راهنمای استراتژی سئو محلی + ۱۲ روش برای نتیجه گرفتن

۳۰۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۷ دقیقه
راهنمای استراتژی سئو محلی + ۱۲ روش برای نتیجه گرفتن

بر اساس آمارها حدود ۹۰ درصد از مشتریان در فضای آنلاین برای پیدا کردن خدمات و محصولات موردنیاز خود به‌دنبال کسب و کارهای محلی می‌گردند. این موضوع «سئوی محلی» یا «لوکال سئو» را به‌یکی از ابزارهای ضروری دیجیتال مارکتینگ برای جذب مشتریان بالقوه تبدیل کرده است. تدوین استراتژی سئو محلی به حضوری یا آنلاین بودن فروشگاه محدود نیست و بر اساس نوع کسب و کار می‌توانید از آن برای هدف‌گذاری روی کاربران محلی، ظاهر شدن در جایگاه‌های بالای نتایج جستجوهای محلی، پیشی گرفتن از رقیبان و در نهایت فروش بیشتر استفاده کنید.

فهرست مطالب این نوشته

در بهینه‌سازی وب‌سایت برای جستجوهای محلی تلاش می‌کنیم در نتایج جستجوهای محلی کاربرانی ظاهر شویم که در موقعیت‌های مکانی نزدیک به فروشگاه حضور دارند و در اسرع وقت به‌دنبال دریافت خدمات و محصولات هستند. در این مطلب از «مجله فرادرس» در مورد مفهوم و اهمیت سئو محلی توضیح می‌دهیم و با تمرکز روی تدوین استراتژی سئو محلی، روش‌هایی را برای افزایش ترافیک از طریق جستجوهای محلی معرفی و بررسی می‌کنیم.

سئوی لوکال چیست ؟

«سئو محلی» (Local SEO) که با نام‌های «سئوی لوکال» یا «سئو بومی» نیز شناخته می‌شود، به آن‌دسته از تکنیک‌های سئو گفته می‌شود که بهینه‌سازی وب‌سایت را به‌طور ویژه با هدف افزایش ترافیک، جذب «مخاطب راغب» (لید) و آگاهی از برند از طریق «جستجوهای محلی» انجام می‌دهد.

کاربر در «جستجوی محلی» (Local Search) کسب و کار، محصولات، خدمات یا هر نوع اطلاعات دیگری را در ارتباط با موقعیت جغرافیایی خاصی جستجو می‌کند.

برای مثال اگر شخصی در «شهر تهران» عبارت «کافه‌های روباز میدان ولیعصر» را جستجو کند، در صفحه نتایج قبل از نتایج طبیعی، نتایجی شامل نقشه و پیشنهادهای گوگل (لوکال پک) با آدرس دقیق محل و ساعت کار می‌بیند و با کلیک روی آن‌ها اطلاعات و تصاویر بیشتری از محل موردنظر به او نمایش داده می‌شود. مشابه تصویر زیر:

نمونه نتایج جستجوی محلی در گوگل
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

نمایش این دسته از نتایج در SERP زمانی اتفاق می‌افتد که عبارت مورد جستجوی کاربر شامل نام شهر یا منطقه جغرافیایی خاصی باشد یا گوگل بتواند مکان جغرافیایی او را تشخیص دهد. به عبارت بهتر، نتایج جستجوهای محلی برخلاف جستجوهای عادی گوگل به موقعیت جغرافیایی خاصی محدود می‌شوند.

کاربردها و استراتژی های سئو محلی

بر همین اساس انجام سئو محلی کمک می‌کند بیشتر در معرض دید جستجوگرانی قرار بگیرید که در مکان‌های جغرافیایی نزدیک به فروشگاه شما به‌دنبال ارائه محصولات و خدمات هستند. تدوین اصولی استراتژی سئو محلی برای کسب و کار به شما کمک می‌کند:

  • قابلیت دیده شدن وب‌سایت را در جستجوهای محلی افزایش دهید.
  • مشتریان حضوری بیشتری را به فروشگاه‌های فیزیکی و سنتی جذب کنید.
  • ترافیک هدفمند بیشتری را با احتمال انجام تبدیل بیشتر به‌طرف وب‌سایت هدایت کنید.
  • با افزایش اعتبار در نظر مشتریان، اعتماد آن‌ها را به خود جلب کنید.

متداول‌ترین تکنیک‌ها و استراتژی‌های سئو محلی شامل تحقیق کلمه کلیدی محلی، ساخت و بهینه‌سازی حساب کاربری Google My Business و ایجاد نقل‌قول‌های NAP برای برند است. موتورهای جستجو نیز با بررسی وجود محتوای محلی در وب‌سایت، وجود صفحات و پروفایل‌های اجتماعی، بک‌لینک و استنادهای محلی تلاش می‌کنند مرتبط‌ترین نتایج به عبارات مورد جستجوی کاربران محلی را به آن‌ها نمایش دهند.

 

در ادامه مطلب در مورد اهمیت سئو محلی و نحوه عملکرد آن یاد می‌گیرید و با انواع کسب و کارهایی که باید از آن استفاده کنند و روش تدوین استراتژی سئو محلی به‌طور کامل و با ذکر مثال آشنا می‌شوید.

اهمیت استراتژی سئو محلی

برای درک اهمیتی که سئوی محلی برای کسب و کارها به‌خصوص کسب و کارهای نوپا و کوچک‌تر ایجاد می‌کند، چند آمار مرتبط و معتبر را بررسی می‌کنیم. طبق گفته گوگل، چیزی حدود ۴۶ درصد از کل جستجوهای این موتور جستجو با قصد و هدف محلی انجام می‌شوند. به‌عبارت بهتر، نزدیک به نیمی از کاربران محصولات و خدمات کسب و کارهایی را جستجو می‌کنند که در موقعیت مکانی نزدیک به آن‌ها فعالیت می‌کنند.

مفهوم سئو محلی چیست

اهمیت نتایج محلی فقط محدود به کاربران نیست و طبق آماری دیگر ۲۹ درصد از کل صفحات نتایج جستجوی گوگل دارای «لوکال پک» یا همان نتایج نقشه‌دار به‌همراه آدرس و تصاویری از پیشنهادات گوگل هستند.

 

مهم‌تر از همه اینکه، بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط گوگل، ۷۶ درصد از مشتریانی که محصولات و خدمات محلی را در دستگاه‌های موبایل خود جستجو می‌کنند، در همان روز از فروشگاه موردنظر دیدن می‌کنند.

با در نظر گرفتن تمام این موارد، واضح است که جستجوهای محلی بخش بزرگی از دنیای سئو را به‌خود اختصاص می‌دهند. در این میان کسب و کارهایی موفق‌تر خواهند بود که بتوانند در نتایج این جستجوها ظاهر شوند و مشتریان را به حضور در فروشگاه و در نهایت خرید ترغیب کنند. در مطلب زیر از «مجله فرادرس» در مورد مفهوم سئو محلی به طور دقیق بحث شده و مطالعه آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

 

نحوه کار سئو محلی

در بخش‌های قبلی به مفهوم سئو محلی و چند مورد از اصلی‌ترین تکنیک‌های آن به‌طور مختصر اشاره کردیم. نحوه کار سئو محلی در سطوح بالا و به‌صورت حرفه‌ای مانند جستجوهای طبیعی گوگل عمل می‌کند. زمانی که کاربری عبارتی را در گوگل وارد می‌کند، این موتور جستجو برای پیدا کردن مطلوب‌ترین و مرتبط‌ترین نتایج به «عبارت مورد جستجوی کاربر» (Search Query) فهرست خود را بررسی می‌کند.

 

فاکتورهای رتبه بندی در سئو محلی

واقعیت این است که هدف نهایی تمام تلاش‌هایی که در انواع مختلف سئو انجام می‌دهید، قرار گرفتن در بین مرتبط‌ترین نتایج به سوال کاربران است. نکته مهم در مورد سئو محلی یا به‌عبارت بهتر ویژگی متمایزکننده آن، استفاده گوگل از فاکتورهای رتبه‌بندی متفاوت برای رتبه‌بندی نتایج جستجوهای محلی است. ازجمله مهم‌ترین سیگنال‌های رتبه‌بندی سئوی محلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موقعیت مکانی (لوکیشن) کاربر در هنگام جستجو
  • نقل‌قول‌های NAP
  • حضور در فهرست Google My Business
  • کلمات کلیدی به‌کاررفته در پروفایل Google My Business
  • مثبت یا منفی بودن دیدگاه‌ها و بازخوردهای آنلاین
  • میزان حضور مشتریان در فروشگاه
  • اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی
  • امتیازهای کیفی Google Maps به کسب و کار

در ادامه مطلب در مورد هریک از تکنیک‌های انجام سئو محلی و بهینه‌سازی آن‌ها توضیح می‌دهیم.

 

چه کسب و کارهایی باید از سئو محلی استفاده کنند؟

تا این قسمت از مطلب مفهوم لوکال سئو و اهمیت انجام آن را در کسب و کارها یاد گرفتید. در این بخش قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که چه نوع کسب و کارهایی باید برای تدوین استراتژی سئو محلی برنامه‌ریزی کنند.

سئو محلی مزایای بسیاری برای کسب و کارها دارد اما بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که همه کسب و کارها در عمل به سئو محلی احتیاجی ندارند. کسب و کارهایی بهتر است روی تدوین استراتژی سئو محلی سرمایه‌گذاری کنند که ارائه محصولات و خدمات را در «مناطق جغرافیایی خاص» انجام می‌دهند.

این کسب و کارها با توجه به اصول و قوانین سئو محلی می‌توانند در پاسخ به عبارات مورد جستجوی کاربران محلی که به‌دنبال محصولات و خدمات در مناطق نزدیک به خود هستند، این کاربران را ابتدا به مشتریان بالقوه و در ادامه مسیر به خریداران کسب و کار تبدیل کنند. در فهرست زیر چند مورد از کسب و کارهایی را که تدوین استراتژی سئو محلی و سرمایه‌گذاری روی انجام آن برای آن‌ها ضرورت دارد، آورده‌ایم:

  • کافه‌ها و رستوران‌ها
  • دفاتر حقوقی
  • پیمانکاران محلی
  • کلینیک‌های خدمات بهداشتی و درمانی
  • فروشگاه‌ها و بوتیک‌ها
  • سالن‌های زیبایی
  • دفاتر دولتی
  • موزه‌‌ها
  • مشاوران املاک
  • عکاسان
  • دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها
تدوین استراتژی سئو محلی برای چه کسب و کارهایی لازم است

گوگل در زمان رتبه‌بندی نتایج محلی، سیگنال‌های رتبه‌بندی مختلفی را مورد بررسی قرار می‌دهد. بنابراین چینش استراتژی سئو محلی به‌صورت راهبردی و با پوشش تمام موارد مهم در کسب و کار، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

تدوین استراتژی سئو محلی چه مزایایی دارد؟

استراتژی سئو محلی مزایای زیادی برای کسب و کارها ایجاد می‌کند چون بخش کوچک و درعینِ‌حال مهمی از سئوی وب‌سایت است و حضور شما را در فضای آنلاین تقویت می‌کند. هرچه بیشتر در فضای آنلاین در معرض دید افراد خصوصا کاربران و مشتریان محلی قرار بگیرید، ترافیک بیشتری به‌طرف وب‌سایت هدایت می‌شود. چند مورد از مهم‌ترین مزایای تدوین استراتژی سئو محلی را در فهرست زیر آورده‌ایم:

  • افزایش ترافیک طبیعی
  • افزایش ترافیک مرتبط وب‌سایت
  • کاهش هزینه‌های تبلیغات
  • معتبر شدن وب‌سایت
  • دریافت بازخورد بیشتر از مشتریان
  • دریافت بک‌لینک بیشتر از کسب و کارهای محلی
  • تقویت سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی
  • تجربه کاربری بهتر وب‌سایت برای بازدیدکنندگان

تدوین استراتژی سئو محلی علاوه بر موارد بالا به تقویت استراتژی «بازاریابی مکان محور» یا «ژئو مارکتینگ» (Geomarketing) کسب و کار هم کمک می‌کند. در این روش بازاریابی با جمع‌آوری اطلاعات مکانی مشتریان، برای آن‌ها تبلیغات مرتبط و هدفمند ارسال می‌شود.

مراحل تدوین استراتژی سئو محلی

انجام سئو محلی مثل دیگر اجرای روش‌های دیگر انواع سئو به استراتژی نیاز دارد. راهبرد منظمی که بتوان با استفاده از آن برای تکنیک‌های مختلف استراتژی سئو محلی برنامه‌ریزی کرد و همه جزییات را مدنظر قرار داد. در فهرست زیر مهم‌ترین مراحل تدوین استراتژی سئو محلی را آورده‌ایم:

  1. ایجاد و بهینه‌سازی پروفایل Google My Business
  2. تعامل در شبکه‌های اجتماعی و افزودن پست به Google My Business
  3. اطمینان از هماهنگی نام، آدرس و شماره تماس در فضای آنلاین
  4. انجام آنالیز سئو وب‌سایت در سطح محلی
  5. بهبود ساختار لینک‌سازی داخلی
  6. بهینه‌سازی پیوند یکتا، تگ عنوان، سرتیترها، توضیح متا و محتوا
  7. افزودن صفحات دارای موقعیت مکانی به وب‌سایت
  8. تولید محتوای محلی
  9. ایجاد صفحه فرود برای مناطق مختلف
  10. اطمینان از سازگاری وب‌سایت با موبایل
  11. دریافت بک‌لینک مرتبط و معتبر محلی
  12. مشارکت در جامعه محلی

در ادامه این مطلب هریک از روش‌های بالا را به‌طور مفصل و با ذکر مثال توضیح می‌دهیم.

۱. ایجاد و بهینه سازی پروفایل Google My Business

Google My Business گل سرسبد بهینه‌سازی وب‌سایت برای جستجوهای محلی است. پشتیبانی، تایید و اشتراک‌گذاری بدون قید و شرط گوگل از سرویس‌هایی که ارائه می‌دهد، Google My Business را به ابزار مهم انجام سئو محلی وب‌سایت و بهبود معیارهای آن مطابق با استانداردهای گوگل تبدیل کرده است.

اهمیت google my business در استراتژی سئو محلی

طبق آمارها مهم‌ترین فاکتور رتبه‌بندی نتایج برای قرار گرفتن آن‌ها در لوکال پک، حساب کاربری Google My Business کسب و کار است. برای شروع کافی‌ست به وب‌سایت Google My Business «+» مراجعه کنید:

ایجاد و تکمیل حساب کاربری در google my business
برای تکمیل حساب کاربری بخش شماره ۱ و برای ایجاد حساب کاربری بخش شماره ۲ را انتخاب کنید.

برای ایجاد حساب کاربری لازم است اطلاعات فهرست زیر را به پروفایل Google My Business اضافه کنید:

  • نام کامل و صحیح کسب و کار
  • آدرس دفتر کار یا فروشگاه حضوری
  • موقعیت مکانی دقیق کسب و کار روی نقشه
  • دسته‌بندی کسب و کار
  • شماره تماس و آدرس وب‌سایت (در صورت وجود)

بعد از وارد کردن اطلاعات، لازم است صحت اطلاعات را در گوگل تایید کنید. این کار به‌طور معمول از طریق برقراری تماس تلفنی یا ارسال کارت پستال انجام می‌شود. در صورتی که مراحل تایید حساب کاربری را به‌صورت کامل انجام دهید، گوگل اعتبار کسب و کار شما را تایید می‌کند و اطلاعات مربوط به آن را در کادر سمت راست صفحه نتایج به کاربران نمایش می‌دهد.

برای مثال تصویر زیر حساب کاربری Google My Business «فرادرس» را در صفحه نتایج نمایش می‌دهد:

حساب کاربری فرادرس در google my business

اطلاعات این کادر معمولا شامل نام کسب و کار، تصاویر، موقعیت مکانی آن روی نقشه، آدرس دقیق، ساعت کاری، شماره تماس و دیدگاه‌هایی است که کاربران برای کسب و کار ثبت کرده‌اند. در ادامه نیز می‌توانید پروفایل کسب و کارهای مشابه را در گوگل ببینید:

پروفایل تجاری فرادرس در google my business

پس از تایید مالکیت کسب و کار لازم است پروفایل Google My Business را با افزودن اطلاعات زیر بهینه کنید:

  • بارگذاری تصاویری از محل کسب و کار (عکس‌هایی از داخل فروشگاه یا دفتر کار یا حتی عکس‌هایی از بیرون ساختمان)
  • افزودن ساعت کاری
  • افزودن دسته‌بندی‌های مرتبط به کسب و کار
  • افزودن شماره تماس‌های دیگر در صورت وجود

همچنین می‌توانید با افزودن منظم اطلاعات جدید در مورد کسب و کار، پروفایل Google My Business را به‌طور دائم به‌روز نگه دارید.

بهینه کردن پروفایل Google My Business

بخش مهمی از اقدامات مربوط به Google My Business به بهینه‌سازی و هماهنگ کردن آن با اطلاعات کسب و کار در دیگر وب‌سایت‌ها مرتبط می‌شود. در ادامه سه تکنیک مهم برای بهینه‌سازی حساب کاربری در GMB را بررسی می‌کنیم. این نکات در زیر فهرست شده‌اند.

  • تکمیل پروفایل Google My Business
  • به‌روز نگه داشتن اطلاعات ضروری کسب و کار
  • ترغیب کاربران به ثبت دیدگاه و پاسخ به تمامی بازخوردها

در ادامه هریک از این نکات را با ذکر مثال بررسی می‌کنیم.

تکمیل پروفایل Google My Business

در زمان تکمیل پروفایل Google My Business، گوگل در هر مرحله از انجام کار امتیازی را به پروفایل شما اختصاص می‌دهد. این سیستم امتیازدهی بسیار سخاوتمندانه عمل می‌کند و تنها با تکمیل اطلاعات پایه‌ای کسب و کار می‌توانید به درصدهای بالا برسید.

امتیاز تکمیل پروفایل تجاری در google my business در استراتژی سئو محلی

با توجه به این موضوع بهتر است امتیاز Google My Business را به‌عنوان مبنا در نظر بگیرید چراکه تجربه نشان می‌دهد برای کسب رتبه در کلمات کلیدی رقابتی باید تکمیل حساب کاربری را تا رسیدن به درصدهای بالاتر انجام دهید.

مهم‌ترین نکته‌ای که در تکمیل پروفایل‌های Google My Business کسب و کارهای مختلف مورد توجه قرار نمی‌گیرد، انتخاب دسته‌بندی (Category Selection) است.

در بخش اول انتخاب دسته‌بندی لازم است کادر مربوط به دسته‌بندی اولیه (Primary Category) را که توصیف‌کننده نوع کسب و کار شما است، با توجه به گزینه‌های خود گوگل پر کنید.

انتخاب دسته بندی اولیه در پروفایل تجاری google my business

این دسته‌بندی‌ها توسط گوگل انتخاب شده‌اند و نمی‌توانید در این بخش دسته‌بندی مخصوص خود را اضافه کنید.

تعیین دسته بندی کسب و کار در پروفایلgoogle my business

در بخش بعدی نیز افزودن دسته‌بندی ثانویه (Secondary Categories) اهمیت زیادی دارد. این دسته‌بندی اثر مستقیمی در نوع عبارات و کلمات کلیدی و جستجوهایی دارد که کسب و کار شما می‌تواند برای آن‌ها در صفحه نتایج رتبه کسب کند.

انتخاب دسته بندی ثانویه کسب و کار در google my business

در بخش دیگر تنظیمات بهتر است حتما در تب Info نوع محصولات و خدمات کسب و کار را نیز وارد کنید. این کار نوع محصولات و خدمات فروخته شده توسط کسب و کار شما را به گوگل نشان می‌دهد.

تکمیل بخش خدمات و محصولات google my business

به روز نگه داشتن اطلاعات ضروری کسب و کار

حتما از به‌روز بودن و دقت اطلاعات ضروری کسب و کار مانند ساعت کاری، تعطیلات و دیگر اطلاعات ضروری مطمئن شوید. این موضوع ممکن است به‌طور مستقیم روی رتبه‌بندی گوگل اثر نداشته باشد اما نمی‌توانید از مشتری عصبانی که بر اساس اطلاعات Google My Business به رستوران شما مراجعه کرده و با در بسته آن روبه‌رو شده، انتظار ثبت بازخورد و دیدگاه مثبت داشته باشید.

به روزرسانی اطلاعات در google my business برای دریافت بازخورد در استراتژی سئو محلی

بنابراین هرگونه تغییر در اطلاعات کسب و کار را حتما در پروفایل تجاری GMB نیز وارد کنید تا کاربران بتوانند جدیدترین و درست‌ترین اطلاعات مربوط به شما را در آن ببینند.

ترغیب کاربران به ثبت دیدگاه و پاسخ به تمامی بازخوردها

همان‌‌طور که در بخش فاکتورهای رتبه‌بندی سئو محلی گفتیم، بازخورد مشتریان از سیگنال‌های رتبه‌بندی مهم گوگل در سئو محلی هستند و مسلم است که به‌عنوان کسب و کار باید تلاش کنید تا جای امکان بازخوردهای مثبت از مشتریان دریافت کنید.

البته ترغیب مشتریان به ثبت بازخورد مثبت به‌‌معنی توجه نکردن به بازخوردهای منفی نیست و هر دیدگاهی، صرف‌نظر از مثبت، منفی یا خنثی بودن، باید پاسخ مناسب را از طرف کسب و کار دریافت کند. پاسخ دادن به مشتریان بالقوه یعنی برای آن‌ها اهمیت و ارزش قائل هستید. برای مثال تصویر زیر پاسخ یک کسب و کار را به دیدگاه منفی مشتری ناراضی نشان می‌دهد:

پاسخ به دیدگاه مشتریان در google my business

بدیهی است مشتری بالقوه‌ای که قصد بازدید از رستوران India House را داشته باشد، با دیدن این بازخورد از تصمیم خود منصرف می‌شود.

پاسخ به دیدگاه‌های مشتریان را نیز می‌توانید از طریق داشبورد Google My Business انجام دهید:

اثربخشی پاسخ به دیدگاه مشتریان در google my business

برای ترغیب مشتریان به ثبت دیدگاه باید به دو نکته مهم توجه کنید:

  1. از مشتریان بخواهید برای کسب و کار شما دیدگاه ثبت کنند. (بسیاری از مشتریان راضی بدون ترغیب شدن این کار را انجام نمی‌دهند.)
  2. در مرحله بعد باید ثبت نظر برای مشتریان را تا جای امکان آسان کنید.

روشی که می‌توانید با استفاده از آن هر دو نکته بالا را عملی کنید، ارسال ایمیل دارای لینک ثبت بازخورد برای مشتریان است. برای ایجاد لینک‌های ثبت بازخورد دو روش اصلی وجود دارد:

  • در روش اول باید به Place ID Finder «+» مراجعه کرده و نام کسب و کار خود را در آن وارد کنید.
وارد کردن نام کسب و کار در place id finder در استراتژی سئو محلی
  • با این کار یک «شناسه محل» (ID Place) برای کسب و کار شما در نظر گرفته می‌شود.
  • در مرحله بعد لازم است این شناسه را در لینک زیر وارد کنید:

https://search.google.com/local/writereview?placeid=

  • در ادامه با کلیک روی لینک ایجاد شده پیامی مشابه زیر برای کاربر نمایش داده می‌شود که می‌تواند از طریق آن به‌آسانی دیدگاه خود را ثبت کند.
نمونه لینک ثبت بازخورد در place id finder

در روش دوم کافی‌ست مراحل زیر را انجام دهید:

  • وارد حساب کاربری در Google My Business شوید و به بخش Get More Reviews بروید.
  • در این بخش می‌توانید پیوند یکتای کوتاهی برای ثبت بازخورد مشتریان ایجاد و آن را برای مشتریان ارسال کنید.
دریافت لینک ثبت بازخورد در google my business
نمونه لینک ثبت بازخورد وب‌سایت Backlinko در Google My Business

۲. تعامل در شبکه های اجتماعی و افزودن پست به Google My Business

گوگل به محتوای اشتراک‌گذاری شده در شبکه‌های اجتماعی بیشتر از گذشته اهمیت می‌دهد. با ایجاد و تکمیل پروفایل تجاری کسب و کار در Google My Business نوبت به آن می‌رسد که آن را به حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی کسب و کار نیز متصل کنید.

در پروفایل Google My Business بخشی به‌نام Profiles وجود دارد که حساب‌های کاربری کسب و کار را در شبکه‌های اجتماعی نمایش می‌دهد:

پروفایل شبکه های اجتماعی کسب و کار در google my business در استراتژی سئو محلی
پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی دیجی‌کالا در Google My Business

افزودن حساب‌های کاربری پلتفرم‌های دیگر به این بخش باعث می‌شود جستجو‌های محلی و سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی کسب و کار شما با یکدیگر هماهنگ شوند. در‌‌حقیقت با این کار حساب‌های رسمی کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی را به کاربر معرفی می‌کنید.

 

۳. اطمینان از یکسان بودن اطلاعات کسب و کار در سراسر وب

اطلاعات کسب و کار باید در وب‌سایت رسمی، پروفایل Google My Business و نقل‌قول‌های NAP در وب‌سایت‌های دیگر در سراسر وب یکسان باشد. ببینیم NAP چیست و چرا انقدر مهم است؟

یکسان بودن اطلاعات کسب و کار در gmb و nap

NAP چیست ؟

سرواژه NAP مخفف «نام» (Name)، «آدرس» (Address) و «شماره تماس» (Phone Number) به‌همراه کد منطقه کسب و کار و از اصطلاحات مهم سئو محلی وب‌سایت است. «نقل‌قول‌های NAP» یا NAP Citations از سیگنال‌های اصلی رتبه‌بندی نتایج در سئو محلی هستند و به محل‌هایی گفته می‌شوند که نام، آدرس و شماره تماس کسب و کار شما در کنار یکدیگر فهرست می‌شوند.

nap چیست

گوگل از NAP برای تایید درستی اطلاعات کسب و کار شما در سطح وب استفاده می‌کند و هرچه نقل‌قول‌های NAP بیشتری در مورد کسب و کار شما در وب‌سایت‌های مختلف ایجاد شود، گوگل بیشتر در مورد اعتبار کسب و کار و درستی اطلاعات آن مطمئن می‌شود.

یکسانی NAP در وب‌سایت های مختلف

به‌همین دلیل است که باید تلاش کنید تا جای ممکن نقل‌قول‌های NAP یکسانی از وب‌سایت‌های معتبر در سطح وب دریافت کنید.

NAP یک فایل متنی با فرمت HTML در وب‌سایت شما برای گوگل است و وجود آن در نمایش هرچه بهتر وب‌سایت در نتایج جستجوهای محلی به گوگل کمک می‌کند. متداول‌ترین محل برای قرار دادن NAP در بخش Footer یا Header وب‌سایت است و علاوه بر آن باید آن را در صفحه «تماس با ما» نیز اضافه کنید.

به بحث اصلی در مورد یکسان بودن اطلاعات کسب و کار در وب‌سایت رسمی، نقل‌قول‌های NAP و پروفایل تجاری Google My Business برمی‌گردیم. برای مثال تصویر زیر آدرس، شماره تماس و نام «فرادرس» را در پروفایل Google My Business نشان می‌دهد:

اطلاعات فرادرس در google my business

تصویر زیر همین اطلاعات را در وب‌سایت «فرادرس» نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌بینید جزییات آدرس و شماره تماس کاملا مشابه با یکدیگر نوشته شده‌اند:

اطلاعات تماس فرادرس در صفحه تماس با ما وب سایت رسمی
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

در ادامه تلاش کردیم مشخصات فرادرس را در دیگر وب‌سایت‌های سطح وب پیدا کنیم و به تصویر زیر رسیدیم:

یکسانی nap فرادرس در وب سایت های شخص ثالث

اهمیت هماهنگی اطلاعات در استراتژی سئو محلی چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت گوگل شباهت اطلاعات کسب و کار را در GMB، وب‌سایت رسمی و دیگر وب‌سایت‌ها را یه‌عنوان یک نکته مثبت در تایید اعتبار و قانونی بودن کسب و کار در نظر می‌گیرد و این موضوع به‌صورت غیرمستقیم روی سئوی محلی وب‌سایت نیز اثرگذار است.

بنابراین در صورت تغییر نام، آدرس یا شماره تماس کسب و کار شما به‌هر دلیل مهم‌ترین اقدام به‌روزرسانی اطلاعات آن در سریع‌ترین زمان ممکن است.

فراموش نکنید که علاوه بر اطلاعات GMB و وب‌سایت اصلی، باید مشخصات کسب و کار را در فهرست‌های محلی راهنمای کسب و کار نیز به‌طور کامل به‌روزرسانی کنید. نگارش آدرس نیز در تمام بخش‌ها باید مشابه با یکدیگر و به‌صورت یکسان باشد.

نگارش آدرس به صورت کاملا یکسان

برای مثال اگر در پروفایل Google My Business از کلمه «خیابان» به‌طور کامل استفاده کرده‌اید، در محل‌های دیگر هم به‌جای مخفف آن یعنی «خ.» از کلمه خیابان استفاده کنید. وجود چنین تناقضی در اطلاعات کسب و کار سیگنال‌های گمراه‌کننده برای گوگل ارسال می‌کند. به مثال «فرادرس» برمی‌گردیم. تصویر زیر اطلاعات ضروری «فرادرس» را در یک وب‌سایت شخص ثالث نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌بینید آدرس «فرادرس» در این وب‌سایت کامل نیست:

یکسان نبودن اطلاعات تماس فرادرس در وب سایت نشان
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

۴. آنالیز سئو وب سایت در سطح محلی

بعد از انجام تنظیمات ابتدایی مثل حساب کاربری Google My Business و بهینه کردن فهرست‌های راهنما، ممکن است ورود به دنیای سئو محلی کمی برای شما دشوار باشد.

این نکته را فراموش نکنید که سئو فرایندی مداوم است و باید جنبه‌های مختلف وب‌سایت را در آن به‌طور دائم ارزیابی کنید. بر همین اساس در این مرحله می‌توانید با انجام یک آنالیز جامع وب‌سایت در سطح محلی نقاط قوت را شناسایی کرده و موارد نیازمند به بهبود را تشخیص دهید.

آنالیز سئو محلی سایت در استراتژی سئو

آنالیز سئو وب سایت را برای تکمیل استراتژی سئو محلی می‌توانید در بخش‌های زیر انجام دهید:

  • آنالیز Google My Business: پروفایل کسب و کار شما در صفحه نتایج چگونه نمایش داده می‌شود؟ آیا اطلاعات موجود در آن دقیق است؟
  • آنالیز سرچ کنسول گوگل: آیا وب‌سایت شما برای ربات‌های جستجو قابل خزش است؟ چه خطاهایی باعث عدم نمایه‌گذاری کامل صفحات وب‌سایت شده‌اند؟
  • آنالیز سئو داخلی وب‌سایت: آیا وب‌سایت شما تمامی معیارهای مهم در سئو داخلی وب‌سایت برای رتبه‌بندی را رعایت کرده است؟
  • آنالیز نقل‌قول‌ها: آیا تمام نقل‌قول‌ها و استنادهای وب‌سایت شما در فهرست‌های راهنمای معتبر کسب و کار دقیق و درست عمل می‌کنند؟
  • آنالیز رقیبان: وب‌سایت شما از نظر لینک‌های ورودی، محتوا، طراحی و جایگاه‌یابی چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با وب‌سایت‌های رقیب دارد؟ چه شکاف‌هایی میان وب‌سایت شما و رقیبان وجود دارد که لازم است آن‌ها را پر کنید؟
  • آنالیز وب‌سایت: عملکرد کلی وب‌سایت شما چگونه است؟

 

۵. بهینه کردن ساختار لینک سازی داخلی در استراتژی سئو محلی

اهمیت بک‌لینک‌ها یا لینک‌های ورودی از طرف وب‌سایت‌های دیگر، قابل‌انکار نیست اما در این بخش قصد داریم کمی در مورد ساختار لینک‌سازی داخلی وب‌سایت و تاثیر آن در بهبود رتبه‌بندی سئو محلی بپردازیم. چرا لینک‌سازی داخلی مهم است؟ فهرست زیر به این سوال پاسخ می‌دهد:

  • کمک به «ناوبری» (Navigation) صحیح در وب‌سایت
  • کمک به معماری اطلاعات و سلسله مراتب صفحات مختلف وب‌سایت
  • توزیع اعتبار صفحه و ارزش رتبه‌بندی بین صفحات مختلف

 

۶. بهینه سازی پیوند یکتا، تگ عنوان، سرتیترها، توضیحات متا و محتوا

صحبت از محتوا در چینش استراتژی سئو محلی به این معنی است که هر پست جدید در وبلاگ می‌تواند برای هدف‌گذاری روی عبارت جستجوی محلی خاصی استفاده شود و فرصت جدیدی برای نمایش در صفحه نتایج موتور جستجو در اختیار شما قرار دهد.

در هر بار نگارش محتوا لازم است آن را با به‌کار بردن کلمه کلیدی در پیوند یکتا، عنوان سئو، سرتیترها، توضیح متا و بدنه متن بهینه‌سازی کنید. اگر تولید و بهینه‌سازی محتوای مبتنی بر موقعیت مکانی برای کاربران محلی برای شما دشوار است می‌توانید از داستان‌ها و روایت‌های مشتریان راضی و مطالعات موردی به‌عنوان موضوع استفاده کنید.

نکته بهینه‌سازی محتوا در سئو محلی در استفاده حداکثری از ویژگی‌های متمایزکننده برای هریک از موقعیت‌های مکانی نهفته است. با این کار بهتر می‌توانید در نتایج جستجوهای محلی دارای عبارت «near me» یا اطراف من ظاهر شوید.

برای مثال یک قالیشویی در تهران مطالبی را برای هریک از مناطق تهران به‌صورت مجزا تولید کرده است که هرکدام محتوای غیرتکراری دارند. تصویر زیر نمونه محتوای محلی غرب تهران را نشان می‌دهد:

نمونه محتوای محلی
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

همچنین اطلاعات مربوط به هر شعبه مثل شماره تماس و مناطق تحت پوشش نیز در هر مطلب وجود دارند:

اطلاعات تماس اختصاصی برای محتوای محلی

۷. افزودن صفحات دارای موقعیت مکانی به وب سایت

اگر کسب و کار شما دارای چند فروشگاه فیزیکی مجزا است، می‌توانید در وب‌سایت «صفحات دارای موقعیت مکانی» (Location Pages) ایجاد کنید. این صفحات بازدیدکنندگان وب‌سایت را در مورد نام، آدرس، شماره تماس، ساعت کار شعبه، توضیحات مخصوص هر فروشگاه، اطلاعات پارکینگ، تخفیف‌های ویژه و نظرات مشتریان راضی آگاه می‌کند.

در مثال قالیشویی، صفحه‌ای به نام «شعب» در صفحه اصلی وب‌سایت ایجاد شده که از طریق آن می‌توانید به اطلاعات مهم هر شعبه دسترسی پیدا کنید:

ایجاد صفحات دارای موقعیت مکانی در وب سایت در استراتژی سئو محلی

نکته مهم در مورد صفحات دارای موقعیت مکانی، عدم استفاده از محتوای تکراری در آن‌ها است. اگر کسب و کار شما تنها یک شعبه، فروشگاه یا دفتر دارد، بهتر است یک صفحه محلی درباره ما در وب‌سایت ایجاد کنید. حتی می‌توانید با افزودن نقشه گوگل به وب‌سایت در صفحات مربوط به موقعیت مکانی، به بهبود سئوی محلی وب‌سایت کمک کنید.

در وب‌سایت Hubspot، موقعیت مکانی دفاتر کسب و کار نیز به صفحه «تماس با ما» اضافه شده است:

افزودن نقشه به صفحه تماس با ما در وب سایت در استراتژی سئو محلی

افزودن نقشه به وب سایت در استراتژی سئو محلی

اضافه کردن موقعیت مکانی کسب و کار به وب سایت یکی از تکنیک‌های حرفه‌ای در استراتژی سئو محلی وب‌سایت است. برای انجام این کار کافی‌ست موقعیت مکانی دقیق کسب و کار خود را در Google Maps پیدا کنید:

پیدا کردن لوکیشن کسب و کار در گوگل مپ

در ادامه باید روی گزینه Share or embed map کلیک کنید:

انتخاب گزینه اشتراک گذاری نقشه

با انجام این کار یک کد در اختیار شما قرار داده می‌شود که لازم است آن را در کد صفحه تماس با ما وب‌سایت یا فهرست راهنمای آن وارد کنید:

اضافه شدن نقشه به صفحه تماس با ما وب سایت

۸. تولید محتوای محلی در استراتژی سئو محلی

اهمیت تولید محتوای اینترنتی هدفمند برای پاسخ به سوالات کاربر هر روز در نظر موتورهای جستحو بیشتر می‌شود. به‌عبارت بهتر، تولید محتوا باید ابتدا با هدف جواب دادن به سوال کاربر و پاسخ‌گویی به نیاز او تولید شود و رضایت کاربر می‌تواند رضایت موتورهای جستجو را نیز به‌دنبال داشته باشد.

از طرف دیگر انتخاب موضوعات کلی برای تولید محتوا شاید بتواند نظر گروه‌های گسترده‌تری از کاربران را به خود جلب کند اما در بسیاری از اوقات متمرکز شدن روی موضوعی خاص و نگارش مطلب در مورد اخبار محلی یا موارد مهم در حوزه تخصصی کسب و کار بهتر می‌تواند مخاطبان محلی را ترغیب به توجه و استفاده از خدمات کسب و کار کند.

اهمیت تولید محتوای محلی در استراتژی سئو محلی

مخاطبان محلی گروه‌های کوچک‌تر و درعین‌حال هدفمندتری از مخاطبان را تشکیل می‌دهند و می‌توانید از موضوعات آموزشی زیر برای تولید محتوای محلی برای آن‌ها استفاده کنید:

  • تبلیغ و ارتقای گردهمایی‌های محلی مربوط به حوزه تخصصی کسب و کار
  • اخبار محلی و مرتبط
  • رویدادهای مربوط به کارکنان

تولید محتوا در این زمینه‌ها شما را به منبع قابل‌اعتمادی از اطلاعات تخصصی تبدیل می‌کند. این انواع محتوا درحقیقت مخاطبان هدف را در بخش‌های بالای قیف فروش جذب می‌کند و چیزی فراتر از فروش صرف محصولات و خدمات است.

 

برای مثال اگر صاحب یک کسب و کار امنیتی محلی هستید و قصد دارید توجه کسب و کارهای جدید در محل را به خود جلب کنید، می‌توانید مطالبی کاربردی برای آشنا کردن این کسب و کارها با خصوصیات شهر و منطقه ایجاد کنید.

مثلا استفاده از نقشه محلی شرکت‌های خدماتی یا تقویمی از رویدادهای شهری و منطقه‌ای می‌توانند برای پرسونای مخاطب هدف شما ارزش ایجاد کرده و سیگنال‌های بسیار باکیفیتی از سئوی داخلی محلی برای گوگل ارسال کنند.

۹. ایجاد صفحات فرود برای مناطق مختلف در استراتژی سئو محلی

نیازی به گفتن نیست که محتوای هریک از صفحات وب‌سایت باید با صفحات دیگر آن متفاوت باشد. با در ذهن داشتن این موضوع، اگر کسب و کار شما در مناطق خدمات یکسانی را ارائه می‌کند، لازم است محتوای متفاوتی برای هریک از مناطق یا شهرهای محل ارائه خدمات تولید کنید:

نگارش محتوای متفاوت برای موقعیت‌های مکانی مختلف در استراتژی سئو محلی

نکته که ممکن است تا به‌حال به آن توجه نکرده باشید، آن است که تولید محتوای غیرتکراری برای صفحات مختلف می‌تواند به ایجاد صفحات فرود محلی برای مناطقی کمک کند که شعبه فیزیکی در آن‌ها ندارید.

البته این موضوع کمکی به بهبود رتبه‌بندی شما در «نتایج نقشه‌دار» (Local Pack) نمی‌کند و برای نمایش در آن بخش باید حتما پروفایل Google My Business را ایجاد و بهینه‌سازی کرده باشید.

 

اهمیت ایجاد این صفحات فرود محلی در آن است که محتوای آن‌ها می‌تواند در «نتایج جستجوی طبیعی محلی» (Local organic results) برای کلمات کلیدی مختلف محلی رتبه بگیرد. این صفحات چون پاسخ‌گوی نیاز کاربران محلی هستند، ترافیک خوبی هم دریافت می‌کنند.

برای مثال در تصویر زیر نمونه‌هایی از محتوای یک کسب و کار تعمیرات سقف را می‌بینید که برای مناطق «Brockton» و «Natick» ایجاد و بهینه شده‌اند:

تولید محتوای محلی برای مناطق مختلف

نکته جالب در مورد این کسب و کار آن است که دفتر اصلی آن‌ها در هیچ‌یک از دو منطقه بالا واقع نشده است.

موقعیت مکانی اصلی کسب و کار

در صورت جستجوی محلی خدمات مربوط نیز، محتوای هر منطقه برای کاربران محلی آن‌ها در رتبه‌های بالا نمایش داده می‌شوند:

رتبه بندی نتایج در جستجوهای محلی
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

۱۰. اطمینان از سازگاری وب سایت با موبایل

جستجوهای محلی و موبایلی همسو با یکدیگر عمل می‌کنند و طبق آمارها چیزی حدود ۶۱ درصد از کل جستجوهای گوگل توسط دستگاه‌های موبایلی انجام می‌شوند. کاربران محلی ممکن است برای بازدید از وب‌سایت، مسیریابی موقعیت جغرافیایی و جستجو برای اطلاعات تماس کسب و کار شما از دستگاه‌های موبایلی استفاده کنند.

استفاده از دستگاه های موبایلی برای جستجو

از سال ۲۰۱۷ جستجوهای موبایلی که در آن‌ها از عبارت «near me» استفاده شده، چیزی حدود ۲۵۰ درصد افزایش داشته است. با بهینه‌سازی وب‌سایت و محتوای آن برای نمایش در صفحه نمایش‌های مختلف، بازدید از آن را برای مشتریان بالقوه و فعلی محلی آسان کنید.

۱۱. دریافت بک لینک معتبر و مرتبط در استراتژی سئو محلی

بک‌لینک‌های دریافتی از وب‌سایت‌های معتبر محلی با بهبود سئوی محلی وب‌سایت، اعتبار کسب و کار شما را در نظر موتورهای جستجو بیشتر می‌کنند و در افزایش «رتبه دامنه» (Domain Authority) شما نیز بسیار موثر هستند.

ازجمله روش‌های دریافت بک‌لینک‌های محلی می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • حمایت مالی از رویدادهای شهری و بازدیدها
  • میزبانی رویدادهای محلی
  • همکاری با کسب و کارهای محلی
  • نگارش پست‌های مهمان
  • پرداخت کمک هزینه
  • معرفی و تبلیغ موضوعات جالب محلی
  • شبکه‌سازی با افراد صاحب‌نظر و اینفلوئنسرهای محلی

در ادامه مهم‌‌‌‌‌ترین این روش‌ها را بررسی می‌کنیم.

استفاده از شبکه های محلی

دریافت بک‌لینک را از شبکه محلی کسب و کار مثل اتاق بازرگانی، مناطق بهبود کسب و کار، اتحادیه‌های صدور جواز و تجاری، خرده‌فروشان، تولیدکنندگان و دیگر همکاران فروش شروع کنید. برای مثال در تصویر زیر لینک وب‌سایت کسب و کار در وب‌سایت رسمی اتاق بازرگانی ایجاد شده است:

بک لینک اتاق بازرگانی در استراتژی سئو محلی

این بک‌‌لینک‌ها ممکن است درنتیجه اقدامات مختلفی مثل پرداخت هزینه سالیانه یا تمدید عضویت ایجاد شوند. درهرصورت به‌جهت مرتبط بودن، ارزش بسیار زیادی دارند و می‌توانند رتبه‌بندی را به‌شکل چشم‌گیری بهبود دهند. نکته جالب در مورد چنین بک‌لینک‌هایی، دریافت نقل‌قول به‌همراه لینک است:

دریافت همزمان نقل قول به همراه بک لینک در استراتژی سئو محلی

حمایت مالی از رویدادها

حمایت مالی از رویدادهای شهری نیز روش بسیار خوبی برای افزایش اعتبار برند و دریافت بک‌لینک‌های محلی است. برگزاری اکثر رویدادها به حمایت مالی نیاز دارد. اگر بتوانید به‌عنوان حامی مالی یا اسپانسر رویدادهای محلی شناخته شوید، در وب‌سایت رویداد بک‌لینکی مرتبط از وب‌سایت شما ایجاد خواهد داشت.

برای مثال در تصویر زیر در وب‌سایت برگزارکننده رویداد، علاوه بر تشکر از حامیان مالی، بک‌لینکی به وب‌سایت آن‌ها ایجاد کرده است:

حمایت مالی از برگزاری رویداد در استراتژی سئو محلی

نگارش پست های مهمان

نگارش پست‌های مهمان نیز نقش مهمی در جذب بک‌لینک‌های مرتبط محلی دارد. برای جلب اعتماد وب‌سایت‌های مرتبط محلی به‌شیوه‌ای مثبت با یا در مورد افراد دیگر در حوزه تخصصی کسب و کار صحبت کنید و در گفتگوهای محلی حضوری پررنگ و فعال داشته باشید.

این موضوع بک‌لینک‌های زیادی را به‌طرف وب‌سایت سرازیر می‌کند و باعث رشد و توسعه کسب و کار شما در شبکه‌های اجتماعی و پوشش‌های رسانه‌ای مختلف می‌شود.

 

۱۲. مشارکت در جامعه محلی

هرچه بیشتر در جامعه محلی مشارکت کنید، روابط عمومی آنلاین بهتری هم خواهید داشت. موارد فهرست زیر با تقویت مشارکت در جامعه محلی به افزایش آگاهی از برند و دریافت بک‌لینک کمک زیادی می‌کنند:

  • مشارکت در کمپین‌های بدون سود
  • برنامه‌ریزی برای پذیرش داوطلب در سازمان
  • حمایت مالی از رویدادهای حضوری و آنلاین
  • ظاهر شدن در رسانه های محلی به‌عنوان یکی از منابع معتبر حوزه تخصصی کسب و کار

 

نکات تکمیلی استراتژی سئو محلی

در ادامه به چند مورد از نکات پیشرفته و استراتژی‌های حرفه‌ای سئو محلی اشاره می‌کنیم. این نکات در زیر فهرست شده‌اند:

  • استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با موقعیت مکانی در بخش بالایی صفحه
  • بهینه‌سازی عنوان سئو برای دو کلمه کلیدی به‌صورت همزمان
  • بهینه‌سازی توضیحات متا برای جستجوهای محلی

هریک از نکات بالا را در ادامه با ذکر مثال بررسی می‌کنیم.

استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با موقعیت مکانی در بخش بالایی صفحه

تجربه نشان می‌دهد استفاده کردن از کلمات کلیدی محلی یا عبارات کلیدی که به موقعیت مکانی ارائه محصولات و خدمات اشاره دارند در «قسمت بالایی صفحه» (Above The Fold) می‌تواند رتبه نتایج محلی جستجو را به‌میزان زیادی افزایش دهد.

برای نتیجه‌بخش بودن این تکنیک اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی محلی را در عنوان اصلی محتوا استفاده به‌کار برده‌اید. برای مثال در تصویر زیر از کلمه کلیدی محلی در تگ H1 استفاده شده است:

نمونه استفاده از کلمه کلیدی محلی در تگ h1

وجود کلمه کلیدی محلی در عنوان سئو و به‌خصوص در تگ H1، سیگنال‌های تجربه کاربری بهتری در مقایسه با آنچه در سئوی داخلی وب‌سایت انجام می‌شود، برای گوگل ارسال می‌کند. در پاسخ به چرایی این قضیه باید گفت زمانی که کاربر محلی عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند و به صفحه فرود وب‌سایت شما هدایت می‌شود، باید در کمتر از ۲ ثانیه به او بگویید محصولات و خدمات شما در موقعیت جغرافیایی او ارائه می‌شود یا خیر.

برای مثال به تصویر زیر توجه کنید:

نمونه عدم وجود کلمه کلیدی محلی در عنوان صفحه

کاربر با هدایت به این صفحه نمی‌تواند در نگاه اول متوجه ارائه محصولات و خدمات شما در شهر یا منطقه محل زندگی خود شود، به‌همین دلیل است که با کلیک روی دکمه Back به صفحه نتایج برمی‌گردد تا کسب و کاری را پیدا کند که روی شهر محلی زندگی او متمرکز است. برای مثال فرض کنید کاربر در «Boston» ساکن است و به صفحه فرود زیر هدایت می‌شود:

نمونه استفاده از کلمه کلیدی محلی در تگ h1

بهینه سازی عنوان سئو برای دو کلمه کلیدی به صورت همزمان

این روش یکی از تکنیک‌های قدیمی سئو است که هنوز برای کسب و کارهای محلی کارایی دارد. برای استفاده از این روش کافی‌ست عنوان سئوی صفحه اصلی وب‌سایت را برای ۲ تا ۳ کلمه کلیدی به‌صورت همزمان بهینه کنید.

برای مثال در تصویر زیر یکی از کسب و کارهای محلی شهر «San Diego» که در حوزه طراحی داخلی فعالیت می‌کند، صفحه اصلی وب‌سایت را با دو کلمه کلیدی «kitchen remodeling San Diego» و «bathroom remodeling San Diego» بهینه‌سازی کرده است:

بهینه سازی صفحه اصلی برای دو کلمه کلیدی محلی

جستجوی این دو کلمه کلیدی در گوگل نشان می‌دهد صفحه اصلی این وب‌‌سایت برای هر دو کلمه در بین ۳ جایگاه اول صفحه نتایج قرار می‌گیرد:

بهینه سازی صفحه اصلی برای دو کلمه کلیدی محلی
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

این تکنیک در بهبود سئوی محلی وب‌سایت اثربخشی زیادی دارد چون بیشتر کسب و کارهای محلی بک‌لینک‌های بسیار کمی برای صفحات داخلی دریافت می‌کنند و بررسی پروفایل بک‌لینک این وب‌سایت‌ها نشان می‌دهد بیشتر از ۹۰ درصد بک‌لینک‌های دریافتی توسط وب‌سایت‌های محلی به طرف صفحه اصلی ایجاد می‌شوند.

این نکته به این معنی است که باید از صفحه اصلی وب‌سایت‌های محلی نهایت استفاده را ببرید و بهینه‌سازی آن برای چند کلمه کلیدی محلی به‌صورت همزمان یکی از بهترین روش‌های انجام این کار است.

بهینه سازی توضیحات متا برای جستجوهای محلی

یکی از مهم‌ترین روش‌های بهبود نرخ کلیک طبیعی نگارش توضیح متای جذاب و ترغیب‌کننده برای کاربران است. کسب و کارها و وب‌سایت‌های محلی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و نباید از توجه به آن غافل شوند. در تصویر زیر نمونه توضیح متا یک کسب و کار محلی را می‌بینید که در آن بیش از حد از کلمه کلیدی استفاده شده است:

نمونه کیورد استافینگ در توضیح متا

برای نگارش توضیحات متای جذاب از گوگل ادز کمک بگیرید. متن تبلیغ‌های گوگل ادز در اغلب اوقات کلیک زیادی دریافت می‌کنند و روش اثبات‌شده‌ای برای جلب نظر کاربران محلی هستند. برای مثال در تصویر زیر چند نمونه از نتایج پولی گوگل را می‌بینید که در توضیح متای آن‌ها از کلماتی مثل «Save»، «Free Upgrade‌‌‌» و «Price guarantee» استفاده شده است:

استفاده از نتایج پولی برای نوشتن توضیح متای جذاب تر
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

این دسته از کلمات بهترین انتخاب‌ها برای توضیح متای کسب و کارهای محلی هستند.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای بهبود سئوی وب‌سایت و جذب مخاطب راغب (لید) است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملا مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در مجله – در اینجا «انواع سئو چیست؟ – توضیح کاربرد و عملکرد به زبان ساده» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا الگوریتم های گوگل در سئو

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

جمع بندی

در این مطلب از «مجله فرادرس» در مورد سئو محلی یا لوکال سئو و استراتژی‌های انجام و بهبود آن صحبت کردیم و با موارد زیر آشنا شدیم:

  • مفهوم سئو محلی
  • نحوه کار و فاکتورهای رتبه‌بندی موثر در بهبود استراتژی محلی
  • اهمیت استفاده از روش‌های انجام لوکال سئو
  • کسب و کارهایی که باید از سئو محلی استفاده کنند
  • مراحل تدوین استراتژی سئو محلی

در توضیح مفهوم سئو محلی گفتیم این نوع از سئو با هدف‌گذاری روی کاربران محلی تلاش می‌کند محصولات و خدمات کسب و کار را در نتایج جستجو‌های محلی مانند لوکال پک‌ها به آن‌ها نمایش دهد.

در ادامه به این نکته اشاره کردیم که ویژگی متمایزکننده سئو محلی و دیگر انواع سئو، استفاده گوگل از فاکتورهای رتبه‌بندی متفاوتی برای رتبه‌بندی نتایج محلی است که ازجمله مهم‌ترین این فاکتورها می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • موقعیت مکانی کاربر در زمان جستجو
  • نقل‌قول‌های NAP کسب و کار در سراسر وب
  • بهینه‌سازی حساب کاربری Google My Business

در بخش اصلی مطلب نیز به روش‌های انجام سئو محلی پرداختیم. فهرست زیر مهم‌ترین تکنیک‌های تدوین استراتژی سئو محلی را نشان می‌دهد:

  • ایجاد و بهینه‌سازی پروفایل Google My Business
  • اطمینان از هماهنگی نام، آدرس و شماره تماس در فضای آنلاین
  • بهینه‌سازی پیوند یکتا، تگ عنوان، سرتیترها، توضیحات متا و محتوا
  • تولید محتوای محلی
  • ایجاد صفحه فرود برای مناطق مختلف
  • دریافت بک‌لینک مرتبط و معتبر محلی

در پایان ذکر این نکته ضروری است که انجام سئو محلی محدود به کسب و کارهای حضوری نیست و فروشگاه‌های اینترنتی هم می‌توانند با توجه به نیاز خود از آن استفاده کنند. صرف‌نظر از این موضوع، سئو محلی گزینه ایده‌آلی برای کسب و کارهایی مثل رستوران‌ها، سالن‌های زیبایی و مشاغل خدماتی دیگر است.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Search Engine JournalBacklinkoHubspot Blog
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *