کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست؟ + منابع یادگیری مهارت های لازم

۲۸۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۸ دقیقه
کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست؟ + منابع یادگیری مهارت های لازم

دیجیتال مارکتینگ به بخش مهمی از فعالیت‌های بازاریابی کسب و کارها تبدیل شده است. برندهایی که می‌خواهند در دنیای دیجیتال موفق شوند، به متخصصان دیجیتال مارکتینک نیاز دارند تا محصولات و خدمات خود را به بهترین شکل به مخاطبان آنلاین معرفی کنند. در این مطلب بررسی می‌کنیم که کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست و چه مهارت‌ها و وظایفی دارد. همچنین، بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توان به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ در شرکت‌ها مشغول به کار شد.

فهرست مطالب این نوشته

کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست ؟

به طور کلی، «کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا دیجیتال مارکتر» (Digital Marketing Specialist) مسئول استفاده از کانال‌های دیجیتال مختلف برای افزایش تعداد مخاطبان راغب و آگاهی از برند است. علاوه بر این، ارزیابی داده‌های کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ، شناسایی نقاط ضعف کمپین‌ها و بهبود عملکرد کانال‌های بازاریابی از وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ است.

از کانال‌های بازاریابی دیجیتال مختلف می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • وب‌سایت کسب و کارها
  • شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب
  • موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ
  • بازاریابی ایمیلی
  • اپلیکیشن‌های موبایل مانند واتساپ
  • تبلیغات نمایشی آنلاین
  • وبلاگ‌ها یا مجله‌های اینترنتی

با پیشرفت کسب و کارهای اینترنتی، تقریباً تمام کسب و کارها از خدمات ارائه شده توسط متخصصان دیجیتال مارکتینگ برای توسعه فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال خود بهره می‌گیرند. به همین دلیل، برای این افراد در تمام دنیا بازار کار مطلوبی وجود دارد.

شرکت‌های کوچک اغلب از یک کارشناس یا مدیر دیجیتال مارکتینگِ ماهر در تمامی زمینه‌های بازاریابی کمک می‌گیرند، اما کسب و کارهای بزرگ‌تر معمولاً کارشناسان مختلفی را با وظایف مختلف در زمینه بازاریابی دیجیتال استخدام می‌کنند و یک تیم بازاریابی دیجیتال درون سازمان خود تشکیل می‌دهند. مطالعه مطالب و منابع آموزشی زیر می‌تواند به شما در آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و اصول آن کمک کند.

فیلم‌های آموزشی مفید برای یادگیری اصول دیجیتال مارکتینگ:

مطالب مفید برای یادگیری اصول دیجیتال مارکتینگ:

کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست

وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ

همان‌طور که می‌دانید، دیجیتال مارکتینگ حوزه‌ای بسیار گسترده است. بنابراین کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، وظایف مختلفی دارند و بیشتر اوقات، هر کارشناس دیجیتال مارکتینگ مهارت‌های خود را در یک یا چند حوزه تخصصی محدود تقویت می‌کند تا خدمات بهتر و تخصصی‌تری را به کسب و کارها ارائه دهد. به طور کلی، می‌توان وظایف کارشناسان دیجیتال مارکتینگ را به شکل فهرست زیر خلاصه کرد.

  • طراحی و اجرای کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ
  • تبلیغ‌نویسی و تولید محتوا
  • توسعه دارایی‌های بصری کسب و کار برای کمپین‌های دیجیتال
  • مدیریت وب‌سایت و انتشار محتوا
  • نظارت و بهینه‌سازی کمپین‌های بازاریابی
  • گزارش نتیجه کمپین‌ها به مدیران
وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست

طراحی و اجرای کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ

کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، وظیفه طراحی، توسعه و اجرای استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ در سازمان را بر عهده دارند. کارشناسان دیجیتال مارکتینگ مسئول برنامه‌ریزی، ساخت و اجرای کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ در کانال‌ها و پلتفرم‌های مختلف بازاریابی هستند. این افراد کمپین‌هایی مانند سئو، تبلیغات کلیکی و پولی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و استراتژی‌های دیگر را اجرا می‌کنند تا آگاهی از برند را افزایش دهند و کسب و کار و محصولات و خدمات آن را به مخاطبان معرفی کنند.

تبلیغ‌نویسی و تولید محتوا

برخی از کارشناسان دیجیتال مارکتینگ با نویسندگان و کپی‌رایترهای فریلنسر یا تمام‌وقت همکاری می‌کنند، اما در بیشتر مواقع، از خود کارشناسان دیجیتال مارکتینگ انتظار می‌رود که انجام فعالیت‌های مرتبط با تولید محتوا و «کپی‌رایتینگ یا تبلیغ‌نویسی» (Copywriting) را در کمپین‌های بازاریابی کسب و کار بر عهده بگیرند.

این فعالیت‌ها معمولاً شامل نوشتن پست‌های میهمان برای کمپین‌های روابط عمومی، نوشتن مطالب وبلاگ یا منابع دیگر برای بهبود رتبه در جستجوهای طبیعی (ارگانیک) و حتی نوشتن کتاب‌های الکترونیکی برای کمپین‌های بازاریابی محتوا می‌شود. به همین دلیل، کارشناسان دیجیتال مارکتینگ اغلب مهارت نویسندگی مطلوبی دارند و با فرآیند و اصول تولید محتوای اینترنتی مفید برای رسیدن به موفقیت در کمپین‌ها آشنا هستند. مطالعه مطالب و مشاهده فیلم‌های آموزشی زیر می‌تواند به شما در کسب مهارت‌های تبلیغ‌نویسی و تولید محتوا کمک کند.

فیلم‌های آموزشی مفید برای یادگیری تبلیغ‌نویسی و تولید محتوای اینترنتی:

مطالب مفید برای یادگیری تبلیغ‌نویسی و تولید محتوای اینترنتی:

توسعه دارایی‌های بصری کسب و کار برای کمپین‌های دیجیتال

بعضی از کارشناسان دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارها با طراحان گرافیک برای طراحی، تولید و توسعه دارایی‌های بصری همکاری می‌کنند، اما در این زمینه کاری نیز از کارشناسان دیجیتال مارکتینگ انتظار می‌رود که توانایی انجام این کار را داشته باشند و با فرآیند ساخت و توسعه محتوای تصویری برای بازاریابی آشنا باشند.

می‌توان گفت بهترین کارشناسان دیجیتال مارکتینگ افرادی هستند که دانش و مهارت کار با ابزارهای گرافیکی مختلف مانند فتوشاپ و ایلاستریتور را دارند و می‌توانند از این ابزارها برای تولید محتوای تصویری مورد نیاز در کمپین‌های بازاریابی مختلف از جمله کمپین‌های بازاریابی نمایشی، بازاریابی ایمیلی یا ساخت اینفوگرافیک‌ها استفاده کنند. مطالعه مطالب و مشاهده فیلم‌های آموزشی زیر برای شما در یادگیری کار با ابزارهای گرافیکی برای دیجیتال مارکتینگ مفید خواهد بود.

فیلم‌های آموزشی مفید برای یادگیری مباحث مرتبط با توسعه دارایی‌های بصری:

مطالب مفید برای یادگیری مباحث مرتبط با توسعه دارایی‌های بصری:

مدیریت وب‌سایت و انتشار محتوا

یکی دیگر از وظایف کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، مدیریت وب‌سایت سازمان و انتشار محتوا در آن برای اجرای کمپین‌های بازاریابی است. افراد به عنوان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید با سیستم مدیریت محتوای مورد استفاده در کسب و کار آشنایی داشته باشند و بتوانند انجام فعالیت‌های مرتبط با بهینه‌سازی فنی وب‌سایت را بر عهده بگیرند. برای آشنایی با سیستم‌های مدیریت محتوا و نحوه انتشار محتوا در آن‌ها، مطالعه مطالب و مشاهده فیلم‌های آموزشی زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

فیلم‌های آموزشی مفید برای یادگیری مباحث مرتبط با مدیریت وب‌سایت و انتشار محتوا:

مطالب مفید برای یادگیری مباحث مرتبط با مدیریت وب‌سایت و انتشار محتوا:

نظارت و بهینه‌سازی کمپین‌های بازاریابی

به طور معمول از کارشناس‌های دیجیتال مارکتینگ انتظار می‌رود که عملکرد کمپین‌های بازاریابی را تحت نظر بگیرند، آن را ارزیابی کنند و از نتیجه ارزیابی‌های خود برای بهینه‌سازی کمپین‌ها در آینده بهره بگیرند.

کارشناسان دیجیتال مارکتینگ از ابزارهایی مانند «گوگل آنالیتیکس» (Google Analytics) برای ارزیابی و نظارت بر ترافیک وب‌سایت کمک می‌گیرند تا فرصت‌های مناسب برای رسیدن به اهداف کسب و کار را شناسایی کنند و میزان آگاهی از برند یا نرخ تبدیل کسب و کار را افزایش دهند. همچنین، این افراد از مهارت‌های طراحی بصری و کار با ابزارهای «بهینه‌سازی نرخ تبدیل» (CRO) برای بهبود عملکرد صفحه‌های فرود و افزایش نرخ تبدیل کسب و کار بهره می‌گیرند.

فیلم‌های آموزشی و مطالب زیر در آشنایی با ابزارهای نظارت بر عملکرد وب‌سایت و کمپین‌های بازاریابی و بهینه‌سازی آن برای شما مفید خواهند بود.

فیلم‌های آموزشی مفید برای یادگیری مباحث مرتبط با نظارت بر عملکرد و بهینه‌سازی کمپین‌های بازاریابی:

مطالب مفید برای یادگیری مباحث مرتبط با نظارت بر عملکرد و بهینه‌سازی کمپین‌های بازاریابی:

نظارت و بهینه سازی کمپین های بازاریابی - وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ

گزارش نتیجه کمپین‌ها به مدیران

کارشناسان دیجیتال مارکتینگ اغلب وظیفه دارند که نتیجه کمپین‌های بازاریابی را به مدیر بازاریابی در سازمان خود گزارش دهند. معمولاً برای انجام این کار، گزارش‌ها و داشبوردهای مختلفی آماده می‌شود و نتیجه از این طریق به مدیران گزارش داده می‌شود.

کارشناسان دیجیتال مارکتینگ باید توانایی تحلیل نتیجه‌های کمپین‌های بازاریابی را داشته باشند و «نرخ بازگشت سرمایه» (ROI) مثبتی را در کانال‌های مختلف بازاریابی ایجاد کنند. همچنین، این افراد معمولاً وظیفه دارند که به «شاخص‌های کلیدی عملکرد» (KPIs) هدف برسند. فیلم‌های آموزشی و مطالب زیر، منابع مفیدی برای کسب اطلاعات درباره ابزارهای مورد استفاده برای جمع‌آوری داده‌ها و تهیه گزارش از نتیجه کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ هستند.

فیلم‌های آموزشی مفید برای یادگیری مباحث مرتبط با تهیه گزارش نتیجه کمپین‌های بازاریابی:

مطالب مفید برای یادگیری مباحث مرتبط با تهیه گزارش نتیجه کمپین‌های بازاریابی:

مهارت‌های لازم برای فعالیت به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ

در بخش‌های قبلی متوجه شدیم کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست و چه وظایفی را بر عهده دارد. در این بخش، تعدادی از مهارت‌های مورد نیاز برای فعالیت به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی می‌کنیم.

همان‌طور که گفتیم، کارشناسان دیجیتال مارکتینگ کمپین‌های متعددی را در کانال‌های بازاریابی مختلف اجرا می‌کنند و انجام فعالیت‌های مختلف از جمله تولید و انتشار محتوای متنی و تصویری، بهینه‌سازی فعالیت‌های بازاریابی برای بهبود عملکرد و ارائه گزارش نتیجه کمپین‌ها به مدیران خود را بر عهده می‌گیرند. به همین دلیل، این افراد باید مهارت‌های مختلفی را کسب کنند تا در حوزه کاری خود به موفقیت برسند. مهارت‌هایی که در ادامه معرفعی کرده‌ایم از جمله مهارت‌های لازم برای فعالیت به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌روند.

مهارت های لازم برای فعالیت به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ

طراحی، ساخت و تدوین ویدیو

در دنیای امروز، جلب توجه کاربران آنلاین ساده نیست. آمارها نشان می‌دهند که استفاده از ویدیو در بازاریابی، نرخ تعامل را افزایش می‌دهند و باعث بهبود رتبه سایت‌ها در گوگل می‌شوند. علاوه بر این، «بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ» (Video Marketing) به بخش مهمی از فعالیت‌های بازاریابی، به ویژه در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است و کسب اطلاعات درباره استفاده بهینه از ویدیوها در پلتفرم‌های مختلف برای تعامل با مخاطبان ضروری است. بنابراین، توانایی طراحی و ساخت ویدیو از مهارت‌های مفید برای کارشناسان دیجیتال مارکتینگ است.

نیازی نیست که کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، سازندگان حرفه‌ای ویدیو باشند؛ اما بهتر است با مفاهیم و مهارت‌های پایه ساخت ویدیو و فیلم آشنا باشند. توانایی نوشتن سناریو یا اسکریپت ویدیوها، مهارت کار با پلتفرم‌ها و ابزارهای مختلف برای ساخت ویدیو و دانستن نکاتی برای ساخت ویدیوها جذاب در بازاریابی از جمله مهارت‌های لازم برای کارشناسان دیجیتال مارکتینگ است.

مشاهده فیلم‌های آموزشی و مطالعه مطالب زیر، شما را با فرآیند ساخت ویدیو با استفاده از ابزارهای مختلف تدوین فیلم برای کسب مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ آشنا خواهد کرد.

فیلم‌های آموزشی مفید برای یادگیری طراحی، ساخت و تدوین ویدیو:

مطالب مفید برای یادگیری طراحی، ساخت و تدوین ویدیو:

سئو و بازاریابی موتورهای جستجو

جستجوهای کاربران در موتورهای جستجوی مختلف، ترافیک زیادی را به وب‌سایت، تبلیغات یا صفحه‌های فرود کسب و کار هدایت می‌کند و نظر مخاطبان راغب را به کسب و کار جلب می‌کند. به همین دلیل، داشتن مهارت‌های «بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا سئو» (Search Engine Optimization) و «بازاریابی موتورهای جستجو» (Search Engine Marketing | SEM) برای کار به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ امری ضروری است.

برای کسب مهارت در این بخش‌ها به دانش فنی زیادی نیاز ندارید. تنها باید اصول سئو در بخش‌های مختلف سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال را بدانید، اطلاعات کافی درباره نکات مهم برای بهینه‌سازی وبسایت و بهبود رتبه آن در موتورهای جستجو داشته باشید و رابطه سئو و بازاریابی موتورهای جستجو و تأثیر آن‌ها در بازاریابی را به خوبی درک کنید. مطالب و فیلم‌های آموزشی زیر، منابع مفیدی برای آشنایی با بخش‌های مختلف سئو هستند.

فیلم‌های آموزشی مفید برای یادگیری سئو و بازاریابی موتورهای جستجو:

مطالب مفید برای یادگیری سئو و بازاریابی موتورهای جستجو:

سئو و بازاریابی موتورهای جستجو - مهارت های کارشناس دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی محتوا

در دیجیتال مارکتینگ از محتوا برای جذب مخاطبان و برقراری ارتباط با آن‌ها استفاده می‌شود. این محتوا می‌تواند به شکل‌های مختلفی از جمله ویدیو، مطالب وبلاگ، مقاله، پادکست، کتاب‌های الکترونیکی راهنما و... تولید شود. می‌توان گفت که درک تأثیر محتوا و داشتن اطلاعات و مهارت کافی درباره تولید محتوا برای کاربران با ویژگی‌های مختلف و طرز استفاده مطلوب از آن در پلتفرم‌های مختلف، اطلاعات لازم برای فعالیت در تمام فرصت‌های شغلی برای کارشناسان دیجیتال مارکتینگ را فراهم می‌کند.

برای فعالیت به عنوان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید بتوانید از محتوا برای رسیدن به اهداف کسب و کار کمک بگیرید. بسته به سِمَتی که می‌خواهید در حوزه دیجیتال مارکتینگ به دست بیاورید، باید با استراتژی محتوا و روش‌های تحلیل و ارزیابی آن نیز آشنا باشید. مطالب و فیلم‌های آموزشی زیر می‌توانند منابع مفیدی برای شروع یادگیری بازاریابی محتوا و نحوه تولید محتوای مناسب برای دیجیتال مارکتینگ باشند.

فیلم‌های آموزشی مفید برای یادگیری بازاریابی و تولید محتوا:

مطالب مفید برای یادگیری بازاریابی و تولید محتوا:

تبلیغات کلیکی

به طور معمول، از کارشناسان دیجیتال مارکتینگ انتظار می رود که کمپین‌های تبلیغات کلیکی مؤثری را در پلتفرم‌ها و سایت‌های تبلیغات کلیکی مختلف از جمله گوگل ادز و شبکه‌های اجتماعی اجرا کنند. بنابراین، داشتن دانش و مهارت در زمینه اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی در پلتفرم‌های مختلف از جمله مهارت‌های لازم برای فعالیت به عنوان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ موفق است. با مطالعه مطالب و مشاهده فیلم‌های آموزشی زیر، اطلاعات مفیدی درباره تبلیغات کلیکی کسب خواهید کرد.

فیلم آموزشی مفید برای یادگیری مباحث مرتبط با تبلیغات کلیکی:

مطالب مفید برای یادگیری مباحث مرتبط با تبلیغات کلیکی:

بازاریابی ایمیلی

«ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی» (Email Marketing) از مؤثرترین استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ است. کارشناسان دیجیتال مارکتینگ معمولاً وظیفه طراحی و اجرای کمپین‌های بازاریابی ایمیلی را بر عهده دارند. به همین دلیل، افراد علاقه‌مند به فعالیت به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید با طراحی کمپین‌های ایمیل مارکتینگ، ساخت خبرنامه‌های ایمیلی، پرورش تعداد مخاطبان راغب و برقراری ارتباط با آن‌ها از طریق ارسال ایمیل و ابزارها و پنل‌های بازاریابی ایمیلی آشنا باشند.

فیلم‌های آموزشی و مطالب زیر می‌توانند به شما در کسب اطلاعات درباره ایمیل مارکتینگ و ابزارها و تکنیک‌های آن کمک کنند.

فیلم آموزشی مفید برای یادگیری مباحث مرتبط با بازاریابی ایمیلی:

مطالب برای یادگیری مباحث مرتبط با بازاریابی ایمیلی:

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

«بازاریابی شبکه‌های اجتماعی» (Social Media Marketing | SMM) نیز از استراتژی‌های مؤثر دیجیتال مارکتینگ است و کسب و کارهای بسیار زیادی از این استراتژی برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود بهره می‌گیرند. معمولاً از کارشناسان دیجیتال مارکتینگ انتظار می‌رود که در افزایش تعداد دنبال‌کنندگان حساب‌های کاربری کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی و برقراری تعامل با مخاطبان در کانال‌های مختلف مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و لینکدین ماهر باشند.

مطالب و فیلم‌های آموزشی زیر، منابع مناسبی برای شروع آشنایی با شبکه‌های اجتماعی مختلف و یادگیری نحوه بازاریابی در آن‌هاست.

فیلم‌های آموزشی مفید برای یادگیری مباحث مرتبط با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی:

روابط عمومی دیجیتال

«روابط عمومی دیجیتال» (Digital PR) حوزه‌ای از دیجیتال مارکتینگ است که روی بهبود و توسعه حضور برند در فضای آنلاین از طریق ایجاد بک‌لینک‌های باکیفیت، نشست‌ها و مصاحبه‌های خبری، پست‌های میهمان و فعالیت‌های مشابه تمرکز می‌کند و میزان ظاهر شدن برند در فضای آنلاین را افزایش می‌دهد. یکی از مهارت‌های مورد نیاز برای فعالیت به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ این است که سازمان را با استفاده از تکنیک‌های روابط عمومی دیجیتال به کاربران بیشتری معرفی کند.

فیلم‌های آموزشی مفید برای یادگیری مباحث مرتبط با روابط عمومی دیجیتال:

بهینه‌سازی نرخ تبدیل

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، کارشناسان دیجیتال مارکتینگ وظیفه دارند که از تکنیک‌های «بهینه‌سازی نرخ تبدیل» (CRO) قیف بازاریابی کسب و کار را بهینه‌سازی کنند و نرخ تبدیل کسب و کار را افزایش دهند. بنابراین، آشنایی با روش‌های بهینه‌سازی نرخ تبدیل از مهارت‌های مهم و ضروری برای بهبود عملکرد کمپین‌ها و اطمینان حاصل کردن از سوددهی کلی کسب و کار است.

ارزیابی و تحلیل داده‌ها

ارزیابی و تحلیل داده‌ها از بخش‌های اصلی هر استراتژی و کمپین دیجیتال مارکتینگ است. گزارش گرفتن و مشاهده داده‌ها در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال اغلب کار دشواری نیست؛ اما به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ، مهم است که بتوانید از این داده‌ها برای دریافت اطلاعات مدنظر خود استفاده کنید.

نظارت بر کمپین‌ها و استفاده از یافته‌ها بر اساس رفتار کاربران، امکان تصمیم‌گیری بهتر برای افزایش ترافیک و نرخ تبدیل را برای کارشناسان فراهم می‌کند. در واقع، ارزیابی و تحلیل داده‌ها به این افراد کمک می‌کند که «نقشه سفر مشتری» (Consumer Journey) را به شکل مطلوبی طراحی کنند. به همین دلیل، جمع‌آوری داده‌ها و استفاده از آن‌ها در کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ امری بسیار ضروری است.

ارزیابی و تحلیل داده ها

تفکر طراحانه

بهبود تجربه کاربری برای رسیدن به موفقیت در بازاریابی دیجیتال نکته‌ای ضروری و بسیار مهم است. داشتن «تفکر طراحانه» (Design Thinking) در کسب و کار مهم است، زیرا می‌تواند به کسب و کار نشان بدهد که چطور می‌توان با مشتریان ارتباطی مطلوب برقرار کرد و مهم‌تر از آن، چطور می‌توان برای آن‌ها تجربه‌ای عالی و ساده و تأثیرگذار ایجاد کرد. منابع زیر، از منابع مفید برای آشنایی با تفکر طراحانه و به‌کارگیری خلاقیت در بازاریابی دیجیتال به شمار می‌روند.

فیلم‌های آموزشی مفید برای یادگیری مباحث مرتبط با تفکر طراحانه:

درک تعامل

برای کار به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید درباره اهمیت تعامل با مشتریان و مخاطبان آگاه باشید و بدانید که چطور می‌توانید با مخاطبان ارتباط برقرار کنید. در این زمینه شغلی باید برای اجرای کمپین‌های نوآورانه به مهارت ترغیب افراد دست پیدا کنید تا به رشد کسب و کار کمک کنید. علاوه بر این، باید بدانید که چه چیزهایی مصرف‌کنندگان امروزی را به تبدیل شدن به مشتری همیشگی تشویق می‌کند.

فیلم‌های آموزشی مفید برای یادگیری مباحث مرتبط با درک تعامل با مشتریان و مخاطبان:

دانش در زمینه تکنولوژی

تکنولوژی موتور محرکه دنیای دیجیتال است، بنابراین برای فعالیت به عنوان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ موفق باید با جدیدترین تکنولوژی‌ها و طرز استفاده از آن‌ها آشنا شوید. بسیاری از سازمان‌ها در فرآیند تحول دیجیتال کمی کُند عمل می‌کنند، اما شما به عنوان مارکتر باید توانایی وفق پیدا کردن سریع با تغییرات حوزه تخصصی خود را داشته باشید و بدانید چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است تا برای به‌روزرسانی برنامه‌های بازاریابی خود آماده باشید.

در هر جایی از مسیر شغلی خود که باشید، کسب دانش در زمینه تکنولوژی، برنامه‌نویسی و سیستم‌های مدیریت محتوا به شما کمک می‌کند و حتی می‌توان آن را امری ضروری دانست، زیرا متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که آینده بازاریابی به ترکیبی از تکنولوژی و استعداد تبدیل خواهد شد.

 

دانش در زمینه HTML و CSS

داشتن دانش در زمینه برنامه‌نویسی برای کارشناسان دیجیتال مارکتینگ چندان ضروری نیست، اما می‌توان آن را به عنوان یکی از مهارت‌های مفید برای پیشرفت در این مسیر شغلی دانست.

از زبان‌های نشانه‌گذاری HTML و CSS برای طراحی شکل ظاهر شدن محتوا در صفحات وب استفاده می‌شود و کارشناسان دیجیتال مارکتینگی که با این زبان‌ها آشنایی داشته باشند، مزیت رقابتی کسب می‌کنند. زیرا این کارشناسان می‌توانند در وب‌سایت تغییرات مدنظر خود را اعمال کنند، شکل ظاهری محتوا را بهینه‌سازی کنند، در طراحی صفحه‌های فرود نقش داشته باشند و تجربه کاربری بهتری ایجاد کنند.

فیلم‌های آموزشی مفید برای یادگیری برنامه‌نویسی برای کارشناس دیجیتال مارکتینگ:

فرصت‌های شغلی رایج برای کارشناس دیجیتال مارکتینگ

در بخش‌های قبلی گفتیم که کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست و چه وظایفی دارد. همچنین گفتیم که کارشناسان دیجیتال مارکتینگ اغلب به کسب مهارت در یک یا چند حوزه محدود در دیجیتال مارکتینگ می‌پردازند و ممکن است هر کارشناس دیجیتال مارکتینگ، روی یک تخصص ویژه تمرکز داشته باشد. بنابراین، فرصت‌های شغلی مختلفی برای افراد علاقه‌مند به فعالیت در زمینه دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. از فرصت‌های شغلی رایج برای کارشناسان دیجیتال مارکتینگ می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • کارشناس یا مدیر سئو
  • کارشناس بازاریابی محتوا
  • کارشناس یا مدیر شبکه‌های اجتماعی
  • هماهنگ‌کننده اتوماسیون بازاریابی
  • مدیر دیجیتال مارکتینگ

مشاهده ویدیوهای آموزشی زیر می‌تواند به شما در ساخت رزومه مناسب برای فرصت‌های شغلی مختلف، از جمله فرصت‌های شغلی کارشناس دیجیتال مارکتینگ، کمک کند.

فیلم‌های آموزشی مفید برای یادگیری رزومه‌نویسی:

فرصت های شغلی کارشناس دیجیتال مارکتینگ

کارشناس یا مدیر سئو

برای فعالیت به عنوان کارشناس یا مدیر سئو باید از مهارت‌های سئوی خود برای کمک به بهبود تولید محتوا و افزایش ترافیک وب‌سایت استفاده کنید. در سِمَت کاری مدیر سئو باید تلاش کنید که با ارائه اطلاعات مفید به اعضای تیم، تولیدکنندگان محتوا به هدف‌های مدنظر کسب و کار برسند و عملکرد برند در موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی بهبود پیدا کند.

کارشناس بازاریابی محتوا

کارشناسان بازاریابی محتوا باید توانایی تولید و توزیع محتوای باکیفیت در راستای استراتژی محتوای کسب و کار را داشته باشند تا ترافیک وب‌سایت افزایش پیدا کند و رتبه صفحه‌ها در موتورهای جستجو بهبود یابد. در این سِمَت از شما انتظار می‌رود که برنامه‌ای برای شکل‌های محتوای مورد نیاز و طریقه استفاده از آن‌ها در کانال‌های مختلف داشته باشید.

هر فعالیتی در زمینه بازاریابی از طریق تولید محتوا، از ایده‌پردازی برای ویدیوهای شبکه‌های اجتماعی گرفته تا تدوین سبک محتوای برند، از وظایف کارشناسان بازاریابی محتوا محسوب می‌شود. این افراد معمولاً نتیجه فعالیت‌های خود را به مدیر سئو گزارش می‌دهند و با استفاده از نتیجه تحقیق کلمات کلیدی در تیم سئو، در بخش بازاریابی دیجیتال کسب و کارها فعالیت می‌کنند.

کارشناس یا مدیر شبکه‌های اجتماعی

تمرکز کارشناسان یا مدیران شبکه‌های اجتماعی بر ایجاد برنامه‌های زمانی مناسب برای انتشار پست‌های برند در شبکه‌های اجتماعی و نظارت بر انتشار پست‌ها و گاهی اوقات، تولید محتوا برای حساب‌های کاربری برند در شبکه‌های اجتماعی است. این دسته از کارشناسان نیز با کارشناسان بازاریابی محتوا، تیم سئو و دیجیتال مارکترهای دیگر در کسب و کار همکاری می‌کنند و با آن‌ها یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ مشترک را دنبال می‌کنند.

مدیران شبکه‌های اجتماعی در کسب و کارها معمولاً راهنمایی برای سبک تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی می‌سازند تا اعضای تیم بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از آن به عنوان ابزاری برای تولید محتوای یکپارچه و هماهنگ در تمامی کانال‌های بازاریابی بهره بگیرند.

 

هماهنگ‌کننده اتوماسیون بازاریابی

این فرصت شغلی فرصتی بر مبنای تکنولوژی است و شخص «هماهنگ‌کننده اتوماسیون بازاریابی» (Marketing Automation Coordinator) اغلب مسئولیت یافتن بهترین ابزارهای اتوماسیون بازاریابی برای ردیابی رفتار مصرف‌کنندگان کسب و کار و طراحی برنامه‌های مختلف برای بهبود نرخ تبدیل از طریق این ابزارها را بر عهده دارد. همچنین، این افراد مسئول نظارت بر عملکرد کمپین‌های بازاریابی خودکار و ارزیابی و تحلیل داده‌های ابزارهای اتوماسیون مارکتینگ را نیز بر عهده دارند.

مدیر دیجیتال مارکتینگ

مدیران دیجیتال مارکتینگ اغلب مسئول نظارت بر توسعه استراتژی‌ها و کمپین‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ در سازمان‌ها هستند. به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ، وظیفه شما این است که آگاهی از برند را افزایش دهید، ترافیک کاربران را به سمت کسب و کار هدایت کنید و و از این طریق، مشتریان جدید بیابید.

شما در این سِمَت شغلی باید همواره با تکنولوژی‌های روز آشنا شوید تا بتوانید فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ کسب و کار را بر اساس آن‌ها بهینه‌سازی و به‌روزرسانی کنید. همچنین، باید بر عملکرد کمپین‌های بازاریابی و نتیجه‌های آن‌ها نظارت کنید و نرخ بازگشت سرمایه استراتژی‌ها را محاسبه کنید.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

بهره‌گیری از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت باعث افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

پرسش‌های متداول درباره کارشناس دیجیتال مارکتینگ

در این بخش، به تعدادی از پرسش‌های متداول کاربران درباره کارشناسان دیجیتال مارکتینگ پاسخ می‌دهیم.

وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

به طور کلی، کارشناسان دیجیتال مارکتینگ وظایفی مانند طراحی و اجرای کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ مختلف، تبلیغ‌نویسی و تولید محتوا، مدیریت وب‌سایت و انتشار محتوا، نظارت و بهینه‌سازی کمپین‌های بازاریابی و گزارش نتیجه کمپین‌ها به مدیران را بر عهده دارند.

چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟

برای فعالیت به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید مهارت‌های زیادی در این زمینه کسب کرد، زیرا حوزه تخصصی بازاریابی دیجیتال بسیار گسترده است. با کسب مهارت‌های مختلف در زمینه دیجیتال مارکتینگ، شروع طراحی کمپین‌های بازاریابی، شبکه‌سازی و ساخت رزومه مناسب می‌توان به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ مشغول به کار شد.

حقوق کارشناس دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟

به طور کلي، می‌توان گفت که میزان درآمد کارشناسان دیجیتال مارکتینگ مطلوب است و این شغل، از پردرآمدترین و پرتقاضاترین مشاغل در بیشتر کشورها محسوب می‌شود. از آنجایی که فرصت‌های شغلی مختلفی برای کارشناسان دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، میزان درآمد افراد مختلف فعال در این رشته با هم متفاوت است.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Digital Marketing InstituteDirective
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *