ده زبان برنامه نویسی که باید در سال ۱۴۰۰ یاد بگیرید

۸۹۵۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
ده زبان برنامه نویسی که باید در سال ۱۴۰۰ یاد بگیرید

یکی از بهترین مهارت‌ها در جهان کنونی، برای داشتن جایگاه شغلی و درآمد خوب، «برنامه نویسی کامپیوتری» (Computer Programming) است. امروزه، از کامپیوترها تقریبا در همه صنایع استفاده می‌شود. این ماشین‌ها، دارای طیف وسیعی از کاربردها از «خلبان خودکار» (Autopilot) در هواپیما گرفته تا «سرعت‌سنج» (Speedometer) در دوچرخه هستند و در واقع باید گفت کامپیوترها به اشکال گوناگونی ما را احاطه کرده‌اند. در دهه‌های اخیر، کامپیوترها نقش اساسی در توسعه بخشیدن به کسب‌و‌کارها داشته‌اند و دارند. روزگاری که انسان‌ها از کاغذ و خودکار برای ثبت اطلاعات استفاده می‌کردند دیگر گذشته و امروزه این کارها با بهره‌گیری از کامپیوترها انجام می‌شود. آنچه بیان شد موجب شده تا اهمیت زبان‌های برنامه‌نویسی روز به روز افزایش بیابد و شرکت‌های گوناگون (صنایع مختلف) برای پیش‌برد اهداف خود نسبت به استخدام افراد مسلط به برنامه‌نویسی اقدام کنند.

از سوی دیگر، جامعه برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان، با نرخی سریع‌تر از گذشته در حال رشد است و همواره زبان‌های برنامه‌نویسی متنوع و متعدد جدیدی ظهور می‌کنند که برای نوع خاصی از توسعه‌دهندگان کاربرد دارند. منظور از نوع خاصی از توسعه‌دهندگان، زمینه فعالیت و سطح دانش آن‌ها است. برنامه‌نویس‌ها از لحاظ دانش برنامه‌نویسی می‌توانند مبتدی، متوسط و حرفه‌ای باشند و زمینه فعالیت آن‌ها می‌تواند مربوط به برنامه‌های وب، برنامه‌های کاربردی موبایل، ساخت و توسعه بازی، «سیستم‌های توزیع شده» (Distributed Systems)، «سیستم‌های توکار» (Embedded Systems) و دیگر موارد باشد. در ادامه، زبان‌های برنامه‌نویسی که برای کسب یک فرصت شغلی خوب در سال جدید، باید آن‌ها را آموخت، معرفی شده‌اند.

زبان برنامه نویسی پایتون

«زبان برنامه‌نویسی پایتون» (Python Programming Language) بدون شک در صدر لیست زبان‌هایی قرار دارد که برای داشتن یک شغل خوب، باید در سال جدید آموخت. این زبان به طور گسترده‌ای به عنوان بهترین زبان برنامه‌نویسی که باید آن را به عنوان اولین زبان برنامه‌نویسی آموخت، انتخاب و پذیرفته شده است.

استفاده از زبان پایتون و توسعه برنامه با بهره‌گیری از آن ساده است. از پایتون به طور گسترده‌ای برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب مقیاس‌پذیر استفاده می‌شود. «یوتیوب» (YouTube)، «اینستاگرام» (Instagram)، «پینترست» (Pinterest)، «سروی‌مانکی» (SurveyMonkey) از جمله پروژه‌های بزرگی هستند که با زبان پایتون ساخته شده‌اند. پایتون دارای «کتابخانه‌های» (Libraries) پشتیبان خوب و جامعه توسعه‌دهندگان بزرگی است.

زان برنامه‌نویسی پایتون

زبان برنامه‌نویسی پایتون یک نقطه آغاز خوب برای افراد تازه‌کار فراهم می‌کند. بنابراین، به افرادی که به دنبال شغل خوبی هستند، قطعا یادگیری این زبان توصیه می‌شود. استارتاپ‌های زیادی از پایتون به عنوان زبان اول و اصلی خود به ویژه برای بک‌اِند استفاده می‌کنند و این امر فرصت خوبی را برای برنامه‌نویسان فول-استک پایتون فراهم می‌کند. در زیر یک برنامه ساده «سلام دنیا!» یا همان «Hello World!» مشهور قابل مشاهده است.

1  print “Hello World!"

همانطور که از همین ابتدای راه مشهود است، کد زدن به زبان پایتون ساده است. کلیه افرادی که تمایل دارند به استارتاپ‌ها بپیوندند باید پایتون یاد بگیرند. نکته قابل توجه آن است که زبان پایتون کاربرد زیادی در زمینه «علم داده» (Data Science) و «یادگیری ماشین» (Machine Learning) دارد. بنابراین، یادگیری آن برگ برنده‌ای برای کسب فرصت‌های شغلی پیشرو و گام برداشتن به سوی آینده است.

سطح دشواری: یادگیری پایتون آسان است و بهترین زبان برای افراد تازه‌کار محسوب می‌شود. بنابراین، امتیاز ۵ از ۵ را برای سطح سختی دریافت می‌کند.

فرصت‌های شغلی: فرصت‌های شغلی موجود برای برنامه‌نویس‌های پایتون بسیار گسترده است. بنابراین امتیاز ۵ از ۵ را کسب می‌کند.

دوره‌های آموزشی:

زبان برنامه نویسی جاوا

«جاوا» (Java)، دیگر انتخاب محبوب در سازمان‌های بزرگ بوده و هست. این زبان، به طور گسترده برای ساخت برنامه‌های کاربردی وب در مقیاس کسب‌و‌کارهای بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. جاوا به عنوان یک زبان بسیار مقیاس‌پذیر شناخته شده و بنابراین بسیاری از کسب‌و‌کارهای بزرگ آن را پذیرفته‌اند و استفاده می‌کنند. به افرادی که به دنبال توسعه شغلی خود و محیا شدن برای کار در کسب‌و‌کارهای بزرگ هستند، یادگیری زبان برنامه‌نویسی جاوا پیشنهاد می‌شود.

همچنین، جاوا به طور گسترده‌ای در توسعه برنامه‌های کاربردی «اندروید» (Android) مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه، نظر به این واقعیت که اندروید میلیاردها کاربر دارد، تقریبا همه کسب‌و‌کارها نیاز به برنامه‌های کاربردی اندروید دارند. این امر یک فرصت شغلی قابل توجه را برای توسعه دهندگان جاوا فراهم می‌کند. البته نباید فراموش کرد که گوگل یک چارچوب توسعه اندروید مبتنی بر جاوا با نام «اندروید استودیو» (Android Studio) تولید کرده است که مسیر را برای کسب درآمد از جاوا برای توسعه‌دهندگان این زبان هموارتر می‌کند.

سطح دشواری: یادگیری آن آسان است ولی نه به سادگی یادگیری زبان پایتون و بنابراین، امتیاز ۴ از ۵ به این زبان داده می‌شود. لازم به ذکر است، زبان جاوا تا سال‌ها به عنوان اولین زبان آموزشی در دنیا بود، اما با ظهور پایتون و افزایش محبوبیت آن و با توجه به امکان آموزش سریع‌تر و آسان‌تر آن، چند سالی می‌شود که پایتون جایگاه جاوا را از آن خود کرده است.

زبان برنامه‌نویسی جاوا

فرصت‌های شغلی: بسیار گسترده است و امتیاز ۴.۵ از ۵ به آن داده می‌شود.

دوره‌های آموزشی: 

زبان برنامه نویسی C++/C

C++/C به نوعی سنگ بنای برنامه‌نویسی هستند. تقریبا همه سیستم‌های سطح پایین مانند «سیستم عامل‌ها» (Operating Systems)، «سیستم فایل‌ها» (File system) و دیگر موارد به C++/C نوشته شده‌اند. به کلیه افرادی که تمایل دارند برنامه‌نویس سطح سیستم باشند، یادگیری C++/C توصیه می‌شود.

++C به دلیل سرعت و پایداری فوق‌العاده بالایی که دارد، به طور گسترده‌ای توسط برنامه‌نویس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان دارای قابلیتی است که به آن «Standard Template Library» یا به طور مخفف «STL» گفته می‌شود. STL مخزنی از کتابخانه‌های آماده استفاده برای ساختمان‌های داده، عملیات ریاضی و الگوریتم‌های متنوع محسوب می‌شود. وجود کتابخانه‌های متعدد و سرعت C++/C، آن‌ها را به انتخابی محبوب برای «معاملات بسامد بالا» (High-Frequency Trading) مبدل کرده است.

زبان‌های برنامه‌نویسی ++C/C

سطح دشواری: یادگیری آن ساده است ولی نه به سادگی برنامه‌نویسی پایتون و جاوا، بنابراین امتیاز ۳ از ۵ به آن داده می‌شود.

فرصت‌های شغلی: فرصت‌های شغلی خوبی در انتظار برنامه‌نویسان C++/C است و بنابراین امتیاز ۳ از ۵ به آن داده می‌شود.

دوره آموزشی:

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

«جاوا اسکریپت» (JavaScript)، یک زبان برنامه‌نویسی «فرانت‌اِند» (frontend)‌ است. این زبان، به طور گسترده‌ای برای ساخت برنامه‌های کاربردی فرانت‌اِند تعاملی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، هنگامی که روی دکمه‌ای کلیک می‌شود و یک «پاپ‌آپ» (Popup) باز می‌شود، منطق آن با زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت پیاده‌سازی شده است.

امروزه، سازمان‌های بسیاری و به طور خاص استارتاپ‌ها از «نود‌جی‌اس» (NodeJS) استفاده می‌کنند که یک چارچوب توسعه وب مبتنی بر جاوا اسکریپت است. به افرادی که به دنبال یک شغل جذاب در حوزه فناوری اطلاعات در استارتاپ مورد علاقه‌شان هستند، یادگیری زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت اکیدا توصیه می‌شود.

زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت

سطح دشواری: یادگیری آن از جاوا آسان‌تر و از پایتون دشوارتر است. بنابراین، امتیاز ۴.۵ به آن اختصاص داده می‌شود.

فرصت شغلی: فرصت‌های شغلی برای زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت بسیار گسترده است و بنابراین امتیاز ۵ از ۵ به آن اختصاص داده می‌شود.

دوره آموزشی:

زبان برنامه نویسی گو

زبان برنامه‌نویسی «گو» (Golang) که با نام «Go» نیز شناخته شده، زبان برنامه‌نویسی ساخته شده توسط گوگل است. Go، پشتیبانی خوبی برای «چند نخی» (Multithreading) فراهم می‌کند و بنابراین توسط شرکت‌های زیادی که به شدت روی سیستم‌های توزیع شده تکیه دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Go به طور گسترده‌ای توسط استارتاپ‌های «سیلیکون ولی» (Silicon Valley) استفاده می‌شود. به افرادی که علاقمند به پیوستن به استارتاپ‌هایی هستند که در سیستم اصلی خود از زبان گو استفاده کرده‌اند، یادگیری این زبان توصیه می‌شود.

زبان برنامه‌نویسی Go

سطح دشواری: یادگیری آن نسبتا آسان است و بنابراین امتیاز ۳ از ۵ به آن داده می‌شود.

فرصت شغلی: این زبان هنوز به طور گسترده توسط سازمان‌ها مختلف مورد استفاده قرار نگرفته است و مراکزی که از این زبان استفاده می‌کنند نیز اغلب در حال کار روی نوع خاصی از پروژه‌ها هستند. بنابراین، امتیاز ۲.۵ از ۵ به آن داده می‌شود.

دوره آموزشی: 

زبان برنامه نویسی R

زبان برنامه‌نویسی R یکی از پر استفاده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای «تحلیل داده» (Data Analysis) و «یادگیری ماشین» (Machine Learning) است. این زبان، چارچوب و کتابخانه‌های خوبی برای توسعه الگوریتم‌های قدرتمند یادگیری ماشین فراهم می‌کند.

این زبان همچنین برای محاسبات آماری عمومی و ترسیم نمودارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. R توسط کسب‌و‌کارهای گوناگون به خوبی پذیرفته شده است. افرادی که تمایل دارند به تیم‌های «تحلیلی» در سازمان‌های بزرگ بپیوندند، قطعا نیاز دارند R بدانند.

زبان برنامه‌نویسی R

سطح دشواری: یادگیری آن نسبتا آسان است و بنابراین امتیاز ۳ از ۵ به آن داده می‌شود.

فرصت شغلی: فرصت‌های شغلی برای این حوزه بسیار گسترده است و بنابراین امتیاز ۴ از ۵ به آن داده می‌شود.

دوره آموزشی:

زبان برنامه نویسی سوئیفت

«سوئیفت» (Swift)، زبان برنامه‌نویسی است که برای برنامه نویسی iOS مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه، جمعیت کاربران دستگاه‌های مبتنی بر iOS افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. برای مثال، iPhone اپل، بخشی قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده و رقابت تنگاتنگی با اندروید دارد.

بنابراین، افرادی که تمایل دارند به جامعه برنامه‌نویسان این سیستم‌ها بپیوندند، باید زبان برنامه‌نویسی سوئیفت را بیاموزند.

زبان برنامه‌نویسی سوئیفت

سطح دشواری: یادگیری سوئیفت نسبتا ساده است و بنابراین امتیاز ۳.۵ از ۵ به آن داده می‌شود.

فرصت‌های شغلی: فرصت‌های شغلی این حوزه گسترده است و بنابراین امتیاز ۴ از ۵ به آن داده می‌شود.

دوره آموزشی:

زبان برنامه نویسی پی‌اچ‌پی

«پی‌اچ‌پی» (PHP)، در حال حاضر محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی «بک‌اِند» (Backend) محسوب می‌شود. با وجود آنکه PHP در رقابت شدیدی با زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون و جاوا اسکریپت است، بازار همچنان به توسعه‌دهندگان PHP نیاز دارد.

به افرادی که علاقمند به پیوستن به سازمان‌های با سابقه و قدیمی‌تر در جایگاه شغلی توسعه‌دهنده بک‌اِند هستند، یادگیری زبان برنامه‌نویسی PHP توصیه می‌شود.

زبان برنامه‌نویسی PHP

سطح دشواری: تقریبا می‌توان گفت یادگیری این زبان آسان است و  بنابراین امتیاز ۴.۵ از ۵ به آن اختصاص داده می‌شود.

فرصت‌های شغلی: فرصت‌های شغلی برای این حوزه در حال حاضر بسیار گسترده هستند و بنابراین امتیاز ۴.۵ از ۵ به آن اختصاص داده می‌شود.

دوره آموزشی: 

زبان برنامه نویسی سی‌شارپ

«سی‌شارپ» (#C) یک «زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره» (General-Purpose Programming Language) توسعه داده شده توسط مایکروسافت است.

#C به طور گسترده‌ای برای ساخت بک‌اِند نرم‌افزارهای کاربردی «ویندوز فون» (Windows Phone) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زبان برنامه‌نویسی سی شارپ

سطح دشواری: یادگیری این زبان اندکی سخت است و بنابراین امتیاز ۳.۵ از ۵ به آن داده می‌شود.

فرصت‌های شغلی: فرصت‌های شغلی موجود برای این زبان به دلایل گوناگونی به اندازه دیگر زبان‌های بیان شده نیست و بنابراین امتیاز ۲.۵ از ۵ به آن داده می‌شود.

دوره آموزشی:

زبان برنامه نویسی متلب

«متلب» (MATLAB)، یک ابزار تحلیل آماری است که در صنایع مختلف برای تحلیل داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متلب به طور گسترده‌ای در «بینایی ماشین» (Computer Vision) و «پردازش تصویر» (Image processing) کاربرد دارد.

زبان برنامه‌نویسی متلب

سطح دشواری: یادگیری این زبان اندکی دشوار است و بنابراین امتیار ۳ از ۵ به آن داده می‌شود.

فرصت‌های شغلی: فرصت‌های شغلی در این حوزه نسبتا گسترده است.

دوره آموزشی:

نتیجه‌گیری

  • پایتون و جاوا اسکریپت در دنیای استارتاپ‌ها بسیار پر طرفدار هستند. بسیاری از استارتاپ‌ها از «جنگو» (Django) (پایتون)، «فِلَسک» (Flask) (پایتون) و «نود‌جِی‌اِس» (NodeJS) (جاوا اسکریپت) به عنوان چارچوب بک‌اِند خود استفاده می‌کند. یادگیری پایتون و جاوا اسکریپت آسان است و بنابراین از جمله بهترین زبان‌ها برای یادگیری افراد تازه‌کار محسوب می‌شوند. علاوه بر این، هر دو این زبان‌ها فرصت بزرگی را در بازار فراهم می‌کنند. بنابراین، افرادی که به دنبال تغییر شغلی هستند، باید یادگیری این موارد را در نظر داشته باشند.

  • جاوا و پی‌اچ‌پی در دنیای کسب‌و‌کار بسیار محبوب هستند. بسیاری از سازمان‌ها از «اسپرینگ» (Spring) (جاوا) و «کدایگنایتر» (Codeigniter) (پی‌اچ‌پی) به عنوان چارچوب بک‌اِند وب استفاده می‌کنند.
  • R و متلب در دنیای تحلیل داده بسیار داغ هستند. یادگیری این دو زبان به افرادی که قصد ورود به حوزه تحلیل داده دارند پیشنهاد می‌شود.
  • C و ++C و Golang انتخاب‌های برتر برای ساخت سیستم‌های مقیاس‌پذیر و  low-latency هستند.

اگر مطلب بالا برای شما مفید بوده، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شود:

^^

بر اساس رای ۱۵۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Hackr-Blog
۲۷ دیدگاه برای «ده زبان برنامه نویسی که باید در سال ۱۴۰۰ یاد بگیرید»

سلام وقت شما بخیر
ضمن تشکر بابت مطالبی که به اشتراک گذاشتید، یک سوال داشتم:
بنده 3،4 سال پیش زبان ++C کار کردم، به یاد دارم که دبیری که تدریس می کردند در پایان دوره گفتند که دانشگاه و رشته مهندسی کامپیوتر صرفا برای مدرک آن کاربرد دارد و چیز خاصی به شما آموزش نمی دهد.
و ایشون تاکید خاصی داشتند روی این موضوع که سعی کنیم برنامه نویسی و کامپیوتر رو خارج از دانشگاه و به شکل کاربردی بیاموزیم.
من اکنون در آستانه انتخاب رشته هستم و در مورد این سخنان دبیرمان به شک افتادم، که به نظر شما آیا واقعا میتوان در خارج از دانشگاه و از طریق وبسایت هایی مثل فرادرس و یوتیوب و… تبدیل به یک برنامه نویس حتی متوسط شد ؟؟؟
در آن صورت این سوال پیش می آید که پس چرا این حجم از دانش اموزان رشته ریاضی دست و پا می شکانند برای ورود به رشته مهندسی کامپیوتر؟؟
با تشکر

سلام.
برای مبتدیان یک آموزش در سایت فرادرس هست که بهتر است با آن شروع کنند. نام آموزش پایتون ویژه نوجوانان است.

سلام و خسته نباشید خدمت شما.
بنده فوق لیسانس اقتصاد دارم و میخواستم بدونم با توجه به اینکه اقتصاد با تحلیل داده و داده کاوی (البته نه همیشه)، و همچنین حل و مدل سازی معادلات ریاضی سر و کار داره، کدوم یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی برای رشته اقتصاد پیشنهاد می‌شه؟!

با سلام و احترام؛

صمیمانه از همراهی شما با مجله فرادرس و ارائه بازخورد سپاس‌گزاریم.

برای تحلیل داده و داده‌کاوی زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون، R و متلب مناسب هستن. همچنین یادگیری زبان SQL هم برای مدیریت پایگاه داده ضروری به نظر می‌رسد. علاوه‌بر این، زبان‌هایی مثل جولیا، اسکالا و حتی جاوا اسکریپت هم در این حوزه کاربرد دارند و محبوب هستند. به طور کلی، بهترین انتخاب برای شروع زبان پایتون است و بعد از هم یادگیری زبان R پیشنهاد می‌شود.

برای شروع یادگیری پایتون می‌توانید به ترتیب از دوره‌های زیر استفاده کنید:

  • آموزش رایگان اصول و مبانی برنامه نویسی
  • آموزش برنامه نویسی پایتون ویژه نوجوانان – بخش یکم
  • آموزش برنامه نویسی پایتون ویژه نوجوانان – بخش دوم
  • آموزش رایگان برنامه نویسی پایتون – سریع و آسان در ۱۴۰ دقیقه
  • آموزش برنامه نویسی پایتون Python – مقدماتی
  • آموزش برنامه نویسی پایتون + مثال‌های عملی
  • آموزش برنامه نویسی پایتون پیشرفته — ترفندهای پایتون
  • آموزش تجزیه و تحلیل و آماده سازی داده ها با پایتون Python
  • آموزش پایتون برای تجزیه و تحلیل داده های مالی – بخش یکم
  • برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

    سلام خسته نباشید
    من ۱۶ سالمه و میخوام شروع به برنامه نویسی اندروید کنم زبونی که میخوام یاد بگیرم جاوا و کاتلین هست اما از کامپیوتر فقط چیزای پایه رو بلدم و حرفه ای نیستم میخواستم بدونم بهتر نیست اول کلاس کار با کامپیوتر برم بعد اقدام به یادگیری زبان کنم؟

    با سلام و احترام؛

    صمیمانه از همراهی شما با مجله فرادرس و ارائه بازخورد سپاس‌گزاریم.

    بهترین نقطه شروع برای تبدیل شدن به برنامه نویس اندروید یادگیری زبان برنامه نویسی کاتلین است. نیازی به شرکت در کلاس کار با کامپیوتر نیست و به جای آن و پیش از شروع یادگیری زبان کاتلین بهتر است دوره آموزش اصول و مبانی برنامه نویسی را بگذرانید که رایگان هم هست:

  • آموزش رایگان اصول و مبانی برنامه نویسی


    تقریباً تمام نکات لازم و مهارت‌هایی که برای تبدیل شدن به برنامه نویس اندروید نیاز است در مقاله زیر شرح داده شده‌اند که پیشنهاد می‌شود برای کسب اطلاعات کامل در این خصوص این مقاله را مطالعه کنید:

  • چگونه برنامه نویس اندروید شویم؟ — از شروع تا ورود به بازار کار

    در مجموعه فرادرس مجموعه‌ای متشکل از دوره‌های مختلف برای آموزش برنامه نویسی اندروید ایجاد شده است که می‌توانید از دوره‌های آن برای یادگیری استفاده کنید:
  • مجموعه دوره‌های آموزش برنامه نویسی اندروید

    برخی از دوره‌هایی که برای شروع می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید در ادامه فهرست شده‌اند:

  • آموزش برنامه نویسی کاتلین – توسعه اندروید با Kotlin – مقدماتی
  • آموزش برنامه نویسی اندروید Android – مقدماتی

  • برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

    سلام
    من لیسانس برق و فوق MBA دارم. در زمینه‌های برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری و مدیریت مالی کار کردم.
    در دانشگاه با متلب، VB، و C++ کار کردم.
    احساس می‌کنم خوب است بتوانم مقدمات برنامه‌نویسی در موبایل (اندروید و اپل) و همچنین سیستمهای PC را یاد بگیرم. با بررسی خودم به این نتیجه رسیدم که پایتون و جاوا اسکریپت مناسب است.
    لطفا راهنمایی بفرمایید.

    با سلام و احترام؛

    صمیمانه از همراهی شما با مجله فرادرس و ارائه بازخورد سپاس‌گزاریم.

    در صورتی که قصد دارید در حوزه برنامه نویسی موبایل فعالیت کنید، برای اندروید لازم است زبان‌های جاوا و کاتلین را یاد بگیرید و برنامه نویسی در محیط اندروید استودیو را با این زبان‌ها تمرین کنید. برای برنامه نویسی iOS (اپل) هم زبان برنامه نویسی اصلی، سوئیفت است. همچنین زبان Objective-C هم در برنامه نویسی iOS بسیار کاربرد دارد. جهت برنامه نویسی اپلیکیشن برای PC هم البته بستگی دارد بیش‌تر قصد دارید برای چه سیستم‌عاملی نرم‌افزار تولید کنید. اما به‌طور کلی زبان‌ سی‌شارپ (C#‎) در برنامه نویسی دسکتاپ بسیار کاربرد دارد. همچنین زبان‌های سی‌پلاس‌پلاس، پایتون و جاوا هم در برنامه نویسی اپلیکیشن‌های تحت دسکتاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند و در این خصوص بسیار محبوب هستند.

    جاوا اسکریپت بیشتر به عنوان یکی از زبان‌های اصلی و کلیدی در برنامه نویسی وب شناخته می‌شود. به‌طور کلی لازم به توضیح است که با یاد گرفتن مهارت برنامه نویسی، یادگیری زبان‌های مختلف کار چندان دشواری نیست و بیشتر مهم این است که دقیقاً و به‌طور خاص قصد انجام چه کاری وجود دارد. در واقع ممکن است در یک پروژه نرم افزاری از چندین زبان برنامه نویسی برای پیاده‌سازی بخش‌های مختلف استفاده شود. بنابراین باید پروژه و کار برنامه نویسی را آغاز کرد و بعد بر اساس نیاز موارد لازم را فرا گرفت.

    برای اطلاعات بیش‌تر پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌های زیر را هم مطالعه بفرمایید:

  • بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲ + کاربردها و منابع یادگیری
  • چگونه برنامه نویس شویم؟ — راهنمای شروع و موفقیت در برنامه نویسی
  • همچنین با جستجو در مجله فرادرس می‌توانید در مورد بسیاری از مباحث مربوط به برنامه نویسی اطلاعات لازم را به دست آورید. علاوه بر این، دوره‌های آموزشی متعددی هم برای زبان‌های برنامه نویسی مختلف و شیوه‌های گوناگون برنامه نویسی در سایت فرادرس در دسترس هستند.

    برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

    ممنون از مطالبی که فرمودین. ولی واقعاً یادگیری متلب نسبتاً دشوار است؟!!! متلب حتی از پایتون هم راحتتره! من دانشجوی مهندسی عمرانم و برای کارهای مدلسازی هم از پایتون و هم از متلب استفاده کردم و برای درس آنالیز عددی هم از ++C استفاده کردم و به جرأت میگم راحت‌تر از متلب وجود خارجی نداره. ولی با پایتون ادامه دادم فقط چون دامنه ی کاربردش بیشتره.
    یاد گرفتن متلب در حد نوشتن برنامه های کاربردی تو مهندسی برای کسی که علاقه داشته باشه بیشتر از یه هفته طول نمیکشه! این تجربه خودمه! (‌‌‌‌‌‌‌‌:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

    سلام من ۱۶ سالمه و تازه میخوام برنامه نویسی رو شروع کنم هیچ ایده ای هم درباره برنامه نویسی ندارم متن سایت شما رو خوندم و هنوز نمیدونم کدوم زبان رو برای شروع انتخاب کنم، اگه میشه کمکم کنید. ممنون از سایت خوبتون

    سلام من ۱۶ سالمه و تازه میخوام برنامه نویسی رو شروع کنم هیچ ایده ای هم درباره برنامه نویسی ندارم متن سایت شما رو خوندم و هنوز نمیدونم کدوم زبان رو برای شروع انتخاب کنم، اگه میشه کمکم کنید. ممنون از سایت خوبتون

    با سلام؛

    از همراهی شما با مجله فرادرس سپاس‌گزاریم. در صورتی که زمینه خاصی وجود دارد که علاقه دارید در آن حوزه صرفا برنامه‌نویسی کنید مثلا برنامه‌نویسی موبایل یا وب این مورد را برای راهنمایی دقیق‌تر آن را بیان کنید. در غیر این صورت و به صورت کلی، توصیه برای افراد تازه‌وارد معمولا فراگیری پایتون است. مطالعه مطالب زیر در همین راستا به شما پیشنهاد می‌شود.

    زبان برنامه نویسی پایتون (Python) چیست ؟ — از صفر تا صد و به زبان ساده

    کاربرد پایتون چیست و با آن چه می توان کرد؟ | راهنمای کاربردی

    بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان

    یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ | مدت زمان حرفه ای شدن در پایتون

    برنامه نویسی پایتون برای مبتدیان — به زبان ساده

    پیروز، شاد و تندرست باشید.

    من دانشجوی رشته مهندسی صنایع هستم
    شغلم ارایشگریه و یه شغل تمام وقته الان نمیتونم بیام بیرون
    میخوام از یه جایی شروع کنم که بتونم زودتر شروع به کار کنم بعد با خیال راحت ازکارم بیام بیرون یاد گیریو برم جلو
    الان به نظر شما از کدوم زبان شروع کنم که تو کمترین زمان بیشترین بازده رو داشته باشه
    با پایتون میشه توی ۶ ۷ ماه شروع به کار کرد؟

    سلام من رشته مهندسی شیمی هستم و علاقه با یاد گیری یه زبان برنامه نویسی هستم و تا حد زیادی با متلب آشنا هستم و کنار اون به نظرتون چه نرم افزاری در کار های محاسباتی و مدل سازی در مهندسی مناسب هست ؟
    تشکر

    با سلام امسال کنکوری هستم و رشته کامپیوتر با زبان های برنامه نویسی تا حدودی اشنایی دارم .من دوست دارم که دراینده یه کار ثابت تو یک شرکت داشته باشم .همچنین میخوام از این فضای گسترده و برنامه های جامع چنتارو که تو اینده کاربردی تره و بهش بیشتر نیاز دارند در کل بازار کار خوبی داره رو وقت صرف کنم و یاد بگیرم حالا بنظرتون بهترین زبان که هم در اینده منقبض نشه و بازار کار خوبی حالا چه به شکل ازاد و یا شرکتی داشته باشه کدومه. ممنون از سایت خوبتون

    با سلام؛

    از همراهی شما با مجله فرادرس سپاس‌گزارم و امیدوارم نتایج مورد نظر خود را در آزمون کسب کنید. در بحث یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی، نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است یادگیری «مبانی برنامه‌نویسی» به صورت مستقل از زبان است. بنابراین، به شما پیشنهاد می‌شود که در ابتدا، دوره آموزشی رایگان زیرا را مشاهده کنید.

    آموزش اصول و مبانی برنامه نویسی – (رایگان)

    برای انتخاب زبان‌های برنامه‌نویسی، مطالعه دو مطلب زیر به شما پیشنهاد می‌شود.

    بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۹۹ ایران – معرفی ۷ زبان برنامه نویسی برتر

    مهارت هایی با بیشترین فرصت شغلی در سال ۹۹ — به همراه منابع یادگیری

    هر چند به طور کلی، یادگیری پایتون به دلیل نحو ساده، ساختار شفاف و همه منظوره بودن، به افراد تازه‌وارد به دنیای برنامه‌نویسی پیشنهاد می‌شود. همچنین، کاربردهای وسیع زبان پایتون در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی و علم داده موجب شده است تا بر اساس پیش‌بینی‌های ارائه شده توسط مراکز معتبر تحلیل فناوری در دنیا، جزو زبان‌های کاربردی طی سال‌های آینده معرفی شود. در مجموع، آنچه واضح است این است که فرد با یادگیری یک زبان خود را آماده یادگیری دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی می‌کند و در صورت یادگیری زبانی مثل پایتون، حتی اگر در آینده نامعلوم این زبان دیگر جزو پنج زبان اول دنیا هم نباشد، باز هم فرد متضرر نخواهد شد. برای آشنایی بیشتر با پایتون، مطالعه سه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

    زبان برنامه نویسی پایتون (Python) — از صفر تا صد
    بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان
    ۲۰ سایت آموزش آنلاین پایتون | راهنمای شروع یادگیری

    یک نکته بسیار مهم را نیز فراموش نکنید؛ زمان زیادی را برای انتخاب اینکه کدام زبان را بیاموزید اختصاص ندهید و یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی که جزو پنج زبان برتر دنیا هستند را انتخاب و هر چه سریع‌تر یادگیری را شروع کنید.

    سلام. برای یادگیری فیلتر نویسی در سایت دیده بان بورس یادگیری کدام زبان برنامه نویسی مفید است؟

    با سلام؛
    از همراهی شما با مجله فرادرس بسیار سپاس‌گزاریم. برای فراگیری فیلترنویسی در بورس، استفاده از آموزش‌های زیر به شما پیشنهاد می‌شود.
    آموزش فیلتر نویسی در بورس – ابزار شناسایی سهام پربازده
    آموزش فیلترنویسی در بورس – تکمیلی

    سلام منم کنترل خوندم و می خواستم برم تو زمینه PLC اما نشد الان برنامه نویس سمت سرور ام
    در پاسخ به سوالتون باید بگم مناسب ترین انتخاب به نضر من همون پایتون هست
    به نسبت از بقیه زبان ها یادگیریش راحت تره دوره های خوبی براش هست و در حوزه های مختلف مثل برنامه نویسی سمت سرور و هوش مصنوعی کاربرد داره
    کلاس رفتن رو هم پیشنهاد نمیکنم به خاطر زمان و هزینه ای که باید صرف کنید از همین دوره های آنلاین در فرادرس یا جاهای دیگه استفاده کنید هر جا هم سوالی داشتید در انجمن های فارسی یا استک اورفلو بپرسید

    درود
    ممنون از اطلاعاتی که در اختیار گذاشتید.
    من بین پایتون و ++C گیر کردم.
    حوزه کاریم بورسه با زبان ام کیو ال4 کاملا آشنایی دارم (دارم یه کتاب براش تهیه میکنم) که بر گرفته از ++C هست.
    ولی میخوام یه زبان چند منظوره رو یاد بگیرم:
    1. ساخت نرم افزار تحت ویندوز.
    2. در حوزه وب قوی باشه.
    3.تحلیل داده بالا.
    4.مدیریت حافظه.
    5.سرعت پردازش بالا.
    6.پایگاه داده ای باشه.
    در کل همه کاره باشه، موندم بین پایتون و ++C ممکنه راهنمایی کنید؟
    در ضمن VBA رو نیز مسلط هستم.
    اگر امکان داره ایمیل کنید تا تحلیل خودم رو براتون ارسال کنم.
    پیروز باشید.

    به نظر من اگه میخواین تو حوزه وب کار کنید javascript زبان بسیار خوبی هستش و سرعتش به دلیل اجرای درخواست ها به صورت همزمان عالیه و این زمانی به درده شما میخوره که آینده نگر باشین چون وقتی یه سایت درخواست هاش میره بالا توی سایر زبان ها به صورت صفی درخواست ها پردازش میشه اما تو js به صورت همزمان اجرا میشه البته همه زبان ها میتونن به این شکل باشن ولی به عنوان مثال تویه java اگه بخواین همچین داستانی رو پیاده سازی کنید باید بیاین thread تعریف کنین و کلی دردسر دیگه ولی js خودش به طور پیش فرض یه همچین امکانی رو داره اگه از لحاظ سختی بخوایم بسنجیم js رو خب درسته سینتکس اون ساده هست اما به دلیل همین همزمان اجرا شدن درخواست ها یه مقدار کنترلش نسبت به زبان های دیگه برنامه نویسی که به صورت خطی اجرا میشن سخت تره ولی حب زبان خیلی خوبیه برای پیاده سازی یه وبسایت خیلی بزرگ و اینکه شما راحت میتونین یه سیستم چت آنلاین چه نوشتاری چه صوتی و چه تصویری تویه سایتتون راه اندازی کنین و خودتونو زیاد بامباحث web socket و اینجور چیزها درگیر نکنین و جامعه برنامه نویسش هم عالیه و اگه به مشکلی بر بخورین میتونین راحت با یه سرچ کوچیک حلش کنین. اما پایتون هم یه فریم وورکی داده که من دقیقا اسمشو نمیدونم ولی میدونم که قادره یک میلیون درخواست رو در یک ثانیه پردازش کنه و جواب بده!!! که هنوز جا نیفتاده بین برنامه نویس ها ولی به نظرم تو حوزه ی وب بهترین زبان js هستش چون با یادگیریش دو تا نشون میزنین هم بک اند عالی پیاده سازی میکنین و هم فرانت اند عالی پیاده سازی میکنین یادتون هم باشه که تنها زبانی که برای فرانت اند وجود داره htm + css+ js هستش چون مرورگر ها فقط این سه زبان رو میشناسن و سایر مثلا react و angular و vue.js اینها و یا bootstrap ای اینها همه و همه فریم وورک ها و کتابخانه های این زبان ها هستند که کارتونو خیلی ساده میکنه حالا برین تو این قضیه ها متوجه میشین ولی در کل بهترین زبان برای یادگیری در حوزه وب js است که سمت بک اندش با nodejs کار میکنه که بر پایه موتور V8 کروم هستش.

    بسیار خوب و جامع بود
    ممنون

    با سلام
    مهندس برق هستم
    بطور اختصاصی در زمینه اتوماسیون صنعتی کار میکنم و برنامه نویسی plc انجام میدم
    اما هیچ اشنایی با برنامه نویسی کامپیوتری ندارم
    بشدت علاقه دارم در این زمینه کار کنم
    اما هیچ سر نخی برای شروع ندارم
    برای شروع پایتون چطوره؟
    و اینکه ایا حتما باید به کلاس خصوصی برم یا میتونم بصورت SELF STUDY یاد بگیرم

    لطفا راهنمایی کنید
    و خوشحال میشم با ایمیل جواب بدید
    با تشکر

    با سلام؛
    از همراهی شما با مجله فرادرس سپاس‌گزاریم. پایتون برای یادگیری برنامه‌نویسی یکی از بهترین گزینه‌ها است. برای اطلاعات بیشتر در این رابطه، مطالعه مطالب زیر به شما پیشنهاد می‌شود:
    زبان برنامه نویسی پایتون (Python) — از صفر تا صد
    بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان
    برای یادگیری می‌توانید از منابع آموزش آنلاین پایتون استفاده کنید؛ برخی از این منابع در مطالبی که لینک آن‌ها ارائه شده معرفی شده‌اند و برای آشنای با دیگر موارد، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود:
    ۲۰ سایت آموزش آنلاین پایتون | راهنمای شروع یادگیری

    سلام؛
    خدمت‌تون سؤالی داشتم و اون اینکه چرا دیگر در بازار کتاب ایران، اثری از کتاب‌های زبان برنامه‌نویسی «دِلْفی» وجود نداره؟ آیا این زبان، بطور مطلق حذف شده است؟ تا همین سال‌های گذشته بسیار از این زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌شد امّا امروزه گویا منفور شده است!
    درباره‌ی این زبان برنامه‌نویسی در اینترنت خیلی جستجو کردم و متوجّه شدم که شرکت «بورلند» اون رو به شرکت دیگه‌ای واگذار کرده و گویا همین مسأله باعث شده خیلی از برنامه‌نویسان دیگر کمتر یا اصلاً از این زبان استفاده نکنند!
    آیا دیگه این زبان برنامه‌نویسی، روزآمد نخواهد شد؟ یا پاسخگوی نیازهای کنونی برنامه‌نویسان نیست؟ اگر بخواهم این زبان برنامه‌نویسی را یاد بگیرم عملی اشتباه انجام می‌دهم؟ یا بهتر است به سراغ زبان برنامه‌نویسی «سی شارپ» بروم؟ آیا منابعی برای یادگیری این زبان وجود دارند؟ آیا کاستی‌هایی در این زبان هست که همه آن را فراموش کرده‌اند؟
    لطفاً بنده را راهنمایی فرمایید.
    با تشکّر

    با سلام؛

    از همراهی شما با مجله فرادرس سپاس‌گزاریم. عوامل مختلفی در «انتخاب زبان برنامه‌نویسی» توسط افراد موثر است که در مطالب گوناگونی در مجله فرادرس به آن‌ها پرداخته شده است. این عوامل، در بزرگ یا کوچک شدن جامعه کاربران یک زبان برنامه‌نویسی، نقش به سزایی دارند. در ادامه، به صورت خلاصه و به طور خاص، به ارائه توضیحاتی پیرامون زبان دلفی پرداخته می‌شود که پاسخ پرسش شما در آن‌ها نهفته است.
    زبان برنامه‌نویسی دلفی به طور کامل رایگان نیست. در واقع، یک نسخه استارتر برای آن به صورت رایگان عرضه شده است، ولی محدودیت‌های بسیاری در استفاده از آن وجود دارد. این در حالی است که اغلب زبان‌های قدرتمند دنیا مانند پایتون، جاوا، گو، جاوا اسکریپت، سی و سی‌پلاس‌پلاس به طور کامل رایگان هستند و در عین حال، IDE‌های بسیار قدرتمند و متعددی نیز برای آن‌ها به صورت کاملا رایگان، وجود دارد.
    از سوی دیگر، سرعت توسعه این زبان نسبت به دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی مانند پایتون، جاوا، روبی و گو بسیار کم‌تر است. همچنین، این زبان از برخی پاردایم‌های برنامه‌نویسی محبوب و متداول و همچنین، بسیاری از قابلیت‌های مهمی که در برخی از دیگر زبان‌ها وجود دارد، بی‌بهره است. مساله مهم دیگر، کوچک بودن جامعه کاربران این زبان برنامه‌نویسی در دنیا است؛ همین امر خود پیامدهای گوناگونی را در پی دارد که یکی از ساده‌ترین آن‌ها، کم بودن تعداد کتابخانه‌های شخص ثالث و همچنین، محدود بودن فرصت‌های شغلی موجود برای برنامه‌نویسان این زبان است.
    بیشترین کاربرد زبان دلفی، در تولید نرم‌افزارهای دسکتاپ در ویندوز است، هرچند در حال حاضر برای سیستم‌عامل لینوکس نیز کاربرد دارد و گفته می‌شود که می‌توان از آن در برخی از سیستم‌عامل‌های موبایل نیز استفاده کرد. این در حالی است که زبان‌های قدرتمندی همچون پایتون، جاوا و گو، در زمینه‌های گوناگون، از برنامه‌نویسی دسکتاپ و توسعه وب گرفته، تا ساخت بازی و البته محاسبات علمی (شامل هوش مصنوعی و یادگیری ماشین) کاربرد دارند.
    به طور کلی، با وجود آنکه یادگیری مهارت برنامه‌نویسی در یک زبان به ذات خود فعل مثبتی محسوب می‌شود، ولیکن به نظر می‌رسد یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی که به طور کامل رایگان نباشد، نتوان از آن به خوبی در کاربردهای گوناگون استفاده کرد و یا شغل مناسبی با استفاده از آن به دست آورد، کار درستی نیست. همچنین، با وجود زبان‌های برنامه‌نویسی قدرتمندی که در حال حاضر وجود دارند و یادگیری برخی از آن‌ها بسیار ساده و سریع است (مانند پایتون)، به نظر می‌رسد احتمالا دلیلی برای فکر کردن به دلفی وجود نداشته باشد.

    سپاس‌گزارم.

    نظر شما چیست؟

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *