تبلیغات دیجیتال چیست؟ – انواع و کاربردها به زبان ساده

۱۶۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
تبلیغات دیجیتال چیست؟ – انواع و کاربردها به زبان ساده

متخصصان دیجیتال مارکتینگ و صاحبان کسب و کارهای موفق به خوبی می‌دانند تبلیغات دیجیتال چیست و چه نقش پررنگی در فروش بیشتر محصولات و خدمات ایفا می‌کند. منظور از «تبلیغات دیجیتال»، تبلیغاتی است که در بستر اینترنت انجام می‌شود. برای مثال، تبلیغاتی که در صفحه نتایج گوگل بین نتایج طبیعی می‌بینید یا بنرهای تبلیغاتی رنگارنگ وب‌سایت‌ها، همگی از مثال‌های تبلیغ در فضای اینترنت هستند. با تبدیل شدن اینترنت به منبعی برای خرید کردن، تبلیغات سنتی تلویزیون و چاپ آگهی در روزنامه، جای خود را به روش‌های نوین تبلیغات داده‌اند. در این بلاگ‌پست از مجله فرادرس توضیح می‌دهیم تبلیغات آنلاین چیست و مهم‌ترین انواع آن کدامند. در گام بعدی، در مورد روش‌های محاسبه هزینه تبلیغات دیجیتال و نحوه کار آن بحث می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

تبلیغات دیجیتال چیست؟

«تبلیغات دیجیتال» یا «تبلیغات آنلاین» (Digital Advertising | Online Advertising) یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ و شکل جدید تبلیغات است که از طریق کانال‌های بازاریابی دیجیتال و بسترهای اینترنتی مانند موتورهای جستجو، وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های موبایل انجام می‌‌گیرد.

با تبدیل شدن موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی به پلتفرم غالب کاربران برای خرید کردن، کسب و کارهای بزرگ و کوچک از پتانسیل گسترده این کانال‌ها برای دسترسی به مخاطبان در فضای آنلاین، پیدا کردن مشتریان جدید، حفظ و نگهداری مشتریان قبلی و در نهایت افزایش فروش محصول یا خدمت خود استفاده می‌کنند.

برای یادگیری نکات بیشتر در مورد روش‌های تبلیغات موثر در اینترنت، مشاهده فیلم آموزش مقدماتی آشنایی با کمپین و تبلیغات آنلاین در فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. لینک این فیلم آموزشی در ادامه آورده شده است:

تفاوت تبلیغات آنلاین و سنتی

در روش‌های تبلیغات سنتی، کسب و کارها تلاش می‌کردند مشتریان را با روش‌های قدیمی و غیرآنلاین به خرید کردن ترغیب کنند. ازجمله این روش‌ها می‌توان به اجاره بیلبوردهای محیطی، پخش پیام‌های بازرگانی در تلویزیون و رادیو و چاپ آگهی در رسانه‌های چاپی مانند روزنامه و مجله اشاره کرد. این روش‌ها علاوه بر پرهزینه بودن، امکان اندازه‌گیری دقیقی نداشتند.

برای مثال، یک کسب و کار هیچ‌وقت نمی‌توانست به‌طور دقیق تعیین کند چند نفر تبلیغ محصول او را در تلویزیون دیده‌اند و چه تعداد از آن‌ها پس از دیدن آگهی خرید کرده‌اند. با پیدایش دیجیتال مارکتینگ و روش‌های تبلیغات در فضای آنلاین کسب و کارها می‌توانند:

  • به مخاطبان هدف بیشتری دسترسی پیدا کنند.
  • با صرف هزینه‌های کمتر، در کانال‌های اینترنتی تبلیغات کنند.
  • محتوا، قالب و محل درج تبلیغ را با توجه به ویژگی‌های مشتری تنظیم کنند.
  • به‌صورت لحظه‌ای عملکرد تبلیغ را رصد کنند.
  • کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس میزان اثربخشی در زمان اجرا و پس از آن بهینه کنند.

در تصویر زیر، چند بنر تبلیغات آنلاین دیده می‌شود که آن‌ها را با کادر قرمزرنگ مشخص کرده‌ایم:

بنرهای دیجیتال در سابت soft98
بنرهای دیجیتال در سایت soft98 (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

حالا که می‌دانید تبلیغات دیجیتال چیست و چه تفاوتی با روش‌های تبلیغات سنتی دارد، در ادامه انواع روش‌های تبلیغات آنلاین را توضیح می‌دهیم.

جدول روش‌های تبلیغات دیجیتال

تبلیغات دیجیتال بر اساس کانال بازاریابی و فرمت محتوا انواع مختلفی دارند که می‌توانید با توجه به ویژگی‌های مخاطب هدف و نوع محصول یا خدمت و بودجه بازاریابی از بین آن‌ها انتخاب کنید. در جدول زیر، به مهم‌ترین انواع تبلیغات دیجیتال اشاره کرده‌ایم. البته برای آشنایی بیشتر با انواع تبلیغات پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش مقدماتی آشنایی با کمپین و تبلیغات آنلاین در فرادرس را ببینید.

تبلیغات موتورهای جستجوتبلیغات متنی صفحه نتایج موتور جستجو با برچسب دارای حامی مالی
تبلیغات نمایشی و بنریتبلیغات تصویری و متنی گوشه و کنار وب‌سایت و اپلیکیشن
تبلیغات همسانتبلیغات هماهنگ با محتوای محل نمایش
تبلیغات ریتارگتینگتبلیغات متناسب با جستجوهای قبلی کاربر برای هدف‌گذاری مجدد روی او
تبلیغات در شبکه‌های اجتماعیتبلیغ مشابه پست و استوری در بستر شبکه‌های اجتماعی
تبلیغات اینفلوئنسریتبلیغ محصولات و خدمات توسط افراد پرمخاطب شبکه‌های اجتماعی
تبلیغات ویدیویینمایش تبلیغ در پلتفرم‌های انتشار ویدیوی مانند یوتیوب
محتوای حمایت‌شدهپست‌‌های دارای حامی مالی وب‌سایت‌های معتبر
افیلیت مارکتینگتبلیغ محصول یا خدمت از طریق همکاران فروش
تبلیغات درون اپلیکیشنتبلیغات تصویری و متنی نمایش‌داده شده به کاربران در زمان کار با برنامه

سازوکار تبلیغات دیجیتال چندان پیچیده نیست. ابتدا ویژگی‌های مخاطب هدف محصولات و خدمات کسب و کار را می‌شناسید. در ادامه، کانال تبلیغاتی و قالب تبلیغ را بر اساس ویژگی‌های مخاطب هدف و اهداف کسب و کار مشخص می‌کنید. در گام بعدی، با تعیین ناشر تبلیغ و بودجه‌بندی درست، تبلیغات را اجرا می‌کنید و عملکرد آن‌ها را زیر نظر می‌گیرید.

شخصی پشت به دوربین رو به روی پنجره بزرگ شیشیه ای ایستاده است

انواع تبلیغات دیجیتال

تبلیغات دیجیتال را می‌توان در فرمت‌ها و کانال‌‌‌های متنوعی ایجاد کرد و در معرض دید مخاطبان قرار داد. در ادامه انواع تبلیغات دیجیتال را با نگاهی دقیق‌تر بررسی می‌کنیم. برای آشنایی با روش‌های اثربخش تبلیغ در اینترنت، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش تبلیغات موثر در اینترنت در فرادرس را مشاهده کنید.

تبلیغات جستجو

«تبلیغات جستجو» (Search Advertising) به تبلیغات مبتنی بر متنی گفته می‌شود که در صفحه نتایج جستجو (SERP) به کاربران نمایش داده می‌شوند. این تبلیغات به کاربران امکان می‌دهد زمانی که کلمه یا عبارت کلیدی مربوط به تبلیغ‌دهنده را جستجو می‌کنند، تبلیغ مرتبط به آن را در بخش‌های بالایی، پایینی یا کناری صفحه نتایج در کنار نتایج طبیعی با برچسب «دارای حامی مالی» (Sponsored) یا «تبلیغ» (Ad) ببینند.

به تصویر زیر توجه کنید که در آن نتایج پولی در بالای نتایج طبیعی صفحه نتایج به کاربر نمایش داده شده‌اند:

نمونه نتایج پولی در صفحه نتایج
نمونه نتایج پولی در صفحه نتایج (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

تبلیغات جستجو اغلب بر اساس مدل پرداخت «پرداخت به‌‌‌ازای کلیک» (Pay per Click) عمل می‌کنند. یعنی تبلیغ‌دهنده (وب‌سایت‌ها) فقط در صورت هر بار کلیک کاربر روی لینک تبلیغ، به پلتفرم ناشر تبلیغ (گوگل و بینگ) پول می‌دهند. به همین دلیل اغلب آن‌ها را با نام «تبلیغات کلیکی یا پرداخت به‌ازای کلیک» (PPC Ads) هم می‌شناسند.

متداول‌ترین پلتفرم‌های تبلیغ در موتورهای جستجو، «گوگل ادز» (Google Ads) و «بینگ ادز» (Bing Ads) هستند. استفاده از گوگل ادز به‌دلیل نیاز به پرداخت دلاری به‌‌طور مستقیم در ایران امکان‌پذیر نیست و باید از شرکت‌های واسطه برای انجام آن کمک بگیرید.

برای آشنایی کامل با اصول کار با پلتفرم گوگل ادز، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش مقدماتی کار با Google Ads در فرادرس را ببینید.

نکته مهم: تبلیغات در موتورهای جستجو را ممکن است در منابع مختلف با نام‌هایی مانند «جستجوی پولی» (Paid Search)، «بازاریابی در موتورهای جستجو» (Search Engine Marketing)، «تبلیغات در موتورهای جستجو» (Search Engine Advertising) یا «تبلیغات متنی» (Search Ads) هم ببینید.

تبلیغات نمایشی

«تبلیغات نمایشی» (Display Ads) به تبلیغاتی گفته می‌شود که در گوشه و کنار وب‌سایت یا اپلیکیشن‌های مختلف نمایش داده می‌شوند. برخلاف تبلیغات موتورهای جستجو که اغلب مبتنی بر متن هستند، تبلیغات نمایشی مبتنی بر تصویرند و اندازه‌ها و اشکال متفاوتی دارند. برای آشنایی با نکات مهم در ساخت بنرهای تبلیغاتی، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش مقدماتی تبلیغات اینترنتی در فرادرس را ببینید که لینک آن در ادامه آورده شده است:

در فهرست زیر به اصلی‌ترین انواع تبلیغات نمایشی اشاره کرده‌ایم:

  • «تبلیغات بنری» (Banner Ads)
  • «تبلیغات بینابینی» (Interstitial Ads)
  • «تبلیغات پاپ‌آپ» (Pop-Up Ads)
  • «تبلیغات نمایشی ریتارگتینگ» (Retargeting Ads)
  • «تبلیغات نمایشی همسان» (Native Display Ads)

جالب است بدانید ایده اولیه تبلیغات نمایشی در واقع همان تبلیغاتی است که در گذشته در گوشه یا بالای صفحات روزنامه و مجله دیده می‌شد با این تفاوت که در دنیای دیجیتال می‌توانید آن‌ها را بر اساس ویژگی‌های مخاطبان هدف سفارشی کنید. در ادامه ویژگی‌های هریک از انواع تبلیغات نمایشی را بررسی می‌کنیم و مثال‌هایی از هرکدام می‌آوریم.

تبلیغات بنری

بنرهای تبلیغاتی در واقع تصاویر گرافیکی هستند که در بالا، پایین یا کناره‌های صفحات وب به بازدیدکنندگان نمایش داده می‌شوند. این بنرها ترکیبی از تصاویر ثابت یا متحرک و متن هستند. تصویر زیر نمونه تبلیغ بنری فرادرس را نشان می‌دهد که در بالای صفحه اصلی مجله فرادرس قرار گرفته است:

بنر فرادرس در بالای صفحه اصلی مجله فرادرس
بنر فرادرس در بالای صفحه اصلی مجله فرادرس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

صرف‌نظر از جذابیت بصری و کپی رایتینگ تبلیغات بنری، این محل قرارگیری آن‌ها در صفحه وب است که میزان موفقیت آن را تعیین می‌کند. به‌همین دلیل است که تبلیغات بنری بهترین گزینه برای هدایت ترافیک هدفمند به وب‌سایت هستند چون کاربر با کلیک روی دکمه «فراخوانی به اقدام» (CTA) آن‌ها به صفحات فرود مشخصی هدایت می‌‌شود. تبلیغات بنری در ساخت هویت برند هم کاربرد زیادی دارند چون جلوی چشم کاربران قرار می‌گیرند و حتی اگر روی آن‌ها کلیک نشود، در جلب نظر آن‌ها بسیار موثرند.

تبلیغات بینابینی

تبلیغات بینابینی به تبلیغات تمام صفحه‌ای گفته می‌شود که در زمان نمایش تمام بخش‌های رابط کاربری و فضای یک وب‌سایت یا اپلیکیشن را می‌پوشانند. تبلیغات بینابینی به‌طور معمول در زمان انتظار کاربر بین دو صفحه وب‌سایت یا دو مرحله کار با اپلیکیشن به او نمایش داده می‌‌شوند.

تصویر زیر نمونه یک تبلیغ نمایشی از نوع بینابینی را نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌بینید این تبلیغ کل صفحه گوشی هوشمند را پوشانده است:

نمونه بنر بینابینی
نمونه بنر بینابینی در موبایل (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌‌تر، روی آن کلیک کنید.)

این تبلیغات ممکن است در قالب تصویر یا ویدیو باشند و چون کاربران تقریبا هیچ‌وقت نمی‌توانند به آن‌ها بی‌توجه باشند، بهترین گزینه برای جلب‌توجه سریع آن‌ها هستند. تبلیغ‌دهندگان از این نوع تبلیغات بیشتر برای پیام‌های تبلیغاتی فروش، اطلاع‌رسانی تخفیف ویژه یا اعلان‌های نیازمند به اقدام سریع استفاده می‌کنند.

تبلیغات ریتارگتینگ

«تبلیغات دارای هدف‌گذاری مجدد یا ریتارگتینگ» نوع دیگری از تبلیغات نمایشی هستند که در گوشه و کنار وب‌سایت‌های مختلف به آن دسته از بازدیدکنندگانی نمایش داده می‌شوند که قبلا از وب‌سایت کسب و کار بازدید کرده‌اند ولی یا خرید خود را تکمیل نکرده‌اند یا اقدام موردنظر کسب و کار را انجام نداده‌اند. این تبلیغات می‌توانند در قالب بنر، تبلیغات ویدیویی یا حتی تبلیغات غنی چندرسانه‌ای و تعاملی ساخته و به مخاطب نمایش داده شوند.

تصویر زیر نمونه یک بنر تبلیغاتی از نوع ریتارگتینگ را نشان می‌دهد:

نمونه بنر ریتارگتینگ محصول پوستی
نمونه بنر ریتارگتینگ محصول پوستی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

برای درک بهتر این موضوع که سازوکار تبلیغات ریتارگتینگ در تبلیغات دیجیتال چیست به مثال زیر توجه کنید:

  • فردی از فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی بازدید می‌‌کند.
  • او در این بازدید به چند محصول خاص توجه نشان می‌دهد.
  • فرد بدون خرید کردن از فروشگاه اینترنتی خارج می‌شود.
  • فروشگاه اینترنتی روی مرورگر او کوکی نصب می‌کند.
  • کوکی مسیر جستجو و وب‌سایت‌های فرد را رصد می‌کند.
  • پس از مدتی فرد تبلیغ محصولات فروشگاه اینترنتی را در وب‌سایت‌های دیگر می‌بیند.

تبلیغات ریتارگتینگ کاربرد زیادی هم در جذب مشتریان علاقه‌مند و هم در ترغیب مشتریان قبلی کسب و کار به خرید دوباره دارند. بزرگ‌ترین مزیت آن‌ها نسبت به تبلیغات نمایشی استاندارد در این است که به مخاطب عام نمایش داده نمی‌شوند بلکه می‌توان محتوای آن‌ها را دقیقا بر اساس جستجوها یا خرید‌‌های قبلی کاربر تنظیم کرد و در وب‌سایت‌های دیگری که از آن‌ها بازدید می‌کند، قرار داد.

تا این بخش از مطلب می‌دانید مهم‌ترین انواع تبلیغات دیجیتال چیست و هریک چه کاربردی دارند. در ادامه در مورد چند نوع دیگر می‌خوانید.

تبلیغات پاپ آپ

تبلیغات Pop-Up نوع دیگری از تبلیغات نمایشی هستند که به‌صورت پنجره‌های جداگانه کوچک روی محتوای صفحه به کاربر نمایش داده می‌شوند. پاپ‌‌آپ‌های تبلیغاتی را می‌توانید در قالب تصاویر ثابت، متن یا محتوای تعاملی ببینید. تصویر زیر نمونه یک تبلیغ پاپ آپ را در وب‌سایت Search Engine Journal نشان می‌دهد که فراخوانی به اقدام آن ثبت‌نام در وبینار زنده است:

نمونه نمایش پاپ آپ در سایت Search engine journal
نمونه نمایش پاپ آپ در سایت Search engine journal (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

ویژگی جالب تبلیغات Pop-Up این است که می‌توانید برای زمان نمایش آن‌ها محرک‌هایی را تعریف کنید. برای مثال، می‌توانید تعیین کنید زمانی به کاربر نمایش داده شوند که کاربر نیمی از صفحه را اسکرول یا مدت زمان مشخصی را در وب‌سایت سپری کرده است.

تبلیغات پا‌پ‌آپ دو تفاوت اصلی با تبلیغات بینابینی دارند:

  • کوچک‌ترند و کل صفحه را نمی‌پوشانند.
  • به‌جای نمایش در زمان انتقال کاربر در وب‌سایت یا اپلیکیشن، در زمان‌های مشخص و از پیش‌تعیین‌شده‌ای به او نمایش داده می‌شوند.

این ویژگی‌ها باعث می‌شود تبلیغات پاپ‌آپ هم گزینه بسیار مناسبی برای جلب توجه سریع کاربر باشند. جالب است بدانید که نرخ تبدیل آن‌ها نیز بالا و حدود ۱۱ درصد است. البته باید از این نوع تبلیغات با احتیاط استفاده کنید چون با قطع کردن مسیر کاربر در وب‌سایت یا اپلیکیشن ممکن است به تجربه کاربری کلی او آسیب بزنند. در ادامه یاد می‌گیرید تبلیغات همسان و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی در تبلیغات دیجیتال چیست.

تبلیغات همسان در تبلیغات دیجیتال چیست؟

تبلیغات همسان همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، شکل و شمایلی شبیه به محتوای اطراف خود می‌گیرند و به سادگی با شکل ظاهری محتوای پیرامون خود هماهنگ می‌شوند. این ویژگی تبلیغات همسان باعث می‌شود بدون ایجاد مزاحمت برای کاربر، نظر و توجه او را جلب کنند.

تبلیغات همسان می‌توانند در قالب‌های متنی، تصویری، ویدیویی یا تعاملی ایجاد شوند و اغلب با برچسب‌های کوچک «دارای حامی مالی» (Sponsored) یا «تبلیغاتی» (Promoted) در کنار محتوای اصلی وب‌سایت قرار می‌گیرند.

تصویر زیر کاربرد تبلیغات دیجیتال همسان را در پست‌های رپورتاژ آگهی مجله فرادرس نشان می‌دهد. همان‌طور که پیداست این پست‌ها با وجود تبلیغاتی بودن، ظاهری دقیقا شبیه به بلاگ‌پست‌‌های عادی مجله دارند:

نمونه رپورتاژ در مطالب مجله در بین پست‌های عادی
نمونه رپورتاژ در مطالب مجله در بین پست‌های عادی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

نتایج پولی صفحه نتایج، پست‌ها و استوری‌های تبلیغاتی شبکه‌های اجتماعی و رپورتاژ آگهی منتشرشده در وب‌سایت‌های خبری و وبلاگ‌ها، نمونه‌های بسیار خوبی از تبلیغات همسان هستند.

ممکن است در منابع آموزشی مختلف، تبلیغات همسان را در دسته‌بندی جداگانه‌ای در مقایسه با تبلیغات نمایشی ببینید ولی واقعیت این است که تبلیغات همسان در واقع نوعی بسیار پیشرفته تبلیغات نمایشی هستند به‌خصوص اگر در آن‌ها از عناصر بصری استفاده شده باشد.

تبلیغات همسان به‌دلیل مزاحم نبودن، بیشتر مورد توجه کاربران قرار می‌گیرند و ارتباط عمیق‌تری با آن‌ها شکل می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود نرخ تعامل و تبدیل این نوع از تبلیغات دیجیتال در مقایسه با دیگر انواع تبلیغات نمایشی بیشتر باشد.

تا این بخش از مطلب به‌خوبی می‌دانید انواع نمایشی تبلیغات دیجیتال چیست و هریک در چه قالب‌هایی می‌توانند اجرا شوند. در ادامه در مورد تبلیغات دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی توضیح می‌دهیم.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

در «تبلیغات شبکه‌های اجتماعی» (Social Media Ads) از بستر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و ... برای تبلیغ برند یا محصولات و خدمات آن استفاده می‌شود. ساخت و اجرای کمپین، تعیین ویژگی‌های مخاطب هدف تبلیغ، تنظیم بودجه و ... از طریق ابزار مدیریت تبلیغ موجود در خود این شبکه‌ها انجام می‌شود. این نوع تبلیغات بهترین گزینه برای افزایش آگاهی از برند، فروش بیشتر و هدف‌گذاری مجدد روی مشتریان هستند.

برای آشنایی با روش‌های بازاریابی در فضای مجازی، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی فرادرس را مشاهده کنید.

«پست‌های حمایت‌شده» (Sponsored Posts)، «تبلیغات اسلایدی» (Carousel Ads)، تبلیغات ویدیویی و تبلیغات در استوری از فرمت‌های متنوع تبلیغ در این پلتفرم‌ها است. بنابراین تبلیغات شبکه‌های اجتماعی برخلاف تبلیغات جستجوی متنی، مبتنی بر تصویر و ویدیو هستند. کسب و کار نیز با مدل‌های پرداخت متنوعی در صورت کلیک کاربر روی تبلیغ یا تعامل با آن، به پلتفرم هزینه پرداخت می‌کند.

تصویر زیر بخشی از یک پست تبلیغاتی در صفحه اینستاگرام یک پلتفرم طراحی داخلی را نشان می‌دهد که از در آن مشتریان خواسته شده دکوراسیون محیط پیرامون خود را خودشان طراحی کنند:

بخشی از پست پولی در پلتفرم اینستاگرام
بخشی از پست پولی در پلتفرم اینستاگرام (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

یکی از مزایای مهم تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، امکان هدف‌گذاری دقیق تبلیغ روی مخاطبان بر اساس موارد زیر است:

  • موقعیت مکانی
  • سن، جنسیت و ...
  • علاقه‌مند‌ی‌ها و سرگرمی‌ها
  • رفتارهای تعاملی مانند خرید قبلی یا بازدید از وب‌سایت
  • شغل، سطح تحصیلات و ...

البته این شیوه تبلیغات در ایران به‌دلیل تحریم‌ها قابل‌انجام نیست و نمی‌توانید کشور ایران را بین موقعیت‌های مکانی پلتفرم پیدا کنید. به همین دلیل است که تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی در ایران بیشتر به تبلیغات اینفلوئنسری محدود شده است. در بخش بعدی در مورد این شیوه تبلیغاتی توضیح می‌دهیم. همچنین در مطلب سوشیال مدیا مارکتینگ، در مورد روش‌های بازاریابی در این شبکه‌ها توضیح داده‌ایم.

تبلیغات اینفلوئنسری در تبلیغات دیجیتال چیست؟

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره شد، تبلیغات از طریق بستر شبکه‌های اجتماعی تنها روش تبلیغاتی در این شبکه‌ها نیست و به کمک «اینفلوئنسر مارکتینگ» (Influencer Marketing) هم می‌توان کسب و کار یا محصولات و خدمات آن را در این شبکه‌ها تبلیغ کرد.

در این روش، کسب و کار اغلب با پرداخت پول به افراد تأثیرگذار و پرمخاطب این شبکه‌ها، از نفوذ و اثرگذاری حرف آن‌ها روی مخاطبان خود استفاده می‌کند. به این ترتیب مخاطبان این شبکه‌ها (مشتریان بالقوه کسب و کار) با کسب و کار آشنایی و به خرید کردن از او ترغیب می‌شوند. تبلیغات از طریق افراد تأثیرگذار چند نکته مهم دارد که باید حتما به آن‌ها توجه کنید:

  • هماهنگ بودن حوزه فعالیت اینفلوئنسر با نوع کسب و کار
  • بررسی تبلیغات قبلی اینفلوئنسر از نظر سبک و تعداد تبلیغات
  • بررسی دقیق محتوای پست‌ها و استوری‌های تبلیغاتی اینفلوئنسر
  • بررسی نحوه ارتباط و تعامل اینفلوئنسر با دنبال‌کنندگان و مخاطبان

در ایران اغلب کسب و کارها از تبلیغات اینفلوئنسری برای معرفی برند یا محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند. بسیاری از این اینفلوئنسرها راه ارتباطی با خود را در بیوی صفحه قرار داده‌اند. البته پلتفرم‌هایی مخصوص این کار هم وجود دارند که می‌توانید از طریق آن‌ها کمپین‌های اینفلوئنسری ایجاد کنید.

در ادامه یاد می‌گیرید تبلیغات ویدیویی، تبلیغات درون اپلیکیشن و محتوای حمایت‌شده در تبلیغات دیجیتال چیست و هریک چه نمونه‌هایی دارند.

تبلیغات ویدیویی

«تبلیغات ویدیویی» (Video Advertising) یکی دیگر از متداول‌ترین تبلیغات دیجیتال است که نمونه‌های آن را معمولا در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تصویر مانند تیک‌تاک و اینستاگرام می‌بینید. در یوتیوب این تبلیغات معمولا قبل از شروع ویدیو، در زمان پخش یا در پایان آن به بازدیدکننده نمایش داده می‌شوند.

تصویر زیر نمونه تبلیغ ویدیویی برند Uber در زمان پخش ویدیو در یوتیوب نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌بینید در گوشه سمت راست تصویر نوشته شده که ویدیوی کاربر تا سه ثانیه دیگر شروع به پخش می‌کند:

ویدیوی پروموشن برند Uber در پلتفرم یوتیوب
ویدیوی پروموشن برند Uber در پلتفرم یوتیوب (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

تبلیغات ویدیویی اغلب اثرگذاری بالایی دارند چون به‌خوبی توجه مخاطبان را جلب و پیام تبلیغاتی را به‌شکلی پویا و جذاب به مخاطبان منتقل می‌کنند.

نکته جالب در مورد این دسته از تبلیغات ویدیویی است که منظور از ویدیو در اینجا بیشتر کانال انتشار تبلیغ است تا فرمت تبلیغ چون در دیگر انواع تبلیغات دیجیتال مانند تبلیغات نمایشی یا تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی هم امکان استفاده از ویدیو وجود دارد. این دسته از تبلیغات ممکن است تبلیغات متنی و بنری کوچکی را که در بالای ویدیو یا در صفحه نتایج جستجو به کاربران نمایش داده می‌شوند را هم در بر بگیرند.

تبلیغات درون اپلیکیشن

«تبلیغات درون اپلیکیشن» (In-App Advertising) همان‌طور که از نام آن پیداست، به تبلیغاتی گفته می‌شود که در زمان کار با یک اپلیکیشن به کاربران آن نمایش داده می‌شوند. تبلیغات درون اپلیکیشن ممکن است از نوع بینابینی، بنری، همسان و ویدیو‌‌های پاداشی باشند. تصویر زیر نمونه‌ای از تبلیغات درون اپلیکیشن را نشان می‌دهد که از طریق گوگل‌پلی انجام شده‌اند:

نمونه بازاریابی درون اپلیکیشن
نمونه بازاریابی درون اپلیکیشن (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

در این شیوه، اپلیکیشن ناشر تبلیغ و توسعه‌دهنده آن، در ازای نمایش تبلیغ به کاربران از کسب و کارها بر اساس توافق، هزینه دریافت می‌کند. بنابراین می‌توان گفت تبلیغات درون اپلیکیشن یکی از روش‌های کسب درآمد از اپلیکیشن یا «پولی کردن» (Monetize) آن است. البته برقراری ارتباط بین تبلیغ‌دهنده و اپلیکیشن اغلب از طریق پلتفرم‌هایی مانند AdMob انجام می‌شود.

محتوای حمایت شده

«محتوای حمایت‌شده» (Sponsored Content) شکل دیگری از تبلیغات دیجیتال است که در آن محتوای تبلیغاتی کسب و کار در وب‌سایت‌های میزبان یا ناشر تبلیغ در کنار سایر پست‌های وبلاگ یا وب‌سایت منتشر و به مخاطبان نمایش داده می‌شوند. این محتوای تبلیغاتی می‌تواند به‌صورت بلاگ‌پست، ویدیو، مطالعه موردی، گزارش یا حتی بروشور کسب و کار باشد و اغلب با برچسب یا توضیح «حمایت‌شده» (Sponsored) از محتوای عادی وب‌سایت جدا می‌شود.

برای آشنایی با یکی از اصلی‌ترین روش‌های تبلیغات دیجیتال یعنی رپورتاژ آگهی پیشنهاد می‌‌کنیم فیلم آموزش رپورتاژ آگهی در فرادرس را ببینید. هدف از انتشار محتوای تبلیغاتی حمایت‌شده، انتقال پیام بازاریابی مرتبط به مخاطبان وب‌سایت‌های معتبر در کنار محتوای عادی این وب‌سایت‌ها است که چون مزاحمتی برای مخاطب ندارد، نظر او را به شیوه موثرتری جلب می‌کند.

هزینه این شیوه از تبلیغات به نوع محتوای تبلیغاتی و وب‌سایت ناشر تبلیغ بستگی دارد. در اغلب موارد این هزینه از طریق توافق مستقیم بین کسب و کار و وب‌سایت ناشر تبلیغ تعیین می‌شود چون هیچ پلتفرم تبلیغاتی واسطه‌ای در این فرایند دخیل نیست.

افیلیت مارکتینگ

«افیلیت مارکتینگ» (Affiliate Marketing) یا «بازاریابی همکاری در فروش» در حقیقت نام نوعی روش بازاریابی دیجیتال است که در آن ناشر تبلیغ در ازای هر بار تبلیغ محصول یا خدمت کسب و کار که به فروش منجر شود، کمیسیون مشخصی را از او دریافت می‌کند. این فرایند از طریق وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌های افیلیت یا ناشر تبلیغ انجام می‌شود. تبلیغات افیلیت می‌توانند متنی، تصویری با ویدیویی باشند.

برای آشنایی با عناصر این روش تبلیغات دیجیتال و نحوه انجام آن پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش فروش رابطه ای در فرادرس را مشاهده کنید. لینک این فیلم در زیر آورده شده است:

تصویر زیر نمونه یک لینک افیلیت در فروشگاه اینترنتی لوازم و وسایل کالای خواب را نشان می‌دهد که در آن نوشته شده با خرید کردن مشتریان از طریق این لینک، این وب‌سایت کمیسیون دریافت می‌کند.

نمونه لینک افیلیت وب فروشگاه اینترنتی کالای خواب
نمونه لینک افیلیت وب فروشگاه اینترنتی کالای خواب (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

در این روش تبلیغات دیجیتال، وب‌سایت افیلیت (همکار فروش) با قرار دادن یک لینک قابل‌ردیابی (اغلب UTM) در پلتفرم ناشر تبلیغ، مخاطبان را به خرید محصول یا خدمت ترغیب می‌‌کند و در صورت خرید قطعی آن‌ها، مبلغ مشخصی را از کسب و کار دریافت می‌کند.

اگر می‌پرسید مهم‌ترین ویژگی تبلیغات افیلیت در تبلیغات دیجیتال چیست باید گفت پرداخت هزینه در آن کاملا از قوانین «بازاریابی عملکردی» (Performance Marketing) پیروی می‌کند و اگر صاحب کسب و کار باشید، فقط در صورت سودآوری تبلیغ و فروش محصول یا خدمت به ناشر تبلیغ هزینه پرداخت می‌کنید.

آشنایی با کمپین تبلیغات دیجیتال با فرادرس

در بخش‌های قبلی این مطلب توضیح دادیم مزایای تبلیغات دیجیتال چیست و مهم‌ترین انواع آن کدام‌‌اند. تبلیغات دیجیتال به‌عنوان یکی از استراتژی‌های اصلی بازاریابی آنلاین شناخته می‌شوند و استفاده موثر و اصولی از آن‌ها، در افزایش فروش محصولات و خدمات کسب و کار نقش کلیدی دارد. بنابراین اگر به‌عنوان صاحب کسب و کار یا فردی فعال در حزوه دیجیتال مارکتینگ لازم است که با انواع تبلیغات دیجیتال آشنا شوید. این شناخت به شما کمک می‌کند مناسب‌ترین روش تبلیغ را با توجه به مخاطب هدف و نیاز کسب و کار شناسایی کنید.

برای آشنایی با کمپین‌های تبلیغات دیجیتال، ابتدا لازم است مفاهیم اولیه تبلیغات را به‌خوبی بشناسید و در ادامه با دو روش اصلی تبلیغات دیجیتال یعنی تبلیغات جستجو و تبلیغات نمایشی آشنا شوید. پس از آن به سراغ یادگیری تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بروید و با انواع تبلیغات دارای حامی مالی و رپورتاژ آشنایی پیدا کنید. در ادامه این مسیر هم لازم است نحوه کار با ابزارهای تحلیل داده و رصد کمپین‌‌های تبلیغاتی را بیاموزید تا بتوانید بیشترین بهره را از تبلیغات دیجیتال ببرید.

مجموعه فیلم های آموزش کمپین در فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش تبلیغات در فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

اگر به یادگیری اصولی این مبحث علاقه‌‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم از مجموعه فیلم‌های آموزش تبلیغات مقدماتی تا پیشرفته فرادرس استفاده کنید. در فهرست زیر به نام چند دوره آموزشی ویدیویی مهم اشاره کرده‌ایم:

تا این بخش به خوبی یاد گرفته‌اید انواع تبلیغات دیجیتال چیست و هریک چه کاربردها و نمونه‌هایی دارند. در ادامه در مورد نحوه محاسبه هزینه این تبلیغات می‌خوانید.

روش محاسبه هزینه تبلیغات دیجیتال چیست؟

در بخش‌های قبلی توضیح دادیم تبلیغات دیجیتال چیست و مهم‌ترین انواع آن کدام‌اند. قبل از شروع هر کمپین تبلیغات دیجیتال لازم است با انواع روش‌‌ها و مدل‌های پرداخت پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌های ناشر تبلیغ به‌طور کامل آشنا شوید که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با تبلیغات اثربخش در اینترنت، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش تبلیغات موثر در اینترنت از فرادرس را مشاهده کنید. لینک این فیلم آموزشی در زیر آورده شده است:

  • «هزینه به‌ازای کلیک» (CPC)
  • «هزینه به‌ازای هر هزار بار نمایش» (CPM)
  • «هزینه به‌ازای هر بازدید» (CPV)
  • «هزینه به‌ازای جذب» (CPA)
  • «هزینه به‌ازای فروش» (CPS)

در ادامه در مورد هریک توضیح می‌دهیم تا بهتر یاد بگیرید نحوه محاسبه هریک از مدل‌های پرداخت در تبلیغات دیجیتال چیست و چه فرمولی دارند.

هزینه به ازای کلیک

«هزینه به‌ازای کلیک» متداول‌ترین مدل پرداخت تبلیغات دیجیتال است که در آن تبلیغ‌دهنده بابت هر بار کلیک کاربر روی تبلیغ، به ناشر آن هزینه پرداخت می‌کند. CPC یک تبلیغ از تقسیم کردن هزینه کمپین بر تعداد کلیک‌های انجام‌شده روی آن محاسبه می‌شود. بدیهی است که هرچه تبلیغ کلیک‌های بیشتری دریافت کند، CPC کاهش پیدا می‌کند.

شیوه محاسبه cpc

برای مثال فرض کنید برای کمپین تبلیغاتی گوگل ادز، ۵۰۰ دلار کنار گذاشته‌اید و این تبلیغ ۵۰ کلیک دریافت کرده است. در این صورت باید ۱۰ دلار به گوگل ادز بپردازید.

هزینه به ازای هر هزار بار نمایش

«هزینه به‌ازای هر هزار بار نمایش» روش متداول دیگری در پرداخت هزینه تبلیغات دیجیتال است که در آن تبلیغ‌دهنده بابت هر ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغ به کاربران، به پلتفرم ناشر تبلیغ هزینه پرداخت می‌کند. CPM از تقسیم کردن هزینه کل تبلیغات بر دفعات نمایش تبلیغ و ضرب حاصل این کسر به دست می‌آید. بنابراین هرچه تبلیغ شما دفعات بیشتری نمایش داده شود یا به بیان بهتر ایمپرشن بیشتری بگیرد، باید هزینه کم‌تری به ناشر تبلیغ پرداخت کنید.

شیوه محاسبه cpm

CPM در کمپین‌های تبلیغاتی به ناشر تبلیغ (وب‌سایت یا موبایل)، محل قرار گرفتن و موضوع آن بستگی زیادی دارد. برای مثال اگر CPM یک تبلیغ، ۲۰ دلار باشد، یعنی در هر ۱۰۰۰ نمایش آن به کاربران، ۲۰ دلار به ناشر تبلیغ بپردازید.

هزینه به ازای هر بازدید

مدل پرداخت «هزینه به‌ازای بازدید» در تبلیغات دیجیتال ویدیویی کاربرد دارد و در آن تبلیغ‌دهنده بابت هر بار بازدید ویدیو به ناشر تبلیغ هزینه پرداخت می‌کند. CPV از تقسیم کردن هزینه کل تبلیغات بر دفعات بازدید ویدیو به دست می‌آید. بنابراین نیازی به گفتن نیست که هرچه ویدیوی تبلیغاتی شما بیشتر دیده شود، هزینه کمتری هم به ناشر تبلیغ می‌پردازید.

شیوه محاسبه cpv

در مورد این CPV لازم است به این نکته اشاره کنیم که در تبلیغات ویدیویی، «بازدید» (View) زمانی اتفاقی می‌افتد که مدت زمان مشخصی از ویدیو پخش شده باشد.

هزینه به ازای هر اقدام

مدل پرداخت «هزینه به‌ازای هر اقدام» بر اساس دفعات انجام اقدام موردنظر کسب و کار توسط کاربر محاسبه می‌شود. این اقدام می‌تواند عضویت در خبرنامه، تکمیل فرم ثبت‌نام شرکت در رویداد یا تکمیل خرید باشد. بنابراین CPA از تقسیم کردن هزینه کل تبلیغات بر تعداد اقدامات انجام شده محاسبه می‌شود.

شیوه محاسبه cpv

هزینه به‌ازای هر اقدام یکی از مدل‌های پرداخت رایج در تبلیغات درون اپلیکیشن است.

مفهوم هزینه به ازای هر لید در تبلیغات دیجیتال چیست؟

«هزینه به‌‌ازای هر لید» بر اساس تعداد مخاطبان راغب (لید‌های) جذب‌شده از طریق تبلیغ محاسبه می‌شود و زمانی کاربرد دارد که جذب مخاطب راغب برای کسب و کار اهمیت زیادی داشته باشد. CPL از تقسیم هزینه تبلیغات بر تعداد لید‌های جذب‌شده محاسبه می‌شود. بنابراین هرچه تعداد لید‌هایی جذب‌شده از تبلیغ بیشتر باشد، هزینه به ازای هر لید آن پایین‌تر است.

شیوه محاسبه cpl

هزینه به ازای فروش

مدل پرداخت «هزینه‌ به‌ازای فروش» یکی از زیرمجموعه‌های مدل پرداخت CPA است چون خرید محصول یا خدمت در حقیقت یکی از اقدامات موردنظر کسب و کار است. این مدل فقط روی محاسبه میزان هزینه صرف‌‌شده روی تبلیغات که به فروش منجر شده، متمرکز است. CPS از تقسیم کردن هزینه تبلیغات بر تعداد فروش‌های انجام شده محاسبه می‌شود.

شیوه محاسبه cps

تبلیغات دیجیتال چگونه کار می کند؟

از توضیحات بخش‌های قبل یاد گرفتید که انواع تبلیغات دیجیتال چیست و چگونه می‌توان آن‌ها را در قالب‌ها و کانال‌های مختلف اجرا کرد. بنابراین مراحل ساخت و اجرای این تبلیغات ثابت نیست و بسته به فرمت و کانال انتشار آن می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، در این فرایند چند مرحله ثابت وجود دارد که صرف‌نظر از نوع تبلیغ و پلتفرم انتشاردهنده آن، باید حتما به آن‌ها توجه کنید. در فهرست زیر به این مراحل اشاره کرده‌ایم:

  • شناختن ویژگی‌های مخاطب هدف
  • تعیین هدف تبلیغ
  • انتخاب کانال انتشار تبلیغ
  • ساخت و انتشار تبلیغ دیجیتال
  • رصد عملکرد کمپین تبلیغاتی

در این بخش به‌طور مفصل در مورد هریک از مراحل بالا توضیح می‌دهیم تا بهتر درک کنید نقش آن‌ها در تدوین استراتژی تبلیغات دیجیتال چیست.

شناخت ویژگی های مخاطب هدف

قبل از شروع هر کمپین تبلیغاتی، باید مخاطب هدف آن را به‌طور دقیق مشخص کنید. با انجام این کار، تبلیغی می‌سازید که هم قالب و هم محتوای آن با نیاز و سلیقه مخاطب هدف کسب و کار، هماهنگی کامل دارد. مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟ چند سال سن دارند؟ زن هستند یا مرد؟ چه علاقه‌مندی‌هایی دارند و چالش و نیاز اصلی آن‌‌ها در زندگی چیست؟

پاسخ این سوالات را می‌توان از طریق ابزارهای جمع‌آوری و تحلیل داده مانند گوگل آنالیتیکس، بخش Insights و Analytics پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و لینکدین و فهرست ایمیل مخاطبان هدف کسب و کار جمع‌آوری کرد. ساخت «پرسونای مشتری یا خریدار» (Buyer Persona) هم در شناخت هرچه بیشتر مخاطبان هدف تبلیغ به شما کمک می‌کند.

عناصر نمادین هدف گذاری

«پرسونا»، تصویری از مشتری ایده‌آل کسب و کار است که نمای کاملی از ویژگی‌ها، اهداف، علاقه‌مندی‌ها و چالش‌های مخاطبان هدف کسب و کار نشان می‌دهد. تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات موجود در پرسونا، اطلاعات ارزشمندی در مورد مخاطبان هدف کسب و کار در اختیار شما قرار می‌دهد. برای مثال، اگر اغلب مخاطبان هدف کسب و کار کمتر از ۳۰ سال سن دارند، واضح است که اینستاگرام پلتفرم مناسبی برای تبلیغات دیجیتال است.

تعیین اهداف کمپین تبلیغاتی

در گام بعدی، لازم است اهداف کمپین تبلیغاتی را به‌طور دقیق مشخص کنید. اهدافی که انتخاب می‌کنید باید مشخص و قابل‌اندازه‌گیری باشند. در فهرست زیر دو مثال برای هدف‌گذاری با روش SMART برای تبلیغات گوگل ادز (نمایشی و جستجو) آورده‌ایم:

  • افزایش «نرخ کلیک تبلیغ» (Ad Click-Through Rate) تا ۰٫۵ درصد در سی روز آینده
  • کاهش «هزینه به‌ازای جذب» (Cost per Acquisition | CPA) تا ۲ درصد تا پایان فصل آینده

به این نکته هم توجه داشته باشید که اهداف تعیین‌شده باید واقع‌بینانه و قابل‌دستیابی باشند. برای مثال اهداف فهرست بالا را ببینید. هدف اول از طریق انجام تست‌های A/B و هدف دوم با اختصاص دادن دوباره بودجه تبلیغاتی به کمپین‌های پرسودتر قابل‌دست‌یابی است. فیلم آموزش مقدماتی کمپین‌های تبلیغات آنلاین فرادرس شما را در این مسیر یاری می‌کند.

انتخاب کانال انتشار و قالب تبلیغ

در مرحله بعدی، باید کانال یا پلتفرم انتشار تبلیغ را تعیین کنید. در اینجا با توجه به ویژگی‌های انواع تبلیغات دیجیتال و اهداف کمپین، باید بهترین رسانه را برای انتشار تبلیغ انتخاب کنید. در این گام به نکات فهرست زیر توجه کنید:

  • توجه به پرسونای مشتری: مخاطب تبلیغ بیشتر زمان خود را در کدام یک از کانال‌های آنلاین سپری می‌کند؟ برای مثال اگر مخاطب زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی حضور دارد، پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و ایکس (توییتر سابق) بهترین محل برای تبلیغات هستند. برای مخاطبان هدف حرفه‌ای‌تر و پرمشغله‌تر، لینکدین گزینه بهتری است.
  • هماهنگی کانال انتشار تبلیغ با هدف کمپین: آیا کانال انتشار تبلیغ با هدف کمپین همخوانی کافی دارد؟ اگر هدف تبلیغ افزایش آگاهی و شناخت برند است، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات نمایشی کانال‌های بهتری هستند. تبلیغات جستجو نیز برای جذب «مخاطب راغب» (لید) و فروش بیشتر محصول یا خدمت مناسب‌تر هستند.
  • انتخاب کانال‌های هماهنگ با محتوای تبلیغ: آیا کانال انتخابی شما به‌طور طبیعی با محتوای تبلیغ هماهنگی داشته و تجربه کاربری مناسبی دارد؟ برای مثال برای تصویر محصول و کالا، اینستاگرام به‌دلیل مبتنی بودن بر محتوای تصویری گزینه بسیار مناسبی است در‌صورتی‌که برای خدمات و سرویس‌های B2B، پست‌های لینکدین و بلاگ‌پست‌های دارای حامی مالی گزینه بهتری هستند.

مطلب «انواع تولید محتوا در بازاریابی محتوایی» به‌طور مفصل در مورد روش‌های تولید محتوا بحث کرده‌ایم که مطالعه آن دید بهتری در مورد انواع محتوای تبلیغاتی در اختیار شما قرار می‌دهد.

حالا که می‌دانید اهمیت تعیین پرسونا و اهداف در کمپین تبلیغات دیجیتال چیست، در ادامه در مورد دو مرحله مهم دیگر توضیح می‌دهیم.

ساخت و انتشار تبلیغ

بعد از شناخت ویژگی‌های مخاطب، تعیین اهداف و کانال تبلیغاتی مناسب، نوبت به آن می‌رسد که تبلیغ متناسب با پلتفرم ناشر آن را ایجاد کرده و منتشر کنید. متن تبلیغ به‌عنوان اولین عنصر جذب‌کننده مخاطب تأثیر بسیار زیادی در میزان اثربخشی آن دارد. اگر به یادگیری نکات مهم در مبحث تبلیغ‌نویسی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش مقدماتی کپی رایتینگ در فرادرس را مشاهده کنید. لینک این فیلم آموزشی در زیر آورده شده است:

در ساخت تبلیغات دیجیتال این مرحله به نکات زیر توجه کنید:

  • شفافیت و جذابیت پیام تبلیغاتی: هر تبلیغی باید به‌سرعت پیام و ارزش محصول یا خدمت را به مخاطب هدف منتقل کند. استفاده از زبان ساده، روان و گویا در کنار فراخوانی به اقدام مناسب، مخاطب را به انجام اقدام موردنظر تبلیغ مانند خرید، ثبت‌نام در خبرنامه یا بازدید از وب‌سایت ترغیب می‌کند.
  • عناصر بصری باکیفیت و توجه به کلمه کلیدی: قبل از انتشار تبلیغات نمایشی از کیفیت بالای تصویر، ویدیو و دیگر عناصر بصری موجود در آن مطمئن شوید. در تبلیغات جستجو و مبتنی بر متن نیز استفاده از کلمه کلیدی متناسب با قصد کاربر از جستجو در هدلاین و توضیح تبلیغ بسیار مهم است.
  • بهینه‌سازی تبلیغ برای پلتفرم‌های مختلف: تبلیغات ویدیویی و نمایشی در پلتفرم‌های مختلف ناشر تبلیغ در اندازه‌ها و نسبت ابعاد به تصاویر نمایش داده می‌شوند. بنابراین از بهینه‌‌سازی تبلیغ برای پلتفرم‌های مختلف مطمئن شوید.

شاخص های مهم رصد عملکرد تبلیغات دیجیتال چیست؟

بعد از اجرای تبلیغات لازم است عملکرد و اثربخشی آن را به کمک شاخص‌های مختلف بسنجید. با این کار می‌توانید با گذشت زمان تبلیغات موثرتر و بهینه‌‌تری ایجاد کنید. در جدول زیر به مهم‌ترین شاخص‌هایی که در اغلب انواع تبلیغات دیجیتال باید زیر نظر بگیرید اشاره کرده‌ایم:

«نرخ کلیک» (CTR)تعداد کلیک‌های انجام‌شده روی تبلیغ نسبت به دفعات نمایش آن
«نرخ تبدیل» (Conversion Rate)تعداد دفعات انجام اقدام موردنظر کسب و کار نسبت به تعداد کل کلیک‌های انجام‌شده تبلیغ
«هزینه به‌ازای کلیک» (Cost Per Click | CPC)هزینه پرداخت‌شده به ناشر تبلیغ در ازای هر بار کلیک کاربر روی آن
«هزینه به‌ازای جذب» (Cost Per Acquisition | CPA)هزینه انجام هر بار انجام تبدیل توسط مخاطب هدف
«دفعات نمایش یا ایمپرشن» (Impressions) تبلیغتعداد کل دفعات نمایش تبلیغ به مخاطبان هدف

با رصد دقیق شاخص‌های بالا به کمک ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس می‌توانید اطلاعات زیادی در مورد میزان اثربخشی تبلیغ جمع‌آوری کنید. تحلیل این اطلاعات در کنار انجام تست‌های A/B به شما کمک می‌کند به‌طور مداوم تبلیغات آنلاین کسب و کار را برای گرفتن نتایج بهتر، بهینه‌سازی کنید.

شخصی پشت لپ تاپ در حال کار با نمودارهای تحلیل داده

یادگیری تبلیغ نویسی با فرادرس

تبلیغات دیجیتال اغلب ترکیبی از متن و تصویر هستند و برای افزایش اثربخشی آن‌ها باید بتوانید متن‌های ترغیب‌کننده، جذاب و جالبی بنویسید که مخاطبان هدف تبلیغ را به انجام اقدام موردنظر کسب و کار ترغیب کنند. فقط در این صورت است که می‌توانید انتظار کارایی حداکثر تبلیغات دیجیتال را داشته باشید. اگر به یادگیری تبلیغ‌نویسی یا کپی رایتینگ علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم از فیلم آموزشی زیر در فرادرس استفاده کنید:

برای دسترسی به آموزش‌های بیشتر هم پیشنهاد می‌کنیم از دو مجموعه آموزش زیر استفاده کنید:

اولین کمپین تبلیغات دیجیتال را شروع کنید

در بازار پررقابت امروز و با وجود مشتریانی که هر روز بیشتر روز قبل از اینترنت و بسترهای دیجیتال برای خرید کردن استفاده می‌کنند، بسیار مهم است که با به‌کارگیری استراتژی‌های مختلف بازاریابی آنلاین، حضور گسترده و بسیار فعالی در فضای وب داشته باشید. یکی از مهم‌ترین این استراتژی‌ها، تبلیغات دیجیتال است که در این مطلب از مجله فرادرس به‌طور کامل در مورد انواع مختلف آن بحث کردیم. آشنایی با هریک از این شیوه‌های تبلیغاتی و روش‌های انجام هرکدام به شما در انتخاب روش تبلیغاتی متناسب با نیاز و بودجه کسب و کار و هماهنگ با نیاز مخاطب هدف کمک زیادی می‌کند.

از بین انواع روش‌های تبلیغاتی که به آن‌ها اشاره کردیم، در ایران تبلیغات نمایشی، تبلیغات اینفلوئنسری، تبلیغات جستجو و تبلیغات از طریق محتوای حمایت‌شده متداول‌تر و محبوب‌تر هستند و به کارگیری اصولی آن‌ها می‌توانید علاوه بر جذب و حفظ مشتریان هدف، با هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه حضور فعالی در فضای آنلاین داشته باشید و با کسب و کارهای بزرگ‌تر، رقابت کنید.

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
PubliftSemrush BlogWordStreamSemrush BlogReliablesoftSingle Grainbyyd
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *