الگوریتم اینستاگرام چیست و چگونه کار می کند؟ — به زبان ساده

۱۴۳۶۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
الگوریتم اینستاگرام چیست و چگونه کار می کند؟ — به زبان ساده

اگر گاهی هنگام کار با اپلیکیشن اینستاگرام خودتان را درحالی می‌یابید که در سیکلی بی‌پایان گیر افتاده‌اید، به اسکرول کردن در صفحه اکسپلور این شبکه اجتماعی ادامه می‌دهید و ظاهرا هرچقدر که پست‌های تازه‌ای تماشا می‌کنید کافی نیست، باید بگوییم که تنها نیستید. الگوریتم اینستاگرام از اساس به گونه‌ای طراحی شده که مرتبط‌ترین محتوا به سلایق و علایق شما را به نمایش درمی‌آورد تا همواره مشغول به تعامل باشید.

این یعنی آن دسته از افرادی که فعالیت گسترده در این شبکه اجتماعی دارند و می‌خواهند شمار فالوئرها و در نتیجه میزان «انگیجمنت» یا نرخ درگیرکنندگی مخاطبان خود را افزایش دهند، باید درکی جامع از نحوه کارکرد الگوریتم اینستاگرام داشته باشند تا یک استراتژی موثر برای بهبود حساب کاربری خود بچینند.

فقط یک مشکل این است که اینستاگرام به صورت مداوم تغییراتی در الگوریتم خود به وجود آورده و آن‌ را به تکامل می‌رساند. بنابراین همگام ماندن با آخرین تغییرات کاری آسان نیست. اما نیازی به نگرانی نیست و در این مقاله به شما خواهیم گفت که اصلا الگوریتم اینستاگرام چیست و چطور می‌توان به بهینه‌ترین شکل ممکن از آن در سال ۲۰۲۲ بهره گرفت. به مطالعه ادامه دهید.

ناگفته نماند که این مقاله صرفا بر آموزش کار با الگوریتم اینستاگرام متمرکز است، اما اگر علاقه‌مند به آشنایی با دیگر تنظیمات و قابلیت‌های این شبکه اجتماعی محبوب هستید، مطالعه مقاله «آموزش اینستاگرام» و همینطور مقاله «سایز پست اینستاگرام» را نیز پیشنهاد می‌کنیم.

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

الگوریتم اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام در واقع تنها یک الگوریتم واحد نیست و مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها، فرایندهای پردازشی و سیستم‌های رده‌بندی را شامل می‌شود که همگی دست به دست یکدیگر می‌دهند تا برای هر کاربر این شبکه اجتماعی، تجربه‌ای منحصر به فرد فراهم آورند. اینستاگرام در ابتدا از یک الگوریتم ساده استفاده می‌کرد که به دسته‌بندی پست‌ها براساس ترتیب انتشار مشغول می‌شد. اما این الگوریتم در گذر زمان تغییرات فراوانی کرده و حالا در سال ۲۰۲۲ تبدیل به سیستمی بسیار پیچیده‌ شده که محتوا را به ترتیب میزان اهمیت و سازگاری با علایق هر کاربر در فید اصلی می‌چیند.

به گفته سازندگان این شبکه اجتماعی، هر بخش از اپلیکیشن اینستاگرام الگوریتم خاص خود را دارد. این یعنی به عنوان مثال، فید اصلی اینستاگرام از الگوریتمی کاملا متفاوت نسبت به صفحه اکسپلور بهره می‌برد. به همین شکل، کارکرد الگوریتم صفحه اکسپلور کاملا با کارکرد الگوریتم پشت پست‌های Reels هم متفاوت است. این بدان خاطر است که نحوه تعامل کاربران با بخش‌های گوناگون اپلیکیشن متغیر است. برای مثال مردم معمولا تمایل بیشتری به مشاهده پست‌های دوستان خود در بخش استوری‌های اینستاگرام دارند، اما به محض ورود به صفحه اکسپلور ترجیح می‌دهند پست‌هایی کاملا جدید از افرادی که تاکنون دنبال نکرده‌اند را ببینند.

این سیستم رده‌بندی پیچیده اطمینان حاصل می کند که هر کاربر بسته به سلایق و الگوهای مصرف خود، تجربه‌ای کاملا منحصر به فرد و شخصی‌سازی شده به دست آورد. این یعنی امکان ندارد هیچ دو کاربری در اینستاگرام، ساختاری یکسان را در صفحه اکسپلور خود شاهد باشند. به صورت مشابه، حتی اگر یک شخص به مدیریت دو حساب مجزا مشغول باشد هم امکان ندارد پیشنهاداتی دقیقا یکسان روی اکانت‌های گوناگون خود ببیند.

اینستاگرام چگونه پست‌های فید و استوری‌ها را رده‌بندی می‌کند؟

تصویری شماتیک از مفهوم الگوریتم در اینستاگرام

تجربه سازندگان اینستاگرام در سال‌های اخیر نشان داده که مردم می‌خواهند پیش از هر چیز دیگر، محتوایی که توسط دوستان و اعضای خانواده به اشتراک گذاشته شده را در فید خود و همینطور بخش استوری‌ها مشاهده کنند. بنابراین رویه رده‌بندی محتوا در هر دو بخش کمابیش شکلی یکسان دارد. گذشته از تبلیغاتی که به صورت گاه و بیگاه به نمایش درمی‌آیند، فید شما و همینطور بخش استوری‌ها تنها به نمایش محتوایی می‌پردازند که متعلق به افراد آشنا برای شما هستند.

برای اینکه بتوان به دقیق‌ترین و بهترین شکل ممکن به رده‌بندی محتوا در فید و استوری‌ها پرداخت، الگوریتم اینستاگرام سیگنال‌های زیر را در اولویت قرار می دهد:

  • اطلاعات پست: الگوریتم اینستاگرام به میزان محبوبیت یک پست از نظر شمار لایک‌ها نگاه می‌کند. از سوی دیگربه جزییات کوچک‌تر مانند زمان‌بندی انتشار پست‌، مدت‌زمان پست (در صورتی که ویدیو باشد) و موقعیت جغرافیایی توجه نشان می‌دهد.
  • اطلاعات مرتبط با ناشر پست: برای اینکه بتوان درکی بنیادین راجع به میزان اهمیت شخص برای شما به دست آورد، اینستاگرام به سیگنال‌هایی مانند اینکه چه میزان با شخص مورد نظر تعامل دارید و تاریخچه این تعاملات به چه زمانی بازمی‌گردد نگاه می‌کند.
  • فعالیت کاربر: اینستاگرام همواره در تلاش است که متوجه شود شما ممکن است به چه چیزهایی علاقه‌مند باشید و برای این کار به فاکتورهایی مانند تعداد پست‌هایی که لایک کرده‌اید و نوع محتوایی که معمولا شما را به تعامل وا می‌دارند نگاه می‌کند.
  • تاریخچه تعاملات: اینستاگرام می‌خواهد ایده‌ای بهتر راجع به میزان تمایل شما به پست‌های یک کاربر به خصوص به دست آورد و برای دستیابی به چنین اطلاعاتی، به سیگنال‌هایی مانند اینکه آیا زیر پست‌های او کامنت می‌گذارید (و همینطور عکس آن) چشم می‌دوزد.

الگوریتم اینستاگرام سپس از تمام این اطلاعات استفاده کرده و پیش‌بینی می‌کند که احتمال تعامل شما با یک پست به خصوص چقدر است. برای مثال در فید اصلی، اینستاگرام به دقت نگاه می‌کند که چه میزان از زمان خود را صرف نگاه کردن به یک پست می‌کنید، چقدر احتمال دارد که زیر آن کامنت بگذارید، پست را لایک کنید و یا حتی دکمه ذخیره‌سازی را بزنید. بنابراین آن دسته از پست‌هایی که در بالاترین بخش از فید اصلی این اپلیکیشن مشاهده می‌کنید، پست‌هایی هستند که به عقیده الگوریتم، بیشتر از هر چیز دیگر شما را به انجام هرگونه تعاملی وا می‌دارند.

الگوریتم اینستاگرام در صفحه اکسپلور چطور کار می‌کند؟

صفحه اکسپلور در اینستاگرام

هدف اصلی از به وجود آمدن صفحه اکسپلور این بوده که شما با چیزهایی جدید آشنا شوید. بنابراین گرچه اینستاگرام کماکان به چیدن محتوا براساس آنچه پیشتر مورد علاقه شما بوده ادامه می‌دهد، اما اکثر پست ها متعلق به اکانت‌هایی هستند که آن‌ها را دنبال نمی‌کنید.

برای تعیین اینکه کدام پست‌ها باید در صفحه اکسپلور قرار گیرند، الگوریتم این شبکه اجتماعی ابتدا به پست‌هایی نگه می‌کند که در گذشته با آن‌ها تعامل داشته‌اید. به این ترتیب، الگوریتم اینستاگرام می‌تواند ذهنیتی جامع‌تر راجع به پست‌هایی که باید درون صفحه اکسپلور شما رده‌بندی شوند به دست آورد.

بعد از یافتن مجموعه‌ای از پست‌ها که ممکن است مورد علاقه شما باشند، اینستاگرام سپس به رده‌بندی آن‌ها با توجه به سیگنال‌هایی که در ادامه آورده‌ایم مشغول می‌شود:

  • اطلاعات پست: اینستاگرام به بررسی محبوبیت یک پست براساس فاکتورهایی مانند شمار لایک‌ها، کامنت‌ها و دفعاتی که ذخیره شده می‌پردازد. اما این سیگنال‌ها برای نمایش در صفحه اکسپلور وزن بسیار بیشتری نسبت به فید اصلی و استوری‌ها دارند.
  • تاریخچه تعاملات: اگرچه یک پست ممکن است متعلق به اکانتی باشد که آن را دنبال نمی‌کنید، اینستاگرام می تواند بفهمد که تا چه میزان به آن محتوا علاقه دارید و برای کسب این درک، بررسی می‌کند که آیا پیشتر با پست‌های این اکانت تعامل داشته‌اید یا خیر.
  • فعالیت کاربر: اینستاگرام پست‌هایی که لایک کرده‌اید، به اشتراک گذاشته‌اید و زیر آن‌ها کامنت ثبت کرده‌اید را مد نظر قرار می‌دهد. از سوی دیگر، به تاریخچه چگونگی تعاملات شما با سایر پست‌ها در صفحه اکسپلور نیز نگاه می‌کند.
  • اطلاعات مرتبط با ناشر پست: اینستاگرام ضمنا به بررسی اطلاعات مربوط به ناشر پست هم می‌پردازد و به عنوان مثال می‌توان به میزان تعاملاتی که او طی چند هفته اخیر به دست آورده اشاره کرد. این به الگوریتم اینستاگرام کمک می کند تا قادر به یافتن محتوای با کیفیت برای گستره وسیعی از کاربران باشد.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

پست‌های Reels اینستاگرام چطور رده‌بندی می‌شوند؟

پست reels

هدف اصلی از پدید آوردن قابلیت اینستاگرام ریلز، سرگرم کردن شما بوده است. در نتیجه، بخش اعظمی از ویدیوهای ریلزی که مشاهده خواهید کرد متعلق به اکانت‌هایی هستند که آن‌ها را دنبال نکرده‌اید. از این منظر، با ساختاری بسیار مشابه به صفحه اکسپلور روبه‌رو هستیم. اصلی‌ترین تفاوت این است که به جای تمرکز بر اینکه چه چیزی می‌تواند با سلیقه شما جور باشد، اینستاگرام به صورت خاص به دنبال محتوایی می‌گردد که شاید برای شما سرگرم‌کننده به حساب آیند.

اینستاگرام دست به پیش‌بینی‌هایی مهم می‌زند، مانند اینکه چقدر احتمال دارد یک ویدیوی ریل را تا انتها تماشا کرده و سپس به تعامل با آن مشغول شوید. مهم‌ترین سیگنال‌های رده‌بندی برای الگوریتم اینستاگرام در بخش Reels به شرح زیر است:

  • فعالیت کاربر: اینستاگرام به ویدیوهای ریلی که اخیرا با آن ها تعامل داشته‌اید نگاه می‌کند تا درکی بهتر راجع به محتوایی که احتمالا مرتبط با سلایق شما باشد بیابد.
  • تاریخچه تعاملات: برخی از ویدیوهایی که مشاهده می کنید ممکن است متعلق به اکانت‌هایی باشند که تا به حال آن‌ها را ندیده‌اید. اما اگر پیشتر با این اکانت‌ها تعامل داشته بوده باشید، اینستاگرام به این درک می‌رسد که احتمالا به محتوایی که به صورت معمول توسط آن حساب منتشر می‌شود علاقه دارید.
  • اطلاعات ریل: سیگنال‌های مربوط به عناصر محتوایی داخل یک ریل هم به اینستاگرام کمک می‌کند تا به رده‌بندی صحیح ویدیوها مشغول شود. به عنوان مثال می‌توان به اطلاعاتی نظیر ترک‌های موسیقی پس‌زمینه و میزان محبوبیت ویدیو اشاره کرد.
  • اطلاعات مرتبط با ناشر پست: وقتی صحبت از ویدیوهای ریلز باشد، الگوریتم اینستاگرام سعی می‌کند شانسی برابر در اختیار تمام حساب‌های کاربری گذاشته و محتوای آن‌ها را مقابل چشم مخاطبانی تازه قرار دهد. بنابراین اکانت‌های تازه‌وارد و همینطور اکانت‌هایی که بودجه چندانی در اختیار ندارند هم شانسی برای درخشش و دستیابی به مخاطبانی گسترده‌تر خواهند یافت. محبوبیت ویدیو یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای مورد توجه الگوریتم است و بنابراین امکان نمایش محتوا برای گستره وسیعی از کاربران مهیا می‌شود.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه: اینستاگرام ریلز چیست، چگونه از آن استفاده کنیم؟

الگوریتم اینستاگرام چه محتوایی را به کاربران پیشنهاد نمی‌کند؟

محتوای نشان داده شده توسط اینستاگرام

اگرچه اینستاگرام می‌خواهد شانسی به تمام کاربران بدهد تا خودشان را ابراز کنند، اما در عین حال امنیت کاربران را در اولویت می‌گذارد. به همین خاطر است که گاهی از اوقات پست‌هایی که آسیب‌رسان به حساب می‌آیند یا ساختاری خلاف آنچه در دستورالعمل استفاده از این شبکه اجتماعی آمده دارند را حذف می‌کند. علاوه بر این، الگوریتم امکان تماشای برخی محتوای خاص که مشخصات زیر را در خود دارند، محدود می‌کند:

  • محتوایی که توسط حقیقت‌یابان شخص ثالث برچسب «اطلاعات کذب» خورده است. این دست از محتوا به شکلی کمتر برجسته در فید و استوری‌ها به نمایش درمی‌آید.
  • محتوای احتمالا ناراحت‌کننده یا حساس. به عنوان مثال محتوایی که به تبلیغ مصرف دخانیات بپردازد در صفحه اکسپلور یا بخش Reels قابل مشاهده نیست.
  • محتوای ذاتا سیاسی که روی موضوعات سیاسی تمرکز دارد یا توسط حزب‌های سیاسی و مقامات دولتی و حکومتی ساخته شده است.
  • تصاویر یا ویدیوهایی که رزولوشن پایینی دارند یا واترمارک خورده‌اند.

۶ نکته برای بهره‌برداری حداکثری از الگوریتم اینستاگرام

در نگاه نخست، لیست بلندبالای متغیرهای که در این مقاله آورده‌ایم بیش از حد پیچیده جلوه می‌کنند. اما در غایی‌ترین حالت، الگوریتم اینستاگرام به نفع آن‌هایی عمل می‌کند که محتوای با کیفیت و درگیرکننده ساخته و نشر می‌دهند.

بنابراین بهترین راه برای بهبود وضعیت اکانت شما در اینستاگرام این است که دست به کارهایی بزنید که مخاطبان را سر ذوق می‌آورند، سرگرم می‌کنند یا اطلاعاتی تازه در اختیار آن‌ها می‌گذارند. در ادامه به ۶ ترفندی می‌پردازیم که محتوای شما را برای الگوریتم اینستاگرام بهینه می‌کنند و باعث می‌شوند قادر به جلب توجه افراد بیشتری باشید.

۱. به دستورالعمل‌های جامعه کاربری اینستاگرام احترام بگذارید

چه در حال انتشار پست در فید باشید، چه ریلز و چه استوری‌ها، الگوریتم اینستاگرام میزان مشاهده‌پذیری محتوایی که مغایر با دستورالعمل‌های جامعه کاربری (+) این اپلیکیشن باشد را محدود می‌کند. اگر به انتشار اطلاعات دروغین، پست‌های ذاتا سیاسی، محتوای ناراحت‌کننده یا حساس یا حتی تصویری که صرفا رزولوشن پایینی دارد بپردازید، افراد کمتری قادر به مشاهده آن خواهند بود و در نتیجه نرخ انگیجمنت یا درگیرکنندگی پایین‌تری خواهید داشت.

۲. ویدیوهای ریل خلاقانه بسازید

با افزودن ویدیوهای ریل به تقویم محتوایی خود، فرصت‌های تازه برای دیده شدن را در آغوش بگیرید. ریل‌ها یکی از تازه‌ترین قابلیت‌های شبکه اجتماعی اینستاگرام به حساب می آیند و به نظر می‌رسد که هنوز هم در سال ۲۰۲۲، بخش اعظمی از تمرکز اینستاگرام را معطوف به خود کرده‌اند.

آن‌طور که سازندگان اینستاگرام می‌گویند، قابلیت Reels ناظرانی انسانی دارد که به مشاهده تمام ویدیوها مشغول شده و برترین موارد را انتخاب می‌کنند. از جمله ترفندهایی که می‌توان هنگام انتشار ریل‌های اینستاگرامی به کار بست تا بیشتر مورد توجه قرار گرفت، موارد زیر است:

  • به بازیافت ویدیوهای واترمارک خورده تیک‌تاکی مشغول نشوید.
  • به صورت عمودی فیلم‌برداری کنید.
  • از تمام زرق و برق‌های اینستاگرام مانند فیلترها، افکت‌های دوربین، موسیقی‌ها و موارد مشابه استفاده کنید.

ویدیوهای خود را کوتاه و جذاب نگه دارید و مهم‌تر از همه، محتوای سرگرم‌کننده بسازید. الگوریتم Reels، سرگرم‌کنندگی را در اولویتی بالاتر از هر چیز دیگر قرار می‌دهد.

تصویری از دستی که در حال کار با اکسپلورر اینستاگرام است

۳. انتشار پست‌ها در زمان درست برای دستیابی به بیشترین نرخ تعامل

تعامل مخاطبان سیگنالی بسیار مهم در سراسر اینستاگرام به حساب می‌آید و بنابراین انتشار محتوا در روز و زمان درست قرار است تفاوتی بنیادین در میزان موفقیت شما ایجاد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه شما را به مطالعه مقاله «بهترین ساعت برای تبلیغ در اینستاگرام» دعوت می‌کنیم.

۴. تعامل را به بیشترین حد برسانید

انگیجمنت یا نرخ درگیرکنندگی مخاطبان فاکتوری بسیار مهم برای الگوریتم اینستاگرام به حساب می‌آید.

آیا به آن میزان از انگیجمنت و تعاملی که دوست دارید دست پیدا نمی‌کنید؟ خیلی از اوقات راهکار مورد نیازتان به سادگی چسباندن یک استیکر روی استوری‌ها است. درون استوری‌های اینستاگرام می‌توانید به سراغ گزینه‌های متنوعی مانند استیکرهای سوال، اسلایدرهای اموجی و نظرسنجی‌ها بروید تا تعاملی مستقیم با طرفداران و دنبال‌کنندگان خود داشته باشید.

به صورت مشابه می‌توانید زیر پست‌های خود از کپشن‌هایی استفاده کنید که حاوی سوالی جذاب می‌شوند یا مخاطبان را به کامنت گذاشتن ترغیب می کنند. با همین راهکارهای ساده می‌توانید مردم را به تعامل هرچه بیشتر با خود دعوت کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که کامنت‌ها بهترین سیگنال نرخ درگیرکنندگی برای الگوریتم اینستاگرام به حساب می‌آیند و بنابراین هر زمان که می‌توانید مخاطبان را به کامنت گذاشتن ترغیب کنید. البته در این بین نباید از ویژگی‌های دیگری مانند اشتراک‌گذاری پست‌ها یا ذخیره کردن آن‌ها غافل شد.

۵. قدرت هشتگ‌ها را دست کم نگیرید

الگوریتم اینستاگرام نمی‌تواند آن‌طور که ذهن ما انسان‌ها قادر به درک محتوای تصویر است از مضامین درونی چیزی مانند تصویر یک گربه ناز باخبر شود. اما می‌تواند هشتگ #گربه_های_ناز را درک کند.

استفاده از هشتگ‌های دقیقی که محتوا را توصیف می‌کنند راهی عالی برای برچسب زدن روی پست‌ها و دستیابی به بالاترین نرخ دیده شدن است. اگر الگوریتم بتواند مضمون تصویر یا پست شما را تحلیل کند، به شکلی آسان‌تر قادر به اشتراک‌گذاری آن با افرادی خواهد بود که به آن موضوع خاص علاقه نشان می‌دهند.

علاوه بر این، هشتگ‌ها به صورت کاملا رایگان قابل استفاده هستند و برخلاف تبلیغات اینستاگرامی، برای دیدن هرچه بیشتر به کمک آن‌ها نیازمند پرداخت مبالغ کلان نیستید.

برای استفاده صحیح از هشتگ‌ها، لازم است به استفاده بیش از حد و بی‌دلیل از هشتگ‌های عمومی مانند Love# مشغول نشوید. در عوض به جستجوی گسترده در حوزه فعالیت خود مشغول شوید، اندکی پژوهش کنید و به سراغ هشتگ‌هایی بروید که به بهترین شکل ممکن، موضوع پست شما را توصیف می‌کنند.

ناگفته نماند که با مطالعه مقاله «آموزش ساخت هشتگ» فرادرس می‌توانید مهارت‌های هشتگ‌زنی خودتان را حسابی صیقل دهید.

۶. در انتشار پست‌ها تداوم داشته باشید

چه به دنبال افزایش بازدیدکنندگان خود باشید، چه بخواهید نرخ درگیرکنندگی را بالاتر ببرید و چه فالوئرهایی هرچه بیشتر به دست آورید، باید به این نکته کلیدی توجه نشان دهید.

به صورت میانگین، کسب‌وکارهایی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند به انتشار ۱.۶ پست در هر روز مشغول می‌شوند. اگر این رقم بیش از حد زیاد به نظر می‌رسد، جای هیچ نگرانی نیست و صرفا با حفظ تداوم در انتشار پست‌ها (مثلا یک پست در هر آخر هفته) می‌توانید اکانت خودتان را روی غلتک بیندازید.

در جریان رویداد «هفته تولیدکنندگان اینستاگرام» که طی ماه ژوئن ۲۰۲۱ برگزار شد، سخنگویان اینستاگرام گفتند که صرفا انتشار ۲ پست در هفته درون فید و ۲ استوری در هر روز، رویکردی ایده‌آل برای به دست آوردن فالوئرهای تازه در این اپلیکیشن به حساب می آید.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ّInfluencer Marketing Hub
۱ دیدگاه برای «الگوریتم اینستاگرام چیست و چگونه کار می کند؟ — به زبان ساده»

خوب بود

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *