بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع چیست؟ – معرفی ۹ زبان مناسب مبتدی ها

۱۷۴۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۳ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع چیست؟ – معرفی ۹ زبان مناسب مبتدی ها

در دنیای کنونی که تکنولوژی در حال تغییر نحوه زندگی ما است، برای انجام بسیاری از کارهای روزانه خود به اپلیکیشن‌ها و وسایل الکترونیکی گوناگونی - از قبیل کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند تلفن همراه - متکی شده‌ایم. پشت تمامی این اپلیکیشن‌ها هزاران خط کد وجود دارد که به زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی نوشته شده‌اند تا به حل مسائل مورد نظر ما بپردازند. در حال حاضر، برنامه‌نویسی یکی از مهارت‌های ارزشمند برای یادگیری محسوب می‌شود که به‌وسیله آن می‌توانیم ایده‌های گوناگونی که در سر داریم را پیاده کنیم و افزون بر این، آینده خود را نیز بهبود ببخشیم. در این مطلب از مجله فرادرس می‌خواهیم بیان کنیم که از بین زبان‌های گوناگونی که وجود دارد، کدام‌یک پتانسیل این را دارد که بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع باشد.

داشتن مهارت کدنویسی این احتمال را افزایش می‌دهد که شغلی با درآمد بالاتر به‌دست بیاوریم. همچنین با توجه به اینکه صنعت مهندسی نرم‌افزار و برنامه‌نویسی کامپیوتر با سرعت زیادی در حال رشد است، مشاغل این چنینی تقاضای بیشتری نیز خواهند داشت.

تمامی این ویژگی‌ها ما را ترغیب می‌کنند تا پا در این حوزه جذاب و گسترده بگذاریم، اما از آنجایی‌که امروزه صدها زبان گوناگون برای این منظور وجود دارد، انتخاب اینکه بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع چیست، می‌تواند زمینه سردرگمی و شاید ترس ما را فراهم کند و حتی باعث دلزدگی ما نیز شود.

کدهایی که یک گوی را احاطه کرده‌اند.

واقعیت این است که هیچ پاسخ قطعی و کاملاً درستی را نمی‌توان برای این سوال در نظر گرفت که بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع چیست، چون زبانی که برای آموختن انتخاب می‌کنیم به موارد گوناگونی بستگی دارد که برخی را در ادامه فهرست کرده‌ایم.

  • چه نوع برنامه‌ای را قرار است با این زبان بسازیم؟
  • روی چه پروژه‌هایی می‌خواهیم کار کنیم؟
  • اهداف شغلی ما در زمینه برنامه‌نویسی چیست؟
  • مسیر مورد نظری که می‌خواهیم طی کنیم، کدام است؟
  • تا چه اندازه حاضر هستیم که خود را به چالش بکشیم؟

و بسیاری سوالات دیگر که برای انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع می‌بایست پاسخی برای آن‌ها بیابیم.

آشنایی با زبان های برنامه نویسی

با استفاده از برنامه‌نویسی، به کامپیوتر می‌گوییم که چه کاری را انتظار داریم که انجام دهد و همچنین تشریح می‌کنیم که کار مورد نظر، چگونه انجام می‌شود. به بیان واضح‌تر، این کار را با ارائه دنباله‌ای از دستورات به دستگاه - و با زبانی مشترک که توسط دستگاه و انسان قابل درک است - انجام می‌دهیم. دستگاه - که در اینجا می‌تواند کامپیوتر شخصی، گوشی تلفن همراه یا غیره باشد - دستورات را تفسیر و برای دستیابی به نتیجه‌ای مشخص، آن‌ها را اجرا می‌کند.

در فرایند آشنایی با بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع، لازم است تا با تقسیم‌بندی زبان‌ها به‌صورت زیر، آشنایی داشته باشیم.

زبان های برنامه نویسی

زبان‌های «برنامه‌نویسی» (Programming) برای نوشتن مجموعه‌ای منطقی از دستورات برای کامپیوترها به‌کار می‌روند تا از طریق اجرای آن، به حل مسئله مورد نظر بپردازند. این زبان‌ها به‌شکلی که توسط انسان قابل خواندن باشد نوشته و در نهایت به کدهای ماشین (کدهای دودویی | باینری) تبدیل می‌شوند. این تبدیل به کمک ابزار و برنامه‌ای به‌نام کامپایلر صورت می‌گیرد که تمامی دستورات نوشته شده به زبان سطح بالا را به‌طور یکجا به چیزی تبدیل می‌کند که توسط پردازنده کامپیوتر به‌سادگی قابل فهم باشند. پس از اینکه دستورات ما به‌حالتی قابل درک توسط کامپیوتر در آمدند، اجرا می‌شوند. چند نمونه از زبان‌های برنامه‌نویسی را در ادامه فهرست کرده‌ایم.

زبان‌های اسکریپتی

زبان‌های «اسکریپتی» (Scripting)، ارتباط بسیار نزدیکی با زبان‌های برنامه‌نویسی دارند، یعنی می‌توانیم آن‌ها را زیرمجموعه یا دسته‌ای از زبان‌های برنامه‌نویسی در نظر بگیریم. بزرگترین تفاوت این دو، به نحوه کامپایل آن‌ها باز می‌گردد.

برنامه نویسی در حال کدنویسی پشت لپتاپ خود - بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع

زبان‌های اسکریپتی به‌جای کامپایل شدن، توسط ابزار و برنامه‌ای به‌نام مفسر، «تفسیر» (Interpret) می‌شوند. مفسر، دستورات نوشته شده را یک به یک ترجمه و اجرا می‌کند، سپس به سراغ دستور بعدی می‌رود. این روند، خط به خط ادامه پیدا می کند، درست بر خلاف فرایند کامپایل که به یکباره تمامی کدها را به زبان قابل فهمِ پردازنده کامپیوتر تبدیل می‌کند. نمونه‌هایی از زبان‌های اسکریپتی را در ادامه فهرست کرده‌ایم.

زبان های نشانه گذاری

زبان‌های «نشانه‌گذاری» (Markup | مارک‌آپ) در واقع، زبان‌های «نمایشی» (Presentational) هستند و از زبان‌های برنامه‌نویسی یا اسکریپتی محسوب نمی‌شوند. این دسته از زبان‌ها، پردازش منطقی را در بر نمی‌گیرند و کاملاً متفاوت‌اند.

زبان‌های نشانه‌گذاری برای تعریف، تشریح و ساختاردهی داده‌ها در صفحات وب ‌به‌کار می‌روند. افزون بر این می‌توانند برای قالب‌دهی و استایل‌دهی این نوع داده‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرند. به‌عنوان نمونه‌ای از زبان‌های نشانه‌گذاری، می‌توانیم به زبان «اچ تی ام ال» (HTML) اشاره کنیم که نقش مهمی را در طراحی صفحات وب ایفا می‌کند.

بهترین زبان برنامه نویسی برا شروع چیست ؟

در این قسمت، برخی از زبان‌هایی که برای شروع مناسب هستند را معرفی کرده‌ایم.

پایتون

«پایتون» (Python)، یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی کنونی است و به دلیل خوانایی بالایی که دارد، گزینه مناسبی برای افراد مبتدی محسوب می‌شود. همچنین، روند یادگیری به‌نسبت آسانی دارد. برخی از ویژگی‌های این زبان برنامه‌نویسی را در ادامه فهرست کرده‌ایم.

  • رایگان و اوپن سورس است.
  • ماژول‌ها و کتابخانه‌های زیادی را در اختیارمان قرار می‌دهد، ضمن اینکه جامعه قوی و پشتیبانی مناسبی را به‌همراه دارد.
  • ادغام آن با وب‌سرویس‌ها آسان است.
  • ساختارهای داده‌ای کاربر پسند دارد.
  • اپلیکیشن‌های دسکتاپی مبتنی بر رابط گرافیکی

استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون در حوزه‌های «یادگیری ماشین» (Machine Learning) و «یادگیری عمیق» (Deep Learning) بسیار رایج است و کتابخانه‌های متعدد و نیرومندی را در این زمینه‌ها برایمان فراهم می‌کند.

یک لپتاب با کدهای برنامه‌نویسی اطراف آن
  • پایتون برای توسعه بسته‌های تصویرسازی ۲ بُعدی و انیمیشن ۳ بُعدی نظیر Blender، Inkscape و Autodesk به‌کار رفته است.
  • این زبان برنامه‌نویسی، همچنین برای ساخت بازی‌های ویدیویی مشهوری همچون Civilization IV ،Vegas Trike و Toontown مورد استفاده قرار گرفته است.
  • در اپلیکیشن‌های محاسباتی و علمی، نظیر FreeCAD و Abacus و وب‌سایت‌های معروفی مانند یوتیوب، Quora ،Pinterest و غیره نیز از این زبان بهره برده‌اند.

در ادامه، جدولی آورده‌ایم که ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی پایتون را به‌طور خلاصه بیان کرده است.

سطحمبتدی - سرعت بیشتر برای رسیدن به مرحله تولید
مهارت‌های مورد نیازمهارت حل مسئله - تفکر انتزاعی
پلتفرموب - دسکتاپ
محبوبیت بین برنامه‌نویسانمحبوبیت در حال افزایش
مزایاانعطاف‌پذیری، خوانایی ذاتی، مستندات و آموزش‌‌های رسمی بسیار ارزشمند و مفسری بودن
نقاط ضعفانتزاع بیش از حد مفاهیم مهم
محبوبیتمحبوبیت روزافزون در آموزش فنی و کاربردهای تجاری
میزان استفادهکاربرد گسترده در موارد تجاری و آموزش فنی

در ادامه، نمونه کد ساده‌ای از برنامه Hello World  به زبان پایتون را آورده‌ایم.

1print('Hello, world!')

جاوا اسکریپت

«جاوا اسکریپت» (JavaScript | JS)، زبان برنامه‌نویسی سطح بالا و یکی از فناوری‌های اصلی اینترنت است. JS به‌عنوان زبان برنامه‌نویسی «سمتِ کلاینتِ» (Client-Side) درصد بسیار بالایی از وب‌سایت‌ها به‌شمار می‌رود. این زبان در ابتدا تنها برای توسعه مرورگرهای وب استفاده می‌شد، اما در حال حاضر برای توسعه وب‌سایت‌ها در سمتِ سرور و همچنین برنامه‌های غیر مرورگری نیز به‌کار می‌رود.

جاوا اسکریپت در سال ۱۳۷۴ (۱۹۹۵ میلادی) ساخته و با نام LiveScript شناخته شد. با وجود اینکه Java در آن موقع، زبان برنامه‌نویسی بسیار محبوبی بود، JS به‌عنوان برادر کوچکتر جاوا معرفی می‌شد.

کدهای برنامه نویسی حول یک گوی

جاوا اسکریپت همچنان که با گذشت زمان تکامل پیدا کرد، به زبان برنامه‌نویسی کاملاً مستقلی تبدیل شد. لازم است به این مورد توجه شود که Java و JavaScript علیرغم شباهت‌هایی که دارند اما ۲ زبان برنامه‌نویسی جدا از هم هستند.

JS را می‌توان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا در نظر گرفت که توسط سازمان‌ها و شرکت‌های بسیاری مورد تقاضا است. در ادامه، جدولی آورده‌ایم که ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت را به‌طور خلاصه بیان کرده است.

سطحمبتدی تا متوسط
مهارت‌های مورد نیازHTML و CSS به منظور تعریف محتوا و قالب‌بندی صفحات وب
پلتفرمچندپلتفرمی (دسکتاپ، گوشی تلفن همراه، وب)
محبوبیت بین برنامه‌نویسانمعروف‌ترین زبان برنامه‌نویسی دنیا
مزایایادگیری و پیاده‌سازی به‌نسبت آسان، استفاده در جای جای وب، قابلیت اجرای لحظه‌ای درون مرورگرِ، کاهش میزان درخواست‌ها (تقاضا) به سرور وب‌سایت
نقاط ضعفدشواری در نوشتن کدهایی که در مرورگرهای مختلف، اجرای یکسانی داشته باشند.
میزان استفادهقابلیت اجرای بالا، کاربرد وسیع

در ادامه نمونه کد ساده‌ای از برنامه Hello World  به زبان JS را مشاهده می‌کنید.

1console.log('Hello World');

جاوا

زبان برنامه‌نویسی جاوا، یکی از زبان‌های بسیار پرطرفداری است که امروزه استفاده می‌شود.

زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره Java که تحت مالکیت شرکت اوراکل است، با ساختار «شی‌گرایی» (Object-Oriented) خود به استانداردی برای اپلیکیشن‌هایی تبدیل شده است که صرف‌نظر از پلتفرم - نظیر Mac ، ویندوز، اندروید، iOS و غیره - به‌کار می‌روند. این مورد به دلیل قابلیت‌های «یک‌مرتبه بنویس و همه جا اجرا کن» (Write Once, Run Anywhere | WORA) امکان پذیر شده است.

در نتیجه، جاوا به دلیل «قابلیت انتقالی» (Portability) یا «پورت شدنی» که در پلتفرهای‌ گوناگون - از دیتا سنترها تا گوشی‌های هوشمند - دارد، شناخته شده است. امروزه بیش از ۳ میلیارد دستگاه اپلیکیشن‌های ساخته شده با Java را اجرا می‌کنند.

زبان جاوا به‌طور وسیعی در توسعه وب، اپلیکیشن‌ها و همچنین «کلان داده‌ها» (Big Data) مورد استفاده قرار می‌گیرد. Java همچنین به‌عنوان بک‌اند وب‌سایت‌های معروف متعددی نظیر گوگل، آمازون، توییتر و یوتیوب به‌کار رفته است جدای از اینکه به‌طور گسترده در صدها اپلیکیشن مختلف نیز استفاده شده است.

فریمورک‌های بسیار محبوبی برای جاوا - همچون Spring ،Struts و Hibernate - معرفی شده است. با وجود میلیون‌ها توسعه‌دهنده Java در سراسر دنیا، راه‌های بسیاری برای یادگیری این زبان برنامه‌نویسی وجود دارد. افزون بر این، برنامه‌نویسان جاوا، جامعه آنلاین وسیعی دارند و یکدیگر را برای حل مسائل حمایت می‌کنند.

لپتاپی با کدهای نوشته شده در آن

یادگیری زبان جاوا به‌نسبت پیچیده‌تر است. اما از سوی دیگر، برنامه‌نویسان با تجربه - و با مهارت کدنویسی جاوا - متقاضی زیادی دارند. در ادامه، جدولی آورده‌ایم که ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی جاوا را به‌طور خلاصه بیان کرده است.

سطحمتوسط
مهارت‌های مورد نیازحل مسئله، آگاهی از مفاهیم شی‌گرایی
پلتفرمدسکتاپ، گوشی تلفن همراه، وب
محبوبیت بین برنامه‌نویسانیکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا - پُر تقاضا
مزایاتمرین فکر کردن تفکر شبیه به یک برنامه‌نویس، دسترسی به مهم‌ترین عملکردهای کامپیوتر نظیر سیستم فایل، گرافیک و صدا
نقاط ضعفواژگان جدید بسیاری برای یادگیری دارد. زبان سطح بالایی است.
میزان استفادهاستفاده گسترده‌ و قابلیت اجرایی بالایی دارد.

در ادامه، نمونه کد ساده‌ای از برنامه Hello World  به زبان Java را ملاحضه می‌کنید.

1class HelloWorld {
2public static void main(String[] args) {
3System.out.println("Hello, World!");
4}
5}

روبی

اگر بخواهیم زبانی را برای شروع انتخاب کنیم که به‌خاطر یادگیری به‌نسبت آسان شناخته شده است، «روبی» (Ruby) می‌تواند انتخاب خوبی باشد. این زبان برنامه‌نویسی، در دهه ۷۰ (۱۹۹۰ میلادی) توسعه یافت و به‌صورتی طراحی شد که سینتکس موردپسندتری برای توسعه‌دهندگان داشته باشد و در عین حال از نظر معماری شی‌گرایی خود همچنان انعطاف‌پذیر باشد، چنانکه از نمادهای برنامه‌نویسی «تابعی» (Functional) و «رویه‌ای» (Procedural) پشتیبانی می‌کند. فریمورک وب اپلیکیشن روبی، Ruby on Rails یا به اختصار «RoR» نام دارد. توسعه‌دهندگان روبی، این زبان را به‌خاطر سادگی در نوشتن و همچنین زمان به‌نسبت کوتاهی که برای یادگیری لازم دارد، ترویج می‌دهند. این ویژگی‌ها، دلیلی برای تشکیل کامیونیتی بزرگی از برنامه‌نویسان روبی و همچنین محبوبیت روافزون برنامه‌نویسان تازه‌کار به این زبان شده است.

در ادامه، جدولی آورده‌ایم که ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی روبی را به‌طور خلاصه بیان کرده است.

سطحمبتدی
مهارت‌های مورد نیازحل مسئله، تفکر انتزاعی (توانایی تجسم آنچه که کاربران اپلیکیشن انتظار دارند)
پلتفرموب
محبوبیت بین برنامه‌نویساندر حال افزایش است.
مزایاانعطاف‌پذیر، سینتکس ساده‌ برای خواندن و نوشتن دارد، فاقد واژگان تخصصی برای شروع
میزان استفادهکمترین میزان گستردگی در استفاده را دارد.

در ادامه، نمونه کد ساده‌ای از برنامه Hello World  به زبان Java را مشاهده می‌کنید.

1puts "Hello World"

تایپ اسکریپت

«تایپ‌اسکریپت» (TypeScript) را می‌توان به‌عنوان عضو جدیدی از فهرست بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی در نظر گرفت که در حال پیشرفت است.

این زبان در سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۲ میلادی) به‌وسیله مایکروسافت توسعه داده شد که نسخه «نوع‌دهی شده» (Typed) از جاوا اسکریپت محسوب می‌شود و برای پایه کدهای بزرگ مناسب است. تایپ‌اسکریپت به منظور ساخت پروژه‌های مبتنی بر جاوا اسکریپت با نوع‌دهی، هم در برنامه‌نویسی سمتِ کلاینت و هم سمتِ سرور به‌کار می‌رود که این مورد برای تشخیص خطاها و پرهیز از مشکلات سیستمی مفید است.

یک برنامه نویس در حال کدنویسی پشت لپتاپ خود

در ادامه، جدولی آورده‌ایم که ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی تایپ اسکریپت را به‌طور خلاصه بیان کرده است.

سطحمتوسط تا پیشرفته
مهارت‌های مورد نیازدانش پایه‌ای از جاوا اسکریپت
پلتفرموب
محبوبیت بین برنامه‌نویسانمحبوبیت سریع به‌ویژه در برنامه‌های بزرگ‌مقیاس
مزایاانتخابی عالی برای پروژه‌های بزرگ‌مقیاس، کامیونیتی گیت‌هاب در حال رشد، افزایش بهره‌وری توسعه با جاوا اسکریپت
نقاط ضعفمستلزم دانستن جاوا اسکریپت
میزان استفادهتوجه زیادی را در بین توسعه‌دهندگان وب به خود جلب است.

در ادامه نمونه کد ساده‌ای از برنامه Hello World  به زبان TypeScript را آورده‌ایم.

1let message: string = 'Hello, World!';
2console.log(message);

متلب

«متلب» (Matlab)، زبان برنامه‌نویسی انحصاری است که تحت مالکیت MathWorks قرار دارد و اولین بار در نیمه دهه ۶۰ (دهه ۸۰ میلادی) منتشر شد. این زبان به‌طور خاص برای به‌کارگیری توسط دانشمندان و مهندسان ساخته شد.

برنامه‌نویسان با استفاده از متلب، اپلیکیشن‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق را توسعه می‌دهند. برنامه‌های مبتنی بر متلب به کاربران امکان می‌دهند تا داده‌ها خود را تحلیل کنند، الگوریتم‌های مدنظر خود را بسازند، تصاویر را پردازش کنند و پژوهش‌های خود را - پیاده سازی و - اثبات کنند.

دانشمند جوانی در حال کدنویسی تحقیقات خود

به‌طور کلی می‌توان گفت که یادگیری متلب، به‌نسبت آسان است و وب‌سایت MathWorks بخش وسیعی را برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های مرتبط با متلب اختصاص داده است. در ادامه، جدولی آورده‌ایم که ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی متلب را به‌طور خلاصه بیان کرده است.

سطحمبتدی
مهارت‌های مورد نیازبهتر است که دانش ابتدایی از برنامه‌نویسی داشته باشیم اما این مورد، الزامی نیست.
پلتفرمبیشتر اوقات دسکتاپ
محبوبیت بین برنامه‌نویسانبه اندازه زبان پایتون - نزدیکٰترین رقیب آن - محبوب نیست، اما شهرت آن به دلیل مهندسی سخت‌افزار و اجرای مصورسازی‌ها، در حال رشد است.
مزایااجرا و آزمایش بی دردسر الگوریتم‌ها، دیباگ آسان، امکان مصورسازی‌ها و تحلیل داده‌های گسترده، یادگیری به‌نسبت آسان
نقاط ضعفبه دلیل مفسری بودن (در مقابل کامپایلری) به‌نسبت کند است، حجیم بودن فایل‌های آن
میزان استفادهعدم کاربرد وسیع بیرون از حوزه‌های علمی و تحقیقاتی

در ادامه نمونه کد ساده‌ای از برنامه Hello World به زبان Matlab را آورده‌ایم.

1fprintf("Hello, World!")

سی شارپ

زبان «سی شارپ» (C#‎) توسط مایکروسافت توسعه یافته است و در دهه ۸۰ (۲۰۰۰ میلادی) به دلیل پشتیبانی از مفاهیم برنامه‌نویسی شی‌گرا به شهرت رسید. سی شارپ یکی از پرکاربردترین زبان‌های مورد استفاده برای فریمورک دات نت است. به گفته «اندرز هایلسبرگ» (Anders Hejlsberg) خالق سی شارپ، این زبان بیش از جاوا، شبیه به C++‎ است.

سی شارپ به دلیل کمک گرفتن از محیط توسعه یکپارچه مایکروسافت ویژوال C++‎، یکی از بهترین گزینه‌ها برای اپلیکیشن‌های ویندوزی، اندرویدی و iOS به‌شمار می‌رود. این زبان در بک‌اِند وب‌سایت‌های مشهوری نظیر Bing ،Dell ،Visual Studio و MarketWatch نیز به‌کار رفته است.

دست هایی روی صفحه کلید لپتاپ که در حال کدنویسی هستند

در ادامه، جدولی آورده‌ایم که ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی سی شارپ را به‌طور خلاصه بیان کرده است.

سطحمتوسط
مهارت‌های مورد نیازدرک پایه‌ای از نحوه کدنویسی
پلتفرمچندپلتفرمی، نظیر اپلیکیشن‌های موبایل و نرم‌افزارهای سازمانی.
محبوبیت بین برنامه‌نویسانبه‌نسبت محبوب است اما نه به اندازه نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی جاوا.
مزایاسریع بودن، استفاده آسان، شی‌گرایی، مقیاس‌پذیر و قابل به‌روزرسانی، قابل تعامل با سایر کدها، اوپن سورس، کتابخانه‌های وسیع
نقاط ضعفانعطاف‌پذیری کمتر به دلیل وابسته بودن به فریمورک دات نت مایکروسافت
میزان استفادهبه‌طور تقریبی به‌وسیله یک سوم از تمام توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به‌کار می‌رود.

در ادامه، نمونه کد ساده‌ای از برنامه Hello World  به زبان C#‎ را آورده‌ایم.

1namespace HelloWorld
2{
3    class Hello {         
4        static void Main(string[] args)
5        {
6            System.Console.WriteLine("Hello World!");
7        }
8    }
9}

پی اچ پی

PHP زبان برنامه‌نویسی اوپن سورسی است که در سال ۱۳۶۹ (۱۹۹۰ میلادی) ساخته شد. از نظر بسیاری از توسعه‌دهندگان، یادگیری این زبان ضروری است چون برای ساخت بیش از ۸۰٪ وب‌سایت‌های موجود روی اینترنت مورد استفاده قرار گرفته که سایت‌های شاخصی نظیر فیس‌بوک و یاهو از این دسته هستند.

برنامه‌نویسان از PHP بیشتر برای نوشتن اسکریپت‌های سمتِ سرور استفاده می‌کنند. اما توسعه‌دهندگانی هستند که اسکریپت‌های خطِ فرمان را نیز با این زبان می‌نویسند. حتی برنامه‌نویسانی که مهارت کدنویسی بالایی در PHP دارند می‌توانند برای توسعه اپلیکیشن‌های دسکتاپ از آن استفاده کنند.

برنامه نویس مبتدی در حال تمرین برنامه نویسی - بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع

PHP را می‌توان یکی از موارد موجود در فهرست بهترین زبان برنامه‌نویسی برای شروع در نظر گرفت که به‌علت فرایند یادگیری به‌نسبت آسان، گزینه مناسبی برای برنامه‌نویسان تازه‌کار در نظر گرفته می‌شود. متخصصان PHP به کامیونیتی‌های آنلاین متعددی دسترسی دارند که پشتیبانی و یافتن پاسخ برای پرسش‌هایشان را ساده می‌کند. در ادامه، جدولی آورده‌ایم که ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی PHP را به‌طور خلاصه بیان کرده است.

سطحمبتدی تا متوسط
مهارت‌های مورد نیازترجیحاً دارا بودن پیش‌زمینه‌ای در برنامه‌نویسی
پلتفرمچندپلتفرمی (دسکتاپ، گوشی تلفن همراه، وب)
محبوبیت بین برنامه‌نویساندارا بودن بیشینه وب‌سایت‌های فعال و محبوبیت زیاد
مزایااوپن سورس، برای توسعه آسان است و با ابزاهای گوناگونی ممکن است یکپارچه (ادغام) شود، مقرون به‌صرفه بودن، منعطف در اتصال به پایگاه داده
نقاط ضعفامنیت نه چندان زیاد، برای اپلیکیشن‌های بزرگ شاید مناسب نباشد، مدیریت ضعیف خطاها، عدم پشتیبانی از تعداد زیادی اپلیکیشن
میزان استفاده روند نزولی

در ادامه، نمونه کد ساده‌ای از برنامه Hello World  به زبان PHP را ملاحضه می‌کنید.

1<html>
2<head>
3<title>PHP Test</title>
4</head>
5<body>
6<?php echo '<p>Hello World</p>'; ?>
7</body>
8</html>

کاتلین

«کاتلین» (Kotlin) زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره‌ای است که اولین بار در سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱ میلادی) با نام پروژه کاتلین و توسط JetBrains رونمایی و اولین نسخه از آن به‌طور رسمی در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶ میلادی) منتشر شد. این زبان با Java تعامل‌پذیر است و زبان‌های برنامه‌نویسی تابعی را پشتیبانی می‌کند.

Kotlin به‌طور وسیعی برای توسعه موارد زیر به‌کار می‌رود.

  • اپلیکیشن‌های اندرویدی
  • وب اپلیکیشن‌ها
  • برنامه‌های دسکتاپ
  • توسعه برنامه‌های سمتِ سرور
برنامه نویس تازه کار در حال تمرین برنامه نویسی

کاتلین با این هدف ایجاد شد که عملکردی بهتر از زبان جاوا داشته باشد. بسیاری از اپلیکیشن‌های گوگل بر مبنای کاتلین ایجاد شده‌اند. شرکت‌هایی نظیر Coursera ،Pinterest ،PostMates و بسیاری از شرکت‌های دیگر، کاتلین را به‌عنوان زبان برنامه‌نویسی خود به‌کار می‌برند. در ادامه، جدولی آورده‌ایم که ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی کاتلین را به‌طور خلاصه بیان کرده است.

سطحمتوسط تا پیشرفته
مهارت‌های مورد نیازتجربه کار با زبان‌های برنامه‌نویسی به‌ویژه جاوا
پلتفرمسرور، دسکتاپ، گوشی تلفن همراه، وب
محبوبیت بین برنامه‌نویسانمحبوبیت در حال افزایش، ایجاد اپلیکیشن‌های اندرویدی
مزایاحجم کد کمتر نسبت به جاوا و سایر زبان‌ها، پذیرش به‌نسبت آسان، سازگاری کامل با Java
نقاط ضعفسرعت کامپایل متغیر، نداشتن کلمه کلیدی static
میزان استفادهکاربرد گسترده‌

در ادامه نمونه کد ساده‌ای از برنامه Hello World  به زبان Kotlin را بیان کرده‌ایم.

1fun main(args : Array<String>) {
2    println("Hello, World!")
3}

سوالات متداول در رابطه با بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع

در این قسمت برخی از سوالات رایج را به‌منظور انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع، پاسخ داده‌ایم.

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع کدام است؟

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع می‌تواند یکی از زبان های پایتون، جاوا اسکریپت، جاوا، C++‎ و تایپ‌اسکریپت باشد.

کدام زبان برنامه نویسی برای افراد مبتدی مناسب است؟

پایتون انتخابی عالی برای افراد مبتدی محسوب می‌شود، زیرا دارای سینتکس راحتی است، کدهای آن خوانایی بالایی دارد و همچنین کامیونیتی گسترده آن منابع آموزشی فراوانی را در اختیارمان قرار می‌دهد.

لپتاپ و کدهای برنامه نویسی

تفاوت زبان های مفسری و کامپایلری چیست؟

مفسر، کدهای تفسیری را به‌طور مستقیم اجرا می‌کند و آن‌ها را خط به خط و بدون انجام کامپایل به کد ماشین می‌خواند. کدهای این‌گونه زبان‌ها - همچون پایتون، روبی و جاوا اسکریپت - را می‌توان در لحظه و بدون نیاز به گام‌های جداگانه کامپایل اجرا کرد. در مقابل، کامپایلر در ابتدا کدهای زبان کامپایلی را به کد ماشین ترجمه می‌کند و در ادامه کدهای قابل فهم برای انسان را به ساختاری تبدیل می‌کند که کامپیوترها بتوانند اجرا کنند. زبان‌هایی مانند سی، C++‎ و جاوا از این نوع هستند.

تفاوت زبان های فرانت اند و بک اند چیست؟

زبان‌های «فرانت اِند» (Front-End) که به زبان سمتِ کلاینت هم معروف‌اند، برای ساخت عناصر مجازی و تعاملی وب‌سایت‌ها به‌کار می‌رود که توسط کاربران قابل مشاهده است. زبان‌هایی همچون HTML، CSS و جاوا اسکریپت از این دسته هستند. از سویی دیگر با زبان‌های «بَک‌اِند» (Backend) رو به رو هستیم که به زبان‌های سمتِ سرور نیز معروف‌اند. از زبان‌های بک‌اند می‌توان به مواردی مانند پایتون، روبی و جاوا اشاره کرد. این زبان‌ها منطق و عملکرد پشت‌صحنه وب‌سایت - نظیر پردازش، ذخیره و مدیریت حساب کاربران و همچنین هویت‌سنجی - را برعهده دارند.

پر تقاضاترین زبان برنامه نویسی برای توسعه وب چیست؟

زبان جاوا اسکریپت را می‌توان به‌عنوان پر تقاضاترین زبان توسعه وب دانست چون باعث تقویت عملکرد و تعامل‌پذیری وب‌سایت‌های مدرن می‌شود.

پر استفاده ترین زبان برای توسعه اپلیکیشن موبایل کدام است؟

از پرکاربردترین زبان‌های مورد استفاده در توسعه اپلیکیشن موبایل می‌توان به Swift (برای iOS) و کاتلین (برای اندروید) اشاره کرد.

یادگیری کدام زبان برای تحلیل داده‌ها و یادگیری ماشین پیشنهاد می‌شود؟

زبان پایتون به دلیل فراهم کردن کتابخانه‌های متعددی نظیر NumPy ،Pandas و TensorFlow، گزینه مناسبی برای برنامه‌نویسی در حوزه‌های تحلیل داده‌ها و یادگیری ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهم ترین مزایای یادگیری زبان همه کاره ای مثل پایتون چیست؟

همه فن حریف بودن پایتون در کاربردهایی گوناگون آن - در زمینه‌های مختلف مانند توسعه وب، علم داده، یادگیری ماشین، اتوماسیون و محاسبات علمی - نهفته است، که پایتون را به زبان نیرومندی برای یادگیری تبدیل کرده است.

محبوب ترین زبان برای توسعه بک اند وب چیست؟

از محبوب‌ترین زبان‌های Backend وب، می‌توان به پایتون (فریمورک های جنگو یا فِلَسک)، جاوا اسکریپت (نود جی اس)، روبی (Ruby on Rails) و PHP (لاراول) اشاره کرد.

جمع‌بندی

زبان برنامه‌نویسی، راهی است که به‌واسطه آن، برنامه‌نویسان (توسعه‌دهندگان | دِوِلوپرها) می‌توانند با کامپیوترها تعامل داشته باشند.

در این مطلب از مجله فرادرس از ضرورت‌های یادگیری مهارت برنامه نویسی گفتیم که می‌تواند یکی از بهترین شغل‌های کنونی در دنیا باشد و در ادامه آن، بیان کردیم که بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع کدام موارد می‌توانند باشند. در پایان نیز سوال‌های رایج مرتبط با این موضوع را بیان کردیم که مطالعه آن اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار می‌دهد. امیدواریم که این نکات برای شما سودمند باشد.

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
freeCodeCampSimplilearnProgramizCoursera
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *