پادکست های ساده انگلیسی برای سطح مبتدی – ۱۸ عنوان کاربردی

۷۱۰۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
پادکست های ساده انگلیسی برای سطح مبتدی – ۱۸ عنوان کاربردی

یادگیری زبان انگلیسی به کمک پادکست، تأثیر زیادی در بهبود مهارت‌های زبانی به ویژه «Listening» دارد. به علاوه، می‌توانیم با گوش دادن به موضوعات مختلف، با فرهنگ‌ها و لهجه‌های افراد مختلف نیز آشنا شویم. برای شروع بهتر است از پادکست های ساده انگلیسی برای سطح مبتدی کمک بگیریم. اما یادگیری به کمک پادکست به روش‌های خاصی نیاز دارد که در این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

فهرست مطالب این نوشته

پادکست چیست ؟

پادکست به زبان ساده، یک برنامه صوتی است که شباهت زیادی به رادیو دارد، با این تفاوت که می‌توانید آن را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید و هر زمان که خواستید به آن گوش کنید.

اما اگر بخواهیم تعریف دقیق‌تری از پادکست ارائه دهیم، باید بگوییم که پادکست، مجموعه مکالمه‌هایی است که به صورت اپیزود در کنار هم قرار گرفته و هر یک به موضوع خاصی اختصاص داده شده است. همه این اپیزودها یک هدف را دنبال می‌کنند، مانند استارت‌آپ‌ها. می‌توانید پادکست‌ها را به صورت اپلیکیشن دانلود یا آن را روی گوشی و تبلت خود نصب کنید و هر موقع که اراده کردید، از شنیدنش لذت ببرید.

پادکست‌ها هم جنبه سرگرمی دارند و هم دانش عمومی شما را درباره موضوعات مختلف بالا می‌برند. اما برخی از آن‌ها را می‌توان به عنوان پادکست‌های آموزشی گوش داد و چیزهای زیادی آموخت. ازجمله پادکست‌هایی که می‌توان به عنوان پادکست آموزشی از آن استفاده کرد، پادکست‌های یادگیری زبان انگلیسی است. این پادکست‌ها برای سطوح مختلفی طراحی شده‌اند و برخی از آن‌ها را می‌توان به صورت رایگان استفاده کرد.

در این آموزش قصد داریم به معرفی تعدادی از پادکست های ساده انگلیسی بپردازیم. اما قبل از معرفی آن‌‌ها، ابتدا ضرورت یادگیری زبان انگلیسی به کمک پادکست را توضیح می‌دهیم. همچنین به نکات مهمی در خصوص نحوه گوش دادن و یادگیری پادکست‌ های انگلیسی اشاره خواهیم کرد.

پادکست های ساده انگلیسی برای سطح مبتدی

برای افرادی که به تازگی یادگیری زبان انگلیسی را شروع کرده‌اند، ایجاد انگیزه و شوق برای آموختن، می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در ادامه راه داشته باشد. شاید کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی از جذابیت‌های زیادی برای شروع یادگیری برخوردار نباشند. به همین دلیل توصیه می‌شود در کنار این کتاب‌ها، منابع دیگری که علاوه بر آموزش، جنبه سرگرمی هم داشته باشد، مطالعه کنیم.

از میان انواع روش‌های کمک‌آموزشی، مانند یادگیری زبان انگلیسی با اپلیکیشن یا دیدن فیلم و سریال و گوش دادن به پادکست، با توجه به نوع یادگیری زبان‌آموز، می‌توان یکی را انتخاب کرد یا هم‌زمان چند روش را با هم امتحان کرد. در این آموزش سعی داریم به معرفی تعدادی از پادکست های ساده انگلیسی بپردازیم که می‌تواند برای شروع انگیزه زیادی در شما ایجاد کند. این پادکست‌ها از اپیزودهای مختلفی تشکیل شده است و هر بخش آن موضوع مختلفی را شامل می‌شود که معمولاً موضوعات روزمره و رایج در محاوره‌های افراد انگلیسی‌زبان است.

برای مثال، گفت‌وگوهایی پیرامون مسائل کاری یا تحصیلی، موضوعات خانوادگی و روابط دوستانه شکل می‌گیرد. در این اپیزودها، با توجه به سطح آن، کلمه‌ها و اصطلاحات جدیدی را به شما آموزش می‌دهند که در متن اپیزودها درباره آن‌ها صحبت شده است. علاوه بر این، ویژگی‌‌های دیگری نیز دارند که در این آموزش به طور کامل آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

پادکست Learn English Podcast from the British Council

پادکست «Learn English Podcast from the British Council» برای سطوح مختلفی طراحی شده است. این تعیین سطح بر اساس استانداردهای CEFR صورت گرفته و مناسب افراد برای سطوح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته است. اگر نمی‌دانید سطح انگلیسی شما چیست، توصیه می‌کنیم در آزمون های تعیین سطح آنلاین آن شرکت کنید.

این درس‌ها شامل آموزش‌های مختلفی می‌شود که هم‌زمان با گوش دادن، باید تمرین‌های آن را نیز انجام بدهید. بعد از هر اپیزود سوال‌هایی پیرامون موضوعات مختلف مطرح می‌شود که علاوه بر فایل صوتی، نسخه نوشتاری آن نیز موجود است. این پادکست به صورت رایگان در دسترس افراد است و از طریق لینک زیر می‌توانید آن را دانلود کنید.

  • لینک پادکست Learn English Podcast from the British Council:«+»
انواع پادکست انگلیسی

پادکست English Learning for Curious Minds

این پادکست از اپیزودهای مختلفی تشکیل شده است و لغات و دستور زبان انگلیسی را به زبانی ساده و در قالب موضوعات متنوع آموزش می‌دهد. همچنین تمرین‌هایی برای تقویت لغات و گرامر ارائه می‌کند که برای یادگیرندگان مفید است. هر یک از اپیزودها شامل زیرنویس و نسخه نوشتاری است. بنابراین، می‌توانید لغات و عبارت‌های جدیدی را یاد بگیرید.

موضوعات این پادکست بسیار جالب است و شما را به سفرهای متعددی می‌برد. می‌توانید نه‌تنها با کلمه‌ها و گرامر آشنا شوید، بلکه با دنیای جدیدی از فرهنگ‌ها و آداب و رسوم کشورهای مختلف آشنا خواهید شد. این امر باعث می‌شود که مهارت‌های زبانی را با لذت بیشتری بیاموزید و تجربه مهیجی داشته باشید.

  • لینک پادکست English Learning for Curious Minds: «+»
پادکست ساده انگلیسی

پادکست RealLife English

این پادکست را نمی‌توان در ابتدای یادگیری زبان انگلیسی برای افرادی با سطح مقدماتی توصیه کرد. در واقع می‌توان آن را مناسب کسانی دانست که قصد دارند به گفت‌و‌گوهای صوتی بدون نسخه نوشتاری گوش کنند. اما برای سطوح متوسط می‌توان آن را در دسته پادکست های ساده انگلیسی قرار داد. بیش از ۱۷۰ اپیزود دارد که هر کدام ابتدا مقدمه‌ای را ارائه می‌کند و سپس مقاله و ویدئوهای مختلفی را پوشش می‌دهد.

  • لینک پادکست RealLife English:«+»
پادکست RealLife English

پادکست All Ears English

اگر قصد دارید زبان انگلیسی خود را تا سطح پیشرفته ادامه دهید، این پادکست می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. میزبان‌های آن از اصطلاحات و کلماتی استفاده می‌کنند که برای زبان‌آموزان بسیار کاربردی است. همچنین اپیزودهای آن از سطح مقدماتی شروع می‌شود و تا سطح پیشرفته ادامه خواهد داشت. این پادکست بیش از ۱۰۰۰ اپیزود دارد و همین تنوع باعث شده که طرفداران زیادی را به خود اختصاص دهد.

  • لینک پادکست All Ears English:«+»
پادکست All Ears English

پادکست Espresso English

پادکست‌ های ساده انگلیسی بیشتر به منظور تقویت مهارت لیسنینگ افراد طراحی شده است. یکی از پادکست‌های معروف در این رابطه که طرفداران زیادی دارد، پادکست «Espresso English» است. هدف از این پادکست، توضیح برخی از مفاهیم و اصطلاحات انگلیسی در موقعیت‌های خاص و کاربردی است که طی اپیزودهای کوتاه و با عناوین مختلفی آموزش داده شده است.

این پادکست‌ها برای کسانی که قصد یادگیری زبان انگلیسی را دارند، بسیار مفید و آموزنده است، زیرا به زبانی ساده، موارد مهم و کلیدی مانند آموزش دستور زبان و کلمات کاربردی را توضیح داده است. از دیگر ویژگی‌های مفید این پادکست این است که درس‌ها مرتب به‌روز می‌شوند و زبان‌آموزان می‌توانند به این مجموعه دسترسی کامل داشته باشند.

  • لینک پادکست Espresso English:«+»
یادگیری زبان با پادکست

پادکست Podcasts in English

از دیگر پادکست های ساده انگلیسی می‌توان به «Podcasts in English» اشاره کرد که برای افراد مبتدی طراحی شده است و اپیزودهای آن به موضوعاتی اختصاص یافته که زبان انگلیسی را به شیوه‌ای ساده و روان آموزش می‌دهد. بیشتر پادکست‌ها را می‌توانید به صورت رایگان داشته باشید، اما برای تهیه برخی از آن‌ها لازم است عضو شوید. این پادکست، تمرین‌های متعددی را در خصوص انواع مهارت‌های زبانی ارائه کرده است و تسک‌های متعددی را برای یادگیری لغات و گرامر زبان انگلیسی در سطح مبتدی شامل می‌شود.

 

علاوه بر این، برای سطوح دیگر نیز پادکست‌هایی را آموزش می‌دهد و موضوعات بسیار متنوعی دارد. همچنین در انتهای هر اپیزود، تمرین‌هایی مخصوص آن نیز تهیه شده و در دسترس افراد قرار گرفته است. این پادکست می‌تواند به استادان زبان انگلیسی نیز در جهت نحوه آموزش و ارائه تمرین کمک کند. همچنین می‌توانند از آن‌ در کلاس‌های خود به عنوان منبع کمک‌آموزشی مفید برای تقویت لیسنینگ و اسپیکینگ استفاده کنند.

  • لینک پادکست Podcasts in English: «+»
روش یادگیری با پادکست

پادکست Essential English

این پادکست نیز برای افراد مبتدی تهیه شده است و با آموزش‌های شفاهی همراه با نکات و تمرین‌های ساده همراه است. به مرور که به اپیزودهای این پادکست گوش می‌دهید، سطح زبان شما بالاتر می‌رود، هر یک از اپیزودهای آن، گرامر و واژگان متفاوتی را آموزش می‌دهد که در مجموع می‌توانید با یاد گرفتن آن‌ها، از سطح A1 به A2 پیشرفت کنید. برای هر یک از این آموزش‌ها، نسخه نوشتاری نیز در دسترس زبان‌آموزان قرار گرفته است.

این پادکست برای افرادی با سطوح متوسط یا پیشرفته نیز مناسب است. برای یادگیری زبان در سطوح پیشرفته می‌توانید از پادکست‌های «QualityTime-ESL podcasts» و «5 Minute TOPs» کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از پادکست‌های مخصوص واژگان، تمرین‌های شفاهی و تمرین‌های مربوط به مهارت‌های زبانی بهره‌مند شوید.

  • لینک پادکست Essential English: «+»
نکات مهم پادکست های ساده انگلیسی

پادکست English Short Stories for Beginners

یکی از رویکردهای جالب برای یادگیری زبان انگلیسی در سطح مبتدی، گوش دادن به پادکست English Short Stories for Beginners است. به کمک این پادکست می‌توانید داستان‌های کوتاه انگلیسی را به زبان ساده بیاموزید. این پادکست به صورت رایگان در دسترس همگان قرار گرفته است و شامل ۱۲ داستان کوتاه می‌شود. علاوه بر این، وب‌سایت «ESL Podcast» برای آن، نسخه نوشتاری، فهرست واژگان و تمرین‌های انگلیسی نیز تهیه کرده است.

  • لینک پادکست English Short Stories for Beginners: «+»
پادکست های ساده انگلیسی برای سطح مبتدی

پادکست English Class 101

پادکست «English Class 101» به زبان‌های مختلفی در دسترس کاربران خود قرار گرفته است. دوره‌های آموزشی آن‌ به دلیل حضور استاد‌های مجرب انگلیسی‌زبان و پرانرژی و محتوای بسیار خوب و مفیدی که دارند، جزو محبوب‌ترین‌هاست و طرفداران زیادی دارد.

در «English Class 101»، پادکست‌هایی برای تمام سطوح طراحی شده است که از اپیزودهایی برای سطوح مقدماتی شروع می‌شود. علاوه بر تدریس زبان انگلیسی، این پادکست، نگرش فرهنگی جدید و ارزشمندی را در مخاطبان خود ایجاد می‌کند و همچنین آزمون‌های مختلف و تمرین لغات نیز در آن لحاظ شده است. آموزش‌ها به دو لهجه انگلیسی آمریکایی و بریتانیایی صورت می‌گیرد.

  • لینک دانلود پادکست Learn English:«+»
پادکست English Class 101

پادکست Easy Stories in English

یادگیری زبان انگلیسی کار چندان دشواری نیست. اگر بتوانید آن را به گونه‌ای یاد بگیرید که در قالب متن، جمله‌های متنوع و داستان‌های سرگرم‌کننده باشد، می‌توانید آن را بهتر یاد بگیرید و دلسرد نشوید. داستان‌های ساده‌ای که به زبان انگلیسی در این پادکست تعریف می‌شود، موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد که می‌تواند مهیج، سرگرم‌کننده، طنز یا تلخ باشد.

 

اگر به دنبال یادگیری زبان انگلیسی هستید و از خواندن کتاب‌های مختلف خسته شده‌اید، این پادکست می‌تواند انگیزه شما را برای یادگیری و ادامه راه بیشتر کند.

  • لینک پادکست Easy Stories in English: «+»
آموزش زبان انگلیسی

پادکست Dream English Teaching Tips

این پادکست از اپیزودهای مختلفی تشکیل شده که برای افراد مبتدی مناسب است. پادکست‌ها، هم شامل داستان‌های ساده انگلیسی می‌شوند و هم آهنگ‌هایی با هدف آموزش زبان انگلیسی دارند، مانند «Halloween Songs Teaching Ideas 2022». در این پادکست، تجربیات گوینده را درباره تدریس می‌شنوید که سال‌ها به کودکان زبان انگلیسی را آموزش داده است.

اپیزودهای پادکست «Dream English Teaching Tips» بسیار سرگرم‌کننده و مهیج هستند و می‌توانند به زبان‌آموزان در یادگیری زبان انگلیسی کمک زیادی بکنند. همچنین برای کسانی که زبان انگلیسی را به کودکان آموزش می‌دهند، می‌تواند منبع بسیار مناسبی باشد.

  • لینک پادکست Dream English Teaching Tips: «+»
زبان انگلیسی

پادکست The English Zone

به کمک این پادکست می‌توانید مهارت‌های زبانی را در قالب گفت‌وگوهای متعدد یاد بگیرید و به مرور سطح زبان انگلیسی خود را از مبتدی به پیشرفته تغییر دهید. از ویژگی‌های این پادکست این است که به کمک داستان‌های متنوع، انگیزه افراد را برای یادگیری و ادامه راه بالا می‌برد. بیشتر اپیزودها شامل گفت‌وگوهایی دونفره است و در قالب موضوعات مختلف، بحث شکل می‌گیرد. برای مثال، در یکی از اپیزودها، دو دوست به نام «مت» و «تام» درباره عادت‌های غذایی خود صحبت می‌کنند. این مکالمه درمورد اضافه‌وزن «تام» است و درباره غذاهایی که مصرف می‌کند، نظراتی شکل می‌گیرد. دوستش به او توصیه‌‌های لازم را می‌کند، اما «تام» همچنان به عادت‌های غذاهایی بد خود ادامه می‌دهد.

 

این پادکست می‌تواند افراد مبتدی را با دستور زبان ساده و لغات ابتدایی آشنا کند و به تدریج در اپیزودهای بعدی، از کلمه‌هایی با سطح بالاتر کمک بگیرد.

  • لینک پادکست The English Zone: «+»
پادکست The English Zone

پادکست The English We Speak

تا به حال با اصطلاحاتی برخورد کرده‌اید که معنی آن‌ها را به زبان مادری خود نمی‌دانستید؟ این اصطلاحات را معمولاً در کتاب‌های رسمی و تخصصی نمی‌توان پیدا کرد، اما در گفت‌وگوها و محاوره‌های روزمره، با شنیدن آن‌ها به راحتی می‌توانیم متوجه مفهوم آن شویم.

پادکست «The English We Speak» نیز برای همین منظور طراحی شده است. این پادکست به شما اصطلاحات جدیدی را یاد می‌دهد که فقط می‌توانید در قالب مکالمه‌های غیررسمی یا داستان‌های انگلیسی بشنوید. بنابراین، برای افرادی که قصد دارند زبان انگلیسی و اصطلاحات کاربردی آن را یاد بگیرند، یکی از پادکست های ساده انگلیسی محسوب می‌شود. هر اپیزود ۳ تا ۴ دقیقه است و با توجه به برنامه‌ای که برای هر درس در نظر گرفته شده، می‌تواند پادکست مناسبی باشد.

  • لینک پادکست The English We Speak: «+»
پادکست The English We Speak

پادکست ESL Pod

ESL Pod منبع مناسبی برای افرادی است که قصد بهبود زبان انگلیسی خود را دارند. در این پادکست می‌توانید به بیش از ۹۰۰ اپیزود مختلف گوش دهید، ولی دو میزبان دارد که با داشتن مدرک دکترای زبان‌شناسی، مختصصین حرفه‌ای در امر آموزش زبان انگلیسی هستند.

هر بخش از اپیزودها شامل مکالمه‌هایی می‌شود که بین دو شخصیت است، اما بقیه آن‌ها به بررسی کلمه‌های کلیدی در مکالمه می‌پردازد و معنی آن‌ها را توضیح می‌دهد. همچنین یادآوری می‌کند که چگونه باید در جمله به کار بروند.

مکالمه‌ها همه با سرعت متوسط پخش می‌شوند، به همین دلیل به راحتی می‌توان آن‌ها را تا انتها دنبال کرد. هر اپیزود نیز راهنمایی برای یادگیری دارد که به کمک این دستورالعمل‌ها، بهتر می‌توانید با آن همراه شوید.

در نظر داشته باشید که «ESL Pod» ممکن است برای زبان‌آموزان سطح ابتدایی کمی دشوار باشد، به همین دلیل توصیه می‌شود با سرعت پایین‌تری به آن گوش دهید.

  • لینک دانلود پادکست The English We speak:«+»
پادکست ESL Pod

پادکست This American Life

از دیگر پادکست های ساده انگلیسی می‌توان به پادکست «This American Life» اشاره کرد که مدام به‌روزرسانی شده و به صورت روزانه می‌توان به آن گوش داد. این پادکست داستان‌های طنز و تلخ زیادی دارد و تنوع آن‌ها باعث می‌شود که افراد به طور مرتب و روزانه به گوش دادن آن گرایش پیدا کنند. این پادکست به عنوان اولین پادکستی که برنده جایزه پولیتزر شده، انواع مختلفی از موضوعات را پوشش می‌دهد. برای مثال، یکی از برنامه‌های آن به گونه‌ای طراحی شده است که هر داستان به مدت ۲۴ ساعت در یک رستوران ضبط شده بود.

اگر دیدید که حجم اپیزودها زیاد است، تعجب نکنید. بخشی با عنوان «Recommended» در وب‌سایت «thisamericanlife.org» وجود دارد که فهرستی از بهترین اپیزودها را برای افرادی که تازه به جمع علاقه‌مندان به این پادکست پیوسته‌اند، معرفی کرده است و می‌توانید آن‌ها را به راحتی گوش گنید.

  • لینک پادکست This American Life: «+»
پادکست This American Life

پادکست The Daily

یکی دیگر از پادکست های ساده انگلیسی «The Daily» است. این پادکست توسط «The New York Times» ارائه شده است و اخبار به‌روزی را ارائه می‌دهد. هر اپیزود حدود ۳۰ دقیقه است و بر روی موضوعات مختلفی تمرکز می‌کند که مناسب افرادی است که اطلاعات زیادی درباره وقایعی که پیرامون آن‌ها رخ می‌دهد ندارند. در واقع این پادکست می‌تواند با افزایش دانش عمومی این افراد، آن‌ها را برای گوش دادن به وجد بیاورد. البته شاید همه اپیزودهای آن برای افراد جالب نباشد. به همین دلیل توصیه می‌شود به سراغ آن‌هایی بروید که در دسته موضوعات محبوب شما قرار می‌گیرند.

برای مثال می‌توانید با «March 24th’s episode» یا «Joe Biden’s 30-Year Quest for Gun Control» شروع کنید که بدون شک، برای همه مهیج و جالب خواهد بود. بدون شک، هر اپیزود می‌تواند برای شروع گزینه مناسبی باشد، اما توصیه ما به شما این است که با این دو شروع کنید.

  • لینک پادکست The Daily: «+»
پادکست The Daily

پادکست You're Wrong About

در این پادکست که هم جنبه آموزشی و هم سرگرمی دارد، می‌توانید با رویدادها و عناوین مختلفی روبه‌رو شوید که تاریخ گذشته آمریکا را در چند دهه اخیر روایت می‌کند. «You're Wrong About» دو میزبان به نام‌های «Sarah Marshall» و «Michael Hobbes» دارد که با روش‌های مخصوص خود به بررسی موارد مهم تاریخی به شیوه‌ای ساده و در عین حال آموزنده می‌پردازند و به اشتباهاتی که در پس هر یک از موضوعات نهفته است اشاره می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های خوب این دو میزبان این است که به راحتی و با صراحت درباره تاریخ حرف می‌زنند و از بیان مسائل مختلف، هیچ واهمه‌ای ندارند. با گوش دادن به آن، نه‌تنها می‌توانید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید، بلکه می‌توانید با تاریخ و فرهنگ دهه‌های گذشته آمریکا آشنا شوید و از این طریق، کلمه‌هایی کاربردی برای توصیف و شرح وقایع و رویدادها یاد بگیرید. نسخه نوشتاری مکالمه‌ نیز در دسترس افراد است.

  • لینک پادکست You're Wrong About: «+»
سوالات رایج درباره پادکست های ساده انگلیسی

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی با پادکست

زبان‌آموزان برای یادگیری زبان انگلیسی به صورت آکادمیک، روش‌های مختلفی را امتحان می‌کنند. آن‌ها تمرکز اصلی خود را بر روی یادگیری دستور زبان و واژگان جدید می‌گذارند و مهارت خواندن و نوشتن را تمرین می‌کنند. اما اغلب از مهارت گوش دادن، که یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مهارت‌های زبانی است، غافل می‌شوند. حتی در کلاس‌های آموزشی هم ممکن است بر این امر تأکید چندانی نشود یا فقط زمان کوتاهی از آموزش را به آن اختصاص دهند.

«listening» یکی از مهارت چهارگانه زبان انگلیسی است که در کنار سایر مهارت‌ها باید به آن پرداخت. لیسنینگ زبان انگلیسی آکادمیک، بخش مهمی از فرایند یادگیری به شمار می‌رود و به ویژه برای افرادی که در محیطی مشغول یادگیری زبان انگلیسی هستند که بیشتر افراد به زبان انگلیسی تسلط دارند و بیرون از کلاس درس یا در محیط کار می‌توانند با این افراد در تعامل باشند، مفید خواهد بود. پادکست‌ها منابع خوبی برای اساتید زبان انگلیسی است و به کمک آن می‌توانند مهارت‌های شنیداری زبان‌آموزان خود را تقویت کنند. همچنین با گوش دادن به آن‌ها، می‌توانند به مرور دامنه واژگان خود را نیز افزایش دهند.

استفاده از پادکست های ساده انگلیسی برای شروع، روش بسیار مؤثری برای یادگیری زبان انگلیسی و ایجاد شوق و انگیزه در زبان‌آموزان سطح مقدماتی است. با این روش می‌توانند از همان ابتدای امر، مهارت شنیداری خود را تقویت کنند که یادگیری سطوح بالاتر را برای آن‌ها ساده‌تر خواهد کرد. علاوه بر این، به مرور می‌توانند فیلم و سریال به زبان انگلیسی ببینند و از دیدن آن‌ لذت ببرند.

برای یادگیری زبان انگلیسی، پادکست‌های آموزش مختلفی تهیه شده است که برای سطوح مقدماتی، متوسط و پیشرفته می‌تواند مفید باشد. برخی از اساتید زبان انگلیسی توصیه می‌کنند که از پادکست به عنوان منبع کمک‌آموزشی برای یادگیری زبان انگلیسی، در کنار کتاب‌ها استفاده کنند، زیرا نمی‌توان در ابتدای امر به عنوان منبعی اصلی آن‌ها را در نظر گرفت. بلکه می‌توان به عنوان منبعی کمک‌آموزشی برای تقویت سایر مهارت‌ها استفاده کرد.

در ادامه این مطلب، به اهمیت یادگیری زبان انگلیسی با پادکست اشاره خواهیم کرد.

امکان یادگیری واژگان انگلیسی در متن

گوش دادن به داستان‌های مختلف با عناوین متفاوت، باعث می‌شود که زبان‌آموزان در معرض بخش گسترده‌ای از زبان انگلیسی قرار بگیرند. پژوهش‌ها حاکی از آن است که یادگیری لغات انگلیسی آکادمیک در متن و از طریق گوش دادن به داستان‌های انگلیسی می‌تواند کمک زیادی به درک معنی و مفهوم کلمه‌های ناآشنا بکند. چون می‌توانیم معنی بسیاری از آن‌ها را در قالب متن حدس بزنیم و همچنین کالوکیشن‌های آن‌ها را یاد بگیریم.

برخی از کلمه‌ها به گونه‌ای هستند که می‌توان آن‌ها را در مکالمه یا در متن حدس زد. اما برخی از کلمه‌ها را نمی‌توان از این طریق یاد گرفت. شاید یکی از دلایل آن دشوار بودن کلمه باشد یا شاید هم کلمات کاربردی نیستند که بتوان معنی آن‌ها را حدس زد. در کل، کلمات را در متن‌های نوشتاری راحت‌تر می‌توان آموخت، درحالی‌که یاد گرفتن آن‌ها از طریق مهارت لیسنینگ ممکن است کمی دشوار باشد.

وقتی به زبان‌آموزان فرصتی داده می‌شود تا به یادگیری کلمات جدید در قالب متن بپردازند، هم یاد گرفتن کلمه‌ها برای آن‌ها جذاب‌تر خواهد شد و هم مدت زمان بیشتری در خاطرشان می‌ماند. وقتی زبان‌آموزان به فایل صوتی یا به برنامه‌ای گوش می‌دهند، قدرت دریافت کلمات جدید آن‌ها دو برابر می‌شود. به همین دلیل راحت‌تر می‌توانند کلمه‌های آکادمیک را یاد بگیرند.

 

فراهم کردن دانش اولیه برای یادگیری مباحث پیچیده‌تر

پژوهش‌های متعدد نشان داده است که دو عامل در درک مطلب انگلیسی می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد: دانش واژگان و اطلاعات قبلی درباره موضوع. افرادی که دایره واژگان گسترده‌تری دارند، بهتر می‌توانند از عهده متن‌های دشوار بربیایند. همچنین داشتن آگاهی درباره متن، باعث می‌شود که راحت‌تر متن را بخوانند و حتی کلمه‌های جدید و ناآشنای آن را حدس بزنند.

آموزش از طریق پادکست باعث می‌شود که کاربرد زبان آکادمیک به شکل راحت‌تری برای افراد فراهم شود. همچنان که مشغول گوش دادن هستند، می‌توانند درکی کلی از مطلب داشته باشند و ارتباطی میان متن و دانش اولیه خود ایجاد کنند که در نهایت باعث بهبود درک مطلب آن‌ها می‌شود و به تدریج به مهارت لیسنینگ آن‌ها نیز کمک می‌‌کند.

برای مثال، پادکست‌های سی‌ثانیه‌ای «Weird News podcasts»، با داشتن داستان‌های کوتاه و مناسب برای سطح المنتری، گزینه مناسبی برای زبان‌آموزان به شمار می‌رود و در کلاس‌های زبان انگلیسی نیز توسط اساتید زبان انگلیسی تمرین می‌شود. حتی می‌توان سرعت گفت‌وگوها را با توجه به سطح زبان‌آموزان تنظیم کرد و در کنار آن، واژگان و اصطلاحات هر یک را نیز توضیح داد.

به کمک این پادکست‌ها، زبان‌آموزان قادر خواهند بود واژگان آکادمیک خود را تقویت کنند و دانش اولیه خود را در این رابطه افزایش دهند.

مواجهه با اصطلاحات و عبارت‌های کاربردی در متن انگلیسی

از دیگر مواردی که بر ضرورت یادگیری پادکست های ساده انگلیسی تأکید دارد، شناسایی و درک معنی اصطلاحات و عبارت‌های به‌کاررفته در گفت‌‌وگوها است. برای مثال، اگر شخصی با اصطلاح «a bird in the hand is worth two in the bush» مواجه شده و معنی آن را نمی‌داند، از طریق قصه‌گویی یا در قالب مکالمه به راحتی می‌تواند مفهوم آن را متوجه شود و آن را در ذهن خود ثبت کند. معادل فارسی این اصطلاح را می‌توان به صورت «سیلی نقد به از حلوای نسیه» ترجمه کرد.

فراهم کردن شرایطی مناسب برای بهبود درک مطلب

از دیگر فواید یادگیری به کمک پادکست های ساده انگلیسی بهبود درک مطلب است. تجربه نشان داده که یادگیری زبان انگلیسی به کمک دو روش به طور هم‌زمان می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد. برای مثال، گوش دادن به فایل صوتی و خواندن متن آن به طور هم‌زمان، می‌تواند باعث بهبود درک مطلب زبان‌آموزان شود. بسیاری از پادکست‌های انگلیسی این قابلیت را دارند که متن نوشتاری اپیزودها را نیز در دسترس افراد قرار دهند.

به همین دلیل، این روش می‌تواند به فرایند یادگیری کمک شایانی بکند. در واقع، ترکیب مهارت گوش دادن و خواندن به طور هم‌زمان (Listening and reading)، این امکان را به شخص یادگیرنده می‌دهد که همه مواردی که مطرح می‌شود را با تمام جزئیات دنبال کند. همچنین اگر احساس می‌کند سرعت مکالمه‌ها زیاد است، می‌تواند با سرعت کمتری به آن‌ها گوش دهد تا هم‌زمان بتواند فایل صوتی را نیز دنبال کند.

البته بسیاری از پادکست‌ها از روش‌های دیگری مانند تبدیل فایل صوتی به متن نیز پشتیبانی می‌کنند و به کمک آن می‌توان به نسخه نوشتاری آن‌ها نیز دسترسی پیدا کرد. همچنین برخی از آن‌ها، در اپیزودهای جداگانه، کلمه‌ها و اصطلاحات جدید را آموزش داده‌اند و حتی تمرین‌های مفیدی را در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهند تا روند پیشرفت خود را نیز ارزیابی کنید.

یادگیری زبان آکادمیک با استفاده از متن‌های واقعی

بخشی از فرایند یادگیری به ایجاد فرصت‌هایی برای زبان‌آموزان به منظور تمرین کردن به طور منظم و گوش دادن به زبان آکادمیک در محیطی شبیه محیط واقعی است. چنین پادکست‌هایی می‌توانند روشی بسیار مناسب برای این منظور باشند.

پادکست زبان‌آموز را در معرض به کار بردن زبان آکادمیک در شرایطی قرار می‌دهد که گفت‌وگویی کاملاً طبیعی شکل می‌گیرد و در معرض انواع لهجه‌ها و گویش‌های مختلف افراد گوینده قرار می‌دهد. بسیاری از این پادکست‌ها متن‌های نوشتاری فایل صوتی را نیز در دسترس افراد قرار داده‌اند که به یادگیری زبان انگلیسی آن‌ها می‌تواند کمک بیشتری بکند.

علاوه بر این، انواع تمرین‌های مختلفی برای ساختن واژگان انگلیسی آکادمیک، خلاصه کردن متن و قرار دادن آن‌ها در جاهای مناسب در متن ارائه شده است.

انواع پادکست های ساده انگلیسی

نکات مهم درباره پادکست های ساده انگلیسی

گوش دادن به پادکست روش‌های خاصی دارد که با یاد گرفتن آن‌ها می‌توانید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید. اما لازم است برای یادگیری زبان انگلیسی با پادکست، حین گوش دادن و بعد از آن، نکات مهمی را مدنظر داشته باشید تا در مجموع نتیجه بهتری بگیرید.

  1. بدون خواندن «نسخه نوشتاری» (Transcrpt) به پادکست گوش کنید.
  2. دوباره به پادکست گوش بدهید و این بار از نسخه نوشتاری برای پیدا کردن لغات و اصطلاحات کلیدی کمک بگیرید.
  3. سرعت پادکست را تغییر دهید. ابتدا سعی کنید با سرعت متوسط گوش کنید و وقتی به طور کامل آن را تمرین کردید، با سرعت بیشتری به گفت‌وگوها گوش کنید.
  4. خلاصه‌ای درباره پادکست بنویسید. این کار نه‌تنها درک مطلب شما را از پادکست افزایش می‌دهد، بلکه کمک می‌کند تا در مجموع بتوانید مهارت نوشتن خود را نیز تقویت کنید.
  5. فایل صوتی را نیز مانند نسخه نوشتاری آن دانلود کنید.
  6. فهرستی از واژگان جدید برای خود تهیه کنید و به طور مرتب آن‌ها را به کمک مثال، تمرین کنید.
  7. پادکست را گوش بدهید و هم‌زمان آن را بنویسید. این کار بدون شک وقت زیادی از شما می‌گیرد، اما هم به مهارت شنیدن شما کمک می‌کند و هم مهارت نوشتن را تقویت می‌کند. از طرفی کمک زیادی به درک واژه‌ها و اصطلاحات پادکست خواهد کرد.
  8. نسخه نوشتاری آن را با صدای بلند بخوانید.
  9. از تکنیک «shadowing» برای یادگیری زبان انگلیسی با پادکست استفاده کنید. یعنی دقیقاً عین جمله‌هایی را که گوینده می‌گوید، تکرار کنید.
  10. هر روز یا هر هفته وقت بگذارید و پادکست گوش دهید.

سوالات رایج درباره پادکست های ساده انگلیسی

در ادامه سعی کرده‌ایم به تعدادی از پرسش‌های رایج در خصوص پادکست های ساده انگلیسی پاسخ دهیم.

بهترین پادکست برای تقویت زبان انگلیسی چیست؟

برای تقویت زبان انگلیسی می‌توان پادکست‌هایی مانند «Learn English» یا «Espresso English» را برای سطوح مبتدی، و «Splendid Speaking» و «ESL Pod» را برای سطوح پیشرفته‌تر مطالعه کرد. اما در مجموع باید هدف خود را از یادگیری زبان انگلیسی مشخص کنید.

چگونه به پادکست انگلیسی گوش دهیم؟

برای گوش دادن به پادکست‌های انگلیسی می‌توانیم روش‌های مختلفی مانند گوش دادن و تکرار کردن یا گوش دادن و خواندن متن نوشتاری آن به طور هم‌زمان امتحان کنیم. اما در مجموعه به نوع یادگیری افراد نیز بستگی دارد. پادکست‌ها از طریق نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختلفی در دسترس افراد قرار می‌گیرند و به همین دلیل نرم‌افزارهای مختلفی برای گوش دادن به پادکست محبوب خود وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به «iTunes» و «Pocket Casts» اشاره کرد.

فواید یادگیری زبان انگلیسی با پادکست چیست؟

به کمک یادگیری با پادکست می‌توانیم مهارت شنیداری خود را تقویت کنیم و در عین حال با خواندن متن نوشتاری آن‌ها، درک مطلب خود را نیز بهتر کنیم. همچنین می‌توانیم با فرهنگ کشورهای مختلف و لهجه‌های متفاوت افراد انگلیسی‌زبان آشنا شویم و موضوعات رایج و پرکاربردی که در گفت‌وگوهای خود به کار می‌برند را بشناسیم.

در کنار همه آن‌ها، لغات و اصطلاحات جدید را نیز می‌توانیم در قالب متن یا مکالمه یاد بگیریم و با نحوه استفاده از آن‌ها در موقعیت‌های مختلف آشنا شویم.

جمع‌بندی

در این آموزش به معرفی تعدادی از پادکست های ساده انگلیسی پرداختیم که مناسب سطح مبتدی است. در ابتدا تعریفی از پادکست ارائه دادیم و به اهمیت یادگیری زبان انگلیسی با پادکست اشاره کردیم. در ادامه مطلب، سعی کردیم تعدادی پادکست انگلیسی معرفی کنیم که گویندگان آن افراد بومی هستند و زبان مادری آن‌ها انگلیسی است. همچنین برخی از نکات مهم در خصوص یادگیری پادکست انگلیسی را توضیح دادیم و در انتهای مطلب به تعدادی از پرسش‌های رایج در خصوص یادگیری با پادکست های ساده انگلیسی پاسخ دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «مباحث متفرقه زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Fluent UPreplyLeonardo English
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *