فریم‌ورک دات‌نت چیست و چرا به آن احتیاج داریم؟

۵۲۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
فریم‌ورک دات‌نت چیست و چرا به آن احتیاج داریم؟

«فریم‌ورک دات‌نتِ مایکروسافت» (Microsoft .NET Framework) چارچوبی برای برنامه‌نویسی است که توسط مایکروسافت ساخته شده تا توسعه‌دهندگان به شکل آسان‌تری به ساخت اپلیکیشن‌ها بپردازند. یک فریم‌ورک، مجموعه‌ای از کدهاست که برنامه‌نویس بدون نیاز به نوشتن کد جدیدی می‌تواند آن‌ها را فراخوانی کند.

در یک دنیای ایده‌آل، به فریم‌ورک دات‌نت احتیاجی پیدا نخواهید کرد و سازندگان تمامی برنامه‌های کاربردی‌تان زمان و منابع لازم برای تبدیل برنامه‌هایشان به یک بسته‌ی جامع را دارند؛ زیرا توسعه‌ی نرم‌افزار برای محیط ویندوز فرآیندی بصری و بسیار سطح بالا می‌باشد که هر توسعه‌دهنده‌ی مستقلی می‌تواند با سرعت نسبتاً بالایی انجام دهد. لذا به غیر از توسعه‌دهندگان، هیچ‌کس به بسته‌ای مانند دات‌نت که برای اپلیکیشن‌ها دسترسی به پایگاه‌های داده، خدمات وب و سایر ابزارهای ارتباطی را فراهم می‌کند، احتیاج نخواهد داشت.

پیش از ادامه این مبحث لازم است یادآور شویم که می‌توانید دات نت را با استفاده از مجموعه آموزش دات نت، مقدماتی تا پیشرفته فرادرس یاد بگیرید.

اما ما در چنین دنیای ایده‌آلی زندگی نمی‌کنیم. حتماً پیش آمده که سایت‌های مختلف اپلیکیشن‌هایی را – معمولاً از توسعه‌دهندگان کوچک و مستقل – به شما توصیه کرده‌اند که برای اجرا به نصب نسخه‌ای از فریم‌ورک دات‌نت احتیاج دارند. در این موارد معمولاً حجم زیادی را باید دانلود کنید و گاهی اوقات به مشکلاتی نیز بر می‌خورید.

بیشتر اوقات برنامه‌ها نصب نسخه‌ی خاصی از دات‌نت را درخواست می‌کنند؛ اما توصیه می‌شود به‌جای نصب آن نسخه، به‌روزترین نسخه‌ی دات‌نت را – با فرض پشتیبانی سیستم عاملتان از این نسخه – نصب کنید. اکثر نسخه‌های دات‌نت با نسخه‌های قبلی نیز سازگاری دارند؛ لذا برنامه‌ای که مثلاً به دات‌نت ورژن 2.0 نیاز دارد، با آخرین نسخه‌ی دات‌نت یا نسخه‌ی 4.0 نیز کار خواهد کرد. معمولاً در درخواست‌های بروزرسانی ویندوز، مناسب‌ترین نسخه‌ی دات‌نت برای سیستم شما گنجانده شده‌است.

یکی از مشکلاتی که ممکن است در هنگام نصب دات‌نت با آن مواجه شوید، کمبود فضای کافی است؛ حتی اگر خود سیستم به شما اعلام نکند. نسخه‌ی 4.0 دات‌نت در ویندوزهای 32 بیتی به 850 مگابایت فضای خالی و در ویندوزهای 64 بیتی به 2 گیگابایت حافظه‌ی خالی احتیاج دارد. ویندوز برای نصب دات‌نت، معمولاً تنها درایو اصلی که ویندوز در آن نصب است را بررسی کرده و به حافظه‌ی خالی در سایر درایوها کاری ندارد.

یکی دیگر از مشکلات رایجی که با دات‌نت وجود دارد، به خاطر نسخه‌های قدیمی این فریم‌ورک است. برای حل این مشکل در Control Panel قسمت Add/Remove Programs را انتخاب کنید (در ویندوزهای جدیدتر Uninstall Programs). حال برنامه‌های مرتبط با NET Framework. را پیدا کرده و پاک کنید؛ سپس جدیدترین نسخه‌ی دات‌نت را نصب کنید. اگر بازهم مشکلتان حل نشد، ابزار NET Framework Cleanup Tool. را امتحان کنید. مایکروسافت این ابزار را برای حل مشکلاتی که هنگام نصب دات‌نت پیش می‌آیند ساخته‌است.

به غیر از دو مشکل مرسومی که در بالا گفته شد، لازم است به هرگونه پیغام خطا یا کد خطایی که در هنگام نصب ظاهر می‌شود توجه کنید. پیغام مذکور را یادداشت کرده و همراه با عبارت "NET framework." در اینترنت جستجو کنید.

تجربه نشان می‌دهد تقریباً تمام مشکلات مربوط به دات‌نت، قبلاً بررسی شده و پاسخی برای آن وجود دارد.

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در مورد این موضوعات را داشته باشید؛ شاید آموزش های زیر نیز برای شما مفید باشند:

#

منبع

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *