ویدیو مارکتینگ چیست و بازاریابی ویدیویی Video Marketing چه مزایایی دارد؟

۱۹۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
ویدیو مارکتینگ چیست و بازاریابی ویدیویی Video Marketing چه مزایایی دارد؟

محبوبیت ویدیو مارکتینگ هر روز در حال افزایش است و طبق آمار ۸۳ درصد از کسب‌وکارها معتقدند بازاریابی ویدیویی بازگشت سرمایه خوبی دارد. در این مطلب یاد خواهید گرفت که ویدیو مارکتینگ چیست و چگونه محتوای ویدیویی بسازید. همچنین یاد می‌گیرید آن را ترویج دهید و چطور از ویدیو برای افزایش تبدیل استفاده کنید. همچنین استراتژی‌های بازاریابی ویدیویی و نحوه به‌کارگیری آن در اینستاگرام مطرح می‌شود.

فهرست مطالب این نوشته

اصول بازاریابی ویدیویی

در ادامه اصول بازاریابی ویدیویی را توضیح خواهیم داد. اما قبل از آن باید بدانیم ویدیو مارکتینگ چیست و چرا اهمیت دارد.

ویدیو مارکتینگ چیست ؟

ویدیو مارکتینگ فرآیند برنامه‌ریزی، ایجاد، ویرایش، انتشار و ترویج محتوای ویدیویی است و در تلاش است تا یک برند، کسب‌وکار و محصول را ترویج دهد. پلتفرم‌های رایجی که برای بازاریابی ویدیویی مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل یوتیوب، فیسبوک، اسنپ چت و اینستاگرام هستند.

اهمیت بازاریابی ویدیویی

ویدیو در حال تبدیل شدن به محتوا اصلی در فضای آنلاین است. حال نگاهی به آمار و ارقام مرتبط با ویدیو بیاندازیم. طبق گزارشات تا سال ۲۰۲۲، ۸۲ درصد ترافیک اینترنت مربوط به ویدیو خواهد بود.

اهمیت ویدیو مارکتینگ

یوتیوب، بزرگ‌ترین پلتفرم ویدیویی و پس از گوگل، دومین وب‌سایت معروف روی کره زمین است. در تصویر زیر طبق آمار وب‌سایت الکسا، ۱۰ مورد از مشهورترین وب‌سایت‌ها را مشاهده می‌کنید.

برترین وب‌سایت‌ها در الکسا

افراد زمان زیادی را دریوتیوب می‌گذرانند. در واقع هر روز ۱ میلیارد ساعت، زمان در یوتیوب صرف می‌شود. این زمان، بیشتر از مجموع زمان صرف شده برای هر دو سایت فیسبوک و Netflix‌ است. به طور میانگین افراد در روز ۴۰ دقیقه از وقت خود را از طریق موبایل در یوتیوب می‌گذرانند.

حتی شبکه‌های اجتماعی که بر ویدیو تمرکز نداشتند در حال تغییر رویه هستند. درحال حاضر طبق آمارها، ۶۰ درصد از کاربران اینترنت از طریق فیسبوک به مشاهده ویدیو می‌پردازند.

پلتفرم‌های ویدیویی در آمریکا

ویدیوهای آنلاین صرفا برای سرگرمی نیستند. افراد از این ویدیوها برای تصمیم‌گیری در مورد خرید کالا استفاده می‌کنند. طبق آمارها ۷۲ درصد از افراد ترجیح می‌دهند به جای خواندن توضیحات محصول، ویدیوی آن را تماشا کنند و ۵۰ درصد کاربران اینترنت قبل از مراجعه به فروشگاه، در جست‌وجوی یک ویدیو بوده‌اند. ۹۰ درصد از مشتریان اذعان داشته‌اند که ویدیو به آن‌ها در تصمیم‌گیری برای خرید کمک کرده است.

استراتژی ویدیو مارکتینگ

برای موفقیت در بازاریابی ویدیویی، داشتن استراتژی اهمیت زیادی دارد. استراتژی بازاریابی ویدیویی باید شامل موارد زیر باشد.

  • چالش‌های مشتریان و مخاطبان خود را بیابید.
  • بر موضوعاتی تمرکز کنید که مشکل مخاطبان را حل می‌کند.
  • محتوای ویدیویی خود را بنویسید یا آن را ترسیم کنید.
  • ظاهری منحصربه‌فرد ایجاد کنید که نشانگر برند شما باشد.
  • فیلمبرداری و ویرایش ویدیو را انجام دهید.
  • ویدیوها را در بازاریابی مبتنی بر متن خود بگنجانید.
  • ویدیوها را در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های ویدیویی مانند یوتیوب منتشر کنید.
  • نتایج حاصل از انتشار و ترویج ویدیوها را اندازه‌گیری کنید.
  • براساس داده‌ها و بازخوردهای مخاطبان هدف، استراتژی محتوای خود را بهبود دهید.

قالب‌های محتوای ویدیویی در ویدیو مارکتینگ

در ادامه به بررسی قالب‌های ویدیویی می‌پردازیم. این قالب‌ها به فرآیند برنامه‌ریزی، طرح‌ریزی کلی و نوشتن فیلمنامه و فیلمبرداری ویدیوهای شما کمک می‌کند. از انواع مختلف قالب‌های ویدیویی می‌توان در شبکه‌های اجتماعی، صفحه فرود و صفحه اصلی وب‌سایت بهره برد.

قالب ۱. ویدیوی آموزشی

در این ویدیوها نحوه انجام کاری مانند پختن کیک آموزش داده می‌شود. ویدیوی آموزشی، شکل ویدیویی محتوای وبلاگ است و برای تبدیل افراد بلافاصله پس از مشاهده، طراحی نشده‌اند. استفاده از ویدیوهای آموزشی روشی عالی است تا برند خود را به مشتریان احتمالی نشان دهید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید ۲ الی ۳ دقیقه ابتدای ویدیو باید به مطرح کردن مشکل بپردازد. سپس ۶ الی ۹ مرحله یا نکته را مطرح کنید و به هرکدام بین ۳۰ الی ۶۰ ثانیه زمان اختصاص دهید و در آخر طی ۲ الی ۳ دقیقه نتیجه‌گیری و مثال‌ها را بیان کنید.

قالب ویدیوی آموزشی در ویدیو مارکتینگ

مقدمه ویدیو

هدف اصلی پیش‌نمایش ویدیو این است که به بیننده نشان دهید به منبع درستی مراجعه کرده است. اگر کاربر ویدیوی شما را یافته و در حال تماشای آن است، دیگر نیازی نیست درباره اهمیت موضوع توضیح دهید چراکه کاربر اهمیت آن را می‌داند.

گام‌ها یا نکات

بسته به نوع آموزش ممکن است تعدادی مرحله یا نکته را در ویدیوی خود مطرح کنید. تنها تفاوت آن‌ها در این است که گام‌ها و مراحل از ترتیب خاصی برخوردار هستند، درحالی‌که نکات و استراتژی‌ها ترتیب خاصی ندارند. توجه داشته باشید، در هر مرحله پس از بیان اصول اولیه به سرعت سراغ مرحله بعدی بروید. چراکه توجه افراد در فضای آنلاین بسیار کوتاه مدت است. بنابراین اگر در مدت طولانی به بیان یک موضوع بپردازید، توجه مخاطبان خود را از دست می‌دهید. ۳۰ الی ۶۰ ثانیه به هر مرحله یا نکته اختصاص دهید و سپس به سراغ مرحله یا نکته بعدی بروید. در این صورت محتوای ویدیو سریع حرکت می‌کند و افراد با آن تعامل می‌کنند.

نتیجه‌گیری

پس از مطرح کردن مرحله آخر نباید سریع ویدیو خود را تمام کنید. با این کار مخاطب را سردرگم می‌کنید. در پایان ویدیوی خود سه مورد زیر را پوشش دهید.

  • جمع‌بندی
  • نمونه
  • مراحل بعدی

برای مثال در تصویر زیر به طور خلاصه در نتیجه‌گیری بیان می‌شود، «برای جمع‌بندی، صفحات فشرده اجتماعی یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای ذخیره اطلاعات مشترکین ایمیل است». توجه داشته باشید نباید به تکرار همان چیزی که در قبل بیان شده است بپردازید، در عوض آن‌چه را که افراد یاد گرفته‌اند، با بیانی دیگر، در انتهای ویدیو مطرح کنید.

ویدیو مارکتینگ

اگر مثال‌های بیشتری در مورد تاثیر این گام‌ها یا نکات دارید، آن را در این بخش یبان کنید. احتمالا هنگام توضیح گام‌ها و نکات، مثال‌هایی را نیز مطرح کرده‌اید اما می‌توانید نمونه‌های بیشتری را در این بخش بیاورید. مثال‌های نهایی به افراد انگیزه می‌دهد تا مواردی را که آموزش دیده‌اند، در عمل اجرا کنند.

در نهایت با بیان مراحل بعدی، افراد ممکن است در کانال یوتیوب شما مشترک شوند و اگر ویدیو را در وب‌سایت خود به نمایش گذاشته‌اید از آن‌ها بخواهید تا در خبرنامه ایمیلی ثبت‌نام کنند.

قالب ۲. دموی محصول

برای نشان دادن نحوه کار محصولات خود، ویدیوی دموی محصولات به خوبی عمل می‌کند. قالب ویدیوی دموی محصول به صورت تصویر زیر است. در این قالب ۲ الی ۳ دقیقه به توضیح مشکل بپردازید. سپس ۲ الی ۳ دقیقه دیگر راهکارهای موجود را به چالش بکشید و راهکار بهتری را توصیه کنید. در ادامه محصول خود را طی ۲ الی ۳ دقیقه معرفی کنید. و بخش‌های بعدی را به بیان ویژگی‌ها و امتیازات محصول اختصاص دهید. نمونه‌های موفق و توصیه مشتریان را مطرح و در آخر فراخوانی به اقدام کنید.

قالب دموی محصول در ویدیو مارکتینگ

بیان مشکل

بسیاری از ویدیوهای دموی محصول با این شروع می‌شود که محصول بسیار عالی است. درحالی‌که این کار اشتباه بزرگی است. برای چند ثانیه کوتاه می‌توانید محصول خود را در ابتدای ویدیو نشان دهید و توجه داشته باشید هدف در این قسمت نشان دادن محصول نیست. هدف در این بخش این است که به سرعت مشکل قابل حل توسط محصول خود را بیان کنید. این روش، موسوم به «اطلاعات تجاری» (Infomercial) است و ترفندی قدیمی به شمار می‌آید که به طور قطع کارایی مناسبی دارد. با این روش (بیان مشکل سپس راه‌حل و محصول)، وقتی محصول معرفی می‌شود، افراد نیز آماده خرید هستند. Infomercial تبلیغات طولانی تلویزیونی هستند که محصول را با سبک آموزشی تبلیغ می‌کنند.

برای مثال تصویر زیر تبلیغ تلویزیونی مایع ظرفشویی است که در ابتدای آن در مورد مشکل موجود تصاویری را نمایش می‌دهد.

بیان مشکل در ابتدای ویدیو

مطرح کردن راه‌حل

پس از بیان مشکل، نوبت به بیان راه‌حلی بهتر از سایر راه‌حل‌های موجود می‌رسد. برای این کار می‌توانید راه‌حل‌های مرسوم مورد در حل یک مشکل را بیان کنید یا فورا سراغ اصل مطلب بروید و موضوع را این‌گونه مطرح کنید: «اگر با مشکل X تابه‌حال درگیر بوده‌اید، اکنون ما راه‌حل جدیدی برای آن داریم.» برای مثال تصویر زیر مربوط به ویدیو تبلیغ دفتر اسناد رسمی آنلاین است که در ابتدا صفی طولانی از افرادی را نشان می‌دهد که برای انجام کارهای محضری به صورت حضوری مراجعه کرده‌اند.

صف طولانی افراد

معرفی محصول

در این بخش طی ۲ الی ۳ دقیقه محصول خود را نشان دهید و آن را معرفی کنید. در این قسمت یک عکس زیبا از محصول به همراه مقدمه‌ای جالب در ویدیو قرار دهید.

ویژگی‌ها و مزایا

اکنون که افراد با محصول جدید شما آشنا شده‌اند، زمان آن است که در مورد ویژگی‌ها و مزایای آن توضیح دهید. طبیعی است که مزیت‌های محصول به نوع آن بستگی دارد.

نمونه‌ها و توصیه‌ها

سپس مطالعات موردی و توصیه مشتریان راضی در مورد محصول خود را طی ۲ الی ۳ دقیقه بیان کنید. برای مثال تصویر زیر قسمتی از ویدیو است که در آن مشتری راضی در مورد تجربه خود از محصول یا خدمت صحبت می‌کند.

توصیه مشتریان راضی

فراخوانی به اقدام (CTA)

در بسیاری از مواقع فراخوانی به اقدام، دعوت و ترغیب مخاطب به خرید است. اما این موضوع هم به نوع کالا یا خدمت بستگی دارد. برای مثال اگر یک قطعه مربوط به کارخانه تولیدی با قیمت ۵۰ هزار دلار می‌فروشد، فراخوانی به اقدام «یادگیری بیشتر» و «رزرو دمو» خواهد بود. در هر صورت از مخاطب میخواهید تا پس از مشاهده ویدیو اقدام خاصی را انجام دهد.

قالب ۳. مطالعات موردی

مطالعات موردی می‌تواند باعث افزایش نرخ تبدیل در صفحات فرود، وبینارها و غیره شود. اگر می‌خواهید نتیجه بهتری بگیرید، از توصیه مشتریان بهره بگیرید. هیچ چیز قدرتمندتر از تعریف در مورد خوبی شرکت شما توسط یک انسان زنده نخواهد بود و این مورد اصلا با متن قابل قیاس نیست. تصویر زیر قالب ویدیو برای مطالعات موردی را نشان می‌دهد که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

قالب مطالعات موردی در ویدیو مارکتینگ

داستان پس‌زمینه

در مطالعه موردی، ابتدا مشتری راضی حاضر در ویدیو را معرفی کنید. به بیان دیگر در ابتدا از خودتان شروع نکنید که چه‌قدر خوب هستید. از مشتری بخواهید ابتدا به طور خلاصه خود را معرفی کند. این معرفی می‌تواند ۲ الی ۳  دقیقه را به خود اختصاص دهد. به این ترتیب بیننده ویدیو با آن شخص ارتباط برقرار می‌کند که مهم‌ترین نکته در این بخش است.

برای مثال در تصویر زیر دانشجوی دوره‌های دیجیتال مارکتینگ در معرفی، به شغل و نام خود اشاره کرده است و سپس شروع به صحبت در مورد دوره آموزشی می‌کند. به این ترتیب بیننده با دانستن شغل فرد ارتباط بهتری با او برقرار می‌کند و درک بهتری از صحبت‌های او خواهد داشت.

داستان پس‌زمینه در ویدیو مارکتینگ

قبل

هدف اصلی این بخش این است که وضعیت مشتری قبل از استفاده از محصول را به نمایش بگذاریم. اگر مربی بدنسازی هستید این می‌تواند توصیف مشتری از مشکلات اضافه وزنش در دوران پس از زایمان باشد یا اگر نرم‌افزارهای بهره‌وری به فروش می‌رسانید، می‌توانید از صحبت‌های یک مدیر پرمشغله در مورد غرق شدن در انبوه وظایف استفاده کنید. برای مثال، در تصویر زیر مشتری در مورد مشکلات تولید محتوا و انتشار روزانه آن در وب‌سایت خود صحبت می‌کند.

 ویدیو مارکتینگ

بعد

اکنون بینندگان می‌دانند مشتری کیست و در چه شرایطی قرار داشته است. حالا زمان آن است که نتایج به دست آمده را نشان دهیم. به مشتریان خود نگویید چه چیزی بگویند یا مطلب را به چه صورت عنوان کنند. تنها آن‌ها را تشویق کنید تا نتایج خاص حاصل شده را به زبان خود بیان کنند. این نتایج نباید شگفت‌انگیز و تکان‌دهنده باشند. در واقع نتایج متوسط بهتر هستند زیرا ارتباط بهتری با بیننده برقرار می‌کنند. در مثال مطرح شده و مطابق اظهارات گوینده، با استفاده از دوره آموزشی، در کلمه کلیدی هدف، مطالب نه تنها به صفحه اول رفته‌اند بلکه در جایگاه اول قرار گرفته‌اند.

 ویدیو مارکتینگ

توصیه

در نهایت مشتری توصیه خود را با بینندگان به اشتراک می‌گذارند. در مثال مطرح شده، فرد به طور خلاصه در مورد دوره بیان می‌کند: «این دوره به شما نمی‌گوید چه چیزی کار می‌کند بلکه راهنما و تکنیک‌های کاربردی به شما می‌دهد و شامل برنامه‌ای دقیق است که با دنبال کردن آن به رتبه دلخواه می‌رسید.»

توصیه در ویدیو مارکتینگ

استراتژی ویدیو مارکتینگ

تا اینجا اصول ویدیو مارکتینگ را یاد گرفتیم. در  ادامه ۵ استراتژی مهم برای بهبود ویدیو مارکتینگ را بیان می‌کنیم. همچنین استراتژی‌هایی برای افزایش بازدید ویدیو در یوتیوب در این بخش بیان می‌شود.

  • جلب توجه بیننده در ۵ الی ۱۰ ثانیه اول ویدیو
  • روش Sequel
  • ویدیوهای پویا
  • ویدیوهای طولانی‌تر
  • استفاده از طنز در ویدیو

جلب توجه بیننده در ۵ الی ۱۰ ثانیه اول ویدیو

۵ تا ۱۰ ثانیه اول ویدیو، در جلب توجه مخاطب اهمیت زیادی دارد. از نمایش لوگو متحرک در ابتدای ویدیو پرهیز کنید. Gif زیر نمونه‌ای از نمایش لوگو متحرک در ابتدای ویدیو است که باعث می‌شود توجه مخاطب را از دست بدهید.

نمایش لوگو ابتدای ویدیو

برای شروع ویدیو با انرژی باشید و آن‌چه که فرد با دیدن آن ویدیو یاد می‌گیرد را در ابتدا بیان کنید. در تصویر زیر گوینده به طور خلاصه بیان می‌کند که در این ویدیو قصد دارد تا نحوه تبدیل شدن به یک متخصص سئو را آموزش دهد.

۵ تا ۱۰ ثانیه اول ویدیو باید چگونه باشد

روش Sequel

یوتیوب یک موتور جست‌وجوی ویدیویی مهم است. در تصویر زیر آمار مربوط به استفاده از وب‌سایت‌های مهم توسط آمریکایی‌ها را مشاهده می‌کنید.

آمار بازدید وب‌سایت در آمریکا

نمایش ویدیو در بخش «ویدیوهای پیشنهادی» (Suggested Video) در یوتیوب برای شما بازدید زیادی به همراه دارد. در تصویر زیر آمار مربوط به دسترسی کاربران به ویدیوهای یک کانال یوتیوبی نشان داده شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید ۲۵ درصد افراد از طریق جست‌وجو در یوتیوب به کانال رسیده‌اند درحالی‌که ۴۱ درصد افراد آن را از طریق بخش Suggested Video پیدا کرده‌اند و ۳۴ درصد هم از راه‌های دیگر به آن دست یافته‌اند. برای این‌که ویدیوهای شما در بخش ویدیوهای پیشنهادی قرار بگیرند بهترین روش تکنیک «Sequel» است.

آمار دسترسی به یک کانال یوتیوب از روش های مختلف

در این روش ابتدا یک ویدیو پر بازدید در حوزه تخصصی خود را انتخاب کنید. برای این کار کلمه کلیدی مورد نظر خود را در یوتیوب جست‌وجوکنید و یک ویدیو پر بازدید از بالای صفحه انتخاب کنید. سپس یک ویدیو بهتر و طولانی‌تر از آن ایجاد کنید. یوتیوب در مورد ویدیوهای پیشنهادی روی مفهومی به نام «زمان تماشای مورد انتظار» (Expected Watch Time) تمرکز دارد. این مفهوم در واقع بهترین حدس یوتیوب در مورد این‌ است که زمانی‌که فردی روی ویدیوی شما کلیک می‌کند، چه میزان از آن را تماشا می‌کند. یوتیوب ویدیوهایی را در قسمت پیشنهادات نشان می‌دهد که افراد را زمان بیشتری روی وب‌سایت خود نگه دارد.

فرض کنید با کلمه کلیدی «مراحل راه‌اندازی یک کسب‌وکار» یک ویدیو ساخته‌اید و در یوتیوب آن را به اشتراک گذاشته‌اید. یوتیوب این ویدیو را در ویدیوهای پیشنهادی نمایش می‌دهد و افراد به طور متوسط تنها ۳۰ ثانیه اول آن را مشاهده می‌کنند. در این صورت زمان تماشای مورد انتظار ۳۰ ثانیه است. اگر ویدیوی دیگری با همان کلمه کلیدی تولید کنید که زمان تماشای مورد انتظار ۲ دقیقه باشد، چون زمان تماشای مورد انتظار آن بیشتر است پس احتمال بیشتری داردکه در قسمت ویدیوهای پیشنهادی قرار بگیرد.

بنابراین باید ویدیویی تولید کنید که افراد به تماشای آن ادامه دهند. برای این کار مقدمه ویدیو اهمیت بسزایی دارد چراکه افراد با دیدن آن تصمیم می‌گیرند ادامه ویدیو را مشاهده کنند یا خیر. در ابتدای ویدیو به آن‌ها بگویید محتوای ویدیو چیست. برای مثال در تصویر زیر گوینده در ابتدای ویدیو به طور خلاصه مطرح می‌کند که قرار است در ادامه نحوه کسب سریع رتبه بهتر در گوگل را آموزش دهد و برای این کار نمونه‌های واقعی نیز مثال می‌زند.

مقدمه ویدیو

ویدیوهای طولانی افراد را بیشتر روی وب‌سایت یوتیوب نگه می‌دارند بنابراین احتمال بیشتری دارد که در بخش ویدیوهای پیشنهادی نمایش داده شوند. همچنین ویدیوهای طولانی زمان تماشای مورد انتظار بیشتری نیز دارند. برای مثال فرض کنید یک ویدیوی ۳ دقیقه‌ای تولید کرده‌اید که اگر کاربران ۱۰۰ درصد آن را نیز مشاهده کنند، زمان تماشای مورد انتظار آن ۳ دقیقه است اما اگر یک ویدیوی ۱۰ دقیقه‌ای تولید کنید و افراد تنها ۵۰ درصد آن را تماشا کنند، زمان تماشای مورد انتظار 5 دقیقه خواهد بود و از حالت قبل بیشتر است.

نکته دیگر در جلب بیشتر توجه مخاطبان استفاده از «Pattern Interrupts» است. Pattern Interrupts شامل نشان دادن یک تصویر، استفاده از لطیفه، تغییر زاویه دوربین و هر چیزی است که روند ثابت ویدیو را تغییر دهد و توجه مخاطب را نگه دارد. در نهایت باید ویدیو را بهینه‌سازی کنید. بهینه‌سازی برای یوتیوب مانند سئو است. در بهینه کردن ویدیو برای بخش ویدیوهای پیشنهادی، باید کلمات کلیدی رقبا را کپی کنید.

سعی کنید آن کلمه کلیدی را در ویدیوی خود به کار ببرید. این کار در زبان فارسی به اندازه زبان انگلیسی کارا نیست. در مورد زبان انگلیسی، گوگل بین ۹۰ الی ۹۵ درصد لغات را متوجه می‌شود. حتما کلمه کلیدی را در عنوان ویدیو و توضیحات به کار ببرید و تگ‌های رقبا را کپی کنید.

ویدیوی پویا

یک قانون کلی این است که باید هر ۲۰ ثانیه یک چیز را در ویدیوی خود تغییر دهید. این تغییر می‌تواند ساده باشد مثلا زاویه دوربین را جابجا کنید. یا می‌تواند مانند استفاده از انیمیشن پیچیده باشد.

تغییر زاویه دوربین در ساخت ویدیو

در هر صورت، استفاده از این روش‌ها باعث می‌شود ویدیوی شما جذاب‌تر باشد و افراد آن را تا انتها مشاهده کنند.

استفاده از انیمیشن در ساخت ویدیو

ویدیوهای طولانی‌تر

افراد معمولا از انتشار ویدیوهای طولانی و بیشتر از ۵ دقیقه واهمه دارند و می‌گویند که توجه کاربران کوتاه مدت است و نمی‌خواند ویدیوهای بیشتر از چند دقیقه را تماشا کنند. این موضوع در سال‌های اخیر صدق نمی‌کند. بر اساس مطالعات، احتمال رتبه‌بندی ویدیوهای طولانی در یوتیوب بیشتر است. در تصویر زیر رابطه مدت زمان ویدیو و رتبه آن را مشاهده می‌کنید. اگر ویدیوی شما خوب باشد، افراد آن را مشاهده می‌کنند حتی اگر طولانی باشد.

نمودار رابطه طول ویدیو و رتبه در یوتیوب

استفاده از طنز

ساخت ویدیو کاری استرس‌زا است و طنز روشی خوب برای بهتر کردن ویدیو شما است. با استفاده از طنز، موضوعات خشک مانند «بهبود سئو وب‌سایت» و «ماتریس SWOT» را جذاب می‌کنید.

طنز در بازاریابی ویدیویی

با توجه به اهمیت آشنایی با بازاریابی ویدیویی، فرادرس اقدام به انتشار فیلم آموزش بازاریابی ویدئویی Video Marketing کرده که لینک آن در ادامه آورده شده است.

چک لیست تجهیزات ویدیویی در ویدیو مارکتینگ

برای تولید ویدیوهای باکیفیت باید روی خرید تجهیزات ویدیویی سرمایه‌گذاری کرد. در ادامه این تجهیات را فهرست کرده‌ایم.

  • مکان فیلم‌برداری
  • دوربین
  • سه‌پایه عکاسی
  • میکروفن
  • نور

مکان

هیچ چیز مهم‌تر از لوکیشن عکاسی و فیلمبرداری نیست. تصور کنید بهترین دوربین دنیا را در اختیار دارید اما در یک کمد فیلم‌برداری می‌کنید. در این صورت ویدیوی شما اصلا خوب به نظر نمی‌رسد. از طرف دیگر، اگر در یک اتاق پر نور فیلم‌برداری کنید، با یک گوشی آیفون هم می‌توانید ویدیوهای خوبی تهیه کنید. برای فیلم‌برداری ویدیوهای «ویدیو مارکتینگ» گزینه‌های متفاوتی در دست دارید. این گزینه‌ها شامل فهرست زیر هستند.

  • خانه یا دفتر کار
  • استودیوی حرفه‌ای
  • سایر مکان‌ها

خانه یا دفتر کار

خانه یا دفتر کار شما می تواند تبدیل به استودیو ضبط موقت شود. برای فیلم‌برداری در خانه باید نکاتی را مدنظر داشته باشید. در ادامه به توضیح این نکات می‌پردازیم.

  • انعکاس صدا و سر و صدای محیط را در نظر داشته باشید. خانه و محل کار شما برای ضبط صدا طراحی نشده‌اند. بنابراین، بررسی کنید که مکان موردنظر دارای انعکاس زیاد صدا و سرو صدا بیرون نباشد. صدای بد، ویدیوی عالی شما را خراب می‌کند.
  • پس‌زمینه مناسب در نظر بگیرید. اتاقی با پس‌زمینه خنثی یا ثابت مانند یک کتابخانه را انتخاب کنید که تمرکز بیننده را به هم نزند.
  • مکان باید نور ثابت داشته باشد. نور طبیعی عالی به نظر می‌رسد اما غیر قابل پیش‌بینی است. بنابراین، به وسیله پرده یا کرکره آن را کنترل کنید. برای مثال تصویر زیر یک ویدیوی ضبط شده در خانه را نشان می‌دهد که به وسیله عایق صدای مناسب، نور خوب و پس‌زمینه ساده، یک ویدیوی باکیفیت را ایجاد کرده است. البته به خوبی ویدیوی ضبط شده در استودیو نیست.
ضبط ویدیو در خانه یا محل کار

استودیوی حرفه‌ای

با رعایت نکات بالا در خانه، می‌توان یک ویدیوی مناسب ایجاد کرد اما هر بار برای تنظیم نور، عایق کردن صدا و پس‌زمینه مدت زمان زیادی صرف می‌شود. با استفاده از یک استودیو حرفه‌ای هر بار نیازی به تنظیم نور و صدا نیست و دوربین، پس‌زمینه و صدا از قبل تنظیم شده‌اند.

ضبط ویدیو در استودیو

استفاده از استودیو کار را بسیار ساده‌تر می‌کند. تنها نکته منفی استودیو گران‌تر بودن آن نسبت به ضبط در خانه یا محل کار است.

برای آشنایی با نحوه مناسب‌سازی مکان برای ضبط صدا می‌توانید مطلب «ساخت پادکست | آموزش کامل و رایگان، از صفر تا صد» را مطالعه کنید.

سایر مکان‌ها

در سایر مکان‌ها از جمله فضای باز و مکان یک رویداد نیز می‌توان فیلم‌برداری کرد. نکته مثبت این فیلم‌برداری جذاب و پویا بودن آن است. این سبک فیلم‌برداری ۱۰ برابر پیچیده‌تر از دو مورد قبل است چراکه نور، سر و صدا، باران، برف، مردم و غیره بر فیلم‌برداری شما اثر می‌گذارند. بنابراین، فیلم‌برداری در فضای باز برای شروع کار توصیه نمی‌شود. پس از این‌که موفق به رعایت اصول اولیه شدید، از این سبک نیز بهره ببرید.

دوربین

پس از مکان فیلم‌برداری، باید دوربین خود را انتخاب کنید. استفاده از دوربین‌های DSLR‌ و بدون آینه برای این کار توصیه می‌شود.

دوربین

سه دلیل برای این انتخاب وجود دارد.

  1. دوربین‌های DSLR نسبت به سایر دوربین‌ها عملکرد بهتری دارند.
  2. استفاده از دوربین‌های DSLR آسان است. اکثر دوربین های فیلمبرداری پیشرفته دارای ویژگی‌ها و تنظیماتی هستند که هرگز از آنها استفاده نخواهید کرد. به طور حتم دوربین‌های DSLR نیز منحنی یادگیری دارند.
  3. ویدیوهای آن عالی به نظر می‌رسند. با داشتن نور ثابت، می‌توانید با دوربین‌های DSLR ویدیوهای فوق‌العاده حرفه‌ای بگیرید و بسیاری از آن‌ها از تکنولوژی 4k نیز پشتیبانی می‌کنند.

سه‌پایه

برای ضبط ویدیوهای حرفه‌ای به یک سه‌پایه نیاز دارید. خوشبختانه، سه‌پایه‌های زیادی به طور اختصاصی برای دوربین‌های DSLR طراحی شده‌اند.

سه‌پایه

میکروفن

بیشتر دوربین‌ها از جمله دوربین‌های DSLR دارای میکروفن داخلی هستند. بهتر است از این میکروفن‌های داخلی استفاده نکنید. برای این‌که ویدیویی که می‌سازید شکل و صدای خوبی داشته باشد، به یک میکروفن خارجی نیاز دارید. دو گزینه پیش‌روی شما برای این کار، میکروفن‌های «یقه‌ای» (LAV) و «Boom‌» هستند. استفاده از میکروفن‌های یقه‌ای راحت‌تر است و چون نزدیک دهان قرار می‌گیرند، کیفیت صدای بهتری دارند.

میکروفن

نقطه ضعف میکروفن‌های Lav این است که اگر تلاش کنید تا آن را زیر پیراهن خود مخفی کنید صدای آن خفه می‌شود و اگر آن را روی لباس خود به درستی تراز نکنید صدای خراش در ویدیو ایجاد می‌شود. بهتر است مانند تصویر زیر آن را در زیر پیراهن قرار ندهید و طوری آن را ثابت کنید که صدای خراش تولید نکند.

میکروفن

اگر برای شما مهم است که هنگام ضبط، میکروفن روی لباس شما قرار نگیرد، بهتر است از میکروفن Boom استفاده کنید. اگر در بودجه محدودیت دارید، صدا را به وسیله گوشی موبایل خود ضبط کنید. این کار بهتر از استفاده از میکروفن داخلی دوربین است.

نور

برای نور گزینه‌های زیادی وجود دارد.

نور در فیلم‌برداری

استفاده از «Softbox» هنگام فیلم‌برداری توصیه می‌شود چراکه نور ملایم و جذاب ایجاد می‌کنند. در تصویر زیر تفاوت «Spotlight» و «Softbox» را مشاهده می‌کنید.

تفاوت استفاده از Boxlight و Spotlight

برای بیشتر فیلم‌برداری‌ها بسته به جایی که آن را انجام می‌دهید (خانه، استودیو یا بیرون) به چند نور مختلف برای کار نیاز دارید.

روش ساخت ویدیو در ویدیو مارکتینگ

چه با یک دوربین عالی فیلم‌برداری کرده باشید و چه با استفاده از گوشی، در این قسمت یاد می‌گیریم چگونه یک ویدیوی عالی بسازیم.

استفاده از نمایش‌نامه و طرح کلی

با استفاده از یک نمایش‌نامه و طرح کلی که تمام جزئیات را مشخص کرده است، سرعت شما ۲ الی ۳ برابر می‌شود. با این کار نیازی به کات‌های متعدد نیست و ویدیو به صورت روان جلو می‌رود چراکه فقط متن را از روی دستگاه «تله پرامپتر» (Teleprompter) می‌خوانید و نیازی نیست چندین کار متعدد را انجام دهید.

دستگاه تله پرامپتر وسیله‌ای است که متن را به گوینده نمایش می‌دهد تا از روی آن بخواند. به نوشتن تمام جزئیات نیازی نیست، تنها استفاده از یک طرح کلی محتوای ویدیو را برای شما واضح و شفاف می‌کند.

استفاده از نور در ۳ نقطه

در تصویر زیر جایگاه نورها را با توجه به سوژه مشاهده می‌کنید. برای نورهای ۱ و ۲ بهتر است از Softbox‌ استفاده کنید و در مورد نور ۳ Spotlight گزینه بهتری است. Softbox‌ را در جایگاه ۱ (نور پس‌زمینه) روی قدرت ۵۰ درصد و در جایگاه ۲ (نور روی سوژه) روی قدرت ۷۵ درصد تنظیم کنید. در جایگاه ۳ (نور محیط) Spotlight را روس سر سوژه و با قدرت ۱۰۰ درصد تنظیم کنید.

نورپردازی در ساخت ویدیو

برای فیلم‌برداری به ۳ نور مختلف نیاز دارید که در زیر فهرست شده‌اند.

  • نور پس‌زمینه
  • نور روی سوژه
  • نور محیط

اگر هر سه این مناطق را روشن نکنید، نورپردازی نامتعادلی خواهید داشت. تصویر زیر نمونه یک نورپردازی نامتعادل است.

نورپردازی نامتعادل

عایق صدا

حتی اگر بهترین میکروفن را داشته باشید، اگر صدا در اتاق منعکس شود، صدای ویدیو مناسب نخواهد بود. اگر صدا در اتاق منعکس می‌شود، از عایق صدا استفاده کنید. روش ارزان‌تر برای ایجاد عایق صوتی استفاده از چند مت ضخیم یوگا روی زمین است. بیشتر انعکاس صدا از سمت کف و سقف اتاق است و تشک یوگا جلوی این انعکاس را می‌گیرد. حتی می‌توان از تعدادی پتوی ضخیم برای این کار استفاده کرد. در سمت راست تصویر زیر با استفاده از مت یوگا یا سایر عایق‌های صوتی، انعکاس‌ها از بین رفته است.

عایق صدا

ویرایش ویدیو در ویدیو مارکتینگ

تا این‌جا تنها چند ویدیوی خوب گرفته‌اید. در ادامه نحوه ویرایش حرفه‌ای ویدیو را یاد می‌گیریم. تصحیح رنگ، برش ویدیو و استفاده از گرافیک روی صفحه به حرفه‌ای شدن ویدیوی شما کمک می‌کند.

تصحیح رنگ

تصحیح رنگ فرآیندی در ویرایش است که به آن کم‌توجهی می‌شود. در واقع، تصحیح رنگ می‌تواند ظاهر و احساس ویدیوی شما را به طور کامل تغییر دهد. تصویر زیر نسخه ویدیو بدون اصلاح رنگ و با اصلاح رنگ را به نمایش می‌گذارد که بسیار متفاوت هستند.

تصحیح رنگ در ساخت ویدیو

تعداد زیادی برش در ویدیو

به لطف ولاگ‌ها و استوری‌های اینستاگرام، افراد به تعداد زیاد برش در ویدیو عادت کرده‌اند. ویدیوی خود را ده‌ها برش بزنید و برش‌ها را به هم بچسبانید و قسمت‌های اضافی را حذف کنید. این کار به ویدیوی شما در جلب توجه مخاطبان کمک می‌کند.

گرافیک و انیمیشن

مهم‌ترین سوال در ویدیو مارکتینگ این است که از کدام نرم‌افزار ویرایشی استفاده کنیم. هیچ نرم‌افزار جادویی وجود ندارد که تصاویر و انیمیشن‌های سفارشی در اختیار شما قرار دهد. اگر در کار با تصاویر و انیمیشن‌ها تجربه یا قصد یادگیری دارید، گرافیک‌های فانتزی به ویدیوهای خود اضافه کنید. در غیر این صورت از گرافیک‌های ساده استفاده کنید. به عنوان مثال در تصویر زیر متن به ویدیو اضافه شده است. این متن، ویدیو را پویاتر نشان می‌دهد. حتی اگر هیچ تجربه‌ای در ویرایش نداشته باشید، از این روش می‌توانید در ویدیو‌های خود بهره بگیرید.

استفاده از انیمیشن در ویدیو

مزایای ویدیو مارکتینگ چیست ؟

علاوه بر این‌که با استفاده از ویدیو یک رسانه پرمحتوا ایجاد می‌کنید، بخشی از استراتژی دیجیتال شما را ویدیو مارکتینگ تشکیل می‌دهد.

در ادامه مزایای استفاده از ویدیو مارکتینگ برای کسب‌وکارها را فهر ست کرده‌ایم.

  • افزایش درآمد: براساس آمار متخصصان بازاریابی که از ویدیو در بازارایابی خود استفاده می‌کنند، درآمد شرکت را ۴۹ درصد سریع‌تر از سایرین افزایش می‌دهند.
  • تاثیر بر تصمیم‌گیری خرید مشتریان: براساس آمار ۹۰ درصد از مشتریان اذعان داشته‌اند که ویدیوی محصولات به آن‌ها در تصمیم‌گیری برای خرید کمک کرده است و ۶۴ درصد نیز گفته‌اند تماشای ویدیوی محصول تمایل آن‌ها به خرید را افزایش داده است. همچنین ۹۷ درصد از متخصصان بازاریابی اعلام کرده‌اند که انتشار ویدیو، درک مشتریان را از محصولات و خدمات افزایش داده است.
  • رتبه بهتر در جست‌وجو: ویدیو به بهبود رتبه در صفحه نتایج موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند. زمانی که افراد در صفحه شما پس از کلیک بر روی آن در صفحه نتایج موتور جست‌وجو صرف می‌کنند روی رتبه شما تاثیر دارد. به این زمان «Dwell Time» گفته می‌شود. براساس نظر ۸۰ درصد از متخصصان بازاریابی ویدیو عامل موثری در افزایش Dwell Time است و بر اساس آمار، در ۸۸ درصد موارد افراد زمان بیشتری را در وب‌سایت‌های حاوی ویدیو سپری می‌کنند. در واقع Dwell Time وب‌سایت‌های حاوی ویدیو ۲ دقیقه بیشتر از وب‌سایت‌های بدون ویدیو است.
  • افزایش ترافیک: براساس تحقیقات کاربران ویدیو ۴۱ درصد بیشتر کاربران غیرویدیویی از جست‌وجو لذت می‌برند.
  • دریافت بک‌لینک بیشتر: براساس تحقیقات قرار دادن ویدیو در یک صفحه یا پست بلاگ به طور تقریبی بک‌لینک را ۳ برابر می‌کند.
  • افزایش تبدیل: براساس آمار، کاربران ویدیویی ۲۷ درصد نرخ کلیک بالاتر و ۳۴ درصد نرخ تبدیل بیشتری دارند. به علاوه استفاده از ویدیو در صفحه فرود، تبدیل را تا ۸۶ درصد افزایش می‌دهد.
  • افزایش به اشتراک‌گذاری: اشتراک‌گذاری ویدیوهای اجتماعی ۱۲۰۰ درصد بیشتر از ترکیب متن و تصویر است.
  • بهبود ایمیل مارکتینگ: استفاده از ویدیو در ایمیل نرخ باز شدن آن را 19 درصد و نرخ کلیک را 65 درصد افزایش می‌دهد. همچنین درصد لغو اشتراک را 26 درصد کاهش می‌دهد.

بازاریابی ویدیویی در اینستاگرام

بازاریابی ویدیویی در اینستاگرام زیرمجموعه‌ای از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است.

ویدیو در اینستاگرام در چهار شکل زیر به اشتراک گذاشته می‌شود.

  • استوری
  • ویدیوی اینستاگرامی
  • «ویدیوی زنده» (Live)
  • Reels

مدت زمان تماشای ویدیو توسط کاربران اینستاگرام به طور مداوم در حال افزایش است. میزان توجه کاربران به ویدیو در اینستاگرام به اندازه تصاویر بالا است. بنابراین، برندها از ویدیو مارکتینگ در اینستاگرام استقبال کرده‌اند و تعداد پست‌های ویدیویی در اینستاگرام در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

شکل‌های ویدیو در اینستاگرام

در ادامه به توضیح شکل‌های ویدیو در اینستاگرام می‌پردازیم و انواع محتوای ویدیویی در آن را بررسی می‌کنیم.

استوری

استوری اینستاگرام شامل ویدیوهای ۱۵ ثانیه‌ای است که پس از ۲۴ ساعت ناپدید می‌شود. از طریق استوری، محصول، ابزار یا پیام خود را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارید و در عین حال نرخ تعامل را با این روش بالا نگه می‌دارید. برخی ویژگی‌های استوری اینستاگرام به شرح زیر است.

  • طول آن ۱۵ ثانیه است و اگر ویدیو بیشتر از ۱۵ ثانیه باشد، در چند استوری قرار می‌گیرد.
  • محدودیت حجم ویدیو در هر استوری ۳۰ مگابایت است.
  • فرمت MP4 و MOV برای استوری توصیه می‌شود.
  • نسبت طول به عرض آن باید 9:16 تا 4:5 باشد.
  • حداقل عرض باید 500 پیکسل باشد.
  •  حداقل نسبت تصویر 400×500 است.
  • حداکثر نسبت تصویر 191×100 یا 90×160 است.
استوری اینستاگرام

ویدیو اینستاگرامی

اینستاگرام «IGTV» و «Feed Videos» را با هم ترکیب کرد و نام آن را «ویدیوی اینستاگرامی» (Instagram Video) گذاشت. سایر ویژگی‌‌های آن مانند پست‌های تصویری اینستاگرام است. در ادامه برخی ویژگی‌های ویدیوهای اینستاگرامی را بررسی می‌کنیم.

  • طول ویدیوهای اینستاگرامی بین ۳ تا ۶۰ ثانیه است.
  • محدودیت حجم هر ویدیو ۳۰ مگابایت است.
  • فرمت MP4 و MOV برای ویدیوی اینستاگرامی توصیه می‌شود.
  • ویدیو باید حداکثر ۳۰ فریم بر ثانیه باشد.
  • عرض باید حداقل 500 پیکسل باشد.
ویدیو اینستاگرام

ویدیوی زنده (Live)

وقتی یک حساب کاربری، ویدیوی لایو می‌گذارد، در جلوی نوار استوری با نماد Live نمایش داده می‌شود و برای افرادی که صفحه را دنبال کرده‌اند، نوتیفیکیشن ارسال می‌شود. پس از اتمام Live می‌توان آن ویدیو را به مدت ۳۰ روز در حساب کاربری اینستاگرام ذخیره کرد.

لایو اینستاگرام

Instagram Reels

ویدیوهای 15 تا 30 ثانیه‌ای هستند که از برنامه «TikTok» الهام گرفته شده‌اند. این ویدیوها سرگرم‌کننده و جذاب هستند. به Instagram Reels می‌توان GIF، تایمر، فیلتر و صوت اضافه کرد. این ویدیوها باید عمودی و با نسبت 9:16 باشند.

Instagram Reels
ایده‌های محتوای ویدیویی در اینستاگرام

برای ویدیو مارکتینگ در اینستاگرام از ایده‌های فهرست شده در زیر می‌توانید برای تولید ویدیو استفاده کنید.

  • ویدیوی برندسازی
  • ویدیوی محصول
  • ویدیوی آموزشی
  • ویدیوی زنده
  • «محتوای تولید شده توسط کاربر» (User Generated Content | UGC)

ویدیوی برندسازی

ویدیوی برندسازی حاوی پیام مشخصی برای آشنایی با مخاطب است. این ویدیوها بر آگاهی برند و «داستان سرایی برند» (Brand Storytelling) تمرکز دارند. ویدیوهای برندسازی لزوما برای فروش محصولات و خدمات ساخته نمی‌شوند بلکه هدف آن درگیر کردن احساسات مخاطب است. این ویدیوها باید کوتاه، سرگرم کننده، منحصربه‌فرد و غیرتبلیغاتی باشند.

ویدیوی محصول

ویدیوی محصول، خدمات و محصولات کسب‌وکار را معرفی می‌کند. این ویدیوها علاوه بر بیان مزایا و ویژگی‌های محصول، مشکل قابل حل توسط محصولات را مطرح می‌کنند. ویدیوهای محصول باید خلاقانه و شامل کارکردها و تاثیر محصول در جامعه باشد. هرچه ویدیو خلاقانه‌تر باشد، تاثیر طولانی مدت‌تری در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. هنگام ساخت ویدیو اینستاگرام دقت داشته باشید که یک ویدیوی خوب آن‌قدر کوتاه است که توجه مخاطب را از دست ندهد و آن‌قدر طولانی است که محصول را به خوبی توضیح دهد. همچنین باید به گونه‌ای باشد که مخاطبان با محصول ارتباط برقرار کنند.

ویدیوی آموزشی

این ویدیوها می‌توانند روش‌های گام به گام در مورد استفاده از یک محصول را توضیح دهند. آموزش در مورد نحوه حل کردن مشکل توسط محصول یا اطلاعات دیگر در مورد محصول مانند شرایط نگهداری آن در ویدیوهای آموزشی مطرح می‌شود. ویدیوهای آموزشی برای مخاطبان با ارزش هستند چراکه اطلاعات مفیدی را در زمان کوتاه ارائه می‌دهند و قابل درک هستند. کاربران می‌توانند به راحتی ویدیوهای اینستاگرام را ذخیره کنند و در زمان نیاز از آن‌ها استفاده کنند.

گاهی این ویدیوها با ویدیوی محصول هم‌پوشانی پیدا می‌کند. اما به جای این‌که روی ویژگی‌های محصول تمرکز کنند، بر نحوه استفاده و بهره‌برداری از محصول تکیه دارند.

برای مطالعه بیشتر در مورد نحوه ساخت ویدیوی آموزشی مطالعه مطلب «ساخت ویدیو آموزشی — راهنمای تولید محتوای آموزشی موفق و درآمدزا» توصیه می‌شود.

ویدیوی زنده

پخش زنده در اینستاگرام به شما این اجازه را می‌دهد که ویدیو را در زمان واقعی آن برای مخاطبان پخش کنید. این ویدیو برای پوشش رویدادهای مهم مانند رونمایی از یک محصول جدید کاربرد دارد. پس از اتمام پخش زنده در اینستاگرام می‌توانید ویدیو را روی گوشی و در اکانت خود ذخیره کنید.

محتوای تولید شده توسط کاربر

این محتوا شامل ویدیو، تصویر، متن و صدا می‌شود که توسط مشتریان ایجاد و به اشتراک گذاشته شده است. با استفاده از ویدیوهای تولید شده توسط کاربر در استراتژی بازاریابی ویدیویی، به آن‌ها نشان می‌دهید که صدای آن‌ها اهمیت دارد.

معرفی فیلم آموزش بازاریابی ویدئویی Video Marketing

دوره بازاریابی ویدیویی

محبوبیت ویدیو مارکتینگ هر روز در حال افزایش است چراکه افراد فرصت زیادی برای مطالعه ویژگی محصولات و خدمات ندارند. ویدیو روشی عالی برای یادگیری و استفاده از آن آسان است و به عنوان یکی از سودآورترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال شناخته شده است. بازاریابی ویدیویی در واقع استفاده از ویدیو برای تبلیغ و بازاریابی محصولات و خدمات است و با آموزش مصرف‌کنندگان و افزایش تعامل مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی و سایر کانال‌ها، به سودآوری کمک می‌کند.

به همین جهت فرادرس دوره «آموزش بازاریابی ویدئویی Video Marketing» را در ۴ درس و ۴ ساعت و ۱4 دقیقه تدوین کرده است. در ادامه به توضیح سرفصل‌های این دوره می‌پردازیم.

درس اول به توضیح قالب‌های تولید محتوا، تاریخچه، معایب و مزایای بازاریابی ویدیویی می‌پردازد. در درس دوم استراتژی‌های ویدیو مارکتینگ و و کارکرد قیف بازاریابی در بازاریابی ویدیویی مطرح می‌شود. درس سوم تهیه، تولید و انتشار ویدیو را آموزش می‌دهد و در نهایت درس چهارم ولاگری و نحوه ولاگر شدن را بیان می‌کند.

کتاب ویدیو مارکتینگ

در ادامه به معرفی چند کتاب برتر در زمینه ویدیو مارکتینگ می‌پردازیم.

YouTube and Video Marketing: An Hour a Day

اطلاعات این کتاب کاملا به‌روز است و آخرین تغییرات یوتیوب نیز در آن اعمال شده است. اگر بازاریاب، مشاور یا صاحب یک کسب‌وکار کوچک هستید، به وسیله این کتاب با تاکتیک‌های ویدیو مارکتینگ، تدوین استراتژی، پیاده‌سازی کمپین و اندازه‌گیری نتایج آشنا می‌شوید. در این کتاب توضیحات گسترده‌ای در مورد استراتژی کلمات کلیدی، بهینه‌سازی ویدیو و تاکتیک‌های انتشار و تبلیغ ارائه شده است. همچنین فرصت‌های تبلیغ در یوتیوب، معیارهای اساسی و تحلیل آن‌ها را نیز در این کتاب آموزش می‌بینید.

کتاب ویدیو مارکتینگ

Video Marketing: Create Engaging Video Campaigns to Drive Brand Growth and Sales

این کتاب نگاهی عمیق و گام‌به‌گام به برنامه‌ریزی و ایجاد کمپین‌های ویدیویی و سنجش موفقیت‌ آن‌ها دارد. همچنین مطالعات موردی از برندهای مطرح مانند آدیداس و «Red Bull» در آن بیان شده است. در این کتاب در مورد نحوه کارکرد انواع ویدیو و پلتفرم‌های ویدیویی توضیحاتی ارائه شده است. برای مثال کاربرد کمپین‌های ویدیویی چندگانه، ویدیوی زنده و وبینار و همچنین ایجاد و ویرایش کمپین‌های ویدیویی براساس بودجه در آن مطرح شده است.

کتاب ویدیو مارکتینگ

Video Marketing For Dummies

محبوبیت بازاریابی ویدیویی در حوزه بازاریابی آنلاین به شدت رو به افزایش است. این کتاب یک راهنمای سرگرم‌کننده است که در عین حال تمام جنبه‌های بازاریابی ویدیویی از برنامه‌ریزی تا تولید و انتشار ویدیو را توضیح می‌دهد. در این کتاب موارد زیر را آموزش می‌بینید.

  • تدوین استراتژی ویدیویی
  • تولید ویدیوی موثر
  • نحوه و کانال‌های انتشار ویدیو
  • یافتن مخاطبان هدف
کتاب ویدیو مارکتینگ

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

بازاریابی ویدیویی مانند تبلیغات هدفمند اینترنتی، روشی برای معرفی کسب‌وکار،  محصولات و خدمات به مخاطبان هدف است. در تبلیغات هدفمند اینترنتی، مخاطبان هدف مشخص می‌شوند و تبلیغات تنها به آن‌ها نمایش داده می‌شود. گوگل و فیسبوک پلتفرم‌های بین‌المللی هستند که برای این تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. برای درک بهتر این روش در ادامه نمونه‌ای را مطرح می‌کنیم. برای مثال در «مجله فرادرس» مطلبی با عنوان «بازاریابی محتوا چیست» نوشته شده است و با استفاده از کاپریلا بنرهای تبلیغاتی زیر که با موضوع نوشته مرتبط هستند و اندازه کوچک و حجم کمی دارند در متن به نمایش درآمده‌اند.

بنرهای کاپریلا

کاربرد دیگر این پلتفرم، بخش تبلیغ‌دهنده آن است. افراد با استفاده از این بخش می‌توانند کسب‌وکار خود را معرفی کنند و به آن رونق دهند. این تبلیغات تنها برای مشتریان هدف انجام می‌گیرد و همان‌طور که می‌دانید جامعه هدف علاقه بیشتری به استفاده و خرید محصولات و خدمات شما دارند. به همین دلیل این روش نرخ تبدیل بالایی دارد.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم مناسب برای رپورتاژ آگهی، بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

رپورتاژ خبری روشی کارا در بازاریابی اینترنتی است. برای تدوین متن رپورتاژ آگهی رعایت تمام نکات مربوط به تدوین آن الزامی است. این کار مستلزم داشتن دانش و صرف زمان زیادی است. بنابراین استفاده از پلتفرمی توصیه می‌شود که تمام این ویژگی‌ها را داشته باشد و خدمات را در زمان مناسب و با هزینه معقول ارائه کند. برای این کار می‌توان از «نشریلا» به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم این حوزه تخصصی نام برد. کاربرد دیگر نشریلا استفاده از آن برای بررسی و معرفی محصولات است.

سوالات متداول پیرامون ویدیو مارکتینگ

در ادامه به بررسی سوالات متداول پیرامون موضوع بازاریابی ویدیویی می‌پردازیم.

استراتژی ویدیو مارکتینگ چیست ؟

استراتژی‌های مرسوم در بازاریابی ویدیویی شامل جلب توجه بیننده در ۵ تا ۱۰ ثانیه اول ویدیو، استفاده از ویدیوهای پویا و طولانی و به‌کارگیری طنز در ساخت ویدیو است.

مزایای ویدیو مارکتینگ چیست ؟

ویدیو مارکتینگ بر فرآیند تصمیم‌گیری مشتریان تاثیر دارد. همچنین باعث کسب رتبه بهتر در جست‌وجو، افزایش ترافیک، دریافت بک‌لینک بیشتر و بهبود بازاریابی ایمیلی می‌شود.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BACKLINKOsocialinsiderVidYard
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *