انواع تبلیغات کلیکی — از کاربردها تا مزایا و معایب

۶۴۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
انواع تبلیغات کلیکی — از کاربردها تا مزایا و معایب

تبلیغات کلیکی یکی از روش‌های تبلیغاتی رایج در کمپین‌های بازاریابی اینترنتی است که به افزایش ترافیک وب‌سایت، افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش کسب و کارها کمک می‌کند. در این مطلب درباره انواع تبلیغات کلیکی و مزایا و معایب بهره‌گیری از این روش تبلیغاتی برای رسیدن به اهداف بازاریابی می‌خوانید.

فهرست مطالب این نوشته

تبلیغات کلیکی چیست ؟

«تبلیغات کلیکی» (Pay-per-Click Advertising | PPC) یکی از کانال‌های مؤثر بازاریابی دیجیتال است. در این روش تبلیغاتی، کسب و کارها بابت هر کلیک کاربران روی تبلیغات، مبلغ ثابتی را به پلتفرم منتشرکننده تبلیغات می‌پردازند. هدف این استراتژی دیجیتال مارکتینگ، تشویق مخاطبان به انجام یک عمل خاص مانند بازدید از یک صفحه وب، ثبت نام در سایت یا خرید محصولات و خدمات کسب و کار است.

تبلیغات کلیکی از روش‌های تبلیغاتی رایج در کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ است. نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در این روش تبلیغاتی به طور میانگین، حدود ۲۰۰ درصد است؛ یعنی کسب و کارها به‌ازای هر یک دلار سرمایه‌گذاری در تبلیغات کلیکی، دو دلار درآمد کسب می‌کنند. تبلیغات کلیکی روشی بسیار مناسب برای هدایت «مخاطبان راغب یا لید» (Leads) به وب‌سایت کسب و کار محسوب می‌شود.

تبلیغات کلیکی چیست

مزایای بهره‌گیری از تبلیغات کلیکی چیست ؟

همان‌طور که گفتیم، بهره‌گیری از تبلیغات کلیکی برای کسب و کارها مزایای زیادی دارد و می‌تواند آن‌ها را به اهداف بازاریابی خود برساند. از مزایای تبلیغات کلیکی می‌توان به کم‌هزینه و مقرون‌به‌صرفه بودن، بازدهی سریع، بهینه‌سازی آسان، امکان هدف‌گذاری مخاطبان و آسان بودن اجرای کمپین‌های PPC اشاره کرد.

کم‌هزینه و مقرون‌به‌صرفه بودن

همه کسب و کارها می‌خواهند میزان نرخ بازگشت سرمایه خود در تبلیغات را افزایش دهند. استفاده از تبلیغات کلیکی یکی از روش‌های مؤثر در افزایش نرخ بازگشت سرمایه در تبلیغات است. کسب و کارها در این روش تبلیغاتی بر خلاف روش‌های دیگر، تنها زمانی هزینه می‌کنند که شخصی روی تبلیغات آن‌ها کلیک کند. به همین دلیل، هزینه تبلیغات با تعداد مخاطبانی که وب‌سایت جذب می‌شوند رابطه مستقیم دارد.

پس از ورود کاربران به وب‌سایت، کسب و کارها باید برای تبدیل مخاطب به مشتری تلاش کنند. اما وجود رابطه‌ای مستقیم میان هزینه تبلیغات و تعداد مخاطبان راغبی که به کسب و کار و محصولات و خدمات آن جذب می‌شوند، تبلیغات کلیکی را به گزینه‌ای جذاب و مطلوب برای دیجیتال مارکترها تبدیل می‌کند.

بازدهی سریع تبلیغات کلیکی

اگر در زمینه بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت برای موتورهای جستجو فعالیت کرده باشید، می‌دانید که «سئو» (SEO) بازدهی سریعی ندارد و افزایش ترافیک طبیعی (ارگانیک) از طریق سئو زمان‌بر است. به همین دلیل، بهتر است همزمان با بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو، از تمام روش‌های ممکن برای جذب کاربران علاقه‌مند به زمینه تخصصی کسب و کار خود استفاده کنید.

بهره‌گیری از انواع مختلف تبلیغات کلیکی از جمله روش‌های جذب مخاطبان راغب است که بازدهی سریعی دارد. این روش بازاریابی بر خلاف سئو، روشی بسیار سریع برای نمایش محتوای وب‌سایت به تعداد زیادی از مخاطبان است. همچنین، در تبلیغات کلیکی بر خلاف استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال دیگر مانند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا بازاریابی ایمیلی، نیازی به یافتن و جذب مخاطبان پیش از اجرای کمپین‌های بازاریابی وجود ندارد.

بازدهی سریع تبلیغات کلیکی

بهینه‌سازی آسان کمپین‌های تبلیغات کلیکی

یکی دیگر از مزایای بهره‌گیری از تبلیغات کلیکی در بازاریابی دیجیتال، ساده بودن فرآیند بهینه‌سازی و تغییر تبلیغات به منظور دریافت بهترین نتیجه از تبلیغات است. زمانی که کمپین‌های تبلیغات کلیکی خود را اجرا می‌کنید، داده‌های بسیار زیادی درباره عملکرد کمپین‌ها از طریق پلتفرم‌های منتشرکننده تبلیغات در اختیار شما قرار می‌گیرد. شما می‌توانید از این داده‌ها برای تغییر و بهینه‌سازی کمپین‌ها استفاده کنید، ایده‌های جدید خود را امتحان کنید و درک مطلوبی از روش‌های پربازده و کم‌بازده در تبلیغات خود پیدا کنید.

درحالی‌که در روش‌های بازاریابی دیگر مانند تبلیغات چاپی، بازاریابی ایمیلی یا حتی سئو این میزان از انعطاف را نخواهید داشت. چراکه پس از شروع کمپین، باید منتظر بمانید تا نتیجه عملکرد کمپین‌ها را مشاهده کنید و از داده‌های عملکرد آن‌ها برای بهینه‌سازی کمپین‌های بازاریابی در آینده استفاده کنید.

در تبلیغات کلیکی نیازی به منتظر ماندن برای دریافت نتیجه کمپین‌ها وجود ندارد. شما می‌توانید به شکل مداوم ایده‌های خود را آزمایش کنید، کمپین‌ها را ارزیابی کنید، آن‌ها تغییر دهید و دوباره آزمایش کنید تا بهترین نتیجه را از هر کمپین دریافت کنید و میزان جذب ترافیک به وب‌سایت کسب و کار را تا حد زیادی افزایش دهید.

امکان هدف‌گذاری مخاطبان در تبلیغات کلیکی

نمایش دادن تبلیغ به مخاطبانِ علاقه‌مند برای رسیدن به موفقیت در کمپین‌های تبلیغات آنلاین امری ضروری است. بسیاری از انواع مختلف تبلیغات کلیکی امکان هدف‌گذاری مخاطبان در هر تبلیغ را برای کسب و کارها فراهم می‌کنند.

تبلیغات کلیکی علاوه بر امکان انتخاب کلمات کلیدی، گزینه‌هایی برای هدف‌گذاری تبلیغات با توجه به ویژگی‌های مخاطبان هدف نیز دارند. در بیشتر پلتفرم‌های منتشرکننده تبلیغات کلیکی امکان هدفمند کردن تبلیغات بر اساس ویژگی‌های شخصی یا دموگرافیک مانند سن و جنسیت، علاقه‌مندی‌ها، موقعیت مکانی و... وجود دارد که می‌تواند محتوای وب‌سایت شما را به افرادِ علاقه‌مند نشان دهد و آن‌ها را به مشتری شما تبدیل کند.

همچنین امکان استفاده از «URLهای ردیاب» (Trackable URLs) در کمپین‌های کلیکی می‌تواند اطلاعات ارزشمندی درباره مخاطبان هدف را در اختیار کسب و کارها قرار دهد. علاوه بر این، امکان استفاده از تبلیغات بازاریابی مجدد برای جذب مخاطبان قبلی سایت نیز در تبلیغات کلیکی وجود دارد. با استفاده از تبلیغات کلیکی هدفمند و طراحی تبلیغات جذاب می‌توان «نرخ کلیک» (CTR) وب‌سایت را افزایش داد.

نمونه استفاده از پارامتر UTM فرادرس
نمونه استفاده از پارامتر UTM برای ردیابی URL

آسان بودن اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی

برای جذب ترافیک طبیعی به وب‌سایت باید به تولید محتوای بهینه‌سازی شده و بهبود عملکرد فنی وب‌سایت توجه کرد و این کار نسبتاً دشوار و زمان‌بر است. اما اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی سریع و آسان است و می‌تواند به سرعت ترافیک زیادی را به وب‌سایت جذب کند.

البته به یاد داشته باشید که برای اجرای کمپین‌های کلیکی موفق و مؤثر در پلتفرم‌های مختلف باید زمانی را به شناسایی گزینه‌های هر پلتفرم و بهترین روش تبلیغ در آن‌ها اختصاص بدهید. اما به طور کلی، می‌توان گفت که آشنایی با اصول اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی برای هدایت بازدیدکنندگان به وب‌سایت از روش‌های افزایش بازدید طبیعی ساده‌تر است.

استفاده از تبلیغات کلیکی برای کسب و کارهایی مناسب است که می‌خواهند در زمانی نسبتاً کوتاه، حضور خود در فضای دیجیتال را بهبود ببخشند و به مخاطبان راغب بیشتری دسترسی پیدا کنند.

معایب بهره‌گیری از تبلیغات کلیکی چیست ؟

کمپین‌های کلیکی مزایای بسیاری زیادی دارند، اما بهره‌گیری از این روش تبلیغاتی معایبی نیز دارد و ممکن است استفاده از آن برای همه کسب و کارها مناسب نباشد. تبلیغات کلیکی یکی از قدرتمندترین استراتژی‌های بازاریابی است، اما اگر به درستی انجام نشود می‌تواند بودجه کسب و کار را هدر بدهد. موفقیت در کمپین‌های تبلیغات کلیکی به زمان، انرژی و منابع مدنظر برای اجرای کمپین‌ها بستگی دارد.

از معایب تبلیغات کلیکی می‌توان به رقابت بسیار زیاد، بدبینی مخاطبان نسبت به تبلیغات کلیکی، نیاز به تلاش و فعالیت مداوم برای رسیدن به موفقیت، زمان‌بر بودن رسیدن به فرمول موفقیت و دشواری ارزیابی موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی اشاره کرد.

رقابت بسیار زیاد

بازاریابی از طریق تبلیغات کلیکی یکی از روش‌های بسیار محبوب بازاریابی برای کسب و کارهاست و به همین دلیل، گاهی اوقات رقابت میان کسب و کارهای مختلف برای انتشار تبلیغ با کلمات کلیدی پرکاربرد بسیار سخت می‌شود. در این مواقع معمولاً هزینه تبلیغات کلیکی به سرعت افزایش پیدا می‌کند و کسب و کارها باید نظارت دقیق‌تری روی کمپین‌های خود داشته باشند تا مطمئن شوند که از تلاش‌های خود در زمینه اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی، بهترین نتیجه را دریافت خواهند کرد.

علاوه بر این، اگر بودجه بازاریابی کسب و کارها محدود باشد، ممکن است توانایی مالی هدف‌گذاری کلمات کلیدی مدنظر خود را نداشته باشند. زیرا رقابت‌های مزایده‌ای برای به دست آوردن جایگاه‌های تبلیغاتی پربازدید با کلمات کلیدی پرکاربرد می‌تواند هزینه تبلیغات را افزایش دهد و دسترسی به آن‌ها را برای کسب و کارهای کوچک‌تر دشوار کند.

بدبینی مخاطبان نسبت به تبلیغات کلیکی

مخاطبان آنلاین در سال‌های گذشته اطلاعات و آگاهی بیشتری درباره تبلیغات دیجیتال کسب کرده‌اند و گاهی اوقات با کمی بدبینی با تبلیغات کلیکی برخورد می‌کنند. این موضوع بیشتر درباره تبلیغات کلیکی در صفحه‌های نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل صدق می‌کند.

گاهی اوقات بعضی از کاربران عمداً روی لینک‌های تبلیغاتی در صفحه‌های وب کلیک نمی‌کنند زیرا می‌دانند که وب‌سایت‌ها، این جایگاه‌ها را برای تبلیغات خریده‌اند و ممکن است که محتوای آن‌ها کاملاً به موضوع جستجوی آن‌ها مرتبط نباشد.

بدبینی مخاطبان نسبت به تبلیغات کلیکی - معایب تبلیغات کلیکی

نیاز به تلاش و فعالیت مداوم

تبلیغات کلیکی را نمی‌توان به عنوان یک فعالیت مستقل بازاریابی در نظر گرفت و باید از آن به عنوان بخشی از یک استراتژی پیچیده‌تر و فکرشده استفاده کرد. طراحی استراتژی موفق برای تبلیغات کلیکی تنها در طی کردن نیمی از مسیر رقابت به کسب و کارها کمک می‌کند. زمانی که افراد به وب‌سایت شما راه پیدا کردند، همچنان باید با دلایل منطقی و قانع‌کننده آن‌ها را به خرید از کسب و کار خود وادار کنید.

برای موفق شدن در اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی باید زمانی را به طراحی صفحه‌های فرود اختصاص دهید، افراد را به فهرست‌های ایمیلی خود وارد کنید و سفر مشتری جذابی را طراحی کنید که مخاطبان را به خرید از کسب و کار شما تشویق می‌کند.

زمان‌بر بودن رسیدن به فرمول موفقیت

همان‌طور که گفتیم، تبلیغات کلیکی یکی از کانال‌های نسبتاً ساده در دیجیتال مارکتینگ است و به سرعت می‌توان کمپین‌های PPC را اجرا کرد، چراکه یادگیری طرز کار با تمام پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی نسبتاً آسان است. اما رسیدن به یک فرمول موفق برای کمپین‌های تبلیغات کلیکی به زمان بیشتری نیاز دارد.

برای رسیدن به استراتژی موفق باید مراحلی مانند تحقیق کلمات کلیدی، شناسایی مخاطبان هدف، بررسی و ارزیابی داده‌های «گوگل آنالیتیکس» (Google Analytics) و نظارت مداوم و ایجاد تغییرات و بهینه‌سازی کمپین‌ها را طی کنید. اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی نیز مانند تمام کانال‌های دیگر در دیجیتال مارکتینگ، به مهارتی نیاز دارد که باید آن را در طول زمان یاد بگیرید. حتی افراد باتجربه و حرفه‌ای در زمینه اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی نیز برای آزمایش ایده‌ها و یافتن استراتژی مناسب برای هر برند به زمان نیاز دارند.

دشواری ارزیابی موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات افراد هنگام اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی این است که معمولاً انجام همه فرایند را به گزینه‌های خودکار می‌سپارند و منتظر دریافت بهترین نتیجه می‌مانند. هنگام اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی، بهتر است هر روز چند دقیقه از وقت خود را به بررسی عملکرد تبلیغات اختصاص دهید. در غیر این صورت، ممکن است سرمایه خود را برای انتشار تبلیغاتی صرف کنید که تأثیر چندانی در رسیدن به اهداف کسب و کار ندارند.

یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت بهترین نرخ بازگشت سرمایه بابت تبلیغات کلیکی، بررسی نتایج روزانه یا هفتگی تبلیغات است. برای انجام این کار می‌توان از پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مختلف بهره گرفت.

انواع تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی انواع مختلفی دارد که هر کدام به شکلی خاص می‌توانند کسب و کارها را به اهداف خود برسانند. برای انتخاب بهترین نوع تبلیغات کلیکی برای کسب و کار خود، ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید و سپس، درباره انواع مختلف تبلیغات اطلاعات کسب کنید و بهترین گزینه‌های در دسترس را با هم مقایسه کنید.

در ادامه، درباره انواع مختلف تبلیغات کلیکی و بهترین روش‌ها برای بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی کلیکی می‌خوانید.

انواع تبلیغات کلیکی

تبلیغات پولی در موتورهای جستجو

احتمالاً همه شما تبلیغات در صفحه نتایج جستجوها را در موتورهای جستجویی مانند گوگل و بینگ دیده‌اید. تبلیغات در موتورهای جستجو رایج‌ترین نوع تبلیغات کلیکی به شمار می‌روند. این تبلیغات به طور معمول در بخش بالایی یا پایینی صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل مشاده می‌شوند و با قرار گرفتن کلمه «Ad» در کنارشان، از نتیجه‌های اصلی گوگل متمایز می‌شوند.

تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو اغلب تنها از یک متن کوتاه تشکیل شده‌اند و هیچ عنصر تصویری در آن‌ها وجود ندارد. این تبلیغات توسط پلتفرم‌های منتشرکننده تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو مانند «گوگل ادز» (Google Ads) ساخته می‌شوند. تصویر زیر، نمونه‌ای از تبلیغات کلیکی در موتور جستجوی گوگل را نمایش می‌دهد.

نمونه تبلیغات کلیکی در گوگل - انواع تبلیغات کلیکی
نمونه تبلیغات کلیکی در گوگل

برای ساخت و انتشار تبلغات کلیکی مؤثر در موتورهای جستجو ابتدا باید کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با محصولات و خدمات کسب و کار خود را انتخاب کنید. زمانی که کاربران در موتور جستجو برای یافتن کلمات کلیدی مدنظر شما جستجو کنند، تبلیغات شما در صفحه نتایج به آن‌ها نمایش داده می‌شود.

انتخاب «کلمات کلیدی طویل» (Long-Tail Keywords) برای شروع تبلیغات کلیکی گزینه‌ای مناسب است. عبارات کلیدی طویل معمولاً از بیشتر از سه کلمه تشکیل می‌شوند و هدف‌گذاری آن‌ها در کمپین‌های تبلیغات کلیکی، نتایج بهتری را در پی دارد. زیرا این کلمات توجه مخاطبان هدف را جلب می‌کنند و معمولاً «هزینه به‌ازای کلیک» (CPC) کمتری دارند.

تبلیغات نمایشی

از دیگر انواع رایج تبلیغات کلیکی می‌توان «تبلیغات نمایشی» (Display Ads) را نام برد. تبلیغات نمایشی توسط پلتفرم‌های مختلفی از جمله «Google Display Network» منتشر می‌شوند. این نوع از تبلیغات کلیکی معمولاً شامل یک تصویر و متن کوتاه می‌شوند و افراد با ویژگی‌های خاصی را هدف‌گذاری می‌کنند. تصویر زیر، نمونه‌ای از تبلیغات کلیکی منتشرشده توسط پلتفرم گوگل را نمایش می‌دهد.

نمونه تبلیغات کلیکی نمایشی در گوگل
نمونه تبلیغات کلیکی نمایشی در گوگل

تصویر زیر نیز نمونه‌ای از تبلیغات هدفمند منتشرشده در پلتفرم «کاپریلا» را نمایش می‌دهد. این تبلیغات در صفحه‌ای با کلمه کلیدی «الگوریتم‌های گوگل در سئو» منتشر شده و کاملاً با آن مرتبط است.

بنر کاپریلا الگوریتم های گوگل در سئو
نمونه بنر پلتفرم کاپریلا برای مطلب الگوریتم‌های گوگل در سئو

همان‌طور که گفتیم، امکان هدف‌گذاری افراد با ویژگی‌ها و علاقه‌مندی‌های خاص برای کسب و کارها در تبلیغات نمایشی وجود دارد. با استفاده از این امکانات می‌توان مخاطبان هدف را مشخص کرد و تبلیغات را تنها برای افراد علاقه‌مند به حوزه تخصصی یا محصولات و خدمات کسب و کار نمایش داد.

اجرای کمپین‌های تبلیغات نمایشی مشابه تبلیغات کلیکی متنی در موتورهای جستجو است. هدف‌گذاری کلمات کلیدی در این نوع از تبلیغات نیز فرآیندی مزایده‌ای دارد و قیمت پیشنهادی شما برای هر کلمه کلیدی، هزینه‌های کمپین شما هنگام کلیک کردن کاربران روی تبلیغات را تعیین می‌کند.

این نوع تبلیغات کلیکی اغلب به منظور افزایش «آگاهی از برند» (Brand Awareness) به کار گرفته می‌شود و مخاطبان راغب تنها در صورتی که به کسب و کار شما علاقه پیدا کنند، روی تبلیغات کلیک می‌کنند. بنابراین اگر به دنبال روشی برای نشان دادن مداوم برند خود به مخاطبان و جلب توجه آن‌ها هستید، تبلیغات نمایشی برای شما گزینه‌ای مناسب است.

تبلیغات پولی در شبکه‌های اجتماعی

«بازاریابی رسانه‌های اجتماعی» (Social Media Marketing | SMM) از مؤثرترین کانال‌ها دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود و تبلیغات پولی در شبکه‌های اجتماعی یکی از محبوب‌ترین انواع تبلیغات کلیکی است. این تبلیغات در صفحه اصلی (Feed) شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر می‌شوند و استفاده از آن‌ها روشی مناسب برای برقراری ارتباط با کاربران پلتفرم‌های اجتماعی است.

فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و پینترست از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی هستند که خدمات تبلیغات کلیکی را به کاربران خود ارائه می‌کنند. تصویر زیر، نمونه‌ای از تبلیغات کلیکی در شبکه اجتماعی لینکدین را نشان می‌دهد.

نمونه تبلیغات کلیکی در شبکه اجتماعی لینکدین - انواع تبلیغات کلیکی
نمونه تبلیغات کلیکی در شبکه اجتماعی لینکدین

زمانی که می‌خواهید بهترین پلتفرم برای انتشار تبلیغات کلیکی را انتخاب کنید، بهتر است ابتدا درباره شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه مخاطبان هدف خود تحقیق کنید و پرسونای مشتریان خود را بسازید.

هنگامی که پلتفرم مدنظر خود برای تبلیغات کلیکی را انتخاب کردید، می‌توانید تبلیغات جذاب خود را طراحی کنید. در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی امکان انتشار تبلیغات به روش‌ها و شکل‌های مختلف و هدف‌گذاری مخاطبان بر اساس ویژگی‌های مختلفی مانند موقعیت مکانی، ویژگی‌های شخصی یا دموگرافیک، علاقه‌مندی‌ها، فعالیت‌ها و... برای کاربران فراهم شده است. انتخاب بهترین روش تبلیغ به اهداف کمپین‌های تبلیغاتی شما بستگی دارد.

تبلیغات بازاریابی مجدد

«بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ» (Remarketing) شکلی از بازاریابی دیجیتال است که در آن تبلیغات بر اساس فعالیت‌های گذشته مخاطبان هدف به آن‌ها نمایش داده می‌شود. از تبلیغات بازاریابی مجدد، از مؤثرترین انواع تبلیغات کلیکی محسوب می‌شوند. تصویر زیر، فرآیند بازاریابی مجدد را نمایش می‌دهد.

فرآیند بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ
فرآیند بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ (Remarketing)

بسیاری از اوقات کاربران از وب‌سایت کسب و کارها بازدید می‌کنند و درباره محصولات یا خدمات آن‌ها اطلاعات کسب می‌کنند، اما در نهایت به مشتری کسب و کار تبدیل نمی‌شوند. دلیل این اتفاق، نیاز داشتن کاربران به زمان بیشتر برای تصمیم‌گیری درباره خرید یا مقایسه محصولات با محصولات برندهای دیگر است. در این مواقع ممکن است تصور کنید که مخاطب راغب خود را از دست داده‌اید، اما با استفاده از تبلیغات بازاریابی مجدد می‌توانید فرصتی دوباره برای جذب این دسته از مخاطبان به دست بیاورید.

تبلیغات بازاریابی مجدد در پلتفرم‌های مختلف مانند گوگل ادز از طریق قرار دادن «پیکسل‌های ردیاب» (Tracking Pixels) روی تبلیغات نمایشی انجام می‌شود. برای مثال، ممکن است کسب و کار شما دو فهرست مختلف از مخاطبان علاقه‌مند به محصول «الف» و محصول «ب» داشته باشد. زمانی که این مخاطبان را در فهرست‌های مرتبط با فعالیت‌هایشان دسته‌بندی می‌کنید، آن‌ها تبلیغات نمایشی شما برای محصول مناسب را بر اساس داده‌های پیکسل‌های ردیاب مشاهده می کنند.

استفاده از تبلیغات بازاریابی مجدد برای جذب مخاطبان قبلیِ کسب و کار و پیدا کردن فرصتی دوباره برای تبدیل مخاطب به مشتری مفید است. بنابراین اگر می‌خواهید افرادی که پیش از این به محصولات و خدمات کسب و کار شما علاقه نشان داده‌اند

تبلیغات فروشگاه گوگل

تبلیغات در «فروشگاه گوگل» (Google Shopping) یکی دیگر از انواع تبلیغات کلیکی است که اغلب توسط کسب و کارهای فروشنده محصولات فیزیکی استفاده می‌شود. این تبلیغات به شکل Carousel در بخش بالایی نتایج جستجوها در صفحه نتایج نمایش داده می‌شوند و امکان مشاهده محصولات کسب و کار و قیمت آن‌ها پیش از کلیک روی لینک وب‌سایت‌ها را برای کاربران فراهم می‌کنند. تصویر زیر، نمونه‌ای از تبلیغات فروشگاه گوگل را نمایش می‌دهد.

نمونه تبلیغات کلیکی در فروشگاه گوگل
نمونه تبلیغات کلیکی در فروشگاه گوگل

برای ایجاد تبلیغ در فروشگاه گوگل باید در حساب کاربری گوگل ادز خود کمپینی جدید را شروع کنید و نوع کمپین Shopping را انتخاب کنید. سپس اطلاعاتی مانند نام کمپین، کشور، مبلغ پیشنهادی برای تبلیغات، بودجه، موقعیت مکانی و... را تکمیل کنید. این نوع از تبلیغات معمولاً به شکل تصویری کوچک از محصول، قیمت و نام برند نشان داده می‌شوند. اما گاهی اوقات اطلاعات بیشتری مانند درصد تخفیف، امتیاز یا پیشنهادهای ویژه مانند ارسال رایگان نیز در آن‌ها نمایش داده می‌شود.

این نوع از تبلیغات کلیکی پیش از کلیک کاربران روی لینک‌های نتیجه گوگل، اطلاعات مهم برای خرید محصولات تبلیغ شده را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و یکی از انواع مؤثر تبلیغات کلیکی به شمار می‌روند. زیرا اگر کاربری محصول مدنظر با قیمت مناسب را در تبلیغات مشاهده کند، به احتمال زیاد روی تبلیغ کلیک می‌کند و به مشتری برند تبدیل می‌شود.

تبلیغات خدمات محلی

«تبلیغات خدمات محلی» (Local Service Ads) از خاص‌ترین انواع تبلیغات کلیکی است و تنها در چند بازار کار محدود مانند لوله‌کشی، قفل‌سازی، خدمات الکتریکی، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تعمیر درهای پارکینگ و شرکت‌های سیستم‌های گرمایش و تهویه از آن‌ها استفاده می‌شود. هدف این تبلیغات، جذب مشتریان در یک منطقه جغرافیایی خاص است و نحوه اجرای کمپین‌های آن با دیگر کمپین‌های تبلیغات کلیکی در گوگل ادز متفاوت است.

تبلیغات خدمات محلی معمولاً شامل نام محله، «زیپ کد» (Zip Code) و نام شهر می‌شود و اطلاعاتی مانند نام کسب و کار، امتیاز، شماره تماس و ساعت‌های کاری کسب و کار را به کاربران نمایش می‌دهد. تصویر زیر، نمونه ای از تبلیغات خدمات محلی در گوگل را نمایش می‌دهد.

نمونه تبلیغات کلیکی خدمات محلی گوگل
نمونه تبلیغات کلیکی خدمات محلی گوگل

تبلیغات خدمات محلی برای هدایت مشتریان به محل فیزیکی کسب و کارها مفیدند و توجه مخاطبان راغب محلی را جلب می‌کنند.

تبلیغات حمایت شده در Gmail

برای جلب توجه مخاطبان راغب روش‌های بسیار زیادی وجود دارد. استفاده از تبلیغات حمایت شده در «Gmail» و ظاهر شدن تبلیغات کسب و کار در صندوق ایمیل‌های کاربران یکی از روش‌های جذب مخاطب است. این تبلیغات در بالای صندوق ایمیل‌های مخاطبان نمایش داده می‌شوند و ظاهر آن‌ها شبیه به ایمیل‌های دریافت شده است، با این تفاوت که کلمه «Ad» در کنار آن‌ها نمایش داده می‌شود. تصویر زیر، نمونه‌ای از تبلیغات حمایت شده در Gmail را نمایش می‌دهد.

نمونه تبلیغات حمایت شده در Gmail
نمونه تبلیغات حمایت شده در Gmail

این نوع از تبلیغات نیز از طریق پلتفرم گوگل ادز منتشر می‌شوند. برای انتشار تبلیغات حمایت شده در Gmail وارد حساب کاربری خود در پلتفرم گوگل ادز شوید و پس از انتخاب گزینه شروع یک کمپین جدید، نوع کمپین تبلیغاتی را به Gmail تغییر دید. سپس باید اطلاعات مربوط به اهداف، نوع کمپین و هدف‌گذاری مخاطبان را در پلتفرم تکمیل کنید.

زمانی که شخصی روی تبلیغات شما کلیک کند و آن‌ها را باز کند، باید مبلغی را به گوگل بپردازید. گوگل بابت هیچ فعالیت دیگری به جز باز کردن تبلیغ از شما پولی دریافت نمی‌کند. اگر می‌خواهید از یکی از روش‌های نسبتاً جدید و منحصربه‌فرد انتشار تبلیغات کلیکی استفاده کنید، انتشار تبلیغات حمایت شده در Gmail می‌تواند برای شما گزینه‌ای مناسب باشد.

تبلیغات کلیکی ویدیویی یوتیوب

تبلیغات ویدیویی Instream هنگام پخش ویدیوها در پلتفرم یوتیوب دیده می‌شوند. اگر ویدیوهای یوتیوب را مشاهده کرده باشید، احتمالاً در ابتدا یا در حین تماشای ویدیوها تبلیغات کلیکی را دیده‌اید. این تبلیغات به شکل تمام صفحه، قابل رد شدن یا غیر قابل رد شدن به کاربران نمایش داده می‌شوند. تصویر زیر، نمونه‌ای از تبلیغات کلیکی در ویدیوهای یوتیوب را نمایش می‌دهد.

تبلیغات کلیکی ویدیویی در یوتیوب - انواع تبلیغات کلیکی
تبلیغات کلیکی ویدیویی در یوتیوب

این شکل از تبلیغات کلیکی از روش‌های تبلیغاتی بسیار محبوب و شناخته شده است. آمارها نشان می‌دهند که حدود ۶۳ درصد از کاربران اینترنت به طور مداوم ویدیوهای یوتیوب را تماشا می‌کنند، به همین دلیل می‌توان بهره‌گیری از تبلیغات ویدیویی در این پلتفرم را به عنوان فرصتی مناسب برای جذب مخاطبان راغب در نظر گرفت.

برای اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی ویدیویی در یوتیوب نیز باید از گوگل ادز استفاده کنید. پس از ورود به حساب کاربری خود در گوگل ادز، گزینه تبلیغات ویدیویی را به عنوان نوع تبلیغات انتخاب کنید. سپس نامی برای کمپین و استراتژی مزایده خود را انتخاب کنید و بودجه خود را مشخص کنید. در پلتفرم گوگل ادز می‌توانید تاریخ و بودجه کمپین‌ها را مشخص کنید. این گزینه به شما این امکان را می‌دهد که مبلغ مدنظر برای تبلیغات در هر روز را انتخاب کنید.

پس از آن، اطلاعات مرتبط با جایگاه مدنظر برای پخش ویدیو را انتخاب کنید. تبلیغات کلیکی یوتیوب را می‌توان در صفحه نتایج جستجوها، روی ویدیوها و در وب‌سایت‌های همکار Google Display Network منتشر کرد. پس از انتخاب جایگاه مدنظر برای انتشار تبلیغ و تکمیل اطلاعات لازم، می‌توانید کمپین‌های تبلیغات کلیکی ویدیویی خود را اجرا کنید.

تبلیغات کلیکی آمازون

شرکت آمازون نیز یک پلتفرم اختصاصی برای انتشار تبلیغات کلیکی در وب‌سایت آمازون دارد. وب‌سایت آمازون بیش از ۲۰۶ میلیون بازدید روزانه دارد و بیش از ۱۲ میلیون نوع محصول در آن به فروش می‌رسد. به همین دلیل تبلیغات کلیکی در سایت آمازون برای کسب و کارهای فعال در این پلتفرم، تأثیر زیادی در افزایش فروش آن‌ها خواهد داشت.

نشان دادن محصولات به مخاطبان راغب در وب‌سایت آمازون با وجود رقیبان بسیار زیادی که در این پلتفرم فعالیت می‌کنند، کاری دشوار است. به همین دلیل آمازون پلتفرمی را برای تبلیغ محصولات برای کسب و کارها ایجاد کرده است که با استفاده از مدل تبلیغات کلیکی، کسب و کارها را به اهداف خود می‌رساند. تصویر زیر، محل نمایش تبلیغات در وب‌سایت آمازون را نمایش می‌دهد.

محل نمایش تبلیغات کلیکی در آمازون
محل نمایش تبلیغات کلیکی در آمازون

تبلیغات کلیکی در آمازون معمولاً نتایج مطلوبی به همراه دارند و به سه شکل فهرست زیر منتشر می‌شوند.

  • تبلیغات حمایت شده محصولات: این نوع از تبلیغات هنگام جستجوی کاربران درباره کلمات کلیدی مدنظر کسب و کار در میان نتایج جستجوها نمایش داده می‌شوند.
  • تبلیغات صفحه جستجو: این نوع از تبلیغات هنگام جستجوی کاربران درباره کلمات کلیدی مدنظر در بالای صفحه جستجوها نمایش داده می‌شوند.
  • تبلیغات نمایشی محصولات: این نوع از تبلیغات، تصویر محصولات شما را درست مانند تبلیغات فروشگاه گوگل به کاربران نمایش می‌دهند.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

همان‌طور که می‌دانید، استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

پرسش‌های متداول پیرامون انواع تبلیغات کلیکی

در این بخش، به تعدادی از پرسش‌های متداول کاربران درباره انواع تبلیغات کلیکی پاسخ می‌دهیم.

تبلیغات کلیکی در چه پلتفرم‌هایی منتشر می‌شوند؟

تبلیغات کلیکی از طریق پلتفرم‌های مختلفی مانند گوگل، بینگ، شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و لینکدین و دیگر پلتفرم‌های منتشرکننده تبلیغات کلیکی منتشر می‌شوند.

تبلیغات کلیکی چه تأثیری دارند؟

آمارها نشان می‌دهند که تبلیغات کلیکی در صورت انتخاب پلتفرم مناسب و طراحی جذاب به تمامی کسب و کارها در رسیدن به اهداف بازاریابی کمک می‌کنند و نرخ بازگشت سرمایه مطلوبی دارند. تبلیغات کلیکی می‌توانند باعث افزایش آگاهی از برند، افزایش نرخ کلیک، افزایش بازدید سایت و افزایش درآمد کسب و کارها شوند.

هزینه انتشار تبلیغات کلیکی چقدر است؟

هزینه بازاریابی از طریق تبلیغات کلیکی برای هر کمپین متغیر است و بسته به پلتفرم تبلیغاتی مورد استفاده و روش هدف‌گذاری و قیمت‌گذاری تبلیغات محاسبه می‌شود. همچنین معیارهایی مانند قیمت پیشنهادی برای کلمات کلیدی و امتیاز کیفی تبلیغ در این هزینه تأثیر دارند. به طور معمول، هزینه تبلیغات کلیکی در پلتفرم‌های خارجی مانند گوگل ادز بین یک تا دو دلار بابت هر کلیک است و هزینه تبلیغات در پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی ایرانی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
WebFXPepper PPCMetrics Watchمجله فرادرس
۱ دیدگاه برای «انواع تبلیغات کلیکی — از کاربردها تا مزایا و معایب»

برنامه خوبیه عالیه

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *