الگوی هارامی چیست؟ – به زبان ساده + نحوه تشخیص و استفاده

۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۲ تیر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
الگوی هارامی چیست؟ – به زبان ساده + نحوه تشخیص و استفاده

افرادی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند، همواره به‌دنبال پیدا کردن الگوهای قیمتی هستند که با استفاده از آن‌ها بتوانند پیش‌بینی بهتری از بازار مربوطه داشته باشند. یکی از این الگوهای قیمتی که تریدرها در نمودار بازار مالی موردنظر از آن استفاده می‌کنند، الگوی هارامی در تحلیل تکنیکال است. این الگو به‌نوعی به تریدرها این موضوع را بیان می‌کند که احتمال ضعیف شدن روند فعلی در بازار وجود دارد و تریدرها می‌بایست به علائم و رفتارهای قیمتی که نشان از برگشت روند فعلی دارد، دقت بیشتری کنند. با توجه به اهمیت یادگیری الگوهای کندلی همانند الگوی هارامی در تحلیل تکنیکال برای پیش‌بینی بازارهای مالی در این مطلب از مجله فرادرس پس از معرفی این الگو، نحوه تشخیص آن را در نمودار قیمت بیان می‌کنیم. در ادامه استراتژی‌های مربوط به ترید کندل‌های هارامی را شرح می‌دهیم و نحوه معامله با استفاده از این الگو را توضیح می‌دهیم.

997696

الگوی هارامی چیست؟

«الگوی هارامی» (Harami Candlestick Pattern) یکی از الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال است که از دو کندل در جهت مختلف تشکیل شده است. دو کندل در الگوی هارامی به‌گونه‌ای نسبت به هم قرار دارند که کندل دومی کوچک‌تر از کندل اول است و به‌طور کامل توسط کندل اولی پوشانده شده است.

بنابراین این الگو برعکس کندل اینگالف است. هارامی در زبان ژاپنی به معنی باردار است و کندل‌های هارامی نیز با توجه به اینکه کندل دومی از لحاظ ظاهری می‌تواند در داخل کندل اولی قرار بگیرد، کندل هارامی نامیده می‌شوند.

با توجه به اینکه الگوی هارامی نشان‌دهنده برگشت روند به سمت قیمت‌های صعودی یا نزولی باشد، این الگوها را می‌توان به دو دسته الگوی هارامی صعودی و الگوی هارامی نزولی تقسیم کرد. در این حالت کندل اولی که بزرگتر از کندل دومی است و آن را می‌پوشاند، می‌تواند قسمتی از ادامه روند قبلی در نمودار باشد.

با توجه به صعودی یا نزولی بودن روند موردنظر، کندل اولی می‌تواند صعودی یا نزولی باشد. در این حالت در صورتی که کندل دومی در خلاف جهت کندل اول تشکیل شود، بیان‌گر نوعی ترمز در ادامه روند است.

Harami Candlestick صعودی و نزولی
الگوهای هارامی صعودی و نزولی

الگوی هارامی صعودی

الگوی هارامی صعودی یکی از انواع الگوی هارامی است که در آن کندل دومی صعودی و کوچکتر از کندل اولی است. این الگو زمانی که در انتهای روندهای نزولی در بازار مشاهده شود، نشانه‌ای از ضعیف شدن روند نزولی در بازار مربوطه است و احتمال برگشت قیمت به سمت سطوح بالاتر را افزایش می‌دهد.

الگوی هارامی نزولی

الگوی هارامی نزولی نوعی دیگر از الگوی کندل هارامی است که از دو کندل صعودی و نزولی تشکیل می‌شود. در الگوی کندل هارامی نزولی، کندل اولی صعودی و کندل دومی نزولی است. این الگو زمانی که در انتهای روندهای صعودی در نمودار قیمت مشاهده شود، احتمال برگشت روند در جهت کندل دومی که نزولی است را بیشتر می‌کند.

الگوی هارامی کراس چیست؟

«الگوی صلیب هارامی» (Harami Cross Candlesticks) یکی از انواع کندل هارامی است که تریدرها می‌توانند در پیش‌بینی روندهای صعودی یا نزولی در بازار مربوطه از آن‌ها استفاده کنند. کندل دوم در کندل هارامی کراس، کندلی دوجی است. کندل‌های دوجی یکی از انواع کندل‌ها در تحلیل تکنیکال هستند که در آن‌ها قیمت باز شدن و بسته شدن کندل تقریبا یکسان است. نمونه‌ای از الگوی صلیب هارامی را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

الگوی صلیب هارامی

الگوی صلیب هارامی نشانه چیست؟

الگوی صلیب هارامی نشانه ضعیف شدن روند موجود در بازار موردنظر است و احتمال برگشت روند را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه کندل دومی در الگوی صلیب هارامی دوجی است، بنابراین وجود نوعی بی‌تصمیمی در بازار مربوطه را نشان می‌دهد.

بنابراین با توجه به اینکه این کندل دوجی در بالا یا پایین نمودار قیمت مشاهده شوند، تریدرها می‌توانند با احتمال بیشتری روندهای نزولی یا صعودی در بازار مربوطه را پیش‌بینی کنند.

از سویی دیگر کندل اولی که بزرگتر از کندل دومی است در جهت روند بازار تشکیل می‌شود. تریدرها با مشاهده کندل‌های هارامی متوجه وجود ضعف در روند موجود در بازار می‌شوند و منتظر می‌مانند تا تاییدهای دیگری برای تغییر جهت قیمت در نمودار ظاهر شود.

یادگیری الگوی هارامی با فرادرس

یادگیری الگوهای هارامی در تحلیل تکنیکال به این معنی است که افراد بتوانند علاوه بر شناسایی این الگوهای شمعی در نمودار قیمت، نحوه ترید با آن‌ها را فرا بگیرند. به عبارت دیگر برای اینکه افراد بتوانند با استفاده از الگوهای شمعی همانند الگوهای هارامی روندهای آتی قیمت را در نمودار پیش‌بینی کنند، نیاز دارند تا با مفهوم این الگو آشنا شوند و بتوانند آن را در نواحی مختلف نمودار قیمت تحلیل کنند.

بنابراین برای اینکه افراد بتوانند تحلیل بهتری از این الگو برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی برای ترید ارائه کنند، می‌بایست درباره نحوه تاثیر نواحی مهم قیمتی در نمودار بر روی روندهای صعودی و نزولی در بازار مربوطه مهارت‌های لازم را به‌دست آورند.

برای این منظور لازم است تا در ابتدا با مفاهیم پایه‌ای همانند رفتار قیمت در نمودار و نحوه واکنش قیمت به نواحی مهم قیمتی آشنایی پیدا کنند. یکی از بهترین روش‌های یادگیری تحلیل تکنیکال و انواع الگوهای قیمتی همانند الگوی هارامی در این تحلیل، مشاهده فیلم‌های آموزشی در این حوزه است.

صفحه نخست آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

برای این منظور فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس درباره تحلیل تکنیکال و الگوهای شمعی تهیه شده است که افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در ادامه لینک برخی از فیلم‌های آموزشی فرادرس در این حوزه را مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

نحوه تشخیص کندل هارامی

برای اینکه تریدرها بتوانند الگوهای هارامی را در نمودار قیمت تشخیص دهند، علاوه بر توجه به نوع کندل‌ها و موقعیت‌ قرارگیری آن‌ها نسبت به هم، نیاز دارند تا به اندازه کندل‌ها نسبت به هم نیز توجه کنند. از سویی دیگر با توجه به اینکه کندل اولی در الگوی هارامی در راستای روند موجود در نمودار قیمت است، بنابراین برای تشخیص الگوی هارامی در نمودار قیمت با توجه به انواع صعودی یا نزولی این الگوی شمعی تریدرها می‌بایست روندهای نزولی و صعودی در بازار را شناسایی کنند.

نحوه تشخیص کندل هارامی صعودی

با توجه به اینکه کندل‌های هارامی صعودی بیان‌گر تضعیف روند نزولی و احتمال برگشت روند به سمت سطوح قیمتی بالاتر هستند، بنابراین برای اینکه این الگوهای قیمتی را راحت‌تر در نمودار قیمت پیدا کنیم در ابتدا نیاز داریم تا روندهای نزولی در نمودار قیمت را شناسایی کنیم.

پس از پیدا کردن روندهای نزولی در نمودار قیمت ممکن است دو کندل در جهت مخالف را مشاهده کنیم که اولی نزولی و در جهت روند و دومی صعودی و کوچک‌تر از کندل اولی است و به‌طور کامل توسط کندل اولی پوشیده می‌شود که به آن کندل هارامی صعودی می‌گویند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، قیمت در روند نزولی به قسمت‌های پایین نمودار نزدیک شده است. در این حالت با تشکیل کندل هارامی صعودی قیمت روندی صعودی را شروع می‌کند. بنابراین برای شناسایی کندل هارامی صعودی همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، تریدرها در ابتدا روندهای نزولی در بازار مربوطه را شناسایی می‌کنند.

سپس در انتهای روند نزولی، دو کندل تشکیل دهنده الگوی هارامی را پیدا می‌کنند. در این حالت با تشکیل کندل دومی که صعودی است و توسط کندل اولی پوشیده شده است، تریدرها الگوی هارامی صعودی را شناسایی می‌کنند.

برگشت روند نزولی به صعودی با تشکیل الگوی هارامی صعودی
برگشت روند نزولی به صعودی با تشکیل الگوی هارامی صعودی

نحوه تشخیص کندل هارامی نزولی

برای شناسایی کندل هارامی نزولی می‌توانیم برعکس کندل هارامی صعودی عمل کنیم. در این حالت با توجه به اینکه کندل هارامی نزولی بیان‌گر احتمال برگشت روند صعودی به نزولی است، بنابراین این الگوی کندلی را معمولا می‌توانیم در قسمت‌های بالای نمودار پیدا کنیم.

در نواحی بالای نمودار با توجه به افزایش فشار فروش، قیمت‌ها تمایل دارند تا روندهای کاهشی را شروع کنند. بنابراین در این نواحی ممکن است با الگوهایی که نشان از ضعیف شدن روند صعودی و شروع روندهای نزولی باشند، در نمودار قیمت روبرو شویم. یکی از این الگوهای شمعی، الگوی شمعی هارامی نزولی است.

در این حالت در صورتی که کندل اولی صعودی و در ادامه روند افزایشی در نواحی بالای نمودار قیمت تشکیل شود و کندل دومی نیز نزولی باشد و توسط کندل اول پوشیده شود، در این حالت کندل هارامی نزولی در نمودار قیمت تشکیل شده است.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در ابتدا قیمت در روندی افزایشی قرار دارد. در این حالت قیمت به نواحی بالای نمودار قیمت می‌رسد. در ادامه مشاهده می‌کنیم که دو کندل که اولی صعودی با بدنه‌ای بلند و دومی نزولی با بدنه‌ای کوچک هستند، در نمودار قیمت ظاهر می‌شود.

در این حالت تریدرها با مشاهده این الگوی شمعی متوجه ضعیف شدن روند صعودی در بازار مربوطه می‌شوند. در ادامه پس از تشکیل این الگو قیمت‌ها روندی کاهشی پیدا می‌کنند.

تشکیل هارامی نزولی در بالای نمودار
تشکیل هارامی نزولی در بالای نمودار - برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

نحوه استفاده از الگوی هارامی

برای اینکه تریدرها بتوانند از الگوی هارامی در تحلیل تکنیکال برای انجام معاملات استفاده کنند، نیاز دارند تا این الگو را در نواحی مهم قیمتی در نمودار قیمت شناسایی کنند. نواحی مهم قیمتی در نمودار قیمت نواحی هستند که با توجه به افزایش سفارشات خرید یا فروش در آن‌ها احتمال واکنش قیمتی به آن‌ها زیاد است.

در این حالت زمانی که الگوی کندل هارامی در این نواحی تشکیل شود، احتمال برگشت روند با توجه به ظاهر شدن این الگو در نواحی مهم قیمتی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین برای استفاده از الگوی هارامی در تحلیل تکنیکال برای انجام معاملات موفق در ابتدا نیاز داریم تا نواحی مهم حمایتی و مقاومتی در نمودار قیمت را شناسایی کنیم تا بتوانیم پس از تشکیل الگوهای هارامی در این نواحی با اطمینان بیشتری نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی اقدام کنیم.

ترید الگوی هارامی در نواحی حمایتی

ترید الگوی هارامی در نواحی حمایتی به‌معنی پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی برای انجام معاملات در نواحی حمایتی در نمودار قیمت است. با توجه به اینکه نواحی حمایتی در نمودار قیمت، نواحی هستند که سفارشات خرید زیادی در آن‌ها قرار دارد، بنابراین احتمال واکنش نمودار قیمت به این نواحی و برگشت قیمت به نواحی بالاتر بیشتر است.

بنابراین برای ترید الگوی هارامی در نواحی حمایتی، تریدرها به‌دنبال الگوهای قیمتی در نمودار هستند که بیان‌گر حرکت قیمت به سمت سطوح بالاتر قیمتی است. کندل هارامی صعودی یکی از این الگوها است که در صورت شناسایی در نواحی حمایتی می‌تواند بیان‌گر احتمال برگشت قیمت به سمت سطوح بالاتر باشد.

از سویی دیگر نواحی حمایتی در نمودار را می‌توان با استفاده از خطوط افقی که قیمت در گذشته به آن‌ها واکنش بیشتری نشان داده است، در نمودار قیمت مشخص کرد. البته پیدا کردن نواحی حمایتی در نمودار قیمت تنها به ترسیم خطوط افقی در نمودار قیمت محدود نمی‌شود و تریدرها می‌توانند از انواع خطوط روند صعودی و اندیکاتورهایی همانند میانگین متحرک نیز برای پیدا کردن نواحی حمایتی در نمودار قیمت استفاده کنند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، سطح حمایتی با خط چین برای نمودار قیمت مشخص شده است. قیمت در این مثال بارها به سطح حمایتی واکنش نشان داده است و در هر بار نزدیک شدن به این ناحیه به سمت قیمت‌های بالاتر برگشت می‌کند.

ترید الگوی هارامی در حمایت
تشکیل کندل هارامی صعودی در ناحیه حمایتی - برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

ترید کندل هارامی در نواحی مقاومتی

نواحی مقاومتی یکی از نواحی مهم در نمودار قیمت است که تریدرها می‌توانند با توجه به افزایش فشار فروش در این نواحی از الگوهای شمعی نزولی همانند کندل هارامی نزولی برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت در نمودار قیمت استفاده کنند.

نواحی مقاومتی قسمت‌هایی از نمودار قیمت هستند که سفارشات فروش بیشتری در آن‌ها قرار دارد. این موضوع باعث می‌شود تا قیمت به آن‌ها واکنش نشان دهد و در هر بار برخورد به این نواحی به سمت قیمت‌های پایین‌تر پرتاب شود. واکنش قیمت به نواحی مقاومتی تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که قدرت خریداران در این نواحی افزایش پیدا کند و باعث شکست این ناحیه و صعود قیمت به سمت سطوح بالاتر قیمتی شود.

احتمال شکست ناحیه مقاومتی و صعود قیمت به نواحی بالاتر از این سطح علاوه بر قدرت روند صعودی به میزان اعتبار ناحیه مقاومتی نیز بستگی دارد. در حالت کلی در صورتی که ناحیه مقاومتی مربوط به تایم‌‌فریم‌های بالاتر باشد و در نتیجه از اعتبار بیشتری برخوردار باشد، در هر بار نزدیک شدن قیمت به آن این احتمال وجود دارد که قیمت به سمت نواحی پایین‌تر پرتاب شود.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، قیمت به دفعات متعدد به سطح مقاومتی واکنش نشان داده است و به سمت قیمت‌های پایین‌تر در نمودار قیمت برگشته است. همان‌طور که در مثال تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در سومین برخورد قیمت به این سطح الگوی هارامی نزولی تشکیل شده است و قیمت به سمت سطوح پایین‌تری حرکت کرده است.

ترید هارامی نزولی در سطح مقاومتی
ترید هارامی نزولی در سطح مقاومتی - برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

استراتژی‌های ترید الگوی هارامی

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از الگوهای شمعی همانند کندل هارامی در تحلیل تکنیکال از نوسانات قیمت کسب سود کنند، می‌بایست با توجه به ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال استراتژی‌های معاملاتی مشخصی برای ترید داشته باشند.

استراتژی معاملاتی برای ترید به افراد این امکان را می‌دهد تا بتوانند در شرایط مشخصی موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند و از پوزیشن‌های معاملاتی مربوطه کسب سود کنند. برای این منظور در ابتدا تریدرها نیاز دارند تا استراتژی‌های معاملاتی موردنظر را در نمودار قیمت بررسی کنند تا از نحوه عملکرد درست آن‌ها اطمینان پیدا کنند.

برای این منظور در ابتدا استراتژی‌های موردنظر را به‌طور آزمایشی در نمودار قیمت بررسی می‌کنند تا از نتیجه آن مطمئن شوند. در ادامه می‌توانند با رعایت اصول مدیریت ترید و سرمایه نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی اقدام کنند.

استراتژی‌های معاملاتی تمامی موارد لازم برای انجام معاملات در بازارهای مالی را شامل می‌شود. یکی از این موارد نحوه ورود به معامله در زمان تشکیل کندل هارامی است که می‌توان آن را استراتژی ورود به معامله در زمان تشکیل کندل‌های هارامی نامید.

برای این منظور تریدرها می‌توانند استراتژی‌های متفاوتی را برای ورود به معامله در زمان تشکیل الگوی هارامی داشته باشند. برای مثال برخی افراد با مشاهده عبور قیمت از کندل دوم الگوی هارامی نسبت به ورود به معامله اقدام می‌کنند که در این حالت با توجه به اینکه کندل دومی صعودی یا نزولی باشد می‌توانند از پوزیشن‌های معاملاتی لانگ و شورت برای کسب سود از نوسانات قیمت استفاده کنند.

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که ورود به معامله در الگوی هارامی چیست و نحوه ورود به معامله در پوزیشن‌های لانگ و شورت را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

ورود به معامله در الگوی هارامی

ورود به معامله در الگوی هارامی به معنی استفاده از الگوی هارامی در نمودار قیمت برای پیدا کردن نواحی مناسبی برای باز کردن پوزیشن معاملاتی برای کسب سود از نوسانات قیمت در بازار مربوطه است.

برای اینکه تریدرها بتوانند موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله با توجه به استراتژی ترید الگوی هارامی در نمودار قیمت پیدا کنند، در ابتدا نیاز دارند تا با توجه به نوع الگوی هارامی صعودی یا نزولی نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ یا شورت در نمودار قیمت اقدام کنند.

پوزیشن لانگ در الگوی هارامی

زمانی که تریدرها با توجه به تشکیل الگوی هارامی در کف‌های قیمتی و بررسی رفتار قیمت در نمودار، روندهای صعودی در نمودار قیمت را پیش‌بینی کنند، می‌توانند با باز کردن پوزیشن‌های لانگ نسبت به کسب سود از روند احتمالی افزایشی در نمودار قیمت استفاده کنند.

برای این منظور در ابتدا نیاز است تا نوع الگوی هارامی و موقعیت تشکیل آن را در نمودار قیمت بررسی کنند. در این حالت برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از باز کردن پوزیشن‌های لانگ از نوسانات قیمت در نمودار استفاده کنند، نیاز است تا در نواحی حمایتی در نمودار قیمت الگوهای هارامی صعودی را مشاهده کنند. در این حالت تریدرها به‌دنبال پیدا کردن قیمت‌هایی برای ورود به معامله هستند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، تشکیل الگوی هارامی صعودی را مشاهده می‌کنید. در این مثال تریدرها می‌توانند در صورت عبور قیمت از سطحی که با خط‌چین مشخص شده است، نسبت به باز کردن پوزیشن‌ لانگ اقدام کنند.

نحوه ورود به معامله در الگوی هارامی صعودی
نحوه ورود به معامله در الگوی هارامی صعودی

پوزیشن شورت در الگوی هارامی

زمانی که کندل‌های هارامی نزولی در نواحی مقاومتی در نمودار قیمت مشاهده شوند، تریدرها می‌توانند با توجه به رفتار قیمت در نمودار به‌دنبال پیدا کردن موقعیت‌های مناسبی برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت باشند. برای این منظور استراتژی‌های متفاوتی وجود دارد.

برخی از تریدرها بعد از تشکیل الگوی هارامی نزولی در نواحی مقاومتی منتظر می‌مانند تا کندل نزولی بعدی نیز به‌عنوان تاییدی برای ادامه روند نزولی در نمودار قیمت تشکیل شود. سپس نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت اقدام می‌کنند.

اما تریدرهای دیگر پس از تشکیل الگوی هارامی نزولی و در زمانی که قیمت از کمینه کندل نزولی دومی در این الگو عبور می‌کند وارد پوزیشن شورت می‌شوند. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، الگوی هارامی نزولی داخل دایره نشان داده شده است.

در این مثال پس از تشکیل این الگو قیمت به سمت سطوح پایین قیمتی حرکت کرده است. در این مثال خط چین رسم شده در زیر کمینه قیمت در کندل دوم سطحی است که تریدرها می‌توانند برای ورود به معامله و باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت اقدام کنند.

قیمت ورود به معامله در الگوی هارامی نزولی
قیمت ورود به معامله در الگوی هارامی نزولی

استراتژی مدیریت ریسک الگوی هارامی

استراتژی مدیریت ریسک در زمان ترید با استفاده از الگوی کندل هارامی نیز همانند ترید با دیگر الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال موجب می‌شود تا تریدرها بتوانند میزان ریسک در انجام معاملات خود را مدیریت و تنظیم کنند.

برای این منظور تریدرها می‌توانند از انواع استراتژی‌های موجود برای مدیریت ریسک در انجام معاملات همانند قرار دادن حد ضرر و رعایت نسبت ریسک به ریوارد مناسب استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نسبت ریسک به ریوارد در انجام معاملات می‌توانید مطلب نسبت ریسک به ریوارد چیست را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

برای اینکه تریدرها مقدار زیان ناشی از پیش‌بینی‌های نادرست را در معاملات خود محدود کنند، از حد ضرر در معاملات استفاده می‌کنند. در این حالت مقدار ریسک در معاملات را می‌توانند با محاسبه مقدار ضرر مربوط به فعال شدن حد ضرر در معاملات محاسبه کنند.

از سویی دیگر برای مدیریت ریسک بهینه در معاملات تریدرها همزمان با ورود به معامله و قرار دادن حد ضرر در پوزیشن‌های معاملاتی، قیمتی را برای تارگت معامله تعیین می‌کنند. در این حالت مقدار ریوارد معامله برابر با مقدار سود حاصل از رسیدن قیمت به تارگت است.

بنابراین با تعیین حد ضرر و تارگت در معاملات در زمان ورود به معامله تریدرها می‌توانند نسبت ریسک به ریوارد مناسبی را که مطابق با استراتژی معاملاتی آن‌ها است، در معاملات خود اجرا کنند. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، الگوی هارامی صعودی تشکیل شده است.

با توجه به اینکه تریدرها با مشاهده این الگو احتمال می‌دهند که روندهای صعودی در بازار ایجاد شود، بنابراین می‌توانند تارگت‌های خود را پس از مشاهده این الگو در سطح مقاومتی بعدی قرار دهند.

از سویی دیگر با توجه به اینکه در هر معامله احتمال دارد تا روندهای قیمتی برخلاف پیش‌بینی حرکت کند، بنابراین همان‌طور که در تصویر زیر با خط چین قرمز مشاهده می‌کنید، قیمتی را برای حد ضرر تعیین می‌کنند.

تعیین حد ضرر برای هارامی صعودی
تعیین حد ضرر برای هارامی صعودی

ترید هارامی در روند صعودی

برای اینکه تریدرها بتوانند در روندهای صعودی با استفاده از الگوی هارامی معامله کنند، نیاز دارند تا در ابتدا روندهای صعودی در بازار مورد نظر را شناسایی کنند. پس از شناسایی روندهای صعودی تریدرها منتظر می‌مانند تا قیمت به سمت قیمت‌های پایین‌تر پولبک بزند. برای آشنایی با نحوه ترید و مدیریت آن در بازارهای مالی می‌توانید فیلم آموزش مدیریت حرفه ای ترید در بازار سرمایه فرادرس را مشاهده کنید.

پولبک در روندهای صعودی زمانی روی می‌دهد که قیمت پس از رشد مقداری به سطوح پایین‌تر برمی‌گردد. در این حالت با توجه به اینکه در زمان تشکیل الگوی هارامی احتمال افزایش قیمت به سطوح بالاتر وجود دارد، بنابراین زمانی که تریدرها در میانه روندهای صعودی و در پولبک‌های قیمتی، الگوهای کندل هارامی را مشاهده می‌کنند، می‌توانند با استفاده از پوزیشن‌های معاملاتی لانگ از روندهای افزایشی قیمت کسب سود کنند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، قیمت در روندی صعودی قرار دارد. در این مثال در مواقعی قیمت به سمت عقب برگشت می‌کند و در ادامه حرکت صعودی خود را ادامه می‌دهد.

در یکی از این پولبک‌ها، الگوی هارامی صعودی تشکیل شده است که آن را در داخل دایره در تصویر زیر مشاهده می‌‌کنید. پس از تشکیل این الگو در نمودار قیمت، روند صعودی ادامه پیدا کرده است.

کندل هارامی صعودی در پولبک
کندل هارامی صعودی در پولبک - برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

ترید هارامی صعودی با میانگین متحرک

یکی دیگر از روش‌های ترید الگوی هارامی در روندهای صعودی استفاده از میانگین متحرک‌ها در نمودار قیمت است. در این حالت تریدرها می‌توانند از میانگین متحرک‌ها برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب برای ورود به معامله لانگ در زمان تشکیل الگوی هارامی صعودی در نمودار قیمت استفاده کنند.

زمانی که در روندهای صعودی از میانگین متحرک در نمودار استفاده می‌کنیم، نمودار قیمت در بالای میانگین متحرک‌ حرکت می‌کند. قرار گرفتن نمودار قیمت در بالای میانگین متحرک نشان‌دهنده روندهای صعودی در بازار مربوطه است. در این حالت در مواقعی این امکان وجود دارد که قیمت به سمت میانگین متحرک پایین بیاید و دوباره به سمت بالا حرکت کند. تا زمانی که میانگین متحرک در پایین نمودار حرکت می‌کند روندهای موجود در بازار مربوطه افزایشی است.

تریدرها از این ویژگی استفاده می‌کنند و از میانگین متحرک در روندهای صعودی به عنوان نوعی حمایت استفاده می‌کنند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در هر بار نزدیک شدن روند صعودی قیمت به میانگین متحرک، قیمت به سمت بالا حرکت می‌کند.

این موضوع به این معنی است که میانگین متحرک همانند حمایت برای نمودار قیمت عمل می‌کند. در این مثال کندل هارامی صعودی بر روی میانگین متحرک تشکیل شده است. پس از تشکیل این الگو بر روی میانگین متحرک نیز قیمت به سمت نواحی بالاتر حرکت می‌کند. تریدرها می‌توانند پس از تشکیل کندل هارامی صعودی و عبور قیمت از بیشینه کندل دوم این الگو در نمودار قیمت، وارد پوزشن لانگ شوند و از روندهای صعودی بازار مربوطه کسب سود کنند.

ترید هارامی صعودی با میانگین متحرک
ترید هارامی صعودی با میانگین متحرک

ترید الگوی هارامی در روندهای نزولی

تریدرها می‌توانند از الگوهای کندل هارامی برای ترید در روندهای نزولی بازار نیز استفاده کنند. در روندهای نزولی قیمت به تدریج بیشینه‌ها و کمینه‌های کمتری از قبل تشکیل می‌دهد. در روندهای نزولی در مواقعی قیمت برای مدتی به سمت سطوح بالاتر پولبک می‌زند.

در این زمان تریدرها می‌توانند با استفاده از الگوی هارامی نزولی در جهت ادامه حرکت نزولی قبلی در نمودار قیمت وارد پوزیشن شورت شوند و از روندهای کاهشی در بازار مربوطه کسب سود کنند. تریدرها برای اینکه احتمال موفقیت در انجام معاملات را بالاتر ببرند، همواره سعی می‌کنند تا در جهت روندهای اصلی در بازار وارد پوزیشن شوند.

به عبارتی دیگر زمانی که روند اصلی بازار صعودی است سعی می‌کنند تا موقعیت‌های مناسب معاملاتی را برای باز کردن پوزیشن‌های لانگ برای کسب سود از روندهای افزایشی بازار پیدا کنند. از سویی دیگر زمانی که روند اصلی در بازار موردنظر نزولی باشد، تریدرها سعی می‌کنند تا موقعیت‌های معاملاتی مناسبی را در جهت روندهای نزولی بازار پیدا کنند.

برای این منظور در روندهای نزولی وارد پوزیشن‌های شورت می‌شوند تا از ریزش بازار کسب سود کنند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، روند اصلی در مثال زیر نزولی است. به عبارت دیگر ممکن است در این بازار روندهای کوچک‌تری با کندل‌های سبز صعودی در بازار دیده شود، ولی روند اصلی قیمت در این مثال کاهشی است.

در این مثال در میانه روند نزولی اصلی، در مواقعی قیمت به سمت سطوح بالاتر حرکت می‌کند. این حرکت قیمت به سمت سطوح بالاتر می‌تواند موقعیت‌های مناسبی بار برای ترید در پولبک در اختیار معامله‌گرها قرار دهد.

بنابراین تریدرها می‌توانند با پیدا کردن الگوهای کندل نزولی همانند کندل هارامی نزولی وارد پوزیشن شورت شوند و از کاهش قیمت‌ها کسب سود کنند. در مثال زیر کندل هارامی نزولی را در میانه روند نزولی اصلی در نمودار قیمت مشاهده می‌کنید.

کندل هارامی در میانه روند نزولی
کندل هارامی در میانه روند نزولی

ترید هارامی نزولی با میانگین متحرک

تریدرها می‌توانند با استفاده از میانگین متحرک و الگوهای شمعی همانند کندل هارامی نزولی از روندهای نزولی بازار کسب سود کنند. در این حالت با توجه به اینکه میانگین متحرک در روندهای نزولی همانند نوعی مقاومت در نمودار قیمت عمل می‌کند، می‌تواند موقعیت‌های معاملاتی مناسبی را برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت در اختیار تریدرها قرار دهد.

برای این منظور تریدرها با استفاده از نقش مقاومتی میانگین متحرک در نمودار قیمت می‌توانند با استفاده از الگوهای هارامی نزولی در جهت روند نزولی بازار مربوطه وارد پوزیشن معاملاتی شوند و از روندهای کاهشی در بازار مربوطه کسب سود کنند.

زمانی که قیمت در روند کاهشی قرار دارد میانگین متحرک در بالای نمودار قیمت حرکت می‌کند. در این حالت با هر بار نزدیک شدن قمیت به میانگین متحرک، به آن واکنش نشان می‌دهد و به سمت پایین حرکت می‌کند. این موضوع تا زمانی ادامه دارد که قیمت بتواند با عبور از میانگین متحرک آن را به حمایت تبدیل کند و در بالای آن حرکت کند.

اما تا زمانی که قیمت در پایین میانگین متحرک قرار دارد، تریدرها می‌توانند از میانگین متحرک به عنوان نوعی مقاومت برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی استفاده کنند. از سویی دیگر زمانی که الگوهای هارامی نزولی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، تریدرها انتظار دارند تا قیمت به سمت نواحی پایین‌تر حرکت کند.

البته توجه به این موضوع در ترید الگوی هارامی اهمیت دارد که تریدرها نباید با دیدن الگوهای شمعی همانند الگوی کندل هارامی در هر قسمت از نمودار اقدام به معامله کنند. بنابراین برای انجام معاملاتی که احتمال موفقیت بیشتری دارند، لازم است تا موقعیت تشکیل الگوهای شمعی در نمودار قیمت نیز بررسی شوند.

یکی از موقعیت‌های مناسبی که الگوهای شمعی همانند الگوی کندل هارامی نزولی می‌تواند در نمودار قیمت تشکیل شود، در نزدیکی میانگین متحرک‌ها است که می‌تواند موقعیت‌های مناسب معاملاتی را در اختیار تریدرها قرار دهد. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، میانگین متحرک در بالای نمودار قیمت قرار دارد و برای قیمت همانند نوعی مقاومت عمل می‌کند.

در این مثال قیمت در هر بار نزدیک شدن به میانگین متحرک از آن دور می‌شود و به سمت پایین حرکت می‌کند. الگوی هارامی نزولی در مثال تصویری زیر مشاهده می‌شود که در داخل دایره‌ای مشخص شده است. در این حالت پس از تشکیل این الگو با توجه به نزدیکی به میانگین متحرک، تریدرها می‌توانند با باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت نسبت به ورود به معامله اقدام کنند.

ترید هارامی نزولی با میانگین متحرک
ترید هارامی نزولی با میانگین متحرک - برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

ترید برگشت روند با کندل هارامی

با استفاده از کندل‌های هارامی تریدرها می‌توانند احتمال برگشت قیمت در نمودار را نیز پیش‌بینی کنند. با وجود اینکه کندل‌های هارامی بیشتر بیان‌گر وجود ضعف در روند موجود در نمودار قیمت هستند، اما زمانی که در نواحی مهم قیمتی همانند نواحی حمایت یا مقاومتی در نمودار قیمت ظاهر شوند، احتمال برگشت روند در نمودار را افزایش می‌دهند.

از سویی دیگر تریدرها برای اینکه بتوانند با استفاده از کندل‌های هارامی معاملات موفقی انجام دهند، نیاز دارند تا تاییدهای بیشتری از رفتار قیمت در نمودار به‌دست آورند. تاییدهای قیمتی برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی ممکن است از طریق کندل‌های تاییدی که پس از کندل هارامی تشکیل می‌شود، ایجاد شود.

برخی دیگر از تاییدهای موردنیاز برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی نیز از طریق برخی از اندیکاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال حاصل می‌شود. بنابراین هر اندازه میزان تاییدهای موجود برای برگشت روند در نمودار بیشتر باشد، تریدرها با اطمینان بیشتری می‌‌‌توانند در جهت روند پیش‌بینی شده اقدام به باز کردن پوزیشن معاملاتی کنند.

ترید برگشت روند صعودی با کندل هارامی

برگشت روند صعودی به معنی تغییر جهت روند افزایشی قیمت در نمودار به سمت روندهای کاهشی است. برگشت روندهای صعودی موقعیت‌های مناسبی را برای ترید با استفاده از الگوهای شمعی برای تریدرها ایجاد می‌کند. برای این منظور تریدرها در ابتدا نیاز دارند تا نواحی مقاومتی مهم در نمودار قیمت را شناسایی کنند.

پیدا کردن نواحی مهم مقاومتی در نمودار قیمت از آن جهت دارای اهمیت است که روندهای صعودی در نمودار با برخورد به نواحی مقاومتی برای مدتی درجا می‌زنند. سپس با توجه به میزان قدرت روند صعودی و میزان اعتبار ناحیه مقاومتی ممکن است از مقاومت مربوطه عبور کنند یا به سمت نواحی پایین‌تر در نمودار قیمت برگشت کنند.

از سویی دیگر تشکیل کندل‌های هارامی نزولی در نزدیکی نواحی مهم مقاومتی که از اعتبار زیادی برخوردار هستند، احتمال برگشت روند قیمتی را افزایش می‌دهد. تریدرها می‌توانند با پیدا کردن الگوی هارامی در نواحی مقاومتی با احتمال بیشتری برای باز کردن پوزیشن‌های شورت اقدام کنند.

البته برای این منظور به تاییدهای بیشتری نیاز دارند که این تاییدها را می‌توانند با بررسی رفتار کندل‌های بعدی یا اندیکاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال به‌دست آورند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، نمودار قیمت در روند افزایشی خود به نواحی بالای نمودار رسیده است.

در این حالت با استفاده از اندیکاتور «شاخص قدرت نسبی» (Relative Strength Index | RSI) که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، تریدرها احتمال برگشت روند صعودی به نزولی را پیش‌بینی می‌کنند. خط نارنجی رنگی که بیشینه‌های قیمت در نمودار را به‌هم متصل می‌کند روندی صعودی دارد.

اما همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، خط نارنجی رنگی که بیشینه‌‌های اندیکاتور RSI را به‌‌هم متصل می‌کند، روندی نزولی دارد. این موضوع نشان‌دهنده واگرایی در اندیکاتور RSI و بیان‌گر احتمال برگشت روند صعودی به نزولی در نمودار قیمت است. در این حالت تریدرها با مشاهده الگوی هارامی نزولی و عبور قیمت از کندل نزولی دوم می‌توانند وارد پوزیشن شورت شوند.

ترید کندل هارامی با اندیکاتور شاخص قدرت نسبی
ترید کندل هارامی با اندیکاتور شاخص قدرت نسبی - برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

ترید برگشت روند نزولی با کندل هارامی

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از کندل‌های هارامی در برگشت روندهای نزولی بازار معاملات موفقی انجام دهند، در ابتدا نیاز دارند تا روندهای نزولی در بازار مربوطه را شناسایی کنند. برای این منظور می‌توانند کمینه‌های قیمتی را با خطوط روند به‌هم وصل کنند.

در این حالت مشاهده می‌کنند که قیمت در روندهای نزولی به‌تدریج کمینه‌های کمتر و بیشینه‌های کمتری نسبت به قبل در نمودار ایجاد می‌کند. از سویی دیگر برای اینکه تریدرها بتوانند در نواحی برگشتی در نمودار قیمت موقعیت‌های مناسبی را پیدا کنند، در ادامه نیاز دارند تا نواحی مهم حمایتی در نمودار مربوطه را شناسایی کنند.

نواحی حمایتی در نمودار قیمت باعث برگشت قیمت به سطوح بالاتر قیمتی می‌شوند. بنابراین زمانی که روندهای نزولی در نمودار به ناحیه‌ای حمایتی می‌رسند، در ابتدا ممکن است برای مدتی درجا بزنند. سپس با توجه به قدرت روند نزولی و میزان اعتبار ناحیه حمایتی این امکان وجود دارد که قیمت بتواند از ناحیه حمایتی عبور کند یا پس از مدتی نوسان به سمت قیمت‌های بالاتر تغییر مسیر دهد.

بنابراین زمانی که نواحی حمایتی از اعتبار بیشتری برخوردار باشند، احتمال برگشت روند نزولی به سمت نواحی بالاتر قیمتی بیشتر است. در این حالت تریدرها به‌دنبال نشانه‌هایی برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب برای ورود به معامله لانگ هستند.

برای این منظور از الگوهای شمعی و اندیکاتورها برای دریافت تاییدهای بیشتر برای ورود به معامله استفاده می‌کنند. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، خط نارنجی روند نزولی در نمودار را نشان می‌دهد. از سویی دیگر در همین بازه زمانی اندیکاتور RSI را مشاهده می‌کنید که به تدریج کمینه‌های بیشتری تشکیل می‌دهد.

بنابراین خط نارنجی رنگی که این کمینه‌ها را به‌هم متصل می‌کند، روندی صعودی را نشان می‌دهد که این موضوع به معنی وجود واگرایی در این اندیکاتور است. در این حالت با توجه به رسیدن قیمت به نواحی پایین نمودار قیمت و وجود واگرایی در اندیکاتور RSI تریدرها می‌توانند با تشکیل الگوهای کندل صعودی همانند الگوی هارامی صعودی در این نواحی، نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ در این ناحیه اقدام کنند.

ترید هارامی صعودی با اندیکاتور شاخص قدرت نسبی
ترید هارامی صعودی با اندیکاتور شاخص قدرت نسبی - برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

ترید کندل هارامی در انواع بازارهای مالی

از کندل هارامی همانند دیگر الگوهای شمعی می‌توان برای ترید در انواع بازارهای مالی استفاده کرد. برای این منظور در ابتدا تریدرها نیاز دارند تا نمودار قیمت را برای بازار مربوطه بررسی کنند. بررسی نمودار قیمت به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند رفتار قیمت را در بازه‌های زمانی گوناگون در بازار موردنظر ارزیابی کنند و الگوهای تکرار شونده قیمتی را در نمودار مربوطه شناسایی کنند.

از سویی دیگر با دقت در نمودار قیمت در بازار مربوطه تریدرها می‌توانند نواحی مهمی از نمودار که قیمت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد را شناسایی کنند و پس از پیدا کردن الگوهای مناسبی برای ترید همانند الگوهای کندل هارامی، با توجه به رفتار احتمالی قیمت در این نواحی در آن‌ها پوزیشن‌های معاملاتی مناسبی را باز کنند.

از سوی دیگر هر کدام از بازارهای مالی علاوه بر تاثیرپذیری از رفتار گذشته قیمت در نمودار که در تحلیل تکنیکال بررسی می‌شود، از عوامل دیگری همانند شرایط اقتصاد کلان نیز تاثیر می‌پذیرد. بنابراین با توجه به نوع بازار مالی تریدرها می‌بایست عوامل بنیادی تاثیرگذار در نوسانات قیمت دارایی مربوطه را ارزیابی کنند.

صفحه نخست آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع و نحوه ترید بهینه در انواع بازارهای مالی، فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس الگوی هارامی را شرح دادیم و انواع الگوهای هارامی صعودی و نزولی در نمودار قیمت را توضیح دادیم. سپس الگوی هارامی کراس را بیان کردیم. در ادامه نحوه تشخیص کندل هارامی را بیان کردیم. برای این منظور نحوه تشخیص کندل هارامی صعودی و نزولی را به‌طور جداگانه توضیح دادیم.

در ادامه نحوه استفاده از الگوی هارامی را بیان کردیم و نحوه ترید الگوی هارامی در نواحی حمایتی و مقاومتی را شرح دادیم. سپس استراتژی‌های ترید الگوی هارامی را توضیح دادیم. برای این منظور ورود به معامله در الگوی هارامی و استراتژی مدیریت ریسک الگوی هارامی را بیان کردیم. ترید هارامی در روند صعودی را شرح دادیم و برای درک بهتر این موضوع در ادامه تریدر هارامی صعودی با میانگین متحرک را بیان کردیم.

سپس ترید الگوی هارامی در روندهای نزولی را توضیح دادیم و در ادامه ترید هارامی نزولی با میانگین متحرک را بیان کردیم. ترید برگشت روند با کندل هارامی را توضیح دادیم. برای این منظور ترید برگشت روند صعودی و روند نزولی را با کندل هارامی به‌طور جداگانه شرح دادیم. در پایان نیز توضیحاتی درباره ترید کندل هارامی در انواع بازارهای مالی بیان کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Living From TradingStrikeLite Finance
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *