استرس در کلمات انگلیسی چیست؟ – آموزش نحوه تشخیص + تلفظ صوتی

۲۱۵۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۳ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۸ دقیقه
استرس در کلمات انگلیسی چیست؟ – آموزش نحوه تشخیص + تلفظ صوتی

یادگیری قواعد استرس در کلمات انگلیسی مانند بسیاری از جنبه‌های دیگر زبان انگلیسی قوانین زیادی دارد. علاوه‌ بر این، قواعد استرس در کلمات انگلیسی تناقضات و استثنائات زیادی نیز دارد که باید از آن‌ها آگاهی پیدا کنید. این امر می‌تواند یادگیری قواعد استرس در کلمات انگلیسی را برای برخی از زبان‌آموزان تا حدی چالش‌برانگیز کند. در این مطلب از «مجله فرادرس»، چند دستورالعمل ساده جهت کمک به شما در یادگیری هر چه بهتر این قواعد گردآوری شده است. همچنین، تمام جنبه‌های قوانین استرس در کلمات انگلیسی را نیز پوشش داده‌ایم. نکاتی که در این متن ذکر شده است می‌تواند به شما در شروع یادگیری قواعد استرس در کلمات انگلیسی کمک شایانی کند.

استرس در کلمات انگلیسی

پیش از اینکه در مورد استرس در کلمات انگلیسی صحبت کنیم، باید با مفهوم «هجا»‌ (Syllable) در زبان انگلیسی آشنا شویم. هجا، بخش یا سیلاب یک واحد گفتار است که با یک بار باز شدن دهان و خروج هوا از ریه ادا می‌شود. هر کلمه ممکن است یک هجا یا بیشتر داشته باشد.

به طور مثال، کلمات زیر تک‌هجایی هستند.

Yes

/jes/

no

/noʊ/

jump

/dʒʌmp/

buy

/baɪ/

heat

/hiːt/

sure

/ʃʊr/

cough

/kɒːf/

and

/ænd/

cat

/kæt/

dog

/dɒːɡ/

car

/kɑːr/

sky

/skaɪ/

 تکیه در کلمات انگلیسی

چند نمونه از کلمات دوهجایی را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

in-dex

/ˈɪndeks/

mas-cot

/ˈmæskɑːt/

ten-nis

/ˈtenɪs/

nap-kin

/ˈnæpkɪn/

pub-lish

/ˈpʌblɪʃ/

gob-lin

/ˈɡɑːbɪn/

pic-nic

/ˈpɪknɪk/

cac-tus

/ˈkæktəs/

nut-meg

/ˈnʌtmeɡ/

al-bum

/ˈælbəm/

mis-fit

/ˈmɪsˌfɪt/

pu-nish

/ˈpʌnɪʃ/

re-lish

/ˈrelɪʃ/

ha-bit

/ˈhæbɪt/

fin-ish

/ˈfɪnɪʃ/

pa-nic

/ˈpænɪk/

نمونه‌هایی از کلمات سه‌هجایی در ادامه ذکر شده است.

fan-tas-tic

/fænˈtæstɪk/

ath-le-tic

/æθˈletɪk, əθ-/

es-tab-lish

/ɪˈstæblɪʃ/

pen-man-ship

/ˈpenmənʃɪp/

in-vest-ment

/ɪnˈvestmənt/

con-sis-tent

/kənˈsɪstənt/

mis-con-duct

/ˌmɪsˈkɑːndʌkt/

bas-ket-ball

/bæskətbɒːl/

in-ha-bit

/ɪnˈhæbɪt/

At-lan-tic

/ətˈlæntɪk/

mag-ne-tic

/mæɡˈnetɪk/

cos-me-tics

/kɑːzˈmetɪks/

 استرس کلمه february

im-pri-son

/ɪmˈprɪzən/

in-ex-act

/ˌɪnɪɡˈzækt◂/

con-gress-man

/ˈkɑːŋ-ɡrəsmən/

crafts-man-ship

/ˈkræftsmənʃɪp/

کلماتی که در ادامه ذکر شده‌اند چند مثال از کلمات چهارهجایی هستند.

al-li-ga-tor

/ˈæləɡeɪtər/

a-maz-ing-ly

/əˈmeɪzɪŋli/

a-qua-ri-um

/əˈkweriəm/

au-to-mo-bile

/ˈɒːtəmoʊ-biːl/

as-pa-ra-gus

/əˈspærəɡəs/

A-me-ri-ca

/əˈmerəkə/

es-tab-lish-ment

/ɪˈstæblɪʃmənt/

in-con-sis-tent

/ˌɪnkənˈsɪstənt/

ac-comp-lish-ment

/əˈkʌmplɪʃmənt/

a-ca-de-mic

/ˌækəˈdemɪk/

un-ex-pec-ted

/ˌʌnɪkˈspektɪd/

به یاد داشته باشید که هجاها شبیه حروف نیستند. به طور مثال، کلمه «scratch» هفت حرف و یک هجا دارد، در حالی که کلمه «umami» پنج حرف و سه هجا دارد. کلمه هر چه که باشد، باید به حروف صدادار هر هجا توجه کنید زیرا استرس روی یکی از آن‌ها قرار دارد.

اما استرس در کلمات انگلیسی چیست؟ در زبان انگلیسی، تمام هجاهای کلمه به شکل یکسان تلفظ نمی‌شوند. به عبارت دیگر،‌ در هر کلمه روی یک هجا بیشتر از بقیه هجاها تاکید می‌شود. به طور مثال، در کلمه «beautiful» سه هجا وجود دارد که به صورت /BEAU-ti-ful/ است. استرس کلمه روی هجای اول یعنی /BEAU/ قرار می‌گیرد. (لازم به ذکر است که در این مطلب، برای مشخص کردن استرس، هجایی که استرس روی آن قرار دارد را با کلمات بزرگ انگلیسی نوشته‌ایم.)

به عبارت دیگر، در هر کلمه انگلیسی یکی از هجاها با فشار بیشتری ادا می‌شود. به آن بخش از هجا که بلندتر و با تاکید بیشتری تلفظ می‌شود «استرس» یا «تکیه» (Stress) می‌گویند. به بیان بهتر، ما در هر کلمه روی یک هجا تأکید می‌کنیم و هجاهای دیگر با تأکید کمتری ادا می‌شوند. کلمات انگلیسی فقط یک استرس دارند. البته لازم به ذکر است که برخی از کلمات طولانی‌تر می‌توانند استرس ثانویه نیز داشته باشند، اما استرس ثانویه همیشه با فشار و تاکید کمتری تلفظ می‌شود. علاوه‌ بر این، باید بدانید که ما در زبان انگلیسی روی صداهای مصوت تأکید می‌کنیم، نه صداهای صامت.

یکی دیگر از خاصیت‌های زبان انگلیسی،‌ استرس متغیر است که محل استرس در کلمه را غیرقابل‌پیش‌بینی می‌کند. این امر با برخی از زبان‌های دیگر مانند لهستانی یا فنلاندی در تضاد است. این زبان‌ها استرس ثابتی دارند و کلمات هر چقدر هجا داشته باشند،‌ تاکید همیشه بر روی یک هجای خاص قرار می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که باید بدانید این است که محل قرارگیری استرس در کلمه می‌تواند بر نحوه تلفظ و در نتیجه بر معنای کلمه تأثیر بگذارد. در نتیجه، دانستن این‌که در هر کلمه باید روی کدام هجا تاکید شود امری ضروری برای دستیابی به مهارت تلفظ صحیح انگلیسی به شمار می‌آید. دلیل این امر هم همان‌طور که گفتیم این است که تأکید بر هجای اشتباه در یک کلمه می‌تواند معنای کلمه را به طور کامل تغییر دهد. برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید.

جمله «!Dessert is my favorite thing» در ذهن «نینا» یک جمله کاملا قابل‌فهم و واضح است. اما هنگامی که این جمله را به یکی از دوستان انگلیسی‌زبان بومی خود می‌گوید، دوستش گیج می‌شود و می‌پرسد: «آخه چرا؟ همه‌ش شن و ماسه‌ست و توش هیچ حیاتی وجود نداره. می‌تونه خطرناک هم باشه!»

همان‌طور که حدس می‌زنید، حالا نوبت «نینا» است که گیج شود. آیا می‌توانید مشکل را حدس بزنید؟

مشکل کژفهمی مثال بالا در استرس کلمه ریشه دارد. «نینا» کلمه «dessert» به معنی «دسر» که نوعی خوراکی شیرین و خوشمزه است را به خوبی یاد گرفته است، اما هنگام تلفظ آن تاکید را روی هجای اشتباه گذاشت و این کلمه شبیه کلمه «desert» به معنی «صحرا» تلفظ شد.

این مثال تنها یک نمونه از اهمیت قرارگیری درست استرس روی کلمات جهت بهبود تلفظ و افزایش مهارت صحبت کردن به زبان انگلیسی مانند یک انگلیسی‌زبان بومی است. از آنجا که شما در حال خواندن این مطلب هستید، ممکن است هنوز اطلاعات زیادی در مورد استرس در کلمات انگلیسی نداشته باشید، اما باید بدانید که قرارگیری درست استرس در کلمات انگلیسی کلید بهبود مهارت‌های ارتباطی شما هنگام مکالمه و برقراری ارتباط به زبان انگلیسی است.

 استرس کلمات در زبان انگلیسی

همان‌طور که تا اینجای مطلب توضیح دادیم، برای تلفظ صحیح هر کلمه باید بر مصوت یک هجای خاص تأکید کنیم. با این حال، ممکن است هنوز ندانید که این کار باید دقیقا چگونه انجام شود. برای تأکید روی هجای یک کلمه باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • مصوت را طولانی‌تر ادا کنید.
  • گام هجایی که استرس روی آن قرار دارد را بالاتر بیان کنید.
  • هجایی که استرس روی آن قرار دارد را بلندتر تلفظ کنید.
  • هجایی که استرس روی آن قرار دارد را با وضوح بیشتری تلفظ کنید.
  • هنگام ادای هجایی که استرس روی آن قرار دارد، حالت لب اغراق‌آمیزی داشته باشید.

در ادامه این مطلب اهمیت یادگیری استرس در کلمات انگلیسی و قواعد آن را با هم بررسی خواهیم کرد.

کاربرد استرس در کلمات انگلیسی

استرس در کلمات انگلیسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین دلیل، نسبتاً غیر قابل‌تغییر در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه، حتی زمانی که می‌خواهیم در گفتار خود بر کلمه‌ای تأکید کنیم، تمایل داریم به الگوی تأکید کلمه پایبند باشیم و آن کلمه را طولانی‌تر، بلندتر یا با صدای زیرتری ادا کنیم.

به دلیل این تغییر ناپذیری نسبی، اشتباه در استرس کلمه ممکن است بیش از هر اشتباه مرتبط با تلفظ دیگری منجر به ایجاد مشکلات زیادی در درک معنا شود. بنابراین حائز اهمیت است که زبان‌آموزان از نحوه تلفظ صحیح کلمه و همچنین استرس در کلمات انگلیسی آگاه شوند. خوشبختانه، همین تغییرناپذیری الگوی استرس در کلمات انگلیسی، یادگیری الگوهای استرس کلمات را نسبتاً آسان می‌کند و به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا بعد از یادگیری این الگوها، استرس در کلمات انگلیسی را با سهولت بیشتری از بَر شوند.

اهمیت استرس در کلمات انگلیسی

یادگیری قوانین استرس کلمات در زبان انگلیسی می‌تواند چالش برانگیز و در عین حال سرگرم‌کننده باشد. زبان انگلیسی، بر خلاف زبان‌های دیگر، به ویژه هنگام تلفظ و تاکید بر کلمات، قوانین پیچیده‌ای دارد.

از نظر برخی از افراد، یادگیری قواعد مختلف استرس در کلمات انگلیسی چندان ضروری نیست. اما باید بدانید که این طرز فکر غلط است. از لحاظ فنی، عدم توانایی در تاکید صحیح هنگام تلفظ یک کلمه خاص می‌تواند منجر به تغییر آهنگ و آوای کلمه و در نتیجه تغییر معنای کلمه شود. به طور مثال، وقتی دوستتان به‌جای تلفظ صحیح کلمه «banana» که به صورت « ba-NA-na» آن را به صورت «BAnana» یا «banaNA» ادا می‌کند، ممکن است برایتان به نظر خنده‌دار و بسیار ناخوشایند به نظر برسد.

به طور کلی، یادگیری قواعد استرس در کلمات انگلیسی به خصوص برای کسانی که هنوز اوایل یادگیری زبان انگلیسی هستند می‌تواند تا حدی اضطراب‌آور باشد، اما یادگیری این نکات اساسی و در عین حال کاملا سودمند مطمئناً می‌تواند موجبات پیشرفت سریع شما در یادگیری زبان انگلیسی را فراهم کند.

با در نظر گرفتن مثال «banana» که ارائه کردیم، می‌توان نتیجه گرفت که هجا و استرس با یکدیگر مرتبط هستند، به این معنا که استرس کلمه روی هجا تلفظ می‌شود. ممکن است این نکته از نظر شما پایه‌ای و ساده به نظر برسد، اما در کمال تعجب باید بدانید که افراد زیادی رابطه بین هجا و استرس کلمه را نمی‌دانند.

در ادامه، همیشه به یاد داشته باشید که یک هجا در زبان انگلیسی از فقط یک صدای مصوت و یک یا چند صدای صامت تشکیل شده است. به طور مثال کلمه «pen» از یک هجا،‌ کلمه «tea-cher» از دو هجا، کلمه « Af-ter-noon» از سه هجا و کلمه «Pre-sen-ta-tion» از چهار هجا تشکیل شده است.

همان‌طور که قبلا ذکر شد،‌ در علم زبان‌شناسی، به تاکید نسبی که ممکن است روی هجاهای خاصی در یک کلمه یا کلمات خاصی در یک عبارت یا جمله شود استرس کلمه می‌گوییم. استرس معمولاً با ویژگی‌هایی مانند افزایش بلندی صدا و طول واکه، بیان واضح حروف مصوت و تغییر در گام صدا مشخص می‌شود.

تلفظ کلمات با استرس صحیح می‌تواند تفاوت زیادی در مهارت تلفظ انگلیسی شما ایجاد کند. با این کار، تلفظ شما واضح‌تر و طبیعی‌تر به نظر خواهد رسید. خبر خوب این است که با پیروی از چند قانون ساده می‌توانید کلمات انگلیسی را با استرس درست تلفظ کنید.

یادگیری قواعد استرس در کلمات انگلیسی می‌تواند به شما کمک کند که بیشتر شبیه انگلیسی‌زبانان بومی مکالمه کنید. یادگیری صحیح استرس کلمات انگلیسی می‌تواند برای شما در موارد زیر سودمند باشد:

  • تأکید بر کلماتی که نیاز به تأکید دارند
  • درک راحتی و سریع مکالمات
  • ریتم و آوا دادن به انگلیسی

بنابراین، هنگام مکالمه، کلماتی که استرس می‌گیرند را واضح‌تر بیان می‌کنیم. آن‌ها کلمات مهمی هستند و باید شنیده شوند تا جمله به درستی درک شود.

علاوه بر این، اگر استرس کلمه را اشتباه ادا کنید، ممکن است کلمه‌ای کاملاً متفاوت از کلمه‌ای که در ذهن داشتید را به زبان بیاورید و این امر می‌تواند برای کسی که با او مکالمه می‌کنید بسیار گیج‌کننده باشد.

در نتیجه، هنگامی که با یک انگلیسی‌زبان بومی گفت‌وگو می‌کنید، تشخیص دادن جاهایی را که استرس را روی آن قرار می‌دهند می‌تواند به شما در درک مفهوم جمله کمک کند. در ادامه مطلب قواعد قرارگیری استرس در کلمات انگلیسی را با هم بررسی خواهیم کرد.

 استرس کلمات انگلیسی

تفاوت استرس در لهجه بریتیش و امریکن

بیشترین تفاوت لهجه بریتیش و امریکن در تفاوت‌ واژگانی و تفاوت در تلفظ و املا ریشه دارد. با این حال، تفاوت‌هایی در نحوه استفاده از دستور زبان نیز وجود دارد که می‌تواند حائز اهمیت باشد. تقریباً تمام ساختارهای دستور زبان انگلیسی توسط انگلیسی‌زبانان هر دو لهجه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اغلب در میزان رواج داشتن هر ساختار در محل‌های مختلف تفاوت‌هایی وجود دارد. در واقع می‌توان گفت که تفاوت‌های نوشتاری دو لهجه کمتر از تفاوت‌های کلامی است که هنگام گفتار مشخص می‌شود.

یشترین تفاوت لهجه بریتیش و امریکن در تفاوت‌ واژگانی و تفاوت در تلفظ و املا ریشه دارد. با این حال، تفاوت‌هایی در نحوه استفاده از دستور زبان نیز وجود دارد که می‌تواند حائز اهمیت باشد. تقریباً تمام ساختارهای دستور زبان انگلیسی توسط انگلیسی‌زبانان هر دو لهجه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اغلب در میزان رواج داشتن هر ساختار در محل‌های مختلف تفاوت‌هایی وجود دارد. در واقع می‌توان گفت که تفاوت‌های نوشتاری دو لهجه کمتر از تفاوت‌های کلامی است که هنگام گفتار مشخص می‌شود.

عوامل زیادی وجود دارد که انگلیسی بریتیش و امریکن را از هم متمایز می‌کند. بارزترین آن‌ها لهجه است. تفاوت لهجه بریتیش و امریکن به ویژه در صداهایی مانند /r/ و صداهای مصوت خاص مثل /ɒ/ یا /ɑ/ و همچنین در کلماتی مانند «pop» و «stop» به چشم می‌آید. لهجه بریتیش و امریکن از لحاظ لحن نیز با هم متفاوت هستند.

در واقع، بین لهجه بریتیش و امریکن و حتی بین لهجه‌های مختلف بریتیش تفاوت‌های زیادی وجود دارد. به طور مثال کلمه «water» را در نظر بگیرید. در تلفظ امریکن این کلمه، حرف /t/ بیشتر شبیه /d/ ادا می‌شود. این در حالی است که در تلفظ بریتیش آن حرف /r/ تقریبا بی‌صدا است و تلفظ نمی‌شود.

علاوه بر تلفظ، املای انگلیسی امریکن با املای انگلیسی بریتیش نیز متفاوت است و معمولا برای اشاره به موارد خاص از کلمات یکسانی استفاده نمی‌کنند. این تفاوت‌ها عبارت‌اند از:

  • حرف or- (امریکن) یا our- (بریتیش)
  • حرف ize- (امریکن) یا ise- (بریتیش)
  • yze- (امریکن) یا yse- (بریتیش)
  • ice- (امریکن) یا ise- (بریتیش)
  • se- (امریکن) یا ce- (بریتیش)
  • l- (امریکن) یا ll- (بریتیش)
  • er- (امریکن) یا re- (بریتیش)
  • og- (امریکن) یا ogue- (بریتیش)

از دیگر تفاوت لهجه بریتیش و امریکن لحنی است که گوینده در جمله به کار می‌برد، یا نحوه‌ای که تُن صدای خود را بالا و پایین می‌کند. به طور کلی، انگلیسی‌زبانان امریکن لحنی نسبتاً یکنواخت دارد. برخلاف آن‌ها، گویندگان بریتیش اغلب لحن خود را بسیار تغییر می‌دهند و تُن صدای خود را بالا و پایین می‌برند.

برای آشنایی بیشتر با تفاوت لهجه بریتیش و امریکن توصیه می‌شود که مطلب پیشنهادی زیر را مطالعه کنید.

کلمات استرس دار در انگلیسی

در کلمات چند هجایی، استرس روی یکی از هجاها قرار می‌گیرد. هجاهای دیگر اغلب با صدایی آهسته‌تر و سریع‌تر ادا می‌شوند. این کار منجر به ایجاد صداهای بدون تاکید و غیرواضح می‌شود. به منظور بهبود مهارت خود در تلفظ، توصیه می‌شود که روی تلفظ واضح هجاهایی که استرس روی آن‌ها قرار می‌گیرد تمرکز کنید. علاوه‌ بر این، سعی کنید هجاهایی را که استرس ندارند با وضوح کمتری بیان کنید. در ادامه مطلب نحوه تلفظ استرس در انواع کلمات را بررسی خواهیم کرد.

کلمات یک هجایی

تاکید در تمام کلمات یک هجایی روی همان یک هجا قرار دارد. گام صدا باید از بالا به پایین باشد. به مثال‌های زیر توجه کنید.

EAT

/iːt/

DRINK

/drɪŋk/

SIGN

/saɪn/

WELL

/wel/

ADD

/ˌæd/

AID

/eɪd/

AIR

/er/

AGE

/eɪdʒ/

ACT

/ækt/

AIM

/eɪm/

ALE

/eɪl/

ACE

/eɪs/

ALL

/ɒːl/

ART

/ɑːrt/

AND

/ænd/

ANT

/ænt/

ASH

/æʃ/

 استرس در کلمه های انگلیسی

کلمات دو هجایی

در کلمات دو هجایی، همان‌طور که از اسمشان پیداست، استرس می‌تواند روی هجای اول یا دوم قرار بگیرد. در ادامه هر یک را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

استرس روی هجای اول

هنگامی که یک اسم یا صفت دو هجایی باشد، معمولا استرس روی هجای اول قرار می‌گیرد. به مثال‌های زیر توجه کنید.

GIant

/ˈdʒaɪənt/

PICture

/ˈpɪktʃər/

HEAting

/ˈhiːtɪŋ/

SIlent

/ˈsaɪlənt/

BORing

/ˈbɔːrɪŋ/

LIttle

 /ˈlɪtl/

PURple

/ˈpɜːrpəl/

STUpid

/ˈstuːpɪd/

CLEver

/ˈklevər/

FRIEndly

/ˈfrendli/

PREsent

/ˈprezənt/

SIXty

/ˈsɪksti/

البته توجه داشته باشید که این قانون استثنائاتی نیز دارد. ممکن است کلمه‌ای از زبانی دیگر قرض گرفته شده باشد یا به دلایل نامعلوم از این قانون مستثنی شود. فقط باید سعی کنید این کلمات استثنا را از حفظ شوید. چند نمونه از این موارد را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

hoTEL

/hoʊˈtel/

exTREME

/ɪkˈstriːm/

conCISE

/kənˈsaɪs/

 کلمات تکیه دار در انگلیسی

استرس روی هجای دوم

هنگامی که فعل یا حرف اضافه‌ای دو هجا داشته باشد، معمولا استرس روی هجای دوم قرار می‌گیرد. به مثال‌های زیر توجه کنید.

toDAY

/təˈdeɪ/

aHEAD

/əˈhed/

aLLOW

/əˈlaʊ/

beGIN

/bɪˈɡɪn/

surVIVE

/sərˈvaɪv/

aTTEND

/əˈtend/

coLLECT

/kəˈlekt/

preVENT

/prɪˈvent/

 aROUND

/əˈraʊnd/

beFORE

/ˈfɔːr/

beLOW

/ˈloʊ/

inSIDE

/ɪnˈsaɪd/

toWARDS

/twɔːrdz/

preSENT

/ˈprezənt/

exPORT

/ˈekspɔːrt/

aSIDE

/əˈsaɪd/

beTWEEN

/bɪˈtwiːn/

کلمات سه هجایی

در ادامه انواع کلمات سه هجایی که استرس روی هجای اول، دوم یا سوم قرار می‌گیرد را با هم بررسی می‌کنیم.

استرس روی هجای اول

معمولا در کلمات سه هجایی که به پسوند «er-» یا «ly-» ختم می‌شوند، استرس روی هجای اول قرار می‌گیرد. البته در این مورد نیز استثنائاتی وجود دارد که فقط باید حفظ کنید. به مثال‌های زیر توجه کنید.

ENergy

/ˈenərdʒi/

Operate

/ˈɑːpəreɪt/

ORganize

/ˈɔːrɡənaɪz/

ORderly

/ˈɔːrdərli/

QUIetly

/ˈkwaɪətli/

MAnager

/ˈmænɪdʒər/

LOgical

/ˈlɑːdʒɪkəl/

استرس روی هجای دوم

هنگامی که کلمات سه هجایی به پسوند «ic»، «-sion-» یا «tion-» ختم می‌شود،‌ استرس معمولا روی هجای قبل از پسوند قرار می‌گیرد. به مثال‌های زیر توجه کنید.

meMORial

/məˈmɔːriəl/

aSSUMPtion

/əˈsʌmpʃən/

caNAdian

/kəˈneɪdiən/

creAtion

 /kriˈeɪʃən/

comMIssion

/kəˈmɪʃən/

exPENsive

/ɪkˈspensɪv/

استرس روی هجای سوم

معمولا در کلمات سه هجایی که در آن دو حرف مصوت پشت سر هم قرار می‌گیرند، آن حروف مصوت بلند و با تاکید بیان می‌شوند.

employEE

/emplɔɪˈiː/

japanESE

/ˌdʒæpəˈniːz/

voluntEER

/ˌvɑːlənˈtɪr/

 استرس کلمات در زبان انگلیسی

کلمات چهار هجایی

در این بخش انواع استرس در کلمات چهار هجایی را به همراه مثال بررسی خواهیم کرد.

استرس روی هجای اول

FEBruary

/ˈfebjueri/

CHARitable

/ˈtʃærətəbəl/

COMfortable

/ˈkʌmfərtəbəl/

PErishable

/ˈperɪʃəbəl/

HAbitable

 /ˈhæbətəbəl/

استرس روی هجای دوم

هنگامی که کلمات چهار هجایی به پسوند «cy»، «ty»، «phy»، «gy» یا «al» ختم می‌شوند، استرس اغلب روی دومین هجای کلمه قرار می‌گیرد.

psyCHOlogy

/saɪˈkɑːlədʒi/

eVAporate

 /ɪˈvæpəreɪt/

cerTIficate

/sərˈtɪfɪkət/

deMOcracy

/dɪˈmɑːkrəsi/

phoTOgraphy

/fəˈˈtɑːɡrəfi/

comMOdity

/kəˈmɑːdəti/

AmerIcan

/əˈmerɪkən/

استرس روی هجای سوم

اغلب هنگامی که کلمات چهار هجایی به پسوند «al»، «cian» یا «tion» ختم می‌شوند، استرس کلمه روی هجای سوم قرار می‌گیرد. البته که در این مورد نیز استثنائاتی وجود دارد که باید حفظ شوند. به طور مثال به کلمات زیر توجه کنید.

poliTIcian

/ˌpɑːləˈtɪʃən/

indiVIdual

/ˌɪndəˈvɪdʒuəl/

repuTAtion

/ˌrepjəˈteɪʃən/

photoGRAphic

/ˌfoʊtəˈɡræfɪk/

indeCISive

/ˌɪndɪˈsaɪsɪv/

converSAtion

/ˌkɑːnvərseɪʃən/

reaLIStic

 /rɪəˈlɪstɪk/

indePENdence

 /ˌɪndəˈpendəns/

کلمات با حروف مصوت دو حرفی

تعداد حروف نیست که یک هجا را تشکیل می‌دهد، بلکه تعداد صداهای مصوت است. گاهی اوقات در زبان انگلیسی، تعدادی از حروف مصوت با هم ترکیب می‌شوند و یک صدای واحد تولید می‌کنند. به طور مثال به کلمات زیر توجه کنید.

tree

/triː/

goal

/ɡoʊl/

because

/bɪˈkəz/

یادگیری الگوهای املایی این صداها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در ادامه برخی از رایج‌ترین صداهایی که دو حرف مصوت تکراری دارند آورده شده است.

صداهایی با دو حرف مصوت
حروف مصوت دو حرفیصدامثال 
ayترکیب صدای EIplay, say, may
auصدای A بلندfault, launch, haunt
aughصدای A بلندcaught, taught, daughter
aughصدای A کوتاهlaugh
eeصدای EE بلندtree, see, three
eaصدای EE بلندeach, peach, teach
eaصدای E کوتاهdead, head, health
eaصدای EE بلندbreak, steak, great
euصدای U بلندdeuce, sleuth
eiترکیب صدای EIbeil, eight, weigh
eyترکیب صدای EIthey, grey
eighترکیب صدای EIeight, freight
eighصدای EE بلندseize
eighترکیب صدای AIheight
ieصدای EE بلندthief, pice
ieصدای I بلندdie, tie
ooصدای U بلندmoo, boo
ooصدای U کوتاهbook, foot
oaصدای O بلندboat, moat
oeصدای O بلندhoe, Joe
oiترکیب صدای OYsoil, toil
ouصدای O بلندsoul, your
ouصدای U کوتاهtough, rough
ueصدای U بلندcue, muse
uiصدای U بلندfruit, juice

اسم‌های مرکب

اسم مرکب به اسم‌هایی گفته می‌شود که از ترکیب دو اسم تشکیل شده‌اند. در اغلب اسم‌های مرکب، استرس روی اسم اول قرار می‌گیرد. به مثال‌های زیر توجه کنید.

FOOTball

 /ˈfʊtbɒːl/

KEYboard

/ˈkiːbɔːrd/

LUNCHtime

/ˈlʌntʃtaɪm/

BOYfriend

/ˈbɔɪfrend/

MILKman

/ˈmɪlkmən/

FIREfighter

/ˈfaɪrˌfaɪtər/

HATrack

/hættræk/

HEARTache

/ˈhɑːrteɪk $-/

SEAfood

/ˈsiːfuːd/

ICEland

/ˈaɪslənd/

TOOTHpaste

 /ˈtuːθpeɪst/

BAsketball

/ˈbæskətbɒːl/

صفت‌های مرکب

صفت مرکب صفتی است که حداقل از دو کلمه تشکیل شده باشد. اغلب در وسط صفت‌های مرکب خط تیره قرار داده می‌شود. معمولا در صفت‌های مرکب، بیشترین تاکید روی هجای دوم است. برای درک بهتر به مثال‌های زیر توجه کنید.

ten-MEter

rock-SOlid

fifteen-MInute

old-FAshioned

فعل‌های مرکب

فعل مرکب زمانی به وجود می‌آید که فاعل جمله‌ای دو یا چند فعل داشته باشد. معمولا در این جملات، استرس روی بخش دوم یا آخر جمله قرار می‌گیرد.

Matilda loves bread but deTESTS butter.

ماتیلدا عاشق نان است اما از کره نفرت دارد.

Sarah baked cookies and ATE them up.

سارا کلوچه پخت و آن‌ها را خورد.

Dogs enjoy eating bones and love to DRINK water.

سگ‌ها از خوردن استخوان لذت می‌برند و عاشق نوشیدن آب هستند.

ترکیب اسم‌ و اسم‌های مرکب

ترکیب اسم به‌علاوه اسم مرکب، اسم مرکب دو حرفی را تشکیل می‌دهد. در این گونه کلمات، استرس روی کلمه اول قرار می‌گیرد. برای درک بهتر به مثال‌های زیر توجه کنید.

AIRplane mechanic

PROject manager

BOARD member

اسامی خاص در انگلیسی

اسامی خاص

اسم خاص به کلمه‌ای گفته می‌شود که برای اشخاص، مکان یا سازمان‌ها به کار می‌رود. معمولا در کلماتی که اسم خاص هستند، استرس روی کلمه دوم قرار می‌گیرد. به مثال‌های زیر توجه کنید.

North DAKOTA

Mr. SMITH

Apple INCORPORATED

ضمایر انعکاسی

«ضمایر انعکاسی» (Reflexive Pronouns)،‌ ضمایری هستند که با اضافه کردن «self» در حالت مفرد یا «selves» در حالت جمع به جمله، بر فاعل یا جمله‌واره دلالت می‌کنند. به عبارت دیگر، ضمیر انعکاسی زمانی که فاعل و مفعول یکی هستند به عنوان مفعول جمله به کار می‌رود. معمولا در این ضمایر، استرس روی هجای دوم قرار می‌گیرد. به مثال‌های زیر توجه کنید.

mySELF

/maɪˈself/

themSELVES

 /ðəmˈselvz/

ourSELVES

/ aʊrˈselvz/

اعداد

اگر عددی مضرب ده باشد، استرس روی هجای اول قرار می‌گیرد. برای مثال به کلمات زیر توجه کنید.

TEN

/ten/

FIFty

/ˈfɪfti/

ONE-hundred

/wʌn-ˈhʌndrɪd/

کلمات بدون استرس

هجاهای بدون استرس شکل خود را حفظ می‌کنند، اما بی‌صدا هستند. گاهی اوقات، حروف صدادار بدون استرس در انگلیسی تبدیل به صدای «شوآ» (Schwa) می‌شوند. به طور مثال به کلمات زیر توجه کنید.

Little

/ˈlɪtl/

Repeat

/rɪˈpiːt/

Tomato

/ˈmeɪtoʊ/

حروف صدادار در برخی از مواقع دیگر تلفظ می‌شوند، اما استرس ندارند. به مثال‌های زیر توجه کنید.

Industrial

 /ɪnˈdʌstriəl/

Noisily

/ˈnɔɪzi/

اما به طور کلی، هجاهای استرس‌دار صدای مصوت واضح و بلندی دارند، اما صداهای بدون استرس نرم و غیرواضح هستند و به شکل «شوآ» در می‌آیند.

سوالات رایج درباره استرس در کلمات انگلیسی

در ادامه این مطلب، برای درک بهتر استرس در کلمات انگلیسی به تعدادی از پرسش‌های رایج در این خصوص پاسخ داده‌ایم.

استرس در کلمات انگلیسی چیست؟

در زبان انگلیسی، تمام هجاهای کلمه به شکل یکسان تلفظ نمی‌شوند. به عبارت دیگر،‌ در هر کلمه روی یک هجا بیشتر از بقیه هجاها تاکید می‌شود. به آن بخش از هجا که بلندتر و با تاکید بیشتری تلفظ می‌شود «استرس» یا «تکیه» (Stress) می‌گویند. به بیان بهتر، ما در هر کلمه روی یک هجا تأکید می‌کنیم و هجاهای دیگر با تأکید کمتری ادا می‌شوند. کلمات انگلیسی فقط یک استرس دارند. البته لازم به ذکر است که برخی از کلمات طولانی‌تر می‌توانند استرس ثانویه نیز داشته باشند، اما استرس ثانویه همیشه با فشار و تاکید کمتری تلفظ می‌شود. علاوه‌ بر این، باید بدانید که ما در زبان انگلیسی روی صداهای مصوت تأکید می‌کنیم، نه صداهای صامت.

یکی دیگر از خاصیت‌های زبان انگلیسی،‌ استرس متغیر است که محل استرس در کلمه را غیرقابل‌پیش‌بینی می‌کند. این امر با برخی از زبان‌های دیگر مانند لهستانی یا فنلاندی در تضاد است. این زبان‌ها استرس ثابتی دارند و کلمات هر چقدر هجا داشته باشند،‌ تاکید همیشه بر روی یک هجای خاص قرار می‌گیرد.

هجا در انگلیسی چیست؟

هجا، بخش یا سیلاب (Syllable) یک واحد گفتار است که با یک بار باز شدن دهان و خروج هوا از ریه ادا می‌شود. هر کلمه ممکن است یک هجا یا بیشتر داشته باشد. هجاها شبیه حروف نیستند. به طور مثال، کلمه «scratch» هفت حرف و یک هجا دارد، در حالی که کلمه «umami» پنج حرف و سه هجا دارد. کلمه هر چه که باشد، باید به حروف صدادار هر هجا توجه کنید زیرا استرس روی یکی از آن‌ها قرار دارد.

مزیت رعایت استرس در کلمات انگلیسی چیست؟

تلفظ کلمات با استرس صحیح می‌تواند تفاوت زیادی در مهارت تلفظ انگلیسی شما ایجاد کند. با این کار، تلفظ شما واضح‌تر و طبیعی‌تر به نظر خواهد رسید. در نتیجه، کلماتی که استرس می‌گیرند را هنگام مکالمه واضح‌تر بیان می‌کنیم. آن‌ها کلمات مهمی هستند و باید شنیده شوند تا جمله به درستی درک شود. اگر استرس کلمه را اشتباه ادا کنید، ممکن است کلمه‌ای کاملاً متفاوت از کلمه‌ای که در ذهن داشتید را به زبان بیاورید و این امر می‌تواند برای کسی که با او مکالمه می‌کنید بسیار گیج‌کننده باشد. در نتیجه، هنگامی که با یک انگلیسی‌زبان بومی گفت‌وگو می‌کنید، تشخیص دادن جاهایی را که استرس را روی آن قرار می‌دهند می‌تواند به شما در درک مفهوم جمله کمک کند.

هجا در انگلیسی

سخن پایانی

ممکن است حالا از خود بپرسید آیا لازم است همه این‌ مطالب را در مورد استرس در کلمات انگلیسی یاد بگیرم؟ جواب صادقانه این است که اگر می‌خواهید مهارت‌های ارتباطی خود در زبان انگلیسی را به سطح جدیدی برسانید، یادگیری استرس در کلمات انگلیسی الزامی است. قطعا تسلط بر زبان انگلیسی می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد، اما اگر شروع به یادگیری کنید و آنچه آموخته‌اید را تمرین و مرور کنید، تفاوت را در سطح مهارت‌های زبانی خود مشاهده خواهید کرد.

صرف نظر از اینکه چقدر دانش گرامری دارید یا چقدر خوب می‌توانید به زبان انگلیسی جمله‌سازی کنید، اگر ندانید که چگونه بین کلمات تمایز قايل شوید و استرس بگذارید، به قطع یقین جملات شما برای هم‌صحبت‌هایتان نامفهوم و عجیب خواهد شد، زیرا ممکن است از سخنان شما اشتباه برداشت کنند.

یک نکته مهم این است که اگر نمی‌دانید که چگونه باید استرس در کلمات انگلیسی را به درستی تشخیص دهید و روی هجای درست تأکید کنید، جملاتتان برای بقیه نامفهوم خواهد شد. این اتفاق بدی است و شما را از هدفتان که دستیابی به مهارت در زبان انگلیسی است دور می‌کند. علاوه‌ بر این، هدف از زبان‌آموزی، برقراری ارتباط موثر با مردم زبان‌های دیگر است و عدم یادگیری صحیح استرس در کلمات انگلیسی شما را از رسیدن به این مهم بازمی‌دارد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش گرامر زبان انگلیسی – به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ThoughtCoFluentUReally Learn English
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *