واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست؟ – توضیح و آشنایی به زبان ساده

۸۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست؟ – توضیح و آشنایی به زبان ساده

زمانی که روند قیمت و مومنتوم با هم هماهنگ نباشند، واگرایی ایجاد می‌شود. بنابراین واگرایی در تحلیل تکنیکال به این معنی است که قیمت روندی صعودی یا نزولی دارد ولی در همین بازه زمانی اندیکاتور مربوطه روندی خلاف آن را دارد. این موضوع باعث می‌شود تا احتمال برگشت روند قیمتی افزایش پیدا کند. بنابراین تریدرها می‌توانند با توجه به وجود واگرایی در اندیکاتور، روندهای آتی قیمت را در نمودار با احتمال بهتری پیش‌بینی کنند. با توجه به اهمیت این موضوع در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست و انواع واگرایی مثبت و منفی را در ادامه شرح می‌دهیم. سپس نحوه شناسایی واگرایی را توضیح می‌دهیم و پس از معرفی واگرایی در برخی اندیکاتورها همانند مکدی و استوکاستیک، ترید با استفاده از واگرایی و نکات مربوطه را بیان می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست؟

واگرایی در تحلیل تکنیکال به معنی وجود مغایرت بین روند قیمت و اندیکاتور مرتبط با آن است. وجود واگرایی در اندیکاتور و نمودار قیمت این موضوع را نشان می‌دهد که احتمال تغییر روند قیمت در نمودار بیشتر است. تریدرها می‌توانند از استراتژی مربوط به شناسایی واگرایی در نمودار قیمت و اندیکاتور، در ترکیب با استراتژی‌ها و روش‌های معاملاتی دیگر استفاده کنند.

برای این منظور معامله‌گران می‌توانند این استراتژی را در کنار روش‌های تحلیلی پرایس اکشن در تحلیل تکنیکال و نیز همراه با اندیکاتورهای دیگر استفاده کنند. در این حالت با توجه به جهت روند اندیکاتور مربوطه، واگرایی می‌تواند صعودی یا نزولی باشد. از سویی دیگر همگرایی در اندیکاتور و نمودار قیمت نیز می‌تواند وجود داشته باشد که نقطه مقابل واگرایی است. بنابراین زمانی که اندیکاتور موردنظر و نمودار مربوطه همگرا هستند به این معنی است که هر دو در جهت یکسانی حرکت می‌کنند.

واگرایی مثبت در تحلیل تکنیکال چیست؟

واگرایی مثبت زمانی روی می‌دهد که نمودار قیمت در روندی نزولی قرار دارد ولی اندیکاتور مربوطه همانند اندیکاتور شاخص قدرت نسبی روندی صعودی را نشان می‌دهد. در این حالت احتمال برگشت روند نزولی قیمت به سمت سطوح بالاتر قیمتی وجود دارد. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، خط آبی در نمودار قیمت روندی نزولی دارد.

این خط کمینه‌های موجود در نمودار قیمت را به هم متصل کرده است. از سویی دیگر در همین بازه زمانی اندیکاتور RSI را مشاهده می‌کنید که روندی صعودی دارد. بنابراین مقایسه اختلاف روندهای موجود در نمودار قیمت و اندیکاتور این موضوع را نشان می‌دهد که واگرایی صعودی وجود دارد و احتمال برگشت روند نزولی به سمت سطوح بالاتر قیمتی بیشتر است.

در این حالت همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید پس از ایجاد واگرایی صعودی، قیمت در نمودار روندی صعودی پیدا کرده است.

واگرایی مثبت در نمودار (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

واگرایی صعودی مخفی  در تحلیل تکنیکال چیست؟

نوع دیگری از واگرایی صعودی در تحلیل تکنیکال وجود دارد که به آن واگرایی مخفی می‌گویند. در واگرایی مخفی قیمت روند قبلی خود را ادامه می‌‌دهد. در این حالت نمودار قیمت کف‌های قیمتی بالاتری را ثبت می‌کند اما اندیکاتور کف پایین‌تری را نشان می‌دهد. در این حالت پس از مدتی مشاهده می‌کنیم که روند قیمت صعودی ادامه پیدا می‌کند.

برای مثال همان‌‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، نمودار قیمت روندی صعودی دارد اما اندیکاتور شاخص قدرت نسبی کف پایین‌تری از قبل را ثبت کرده است. بنابراین همان‌طور که در تعریف واگرایی توضیح دادیم در مثال مربوط به تصویر زیر واگرایی وجود دارد. اما با توجه به اینکه نمودار مربوطه در تصویر زیر روند صعودی خود را ادامه می‌دهد بنابراین در این مثال واگرایی صعودی مخفی داریم.

واگرایی صعودی مخفی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

واگرایی منفی در تحلیل تکنیکال چیست؟

واگرایی منفی در تحلیل تکنیکال این موضوع را نشان می‌دهد که روند صعودی قیمت در حال ضعیف شدن است و احتمال برگشت قیمت به سطوح پایین‌تر وجود دارد. برای اینکه بدانیم واگرایی نزولی در تحلیل تکنیکال چیست می‌بایست به این نکته توجه کنیم که در واگرایی نزولی روند قیمت در نمودار صعودی است اما اندیکاتور مربوطه روندی نزولی را نشان می‌دهد.

بنابراین زمانی که قیمت در نمودار بیشینه‌های بیشتری را در ثبت می‌کند ولی اندیکاتور مربوطه بیشینه‌های کمتری را نشان می‌دهد، در این حالت واگرایی نزولی در نمودار قیمت وجود دارد.

برای آشنایی بیشتر با واگرایی در تحلیل تکنیکال می‌توانید فیلم آموزش اندیکاتور همگرایی واگرایی میانگین متحرک فرادرس را مشاهده کنید.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، نمودار EURUSD روندی صعودی را نشان می‌دهد. بنابراین تریدرها می‌توانند با وصل کردن بیشینه‌های قیمتی در نمودار مربوطه، روند صعودی آن را مشاهده کنند. اما در همین بازه زمانی اندیکاتور RSI در قسمت پایین نمودار بیشینه‌هایی کمتر از قبل نشان می‌دهد. بنابراین در نمودار مربوطه در مثال تصویری زیر واگرایی نزولی وجود دارد و تریدرها انتظار دارند در ادامه روند نمودار EURUSD نزولی شود.

واگرایی منفی در تحلیل تکنیکال (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

واگرایی نزولی مخفی در تحلیل تکنیکال چیست؟

واگرایی نزولی مخفی در روندهای نزولی روی می‌دهد. در این حالت روند نمودار قیمت دارای بیشینه‌های کمتری است اما در اندیکاتور مربوطه تریدرها می‌توانند بیشینه‌های بیشتری از قبل را مشاهده کنند. در این نوع واگرایی روند نزولی در نمودار قیمت به روند نزولی قبلی خود ادامه می‌دهد.

واگرایی نزولی مخفی این موضوع را نشان می‌دهد که سیگنال تغییر روند نزولی به صعودی اشتباه است و روند قیمت در نمودار حرکت نزولی خود را ادامه می‌دهد. نمونه‌ای از واگرایی نزولی مخفی را در مثال تصویری زیر مشاهده می‌کنید.

واگرایی نزولی مخفی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

یادگیری تحلیل تکنیکال با فرادرس

برای اینکه افراد بتوانند نمودار قیمت را در بازارهای مالی تحلیل کنند، علاوه بر توجه به عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت، نیاز دارند تا روندهای قیمتی را در نمودار مربوطه تحلیل کنند. این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند نواحی مناسبی را برای ورود به معامله و خروج از آن برای تیک پروفیت شناسایی کنند.

برای این منظور تریدرها از تحلیل تکنیکال برای بررسی نمودار قیمت استفاده می‌کنند. تحلیل تکنیکال دارای ابزارهای متنوعی است که افراد می‌توانند با کمک آن‌ها روندهای قیمتی را پیش‌بینی کنند. برای این منظور تریدرها می‌بایست با نواحی مهم قیمتی همانند نواحی حمایت و مقاومتی ‌آشنا شوند تا بتوانند روندهای احتمالی را بین این نواحی پیش‌بینی کنند.

علاوه بر این تریدرها از انواع الگوهای قیمتی همانند انواع الگوهای کندل برگشتی در این نواحی برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی استفاده می‌کنند. اندیکاتورها و اسیلاتورها در تحلیل تکنیکال نیز ابزارهای کاربردی در این تحلیل هستند که برای درک بهتر روندها و قدرت آن‌ها استفاده می‌شوند.

یکی از موارد استفاده از اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال پیدا کردن واگرایی در نمودار قیمت است. زمانی که اندیکاتورها واگرایی‌ مثبت یا منفی داشته باشند، احتمال حرکت قیمت در روندهای صعودی یا نزولی را به تریدرها نشان می‌دهند.

صفحه نخست مجموعه فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
برای مشاهده صفحه اصلی فیلم‌های آموزشی بر روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت استفاده از تحلیل تکنیکال برای انجام معاملات موفق فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که در ادامه لینک برخی از آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

نحوه شناسایی واگرایی صعودی و نزولی

برای شناسایی واگرایی صعودی در تحلیل تکنیکال در ابتدا می‌بایست در روندها نزولی قیمت الگوهای برگشتی قیمت را پیدا کنیم. الگوهای برگشتی صعودی در نمودار قیمت احتمال برگشت قیمت به سمت سطوح بالاتر قیمتی را افزایش می‌دهند. برای مثال در نمودار EURJPY زیر روندی نزولی را مشاهده می‌کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اندیکاتورهای تحلیل روند می‌توانید فیلم آموزش اندیکاتورهای تحلیل روند برای تحلیل تکنیکال در بورس و بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید.

این روند نزولی در ادامه با تشکیل الگوی قیمتی کف دوقلو احتمال برگشت روند نزولی به صعودی را افزایش می‌دهد. تشکیل این الگوی برگشتی را در دایره‌ای آبی در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. در این حالت با متصل کردن کمینه‌های قیمتی در این نمودار مشاهده می‌کنید که خط روند حاصل نزولی است.

در ادامه کمینه‌های اندیکاتور شاخص قدرت نسبی را نیز به هم متصل می‌کنیم. زمانی که خطوط روند در نمودار قیمت را با خط روند صعودی در اندیکاتور شاخص قدرت نسبی مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که نمودار مربوطه دارای واگرایی صعودی است. بنابراین در این مثال تریدرها انتظار تغییر روند به سمت سطوح بالاتر قیمتی را دارند.

تریدرها پس از شناسایی واگرایی در نمودار می‌توانند با توجه به احتمال روند افزایشی قیمت، موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله و باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ در نمودار مربوطه پیدا کنند. برای این منظور برای اینکه بتوانند مدیریت ریسک مناسبی در ترید مربوطه داشته باشند می‌بایست قیمت مناسبی را برای حد ضرر در معامله قرار دهند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید پس از شناسایی واگرایی و پیدا کردن موقعیت مناسب معاملاتی، تریدرها می‌توانند برای محدود کردن ضرر احتمالی در معاملات کمی پایین‌تر از قیمت ورود به معامله از حد ضرر استفاده کنند. در مثالی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید تریدرها می‌توانند پس از برگشت قیمت از کمینه دومی در الگوی برگشتی وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند و حد ضرر را کمی پایین‌تر از این کمینه قیمتی قرار دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر از حد ضرر در معاملات می‌توانید مطلب حد ضرر چیست را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

شناسایی واگرایی در تحلیل تکنیکال (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

مراحل شناسایی واگرایی در تحلیل تکنیکال

مراحل شناسایی واگرایی در تحلیل تکنیکال مراحل گام به گامی است که تریدرها می‌توانند با استفاده از آن‌ها واگرایی‌های موجود در اندیکاتورهای مربوطه را شناسایی کنند. برای اینکه بدانیم مراحل شناسایی واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست در ادامه این مراحل را برای هر کدام از واگرایی‌های مثبت و منفی در اندیکاتور RSI به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

مراحل شناسایی واگرایی مثبت

برای شناسایی واگرایی مثبت در تحلیل تکنیکال می‌توانیم مراحل زیر را درنظر بگیریم.

  • پیدا کردن روندهای نزولی برای قیمت: در این مرحله تریدرها می‌بایست کمینه‌های قیمتی در نمودار نزولی را مشخص کنند. پیدا کردن روندهای نزولی در اولین گام به این دلیل است که در زمان ایجاد واگرایی در اندیکاتور، احتمال برگشت روند به سمت قیمت‌های بالاتر و کسب سود از این تغییر جهت حرکت قیمت وجود دارد.
  • بررسی اندیکاتور: پس از مشخص کردن کمینه‌های قیمتی، اندیکاتور را نیز در زمان تشکیل این کمینه‌ها بررسی می‌کنیم و کمینه‌های اندیکاتور را نیز مشخص می‌کنیم.
  • متصل کردن کمینه‌ها: در مرحله بعدی کمینه‌های قیمتی را به هم وصل می‌کنیم و از سویی دیگر کمینه‌های مربوط به اندیکاتور را نیز به هم متصل می‌کنیم.
  • پیدا کردن واگرایی در اندیکاتور: پس از متصل کردن کمینه‌ها در اندیکاتور و نمودار قیمت، به‌راحتی می‌توانیم واگرایی را در اندیکاتور مشاهده کنیم.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنیم برای پیدا کردن واگرایی مثبت در اندیکاتور شاخص قدرت نسبی خطوطی که کمینه‌های اندیکاتور را به‌هم متصل کرده‌اند را در صورت نزولی بودن با رنگ قرمز و در صورت صعودی بودن با رنگ سبز مشخص کرده‌ایم. این موضوع را برای خطوطی که کمینه‌ها را در نمودار قیمت به هم متصل کرده‌اند نیز رعایت می‌کنیم. در این مثال همان‌طور که مشاهده می‌کنیم، خط سبز رنگ روندی صعودی دارد و واگرایی را در این بازه زمانی با نمودار مربوطه نشان می‌دهد.

مراحل شناسایی واگرایی مثبت (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

مراحل شناسایی واگرایی منفی

برای اینکه بدانیم مراحل شناسایی واگرایی منفی در تحلیل تکنیکال چیست در ادامه این مراحل را برای اندیکاتور شاخص قدرت نسبی و به‌صورت گام به گام شرح می‌دهیم.

  • پیدا کردن روندهای صعودی در نمودار قیمت: اولین گام برای شناسایی واگرایی منفی در اندیکاتور شاخص قدرت نسبی پیدا کردن روندهای صعودی در نمودار قیمت یا بیشینه‌های بالاتر در نمودار مربوطه است. با توجه به اینکه در واگرایی منفی احتمال تغییر جهت حرکت به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی وجود دارد بنابراین برای پیدا کردن این نوع واگرایی در ابتدا می‌بایست روندهای صعودی در نمودار را شناسایی کنیم.
  • بررسی اندیکاتور RSI در بیشینه‌های قیمتی: پس از شناسایی بیشینه‌های مربوط به نمودار قیمت در ادامه می‌بایست در این نواحی موقعیت اندیکاتور را بررسی کنیم.
  • متصل کردن بیشینه‌ها: در این مرحله تریدرها می‌بایست بیشینه‌های مربوط به نمودار قیمت را به هم وصل کنند. از سویی دیگر تریدرها می‌بایست بیشینه‌های مربوط به اندیکاتور را نیز به‌ هم متصل کنند.
  • شناسایی واگرایی در اندیکاتور: در نهایت پس از متصل کردن بیشینه‌ها تریدرها می‌توانند واگرایی در اندیکاتور را شناسایی کنند. در این حالت خطی که بیشینه‌های قیمت را به هم متصل کرده است صعودی است ولی در همان بازه زمانی خطی که بیشینه‌های اندیکاتور را به هم متصل می‌کند، روندی نزولی دارد.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، نمودار قیمت در قسمت بالای تصویر زیر روندی صعودی دارد که این روند صعودی با خطوط سبز مشخص شده است. این خطوط سبز بیشینه‌های قیمتی را به هم متصل کرده است. از سویی دیگر در قسمت پایین تصویر زیر اندیکاتور RSI را مشاهده می‌کنید که در ابتدا روندی صعودی دارد ولی در ادامه روندی نزولی را شروع می‌کند.

این روند نزولی با متصل کردن بیشینه‌های مربوطه قابل شناسایی است. در این مثال خط روند نزولی در اندیکاتور با رنگ قرمز مشخص شده است. بنابراین تریدرها واگرایی منفی را در اندیکاتور RSI می‌توانند شناسایی کنند. در ادامه همان‌طور که در مثال زیر مشاهده می‌کنید، قیمت روندی نزولی را شروع کرده است.

مراحل شناسایی واگرایی منفی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

واگرایی در اندیکاتور مکدی

برای اینکه تریدرها بتوانند وجود واگرایی را تشخیص دهند می‌توانند علاوه بر اندیکاتور شاخص قدرت نسبی از اندیکاتورهای دیگری همانند اندیکاتور مکدی در تحلیل تکنیکال نیز استفاده کنند.

اندیکاتور مکدی یکی از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال است که واگرایی و همگرایی بین میانگین متحرک‌ها را نشان می‌دهد. یکی از این میانگین متحرک‌ها دوره‌ای کوتاه‌تر دارد و میانگین متحرک دیگر که به آن خط سیگنال نیز می‌گویند، حرکتی آهسته‌تر و نرم‌تر دارد.

علاوه بر این دو خط، اندیکاتور مکدی نمودار هیستوگرام نیز دارد که نشان‌دهنده فاصله بین این دو میانگین متحرک است. در این حالت هر اندازه فاصله بین میانگین متحرک‌ها در این اندیکاتور بیشتر شود، طول نمودار ستونی هیستوگرام نیز افزایش پیدا می‌کند.

انواع واگرایی مکدی

تریدرها از اندیکاتور مکدی می‌توانند از دو روش زیر واگرایی در نمودار را تشخیص دهند.

  • از طریق خط سیگنال
  • از طریق نمودار هیستوگرام

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، نمودار GBPUSD روندی صعودی دارد. از سویی دیگر در قسمت پایین این نمودار اندیکاتور مکدی وجود دارد که روندی نزولی را نشان می‌دهد. این موضوع را می‌توانید با توجه به دایره‌های آبی که در قسمت بیشینه‌های مربوطه به نمودار GBPUSD و اندیکاتور مکدی وجود دارد، در هر دو قسمت تصویر زیر بررسی کنید.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود برای اینکه بتوانیم واگرایی بین اندیکاتور مکدی و نمودار قیمت را بررسی کنیم. بیشینه‌های قیمتی در نمودار را با بیشینه‌های مربوط به اندیکاتور و کمینه‌های نمودار قیمت را نیز با کمینه‌های مربوط به اندیکاتور مقایسه می‌کنیم.

واگرایی مکدی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

از سویی دیگر تریدرها می‌توانند با استفاده از نمودار هیستوگرام مکدی نیز وجود واگرایی در نمودار قیمت را شناسایی کنند. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، روند نمودار قیمت نزولی است این موضوع را می‌توان با رسم خط روند نزولی که کمینه‌های قیمتی را در نمودار قیمت به هم متصل می‌‌کند، در نمودار مربوطه بررسی کرد.

از سویی دیگر در قسمت پایین، نمودار هیستوگرام مکدی را مشاهده می‌کنید. در این حالت کمینه‌های بالاتر در نمودار هیستوگرام مکدی وجود واگرایی صعودی در نمودار را نشان می‌دهد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در ادامه روند نزولی قیمت به سمت سطوح بالاتر تغییر مسیر داده است.

تشخیص واگرایی با استفاده از نمودار هیستوگرام مکدی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

واگرایی در اندیکاتور استوکاستیک

اندیکاتور استوکاستیک نوعی اسیلاتور است که موقعیت قیمت را نسبت به بازه قیمتی در دوره زمانی مشخصی نشان می‌دهد. این بازه زمانی توسط تریدر تعیین می‌شود. معامله‌گران با استفاده از این اندیکاتور می‌توانند جهت حرکت آتی قیمت، میزان قدرت آن و مقدار اشباع خرید و اشباع فروش را در بازار مربوطه شناسایی کنند.

این اسیلاتور را می‌توان در پنجره‌‌ای مجزا در پایین نمودار قیمت مشاهده کرد. در این حالت تریدرها می‌توانند از این اندیکاتور نیز برای شناسایی واگرایی در نمودار قیمت استفاده کنند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، روند نمودار قیمت صعودی است اما اندیکاتور استوکاستیک روندی نزولی را نشان می‌دهد. این موضوع واگرایی نزولی را نشان می‌دهد. بعد از شناسایی این واگرایی نزولی همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، قیمت وارد روندی نزولی شده است.

واگرایی در اندیکاتور استوکاستیک (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

انواع واگرایی RSI

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی یکی از اندیکاتورهای معروف در تحلیل تکنیکال است که تریدرها می‌توانند از آن برای تشخیص واگرایی‌های مثبت و منفی در نمودار قیمت استفاده کنند. اندیکاتور RSI ارتباط بین تغییرات مثبت و منفی قیمت را نشان می دهد. تریدرها با استفاده از این اندیکاتور می‌توانند انواع واگرایی زیر را در نمودار قیمت بررسی کنند.

  • واگرایی مثبت اندیکاتور RSI
  • واگرایی منفی اندیکاتور RSI

واگرایی مثبت اندیکاتور RSI

واگرایی مثبت در اندیکاتور RSI زمانی روی می‌دهد که نمودار قیمت روندی نزولی دارد ولی اندیکاتور شاخص قدرت نسبی کمینه‌های بالاتری را ثبت می‌کند. این موضوع بیان‌گر واگرایی مثبت در اندیکاتور مربوطه است. تریدرها با استفاده از واگرایی مثبت در اندیکاتور و با توجه به رفتار قیمت در نمودار قیمت می‌توانند وارد پوزیشن‌های معاملاتی لانگ شوند.

واگرایی منفی در اندیکاتور RSI

نوع دیگری از واگرایی که با استفاده از اندیکاتور شاخص قدرت نسبی در نمودار قابل شناسایی است، واگرایی منفی در این اندیکاتور است. واگرایی منفی در اندیکاتور RSI زمانی روی می‌دهد که نمودار قیمت روندی صعودی داشته باشد ولی اندیکاتور RSI بیشینه‌های کمتری را نشان دهد. وجود واگرایی منفی در اندیکاتور RSI این موضوع را نشان می‌دهد که احتمال برگشت روند صعودی به نزولی در نمودار قیمت وجود دارد.

واگرایی RSI (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

ترید واگرایی با سیگنال اندیکاتورها

تریدرها برای اینکه بتوانند احتمال موفقیت در انجام معاملات را بالاتر ببرند، در کنار شناسایی واگرایی در تحلیل تکنیکال می‌توانند از اندیکاتورهای دیگری نیز برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی در ترید مربوطه استفاده کنند.

در این حالت با استفاده از واگرایی در اندیکاتور روند احتمالی قیمت را تشخیص می‌دهند و در کنار آن از سیگنال‌های خرید یا فروش در اندیکاتورهای مکمل نیز در ترید مربوطه استفاده می‌کنند.

برای درک بهتر این موضوع در ادامه به این موضوع می‌پرازیم که ترید واگرایی با اندیکاتور باند بولینگر در تحلیل تکنیکال چیست و استفاده از این اندیکاتور را در ترکیب با استراتژی واگرایی در تحلیل تکنیکال شرح می‌دهیم.

ترید واگرایی با اندیکاتور باند بولینگر

باند بولینگر یکی از اندیکاتورهای کاربردی در تحلیل تکنیکال است از سه خط بر روی نمودار قیمت تشکیل می‌شود. خط میانی میانگین متحرک و دو خط بالایی و پایینی مقدار نوسان قیمت را در دو طرف میانگین متحرک نشان می‌دهند. تریدرها می‌توانند از ترکیب واگرایی در اندیکاتورهای مومنتوم و استفاده از اندیکاتور باند بولینگر استراتژی‌های ترید مناسبی را طرح‌ریزی کنند که با احتمال بهتری روند قیمت را پیش‌بینی کند.

برای آشنایی بیشتر با اندیکاتور باند بولینگر می‌توانید فیلم آموزش اندیکاتور بولینگر باند و فیلتر نویسی آن در بورس و بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید.

برای این منظور برای این که تریدرها بتوانند تاییدهای بیشتری برای ترید در جهت موردنظر دریافت کنند، علاوه بر توجه به واگرایی در اندیکاتور مومنتوم، رفتار قیمت را نسبت به اندیکاتور باند بولینگر نیز شناسایی می‌کنند. برای این منظور زمانی که با توجه به وجود واگرایی در اندیکاتور مومنتوم تریدرها تصمیم می‌گیرند در جهت روند صعودی یا نزولی وارد پوزیشن معاملاتی شوند، در ابتدا میزان نوسان قیمت و رفتار آن را نسبت به میانگین متحرک در اندیکاتور باند بولینگر بررسی می‌کنند.

در این حالت با توجه به اینکه قیمت میانگین متحرک را به سمت بالا یا پایین قطع می‌کند، تریدرها می‌توانند وارد پوزیشن معاملاتی موردنظر شوند. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، واگرایی در اندیکاتور مومنتوم مشاهده می‌شود، در این مثال با توجه به اینکه نمودار قمیت روندی صعودی دارد ولی اندیکاتور مومنتوم روندی نزولی را نشان می‌دهد، نوعی واگرایی منفی یا نزولی محسوب می‌شود.

با توجه به این واگرایی تریدرها انتظار دارند تا روند بازار نیز نزولی شود. اما طبق استراتژی ترکیبی تریدرها تنها زمانی وارد پوزیشن معاملاتی شورت می‌شوند که قیمت خط میانی اندیکاتور باند بولینگر را به سمت پایین بشکند و از آن عبور کند. در این حالت همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، تریدرها می‌توانند وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند. از سویی دیگر زمانی که قمیت خط میانگین متحرک را به سمت بالا قطع می‌کند، می‌تواندن از پوزیشن خارج شوند.

ترکیب واگرایی و اندیکاتور باند بولینگر (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

ترید واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست؟

ترید واگرایی در تحلیل تکنیکال به این معنی است که معامله‌گران بتوانند با توجه به شناسایی واگرایی در نمودار موردنظر، نواحی قیمتی مناسبی را برای ورود به معامله و قرار دادن حد ضرر و تارگت در معامله مربوطه پیدا کنند.

برای این منظور تریدرها می‌توانند همان‌طور که پیش‌تر درباره ترکیب اندیکاتورها و استفاده از استراتژی‌های ترکیبی توضیح دادیم از اندیکاتورهای دیگر نیز برای دریافت تایید بیشتر در انجام معاملات استفاده کنند.

بنابراین تریدرها علاوه بر اینکه می‌بایست موقعیت مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند، لازمست تا برای مدیریت ریسک مناسب سطح مناسبی را برای حد ضرر در معامله مربوطه درنظر بگیرند که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

برای آشنایی بیشتر با ترید و نحوه مدیریت آن در بازارهای مالی می‌توانید فیلم آموزش مدیریت حرفه ای ترید در بازار سرمایه فرادرس را مشاهده کنید.

حد ضرر در ترید واگرایی

صرف‌نظر از استراتژی معاملاتی که برای انجام معاملات انتخاب می‌شود، همواره نیاز است تا از حد ضرر در معاملات خود استفاده کنیم. این موضوع درباره استراتژی‌های معاملاتی با استفاده از واگرایی در تحلیل تکنیکال نیز صادق است.

زمانی که واگرایی مثبت است، این موضوع را نشان می‌دهد که احتمال بیشتری برای روندهای صعودی در نمودار قیمت وجود دارد. بنابراین تریدرها می‌توانند در صورت کسب اطمینان از روندهای افزایشی، با قرار دادن حد ضرر در سطوح پایین‌تر از قیمت ورود به معامله، وارد پوزیشن‌های معاملاتی لانگ شوند.

در این حالت تریدرها می‌توانند با توجه به شرایط نمودار قیمت، حد ضرر را کمی پایین‌تر از سطوح حمایتی در نمودار مربوطه قرار دهند. از سویی دیگر زمانی که واگرایی منفی است تریدرها انتظار روندهای نزولی در نمودار قیمت را دارند.

بنابراین می‌توانند با توجه به رفتار قیمت و تاییدهای مربوط به روند نزولی قیمت وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند. در این حالت می‌توانند در سطوحی بالاتر از قیمت ورود به معامله حد ضرر را قرار دهند. برای این منظور تریدرها می‌توانند حد ضرر را کمی بالاتر از سطوح مقاومتی در نمودار قیمت قرار دهند.

حد ضرر در ترید واگرایی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

در تصویر بالا نمودار جفت ارز USD/CHF را در بازار فارکس مشاهده می‌کنید. همان‌‌طور که در تصویر با خطوط آبی مشخص شده است، نمودار USD/CHF کف‌‌های پایین‌تری تشکیل داده است ولی در اندیکاتور استوکاستیک کف‌‌های بالاتری مشاهده می‌شود.

این موضوع بیان‌گر وجود واگرایی مثبت در اندیکاتور است. بنابرای تریدرها انتظار روند صعودی در نمودار این جفت ارز را دارند. برای این منظور تریدرها می‌توانند در قیمتی که در مستطیل قرمز رنگ در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، وارد پوزیشن لانگ شوند. در این مثال تریدرها می‌توانند حد ضرر خود را کمی پایین‌تر از کمینه‌های تشکیل شده در نمودار جفت ارز مربوطه قرار دهند.

تیک پروفیت در ترید واگرایی

تیک پروفیت در ترید واگرایی به این معنی است که پس از شناسایی واگرایی و ورود به معامله تریدرها بتواند در موقعیت مناسبی از معامله خارج شوند. پیدا کردن تارگت‌های مناسب برای تیک پروفیت در زمان ترید واگرایی اهمیت بیشتری دارد.

این موضوع به این دلیل است که زمانی که تریدرها با استفاده از واگرایی روندهای آتی را پیش‌بینی می‌کنند، این استراتژی‌ هیچ‌گونه تصویر روشنی از محل قرار دادن تارگت در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهد.

بنابراین تریدرهایی که از استراتژی واگرایی در تحلیل تکنیکال برای ترید استفاده می‌کنند، نیاز دارند تا استراتژی مجزایی برای قرار دادن تارگت داشته باشند.

بنابراین برای اینکه تریدرها بتوانند نواحی مناسبی را برای خروج از معامله پیدا کنند نیاز دارند تا از ابزارهای دیگری برای این منظور استفاده کنند. برای مثال اگر تریدرها از اندیکاتورهای شاخص قدرت نسبی یا استوکاستیک برای پیدا کردن واگرایی در نمودار استفاده کنند، می‌بایست از اندیکاتورهای دیگری برای پیدا کردن نواحی خروج مناسب در ترید نیز استفاده کنند.

البته این موضوع برای استفاده از اندیکاتورهایی مانند مکدی متفاوت است. افرادی که از اندیکاتور مکدی برای پیدا کردن واگرایی در نمودار استفاده می‌کنند، می‌توانند برای پیدا کردن نواحی مناسب برای خروج از معامله نیز از این اندیکاتور استفاده کنند. بنابراین با توجه به خصوصیاتی که این اندیکاتور دارد تریدرها می‌توانند علاوه بر پیدا کردن موقعیت‌‌های مناسب معاملاتی برای ورود به معامله موردنظر، نواحی خروج مناسبی را با استفاده از این اندیکاتور شناسایی کنند.

در حالت کلی تریدرها می‌توانند برای شناسایی نواحی مناسب برای تیک پروفیت از معاملات مربوطه از سطوح مقاومت و حمایتی در نمودار مربوطه استفاده کنند. در این حالت تریدرها می‌توانند با توجه به شناسایی واگرایی در اندیکاتور روندهای آتی را پیش‌بینی کنند.

سپس با توجه به پوزیشن معاملاتی انتخابی می‌توانند نواحی مقاومت یا حمایتی را برای قرار دادن تارگت انتخاب کنند. به عبارتی دیگر زمانی که روند قیمت را صعودی ارزیابی کنند می‌توانند با باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ از روندهای صعودی کسب سود کنند.

در این حالت می‌توانند نواحی مقاومتی را در نمودار قیمت برای تیک پروفیت در نظر بگیرند. در حالتی برعکس و در روندهای نزولی که تریدها از پوزیشن معاملاتی شورت در معاملات خود استفاده می‌کنند نیز می‌توانند نواحی حمایتی را برای قرار دادن تارگت در معاملات استفاده کنند.

تیک پروفیت در ترید - واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست
تیک پروفیت در ترید

ترید واگرایی در بازار فارکس

یکی از بازارهای مالی که تریدرها می‌توانند در آن از واگرایی در تحلیل تکنیکال استفاده کنند، بازار فارکس است. در بازار فارکس جفت ارزهای کشورهای مختلف نسبت به هم ترید می‌شوند. بنابراین زمانی که روند نمودار جفت ارزی صعودی می‌شود به این معنی است که ارزش ارز اولی نسبت به ارز دومی افزایش پیدا کرده است.

در حالت برعکس نیز زمانی که روند نمودار جفت ارزی نزولی می‌شود این موضوع را نشان می‌دهد که ارزش ارز اولی نسبت به ارزش ارز دومی کاهش پیدا کرده است. برای مثال نمودار جفت ارز EUR/USD را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در این نمودار روندهای صعودی در نمودار بیان‌گر قدرت گرفتن یورو نسبت به دلار است.

روندهای نزولی نیز نشان‌دهنده ضعیف شدن یورو نسبت به دلار است. در این مثال از اندیکاتور مکدی برای شناسایی واگرایی استفاده شده است.

یکی از اندیکاتورهایی که تریدرها برای شناسایی واگرایی در نمودار قیمت و پیدا کردن نواحی ورود و خروج در نمودار استفاده می‌کنند، اندیکاتور مکدی در تحلیل تکنیکال است.

برای مثال زمانی که اندیکاتور مکدی سیگنال صعودی می‌دهد تریدرها می‌توانند با توجه به وجود واگرایی مثبت در این اندیکاتور وارد پوزیشن‌های معاملاتی لانگ شوند. پس از باز کردن معامله تریدرها می‌توانند در زمان دریافت سیگنال فروش از این اندیکاتور از معامله خارج شوند.

ترید واگرایی در بازار فارکس (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

در نمودار روزانه EUR/USD در مثال بالا در ابتدا وجود واگرایی بین اندیکاتور مکدی و نمودار قیمت را مشاهده می‌کنیم. واگرایی در اندیکاتور مکدی برای این مثال به این دلیل است که در نمودار جفت ارز EUR/USD می‌توانیم با متصل کردن کف‌‌های قیمتی روندی نزولی را شناسایی کنیم.

اما با وصل کردن کف‌های اندیکاتور مکدی روندی صعودی را مشاهده می‌کنیم. علاوه بر مشاهده واگرایی مثبت در اندیکاتور مکدی، خطوط این اندیکاتور نیز سیگنال خرید می‌دهند. تریدرها می‌توانند با توجه به وجود این واگرایی و سیگنال خرید اندیکاتور مکدی وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند.

در این حالت تریدرها می‌توانند حد ضرر را نیز در سطحی پایین‌تر از کمینه موجود در نمودار EUR/USD قرار دهند. در ادامه پس از دو ماه از سیگنال خرید با بررسی نمودار قیمت و اندیکاتور مکدی متوجه سیگنال فروش در این اندیکاتور می‌شویم. در این حالت می‌توانیم از معامله خارج شویم.

نکات واگرایی در ترید

برای اینکه بتوانیم با توجه به واگرایی در تحلیل تکنیکال معاملات موفقی انجام دهیم، نیاز داریم تا به هر کدام از نکات زیر توجه کنیم.

شناسایی روند‌های صعودی و نزولی

اولین نکته‌ای که در ترید با استفاده از واگرایی در تحلیل تکنیکال می‌بایست به آن توجه کنید، پیدا کردن روندهای صعودی یا نزولی است. برای مثال در روندهای صعودی می‌بایست به این موضوع دقت کنید که بیشینه بعدی در سطح بالاتری قرار دارد و در صورتی که با خط روند آن‌ها را به هم متصل کنیم، خط روند مربوطه صعودی است.

اتصال بیشینه‌ها در واگرایی نزولی

نکته مهم دیگری که در زمان ترید با استفاده از واگرایی در تحلیل تکنیکال می‌بایست به آن توجه شود این موضوع است که برای پیدا کردن واگرایی نزولی می‌بایست بیشینه‌های مربوط به اندیکاتور را به هم وصل کنید. بنابراین زمانی که بیشینه‌های قیمتی را در نمودار به هم متصل می‌کنید، در اندیکاتور نیز می‌بایست بیشینه‌ها را به هم متصل کنید.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، بیشینه‌های قیمتی در نمودار به هم متصل شده‌اند که خط روندی صعودی را تشکیل می‌دهند. در این حالت همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در اندیکاتور استوکاستیک در زیر نمودار نیز بیشینه‌های این اندیکاتور به هم متصل شده‌اند.

اتصال بیشینه‌ها در واگرایی نزولی - واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست
اتصال بیشینه‌ها در واگرایی نزولی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

اتصال کمینه‌ها در واگرایی صعودی

زمانی که تریدرها واگرایی صعودی را در اندیکاتور شناسایی می‌کنند، برای این منظور می‌بایست کمینه‌های مربوطه به اندیکاتور را به هم متصل کنند. بنابراین زمانی که برای شناسایی روند نزولی در نمودار قیمت مربوطه کمینه‌های قیمتی را به هم وصل می‌کنیم، می‌بایست برای پیدا کردن واگرایی صعودی در اندیکاتور مربوطه نیز کمینه‌های مربوطه به اندیکاتور را به هم متصل کنیم.

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که ارتباط شیب خط روند با قدرت واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست و تاثیر شیب خط روند مربوطه را در قدرت واگرایی بررسی می‌کنیم.

ارتباط خط روند با قدرت واگرایی

واگرایی تنها زمانی ایجاد می‌شود که بتوانیم خط روند صعودی یا نزولی را بر روی نمودار قیمت یا اندیکاتور مربوطه شناسایی کنیم. اما نکته مهم‌ دیگری که می‌بایست به آن توجه شود میزان شیب واگرایی است. در این حالت هر اندازه مقدار شیب واگرایی بیشتر باشد، احتمال برگشت روند بیشتر می‌شود.

علاوه بر این میزان پتانسیل سوددهی ترید نیز افزایش پیدا می‌کند. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، خط صعودی که بیشینه‌های قیمتی را در نمودار قیمت به هم متصل کرده است، شیب زیادی دارد. از سویی دیگر با متصل کردن بیشینه‌های مربوط به اندیکاتور در قسمت پایین نمودار قیمت نیز وجود واگرایی را مشاهده می‌کنید.

در این مثال همان‌طور که مشاهده می‌کنید پس از واگرایی روند صعودی به سمت سطوح پایین‌تر برگشت می‌کند. علاوه بر این با توجه به وجود شیب زیاد خط روند در نمودار قیمت در ادامه روند نزولی شدیدی شروع می‌شود.

برگشت روند پس از ایجاد واگرایی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

سوالات متداول واگرایی در تحلیل تکنیکال

در این مطلب یاد گرفتیم که واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست و نحوه شناسایی آن را  آموختیم، در ادامه به برخی از سوالات متداول مربوط به واگرایی در تحلیل تکنیکال پاسخ می‌دهیم.

آیا واگرایی در تحلیل تکنیکال صعودی است یا نزولی؟

واگرایی در تحلیل تکنیکال می‌تواند صعودی یا نزولی باشد. زمانی که واگرایی صعودی یا مثبت در اندیکاتور قیمت ایجاد می‌شود، احتمال روند صعودی در نمودار قیمت بیشتر می‌شود. در حالتی برعکس نیز زمانی که واگرایی نزولی یا منفی در اندیکاتور ایجاد می‌شود، احتمال روندهای نزولی در نمودار قیمت بیشتر می‌شود.

آیا واگرایی منفی در اندیکاتور برای تریدرها سودآور است؟

این موضوع به پوزیشن معاملاتی تریدرها بستگی دارد. در زمان واگرایی منفی در اندیکاتور در صورتی که تریدرها قصد فروش داشته باشند یا دارای پوزیشن‌های معاملاتی شورت باشند، واگرایی منفی برای آن‌ها سودآور است. این موضوع به این دلیل است که در واگرایی منفی جهت احتمالی حرکت قیمت نزولی است و تریدرهایی که پوزیشن‌های معاملاتی شورت دارند می‌توانند از روند نزولی بازار مربوطه کسب سود کنند.

بهترین اندیکاتور تشخیص واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست؟

اندیکاتورهایی همانند استوکاستیک، مکدی و RSI اندیکاتورهای مفیدی برای شناسایی واگرایی در تحلیل تکنیکال هستند. تریدرها علاوه بر استفاده از این اندیکاتورها می‌توانند از اندیکاتورهای دیگری همانند باند بولینگر برای دریافت تایید بیشتر استفاده کنند.

واگرایی در بازار کریپتو چیست؟

واگرایی در بازار کریپتو به معنی واگرایی در تحلیل تکنیکال در نمودارهای قیمت مربوط به ارزهای دیجیتال است. تریدرها می‌توانند از روش واگرایی در اندیکاتورها برای شناسایی روندهای آتی در بازار کریپتو نیز استفاده کنند. برای این منظور تریدرها می‌توانند از همان قوانین مربوط به شناسایی و ترید واگرایی که در بازار فارکس یا سهام وجود دارد، برای بازار کریپتو نیز استفاده کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارز های دیجیتال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

برای آشنایی بیشتر با بازار ارزهای دیجیتال و نحوه ترید در آن‌ها فیلم‌های آموزشی متنوعی تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع پرداختیم که واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست و در ادامه واگرایی مثبت را شرح دادیم. سپس واگرایی منفی در تحلیل تکنیکال را توضیح دادیم. نحوه شناسایی واگرایی صعودی و نزولی را بیان کردیم و مراحل شناسایی واگرایی در تحلیل تکنیکال را شرح دادیم.

برای این منظور مراحل شناسایی واگرایی مثبت و منفی را توضیح دادیم. واگرایی در اندیکاتور مکدی را شرح دادیم و انواع آن را بیان کردیم. واگرایی در اندیکاتور استوکاستیک را توضیح دادیم و در ادامه انواع واگرایی RSI را بیان کردیم. برای این منظور واگرایی مثبت و منفی در این اندیکاتور را توضیح دادیم. سپس ترید واگرایی با سیگنال اندیکاتورها را شرح دادیم و توضیحاتی درباره ترید واگرایی با اندیکاتور باند بولینگر ارائه کردیم.

سپس به این موضوع پرداختیم که ترید واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست و حد ضرر در ترید واگرایی و تیک پروفیت را شرح دادیم. در ادامه این موضوع را آموختیم که ترید واگرایی در بازار فارکس چیست و در پایان نیز به برخی از سوالات متداول درباره واگرایی در تحلیل تکنیکال پاسخ دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Lite FinanceForex Training GroupLiving From TradingTrading Strategy Guides
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *