چگونه برنامه نویس اندروید شویم؟ — از شروع تا ورود به بازار کار

۱۲۸۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
چگونه برنامه نویس اندروید شویم؟ — از شروع تا ورود به بازار کار

برنامه نویسی اندروید یکی از پرطرفدارترین و پرتقاضاترین مسیرهای شغلی به حساب می‌آید. یادگیری این‌که چگونه برنامه نویس اندروید شویم می‌تواند به آماده‌سازی هر چه بهتر افراد برای فعالیت در این حرفه شغلی کمک کند. در این مقاله، راهنمایی با جزئیات جامع در خصوص نحوه تبدیل شدن به یک توسعه دهنده حرفه‌ای اندروید به اشتراک گذاشته شده است و همچنین مواردی از قبیل ویژگی‌های سیستم عامل اندروید، حقوق برنامه نویس اندروید و ساعات کاری توسعه دهندگان اندروید به همراه دلایل شروع فعالیت در زمینه توسعه اندروید شرح داده شده‌اند.

فهرست مطالب این نوشته

پیش از آنکه به این سوال پاسخ داده شود که چگونه برنامه نویس اندروید شویم بهتر است ابتدا به‌طور خلاصه توضیح داده شود که سیستم عامل اندروید چیست؟

اندروید چیست ؟

اندروید سیستم عاملی متن باز و مبتنی بر لینوکس به حساب می‌آید که توسط شرکت گوگل، مخصوص دستگاه‌هایی مثل گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند و سایر موارد طراحی شده است. سیستم عامل اندروید در طول این سال‌ها محبوبیت قابل توجهی به دست آورده است. محبوبیت بالای اندروید باعث شده که میزان تقاضا برای استخدام توسعه دهنده یا همان برنامه نویس اندروید افزایش چشمگیری داشته باشد.

اندروید چیست

مهم‌تر از چیستی اندروید، برای پاسخ به این سوال که چگونه برنامه نویس اندروید شویم لازم است توضیح کوتاهی پیرامون چیستی توسعه یا برنامه نویسی اندروید ارائه شود.

برنامه نویسی اندروید چیست ؟

توسعه اندروید یا برنامه نویسی اندروید فرایندی است که در طی آن اپلیکیشنی قابل اجرا و قابل راه‌اندازی روی سیستم عامل ساده اما منعطف اندروید در محیط توسعه «اندروید استودیو» (Android Studio) ساخته می‌شود. این فرایند با کمک «کیت توسعه نرم افزار اندروید» (Android Software Development Kit) یا همان SDK انجام می‌گیرد. توسعه اندروید یکی از حوزه‌های محبوب و پرطرفدار برنامه نویسی به حساب می‌آید. شرکت گوگل بیان داشته است که اپلیکیشن‌های اندروید را می‌توان با استفاده از زبان‌های کاتلین (Kotlin)، جاوا و C++‎ نوشت و البته استفاده از زبان‌های برنامه نویسی دیگر هم برای توسعه اندروید امکان‌پذیر است.

 

اما قبل از پاسخ به این سوال که چگونه برنامه نویس اندروید شویم ابتدا باید دانست که چرا برنامه نویس اندروید شویم و آیا توسعه اندروید در حوزه برنامه نویسی در جایگاه مناسبی قرار دارد یا خیر؟

چرا برنامه نویس اندروید شویم؟

اندروید پلتفرمی ایده‌آل به حساب می‌آید، چرا‌‌که نیاز به تجربه فنی خیلی زیاد ندارد و این باعث می‌شود برنامه‌نویسانی که مهارت‌های مختلفی دارند بتوانند در حوزه برنامه نویسی اندروید متخصص شوند. تعداد اپلیکیشن‌های ارائه شده در فروشگاه گوگلی پلی (Google Play) به ۳ میلیون می‌رسد. اکثر این اپلیکیشن‌ها رایگان یا بسیار ارزان قیمت هستند. علاوه بر این موارد، در ادامه برخی از سایر مزایای تبدیل شدن به برنامه نویس اندروید حرفه‌ای ارائه شده‌اند.

برنامه نویسی اندروید چیست

مزایای برنامه نویس اندروید شدن چه هستند؟

درآمد بالا، مهیج بودن کار و وجود فرصت‌های شغلی متعدد، تنها برخی از مزایای فعالیت در زمینه برنامه نویسی اندروید و تبدیل شدن به یک برنامه نویس اندروید حرفه‌ای به حساب می‌آیند. در این بخش برای روشن‌تر شدن این موضوع که چرا برنامه نویس اندروید شویم، برخی از سایر مزایای تبدیل شدن به توسعه دهنده اندروید در ادامه شرح داده شده است.

مقرون به صرفه و وسیع تر بودن بازار اپلیکیشن های اندرویدی برای کسب و کارها

وقتی که کسب و کارها تصمیم می‌گیرند اپلیکیشن جدیدی را منتشر کنند، برنامه نویسی اندروید و ساخت اپلیکیشن‌های اندرویدی مقرون‌به‌صرفه است. همچنین دسترسی و دامنه بهتر و وسیع‌تری برای اپلیکیشن‌های اندرویدی وجود دارد. به همین دلیل، فرصت‌های شغلی بیشتری برای برنامه نویسان اندروید وجود دارد.

کم هزینه تر بودن تمام جنبه های فرایند ساخت اپلیکیشن اندروید نسبت به سایر سیستم عامل ها

یکی دیگر از مزایای انتخاب بستر اندروید در برابر سایر سیستم عامل‌ها برای برنامه نویسی این است که در اندروید استفاده از SDKها یا همان جعبه ابزارهای توسعه نرم افزار کاملاً رایگان و بدون هزینه است؛ یا نیازی به پرداخت هزینه سالانه به عنوان یک طراح وجود ندارد. با وجود این‌که فرایند برنامه نویسی اندروید شامل صرف هزینه‌هایی برای صدا، تجهیزات، ایجاد عناصر گرافیکی و کدنویسی می‌شود، اما همچنان توسعه اندروید نسبت به طراحی اپلیکیشن برای سیستم عامل‌های دیگر ارزان‌تر تمام می‌شود.

در اندروید می‌توان ساخت اپلیکیشن‌های تعاملی و تست نرم افزار را تقریباً با استفاده از هر دستگاهی انجام داد و در نتیجه سرمایه‌گذاری بسیار کم‌تری مورد نیاز خواهد بود و بازگشت سرمایه بیشتری حاصل خواهد شد.

مزایای برنامه نویسی اندروید

تایید و استقرار سریع و یک روزه اپلیکیشن های اندروید در فروشگاه گوگل پلی

پس از آنکه اپلیکیشن‌های اندروید ساخته و تست می‌شوند، تایید و استقرار آن‌ها در فروشگاه گوگل پلی تقریباً یک روز بیشتر زمان نمی‌برد. این باعث می‌شود که فرایند توسعه و استقرار برای برنامه نویسان اندروید بسیار آسان‌تر باشد.

تطبیق پذیری و چندکاره بودن اندروید برای برنامه نویسی موبایل

اندروید گزینه‌ای تطبیق‌پذیرتر برای برنامه نویسی و توسعه اپلیکیشن به حساب می‌آید، چرا‌‌که امکان هدف قرار دادن پلتفرم‌های دیگری مثل Symbian و اوبونتو هم به وسیله اندروید فراهم شده است. کاتلین زبان رسمی برنامه نویسی اندروید به حساب می‌آید که توسط شرکت گوگل ساخته شده است؛ با استفاده از کاتلین می‌توان اپلیکیشن‌هایی را توسعه داد که روی سیستم عامل‌های دیگری مثل نسخه دسکتاپ iOS هم قابل اجرا هستند.

انعطاف پذیری اندروید برای سفارشی سازی اپلیکیشن های ساخته شده

همه برنامه نویسان موبایل می‌خواهند اپلیکیشنی که می‌سازند دارای امکانات متعدد و انعطاف‌پذیر باشد. به دلیل متن‌باز بودن اندروید، برنامه نویسان می‌توانند اپلیکیشن‌های اندروید را سفارشی‌سازی کنند و امکان گنجاندن قابلیت‌ها و کارکردهای مورد نیاز کاربران وجود دارد.

چگونه برنامه نویس موفق اندروید شویم

لازم است پیش از پاسخ به این سوال که چگونه برنامه نویس اندروید شویم به‌طور مختصر به این موضوع پرداخته شود که چه کسانی می‌توانند برنامه نویس اندروید شوند و آیا تبدیل شدن به توسعه دهنده اندروید دشوار است؟

چه کسی می تواند برنامه نویس اندروید شود ؟

توسعه و برنامه نویسی اندروید چشم‌انداز شغلی به سرعت در حال رشدی به حساب می‌آید، چرا‌‌که در مقایسه با سایر پلتفرم‌های برنامه نویسی موبایل، نقشه راه تبدیل شدن به یک برنامه نویس اندروید موفق نسبتاً هموارتر و آسان‌تر است. در صورتی که درکی ابتدایی از نحوه عملکرد اپلیکیشن‌ها وجود داشته باشد، استفاده از یک دوره آموزشی برنامه نویسی اندروید به افراد کمک خواهد کرد تا مهارت‌های خود را ارتقا دهند و به صورت تخصصی بر توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی متمرکز شوند.

بنابراین، هر برنامه نویس مبتدی که مجموعه‌ای از مهارت‌های اولیه و میل به برتری در ساخت برنامه‌ها را با استفاده از اندروید داشته باشد، می‌تواند به یک توسعه دهنده موفق اندروید تبدیل شود، زیرا منحنی یادگیری برنامه نویسی اندروید هموار و کم‌عمق است. اکنون زمان آن فرا رسیده است تا به‌طور جامع پاسخ این سوال مهم و اساسی ارائه شود که چگونه برنامه نویس اندروید شویم ؟

چگونه برنامه نویس اندروید شویم ؟

به دلیل این‌که اندورید به سرعت تبدیل به پلتفرم شماره یک برنامه نویسی موبایل شده است، افراد بسیاری به سویش جذب شده‌اند که پیش‌زمینه برنامه نویسی دارند و همچنین افرادی که تازه‌کار هستند هم علاقه‌مند به شروع برنامه نویسی اندروید هستند و باانگیزه بالا به دنبال طی کردن فرایند تبدیل شدن به یک برنامه نویس موفق اندروید هستند.

درست مانند سایر پلتفرم‌های توسعه و برنامه نویسی نرم افزار، برای اندروید هم نیاز به کسب تخصص در برخی از مهارت‌های خاص وجود دارد. همچنین دانستن این مسئله که چگونه برنامه نویس اندروید حرفه‌ای شویم بسیار دارای اهمیت است. به این ترتیب، در این بخش جزئیات کامل و گام به گام در خصوص این موضوع ارائه شده است که چگونه برنامه نویس اندروید شویم؟ پیش از آن بهتر است مهارت‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به برنامه نویس حرفه‌ای اندروید بطور اجمالی شرح داده شوند.

چطور برنامه نویس اندروید شویم

برای برنامه نویس اندروید شدن به چه مهارت هایی نیاز داریم؟

برای این‌که برنامه نویس اندروید شویم به مهارت‌هایی نیاز است که در فهرست زیر آورده شده‌اند:

اکنون در ادامه هر یک از گام‌هایی شرح داده می‌شوند که باید برای برنامه نویس اندروید شدن طی شوند.

۱. بررسی دقیق وب سایت رسمی برنامه نویسان اندروید

پیش از هر چیز لازم است وب سایت رسمی توسعه دهندگان اندروید را بررسی و مرور کرد. در واقع، آشنایی با کل این وب سایت برای تجزیه و تحلیل طرح‌بندی و تعداد زیادی از ایده‌ها، پیشنهادات و فناوری‌های مرتبط با اندروید بسیار مهم و حیاتی است. البته این گام اولیه برای تبدیل شدن به برنامه نویس حرفه‌ای اندروید اجباری نیست، اما با بررسی و مطالعه دقیق وب سایت اندروید، بینش و دید بهتری نسبت به برنامه نویسی اندروید و مفاهیم آن بدست خواهد آمد.

سایت android developers

۲. یادگیری زبان های برنامه نویسی اندروید

به‌طور کلی در حیطه مهندسی نرم افزار لازم است حداقل یک زبان برنامه نویسی را یاد بگیریم. در خصوص برنامه نویسی اندروید ، ۲ زبان برنامه نویسی اصلی و کلیدی یعنی جاوا و کاتلین را باید یاد گرفت.

یادگیری کاتلین نقطه شروع خوبی به حساب می‌آید، زیرا این زبان برنامه نویسی توسط شرکت گوگل به عنوان جایگزینی برای جاوا ساخته و ارائه شده است. در کاتلین مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی ارائه شده‌اند که باعث می‌شوند فرایند کدنویسی به میزان زیادی ساده‌تر شود. با یادگیری و استفاده از زبان برنامه نویسی کاتلین، کم‌ترین احتمال بروز خطاهای برنامه نویسی و از کار افتادن برنامه وجود خواهد داشت.

برای تسلط بر کاتلین چه مواردی را باید یاد بگیریم؟

برای مسلط شدن بر زبان کاتلین، سه جنبه اصلی وجود دارد که باید بر یادگیری آن‌ها تمرکز کرد:

  1. سینتکس و «اصطلاح‌های کاتلین» (Kotlin Idioms)
  2. برنامه نویسی شی گرا در کاتلین
  3. مفاهیم ساختمان داده و الگوریتم در کاتلین

یکی از دلایلی که برنامه نویسان مسلط به جاوا زبان کاتلین را هم یاد می‌گیرند این است که علاوه بر ارائه امکانات وسیع، کاتلین با زبان جاوا سازگاری دارد. با یادگیری کاتلین می‌توان از کدهای کاتلین در جاوا هم استفاده کرد و برعکس این موضوع نیز صادق است و از کدهای جاوا هم می‌توان در کاتلین استفاده کرد.

یادگیری زبان SQL

با توجه به این‌که معمولاً در اکثر اپلیکیشن‌های اندرویدی نیاز به ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات وجود دارد، کارفرمایان اغلب ترجیح می‌دهند برنامه نویسانی را استخدام کنند که دارای تخصص SQL هستند. SQL مخفف عبارت «Structured Query Language» به معنی «زبان ساختارمند کوئری‌نویسی» است.

تصویر لوگوی SQL

درک اصول و مبانی SQL می‌تواند به علاقه‌مندان کمک کند تا بانک‌های اطلاعاتی مورد نیاز خود را در اپلیکیشن‌های اندرویدی سازماندهی کنند و شانس استخدام شدن خود را به عنوان توسعه دهنده اندروید افزایش دهند.

یادگیری زبان XML

زبان XML برای مشاهده داده‌های وب استفاده می‌شود و نقشی اساسی و بسیار مهم در برنامه نویسی اندروید ایفا می‌کند. XML مخفف «Extensible Markup Language» به معنی «زبان نشانه‌گذاری توسعه پذیر» است. درک اصول و مبانی زبان XML می‌تواند به توسعه دهندگان کمک کند تا داده‌ها را از اپلیکیشن‌ها به سرویس‌های وب و برعکس انتقال دهند. همچنین XML در برنامه نویسی اندروید برای طراحی بخش‌های مختلف اپلیکیشن از جمله طراحی قالب یا دکمه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یادگیری XML برای برنامه نویس اندروید شدن

در اندروید استودیو به دو حالت متنی و حالت طراحی می‌توان فایل‌های XML را ویرایش کرد. در صورت نیاز به استفاده از حالت متنی (ویرایش کدهای XML) باید کدنویسی با XML را یاد گرفت. یادگیری XML به میزان زیادی ساده است و به سرعت و به راحتی می‌توان کدنویسی XML را فرا گرفت.

پس از یادگیری زبان‌های مورد نیاز به ویژه کاتلین، زیربنای لازم برای گام‌های بعدی تبدیل شدن به برنامه نویس اندروید فراهم می‌شود.

۳. بررسی وب سایت متریال دیزاین

لازم است کل وب سایت «متریال دیزاین» (Material Design) بررسی شود و درکی از مفهوم نهفته در آن بدست آید. سایت متریال دیزاین یک سیستم طراحی بسیار مناسب برای فراهم شدن امکان ایجاد اپلیکیشن‌های با کیفیت و کارآمد اندروید، iOS، فلاتر (Flutter) و برنامه‌های تحت وب (وب‌اپلیکیشن‌ها) به تیم‌های برنامه نویسی ارائه مي‌دهد.

متریال دیزاین

متریال دیزاین از دنیای واقعی و الگوهای آن و این مسئله تاثیر پذیرفته است که این الگو‌ها چگونه نور و سایه‌ها را بازنمایی می‌کنند. سطوح مادی مدل‌هایی از کاغذ و جوهر را بازتصویر می‌کنند.

۴. یادگیری و درک چرخه حیات برنامه نویسی اندروید

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های میان برنامه نویسی موبایل با برنامه نویسی دسکتاپ این است که در بستر دسکتاپ، سیستم عامل می‌تواند اپلیکیشن را مدیریت کند، اما برنامه نویسی موبایل برای مدیریت رویدادهای خارجی انجام می‌شود. این یعنی برنامه نویس اندروید باید اپلیکیشن خود را به گونه‌ای طراحی کند که با سایر اپلیکیشن‌های نصب شده روی دستگاه موبایل به خوبی تعامل داشته باشد.

چرخه حیات برنامه نویسی اندروید

برای مثال، اپلیکیشن نوشته شده توسط یک برنامه نویس موبایل باید به‌گونه‌ای ساخته شده باشد که مثلاً وقتی پیام متنی یا تماسی دریافت می‌شود، عملکردی مطلوب و ایده‌آل از خود نشان دهد. وقتی که چنین درکی پیرامون برنامه نویسی موبایل به دست آید، می‌توان اپلیکیشنی ساخت که دارای بهترین تجربه کاربری ممکن است.

معرفی فیلم های آموزش برنامه نویسی اندروید

در پلتفرم فرادرس دوره‌های آموزشی براساس موضوع در مجموعه‌های آموزشی مختلف دسته‌بندی می‌شوند. برای برنامه نویسی اندروید نیز دو مجموعه دوره‌های آموزشی ایجاد شده است. اولین آن‌ها، «مجموعه دوره‌های آموزش برنامه نویسی اندروید» نام دارد. در این مجموعه دوره‌های متنوعی برای یادگیری توسعه اندروید در دسترس قرار دارند. ۳ دوره مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته در این مجموعه آموزشی وجود دارند.

علاوه بر آن دوره‌های دیگری هم برای کار با پایگاه داده در اندروید، پیاده‌سازی معماری MVP با کاتلین، ساخت رابط کاربری و چندین دوره آموزشی پروژه‌محور برنامه نویسی اندروید نیز در این مجموعه آموزشی گنجانده شده‌اند. مجموعه دیگری هم به نام «دوره‌های آموزش پروژه محور اندروید» در پلتفرم فرادرس وجود دارد که پیوند دسترسی به آن در انتهای این مقاله قابل دسترسی است. در تصویر فوق تنها تعدادی از دوره‌های آموزشی موجود در مجموعه آموزش برنامه نویسی اندروید نشان داده شده است.

در ادامه سایر مراحلی آمده‌اند که افراد دارای سوال چگونه برنامه نویس اندروید شویم باید طی کنند.

۵. یادگیری اصول و مبانی پلتفرم اندروید

پلتفرم اندروید دارای اجزای مختلفی است و داشتن شناخت این اجزای بنیادین و یادگیری نحوه کار با آن‌ها برای تسلط بر توسعه اپلیکیشن‌های کارآمد اندرویدی جهت تبدیل شدن به یک برنامه نویس اندروید موفق بسیار اهمیت دارد. یک دوره باکیفیت آموزش برنامه نویسی اندروید افراد را با این اجزای مهم آشنا خواهد کرد. آشنایی با اجزای پلتفرم اندروید باعث می‌شود تا بتوان موارد زیر را به خوبی انجام داد:

  • مدیریت تغییرات پیکربندی اپلیکیشن
  • کار با اجزای مختلف اپلیکیشن
  • ارزیابی و تست کردن واحدها (Unit Test)
  • رعایت روش‌های استانداردسازی شده برای امنیت و مسیریابی در اپلیکیشن

پس از آنکه آشنایی با عناصر مهم پلتفرم اندروید بدست آمد، آنگاه می‌توان از ابزارهای مختلف برای طراحی و توسعه اپلیکیشن اندروید استفاده کرد.

۶. شناخت ابزارهای برنامه نویسی اندروید

برنامه نویسان تازه‌کار اندروید باید با بهترین ابزارهای برنامه نویسی اندروید آشنایی داشته باشند و نحوه استفاده از این ابزارها را یاد بگیرند. در این بخش به معرفی مهم‌ترین و کلیدی‌ترین ابزارهای برنامه نویسی اندروید پرداخته شده است.

آشنایی با اندروید استودیو و کیت توسعه نرم افزار در آن

اولین ابزاری که برنامه نویسان اندروید باید با آن آشنا شوند، اندروید استودیو (Android Studio) است. برنامه نویسان اندروید استودیو را برای کدنویسی و سرهم‌بندی اپلیکیشن‌ها با استفاده از کتابخانه‌ها و بسته‌های داخلی متعدد به کار می‌برند. اندروید استودیو محیط رسمی توسعه اپلیکیشن‌های اندروید به حساب می‌آید. «محیط توسعه یکپارچه» (Integrated Development Environment) به‌طور خلاصه «IDE» خطاب می‌شود.

IDE چیست ؟

IDE نرم افزاری است که در آن رایج‌ترین ابزارهای مورد استفاده توسط برنامه نویسان در قالب یک واسط کاربری گرافیکی واحد گردآوری می‌شوند. محیط توسعه یکپارچه برای نوشتن و ارزیابی نرم افزار در طول مراحل مختلف توسعه از قبیل ساخت، کدنویسی و ارزیابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای اندروید استودیو چه هستند؟

اندروید استودیو به برنامه نویسان کمک می‌کند تا بهره‌وری خود را بهبود دهند، زیرا در این محیط توسعه، زمان راه‌اندازی به میزان زیادی کاهش یافته و فرایند توسعه استانداردسازی شده است. با استفاده از اندروید استودیو می‌توان برای دستگاه‌های مختلفی مثل گوشی‌های موبایل، ساعت‌های هوشمند، تلویزیون‌های اندرویدی و بسیاری از دیگر دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید اپلیکیشن ساخت.

کیت توسعه نرم افزار اندروید یا SDK چیست ؟

کیت توسعه نرم افزار اندروید (Android Software Development Kit) که به اختصار آن را SDK می‌نامند، حاوی کتابخانه‌های نرم افزاری، کدهای نمونه، ابزارهای کدنویسی آسان برای کمک به برنامه نویسان در ساخت، تست و عیب‌یابی (دیباگ کردن) اپلیکیشن‌های اندروید است. یکی از مزایای برنامه نویس اندروید شدن این است که ابزارهای مورد نیازی مثل اندروید SDK و اندروید استودیو رایگان هستند و برای دانلود به راحتی در دسترس‌اند.

SDK اندروید

برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای اندروید می‌توان در زمینه‌های زیر برای SDK اندروید متخصص شد:

  • روش‌های دریافت اطلاعات از اینترنت
  • ورودی داده‌ها از طریق کاربران
  • اصول و مبانی نماها (Views)، گروه‌های نما و قالب‌بندی
  • نوارهای اکشن
  • ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات
  • سازگارپذیر کردن اپلیکیشن برای دستگاه‌هایی با اندازه‌های مختلف
  • راهنماهای اندروید
  • نحوه ادغام و استفاده از ابزارهای شخص ثالث

سیستم کنترل نسخه چیست ؟

«سیستم کنترل نسخه» (Version Control System) ابزار دیگری است که نیاز به یادگیری آن برای برنامه نویسی اندروید و تبدیل شدن به یک برنامه نویس موفق ضروری به نظر می‌رسد. گیت (Git) یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین سیستم‌های کنترل نسخه به حساب می‌آید که برای هماهنگی میان توسعه دهندگان استفاده می‌شود.

با استفاده از گیت می‌توان به خوبی تغییرات انجام شده در کدهای پایه را ردیابی کرد و در صورت لزوم بازگشت به نسخه‌های قبلی را به راحتی انجام داد. یکی از مزیت‌های اصلی استفاده از گیت این است که این سیستم کنترل نسخه هم انعطاف‌پذیری لازم را برای مدیریت پروژه‌های کوچک در اختیار برنامه نویسان قرار می‌دهد و هم می‌توان پروژه‌های بزرگ را با بهینگی و سرعت بالا پیاده‌سازی کرد.

Gradle چیست ؟

در نهایت، برای برنامه نویس اندروید شدن باید آشنایی لازم با Gradle هم وجود داشته باشد. Gradle یک ابزار خودکارسازی ساخت است که بخشی از اندروید استودیو به حساب می‌آید. Gradle به برنامه نویس اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌های اندروید را کامپایل کند، بسازد و انتشار آن‌ها را انجام دهد.

Gradle چیست

6. ساخت اولین اپلیکیشن اندروید

نحوه ساخت اپلیکیشن اندروید را می‌توان با ایجاد و اجرای یک پروژه «Hello World» در اندروید استودیو انجام داد. پس از آن هم می‌توان رابط کاربری جدیدی برای اپلیکیشن ساخت که یک ورودی را از کاربر دریافت کند و سپس کاربر به صفحه دیگری در اپلیکیشن منتقل خواهد شد تا آن ورودی مربوطه نمایش داده شود. پیش از شروع ساخت اولین اپلیکیشن اندروید، دو بخش اصلی وجود دارد که لازم است در خصوص اپلیکیشن‌های اندروید فرا گرفته شوند:

  • اپلیکیشن‌های اندروید دارای چندین نقطه ورودی هستند.
  • برنامه‌های کاربردی اندروید با دستگاه‌های مختلفی سازگاری دارند.

آموزش ایجاد اولین پروژه اندرویدی

برای کمک به شروع برنامه نویسی اندروید، در این بخش از مقاله چگونه برنامه نویس اندروید شویم گام‌هایی ساده برای ایجاد و اجرای اولین پروژه اندروید ارائه شده‌اند.

  1. نصب آخرین نسخه اندروید استودیو
  2. زمانی که گزینه «Welcome to Android Studio» ظاهر می‌شود، باید روی گزینه «Create new Project» کلیک کرد (اگر اولین باری نباشد که اندروید استودیو اجرا می‌شود، باید به منوی File رفت و سپس در قسمت New گزینه New Project را انتخاب کرد).
  3. در این مرحله باید گزینه «Empty Activity» را انتخاب و سپس «Next» را کلیک کرد.
  4. حالا باید به قسمت «Configure your project» مراجعه و گام‌های زیر اجرا شوند:
    1. در فیلد «Name» باید نام پروژه خود را وارد کنیم. مثلاً می‌توان «My First Android App» را انتخاب کرد.
    2. در صورت تمایل می‌توان محل ذخیره (Save Location) پروژه را تغییر داد.
    3. از میان جاوا و کاتلین باید یکی را به عنوان زبان مورد استفاده مشخص کرد.
    4. در این مرحله باید در قسمت «Minimum SDK» آخرین نسخه‌ای را انتخاب کرد که این اپلیکیشن قرار است از آن پشتیبانی کند.
  5. پس از آنکه در خصوص گزینه‌های انتخاب شده رضایت کامل بدست آمد و کار به اتمام رسید باید دکمه «Finish» کلیک شود.

پس از آن باید مدتی صبر کرد تا پنجره زیر در صفحه نمایش کامپیوتر ظاهر شود:

اجرای اولین پروژه در اندروید استودیو

حالا باید صفحه پروژه را ( View > Tool Windows > Project  ) باز کرد و لازم است گزینه Android View انتخاب شود. حالا باید بتوان مورد زیر را مشاهده کرد:

  • app > java > com.example.myfirstapp > MainActivity  : وقتی فرد اپلیکیشن خود را توسعه می‌دهد و آن را اجرا می‌کند، سیستم نمونه‌ای را از این Activity را اجرا و قالب آن را بارگذاری می‌کند:
  • app > res > layout > activity_main.xml  : این فایل XML، قالب مورد نیاز را برای رابط کاربری (UI) مربوطه تعریف می‌کند. این فایل یک عنصر «نمای متنی» ( TextView  ) دارد که متن Hello, World!   در داخل آن نوشته شده است.
  • app > manifests > AndroidManifest.xml  : در فایل Manifest صفت‌های اساسی اپلیکیشن شرح داده می‌شوند و هر یک از اجزای اپلیکیشن تعریف شده‌اند.
  • Gradle Scripts > build.gradle  : دو فایل با این نام وجود دارد. یکی از آن‌ها مربوط به پروژه می‌شود (پروژه: My_First_App  ) و دیگری برای ماژول اپلیکیشن است (ماژول: My_First_App.app  ) هر ماژول دارای فایل build.gradle مربوط به خودش است. اما این پروژه در حال حاضر فقط یک ماژول دارد. از فایل build.gradle مربوط به هر ماژول برای بررسی و کنترل این مسئله استفاده می‌شود که افزونه Gradle چگونه اپلیکیشن مربوطه را ایجاد می‌کند.

آموزش اجرای اولین اپلیکیشن اندروید روی دستگاهی واقعی یا روی همانندساز

تا اینجا اولین پروژه انجام شده و اولین اپلیکیشن اندروید ساخته شده است. بخش کدنویسی به اتمام رسیده و اکنون باید پروژه را اجرا کرد و لازم است بررسی شود آیا اپلیکیشن به درستی اجرا می‌شود و پروژه به خوبی کار می‌کند یا خیر؟ در ادامه نحوه، اجرای اپلیکیشن ساخته شده ابتدا روی دستگاه واقعی و سپس روی «همانندساز» (Emulator) شرح داده شده است.

اجرای اپلیکیشن اندروید روی موبایل واقعی

اجرای اپلیکیشن اندرویدی روی دستگاه واقعی

برای انجام این کار باید مراحل زیر را به ترتیب انجام داد:

  1. ابتدا باید دستگاه اندرویدی مربوطه را با استفاده از یک کابل USB به سیستم وصل کرد. سپس در صورت استفاده از سیستم عامل ویندوز، باید درایور USB سازگار با آن دستگاه نصب شود.
  2. اکنون لازم است طبق مراحل زیر به قسمت تنظیمات توسعه دهنده (Developer Options) در درستگاه اندرویدی رفت و گزینه Enable USB Debugging‌ را فعال کرد:
    1. مراجعه به اپلیکیشن تنظیمات (Settings) در دستگاه اندرویدی
    2. اگر دستگاه مربوطه از اندروید ۸ با نسخه بالاتر استفاده می‌کند، باید گزینه System را انتخاب کرد. در غیر این صورت به گام بعدی بروید.
    3. به بخش پایین صفحه اسکرول کنید و سپس باید گزینه «درباره دستگاه» (About Phone) را انتخاب کرد.
    4. باید باز هم به پایین‌ترین قسمت صفحه اسکرول کرد و ۷ بار روی گزینه Build Number ضربه زد.
    5. حال باید به صفحه قبل بازگشت و دوباره به پایین‌ترین قسمت اسکرول کرد و روی گزینه «تنظیمات توسعه دهندگان» (Developer options) ضربه زد.
    6. در پنجره مربوط به تنظیمات توسعه دهندگان ، باید به سمت پایین تا زمانی اسکرول کرد که گزینه «USB debugging» را پیدا کنیم.
  3. حالا باید در اندروید استودیو اپلیکیشن خود را از قسمت منوی Run یا «پیکربندی عیب‌یابی» (Debug Configuration) در نوار ابزار انتخاب کرد.
  4. در نوار ابزار حالا باید روی گزینه Run کلیک شود و به این ترتیب باید بتوان عبارت «Hello World» را در خروجی دید که در اپلیکیشن ساخته شده روی دستگاه مربوطه ظاهر شده است.
اجرای اپلیکیشن اندروید روی امولیتور

اجرای اپلیکیشن اندرویدی خود روی همانندساز

می‌توان در میان تعداد زیادی از بهترین همانندسازهای موجود یکی را انتخاب کرد. برای نصب اکثر همانندسازها در اندروید استودیو می‌توان از گام‌های زیر استفاده کرد:

  1. ابتدا باید در اندروید استودیو یک دستگاه مجازی اندروید را مشخص کرد که به آن «Android Virtual Device» یا به اختصار «AVD» می‌گویند. در همانندساز از این AVD استفاده می‌شود تا بتواند اپلیکیشن مربوطه را نصب و اجرا کند.
  2. در نوار ابزار باید اپلیکیشن خود را از منوی کشویی «Run/Debug Configurations» انتخاب کرد.
  3. از منوی کشویی دستگاه هدف نیز باید آن AVD که قصد اجرای اپلیکیشن روی آن وجود دارد را انتخاب کرد.
  4. باید Run را کلیک کرد. اندروید استودیو اپلیکیشن را روی AVD نصب و همانندساز را اجرا می‌کند. به این ترتیب می‌توان عبارت «Hello World» را مشاهده کرد که در داخل اپلیکیشن نشان داده می‌شود.
اجرای اپ اندروید روی همانندساز

۷. شروع انجام پروژه های کوچک

پس از آنکه درکی اساسی و ابتدایی از پلتفرم اندروید و ابزارهای رایج آن برای توسعه و ساخت اپلیکیشن بدست آمد، کمک کردن به پروژه‌های متن‌باز روش خوبی برای عملی کردن دانش خود و انجام تمرین است. اگرچه، باید به این نکته توجه داشت که در ابتدا بهتر است به عنوان یک فرد تازه‌کار از پروژه‌های کوچک شروع و روند پیشرفت خود را به آرامی اما به صورت هدف‌دار ادامه داد تا در نهایت بتوان کار روی پروژه‌های بزرگ‌تر را آغاز کرد.

همچنین با انجام پروژه‌های متن‌باز می‌توان با افراد هم‌سطح خود و با سایر فعالان جامعه برنامه نویسان اندروید نیز تعامل داشت و از این راه فرصت‌هایی طلایی بدست آورد.

می‌توان گستره‌ای از پروژه‌های مختلف را در گیت‌هاب پیدا کرد که اکثرشان متن‌باز هستند و برای عموم در دسترس‌اند. این پروژه‌ها انواع مختلفی دارند، مثلاً مي‌توان پروژه‌های عیب‌یابی (رفع باگ)، مرور یک پروژه و سایر موارد را نام برد.

۸. ساخت و نمایش پرتفوی اندروید و توزیع پروژه خود

پس از آنکه مهارت لازم در خصوص کار با بسته‌های اندروید (Android Packages) بدست آمد، کار روی چند پروژه کوچک به اتمام رسید و فرد یک اپلیکیشن اندروید تمام و کمال را با کمک دانش و تجربه بدست آمده از انجام پروژه‌های مختلف متن‌باز ایجاد کرد، گام بزرگ بعدی این است که فرد اپلیکیشن اندروید خود را توزیع کند و آن را در معرض استفاده عموم قرار دهد. در واقع از طریق طراحی، ساخت و انتشار یک اپلیکیشن نمونه می‌توان به تمرین بیشتر و تقویت مهارت‌های برنامه نویسی اندروید خود پرداخت. روش‌های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان این کار را انجام داد.

مثلاً می‌توان از طریق بازار رسمی اندروید اقدام کرد یا اپلیکیشن ساخته شده را در وب‌سایت خود قرار داد و همچنین می‌توان از راه وب‌سایت‌های شخص ثالث محصول خود را به دست کاربران رساند. در صورتی که قصد انتشار اپلیکیشن خود از طریق بازار رسمی اندروید وجود داشته باشد، لازم است فرد به عنوان یک توسعه دهنده رسمی اندروید ثبت‌نام و مبلغی را پرداخت کند که البته این هزینه تنها یک بار برای همیشه صرف می‌شود.

پرتفوی برنامه نویس اندروید

در صورتی که اپلیکیشن ما با تمام قوانین و دستورالعمل‌های فروشگاه مربوطه مطابقت داشته باشد، آن را برای دانلود عموم در دسترس قرار خواهند داد. داشتن یک اپلیکیشن منتشر شده در فروشگاه‌های اپلیکیشن می‌تواند به تقویت پرتفوی نمونه کارهای فرد کمک کند و شانس استخدام شدن به عنوان توسعه دهنده اندروید را افزایش دهد.

۹. کمک گرفتن از دیگران در طول یادگیری

تبدیل شدن به برنامه نویس اندروید سفر و فرایندی است که افراد را با موانع و دردسرهای مختلفی مواجه می‌کند. اگرچه مواجه شدن با موانع در طول فرایند یادگیری برای هر شخص تازه‌کار امری طبیعی به حساب می‌آید. می‌توان با استفاده از پلتفرم‌های مختلفی مثل توییتر، Reddit، میت‌آپ یا سایر گروه‌های محلی تجربه خود را به اشتراک گذاشت، به دنبال کمک بود و از وضعیت سایر برنامه نویسان اندروید باخبر شد تا بتوان رویکردهای خود را بهبود داد و روش‌های خود را تقویت کرد.

۱۰. گرفتن مدرک برنامه نویسی اندروید

می‌توان گرفتن مدرک برنامه نویسی اندروید را هم در نظر داشت، چرا‌‌که برای تقویت رزومه و اثبات مهارت برنامه نویسی اندروید مفید است و توجه کارفرمایان بالقوه را جلب کند. برای گرفتن مدرک برنامه نویسی اندروید می‌توان در موسسه‌هایی که مدارک معتبر ارائه می‌دهند ثبت‌نام و در آزمون‌های آن‌ها شرکت کرد. همچنین می‌توان از دوره‌های آنلاینی استفاده کرد که مدرک معتبر صادر می‌کنند. علاوه بر این، شرکت در این آزمون‌ها به افراد کمک می‌کند تا بتوانند سطح مهارت خود را بسنجند.

چگونه یک برنامه نویس اندروید حرفه ای شویم

۲ مدرک رسمی در زمینه برنامه نویسی اندروید در ادامه فهرست شده‌اند:

  • Google associate Android developer - Kotlin (کاردان گوگل توسعه دهنده اندروید - کاتلین)
  • Google associate Android developer - Java (کاردان گوگل توسعه دهنده اندروید - جاوا)

 

۱۱. ارسال درخواست همکاری برای یک موقعیت شغلی سطح ورودی

جهت شروع حرفه شغلی خود به عنوان یک توسعه دهنده و برنامه نویس اندروید، می‌توان برای یک موقعیت شغلی سطح تازه‌وارد (شغل و حرفه ای که به تجربه کاری قبلی نیاز ندارد) اقدام کرد یا پروژه‌های فریلنسری برای مشتریان انجام داد. داشتن رزومه خوب به همراه یک ضمیمه نامه به دقت تنظیم شده می‌تواند احتمال استخدام شدن را به میزان زیادی افزایش دهد.

علاوه بر این می‌توان احتمال پیدا کردن کار را با مرور و یادگیری سوالات مصاحبه برنامه نویس اندروید نیز افزایش داد. با نمایش آنلاین اپلیکیشن‌هایی که فرد قبلاً ساخته است هم می‌توان مجموعه نمونه‌کارهای جذابی ساخت و این کار به متمایز ساختن خود در میان سایر کارجویان بسیار کمک خواهد کرد.

۱۲. یادگیری مداوم

آگاهی از آخرین روندها، تحولات و بروزرسانی‌های دنیای برنامه نویسی اندروید در تقویت مهارت‌های فنی افراد، کمک‌کننده است. برای این منظور می‌توان صفحات مرتبط در شبکه‌های اجتماعی، اخبار و پرتال‌های توسعه دهندگان فعال را دنبال کرد.

برای این‌که برنامه نویس اندروید شویم به چه مهارت های نرمی نیاز داریم؟

برنامه نویسان اندروید اغلب به عنوان عضوی از یک تیم برنامه نویسی به همراه مهندسان، طراحان رابط کاربری، تست کنندگان و سایر توسعه دهندگانی فعالیت می‌کنند که عضوی از زیرساخت توسعه اپلیکیشن هستند. بنابراین تقویت برخی از مهارت‌های نرم می‌تواند به فرد کمک کند تا عملکرد بهتری در کار گروهی داشته باشند و در نتیجه احتمال استخدام بسیار بیشتر می‌شود.

در ادامه این بخش از مقاله چگونه برنامه نویس اندروید شویم به معرفی و شرح هر یک از مهارت‌های نرم مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای اندروید ارائه شده است.

مدیریت زمان و مهارت‌های سازمانی

به عنوان برنامه نویس اندروید ممکن است حالتی پیش بیاید که نیاز باشد افراد روی چند پروژه با زمان‌های سررسید متفاوت به صورت همزمان کار کنند. مدیریت زمان و مهارت‌های سازمانی می‌توانند به فرد کمک کنند تا پیگیر فعالیت‌های مختلف باشند و وظایف محوله را برای هر پروژه در موعد مقرر به انجام برسانند.

مهارت های ارتباطی

با فعالیت به عنوان عضوی از یک گروه، مهارت‌هایی مثل ارتباط واضح شفاهی و نوشتاری، گوش دادن و دیپلماسی می‌تواند به رفع بدون دردسر تنش‌های احتمالی در محل کار کمک کند. ارتباط با اعضای تیم و سایر کارمندان می‌تواند از طریق کانال‌های ارتباطی مختلفی انجام شود که از جمله این روش‌ها می‌توان به پیام‌رسانی فوری، ایمیل، اپلیکیشن‌های تماس ویدیویی و ملاقات‌های رو در رو اشاره کرد.

خلاصه نقشه راه گام به گام تبدیل شدن به برنامه نویس اندروید

در این بخش به‌طور فشرده و به صورت قدم به قدم هر یک از مراحل مورد نیاز برای افرادی فهرست شده‌اند که سوال چگونه برنامه نویس اندروید شویم در ذهن‌شان شکل گرفته است.

  • گام اول: درک مباحث بنیادین برنامه نویسی جاوا. یادگیری اصول و مبانی برنامه نویسی جاوا برای تبدیل شدن به برنامه نویس اندروید ضروری است. برای بهره بردن حداکثری از زبان کاتلین، نیاز به داشتن تخصص جاوا وجود دارد.

  • گام دوم: شروع به یادگیری زبان برنامه نویسی کاتلین. با توجه به این‌که کاتلین به‌طور رسمی زبان درجه اول برنامه نویسی اندروید به حساب می‌آید، یادگیری کاتلین بسیار ضروری است و بسیار سودمند خواهد بود.

  • گام سوم: تمرکز کردن روی قابلیت‌های پیشرفته جاوا و کاتلین
  • گام چهارم: به دست آوردن ایده‌ای نسبت به برخی از مفاهیم مهم مربوط به اپلیکیشن‌های اندروید. مثل Context، Handler Looper و سایر موارد.
  • گام پنجم: یادگیری اصول و مبانی بانک‌های اطلاعاتی SQLite و طراحی اسکیما (طرح‌واره) پایگاه داده. طراحی اصولی پایگاه داده برای برنامه نویس اندروید شدن بسیار مهم و حیاتی است.

  • گام ششم: بدست آوردن دانش و مهارت لازم در زمینه شبکه‌های کامپیوتری و نحوه ارسال و دریافت درخواست‌های HTTP مثل Post ،Get و سایر موارد. باید بتوان ذخیره‌سازی حافظه پنهان را به‌طور موثر پیاده‌سازی کرد تا بدون مشکل اجرا شود و داده‌های کم‌تری مصرف شوند.
  • گام هفتم: بهتر است مهارت اشکال‌زدایی (دیباگ کردن) را هم در اوقات فراغت خود آموخت. هرچه اشکال‌زدایی بیشتری انجام شود، مهارت فرد در این زمینه هم بیشتر تقویت خواهد شد.
  • گام هشتم: برای اجرای سریع و بدون مشکل اپلیکیشن خود، کسب دانش و مهارت کافی در زمینه «بازیافت حافظه» (Garbage Collection) و «نشت حافظه» (memory Leak) ضروری است.
  • گام نهم: باید مفاهیم ساختمان داده را یاد گرفت و نحوه عملکرد بهینه‌سازی را درک کرد. باید آنچه که فرد در این زمینه یاد گرفته است در راستای بهبود سرعت رندر شدن رابط کاربری به کار گرفته شود.
  • گام دهم: درک ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص زبان کاتلین مثل تابع Extension، توابع Lambda و سایر موارد.
  • گام یازدهم: مرور کردن الگوهای معماری مثل MVVM ،MVP و سایر موارد. همچنین تست واحد (Unit Testing) را هم باید یاد گرفت. آموختن نحوه کار با فریمورک‌هایی مثل Dagger و RxJava هم مهم است زیرا به برنامه نویس کمک می‌کنند تا کدهایشان را سریع‌تر بنویسند.
  • گام دوازدهم: باید سعی شود تا اطلاعات بیشتر و بیشتری درباره کتابخانه‌های شخص ثالث توسعه اندروید بدست آید.

نقش های شغلی و مسئولیت های برنامه نویس اندروید چه هستند؟

مسئولیت اصلی و اساسی برنامه نویس اندروید طراحی و توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی و یکپارچه‌سازی آن‌ها با سرویس‌های بک اند است. علاوه بر این از توسعه دهندگان اندروید انتظار می‌رود تا هماهنگی‌های لازم را با تیم‌ها و افراد مختلف نظیر تیم طراحی، مهندسان و سایر توسعه دهندگان انجام دهند تا بتوان روی چندین لایه از زیرساخت اپلیکیشن به‌طور همزمان کار کرد.

برنامه نویس اندروید چکار می کند

همچنین، برنامه نویسان اندروید قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی را به اپلیکیشن‌هایی اضافه می‌کنند که قبلاً ساخته شده‌اند و برای بروزرسانی آن‌ها تغییراتی را اعمال می‌کنند تا کاربرپسندانه‌تر شوند. این فرایند همچنین شامل رفع ایرادها و بازسازی عملکرد اپلیکیشن هم می‌شود. در نهایت، تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای اندروید فرایندی طولانی شامل یادگیری و جست‌وجوی روش‌های جدید برای افزودن بهینگی بیشتر به پروسه توسعه اپلیکیشن و ارزیابی این مسئله است که چگونه می‌توان از فناوری برای بهبود ویژگی‌ها و قابلیت‌های اپلیکیشن خود استفاده کرد.

به عنوان یک برنامه نویس اندروید تازه‌کار، می‌توان بین فعالیت مستقل (فریلنسری)، کار در یک استارت‌آپ نوپا و اشتغال در یک سازمان جاافتاده یکی را انتخاب کرد. با وجود این‌که به لحاظ فرهنگ کاری هر یک از این حالت‌ها با هم تفاوت دارند، نقش‌ها و مسئولیت‌های برنامه نویس اندروید تقریباً در همه آن‌ها مشابه و یکسان است. برخی از نقش‌های شغلی رایج برای برنامه نویسان اندروید در ادامه فهرست شده‌اند:

  • توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل
  • معمار توسعه موبایل
  • مهندس اندروید
  • مهندس ارشد توسعه موبایل و سیستم‌های تعبیه شده

میزان تقاضا برای برنامه نویس اندروید چقدر است؟

وقتی که اندروید برای اولین بار منتشر شد، در میان سیستم عامل‌های رایج مورد استفاده برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل رتبه پنجم را به خود اختصاص داد. بعدها، با توجه به این‌که اندروید مزایای بسیاری داشت و پلتفرمی متن‌باز بود، خیلی زود به جایگاه شماره یک پلتفرم‌های موبایل رسید. این موضوع قطعاً تقاضا برای برنامه نویسان مسلط و ماهر را گسترش داده است.

 

حقوق برنامه نویس اندروید چقدر است؟

میانگین حقوق برنامه نویس اندروید (در سال ۱۴۰۱) بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان متغیر است. در واقع متوسط درآمد برنامه نویس ارشد اندروید تقریباً بین ۱۶ تا ۲۰ میلیون و متوسط درآمد برنامه نویس تازه‌کار اندروید بین ۵ تا ۸ میلیون تومان است. باید به این نکته توجه داشت که این مقادیر مربوط به زمان تدوین و آماده‌سازی این مقاله می‌شوند و ممکن است در آینده تغییر کنند. به‌طور کلی میزان درآمد و حقوق برنامه نویس اندروید نیز همانند سایر مشاغل حوزه برنامه نویسی به عوامل مختلفی بستگی دارد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها سطح مهارت، تجربه و سابقه کاری برنامه نویس اندروید است.

درآمد برنامه نویس اندروید چقدر است

برنامه نویسان اندروید در جایگاه‌های شغلی متفاوت و در شرکت‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. آن‌ها ممکن است عضوی از تیم برنامه نویسی داخل شرکت باشند یا به عنوان پیمانکار یا فریلنسر مستقل کار کنند. برخی از سایر مواردی که در میزان درآمد و حقوق برنامه نویس اندروید موثر هستند، محل کار و شرکتی است که افراد در آن استخدام شده‌اند.

برنامه نویسان اندروید در هفته چند ساعت کار می‌کنند؟

در کل توسعه دهندگان اندروید به‌طور میانگین ۴۰ ساعت در هفته مشغول به کار هستند. برخی از شرکت‌ها کارمندان را ملزم به حضور در محل کار می‌کنند. در حالی که ساعات کاری در سایر شرکت‌ها انعطاف‌پذیر است و حتی کارمندان می‌توانند دورکاری کنند. معمولاً در بسیاری از شرکت‌ها شرایط کاری برای بخش‌های فنی شامل برنامه نویسان و توسعه دهندگان بهتر است و مزایای بیشتری برای متخصصین فنی نسبت به سایر واحدها در نظر گرفته می‌شود.

برنامه نویسان اغلب هنگام انتشار اپلیکیشن جدید یا نزدیک دیگر سررسیدها اضافه‌کاری می‌کنند و ساعات کار هفتگی آن‌ها بعضاً به ۶۰ ساعت هم می‌رسد. همچنین در صورتی که مشکل خاصی وجود داشته باشد و مثلاً اپلیکیشنی از کار بیوفتد یا نقض داده‌ها رخ دهد، نیاز به اضافه‌کاری در طول هفته و حتی آخر هفته‌ها بوجود خواهد آمد.

جمع‌بندی

فعالیت حرفه‌ای در زمینه برنامه نویسی اندروید در دنیای امروزی تجارتی بسیار سودآور به حساب می‌آید، چرا‌‌که اکثر کسب و کارها برای ارتقای بهتر به برنامه های اندرویدی متکی هستند. با مطالعه این راهنما می‌توان ایده‌ای جامع نسبت به آنچه بدست آورد که برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس موفق اندروید لازم است. با یادگیری، تمرین و آموزش فشرده و استفاده از دوره‌های آموزش آنلاین می‌توان به یک برنامه نویس اندروید دارای مجموعه مهارت‌های لازم و توسعه دهنده‌ای موفق در زمینه برنامه نویسی اندروید تبدیل شد.

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
SimplilearnindeedInapps
۳ دیدگاه برای «چگونه برنامه نویس اندروید شویم؟ — از شروع تا ورود به بازار کار»

خیلی مفید بود من بدنبال برنامه نویس حرفه ای اندروید هستم می توانید کمک کنید

ممنون از این مقاله کاربردی

با سلام و احترام؛

صمیمانه از همراهی شما با مجله فرادرس و ارائه بازخورد سپاس‌گزاریم.

از اینکه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته بسیار خشنود هستیم.

برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *