شغل های مرتبط با رشته گرافیک چه هستند؟ — راهنمای بازار کار

۳۱۰۴۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه
شغل های مرتبط با رشته گرافیک چه هستند؟ — راهنمای بازار کار

طراحان گرافیک، داستان‌سرایان بصری هستند. این افراد با استفاده از تصویر و کلمه، مفاهیم و اطلاعات را منتقل می‌کنند و با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند. در این مطلب از مجله فرادرس، به معرفی رشته «طراحی گرافیک» (Graphic Design)، شغل های مرتبط با رشته گرافیک و بازار کار آن می‌پردازیم.

طراح گرافیک یا گرافیست کیست ؟

رشته طراحی گرافیک که گاهی با نام «ارتباط تصویری» (Visual Communication) نیز شناخته می‌شود، یکی از شاخه‌های رشته‌های هنری است. افراد ماهر در این رشته که با عنوان «طراح گرافیک» (Graphic Designer) یا گرافیست شناخته می‌شوند، به خلق آثار تصویری به منظور انتقال اطلاعات می‌پردازند. طراحان گرافیک با استفاده از عناصر طراحی مانند شکل‌ها، رنگ‌ها، خط‌ها و بافت‌های مختلف، آثار بصری متنوعی را خلق می‌کنند. از این آثار می‌توان در طراحی وب‌سایت‌ها، پوسترها، لوگوها، لباس، جلد کتاب‌ها، بازی‌ها، بسته‌بندی محصولات و حوزه‌های مختلف بازاریابی مانند بازاریابی دیجیتال و تبلیغات برندها و شرکت‌ها استفاده کرد.

به طور کلی، افراد شاغل در حوزه طراحی گرافیک اغلب باید مهارت‌های زیر را کسب کنند.

  • مهارت‌های طراحی کامپیوتری
  • خلاقیت و نوآوری
  • ارتباطات
  • هدف‌گیری مخاطب
  • توانایی کار با «ابزارهای طراحی کامپیوتری» (CAD) مانند «فتوشاپ» (Adobe Photoshop)، «ایلاستریتور» (Illustrator)، «کورل» (Corel Graphics Suite)، «ایندیزاین» (InDesign) و...
طراح گرافیک کیست

شغل های مرتبط با رشته گرافیک چه هستند؟

از آنجایی که رشته طراحی گرافیک بسیار گسترده است و زیرشاخه‌های زیادی دارد، با تحصیل در این رشته می‌توانید در مشاغل زیادی مانند طراحی لوگو، طراحی وب، طراحی تبلیغات، طراحی بسته‌بندی، طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاری فعالیت کنید. انتخاب بهترین شغل در این زمینه به علاقه‌مندی‌ها، مهارت‌ها، هدف‌ها و ارزش‌های شغلی شما بستگی دارد.

در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین شغل های مرتبط با رشته گرافیک و مهارت‌های لازم برای این فعالیت‌ها را معرفی می‌کنیم.

شغل های مرتبط با رشته گرافیک

ویرایشگر تصویر

افراد شاغل در این حرفه به ویرایش عکس‌ها، ویرایش رنگ تصاویر و ترکیب تصاویر می‌پردازند. ویرایش تصویر می‌تواند تنها شامل کارهای ساده ویرایشی مانند متعادل‌سازی نور و رنگ‌ها شود یا تغییرات بزرگی مانند تغییر رنگ پارچه‌ها و اضافه کردن اطلاعات لوگو یا بنر به وجود بیاورد.

مشاغل مرتبط با ویرایش تصویر بر طراحی گرافیک متمرکز نیستند اما به دانش کاملی از کار با ابزارهایی مانند فتوشاپ نیاز دارند. ممکن است بسیاری از شرکت‌ها برای استخدام افراد در این سِمَت شغلی از آن‌ها مدارک تحصیلی در رشته طراحی گرافیک یا رشته‌های مرتبط دیگر را بخواهند، اما اغلب از افرادی که در ویرایش تصویر و کار با نرم‌افزارهای مرتبط با آن ماهرند و رزومه و نمونه‌کارهای مطلوبی دارند، مدرک تحصیلی مرتبط خواسته نمی‌شود.

ویرایشگر تصویر یکی از شغل های مرتبط را گرافیک است

طراح گرافیک پوشاک

طراحان گرافیک پوشاک، تصاویر مرتبط با لباس‌ها را خلق می‌کنند. این افراد تصاویر مختلفی را برای طراحی پارچه‌ها و گلدوزی‌ها و طرح‌های خاص لباس‌ها طراحی می‌کنند. افراد شاغل در این حرفه باید درک زیادی از مخاطبان برند داشته باشند و مطمئن شوند که طرح‌هایشان با سلیقه مخاطبان برند هماهنگ است.

طراحان گرافیک پوشاک باید در کار با برنامه‌های طراحی کامپیوتری مهارت داشته باشند. این افراد همچنین باید خلاقیت کافی برای ترکیب رنگ‌ها و طرح‌های قابل چاپ روی پارچه داشته باشند. اغلب از طراحان گرافیک لباس خواسته می‌شود که مدرک تحصیلی مرتبط با طراحی گرافیک و نمونه کار ارائه بدهند. این افراد می‌توانند در شرکت‌ها به شکل تمام وقت مشغول به کار شوند یا با آژانس‌های طراحی گرافیک به شکل پروژه‌ای با برندهای مختلف همکاری کنند.

طراح گرافیک پوشاک یکی از شغل های مرتبط با رشته گرافیک

طراح لوگو

«طراحان لوگو» (Logo Designers) اغلب تصاویر گرافیکی یا سمبل‌های نماینده شرکت‌ها، محصولات، برندها و خدمات را طراحی می‌کنند. این افراد درباره مخاطبان هدف تحقیق می‌کنند تا لوگویی زیبا و به‌یادماندنی و هماهنگ با هدف کسب‌وکار طراحی کنند. طراحان لوگو با انتخاب هوشمندانه رنگ‌ها و شکل‌ها، هویت بصری برند یا محصول را شکل می‌دهند و بنابراین باید با بازار کار به خوبی آشنا باشند تا لوگوهای رقیبان را ناخواسته کپی نکنند.

مهارت‌های مورد نیاز این شغل به نیاز شرکت‌ها بستگی دارد، اما به طور کلی داشتن مدرک تحصیلی کاردانی یا کارشناسی در رشته طراحی گرافیک، توانایی درک نیاز مخاطبان و توانایی تصویرسازی از مدارک و مهارت‌های لازم برای این شغل به شمار می‌رود. داشتن نمونه کار نیز اغلب از ملزومات فعالیت در حرفه طراحی لوگو است. طراحان لوگو می‌توانند به شکل تمام‌وقت یا فریلنسر مشغول به کار شوند.

طراح لوگو یکی از رشته های مرتبط با رشته گرافیک

طراح بسته‌بندی

«طراحان بسته‌بندی» (Packaging Designers) بسته‌بندی، جعبه و برچسب‌های روی محصولات را طراحی می‌کنند تا از محصول در حین ارسال و جابجایی محافظت شود و ویژگی‌های مهم آن نیز به مخاطبان منتقل شود. این افراد از نرم‌افزارهای طراحی کامپیوتری برای نوشتن جزئیات لازم با فونت مناسب روی محصول استفاده می‌کنند و طرح‌های گرافیکی را به آن‌ها اضافه می‌کنند تا عملکرد و طرز استفاده از محصول برای کاربران مشخص شود. شرکت‌ها اغلب از بسته‌بندی به عنوان ابزاری برای بازاریابی استفاده می‌کنند، بنابراین از طراحان بسته‌بندی خواسته می‌شود که اهمیت و جزئیات استفاده از محصول را به بهترین شکل به کاربران نشان بدهند.

کار کردن در حرفه طراحی بسته‌بندی اغلب به مدرک تحصیلی در زمینه طراحی گرافیک نیاز دارد و کارفرماها ممکن است تجربه‌های کاری قبلی و میزان شناخت طراح از مخاطبان را نیز به عنوان معیارهای لازم برای استخدام در نظر بگیرند.

طراحی بسته بندی - بسته های مختلف با طراحی های متنوع

طراح وب

«طراحی وب» (Web Design) از دیگر شغل های مرتبط با رشته گرافیک است. طراحان وب با ساختن صفحات وب، «طراحی چیدمان صفحه» ‌(Page Layout Design) و توسعه گرافیک وب‌سایت، در ساخت وب‌سایت‌ها همکاری می‌کنند. این افراد مسئول طراحی منوهای وب‌سایت و ساختار آن هستند. همچنین ممکن است طراحان وبی که مهارت‌های کدنویسی و برنامه‌نویسی دارند، وظیفه تمام فرآیند طراحی و توسعه وب‌سایت را به عهده بگیرند. طراحان وب در همکاری با برند و تیم بازاریابی آن، درباره نوع محتوای وب‌سایت اطلاعات کسب می‌کنند و صفحات را طوری طراحی می‌کنند که برای مخاطبان جذاب باشد.

با رشد فروش و بازاریابی اینترنتی، کارفرماها اغلب به دنبال طراحان وبی می‌گردند که دانش زیادی از فناوری، طراحی چیدمان وب‌سایت و طراحی گرافیک داشته باشند. بیشتر موقعیت‌های شغلی این حرفه به تجربه‌های قبلی و نمونه کار و مدرک تحصیلی مرتبط به طراحی وب یا طراحی گرافیک نیاز دارند.

با توجه به اهمیت موقعیت شغلی طراحی وب، «فرادرس» مجموعه فیلم‌های آموزش طراحی سایت را منتشر کرده که لینک آن در ادامه آورده شده است.

طراح سایت یکی از شغل های مرتبط با رشته گرافیک

طراح چندرسانه‌ای

«طراحان چندرسانه‌ای» (Multimedia Designers) تصاویر پویا و ویدیوها را با استفاده از برنامه‌های ساخت انیمیشن کامپیوتری طراحی می‌کنند. این افراد انیمیشن‌ها را طراحی می‌کنند، مدل می‌سازند و با استفاده از گرافیک رایانه‌ای، داستان آن‌ها را بیان می‌کنند. طراحان چندرسانه‌ای مسئول توسعه گرافیک شخصیت‌های داستان و صحنه‌ها هستند.

طراحان چندرسانه‌ای در زمینه‌های متنوعی از جمله تولید فیلم و محصولات ویدیویی برای تلویزیون و طراحی و توسعه بازی‌های کامپیوتری فعالیت می‌کنند و با کارگردان‌ها، دستیاران آن‌ها و مسئولان نورپردازی در اجرا همکاری می‌کنند.

فرصت‌های شغلی طراحی چندرسانه‌ای نیازمند تفکر خلاقانه و توانایی تخیل قدرتمند برای خلق طرح‌های نوآورانه و فانتزی است. به طور معمول برای فعالیت در این حرفه به مدرک دانشگاهی کاردانی یا کارشناسی در زمینه‌های مرتبط با طراحی گرافیک، طراحی چندرسانه‌ای دیجیتال، طراحی وب یا طراحی تجربه کاربری نیاز خواهید داشت. علاوه بر این، بسیاری از موقعیت‌های شغلی در این زمینه به تجربه کاری پیشین نیاز دارند.

طراح تبلیغات

«طراحان تبلیغات» (Advertising Designers) با استفاده از طراحی گرافیک، طراحی و عکاسی، به ساخت محصولات مرتبط با بازاریابی می‌پردازند. این افراد به طور معمول بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی، تبلیغات مجله‌ای، تبلیغات وب‌سایت‌ها و شکل‌های دیگر تبلیغات محصول را طراحی می‌کنند. طراحان تبلیغ با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی کامپیوتری، ایده‌های اولیه تبلیغات بر اساس استراتژی‌های بازاریابی و روابط عمومی را به تصویر می‌کشند.

اشتغال در زمینه طراحی تبلیغات به دانشی قوی از طراحی و تکنیک‌های بازاریابی نیاز دارد. همچنین بسیاری از شغل های مرتبط به طراحی گرافیک در زمینه طراحی تبلیغات به مدرک تحصیلی مرتبط و شناخت مخاطبان شرکت کارفرما نیاز دارند. شرکت در دوره‌های آموزشی در زمینه تبلیغات، بازاریابی یا کسب‌وکار نیز می‌تواند به شما در شناخت محیط‌های کاری و یادگیری تکنیک‌های تبلیغات کمک کند.

طراح تبلیغات یکی از شغل های مرتبط با رشته گرافیک

طراح انتشارات

«طراحان انتشارات» (Publication Designers) چیدمان، شکل ظاهری و گرافیک محصولات انتشارات را طراحی می‌کنند. شرکت‌هایی که گزارش‌های سالانه، مقاله‌های پژوهشی، کتاب، کاتالوگ و کتابچه راهنما تولید می‌کنند از طراحان انتشارات به شکل تمام وقت یا فریلنسر برای اضافه کردن تصاویر به اطلاعات نوشتاری محصولاتشان کمک می‌گیرند. این تصاویر، فهم و خواندن اطلاعات را ساده‌تر می‌کنند و با استفاده از نمودار‌ها و دستورالعمل‌های گام به گام، توضیحات بیشتری درباره متون نوشته شده به کاربران ارائه می‌کنند. به طور کلی، طراحان انتشارات مسئولیت توسعه و ساخت تصاویر و نمودارها و گنجاندن آن‌ها در متون به شکلی مناسب را به عهده دارند.

برای کار در زمینه طراحی انتشارات به مدرک تحصیلی مرتبط با رشته گرافیک، ارتباط تصویری، طراحی چاپ یا تجربه کاربری نیاز خواهید داشت. علاوه بر این، طراحان انتشارات اغلب بسیار خلاق‌اند و در زمینه تبدیل اطلاعات نوشتاری به محصولات بصری مهارت زیادی دارند.

کارگردان هنری

«کارگردان هنری یا مدیر هنری» (Art Director) یک مدیر اجرایی عالی‌رتبه برای راهنمایی و رهبری تیم طراحی است و بر کار تمام گروه نظارت می‌کند. به طور کلی، کارگردان هنری می‌تواند در صنایع مختلفی مانند مد و لباس، انتشارات، تبلیغات، تلویزیون و تولید محصولات مختلف فعالیت کند. این فرد می‌تواند به استخدام برندها دربیاید یا به عنوان فریلنسر کار کند، اما همیشه باید با مشتریان یا تیم فروش همکاری نزدیک داشته باشد تا دیدگاه هنری مخاطبان را به خوبی درک کند.

کارگردان هنری مسئول بررسی و تأیید طراحی‌های تیم گرافیک و هنر است. این فرد به عنوان یک مدیر باید با تیم‌های بازاریابی، امور مالی، خلاقیت و خدمات مشتریان نیز همکاری کند.

به طور معمول، کارگردانان هنری افرادی بسیار باتجربه‌اند و درک صحیحی از اهداف کسب‌وکارها دارند. برای فعالیت در این زمینه شغلی اغلب باید مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد مرتبط با هنر یا طراحی داشته باشید.

کارگردان هنری

طراح رابط کاربری (UI)

از دیگر شغل های مرتبط به رشته گرافیک می‌توان «طراحی رابط کاربری» (User Interface | UI Design) اشاره کرد. طراحان رابط کاربری از هماهنگی محصول نهایی با هدف طراحان تجربه کاربری اطمینان حاصل می‌کنند. این افراد اغلب کمی توانایی کدنویسی دارند و می‌توانند محصول مدنظر طراحان را با کمک متخصصان نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی، پیاده‌سازی کنند. هدف نهایی طراحان گرافیک، طراحی صفحات وب و تبلیغات به شکلی است که کاربران با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

برای بیشتر موقعیت‌های کاری طراحی رابط کاربری، دو سال سابقه کاری مرتبط با طراحی گرافیک، طراحی رابط کاربری یا برنامه‌نویسی کامپیوتر لازم است. همچنین ممکن است بعضی از کارفرماها، از شما بخواهند مدرک تحصیلی مرتبط با این زمینه شغلی ارائه کنید. داشتن پیش زمینه کاری در هر کدام از این سه زمینه نیز می‌تواند برایتان مفید باشد.

طراح تجربه کاربری (UX)

«طراحان تجربه کاربری» (User Experience Designers | UX Designers) در تلاش‌اند که استفاده از محصولات، خدمات و وب‌سایت‌ها را برای کاربران، قابل‌دسترسی و لذت‌بخش کنند. این افراد با بررسی هدف نهایی محصولات و خدمات، کاربرد آن‌ها را برای کاربران ساده‌تر می‌کنند. طراحان تجربه کاربری با تیم طراحی وب همکاری می‌کنند تا وب‌سایت کسب‌وکارها زیباتر و استفاده از آن‌ها برای کاربران آسان‌تر شود. این افراد همچنین در ساخت محصولات بر پایه فناوری مانند نرم‌افزارها، سیستم‌های بازی کامپیوتری، کامپیوترها و خودروها همکاری می‌کنند تا محصول نهایی زیباتر و بهینه‌تر شود.

به طور معمول، برای کار در زمینه طراحی تجربه کاربری باید حدود دو سال سابقه کار در زمینه طراحی تجربه کاربری، طراحی گرافیک یا برنامه‌نویسی کامپیوتر داشته باشید. همچنین، داشتن دانش کلی در تمام این سه زمینه می‌تواند برای شما سودمند باشد. علاوه بر این، ممکن است بعضی از کارفرماها از شما بخواهند که مدرک دانشگاهی مرتبط با این رشته‌ها را ارائه کنید.

طراح کاربر

بازار کار شغل های مرتبط با رشته گرافیک چگونه است؟

طراحی گرافیک رشته‌ای گسترده و همواره در حال توسعه است و موقعیت‌های شغلی در این زمینه از پرتقاضاترین و پرکاربردترین مشاغل در ایران و جهان به شمار می‌رود. به دلیل ارتباط مستقیم شغل های مرتبط با رشته گرافیک با تبلیغات، بازار کار مناسبی برای افراد تحصیل‌کرده و ماهر در این حرفه‌ها وجود دارد.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند.

میز طراح گرافیک

بازار کار شغل های مرتبط با رشته گرافیک در ایران

با توجه به نیاز بسیار زیاد شرکت‌ها و کسب‌وکارها به تبلیغات، موقعیت‌های شغلی بسیار زیادی برای گرافیست‌های ماهر، تحصیل‌کرده و خلاق وجود دارد. به طور معمول تمامی شرکت‌ها و سازمان‌ها برای انجام پروژه‌های هنری و تبلیغاتی و تهیه محصولات بصری به طراحان گرافیک نیاز دارند، به همین دلیل شغل های مرتبط با رشته طراحی گرافیک از مشاغل پرتقاضا و پردرآمد در ایران محسوب می‌شوند.

بازار کار شغل های مرتبط با رشته گرافیک خارج از کشور

همان‌طور که گفتیم، طراحی گرافیک صنعتی در حال رشد است و با توجه به نیاز مبرم کسب‌وکارها و سازمان‌های مختلف به تبلیغات و تولید محتوای بصری، مشاغل مرتبط با رشته طراحی گرافیک از مشاغل پرتقاضا در جهان به شمار می‌روند. بنابراین افراد ماهر در این مشاغل، با بازار کار مطلوبی مواجه خواهند بود.

گفته می‌شود نرخ رشد مشاغل مرتبط به رشته گرافیک در دهه پیش رو حدود ۳ درصد و کمتر از میانگین نرخ رشد مشاغل دیگر خواهد بود، اما همچنان می‌توان مشاغل این زمینه را از مشاغل پرتقاضا در جهان دانست. چراکه برای مثال، نرخ رشد طراحی گرافیک در زمینه‌های مرتبط با طراحی سیستم‌های کامپیوتری و خدمات مشابه آن در همین دهه، حدود ۲۴ درصد تخمین زده می‌شود و طراحان گرافیک شاغل در زمینه‌های طراحی کتاب، مجل، روزنامه و انتشارات دیگر با رشدی ۲۲ درصدی مواجه خواهند بود. دلیل این تفاوت، گسترش استفاده از رسانه‌های آنلاین است.

میانگین درآمد طراحان گرافیک در کشورهای مختلف جهان را می‌توانید در وب‌سایت‌هایی مانند «SalaryExpert» مشاهده کنید.

  • لینک میانگین درآمد طراحان گرافیک در کشورهای مختلف: «+»

اگر قصد کار به عنوان طراح گرافیک خارج از کشور را دارید، باید توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. علاوه بر این، برای اثبات آشنایی با زبان انگلیسی نیز به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مانند تافل، آیلتس و دولینگو نیاز دارید. برای شروع این مسیر می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس کمک بگیرید.

معرفی فیلم آموزش مقدماتی فتوشاپ

دوره آموزش مقدماتی فتوشاپ

همان‌طور که گفتیم، آشنایی با نرم‌افزارهای کاربردی در طراحی گرافیک برای کار در شغل های مرتبط با رشته گرافیک ضروری است. نرم‌افزار فتوشاپ (Adobe Photoshop) از نرم‌افزارهای مهم در این زمینه به شمار می‌رود. فتوشاپ نرم‌افزاری قدرتمند برای ویرایش و مونتاژ تصاویر است. فرادرس در دوره‌ای آموزشی، شما را با این نرم‌افزار کاربردی آشنا می‌کند. این دوره آموزشی در ده درس تدوین شده است.

در درس اول، با محیط فتوشاپ آشنا خواهید شد. درس دوم به رتوش کردن و ابزارهای مختلف آن در فتوشاپ اختصاص یافته است. درس سوم به معرفی پنل حافظه در این نرم‌افزار و ابزارهای مرتبط با آن می‌پردازد. در درس‌های چهارم و پنجم با ابزارهای برش و طراحی صفحات وب و ابزارهای انتخاب آشنا می‌شوید. درس‌های ششم و هفتم به منوی انتخاب و مونتاژ، درس هشتم به لایه‌ها و درس نهم به متحرک‌سازی اختصاص یافته‌اند. در نهایت در درس دهم با فیلتر، اکشن و چند نمونه کار در نرم‌افزار فتوشاپ آشنا می‌شوید.

چطور طراح گرافیک یا گرافیست شویم؟

برای گرافیست شدن باید گام‌های اصلی زیر را بردارید:

  • اصول طراحی را یاد بگیرید
  • دوره‌های تحصیلی و آموزشی طراحی گرافیک را بگذرانید
  • برای کار با ابزارهای طراحی گرافیک تمرین کنید
  • روی پروژه‌های مختلف کار کنید
  • «پورتفولیو یا نمونه کار» (Portfolio) بسازید
گرافیستی در حال کار با کامپیوتر است

یادگیری اصول طراحی گرافیک

برای گرافیست شدن، باید اصول طراحی گرافیک را به خوبی بدانید. طراحی خوب با دقت انجام می‌شود و به برنامه‌ریزی و تخصص در اجرای اصول و تئوری‌ها نیاز دارد. طراحان گرافیک باید عناصری مانند خط، رنگ، شکل، فضا، بافت، مقیاس، تایپوگرافی، هارمونی و... را همزمان در نظر بگیرند. تمام این عناصر در طراحی اثرگذارند و می‌توانند احساسات متفاوتی را در مخاطبان برانگیزند.

شرکت در دوره‌های آموزشی طراحی گرافیک

با کمک دوره‌های آموزشی طراحی گرافیک می‌توانید مبانی طراحی را یاد بگیرید و مهارت‌های مختلفی را به دست آورید. همچنین، دوره‌های آموزشی طراحی گرافیک می‌توانند شما را با مربیان و هم‌رده‌هایتان آشنا کنند و به شما در ایجاد یک شبکه حرفه‌ای ارزشمند کمک کنند.

بیشتر دوره‌های آموزشی طراحی گرافیک روی مباحثی مانند تئوری رنگ‌ها، تایپوگرافی، چیدمان و کار با ابزارها و نرم‌افزارهای طراحی گرافیک تمرکز می‌کنند. بعضی از دوره‌ها ممکن است شما را با تاریخچه طراحی و اصول طراحی وب‌سایت و تجربه کاربری نیز آشنا کنند.

دوره‌های آموزشی طراحی گرافیک بسیار متنوع و منعطف‌اند و شما می‌توانید با توجه به اولویت‌ها و شرایط زمانی خود، دوره‌های سازمان‌یافته دانشگاهی یا دوره‌های آموزشی آزاد یا آنلاین را انتخاب کنید.

یادگیری کار با ابزارهای مهم طراحی

نرم‌افزارها و ابزارهای متنوعی برای طراحی گرافیک وجود دارد و برای کار در این زمینه، بهتر است با آن‌ها تا حد مطلوبی آشنا باشید. برای مثال یادگیری کار با نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ، ایلاستریتور و ایندیزاین می‌تواند در این مسیر شغلی به شما کمک کند. دوره‌های آموزشی و راهنماهای بسیار زیادی برای یادگیری کار با این ابزارها وجود دارد. برای شروع، مشاهده دوره‌های آموزشی زیر به شما پیشنهاد می‌شود:

طراح گرفیک با نرم افزارهای مختلفی مانند فتوشاپ کار می کند

کار روی پروژ‌ه‌ها و توسعه مهارت‌های طراحی گرافیک

پس از این که دانش کافی در زمینه طراحی گرافیک به دست آوردید و با اصول طراحی و ابزارهای آن آشنا شدید، باید تمرین کردن را شروع کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای رشد و توسعه مهارت‌ها در کار با نرم‌افزارهای طراحی، کار کردن روی پروژه‌های شخصی است. برای شروع، تبلیغات فرضی و لوگوهایی را برای شرکت‌های فرضی یا واقعی طراحی کنید. همچنین می‌توانید از طرح‌های کنونی شرکت‌ها برای ایجاد طرح‌های جدید ایده بگیرید تا در زمینه شناسایی مخاطبان نیز تمرین کرده باشید.

روش دیگر برای تمرین، همکاری داوطلبانه با سازمان‌های غیرانتقاعی یا برندهای داخلی است. با طراحی برای این نوع سازمان‌ها، می‌توانید علاوه بر تقویت مهارت‌ها، تجربه کار روی پروژه‌های واقعی را نیز کسب کنید.

ساخت پورتفولیو و نمونه کار

در این مطلب از مجله فرادرس با شغل‌های مرتبط با رشته گرافیک آشنا شدیم. داشتن نمونه کار قوی برای طراحان گرافیک امری ضروری است. پورتفولیوی شما می‌تواند شامل پروژه‌های حین دوره‌های آموزشی و پروژه‌های کاری و شخصی باشد. توجه داشته باشید که هنگام ساختن پورتفولیو، به کیفیت کارها بیشتر از تعدادشان اهمیت بدهید. نمونه کارهای شما اولین چیزی است که کارفرماهای احتمالی می‌بینند، بنابراین بهتر است پروژه‌هایی را در این نمونه‌ها بگنجانید که نشان‌دهنده توانایی‌های طراحی و علاقه‌مندی‌هایتان باشد.

بر اساس رای ۸۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BrainStationIndeedDegreeQuerySalaryExpert
۱ دیدگاه برای «شغل های مرتبط با رشته گرافیک چه هستند؟ — راهنمای بازار کار»

ممنون بابت توضیحات جامعی که در اختیار کاربران گذاشتید

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *