رنکینگ سایت در گوگل — نحوه محاسبه، دیدن و ارتقا رتبه گوگل

۵۸۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
رنکینگ سایت در گوگل — نحوه محاسبه، دیدن و ارتقا رتبه گوگل

با استفاده از پول نمی‌توانید از گوکل رتبه بخرید، اما با صرف زمان و داشتن استراتژی می‌توانید رنکینگ سایت را در گوگل بهبود دهید. با استفاده از روش‌هایی مانند سئو می‌توانید رتبه وب‌سایت خود را بهبود دهید. رنکینگ سایت در گوگل با توجه به الگوریتم‌های گوکل مشخص می‌شود. در این مطلب روش تعیین رتبه سایت و روش‌های بهبود رنکینگ سایت در گوگل را با طرح نمونه‌های واقعی بیان می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

چگونه رنکینگ سایت را در گوگل بالا ببریم ؟

برای این‌که مخاطبان شما را در اینترنت راحت‌تر پیدا کنند، باید سئو و رتبه وب‌سایت خود را بهبود دهید و برای آن‌ها محتوای ارزشمند تولید کنید.

در ادامه نحوه ارتقای رتبه سایت در گوگل و ابزارهای لینک‌سازی را معرفی می‌کنیم. برای ارتقای رنکینگ سایت در گوگل باید موارد زیر را به کار بگیرید.

روش‌های ارتقا رتبه سایت در گوگلهدف اصلی
بهبود سئو داخلیکسب رتبه بهتر در گوگل
بهبود UX وب‌سایتایجاد تجربه کاربری بهتر
بهبود سرعت وب‌سایتایجاد تجربه کاربری بهتر
رسیدگی به لینک‌های خرابکاهش بانس ریت
بهینه‌سازی تصاویرافزایش سرعت وب‌سایت
بهینه‌سازی برای جستجوی محلیافزایش ترافیک
بهینه‌سازی برای جستجوی صوتیافزایش ترافیک
استفاده از کلمات کلیدی سئو مرتبطبهبود سئو وب‌سایت و دستیابی به مخاطب
بررسی سئو تکنیکالبهبود سئو وب‌سایت
برآوردن هدف جستجوایجاد تجربه کاربری بهتر و دستیابی به مخاطب
کاهش بانس ریتبهبود سئو وب‌سایت و ایجاد تجربه کاربری بهتر
انتشار محتوای باکیفیتپاسخ به نیاز کاربران
ساخت بک‌لینک برای وب‌سایتبهبود سئو وب‌سایت
بهبود نرخ کلیکبهبود سئو وب‌سایت و ایجاد تجربه کاربری بهتر
استفاده از لینک‌سازی داخلیبهبود سئو وب‌سایت و کمک به مخاطب برای درک ساختار سایت
رصد نتایجاندازه‌گیری موفقیت در بهبود رنکینگ سایت در گوگل

بهبود سئوی داخلی

سئوی داخلی یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای بهبود رنکینگ سایت در گوگل است. چراکه می‌توانید هر صفحه را در حدود ۲ دقیقه بهینه‌سازی کنید. برای این کار، ابتدا مطمئن شوید که کلمه کلیدی در ابتدای تگ عنوان قرار دارد.

برای مثال در تصویر زیر کلمه کلیدی باشگاه مشتریان است که در ابتدای تگ عنوان استفاده شده است.

نمونه محتوا

گوگل تاکید بیشتری بر عبارات ابتدای تگ عنوان دارد و به همین ترتیب تاکید آن بر عبارات آخری تگ کمتر است. هر محتوا را با حداقل ۱۸۰۰ کلمه بنویسید. براساس مطالعاتی که از تجزیه و تحلیل عوامل اصلی رتبه‌بندی گوگل به دست آمده است، میانگین کلمات نتایج صفحه اول شامل 1447 کلمه است.

تولید محتوا

محتوای طولانی که بیشتر به جزییات می‌پردازد، رتبه بهتری در گوگل کسب می‌کند. برای مثال مطلب «کریپتو چیست» از مجله فرادرس رتبه اول را در این کوئری به خود اختصاص داده است. این مطلب حدود ۶۰۰۰ کلمه طول دارد و به جزییات موضوع کریپتو پرداخته است.

رنکینگ سایت در گوگل

گاهی نوشتن محتوای بلند معنایی ندارد. برای مثال در صفحه طبقه‌بندی محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی نمی‌توان محتوای طولانی نوشت. اما اگر می‌توانید برای موضوعی محتوای بلند تولید کنید، حتما این کار را بکنید.

بهبود تجربه کاربری وب سایت

براساس مطالعات ۴ عامل اصلی در رتبه‌بندی گوگل شامل موارد زیر است.

  • میزان بازدید
  • زمان صرف شده در سایت
  • تعداد صفحات در هر «نشست» (Session)
  • نرخ پرش

این ۴ مورد به طور مستقیم با تجربه کاربری ارتباط دارد. بر این اساس، اگر استفاده از وب‌سایت شما آسان و لذت‌بخش است، بازدیدکنندگان بیشتری خواهید داشت. هرچه افراد مدت زمان بیشتری در وب‌سایت شما بمانند و صفحات بیشتری را ببینند، رنکینگ سایت در گوگل نیز بهتر می شود.

بهبود سرعت وب سایت

سرعت بارگذاری وب‌سایت نیز یکی دیگر از معیارهای رنکینگ است. بنابراین برای بهبود رتبه وب‌سایت و ایجاد تجربه کاربری بهتر، مطمئن شوید که سرعت وب‌سایت در بیشترین حد ممکن است. برای سنجش سرعت وب‌سایت می‌توانید از ابزار GTMetrix استفاده کنید.

  • لینک ابزار GTMetrix: «+»
سرعت سایت

برای افزایش سرعت وب‌سایت باید کدهای HTML، جاوا اسکریپت و CSS را بهینه‌سازی کنید. برای مثال ویرگول، فاصله و نظرات روی کدها را حذف کنید. کاهش تغییر مسیرها در سایت باعث بهبود سرعت وب‌سایت می‌شود. هر بار که کاربر با تغییر مسیر مواجه می‌شود باید منتظر تکمیل چرخه درخواست و پاسخ HTML باشد. روش دیگر استفاده از حافظه مرورگر یا Caching‌ است. در این روش مرورگر اطلاعاتی مانند فایل‌های جاوا اسکریپت و تصاویر را ذخیره می‌کند تا اگر بازدید‌کننده دوباره به آن صفحه آمد، مرورگر مجبور نباشد تا کل صفحه را دوباره بارگیری کند.

رسیدگی به لینک های خراب

لینک‌های باکیفیت باعث افزایش دامین آتوریتی می‌شوند و از طرفی ترافیک وب‌سایت را افزایش می‌دهند. اما ممکن است لینک‌هایی در وب‌سایت شما وجود داشته باشند که کاربر را به صفحه خطای 404 هدایت کنند. این موضوع سبب آسیب رسیدن به رتبه سایت و تجربه کاربر می‌شود. با استفاده از ابزاهایی مانند «BrokenLinkCheck» و «Dead Link Checker» می‌توانید لینک‌های خراب وب‌سایت خود را شناسایی و آن‌ها را اصلاح کنید.

  • لینک ابزار BrokenLinkCheck: «+»
  • لینک ابزار Dead Link Checker: «+»

بهینه سازی تصاویر

بهینه‌سازی تصاویر برای افزایش سرعت وب‌سایت ضروری است. همچنین با این کار گوگل راحت‌تر تصاویر را در صفحات وب تشخیص می‌دهد. تمام تصاویر وب‌سایت باید فشرده، نام‌ فایل‌های تصاویر توصیفی و دارای متن جایگزین باشند. اگر از وردپرس برای ساخت وب‌سایت خود استفاده کرده‌اید، افزونه Smush برای بهینه‌سازی تصاویر کاربرد دارد.

  • لینک ابزار Smush: «+»
افزونه وردپرس اسماش

بهینه سازی برای جستجوی محلی

افراد روز به روز بیشتر از موبایل خود برای جستجوی کسب و کارها استفاده می کنند. برای این‌که شانس کسب و کار خود را برای نمایش در جستجوهای محلی افزایش دهید، در فهرست «Google My Business» کسب و کار خود را ثبت کنید. همچنین می‌توانید محتوای مرتبط در «Google Post» قرار دهید یا با استفاده از نظرات مثبت افراد، شهرت محلی کسب کنید.

بهینه سازی برای جستجوی صوتی

با توجه به نتایج مطالعه‌ای، ۶۰ درصد از افراد اظهار داشته‌اند که روش جستجوی مورد علاقه آن‌ها در موبایل، جستجوی صوتی است. بنابراین محتوای خود را تاحدی متناسب با گفتگوی محاوره‌ای تنظیم کنید. برای مثال همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید در مطلب «NFT چیست» از مجله فرادرس، بینه‌سازی برای جست‌وجوی صوتی نیز انجام شده است.

بهینه سازی برای جستجوی صوتی

استفاده از کلمات کلیدی مرتبط

«کلمات کلیدی مرتبط» (Latent Semantic Indexing | LSI) کلمات و عبارت‌های مرتبط با موضوع صفحه هستند. این کلمات موضوع محتوا را بهتر به گوگل معرفی می‌کنند. پوشش کامل موضوعی در صفحه، کلید راه یافتن به صفحه اول گوگل است. برای پیدا و استفاده کردن از کلمات کلیدی مرتبط در وب‌سایت از ابزار «LSIGraph» استفاده کنید. تنها کافی است کلمه کلیدی اصلی خود را در این ابزار رایگان وارد کنید. تصویر زیر این ابزار را نشان می‌دهد.

  • لینک ابزار LSIGraph: «+»
کلمات کلیدی مرتبط

سئو تکنیکال

مشکلات سئوی فنی نادر است اما در صورت وجود به شدت به وب‌سایت شما آسیب می‌زند. بنابراین، بهتر است وب‌سایت خود را از لحاظ سئوی تکنیکال بررسی کنید.

موارد زیر را همواره تحت نظر داشته باشید.

  • وب‌سایت شما برای موبایل بهینه و واکنش‌گرا باشد. تنها کافی است از ابزار گوگل «Mobile-Friendly Testing» استفاده کنید.

لینک ابزار Mobile-Friendly Testing: «+»

  • میانگین زمان بارگذاری سایت نیز یکی دیگر از عوامل رنکینگ سایت در گوگل است. برای تست سرعت وب‌سایت خود می‌توانید از ابزار «WebPageTest» استفاده کنید.

لینک ابزار WebPageTest: «+»

  • گوگل باید بتواند وب‌سایت شمارا کراول کند و محتوای آن را بخواند. برای سنجش این موضوع می‌توانید از سرچ کنسول گوگل بهره بگیرید. در سرچ کنسول باید به بخش «Index» و سپس به قسمت «Coverage» بروید.
  • اگر وب‌سایت شما وردپرسی است، افزونه « Yoast» را پیشنهاد می‌کنیم. این افزونه به بهبود سئوی وب‌سایت شما کمک می‌کند.
افزونه Yoast

برآوردن هدف جستجو

گوگل نحوه تعامل افراد با محتوای وب‌سایت شما در نظر دارد و اگر افراد آن‌چه را که می‌خواهند از صفحه شما دریافت کنند، رتبه وب‌سایتتان بهبود می یابد. در غیر این صورت گوگل رتبه شما را بدتر می‌کند. نکته این است که چیزی را به کاربر ارائه دهیم که دقیقا به دنبال آن است. هدف جستجوی کاربر شامل موارد زیر است.

  • اطلاعات: «استراتژی‌های رشد فهرست ایمیل» یا «کالری موجود در ۱۰۰ گرم سیب» از این نوع هستند.
  • ناوبری: «صفحه ورود به لینکدین» یا «توییتر» از این نوع به شمار می آیند.
  • تجاری: «بهترین دوربین‌ عکاسی» یا «پوسترهای جنگ ستارگان» در این دسته جا دارند.
  • تراکنشی: «خرید سوپرمارکتی آنلاین» یا «خرید بیمه به صورت آنلاین» از نوع تراکنشی هستند.

کاهش نرخ پرش

باید بانس ریت خود را بهبود بدهید چراکه گوگل تمایل ندارد وب‌سایت‌هایی را به کاربران نشان دهد که پس از باز کردن آن‌ها سریع به صفحه نتایج موتور جستجو بازگردند. این موضوع نشان‌دهنده نارضایتی کاربر از آن صفحه است و به دلیل نارضایتی کاربران، رنکینگ سایت در گوگل بدتر می‌شود.

بانس ریت

مطابقت دادن محتوا با هدف جستجوی کاربر، روشی عالی برای کاهش نرخ پرش است. علاوه بر هدف جستجو، عوامل دیگری روی بانس ریت تاثیر دارند. در ادامه این موارد را مطرح کرده‌ایم.

  • بخش بالای صفحه اهمیت زیادی دارد، چراکه این بخش اولین چیزی است که افراد پس از ورود به صفحه می‌بینند. بیشتر افراد در همین مرحله تصمیم می‌گیرند بمانند یا وب‌سایت را ترک کنند.
  • به صفحه ساختار بدهید تا افراد آن‌چه را که نیاز دارند به راحتی بیابند. برای مثال در تصویر زیر، فهرستی از مطالب در ابتدای مطلب «۴۵ ابزار مارکتینگ که نیاز دارید» ارائه شده است. بنابراین افراد می توانند به راحتی با یک کلیک به قسمت مورد علاقه خود بروند.
رنکینگ سایت در گوگل
  • محتوای بصری مانند تصویر، ویدیو، اینفوگرافیک و غیره، به مطلب خود اضافه کنید. این کار باعث می‌شود مطلب قابل‌ فهم‌تر و متقاعدکننده باشد.

انتشار محتوای باکیفیت

منظور از محتوای باکیفیت، محتوایی است که افراد آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند یا به آن لینک بدهند. الگوریتم‌های گوگل بیشتر بر اساس بک‌لینک کار می‌کنند. مطابق نمودار زیر، براساس مطالعات هرچه تعداد بک‌لینک‌ها بیشتر باشد، رتبه صفحه بهتر خواهد بود.

بک لینک

برای این‌که افراد بیشتری به وب‌سایت شما و صفحات آن لینک دهند، از روش‌های زیر استفاده کنید.

  • منبع داده باشید.
  • بر محتوای طولانی‌تر تمرکز کنید.
  • محتوای بصری منتشر کنید.

منبع داده

محتوایی را منتشر کنید که افراد بتوانند از آن در سایت یا وبلاگ خود استفاده کنند. برای مثال از داده‌ها، اعداد و ارقام بهره بگیرید.

تمرکز بر محتوای طولانی

قبلا در مورد انتشار محتوای طولانی مطالبی را عنوان کردیم. جالب است بدانید، محتوای طولانی برای دریافت بک‌لینک نیز مناسب‌تر است. این موضوع در نمودار زیر به خوبی نمایان است. البته هیچ عدد مناسبی برای تعداد کلمات محتوا وجود ندارد و این موضوع به محتوای موجود در هر کلمه کلیدی بستگی دارد.

نمودار تعداد کلمه و ارجاع

انتشار محتوای بصری

انتشار محتوای بصری نیز روشی مناسب دیگری برای دریافت بک‌لینک است. منظور از محتوای بصری موارد زیر است.

ساخت بک لینک برای وب سایت

برای این‌که افراد به محتوای شما لینک بدهند، ابتدا باید آن را ببینند. به بیان دیگر نمی‌توانید محتوا را منتشر کنید و منتظر بمانید تا افراد خودشان از راه برسند و به محتوای شما لینک دهند. چراکه پست شما قطره‌ای در اقیانوس محتوا است. براساس آمار وردپرس، در هر ماه 70 میلیون پست جدید منتشر می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید افراد به شما لینک بدهند باید محتوای خود را به صورت فعالانه تبلیغ کنید. برای دریافت لینک روی ۳ تکنیک زیر تمرکز کنید.

استفاده از لینک‌های خراب

برای استفاده از لینک‌های خراب، ابتدا لینک‌های خراب وب‌سایتی را در موضوعات مختلف پیدا می‌کنید. سپس مطلبی با موضوع مرتبط به لینک خراب را به صاحب وب‌سایت در ایمیل اطلاع می‌دهید و به او پیشنهاد می‌دهید تا لینک خراب با لینک شما جایگزین کند. برای این کار کافی است افزونه گوگل کروم «CheckMyLinks» را نصب کنید، سپس به اسکن صفحات وب‌سایت‌ها را با استفاده از این افزونه بپردازید. پس از یافتن لینک خراب، به صاحب وب‌سایت یا نویسنده مطلب ایمیل بزنید و درخواست خود را مطرح کنید.

ابزار تشخیص لینک خراب

وبلاگ نویسی مهمان

وبلاگ‌نویسی مهمان موضوعی بحث‌برانگیز در دنیای سئو است چراکه ممکن است صورت هرزنامه به خود بگیرد. راه‌اندازی کمپین‌های گسترده شامل تعداد زیادی لینک با انکر تکست حاوی کلمه کلیدی توسط گوگل منع شده است. اما استفاده کم از این روش مشکلی را ایجاد نمی‌کند. البته در نظر داشته باشید برای نوشتن پست مهمان از انکرتکست‌های حاوی کلمه کلیدی استفاده نکنید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، گوگل این موضوع را به صراحت اعلام کرده است که راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی یا کمپین‌های وبلاگ‌نویسی مهمان با لینک‌هایی که شامل انکر تکست کلمه کلیدی است، روی رتبه سایت تاثیر منفی دارد.

صفحات مرجع

ایجاد صفحات مرجع، روش مناسب دیگری برای دریافت بک‌لینک است. صفحات مرجع، صفحاتی هستند که به بهترین منابع در موضوعی خاص لینک داده‌اند. برای مثال صفحه‌ای با موضوع یادگیری سریع سئو ایجاد شده است و در آن به مطالب و ابزارهای سئو لینک داده‌اند.  اگر شما هم مطلب مناسبی در این زمینه داشته باشید، به آن لینک داده خواهد شد.

بهبود نرخ کلیک

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، گوگل از نرخ کلیک در الگوریتم رتبه‌بندی خود استفاده می‌کند. براساس مطالعات رابطه مستقیمی بین نرخ کلیک انتظاری و رنکینگ سایت در گوگل وجود دارد. با توجه به نمودار زیر هرچه رنکینگ سایت در گوگل بهتر باشد نرخ کلیک آن بیشتر است. همچنین، نرخ کلیک کلمات کلیدی غیر رقابتی بیشتر از کلمات کلیدی رقابتی است. بنابراین می‌توان گفت هرچه نرخ کلیک بیشتر باشد، جایگاه بهتری در گوگل خواهید داشت. دلیل این است که نرخ کلیک بالا به گوکل می‌گوید که صفحه شما همان چیزی است که کاربران به دنبال آن هستند.

بنابراین گوگل رتبه وب‌سایت شما را بهبود می‌دهد تا افراد بتوانند به راحتی آن را بیابند.

در ادامه روش‌هایی را برای افزایش نرخ کلیک مطرح می‌کنیم.

استفاده از تگ عنوان احساسی

از واژه‌هایی در عنوان استفاده کنید تا کاربران را به کلیک ترغیب کند. برای مثال در عنوان مطلب «کاهش حجم فایل صوتی» کلمات «ساده» و «کاربردی» باعث می‌شوند تا افراد به کلیک کردن تشویق شوند.

عنوان متن

استفاده از URL کوتاه و توصیفی

استفاده از URLهای توصیفی و کوتاه برای سئو نیز مناسب است. از طرفی کاربران صفحه شما را انتخاب مناسبی برای جستجوی خود می‌بینند.

ریچ اسنیپت

«ریچ اسنیپت‌ها» (Rich Snippet) مانند رای افراد به مطلب، به برجسته شدن وب‌سایت شما در صفحه نتایج گوگل کمک می‌کند.

Rich Snippetها نتایج جستجوی تقویت‌شده هستند. در این اسنیپت‌ها از داده‌های ساختاریافته برای برجسته کردن اطلاعات موجود در صفحه استفاده می‌شود. تصویر زیر مطلب «بیت کوین چیست» از مجله فرادرس است که در آن Rich Snippet مشخص شده است.

ریچ اسنیپت

توضیحات متا

توضیحات متا باید قانع‌کننده باشد به‌طوری که کاربر را به کلیک کردن ترغیب کند. برای مثال در تصویر زیر توضیحات متای مطلب «جذب مشتری در اینستاگرام» از مجله فرادرس را مشاهده می‌کنید.

توضیحات متا

ردیابی نتایج

تا اینجا ترفندهای بالا بردن رتبه سایت در گوگل را یاد گرفتیم. در ادامه روش‌هایی را برای بررسی نتایج فعالیت‌های سئو مطرح می‌کنیم.

گوگل آنالیتیکس

برای بررسی نتایج کار و فعالیت‌های سئو، گزارش ترافیک طبیعی از گوگل آنالیتیکس کاربرد بیشتری نسبت به رتبه وب‌سایت دارد. به عبارت دیگر، توجه به ترافیکی که از موتورهای جستجو می‌آید، مهم‌تر است. چراکه رنکینگ سایت در گوگل می‌تواند فریبنده باشد.

براساس مطالعات، دستیابی به رتبه ۱ گوگل نباید هدف شما باشد. زیرا صفحه‌هایی با رتبه بهتر، لزوما ترافیک بیشتری دریافت نمی‌کنند. این موضوع دو دلیل دارد که در زیر فهرست شده‌اند.

  • نرخ کلیک طبیعی
  • رتبه صفحه در کلمات کلیدی متعدد

نرخ کلیک طبیعی

گاهی نتیجه دوم بیشتر از نتیجه اول گوگل کلیک دریافت می‌کند. اگر بتوانید نرخ کلیک طبیعی خود را در آن کلمه کلیدی دو برابر کنید، در واقع ترافیک ورودی از آن کلمه را دو برابر کرده‌اید. برای مثال اگر نرخ کلیک ۱۰ درصد باشد، اگر آن را به ۲۰ درصد برسانید، ترافیک خود را دوبرابر کرده‌اید، هرچند در جایگاه اول نباشید. تصویر زیر میزان ترافیک را براساس جایگاه صفحه در گوگل نشان می‌دهد.

نمودار رنکینگ گوگل

رتبه صفحه در کلمات کلیدی متعدد

هر صفحه می‌تواند برای کلمات کلیدی متعددی رتبه داشته باشد. برای این موضوع مثالی را بررسی کنیم. فرض کنیم صفحه‌ای از وب‌سایت شما برای کلمه کلید A در جایگاه اول است و رقیب شما جایگاه دوم را دارد. اما در کلمات کلیدی B و C و D رقیب شما در جایگاه اول قرار دارد. چون رقیب شما برای کلمات کلیدی بیشتری رتبه دارد، به احتمال زیاد ترافیک بیشتری نسبت به شما خواهد داشت.

به طور خلاصه، ردیابی رنکینگ سایت در گوگل جایگاه خود را دارد، اما برای ردیابی سئو باید به ترافیک طبیعی وب‌سایت خود دقت کنید.

سرچ کنسول گوگل

گزارش تعداد نمایش و کلیک در سرچ کنسول گوگل مکمل خوبی برای گزارش ترافیک طبیعی است. سرچ کنسول گوگل به شما نشان می‌دهد که در بازه زمانی مشخص، چه تعداد وب‌سایت شما را دیده‌اند و چه تعداد روی آن کلیک کرده‌اند. تصویر زیر فضای سرچ کنسول گوگل را نشان می‌دهد.

سرچ کنسول گوگل

مشتریان راغب و فروش

آیا فعالیت‌های بازاریابی، سئو و افزلیش ترافیک، در نهایت باعث فروش می‌شود. برای افزایش نرخ بازگشت سرمایه از سئو باید بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید. ردیابی این مورد با استفاده از قسمت «Goals» در گوگل آنالیتیکس امکان‌پذیر است.

با توجه به اهمیت یادگیری اصول سئو در ورد پرس، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم آموزش سئو در وردپرس WordPress SEO کرده است که لینک آن در ادامه آمده است.

تعیین رتبه سایت در گوگل

پیدا کردن جایگاه شما در مقابل رقبا نسبتا آسان است. فقط کافی است کلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل وارد کنید و جست‌وجوی استاندارد انجام دهید.

البته انجام این کار را توصیه نمی‌کنیم چراکه نتایج در گوگل ثابت نیستند. بنابراین، این روش تنها موقعیت کلی وب‌سایت شما را نمایش می‌دهد. ابزارهای دقیقی برای این کار وجود دارند که برخی از آن‌ها پولی هستند. اما ابزار گوگل سرچ کنسول، ابزاری کاملا رایگان و دقیق است.

سرچ کنسول گوگل

گوگل سرچ کنسول در گذشته با نام گوگل وب مستر تولز شناخته می‌شد. این ابزار اطلاعات زیر را ارائه می‌دهد.

  • وب‌سایت شما برای چه کوئری‌هایی (عبارات مورد جست‌وجوی کاربر) نمایش داده شده است.
  • موقعیت میانگین برای کوئری یا صفحه خاصی را نشان می‌دهد.
  • تعداد کلیک‌هایی که صفحه دریافت کرده است.
  • روند معیارها در طول زمان را نشان می‌دهد.

برای تعیین رنکینگ سایت در گوگل باید مراحل زیر را طی کنید.

  • تنظیم سرچ کنسول
  • گزارش عملکرد
  • فیلتر کردن داده‌ها
  • استفاده از فیلتر کوئری
  • استفاده از فیلتر صفحه
  • تعیین عملکرد سایر صفحات

تنظیم سرچ کنسول

ابتدا باید سرچ کنسول را روی وب‌سایت خود فعال کنید. برای این کار، با حساب کاربری گوگل خود وارد سرج کنسول شوید و دامنه مورد نظر را اضافه کنید. سپس باید وب‌سایت را تایید کنید. می‌توانید این کار را از طریق روش‌هایی زیر انجام دهید.

  • افزودن کد HTML به تگ عنوان وب‌سایت
  • بارگذاری فایل HTML
  • تایید از طریق گوگل آنالیتیکس
  • اگر از سایت وردپرسی استفاده می‌کنید، افزاونه سئو «Yoast» به راحتی وب‌سایت را با فایل HTML هماهنگ می‌کند.

گزارش عملکرد

سپس به بخش «گزارش عملکرد» (Performance Report) بروید. در این قسمت همه داده‌های وب‌سایت در دسترس شما خواهد بود. داده‌های این بخش در فهرست زیر آورده شده است.

  • کلیک، نمایش، نرخ کلیک، موقعیت میانگین
  • محدوده زمانی
  • کوئری

کلیک، نمایش، نرخ کلیک، موقعیت میانگین

با نگاهی سریع، تعداد کلیک و نمایش وب‌سایت خود را در بازه زمانی خاصی مشاهده می‌کنید. همچنین میانگین نرخ کلیک و میانگین رنکینگ سایت در گوگل را متوجه شوید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، با کلیک روی کادرهای هر مورد می‌توانید نمایش آن را در نمودار پایین خاموش یا روشن کنید.

سرچ کنسول گوگل

محدوده زمانی

این ابزار به شما امکان می‌دهد به داده‌های ۱۶ ماه دسترسی داشته باشید. البته این موضوع به این بستگی دارد که چه زمانی سرچ کنسول را روی وب‌سایت خود فعال کرده‌اید. با استفاده از این بخش می‌توانید دو بازه زمانی را انتخاب و عملکرد وب‌سایت را در این دو بازه با هم مقایسه کنید.

کوئری

پایین‌تر از نمودار ، جدولی با زبانه‌های کوئری، صفحه، کشور، دستگاه و ظاهر جست‌وجو وجود دارد. در بخش کوئری، عبارت‌هایی را مشاهده می‌کنید که وب سایت شما در آن‌ها نشان داده شده است. همچنین تعداد نمایش، کلیک، میانگین رتبه وب‌سایت و نرخ کلیک را در هر کوئری نمایش می‌دهد.

سرچ کنسول گوگل

فیلتر کردن داده‌ها

تعدادی فیلتر وجود دارد که می توانید روی داده‌های خود اعمال کنید. این فیلترها در زیر فهرست شده‌اند.

  • نوع جست‌وجو
  • تاریخ
  • صفحه
  • کوئری
  • کشور
  • دستگاه

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، با استفاده از «+» می‌توانید فیلتر دیگری روی داده‌های اعمال کنید و چندین فیلتر را همزمان به کار بگیرید.

سرچ کنسول گوگل

نوع جست‌وجو: گزینه‌های جست‌وجوی تصویر، ویدیو و جست‌وجوی عادی در گوگل وجود دارد. می‌توانید داده‌های وب‌سایت خود را بر این اساس فیلتر کنید.

تاریخ: همان‌طور که گفتیم سرچ کنسول داده‌های ۱۶ ماه را در اختیار شما می‌گذارد. با استفاده از داده‌های تاریخی می‌توانید بازه زمانی خاصی را بررسی کنید یا در بازه‌های زمانی مختلف مقایسه به عمل آورید.

صفحه: با استفاده از این داده‌ها می‌توانید عملکرد صفحه یا گروهی از صفحه‌ها را متوجه شوید. برای استفاده از این فیلتر می‌توانید URL را به صورت دقیق وارد کنید. همچنین می‌توانید URLهای حاوی کلمه‌ای خاص را فیلتر کنید یا URL‌هایی را فیلتر کنید که حاوی کلمه‌ای نیستند. برای مثال URL‌هایی را بررسی کنید که کلمه «Blog» در آن‌ها وجود دارد یا ندارد.

کوئری‌ها: برای این‌که متوجه شوید وب‌سایت شما در کلمه کلیدی خاص یا گروهی از کلمات کلیدی چه رتبه‌ای دارد، از این فیلتر استفاده کنید. در این فیلتر می‌توانید کوئری‌هایی را بررسی کنید که شامل کلمه کلیدی خاصی هستند. برای مثال کلمه کلیدی «بازاریابی» را انتخاب می‌کنید و وب‌سایت، در کلماتی کلیدی «بازاریابی محتوا»، «بازاریابی ویدیویی» و غیره بررسی می‌شود. همچنین می‌توانید کوئری‌هایی را فیلتر کنید که شامل کلمه کلیدی خاصی نیستند یا کلمه کلیدی را به صورت دقیق وارد کنید.

کشور: اگر کسب و کار شما محلی است یا تنها در یک کشور فعالیت می‌کنید، براساس کشوری که در آن فعالیت می‌کنید، وب‌سایت خود را فیلتر کنید. اگر کسب و کار شما بین‌المللی است، برای این‌که عملکرد وب‌سایت خود را در کشورهای مختلف بسنجید، هر کشور را به صورت جداگانه فیلتر و بررسی کنید.

دستگاه: این فیلتر به شما اجازه می‌دهد تا عملکرد وب‌سایت را در موبایل، دسکتاپ و تبلت بررسی کنید.

رنکینگ سایت در گوگل

استفاده از فیلتر کوئری

همان‌طور که عنوان شد، از فیلتر کوئری می‌توان برای موارد زیر استفاده کرد.

  • آیا وب‌سایت شما در آن کلمه کلیدی در گوگل نمایش داده می‌شود.
  • به طور متوسط چه موقعیتی در آن کلمه کلیدی دارد.
  • چه صفحاتی در وب‌سایت شما برای آن کلمه کلیدی رتبه‌بندی شده‌اند.
  • چند بار وب‌سایت شما در آن کلمه کلیدی به نمایش درآمده است.
  • چه تعدادی از افراد پس از جست‌وجوی آن کلمه کلیدی، روی وب‌سایت شما کلیک کرده‌اند.

چگونه از فیلتر کوئری استفاده کنیم ؟

برای استفاده از فیلتر کوئری مراحل زیر را طی کنید.

  • انتخاب کلمه کلیدی
  • اعمال فیلتر کوئری
  • انتخاب بازه زمانی

با انجام مراحل بالا در پایین نمودار، صفحاتی که در آن کلمه کلیدی رتبه دارند به همراه میانگین موقعیت آن‌ها در گوگل، به شما نمایش داده می‌شود. با استفاده از داده‌های این بخش می‌توانید تعداد نمایش و نرخ کلیک را نیز متوجه شوید.

استفاده از فیلتر صفحه

برای تعیین رتبه و موقعیت صفحه اصلی، از این فیلتر استفاده می‌شود. برای تعیین موقعیت صفحه اصلی مراحل زیر را طی کنید.

  • ابتدا هر فیلتر دیگری را حذف کنید.
  • فیلتر صفحه را برای URL صفحه اصلی اعمال کنید.
  • بازه زمانی را مشخص کنید.

با انجام مراحل بالا، در بخش کوئری، کوئری‌هایی را مشاهده می‌کنید که صفحه اصلی شما را در آن‌ها نشان داده شده است. همچنین اطلاعاتی مانند تعداد و نرخ کلیک، تعداد نمایش و موقعیت میانگین در بازه زمانی انتخابی نیز ارائه می‌شود.

تعیین عملکرد سایر صفحات

صفحه اصلی یکی از منابع مهم برای ترافیک وب سایت به شمار می‌آید اما تنها منبع نیست. صفحات دیگر نیز ترافیک را به سمت وب‌سایت هدایت می‌کنند. در ادامه نحوه تعیین عملکرد این صفحات را توضیح می‌دهیم.

  • ابتدا تمام فیلترها را حذف کنید.
  • به جدول صفحات در زیر نمودار بروید.
  • صفحه‌ای را به غیر از صفحه اصلی بیابید که کلیک زیادی دارد.
  • روی آن صفحه کلیک کنید تا به صورت خودکار فیلتر صفحه اعمال شود.
  • به بخش کوئری بروید و کوئری‌هایی را مشاهده کنید که گوگل، صفحه را در آن‌ها نمایش می‌دهد. این کوئری‌ها به شما قصد و خواسته مخاطبان را نشان می‌دهد. حال از خود بپرسید آیا این صفحه خواسته مخاطبان را پاسخ می‌گوید.

معرفی فیلم آموزش سئو در وردپرس WordPress SEO

دوره آموزش سئو در وردپرس

تا اینجا با نحوه تعیین رتبه وب‌سایت و روش‌های بهبود رنکینگ سایت در گوگل آشنا شدیم. همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای این کار، بهبود سئو داخلی، خارجی و تکنیکال است. بسیاری از وب‌سایت‌ها با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس ساخته شده‌اند. وردپرس کاملا براساس سئو طراحی و هسته اولیه آن بر پایه اصول SEO‌ کدنویسی شده است. باتوجه به گستردگی استفاده از وردپرس در زمینه‌های مختلف، کاربران باید وب‌سایت خود را از نظر محتوا و افزونه‌های به‌کاربرده‌شده بهینه‌سازی کنند.

به همین جهت «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم آموزش سئو WordPress SEO در ۲ ساعت و ۳ درس کرده است که در ادامه به توضیح سرفصل‌های این دوره می‌پردازیم.

در درس اول نحوه نصب، تنظیمات اولیه، افزونه‌ها و ارتباط با موتورهای جست‌وجو برای افزونه All In One SEO Pack آموزش داده می‌شود. درس دوم به نصب و فعال‌سازی، تنظیمات، تنظیم عنوان‌ها متاها، ابزارهای جانبی و نقشه سایت برای افزونه WordPress SEO By Yoast می‌پردازد و در نهایت در درس سوم این دو افزونه مقایسه می‌شوند.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

تبلیغات هدفمند اینترنتی از جمله روش های دیجیتال مارکتینگ است. بهره‌گیری از این شکل تبلیغات در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. و برای مثال در تصویر زیر نمونه بنر آن را مشاهده می‌کنید که مربوط به مطلب «بازاریابی محتوا چیست» در «مجله فرادرس» است. با توجه به تصویر، ویژگی‌های بنرهای کاپریلا مانند حجم کم و ارتباط موضوعی آن با مطلب کاملا مشخص است.

بنرهای کاپریلا

کسب‌وکارها، در بخش دیگر کاپریلا می‌توانند خود را به افراد معرفی کنند. از آنجایی‌که این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شود، نرخ تبدیل آن بالا است.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

 رپورتاژ آگهی مانند روش‌هایی که تا کنون ذکر کردیم، روشی برای بهبود رتبه وب‌سایت است. تدوین متن رپورتاژ آگهی به دانش کافی و صرف زمان لازم نیاز دارد. به همین منظور می‌توان از «نشریلا» به عنوان پلتفرم دارای تخصص در این حوزه، بهره برد. در نشریلا می‌توانید محصولات و خدمات خود را با انتشار مطالب تخصصی معرفی کنید.

سوالات متداول پیرامون رنکینگ سایت در گوگل

در ادامه سوالات متداول پیرامون رنکینگ سایت در گوگل را بررسی می‌کنیم.

تعیین رتبه سایت در گوگل چگونه است ؟

با استفاده از سرچ کنسول گوگل می‌توانید میانگین موقعیت وب‌سایت را برای کوئری‌های مختلف مشاهده کنید.

 

چگونه رنکینگ سایت را در گوگل بالا ببریم ؟

با بهبود سئو وب‌سایت، بهینه‌سازی تصاویر، اصلاح لینک‌های خراب، بهینه‌سازی برای جستجوی محلی و جستجوی صوتی، انتشار محتوای باکیفیت و ساخت بک‌لینک می‌توانید رنکینگ سایت را در گوگل بهبود دهید.

چه معیارهایی برای رنکینگ سایت در گوگل مهم است؟

میزان بازدید، زمان صرف شده در سایت، تعداد صفحات در هر «نشست» (Session) و نرخ پرش، محتوای باکیفیت، بک‌لینک، برآوردن هدف جستجوی کاربر، سرعت بارگذاری صفحه، سازگاری سایت با موبایل، ساختار و امنیت وب‌سایت و تجربه کابری مهم‌ترین موارد از معیارهای گوگل برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها است.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
YokelLocalBACKLINKOwebsolutionsMOZ
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *