شغل های پردرآمد ایران چیست؟ + معرفی منابع یادگیری مرتبط

۶۰۴۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۲ دقیقه
شغل های پردرآمد ایران چیست؟ + معرفی منابع یادگیری مرتبط

یکی از بزرگترین دغدغه‌های ذهنی بیشتر جوانان و میان‌سالان پیدا کردن شغل پردرآمد و فعالیت در آن است. منطور از شغل پردرآمد شغلی است که افراد با صرف تلاش زیاد و خبره شدن در آن بتوانند درآمدی بیشتر از متوسط درآمد سایر افراد به دست آورند. بیشتر شغل های پردرآمد در ایران همانند سایر نقاط جهان مبتنی بر علم و تکنولوژی هستند اما هنوز هم بسیاری از شغل‌های فنی درآمد خوبی دارند بدون این‌که برای انجام آن‌ها نیاز به سواد آکادمیک باشد. در این مقاله، هدف ما بررسی شغل های پردرآمد در ایران است و در ذیل آن به بررسی شغل های پاره وقت پردرآمد، شغل های پردرآمد خانگی و شغل های پردرآمد برای نوجوانان می‌پردازیم.

فهرست مطالب این نوشته

شغل های پردرآمد از رویا تا حقیقت

پیش از اینکه بخواهیم به بررسی فهرست شغل‌ های پردرآمد در ایران بپردازیم، می‌خواهیم کمی خودمانی‌تر به بررسی این عنوان بپردازیم. وقتی صحبت از شغل پردرآمد می‌شود تصور بسیاری از افراد این است که شغل یا شغل هایی وجود دارند که در آن‌ها افراد بدون اینکه مهارت و تجربه خاصی داشته باشند و بدون اینکه روزانه زمان زیادی برای کار خود صرف کنند، درآمدهای هنگفت کسب می‌کنند. در واقع می‌توان گفت این غلط‌ترین نگاه به این عنوان است. هیچ شغلی نیست که در آن افراد بدون کسب دانش و مهارت، بدون تجربه و بدون صرف زمان به درآمدهای بالا رسیده باشند.

یک نگاه غلط دیگر به این عنوان این است که شغل‌ها به دو دسته مشخص تقسیم می‌شوند که یک دسته مربوط به شغل‌های پردرآمد و دسته دیگر مربوط به شغل‌های کم درآمد است. برای اینکه غلط بودن این نوع نگاه را نشان دهیم، از دو مثال ساده استفاده می‌کنیم. یکی از شغل‌هایی که به عنوان شغل پردرآمد شناخته می‌شود شغل برنامه‌نویسی است. این در حالی است که در تهران که سطح درآمدها در آن نسبت به سایر شهرهای ایران بالاتر است برنامه‌نویس‌هایی هستند که حقوق آن‌ها کمتر از حقوق ثابت قانون کار است. در مقابل آرایشگر‌ها و صاحبان مغازه‌ای در تهران هستند که علی‌رغم این که شغل‌شان به عنوان شغل پردرآمد شناخته نمی‌شود اما درآمدهای صد میلیونی در ماه دارند.

بررسی این دو دیدگاه غلط ما را به این نتیجه می‌رساند که اگر شما در هر کاری بتوانید مهارت مورد نیاز را کسب کنید و کمی خلاقیت به خرج دهید، می‌توانید به درآمد بالا برسید. طبیعی است که همه افراد فعال در یک شغل شرایط یکسانی ندارند و نمی‌توانند در آن شغل بهترین باشند به همین دلیل، هدف ما در این مقاله معرفی شغل‌هایی است که عموم افراد با سطح مهارت متوسط و صرف زمان عادی بتوانند از آن‌ها به درآمدهای مناسب برسند.

انواع شغل ها

چه معیارهایی برای انتخاب شغل های پردرآمد در ایران مهم است؟

در ادامه این مقاله خواهید دید که شغل‌های پردرآمد در ایران تنوع زیادی دارند و افراد با سلیقه‌ها و توانایی‌های مختلف می‌توانند شغل مناسب خود را از میان آن‌ها انتخاب کنند. در این بخش می‌خواهیم به معیارهایی که برای انتخاب شغل پردرآمد باید به آن‌ها توجه کرد، بپردازیم. طبیعی است که در انتخاب کار مناسب، میزان درآمد کار بسیار تاثیرگذار است اما بهترین انتخاب، شغلی است که علاوه بر داشتن درآمد مناسب با سایر نیازهای و محدودیت‌های ما نیز سازگار باشد. در ادامه به بررسی برخی از این معیارهای مهم می‌پردازیم.

  • علاقه: بدون داشتن علاقه به یک شغل، فعالیت در آن غیرممکن است. نبود علاقه به شغل باعث می‌شود که شما به دنبال یادگیری مهارت و دانش جدید در آن کار نباشید. علاوه بر این، نبود علاقه باعث می‌شود بازده شما نیز در ساعات کاری پایین باشد. بنابراین، در انتخاب یک شغل پردرآمد حتما به علاقه خود نیز توجه کنید.
  • مهارت: اگر در شغلی که به آن علاقه دارید، از قبل مهارت‌های اندکی در دانشگاه، مدرسه یا فضای کاری کسب کرده‌اید آن شغل می‌تواند برای شما مناسب باشد. داشتتن دانش و مهارت اولیه در یک شغل باعث می‌شود که شما سریع‌تر در آن کار رشد کنید و به درآمد برسید.
  • سرمایه: یکی از عوامل محدود کننده در انتخاب شغل سرمایه است. برخی از شغل‌های پردرآمد مانند تاسیس یک کارخانه محصولات مواد غذایی نیاز به سرمایه هنگفت اولیه دارند که تامین آن برای همه افراد ممکن نیست. بهتر است اگر در چنین شرایطی هستید ابتدا با یک شغل پردرآمد دیگر کار را شروع کنید تا در آینده و با کسب سرمایه بیشتر، شغل اصلی مورد علاقه خود را راه‌اندازی کنید.
  • دانش: برخی از شغل‌های پردرآمد در ایران مانند پزشکی و دندانپزشکی نیاز به تحصیلات آکادمیک دارند. طبیعی است اگر این دانش را ندارید باید به دنبال یادگیری آن باشید و در این مسییر حتما باید به چالش‌های مختلف این رشته‌ها مثل کنکور، مدت زمان زیاد دوران تحصیل و سختی کار توجه کنید. بسیاری از شغل‌های دیگر مانند برنامه‌نویسی و بازارهای مالی نیز به دانش نیاز دارند اما لزومی به داشتن تحصیلات آکادمیک در آن‌ها نیست و کاربران می‌توانند با مطالعه منابع موجود و تمرین زیاد به مهارت مورد نیاز دست پیدا کنند.
  • توجه به آینده: توجه به روند یک شغل در آینده بسیار مهم است. ممکن است شغلی در حال حاضر پردرآمد باشد اما شرایط آینده به گونه‌ای باشد که آن شغل از بین برود یا درآمد آن در مقایسه با سایر شغل‌ها کمتر باشد. به عنوان مثال بلوغ حوزه بلاک چین می‌تواند بسیاری از شغل‌های مرتبط با امور مالی سنتی را تحت تاثیر قرار دهد.

حال که با معیارهای انتخاب شغل پردرآمد آشنا شدید، می‌توانیم به بررسی شغل‌های پردرآمد در ایران بپردازیم. طبیعتا در این مقاله نمی‌توان به طور کامل جزئیات شغل‌ها را بررسی کرد بنابراین اگر یک عنوان شغلی برای شما جذاب بود از منابع یادگیری مرتبط اطلاعات دقیق‌تری در آن حوزه به دست آورید تا با دید بازتری شغل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

معیارهای انتخاب شغل پردرآمد

شغل های پردرآمد آکادمیک در ایران

منظور از شغل‌های آکادمیک شغل‌هایی هستند که در آن‌ها به فعالیت آکادمیک در دانشگاه‌ها و اخذ مدرک نیاز است. معمولا شغل‌هایی در این حوزه پردرآمد هستند که تعداد دانشجویان محدودی در آن فعالیت می‌کنند و جامعه به آن‌ها نیاز بیشتری دارد. در ادامه به معرفی چند نمونه از این شغل‌ها می‌پردازیم.

پزشکی و جراحی، شغل علمی پردرآمد در ایران

تقریبا عموم مردم ایران شغل پزشکی را به عنوان یکی از مشاغل پردرآمد قبول دارند و به همین دلیل فرزندان خود را به تحصیل در این رشته تشویق می‌کنند. افزایش چندبرابری شرکت‌کنندگان کنکور در رشته علوم تجربی گواهی بر این موضوع است. در ارتباط با شغل پزشکی چندین نکته وجود دارد که معمولا دانش‌آموزان و خانواده‌ها به آن‌ها توجه نمی‌کنند و همین مساله بعدا مشکلاتی را  ایجاد می‌کند.

  • تمامی رشته‌های پزشکی در آمد بالایی ندارند. پزشکانی درآمد خوب دارند که از سطح عمومی گذر کرده باشند و تخصص یا فوق تخصص خود را در شاخه‌های پرتقاضا به سرانجام رسانده باشند.
  • تحصیل در رشته پزشکی سخت است. به دلیل رقابت شدید بین دانش‌آموزان قبولی در کنکور تجربی برای رشته پزشکی سخت است. از طرفی در طول تحصیل، دانشجویان مجبور به مطالعه منابع سنگین علمی هستند و وقت زیادی را در بیمارستان‌ها به عنوان کشیک طی می‌کنند. پس از پایان دوره عمومی نیز رقابت بر سر قبولی در تخصص‌های پرتقاضا است. ادامه تحصیل در این رشته با توجه به دلایل ذکر شده بسیار سخت است.
  • مهاجرت تحصیلی در رشته پزشکی به مراتب سخت‌تر از سایر رشته‌ها است چرا که دانشجویان پزشکی تعهد خدمت دارند و باید چند سال پس از فارغ‌التحصیلی را در مناطق مختلف کشور کار کنند.

برای فعالیت در رشته پزشکی مطالعه مطالب زیر می‌تواند مفید باشد.

پزشک و جراح

شغل پردرآمد دندانپزشکی

دندانپزشکی یکی دیگر از شغل های پردرآمد آکادمیک در ایران است که در مدت زمان کم، فارغ‌التحصیلان خود را به درآمد مناسب می‌رساند. دندانپزشکی بر خلاف پزشکی نسبتا آسان است و بیشتر درس‌های آن‌ عملی است. گرفتن دکترای عمومی در این رشته شش سال زمان می‌برد و دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند با درآمد خوب مشغول به کار شوند. درآمد یک دندانپزشک عمومی از پزشک عمومی معمولا بیشتر است اما در حوزه تخصصی پزشک‌ها درآمد بیشتری کسب می‌کنند.

علاوه بر خود دندانپزشکی سایر رشته‌های مرتبط با رشته دندانپزشکی نیز پردرآمد هستند. رشته دندان‌سازی یکی از این رشته‌ها است که هم به صورت آکادمیک و هم تجربی آموزش داده می‌شود و وظیفه فارغ‌التحصیلان آن‌ها ساخت پروتزهای دندان است. به طور کلی می‌توان گفت دندانپزشکی یکی از ساده‌ترین و روشن‌ترین مسیرها را پیش روی دانشجویان قرار می‌دهد که سخت‌ترین بخش آن، قبولی در کنکور تجربی است.

وکالت، سردفتری و قضاوت

رشته حقوق پرطرفدارترین رشته در میان رشته‌های علوم انسانی است و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در چندین عنوان شغلی پردرآمد در ایران فعالیت کنند. دانشجویان این رشته پس از اخذ مدرک لیسانس خود می‌توانند به عنوان مشاور حقوقی در بسیاری از سازمان‌های دولتی و خصوصی فعالیت کنند اما برای فعالیت در شغل های پردرآمد مانند وکالت، قضاوت و سردفتری نیاز به شرکت در آزمون مربوطه و قبولی در آن است.

آزمون وکالت توسط کانون وکلای دادگستری و مرکز قوه قضاییه برگزار می‌شود. آزمون قضاوت به طور مستقیم توسط قوه قضاییه برگزار می‌شود و آزمون سردرفتری با نظارت قوه قضائیه و توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار می‌شود. آزمون‌های وکالت و قضاوت هر ساله برگزار می‌شوند که به دلیل وجود رقابت سنگین مابین فارغ‌التحصیلان قبولی در آن‌ها سخت است. آزمون سردفتری نیز هر چند سال یکبار برگزار می‌شود.

هر سه عنوان شغلی درآمد خوبی برای فعالان دارند اما تفاوت‌‌های بنیادین بین آن‌ها وجود دارد. طبیعی است کسانی که به دنبال وکالت هستند باید روحیات اجتماعی داشته باشند و بتوانند با تعداد زیادی از انسان‌های اطراف خود ارتباط بگیرند. قضاوت نیز روحیه عدالت محور خاصی می‌طلبد. این در حالی است که سردفتری تنها به حوصله و دقت در تنظیم اسناد و قراردادها نیازمند است.

شغل پردرآمد وکالت

مهندسی کامپیوتر

رشته کامپیوتر یکی از بهترین رشته‌های مهندسی است که فارغ‌التحصیلان آن‌ها می‌توانند در حوزه‌های مختلفی با درآمدهای بسیار خوب فعالیت کنند. امروزه بیشتر فعالیت‌های انسانی در بستر وب انجام می‌شود و بیشتر کسب و کارها به دنبال انتقال فعالیت‌های خود به این فضا هستند. اگرچه رشته مهندسی کامپیوتر همانند بیشتر رشته‌های مهندسی در اکثر دانشگاه‌های دولتی و آزاد تدریس می‌شود اما گستره فعالیت این حوزه به قدری زیاد است که بیشتر فارغ‌التحصیلان این رشته در شرکت‌های مختلف و با درآمدهای متفاوت مشغول تحصیل هستند.

پول‌سازترین بخش مهندسی کامپیوتر مربوط به امنیت سیستم و نرم‌افزار است. امروزه طراحی وب‌سایت‌، اپلیکیشن‌های موبایل و تامین امنیت آن‌ها توسط فارغ‌التحصیلان این رشته انجام می‌شود. هر چقدر یک فرد در این حوزه‌ها متخصص‌تر باشد درآمد بیشتری نیز کسب می‌کند ولی به طور عمومی نیز درآمد فارغ‌التحصیلان این رشته بالا است.

یکی از مزیت‌های رشته مهندسی کامپیوتر این است که فارغ‌التحصیلان می‌توانند به صورت فریلنسری با شرکت‌های بین‌المللی کار کنند و درآمد دلاری داشته باشند. فعالیت در این رشته نیازی به فعالیت رسمی دفتری ندارد اما دقت و حوصله فراوان می‌طلبد. این رشته یکی از رشته‌های پرتقاضا در دنیا است و به همین دلیل مهاجرت تحصیلی نیز برای آن آسان‌تر است.

برای فعالیت در شغل‌های مرتبط با رشته کامپیوتر، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

شغل پردرآمد و هیجان انگیز خلبانی

خلبانی یکی از شغل‌هایی است که بیشتر پسرها در سنین کودکی خود به آن علاقمند هستند. این کارِ هیجان‌انگیز، یکی از شغل‌های پردرآمد در دنیا است. خلبان شدن یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا است چرا که برای قبولی در این رشته فرد باید آزمون‌های سلامت جسمی و روانی متعددی را با موفقیت سپری کند و سپس در کلاس‌های عملی و تئوری این رشته قبول شود. با توجه به حساسیت بالای کار خلبان در همه جای دنیا حساسیت بر روی تحصیل خلبان‌ها وجود دارد و هر کسی قادر به تحصیل و فعالیت در این رشته نیست.

خلبان‌ها می‌توانند در شرکت‌های هواپیمایی برای جابجایی مسافران فعالیت کنند یا به عنوان خلبان جنگنده‌ها در نیروی هوایی کشورها به فعالیت مشغول شوند. طبیعی است که هر کدام از این شغل‌ها می‌توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند اما آن‌چه مشترک است، درآمد قابل قبول خلبان‌ها در هر دو نوع فعالیت است.

شغل خلبانی

مدیریت مالی

مدیریت ملی یکی از رشته‌های مشترک علوم انسانی، تجربی و ریاضی است. فعالیت فارغ‌التحصیلان این رشته در بررسی آمار و اطلاعات اقتصادی شرکت‌ها و مدل‌سازی فرآیند سوددهی آن‌ها است. نتیجه فعالیت فعالان این حوزه پیدا کردن شرکت‌های مناسب سرمایه‌گذاری، پیدا کردن مشکلات مالی یک شرکت و تنظیم امور مالی آن‌ها است. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در نهادهای مالی دولتی و خصوصی مانند بانک‌ها، شرکت‌های تامین سرمایه، کارگزاری‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سازمان مالیات فعالیت کنند. علاوه بر این، متخصصان این حوزه می‌توانند با علم خود به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی مشغول باشند و از این طریق به کسب درآمد بپردازند.

بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با این رشته توسط فارغ‌التحصیلان رشته اقتصاد نیز قابل اجرا است و فاراغ‌التحصیلان رشته اقتصاد نیز مزایای فعالیت در این حوزه‌ها را دارند. یکی از معایب این رشته برای سال‌های آتی گسترش تکنولوژی بلاک چین و رمزارزها است. در صورتی که ارزهای دیجیتال بتوانند جای خود را میان سرمایه‌گذاران پیدا کنند،  در این صورت بسیاری از موقعیت‌های شغلی این رشته تغییر ماهیت خواهند داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موقعیت شغلی مدیران مالی، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

گرافیک، رشته هنری پردرآمد

در دنیای معاصر کنونی زندگی نوع بشر روز به روز مجازی‌تر می‌شود. در این میان بخشی که در تمام حوزه‌های زندگی مجازی حصور دارد، گرافیک است. مهم‌ترین وظیفه گرافیک زیباسازی است و این کار با استفاده از ترکیب‌بندی درست رنگ‌ها و شکل‌ها انجام می‌شود. گرافیست‌ها در دنیای واقعی در حوزه چاپ و انتشارات برای طراحی پوستر، طراحی لوگو، طراحی بنر تبلیغاتی، طراحی کتاب و طراحی مجله و روزنامه فعالیت می‌کنند. مشابه همین فعالیت‌ها در فضای مجازی برای تبلیغات و زیباسازی صفحات وب و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود.

با پدیدار شدن مفاهیم جدیدی مانند متاورس و NFT روز‌به‌روز بر اهمیت این رشته افزوده می‌شود. تحصیل در این رشته در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌های معتبر کشور انجام می‌شود که البته با شرکت در بسیاری از دوره‌های آموزشی خصوصی و غیر حضوری نیز می‌توان به یادگیری در این زمینه پرداخت. این رشته نیز همانند مهندسی کامپیوتر شرایط خوبی برای کار فریلنسری دارد و می‌توان از آن برای کسب درآمد دلاری استفاده کرد. آموزش‌های ویدیویی مرتبط با این شغل به صورت زیر هستند.

گرافیست

رشته‌ علوم آزمایشگاهی

یکی دیگر از رشته‌های پول ساز در رشته‌ علوم تجربی، علوم آزمایشگاهی است. این رشته یک رشته عملی است و بیشتر جنبه تشخیص و پیشگیری دارد. فارغ‌التحصیلان علوم آزمایشگاهی با بررسی نمونه‌های مختلف انسان‌ها توسط روش‌های علمی موجود، به بررسی شرایط جسمانی آن‌ها می‌پردازند. این رشته جزو شاخه‌های پیراپزشکی است و همانند بسیاری از شاخه‌های این رشته مانند رادیولوژی از بازار کار مناسبی برخوردار است. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی کار کنند. همچنین امکان تاسیس آزمایشگاه نیز برای آن‌ها وجود دارد.

توجه داشته باشید که درآمد این رشته در مقایسه با رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی پایین است اما در عوض قبول شدن در این رشته آسان‌تر است و پس از اخذ مدرک کارشناسی می‌توان مشغول به کار شد. اپلای کردن در این رشته نیز به مراتب ساده‌تر از رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی است.

رشته مترجمی زبان

مترجمی یکی از شغل های پردرآمد در سطح بین‌المللی است. امروزه ارتباطات اقتصادی و فرهنگی، کشورهای مختلف را به یکدیگر متصل کرده است. گسترش حمل و نقل بین‌المللی دنیا را به دهکده کوچکی تبدیل کرده است که در آن افراد برای کسب سود بیشتر و افزایش سطح رفاه خود به ارتباط با دیگران می‌پردازند. نقش مترجم‌ها در این میان به عنوان تسهیلگران ارتباطات بسیار حیاتی است.

شغل مترجمی را می‌توان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و علمی دسته‌بندی کرد. مترجم‌ها می‌توانند با ترجمه منابع علمی و تبدل آن‌ها به کتاب باعث رشد علم شوند. ترجمه بسیاری از مطالب عمومی و اجتماعی منجر به آشنایی افراد با فرهنگ سایر کشورها و تبادلات فرهنگی می‌شود و در شرکت‌های بزرگ بین‌المللی برای ارتباط با سایر شرکت‌ها از مترجم‌ها استفاده می‌کنند. به طور کلی در هر زمینه‌ای که نیاز به ارتباط زبانی باشد، مترجم‌ها می‌توانند نقش ایفا کنند.

زبان انگلیسی به عنوان زبان بین‌المللی پر استفاده‌ترین زبان است اما همزمان عده زیادی به این زبان مسلط هستند و به همین دلیل ممکن است مترجمی این زبان تنها برای متخصصان پردرآمد باشد. در سایر زبان‌ها به دلیل تعداد کم مترجم‌ها و نیاز مبرم به آن‌ها درآمد‌ها قابل توجه هستند. به عنوان مثال مترجمی زبان چینی، روسی و ترکی استانبولی به دلیل ارتباطات اقتصادی گسترده این کشورها با ایران طرفدارن زیادی دارد. مترجمان رشته زبان در سازمان‌های دولتی و وزارت‌خانه‌های مختلف نیز امکان فعالیت دارند. فیلم‌های مرتبط با رشته مترجمی زبان به صورت زیر هستند.

شغل پردرآمد مترجمی

مهندسی برق

مهندسی برق یکی از رشته‌های پرطرفدار علوم ریاضی است. این رشته پایه اصلی بسیاری از تکنولولوژی‌ها در حوزه‌های مختلف مانند تولید برق، خط تولید، سیستم‌های کنترل، صنایع نظامی و لوازم دیجیتال است. به دلیل گستره کاربرد، مهندسی برق یکی از شغل های پردرآمد حوزه مهندسی است و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در سازمان‌ها و شرکت‌‌های مختلف دولتی و خصوصی فعالیت کنند. این رشته در سطح جهانی نیز از اهمیت زیادی  برخوردار است و به همین دلیل مهاجرت تحصیلی در آن به سادگی انجام می‌شود.

مهندسی برق در بسیاری از دانشگاه‌های دولتی و آزاد کشور وجود دارد و به همین دلیل در سطوح پایین این رشته‌، درآمدها آنچنان بالا نیست. یکی دیگر از مشکلات این رشته سختی قبول شدن در دانشگاه‌های خوب کشور است. معمولا رتبه‌های برتر کنکور ریاضی مهندسی برق را جزو اولویت‌های اول خود انتخاب می‌کنند. فار‌غ‌التحصیلان برخی شاخه‌های مهندسی برق تا حدود زیادی با مفاهیم سیستم‌های کامپیوتری نیز آشنا هستند و می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند.

مهندسی پزشکی

مهندسی پزشکی یکی دیگر از شغل‌های پرطرفدار در دنیا است که هدف آن تولید تجهیزات مورد نیاز پزشکی و ایجاد سیستم‌های خودکار در این حوزه است. در حال حاضر به دلیل عدم رشد این صنعت در کشور، بازار کار این شاخه آن‌چنان خوب نیست و بیشتر دستگاه‌ها وارداتی هستند اما روندهای موجود نشان می‌دهند که این رشته می‌تواند آینده خوبی داشته باشد. هر چه این حوزه گسترش یابد دقت فعالیت‌های پزشکی بالا می‌رود و با مکانیزه شدن فعالیت‌ها بسیاری از نقش‌های پزشکان حذف می‌شود.

مهندسی پزشکی میان‌رشته‌ای است و دانشجویان آن‌ها علاوه بر آشنایی با مکانیزم‌های زیستی در شاخه‌های برق، مکانیک و مواد نیز دانش کسب می‌کنند تا با ترکیب آن‌ها بتوانند دستگاه‌های مورد نیاز در حوزه پزشکی را تولید کنند. مهندسی پزشکی در دنیا نیز به عنوان یکی از شغل های پردرآمد شناخته می‌شود و به همین دلیل مهاجرت تحصیلی نیز در آن راحت است.

مهندسی مکانیک

مکانیک یکی از رشته‌های جذاب و پرکاربرد در بین شاخه‌های علوم ریاضی است. رشته مکانیک در هر صنعتی که مربوط به ساخت، طراحی و حرکت باشد می‌تواند کاربرد داشته باشد. از تولید انواع قالب‌ها گرفته تا طراحی و تولید اتومبیل و موشک همگی توسط مهندسان مکانیک انجام می‌شود.

همانند مهندسی برق این رشته نیز جزو رشته‌های پرطرفدار برای دانشجویان است و با توجه به درآمد بالای فارغ‌التحصیلان آن در کشورهای مختلف دنیا، فعالیت در شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نیز در آن ممکن است. فیلم‌های آموزشی زیر می‌توانند در مسیر شغلی مهندسی مکانیک موثر باشند.

مهندس مکانیک

هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها

یکی از شغل‌های پردرآمد و در عین حال کاریزماتیک، فعالیت به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مختلف است. در حال حاضر برای هیئت علمی شدن در دانشگاه‌ها شخص حداقل باید مدرک دکترای عمومی در رشته‌های مورد نظر را داشته باشد. هر چقدر دانشگاه محل تحصیل معتبرتر و فعالیت‌های آکادمیک و جانبی فرد بیشتر باشد احتمال برگزیده شدن وی به عنوان هیئت علمی بیشتر خواهد بود.

درآمد هیئت علمی در رشته‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. در بسیاری از رشته‌ها ممکن است فعالیت آزاد برای شخص دارای مدرک دکتری درآمد بیشتری نسبت به هیئت علمی شدن داشته باشد اما فعالیت در دانشگاه مزایای دیگری مانند تعریف طرح‌های پژوهشی و صنعتی دارد که می‌تواند هم از نظر مالی و هم اجتماعی سود زیادی نصیب افراد بکند. اعضای هیئت علمی علاوه بر دانش و تخصص در رشته خود باید از مهارت‌های تدریس و سایر مهارت‌های فردی نیز برخوردار باشند.

مدیران بازاریابی و تبلیغات

بازاریابی و تبلیغات بخش اصلی شرکت‌ها برای فروش محصولات و خدمات هستند. با توجه به این‌که بدون فروش محصول عملا وجود شرکت معنی نخواهد داشت، شرکت‌ها به این حوزه اهمیت زیادی قائل هستند و فعالان این حوزه معمولا درآمدهای خوبی کسب می‌کنند. بازاریابی و تبلیغات همزمان با گسترش تکنولوژی و فناوری تغییر می‌کند. در گذشته بسیاری از تکنیک‌های تبلیغاتی در دنیای واقعی و بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی در خیابان‌ها و مراکز شلوغ مانند سینما و رستوران انجام می‌شد اما در حال حاضر علاوه بر این روش‌ها از روش‌های دیگری در فاضی مجازی برای تبلیغات استفاده می‌شود.

امروزه دیجیتال مارکتینگ بخش عمده فعالیت‌های بازاریابی را شامل می‌شود که شامل انجام تبلیغات موثر در اینترنت و فضای مجازی است. دیجیتال مارکترها با استفاده از فنون مختلفی مانند «ایمیل مارکتینگ»، «بازاریابی محتوا»، «بازارایابی شبکه‌های اجتماعی»، «افیلیت مارکتینگ» و «سئو» به دنبال تبلیغات موثر و فروش بیشتر شرکت‌ها هستند. برای تحصیل در این رشته می‌توان در شته مدیریت بازاریابی یا MBA تحصیل کرد که البته مورد دوم برای مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد. فیلم‌های آموزشی زیر مرتبط با مسیر شغلی مدیر بازاریابی و تبلیغات هستند.

دیجیتال مارکتینگ

شغل‌ های پردرآمد فنی در ایران

بسیاری از مشاغل فنی با وجود اینکه نیازی به تحصیلات آکادمی ندارند اما جزو شغل های پردرآمد حساب می‌شوند. در این نوع شغل‌ها، درآمد هر فرد ارتباط مستقیمی با مهارت او دارد و هر چقدر فرد توانمندتر باشد مشتریان بیشتر و درآمد بیشتری خواهد داشت. مزیت شغل های پردرآمد فنی این است که افراد می‌توانند با سرمایه کم برای خودشان کار کنند و درگیر فعالیت در کارخانه‌های دولتی و خصوصی با حقوق پایین نشوند. تحصیلات آکادمیک این رشته‌ها در مدارس و دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود اما بهترین راه یادگیری آن‌ها کار عملی است و تحصیل در دانشگاه‌ها می‌تواند به رشد در این زمینه کمک کند. در ادامه به بررسی معروف‌ترین شغل های پردرآمد فنی می‌پردازیم.

شغل پردرآمد مکانیک خودرو

مکانیک خودرو یکی از شغل های پردرآمد در ایران است. در کشور ما خودروها بعد از ده سال که عمرشان به سر رسیده مستهلک تلقی نمی‌شوند و حداقل برای بیست یا سی سال مورد استفاده قرار می‌گیرند. طبیعی است که استفاده از اتومبیل برای مدت زمان طولانی باعث افزایش هزینه‌های استهلاک خودرو و نیاز به تعمیر دائمی آن می‌شود. همین مساله باعث شده است که تقاصا برای تعمیرکاران خودرو در ایران زیاد باشد.

شغل‌های مرتبط با تعمیرات و تامین خدمات خودرو تنوع زیادی دارند. صافکاری، تراشکاری، اگزوزسازی، تعمیر باطری، تامین کننده قطعات یدکی و ابزار اسپورت از جمله معروف‌ترین خدمات این حوزه هستند که معمولا هر شخصی در یک یا دو مورد از آن‌ها فعالیت می‌کند. در بسیاری از موارد به خاطر متفاوت بودن سیستم ماشین‌های مختلف هر تعمیرکاری روی یک نوع از ماشین‌ها کار می‌کند. معمولا تعمیر ماشین‌های خارجی و گران قیمت هزینه بالایی دارد ولی در عوض تعداد این ماشین‌ها کمتر است.

بسیاری از مشاغل مرتبط با این حوزه در مدارس و دانشگاه‌های فنی نیز تدریس می‌شوند. علاوه بر این، امکان گذراندن این دوره‌ها در سازمان فنی و حرفه‌‌ای نیز مهیا است که افراد را قادر می‌سازد با صرف زمان کم اطلاعات مورد نیاز کار خود را به دست آورند. اگر مشکلی با روغن موتور و ترمز و کار کردن با آهن ندارید و حوصله گذراندن دوره‌های آکادمیک دانشگاهی را ندارید این شغل می‌تواند گزینه خوبی برای کسب درآمد بالا باشد.

صنایع چوبی و نجاری

یکی دیگر از مشاغل فنی پردرآمد صنایع چوبی است. امروزه در بسیاری از خانه‌ها، مغازه‌ها و مراکز فروش از چوب برای طراحی داخلی فضا استفاده می‌شود. بسیاری از کاربردهای کلاسیک چوب مانند ساخت میز، صندلی، مبل و کمد همچنان وجود دارد. شواهد نشان می‌دهد که این صنعت هنوز جای کار دارد و به عنوان شغل پردرآمد برای سال‌های پیش رو می‌توان روی آن حساب باز کرد.

تفاوت عمده‌ای که در سال‌های گذشته در این صنعت ایجاد شده ورود ابزارهای جدید و خاص به این صنعت است که باعث شده است برای کار حرفه‌ای در آن به سرمایه اولیه نسبتا بالایی نیاز باشد. این رشته نیز همانند بسیاری از رشته‌های فنی دیگر در مدارس و دانشگاه‌های فنی وجود دارد و سازمان‌های فنی حرفه‌ای نیز در طی دوره‌های کوتاه مدت به آموزش آن می‌پردازند.

تعمیرات موبایل و کامپیوتر

امروزه تقریبا هر شخص یک گوشی موبایل و هر خانواده‌ای حداقل یک کامپیوتر یا لپ تاپ دارد. با گسترش تکنولوژی، استفاده از این ابزارها نیز در حال گسترش است به همین دلیل مشاغل مرتبط با این حوزه‌ها رونق می‌گیرند. به دلیل هزینه‌های بالای تامین لپ تاپ و گوشی، در بسیاری از مواقع افراد تمایل دارند گوشی یا لپ تاپ خود را تعمیر و دوباره استفاده کنند. همبین مساله باعث رونق گرفتن کار تعمیرات موبایل و کامپیوتر شده است. با توجه به گسترش حصور انسان‌ها در دنیای مجازی و استفاده روزمره از گوشی و رایانه این شغل می‌تواند همچنان آینده خوبی داشته باشد.

در حال حاضر فارغ‌التحصیلان رشته‌های الکترونیک در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند. علاوه بر این، بسیاری از آموزشگاه‌های خصوصی دوره‌های آموزش تعمیر موبایل و کامپیوتر برگزار می‌کنند که کاربران می‌توانند پس از گذراندن این دوره‌ها و یادگیری آن به کار تعمیرات مشغول شوند. این کار به دلیل هزینه پایین سرمایه‌گذاری اولیه گزینه مناسبی برای درآمدزایی محسوب می‌شود. مطالعه مطالب زیر می‌تواند به درک درست شما از این مسیر شغلی کمک کند.

تعمیرکار موبایل

تعمیرات لوازم خانگی

این شغل گستره زیادی از ابزارهای مورد استفاده در خانه از ماشین لباسشویی و یخچال گرفته تا جاروبرقی و اتو را شامل می‌شود. به همین دلیل نیاز به یک تعمیرکار ماهر لوازم خانگی همواره احساس می‌شود و اگر شما توانایی لازم برای این کار را کسب کنید قدم در راه داشتن یک شغل پردرآمد گذاشته‌اید. معمولا تعمیرات لوازم خانگی به تجربه و مهارت به صورت یکجا نیاز دارد. با توجه به برقی بودن بیشتر لوازم خانگی آشنایی با بردهای الکترونیکی و تعمیرات آن‌ها می‌تواند باعث افزایش مشتری‌ و درآمد تعمیرکار شود. برای یادگیری این مهارت نیز می‌توان از دوره‌های دانشگاه‌ها و موسسات فنی حرفه‌ای استفاده کرد.

برق کار خانگی و صنعتی

امروزه تقریبا بیشتر فعالیت‌های روزانه زندگی به کمک برق انجام می‌شود و بدون وجود برق زندگی ما مختل می‌شود. سیستم برق خانگی و صنعتی هر کدام تنظیمات مربوط به خود را دارند و ممکن است تحت تاثیر اتفاقات مختلف با مشکل مواجه شوند.  وظیفه برق کارها در چنین مواقعی بررسی سیستم برق رسانی و حل مشکلات مربوط به آن‌ها است. برق کارها علاوه بر این، می‌توانند در تامین سیستم‌های امنیتی و رفاهی مربوط به ساختمان‌ها و مغازه‌ها مانند دوربین، آیفون و دزدگیر تخصص داشته باشند و از نصب و راه‌اندازی آن‌ها درآمد کسب کنند.

حوزه برق صنعتی با برق خانگی کمی متفاوت است و وظیفه اصلی یک برقکار صنعتی تعمیر تابلوهای تاسیسات برق است. رشته‌های مرتبط با این دو حرفه در مدارش و دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای وجود دارد و علاقمندان می‌توانند علاوه بر طی کردن مسیر علمی در سازمان‌های فنی‌حرفه‌ای به یادگیری عملی و تجربی آن مشغول شوند.

شغل پردرآمد و محبوب آرایشگری

آرایشگری و پیرایشگری یکی از شغل های پردرآمد فنی است که هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها گزینه شغلی مناسبی به شمار می‌رود. درآمد این شغل برای خانم‌ها بیشتر است چرا که تنوع خدماتی که در آرایشگری زنانه ارائه می‌شود بیشتر است و خانم‌ها تمایل بیشتری به خرج کردن پول در آرایشگاه‌ها دارند. درآمد فعالان این حوزه ارتباط مستقیمی با مهارت‌های آن‌ها دارد. در حوزه آرایشگری هر روز مدل جدیدی به بازار ارائه می‌شود و لازمه موفقیت در این کار آشنایی با این مدل‌ها و به کارگیری آن‌ها است. حوزه‌های کاری آرایشگر زنانه انقدر گسترده است که امروزه هر شخص تنها در یکی از زمینه‌ها مانند کوتاه کردن مو، رنگ کردن مو و کاشت ناخن فعالیت می‌کند.

عکاسی

با ظهور شبکه‌های اجتماعی و گسترش تبلیغات مجازی و آنلاین، تولید محتوای جذاب و حرفه‌ای نیز اهمیت زیادی پیدا کرده است. اگرچه عده زیادی بر این باورند که با گسترش استفاده از تلفن‌های هوشمند که دارای دوربین‌های با کیفیت هستند، صنعت عکاسی رو به افول خواهد رفت اما به دلیل رقابت شدید برندها در فضای مجازی برعکس این اتفاق رخ داده است و تقاضا برای عکاسی حرفه‌ای افزایش یافته است. عکاسی صنعتی یکی از حوزه‌های پرطرفدار این روزها است که وظیفه آن عکاسی از محصولات صنعتی و ارائه حرفه‌ای آن‌ها به مخاطبان است.

شیرینی پزی و قنادی

یکی از شغل‌های فنی که حاشیه سود بسیار خوبی دارد قنادی است. شیرینی پزی یکی از حوزه‌هایی است که همواره مشتری خود را دارد. درآمد این شغل به طور عمومی بسیار خوب است اما اگر قنادی بتواند کیفیت شیرینی‌های خود را از نظر طعم و ظاهر آن را ارتقا بخشد، درآمد او نیز به صورت نمایی رشد می‌کند. اگرچه راه‌اندازی قنادی به سرمایه اولیه برای رهن مغازه و خرید مواد اولیه نیاز دارد اما به لطف گسترش شبکه‌های اجتماعی در ابتدای امر می‌توان کار پخت را در منزل انجام داد و به دست مشتریان آنلاین رساند. موفقیت در این شغل نسز همانند آشپزی در گرو آشنایی با مدل‌های جدید و اجرای آن‌ها است.

شغل پردرآمد قنادی

شغل های پاره وقت پردرآمد

افراد زیادی به خصوص نوجوانان و جوانان که دانشجو هستند به دنبال یافتن شغل‌های پاره وقت پردرآمد هستند. این افراد به دلیل درگیری‌های روزمره در دانشگاه و مدرسه نمی‌توانند به طور کامل در یک شغل خاص فعالیت کنند به همین دلیل سعی می‌کنند از شغل‌های پاره وقت برای درآمدزایی استفاده کنند. شغل‌های پاره وقت مختلفی برای این افراد وجود دارد که در ادامه به بررسی پردرآمدترین آن‌ها می‌پردازیم. توجه داشته باشید که شغل‌های معرفی شده در این بخش می‌توانند گزینه شغل تمام وقت نیز باشند و دلیل آوردن آن‌ها در این لیست صرفا قابلیت انعطاف پذیری زمانی در آن‌ها است.

برنامه نویسی فریلنس

ماهیت کار برنامه‌نویسی به گونه‌ای است که می‌توان بسیاری از پروژه‌ها را به صورت فریلنس تعریف کرد. کسانی که تخصص کافی در این زمینه دارند می‌توانند در وقت آزاد خود به انجام این پروژه‌ها مشغول باشند. برنامه‌نویسی به صورت فریلنس علاوه بر این که درآمد خوبی نصیب فرد می‌کند باعث می‌شود تا شخص با این حوزه کاری عمیق‌تر ارتباط برقرار کند و تجربیات خوبی در این زمینه به دست آورد.

برنامه‌نویس‌های فریلنس می‌توانند در طراحی سایت و اپلیکیشن‌های موبایل یا پروژه‌های آکادمیک در حوزه‌های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق فعالیت کنند. در فهرست زیر منابع مختلف آموزش کاربردی برنامه‌‌نویسی آورده شده است که با مطالعه آن‌ها می‌توانید کار خود را به عنوان برنامه‌نویس فریلنس شروع کنید.

تولید محتوا

اگرچه کار تولید محتوا در بیشتر سازمان‌ها به صورت یک موقعیت شغلی تمام وقت تعریف می‌شود اما در بخش‌های مختلف این حوزه به خصوص تولید محتوای متنی، امکان فعالیت به صورت پاره وقت نیز وجود دارد. تولید محتوا می‌تواند برای یک سایت یا یک شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام انجام شود که در هر صورت نیازمند دانش تولید کننده محتوا در زمینه مورد نظر است.

بسیاری از تولید کنندگان محتوا به نوعی کار ترجمه انجام می‌دهند. بنابراین اگر به این حوزه علاقمند هستید بهتر است دانش خود در حوزه زبان را گسترش دهید. علاوه بر تولید محتوای متنی کار شما می‌تواند مربوط به تولید محتوای گرافیکی و ویدیویی نیز باشد که انجام این کار مستلزم دانش نسبی از نرم‌افزارهای ویرایش عکس و ودیدیو است. در ادامه فهرست ویدیوهای آموزشی مرتبط با تولید محتوا آورده شده است.

تولید کننده محتوا

مدیریت شبکه‌های اجتماعی

امروزه تعداد زیادی از افراد جامعه در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و همین مساله توجه کسب و کارها را برای فعالیت در این شبکه‌ها جلب کرده است. این فضا به خصوص برای شرکت‌های مبتنی بر وب بسیار مناسب است. بسیاری از این شرکت‌ها برای مدیریت حساب‌های خود به چند ادمین نیاز دارند تا به صورت حضوری یا دورکاری بتوانند فعالیت‌های پیج را مدیریت کنند.

عمده وظیفه یک مدیر شبکه اجتماعی انتشار پست و استوری، پاسخ‌دهی به کامنت‌ها و دایرکت‌ها و هماهنگی تبلیغات برای پیج و افزایش دنبال‌کنندگان پیج است. این شغل لزوما مربوط به یک زمان مشخص نیست و به همین دلیل به صورت فریلنسی و پروژه‌ای انجام می‌شود. برای فعالیت به عنوان مدیر شبکه‌های اجتماعی بهتر است به ابزارهای موجود در شبکه‌های اجتماعی مختلف مسلط باشید و بتوانید در برابر مخاطب حوصله و صبر داشته باشید. گاهی اوقات این شغل با شغل تولیدکننده محتوا تلفیق می‌شود که در این صورت فرد باید مهارت‌های تولید محتوا را نیز بلد باشد.

تدریس اینترنتی

یکی از شغل‌های پردرآمد اینترنتی که به صورت پاره وقت قابل انجام است تدریس اینترنتی است. مهم‌ترین نکته در مورد تدریس اینترنتی این است که شما هم علم کافی در موضوع مورد بحث را داشته باشید و هم بتوانید به زبان ساده و قابل فهم آن را به دیگران آموزش دهید. اگر برای خودتان یک برند شخصی در فصای آنلاین ایجاد کرده‌اید احتمالا کار سختی نخواهید داشت و با برنامه‌ریزی زمان دوره می‌توانید دوره خود را شروع کنید در غیر اینصورت دو راه اصلی پیش روی شما است.

راه اول فعالیت به عنوان مدرس دوره‌های آنلاین و حضوری در موسسات آموزشی است.در این حالت همه کارهای برنامه‌ریزی، تبلیغات و اجرای کلاس با موسسه است و شما تنها به عنوان مدرس در دوره‌های مربوطه شرکت می‌کنید و بر اساس قرارداد بسته شده حق‌الزحمه خود را دریافت می‌کنید. در روش دوم که روش درآمدزایی غیرفعال است، شما دوره مورد نظر خود را با کیفیت خوب ضبط می‌کنید و در سایت‌های واسطه به فروش می‌گذارید. فعالیت‌های تبلیغ و فروش دوره بر عهده سایت است و شما به ازای هر بار خرید دوره از سایت مورد نظر درصد خود را دریافت می‌کنید.

سایت فرادرس بزرگترین سایت ارائه دهنده خدمات آموزشی غیرحضوری در ایران است که به افراد خبره در حوزه‌های مختلف امکان ارائه دوره‌های آموزشی را فراهم می‌کند. مدرسین علاوه بر مدل فروش درصدی می‌توانند محتوای تولیدی خود را به این سایت بفروشند و از این طریق درآمد کسب کنند. با توجه به حجم بالای کاربران این سایت و تکنیک‌های بازاریابی موثر در مجموعه، سایت فرادرس می‌تواند بهترین گزینه برای مدرسان باشد. در ادامه، فیلم‌ها و مطالب مرتبط با این حوزه کاری آورده شده است.

تدریس

تاکسی‌ اینترنتی

تاکسی اینترنتی علی‌رغم عمر کوتاه خود در ایران، جایگاه مناسبی در ایران پیدا کرده است. شما می‌توانید با داشتن یک ماشین معمولی در سیستم‌های تاکسی اینترنتی ثبت نام کنید و هر زمان که وقت خالی داشتید یا در مسیر خود به محل کار اصلی، دانشگاه و غیره بودید به کسب درآمد بپردازید. درآمد تاکسی اینترنتی در تهران و شهرهای بزرگ قابل توجه است و افراد می‌توانند از آن به عنوان شغل پردرآمد پاره وقت استفاده کنند. برای فعالیت در این صنف لازم است که گواهی راهنمایی رانندگی و ماشین داشته باشید.

تحویل غذا و پیک موتوری

در کنار تاکسی‌های اینترنتی اپلیکیشن‌‌های مختلفی جهت استفاده از موتور برای تحویل غذا و سایر کالاها وجود دارد. در بیشتر مواقع از موتورها به عنوان پیک استفاده می‌شود اما از آن‌ها می‌توان برای جابجایی سریع مسافر نیز استفاده کرد. اگر سرمایه لازم برای خرید ماشین ندارید شاید فعالیت در سرویس‌های مبتنی بر موتور سیکلت برای شما مناسب‌تر باشد.

کار در کافی شاپ و رستوران

بسیاری از کافه‌ها و رستوران‌ها به صورت دو شیفته کار می‌کنند و همین مساله به آن‌ها این امکان را می‌دهد که از نیروهای مختلف به صورت پاره وقت استفاده کنند. اگر شما باریستا و سرآشپز باشید درآمدی که از این کار به دست می‌آورید قابل توجه است اما فعالیت به عنوان پیش خدمت درآمد آنچنانی نصیب شما نمی‌کند. بنابراین، اگر به فعالیت در این حوزه علاقمند هستید بهتر است قبل از شروع به کار با شرکت در دوره‌های آموزشی مهارت خود را افزایش دهید.

واسطه‌گری و دلالی

بسیاری از مشاغل مهم در حوزه واسطه‌گری را می‌توان به صورت پاره وقت و با همکاری با موسسات مختلف انجام داد. به عنوان مثال فعالیت در یک بنگاه معاملات املاک یا بنگاه خرید و فروش خودرو می‌تواند به صورت پاره وقت انجام شود. امروزه با وجود اپلیکیشن‌های مختلف در این حوزه کار واسطه‌گرها نیز راحت‌تر از گذشته شده است و مهم‌ترین کار آن‌ها ارتباط گرفتن با خریدار و فروشنده‌ها است. معمولا این شغل به عنوان یکی از شغل های پردرآمد در ایران شناخته می‌شود و به روابط عمومی بالا و پشتکار فراوان نیاز دارد.

سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی

امروزه یکی از حوزه‌های جذاب برای کسب درآمد فعالیت در بازارهای مالی است. بازارهای مختلف مانند بازار بورس، ارز دیجیتال و فارکس می‌توانند هر کدام بسته به دیدگاه‌ و مهارت شما بازاراهای مناسبی برای ترید و سرمایه‌گذاری باشند. برای فعالیت در این بازارها نیاز به سرمایه آن‌چنانی نیست و شما می‌توانید با کمترین مقدار کار خود را شروع کنید و با بالا رفتن مهارت خود سرمایه را افزایش دهید.

فعالیت در بازارهای مالی مانند بیشتر کارهایی که تا به حال از آن‌ها صحبت کردیم نیست و در عین حال که می‌تواند سود خوبی نصیب کاربران کند می‌تواند منجر به ضررهای جبران‌ناپذیر برای آن‌ها شود. بنابراین، قبل از شروع فعالیت خود در این حوزه حتما دانش مورد نیاز را کسب کنید و با توجه به اصول مدیریت سرمایه و ریسک به معامله‌گری بپردازید. در ادامه فهرست فیلم‌های آموزشی مرتبط با این مسیر شغلی آمده است.

معامله گری در بازارهای مالی

پشتیبانی فروش

بسیاری از شرکت‌ها پشتیبانی 24 ساعته برای محصولات خود دارند. معمولا بسیاری از پشتیبان‌های این شرکت‌ها به صورت دورکاری و در ساعات خاصی از شبانه‌روز فعالیت می‌کنند. عمده فعالیت شما در این موقعیت شغلی پاسخگویی به سوالات مشتریان در مورد محصولات شرکت و مشکلات پیش آمده برای آن‌ها است. داشتن روابط عمومی بالا و حوصله صحبت کردن با افراد مختلف از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های مورد نیاز برای فعالیت در این شغل است.

ساخت و فروش صنایع دستی

یکی از شغل‌های پردرآمد برای افراد هنرمند ساخت سازه‌ها، زیورآلات و تابلوهای هنری و فروش آن‌ها به مخاطبان است. آثار هنری در فضای شبکه‌های اجتماعی مورد توجه کاربران مختلف است و کاربران می‌توانند با راه‌اندازی صفحه مجازی، کسب و کار خود را گسترش بدهند. یک راه دیگر برای درآمدزایی در این موقعیت شغلی، فروش آثار به صورت عمده به بوتیک‌ها و مغازه‌های فروش آثار هنری است.

شغل های پردرآمد حوزه فروش

شغل‌هایی که با فروش کالا و خدمات در ارتباط هستند معمولا به سرمایه اولیه بالایی برای تامین مواد اولیه و ابزارآلات کار نیاز دارند و در مقابل می‌توانند درآمد مناسبی برای صاحبان کسب و کارها داشته باشند. بنابراین اگر سرمایه کافی دارید می‌توانید لیست مشاغل این دسته را بررسی کنید و از میان آن‌ها گزینه مناسب خود را انتخاب کنید.

فروش لوزام یدکی خودرو

یکی از مشاغل پردرآمد در حوزه فروش مربوط به لوازم یدکی اتومبیل است. در کشور ما خودرو در حال حاضر علاوه بر این که نقش مصرفی دارد به عنوان ابزار سرمایه‌ای نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل قیمت خودرو و به طبع آن لوزام یدکی همواره  افزایش پیدا می‌‌کند. بنابراین، فروش لوزام یدکی هم از جهت گستره مشتریانی که دارد و هم پاسخ سریع آن به تغییرات تورم می‌تواند برای فروشندگان سودساز باشد. تنوع لوازم یدکی خودر و نیز روز به روز افزایش پیدا می‌کند و انواع ابزارهای تزئینی و کاربردی به بازار وارد می‌شود که این مساله نیز برای فعالان این صنف نکته مثبت به شمار می‌آید.

شغل پردرآمد و پرطرفدار فروش پوشاک

پوشاک یکی از صنف‌هایی است که همواره مورد توجه مردم است. در این صنف تنوع محصولات به شدت بالا است و بسیاری از مغازه‌ها تنها بخشی از این محصولات را پوشش می‌دهند. طرح‌ها و برندهای داخلی و خارجی با کیفیت‌های مختلف در این فضا فعالیت می‌کنند و مغازه‌داران نیز می‌توانند با توجه به نگرش خود به این بازار مخاطبان و محصولات مورد نظر خود را انتخاب کنند. رقابت در این بازار به شدت داغ است و به خاطر همین برای افزایش درآمد بهتر است فروش پوشاک از طریق فضای مجازی نیز دنبال شود. برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی می‌توانید مطلب زیر را مطالعه نمایید.

شغل پردرآمد جواهر فروشی

فروش طلا و جواهرات از دیرباز یکی از بهترین شغل‌ها در ایران بوده است. طلا به عنوان ابزار ذخیره ارزش در مقابل تورم مقاوم است و به همین دلیل صنف جواهر فروشی در بلند مدت همواره جزو مشاغل پردرآمد به حساب می‌آید. برای فعالیت در این بازار به سرمایه زیادی نیاز است که البته می‌توان با تامین بخش از طلا و جواهرات به صورت نسیه این مقدار را کاهش داد.

جواهر فروشی

رستوران و کافی شاپ

رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها امروزه به یکی از مراجع اصلی قرارهای دوستانه و کاری تبدیل شده‌اند و تمایل مردم برای استفاده از آن‌ها نیز نسبت به گذشته‌های دور بسیار افزایش یافته است. ظهور اپلیکیشن‌های سفارش آنلاین غذا باعث شده است که رستوران‌دارها به تعداد زیادی از مشتریان دسترسی داشته باشند و از این طریق درآمد خود را افزایش دهند. رقابت در این حوزه نیز بسیار سنگین است و معمولا کسانی برنده رقابت هستند که بتوانند کیفیت بالایی را به مخاطبان خود ارائه کنند. پس قبل از شروع به سرمایه‌گذاری در این صنعت حتما به این موضوع دقت کنید.

شغل پردرآمد فروش لوازم یکبار مصرف

بخش زیادی از مصارف روزانه رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و آبمیوه‌فروشی‌ها از طریق ظروف یکبار مصرف است. علاوه بر این، از این ظروف در مهمانی‌ها، جشن‌ها و مسافرت‌ها نیز به وفور استفاده می‌شود. همین مساله این بازار را به یکی از بازارهای پرتقاضا و پردرآمد تبدیل کرده است. تنوع کالا در این حوزه نیز بالا است و روز به روز محصولات و مدل‌های جدیدی به بازار ارائه می‌شود. با توجه به نکات ذکر شده می‌توان گفت فروش لوازم یکبار مصرف یک شغل پردرآمد در مقیاس سرمایه متوسط است.

فروش لوازم خانگی

این صنف از آن دسته صنف‌هایی است که همواره مشتری خود را دارد و به همین دلیل در بلند مدت با سود مناسب برای فروشنده همراه است. قیمت لوازم خانگی نیز معمولا به تغییرات ارزش پول حساس است و به سرعت خود را با قیمت‌های جدید تطبیق می‌دهد. به همین دلیل معمولا فعالان این بازارها حتی اگر به مدت طولانی فروش مناسبی نداشته باشند، ارزش سرمایه خود را حفظ می‌کنند. فروش لوازم خانگی معمولا به سرمایه بالایی نیاز دارد که البته می‌توان با ایجاد روابطی آن‌ها را به صورت قسطی از کارخانه‌ها و واردکننده‌ها تامین کرد.

راه‌اندازی سوپر مارکت

خیلی از افراد شاید متوجه ارزش و اهمیت این شغل نشوند اما واقعیت این است که بسیاری از نیازهای روزانه همه افراد جامعه از طریق سوپرمارکت‌ها تامین می‌شود. سوپرمارکت‌ها به عنوان خرده فروش‌های نهایی انواع کالاها شامل موادغذایی، تنقلات، لبنیات، مواد شوینده و غیره را به مخاطبان ارائه می‌‌کنند و همین تنوع محصول باعث فروش و درآمد بیشتر برای آن‌ها می‌شود. در راه‌اندازی سوپر مارکت مکان فروشگاه بسیار اهمیت دارد.

هر چه محله مورد نظر شلوغ‌تر باشد، تعداد سوپرمارکت‌ها در اطراف کمتر باشد و مغازه شما بزرگتر باشد احتمال موفقیت بیشتر خواهد بود. می‌توان گفت فروش محصول در سوپرمارکت جزو کم‌ریسک‌ترین کارهای فروش است و معمولا تامین بسیاری از اجناس نیز با چک و به صورت نسیه صورت می‌گیرد اما در هر صورت برای راه‌اندازی یک سوپرمارکت به سرمایه اولیه نیاز است.

راه اندازی سوپرمارکت

شغل های پردرآمد خانگی

شغل‌های خانگی از قدیم‌الایام در ایران رایج هستند. بسیاری از این شغل‌های برای خانم‌های خانه‌دار است تا در زمان بیکاری خود بتوانند مشغول کار شوند و از این طریق در تامین منابع مالی خانواده سهیم باشند. در بسیاری از مناطق ایران شغل‌هایی مانند قالی‌بافی، گلیم بافی، تولید ادویه، و فرآوری رب، آبلیمو و انواع عرقیجات به عنوان شغل های پردرآمد خانگی معروف هستند. بسیاری از آثار هنری دستی نیز به صورت خانگی تولید می‌شوند که معمولا با سود خوبی همراه هستند.

با صنعتی شدن و گسترش صنایع فهرست جدیدی از مشاغل خانگی ایجاد شد که قبل از آن وجود نداشت. به عنوان مثال در بسیاری از مناطق ایران آماده‌سازی جعبه‌های شکلات، خرد کردن قند، بسته‌بندی کالاهای مختلف و پاک کردن حبوبات همگی به صورت خانگی انجام می‌شوند. معمولا درآمد این شغل‌ها آن‌چنان بالا نیست. در حال حاضر تهیه غذا و شیرینی به صورت خانگی انجام می‌شود و با وجود اپلیکیشن‌های سفارش آنلاین این دو حوزه درآمد خوبی نصیب فعالان می‌کند.

در سال‌های اخیر رشد و پیشرفت فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات و استفاده عمومی از گوشی‌های همراه باعث ایجاد مشاغل جدید خانگی شده است که در آن‌ها نیازی به حضور فیزیکی در محل کار نیست. بسیاری از مشاغل پردرآمد این حوزه مربوط به کار با کامپیوتر هستند بنابراین افراد برای فعالیت در این شغل‌ها باید دانش و مهارت اولیه در این زمینه‌ها داشته باشند. از جمله معروف‌ترین شغل‌های پردرآمد خانگی در حال حاضر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • طراحی وب‌سایت و مدیریت آن
  • ساخت تیزر، ویدیو و انیمیشن‌های تبلیغاتی
  • طراحی پوسترها و بنرهای تبلیغاتی
  • ترجمه متون خارجی به فارسی و برعکس
  • تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و بلاگری
  • طراحی لباس و خیاطی
  • آموزش آنلاین در حوزه‌های تخصصی مانند موسیقی
  • برنامه‌نویسی و طراحی اپلیکیشن‌های موبایل
  • ترید و سرمایه‌گذاری در بازار‌های مالی

برای یادگیری عنوان‌های شغلی ذکر شده، مسیرهای یادگیری زیر پیشنهاد می‌شوند:

شغل های پردرآمد خانگی

شغل های پردرآمد در تهران

تقریبا می‌توان گفت تمامی مشاغلی که تا به اینجای مقاله در مورد آن‌ها بحث شده درآمد بیشتری در تهران نسبت به مابقی شهرها دارند چرا که جمعیت این شهر با اختلاف از بقیه شهرهای ایران بیشتر است. علاوه بر این تمرکز منابع در پایتخت باعث افزایش درآمد مردم و به طبع آن خرج بیشتر آن‌ها می شود.

می‌توان گفت در میان صنف‌های مختلف درآمد صنف سرگرمی و تفریح در تهران نسبت به شهرهای دیگر ایران اختلاف بیشتری دارد. درآمد سینمادارها در تهران در مقایسه با سایر شهرها بسیار بالا است. ظرفیت درآمدزایی از رستوران‌ها، کافه‌ها،‌ شهربازی‌ها و سایر مناطق تفریحی در تهران به نسبت سایر شهرها بالاتر است و به همین دلیل ابزارهای این حوزه نیز تنوع زیادی در تهران دارد.

توجه داشته باشید که درآمد خوب به معنی رفاه بیشتر نیست. درست است که افراد می‌توانند در تهران به نسبت سایر شهرهای ایران درآمدهای بیشتری کسب کنند اما این نسبت در هزینه‌ها نیز صادق است و هزینه‌های زندگی در تهران نیز بسیار بیشتر از سایر شهرها است. اگر به این موضوع، آلودگی، ترافیک و شلوغی را اضافه کنید شاید سایر شهرها وضعیت بهتری برای کار و زندگی داشته باشند. در هر حال امروزه با گسترش فضای کار آنلاین و فریلنس می‌توان در شهری کوچک با آب و هوای خوب زندگی کرد و برای یک شرکت بزرگ در شهری بزرگ کار کرد و درآمدمناسبی دریافت کرد.

شغل های پردرآمد برای نوجوانان و جوانان

بهتر است اولویت اول برای نوجوانان و جوانان آینده شغلی باشد تا بتوانند با کسب دانش و تجربه لازم در آینده شغل پردرآمدی داشته باشند. این قشر با توجه به اینکه تجربه بالایی در کار ندارند و از طرفی به خاطر سن پایین، سواد آکادمیک آن‌ها نیز زیاد نیست نمی‌توانند در شغل‌های با درآمد بالا مشغول باشند.

اگر در سنی هستید که هنوز رشته تحصیلی خود را انتخاب نکرده‌اید بهتر است اطلاعات خود را در مورد رشته‌های مختلف و بازار کار آن‌ها افزایش دهید تا بتوانید بهترین رشته را برای آینده خود انتخاب کنید. اگر رشته تحصیلی خود را انتخاب کرده‌اید سعی کنید ابزارهای مورد نیاز در رشته خود را بشناسید و مهارت‌های لازم برای کار را به دست آورید. اگر به دنبال دانش آکادمیک و شغل‌های مرتبط با آن‌ها نیستید بهتر است اطلاعات خود را در مورد رشته‌های فنی بالا ببرید و با شاگردی در پیش افراد باتجربه، فنون اصلی کار را به دست آورید تا بعدا بتوانید در زمینه مورد علاقه خود کار کنید.

در هر حال در سنین نوجوانی و جوانی می‌توان بسیاری از مهارت‌هایی که تقریبا برای بیشتر شغل‌ها لازم هستند را یاد گرفت. مهارت‌هایی مانند زبان انگلیسی، کار با کامپیوتر، تایپ سریع و مهارت‌های توسعه فردی مانند سخنرانی در جمع و مذاکره از جمله مهارت‌های مهم برای زندگی شغلی به شمار می‌روند. در ادامه لیست مجموعه آموزش‌های مرتبط آورده شده است.

غل های پردرآمد برای نوجوانان و جوانان

شغل های پردرآمد جهان در سال 2022

می‌توان گفت روندهای شغلی در ایران بسیار شبیه به روندهای اصلی در دنیا است. در حال حاضر بیشتر شغل های پردرآمد دنیا مربوط به رشته‌هایی با سوابق آکادمیک هستند. در کنار آن‌ها رشته‌هایی که به نوعی با تکنولوژی و فناوری درگیر هستند درآمد خوبی نصیب افراد می‌کنند. با توجه به این که توضیحات مربوط به رشته‌های مختلف را در بخش قبلی توضیح داده‌ایم در اینجا به ذکر عنوان چند عنوان شغلی پردرآمد در سطح جهانی می‌پردازیم.

  • متخصصان رشته‌های پزشکی مانند بیهوشی، جراحی، زنان و زایمان، ارتودنتیست و روانپزشک
  • دندانپزشک
  • خلبان
  • مدیر فناوری اطلاعات
  • مدیر بازاریابی
  • مهندس نفت
  • مدیر مالی
  • وکیل
  • مدیر فروش
  • داروساز
  • اپتومتری
  • دانشمند علوم سیاسی
  • تحلیلگر داده
  • مشاور مالی

این شغل‌ها در حال حاضر در سطح جهانی پردرآمد هستند اما ممکن است در آینده عناوین شغلی دیگر جایگزین آن‌ها شوند. در حال حاضر رشته‌های مرتبط با کامپیوتر مانند دانشمند داده، مهندس هوش مصنوعی، مهندس نرم‌افزار و توسعه‌دهندگان بلاک چین و متاورس در حال رشد هستند و ممکن است در سال‌های آینده بتوانند جایگزین بسیاری از شغل‌های فهرست بالا شوند.

مواردی که در بالا مرور شدند در زمینه شغل های پردرآمد ایران و جهان بود. در این مقاله انواع شغل‌هایی که به دانش آکادمیک، مهارت یا سرمایه نیاز دارند را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه می‌توانید فهرستی از مطالب مربوط به انتخاب شغل و ویژگی برخی مشاغل را مطالعه کنید.

معرفی فیلم آموزش پرورش خلاقیت، ایده پردازی و نوآوری

فیلم آموزش خلاقیت و نوآوری

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که در بیشتر مسیرهای شغلی مورد نیاز است مربوط به خلاقیت و نوآوری است. برخلاف تصور بیشتر افراد خلاقیت و ایده‌پردازی ذاتی نیست و می‌توان بسیاری از تکنیک‌های آن را آموزش دید. به دلیل اهمیت این موضوع در شغل‌های مختلف، «فرادرس» فیلم ۱۳ ساعت و ۵۰ دقیقه‌ای آموزش پرورش خلاقیت، ایده پردازی و نوآوری را تدوین کرده است.

این دوره آموزشی در شش درس تدوین شده است که درس اول آن مربوط به معرفی هوش‌های چندگانه و تعیین نگرش افراد در یک بستر خلاقانه است. در درس دوم فرآیند حل خلاق مساله بررسی می‌شود. تعریف حل مساله و موانع موجود در برابر آن و مراحل ساخت و پیاده‌سازی ایده‌های جدید از جمله موضوعات مطرح در این درس هستند. مفهوم خلاقیت و نوآوری در درس سوم بررسی می‌شود. در این درس تعریف خلاقیت، نظریه‌های تعریف شده در این حوزه، سیر تحول نوآوری وانواع نوآوری آموزش داده می‌شود.

درس چهارم به آموزش روش حل خلاقانه مسائل اختصاص دارد. در این درس نظریه حل ابداعانه مساله مربوط به آلتشولر که با نام تریز نیز شناخته می‌شود به طور کامل مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. درس پنجم اصلی‌ترین بخش این دوره آموزشی است که در آن بیش از ۳۰ تکنیک توسعه خلاقیت آموزش داده می‌شود. در نهایت و در درس ششم مهارت‌های لازم برای تفکر خلاق و فرهنگ سازمانی برای ایجاد محیط خلاقانه مورد بحث قرار می‌گیرد. این دوره می‌تواند برای تمامی فراد با هر شغلی مناسب باشد.

جمع‌بندی

درآمد بالا یکی از معیارهای اصلی افراد در انتخاب شغل است اما بدون علاقه به یک حرفه، کسب مهارت در آن و رسیدن به سطح مناسب فنی برای کسب درآمد بالا ممکن نیست. بنابراین در انتخاب شغل حتما باید به ویژگی‌های شخصیتی، علایق، مهارت‌های و محدودیت‌های خود توجه کنید. در این مقاله شغل‌های پردر آمد در ایران را بررسی کردیم. این شغل‌ها در سه دسته اصلی آکادمیک، فنی و حوزه فروش تقسیم شدند و سعی کردیم در هر بخش شغل‌هایی که رسیدن به درآمد خوب در آن‌ها را حت‌تر است را معرفی کنیم. علاوه بر این، برای هر عنوان شغلی فیلم‌های آموزشی مرتبط نیز در این مقاله معرفی شد.

بر اساس رای ۳۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
wisestepMoney US Newsمجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *