جرم مولکولی چیست؟ – به زبان ساده + جدول

۹۷۵۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۸ دقیقه
جرم مولکولی چیست؟ – به زبان ساده + جدول

جرم مولکولی یک ترکیب مجموع جرم تمام عنصرهای آن با در نظر گرفتن تعداد اتم‌های موجود است. در این مطلب ابتدا به بررسی جرم مولکولی و نحوه محاسبه آن می‌پردازیم، سپس جرم مولکولی چند ساختار را مرحله به مرحله محاسبه می‌کنیم. در انتها نیز با بررسی مثال‌های متعددی درک خود را عمیق‌تر می‌کنیم.

جرم مولکولی چیست ؟

جرم مولکولی که از آن به عنوان «وزن مولکولی» (Molecular Mass) نیز یاد می‌شود، برابر با وزن تمام اتم‌های موجود در «فرمول مولکولی» (Molecular Formula) یک ترکیب است. برای به دست آوردن جرم مولکولی یک مولکول باید جرم تمام اتم‌های موجود در آن را با یکدیگر جمع ببندیم. جرم اتم‌ها در موقعیت آن‌ها در جدول تناوبی عناصر آورده شده است.

جرم اتمی عنصر
با مراجعه به جدول تناوبی عناصر می‌توان به جرم اتمی آن‌ها دست یافت.

واحد جرم مولکولی چیست ؟

جرم مولکولی را معمولا با «یکای جرم اتمی» (Atomic Mass Unit) نشان می‌دهند و برای اختصار از $$amu$$ یا $$u$$ استفاده می‌شود. همچنین گاهی نیز از واحد «گرم بر مول» (g/mol) نیز بهره می‌برند.

 

تفاوت جرم مولکولی و جرم مولی چیست ؟

جرم مولکولی جرم ۱ مولکول از یک ترکیب است اما جرم مولی جرم مولکول‌های موجود در ۱ مول از آن ترکیب را به دست می‌دهد. در مواردی این دو به جای هم به جای هم به کار می‌روند زیرا مقادیر بسیار نزدیک دارند.

 

محاسبه جرم مولکولی

فرایند محاسبه جرم مولکولی از الگوی ساده‌ای پیروی می‌کند. در زیر می‌خواهیم همراه با بررسی چند مثال، این مفهوم را روشن کنیم.

شمارش اتم‌ های هر عنصر در فرمول شیمیایی

بهتر است در ابتدای کار لیستی از عنصرهای موجود در مولکول مورد نظر بنویسید. در این لیست هم می‌توانید از نام عنصر و هم از نماد شیمیایی آن استفاده کنید. به مثال زیر توجه کنید.

مولکول آمونیاک با فرمول شیمیایی $$NH_3$$

یا

  • ۳ عدد $$H$$
  • ۱ عدد $$N$$

همان‌طور که مشاهده کردید نیاز داریم که تعداد اتم‌های موجود هر عنصر را نیز یادداشت کنیم. در ادامه با چند مثال بیشتر موضوع را بررسی می‌کنیم.

  • کربن‌ دی‌اکسید با فرمول شیمیایی $$CO_2$$: این مولکول دارای ا عدد اتم عنصر کربن و ۲ عدد اتم عنصر اکسیژن است.
  • متان با فرمول شیمیایی $$CH_4$$: این مولکول دارای ۱ عدد اتم عنصر کربن و ۴ عدد اتم عنصر هیدروژن است.
  • گلوکز با فرمول شیمیایی $$C_6H_{12}O_6$$: این مولکول دارای ۶ عدد اتم عنصر کربن، ۱۲ عدد اتم عنصر هیدروژن و ۶ عدد اتم عنصر اکسیژن است.

یافتن جرم اتمی میانگین هر عنصر

پیشتر گفتیم که برای محاسبه جرم مولکولی نیاز است که جرم هر عنصر موجود در آن را بدانیم. برای این کار به جدول تناوبی عناصر مراجعه می‌کنیم. در این جدول جرم اتمی هر عنصر با عددی زیر نماد شیمیایی آن مشخص شده است. جرم اتمی هر عنصر درواقع جمع جرم نوترون و پروتون موجود در هسته اتم آن است. همچنین منظور از جرم اتمی میانگین جرمی است که با در نظر گرفتن ایزوتوپ‌های یک عنصر و فراوانی آن‌ها به دست آمده است. به مثال‌های زیر توجه کنید.

  • کربن دی‌اکسید با فرمول شیمیایی $$CO_2$$: این مولکول دارای ۱ عدد اتم عنصر کربن با جرم اتمی ۱۲٫۰۱۱‎ amu و ۲ عدد اتم عنصر اکسیژن با جرم اتمی ۱۵٫۹۹۹‎‌ amu است.
  • آب با فرمول شیمیایی $$H_2O$$: این مولکول دارای ۱ عدد اتم عنصر اکسیژن با جرم اتمی ۱۵٫۹۹۹‎ amu و ۲ عدد اتم عنصر هیدروژن با جرم اتمی ۱٫۰۰۸‎ amu است.

محاسبه مجموع جرم هر عنصر

در این مرحله نیاز است که مجموع جرم تمام عنصرهای موجود در مولکول را محاسبه کنیم. برای این کار جرم اتمی هر عنصر را در تعداد اتم‌های آن ضرب می‌کنیم. این کار را برای تک تک عنصرها انجام‌ می‌دهیم. به مثال‌های زیر توجه کنید.

  • متانول با فرمول شیمیایی $$CH_3OH$$: می‌خواهیم مجموع جرم‌های هر عنصر را در این ترکیب محاسبه کنیم. در این مولکول ۱ عدد اتم عنصر کربن، ۴ عدد اتم عنصر هیدروژن و ۱ عدد اتم عنصر اکسیژن موجود است. با مراجعه به جدول تناوبی عناصر جرم اتمی هیدروژن را ۱٫۰۰۸‎ amu می‌یابیم، بنابراین مجموع جرم اتم‌های عنصر هیدروژن از amu ‎‎۴٫۰۳۱=۴×۱٫۰۰۸ به دست می‌آيد.
  • پتاسیم اکسید با فرمول شیمیایی $$K_2O$$: در این مولکول ۲ عدد اتم عنصر پتاسیم و ۲ عدد اتم عنصر اکسیژن وجود دارد. با مراجعه به جدول تناوبی عناصر متوجه می‌شویم که جرم اتمی پتاسیم ۳۹٫۰۹۸‌‎‎‎‎‌ amu است، بنابراین مجموع جرم اتم‌های پتاسیم موجود در این مولکول برابر با ۷۸٫۱۹۶=۲×۳۹٫۰۹۸ amu است.

محاسبه جرم مولکولی فرمول شیمیایی

در مرحله پایانی نیاز است که مجموع جرم اتمی تمام عنصرها را با یکدیگر جمع کنیم. در این مرحله گاهی بعد از به دست آوردن عدد نهایی آن را رند می‌کنند. این عدد دارای واحد amu یا g/mol است. به مثال‌های زیر توجه کنید.

  • کربن دی‌اکسید با فرمول شیمیایی $$CO_2$$: کربن دارای جرم اتمی ۱۲٫۰۱۱‎ amu و اکسیژن دارای جرم اتمی ۱۵٫۹۹۹‎ amu است. هر جرم را در تعداد اتم‌های هر عنصر ضرب می‌کنیم و سپس نتایج را با یکدیگر جمع می‌بندیم.

$$15.999times2+12.011=31.998+12.011=44.009 $$

مثال محاسبه جرم مولکولی

در بخش قبل روند محاسبه جرم مولکولی یک ساختار را در ۴ مرحله متوالی توضیح داده‌ایم. از این روش می‌توانید برای محاسبه جرم مولکولی تمامی ترکیب‌ها از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین‌ها کمک گرفت. در زیر می‌خواهیم برای این روند را با مثال‌های متنوعی مورد بررسی قرار دهیم.

محاسبه جرم مولکولی متان

در ابتدا سراغ مولکول ساده متان با فرمول شیمیایی $$CH_4$$ می‌رویم.

  • این مولکول دارای دو عنصر هیدروژن و کربن است. نیاز داریم که تعداد هر کدام را بدانیم. این کار را می‌توانیم هم با توجه به فرمول شیمیایی مولکول هم از روی تصویر ساختار آن انجام دهیم. متوجه می‌شویم که تعداد اتم‌های عنصر کربن ۱ عدد و تعداد اتم‌های عنصر هیدروژن برابر با ۴ است.
  • با مراجعه به جدول تناوبی جرم اتمی میانگین عنصر هیدروژن و کربن را پیدا می‌کنیم. جرم اتمی عنصر هیدروژن برابر با ۱٫۰۰۸‎ amu و جرم اتمی میانگین عنصر کربن برابر با ۱۲٫۰۱۱‎ amu است.
  • عدد اتمی میانگین را در ۴ ضرب می‌کنیم، زیرا ۴ عدد از این اتم در مولکول متان وجود دارد.

$$1.008times4=4.032\; amu$$

$$12.011times1=12.011\; amu$$

  • در مرحله نهایی مجموع اعداد اتمی را با یکدیگر جمع می‌کنیم.

$$12.011+4.032=16.043\; amu$$

محاسبه جرم مولکولی متان

محاسبه جرم مولکولی فروکتوز

در مثال دوم سراغ مولکول قند فروکتوز با فرمول شیمیایی $$C_6H_{12}O_6$$ می‌رویم.

  • این مولکول دارای سه عنصر هیدروژن، کربن و اکسیژن است. نیاز داریم که تعداد هر کدام را بدانیم. این کار را می‌توانیم هم با توجه به فرمول شیمیایی مولکول هم از روی تصویر ساختار آن انجام دهیم. متوجه می‌شویم که تعداد اتم‌های عنصر کربن ۶ عدد و تعداد اتم‌های عنصر هیدروژن برابر با ۱۲ است. همچنین فروکتوز ۶ عدد اتم اکسیژن دارد
  • با مراجعه به جدول تناوبی جرم اتمی میانگین عنصر هیدروژن، اکسیژن و کربن را پیدا می‌کنیم. جرم اتمی عنصر هیدروژن برابر با ۱٫۰۰۸‎ amu، جرم اتمی میانگین عنصر کربن برابر با ۱۲٫۰۱۱‎ amu و جرم اتمی اکسیژن برابر با ۱۵٫۹۹۹ است.
  • عدد اتمی میانگین را در تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها ضرب می‌کنیم. این کار را به‌صورت زیر انجام‌ می‌دهیم.

$$6times12.011=72.066\; amu$$

$$12times1.008=12.096\; amu$$

$$6times15.999=95.994\; amu$$

  • در مرحله نهایی مجموع اعداد اتمی را با یکدیگر جمع می‌کنیم.

$$72.066+12.096+95.994=180.156\; amu$$

محاسبه جرم مولکولی فروکتوز

محاسبه جرم مولکولی نفتالن

در مثال سوم سراغ مولکول آلی حلقوی نفتالن با فرمول شیمیایی $$C_{10}H_8$$ می‌رویم.

  • این مولکول دارای دو عنصر هیدروژن و کربن و است. باید تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها را بدانیم. این کار را می‌توانیم هم با توجه به فرمول شیمیایی مولکول، هم از روی تصویر ساختار آن انجام دهیم. متوجه می‌شویم که تعداد اتم‌های عنصر کربن ۱۰ عدد و تعداد اتم‌های عنصر هیدروژن برابر با ۸ است.
  • با مراجعه به جدول تناوبی جرم اتمی میانگین عنصر هیدروژن و کربن را پیدا می‌کنیم. جرم اتمی عنصر هیدروژن برابر با ۱٫۰۰۸‎ amu، جرم اتمی میانگین عنصر کربن برابر با ۱۲٫۰۱۱‎ amu است.
  • عدد اتمی میانگین را در تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها ضرب می‌کنیم. این کار را به‌صورت زیر انجام‌ می‌دهیم.

$$12.011times10=120.11\; amu$$

$$1.008times8=8.064\; amu$$

  • در مرحله نهایی مجموع اعداد اتمی را با یکدیگر جمع می‌کنیم.

$$120.11+8.064=128.17\; amu$$

محاسبه جرم مولکولی نفتالن

مثال و حل تمرین

در این بخش می‌خواهیم به حل تعدادی مسئله بپردازیم که به درک بهتر و عمیق‌تر مطالب ارائه شده، کمک به‌سزایی خواهند کرد. در ابتدا چند مثال را حل می‌کنیم، سپس تمرین‌هایی چند گزینه‌ای برای محک گذاشته‌ایم.

مثال‌ محاسبه جرم مولکولی

در این بخش تعدادی مثال را با جواب بررسی خواهیم کردو

مثال اول:

جرم مولکولی $$Fe_2O_3$$ را محاسبه کنید.

پاسخ: با توجه به فرمول شیمیایی $$Fe_2O_3$$ حاوی ۲ عدد اتم آهن و ۳ عدد اتم اکسیژن است.

  • جرم اتمی عنصر آهن: ۵۵٫۸۴۷‎ amu
  • جرم اتمی عنصر اکسیژن: ۱۵٫۹۹۹۴‎ amu

جرم مولکولی $$Fe_2O_3$$ برابر است با:

$$Fe_2O_3 = 2 × 55.847 + 3 × 15.9994 $$

بنابراین جرم مولکولی $$Fe_2O_3$$ برابر با ۱۵۹٫۶۹۲‎ amu است.

مثال دوم:

جرم مولکولی $$NaCl$$ را محاسبه کنید.

پاسخ: با توجه به فرمول شیمیایی $$NaCl$$ حاوی ۱ عدد اتم سدیم و ۱ عدد اتم کلر است. توجه داشته باشید که برای سهولت کار در اینجا اعداد را رند کرده‌ایم.

  • جرم اتمی عنصر سدیم: ۲۳‎ amu
  • جرم اتمی عنصر کلر: ۳۵‎ amu

جرم مولکولی $$NaCl$$ برابر است با:

$$NaCl = 1 × 23 + 1 × 35 $$

بنابراین جرم مولکولی $$NaCl$$ برابر با ۵۸‎ amu است.

مثال سوم:

جرم مولکولی آمونیاک را محاسبه کنید.

پاسخ: فرمول شیمیایی آمونیاک به‌صورت $$NH_3 $$ است بنابراین این مولکول دارای ۱ اتم نیتروژن و ۳ عدد اتم هیدروژن است.

  • جرم اتمی عنصر هیدروژن: ۳‎ amu
  • جرم اتمی عنصر نیتروژن: ۱۴‎ amu

جرم مولکولی $$NH_3 $$ برابر است با:

$$NH_3= 1 × 14 + 3 × 1 $$

بنابراین جرم مولکولی آمونیاک برابر با ۱۷‎ amu است.

مثال چهارم:

جرم مولکولی سرکه (استیک اسید) را محاسبه کنید.

پاسخ: فرمول شیمیایی استیک اسید به‌صورت $$CH_3COOH $$ است، یعنی دارای ۲ عدد اتم کربن، ۲ عدد اتم اکسیژن و ۴ عدد اتم هیدروژن است.

  • جرم اتمی عنصر هیدروژن: ۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر کربن: ۱۲‎ amu
  • جرم اتمی عنصر اکسیژن: ۱۶‎ amu

جرم مولکولی $$CH_3COOH $$ برابر است با:

$$CH_3COOH = 2 × 12 + 2 × 16+ 1times4 $$

بنابراین جرم مولکولی استیک اسید برابر با ۶۰‎ amu است.

مثال پنجم:

به ساختار زیر که متعلق به آمینواسید لایزین است دقت کنید و جرم مولکولی آن را محاسبه کنید.

آمینو اسید لایزین

پاسخ: در مورادی مانند این نیاز است که فرمول شیمیایی و تعداد اتم‌های هر عنصر را بنویسیم. فرمول شیمیایی لایزین به‌صورت $$C_6H_{14}N_2O_2$$ است، بنابراین دارای ۶ اتم کربن، ۱۴ اتم هیدروژن، ۲ عدد اتم نیتروژن و ۲ عدد اکسیژن است.

  • جرم اتمی عنصر کربن: ۱۲‎ amu
  • جرم اتمی عنصر هیدروژن: ۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر نیتروژن: ۱۴‎ amu
  • جرم اتمی عنصر اکسیژن: ۱۶‎ amu

جرم مولکولی $$C_6H_{14}N_2O_2$$ برابر است با:

$$C_6H_{14}N_2O_2 = 6 × 12 + 14 × 1+ 2times14+2times16 $$

بنابراین جرم مولکولی آمینواسید لایزین حدودا برابر با ۱۴۶‎ amu است.

مثال ششم:

جرم مولکولی قند گلوکز را محاسبه کنید.

محاسبه جرم مولکولی گلوکز

پاسخ: باتوجه به ساختار تصویر بالا متوجه می‌شویم که گلوکز دارای فرمول شیمیایی $$C_6H_{12}O_6 $$ است و در آن ۶ اتم اکسیژن، ۶ اتم کربن و ۱۲ اتم هیدروژن است.

  • جرم اتمی عنصر هیدروژن: ۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر اکسیژن: ۱۶‎ amu
  • جرم اتمی عنصر کربن: ۱۲‎ amu

بنابراین جرم مولکولی ترکیبی با فرمول شیمیایی $$C_6H_{12}O_6 $$ به‌صورت زیر به دست می‌آید.

$$C_6H_{12}O_6 = 6 × 12 + 12 × 1+ 6times16 $$

بنابراین جرم مولکولی قند گلوکز برابر با ۱۸۰‎ amu است.

مثال هفتم:

اتیدیوم بروماید دارای فرمول شیمیایی $$C_{21}H_{20}BrN_3$$ است و در تصویر زیر نشان داده شده است. جرم مولکولی آن را محاسبه کنید.

محاسبه جرم مولکولی اتیدیوم بروماید

پاسخ: باتوجه به فرمول شیمیایی این مولکول دارای ۲۱ عدد اتم کربن، ۲۰ عدد اتم هیدروژن، ۱ عدد اتم برم و ۳ عدد اتم نیتروژن است.

  • جرم اتمی عنصر نیتروژن: ۱۴‎ amu
  • جرم اتمی عنصر هیدروژن: ۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر کربن: ۱۲‎ amu
  • جرم اتمی عنصر برم: ۸۰‎ amu

برای محاسبه جرم مولکولی به‌روش زیر اقدام می‌کنیم.

$$C_{21}H_{20}BrN_3 = 21 × 12 + 20 × 1+ 14times3+80 $$

بنابراین جرم مولکولی اتیدیوم بروماید حدودا برای ۳۹۴‎ amu است.

مثال هشتم:

به تصویر زیر که مربوط به مولکول برموبنزن است دقت کنید و جرم مولکولی آن را محاسبه کنید.

محاسبه جرم مولکولی برموبنزن

پاسخ: فرمول شیمیایی برموبنزن به‌صورت $$C_6H_5Br$$ است و دارای ۶ اتم کربن، ۵ عدد اتم هیدروژن و ۱ عدد اتم برم است. بنابراین می‌توان برای محاسبه از روش زیر استفاده کرد.

  • جرم اتمی عنصر هیدروژن: ۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر کربن: ۱۲‎ amu
  • جرم اتمی عنصر برم: ۸۰‎ amu

$$C_6H_5Br= 6 × 12 + 5 × 1+ 80$$

جرم مولکولی برموبنزن طبق معادله بالا برابر با ۱۵۷‎ amu است.

مثال نهم:

جرم مولکولی ساختاری با فرمول شیمیایی $$H_2SiF_6$$ را محاسبه کنید.

پاسخ: این مولکول دارای ۶ اتم فلوئور، ۱ اتم سیلیسیم و ۲ عدد اتم هیدروژن است.

  • جرم اتمی عنصر هیدروژن: ۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر فلوئور: ۱۹‎ amu
  • جرم اتمی عنصر استرانسیوم: ۲۸٫۰۹‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$H_2SiF_6= 2 × 1.01 + 1 × 28.09+ 6times19$$

بنابراین جرم مولکولی این ساختار حدودا برابر با ۱۴۴٫۰۹‎ amu است.

مثال دهم:

جرم مولکولی ساختاری با فرمول شیمیایی $$C_2HCl_3O.H_2O$$ محاسبه کنید.

پاسخ: این مولکول آلی دارای ۲ اتم کربن، ۳ اتم کلر، ۲ اتم اکسیژن و ۳ عدد اتم هیدروژن است.

  • جرم اتمی عنصر هیدروژن: ۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر کربن: ۱۲‎ amu
  • جرم اتمی عنصر اکسیژن: ۱۶‎ amu
  • جرم اتمی عنصر کلر: ۳۵٫۵‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$C_2HCl_3O.H_2O= 2 × 12 + 3 × 1+ 3times35.5+2times16$$

بنابراین جرم مولکولی این ساختار حدودا برابر با ۱۶۵٫۵‎ amu است.

مثال یازدهم:

جرم مولکولی ساختاری با فرمول شیمیایی $$PbO_2$$ را محاسبه کنید.

پاسخ: این مولکول دارای ۲ اتم اکسیژن و ۱ اتم سرب است.

  • جرم اتمی عنصر اکسیژن: ۱۵٫۹۹‎ amu
  • جرم اتمی عنصر سرب: ۲۰۷٫۲‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$PbO_2= 1 × 207.2 + 2 × 15.99$$

بنابراین جرم مولکولی این ساختار حدودا برابر با ۲۳۹٫۲‎ amu است.

مثال دوازدهم:

جرم مولکولی ساختاری با فرمول شیمیایی $$MgI_2$$ را محاسبه کنید.

پاسخ: این مولکول دارای ۲ اتم ید و ۱ اتم منیزیم است.

  • جرم اتمی عنصر ید: ۱۲۶٫۳۹‎ amu
  • جرم اتمی عنصر منیزیم: ۲۴٫۳‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$MgI_2= 1 × 24.3 + 2 × 126.9$$

بنابراین جرم مولکولی این ساختار حدودا برابر با ۲۷۸٫۱۱‎ amu است.

مثال سیزدهم:

جرم مولکولی ساختاری با فرمول شیمیایی $$NiSO_4$$ را محاسبه کنید.

پاسخ: این مولکول دارای ۱ اتم نیکل، ۱ اتم گوگرد و ۴ اتم اکسیژن است.

  • جرم اتمی عنصر نیکل: ۵۸٫۶۹‎ amu
  • جرم اتمی عنصر گوگرد: ۳۲٫۰۶‎ amu
  • جرم اتمی عنصر اکسیژن: ۱۶‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$NiSO_4= 1 × 58.69 + 1 × 32.06+4times16$$

بنابراین جرم مولکولی این ساختار حدودا برابر با ۱۵۴٫۷۶‎ amu است.

مثال چهاردهم:

جرم مولکولی ساختار نشان داده شده در شکل زیر را به دست آورید.

محاسبه جرم مولکولی تیوسیانات پتاسیم

پاسخ: تصویر بالا مربوط به مولکول تیوسیانات پتاسیم است و همان‌طور که مشاهده می‌کنید دارای ۱ اتم پتاسیم، ۱ اتم گوگرد، ۱ اتم نیتروژن و ۱ اتم کربن است.

  • جرم اتمی عنصر نیتروژن: ۱۴٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر گوگرد: ۳۲٫۰۶‎ amu
  • جرم اتمی عنصر کربن: ۱۲٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر پتاسیم: ۳۹.۱‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$KSCN= 1 ×39.1 + 1 × 32.06+1times12.01+1times14.01$$

بنابراین جرم مولکولی این ساختار حدودا برابر با ۹۷٫۱۸‎ amu است.

مثال پانزدهم:

جرم مولکولی ساختار نشان داده شده در شکل زیر را به دست آورید.

محاسبه جرم مولکولی ساختار فسفر تری یدید

پاسخ: تصویر بالا مربوط به مولکول فسفر تری یدید است و همان‌طور که مشاهده می‌کنید دارای ۱ اتم فسفر و ۳ اتم ید است.

  • جرم اتمی عنصر فسفر: ۳۰٫۹۷‎ amu
  • جرم اتمی عنصر ید: ۱۲۶٫۹۰‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$PI_3= 1 ×30.97 + 3 × 126.9$$

بنابراین جرم مولکولی این ساختار حدودا برابر با ۴۱۱٫۶۹‎ amu است.

مثال شانزدهم:

برای مولکولی با فرمول شیمیایی $$Cr_2O_3$$ نحوه محاسبه جرم مولکولی را توضیح دهید.

پاسخ: فرمول داده شده مربوط به مولکول کروم(III) اکسید است و همان‌طور که مشاهده می‌کنید دارای۲ اتم کروم و ۳ اتم اکسیژن است.

  • جرم اتمی عنصر کروم: ۵۲‎ amu
  • جرم اتمی عنصر اکسیژن: ۱۶‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$Cr_2O_3= 2 ×52 + 3 × 16$$

بنابراین جرم مولکولی این ساختار حدودا برابر با ۱۵۱٫۹۹‎ amu است.

مثال هفدهم:

مولکولی داریم با فرمول شیمیایی $$CuSO_4$$. جرم مولکولی‌ آن چه مقدار است؟

پاسخ: فرمول داده شده مربوط به مولکول مس سولفات است و همان‌طور که مشاهده می‌کنید دارای ۱ اتم مس، ۱ اتم گوگرد و ۴ اتم اکسیژن است.

  • جرم اتمی عنصر مس: ۶۳٫۵۵‎ amu
  • جرم اتمی عنصر اکسیژن: ۱۶‎ amu
  • جرم اتمی عنصر گوگرد: ۳۲٫۰۶‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$CuSO_4= 1 ×63.55 + 1 × 32.06+4times16$$

بنابراین جرم مولکولی این ساختار حدودا برابر با ۱۵۹٫۶۱‎ amu است.

مثال هجدهم:

فلوکستین یک داروی ضدافسردگی است که برای درمان افسردگی، اختلال وسواس اجباری، اختلال هراس و پرخوری عصبی توسط روانپزشک تجویز می‌شود. با توجه به ساختار آن در شکل زیر، جرم مولکولی آن را محاسبه کنید.

محاسبه جرم مولکولی فلوکستین

پاسخ: ابتدا باید تعداد اتم‌های موجود از هر عنصر را مشخص کنیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید فلوکستین دارای ۱۷ اتم کربن، ۱۸ اتم هیدروژن، ۳ اتم فلوئور، ۱ اتم نیتروژن و ۱ اتم اکسیژن است.

  • جرم اتمی عنصر کربن: ۱۲٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر اکسیژن: ۱۶‎ amu
  • جرم اتمی عنصر هیدروژن: ۱٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر فلوئور: ۱۹‎ amu
  • جرم اتمی عنصر نیتروژن: ۱۴٫۰۱‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$C_{17}H_{18}F_3NO= 17 ×12.01 + 18 × 1.01+3times19+1times14.01+1times16$$

بنابراین جرم مولکولی داروی فلوکستین حدودا برابر با ۳۰۹٫۳۳‎ amu است.

مثال نوزدهم:

ساختار پیچیده زیر مربوط به آنتی‌بیوتیک سفیکسیم است. جرم مولکولی آن را محاسبه کنید.

محاسبه جرم مولکولی آنتی بیوتیک سفیکسیم

پاسخ: ابتدا باید تعداد اتم‌های موجود از هر عنصر را مشخص کنیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید داروی سفیکسیم دارای ۱۶ اتم کربن، ۱۵ اتم هیدروژن، ۲ اتم گوگرد، ۵ اتم نیتروژن و ۷ اتم اکسیژن است.

  • جرم اتمی عنصر کربن: ۱۲٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر اکسیژن: ۱۶‎ amu
  • جرم اتمی عنصر هیدروژن: ۱٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر گوگرد: ۳۲٫۰۶‎ amu
  • جرم اتمی عنصر نیتروژن: ۱۴٫۰۱‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$C_{16}H_{15}N_5O_7S_2= 16 ×12.01 + 15× 1.01+2times32.06+5times14.01+7times16$$

بنابراین جرم مولکولی این دارو حدودا برابر با ۴۵۳٫۴۵‎ amu است.

مثال بیستم:

در تصویر زیر داروی فاویپیراویر را مشاهده می‌کنید که از خانواده داروهای ضدویروس است. با توجه به ساختار آن در شکل زیر، جرم مولکولی آن را محاسبه کنید.

محاسبه جرم مولکولی داروی فاویپیراویر

پاسخ: ابتدا باید تعداد اتم‌های موجود از هر عنصر را مشخص کنیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید داروی فاویپیراویر دارای ۵ اتم کربن، ۴ اتم هیدروژن، ۱ اتم فلوئور، ۳ اتم نیتروژن و ۲ اتم اکسیژن است.

  • جرم اتمی عنصر کربن: ۱۲٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر اکسیژن: ۱۶‎ amu
  • جرم اتمی عنصر هیدروژن: ۱٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر فلوئور: ۱۹‎ amu
  • جرم اتمی عنصر نیتروژن: ۱۴٫۰۱‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$C_5H_4FN_3O_2= 5 ×12.01 + 4× 1.01+1times19+3times14.01+2times16$$

بنابراین جرم مولکولی این داروی ضدافسردگی حدودا برابر با ۱۵۷٫۱‎ amu است.

مثال بیست و یکم:

تصویر زیر مربوط به ویتامین ب-۱۲ است. با توجه به ساختار آن، جرم مولکولی را مشخص کنید. فرمول شیمیایی این ویتامین به‌صورت $$C_{63}H_{88}CoN_{14}O_{14}P$$ است.

محاسبه جرم مولکولی ویتامین ب ۱۲

پاسخ: ابتدا باید تعداد اتم‌های موجود از هر عنصر را مشخص کنیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید این ویتامین دارای ۶۳ اتم کربن، ۸۸ اتم هیدروژن، ۱ اتم کبالت، ۱۴ اتم نیتروژن، ۱۴ اتم اکسیژن و ۱ اتم فسفر است.

  • جرم اتمی عنصر کربن: ۱۲٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر اکسیژن: ۱۶‎ amu
  • جرم اتمی عنصر هیدروژن: ۱٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر فسفر: ۳۰٫۹۷‎ amu
  • جرم اتمی کبالت: ۵۸٫۹۳‎ amu
  • جرم اتمی عنصر نیتروژن: ۱۴٫۰۱‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$C_{63}H_{88}CoN_{14}O_{14}P= 63 ×12.01 + 88× 1.01+1times58.93+14times14.01+14times16+1times30.97$$

بنابراین جرم مولکولی این ویتامین حدودا برابر با ۱۳۵۵٫۳۶‎ amu است.

مثال بیست و دوم:

مولکول زیر مربوط به داروی تامسولوسین است که یکی از کاربردهای آن در دفع سنگ کلیه است. با توجه به ساختار آن جرم مولکولی را محاسبه کنید.

محاسبه جرم مولکولی تامسولوسین

پاسخ: ابتدا باید تعداد اتم‌های موجود از هر عنصر را مشخص کنیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید این دارو دارای ۲۰ اتم کربن، ۲۸ اتم هیدروژن، ۲ اتم نیتروژن، ۵ اتم اکسیژن و ۱ اتم گوگرد است.

  • جرم اتمی عنصر کربن: ۱۲٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر اکسیژن: ۱۶‎ amu
  • جرم اتمی عنصر هیدروژن: ۱٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر گوگرد: ۳۲٫۰۶‎ amu
  • جرم اتمی عنصر نیتروژن: ۱۴٫۰۱‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$C_{20}H_{28}N_2O_5S= 20 ×12.01 + 28× 1.01+2times14.01+5times16+1times32.06$$

بنابراین جرم مولکولی این مولکول حدودا برابر با ۴۰۸٫۵۱‎ amu است.

مثال بیست و سوم:

مولکول زیر مربوط به داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی به نام ناپروکسن است. با توجه به ساختار آن، جرم مولکولی را محاسبه کنید.

محاسبه جرم مولکولی ناپروکسن

پاسخ: ابتدا باید تعداد اتم‌های موجود از هر عنصر را مشخص کنیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید این دارو دارای ۱۴ اتم کربن، ۱۴ اتم هیدروژن و ۱ اتم اکسیژن است.

  • جرم اتمی عنصر کربن: ۱۲٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر اکسیژن: ۱۶‎ amu
  • جرم اتمی عنصر هیدروژن: ۱٫۰۱‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$C_{14}H_{14}O_3= 14×12.01 + 14× 1.01+3times16$$

بنابراین جرم مولکولی این مولکول حدودا برابر با ۲۳۰٫۲۶‎ amu است.

مثال بیست و چهارم:

داروی متوکلوپرامید که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، برای جلوگیری از تهوع و استفراغ مورد استفاده دارد. با توجه به ساختار، جرم مولکولی آن را مشخص کنید.

محاسبه جرم مولکولی داروی متوکلوپرامید

پاسخ: ابتدا باید تعداد اتم‌های موجود از هر عنصر را مشخص کنیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید این دارو دارای ۱۴ اتم کربن، ۲۲ اتم هیدروژن، ۲ اتم اکسیژن، ۱ اتم کلر و ۳ اتم نیتروژن است.

  • جرم اتمی عنصر کربن: ۱۲٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر اکسیژن: ۱۶‎ amu
  • جرم اتمی عنصر هیدروژن: ۱٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر کلر: ۳۵٫۴۵‎ amu
  • جرم اتمی عنصر نیتروژن: ۱۴٫۰۱‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$C_{14}H_{22}ClN_3O_2= 14×12.01 + 22× 1.01+2times16+1times35.45+3times14.01$$

بنابراین جرم مولکولی این مولکول حدودا برابر با ۲۹۹٫۸۰‎ amu است.

مثال بیست و پنجم:

مولکول زیر مربوط به داروی ضدقارچ کلوتریمازول است. با توجه به ساختار آن، جرم مولکولی را محاسبه کنید.

محاسبه جرم مولکولی داروی کلوتریمازول

پاسخ: ابتدا باید تعداد اتم‌های موجود از هر عنصر را مشخص کنیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید این دارو دارای ۲۲ اتم کربن، ۱۷ اتم هیدروژن، ۱ اتم کلر و ۲ اتم نیتروژن است.

  • جرم اتمی عنصر کربن: ۱۲٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر هیدروژن: ۱٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر کلر: ۳۵٫۴۵‎ amu
  • جرم اتمی عنصر نیتروژن: ۱۴٫۰۱‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$C_{22}H_{17}ClN_2= 22×12.01 + 17× 1.01+1times35.45+2times14.01$$

بنابراین جرم مولکولی این مولکول حدودا برابر با ۳۴۴٫۸۴‎ amu است.

مثال بیست و ششم:

در این مثال می‌خواهیم سراغ داروی بسیار بزرگ اوزمپیک (سماگلوتامید) با فرمول شیمیایی $$C_{187}H_{291}N_{45}O_{59}$$ برویم.

  • این مولکول دارویی که برای کنترل وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد، از چهار عنصر کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن تشکیل شده است. باید تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها را بدانیم. این کار را می‌توانیم هم با توجه به فرمول شیمیایی مولکول هم از روی تصویر ساختار آن که در پایین آمده است، انجام دهیم. متوجه می‌شویم که تعداد اتم‌های عنصر کربن ۱۸۷ عدد، تعداد اتم‌های عنصر هیدروژن برابر با ۲۹۱، تعداد اتم‌های عنصر نیتروژن ۴۵ عدد و تعداد اتم‌های عنصر اکسیژن برابر با ۵۹ است.
  • با مراجعه به جدول تناوبی جرم اتمی میانگین این عنصرها را پیدا می‌کنیم. جرم اتمی عنصر کربن برابر با ۱۲٫۰۱‎ amu، جرم اتمی میانگین عنصر هیدروژن برابر با ۱٫۰۰۸‎ amu، جرم اتمی میانگین عنصر نیتروژن برابر با ۱۴٫۰۰۷‎ amu و جر اتمی اکسیژن نیز برابر با ۱۵٫۹۹۹‎ amu است.
  • عدد اتمی میانگین را در تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها ضرب می‌کنیم. این کار را به‌صورت زیر انجام‌ می‌دهیم.

$$187times12.01=2246\; amu$$

$$291times1.01=293.3\; amu$$

$$45times14.01=630.3\; amu$$

$$59times16=943.96\; amu$$

  • در مرحله نهایی مجموع اعداد اتمی را با یکدیگر جمع می‌کنیم.

$$2246+293.3+630.3+943.96=4113.57\; amu$$

مثال بیست و هفتم:

در این مثال می‌خواهیم سراغ فولیک اسید که به عنوان ویتامین ب-۹ نیز شناخته می‌شود، برویم. فرمول شیمیایی آن به‌صورت $$C_{19}H_{19}N_7O_6$$ برویم.

  • این ویتامین ترکیبی آلی است که از چهار عنصر کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن تشکیل شده است. باید تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها را بدانیم. این کار را می‌توانیم هم با توجه به فرمول شیمیایی مولکول هم از روی تصویر ساختار آن که در پایین آمده است، انجام دهیم. متوجه می‌شویم که تعداد اتم‌های عنصر کربن ۱۹ عدد، تعداد اتم‌های عنصر هیدروژن برابر با ۱۹، تعداد اتم‌های عنصر نیتروژن ۷ عدد و تعداد اتم‌های عنصر اکسیژن برابر با ۶ است.
  • با مراجعه به جدول تناوبی جرم اتمی میانگین این عنصرها را پیدا می‌کنیم. جرم اتمی عنصر کربن برابر با ۱۲٫۰۱‎ amu، جرم اتمی میانگین عنصر هیدروژن برابر با ۱٫۰۰۸‎ amu، جرم اتمی میانگین عنصر نیتروژن برابر با ۱۴٫۰۰۷‎ amu و جر اتمی اکسیژن نیز برابر با ۱۵٫۹۹۹‎ amu است.
  • عدد اتمی میانگین را در تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها ضرب می‌کنیم. این کار را به‌صورت زیر انجام‌ می‌دهیم.

$$19times12.01=228.2\; amu$$

$$19times1.01=19.15\; amu$$

$$7times14.01=98.05\; amu$$

$$59times16=943.96\; amu$$

  • در مرحله نهایی مجموع اعداد اتمی را با یکدیگر جمع می‌کنیم.

$$228.2+19.15+98.05+96=441.4\; amu$$

محاسبه جرم مولکولی فولیک اسید

مثال بیست و هشتم:

مولکول مورد بررسی در این مثال دارویی است که به‌عنوان ضدقارچ کاربرد دارد. فرمول شیمیایی آن را می‌توان به‌صورت $$C_{13}H_{12}F_2N_6O$$ نشان داد.

  • این مولکول از پنج عنصر کربن، هیدروژن، نیتروژن، فلوئور و اکسیژن تشکیل شده است. باید تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها را بدانیم. این کار را می‌توانیم هم با توجه به فرمول شیمیایی مولکول که در بالا آورده شده است، هم از روی تصویر ساختار آن که در پایین آمده است، انجام دهیم. متوجه می‌شویم که تعداد اتم‌های عنصر کربن ۱۳ عدد، تعداد اتم‌های عنصر هیدروژن برابر با ۱۲، تعداد اتم‌های عنصر نیتروژن ۶ عدد، تعداد اتم‌های عنصر فلوئور ۲ عدد و تعداد اتم‌های عنصر اکسیژن برابر با ۱ است.
  • با مراجعه به جدول تناوبی جرم اتمی میانگین این عنصرها را پیدا می‌کنیم. برای جلوگیری از تکرار آن‌ها را اینجا نمی‌آوریم اما در جدول پیش رو آورده شده‌اند.
  • عدد اتمی میانگین را در تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها ضرب می‌کنیم. این کار را به‌صورت زیر انجام‌ می‌دهیم.

$$13times12.01=156.14\; amu$$

$$12times1.01=12.09\; amu$$

$$2times19=38\; amu$$

$$6times14.01=84.04\; amu$$

$$1times16=16\; amu$$

  • در مرحله نهایی مجموع اعداد اتمی به دست آمده را با یکدیگر جمع می‌کنیم.

$$156.14+12.09+38+84.04+16=306.27\; amu$$

محاسبه جرم مولکولی فلوکلونازول

مثال بیست و نهم:

مولکول مورد بررسی در این مثال دارویی است که در درمان بیماری دیابت مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرمول شیمیایی آن را می‌توان به‌صورت $$C_{23}H_{28}ClN_3O_5S$$ نشان داد.

  • این مولکول دارای ۲۳ اتم عنصر کربن، ۲۸ اتم عنصر هیدروژن، ۱ اتم عنصر کلر، ۳ اتم عنصر نیتروژن، ۵ اتم عنصر اکسیژن و ۱ اتم عنصر گوگرد است.
  • با مراجعه به جدول تناوبی جرم اتمی میانگین این عنصرها را پیدا می‌کنیم.
  • عدد اتمی میانگین را در تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها ضرب می‌کنیم. این کار را به‌صورت زیر انجام‌ می‌دهیم.

$$23times12.01=276.25\; amu$$

$$28times1.01=28.22\; amu$$

$$1times35.45=35.45\; amu$$

$$3times14.01=42.02\; amu$$

$$5times16=80\; amu$$

$$1times32.06=32.06\; amu$$

  • در مرحله نهایی مجموع اعداد اتمی به دست آمده را با یکدیگر جمع می‌کنیم.

$$276.25+28.22+35.45+42.02+80+32.06=494\; amu$$

محاسبه جرم مولکولی داروی گلیبوراید

مثال سی‌ام:

مولکول مورد بررسی در این مثال دارویی ضداحتقان است که برای تسکین تنگی نفس استفاده می‌شود. فرمول شیمیایی آن را می‌توان به‌صورت $$C_{10}H_{15}NO$$ نشان داد.

  • این مولکول دارای ۱۰ اتم عنصر کربن، ۱۵ اتم عنصر هیدروژن، ۱ اتم عنصر نیتروژن و ۱ اتم عنصر اکسیژن است.
  • با مراجعه به جدول تناوبی جرم اتمی میانگین این عنصرها را پیدا می‌کنیم.
  • عدد اتمی میانگین را در تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها، به‌صورت زیر، ضرب می‌کنیم.

$$10times12.01=120.11\; amu$$

$$15times1.01=15.12\; amu$$

$$1times14.01=14.01\; amu$$

$$1times16=16\; amu$$

  • در مرحله نهایی مجموع اعداد اتمی به دست آمده را با یکدیگر جمع می‌کنیم.

$$120.11+15.12+14.01+16=165.23\; amu$$

محاسبه جرم مولکولی افدرین

مثال سی و یکم:

مولکول مورد بررسی در این مثال داروی ضدافسردگی با فرمول شیمیایی $$C_{13}H_{18}ClNO$$ نشان داد.

  • این مولکول دارای ۱۳ اتم عنصر کربن، ۱۸ اتم عنصر هیدروژن، ۱ اتم عنصر کلر، ۱ اتم عنصر نیتروژن و ۱ اتم عنصر اکسیژن است.
  • با مراجعه به جدول تناوبی جرم اتمی میانگین این عنصرها را پیدا می‌کنیم.
  • عدد اتمی میانگین را در تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها، به‌صورت زیر، ضرب می‌کنیم.

$$13times12.01=156.14\; amu$$

$$18times1.01=18.14\; amu$$

$$1times35.45=35.45\; amu$$

$$1times14.01=14.01\; amu$$

$$1times16=16\; amu$$

  • در مرحله نهایی مجموع اعداد اتمی به دست آمده را با یکدیگر جمع می‌کنیم.

$$156.14+18.14+35.45+14.01+16=239.74\; amu$$

محاسبه جرم مولکولی داروی بوپروپیون

مثال سی و دوم:

مولکول مورد بررسی در این مثال دارویی ضدسرفه با فرمول شیمیایی $$C_{18}H_{25}NO$$ نشان داد.

  • این مولکول دارای ۱۸ اتم عنصر کربن، ۲۵ اتم عنصر هیدروژن، ۱ اتم عنصر نیتروژن و ۱ اتم عنصر اکسیژن است.
  • با مراجعه به جدول تناوبی جرم اتمی میانگین این عنصرها را پیدا می‌کنیم.
  • عدد اتمی میانگین را در تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها، به‌صورت زیر، ضرب می‌کنیم.

$$18times12.01=216.19\; amu$$

$$25times1.01=25.20\; amu$$

$$1times14.01=14.01\; amu$$

$$1times16=16\; amu$$

  • در مرحله نهایی مجموع اعداد اتمی به دست آمده را با یکدیگر جمع می‌کنیم.

$$216.19+25.2+14.01+16=271.4\; amu$$

محاسبه جرم مولکولی دکسترومتورفان

مثال سی و سوم:

در مثال چهارم سراغ آمینواسید والین با فرمول شیمیایی $$C_5H_{11}NO_2$$ می‌رویم.

  • این مولکول دارای چهار عنصر هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن و کربن است. باید تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها را بدانیم. این کار را می‌توانیم هم با توجه به فرمول شیمیایی مولکول هم از روی تصویر ساختار آن انجام دهیم. متوجه می‌شویم که تعداد اتم‌های عنصر کربن ۵ عدد، تعداد اتم‌های عنصر هیدروژن برابر با ۱۱، تعداد اتم‌های نیتروژن برابر با ۱ و تعداد اتم‌های اکسیژن برابر با ۲ است.
  • با مراجعه به جدول تناوبی جرم اتمی میانگین عنصر هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن و کربن را پیدا می‌کنیم. جرم اتمی عنصر هیدروژن برابر با ۱٫۰۰۸‎ amu، جرم اتمی میانگین عنصر کربن برابر با ۱۲٫۰۱۱‎ amu، جرم اتمی میانگین نیتروژن برابر با ۱۴٫۰۰۷‎ amu و جرم اتمی میانگین اکسیژن برابر با ۱۵٫۹۹۹‎ amu است.
  • عدد اتمی میانگین را در تعداد اتم‌های هر کدام از این سه عنصر ضرب می‌کنیم. این کار را به‌صورت زیر انجام‌ می‌دهیم.

$$2times12.01=24.02\; amu$$

$$3times1.01=3.02\; amu$$

$$1times35.45=35.45\; amu$$

  • در مرحله نهایی مجموع اعداد اتمی را با یکدیگر جمع می‌کنیم.

$$24.02+3.02+35.45=62.50\; amu$$

محاسبه جرم مولکولی والین

مثال سی و چهارم:

در این مثال سراغ مولکول کلرواتان با فرمول شیمیایی $$C_2H_3Cl$$ می‌رویم.

  • این مولکول دارای سه عنصر هیدروژن، کلر و کربن است. باید تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها را بدانیم. این کار را می‌توانیم هم با توجه به فرمول شیمیایی مولکول هم از روی تصویر ساختار آن انجام دهیم. متوجه می‌شویم که تعداد اتم‌های عنصر کربن ۲ عدد، تعداد اتم‌های عنصر هیدروژن برابر با ۳ و تعداد اتم‌های کلر برابر با ۱ است.
  • با مراجعه به جدول تناوبی جرم اتمی میانگین این عنصرها را پیدا می‌کنیم. جرم اتمی عنصر هیدروژن برابر با ۱٫۰۰۸‎ amu، جرم اتمی میانگین عنصر کربن برابر با ۱۲٫۰۱۱‎ amu و جرم اتمی میانگین کلر برابر با ۳۵٫۴۵‎ amu است.
  • عدد اتمی میانگین را در تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها ضرب می‌کنیم. این کار را به‌صورت زیر انجام‌ می‌دهیم.

$$12.011times5=60.05\; amu$$

$$1.008times8=8.064\; amu$$

$$14.01times1=14.01\; amu$$

$$16times2=32\; amu$$

  • در مرحله نهایی مجموع اعداد اتمی را با یکدیگر جمع می‌کنیم.

$$32+14.01+11.09+60.05=117.15\; amu$$

محاسبه جرم مولکولی کلرواتان

مثال سی و پنجم:

در این مثال می‌خواهیم سراغ مولکول نقره فسفات با فرمول شیمیایی $$Ag_3PO_4$$ برویم.

  • این مولکول که جامدی یونی است، دارای سه عنصر اکسیژن، نقره و فسفر است. باید تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها را بدانیم. این کار را می‌توانیم هم با توجه به فرمول شیمیایی مولکول هم از روی تصویر ساختار آن انجام دهیم. متوجه می‌شویم که تعداد اتم‌های عنصر فسفر ۱ عدد، تعداد اتم‌های عنصر نقره برابر با ۳ و تعداد اتم‌های اکسیژن برابر با ۴ است.
  • با مراجعه به جدول تناوبی جرم اتمی میانگین این عنصرها را پیدا می‌کنیم. جرم اتمی عنصر اکسیژن برابر با ۱۵٫۹۹۹‎ amu، جرم اتمی میانگین عنصر فسفر برابر با ۳۰٫۹۷۳‎ amu و جرم اتمی میانگین نقره برابر با ۱۰۷٫۸۶۸‎ amu است.
  • عدد اتمی میانگین را در تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها ضرب می‌کنیم. این کار را به‌صورت زیر انجام‌ می‌دهیم.

$$15.999times4=63.996\; amu$$

$$30.973times1=30.973\; amu$$

$$107.868times3=323.604\; amu$$

  • در مرحله نهایی مجموع اعداد اتمی را با یکدیگر جمع می‌کنیم.

$$63.996+30.973+323.604=418.573\; amu$$

محاسبه جرم مولکولی نقره فسفات

مثال سی و ششم:

در این مثال می‌خواهیم سراغ مولکول روی هیدروکسید با فرمول شیمیایی $$Zn(OH)_2 $$ برویم.

  • روی هیدورکسید دارای سه عنصر روی، اکسیژن و هیدروژن است. باید تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها را بدانیم. این کار را می‌توانیم هم با توجه به فرمول شیمیایی مولکول هم از روی تصویر ساختار آن که در پایین آمده است، انجام دهیم. متوجه می‌شویم که تعداد اتم‌های عنصر روی ۱ عدد، تعداد اتم‌های عنصر هیدروژن برابر با ۲ و تعداد اتم‌های اکسیژن نیز برابر با ۲ است.
  • با مراجعه به جدول تناوبی جرم اتمی میانگین این عنصرها را پیدا می‌کنیم. جرم اتمی عنصر اکسیژن برابر با ۱۵٫۹۹۹‎ amu، جرم اتمی میانگین عنصر روی برابر با ۶۵٫۳۹‎ amu و جرم اتمی میانگین هیدروژن برابر با ۱٫۰۰۸‎ amu است.
  • عدد اتمی میانگین را در تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها ضرب می‌کنیم. این کار را به‌صورت زیر انجام‌ می‌دهیم.

$$15.999times2=32\; amu$$

$$65.39times1=65.39\; amu$$

$$1times1.008=2.02\; amu$$

  • در مرحله نهایی مجموع اعداد اتمی را با یکدیگر جمع می‌کنیم.

$$65.39+32+2.02=99.4\; amu$$

محاسبه جرم مولکولی روی هیدروکسید

مثال سی و هفتم:

در این مثال می‌خواهیم سراغ سدیم پتاسیم تارتارات با فرمول شیمیایی $$NaKC_4H_4O_6$$ برویم.

  • سدیم پتاسیم تارتارات دارای پنج عنصر سدیم، پتاسیم، اکسیژن، هیدروژن و کربن است. باید تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها را بدانیم. این کار را می‌توانیم هم با توجه به فرمول شیمیایی مولکول هم از روی تصویر ساختار آن که در پایین آمده است، انجام دهیم. متوجه می‌شویم که تعداد اتم‌های عنصر سدیم ۱ عدد، تعداد اتم‌های عنصر هیدروژن برابر با ۴، تعداد اتم‌های عنصر پتاسیم برابر با ۱، تعداد اتم‌هاب عنصر کربن برابر با ۴ و تعداد اتم‌های اکسیژن نیز برابر با ۶ است.
  • با مراجعه به جدول تناوبی جرم اتمی میانگین این عنصرها را پیدا می‌کنیم. جرم اتمی عنصر اکسیژن برابر با ۱۵٫۹۹۹‎ amu، جرم اتمی میانگین عنصر پتاسیم برابر با ۳۹/۱‎ amu، جرم اتمی میانگین عنصر کربن برابر با ۱۲‎ amu، جرم اتمی عنصر سدیم برابر با ۲۲٫۹۹‎ amu و جرم اتمی میانگین هیدروژن برابر با ۱٫۰۰۸‎ amu است.
  • عدد اتمی میانگین را در تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها ضرب می‌کنیم. این کار را به‌صورت زیر انجام‌ می‌دهیم.

$$15.999times2=32\; amu$$

$$1times39.1=39.1\; amu$$

$$4times12=48\; amu$$

$$4times1.01=4.03\; amu$$

$$6times16=96\; amu$$

  • در مرحله نهایی مجموع اعداد اتمی را با یکدیگر جمع می‌کنیم.

$$22.99+39+48+3+96=210.16\; amu$$

محاسبه جرم مولکولی سدیم پتاسیم تارتارات

مثال سی و هشتم:

در این مثال می‌خواهیم سراغ مولکول استرانسیوم سولفات با فرمول شیمیایی $$SrSO_4$$ برویم.

  • استرانسیوم سولفات دارای سه عنصر استرانسیوم، گوگرد و اکسیژن است. باید تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها را بدانیم. این کار را می‌توانیم هم با توجه به فرمول شیمیایی مولکول هم از روی تصویر ساختار آن که در پایین آمده است، انجام دهیم. متوجه می‌شویم که تعداد اتم‌های عنصر استرانسیوم ۱ عدد، تعداد اتم‌های عنصر گوگرد برابر با ۱ و تعداد اتم‌های اکسیژن نیز برابر با ۴ است.
  • با مراجعه به جدول تناوبی جرم اتمی میانگین این عنصرها را پیدا می‌کنیم. جرم اتمی عنصر اکسیژن برابر با ۱۵٫۹۹۹‎ amu، جرم اتمی میانگین عنصر استرانسیوم برابر با ۸۷٫۶۲‎ amu و جرم اتمی میانگین عنصر گوگرد برابر با ۳۲٫۰۶‎ amu ست.
  • عدد اتمی میانگین را در تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها ضرب می‌کنیم. این کار را به‌صورت زیر انجام‌ می‌دهیم.

$$$$87.62times1=87.62; amu$$$$

$$$$32.06times1=32.06; amu$$$$

$$4times12=48\; amu$$

  • در مرحله نهایی مجموع اعداد اتمی را با یکدیگر جمع می‌کنیم.

$$87.62+32.06+64=183.68\; amu$$

محاسبه جرم مولکولی استرانسیوم سولفات

مثال سی و نهم:

در این مثال می‌خواهیم سراغ مولکول لیتیم برمید با فرمول شیمیایی $$SrSO_4$$ برویم.

  • این مولکول تنها از دو عنصر لیتیم و برم تشکیل شده است. باید تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها را بدانیم. این کار را می‌توانیم هم با توجه به فرمول شیمیایی مولکول هم از روی تصویر ساختار آن که در پایین آمده است، انجام دهیم. متوجه می‌شویم که تعداد اتم‌های عنصر لیتیم ۱ عدد و تعداد اتم‌های عنصر برم نیز برابر با ۱ است.
  • با مراجعه به جدول تناوبی جرم اتمی میانگین این عنصرها را پیدا می‌کنیم. جرم اتمی عنصر لیتیم برابر با ۶٫۹۴‎ amu و جرم اتمی میانگین عنصر برم برابر با ۷۹٫۹‎ amu ست.
  • عدد اتمی میانگین را در تعداد اتم‌های هر کدام از عنصرها ضرب می‌کنیم. این کار را به‌صورت زیر انجام‌ می‌دهیم.

$$6.94times1=6.94\; amu$$

$$79.9times1=79.9\; amu$$

  • در مرحله نهایی مجموع اعداد اتمی را با یکدیگر جمع می‌کنیم.

$$6.94+79.9=86.85\; amu$$

محاسبه جرم مولکولی لیتیم برمید

تمرین محاسبه جرم مولکولی

در ادامه می‌توانید تمرین‌هایی را مشاهده کنید که درک شما را از این موضوع مورد بررسی قرار می‌دهند.

تمرین اول

جرم مولکولی ساختار با فرمول $$C_6H_9N_3O_3$$ در کدام گزینه به‌صورت صحیح آورده شده است؟

۱۸۰ گرم بر مول

۲۴۶ گرم بر مول

۱۷۱٫۱۵ گرم بر مول

۶۸ گرم بر مول

شرح پاسخ

ابتدا باید تعداد اتم‌های موجود از هر عنصر را مشخص کنیم. این ساختار مربوط به داروی مترونیدازول و دارای ۶ اتم کربن، ۹ اتم هیدروژن، ۳ اتم اکسیژن و ۳ اتم نیتروژن است.

  • جرم اتمی عنصر کربن: ۱۲٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر هیدروژن: ۱٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر اکسیژن: ۱۶‎ amu
  • جرم اتمی عنصر نیتروژن: ۱۴٫۰۱‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$C_6H_9N_3O_3= 6×12.01 + 9× 1.01+3\times16+4\times14.01$$

بنابراین جرم مولکولی این مولکول حدودا برابر با ۱۷۱٫۱۵‎ amu است.

 

تمرین دوم

مولکول زیر مربوط به داروی آنتی‌بیوتیک داکسی سایکلین است. با توجه به ساختار، گزینه‌ای که جرم مولکولی را درست بیان کرده است، انتخاب کنید.

محاسبه جرم مولکولی داکسی سایکلین

۲۰۰ گرم بر مول

۱۵۸٫۹۸ گرم بر مول

۳۰۰ گرم بر مول

۴۴۴٫۴۳ گرم بر مول

شرح پاسخ

ابتدا باید تعداد اتم‌های موجود از هر عنصر را مشخص کنیم. این ساختار دارای ۲۲ اتم کربن، ۲۴ اتم هیدروژن، ۸ اتم اکسیژن و ۲ اتم نیتروژن است.

  • جرم اتمی عنصر کربن: ۱۲٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر هیدروژن: ۱٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر اکسیژن: ۱۶‎ amu
  • جرم اتمی عنصر نیتروژن: ۱۴٫۰۱‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$C_{22}H_{24}N_2O_8= 22×12.01 +24× 1.01+8\times16+2\times14.01$$

بنابراین جرم مولکولی این مولکول حدودا برابر با ۴۴۴٫۴۳‎ amu است.

 

تمرین سوم

ساختار زیر را که مربوط به داروی فاموتیدین است مشاهده کنید و جرم مولکولی آن را محاسبه کنید.

محاسبه جرم مولکولی فاموتیدین

۳۳۷٫۴۴ گرم بر مول

۲۹۰ گرم بر مول

۱۸۰ گرم بر مول

۵۷۸ گرم بر مول

شرح پاسخ

ابتدا باید تعداد اتم‌های موجود از هر عنصر را مشخص کنیم. این ساختار دارای ۸ اتم کربن، ۱۵ اتم هیدروژن، ۲ اتم اکسیژن، ۳ اتم گوگرد و ۷ اتم نیتروژن است.

  • جرم اتمی عنصر کربن: ۱۲٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر هیدروژن: ۱٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر اکسیژن: ۱۶‎ amu
  • جرم اتمی عنصر نیتروژن: ۱۴٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر گوگرد: ۳۲٫۰۶‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$C_8H_{15}N_7O_2S_3=8×12.01 +15× 1.01+2\times16+7\times14.01+3\times32.06$$

بنابراین جرم مولکولی این مولکول حدودا برابر با ۳۳۷٫۴۴‎ amu است.

 

تمرین چهارم

ساختار زیر با فرمول شیمیایی $$C_{20}H_{25}ClN_2O_5$$ مربوط به داروی آملودیپین است. با توجه به اتم‌های حاضر در آن، جرم مولکولی آن را محاسبه کنید.

محاسبه جرم مولکولی آملودیپین

۵۹۲ گرم بر مول

۴۰۸٫۸۷ گرم بر مول

۱۹۴٫۴۵ گرم بر مول

۳۶۹ گرم بر مول

شرح پاسخ

ابتدا باید تعداد اتم‌های موجود از هر عنصر را در ساختار مشخص کنیم. این ساختار دارای ۲۰ اتم کربن، ۲۵ اتم هیدروژن، ۵ اتم اکسیژن، ۱ اتم کلر و ۲ اتم نیتروژن است.

  • جرم اتمی عنصر کربن: ۱۲٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر هیدروژن: ۱٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر اکسیژن: ۱۶‎ amu
  • جرم اتمی عنصر نیتروژن: ۱۴٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر کلر: ۳۵٫۴۵‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$C_{20}H_{25}ClN_2O_5=20×12.01 +25× 1.01+5\times16+2\times14.01+1\times35.45$$

بنابراین جرم مولکولی این مولکول حدودا برابر با ۴۰۸٫۸۷‎ amu است.

 

تمرین پنجم

ساختار زیر مربوط به داروی پانتوپرازول است. با توجه به ساختار تصویر، جرم مولکولی آن را محاسبه کنید.

محاسبه جرم مولکولی پانتوپرازول

۴۵۰ گرم بر مول

۳۸۳٫۳۷ گرم بر مول

۲۹۰ گرم بر مول

۵۷۶٫۰۹ گرم بر مول

شرح پاسخ

ابتدا باید تعداد اتم‌های موجود از هر عنصر را در ساختار مشخص کنیم. این ساختار دارای ۱۶ اتم کربن، ۱۵ اتم هیدروژن، ۴ اتم اکسیژن، ۲ اتم فلوئور، ۱ اتم گوگرد و ۳ اتم نیتروژن است.

  • جرم اتمی عنصر کربن: ۱۲٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر هیدروژن: ۱٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر اکسیژن: ۱۶‎ amu
  • جرم اتمی عنصر نیتروژن: ۱۴٫۰۱‎ amu
  • جرم اتمی عنصر فلوئور: ۱۹‎ amu
  • جرم اتمی عنصر گوگرد: ۳۲٫۰۶‎ amu

با کمک روش زیر می‌توان جمع جرم اتم‌ها را به دست آورد.

$$C_{16}H_{15}F_2N_3O_4S=16×12.01 +15× 1.01+2\times19+3\times14.01+4\times16+1\times32.06$$

بنابراین جرم مولکولی این مولکول حدودا برابر با ۳۸۳٫۳۷‎ amu است.

 

تمرین ششم

با توجه به سوال‌های قبلی، جرم مولکولی ساختار تصویر زیر در کدام گزینه به‌صورت درست آورده شده است؟

محاسبه جرم مولکولی گلیسرول

۹۲٫۰۹۴ گرم بر مول

۵۴ گرم بر مول

۱۱۷٫۳۴ گرم بر مول

۸۹٫۰۲۲ گرم بر مول

 

تمرین هفتم

ساختار زیر مربوط به دارویی به نام تترابنازین است که در درمان بیماری حرکتی هانتینگتون به کار گرفته می‌شود. جرم مولکولی آن را محاسبه کنید.

۴۵۶٫۴۴ گرم بر مول

۱۲۶٫۴۵ گرم بر مول

۳۱۷٫۴۲۹ گرم بر مول

۳۳۰٫۰۹ گرم بر مول

 

تمرین هشتم

دومپریدون دارویی است که به عنوان ضد تهوع تجویز می‌شود. با توجه به ساختار آن، جرم مولکولی را محاسبه کنید.

محاسبه جرم مولکولی دومپریدون

۵۶۷٫۳۳ گرم بر مول

۴۲۵٫۹۱۱ گرم بر مول

۵۱۰ گرم بر مول

۴۵۶٫۸۷ گرم بر مول

 

تمرین نهم

کدام یک از مولکول‌های زیر دارای جرم مولکولی برابر با ۱۴۸٫۳۱۳ گرم بر مول است؟

$$Mg(NO_3)_2 $$

$$C_3H_6O_3$$

$$Cu_2Cl_2$$

$$XeF_2$$

 

تمرین دهم

جرم مولکولی کدام یک از ترکیب‌های زیر برابر با ۲۳۳٫۳۸ گرم بر مول است؟

$$SO_2$$

$$Na_2SO_4$$

$$Na_2Cr_2O_7$$

$$TiO_2$$

 

تمرین یازدهم

جرم اتمی عنصر بریلیوم چقدر است؟

۹‎ amu

۱۰‎ amu

۱۱‎ amu

۱۲‎ amu

 

تمرین دوازدهم

جرم اتمی عنصر بور در کدام گزینه به‌صورت صحیح آورده شده است؟

۹٫۸‎ amu

۱۰٫۸‎ amu

۱۱٫۸‎ amu

۱۲٫۸‎ amu

 

تمرین سیزدهم

مولکول زیر مربوط به داروی کوئتیاپین است که در درمان بیماری‌هایی از جمله شیزوفرنی، اختلال دوقطبی و افسردگی کاربرد دارد. با توجه به تصویر زیر، جرم مولکولی آن را محاسبه کنید.

۴۵۳٫۸۷ گرم بر مول

۳۳۳٫۷۶ گرم بر مول

۳۸۳٫۵۱ گرم بر مول

۳۸۷٫۰۹ گرم بر مول

 

تمرین چهاردهم

جرم مولکولی برابر با ۳۱۶٫۴۲ گرم بر مول مربوط به کدام یک از داروهای زیر است؟

تیمولول با فرمول مولکولی $$C_{13}H_{24}N_4O_3S$$

تریلپتال با فرمول مولکولی $$C_{15}H_{12}N_2O_2$$

نبیولول با فرمول مولکولی $$C_{22}H_{25}F_2NO_4$$

آیدوکسیوریدین با فرمول مولکولی $$C_9H_{11}IN_2O_5$$

 

تمرین پانزدهم

کدام گزینه دارای جرم مولکولی برابر با ۴۱۸٫۵۸ گرم بر مول است؟

$$K_2SO_4$$

$$KBr$$

$$Ag_3PO_4$$

$$C_{12}H_{22}O_{11}$$

 

تمرین شانزدهم

جرم مولکولی ترکیب زیر در کدام گزینه به‌صورت صحیح آورده شده است؟

محاسبه جرم مولکولی یوهیمبین

۳۵۴٫۴۵ گرم بر مول

۴۳۱٫۲۳ گرم بر مول

۳۳۰٫۵۴ گرم بر مول

۲۳۴٫۴۳ گرم بر مول

 

تمرین هفدهم

به ساختار موجود در تصویر زیر توجه کنید و گزینه‌ای که جرم مولکولی آن را صحیح نشان می‌دهد، انتخاب کنید.

محاسبه جرم مولکولی

۴۳۰٫۵۴۱ گرم بر مول

۵۳۴/۳۰۸ گرم بر مول

۳۵۷٫۴۳ گرم بر مول

۲۵۰٫۶۷ گرم بر مول

 

تمرین هجدهم

جرم مولکولی برابر با ۱۵۸٫۰۳۴ مربوط به ترکیب با کدام فرمول شیمیایی زیر است؟

$$HClO_4 $$

$$KMnO_4$$

$$PCl_5$$

$$KCN$$

 

تمرین نوزدهم

جرم مولکولی ترکیب با فرمول شیمیایی $$KH_2PO_4 $$ را محاسبه کنید.

۲۱۰٫۴۳ گرم بر مول

۱۳۶٫۰۸۴ گرم بر مول

۱۰۰ گرم بر مول

۱۹۵٫۰۸۷ گرم بر مول

 

تمرین بیستم

جرم مولکولی ترکیب زیر را محاسبه کنید.

محاسبه جرم مولکولی کلونیدین

۲۳۹٫۴۳ گرم بر مول

۲۳۰٫۰۹ گرم بر مول

۳۴۲ گرم بر مول

۵۴۶ گرم بر مول

 

تمرین بیست و یکم

با توجه به ساختار زیر که مربوط به داروی دیکلوفناک است، جرم مولکولی در کدام گزینه به‌صورت صحیح آورده شده است؟

محاسبه جرم مولکولی دیکلوفناک

۲۶۵٫۷۶ گرم بر مول

۲۹۶٫۱۵ گرم بر مول

۲۸۷٫۳۴ گرم بر مول

۳۰۵ گرم بر مول

 

سوالات متدوال

در این بخش می‌خواهیم به تعدادی از مهم‌ترین سوال‌هایی که پیرامون موضوع جرم مولکولی وجود دارد،‌ پاسخ دهیم.

با افزایش جرم مولکولی، نقطه ذوب و نقطه جوش چه تغییری می‌ کند ؟

افزایش جرم مولکولی، باعث افزایش نقطه ذوب و نقطه جوش می‌شود.

جرم مولکولی یک ترکیب چگونه محاسبه می‌ شود ؟

برای محاسبه جرم مولکولی، جرم اتمی هر عنصر موجود در ساختار را در تعداد اتم‌ها ضرب می‌کنیم. با جمع تمام عنصرها، جرم مولکولی به دست می‌آید.

واحد جرم مولکولی چیست ؟

برای بیان جرم مولکولی از واحد گرم بر مول (g/mol) یا amu استفاده می‌شود.

جمع بندی

در این مطلب در مورد چیستی جرم مولکولی صحبت کردیم و نحوه محاسبه آن را با ذکر مثال‌های متعددی فرا گرفتیم. در پایان، خواننده نحوه محاسبه جرم مولکولی هر ساختاری را،‌ چه ساده باشد چه پیچیده، خواهد داشت.

جدول جرم اتمی عنصرها

در جدول زیر جرم اتمی میانگین تعدادی از مهم‌ترین و رایج‌ترین عنصرهای جدول تناوبی عناصر را مشاهده می‌کنید.

نام عنصرعدد اتمینماد شیمیایی عنصرجرم اتمی (amu)
هیدروژن۱$$H$$۱٫۰۰۸
هلیوم۲$$He$$۴٫۰۰۲
لیتیوم۳$$Li$$۶٫۹۴
بریلیوم۴$$Be$$۹٫۰۱۲
بور۵$$B$$۱۰٫۸۱
کربن۶$$C$$۱۲٫۰۱۱
نیتروژن۷$$N$$۱۴٫۰۰۷
اکسیژن۸$$O$$۱۵٫۹۹۹
فلوئور۹$$F$$۱۸٫۹۹۸
نئون۱۰$$Ne$$۲۰٫۱۷۹
سدیم۱۱$$Na$$۲۲٫۹۸۹
منیزیم۱۲$$Mg$$۲۴٫۳۰۵
آلومینیوم۱۳$$Al$$۲۶٫۹۸۱
سیلیسیم۱۴$$Si$$۲۸٫۰۸۵
فسفر۱۵$$P$$۳۰٫۹۷۳
گوگرد۱۶$$S$$۳۲٫۰۶
کلر۱۷$$Cl$$۳۵٫۴۵
آرگون۱۸$$Ar$$۳۹٫۹۴۸
پتاسیم۱۹$$Pd$$۳۹٫۰۹۸
کلسیم۲۰$$Ca$$۴۰٫۰۷۸
اسکاندیوم۲۱$$Sc$$۴۴٫۹۵۵
تیتانیوم۲۲$$Ti$$۴۷٫۸۶۷
وانادیوم۲۳$$V$$۵۰٫۹۴۱
کروم۲۴$$Cr$$۵۱٫۹۹۶
منگنز۲۵$$Mn$$۵۴٫۹۳۸
آهن۲۶$$Fe$$۵۵٫۸۴۵
کبالت۲۷$$Co$$۵۸٫۹۳۳
نیکل۲۸$$Ni$$۵۸٫۶۹۳
مس۲۹$$Cu$$۶۳٫۵۴۶
روی۳۰$$Zn$$۶۵٫۳۸
گالیوم۳۱$$Ga$$۶۹٫۷۲۳
ژرمانیوم۳۲$$Ge$$۷۲٫۶۳۰
آرسنیک۳۳$$As$$۷۴٫۹۲۱
سلنیوم۳۴$$Se$$۷۸٫۹۷۱
برم۳۵$$Br$$۷۹٫۹۰۴
کریپتون۳۶$$Kr$$۸۳٫۷۹۸
روبیدیوم۳۷$$Rb$$۸۵٫۴۶۷
استرانسیوم۳۸$$Sr$$۸۷٫۶۲
ایتریوم۳۹$$Y$$۸۸٫۹۰۵
زیرکونیوم۴۰$$Zr$$۹۱٫۲۲۴
نیوبیوم۴۱$$Nb$$۹۲٫۹۰۶
مولیبدن۴۲$$Mo$$۹۵٫۹۵
تکنسیم۴۳$$Tc$$۹۸
روتنیوم۴۴$$Ru$$۱۰۱٫۰۷
رودیوم۴۵$$Rh$$۱۰۲٫۹۰۵
پالادیوم۴۶$$Pd$$۱۰۶٫۴۲
نقره۴۷$$Ag$$۱۰۷٫۸۶۸
کادمیوم۴۸$$Cd$$۱۱۲٫۴۱۴
ایندیوم۴۹$$In$$۱۱۴٫۸۱۸
قلع۵۰$$Sn$$۱۱۸٫۷۱۰
آنتیموان۵۱$$Sb$$۱۲۱٫۷۶۰
تلوریوم۵۲$$Te$$۱۲۷٫۶۰
ید۵۳$$I$$۱۲۶٫۹۰۴
زنون۵۴$$Xe$$۱۳۱٫۲۹۳
سزیم۵۵$$Sc$$۱۳۲٫۹۰۵
باریوم۵۶$$Ba$$۱۳۷٫۳۲۷
لانتانیوم۵۷$$La$$۱۳۸٫۹۰۵
سریم۵۸$$Ce$$۱۴۰٫۱۱۶
پراسئودیمیوم۵۹$$\Pr$$۱۴۰٫۹۰۷
نئودمیوم۶۰$$Nd$$۱۴۴٫۲۴۲
پرومتیوم۶۱$$Pm$$۱۴۵
ساماریم۶۲$$Sm$$۱۵۰٫۳۶
یوروپیم۶۳$$Eu$$۱۵۱٫۹۶۴
گادولینیم۶۴$$Gd$$۱۵۷٫۲۵
تربیوم۶۵$$Tb$$۱۵۸٫۹۲۵
دیسپروزیم۶۶$$Dy$$۱۶۲٫۵۰۰
هولمیوم۶۷$$Ho$$۱۶۴٫۹۳۰
اربیوم۶۸$$Er$$۱۶۷٫۲۵۹
تولیوم۶۹$$Tm$$۱۶۸٫۹۳۴
ایتربیم۷۰$$Yb$$۱۷۳٫۰۵۴
لوتتیم۷۱$$Lu$$۱۷۴٫۹۶۶
هافنیم۷۲$$Hf$$۱۷۸٫۴۹
تانتال۷۳$$Ta$$۱۸۰٫۹۴۷
تنگستن۷۴$$W$$۱۸۳٫۸۴
رنیوم۷۵$$Re$$۱۸۶٫۲۰۷
اسمیم۷۶$$Os$$۱۹۰٫۲۳
ایریدیم۷۷$$Ir$$۱۹۲٫۲۱۷
پلاتین۷۸$$Pt$$۱۹۵٫۰۸۴
طلا۷۹$$Au$$۱۹۶٫۹۶۶
جیوه۸۰$$Hg$$۲۰۰٫۵۹۲
تالیم۸۱$$Ti$$۲۰۴٫۳۸
سرب۸۲$$Pb$$۲۰۷٫۲
بیسموت۸۳$$Bi$$۲۰۸٫۹۸۰
پولونیم۸۴$$Po$$۲۰۹
استاتین۸۵$$At$$۲۱۰
رادون۸۶$$Rn$$۲۲۲
فرانسیم۸۷$$Fr$$۲۲۳
رادیم۸۸$$Ra$$۲۲۶
اکتینیم۸۹$$Ac$$۲۲۷
توریم۹۰$$Th$$۲۳۲٫۰۳۷
پروتاکتینیم۹۱$$Pa$$۲۳۱٫۰۳۵
اورانیوم۹۲$$U$$۲۳۸٫۰۲۸
نپتونیوم۹۳$$Np$$۲۳۷
پلوتونیم۹۴$$Pu$$۲۴۴
امریسیوم۹۵$$Am$$۲۴۳
کوریم۹۶$$Cm$$۲۴۷
برکلیوم۹۷$$Bk$$۲۴۷
کالیفرنیوم۹۸$$Cf$$۲۵۱
اینشتینیوم۹۹$$Es$$۲۵۲
فرمیوم۱۰۰$$Fm$$۲۵۷
مندلیفیم۱۰۱$$Md$$۲۵۸
نوبلیوم۱۰۲$$No$$۲۵۹
لارنسیم۱۰۳$$Lr$$۲۶۶
رادرفوردیم۱۰۴$$Rf$$۲۶۷
دوبنیم۱۰۵$$Db$$۲۶۸
سیبورگیم۱۰۶$$Sg$$۲۶۹
بوریم۱۰۷$$Bh$$۲۷۰
هاسیم۱۰۸$$Hs$$۲۶۹
مایتنریم۱۰۹$$Mt$$۲۷۸
دارمشتادیوم۱۱۰$$Ds$$۲۸۱
رونتگنیم۱۱۱$$Rg$$۲۸۱
کوپرنیسیم۱۱۲$$Cn$$۲۸۵
نیهونیم۱۱۳$$َUut$$۲۸۶
فلروویم۱۱۴$$Fi$$۲۸۹
مسکوویم۱۱۵$$Uup$$۲۸۹
لیورموریوم۱۱۶$$Lv$$۲۹۳
تنسین۱۱۷$$Uus$$۲۹۴
اوگانسون۱۱۸$$Uuo$$۲۹۴

جدول جرم مولکولی مولکول‌ ها

برخی از ترکیبات در دنیای شیمی بسیار پرکاربرد و تکرارشونده هستند. در این بخش می‌خواهیم تعدادی از آن‌ها را با توجه به جرم مولکولی‌شان مورد بررسی قرار دهیم.

نام مولکولفرمول شیمیایی مولکولجرم مولکولی (g/mol)
استونیتریل$$C_2H_3N$$۴۱٫۰۵۳
استالدهید$$C_2H_{4O}$$۴۴٫۰۵۳
استات$$CH_3COO^– $$۵۹٫۰۴۴
استیک اسید$$CH_3COOH$$۶۰٫۰۵۲
استیلن$$C_2H_2$$۲۶٫۰۳۸
استون$$C_3H_{6O}$$۵۸٫۰۸
هوا۲۸٫۹۶۶
آلومینیوم نیترات$$Al(NO_3)_3 $$۲۱۲٫۹۹۴
آلومینیوم سولفات$$Al_2(SO_4)_3 $$۳۴۲٫۱۳۲
آلومینیوم کلرید$$AlCl_3$$۱۳۳٫۳۳
آلومینیوم هیدروکسید$$Al(OH)_3 $$۷۸
آلومینیوم اکسید$$Al_2O_3 $$۱۰۱٫۹۶
آمونیاک$$NH_3 $$۱۷٫۰۳۱
آمونیوم هیدروکسید$$NH_4OH $$۳۵٫۰۴۶
آسکوربیک اسید$$C_6H_8O_6 $$۱۷۶٫۱۲
بنزوئیک اسید$$C_7H_6O_2$$۱۲۲٫۱۲
بی‌کربنات$$CHO_3^– $$۶۱٫۰۱۶
بنزن$$C_6H_6 $$۷۸٫۱۱۴
برموتیمول آبی$$C_{27}H_{28}Br_2O_5S$$۶۲۴٫۳۸۴
بوتیریک اسید$$C_4H_8O_2$$۸۸٫۱۰۶
بوتان$$C_4H_{10} $$۵۸٫۱۲
باریم کربنات$$BaCO_3 $$۱۹۷٫۳۴
باریم کلرید$$BaCl_2$$۲۰۸٫۲۳
باریم سولفات$$BaSO_4$$۲۳۳٫۳۸
باریم هیدروکسید$$Ba(OH)_2 $$۱۷۱٫۳۴
کادمیم سولفات$$CdSO_4$$۲۰۸٫۴۷
کلسیم کاربید$$CaC_2$$۶۴٫۰۹۹
کلسیم کربنات$$CaCO_3 $$۱۰۰٫۰۸۶
کلسیم کلرید$$CaCl_2 $$۱۱۰٫۹۸
کلسیم هیدروکسید$$Ca(OH)_2 $$۷۴٫۰۹۲
کربن دی‌اکسید$$CO_2$$۴۴٫۰۱
کربن مونوکسید$$CO $$۲۸٫۰۱
کربن تتراکلرید$$CCl_4$$۱۵۳٫۸۲۲
کربونیک اسید$$H_2CO_3 $$۶۲٫۰۲۴
کلسیم فسفات$$Ca_3(PO_4)_2 $$۳۱۰٫۱۸
سلولز$$(C_6H_{10}O_5)_n $$۱۶۲٫۱۴۰
کلروفرم$$CHCl_3 $$۱۱۹٫۳۷
کرومات$$CrO_4^{2-}$$۱۱۵٫۹۹۲
کرومیک اسید$$H_2CrO_4$$۱۱۸٫۰۱
کرومیک اکسید$$Cr_2O_3$$۱۵۱٫۹۹۰
سیتریک اسید$$C_6H_8O_7 $$۱۹۲٫۱۲۳
مس(II) کلرید$$CuCl_2$$۱۳۴٫۴۵
مس هیدروکسید$$Cu(OH)_2 $$۹۷٫۵۶۱
سیانید$$CN^− $$۲۶٫۰۲
سیکلوهگزان$$C_6H_{12}$$۸۴٫۱۶۲
دی‌نیتروژن پنتاکسید$$N_2O_5$$۳۰٫۰۷
دی‌پتاسیم فسفات$$K_2HPO_4$$۱۷۶٫۲
دی‌نیتروژن مونوکسید$$N_2O$$۴۴٫۰۱۳
دی نیتروژن تری‌اکسید$$N_2O_3$$۷۶٫۰۱
دی‌متیل سولفوکسید$$C_2H_6OS$$۷۸٫۱۳
دی‌متیل سولفید$$(CH_3)S $$۶۲٫۱۳۶
دی‌اتیل اتر$$(C_2H_5)_2O $$۷۴٫۱۲۳
دی‌کلرو متان$$CH_2Cl_2 $$۸۴٫۹۳
پتاسیم دی کرومات$$K_2Cr_2O_7 $$۲۹۴٫۱۸۵
ادتا$$Na_2C_{10}H_{14}N_2O_8 $$۳۳۶٫۲۱
اتانول$$C_2H_5OH$$۴۶٫۰۶۹
اتیلن گلیکول$$(CH_2OH)_2 $$۶۲٫۰۶۸
اتیلن اکسید$$H_2COCH_2$$۴۴٫۰۵۳
فرمالدهید$$CH_2O $$۳۰٫۰۲۶
فرمیک اسید$$CH_2O_2 $$۴۶٫۰۳
فروکتوز$$C_6H_{12}O_6 $$۱۸۰٫۱۵۶
گلوکز$$C_6H_{12}O_6 $$۱۸۰٫۱۵۶
گلیسرین$$C_3H_8O_3$$۹۲٫۰۹
گلیسرول$$C_3H_8O_3$$۹۲٫۰۹۴
هگزامین$$C_6H_{12}N_4$$۱۴۰٫۱۸۶
هگزان$$C_6H_{14}$$۸۶٫۱۸
هیدرازین$$N_2H_4$$۳۲٫۰۴۶
هیدروبرمیک اسید$$HBr$$۸۰٫۹۱۲
هیدروکلریک اسید$$HCl $$۳۶٫۴۶
هیدروژن سیانید$$HCN $$۲۷٫۰۲۶
هیدروژن سولفات$$HSO_4^– $$۹۷٫۰۶۴
هیدروژن پراکسید$$H_2O_2$$۳۴٫۰۱۴
هیدروکینون$$C_6H_6O_2 $$۱۱۰٫۱۱
هیدروکسید$$OH^– $$۱۷٫۰۰۷
آهن اکسید$$Fe_2O_3 $$۱۵۹٫۶۸۷
آهن(II) سولفات$$FeSO_4 $$۱۵۱٫۹
آهن(III) سولفات$$Fe_2(SO_4)_3 $$۳۹۹٫۸۶
آهن(III) کلرید$$FeCl_3$$۱۶۲٫۲
آهن(III) نیترات$$Fe(NO_3)_3 $$۲۴۱٫۸۵۷
لاکتیک اسید$$C_{3}H_{6}O_{3}$$۹۰٫۰۷۸
لاکتوز$$C_{12}H_{22}O_{11}$$۳۴۲٫۲۹۷
ایزوبوتانول$$C_4H_{10}O$$۷۴٫۱۲۳
لیتیم هیدروکسید$$LiOH $$۲۳٫۹۵
سرب استات$$Pb(C_2H_3O_2)_2 $$۳۲۵٫۲۹
لیتیم برمید$$LiBr$$۸۶٫۸۴
لیتیم اکسید$$Li_2O$$۲۹٫۸۸
لیتیم کلرید$$LiCl$$۴۲٫۳۹
سرب یدید$$PbI_2$$۴۶۱٫۰۱
سرب(II) نیترات$$Pb(NO_3)_2 $$۳۳۱٫۲
منیزیم کلرید$$MgCl_2 $$۹۵٫۲۱
منیزیم هیدروکسید$$Mg(OH)_2 $$۵۸٫۳۱۹
منیزیم سولفات$$MgSO_4 $$۱۲۰٫۳۶
منیزیم سولفید$$MgS$$۵۶٫۳۸
منیزیم نیترات$$Mg(NO_3)_2 $$۱۴۸٫۳۱۳
منیزیم فسفات$$Mg_3(PO_4)_2 $$۲۶۲٫۸۵۵
منیزیم اکسید$$MgO$$۴۰٫۳۰۴
مالئیک اسید$$C_4H_4O_4 $$۱۱۶٫۰۷۲
مالونیک اسید$$C_3H_4O_4$$۱۰۴٫۰۶۱
منگنز دی‌اکسید$$MnO_2$$۸۶٫۹۳۶
منگنز(II) کلرید$$MnCl_2$$۱۲۵٫۸۴
منگنز(II) سولفات$$MnSO_4 $$۱۵۰٫۹۹
مالتوز$$C_{12}H_{22}O_{11} $$۳۴۲٫۲۹۷
مانیتول$$C_6H_{14}O_6$$۱۸۲٫۱۷۲
متان$$CH_4$$۱۶٫۰۴۳
متانول$$CH_3OH $$۳۲٫۰۴۲
متیل استات$$C_3H_6O_2$$۷۴٫۰۷۹
متیل اتیل کتون$$C_4H_8O$$۷۲٫۱۰۷
متیلن بلو$$C_{16}H_{18}ClN_3S$$۳۱۹٫۸۵
جیوه کلرید$$HgCl_2$$۲۷۱٫۵۲
جیوه(II) نیترات$$Hg(NO_3)_2 $$۳۲۴٫۶
جیوه(II) سولفات$$HgSO_4 $$۲۹۶٫۶۵
نیکوتین$$C_{10}H_{14}N_2$$۱۶۲٫۲۳۶
نیکل استات$$C_4H_8O_4Ni$$۱۷۸٫۷۹۷
نیکل کلرید$$NiCl_2$$۱۲۹٫۵۹
نیکل نیترات$$Ni(NO_3)_2 $$۱۸۲٫۷۰۱
نیکل سولفات$$NiSO_4$$۱۵۴٫۷۵
نیتریک اسید$$HNO_3 $$۶۳٫۰۱۲
نیتروژن دی‌اکسید$$NO_2 $$۴۶٫۰۰۶
نیتروژن مونوکسید$$NO $$۳۰٫۰۰۶
اگزالات$$C_2O_4^{2-}$$۸۸٫۰۱۸
اگزالیک اسید$$H_2C_2O_4$$۹۰٫۰۳۴
پرکلریک اسید$$HClO_4$$۱۰۰٫۴۵
پرمنگنات$$KMnO_4$$۱۵۸٫۰۳۴
فنول$$C_6H_6O $$۹۴٫۱۱۳
فنول فتالئين$$C_{20}H_{14}O_4$$۳۱۸٫۴۳
فنیل$$C_6H_5$$۷۷٫۱۰۶
فسفریک اسید$$H_3PO_4 $$۸۲
فسفر پنتااکسید$$PCl_5$$۲۰۸٫۲۴
فسفر تری‌یدید$$PI_3$$۴۱۱٫۶۸۷
فسفر تری‌کلرید$$PCl_3$$۱۳۷٫۳۳
پلی استایرن$$(C_8H_8)_n $$۱۰۴٫۱
فسفین$$PH_3$$۳۳٫۹۹۸
پتاسیم استات$$CH_3CO_2K$$۹۸٫۱۴۲
پتاسیم بی‌کربنات$$KHCO_3 $$۱۰۰٫۱۱۴
پتاسیم کربنات$$K_2CO_3 $$۱۳۸٫۲۰۴
پتاسیم برومات$$KBrO_3$$۱۶۶٫۹۹۹
پتاسیم برمید$$KBr$$۱۱۹٫۰۰۲
پتاسیم کلرید$$KCl$$۷۴٫۵۵
پتاسیم کلرات$$KClO_3$$۱۲۲٫۵۵
پتاسیم سیانید$$KCN$$۶۵٫۱۱۶
پتاسیم کرومات$$K_2CrO_4$$۱۹۴٫۱۸۸
پتاسیم دی‌کرومات$$K_2Cr_2O_7$$۲۹۴٫۱۸۱
پتاسیم هیدروکسید$$KOH$$۵۶٫۱۰۵
پتاسیم نیترات$$KNO_3$$۱۰۱٫۱۰۲
پتاسیم نیتریت$$KNO_2$$۸۵٫۱۰۳
پتاسیم فلورید$$KF$$۵۸٫۰۹۶
ساکاروز$$C_{12}H_{22}O_{11}$$۳۴۲٫۲۹۷
پروپان$$C_3H_8$$۴۴٫۰۹۷
سالیسیلیک اسید$$C_7H_6O_3$$۱۳۸٫۱۲۱
نقره کلرید$$AgCl$$۱۴۳٫۳۱۸
نقره استات$$AgC_2H_3O_2 $$۱۶۶٫۹۱
نقره کربنات$$Ag_2CO_3$$۲۷۵٫۷۴۵
نقره نیترات$$AgNO_3$$۱۶۹٫۸۷
نقره اکسید$$Ag_2O$$۲۳۱٫۷۳۵
نقره فسفات$$Ag_3PO_4$$۴۱۸٫۵۸
نقره سولفات$$Ag_2SO_4$$۳۱۱٫۸
سدیم استات$$NaC_2H_3O_2$$۸۲٫۰۳
سدیم بی‌کربنات$$NaHCO_3$$۸۴٫۰۰۶
سدیم بی‌سولفات$$NaHSO_4$$۱۲۰٫۰۶
سدیم برمید$$NaBr$$۱۰۲٫۸۹
 سدیم بورات$$Na_2[B_4O_5(OH)_4]·8H_2O $$۲۰۱٫۲۲
سدیم کربنات$$Na_2CO_3$$۱۰۵٫۹۹
سدیم کلرات$$NaClO_3$$۱۰۶٫۴۴
سدیم کلرید$$NaCl$$۵۸٫۴۴
سدیم هیدروکسید$$NaOH$$۴۰
سدیم هیپوکلریت$$NaClO$$۷۴٫۸۹۴
سدیم سیترات$$Na_3C_6H_5O_7 $$۲۵۸٫۰۷
سدیم سیانید$$NaCN $$۴۹٫۰۰۷
سدیم دی‌کرومات$$Na_2Cr_2O_7$$۲۶۱٫۹۷
سدیم دی‌هیدروژن فسفات$$NaH_2PO_4$$۱۱۹٫۹۸
سدیم فلورید$$NaF$$۴۱٫۹۸۸
سدیم فرمات$$HCOONa$$۶۸٫۰۱
سدیم هیدروژن فسفات$$Na_2HPO_4$$۱۴۱٫۹۶
استئاریک اسید$$C_{18}H_{36}O_2$$۲۸۴٫۴۸۴
استرانسیوم کلرید$$SrCl_2$$۱۵۸٫۵۲
استرانسیوم نیترات$$Sr(NO_3)_2 $$۲۱۱٫۶۳
استرانسیوم سولفات$$SrSO_4$$۱۸۳٫۶۸
پیریدین$$C_5H_5N$$۷۹٫۱۰۲
سولفات$$SO_4^{2-}$$۹۶٫۰۶
سولفوریک اسید$$H_2SO_4$$۹۸٫۰۷
تتراکلرو اتیلن$$C_2Cl_4$$۱۶۵٫۸۳
تارتاریک اسید$$H_2C_4H_4O_6$$۱۵۰٫۰۸۶
تیواوره$$CH_4N_2S$$۷۶٫۱۲
قلع(II) کلرید$$SnCl_2$$۱۸۹٫۶۱
قلع اکسید$$SnO_2$$۹۷٫۵۶۱
تیتانیوم دی‌اکسید$$TiO_2$$۲۳۳٫۳۸
تولوئن$$C_7H_8$$۹۲٫۱۴
تری کلرو استیک اسید$$CCl_3COOH$$۱۶۳٫۳۸
اورتان$$C_3H_7NO_2$$۸۹٫۰۹۴
زنون دی‌فلورید$$XeF_2$$۱۶۹٫۲۹
زایلن$$C_8H_{10}$$۱۰۶٫۱۶
اوره$$(NH_2)_2CO $$۶۰٫۰۵۶
روی کلرید$$ZnCl_2 $$۱۳۶٫۲۸
روی سولفید$$ZnS$$۹۷٫۴۷۴
روی سولفات$$ZnSO_4$$۱۶۱٫۴۴
روی نیترات$$Zn(NO_3)_2 $$۱۸۹٫۳۹
روی یدید$$ZnI_2$$۳۱۹٫۲۲
روی کربنات$$ZnCO_3 $$۱۲۵٫۳۸۸
روی هیدروکسید$$Zn(OH)_2 $$۹۹٫۴۲۴
روی استات$$Zn(CH_3COO)_2(H_2O)_2 $$۱۸۳٫۴۸
روی برمید$$ZnBr_2$$۲۲۵٫۱۹
روی فسفات$$Zn_3(PO_4)_2 $$۳۸۶٫۱۱
بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
lenntechwikihowbyjuspowderprocess
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *