وب اپلیکیشن و کاربرد آن

۱۲۱۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
وب اپلیکیشن و کاربرد آن
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

وب اپلیکیشن‌ها برنامه‌ها و یا در واقع نرم‌افزارهایی هستند که به کسب و کارها این اجازه را می‌دهند تا بتوانند با مشتریان و مخاطبان خود ارتباطات بهتری داشته باشند. با توجه به گسترش اینترنت و فضای مجازی، بسیاری از کسب و کارها به سمت ایجاد ارتباط از طریق اینترنت سوق پیدا کرده‌اند تا بتوانند بازار خود را گسترش و رونق دهند. درک مفهوم وب اپلیکیشن می‌تواند مزایای مختلفی برای صاحبان کسب و کارها به دنبال داشته باشد، بنابراین اگر به دنبال رشد کسب و کار خود هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

وب اپلیکیشن چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، وب اپلیکیشن‌ها برنامه‌ها و یا نرم‌افزارهایی هستند که با استفاده از مرورگرها می‌توانند عملکردهای مختلف و مناسبی داشته باشند. وب اپلیکیشن‌ها در سراسر اینترنت به وفور یافت می‌شوند و اگر بخواهیم مثالی ساده از وب اپلیکیشن‌ها داشته باشیم، می‌توانیم به فرم‌های مختلف وب‌سایت‌ها از جمله فرم‌های تماس با ما اشاره کنیم که عملکرد خاصی را هم برای مشتری و هم برای صاحب کسب و کار انجام می‌دهند.

وب اپلیکیشن‌ها و سرور

وب اپلیکیشن‌ها معمولا نرم‌افزارهای سمت سرور هستند. اگر با نرم‌افزارهای سمت سرور آشنایی ندارید‌، نرم‌افزارهای سمت سرور معمولا کارهای مختلف مربوط به سرور را بر عهده دارند برای مثال‌، دریافت و ذخیره اطلاعات در دیتابیس‌های مختلف می‌تواند یک نرم‌افزار سمت سرور محسوب شود. عملیات‌های مختلفی که سمت سرور انجام می شوند‌، معمولا از دید کاربران پنهان هستند و تنها نتیجه این عملیات‌ها به کاربران نمایش داده می‌شود. برای مقاله آموزش ساخت اپلیکیشن اینجا را مشاهده کنید.

وب اپلیکیشن‌ها در واقع کار انتقال اطلاعات بین مشتری و کارفرما و یا صاحب کسب و کار را آسان می‌کنند و در واقع اینترنت یک راه بسیار مناسب برای این هدف است. با استفاده از وب اپلیکیشن‌ها این امکان برای کاربران به وجود آمده است که بتوانند به راحتی خرید‌های خود را انجام دهند. اگر به دنبال ایجاد و توسعه وب اپلیکیشن برای کسب و کار خود هستید می‌توانید از متخصصان سپنته کمک بگیرید.

وب اپلیکیشن‌ها می‌توانند برای دلایل و اهداف مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. برای مثال زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف باعث شدند که بتوان از وب اپلیکیشن‌ها به راحتی استفاده کرد و همچنین اپلیکیشن‌های مختلف زیادی برای مشتریان و کاربران ایجاد کرد.

مزایای توسعه وب اپلیکیشن‌ها

وب اپلیکیشن

وب اپلیکیشن‌ها می‌توانند متناسب با کاربردی که ارائه می‌کنند‌، مزایای مختلفی داشته باشند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • وب اپلیکیشن‌ها نیازی به نصب شدن بر روی هارد درایو ندارند ، بنابراین می‌توانید با خیالی آسوده و بدون داشتن محدودیت، وب اپلیکیشن داشته باشید.
  • وب اپلیکیشن‌ها نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری دارند.
  • وب اپلیکیشن‌ها هم برای کاربران و هم برای صاحبان وب سایت‌ها باعث کاهش هزینه‌ها می‌شوند.
  • وب اپلیکیشن‌ها همیشه بدون نیاز به ایجاد تغییرات خاصی در آن‌ها به صورت به روز باقی می‌مانند.
  • همه کاربران می‌توانند از یک ورژن خاص از برنامه استفاده کنند که این موضوع می‌تواند مشکلات مربوط به ناسازگاری‌های مختلف را از بین ببرد.
  • با استفاده از مرورگرها می‌توان به راحتی به وب اپلیکیشن‌ها دسترسی داشت.

مثال‌هایی از کاربردهای وب اپلیکیشن‌ها

وب اپلیکیشن‌ها می‌توانند در حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. برای مثال برنامه‌های پردازش کلمات، برنامه‌های ارسال ایمیل از جمله جیمیل می‌توانند نمونه‌های مختلفی از کاربردهای وب اپلیکیشن‌ها باشند که امروزه باعث شده‌اند کاربران بتوانند به راحتی با سیستم‌های مختلف کار کنند. علاوه بر مثال‌های یاد شده، نرم افزارهای آنلاین ادیت و ویرایش فیلم و تصویر و پیام رسان‌های مختلف هم از جمله وب اپلیکیشن‌ها محسوب می‌شوند که می‌توان از آن‌ها برای کاربردهای مختلفی استفاده کرد.

وب اپلیکیشن‌ها می‌توانند اپلیکیشن‌های موبایلی هم باشند. امروزه ساخت و توسعه اپلیکیشن یکی از راه‌های مرسوم و معمول برای ایجاد ارتباط بیشتر با مشتریان و مخاطبان محسوب می‌شود که می‌تواند کار کاربر برای ایجاد ارتباط و استفاده از خدمات مختلف کسب و کارها را آسان‌تر کند. با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی می‌توان نرخ فروش محصولات و یا خدمات مختلف کسب و کارها را به طرز شگفت‌انگیزی تغییر داد.

وب اپلیکیشن‌ها در مقابل نیتیو اپ‌ها

در این میان بحث و در واقع موضوع اپلیکیشن‌های نیتیو و هیبرید و وب اپلیکیشن‌ها به میان خواهد آمد. نیتیو اپلیکیشن‌ها معمولا برای یک پلتفرم خاص برنامه نویسی می‌شوند و معمولا می‌توانند هم بدون اینترنت به کار خود ادامه دهند و هم می‌توانند در صورت بروز مشکل در اینترنت کاربر، دچار مشکل نشده و کماکان خدمات دهند. اما وب اپلیکیشن‌ها و هایبرید اپلیکیشن‌ها این ویژگی را ندارند و در واقع برای فعالیت نیاز به اینترنت دارند.

باید به این نکته اشاره کنیم که می‌توان از وب اپلیکیشن‌ها برای توسعه اپلیکیشن‌های گوشی های هوشمند هم استفاده کرد. برای مثال می‌توان مرورگرهای داخلی را برای این نوع از اپلیکیشن‌ها در نظر گرفت و در واقع وب اپلیکیشن برای گوشی‌های هوشمند ایجاد کرد. هر کدام از این نوع اپ‌ها می‌توانند برای کارهای خاصی مورد استفاده قرار بگیرند.

طراحی وب اپلیکیشن: وب اپلیکیشن‌ها چگونه کار می‌کنند؟

وب اپلیکیشن

تنها لازمه برای اینکه وب اپلیکیشن‌ها بتوانند عملکرد خاصی را ارائه کنند، اتصال به اینترنت است. برای دسترسی به وب اپلیکیشن‌ها یک مرورگر کافی است و برای اینکه وب اپلیکیشن بتواند عملکرد قابل قبولی داشته باشد باید به دو صورت برنامه‌نویسی شده باشد؛ فرانت اند و بک اند. فرانت اند در واقع به ایجاد ساختار و ظاهر کلی وب اپلیکیشن می‌پردازد و این مورد دقیقا با کاربران در ارتباط خواهد بود و در واقع همان چیزی محسوب می‌شود که کاربران مشاهده خواهند کرد.

برای طراحی وب اپلیکیشن‌ها (فرانت اند) از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند html و css استفاده می‌شود و در عین حال برای ایجاد عملکرد برای هر یکی از اشیاء ایجاد شده از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند جاوا اسکریپت استفاده می‌شود. کدهای نوشته شده با زبان جاوا اسکریپت را می‌توان مانند رابطه میان ظاهر وب اپلیکیشن با سمت سرور در نظر گرفت.

قسمت بعدی وب اپلیکیشن‌ها سمت سرور و یا بک اند نام دارد که کارهای مربوط به ذخیره‌سازی اطلاعات و یا استخراج اطلاعات در این قسمت و به دور از چشم کاربران صورت می‌گیرد. سمت سرور هم مانند فرانت اند از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی م‌ تواند بهره گرفت؛ برای مثال می‌توان از زبان برنامه نویسی php و یا حتی جاوا اسکریپت برای ایجاد ارتباط با سرور استفاده کرد. انتخاب زبان برنامه‌نویسی مناسب هم می‌تواند بر اساس کاربردهای مختلف و همچنین در نظر گرفتن عوامل گوناگون انجام پذیرد.

Resources: Cyberg: What is organic social media growth

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *