نقش گرافیک در طراحی رابط کاربری

۱۶۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
نقش گرافیک در طراحی رابط کاربری
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

گرچه هنر طراحی کردن به عنوان عامل مشترک بین گرافیک و رابط کاربری محسوب می‌شود اما نوع بازدهی طراحی و چگونگی اجرایی آن هنگام پیاده‌سازی کاملا متفاوت است. اگر ما را در ادامه این نوشته همراهی کنید حتما به صورت جزیی‌تر در مورد تفاوت این دو، نکاتی را ارائه خواهیم کرد. با این وجود این دو حرفه از یکدیگر هم زیاد دور نیستند. آموزش طراحی رابط کاربری را می‌توان دارای یک زمینه مشترک کاری با یکدیگر دانست که در مواردی هم می‌توانند به پیشرفت کاری هم کمک کنند. با ما در ادامه این نوشته همراه شوید تا برای شما توضیحاتی مختصر برای فهم رابطه بین گرافیک و رابط کاربری ارائه کنیم.

میزان تعامل گرافیک در طراحی رابط کاربری

رابطه گرافیک در طراحی رابط کاربری می‌تواند به حوزه مشترک کاری این دو برگردد. در واقع زمینه مشترک کاری بین طراح رابط کاربری و گرافیک است که آن‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند. همانطور که می‌دانید هیچکدام از فعالیت های مربوط به طراحی سایت از یکدیگر مجزا نیستند بلکه در کنار هم یک تکمیل کننده برای توسعه پروژه محسوب می‌شوند. هر دو باهم در ارتباط با طراح UX و سایر افراد متخصص در زمینه تیم توسعه وب سایت کار می‌کنند.

طراحان رابط کاربری و یوایکس از ابتدای پروژه مشارکت دارند و در مراحل آخر تازه کار طراح گرافیک با نگاهی به فعالیت طراحان کاربری آغاز می‌شود. این تیم بزرگ طراح مهندس (طراح رابط کاربری) و طراح هنرمند (گرافیک کار) در کنارهم در نهایت خروجی یک وب سایت کاربر پسند را تحویل می‌دهند.

تفاوت طراح گرافیک و طراح رابط کاربری

هر کدام از این افراد می‌توانند از طریق فراگیری مهارت‌های مخصوص به حوزه خود در هر دو نوع طراحی رابط کاربری و گرافیک فعالیت کنند. به گونه‌ای طراح گرافیک می‌تواند از طریق فراگیری مهارت‌های مربوط به توسعه وب و کدنویسی یک طراح رابط کاربری حرفه‌ای شود، از سوی دیگر نیز طراح رابط کاربری با استفاده از فراگیری مهارت‌های هنری، خلاقیت و توانایی در به کارگیری نرم افزارهای طراحی تبدیل به یک گرافیک کار حرفه ‌ای شود. با این وجود گرافیک در طراحی رابط کاربری می‌تواند نقش ایده‌پردازی و خلاقیت‌دهنده برای آن داشته باشد.

1. طراحان گرافیک در واقع از تخیل خود، تصاویر، رنگ‌ها و تایپوگرافی استفاده می‌کنند تا یک ایده خود را از طریق یک نشریه، وب یا طراحی بصری انتقال دهند. بنابراین آن‌ها یک هنرمند هستند که با استفاده از تخیل خود کار هنری را ایجاد می‌کنند. اما کار طراحان کاربری فعالیتی مهندسی است که در آن کار چیدمان و ساده‌سازی محیط یک وب سایت برای راحتی کار کاربران را بر عهده دارند.

2. فعالیت طراحان رابط کاربری به مجموعه تکنولوژی های چون موبایل اپلیکشین و وب سایت مرتبط است. آن‌ها با طراحی و انتخاب مناسب جایگذاری‌های دکمه‌ها و سایر قسمت‌هایی که کاربر با آنها مرتبط است کار طراحی خود را به پایان می‌رسانند. در صورتی که یک طراح گرافیک علاوه بر اینکه با انواع طراحی در صفحات دیجیتال فعالیت می‌کند می‌تواند نمونه کارهای خود را در قالب نشر، چاپ و سایر پلتفرم‌ها مانند رسانه‌های الکترونیکی برای تبلیغات و برندینگ و بروشورها ارائه کند.

3. طراح رابط کاربری برای جذب مخاطب لازم است تا اصول لازم در رابطه با آنها را به خوبی بشناسد. او باید بداند که جایگذارهای خود را چگونه انجام دهد تا کاربر راحت‌تر به آن‌ها دسترسی پیدا کند. طراح رابط کاربری با اگاهی فنی که دارد به خوبی طراحی فضای سایت را انجام می‌دهد تا کاربر با ورود به صفحه سریع نیازمندی خود را پیدا کند. در صورتی که هدف یک طراحی گرافیک منحصر به فرد نیز همان جذب مخاطب به یک وب سایت است باید گفت که او برای اینکار باید از تصاویر و نقش و نگارهای جذاب بهره بگیرد.

چگونه یک طراح کاربری موفق شویم؟

خوشبختانه وجود دوره‌های آموزشی این امکان را در ختیار همه قرار داده است تا بتوانند با این آموزه‌ها تبدیل به یک طراحی رابط کاربری حرفه‌ای شوند. استدیو هنری فندق به عنوان یک تیم فعال در حوزه‌های کاری مرتبط با طراحی وب سایت این امکان را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است تا در مدت زمان اندک بر این نوع طراحی مسلط شوند. دوره‌های آموزشی این مجموعه با ارائه مدرک معتبر از وزارت ارشاد اسلامی این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا دست پر و با یک مدرک معتبر مشغول به فعالیت در زمینه طراحی رابط کاربری شوید.

بازار کار برای طراح رابط کاربری

در صورتی که توانستید مراحل آموزش رابط کاربری را در یک آموزشگاه معتبر، مثل مدرسه همای هنر بگذرانید، می‌توانید با تلاش تبدیل به یک فرد فعال و سرشناس در زمینه طراح رابط کاربری شوید. با توجه به باور اشتباه عموم، مشاهده کردید که نقش گرافیک در طراحی رابط کاربری کمرنگ است. برای هر کاری نمونه پروژه اهمیت زیادی دارد پس سعی کنید با ارائه نمونه پروژه و اثبات خود اقدام به دریافت پروژه‌های بیشتر کنید.

لزوما برای دریافت پروژه نیاز نیست شما حتما نمونه کار زیادی داشته باشید کافی است کاری که دریافت می‌کنید را با تمام قدرت تحویل دهید و همان کارهای قوی کم‌کم برای شما یک رزرمه بزرگ کاری خواهند ساخت. در کنار پروژه گرفتن می‌توانید در یک تیم طراحی سایت استخدام شوید و به صورت سارمانی به کار خود ادامه دهید. با توجه به اینکه نیرو برای این زمینه بسیار کم است خیلی از شرکت‌ها به دنبال نیروهای مسلط چون شما خواهند بود.

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *