بهترین نرم افزارهای رایگان ادیت فیلم برای ویندوز | راهنمای کاربردی

۷۲۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
بهترین نرم افزارهای رایگان ادیت فیلم برای ویندوز | راهنمای کاربردی

شما چه به دنبال یادگیری ادیت ویدئو باشید و چه بخواهید در هزینه‌های این کار صرفه‌جویی کنید، در هر صورت گزینه‌های قابل توجهی در زمینه برنامه‌های رایگان ادیت فیلم وجود دارند. این موارد از نرم‌افزارهای متن-باز تا برنامه‌های جامع ادیت فیلم را که رایگان هستند شامل می‌شوند و ابزارهای فروان زیادی وجود دارند که می‌توانند بهترین امکانات این حوزه را در اختیار شما قرار دهند. با ما همراه باشید تا با بهترین نرم افزارهای رایگان ادیت فیلم برای ویندوز آشنا شوید.

از یک نرم‌افزار ادیت فیلم باید چه انتظاراتی داشته باشیم؟

در این بخش برخی معیارهای اساسی را مطرح می‌کنیم که در زمان تصمیم‌گیری انتخاب بین برنامه‌های مختلف ادیت فیلم باید در نظر داشته باشید.

طراحی

نرم‌افزارهای ادیت ویدئو، برنامه‌های پیچیده‌ای هستند و ابزارها و گزینه‌های پیچیده و فراوانی دارند. یک برنامه ادیت فیلم با طراحی ضعیف ممکن است در نظر افراد مبتدی سردرگم‌کننده باشد و در زمان استفاده از سوی ادیتورهای خبره نیز موجب گیج شدن آن‌ها شود. با این حال این برنامه‌ها می‌توانند با برخی روش‌ها از پیچیدگی این ابزارهای پیشرفته بکاهند. تمام برنامه‌هایی که در این مقاله معرفی می‌شوند، این کار را به نحو احسن انجام داده‌اند.

قابلیت‌های ابتدایی

هر نرم‌افزار ادیت فیلم که استفاده می‌کنید، باید برخی موارد مقدماتی شامل بریدن و برش دادن کلیپ‌ها، تبدیل کلیپ‌ها (بزرگنمایی، چرخش و تغییر موقعیت) گذارهای بین کلیپ‌ها، و برخی ابزارهای ابتدایی ایجاد متن را داشته باشد. این‌ها برخی ابزارهای سطح پایه در ادیت ویدئو هستند و تقریباً در هر پروژه‌ای که کار می‌کنید به‌‌ آن‌ها نیاز خواهید داشت. خوشبختانه این ابزارهای مقدماتی در تقریباً همه برنامه‌های ادیت فیلم و از جمله آن‌هایی که در این راهنما معرفی می‌شوند وجود دارند.

قابلیت‌های پیشرفته

زمانی که شروع به مراحل پیشرفته‌تر ادیت می‌کنید، ابزارهایی مانند chroma-keying، تعیین کی‌فریم، ماسک کردن و گزینه‌های پیشرفته‌تر تولید متن و درجه‌بندی رنگ اهمیت فزاینده‌ای می‌یابند. اغلب ادیتورهای دسکتاپ این امکان را دارند، اما مهم است که روی قابلیت‌هایی که هم اینک نیاز دارید تمرکز کنید و مواردی که در آینده نیاز خواهید داشت را پیش از انتخاب نرم‌افزار ادیت فیلم بدانید.

عملکرد

چنان که پیش‌تر اشاره کردیم نرم‌افزارهای ادیت فیلم ابزارهای پیچیده‌ای هستند. معنی این حرف آن است که این ابزارها می‌توانند بخش زیادی از توان رایانه را به خود اختصاص دهند. این موضوع بهانه‌ای برای بهینه‌سازی ضعیف این برنامه‌ها محسوب نمی‌شود، اما باید در زمان انتخاب برنامه‌ای که رایانه‌تان باید اجرا کند، می‌بایست دقت زیادی به خرج بدهید. اغلب این برنامه‌ها دارای یک مشخصه‌های پیشنهادی برای رایانه مورد نیاز روی سایت‌ها و صفحه‌های دانلود خود هستند.

ابزارهای اضافی

ادیت صوت، کارهای VFX، انیمیشن سه بعدی و موشن گرافیک جزء مواردی هستند که ارتباط نزدیکی با ادیت ویدئو دارد، اما همه برنامه‌های ادیت ویدئو شامل امکاناتی برای این کارها نیستند و البته هر ادیتوری نیز به آن‌ها نیاز نخواهد داشت. با این حال داشتن این ابزارهای اضافی در یک برنامه یک گزینه مثبت محسوب می‌شود، هر چند در حال حاضر به آن‌ها نیازی نداشته باشید. این هم جزو مواردی است که در زمان تصمیم‌گیری در مورد انتخاب نرم‌افزار ادیت فیلم باید در نظر داشته باشیم.

بهترین نرم افزارهای رایگان ادیت فیلم ب

با توجه به نکاتی که تا اینجا مطرح شد، در ادامه شروع به بررسی برخی از بهترین نرم‌افزارهای رایگان ادیت فیلم موجود می‌کنیم.

DaVinci Resolve 16 – یک نرم‌افزار حرفه‌ای

اگر تاکنون نام نرم‌افزار DaVinci Resolve 16 را شنیده باشید، احتمالاً این مسئله به خاطر ابزارهای «درجه‌بندی رنگ» (Color-Grading) آن بوده است. ابزارهای درجه‌بندی رنگ داوینچی در نوع خود بهترین هستند تا حدی که اغلب ادیتورهای حرفه‌ای پروژه‌های خود را از برنامه‌های ادیت دیگر صرفاً برای درجه‌بندی رنگ در داوینچی ریزالو ایمپورت می‌کنند. اما توجه کنید که کاربرد داوینچی برای شما لزوماً محدود به درجه‌بندی رنگ نمی‌شود، چون ابزارهای زیاد دیگری برای اجرای کارهای مربوط با ادیت فیلم نیز هست.

داوینچی ریزالو در قیاس با دیگر ابزارهای ادیت فیلم هیچ کم و کاستی ندارد. شما در این نرم‌افزار به اغلب ابزارهای ادیت فیلم مقدماتی و پیشرفته دسترسی دارید و یک رابط کاربری روان و با استفاده آسان دارید که به شما کمک می‌کند کارهای برش، تعیین کی‌فریم، اصلاح کلیپ، ماسک کردن و ایجاد متن را اجرا کنید.

امکانات داوینچی به کارهای ادیت ویدئوی معمول محدود نمی‌شود و برخی ابزارهای مقدماتی برای کارهای جلوه‌های ویژه (VFX)، ایجاد موشن گرافیک، ادیت صوتی، ایجاد انیمیشن‌های سه بعدی ساده و کتابخانه مدیا برای سازمان‌دهی کلیپ‌ها نیز ارائه می‌کند. زمانی که همه این امکانات متنوع را با رابط کاربری روان و سرراست داوینچی ترکیب می‌کنیم، متوجه می‌شویم که DaVinci Resolve 16 یکی از بهترین برنامه‌های ادیت ویدئو موجود است و همچنین این مزیت را نیز دارد که رایگان است.

این نرم‌افزار را می‌توانید با مراجعه به این صفحه (+) دانلود کنید.

HitFilm Express – استاد جلوه‌های ویژه

بهترین نرم افزارهای رایگان ادیت فیلم ب

نرم‌افزار HitFilm Express نیز مشابه داوینچی ریزالو 16 که در بخش قبل معرفی کردیم، با ارائه برخی ابزارهای خاص که به طور خاص برای کارهای جلوه ویژه مناسب هستند، نامی در این حوزه برای خود به دست آورده است. از سوی دیگر HitFilm Express برخلاف نرم‌افزارهایی مانند Adobe After Effects خودش یک ادیتور کامل ویدئو نیز هست که موجب می‌شود از امکانات یک نرم‌افزار کامل ادیت فیلم و برنامه خاص طراحی جلوه‌های ویژه در مجموع در یک ابزار منفرد برخوردار شوید.

به این ترتیب HitFilm Express یک ابزار ارزشمند برای افرادی محسوب می‌شود که به یادگیری جلوه‌های ویژه علاقه‌مند هستند و حتی اگر شما چنین علاقه‌ای نداشته باشید، ابزارهای ادیت ویدئوی HitFilm Express آن قدر قوی هستند که به عنوان یک نرم‌افزار ادیتور نیز عمل می‌کنند. به این ترتیب می‌توانی کلیپ‌ها را برش دید، متن ایجاد کنید، کلیپ‌ها را ماسک کنید و از کی‌فریم‌ها در سراسر برنامه بهره بگیرید، ‌در حالی که همزمان با ابزارهای پیچیده VFX نیز کار می‌کنید. HitFilm برخی دوره‌های آموزشی جامع نیز ارائه کرده است که درون برنامه می‌توانید پیدا کنید و به افراد تازه‌کار کمک می‌کند تا با روش کار آشنا شوند.

لازم به ذکر است که نرم‌افزار HitFilm Express برخی اکستنشن‌های پولی نیز دارد که موجب بسط هر چه بیشتر کاربردهای آن می‌شوند. با این حال امکانات نسخه پایه برای اغلب افراد کاملاً کافی است، اما اگر به دنبال قابلیت‌هایی مانند ادیت پیشرفته صدا یا درجه‌بندی رنگ هستید، باید بسته‌های مربوطه را از فروشگاه این نرم‌افزار خریداری کنید.

برای استفاده از این نرم‌افزار به این صفحه (+)‌ مراجعه کنید.

VSDC – یک نرم‌افزار حرفه‌ای برای ادیت فیلم

بهترین نرم افزارهای رایگان ادیت فیلم ب

با این که VSDC دارای امکانات تراز اول برای درجه‌بندی رنگ یا ابزارهای VFX نیست، اما همچنان یک ادیتور همه‌کاره محسوب می‌شود. این نرم‌افزار مجهز به ابزارهای پیچیده‌ای مانند chroma-keying و keyframing است و همچنین ابزارهای استاندارد برش و ایجاد متن را نیز ارائه می‌کند. جلوه‌های مختلف و ابزارهای متنوع برای ادیت ویدئو و صدا نیز به روشی سرراست سازمان‌دهی یافته‌اند.

VSDC مبدل خاص خود را نیز برای فایل‌های صوتی و تصویری ارائه کرده است که موجب می‌شود ایجاد فرمت‌های فایل دردسر کمتری داشته باشد.

برای استفاده از این نرم‌افزار به این صفحه (+)‌ مراجعه کنید.

Adobe Spark – نرم‌افزار آنلاین و ساده

بهترین نرم افزارهای رایگان ادیت فیلم ب

آدوبی اسپارک یک ابزار جذاب است و شباهتی به بقیه ابزارهایی که در این نوشته معرفی می‌کنیم ندارد و مبتنی بر وب است. این بدان معنی است که این نرم‌افزار به صورت لوکال روی رایانه شما اجرا نمی‌شود و با توجه به این که برنامه‌های ویرایش ویدئو حجم پردازشی سنگینی دارند، در صورتی که سخت‌افزار قدرتمندی نداشته باشید، گزینه مناسبی خواهد بود.

ماهیت مبتنی بر وب مزایا و معایب خاص خود را دارد، به طوری که در این روش آزادی عمل چندانی نخواهید داشت. دلیل این امر آن است که اسپارک به جای ابزارهای پیچیده‌تر به طور عمده روی preset-ها و ابزارهای ساده تمرکز می‌کند. با در نظر گرفتن این که این نرم‌افزار رایگان است، این امر مشکلی ندارد و حتی می‌تواند در صورت نیاز به یک ویرایش کوچک کاملاً قابل ترجیح باشد، اما اگر نیاز به ابزارهای پیچیده‌تر داشته باشید باید به دنبال گزینه‌های دیگر باشید.

برای استفاده از این نرم‌افزار به این صفحه (+)‌ مراجعه کنید.

Shotcut – اوپن سورس

بهترین نرم افزارهای رایگان ادیت فیلم ب

برنامه‌های اوپن سورس عالی هستند. آن‌ها به طور معمول رایگان هستند و برخی از بالاترین سطوح سفارشی‌سازی را در زمینه نرم‌افزار دارند. منظور از اوپن سورس این است که هر کس با کمی اطلاعات فنی می‌تواند کد این برنامه‌ها را باز کرده و هر جایی که دوست دارد را ادیت کند و این مسئله می‌تواند شامل افزودن ابزارها، گزینه‌های اضافی یا تغییرهای رابط کاربری باشد.

Shotcut یکی از بزرگ‌ترین ادیتورهای اوپن سورس موجود است، از این رو در صورتی که نیازمند دسترسی کامل به مزیت‌های اوپن سورس هستید، این بهترین نرم‌افزار است. حتی بدون افزونه‌های شخص ثالث، Shotcut خودش همچنان یک ادیتور قدرتمند است و رابط کاربری کاملاً شگفت‌انگیزی دارد.

این نرم‌افزار دوره‌های آموزشی زیادی دارد که برای استفاده از سوی ادیتورهای تازه‌کار جهت آشنایی با روش کار با این نرم‌افزار عالی هستند. برای دانلود این نرم‌افزار به این صفحه (+)‌ مراجعه کنید.

OpenShot – یک گزینه متن-باز دیگر

بهترین نرم افزارهای رایگان ادیت فیلم ب

OpenShot نیز مانند گزینه قبلی یعنی Shotcut یک برنامه متن-باز است و تنها تفاوت آن در این است که طوری طراحی شده تا برای ادیتورهای تازه‌کار مناسب باشد. تلاش شده است اینترفیس این نرم‌افزار تا حد امکان ساده باشد. اگر به تازگی وارد این حوزه شده‌اید، این برنامه بهترین گزینه برای شروع یادگیری ادیت فیلم محسوب می‌شود.

همه ابزارهای ابتدایی از جمله ایجاد متن، گذار بین کلیپ‌ها، برش کلیپ‌ها و تغییر مشخصات آن‌ها در این نرم‌افزار تدارک دیده شده است. با این حال OpenShot از نظر امکانات ادیت پیشرفته نیز نقصی ندارد و ابزارهای انیمیشن سه بعدی، ایجاد کی‌فریم و برخی ابزارهای ادیت صدا در آن تعبیه شده است.

برای دانلود این نرم‌افزار به این صفحه (+) مراجعه کنید.

Blender – انیمیشن 3 بعدی

بهترین نرم افزارهای رایگان ادیت فیلم ب

بلِندر یک ابزار انیمیشن‌سازی مشهور سه بعدی است، اما شاید با مجموعه ابزارهای کامل ادیت ویدئو که در آن تعبیه شده است آشنا نباشید.

ادیتور فیلم در این نرم‌افزار همه امکانات ابتدایی از جمله برش کلیپ‌ها، ترنزیشن و ایجاد متن را ارائه می‌کند، در حالی که ابزارهای پیچیده‌ای مانند chroma-keying، ایجاد ماسک و تعیین کی‌فریم را نیز در خود جای داده است.

ترکیب منحصر به فرد انیمیشن و ابزارهای ادیت فیلم موجب شده که Blender یک ابزار مفید به خصوص برای افرادی باشد که به یادگیری انیمیشن سه بعدی علاقه‌مند هستند. بلندر نیز همانند دو گزینه اخیر این فهرست یعنی Shotcut و OpenShot ماهیت متن-باز دارد و می‌توان از افزونه‌های شخص ثالث برای بسط بیشتر کاربردهای برنامه استفاده کرد.

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
reviewgeek
۲ دیدگاه برای «بهترین نرم افزارهای رایگان ادیت فیلم برای ویندوز | راهنمای کاربردی»

آیا نرم افزاری در ویندوز هست که در قالب و امکانات موبایل کار کنه ؟
یا افکت های ادیتورهای نرم افزارهای ویرایش فیلم در موبایل رو داشته باشه؟

با سلام؛

برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر از مجله فرادرس را مطالعه کنید:

بهترین برنامه ادیت فیلم در اندروید – معرفی ۱۳ نرم افزار کاربردی
بهترین برنامه ادیت فیلم در آیفون – معرفی ۱۶ نرم افزار کاربردی

با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *