بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟ — آموزش روش های کاربردی و علمی

۷۸۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟ — آموزش روش های کاربردی و علمی

ما در عصری دیجیتالی زندگی می‌کنیم و هر روز در تعاملات اجتماعی با رسانه‌های اجتماعی سروکار داریم، چراکه این رسانه‌ها امکان برقراری ارتباط سریع و کارآمد را برای ما فراهم می‌کنند. به همین دلیل، کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ نیز به رسانه‌های اجتماعی به عنوان کانالی ضروری برای بازاریابی نگاه می‌کنند. در این مطلب بررسی می‌کنیم که بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست و چطور می‌توانیم بهترین استراتژی و شبکه اجتماعی برای بازاریابی را انتخاب کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست ؟

«بازاریابی رسانه های اجتماعی یا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی» (Social Media Marketing | SMM) بخشی از «بازاریابی دیجیتال» (Digital Marketing) است که با استفاده از تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، برای رسیدن به اهداف بازاریابی و برندسازی کسب‌وکارها تلاش می‌کند. فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی رسانه های اجتماعی شامل انتشار تصاویر، محتوای متنی، ویدیو و انواع دیگر محتوا در شبکه‌های اجتماعی برای تعامل با مخاطبان و استفاده از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست

مزایای بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست ؟

استفاده از بازاریابی در سوشیال مدیا به شما در برقراری ارتباط با گستره وسیعی از مخاطبان کمک می‌کند و باعث رشد کسب‌وکار می‌شود. اگر از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات و بازاریابی استفاده نکنید، مزایایی مانند افزایش تعداد مخاطبان و مشهور شدن را از دست خواهید داد. در ادامه، درباره تعدادی از مزایای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی می‌خوانید.

افزایش آگاهی از برند

«آگاهی از برند» (Brand Awareness) به میزان آشنایی عموم و مخاطبان هدف با برند گفته می‌شود. آگاهی افراد از یک برند باعث ایجاد نام‌های تجاری مشهور و پرطرفدار می‌شود. با استفاده از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی می‌توانید میزان آگاهی مخاطبان از برند خود را افزایش بدهید. شبکه‌های اجتماعی رسانه‌هایی هستند که از طریق آن‌ها اطلاعاتی را درباره برندتان با افراد به اشتراک می‌گذارید و از این طریق، تعامل بیشتری با مخاطبان برقرار می‌کنید.

آگاهی از برند

ایجاد مشتری راغب و بهبود نرخ تبدیل

شبکه‌های اجتماعی ابزاری مؤثر برای به دست آوردن «مشتریان راغب یا لید» (Lead) به شمار می‌روند و می‌توانند باعث افزایش فروش محصولات و بهبود «نرخ تبدیل» (Conversion Rate) شوند. با استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌توانید ترافیک وب‌سایت خود را افزایش بدهید. برای مثال، می‌توانید لینک وب‌سایت را در قسمت «بیوگرافی» (Bio) مانند بیو اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر یا پست‌هایتان قرار بدهید، از طریق برگزاری مسابقه تعامل بیشتری با کاربران برقرار کنید، در اینستاگرام یا کانال یوتیوب رویدادهای زنده برگزار کنید یا محصولات خود را به شکل مستقیم از طریق شبکه‌های اجتماعی به فروش برسانید.

برقراری ارتباط با مخاطبان

تعامل با مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به بهبود اعتبار شما و پشتیبانی از مشتریان کمک زیادی بکند. شما می‌توانید از طریق روش‌های زیر، تعامل بهتری با افراد برقرار کنید:

  • پاسخ‌گویی به «نظرات یا کامنت‌ها» (Comments)
  • به‌اشتراک‌گذاری پست‌های مخاطبان که در آن‌ها تگ شده‌اید
  • برگزاری مسابقه
  • درخواست «بازخورد یا فیدبک» (Feedback) از مشتریان

مشتریان پاسخ‌گویی کسب‌وکارها را دوست دارند و اگر از این تعامل رضایت داشته باشند، شما را به دنبال‌کنندگان خودشان معرفی می‌کنند.

یادگیری از رقیب‌ها

شما می‌توانید از طریق مقایسه برندتان با برندهای رقیب و تحت نظر گرفتن طرز رفتار آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، شهرت برند خود را بیشتر کنید. شبکه‌های اجتماعی پلتفرمی برای تحت نظر گرفتن کسب‌وکارهای رقیب در اختیار شما قرار می‌دهند و از این طریق می‌توانید متوجه شوید که آن‌ها از چه روش‌هایی برای افزایش نرخ تعامل و فروش استفاده می‌کنند. سپس با راه‌اندازی کمپین‌ها و استراتژی‌های بازاریابی مناسب، می‌توانید در کسب‌وکارتان موفقیت بیشتری به دست بیاورید.

نشان دادن تعهد و پشتیبانی از مشتریان

شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شوند تقاضای مشتریان را به خوبی درک کنید و در حل مشکلات و شکایت‌های به وجود آمده به شما کمک می‌کنند. از این طریق، شما می‌توانید خدمات پشتیبانی بهتری برای مشتریان فراهم کنید و شهرت و اعتبار برند خود را افزایش بدهید. همچنین برندها می‌توانند با پشتیبانی از گروه‌های خاص در پست‌ها و کمپین‌هایشان، از رسانه‌های اجتماعی برای نشان دادن پشتیبانی از دغدغه‌های اجتماعی مشتریان بهره ببرند.

یافتن راه‌های جدید تبلیغات و فروش

رسانه‌های اجتماعی برای شرکت‌ها امکان دسترسی و برقراری ارتباط با مشتریانی را فراهم می‌کنند که از طریق روش‌های عادی بازاریابی امکان دسترسی به آن‌ها فراهم نیست. با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با مشتریانی از سراسر دنیا به طور مستقیم ارتباط برقرار کنید و آن‌ها را به خرید محصولات یا خدماتت خود تشویق کنید.

یافتن فرصت های جدید در بازاریابی رسانه های اجتماعی

امکان هدف‌گذاری رده‌های سنی مختلف

با استفاده از امکانات مختلف شبکه‌های اجتماعی مانند «فیسبوک آنالیتیکس» (Facebook Analytics) یا تبلیغات هدفمند، می‌توانید گروه‌های سنی مختلفی را هدف قرار دهید و تبلیغات برند خود را برای آن گروه خاص طراحی کنید. همچنین می‌توانید صفحه‌های کاربری مخاطبان کسب‌وکارتان را بررسی کنید تا از علاقه‌مندی‌ها و دغدغه‌های آن‌ها مطلع شوید و پست‌ها و محتوای خود را بر اساس این اطلاعات منتشر کنید.

امکان استفاده از چندین کانال برای راه‌اندازی کمپین‌ها

با به‌کارگیری تکنیک‌های مختلف بازاریابی رسانه های اجتماعی می‌توانید پیام برند خود را به شکل‌های مختلف در چندین پلتفرم منتشر کنید. این کار باعث می‌شود که گروهی از مشتریان بالقوه را جذب کنید و با گذشت زمان، درآمد کسب‌وکار را افزایش بدهید.

استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست ؟

استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی سندی است که اهداف شما در شبکه‌های اجتماعی، تکنیک‌هایی که از آن‌ها برای رسیدن به هدف استفاده می‌کنید و معیارهایتان برای سنجش پیشرفت و عملکرد در شبکه‌های اجتماعی را مشخص می‌کند.

هر استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی باید فهرستی از تمام حساب‌های کاربری کسب‌وکار و اهداف بازاریابی در هر پلتفرم را در بر داشته باشد. همچنین، این اهداف باید با اهداف استراتژی‌های بخش‌های دیگر بازاریابی در کسب‌وکار شما هم‌سو باشد.

علاوه بر این، برنامه‌ریزی خوب برای شبکه‌های اجتماعی باید نقش و مسئولیت‌های هر یک از اعضای تیم و شکل گزارش‌دهی افراد را به طور روشن مشخص کند.

استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی

چطور بهترین استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی را بسازیم؟

برای انتخاب مناسب‌ترین رویکردها و ایجاد بهترین استراتژی در بازاریابی رسانه های اجتماعی می‌توانید دَه گام زیر را دنبال کنید.

  • اهداف بازاریابی رسانه های اجتماعی را با توجه به اهداف کسب‌وکار انتخاب کنید
  • تا جایی که می‌توانید درباره مخاطبان اطلاعات کسب کنید
  • رقیب‌های خود را بشناسید
  • در شبکه‌های اجتماعی نظرسنجی کنید
  • حساب‌های کاربری کسب‌وکار را بسازید و اطلاعات پروفایل‌ها را تکمیل کنید
  • انگیزه‌ها را پیدا کنید
  • تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی بسازید
  • محتوای باکیفیت تولید کنید
  • عملکردتان را بسنجید و استراتژی‌ها را بر اساس آن تغییر بدهید
  • استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی را نهایی کنید

در ادامه، جزئیات بیشتری درباره هر یک از این گام‌ها بیان می‌کنیم.

انتخاب اهداف بازاریابی رسانه های اجتماعی منطبق با اهداف کسب‌وکار

برای موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید اهداف آن را مطابق و هم‌سو با اهداف کسب‌وکار انتخاب کنید. برای این کار باید به موارد زیر توجه کنید.

اهداف S.M.A.R.T

اولین گام برای ایجاد استراتژی موفق، انتخاب اهداف است. بدون این هدف‌ها شما معیاری برای سنجش میزان موفقیت و «بازگشت سرمایه» (Return on Investment | ROI) نخواهید داشت. گفته می‌شود که هدف‌های شما باید معیارهای «S.M.A.R.T» هماهنگ باشد. به بیان دیگر، این هدف‌ها باید با معیارهای زیر منطبق باشد:

  • خاص بودن ‌(Specific)
  • قابل اندازه‌گیری بودن (Measurable)
  • دست‌یافتنی بودن (Attainable)
  • مرتبط بودن (Relevant)
  • منطبق بودن با زمان (Time-bound)

توجه به چارچوب معیارهای S.M.A.R.T در انتخاب اهداف می‌تواند فعالیت‌های شما را به سمت درست هدایت کند و کسب‌وکار را به سمت نتایج مطلوب سوق بدهد. برای مثال، می‌توانید هدف بازاریابی خود را به شکل زیر در نظر بگیرید:

«ما از شبکه اجتماعی توییتر برای پشتیبانی از مشتریان استفاده خواهیم کرد و تا پایان فصل، زمان پاسخ‌دهی به نظرات را به کمتر از دو ساعت کاهش خواهیم داد.»

اهداف S.M.A.R.T

بررسی معیارهای مهم

بررسی معیارهایی مانند تعداد دنبال‌کنندگان و لایک‌ها آسان است، اما به سادگی نمی‌توان ارزش این معیارها را ثابت کرد. بنابراین بهتر است به جای بررسی این موارد، روی بررسی معیارهایی مانند «نرخ تعامل» (Engagement Rate)، «نرخ کلیک» (Click-through Rate) و «نرخ تبدیل» (Conversion Rate) تمرکز کنید.

همچنین بهتر است در شبکه‌های اجتماعی مختلف، اهداف و معیارهای مختلفی را بررسی کنید یا حتی از هر شبکه به شکل متفاوتی بهره ببرید. برای مثال، اگر از شبکه اجتماعی لینکدین برای افزایش ترافیک وب‌سایت استفاده می‌کنید، بهتر است میزان کلیک‌ها را بررسی کنید. یا اگر از اینستاگرام برای افزایش آگاهی از برند استفاده می‌کنید، می‌توانید تعداد بازدید از استوری‌ها را تحت نظر بگیرید.

اهداف شبکه‌های اجتماعی باید با اهداف کلی بازاریابی شما هماهنگ باشد. برای شروع، می‌توانید با در نظر گرفتن حداقل سه هدف برای رسانه های اجتماعی، استراتژی بازاریابی خود را ایجاد کنید.

کسب اطلاعات درباره مخاطبان

شناخت مخاطبان و علاقه‌مندی‌های آن‌ها از ارکان اصلی بازاریابی در رسانه های اجتماعی است. بنابراین باید تا جای ممکن درباره مخاطبان خود اطلاعات به دست بیاورید. برای این کار بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

ایجاد پرسونای مخاطبان

همان‌طور که می‌دانید، شناختن مخاطبان و چیزهایی که دوست دارند در شبکه‌های اجتماعی شما ببینند، از عناصر کلیدی برای ایجاد استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی است. از این طریق، شما می‌توانید محتوایی تولید کنید که مخاطبان آن‌ها را لایک می‌کنند، درباره‌شان نظر می‌دهند و آن‌ها را به اشتراک می‌گذارند. این کار برای تبدیل دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی به مشتری نیز امری ضروری محسوب می‌شود. به طور معمول، بهتر است برای ایجاد پرسونای مشتری اطلاعات زیر را درباره مشتریانِ هدف به دست بیاورید:

  • سن
  • موقعیت مکانی
  • میانگین درآمد
  • حوزه فعالیت یا صنعت شغلی
  • علاقه‌مندی‌ها و...

طرفداران، دنبال‌کنندگان و مشتری‌ها را با دید افرادی واقعی با نیازها و درخواست‌های واقعی ببینید تا بتوانید با آن‌ها تعامل بهتری برقرار کنید.

جمع‌آوری اطلاعات

اطلاعات مخاطبان خود را حدس نزنید، چراکه ممکن است فرضیات شما درباره مخاطبان یا شبکه‌های اجتماعی اشتباه باشد. امکانات تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به شما اطلاعات ارزشمندی درباره دنبال‌کنندگان، محل زندگی آن‌ها و میزان علاقه‌مندی آن‌ها به برند شما را نشان بدهد. از این ابزارها برای تنظیم استراتژی و هدف‌گذاری مخاطبان بهره بگیرید.

شناخت رقیب‌ها

همیشه این احتمال وجود دارد که رقبا پیش از شما استفاده از شبکه‌های اجتماعی را شروع کرده باشند. بنابراین شما می‌توانید از روش کار آن‌ها نکات زیادی را بیاموزید.

تحلیل مقایسه‌ای

تحلیل مقایسه‌ای به شما این امکان را می‌دهد که رقیبان خود را بشناسید و متوجه شوید که در کدام بخش‌ها خوب و در کدام بخش‌ها ضعیف کار کرده‌اند. با بررسی عملکرد برندهای رقیب، درک خوبی از آنچه که در صنعت شما انتظار می‌رود به دست می‌آورید و این موضوع به شما کمک می‌کند که اهداف رسانه‌های اجتماعی خود را تعیین کنید.

این کار همچنین به شما کمک می‌کند که فرصت‌های جدید را بیابید. برای مثال، یکی از رقیب‌های شما عملکرد بسیار خوبی در فیسبوک دارد، اما برای بازاریابی در توییتر یا اینستاگرام تلاش زیادی نکرده است. در این شرایط شما می‌توانید به جای تلاش برای به دست آوردن مخاطبان رقیبتان در فیسبوک، مخاطبان شبکه‌های اجتماعی دیگر را جذب کنید.

استفاده از استراتژی Social Listening

استراتژی «Social Listening» راهی دیگر برای تحت نظر داشتن رقبا محسوب می‌شود. درباره نام شرکت‌های رقیب، نام‌های کاربری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی و کلیدواژه‌های مرتبط با آن‌ها تحقیق کنید. متوجه شوید که در رسانه‌های اجتماعی چه محتوایی منتشر می‌کنند و مردم درباره آن‌ها چه می‌گویند. برای انجام این کار می‌توانید از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی مانند استفاده کنید و در هر زمان، کلمه‌های کلیدی و حساب‌های کاربری برندهای رقیب را تحت نظر بگیرید.

هنگام تحت نظر گرفتن عملکرد رقیبان، ممکن است متوجه تغییر کانال‌های ارتباطی آن‌ها یا پست‌ها و کمپین‌های خاصی شوید که نتیجه بسیار مطلوبی داشته است. می‌توانید از این اطلاعات برای بهبود استراتژی‌های بازاریابی رسانه ای کسب‌وکار خود استفاده کنید.

سنجش عملکرد در رسانه های اجتماعی

اگر بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی را پیش از این شروع کرده‌اید، عملکرد خود تا زمان حال را بسنجید. برای این کار می‌توانید پرسش‌های زیر را از خودتان بپرسید:

  • چه تکنیک‌هایی نتیجه مطلوبی دارد و چه تکنیک‌هایی خوب کار نمی‌کند؟
  • چه افرادی با شما تعامل دارند؟
  • مخاطبان هدف شما از چه شبکه‌هایی استفاده می‌کنند؟
  • فعالیت شما در مقایسه با کسب‌وکارهای رقیب در شبکه‌های اجتماعی چگونه است؟

زمانی که این اطلاعات را به دست آوردید، می‌توانید برای تعیین راه‌های جدید برای پیشرفت دست‌به‌کار شوید. این بررسی به شما تصویر واضحی از عملکرد هر کدام از حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی مختلف ارائه می‌دهد. اگر عملکرد شما در شبکه‌ای کاملاً واضح نبود، درباره نگه‌داشتن آن حساب کاربری بیشتر فکر کنید. برای تصمیم‌گیری درباره این موضوع، پرسش‌های زیر را از خودتان بپرسید:

  • آیا مخاطبان ما در این شبکه حضور دارند؟
  • اگر حضور دارند، به چه شکلی از این پلتفرم استفاده می‌کنند؟
  • آیا می‌توانیم از این حساب کاربری برای رسیدن به اهداف بهره ببریم؟

پاسخ این سؤالات به شما کمک می‌کند که استراتژی‌های متمرکزتری را در پیش بگیرید.

یافتن حساب‌های تقلبی

ممکن است هنگام بررسی حساب‌های کاربری متوجه شوید حساب‌های تقلبی یا «فیک» (Fake) از نام کسب‌وکار یا محصولات شما استفاده می‌کنند. این حساب‌های تقلبی می‌توانند به برند شما آسیب وارد کنند، بنابراین باید آن‌ها را «گزارش یا ریپورت» (Report) کنید. همچنین می‌توانید حساب‌های کاربری خود را «تأیید یا وریفای» (Verify) کنید تا مخاطبان بدانند حساب کاربری شما واقعی است.

یافتن حساب های تقلبی یا فیک

ایجاد حساب کاربری و تکمیل پروفایل

اولین اقدام پس از تصمیم برای انجام بازاریابی رسانه های اجتماعی، ایجاد حساب کاربری در هر کدام از این شبکه‌هاست. برای این کار باید نکات زیر را در نظر داشته باشید.

انتخاب شبکه اجتماعی مناسب

زمانی که شبکه اجتماعی مدنظرتان برای بازاریابی را انتخاب کردید، باید استراتژی هر کدام را نیز تعریف کنید. برای این کار، باید هدف استفاده از هر شبکه را بدانید. برای مثال با خود بگویید که «می‌خواهیم از توییتر برای پشتیبانی از مشتریان به منظور کاهش تعداد ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی دریافتی استفاده کنیم. همچنین می‌خواهیم از لینکدین برای به‌اشتراک‌گذاری فرهنگ شرکت به منظور تسهیل فرآیند استخدام و جذب کارکنان بهره ببریم.»

اگر هدف مشخصی برای هر کانال شبکه‌های اجتماعی در نظر ندارید، بهتر است از خودتان بپرسید که آیا نگه‌داشتن این حساب کاربری به طور کلی برایتان سودمند خواهد بود یا نه.

تنظیم پروفایل و حساب کاربری

زمانی که شبکه‌های اجتماعی مناسب خودتان را انتخاب کردید، باید در آن‌ها حساب کاربری ایجاد کنید و پروفایل‌های آن‌ها را تکمیل کنید یا پروفایل‌های کنونی را بر اساس استراتژی‌های تعیین‌شده به‌روزرسانی کنید. هنگام تکمیل پروفایل‌ها بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • مطمئن شوید که تمام بخش‌های پروفایل را تکمیل کرده‌اید.
  • کلمه‌های کلیدی که افراد برای جستجوی کسب‌وکار شما از آن‌ها استفاده می‌کنند را در پروفایل خود بگنجانید.
  • در تمام شبکه‌های اجتماعی از عناصر برندینگ هماهنگ (مانند تصاویر و لوگوها) استفاده کنید تا کاربران به راحتی شما را بشناسند و از تصاویر باکیفیت با ابعاد پیشنهادشده در هر شبکه استفاده کنید.

اجازه ندهید که تعداد زیاد حساب‌های کاربری در شبکه‌های مختلف، شما را گیج کند. به یاد داشته باشید که بهتر است تعداد محدودی حساب کاربری با عملکرد مطلوب داشته باشید و خودتان را به حضور در تمام شبکه‌های اجتماعی مجبور نکنید.

انگیزه و ایده گرفتن

منحصربه‌فرد بودن برند بسیار مهم است، اما همچنان می‌توانید از کسب‌وکارهای دیگر با عملکرد عالی در شبکه‌های اجتماعی، ایده و انگیزه بگیرید. برای این کار می‌توانید به موارد زیر توجه کنید.

داستان‌های موفقیت در بازاریابی رسانه های اجتماعی

برای ایده و انگیزه گرفتن می‌توانید داستان موفقیت کسب‌وکارهای موفق در بازاریابی رسانه های اجتماعی را بخوانید. این نمونه‌ها مثال‌های ارزشمندی‌اند و می‌توان از آن‌ها در برنامه‌ریزی برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بهره بسیاری برد.

به طور معمول می‌توانید این داستان‌ها را در بخش کسب‌وکارها در وب‌سایت شبکه‌های اجتماعی مختلف پیدا کنید. برای مثال، شبکه اجتماعی فیسبوک این داستان‌ها را در صفحه «موفقیت» خود منتشر کرده است.

حساب‌های کاربری و کمپین‌های برنده

علاوه‌بر داستان‌های موفقیت، می‌توانید برندگان جایزه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید. برای مثال، می‌توانید برندگان جایزه «The Facebook Awards» یا «The Shorty Awards» را به عنوان نمونه‌های موفق در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بررسی کنید.

برندهای موردعلاقه در رسانه های اجتماعی

به حساب‌های کاربری برندهای موردعلاقه‌تان در شبکه‌های اجتماعی توجه کنید. چه چیزی باعث می‌شود که این برندها با مردم تعامل خوبی برقرار کنند و محتوای جذاب تولید کنند؟

در بیشتر موارد، می‌بینید که این حساب‌های کاربری، سبک کار و لحن همواره هماهنگی دارند و از این طریق به افراد می‌گویند که در صفحه آن‌ها باید انتظار چه چیزی را داشته باشند. داشتن ثبات باعث می‌شود که برندتان همواره به یک شکل نمایش داده شود، حتی اگر افراد مختلفی در تیم شبکه‌های اجتماعی شما فعالیت می‌کنند.

پرسیدن از دنبال‌کنندگان

مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند به شما ایده‌های جدید و جذاب بدهند. ببینید که مشتریان شما در شبکه‌های اجتماعی درباره چه موضوعاتی صحبت می‌کنند. از این طریق متوجه می‌شوید که مخاطبان شما چه نیازها و درخواست‌هایی دارند.

اگر در شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری دارید، از دنبال‌کنندگان خود بپرسید که از شما چه می‌خواهند و سپس برای رفع نیازهای آن‌ها تلاش کنید.

ایجاد تقویم محتوا برای بازاریابی رسانه های اجتماعی

انتشار محتوای عالی در شبکه‌های اجتماعی امری ضروری است، اما برنامه‌ریزی برای زمان‌بندی انتشار محتوا نیز به همان اندازه برای داشتن بیشترین تأثیر، مهم است. در تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی، زمانی را نیز برای تعامل با مخاطبان باید در نظر بگیرید.

تقویم محتوای شبکه های اجتماعی

برنامه‌ریزی برای پست‌ها

تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی، فهرست تاریخ‌ها و ساعت‌های انتشار انواع مختلف محتوا در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف کسب‌وکار را نشان می‌دهد. در تقویم محتوا می‌توانید برای تمام فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی، از تصاویر گرفته تا به‌اشتراک‌گذاری لینک‌ها و محتوای تولیدشده توسط مخاطبان، پست‌های وبلاگ و ویدیوها برنامه‌ریزی کنید. همچنین این تقویم می‌تواند هم‌زمان شامل پست‌های روزانه و کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی باشد.

با استفاده از بعضی ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی مانند ابزار Hootsuite می‌توانید تمام تقویم محتوای خود را برنامه‌ریزی کنید و بهترین زمان برای انتشار محتوا در هر شبکه اجتماعی را بر اساس نرخ تعامل، میزان بازدید و کلیک‌ها ببینید.

طراحی بهترین ترکیب محتوا

مطمئن شوید که استراتژی تولید محتوا و برنامه‌ریزی تقویم محتوای کسب‌وکارتان، با هدفی که برای هر حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته‌اید هماهنگ است. برای مثال، می‌توانید ترکیب محتوای زیر را هدف خود قرار بدهید:

  • ۵۰ درصد از محتوا، ترافیک وب‌سایت شما را افزایش بدهد.
  • ۲۵ درصد از محتوا از منابع دیگر تأمین شود.
  • ۲۰ درصد از محتوا با اهداف «ایجاد مخاطبان راغب یا لید» (Lead) مانند بازاریابی ایمیلی و... هماهنگ باشد.
  • ۵ درصد از محتوا درباره فرهنگ کسب‌وکار شما باشد.

قرار دادن این نوع پست‌ها در تقویم محتوایی، باعث می‌شود که ترکیب مناسبی از محتوا را به کاربران خود ارائه کنید. اگر کار برنامه‌ریزی برای تنظیم تقویم محتوا را به تازگی شروع کرده‌اید و نمی‌دانید چه ترکیب محتوایی برای شما مناسب است، می‌توانید قانون ۲۰-۸۰ را در نظر داشته باشید:

  • ۸۰ درصد از پست‌های شما باید به اطلاع‌رسانی، آموزش و سرگرم کردن مخاطبان اختصاص داده شود.
  • ۲۰ درصد از محتوا باید به شکل مستقیم به تبلیغ و معرفی برند شما اختصاص داده شود.

همچنین می‌توانید قانون «یک‌سوم» را برای بازاریابی محتوا در رسانه های اجتماعی اجرا کنید:

  • یک‌سوم از مطلب شما باید کسب‌وکارتان را معرفی کند، مخاطب را به مشتری تبدیل کند و درآمد ایجاد کند.
  • یک‌سوم از محتوا باید داستان‌ها و ایده‌های افراد و کسب‌وکارهای پیشرو در صنعت کاری شما را به‌اشتراک بگذارد.
  • آخرین بخش محتوا باید به تعامل با مخاطبان اختصاص داده شود.

انتشار تعداد مناسبی از پست‌ها

اگر فرآیند ایجاد استراتژی برای شبکه‌های اجتماعی را به تازگی شروع کرده باشید، ممکن است ندانید که باید در هر شبکه چند پست منتشر کنید تا بیشترین میزان نرخ تعامل را داشته باشید. برای شروع پیشنهاد می‌شود که از روند انتشار محتوای زیر پیروی کنید:

  • اینستاگرام (پست‌های Feed): ۳ تا ۷ پست در هفته
  • فیسبوک: ۱ تا ۲ پست در روز
  • توییتر: ۱ تا ۵ توییت در روز
  • لینکدین: ۱ تا ۵ پست در روز

انتشار محتوای بیش از حد زیاد، مخاطب شما را خسته می‌کند. با انتشار کمتر از حد لازم نیز ممکن است مخاطب فکر کند که دنبال کردن صفحه شما ارزشی ندارد. برای برنامه‌ریزی تعداد و زمان انتشار پست‌ها، می‌توانید از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

تولید محتوای باکیفیت در بازاریابی رسانه های اجتماعی

پس از این که استراتژی و تقویم انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی را مشخص کردید، باید به نوع محتوایی منتشر می‌کنید توجه کنید. محتوای هر شبکه باید طوری طراحی شود که در رسیدن به هدف مدنظر در هر شبکه به شما کمک کند. برای این کار بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • محتوا را هماهنگ با هدف هر شبکه طراحی و تولید کنید.
  • در صورتی که کارفرما دارید، به او بگویید که در هر شبکه چه نوع محتوایی منتشر خواهد شد.

نکته دوم به شما کمک می‌کند که تنش‌های میان همکاران را کاهش دهید.

در حالت ایدئال، شما باید محتوایی تولید کنید که هم برای شبکه‌های اجتماعی و هم برای هدفی که برای شبکه‌های اجتماعی تعیین کرده‌اید مناسب باشد. برای مثال، اگر می‌خواهید از شبکه اجتماعی توییتر برای پشتیبانی از مشتریان استفاده کنید، انتشار ویدیوهایی برای افزایش آگاهی از برندتان در توییتر بی‌فایده است.

مشخص کردن محتوای مناسب برای هر شبکه زمان‌بر است و به آزمایش نیاز دارد. بنابراین بهتر است همیشه برای به‌روزرسانی این بخش از استراتژی آمادگی داشته باشید.

بررسی عملکرد و تغییر استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی بر اساس آن

استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی سندی بسیار مهم است و به احتمال زیاد در اولین تلاش برای طراحی آن، به بهترین استراتژی نخواهید رسید. ممکن است زمانی که اجرای استراتژی و بررسی عملکردتان را شروع کردید، متوجه شوید که استراتژی‌ها طبق پیش‌بینی کار نمی‌کنند. به همین دلیل، لازم است آن‌ها را بر اساس نتایج عملکردتان تغییر بدهید. برای این کار، باید به نکات زیر توجه کنید.

بررسی معیارهای عملکرد

علاوه بر استفاده از ابزارهای تحلیل نتایج استراتژی های بازاریابی رسانه های اجتماعی، می‌توانید از «پارامترهای UTM» برای بررسی رفتار کاربران در وب‌سایت خود نیز کمک بگیرید. پارامترهای UTM، کدهای کوتاهی هستند که به URL لینک‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهید اضافه می‌شوند و بررسی رفتار مخاطبان را ساده‌تر می‌کنند. تصویر زیر، یک لینک شامل پارامترهای UTM را نشان می‌دهد.

نمونه پارامترهای UTM
نمونه پارامترهای UTM در یک لینک

بررسی مجدد، آزمایش کردن و اجرای دوباره

پس از این که به اندازه کافی داده برای بررسی در اختیار داشتید، از آن‌ها برای بررسی مستمر عملکرد بهره بگیرید. می‌توانید از این اطلاعات برای آزمایش و مقایسه انواع مختلف پست‌ها، کمپین‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و استراتژی‌های مختلف استفاده کنید. آزمایش مداوم باعث می‌شود که بفهمید چه چیزی درست کار می‌کند و چه رویکردی اشتباه است و در آینده، استراتژی‌ها را بر اساس نتایج این آزمایش‌ها تغییر بدهید.

بهتر است حداقل هفته‌ای یک بار عملکرد تمام کانال‌های شبکه‌های اجتماعی خود را بررسی کنید و با به‌روز کردن مداوم گزارش عملکرد شبکه‌های اجتماعی، میزان پیشرفت در طول زمان را اندازه‌گیری کنید.

می‌توانید از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی برای بررسی عملکرد تمام حساب‌های کاربری در کنار هم بهره بگیرید. استفاده از پرسش‌نامه‌ها نیز روشی مناسب برای بررسی عملکرد است. از دنبال‌کنندگان، مشترکان فهرست ایمیل‌ها و بازدیدکنندگان وب‌سایت بپرسید که آیا محتوای شما نیازها و انتظاراتشان را برآوزده می‌کند یا نه. همچنین می‌توانید از آن‌ها بپرسید که دوست دارند بیشتر چه نوع محتوایی را در صفحات شما ببینند. سپس بر اساس نتایج این پرسش‌نامه‌ها برای بازاریابی برنامه‌ریزی کنید.

نهایی کردن استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی

استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی هیچ‌وقت نهایی نخواهد شد. شبکه‌های اجتماعی و افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، به سرعت تغییر می‌کنند. حتی کسب‌وکار شما نیز ممکن است با گذشت زمان تغییر کند. به همین دلیل استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید سندی پویا باشد. این استراتژی ها را باید به طور دائم بررسی کنید و در صورت لزوم، تغییر بدهید.

همواره به استراتژی‌های اولیه برگردید تا عملکردتان را ارزیابی کنید، اما از ایجاد تغییر در آن با توجه به هدف‌ها، ابزارها و برنامه‌های جدید نترسید.

زمانی که استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را تغییر می‌دهید، تغییرات را به تمام افراد تیم اطلاع بدهید. در این صورت می‌توانید همه با هم برای کمک به کسب‌وکار و گرفتن بهترین نتیجه از حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی مختلف تلاش کنید.

معرفی فیلم آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی

دوره آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی

همان‌طور که می‌دانید، بهره گرفتن از شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی و عرضه و فروش محصولات یا خدمات تأثیر بسیار زیادی در موفقیت کسب‌وکارها دارد. امروزه با گسترش استفاده از اینترنت و خدمات مبتنی بر آن، دسته‌بندی‌های جدیدی در مشاغل و طرز ارائه خدمات و محصولات در سراسر دنیا پدیدار شده است. بنابراین با یادگیری اصول بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و رعایت قواعد و قوانین آن، می‌توانید به اهدافی مانند افزایش فروش و رشد و پیشرفت کسب‌وکار دست پیدا کنید.

به دلیل اهمیت این نوع از بازاریابی برای کسب‌وکارها، «فرادرس» در دوره‌ای آموزشی تلاش می‌کند که شما را با اصول و قواعد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی آشنا کند.

این دوره آموزشی در چهار درس تدوین شده است. درس اول شما را با اصول و قواعد حضور در شبکه‌های اجتماعی آشنا می‌کند. درس دوم به بررسی شیوه‌ها و ابزارهای بازاریابی برای کسب درآمد از شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد. در درس سوم با مبحث تولید محتوا و مدیریت شبکه‌های اجتماعی آشنا می‌شوید. در نهایت درس چهارم، اصول بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را بررسی می‌کنید.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای در ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند می‌تواند راهی مناسب برای بک‌لینک گرفتن باشد و رتبه سایت شما را در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر بهبود ببخشد. پلتفرم‌های مشهوری مانند گوگل و فیسبوک، امکان استفاده از این نوع تبلیغات را برای کاربران فراهم می‌کنند.

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند در ایران معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید برای توسعه استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال کسب‌وکار خود در وب‌سایتتان مطلبی را منتشر کرده‌اید. کاپریلا با تبلیغات هدفمند بر اساس کلیدواژه، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با مطلب را به کاربران نمایش می‌دهد. برای مثال می‌توانیم به «مجله فرادرس» اشاره کنیم. در اینجا، مطلبی با عنوان «آموزش سئو خارجی» تدوین شده است. در صورت استفاده از پلتفرم تبلیغات هدفمند کاپریلا، بنرهای تبلیغاتی مرتبط به موضوع نوشته با حجم و اندازه کم را مانند تصویر زیر درون متن مشاهده خواهیم کرد.

معرفی کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» به شما امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را می‌دهد. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالا اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط برای مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و از این طریق، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات شما تشویق می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی نیز از روش‌های گرفتن بک‌لینک باکیفیت و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو محسوب می‌شود. اگر رپورتاژ آگهی به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود، عملکرد مطلوبی خواهد داشت.

رعایت این معیارها نیازمند صرف هزینه و زمان زیادی است. به همین دلیل، بهتر است از پلتفرمی برای رپورتاژ آگهی استفاده کنید که محتوای مناسب را با رعایت تمام نکات لازم، با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تولید و منتشر کند. می‌توان «نشریلا» را به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم در این زمینه معرفی کرد. علاوه بر این، نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات به شما کمک خواهد کرد.

انواع رسانه های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر تغییرات بسیار زیادی داشته‌اند و با تغییر این رسانه‌ها، مخاطبان آن‌ها نیز تغییر کرده‌اند. برندها همواره به دنبال جذب مخاطبان جدیدند و شبکه‌های اجتماعی که برای بازاریابی انتخاب می‌کنند همواره در حال تغییر است، زیرا مخاطبان در گروه سنی مدنظر آن‌ها به استفاده از شبکه‌های جدید روی می‌آورند.

بنابراین چطور باید بهترین شبکه اجتماعی را انتخاب کنیم؟ برای این کار، باید بهترین شبکه‌های اجتماعی را بشناسیم و طرز کار آن‌ها را بدانیم. همچنین می‌توانیم با آزمون و خطا و بررسی نتایج حضور در شبکه‌های مختلف، بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنیم. در ادامه، تعدادی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۱ را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع رسانه های اجتماعی

فیسبوک

گروه سنی افرادی که از شبکه اجتماعی «فیسبوک» (Facebook) استفاده می‌کنند تغییر کرده است، اما همچنان می‌توان از آن به عنوان یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی نام برد. در هر صنعتی که فعالیت می‌کنید، استفاده از فیسبوک می‌تواند برایتان سودمند باشد.

صنایعی مانند خدمات مالی، تجارت الکترونیکی، فروش، بازی، سرگرمی، رسانه‌ها، مخابرات، فناوری، تولید محصولات مصرفی و صنایع مرتبط با خودروها از فیسبوک برای بازاریابی استفاده می‌کنند.

با این که پست‌های کسب‌وکارها به اندازه گذشته در تایملاین افراد ظاهر نمی‌شوند، همچنان بدون استفاده از خدمات تبلیغات هدفمند تعامل بالایی در آن‌ها وجود دارد. همچنین برای افزایش تعامل با کاربران در فیسبوک می‌توانید عضو گروه‌ها شوید یا گروه‌های جدید بسازید، از چت بات پیام‌رسان فیسبوک استفاده کنید یا «رویداد زنده یا لایو» (Live) برگزار کنید.

یوتیوب

شبکه اجتماعی «یوتیوب» (YouTube) اولین پلتفرم ویدیویی است و بخش بزرگی از این بازار را در اختیار دارد. یوتیوب کاربران بسیار زیادی در تمام گروه‌های سنی دارد و ویدیوهای این شبکه اجتماعی در دسته‌بندی‌های متنوعی از جمله زیبایی، بازی، آموزش، دکوراسیون خانه‌ها و... منتشر می‌شوند. همچنین بسیاری از برندها در این پلتفرم حضور دارند، چراکه ویدیو رسانه‌ای در حال رشد در بازاریابی محتوا محسوب می‌شود.

اینستاگرام

«اینستاگرام» (Instagram) شبکه‌ای اجتماعی برای به‌اشتراک‌گذاری تصویر و ویدیو است که کسب‌وکارهای تولیدکننده محصول، اینفلوئنسرها و مربی‌ها در آن حضور پررنگی دارند. این شبکه اجتماعی هم برای برقراری ارتباط کسب‌وکارهای مختلف B2B و هم برای برقراری ارتباط با مخاطبان و فروش مستقیم سودمند است.

اگر جامعه مخاطب هدف شما افراد کوچک‌تر از ۳۵ سال است، اینستاگرام می‌تواند برایتان منبع ارزشمندی باشد. بر اساس آمارها، ۷۵ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله، ۶۷ درصد از افراد متولد اواخر دهه ۹۰ میلادی تا اوایل دهه ۲۰۱۰ میلادی (Generation Z) و ۵۷ درصد از افراد متولد اواسط دهه نود تا اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی (Generation Y) هر روز از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند.

تیک تاک

شبکه اجتماعی «تیک تاک» (TikTok) خودش را به عنوان پلتفرمی برای اشتراک‌گذاری ویدیوهای کوتاه ساخته شده با تلفن‌های همراه معرفی می‌کند که قصد دارد باعث درخشش خلاقیت افراد شود و به زندگی آن‌ها شادی وارد کند.

می‌توان گفت که تیک تاک جوان‌ترین مخاطبان بازار را در اختیار دارد و از زمان ظهور تا کنون، رشد بسیار سریع و زیادی داشته است. این اپلیکیشن در سال ۲۰۱۷، یعنی یک سال پس از شروع به کار، به عنوان شبکه اجتماعی با سریع‌ترین رشد در تمام دنیا شناخته شد.

استفاده از این شبکه اجتماعی در ایران با محدودیت‌هایی روبه‌رو است. اما اگر افراد جوان مخاطبان هدف شما هستند، می‌توانید این پلتفرم را نیز برای بازاریابی بررسی کنید.

اسنپ چت

اگر جامعه هدف شما جوان است، می‌توانید شبکه اجتماعی «اسنپ چت» (Snapchat) را نیز برای بازاریابی رسانه های اجتماعی بررسی کنید. گفته می‌شود که بیشترین کاربران فعال در اسنپ چت، ۱۳ساله‌اند و بیش از ۳۰ دقیقه در روز را در این شبکه اجتماعی می‌گذرانند.

اسنپ چت شبکه‌ای عالی برای انتشار محتوای تولیدشده توسط کاربران، ویدیوهای پشت صحنه، تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه و همکاری با اینفلوئنسرهاست.

ردیت

بر اساس رتبه‌بندی وب‌سایت الکسا، شبکه اجتماعی «ردیت» (Reddit) یکی از ۲۰ وب‌سایت برتر از نظر میزان بازدید است.

ردیت ترکیبی از محتوا و جوامع مختلف کاربران را مدیریت می‌کند و در حال حاضر بیش از ۱۵۰ هزار جامعه در این شبکه اجتماعی درباره هر موضوع قابل تصوری صحبت می‌کنند و محتوا منتشر می‌کنند. از آنجایی که دسته‌بندی‌های موضوعی مختلف و بسیار زیادی در ردیت وجود دارد، هر برند و کسب‌وکاری می‌تواند از آن برای یافتن مخاطبان بالقوه و افراد فعال در زمینه‌های کاری خاص استفاده کند.

اما به یاد داشته باشید که ردیت برای تبلیغ شخصی محل مناسبی نیست. برای معرفی برند خودتان در ردیت باید محتاط باشید و به شکل غیرمستقیم این کار را انجام بدهید.

پینترست

از محتوای محبوب در شبکه اجتماعی «پینترست» (Pinterest) می‌توان محتوای مرتبط با مد و لباس، غذا، دکوراسیون، مراسم ازدواج و ورزش را نام برد. علاوه بر این، اضافه کردن تصاویر زیبا به محتوا می‌تواند در پینترست بازدید زیادی داشته باشد.

آمارها نشان می‌دهد که حدود ۸۱ درصد از کاربران پینترست خانم‌ها هستند. بنابراین اگر مخاطب هدف شما این گروه جمعیتی است، فعالیت در پینترست و بازاریابی در آن می‌تواند برایتان مفید باشد.

توییتر

اگر کسب‌وکار شما به زمینه‌های سرگرمی، ورزش، سیاست، فناوری یا بازاریابی مرتبط است، با فعالیت در شبکه اجتماعی «توییتر» (Twitter) می‌توانید تعامل بسیار زیادی با مخاطبان برقرار کنید.

برندها در توییتر این امکان را دارند که خودشان را معرفی کنند و علاوه بر آن، اطلاعات و کمک‌های لازم را در اختیار مخاطبان خود قرار بدهند. برای این کار باید در مکالمه‌های توییتری شرکت کنند، برای کاربران ارزش افزوده ایجاد کنند و محتوای اختصاصی خودشان را تولید کنند.

لینکدین

بیش از ۶۱ میلیون کاربر با تخصص‌های شغلی در رده ارشد (Senior) در شبکه اجتماعی «لینکدین» (LinkedIn) فعالیت می‌کنند. اگر به دنبال شرکت‌های مطرح برای همکاری یا استخدام هستید، بهتر است در لینکدین حضور داشته باشید. همچنین، آمارها نشان می‌دهد که حدود ۴۴ درصد از کاربران لینکدین، درآمدی بالاتر از میانگین دارند و بیش از ۵۰ درصد از افراد آمریکایی با تحصیلات دانشگاهی از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند.

لینکدین پلتفرمی بسیار متمرکز است و به همین دلیل، می‌توان از آن برای برقراری ارتباط با گروه خاصی از افراد حرفه‌ای که می‌توانند در کسب‌وکارها تغییرات بزرگ ایجاد کنند بهره برد.

سنجش عملکرد در بازاریابی رسانه های اجتماعی

برای کسب اطلاعات از نتیجه فعالیت‌ها در بازاریابی رسانه های اجتماعی و تعیین کردن بهترین زمان برای انتشار محتوا در شبکه‌های مختلف، باید عملکردتان را به طور مداوم بررسی کنید.

بررسی عملکرد شبکه‌های اجتماعی، کلید دست‌یابی به استراتژی بازاریابی موفق است. تحلیل داده‌ها به شما کمک می‌کند که نتیجه تلاش‌ها در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در طول زمان را اندازه‌گیری کنید. این داده‌ها همچنین نشانه‌هایی قوی و مستند برای تغییر استراتژی‌ها بر اساس عملکرد محسوب می‌شوند. در واقع شما با استفاده از این داده‌ها متوجه می‌شوید که چه روشی خوب کار می‌کند و چه روشی به اندازه کافی مناسب نیست.

سنجش عملکرد در بازاریابی رسانه های اجتماعی

معیارهای سنجش عملکرد بازاریابی رسانه های اجتماعی

برای سنجش عملکرد در بازاریابی رسانه های اجتماعی، باندا باید معیارهایی را برای تحلیل و بررسی در نظر بگیرید. «معیارهای شبکه‌های اجتماعی» (Social Media Metrics) به داده‌ها و آمارهایی گفته می‌شود که میزان موفقیت محتوا و عملکرد شما در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد. در ادامه بعضی از این معیارها را معرفی می‌کنیم.

  • «تعامل یا انگیجمنت» (Engagement): نرخ تعامل، تعداد کاربران یکتایی را نشان می‌دهد که پست‌ها یا صفحات شما را لایک کرده‌اند، روی لینک‌ها کلیک کرده‌اند، در آن‌ها «نظر یا کامنت» (Comment) داده‌اند و محتوا یا صفحات شما را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند.
  • «میزان دیده شدن یا ایمپرشن» (Impression): تعداد دفعاتی که محتوای شما، بدون توجه به کلیک، دیده شده است.
  • «بازدید یا ریچ» (Reach): تعداد کاربران یکتایی که پست‌های شما را دیده‌اند.

بسیاری از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی، امکانات لازم برای گزارش گرفتن از عملکرد شما در این شبکه‌ها در طول زمان را در اختیارتان می‌گذارند. همچنین بسیاری از شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای سنجش عملکرد اختصاصی پلتفرم خودشان را دارند. برای مثال، می‌توان از ابزارهای سنجش عملکرد بخش Insights در فیسبوک، توییتر، لینکدین و اینستاگرام برای تحلیل رفتار کاربران در این شبکه‌های اجتماعی بهره برد.

ابزارهای رایگان مدیریت شبکه‌های اجتماعی

علاوه بر ابزارهای سنجش عملکرد پلتفرم‌ها، می‌توانید از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی برای بررسی و مدیریت هم‌زمان چندین حساب کاربری استفاده کنید. انتخاب بهترین ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی به نیازهای کسب‌وکار شما بستگی دارد. هنگام انتخاب پلتفرم مدیریت، بهتر است گزینه‌ای را انتخاب کنید که علاوه بر رفع نیازهای شما در زمان حال، برای رفع نیازهای شما هنگام رشد و توسعه کسب‌وکار نیز مناسب باشد.

از میان ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی، بعضی از آن‌ها پلن‌های رایگانی را برای بررسی تعداد محدودی از حساب‌های کاربری و آزمایش پلتفرم در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. از این ابزارهای رایگان مدیریت شبکه‌های اجتماعی می‌توان موارد زیر را نام برد.

ابزارهای رایگان مدیریت شبکه های اجتماعی

Hootsuite

ابزار «Hootsuite» به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از داشبوردی ساده، فعالیت‌های عمده در شبکه‌های اجتماعی را مدیریت کنید. این فعالیت‌ها شامل زمان‌بندی پست‌ها، نظارت، تحلیل و همکاری تیمی می‌شود. همچنین می‌توانید اپلیکیشن‌هایی مانند نرم‌افزار Adobe Stock، ابزار Panoramiq Insights، ابزار Google My Business و نرم‌افزار Canva را از داشبورد این ابزار مدیریت کنید.

«هوت سوییت» ابزاری ساده و کاربردی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی است، اما استفاده از آن به طور کامل رایگان نیست. پلن رایگان این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که تنها سه کانال شبکه‌های اجتماعی را مدیریت کنید و انتشار حداکثر ۳۰ پست را از پیش زمان‌بندی کنید.

Buffer

دیجیتال مارکترها از ابزار «Buffer» برای زمان‌بندی و انتشار پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده می‌کنند. این پلتفرم به شما کمک می‌کند که از طریق آمارهایی که میزان لایک‌ها، کلیک‌ها، منشن‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها و بازدید تخمینی را نشان می‌دهند، تعامل با کاربران را بهینه کنید. همچنین می‌توانید از طریق مرورگر، خبرخوان و موبایل به این ابزار دسترسی پیدا کنید.

ابزار «بافر» پلن رایگانی دارد که با استفاده از آن می‌توانید به سه حساب کاربری از میان شبکه‌های اجتماعی توییتر، اینستاگرام، فیسبوک و لینکدین متصل شوید. در این پلن رایگان می‌توانید انتشار ۱۰ پست را در هر کانال زمان‌بندی کنید.

ContentCal

پلتفرم مدیریت شبکه‌های اجتماعی «ContentCal» سیستمی بر پایه زمان‌بندی انتشار محتواست که از امکاناتی مانند کار تیمی، بررسی عملکرد در طول زمان و کتابخانه محتوا نیز پشتیبانی می‌کند.

ابزار ContentCal پلن رایگان محدودی دارد که به هر کاربر اجازه می‌دهد یک تقویم محتوا داشته باشد و انتشار ۱۰ پست در ۴ پروفایل شبکه اجتماعی را زمان‌بندی کند.

Later

«Later» به عنوان ابزاری برای برنامه‌ریزی محتوای تصویری در اینستاگرام ارائه شده و به کاربران این امکان را می‌دهد که انتشار تصاویر و ویدیوها در این شبکه اجتماعی را زمان‌بندی کنند و تعداد نامحدودی تصویر را در کتابخانه رسانه‌ای این ابزار بارگذاری کنند. این پلتفرم همچنین ابزارهای ابتدایی سنجش عملکرد در اینستاگرام را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. پیش‌نمایش حالت گرید (Grid) ابزار Later به شما کمک می‌کند که صفحه اینستاگرام خود را از لحاظ ظاهری مرتب‌تر کنید و با استفاده از دستیار یافتن محتوای تولیدشده توسط کاربران، می‌توانید مطالب تولیدشده توسط دنبال‌کنندگان و مخاطبانتان را بیابید، ذخیره کنید و به اشتراک بگذارید.

ابزار Later نیز پلنی رایگان دارد که به هر کاربر اجازه می‌دهد یک حساب کاربری در هر شبکه اجتماعی را مدیریت کند و حداکثر برای ۳۰ پست در هر پروفایل در طول ماه زمان‌بندی کند.

جمع‌بندی

رسانه‌های اجتماعی، پلتفرم‌هایی قدرتمندند و می‌توانند برای کسب‌وکارها در عصر دیجیتال مزایای بسیار زیادی داشته باشند. حضور مؤثر در شبکه‌های اجتماعی، کلید تولید محتوای مناسب برای برقراری ارتباط سریع و مؤثر با مخاطبان است. به همین دلیل، کسب‌وکارها برای موفقیت در این زمینه باید برای استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی و اجرای آن به بهترین شکل، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند و عملکرد خود در شبکه‌های اجتماعی را به طور مداوم بسنجند تا بتوانند تغییرات لازم را برای موفقیت در این نوع از بازاریابی ایجاد کنند.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
HootsuiteWSISEJmailchimp
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *