌مدت باشد، به گونه‌ای که به شما این امکان را بدهد که هر هفته برای آن برنامه‌ریزی کنید و مدت زمان مطالعه روزانه خود را بر همین اساس پیش ببرید. سعی کنید همیشه کمی جلوتر از برنامه پیش بروید تا اگر یک روز نتوانستید آن را اجرا کنید، چیزی را از دست ندهید. از خودتان بپرسید:

  • چرا می‌خواهم زبان انگلیسی یاد بگیرم؟
  • چطور می‌توانم به بهترین شکل زبان انگلیسی را یاد بگیرم؟
  • چقدر زمان برای یادگیری نیاز دارم؟
  • از چه منابعی می‌توانم استفاده کنم؟
  • آیا برای یادگیری به کمک کسی نیاز دارم؟ چقدر باید از دیگران کمک بگیرم؟

با پاسخ دادن به این سوالات، بهتر می‌توانید برنامه‌ مطالعاتی خود را بچینید و مطابق با آن پیش بروید. از دیگر مواردی که لازم است برای برنامه مطالعاتی خود در نظر بگیرید ایجاد یک فهرست است. به کمک موارد زیر می‌توانید این فهرست را تهیه کنید.

  • هدف اصلی خود را تعیین کنید.
  • هدف خود را به واحدهای کوچک‌تر تقسیم کنید.
  • فهرستی برای برنامه مطالعاتی خود را مشخص کنید و رئوس مطالب را در نظر بگیرید.
  • شروع به تکمیل کردن برنامه خود کنید و به صورت روزانه و با ذکر تاریخ و ساعت آن را بچینید.
  • برای ارزیابی عملکرد خود زمان مشخصی را در نظر بگیرید.

قدم بعدی در برنامه‌ریزی این است که محتوای برنامه مطالعاتی خود را سازمان‌دهی کنید. اگر تمام مراحل فوق را رعایت کنید، اکنون می‌توانید فهرستی برای برنامه خود تهیه کنید. با این کار، هر زمان که مشغول برنامه‌ریزی برای جلسات مطالعه خود هستید، در وقت خود صرفه‌جویی خواهید کرد. برای مثال می‌تواند فهرستی با عنوان «یادگیری لغات جدید مرتبط با شغلم» تهیه کنید و هر هفته مواردی را به آن اضافه یا ویرایش کنید. یا می‌توانید عنوانی به نام «بهبود مهارت‌‌های رایتینگ من» را در نظر بگیرید.

تصویر پسری در حال مطالعه پشت میز

سخن پایانی

یادگیری زبان انگلیسی اهداف مختلفی را به دنبال دارد. مهم‌ترین آن برقراری ارتباط با دیگران در اقصی نقاط جهان است. در دنیایی که افراد به زبان‌های مختلفی صحبت می‌کنند، فقط یک زبان واحد می‌تواند این تعامل را ایجاد کند. از آنجا که زبان انگلیسی در همه جای دنیا مور استفاده قرار می‌گیرد و تقریباً تمام کشورها آن را به عنوان زبان بین‌المللی می‌شناسند، یادگیری آن امری ضروری برای صحبت کردن یا ایجاد روابط میان یکدیگر است و برای انتقال مفهوم خود به مخاطب می‌توانیم از آن کمک بگیریم.

از دیگر مواردی که ضرورت یادگیری زبان انگلیسی را مشخص می‌کند، فرصت‌های شغلی بهتر است. بیشتر مشاغل برای پیشرفت و آموختن مهارت‌هایی تخصصی‌تر، به زبان انگلیسی نیاز دارند تا بتوانند از این طریق یا کشورهای دیگر در زمینه کاری خود در ارتباط باشند یا با همکارانی با ملیت‌های مختلف ارتباط برقرار کنند. بنابراین، توصیه می‌شود اگر قصد پیشرفت شغلی دارید یا اگر می‌خواهید به کشورهای دیگری برای یافتن فرصت‌های شغلی بهتر مهاجرت کنید، سطح زبان انگلیسی خود را بالا ببرید. بسیاری از کارفرمایان برای استخدام نیروهای جدید، مهارت زبان انگلیسی را به عنوان پیش‌نیاز در نظر می‌گیرند.

همچنین زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در بسیاری از کشورها ازجمله ایران در مدارس تدریس می‌شود و به عنوان یکی از مهارت‌های ضروری در آزمون‌‌های ورودی دانشگاه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. عمده‌ترین دلیل آن این است که وقتی وارد دانشگاه می‌شویم، برای پژوهش و دسترسی به برخی از اطلاعات مربوط به رشته خود، باید از موتورهای جست‌وجو مانند گوگل کمک بگیریم که بیشتر منابع آن‌ها به زبان انگلیسی در دسترس افراد قرار دارد. علاوه بر این، با پیشرفت تکنولوژی و انواع وسایل ارتباطی، داشتن تسلط کافی به زبان انگلیسی این امکان را به زبان‌آموزان می‌دهد که پلتفرم‌های مختلف را بررسی کنند، از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌‌های گوناگون برای آموختن زبان انگلیسی کمک بگیرند و در این دنیای بزرگ، همچنان با هم در ارتباط بمانند.

فیلم‌های آموزشی فرادرس در خصوص یادگیری و تقویت زبان انگلیسی و مهارت‌ها مرتبط با آن، به عنوان یکی از این روش‌های آموزشی در دسترس افراد قرار گرفته است. به کمک این پلتفرم آموزشی می‌توانید سطح زبان انگلیسی خود را تقویت کنید و حتی برای آزمون‌های مختلفی مانند «آیلتس»، «تافل»، «دولینگو»، «PTE»‌ و «EPT» آماده شوید. در این مطلب، برای این‌که بدانیم چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم همه نکات ضروری را از ابتدا توضیح دادیم و در رابطه با هر یک فیلم‌‌های آموزشی مرتبط را از فرادرس معرفی کردیم. برای مثال، به منظور تقویت اسپیکینگ مشاهده فیلم‌‌های آموزش مکالمه را پیشنهاد دادیم که برای موضوعات مختلف و سطوح مختلف در نظر گرفته شده است. یا برای تقویت دامنه واژگان، فیلم‌‌‌‌های آموزشی فرادرس در خصوص لغات و اصطلاحات کاربردی و همچنین کالوکیشن‌های انگلیسی را توصیه کردیم. در مجموع، برای این‌که بدانیم چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم و چطور به صورت غیرحضوری و از طریق پلتفرم‌‌های مجازی فرادرس، سطح زبان انگلیس خود را بالا ببریم، مطالعه این مطلب از مجله فرادرس می‌تواند کمک‌کننده باشد.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
FluentULEOEnglish LiveInlinguaEFIndeedCourseraApply Board
۱ دیدگاه برای «چگونه زبان انگلیسی را از صفر یاد بگیریم؟ – راهنمای شروع»

مطلب بسیار عالی بود. ممنونم

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *