پیج آتوریتی و دامین اتوریتی چیست؟ — به زبان ساده و جامع

۲۴۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
پیج آتوریتی و دامین اتوریتی چیست؟ — به زبان ساده و جامع

هنگام جستجو در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر، بعضی از وب‌سایت‌های معروف همواره در صدر فهرست نتایج دیده می‌شوند. این اتفاق به میزان «اعتبار صفحه یا پیج اتوریتی» (Page Authority) و «اعتبار دامنه یا دامین اتوریتی» (Domain Authority) مرتبط است. در این مطلب یاد می‌گیریم پیج آتوریتی و دامین آتوریتی چیست و چطور می‌توانیم آن‌ها را بهینه کنیم.

پیج آتوریتی چیست ؟

«پیج اتوریتی» (Page Authority | PA) که در زبان فارسی با نام‌های اعتبار صفحه و قدرت صفحه نیز شناخته می‌شود، امتیازی است که میزان اعتبار و رتبه صفحه در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) را نشان می‌دهد. این شکل امتیازدهی به صفحات برای اولین بار توسط شرکت تحلیل بازاریابی مشهور «ماز» (MOZ) معرفی شده است. بازه امتیاز پیج آتوریتی از صفر تا صد است و هرچه این امتیاز بیشتر باشد، اعتبار صفحه برای قرار گرفتن در رتبه‌های بالاتر موتورهای جستجو بیشتر است.

به یاد داشته باشید که اعتبار صفحه از معیارهای گوگل برای رتبه‌بندی صفحات نیست و تأثیری بر ظاهر شدن در صفحات نتایج موتورهای جستجو ندارد. این معیار تنها ابزاری برای پیش‌بینی و سنجش قدرت صفحات در رتبه‌بندی به شمار می‌رود.

اعتبار صفحه با روشی مشابه «اعتبار یا قدرت دامنه» (Domain Authority)، اما مخصوص یک صفحه وب محاسبه می‌شود. این امتیاز بر اساس داده‌های Mozscape web index تعیین می‌شود و بیش از ۴۰ معیار مختلف مانند تعداد لینک‌ها و بک‌لینک‌های صفحه در این محاسبه دخیل است. جالب است بدانید که بعضی از معیارهای موثر در سئو داخلی مانند کلمات کلیدی یا بهینه‌سازی محتوا جزئی از این معیارها نیستند.

اعتبار صفحه با استفاده از یک الگوریتم یادگیری ماشین محاسبه می‌شود و ممکن است با تغییر داده‌های ورودی به الگوریتم، تغییر کند. به همین دلیل بهتر است به جای در نظر گرفتن اعتبار صفحه به عنوان معیاری کلی برای سنجش قدرت رتبه‌بندی، آن را به عنوان معیاری نسبی در نظر بگیرید و ارزش آن را در مقایسه با صفحات دیگر بسنجید.

پیج اتوریتی چیست

تفاوت پیج اتوریتی و دامین اتوریتی چیست ؟

پیج اتوریتی قدرت یک صفحه خاص را برای رتبه‌بندی در صفحات نتایج موتورهای جستجو پیش‌بینی می‌کند، اما «دامین اتوریتی» (Domain Authority | DA) که در زبان فارسی با نام‌های اعتبار دامنه یا قدرت دامنه شناخته می‌شود، قدرت کل دامنه همراه با زیردامنه‌های وب‌سایت را در رتبه‌بندی می‌سنجد. البته این دو معیار با روشی مشابه اندازه‌گیری می‌شوند و از بسیاری جهات، شبیه به هم هستند.

اهمیت پیج آتوریتی در سئو

متخصصان «بازاریابی دیجیتال» (Digital Marketing) معتقدند که پیج آتوریتی در سئو تأثیری ندارد. این معیار تنها برای بررسی عملکرد وب‌سایت در کنار معیارهای دیگر به کار می‌رود تا از بهینه‌سازی وب‌سایت اطمینان حاصل شود، اما در رتبه‌بندی صفحات وب در موتورهای جستجو تأثیری ندارد.

استفاده از ابزارهای بررسی پیج آتوریتی و دامین آتوریتی روشی مناسب برای تشخیص نقاط ضعف شما در سئو محسوب می‌شود. همچنین می‌توان از اعتبار صفحه به عنوان معیاری برای بهبود وضعیت صفحات استفاده کرد. برای مثال می‌توانید امتیاز کنونی صفحه خاصی را در نظر بگیرید و تلاش کنید با ایجاد تغییرات مختلف و بهینه‌سازی صفحه، اعتبار صفحه را افزایش بدهید.

هرچه قدرت صفحه بیشتر باشد، قدرت دامنه نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه وب‌سایت از نظر گوگل و موتورهای جستجوی دیگر قدرتمندتر و معتبرتر می‌شود و احتمال ظاهر شدن در صفحه اول نتایج جستجو افزایش پیدا می‌کند. فعالیت‌هایی مانند تبادل لینک و گرفتن بک‌لینک‌های باکیفیت در سئو می‌تواند برای افزایش اعتبار و قدرت صفحه سودمند باشد.

اهمیت پیج اتوریتی در سئو

محاسبه امتیاز پیج آتوریتی

امتیاز اعتبار صفحه بر اساس معیاری لگاریتمی و صد امتیازی محاسبه می‌شود. بنابراین، رسیدن از امتیاز ۲۰ به ۳۰ بسیار ساده‌تر از رسیدن از امتیاز ۷۰ به ۸۰ است. از آنجایی که الگوریتم محاسبه اعتبار صفحه دائم به‌روزرسانی می‌شود، ممکن است امتیاز پیج اتوریتی در طول زمان کمی تغییر کند. بعضی از معیارهای مؤثر در پیج آتوریتی در فهرست زیر نام برده شده‌اند.

  • تعداد و کیفیت لینک‌های داخلی و خارجی
  • کیفیت «انکر تکست‌ها» (Anchor Text)
  • ترافیک صفحات
  • رفتار کاربران در صفحه
  • به‌روزرسانی مستمر صفحات وب

ابزارهای بررسی پیج اتوریتی و دامین اتوریتی

تعدادی از ابزارهای سئو و پلتفرم‌های دیجیتال مارکتینگ، امتیاز پیج آتوریتی و دامین اتوریتی را به شما نشان می‌دهند. برای مثال می‌توانید از ابزار Link Explorer شرکت MOZ یا ابزار رایگان MozBar برای بررسی این امتیازها استفاده کنید.

  • لینک ابزار Link Explorer: «+»
  • لینک ابزار رایگان MozBar: «+»

در ابزار بررسی اعتبار صفحه و دامنه MozBar، امتیاز پیج اتوریتی و دامین آتوریتی و تحلیل لینک‌ها را به شکل زیر می‌بینید.

ابزار بررسی پیج اتوریتی mozbar

امتیاز خوب در پیج اتوریتی چیست ؟

همان‌طور که گفتیم، به دلیل شکل محاسبه پیج اتوریتی و دامین اتوریتی، بهتر است هنگام تحقیقات درباره نتایج جستجوها و قدرت صفحات و تشخیص وب‌سایت‌هایی با قدرت لینک‌دهی بیشتر، به آن‌ها به عنوان ابزارهایی مقایسه‌ای نگاه کنید. به دلیل مقایسه‌ای بودن این ابزارها، نمی‌توانیم بگوییم که چه امتیازی «خوب» و چه امتیازی «بد» ارزیابی می‌شود.

روش های افزایش امتیاز پیج اتوریتی

همان‌طور که گفتیم، روش‌های متعددی برای بهبود پیج اتوریتی و دامین آتوریتی وجود دارد. در ادامه تعدادی از روش‌های موثر در بهینه‌سازی وب‌سایت برای افزایش اعتبار صفحه را معرفی می‌کنیم.

روش های افزایش پیج اتوریتی و دامین اتوریتی

حذف نظرات اسپم

نظرات اسپم (هرزنامه) با لینک‌های ضعیف می‌توانند تأثیر بسیار بدی در اعتبار صفحه داشته باشند. ممکن است صفحات شما هدف تکنیک «سئو کلاه سیاه» (Black-Hat SEO) قرار بگیرند تا اعتبارشان در صفحه نتایج موتورهای جستجو کاهش پیدا کند. بنابراین باید همیشه هوشیار باشید و نظرات اسپم را به موقع حذف کنید.

لینک سازی باکیفیت

لینک‌سازی باکیفیت همواره یکی از روش‌های بسیار موثر سئو به شمار می‌رود. تماس با شرکت‌های مختلف با زمینه کاری مرتبط می‌تواند به شما در لینک‌سازی باکیفیت و افزایش پیج اتوریتی کمک کند. قدرت بک‌لینک‌های وب‌سایت با توجه به معیارهای متعددی از جمله معیارهای زیر سنجیده می‌شود.

  • «فالو» (Do-follow) یا «نوفالو» (No-follow) بودن لینک‌ها
  • تعداد لینک‌های خارجی
  • محل قرار گرفتن لینک در صفحه
  • اعتبار صفحه‌ای که از آن لینک گرفته شده

هنگام لینک‌سازی این معیارها را به یاد داشته باشید تا بتوانید قدرت و اعتبار صفحه‌های وب‌سایت را افزایش بدهید.

به‌روزرسانی محتوا

به‌روزرسانی محتوا یکی از روش‌های افزایش اعتبار صفحه به شمار می‌رود. با به‌روزرسانی مداوم صفحات با محتوای جدید، مطمئن شوید که مطالبتان همواره به هدف جستجوی کاربران مرتبط است.

اشتراک‌گذاری محتوا در کانال‌های ارتباطی

به یاد داشته باشید که بک‌لینک‌ها را می‌توانید از هر کانالی، از جمله شبکه‌های اجتماعی، دریافت کنید. محتوای وب‌سایت و مطالب جدید را در پلتفرم‌های محبوبتان به‌اشتراک بگذارید. از این طریق، به مرور می‌توانید امتیاز PA و DA و احتمال ظاهر شدن هر صفحه در نتایج اولیه موتورهای جستجو را افزایش بدهید.

بررسی امتیاز رقیبان

یکی از ویژگی‌های ابزار بررسی کلمات کلیدی وب‌سایت MOZ، امکان بررسی PA و DA رقیبان است. با استفاده از این ویژگی متوجه می‌شوید رقیبانتان در چه سطحی قرار دارند و با انتخاب استراتژی‌های مناسب، می‌توانید از آن‌ها پیشی بگیرید.

  • لینک ابزار بررسی کلمات کلیدی Keyword Explorer: «+»

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای در ایران

کاپریلا چیست

همان‌طور که می‌دانید، بهره‌گیری از تبلیغات هدفمند می‌تواند راه مناسبی برای گرفتن بک‌لینک باشد و به ارتقای رتبه سایت شما در گوگل و دیگر موتورهای جستجو کمک کند. همچنین داشتن بک‌لینک‌های باکیفیت می‌تواند پیج اتوریتی یا اعتبار صفحات وب‌سایت شما را نیز افزایش بدهد. پلتفرم‌های مشهوری مانند گوگل و فیسبوک خدمات تبلیغات هوشمند را به کاربران ارائه می‌کنند.

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید برای توسعه استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکار خود مطلبی را منتشر کرده‌اید. کاپریلا با تبلیغات هدفمند بر اساس کلیدواژه، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با مطلب را به کاربران نمایش می‌دهد. برای مثال می‌توانیم به «مجله فرادرس» اشاره کنیم. در اینجا، مطلبی با عنوان «ساخت فیلم آموزشی با کمتازیا» تدوین شده است. در صورت استفاده از پلتفرم تبلیغات هدفمند کاپریلا، درون متن، بنرهای تبلیغاتی مرتبط به موضوع مطلب با اندازه و حجم کم را مانند تصویر زیر مشاهده خواهیم کرد.

معرفی کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» عمل می‌کند. با استفاده از این بخش می‌توانید وب‌سایت و کسب‌وکارتان را به دیگران معرفی کنید. «نرخ تبدیل» (Conversion Rate) بالا یکی از مزایای این روش تبلیغات است. زیرا این تبلیغات تنها به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شود و از این طریق، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات شما تشویق می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی نیز از روش‌های گرفتن بک‌لینک و در نتیجه بهبود پیج اتوریتی و افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو محسوب می‌شود. رپورتاژ آگهی در صورتی عملکرد مطلوبی خواهد داشت که به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود، و در غیر این صورت ممکن است با اثربخشی کم رپورتاژ آگهی مواجه شوید.

رعایت این معیارها به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است  برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی استفاده کنید که متن‌های مناسب رپورتاژ آگهی را با رعایت نکات لازم و با هزینه‌ای مناسب، در کوتاه‌ترین زمان تولید و منتشر کند. «نشریلا» را می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم در این زمینه معرفی کرد. علاوه بر این، نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی در بهترین زمان برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات کسب‌وکار به شما کمک می‌کند.

چرا پیج اتوریتی تغییر می‌کند؟

همان‌طور که گفتیم، معیارهای زیادی بر اعتبار صفحه تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل، ممکن است با تغییر معیارهای سنجش اعتبار، پیج اتوریتی در طول زمان کمی تغییر کند. اگر امتیاز پیج اتوریتی وب‌سایت شما کم یا زیاد شده باشد، ممکن است یکی از عوامل زیر در این تغییر دخیل باشند.

  • سیستم web index ماز هنوز تغییرات صفحه را بررسی نکرده است.
  • اعتبار صفحه‌های وب‌سایت‌های برتر افزایش یافته و امتیاز کلی وب‌سایت‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.
  • بعضی از لینک‌های شما هنور در سیستم رتبه‌بندی پیج اتوریتی MOZ بررسی نشده‌اند.
  • اعتبار کلی دامنه شما کمتر از رقیبان است.

به یاد داشته باشید که ممکن است پیج آتوریتی بر اساس چند معیار تغییر کرده باشد و بهتر است برای رفع مشکلات، تمام معیارها را به شکل جداگانه و همچنین در کنار هم بررسی کنید.

دلایل تغییر پیج اتوریتی

اشتباهاتی که باید از آنها دوری کنید

در فرآیند بهینه‌سازی وب‌سایت برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو، بعضی افراد تلاش می‌کنند با فریب کاربران و موتور جستجو رتبه وب‌سایت را افزایش بدهند. با پیشرفت الگوریتم‌های رتبه‌بندی صفحات، ممکن است وب‌سایت‌های متقلب جریمه شوند و شاهد کاهش محسوسی در رتبه و اعتبارشان باشند. به همین دلیل، بهتر است به جای تلاش برای خریدن ترافیک یا استفاده از تکنیک‌های «سئو کلاه سیاه» (Black-Hat SEO)، برای تولید محتوای باکیفیت و استفاده از تکنیک‌های بهینه‌سازی سودمند تلاش کنید.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MOZSmartKeywordGrow Hack ScalePage One Power
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *