۵۰ ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن — فهرستی برای شروع و تقویت مهارت

۱۱۹۹۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴۰ دقیقه
۵۰ ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن — فهرستی برای شروع و تقویت مهارت

در سیر تکاملی دنیای فناوری دیجیتال، ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن یکی از دغدغه‌های اصلی و مهم به حساب می‌آید. در حین یادگیری برنامه نویسی و پس از اتمام دوره‌های آموزشی، انجام پروژه‌های مختلف برای تکمیل فرآیند آموزش و یادگیری عملی بسیار اهمیت دارد. بنابراین، در این مقاله، ابتدا ۱۵ ایده برای ساخت اپلیکیشن با اهداف آموزشی و درجه سختی متفاوت معرفی شده‌اند. پس از افزایش سطح مهارت برنامه نویسی و کسب تجربه از طریق پیاده‌سازی پروژه‌های ساده و آموزشی،‌ بحث ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن با هدف راه‌اندازی یک کسب و کار و درآمدزایی مطرح می‌شود. بنابراین، در ادامه این مقاله، ۳۵ ایده برای برنامه نویسی اپلیکیشن با هدف کسب درآمد و راه‌اندازی کسب و کار ارائه شده است.

فهرست مطالب این نوشته

در ابتدای این مقاله، ایده‌هایی برای شروع و تقویت مهارت برنامه نویسی ارائه شده‌اند. پس از ارائه ایده‌های مختص شروع و تقویت مهارت برنامه نویسی، در بخش بعدی این مقاله، ایده‌هایی برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن‌های تجاری جهت راه‌اندازی یک کسب و کار دانش بنیان ارائه خواهند شد.

ایده برای برنامه نویسی با هدف شروع و تقویت مهارت

معمولاً برنامه نویسان مبتدی که به تازگی یک دوره برنامه نویسی اپلیکیشن را گذرانده‌اند، به دنبال ایده برای ساخت یک اپلیکیشن هستند. در واقع، پس از یادگیری مباحث نظری و گذراندن یک دوره آموزشی توسعه اپلیکیشن، بسیار مهم است تا برنامه نویسان در قالب یک پروژه واقعی، نسبت به ساخت یک برنامه کاربردی به صورت عملی اقدام کنند.

در این بخش آغازین مقاله «۵۰ ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن» به ارائه ۱۵ ایده در قالب پروژه برای بهبود مهارت‌های برنامه نویسی با ساخت اپلیکیشن موبایل و وب‌اپلیکیشن (برنامه کاربردی مبتنی بر وب) پرداخته می‌شود. پیش از آن، ویژگی‌های شاخص این ایده‌ها در ادامه شرح داده شده‌اند.

پیش از ادامه این مبحث لازم است یادآور شویم که می‌توانید طراحی اپلیکیشن را با استفاده از مجموعه آموزش طراحی اپلیکیشن، مقدماتی تا پیشرفته فرادرس یاد بگیرید.

دختری در حال کار با لپ تاپ (تصویر تزئینی مطلب ایده برای برنامه نویسی)

ایده مناسب برای برنامه نویسی چه مزایایی به همراه دارد؟

اجرای یک ایده برای برنامه نویسی به تقویت مهارت کمک می‌کند و با پیاده‌سازی چند ایده مناسب می‌توان آن‌ها را به عنوان نمونه کار ارائه داد.

ایده‌های اپلیکیشنی که برای شروع و تقویت مهارت برنامه نویسی اپلیکیشن در این بخش معرفی خواهند شد، دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • این اپلیکیشن‌ها برای تقویت مهارت کدنویسی بسیار عالی هستند.
  • ایده‌های مطرح شده بسیار مناسب برای کسب تجربه پیرامون فناوری‌های جدید به حساب می‌آیند.
  • این ایده‌ها جهت درج در رزومه به عنوان فهرست نمونه‌کارها برای تحت تاثیر قرار دادن کارفرمایان و مشتریان بالقوه بسیار ایده‌آل هستند.
  • ایده‌های ارائه شده در این بخش برای استفاده در ساخت دوره‌های آموزش برنامه نویسی موبایل (چه آموزش نوشتاری و چه آموزش ویدیویی) بسیار مناسب هستند.
  • تکمیل این پروژه‌ها بسیار آسان است و همچنین به سادگی می‌توان ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی را به این اپلیکیشن‌ها اضافه کرد.

این‌ها تنها چند ایده برای برنامه نویسی پیش پا افتاده و ساده نخواهند بود، بلکه مجموعه‌ای ارائه شده است که هر پروژه در آن با جزئیات کافی معرفی می‌شود تا بتوان آن را از ابتدا تا انتها توسعه داد.

در ادامه، قالب معرفی هر ایده برای برنامه نویسی اپلیکیشن شرح داده شده است.

ایده‌های شروع و تقویت برنامه نویسی اپلیکیشن چه مولفه‌هایی دارند؟

یک ایده برای برنامه نویسی باید با جزئیات کافی ارائه شود. به خصوص ایده‌هایی که برای شروع و تقویت مهارت مطرح می‌شوند، باید کامل باشند تا فرد در پیاده‌سازی آن‌ها دچار مشکل نشود. قالب ایده‌های معرفی شده برای برنامه نویسی از موارد زیر تشکیل شده است:

  1. ابتدا یک هدف واضح و مشروح از پروژه برنامه نویسی مربوطه ارائه می‌شود.
  2. در مرحله دوم، فهرستی از امکانات کاربری مطرح خواهد شد که باید پیاده‌سازی شوند. این موارد بیش‌تر از اینکه به عنوان یک فهرست انجام کارها محسوب شوند، به عنوان یک راهنما مطرح شده‌اند. حتی برنامه نویسان می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های مورد نظر خودشان را هم به این فهرست اضافه کنند.
  3. در گام سوم، فهرستی از امکانات و ویژگی‌های اضافه ارائه می‌شود که نه تنها منجر به بهبود پروژه اولیه خواهد شد، بلکه پیاده‌سازی آن‌ها مهارت‌های فرد را نیز بهبود خواهند داد.
  4. در پایان نیز تمام منابعی معرفی خواهند شد که می‌توانند به تکمیل آن پروژه کمک کنند.

در ادامه، پیرامون درجه سختی پروژه‌های معرفی شده در این مقاله توضیحاتی ارائه شده است.

پروژه‌ها و اپلیکیشن‌های پیشنهادی در چه سطحی هستند؟

تمام پروژه‌ها به سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته بر اساس دانش و تجربه مورد نیاز برای تکمیل آن‌ها تقسیم شده‌اند. در ادامه این بخش، توضیحاتی پیرامون هر یک از این سه درجه سختی فهرست شده است:

  1. سطح مبتدی: این سطح برای برنامه نویسانی است که در مراحل اولیه فراگیری برنامه نویسی قرار دارند. در واقع، مقصود آن دسته از افرادی است که اکثراً متمرکز بر ایجاد اپلیکیشن‌های سمت کاربر (بدون بک‌اند) هستند.
  2. سطح میانی: توسعه‌دهندگان در سطح متوسط یا همان Intermediate در این دسته جای می‌گیرند. این افراد در خصوص توسعه رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) تسلط کافی را دارند و می‌توانند اپلیکیشن‌هایی بسازند که از خدمات API استفاده می‌کنند.
  3. سطح پیشرفته: توسعه‌دهندگانی که همه مهارت‌های سطوح پیش از این را دارند و در حال یادگیری روش‌های پیشرفته‌تری مثل پیاده‌سازی اپلیکیشن‌های دارای بک‌اند و خدمات مبتنی بر پایگاه داده هستند.

حال در ادامه این بخش، برای هر سطح، ۵ پروژه مختلف (به طور کلی ۱۵ ایده برای برنامه نویسی) معرفی شده است.

۱. ایده برای برنامه نویسی اپلیکیشن دفترچه یادداشت

درجه سختی پروژه: مبتدی

شرح پروژه: ایجاد و ذخیره یادداشت‌ها در اپلیکیشن برای مقاصد آینده

لپتاپ و گوشی موبایل روی میز بری برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل

امکانات کاربری پروژه اپلیکیشن دفترچه یادداشت:

  • کاربر می‌تواند یک یادداشت جدید ایجاد کند.
  • کاربر این امکان را خواهد داشت تا یک یادداشت قبلی را ویرایش کند.
  • کاربر می‌تواند یک یادداشت فعلی را حدف کند.
  • در زمان بستن پنجره مرورگر، یادداشت‌ها ذخیره خواهند شد و وقتی که کاربر باز می‌گردد، داده‌ها بازیابی خواهند شد.

امکانات اضافه:

  • کاربر می‌تواند یک یادداشت را در قالب Markdown ایجاد و آن را ویرایش کند. در هنگام ذخیره، دفترچه یادداشت Markdown را به HTML تبدیل خواهد کرد.
  • کاربر می‌تواند تاریخ ایجاد یادداشت را ملاحظه کند.

منابع آموزشی مرتبط با ایده ساخت اپلیکیشن یادداشت:

۲. ایده برای برنامه نویسی اپلیکیشن چراغانی

درجه سختی پروژه: مبتدی

شرح پروژه: توسعه اپلیکیشن چراغانی به استعدادهای برنامه نویسی فرد وابسته است تا بتواند یک نمایش محسور کننده از چراغ‌ها را به وجود بیاورد. هدف این است که هفت دایره رنگی به دنبال هم در یک ردیف رسم شوند و بر اساس یک زمان‌سنج، شدت رنگ هر دایره تغییر کند. وقتی که رنگ یک دایره روش‌تر می‌شود، رنگ دایره قبلی به شدت رنگ قبلی خود باز می‌گردد. در واقع، هدف شبیه‌سازی اثر یک رشته چراغ است، مشابه آنچه در مراسم و جشن‌ها استفاده می‌شود.

موبایل با تصویر لامپ

امکانات کاربری پروژه اپلیکیشن چراغانی:

  • کاربر می‌تواند برای آغاز و پایان نمایش چراغ‌ها روی یک دکمه ضربه بزند.
  • کاربر این امکان را خواهد داشت تا فاصله زمانی تغییر شدت رنگ دایره‌ها را تنظیم کند.

امکانات اضافه:

  • کاربر می‌تواند رنگ به کار رفته برای هر دایره را انتخاب کند.
  • کاربر این امکان را دارد که مقدار شدت رنگ را تعیین کند.
  • کاربر می‌تواند اندازه هر دایره در یک ردیف را تغییر دهد.
  • کاربر باید بتواند تعداد ردیف‌های دایره‌های رنگی را در صفحه تعیین کند (از یک تا ۷ ردیف قابل انتخاب خواهد بود).

منابع آموزشی مرتبط با ایده ساخت اپلیکیشن چراغانی:

۳. ایده برای برنامه نویسی اپلیکیشن چرخش تصویر

درجه سختی پروژه: مبتدی

شرح پروژه: برای توسعه‌دهندگان وب مهم است که مبانی کار با تصاویر را درک کنند، زیرا وب‌اپلیکیشن‌های فاخر برای افزودن ارزش به رابط کاربری و تجربه کاربری به تصاویر وابسته هستند. اپلیکیشن چرخاندن تصاویر (FlipImage) یک وجه کار با تصاویر یعنی «چرخش تصویر» (Image Rotation) را مورد هدف قرار می‌دهد.

این اپلیکیشن یک پنل مستطیل شکل را نمایش می‌دهد که شامل یک تصویر واحد در داخل یک ماتریس ۲ در ۲ است. با استفاده از مجموعه‌ای از پیکان‌های بالا، پایین، چپ و راست در مجاورت هر وجه تصویر، کاربر می‌تواند تصاویر را به صورت عمودی یا افقی بچرخاند. برنامه نویس تنها اجازه دارد از CSS ،HTML و جاوا اسکریپت برای پیاده‌سازی این اپلیکیشن استفاده کند. اجازه استفاده از بسته‌ها و کتابخانه‌های مربوط به تصاویر در این ایده برای برنامه نویسی اپلیکیشن وجود ندارد.

شخصی در حال استفاده از برنامه های موبایل است

امکانات کاربری پروژه اپلیکیشن چرخش تصویر:

  • کاربر می‌تواند یک پنجره حاوی یک تصویر واحد که در یک ماتریس ۲ در ۲ تکرار شده است را ببیند.
  • کاربر این امکان را خواهد داشت تا هر یک از تصاویر را به صورت عمودی یا افقی با استفاده از یک سری پیکان با جهت‌های بالا، پایین، چپ و راست در کنار تصویر بچرخاند.

امکانات اضافه:

  • کاربر می‌تواند با وارد کردن آدرس URL یک تصویر دیگر در محیط ورودی، تصویر پیش‌فرض را تغییر دهد.
  • کاربر این امکان را خواهد داشت تا با ضربه زدن (یا کلیک کردن) روی دکمه «نمایش» در کنار ناحیه ورودی، تصویر جدید را نمایش دهد.
  • در صورتی که آدرس URL تصویر جدید پیدا نشود، یک پیام خطا برای کاربر نمایش داده خواهد شد.

منابع آموزشی مرتبط با ایده ساخت اپلیکیشن چرخش تصویر:

۴. ایده ساخت اپلیکیشن برگزاری آزمون

درجه سختی پروژه: مبتدی

شرح پروژه: تمرین و آزمایش سطح دانش فرد با پاسخگویی به سوالات در یک اپلیکیشن برگزاری آزمون؛ می‌توان یک اپلیکیشن برگزاری آزمون را مثلاً برای آزمایش مهارت‌های کدنویسی سایر برنامه نویسان ایجاد کرد. این اپلیکیشن را می‌توان با استفاده از فناوری‌هایی مانند CSS ،HTML، جاوا اسکریپت، پایتون، PHP و سایر موارد، پیاده‌سازی کرد.

امکانات کاربری پروژه اپلیکیشن برگزاری آزمون:

  • کاربر می‌تواند آزمون را با ضربه زدن روی یک دکمه آغاز کند.
  • کاربر این امکان را دارد تا هر سوال را به همراه چهار گزینه مشاهده کند.
  • پس از انتخاب یک پاسخ، سوال بعدی باید به کاربر نمایش داده شود. این کار تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که آزمون به پایان برسد.
  • در پایان آزمون، کاربر می‌تواند آمار زیر را مشاهده کند:
    1. زمانی که برای شرکت در آزمون سپری شده است.
    2. چه تعداد پاسخ صحیح دریافت شده است.
    3. یک پیام حاوی این خبر که آیا کاربر در آزمون پذیرفته یا مردود شده است.
اپلیکیشن آزمون روی موبایل

امکانات اضافه:

  • کاربر می‌تواند نتیجه آزمون را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد.
  • افزودن چندین آزمون به اپلیکیشن، به گونه‌ای که کاربر بتواند انتخاب کند که در کدام آزمون شرکت کند.
  • کاربر می‌تواند یک حساب کاربری ایجاد کند و تمام نمرات خود را در داشبورد خود ذخیره کند. کاربر باید بتواند چندین بار در یک آزمون شرکت کند.

منابع آموزشی مرتبط با ایده ساخت اپلیکیشن برگزاری آزمون:

5. ایده ساخت اپلیکیشن مبدل اعداد رومی به دهدهی

درجه سختی پروژه: مبتدی

شرح پروژه: سیستم عددی رومی از زمان روم باستان سرچشمه می‌گیرد و به عنوان روش معمول در نوشتن اعداد تا اواخر قرون وسطی در سراسر اروپا به کار گرفته می‌شد. امروزه هفت نماد در اعداد رومی به کار گرفته می‌شود که هر یک به همراه یک مقدار صحیح ثابت است.

در ادامه، نمونه‌هایی از جفت‌های نماد-مقدار اعداد رومی فهرست شده‌اند:

  • I — 1
  • V — 5
  • X — 10
  • L — 50
  • C — 100
  • D — 500
  • M — 1000

امکانات کاربری پروژه اپلیکیشن مبدل اعداد رومی به دهدهی:

  • کاربر باید بتواند یک عدد رومی را در فیلد ورودی وارد کند.
  • کاربر باید نتایج را در یک فیلد خروجی واحد حاوی معادل دسیمال (دهدهی | مبنای ۱۰) آن عدد رومی مشاهده کند. معادل دهدهی باید پس از ضربه زدن روی یک دکمه توسط کاربر به او نمایش داده شود.
  • در صورتی که نماد رومی اشتباه وارد شود، کاربر باید یک خطا را مشاهده کند.

امکانات اضافه:

  • کاربر می‌تواند در حین تایپ کردن تبدیل انجام شده را در خروجی مشاهده کند.
  • کاربر باید بتواند اعداد دهدهی را نیز به اعداد رومی تبدیل کند.

منابع آموزشی مرتبط با ایده ساخت اپلیکیشن مبدل اعداد رومی:

6. ایده برای برنامه نویسی اپلیکیشن جستجوی کتاب

درجه سختی پروژه: متوسط

شرح پروژه: ساخت اپلیکیشنی که به کاربران اجازه می‌دهد با وارد کردن یک کوئری (عنوان کتاب، نویسنده و سایر موارد) یک کتاب را جستجو کنند. سپس، نتیجه جستجو به صورت یک فهرست در صفحه به همراه تمام داده‌های متناظر نمایش داده می‌شود.

امکانات کاربری پروژه اپلیکیشن جستجوی کتاب:

  • کاربر می‌تواند یک کوئری جستجو را در فیلد ورودی وارد کند.
  • کاربر می‌تواند کوئری را ارسال و ثبت کند. این کار یک API را فراخوانی خواهد کرد که هر آرایه‌ای از کتاب‌ها را با داده‌های متناظر آن باز می‌گرداند (این داده‌ها می‌توانند شامل عنوان، نویسنده، تاریخ انتشار، تصویر و سایر موارد باشد).
  • کاربر می‌تواند فهرست کتاب‌هایی را ببیند که در صفحه ظاهر می‌شوند.
موبایل در کتابخانه

امکانات اضافه:

  • برای هر آیتم در فهرست، پیوندی اضافه شود که کاربر را به یک صفحه وب هدایت کند تا اطلاعات بیش‌تری راجع به آن کتاب در این صفحه وب در اختیار کاربر قرار گیرد.
  • پیاده‌سازی یک طراحی واکنش‌گرا (Responsive Design)
  • افزودن بارگذاری انیمیشن‌ها

منابع آموزشی مرتبط با ایده ساخت اپلیکیشن جستجوی کتاب:

7. ایده برای برنامه نویسی بازی حافظه تصویری

درجه سختی پروژه: متوسط

شرح پروژه: حافظه تصویری نوعی بازی است که در آن یک صفحه شطرنجی شامل چندین کارت با تصاویر مختلف وجود دارد و هر تصویر روی دو کارت هک شده است. در آغاز بازی، کارت‌ها به پشت قرار می‌گیرند و تصاویر قابل مشاهده نیستند. هر بازیکن در هر نوبت می‌تواند روی دو کارت کلیک کند تا تصویر پشت آن نمایش داده شود. در صورت یکسان بودن دو تصویر، امتیاز برای آن بازیکن ثبت و دو کارت یکسان از بازی حذف خواهند شد.

امکانات کاربری پروژه اپلیکیشن حافظه تصویری:

  • کاربر می‌تواند یک صفحه شطرنجی n در n را ببیند که در هر خانه یک کارت قرار می‌گیرد (n عدد صحیح است). در ابتدا، همه کارت‌ها به پشت قرار داده شده‌اند (وضعیت مخفی).
  • کاربر می‌تواند برای آغاز بازی روی یک دکمه کلیک کند. زمانی که این دکمه کلیک می‌شود، یک زمان‌سنج شروع به کار می‌کند.
  • کاربر می‌تواند روی هر کارتی کلیک کند تا تصویر پشت آن را آشکار سازد (تغییر آن به وضعیت آشکار). تصویر تا زمانی نمایش داده خواهد شد که کاربر روی یک کارت دیگر کلیک کند.
موبایل با تصویر حیوان (تصویر تزئینی مطلب ایده برای برنامه نویسی)

وقتی که کاربر روی کارت دوم کلیک می‌کند:

  • در صورتی که تصویر هر دو کارت یکسان باشد، هر دو کارت از بازی حذف خواهند شد (یا آن‌ها مخفی/حذف می‌شوند یا در وضعیت قابل مشاهده باقی می‌مانند).
  • در صورتی که بین دو تصویر مطابقت وجود نداشته باشد، هر دو کارت به وضعیت اصلی خود باز می‌گردند (وضعیت پنهان).
  • وقتی که همه تصاویر یکسان پیدا شدند، کاربر می‌تواند یک Dialog Box را مشاهده کند. این باکس حاوی پیام تبریک به همراه یک شمارنده خواهد بود که زمان سپری شده برای اتمام بازی را نمایش می‌دهد.

امکانات اضافه:

  • کاربر می‌تواند بین سطوح مختلف سختی بازی (آسان، متوسط و دشوار)، یکی را انتخاب کند. افزایش سختی بازی می‌تواند به معنی محدودیت در زمان برای اتمام بازی و/یا افزایش یافتن تعداد کارت‌ها باشد.
  • کاربر این امکان را دارد تا آمار بازی را ببیند. مثلاً کاربر می‌تواند تعداد دفعاتی که برنده یا بازنده شده است و همچنین بهترین زمان پایان برای هر سطح سختی و سایر موارد را مشاهده کند.

منابع آموزشی مرتبط با ایده ساخت اپلیکیشن حافظه تصویری:

8. ایده ساخت اپلیکیشن تولید کننده جدول Markdown

درجه سختی پروژه: متوسط

شرح پروژه: ساخت اپلیکیشنی که یک جدول عادی حاوی داده‌های فراهم شده توسط کاربر (به طور اختیاری) را به یک جدول با قالب Markdown تبدیل کند.

امکانات کاربری پروژه برنامه تولید کننده جدول Markdown:

  • کاربر می‌تواند یک جدول HTML را با تعداد سطرها و ستون‌های داده شده ایجاد کند.
  • کاربر این امکان را دارد که در هر خانه از جدول HTML داده متنی وارد کند.
  • کاربر می‌تواند یک جدول با فرمت مارک‌داون ایجاد کند که شامل داده‌هایی از جدول HTML خواهد بود.
  • کاربر این امکان را دارد که پیش‌نمایشی از جدول با فرمت Markdown را مشاهده کند.
ساخت جدول در موبایل

امکانات اضافه:

  • کاربر می‌تواند جدول با فرمت مارک‌داون را با ضربه زدن یا کلیک کردن روی یک دکمه در کلیپ‌بورد کپی کند.
  • کاربر این امکان را دارد که یک سطر یا ستون جدید را در یک محل تعیین شده درج کند.
  • کاربر می‌تواند یک سطر یا ستون را به طور کامل حذف کند.
  • کاربر این امکان را دارد که محتوای داخل یک سلول، یک ستون، یک سطر یا کل جدول را (به چپ، راست یا مرکز) تراز کند.

منابع آموزشی مرتبط با ایده ساخت برنامه تولید کننده جدول Markdown:

۹. ایده برای برنامه نویسی اپلیکیشن String Art

درجه سختی پروژه: متوسط

شرح پروژه: هدف ایده برای برنامه نویسی اپلیکیشن String Art (هنرهای زهی)، فراهم کردن تمریناتی برای کاربر در ایجاد یک تصویر گرافیکی متحرک با استفاده از هندسه در الگوریتم انیمیشن و ایجاد تصویری است که مشاهده آن به لحاظ بصری دلپذیر باشد. String Art یک خط با چندین رنگ را با حرکات هموار رسم می‌کند تا زمانی که یک بخش انتهایی به کناره پنجره محصور کننده برخورد کند. در این نقطه، یک اثر «پرشی» برای تغییر جهت این خط اعمال می‌شود. یک اثر موج دار وقتی اتفاق می‌افتد که ۱۰ الی ۲۰ کپی از آن خط در حین حرکت خط در کنارش تکرار می‌شوند. نمونه‌های کپی شده از خط به مراتب محو می‌شوند تا زمانی که به طور کلی از بین می‌روند. استفاده از کتابخانه‌های مربوط به انیمیشن در این پروژه مجاز نیست. تنها باید از CSS ،Vanilla HTML و جاوا اسکریپت استفاده شود.

امکانات کاربری پروژه اپلیکیشن String Art:

  • کار با رسم یک خط با چند رنگ در یک محل تصادفی در محدوده پنجره محصور کننده آغاز می‌شود.
  • هر ۲۰ میلی‌ثانیه یک کپی جدید از خط قبلی بر اساس یک مسیر منحنی (Trajectory) رسم می‌شود. مسیر منحنی، فاصله افزایشی از خط قبلی بر اساس نقاط انتهایی است.
  • زمانی که هر یک از نقاط انتهایی خط به محدوده پنجره محصور کننده برخورد می‌کند، جهتش را تغییر می‌دهد و زاویه آن هم به صورت تصادفی تغییر می‌کند.
  • به تدریج، شدت رنگ خطوط قدیمی محو می‌شود، به گونه‌ای که تنها ۱۰ الی ۲۰ خط اخیر قابل مشاهده خواهند بود. این کار برای ایجاد حس حرکت یا «موج‌دار بودن» (Ripple) انجام می‌شود.
موبایل با تصویر هنرهای زهی (تصویر تزئینی مطلب ایده برای برنامه نویسی)

امکانات اضافه:

  • کاربر می‌تواند طول خط و سرعت آن را تعیین کند.
  • کاربر می‌تواند خطوط داخل پنجره را به گونه‌ای تعیین کند که همه در مسیرهای منحنی متفاوت و با سرعت‌های متفاوتی حرکت کنند.

منابع آموزشی مرتبط با ایده ساخت اپلیکیشن String Art:

۱۰. ایده ساخت اپلیکیشن مدیریت وظایف

درجه سختی پروژه: متوسط

شرح پروژه: همان اپلیکیشن رایج To-Do است که کاربر می‌تواند در داخل آن اهداف و وظایفی را بنویسد که می‌خواهد انجام دهد.

امکانات کاربری پروژه اپلیکیشن مدیریت وظایف:

  • کاربر یک فیلد ورودی را می‌بیند که می‌تواند از طریق آن یک آیتم To-Do را تایپ کند.
  • با فشردن کلید Enter، کاربر می‌تواند آیتم To-Do را ثبت و مشاهده کند که این آیتم به فهرستی از کارهایی اضافه شده است که باید انجام شود.
  • می‌توان یک آیتم To-Do را به عنوان آیتم تکمیل شده علامت‌گذاری کرد.
  • کاربر می‌تواند یک آیتم To-Do را با ضربه زدن روی یک دکمه (یا نگه داشتن انگشت خود روی خود آن آیتم) حذف کند.
ائلیکیشن مدیریت برنامه ها در موبایل

امکانات اضافه:

  • کاربر می‌تواند یک آیتم To-Do را ویرایش کند.
  • کاربر می‌تواند فهرستی را به همراه تمام آیتم‌های تکمیل شده To-Do مشاهده کند.
  • کاربر می‌تواند فهرستی را شامل تمام آیتم‌های فعال To-Do ببیند.
  • کاربر می‌تواند تاریخ ایجاد یک آیتم To-Do را مشاهده کند.
  • در زمان بستن پنجره مرورگر (یا اپلیکیشن)، آیتم‌های To-Do ذخیره خواهند شد و وقتی که کاربر باز می‌گردد، داده‌ها بازیابی خواهند شد.

منابع آموزشی مرتبط با ایده ساخت اپلیکیشن مدیریت وظایف:

پیش از معرفی ۵ ایده باقیمانده با درجه سختی پیشرفته، مجموعه دوره‌های آموزشی توسعه اپلیکیشن موبایل فرادرس به علاقه‌مندان معرفی شده است.

۱۱. ایده برای برنامه نویسی موتور بازی کشتی جنگی

ایده برنامه نویسی برای ساخت اپلیکیشن موتور بازی کشتی جنگی

درجه سختی پروژه: پیشرفته

شرح پروژه: موتور بازی کشتی جنگی (Battleship Game Engine | BGE)، بازی کلاسیک رومیزی (بُرد گیم) نوبتی را به عنوان یک بسته پیاده‌سازی (شبیه‌سازی) می‌کند. این موتور بازی از هر گونه لایه نمایش (Presentation Layer) جداسازی می‌شود. این نوعی الگوی معماری است که در بسیاری از اپلیکیشن‌ها کاربرد دارد، زیرا به هر تعداد اپلیکیشن امکان می‌دهد تا از خدمات یکسان استفاده کنند. خود BGE، از طریق یک سری فراخوانی‌های توابع و نه از طریق اقدامات مستقیم کاربر نهایی فراخوانی می‌شود.

بر این مبنا، استفاده از BGE مشابه استفاده از یک API یا یک سری از مسیرهای نشان داده شده به وسیله یک وب‌سرور خواهد بود. این چالش نیازمند این است که برنامه نویس یک BGE (موتور بازی) و یک لایه نمایش نازک مبتنی بر متن را توسعه دهد تا بتوان جدا لایه نمایش از خود موتور را آزمایش کرد. با توجه به این مسئله، امکانات کاربری زیر به دو بخش تقسیم شده‌اند. یک بخش برای BGE و یک بخش هم برای لایه نمایش مبتنی بر متن ارائه شده است. BGE مسئولیت نگهداری از وضعیت بازی را بر عهده دارد.

امکانات کاربری پروژه ساخت BGE:

  • فراخواننده می‌تواند یک تابع startGame()‎ را برای آغاز یک بازی تک نفره فراخوانی کند. این تابع یک گیم بُرد ۸ در ۸ شامل سه ناو با عرض یک مربع و طول:
    1. ناو تخریب‌گر: ۲ مربع
    2. رزم‌ناو: ۳ مربع
    3. کشتی جنگی: ۴ مربع
  • تابع startGame()‎ به صورت تصادفی و در هر جهتی این کشتی‌ها را روی تخته قرار می‌دهد و یک آرایه حاوی محل کشتی‌ها را باز می‌گرداند.
  • فراخواننده می‌تواند یک تابع shoot()‎ (شلیک) را فراخوانی کند که مختصات سطر و ستون سلول مورد هدف در تخته بازی به آن ارجاع داده می‌شود. تابع shoot()‎ شاخص‌هایی را باز می‌گرداند که نشان می‌دهند آیا شلیک به هدف برخورد کرده است یا خیر. همچنین، اطلاعاتی نظیر تعداد کشتی‌های باقی‌مانده (که هنوز غرق نشده‌اند)، آرایه محل کشتی‌ها و آرایه حاوی به‌روزرسانی اطلاعات شلیک‌های برخورد کرده و از دست رفته نیز توسط تابع shoot()‎ بازگردانده خواهند شد.

مولفه‌های موجود در آرایه شلیک‌های برخورد کرده و از دست رفته، در صورتی که هنوز مورد هدف قرار نگرفته باشند، یک فضای خالی خواهند بود. در صورتی که مورد هدف قرار گرفته باشند ولی هیچ بخشی از یک کشتی در آن خانه نباشد، عدد صفر و در صورتی که آن خانه توسط بخشی از یک کشتی اشغال شده باشد، حرف x در آن مولفه قرار داده می‌شود.

تصویر نمونه از ایده برای برنامه نویسی اپلیکیشن Battleship

امکانات کاربری لایه نمایش متنی:

  • کاربر می‌تواند آرایه شلیک‌های برخورد کرده و از دست رفته را به صورت یک نمایش کاراکتری از تخته بازی مشاهده کند. این نوع نمایش توسط تابع startGame()‎ بازگردانده می‌شود.
  • این امکان وجود دارد تا از کاربر درخواست شود مختصات یک مربع هدف در تخته بازی را وارد کند.
  • کاربر این امکان را دارد تا یک آرایه به‌روزرسانی شده حاوی شلیک‌های برخورد کرده و از دست رفته را پس از شلیک کردن ببیند.
  • کاربر می‌تواند پس از هر شلیک پیامی را ببیند. این پیام مشخص کننده این است که آیا شلیک منجر به برخورد شده یا از دست رفته است.
  • کاربر این امکان را دارد تا یک پیام تبریک را پس از شلیکی مشاهده کند که آخرین کشتی باقی‌مانده را غرق کرده است.
  • این امکان وجود دارد تا از کاربر درخواست شود در پایان هر بازی، مجدداً بازی جدیدی را شروع کند. انصراف از بازی کردن دوباره، باعث متوقف شدن بازی می‌شود.

امکانات اضافه برای BGE:

  • فراخواننده می‌تواند تعداد سطرها و ستون‌های بازی را به عنوان یک پارامتر برای تابع startGame()‎ تعیین کند.
  • فراخواننده می‌تواند یک تابع gameStats()‎ (آمار بازی) را فراخوانی کند. این تابع، یک شی جاوا اسکریپت حاوی سنجه‌هایی برای بازی فعلی را باز می‌گرداند. برای مثال، تعداد دفعاتی که بازی انجام شده است، تعداد شلیک‌هایی که در حال حاضر به هدف برخورد کرده‌اند و همچنین تعداد شلیک‌های از دست رفته و سایر موارد از جمله سنجه‌های بازی فعلی به حساب می‌آیند.
  • فراخواننده می‌تواند تعداد بازیکن‌ها (یکی یا دو تا) را در زمان فراخوانی تابع gameStats()‎ تعیین کند. این کار برای هر بازیکن یک تخته بازی را با کشتی‌های قرار داده شده به صورت تصادفی اختصاص می‌دهد.

تابع shoot()‎ شماره بازیکنی که شلیک برای او انجام می‌شود را به همراه مختصات شلیک دریافت می‌کند و داده‌هایی که این تابع باز می‌گرداند، برای آن بازیکن خواهد بود.

امکانات اضافه برای لایه نمایش متنی:

  • کاربر می‌تواند وضعیت فعلی بازی را در هر مقطعی با وارد کردن عبارت «Stats» در محل مختصات هدف ببیند (باید در نظر داشت که این مورد نیاز به تابع gameStats()‎ در BGE دارد).
  • کاربر می‌تواند تعیین کند که یک بازی دو نفره انجام شود که در آن هر بازیکن با نوبت‌های متناوب در همان جلسه خط فرمان بازی کنند. (باید در نظر داشت که این مورد نیازمند ویژگی‌های متناظر در BGE خواهد بود).
  • کاربر می‌تواند شماره بازیکن را در درخواست‌های مرتبط با ورودی‌ها در هر نوبت
  • مشاهده کند.
  • کاربر می‌تواند تخته هر دو بازیکن را در پایان هر نوبت مشاهده کند.

منابع آموزشی مرتبط با ایده ساخت موتور بازی کشتی جنگی:

۱۲. ایده برای برنامه نویسی اپلیکیشن پیام‌رسان

درجه سختی پروژه: پیشرفته

شرح پروژه: یک واسط پیام‌رسان متنی (چت) زنده که در آن چندین کاربر می‌توانند به یکدیگر پیام ارسال کنند. می‌توان بر ساخت واسط گفتگو به عنوان یک MVP (حداقل محصول پذیرفتنی | Minimum Viable Product) تمرکز کرد. قابلیت‌های زنده (زمان واقعی) را می‌توان بعداً اضافه کرد.

امکانات کاربری پروژه ساخت اپلیکیشن گفتگو:

  • از کاربر درخواست می‌شود تا وقتی که اپلیکیشن پیام‌رسان را باز می‌کند، یک نام کاربری را وارد کند. نام کاربری در اپلیکیشن ذخیره خواهد شد.
  • کاربر می‌تواند یک فیلد ورودی را ببیند که می‌تواند در آن یک پیام جدید را وارد کند.
  • با فشردن کلید ورود (Enter) یا با کلیک کردن روی دکمه ارسال (Send)، متن در کادر گفتگو در کنار نام کاربری او نمایش داده خواهد شد.
اپ گفتگو در موبایل

ویژگی‌های اضافه:

  • پیام برای تمام کاربرانی که در اپلیکیشن پیام‌رسان هستند، قابل مشاهده خواهد بود (با استفاده از وب سوکت‌ها)
  • زمانی که یک کاربر جدید به گفتگو می‌پیوندد، پیامی به تمام کاربرانی ارسال خواهد شد که در اپلیکیشن گفتگو حاضر هستند.
  • پیام‌ها در یک پایگاه داده ذخیره می‌شوند.
  • کاربر می‌تواند تصاویر، ویدیوها و پیوندهایی را ارسال کند. این تصاویر، ویدیوها و پیوندها به درستی نمایش داده خواهند شد.
  • کاربر می‌تواند یک Emoji را انتخاب و ارسال کند.
  • کاربران می‌توانند به صورت خصوصی با یکدیگر گفتگو کنند.
  • کاربران می‌توانند به کانال‌هایی با موضوع‌های خاص بپیوندند.

منابع آموزشی مرتبط با ایده ساخت اپلیکیشن گفتگو:

۱۳. ایده ساخت اپلیکیشن خط زمانی گیت‌هاب

تصویر تزیینی مرتبط با ایده برای برنامه نویسی اپلیکیشن خط زمانی گیت هاب

درجه سختی پروژه: پیشرفته

شرح پروژه: APIها و نمایش گرافیکی اطلاعات، نشانه‌های بارز وب اپلیکیشن‌های امروزی و مدرن به حساب می‌آیند. اپلیکیشن خط زمانی گیت‌هاب، APIها و نمایش گرافیکی اطلاعات را برای ایجاد تاریخچه بصری فعالیت یک کاربر در گیت‌هاب با هم ترکیب می‌کند.

هدف یک اپلیکیشن خط زمانی گیت‌هاب، پذیرفتن یک نام کاربری گیت‌هاب و تولید یک خط زمانی حاوی هر مخزن و نشانه‌گذاری شده با اسامی آن مخزن، تاریخ ایجاد آن و توضیحات هر کدام است. خط زمانی باید قابل به اشتراک‌گذاری با یک کارفرمای احتمالی در آینده باشد. این خط زمانی باید خوانایی مطلوبی داشته باشد و رنگ‌ها و طراحی حروف را به نحو تاثیرگذاری به کار بگیرد. واضح است که تنها مخازن «عمومی» گیت‌هاب باید نمایش داده شوند.

امکانات کاربری پروژه ساخت اپلیکیشن خط زمانی گیت‌هاب:

  • کاربر می‌تواند یک نام کاربری گیت‌هاب را وارد کند.
  • کاربر این امکان را دارد که روی یک کلید «تولید» (Generate) برای ایجاد و نمایش خط زمانی یک مخزن کلیک کند.
  • کاربر می‌تواند یک پیام هشدار را در صورتی مشاهده کند که نام کاربری گیت‌هاب وارد شده معتبر نباشد.

ویژگی‌های اضافه:

  • کاربر می‌تواند یک خلاصه از تعداد مخازن مطابقت داده شده را بر اساس سال ایجاد شدن آن‌ها مشاهده کند.

منابع آموزشی مرتبط با ایده ساخت اپلیکیشن خط زمانی گیت‌هاب:

۱۴. ایده برای برنامه نویسی اپلیکیشن آموزش املا

درجه سختی پروژه: پیشرفته

شرح پروژه: آگاهی داشتن از نحوه املا، جزئی اساسی در تسلط به هر زبانی به حساب می‌آید. در صورتی که فردی در حال یادگیری یک زبان جدید باشد، این امکان که بتواند املای صحیح کلمات را تمرین کند، به تثبیت مهارت‌های زبانی وی بسیار کمک خواهد کرد. اپلیکیشن تمرین تلفظ کلمات به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند مهارت‌های املای صحیح را به وسیله پخش کردن صوت ضبط شده از کلمه مورد نظر و سپس تایپ کردن آن کلمه با املای صحیح در اپلیکیشن با استفاده از صفحه کلید تمرین کنند.

امکانات کاربری پروژه ساخت اپلیکیشن تمرین املای کلمات:

  • کاربر می‌تواند کلید پخش (Play) را کلیک کند تا کلمه‌ای که باید وارد شود را بشنود.
  • کاربر این امکان را دارد تا حروف کلمه مربوطه را در حین وارد کردن آن در کادر متنی مشاهده کند.
  • کاربر می‌تواند کلید «ورود» را برای ثبت کلمه‌ای که در کادر متنی تایپ شده کلیک کند.
  • یوزر این امکان را دارد تا یک پیام تاییدیه را زمانی مشاهده کند که کلمه با املای صحیح وارد شده باشد.
  • کاربر می‌تواند پیامی را ببیند که در زمان اشتباه وارد کردن کلمه مربوطه نمایش داده می‌شود.
  • کاربر این امکان را دارد تا مجموعه‌ای از تعداد املاهای وارد شده صحیح، کل تعداد کلمات مورد آزمون و درصدی از جواب‌های صحیح را مشاهده کند.
اپلیکشن املای کلمات در موبایل

امکانات اضافه:

  • کاربر می‌تواند یک صدای تاییدیه را وقتی بشنود که کلمه به درستی وارد شده باشد.
  • کاربر می‌تواند یک صدای هشدار را زمانی بشنود که کلمه به درستی وارد نشده باشد.
  • یوزر می‌تواند کلید «راهنمایی» را کلیک کند که برای نمایش حرف وارد شده اشتباه در املای کلمه ورودی استفاده می‌شود.
  • کاربر می‌تواند کلید «Enter» در صفحه کلید را برای ثبت یک کلمه وارد شده انتخاب کند. همچنین امکان استفاده از یک دکمه ورود در داخل برنامه نیز وجود دارد.

منابع آموزشی مرتبط با ایده ساخت اپلیکیشن تمرین املای کلمات:

۱۵. ایده ساخت اپلیکیشن نظرسنجی

درجه سختی پروژه: پیشرفته

شرح پروژه: نظرسنجی یکی از بخش‌های ارزشمند جعبه ابزار هر توسعه‌دهنده و برنامه نویس محسوب می‌شود. نظرسنجی‌ها برای دریافت بازخورد از کاربران پیرامون طیف وسیعی از مسائل از جمله میزان رضایت از اپلیکیشن، نیازمندی‌های جدید، مشکلات برنامه، اولویت‌ها و سایر موارد کاربرد دارند. اپلیکیشن نظرسنجی این فرصت را در اختیار برنامه نویس قرار می‌دهد تا در زمان توسعه یک اپلیکیشن با امکانات کامل، آن را به برنامه خود اضافه کند.

اپلیکیشن نظرسنجی روی موبایل

چنین اپلیکیشنی امکان تعریف یک نظرسنجی و ارائه آن به کاربران برای پاسخ به آن نظرسنجی در یک محدوده زمانی از پیش تعیین شده و در نهایت مرتب‌سازی و نمایش نتایج را فراهم می‌سازد. این اپلیکیشن دارای دو نوع کاربر با نقش‌های متفاوت است که هر یک دارای نیازمندی‌های متفاوتی خواهند بود:

  1. هماهنگ کنندگان نظرسنجی: این افراد، نظرسنجی‌های مختلف را تعریف و کارگردانی می‌کنند. این یک کارکرد مدیریتی است و برای کاربران عادی در دسترس نخواهد بود.
  2. پاسخ دهندگان نظرسنجی: این افراد به نظرسنجی‌ها پاسخ می‌دهند و می‌توانند نتایج را ببینند. این نوع کاربران هیچ گونه دسترسی مدیریتی را در داخل برنامه در اختیار ندارند.

ابزارهای نظرسنجی تجاری شامل کارکردهای توزیعی هستند و از ایمیل‌های دسته‌ای برای دریافت نظرسنجی از پاسخ دهندگان استفاده می‌کنند. برای سادگی کار، این اپلیکیشن فرض می‌کند که نظرسنجی‌های باز برای پاسخ‌گویی از طریق وب‌سایت این اپلیکیشن در دسترس خواهند بود.

به این ترتیب، ۱۵ ایده برای برنامه نویسی اپلیکیشن و وب‌اپلیکیشن در این بخش معرفی شدند. اکنون در ادامه این مقاله به ارائه ایده‌هایی برای برنامه‌نویسی و ساخت اپلیکیشن در سطح تجاری و استارت‌آپ پرداخته شده است.

۳۵ ایده برای برنامه نویسی اپلیکیشن استارتاپی

با وجود اینکه نسبت به گذشته، تاکنون اپلیکیشن‌های بسیاری ساخته شده‌اند و برای هر منظور خاصی یک اپلیکیشن موبایل وجود دارد، اما همچنان بازار اپلیکیشن‌های موبایل داغ است و با ساخت یک اپلیکیشن کاربردی و کاربرپسند می‌توان به موفقیت‌های چشمگیری دست یافت و به سطح درآمد مطلوب رسید. به همین دلیل، در این مقاله، فهرستی از بهترین ایده‌ها برای ساخت اپلیکیشن در سال ۱۴۰۰ ارائه شده است تا افراد بتوانند برای شروع کسب و کار خود در حوزه برنامه نویسی موبایل از میان این ایده‌ها بهترین را انتخاب کنند.

۱. اپلیکیشن موبایل بر پایه MAP

اپلیکیشن موبایل بر پایه MAP یک ایده جذاب برای راه‌اندازی کسب و کار به حساب می‌آید. MAP سرنامی برای عبارت «Minimum Awesome Product» است که می‌توان آن را «محصول فوق‌العاده حداقلی» ترجمه کرد. در چنین اپلیکیشنی با قابلیت‌های ویژه، تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای به مشتریان القا می‌شود.

ممکن است پیش از این اپلیکیشن‌هایی در یک زمینه خاص تولید شده باشند، اما می‌توان با استفاده از ارائه قابلیت‌های جدید و جایگزین‌هایی منحصر به فرد در راستای بهبود تجربه کاربری، یک اپلیکیشن موبایل مبتنی بر MAP را در همان حوزه رونمایی کرد.

در این تصویر دو مفهوم MAP و MVP به صورت بصری ارائه شده است | مقاله ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن

۲. اپلیکیشن موبایل بر پایه MVP

در صورتی که افراد به دنبال تاسیس یک شرکت استارتاپی باشند و بخواهند محصول جدیدی را به بازار عرضه کنند اما بودجه و زمان محدودی دارند، توسعه یک اپلیکیشن MVP‌ می‌تواند راهکار مناسبی به حساب آید. MVP مخفف «Minimum Viable Product» است که می‌توان معادل فارسی آن را «حداقل محصول قابل اجرا» در نظر گرفت. MVP رویکردی است که در آن یک اپلیکیشن با حداقل قابلیت‌ها برای آزمایش روی گروه کوچکی از کاربران ساخته می‌شود و سپس محصول نهایی به بازار عرضه خواهد شد.

MVP به تیم توسعه کمک می‌کند تا تجربه کاربری را تجزیه و تحلیل کنند و بازخوردهای مشتریان را در مورد امکانات کلیدی محصول به دست آورند. می‌توان پس از انتشار اپلیکیشن MVP بازخوردهای زود هنگام پیرامون محصولات شرکت را مورد بررسی قرار داد. علاوه بر آن، MVP هیچ گونه عامل ریسکی را تحمیل نمی‌کند.

۳. اپلیکیشن واقعیت افزوده برای طراحی دکوراسیون داخلی

همواره یکی از دغدغه‌هایی که در هنگام خرید مبلمان یا دیگر کالاهای مربوط به دکوراسیون داخلی وجود دارد، این است که آیا کالای خریداری شده با فضای مربوطه تناسب دارد و استفاده از آن کالا در دکوراسیون داخلی به لحاظ زیبایی‌شناسی مناسب خواهد بود؟ ساخت یک اپلیکیشن واقعیت افزوده به کاربران کمک می‌کند تا فضای اتاق را با استفاده از دوربین گوشی موبایل و قرار دادن مدل‌های سه‌بُعدی از مبلمان جدید و سایر اقلام دیگر، باز طراحی کنند و پیش از خریداری و حمل و نقل کالاها بتوانند بررسی کنند که این وسایل در فضای داخلی چگونه به نظر می‌رسند.

سازندگان چنین اپلیکیشنی می‌توانند با فروشگاه‌های اینترنتی گوناگون قرارداد امضا کنند و امکان سفارش کالای مربوطه را به طور مستقیم از داخل این اپلیکیشن واقعیت افزوده فراهم سازند.

اپلیکیشن دکوراسیون داخلی در موبایل

۴. ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن اجاره اتومبیل

همواره راهکار برای سفرهای کوتاه با اپلیکیشن‌هایی مثل اوبر و لیفت در دنیا و اسنپ و تپسی در ایران وجود داشته است. اما، افراد معمولاً وقتی دچار مشکل می‌شدند که پای سفرهای راه دور به میان می‌آمد، تا اینکه اپلیکیشن‌های اجاره اتومبیل (Airbnb for Cars) ساخته شدند.

پیش از اپلیکیشن‌های اجاره اتومبیل، افراد به آژانس‌های اجاره اتومبیل وابسته بودند که فرآیند استفاده از آن‌ها چندان ساده نیست و مشکلات و چالش‌های بسیاری در آژانس‌های سنتی اجاره اتومبیل به وجود می‌آید. از جمله این چالش‌ها می‌توان به قیمت‌گذاری پیچیده، عدم صدور تاییدیه برای تحویل اتومبیل و مهم‌تر از همه، وجود محدودیت در موقعیت و محل تحویل اتومبیل اشاره کرد.

تصویر خودرو در موبایل

یک اپلیکیشن اجاره اتومبیل می‌تواند چنین مشکلاتی را برطرف سازد و یک سامانه خدماتی نظیر به نظیر اشتراک اتومبیل ایجاد شود. برای مثال، Turo یک وب‌سایت دو طرفه است که به افراد امکان می‌دهد اتومبیل خود را به یکدیگر اجاره دهند. این یک ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن متحول کننده به حساب می‌آید که می‌تواند یک کسب و کار موفقیت‌آمیز و بالنده را در کم‌ترین زمان ممکن به وجود آورد. این ایده نیز یکی از بهترین ایده‌ها برای ساخت اپلیکیشن در سال ۱۴۰۰ به شمار می‌رود.

۵. اپلیکیشن اسکن و تبدیل به فایل PDF

به جای مراجعه به یک دفتر فنی برای اسکن کردن و تبدیل اسناد به قالب PDF، یک اپلیکیشن اسکن و تبدیل به فایل PDF می‌تواند به کاربران برای نگهداری اسنادی مثل رسید‌ها، مدارک، گزارش‌ها و سایر موارد در گوشی موبایل خود، کمک کند. این اپلیکیشن به افراد امکان می‌دهد تا به سرعت اسناد خود را با کیفیت بالا در قالب PDF یا JPEG اسکن، ذخیره یا ارسال کنند.

۶. اپلیکیشن پایش سلامت و تغذیه

اپلیکیشن پایش سلامت و تغذیه میزان سلامتی کاربران را به صورت روزانه بررسی می‌کند. همچنین، این اپلیکیشن، وعده‌های غذایی سالم را برای حفظ سلامتی کاربر بر اساس شرایط هر فرد پیشنهاد می‌دهد. می‌توان تعداد زیادی از دستورات پخت وعده‌های غذایی سالم را که توسط متخصصین و سرآشپزهای حرفه‌ای تهیه شده‌اند در این اپلیکیشن ارائه کرد. امکان شخصی‌سازی ارائه محتوا بر اساس وضعیت سلامتی هر کاربر به طور منحصر به فرد نیز قابل ارائه است.

برای مثال، در صورتی که کاربری بیماری قلبی داشته باشد، مواد غذایی به او پیشنهاد خواهد شد که برای سلامتی قلب مفید هستند. همچنین، یک اپلیکیشن پایش سلامت و تغذیه می‌تواند در شراکت با فروشگاه‌های مواد غذایی، اقلام ارگانیک و سالم را به صورت آنلاین و مستقیم از طریق این اپلیکیشن به فروش برساند.

اپلیکیشن تغذیه و سلامت در موبایل

۷. ایده برای برنامه نویسی اپلیکیشن ردیابی قطارها

شهروندان شهرهای بزرگ وابستگی زیادی به قطارهای درون شهری برای رسیدن به مقصد دارند. تاخیر قطارها می‌تواند زندگی مردم را مختل کند و هیچ اطلاعاتی هم وجود ندارد تا افراد بتوانند بر اساس آن تصمیم بگیرند که آیا بهتر است صبر کنند یا از روش دیگری برای رسیدن به مقصد استفاده کنند.

با توسعه یک اپلیکیشن ردیابی قطار می‌توان زمان و مکان دقیق قطار را به کاربران نمایش داد و به این ترتیب، در صورت تاخیر داشتن قطار، افراد می‌توانند در خصوص استفاده از سایر وسایل نقلیه عمومی تصمیم‌گیری کنند.

۸. ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن آموزش زبان خارجی

ایده برای برنامه نویسی و ساخت یک اپلیکیشن آموزش زبان خارجی می‌تواند در آغاز دهه اول ۱۴۰۰ بسیار پرطرفدار باشد. کاربران این امکان را دارند تا با استفاده از آموزش‌های مقدماتی به زبان‌های مختلف، آشنایی ابتدایی را با زبان دلخواه خود به دست آورده و یادگیری را تا سطوح پیشرفته‌تر ادامه دهند.

آموزش زبان در چنین اپلیکیشنی می‌تواند در سطح‌های دشواری مختلفی ارائه شود. برای مثال، سطح مقدماتی آموزش یک زبان، می‌تواند شامل حروف الفبا و کلمات ساده باشد. امکان آموزش مکالمات پیچیده نیز در سطوح پیشرفته‌تر وجود دارد.

۹. ایده ساخت اپلیکیشن ویرایش ویدیو

در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی بسیار پرطرفدار و محبوب هستند. ممکن است روند محبوبیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی از یک بستر به بستر دیگری تغییر کند، اما روز به روز افراد بیش‌تری در این شبکه‌ها ثبت‌نام و فعالیت می‌کنند. با افزایش سرعت اینترنت و بهبود کیفیت دوربین‌ گوشی‌های هوشمند، تولید محتوا در قالب ویدیو بسیار رواج یافته است.

استفاده از پست‌های ویدیویی نه تنها توسط افراد عادی، بلکه به وسیله کسب و کارها نیز برای دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، پست‌های ویدیویی که با هدف بازاریابی دیجیتال تولید می‌شوند باید حرفه‌ای باشند و توجه مشتریان بالقوه را جلب کنند. به همین دلیل، یک اپلیکیشن ویرایش ویدیو که تمام امکانات لازم برای تولید یک محصول ویدیویی حرفه‌ای را داشته باشد، می‌تواند بسیار مورد توجه قرار بگیرد و ایده مطلوبی برای برنامه نویسی اپلیکیشن محسوب شود.

اپلیکیشن ویرایش ویدئو در موبایل

۱۰. اپلیکیشن پرداخت یکپارچه

«UPI» سرنامی برای «Unified Payments Interface» به معنی «رابط پرداخت یکپارچه» است. امروزه اپلیکیشن‌های UPI بسیار رایج هستند و توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. UPI یک سیستم پرداخت بانکی زمان واقع به حساب می‌آید که امکان ارسال و دریافت پول را فراهم می‌کند.

می‌توان چندین حساب بانکی را به این اپلیکیشن متصل کرد و با استفاده از شناسه‌هایی مثل شماره حساب، شماره تلفن همراه، نشانی پرداخت مجازی و حتی QR Code جهت انتقال وجه از طریق این اپلیکیشن اقدام کرد.

۱۱. اپلیکیشن پیشنهاد دهنده هدیه

یک ایده مناسب برای ساخت اپلیکیشن می‌تواند یک پیشنهاد دهنده خرید هدیه برای دوستان و آشنایان باشد. معمولاً‌ بسیاری از افراد در انتخاب یک هدیه مناسب برای نزدیکان خود دچار سردرگمی و ابهام می‌شوند. برخی دیگر هم بسیار پرمشغله هستند و زمان کافی برای انتخاب هدیه مناسب ندارند.

اپلیکیشن پیشنهاد دهنده هدیه می‌تواند در چنین مواقعی بسیار راه‌گشا باشد. می‌توان در این اپلیکیشن قابلیتی را تعبیه کرد که هدیه‌های پیشنهادی بر اساس فعالیت‌ افراد در شبکه‌های اجتماعی ارائه شوند. برای مثال، افراد نام کاربری دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی را در اپلیکیشن وارد می‌کنند و نرم‌افزار با تجزیه و تحلیل آن، پیشنهاداتی را برای خرید هدیه به کاربر نمایش می‌دهد.

اپلیکیشن پیشنهاد هدیه در موبایل

۱۲. اپلیکیشن خرید پوشاک با امکان تست به صورت مجازی

یکی از چالش‌های اساسی کسب و کارهای فروش آنلاین پوشاک، عدم امکان پوشیدن و تست لباس‌ها توسط مشتریان است. اینکه مشتری بالقوه بتواند به نوعی و تا حدی از اندازه بودن محصول مورد نظر مطمئن شود و آن را در حالت پوشیده تست کند، در افزایش بازدید کاربران و به دنبال آن، افزایش مشتریان یک فروشگاه آنلاین لباس بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

ایده برای برنامه نویسی اپلیکیشن خرید پوشاک با امکان تست مجازی در صورتی که به طور حرفه‌ای و با کیفیت بالا پیاده‌سازی شود، می‌‌تواند تحول عظیمی در صنعت پوشاک به وجود آورد و موفقیت کسب و کاری با این ایده به طور قطع تضمین شده خواهد بود. از جمله دلایل این مسئله، می‌توان به صرفه جویی در زمان صرف شده برای رفت و آمد و صرفه جویی در زمان تلف شده برای پوشیدن و تست لباس در فروشگاه اشاره کرد.

۱۳. اپلیکیشن پایش محتویات یخچال

در صورتی که امکان آگاهی کامل و دقیق از محتویات یخچال در هر زمان و مکانی وجود داشته باشد، می‌توان خرید هوشمندانه‌تر و برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای تهیه مواد غذایی انجام داد. این قابلیت، صرفه‌جویی در زمان، مصرف مواد غذایی و بسیاری از مزایای دیگر را به همراه خواهد داشت.

ایده برنامه نویسی اپلیکیشن پایش محتویات یخچال می‌تواند به این صورت باشد که کاربر با استفاده از دوربین گوشی تلفن همراه خود، تصویر اقلام موجود در یخچال را وارد اپلیکیشن کند و با استفاده از روش‌های تشخیص اشیا در تصویر و سایر روش‌های هوش مصنوعی هر یک از مواد غذایی داخل یخچال شناسایی شوند. می‌توان برای تشخیص دقیق‌تر و رفع خطا در شناسایی اقلام داخل یخچال از کاربر هم کمک گرفت. همچنین می‌توان یک سیستم پیشنهاد دهنده دستور غذایی بر اساس موجودی یخچال هم به این اپلیکیشن اضافه کرد.

۱۴. اپلیکیشن جستجوی جاذبه‌های گردشگری

ایده برای برنامه نویسی اپلیکیشن جستجوی جاذبه‌های گردشگری می‌تواند به این صورت مطرح شود که کاربر ابتدا نوع جاذبه گردشگری مورد نظر خود، محل آن، زمان سفر، بودجه مورد نظر و سایر متغیرهای لازم را وارد می‌کند.

سپس، اپلیکیشن بر اساس این اطلاعات، مثلاً ده تا از بهترین جاذبه‌های گردشگری را برای گذراندن تعطیلات به کاربر معرفی می‌کند. در این اپلیکیشن می‌توان از طریق ثبت آگهی هتل‌ها و سایر اماکن گردشگری به کسب درآمد رسید.

اپلیکشن معرفی جاذبه های گردشگری برای مسافرت در موبایل

۱۵. اپلیکیشن یادآوری و زمان‌بندی

یک یادآور می‌تواند ایده جذابی برای ساخت یک اپلیکیشن و راه‌اندازی کسب و کاری جدید محسوب شود. برای مثال، نوشیدن آب به مقدار زیاد در طول روز به میزان زیادی از بروز بسیاری از اختلالات جسمی جلوگیری می‌کند. به همین دلیل، استفاده از یک اپلیکیشن یادآور برای نوشیدن آب می‌تواند در این خصوص مفید واقع شود.

در سبک زندگی‌های پرمشغله امروزی، نیاز به برنامه‌ریزی روزانه و یاد‌آوری کارهای مهم بسیار اهمیت دارد و بنابراین ساخت یک اپلیکیشن یادآور با UI و UX مناسب می‌تواند پاسخگوی این نیاز اساسی باشد. یک اپلیکیشن یادآوری و زمان‌بندی در سطح تجاری باید امکانات و ویژگی‌های قابل قبولی را ارائه دهد تا بتواند تعداد بالایی از کاربران را جذب کند.

۱۶. ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن تبادل اسباب بازی

واضح است که کودکان به سرعت از اسباب‌بازی‌های خود خسته می‌شوند و با افزایش سن، نوع اسباب بازی‌های مورد علاقه آن‌ها تغییر می‌کند و اسباب بازی‌های قدیمی بدون استفاده باقی می‌مانند. بنابراین، می‌توان اپلیکیشنی ساخت که والدین بتوانند به وسیله آن اسباب بازی‌های سالم اما بلا‌استفاده کودکان خود را با یکدیگر تبادل کنند.

به جای خرید اسباب بازی‌های نو و گران قیمت، والدین می‌توانند با تبادل اسباب بازی‌های بلااستفاده کودکان خود با کودکان دیگر، به میزان زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند. به احتمال زیاد، می‌توان این ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن را یکی از نوآورانه‌ترین ایده‌‌ها در دهه اول ۱۴۰۰ به حساب آورد.

۱۷. اپلیکیشن تست سرعت اینترنت

ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن تست سرعت اینترنت را می‌توان به این صورت پیاده‌سازی کرد که سرعت اینترنت در نوار وضعیت (Status Bar) صفحه دستگاه نمایش داده شود و میزان داده مصرف شده در قسمت نوتیفیکیشن‌ها به اطلاع کاربر برسد.

این اپلیکیشن به کاربران کمک خواهد کرد تا بر اتصال اینترنت خود در حین استفاده نظارت داشته باشند. در سطح تجاری، می‌توان به مرور امکانات بیش‌تری به اپلیکیشن اضافه کرد تا میزان استقبال و تعداد کاربران افزایش یابد و درآمدزایی به وجود بیاید.

کره زمین روی موبایل (تصویر تزئینی مطلب ایده برای برنامه نویسی)

۱۸. اپلیکیشن هشدار تمدید حق اشتراک

این روزها کاربران در سرویس‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های مختلف مثل اسپاتیفای، نتفلیکس، آمازون پرایم و سایر اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های سرگرمی یا دیگر خدمات عضو هستند و حق اشتراک آن‌ها را خریداری می‌کنند. ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن تمدید حق اشتراک به همین دلیل شکل گرفته است.

چنین اپلیکیشنی می‌تواند به کاربران کمک کند تا بتوانند وضعیت عضویت و حق اشتراک خود را در پلتفرم‌های مختلف بررسی و پیگیری کنند. به این ترتیب، کاربران می‌توانند پرداخت‌های خود را در موعد مقرر انجام دهند تا وقفه‌ای در ارائه خدمات توسط این پلتفرم‌ها ایجاد نشود.

۱۹. اپلیکیشن اجاره و فروش املاک

یک اپلیکیشن جستجوی خانه اجاره‌ای یا فروش املاک، مشابه خدماتی که در بخشی از اپلیکیشن دیوار انجام می‌شود، می‌تواند یک ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن باشد که در صورت پیاده‌سازی درست و رعایت کلیه اصول کسب و کار به ویژه بازاریابی دیجیتال، به تصاحب بخش بزرگی از بازار املاک کشور دست خواهد یافت.

با استفاده از این اپلیکیشن، کاربرانی که قصد اجاره املاک خود را دارند، می‌توانند با ثبت آگهی، به مستاجر بالقوه متصل شوند. می‌توان قابلیت ثبت نظرات را هم به اپلیکیشن اجاره املاک اضافه کرد. همچنین، افرادی که قصد اجاره یا خرید ملک را دارند نیز باید یک حساب کاربری و پروفایل در اپلیکیشن ایجاد کنند. برای جلب اعتماد هر دو طرف در چنین اپلیکیشنی، باید ساز و کارهای ویژه‌ای تعبیه و به کار گرفته شوند. این مسئله در جلب مشتری، جذب کاربران و پیشی گرفتن از رقبا بسیار اهمیت دارد.

۲۰. اپلیکیشن اهدای غذا برای رستوران‌ها

ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن اهدای غذا برای رستوران‌ها به این صورت است که رستوران‌ها می‌توانند از طریق این اپلیکیشن با موسسات خیریه در ارتباط باشند و غذای اضافی را به صورت روزانه به دست افراد بی‌خانمان برسانند. به وضوح باید در مراحل بعدی راه‌اندازی این استارتاپ، ساز و کارهایی برای به درآمد رسیدن این ایده تعیین شوند.

۲۱. اپلیکیشن جستجوی آموزگار

ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن جستجوی آموزگار با این هدف طراحی شده است که بتوان ارتباط میان افرادی را که نیاز به آموزش دارند با آموزگار برقرار کرد. می‌توان دسته‌بندی‌هایی را بر اساس نوع و موضوع آموزش،‌ حوزه تخصص، مکان جغرافیایی و سایر موارد انجام داد. در این اپلیکیشن نیز می‌توان به وسیله ثبت آگهی‌ به درآمد رسید.

اپلیکیش جستجوی معلم در موبایل

۲۲. اپلیکیشن جستجوی متصدی کارهای منزل

ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن جستجوی متصدی کارهای منزل به این صورت است که کاربران می‌توانند در اپلیکیشن جستجو کنند و فرد مناسبی را برای کارهای منزل انتخاب کنند. با ایجاد پروفایل و ثبت اطلاعات هر متصدی، کاربران اپلیکیشن امکان انتخاب دقیق‌تری را خواهند داشت.

انتخاب افراد می‌تواند بر اساس تعداد خدمات مورد نیاز و نوع آن‌ها تعیین شود. برای مثال، امکان انتخاب انواع خدماتی مثل آشپزی، شست و شو، گردگیری و سایر موارد در این اپلیکیشن وجود خواهد داشت. همچنین، می‌توان میزان دستمزد افراد را بر اساس سطح مهارت و کیفیت کار آن‌ها تعیین کرد.

۲۳. اپلیکیشن بررسی شرایط و ضوابط خدمات و محصولات مختلف

امروزه تقریباً همه‌ نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌ها و به طور کلی محصولات و خدمات مختلف پیش از ارائه خدمات یا داد و ستد با مشتری، از کاربر می‌خواهند تا سندی بسیار طولانی حاوی جزئیات شرایط و ضوابط را مطالعه کنند. بسیاری از کاربران بدون مطالعه این سند، شرایط و ضوابط را می‌پذیرند. اما گاهی ممکن است موارد بیان شده در این سند ابهام‌آمیز یا ناعادلانه باشند و کاربر با آن‌ها موافقت نداشته باشد.

بنابراین، ایده ساخت اپلیکیشن برای اسکن و تجزیه-تحلیل این اسناد، معقول و خلاقانه به نظر می‌رسد. کاربر متن چنین اسنادی را وارد اپلیکیشن می‌کند و این اسناد مورد بررسی و تجزیه-تحلیل قرار گرفته و در نهایت نتیجه این بررسی نمایش داده خواهد شد. اپلیکیشن بررسی شرایط و ضوابط خدمات و محصولات می‌تواند موارد ابهام‌آمیز را به کاربر هشدار دهد و از او در برابر آن‌ها محافظت کند.

۲۴. اپلیکیشن ثبت شکایت

همه روزه مشکلات مختلفی برای عموم به وجود می‌آید که ممکن است افراد نسبت به آن‌ها شکایت داشته باشند. معمولاً اکثر افراد آگاهی کافی را در خصوص نحوه اقدام برای شکایت از افراد، سازمان‌ها، ارگان‌ها یا نهاد‌ها ندارند. به وسیله یک اپلیکیشن ثبت شکایت که مستقیماً با مراجع دولتی مربوطه ارتباط دارد، عموم مردم می‌توانند شکایت‌های خود را در خصوص مسائل مختلفی همچون آلودگی صوتی، تعمیر و بازسازی معابر و سایر مواردی از این دست به ثبت برسانند.

۲۵. اپلیکیشن مدیریت بحران

بلا‌های طبیعی اجتناب ناپذیر هستند، اما امکان کاهش آسیب‌ها و اثرات آن‌ها وجود دارد. با راه‌اندازی یک اپلیکیشن مدیریت بحران می‌توان در خصوص رخداد بلایای طبیعی به ساکنین یک منطقه هشدار داد. در این هشدار، اطلاعاتی مثل نوع حادثه، ابعاد آن و سایر موارد به کاربر انتقال داده می‌شود.

یکی دیگر از امکانات اپلیکیشن مدیریت بحران می‌تواند ارائه آموزش‌های لازم در خصوص چگونگی واکنش به حادثه‌های طبیعی مختلف باشد. همچنین می‌توان با استفاده از ورود اطلاعات مربوط به خسارت‌ها توسط کاربران،‌ برای کمک به افراد مفقود شده، همکاری در عملیات نجات و سایر موارد، کارکردها و قابلیت‌هایی را به اپلیکیشن مدیریت بحران اضافه کرد.

۲۶. اپلیکیشن پمپ بنزین سیار

ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن پمپ بنزین سیار را می‌توان به این صورت اجرا کرد که کاربر درخواست خود مبنی بر نیاز به سوخت را به همراه موقعیت مکانی در اپلیکیشن وارد می‌کند.

سپس، یک کامیون پمپ بنزین سیار با استفاده از نقشه تعبیه شده در داخل اپلیکیشن به محل مشتری مراجعه می‌کند و خدمات سوخت‌رسانی انجام می‌شود.

اپلیکیشن پمپ بنزین سیار در موبایل

۲۷. اپلیکیشن کاریابی

جستجو برای پیدا کردن شغل مناسب، به خصوص در کشورهای در حال توسعه، یک چالش اساسی برای بسیاری از اقشار مختلف جامعه به حساب می‌آید. در حال حاضر، اکثر شرکت‌های فعال در زمینه کاریابی، خدمات خود را بیش‌تر بر بستر وب ارائه می‌دهند. بنابراین،‌ ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن کاریابی در چنین شرایطی می‌تواند معقول باشد. همچنین، می‌توان بخشی را در این اپلیکیشن به پیدا کردن کار ریموت و دورکاری اختصاص داد.

۲۸. اپلیکیشن اسکن و خرید محصول

چنین اپلیکیشنی، یک اپلیکیشن خرید آنلاین به حساب می‌آید. معمولاً‌ افراد نیاز به جستجو برای یک قلم کالا دارند و نام یک محصول یا برند را در محل جستجو وارد می‌کنند. یک «اپلیکیشن اسکن برای خرید» می‌تواند تصویری از یک محصول را بخواند و فهرستی از انتخاب‌های مشابه را در حین خرید اقلام مختلف ارائه دهد.

کاربر می‌تواند بهترین گزینه را انتخاب و آن کالا را به صورت آنلاین خریداری کند. می‌توان یک اپلیکیشن اسکن و خرید را برای هر بازار و انواع محصولات مختلف ایجاد کرد و از سایر اپلیکیشن‌های فروش آنلاین پیشی گرفت. همچنین، می‌توان با کسب تجربه در حوزه یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی، یک اپلیکیشن پرداخت بدون کارت بانکی در سوپرمارکت راه‌اندازی کرد، مثل آنچه Amazon Go انجام داده است. Amazon Go رویکرد بسیار نوینی در قابلیت‌های خرید حضوری در فروشگاه به حساب می‌آید.

۲۹. اپلیکیشن پارکینگ هوشمند

با افزایش تعداد خودروها، پیدا کردن فضای پارک در هر منطقه‌ای از شهرها، روز به روز تبدیل به امری پیچیده‌تر می‌شود. برای رفع این مشکل رانندگان، ایده توسعه اپلیکیشن پارک هوشمند می‌تواند یک ایده مطلوب برای برنامه نویسی و انتخابی سرنوشت‌ساز در ایجاد یک کسب و کار به شمار رود. یک اپلیکیشن پارکینگ مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) می‌تواند به رانندگان کمک کند تا مستقیماً به جای پارک خالی برای اتومبیل خود بروند. سیستم‌های پارک خودکار خودرو می‌توانند فرآیند جستجو برای یک فضای پارک آزاد را بسیار ساده‌تر کنند و آن را سرعت بخشند.

۳۰. اپلیکیشن جستجوی فضا برای وسایل

همواره نیاز به محلی برای نگهداری وسایل اضافی وجود دارد و بسیاری از منازل فاقد انباری است. اگرچه، یافتن یک فضای مناسب که ظرفیت لازم برای جای دادن وسایل را داشته باشد، بسیار دشوار است. اما، به وسیله یک بستر و اپلیکیشن جستجوی فضای اضافی برای اجاره کنندگان و میزبان‌ها، می‌توان افرادی که دارای فضای ذخیره‌سازی وسایل هستند را با اجاره‌کنندگانی ارتباط داد که به شدت نیازمند فضا برای انبار کردن وسایل خود هستند.

بنابراین، می‌توان کسب و کار خود را با ساخت یک بستر و اپلیکیشن ذخیره‌سازی وسایل راه‌اندازی کرد که می‌تواند هم برای کاربران و هم برای صاحب کسب و کار سودمند واقع شود.

۳۱. اپلیکیشن پیش پرداخت نقدی و اعطای وام

در زمان کنونی، اکثر افراد ممکن است با کمبود پول نقد در روزهای پایانی ماه و پیش از دریافت حقوق مواجه شوند. این ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن که در آن نسبت به ساخت یک برنامه پیش پرداخت یا اعطای وام اقدام می‌شود، برای بسیاری از افراد می‌تواند نجات‌بخش باشد. چنین اپلیکیشنی به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند بخشی از حقوق دریافتی خود را پیش از روز واریز حقوق دریافت کنند. به علاوه در صورتی که فردی صاحب یک شرکت مالی باشد، ساخت چنین اپلیکیشنی سودهای کلانی را از محل بهره به همراه خواهد داشت.

قلک روی موبایل

۳۲. اپلیکیشن ارائه خدمات مبتنی بر تقاضا

اخیراً در دنیای همواره در حال تحول امروزی، ارائه خدمات در قالب اپلیکیشن‌های خدماتی مبتنی بر تقاضا، رشد چشمگیری داشته‌اند. یک اپلیکیشن دستیار مبتنی بر تقاضا، بستر آنلاینی است که مشتریان را با متخصصین مختلف برای انجام هر نوع خدمات خانگی مثل لوله‌کشی، سیم‌کشی، نظافت و سایر موارد مرتبط می‌سازد.

با ترکیب چندین نوع خدمات دستیاری در قالب یک بستر واحد، می‌توان محصولی ارزشمند را به کاربران ارائه کرد. بنابراین، برای افرادی که با این حوزه خدماتی آشنایی دارند، توسعه یک اپلیکیشن ارائه خدمات مبتنی بر تقاضا می‌تواند ایده خوبی برای شروع یک کسب‌وکار پر درآمد محسوب شود.

۳۳. اپلیکیشن موبایل ترجمه تصاویر مبتنی بر هوش مصنوعی

معمولاً‌ اکثر افراد با مشکل ترجمه یا صحبت کردن به زبان‌های خارجی و پیدا کردن آدرس در سفرهای تفریحی مواجه می‌شوند. یک اپلیکیشن ترجمه آنلاین مثل Google Translate یا گوگل لنز می‌تواند در چنین شرایطی بسیار مفید واقع شود. چنین اپلیکیشنی امکان ترجمه متن‌های موجود در تصاویر، اشیا و فایل‌ها را به هر زبانی برای گردشگران فراهم می‌کند.

همچنین، کاربران می‌توانند معاملات تجاری بین‌المللی خود را به وسیله قابلیت‌های بیان متن در این اپلیکیشن انجام دهند. با گسترش صنعت گردشگری، استفاده از ایده برای برنامه نویسی یک اپلیکیشن ترجمه مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند تحول بزرگی در دنیای گردشگری آنلاین ایجاد کند.

۳۴. اپلیکیشن ارتباط مجازی با پزشکان

یک ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن و راه‌اندازی یک کسب و کار استارتاپی می‌تواند توسعه یک اپلیکیشن ارتباط مجازی با پزشکان باشد. بدون شک، همه‌گیری کووید ۱۹ تحول چشمگیری را در حوزه سلامت و مراقبت‌های پزشکی به وجود آورده است. به طوری که، نیاز به مجازی‌سازی بسیاری از خدمات پزشکی حضوری و ارائه آن‌ها به صورت آنلاین به شدت احساس می‌شود.

یک بیمار می‌تواند بدون نیاز به انجام سفرهای طولانی و در منزل خود با یک مشاور پزشکی در ارتباط باشد. همچنین، یک اپلیکیشن ارتباط مجازی با پزشکان می‌تواند امکان مشاوره و دریافت خدمات تخصصی با چند پزشک را فراهم کند و بیماران می‌توانند از نظرات یک پزشک دوم هم استفاده کنند. بنابراین، توسعه یک اپلیکیشن ارتباط با پزشکان نیز می‌تواند به عنوان یک ایده مطلوب برای ساخت اپلیکیشن محسوب شود.

۳۵. اپلیکیشن پخش زنده ویدیو

امروزه هر شخصی در دنیا می‌تواند یک تولید کننده محتوا باشد. یک اپلیکیشن پخش زنده ویدیویی می‌تواند بهترین ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن به شمار رود. می‌توان با ایجاد چنین برنامه‌ای، مخاطبان بسیاری را جذب کرد. یک اپلیکیشن پخش زنده ویدیو برای تولید کنندگان محتوا این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانند محتوای ویدیویی خود را در لحظه و به صورت زنده ضبط و پخش کنند. با وجود اینکه اپلیکیشن‌های بسیاری وجود دارد که افراد می‌توانند ویدیوها و تصاویر از پیش منتشر شده را ببینند، یک اپلیکیشن پخش زنده ویدیو می‌تواند این امکان را برای افراد به وجود بیاورد که با خانواده و دوستان خود به صورت زنده در ارتباط باشند.

به این ترتیب، ۵۰ ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن در این مقاله معرفی شد. اما،‌ پیش از مطرح شدن ایده برای شروع برنامه نویسی موبایل، آموزش آن باید به صورت اصولی و جامع فرا گرفته شود. به همین دلیل، بخش پایانی این مقاله به معرفی تعدادی از دوره‌های کاربردی توسعه اپلیکیشن در وب‌سایت فرادرس اختصاص یافته است.

فیلم های آموزش برنامه نویسی اپلیکیشن فرادرس

تعداد بسیار زیادی دوره آموزش ویدیویی با موضوع برنامه نویسی اپلیکیشن و توسعه موبایل در سایت فرادرس قابل دسترسی است. اکثر این دوره‌ها در مجموعه آموزش توسعه اپلیکیشن فرادرس گرد‌آوری شده‌اند. یک مجموعه آموزش برنامه نویسی اندروید نیز در مجموعه فرادرس در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

بسیاری از دوره‌های توسعه اپلیکیشن به صورت پروژه محور ارائه شده‌اند و می‌توان با استفاده از آن‌ها ساخت برنامه کاربردی همراه را به صورت عملی فرا گرفت. در ادامه این بخش، تعدادی از دوره‌های شاخص با محوریت برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل معرفی شده است.

فیلم آموزش مقدماتی فریمورک React Native برای طراحی نرم افزارهای اندروید و iOS با زبان جاوا اسکریپت

تصویر مربوط به معرفی فیلم آموزش مقدماتی فریمورک React Native برای طراحی نرم افزارهای اندروید و iOS با زبان جاوا اسکریپت در مطلب ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن

با React Native می‌توان به طور هم‌زمان و تقریباً با یک بار کدنویسی، هم برای اندروید و هم برای iOS اپلیکیشن ساخت. به همین دلیل، استفاده از React در صنعت و بازار کار بسیار رایج و محبوب است. مي‌توان برای شروع یادگیری React از دوره مقدماتی React Native فرادرس استفاده کرد. طول مدت دوره React مقدماتی ۹ ساعت و ۳۱ دقیقه و مدرس آن مهندس فرشید کرمی است. برخی از سرفصل‌های این دوره عبارتند از: آشنایی با فریم‌ورک React Native، نصب و راه‌اندازی ابزارهای مورد نیاز بر روی ویندوز‌، نصب و راه‌اندازی ابزارها در سیستم عامل مک، مروری بر جاوا اسکریپت و سایر موارد.

  • برای دیدن فیلم آموزش مقدماتی فریمورک React Native برای طراحی نرم افزارهای اندروید و iOS با زبان جاوا اسکریپت + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش فریم ورک Google Flutter برای طراحی اپلیکیشن های موبایل

تصویر مربوط به معرفی فیلم آموزش فریم ورک Google Flutter برای طراحی اپلیکیشن های موبایل در مطلب ایده برای برنامه نویسی و ایده برای ساخت اپلیکیشن

فریم ورک فلاتر (Flutter) یکی دیگر از ابزارهای محبوب چندپلتفرمی است که می‌توان از آن برای برنامه نویسی iOS و اندروید استفاده کرد. محبوبیت فلاتر هم روز به روز در حال افزایش است و به همین دلیل می‌تواند انتخاب مناسبی برای شروع برنامه نویسی اپلیکیشن باشد. در فلاتر از زبان برنامه نویسی دارت استفاده می‌شود و توسعه چندپلتفرمی با آن بسیار ساده‌ است. طول مدت این دوره آموزش فلاتر فراردس هفت ساعت و ۲۳ دقیقه و مدرس آن، مهندس مجتبی حسین پور است. از سرفصل‌های این دوره مي‌توان به آشنایی با فریم ورک Google Flutter، آماده‌سازی و راه‌اندازی محیط توسعه، آشنایی با زبان برنامه نویسی Dart، عبارت شرطی if و حلقه‌ها و توابع در Dart و سایر موارد اشاره کرد.

  • برای دیدن فیلم آموزش فریم ورک Google Flutter برای طراحی اپلیکیشن های موبایل + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش کاتلین Kotlin | مقدماتی – گام به گام و به زبان ساده

تصویر مربوط به معرفی فیلم آموزش کاتلین Kotlin | مقدماتی – گام به گام و به زبان ساده در مقاله ایده برای برنامه نویسی و ایده برای ساخت اپلیکیشن

در حال حاضر، زبان برنامه نویسی کاتلین در اندروید استودیو جایگزین جاوا شده و به عنوان زبان رسمی توسعه اندروید شناخته می‌شود. افرادی که قرار است در زمینه برنامه نویسی اندروید مشغول به کار شوند، بهتر است پس از آشنایی مقدماتی با زبان جاوا، زمان بیش‌تری را برای آموزش جامع زبان کاتلین صرف کنند. برای شروع می‌توان از دوره کاتلین فرادرس استفاده کرد. این دوره در سطح مقدماتی ارائه شده و طول مدت آن نزدیک به سه ساعت و مدرس آن مهندس علیرضا منعم است. برخی سرفصل‌های این دوره شامل معرفی کاتلین (Kotlin) و کامپایلرها، شروع برنامه نویسی با کاتلین، کاراکترهای کنترلی، متغیرها، عبارت‌ها، عملگرها و سایر موارد است.

  • برای دیدن فیلم آموزش کاتلین Kotlin | مقدماتی – گام به گام و به زبان ساده + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش برنامه نویسی Swift (سوئیفت) برای برنامه نویسی iOS

تصویر مربوط به معرفی فیلم آموزش برنامه نویسی Swift (سوئیفت) در مطلب ۵۰ ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن

بر خلاف کاتلین، سوئیفت به نوعی زبان رسمی و اصلی در برنامه نویسی iOS و ساخت اپلیکیشن برای محصولات شرکت اپل به حساب می‌آید. بنابراین، می‌توان گفت یادگیری سوئیفت برای افرادی که قصد دارند به طور انحصاری در زمینه توسعه اپلیکیشن iOS فعالیت کنند، کاملاً ضروری است. برای این منظور، استفاده از دوره آموزش برنامه نویسی سوئیفت فرادرس پیشنهاد می‌شود. طول مدت این دوره آموزشی پنج ساعت و ۱۴ دقیقه و مدرس آن مهندس محمدمهدی علیزاده است. این دوره از ۱۰ بخش تشکیل شده که موضوع‌هایی مانند تنظیمات اولیه نرم‌افزار و تعریف متغیرها در سوئیفت، انواع متغیرها در سوئیفت – اپراتورهای محاسباتی، آشنایی با متغیرهای رشته‌ای، آشنایی با تابع، آرایه و سایر موارد را شامل می‌شود.

  • برای دیدن فیلم آموزش برنامه نویسی Swift (سوئیفت) برای برنامه نویسی iOS + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش برنامه نویسی اندروید (Android) – مقدماتی

تصویر کاور مربوط به معرفی فیلم آموزش برنامه نویسی اندروید (Android) - مقدماتی در مطلب ۵۰ ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن

مهارت برنامه نویسی اندروید بسیار پراستفاده و کاربردی است، چرا که درصد بالایی از دستگاه‌های همراه در سراسر جهان مبتنی بر سیستم عامل اندروید هستند. این مسئله منجر به شکل گرفتن بازار کار گسترده‌ای در زمینه ساخت اپلیکیشن‌های اندرویدی شده است. بنابراین، در صورت علاقه داشتن به این حوزه، با یادگیری مهارت برنامه نویسی اندروید به سرعت می‌توان وارد بازار کار شد و به درآمد رسید. در سایت فرادرس، سه دوره جامع در سه سطح مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته برای آموزش برنامه نویسی اندروید ارائه شده است. طول مدت دوره آموزش مقدماتی اندروید، ۱۶ ساعت و مدرس آن مهندس محمدمهدی علیزاده است. از جمله سرفصل‌های این دوره می‌توان به تنظیمات اولیه برنامه Android Studio، آشنایی با چینش عناصر در اندروید و TextView، آشنایی با رنگ‌ها و ابزار Button، منوها در اندروید، آشنایی با EditText در اندروید، طراحی یک فرم برای ورود اطلاعات و سایر موارد اشاره کرد.

جمع‌بندی

امروزه بسیاری با هدف شروع و تقویت مهارت یا راه‌اندازی یک کسب و کار و کسب درآمد، نیاز به ایده برای برنامه نویسی دارند. این مقاله با هدف پاسخگویی به این نیاز تهیه شده است. ابتدا ۱۵ ایده به همراه جزئیات کافی برای ساخت اپلیکیشن و وب‌اپلیکیشن با هدف شروع و تقویت مهارت برنامه نویسی ارائه شد.

این ۱۵ ایده در سه دسته با درجه سختی متفاوت قرار می‌گیرند و برای هر درجه سختی ۵ ایده ارائه شده است. سپس، در ادامه مقاله، ۳۵ ایده برای برنامه نویسی با هدف کسب درآمد و ورود به بازار نرم‌افزار ارائه شده‌اند.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
FreeCodeCampSpaceoIntelegain Technologies
۲ دیدگاه برای «۵۰ ایده برای برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن — فهرستی برای شروع و تقویت مهارت»

سلام من ایده برای دسته چک دارم که میشه مصرف کاغذ را کاهش داد

چه ایده ایه

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *