لینک UTM چیست؟ – از کاربرد تا نحوه ساخت یو تی ام

۲۷۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۸ دقیقه
لینک UTM چیست؟ – از کاربرد تا نحوه ساخت یو تی ام

بازاریابان دیجیتال حرفه‌ای از روش‌های مختلفی برای ارزیابی میزان اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند بفهمند عملکرد تبلیغ در کدام یک از کانال‌های بازاریابی بهتر بوده یا توانسته چقدر ترافیک به طرف وب‌سایت هدایت کند. یکی از این روش‌های کاربردی که با استفاده از آن می‌توان منابع ترافیک وب‌سایت را به‌طور دقیق شناسایی و ارزیابی کرد، «تگ UTM» است. تگ‌های UTM متن‌های کوتاهی هستند که با اضافه شدن به انتهای URL به آن قابلیت ردیابی می‌دهند. با افزودن این لینک‌ها در صفحه فرود تبلیغ می‌توانید اطلاعات دقیقی در مورد منبع و نوع ترافیک و حتی نوع محتوایی که کاربر با کلیک روی آن به صفحه مقصد هدایت شده به دست آورید. اصلی‌ترین کاربرد این لینک‌ها، سنجش عملکرد رپورتاژ آگهی در وب‌سایت‌های دیگر و شبکه‌های اجتماعی است. در این آموزش از مجله فرادرس یاد می‌گیرید مفهوم و کاربرد لینک UTM چیست و چطور باید آن را ساخت. هم‌چنین با پارامترهای مختلف UTM و نحوه به‌کارگیری و ارزیابی هرکدام آشنا می‌شوید.

فهرست مطالب این نوشته

لینک UTM چیست؟

«پارامترهای UTM» کد‌های متنی کوتاهی هستند که به انتهای پیوند یکتای صفحات فرود اضافه می‌شوند تا نوع و منبع ترافیک ورودی به این صفحات را ردیابی کنند. به زبان ساده، با افزودن پارامترهای UTM به انتهای پیوندهای یکتای معمولی، آن‌ها را به پیوندهای یکتایی با قابلیت ردیابی تبدیل می‌کنیم. بر همین اساس در تعریفی ساده، لینک UTM را می‌توان به عنوان پیوند یکتایی با قابلیت ردیابی تعریف کرد.

تصویر زیر، نمونه یک لینک UTM را نشان می‌دهد:

نمونه لینک utm
نمونه لینک utm (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

لینک UTM چه بخش هایی دارد؟

لینک بالا و همه لینک‌های UTM دیگر دو بخش اصلی دارند:

  • بخش اول لینک UTM، پیوند یکتا (URL) اصلی صفحه مقصد است. منظور از صفحه مقصد، صفحه فرودی است که کاربران با کلیک روی لینک به آن هدایت می‌شوند:
بخش مربوط به url صفحه مقصد در لینک utm
بخش مربوط به url صفحه مقصد در لینک utm (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • بخش دوم لینک UTM از علامت «?» آغاز می‌شود و تگ‌های UTM را نشان می‌دهد:
بخش مربوط به تگ های utm در لینک utm
بخش مربوط به تگ های utm در لینک utm (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

هر لینک UTM به سه سوال اصلی در مورد ترافیک ورودی وب‌سایت پاسخ می‌دهد:

  • این ترافیک از چه منبعی به وب‌سایت وارد شده؟
  • این ترافیک از چه طریقی به وب‌سایت وارد شده؟
  • این ترافیک چرا به وب‌سایت وارد شده؟

زمانی که کاربر روی تبلیغ یا رپورتاژ آگهی دارای لینک UTM کلیک می‌کند و وارد وب‌سایت می‌شود، سیگنال مربوط به این کلیک به ابزار‌های ردیابی تبلیغ مثل گوگل آنالیتیکس ارسال می‌شود. این سیگنال‌ها به‌دلیل وجود پارامترهای مختلف UTM (که در ادامه در مورد آن‌ها توضیح می‌دهیم) داده‌های ردیابی شده را به‌صورت مرتب و دسته‌بندی شده بر اساس منبع، نوع، محتوا، کلمه کلیدی و کمپین ایجادکننده ترافیک به گوگل آنالیتیکس می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود آنالیتیکس هم گزارش‌های دقیق‌تر و کامل‌تری در مورد منبع ترافیک وب‌سایت در اختیار شما قرار دهد. به کد‌های UTM، در اصطلاح بازاریابی و تبلیغات «تگ‌های ردیابی» (Tracking Tags) هم گفته می‌شود.

UTM مخفف چیست؟

حالا که می‌دانید لینک UTM چه بخش‌هایی دارد، ممکن است بپرسید UTM مخفف چیست و در معنای لغوی خود به چه معناست. «UTM» مخفف عبارت «Urchin Tracking Module» و به‌معنای «ماژول ردیابی اورچین» است. اورچین در گذشته نام شرکتی در زمینه برنامه‌نویسی بوده که سال ۲۰۰۵ توسط گوگل خریداری شد و خدمات ارائه‌شده توسط آن بعدا زمینه‌ساز ایجاد سرویس گوگل آنالیتیکس شد. این کدها به انتهای URL صفحات مختلف وب‌سایت اضافه می‌شوند و ترافیک ایجاد شده توسط بسترهای مختلف به سمت وب‌سایت را اندازه‌گیری کرده و به ابزارهای سنجش عملکرد کمپین اطلاعات بیشتری در مورد هر لینک می‌دهند. در ادامه بیشتر در مورد کاربرد این لینک‌ها می‌خوانید.

کاربرد لینک UTM چیست؟

کاربرد اصلی لینک UTM، تشخیص منبع ترافیک ورودی وب‌سایت است. بنابراین هر زمان که لینک یکی از صفحات وب‌سایت را به‌عنوان صفحه مقصد در محل دیگری از وب درج می‌کنید، بهتر است این لینک را با استفاده از تگ‌های UTM بهینه‌سازی کنید. البته با کمک این لینک‌ها علاوه بر تشخیص منبع ترافیک می‌توانید بفهمید این ترافیک مربوط به کدام کمپین تبلیغاتی بوده و کاربران با کلیک روی کدام محتوا و استفاده از چه کلمه یا عبارت کلیدی به صفحه فرود تبلیغ هدایت شده‌‌اند.

برای این‌که بهتر درک کنید کاربرد لینک UTM چیست لینک تصویر زیر را در نظر بگیرید:

نمونه بخش های مختلف لینک utm و کاربرد هرکدام
پارامترهای مختلف لینک UTM (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در تصویر بالا، پارامترهای مختلف UTM را با رنگ‌بندی مجزا مشخص کرده‌ایم. این بخش‌ها به‌ترتیب اطلاعات زیر را در مورد ترافیک ردیابی می‌کنند:

  • ترافیک ورودی به وب‌سایت از کدام منبع به آن هدایت شده است؟ (وب‌سایت‌های اجتماعی مثل یوتیوب، موتورهای جستجو، خبرنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و ...): در اینجا شبکه اجتماعی «Facebook»
  • این ترافیک به چه وسیله‌ای به وب‌سایت وارد شده است؟ (از طریق پست وبلاگ، پست تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی و ...): در اینجا «blog article»
  • این ترافیک متعلق به کدام کمپین تبلیغاتی بوده است؟ (نام کمپین تبلیغاتی): در اینجا «Journey launch»
  • کاربر با کلیک روی چه محتوایی به وب‌‌سایت هدایت شده است؟ (لینک داخل نوارهای کناری، لینک موجود در منو و لینک دکمه CTA): در اینجا «header link»
  • کاربر از طریق چه کلمه یا عبارت کلیدی به صفحه رسیده است؟ در اینجا: «quarter two»

ویژگی یا به عبارت بهتر مزیت مهم این کدها این است که بازاریابان دیجیتال متن آن را به‌راحتی با صفحه وب هدف و نوع کمپین‌های تبلیغاتی هماهنگ می‌کنند تا متغیر موردنظر خود را در کمپین به همراه محتوای اصلی تبلیغ ارزیابی کنند. این موضوع کمک می‌کند بفهمند تبلیغی که در بیو اینستاگرام منتشر کرده‌اند، توانسته ترافیک بیشتری را به طرف وب‌سایت هدایت کند یا لینکی که آن را در ایمیل برای اعضای خبرنامه فرستاده‌اند، موفق‌تر عمل کرده است.

نکته مهم: شناخت کانال تبلیغاتی و نوع تبلیغ موثرتر به بازاریابان کمک می‌کند برنامه‌ریزی دقیق‌تری روی بودجه تبلیغات و انتخاب کانال انتشار تبلیغ انجام دهند. مزیت مهم دیگر در مورد استفاده از لینک‌های دارای قابلیت ردیابی این است که وجود آن‌ها هیچ تغییری در فرایند بارگذاری طبیعی صفحات ایجاد نمی‌کند و خیلی راحت هم می‌توانید آن‌ها را از URL صفحات حذف کنید.

در ادامه، بیشتر در مورد انواع پارامترهای UTM می‌خوانید.

ساختار کلی لینک UTM

تا اینجا یاد گرفتید لینک UTM چیست و برای رصد چه مواردی در کمپین‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود. در بخش‌های قبلی گفتیم هر لینک UTM از دو بخش پیوند اصلی پیوند یکتای صفحه فرود و تگ‌های UTM تشکیل می‌شود. در این بخش بررسی دقیق‌‌تر و تخصصی‌تری روی بخش‌های مختلف این لینک خصوصا بخش دوم آن یعنی تگ‌های UTM خواهیم داشت.

تگ UTM چه بخش هایی دارد؟

تگ‌های UTM خود از دو بخش تشکیل می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • «پارامترهای UTM»: بخش پارامتر با کلمه utm آغاز می‌شود. تگ‌های utm، پنج پارامتر استاندارد زیر را ردیابی می‌کنند:
    • utm_source
    • utm_campaign
    • utm_medium
    • utm_content
    • utm_term
  • «متغیرهای ردیابی» (Tracking Variables): این متغیرها در حقیقت مقادیر متنی منحصربه‌فردی هستند که ابعاد پارامتر ردیابی شده را مشخص می‌کنند. متغیر UTM پس از ذکر نام پارامتر و علامت «=» قرار می‌گیرد. در متن متغیر فقط می‌توان از خط تیره، عدد، حروف الفبا و علامت «+» استفاده کرد. تصویر زیر پارامتر utm_source و متغیر ردیابی آن را که مجله فرادرس است، نشان می‌دهد:
نمونه تگ source یو تی ام و متغیر آن
نمونه تگ source یو تی ام و متغیر آن (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

بررسی مثال لینک UTM

در ادامه، بخش‌های مختلف یک لینک UTM را بررسی و معرفی می‌کنیم تا با ذهن آماده‌تری به معرفی ساختار کامل آن بپردازیم. اگر روی نام دوره آموزشی «تبلیغات موثر در اینترنت فرادرس» در همین مطلب کلیک کنید، به صفحه معرفی این دوره در وب‌سایت رسمی فرادرس هدایت می‌شوید و لینکی که در بالای صفحه می‌بینید شبیه پیوند زیر است:

https://faradars.org/courses/effective-advertising-on-internet-fvmrt009?utm_medium=referral&utm_sourse=blog.faradars&utm_campaign=related-courses-s1&utm_content=لینک_utm_چیست

لینک بالا برای ردیابی ترافیک حاصل از کمپین تبلیغاتی دوره‌های مرتبط فرادرس در مجله فرادرس ایجاد شده است. در فهرست زیر، هرکدام از بخش‌های این لینک را به‌طور جداگانه بررسی کرده‌ایم:

  • بخش https://faradars.org/courses/effective-advertising-on-internet-fvmrt009   با پیوند یکتای صفحه فرود دوره آموزشی کاملا یکسان است.
  • علامت «?» برای جدا کردن پیوند یکتای اصلی از پارامتر‌های UTM به کار رفته و به مرورگر نشان می‌دهد اطلاعات پس از این علامت فقط داده‌های متنی هستند.
  • بخش utm_medium=referral   نشان می‌دهد نوع ترافیک ورودی به وب‌سایت «ارجاعی | referral» است.
  • علامت «&» در انتهای هر پارامتر یعنی تعریف مربوط به آن تمام شده و در ادامه پارامتر جدیدی تعریف می‌کنیم.
  • بخش utm_source=faradars   نشان می‌دهد منبع ترافیک ورودی به وب‌سایت، «مجله فرادرس» بوده است.
  • بخش utm_campaign=related-courses-s1  اعلام می‌کند ترافیک ورودی به وب‌سایت متعلق به کمپین تبلیغاتی «related-couses-s1» است.
  • بخش utm_content=لینک_utm_چیست  نشان می‌دهد کاربر در بلاگ‌پست «لینک UTM چیست» از مجله فرادرس روی لینک تبلیغ کلیک کرده و به وب‌سایت فرادرس هدایت شده است.

در لینک UTM بالا، پارامتر utm_term   وجود ندارد. حالا که دید بهتری از بخش‌های مختلف لینک UTM پیدا کردید، به سراغ معرفی دقیق‌تر تگ‌های UTM به‌صورت جداگانه می‌رویم.

توضیح پارامترهای لینک UTM

در بخش قبلی گفتیم لینک UTM چیست و با استفاده از آن می‌توان چه مواردی را در مورد عملکرد تبلیغات دیجیتال رصد کرد. در این بخش پارامتر‌های مختلف utm را دقیق‌تر و با ذکر مثال بررسی می‌کنیم تا بهتر بتوانید از آن‌ها در کمپین‌های تبلیغاتی استفاده کنید. هر لینک UTM از پنج نوع پارامتر مختلف تشکیل می‌شود که وجود سه مورد از آن‌ها الزامی و دو مورد دیگر اختیاری است. در فهرست زیر، این ۵ پارامتر را توضیح داده‌ایم:

  • پارامتر Source: مبدا ترافیک وب‌سایت (پارامتر ضروری)
  • پارامتر Campaign: نام کمپین (پارامتر ضروری)
  • پارامتر Medium: نوع ترافیک وب‌سایت (پارامتر ضروری)
  • پارامتر Content: محتوای به‌خصوصی که کاربر روی آن کلیک کرده (پارامتر اختیاری)
  • پارامتر Term: مشخص‌کننده کلمه کلیدی هدف در کمپین‌های تبلیغات PPC (پارامتر اختیاری)

به کمک پارامترهای مختلف UTM به‌راحتی تشخیص می‌دهید سرمایه‌گذاری روی کدام شبکه در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی «نرخ بازگشت سرمایه» (ROI) بالاتری داشته، کدام کانال بازاریابی ترافیک بیشتری به طرف وب‌سایت جذب کرده یا کدام کلمات کلیدی در کمپین گوگل ادز عملکرد بهتری داشته‌اند. در ادامه، بررسی می‌کنیم هرکدام از پارامترهای بالا دقیقا چه اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌دهند. هر لینک UTM که ایجاد می‌کنید باید حتما دارای سه پارامتر Campaign و Source و Medium باشد که می‌توانید آن‌ها را در هر ترتیبی به کار ببرید.

پارامتر Source: ترافیک وب سایت از چه منبعی می‌آید؟

تگ utm_source   به‌طور دقیق منبع یا سایت ترافیک ورودی به وب‌سایت را ردیابی می‌کند. برای مثال با اضافه کردن تگ زیر به بیو و پست‌های شبکه اجتماعی اینستاگرام، تمام ترافیک ارسالی از طرف این شبکه را به وب‌سایت ردیابی می‌کنید:

utm_source=instagram

متداول‌ترین منابع ارسال‌کننده ترافیک به وب‌سایت عبارت‌اند از:

  • بستر شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، لینکدین یا پینترست
  • موتورهای جستجو مثل گوگل، یاهو و بینگ
  • وب‌سایت‌های دیگر مثل وب‌سایت رقیب (مثلا در زمان ایجاد بک‌لینک) یا وب‌سایت‌های ناشر تبلیغ

پارامتر Campaign: ترافیک وب سایت مربوط متعلق به کدام کمپین است؟

افزودن تگ utm_campaign   به لینک صفحه، مشخص می‌کند ترافیک ورودی به صفحه به کدام‌‌یک از کمپین‌های تبلیغاتی در حال اجرای کسب و کار تعلق دارد. به زبان ساده‌تر، با استفاده از این تگ، داده‌های مربوط به هر کمپین را به‌صورت جداگانه و در گروه خودش به آنالیتیکس ارسال می‌کنید. استفاده از این تگ زمانی بیشتر اثر خود را نشان می‌دهد که چندین کمپین تبلیغاتی به‌طور همزمان برای کسب و کار در حال اجرا است. برای مثال با افزودن تگ زیر به لینک صفحه، تمام ترافیک مربوط به کمپین بهاره فروشگاه اینترنتی در گروهی مجزا در آنالیتیکس رصد می‌شود:

utm_campaign=spring-sale

زمانی که تگ utm_campain   را به لینک صفحه فرود اضافه می‌کنید، مشخص می‌کنید که این پیوند یکتا مربوط به کدام‌یک از کمپین‌های در حال اجرا است. این کار باعث می‌شود داده‌های مربوط به هر کمپین به‌طور جداگانه در گوگل آنالیتیکس ذخیره و تحلیل شوند.

پارامتر Medium: نوع ترافیک ورودی به وب سایت چیست؟

تا اینجا می‌دانید مفهوم دو پارامتر Source و Campaign در لینک UTM چیست و در ادامه پارامتر دیگری را بررسی می‌کنیم. تگ utm_medium   نوع کانال ارسال‌کننده ترافیک (نوع ترافیک) را به‌طور کامل مشخص می‌کند. با استفاده از داده‌هایی که این پارامتر ردیابی می‌کند می‌توانید به‌راحتی تشخیص دهید در هر کمپین کدام‌یک از کانال‌های بازاریابی یا تبلیغاتی توانسته عملکرد بهتری داشته باشد. برای مثال، افزودن کد utm زیر به پیوند یکتای صفحه، تمام ترافیک حاصل از شبکه‌های اجتماعی را به‌ صورت جداگانه از کانال‌های بازاریابی دیگر ردیابی می‌کند:

utm_medium=social-media

ازجمله مهم‌ترین انواع ترافیک قابل‌ردیابی به کمک این تگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترافیک ورودی از طریق تبلیغات «پرداخت به‌ازای کلیک» (Pay per Click)
  • ترافیک ورودی از طریق جستجوی طبیعی (ارگانیک)
  • «تبلیغات پولی یا دارای حامی مالی» (Sponsored or Paid Posts) در شبکه‌های اجتماعی
  • پست‌های طبیعی شبکه‌های اجتماعی (Organic Social)
  • ایمیل

تفاوت Medium و Source در لینک UTM چیست ؟

در زمان اجرای کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ خیلی از اوقات دو مفهوم Medium و Source در کدهای UTM با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. در این بخش کمی در مورد تفاوت این دو بحث می‌کنیم. برای درک بهتر این موضوع فرض کنید دوستان خود را به مهمانی در منزلتان دعوت کرده‌اید. این افراد از «شهرهای مختلف» و با استفاده «وسایل حمل‌و‌نقل مختلف» در مهمانی شما حضور پیدا می‌کنند.

در این مثال، منبع یا Source را می‌توان به‌عنوان شهر مبدا این افراد توصیف کرد. همچنین، رسانه یا Medium را نیز می‌توانید به‌عنوان وسیله‌ای در نظر بگیرید که این افراد برای رسیدن به مهمانی از آن استفاده کرده‌اند. در مورد کدهای UTM‌ نیز دقیقا همین نکته صادق است:

  • در دنیای دیجیتال مارکتینگ «منبع» (Source) نشان‌دهنده مبدا ورود ترافیک به وب‌سایت است. این مبدا می‌تواند گوگل، فیس‌بوک، خبرنامه، وب‌سایت ناشر تبلیغ یا هر منبع دیگری باشد.
  • «رسانه» (Medium) را نیز می‌توان به عنوان وسیله رسیدن این ترافیک به وب‌سایت در نظر گرفت. برای مثال افرادی که از منبع گوگل وارد وب‌سایت می‌شوند، ممکن است به وسیله نتایج طبیعی یا نتایج پولی به وب‌سایت رسیده باشند. پس نتایج طبیعی و پولی می‌توانند به‌عنوان دو رسانه مجزا از منبع گوگل در نظر گرفته شوند.

تا اینجا یاد گرفتید پارامترهای ضروری UTM چیست و هرکدام چه معنایی دارند. در ادامه، در مورد دو پارامتر اختیاری لینک UTM می‌خوانید.

پارامتر Content: کاربر از طریق کدام محتوای کمپین به صفحه فرود هدایت شده؟

تگ utm_content   مشخص می‌کند کاربر دقیقا با کلیک روی کدام محتوای کمپین به صفحه فرود هدایت شده است. به عبارت بهتر، کاربران بیشتر روی تصویر دارای لینک کلیک کرده‌اند یا با کلیک روی لینک‌های داخل منو یا نوار کناری به صفحه فرود رسیده‌اند؟ با کمک داده‌های حاصل از ردیابی این پارامتر می‌توانید محتوای تبلیغ را ارتقا دهید. برای مثال اگر کاربر بیشتر روی لینک‌های نوار کناری کلیک کرده، می‌توانید لینک‌های بیشتری در این محل قرار دهید. برای مثال با اضافه کردن تگ زیر به پیوند یکتای صفحه، ترافیک حاصل از کلیک روی لینک‌های بخش «سربرگ» (Headline) را ردیابی می‌کنید:

utm_content=header-link

از این پارامتر بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که چند دکمه «فراخوان به اقدام» (Call To Action | CTA) با محتوای متفاوت و لینک یکسان در صفحه وجود دارند. برای مثال، تگ بالا را می‌توانید برای ردیابی ترافیک حاصل از کلیک روی لینک موجود در سربرگ ایمیل در خبرنامه ایمیلی استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از تگ زیر برای ردیابی ترافیک حاصل از کلیک روی لینک موجود در «منوی پایینی یا فوتر» (Footer) در همان ایمیل استفاده کنید:

utm_content=footer-link

با این کار می‌توانید تشخیص دهید کاربران بیشتر با محتوا و متن کدام‌یک از دکمه‌های فراخوان به اقدام درون ایمیل بیشتر تعامل کرده‌اند.

پارامتر Term: کاربر با استفاده از کدام کلمه کلیدی به صفحه فرود هدایت شده؟

این پارامتر به‌طور دقیق کلمه کلیدی هدایت‌کننده ترافیک به وب‌سایت را مشخص می‌کند. به‌عبارت بهتر می‌توانید به‌طور دقیق تشخیص دهید ترافیک ورودی به وب‌سایت دقیقا بابت استفاده کاربر از کدام کلمات کلیدی ایجاد شده است. کاربرد تگ utm-term   بیشتر در کمپین‌های تبلیغاتی PCC اثر خود را نشان می‌دهد که بر پایه کلمات کلیدی عمل می‌کنند. با تشخیص کلمات کلیدی موثر، می‌توانید استراتژی دقیق‌تری برای برنده شدن در مزایده این شیوه از تبلیغات بچینید.

برای مثال، اگر کمپین تبلیغاتی گوگل ادز را بر اساس کلمه کلیدی «Advertising Services» اجرا کرده باشید، باید کد زیر را به انتهای پیوند یکتای تبلیغ گوگل اضافه کنید تا ترافیک حاصل از این کلمه کلیدی به وب‌سایت به‌طور کامل ردیابی شود:

utm_term=advertising+services

در مطلب زیر از مجله فرادرس به‌طور مفصل در مورد بازاریابی در موتورهای جستجو و طرز کار مزایده تبلیغ در گوگل ادز توضیح داده‌ایم:

چگونه UTM بسازیم؟

تا این بخش یاد گرفتید لینک UTM چیست و پارامترهای مختلف آن را نیز شناختید. در این مرحله حتما سوال شما این است که «چگونه UTM بسازیم؟». برای ساخت لینک‌های UTM روش‌ها و ابزارهای مختلفی وجود دارند. حتی می‌توانید لینک‌های UTM را به روش دستی هم ایجاد کنید. در ادامه، هر دو این روش‌ها را بررسی می‌کنیم.

ساخت لینک یو تی ام با روش دستی

در بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که هر لینک UTM از دو بخش اصلی زیر تشکیل می‌شود:

  • بخش اول آن لینک صفحه فرود تبلیغ است یعنی صفحه‌ای در وب‌سایت شما که کاربران بعد از کلیک روی تبلیغ به آن هدایت می‌شوند.
  • در بخش دوم لینک UTM نیز پارامترهای utm قرار می‌گیرند که سه پارامتر campaign، Source و medium باید حتما در آن وجود داشته باشند و در صورت لزوم می‌توانید دو پارامتر term و content را نیز به آن اضافه کنید.

برای ساخت لینک UTM به روش دستی لازم است عناصر مربوط به این دو بخش را در کنار یکدیگر قرار دهید. فرض کنید قرار است کمپین کلیکی در گوگل برای تخفیف ۱۰ درصدی روی همه نوشت‌افزارهای کتاب‌فروشی آنلاین خود به‌مناسبت شروع فصل پاییز ایجاد کنید. برای ساخت لینک UTM برای این تبلیغ طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • مشخص کردن صفحه فرود تبلیغ: ابتدا صفحه فرود تبلیغ را در وب‌سایت مشخص کنید تا اولین بخش لینک UTM ساخته شود. در تبلیغ موردنظر چون قرار است تخفیف روی نوشت‌افزارهای وب‌سایت اعمال شود، بهترین صفحه فرود تبلیغ صفحه مربوط به صفحه لوازم تحریر است. برهمین اساس می‌توان لینک صفحه فرود تبلیغ را به‌صورت تعیین کرد:

https://yoursite.org/stationery

  • افزودن پارامتر ورودی‌های کمپین (utm_source): در مرحله بعدی لازم است پارامترهای UTM را به لینک اصلی اضافه کنید. برای این کار ابتدا باید یک علامت سوال «?» در انتهای لینک اصلی قرار دهید تا از این طریق به مرورگر بگویید تمام عبارت‌های بعدی فقط داده هستند. پس از علامت سوال، به‌سراغ اضافه کردن اولین پارامتر یو تی ام یعنی «utm_source» می‌رویم. با افزودن این پارامتر به لینک مشخص می‌کنیم ترافیک مربوط به کدام منبع باید ردیابی شود. در تبلیغ ابتدای پاییز، چون ورودی‌ها از صفحه نتایج گوگل وارد وب‌سایت می‌شوند، منبع ورودی برای تگ منبع utm، گوگل است:

https://yoursite.org/stationery?utm_source=google

  • افزودن پارامتر نوع رسانه کمپین (utm_medium): پس از افزودن پارامتر ورودی، لازم است یک علامت «&» بعد از آن قرار دهید. استفاده از این علامت به ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس اعلام می‌کند که تعریف پارامتر قبلی تمام شده و قرار است در ادامه پارامتر جدیدی را تعریف کنیم. بعد از اضافه کردن این علامت، رسانه کمپین را مشخص کنید. در مثال نوشت‌افزار چون می‌دانیم تبلیغات گوگل به‌صورت «هزینه به‌ازای کلیک» (CPC) است، نوع رسانه را در لینک UTM به همین نام تنظیم می‌کنیم:

https://yoursite.org/stationery?utm_source=google&utm_medium=cpc&

  • افزودن پارامتر نام کمپین (utm_campain): بعد از قرار دادن علامت «&»، نوبت به آن می‌رسد که نام کمپین را نیز در لینک utm وارد کنید تا داده‌های مربوط به ردیابی هر کمپین به‌صورت جداگانه در ابزارهای تحلیل ذخیره شوند. در تبلیغ نوشت‌افزار، نام کمپین را به‌صورت زیر در لینک یو تی ام تعریف کردیم:

https://yoursite.org/stationery?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=fall-sale&

  • اضافه کردن پارامتر محتوای کمپین (utm_content): چون قرار است در تبلیغ کلیکی نوشت‌افزار بفروشید، می‌توانید محتوای کمپین را به‌صورت «Stationery» به لینک اضافه کنید:

https://yoursite.org/stationery?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=fall-sale& utm_content=stationery&

  • اضافه کردن پارامتر کلمه کلیدی (utm_term): در آخر، می‌توانید پارامتر مربوط به کلمه کلیدی تبلیغ را در انتهای لینک یو تی ام وارد کنید. در مثال نوشت‌افزار، اگر تبلیغ را روی عبارت کلیدی «buying stationary online» تنظیم کرده باشید، باید این عبارت را به‌صورت زیر به انتهای پیوند یکتای تبلیغ اضافه کنید:

https://yoursite.org/stationery?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=fall-sale& utm_content=stationery&utm_term=buying+stationery+online

به‌همین سادگی و با رعایت چند نکته توانستید به‌صورت دستی یک لینک UTM بسازید:

نمونه ساخت لینک utm به صورت دستی
لینک utm نهایی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

نکات مهم در زمان نوشتن لینک UTM به روش دستی

همچنین رعایت چند نکته زیر در ساخت لینک‌های UTM الزامی است:

  • قرار دادن علامت سوال انگلیسی «?» پس از اتمام لینک صفحه فرود تبلیغ
  • قرار دادن علامت «&» بین پارامترهای مختلف UTM
  • استفاده از علامت «=» بعد از نام پارامتر برای افزودن متغیر به آن
  • استفاده از علامت خط تیره «-» یا «+» برای جداکردن کلمات متغیر (از «فاصله» (Space) استفاده نکنید.)

تا اینجا یاد گرفتید روش دستی ساخت لینک UTM چیست و چه نکاتی را باید برای انجام این کار رعایت کنید. در ادامه، ساخت لینک UTM را با استفاده از ابزارهای UTM ساز یاد می‌گیرید.

ساخت لینک یو تی ام با استفاده از UTM ساز گوگل آنالیتیکس

در بخش قبلی گفتیم روش دستی ساخت لینک UTM چیست و چه قوانینی در آن وجود دارد. در روش دستی ساخت لینک UTM چون باید پارامترها و مقادیر مختلف را تایپ کنید، احتمال خطا زیاد است. بنابراین بهتر است برای یو تی ام کردن لینک‌ها از ابزارها و افزونه‌های مخصوص این کار استفاده کنید. یکی از بهترین این ابزارها برای انجام این کار، ابزار رایگان Google's Campaign URL Builder در گوگل آنالیتیکس «+» است.

این ابزار مقادیر مربوط به پارامتر‌ها را از شما دریافت می‌کند و به صورت استاندارد در لینک در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. کافی‌ست روی لینک ابزار کلیک کنید تا صفحه زیر برای شما باز شود:

ابزار campaign URL builder گوگل آنالیتیکس
ابزار campaign URL builder گوگل آنالیتیکس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

متغیر هر پارامتر را در محل مربوط به آن وارد کنید تا ابزار لینک UTM را برای شما ایجاد کند. صفحه رو اسکرول کنید تا به پیوند یکتای ساخته شده برسید:

نمونه لینک utm ایجاد شده توسط ابزار url builder گوگل آنالیتیکس
نمونه لینک utm ایجاد شده توسط ابزار url builder گوگل آنالیتیکس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

ساخت لینک UTM با افزونه Google Analytics UTM Builder

علاوه بر ابزارها و پلتفرم‌های رایگان و پولی، افزونه‌های مختلفی هم در مرورگر گوگل کروم برای این کار ساخته شده که یکی از بهترین آن‌ها Google Analytics UTM Builder «+» است. با نصب این افزونه روی مرورگر، به راحتی می‌توانید مقدار مربوط به هر پارامتر را در محل مربوط به آن وارد کرده و در پایان لینک UTM آماده را از افزونه تحویل بگیرید:

افزونه google analytics utm builder
افزونه google analytics utm builder (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

نحوه استفاده از لینک UTM

اگر تا این بخش از مطلب را به‌خوبی مطالعه کرده باشید، می‌دانید لینک UTM چیست و چه پارامترهایی دارد. همچنین با روش‌های مختلف ساخت این لینک‌ها نیز آشنا شده‌اید. فرض کنید لینک UTM موردنیاز خود را ایجاد کرده‌اید و حالا می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید. فهرست زیر مواردی را نشان می‌دهد که بهتر است در آن‌ها از لینک‌های UTM استفاده کنید:

ببینیم چطور باید از لینک‌های UTM در هریک از موارد بالا استفاده کنید.

استفاده از UTM در شبکه های اجتماعی

گوگل آنالیتیکس گزارش‌هایی از ترافیک ورودی به وب‌سایت از مبدا شبکه‌های اجتماعی در اختیار شما قرار می‌دهد، اما نمی‌توانید از طریق این گزارش به‌تفکیک تشخیص دهید کاربران چقدر روی لینک داخل بیو کلیک کرده‌اند یا چه تعدادی از آن‌ها از طریق لینک استوری یا پست تبلیغاتی به وب‌سایت شما وارد شده‌اند. بنابراین بهتر است حتما از لینک‌های یو تی ام شده صفحات وب‌سایت در بخش‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از لینک‌های UTM زیر در بخش‌های مختلف شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام استفاده کنید تا ترافیک ورودی از طریق هرکدام به‌طور جداگانه برای شما ردیابی شود.

  • برای لینک داخل بیوی پروفایل:
نمونه تگ های utm برای استفاده در پروفایل اینستاگرام
نمونه تگ های utm برای استفاده در پروفایل اینستاگرام (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • برای لینک درون کپشن پست:
نمونه تگ های utm برای استفاده در پست اینستاگرام
نمونه تگ های utm برای استفاده در پست اینستاگرام (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • برای لینک پست تبلیغاتی اینستاگرام:
نمونه تگ های utm برای استفاده در پست پولی اینستاگرام
نمونه تگ های utm برای استفاده در پست پولی اینستاگرام (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

به همین ترتیب می‌توانید از لینک‌های UTM به‌سادگی در شبکه‌های اجتماعی دیگر هم استفاده کنید تا بفهمید ترافیک ورودی به وب‌سایت دقیقا از طریق کلیک کاربر روی کدام لینک ایجاد شده است.

روش استفاده از UTM در ایمیل

ایمیل‌هایی که برای مخاطبان یا اعضای خبرنامه وب‌سایت ارسال می‌کنید هم بخشی از ترافیک ورودی وب‌سایت را تامین می‌کنند. با استفاده از کدهای UTM در لینک تصاویر و دکمه‌های فراخوان به اقدام درون ایمیل به‌راحتی می‌توانید تشخیص دهید کاربران روی کدام یک از این عناصر بیشتر کلیک کرده‌اند. در تصویر زیر، نمونه ایمیل تبلیغاتی ارسال شده از وب‌سایت «Search Engine Journal» را می‌بینید که در حقیقت برای تبلیغ سرویس جدید SEMRush ارسال شده و در محل‌های نشان داده شده در آن لینک UTM صفحه فرود قرار گرفته است:

نمونه ایمیل تبلیغاتی با لینک UTM
نمونه ایمیل تبلیغاتی با لینک UTM (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در این ایمیل روی هرکدام از محل‌های مشخص شده کلیک کنید به یک صفحه فرود مشترک هدایت می‌شوید. تگ‌های UTM به کار رفته در این ایمیل به شکل زیر هستند:

  • تگ درج شده در تصویر:
نمونه تگ utm برای تصویر ایمیل
نمونه تگ utm برای تصویر ایمیل (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • تگ درج شده در دکمه فراخوان به اقدام و متن ایمیل:
نمونه تگ utm برای دکمه cta در ایمیل
نمونه تگ utm برای دکمه cta در ایمیل (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

به کارگیری لینک یو تی ام در تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی خصوصا بنرهای تبلیغاتی که در وب‌سایت‌های دیگر منتشر می‌کنید، به‌طور معمول ترافیک ورودی زیادی به وب‌سایت وارد می‌کنند. استفاده از تگ‌های UTM در لینک بنرهای تبلیغاتی به شما کمک می‌کند بفهمید کدام‌یک از وب‌سایت‌های ناشر تبلیغ، ترافیک بیشتری برای وب‌سایت شما به همراه آورده‌اند. البته استفاده از لینک UTM در این بنرها به شما در تشخیص ابعاد، طراحی، رنگ‌بندی و محل مناسب و موردعلاقه کاربر برای درج بنر هم کمک زیادی می‌کند. برای مثال این تبلیغ بنری فرادرس را ببینید:

نمونه بنر فرادرس در وب سایت دیگر
نمونه بنر «فرادرس»

فرض کنید لینک UTM زیر را برای این تبلیغ در نظر گرفته‌ایم و عرض تصویر را در آن عدد ۳۰۰ پیکسل در نظر گرفته‌ایم:

نمونه تگ utm بنر پولی فرادرس
بخشی از کد بنر «فرادرس» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در صورتی که بنر تبلیغاتی را با عرض ۶۰۰ پیکسل در وب‌سایت ناشر تبلیغ استفاده می‌کردیم، می‌توانستیم تگ utm آن را به شکل زیر تعریف کنیم تا گزارش بنری را که ترافیک بیشتری دریافت کرده در آنالیتیکس به‌صورت جداگانه ببینیم:

نمونه تگ utm بنر پولی فرادرس
نمونه تگ utm بنر «فرادرس» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

به همین ترتیب می‌توانید از تگ‌های UTM در تبلیغات پولی موتور جستجو که در بخش نتایج پولی صفحه نتایج نمایش داده می‌شوند، استفاده کنید و بر اساس گزارش‌های آنالیتیکس کلمات کلیدی موثرتر از نظر مشتریان را تشخیص دهید.

به کارگیری UTM در اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ به‌عنوان یکی از روش‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند کمک بسیار زیادی به افزایش ترافیک ورودی وب‌سایت کند اما در اغلب موارد اندازه‌گیری و تحلیل ترافیک دریافتی حاصل از تبلیغ اینفلوئنسر چندان آسان نیست خصوصا اگر در کمپین‌های خود به‌طور همزمان با چند فرد تأثیرگذار کار کنید و بخواهید عملکرد و اثربخشی آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. راه‌حل این مشکل در استفاده از لینک UTM است.

کافی‌ست به هر اینفلوئنسر که محصولات و خدمات شما را در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ یا حتی کانال یوتیوب خود تبلیغ می‌کند، لینک UTM مجزا و سفارشی بدهید تا بتوانید به‌طور دقیق بفهمید هرکدام چه میزان ترافیک به وب‌سایت هدایت کرده‌اند و «نرخ تبدیل» (Conversion Rate) هرکدام چقدر است. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • پارامترهای مرتبط مثل نام اینفلوئنسر، نام کمپین و رسانه ترافیک دریافتی را با دقت مشخص کنید.
  • با استفاده از روش‌هایی که در بالا گفتیم، لینک UTM ویژ‌ه‌ای برای هرکدام از اینفلوئنسرها در نظر بگیرید.
  • لینک را به اینفلوئنسر بدهید و مطمئن شوید که آن را کاملا درست در تبلیغات استفاده می‌کند.
  • عملکرد هر اینفلوئنسر را به‌صورت جداگانه در آنالیتیکس رصد و کمپین‌های آینده را بر اساس آن بهینه‌سازی کنید.

کوتاه کننده لینک UTM

یکی از سوالاتی که همیشه پس از سوال روش ساخت لینک UTM چیست مطرح می‌شود این است که آیا روشی برای کوتاه کردن این لینک‌ها وجود دارد یا خیر. لینک‌های UTM در اغلب موارد طولانی هستند و زمانی که از آن‌ها در محل‌هایی مانند بیوی شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، چون توسط کاربران دیده می‌شوند، ممکن است چندان معتبر به نظر نرسند و به‌همین دلیل کلیک زیادی دریافت نکنند. به همین دلیل در بسیاری از کمپین‌های بازاریابی دیجیتال از سرویس‌های کوتاه‌کننده لینک استفاده می‌شود.

ازجمله کاربردی‌ترین این سرویس‌ها می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • سرویس Bitly «+»
  • سرویس Free URL Shortener «+»
  • سرویس ایرانی ساخت UTM و کوتاه‌کننده لینک Yun
  • سرویس ایرانی ساخت UTM و کوتاه‌کننده لینک B2n

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «انواع تبلیغات دیجیتال» ـ مرتبط است.

بنرهای کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

تحلیل گزارش UTM با گوگل آنالیتیکس

اگر تا این بخش از مطلب را به‌درستی مطالعه کرده باشید، می‌دانید روش ساخت و استفاده از لینک UTM چیست و احتمالا سوال شما در این مرحله این است که نتایج حاصل از ردیابی و تجزیه و تحلیل گزارش‌های لینک‌های UTM را از کجا ببینیم. اگر از قبل گوگل آنالیتیکس را روی وب‌سایت راه‌اندازی کرده باشید، پس از افزودن تگ‌های UTM کار ردیابی آن‌ها به‌صورت خودکار آغاز می‌شود.

اطلاعات حاصل از ردیابی لینک‌های UTM در بخش «ابعاد» (Dimension) در آنالیتیکس ثبت و تایید می‌شوند. ابعاد ویژگی‌های پایه داده‌های جمع‌آوری شده هستند که می‌توانید بر اساس آن‌ها گزارش‌های سفارشی‌تری در آنالیتیکس تنظیم کنید. اگر هنوز گزارش سفارشی برای آنالیتیکس تنظیم نکرده‌اید، نگران نشوید چون می‌توانید با کمک گزارش پیش‌فرض آنالیتیکس از وضعیت پارامترها با خبر شوید. برای دیدن این گزارش در صفحه اصلی روی «Reports» کلیک کنید:

انتخاب بخش reports در گوگل آنالیتیکس
انتخاب بخش reports در گوگل آنالیتیکس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در گزارش «Acquisition» روی «Traffic acquisition» کلیک کنید:

انتخاب Traffic acquisition در گزارش Acquisition آنالیتیکس
انتخاب Traffic acquisition در گزارش Acquisition آنالیتیکس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

گزارش را اسکرول کنید تا به جدولی برسید که در آن ترافیک ورودی وب‌سایت بر اساس کانال و تعداد کاربران دسته‌بندی شده است:

جدول کانال های دریافت ترافیک بر اساس تعداد کاربران در آنالیتیکس
جدول کانال های دریافت ترافیک بر اساس تعداد کاربران در آنالیتیکس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

از طریق منوی بالا و سمت راست جدول می‌توانید تا گروه‌بندی پیش‌فرض کانال‌های دریافت ترافیک را تغییر دهید:

منوی تنظیم گزارش ترافیک دریافتی وب سایت در گوگل آنالیتیکس
منوی تنظیم گزارش ترافیک دریافتی وب سایت در گوگل آنالیتیکس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در مطلب زیر از مجله فرادرس در مورد گوگل آنالیتیکس و گزارش‌های مختلف آن توضیحات کاملی را ارائه کرده‌ایم:

تا اینجا دانستید روش بررسی گزارش ردیابی لینک UTM چیست و در ادامه کمی بیشتر در مورد اهمیت این لینک‌ها می‌خوانید.

اهمیت استفاده از لینک UTM چیست ؟

در پاسخ به سوال لینک UTM چیست به این نکته اشاره کردیم که این کدها اسنیپت‌های متنی کوتاهی هستند که با هدف ردیابی منبع ترافیک ورودی به صفحات وب به انتهای پیوند یکتای این صفحات اضافه می‌شوند. این کدها فقط چند داده متنی هستند ولی کمک زیادی به بازاریابان می‌کنند. ازجمله مهم‌ترین مزیت لینک‌های UTM می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • ردیابی بهتر: با به‌کارگیری کدهای UTM دقیقا می‌فهمید ترافیک وب‌سایت شما از چه محل‌هایی می‌آید. بنابراین تشخیص این‌که کدام‌یک از تاکتیک‌های بازاریابی موثرتر و بهتر عمل کرده، راحت‌تر است. با کمک کدهای UTM، می‌توانید به‌طور دقیق بفهمید کدام منابع، رسانه‌ها و کمپین‌ها بیشترین میزان ترافیک، مخاطب راغب (لید) و فروش را برای کسب و کار شما به همراه می‌آورند.
  • برنامه‌ریزی دقیق‌تر: به کمک کدهای UTM، تبلیغات را در محل‌هایی اجرا که احتمال تعامل کاربر با آن‌ها بیشتر است. برای مثال اگر بازدیدکننده وب‌سایت بار اول از طریق جستجو در گوگل به وب‌سایت شما رسیده و بار دوم از طریق پست تبلیغاتی لینکدین، با اطمینان بیشتری می‌توانید نقشه سفر مشتری را طراحی کرده و برای فروش و تبدیل بیشتر در این دو کانال بازاریابی برنامه بریزید.

نتیجه این‌که استفاده از لینک‌های UTM، روش ساده اما بسیار قدرتمندی برای شناخت منابع ترافیک وب‌سایت و کمپین‌های بازاریابی دیجیتال است. به کمک این کدها با دقت بیشتری می‌توانید رسانه‌ها و منابع ترافیک وب‌سایت را شناسایی کنید و کانال‌های ارزشمند برای کسب و کارتان را بشناسید. این موضوع کمک می‌کند تصمیم‌های منطقی‌تری در تنظیم بودجه بازاریابی بگیرید و کمپین‌های تبلیغاتی خود را برای کسب نتایج بهتر بهینه‌سازی کنید.

نکات تکمیلی استفاده از لینک های UTM

تا اینجا به‌طور کامل می‌دانید لینک UTM چیست و چطور باید آن را بسازید. در ادامه، چند نکته مهم تکمیلی را در مورد این لینک‌ها بررسی می‌کنیم. این نکات در زیر فهرست شده‌اند:

  • استفاده نکردن از لینک UTM برای لینک داخلی وب‌سایت
  • توجه به استفاده از حروف کوچک و بزرگ در نام‌گذاری متغیرها
  • انتخاب نکردن نام دشوار برای متغیرهای UTM
  • استفاده درست از علامت‌های & و = و ? در نوشتن تگ‌های UTM
  • تست لینک های UTM قبل از استفاده از آن‌ها

در ادامه اهمیت هریک از موارد بالا را بررسی می‌کنیم.

استفاده نکردن از تگ UTM برای لینک داخلی

یکی از اشتباهات متداول در استفاده از تگ‌های UTM به‌کارگیری آن‌ها در لینک‌های داخلی وب‌سایت است. شاید فکر کنید که با این کار عملکرد کاربران بین صفحات وب‌سایت را ردیابی می‌کنید اما در حقیقت با این کار گزارش‌های گوگل آنالیتیکس را دچار مشکل می‌کنید. برای درک بهتر این موضوع، سناریوی زیر را در نظر بگیرید.

فرض کنید کاربری با کلیک روی لینک بیوی اینستاگرام شما به صفحه اصلی وب‌سایت هدایت می‌شود. در این حالت، داده‌های حاصل از ورود او به صفحه اصلی ردیابی و تحلیل می‌شود. این کاربر در ادامه، از صفحه اصلی وب‌سایت روی لینک داخلی UTM صفحات محصول کلیک می‌کند و به دسته‌بندی محصولات وارد می‌شود. این کار باعث می‌شود آنالیتیکس «نشست» (Session) جدیدی برای این کار در نظر بگیرد و داده‌های حاصل از ورود اولیه او را از خارج از وب‌سایت از دست بدهید. نتیجه این‌که هرگز از تگ‌های UTM برای لینک‌های داخلی استفاده نکنید.

توجه به استفاده از حروف کوچک و بزرگ در نام گذاری متغیرهای UTM

تگ‌های UTM به حروف کوچک و بزرگ در زبان انگلیسی حساس هستند و باید نام‌گذاری متغیرهای ردیابی حداکثر دقت را از این لحاظ به خرج بدهید. در غیر این صورت نتایج مربوط به تحلیل داده‌های حاصل از ردیابی لینک‌های UTM را در گوگل آنالیتیکس در سطرهای جداگانه‌ای دریافت می‌کنید. به‌طور کلی بهتر است از حروف کوچک انگلیسی برای نام‌گذاری متغیرها استفاده کنید تا گوگل آنالیتیکس نشست‌ها را بهتر و دقیق‌تر دسته‌بندی کند.

نمونه استفاده نادرست از حروف بزرگ و کوچک در پارامتر UTM
نمونه استفاده نادرست از حروف بزرگ و کوچک در پارامتر UTM (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

افزودن تمام لینک‌های UTM به فایل صفحه گسترده در گوگل یا اکسل به شما در نظم بخشیدن به این موارد و نام‌گذاری صحیح پارامترها کمک می‌کند.

انتخاب نکردن نام دشوار برای متغیرهای UTM

در زمان نام‌گذاری پارامترهای UTM بهتر است آن‌ها را تا جای امکان ساده انتخاب کنید. برای مثال فرض کنید متغیر «summersale2023» را برای utm_campaign   انتخاب کرده‌اید. واضح است که این کار احتمال اشتباه شما را در تجزیه و تحلیل نتایج افزایش می‌دهد. برای حل این مشکل بهتر است از علامت «+» برای جدا کردن بخش‌های مختلف نام متغیر استفاده کنید تا گوگل آنالیتیکس از این طریق بین کلمات فاصله قرار دهد.

نکته مهم: این نکته را فراموش نکنید که در صورتی که علامت «+» را در ابزار UTM ساز وارد کنید، به جای فاصله در گزارش‌های گوگل آنالیتیکس علامت «2B%» را خواهید دید بنابراین می‌توانید آن‌ها را بعد از ساخت لینک UTM به آن اضافه کنید که در نتیجه این کار متغیر بالا به شکل «summer+sale+2023» در می‌آید.

استفاده درست از علامت‌های & و = و ? در نوشتن تگ های UTM

در بخش ساخت لینک UTM به روش دستی به این نکته اشاره کردیم که برای اعلام شروع تگ‌های UTM پس از لینک صفحه اصلی باید حتما از علامت «?» استفاده کنید و در ادامه نیز هر پارامتر را با علامت «&» از پارامتر بعدی خود جدا کنید.

محل قرار دادن & و ? در کد utm
(برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

نکته مهم: البته اگر سیستم مدیریت محتوای شما از علامت «?» برای نمایش محتوای خاصی استفاده می‌کند، می‌توانید به جای آن از «#» هم برای جدا کردن پارامترها استفاده کنید.

تست لینک UTM قبل از استفاده از آن

همیشه قبل از استفاده از لینک‌های UTM که ساخته‌اید، عملکرد آن‌ها را امتحان کنید. برای انجام این کار فقط کافی‌ست لینک UTM را در نوار جستجوی مرورگر وارد کنید. اگر تگ‌های UTM بعد از بارگذاری صفحه ناپدید شوند، این احتمال وجود دارد که به درستی کار نکنند اما اگر بعد از بارگذاری کامل صفحه هم در پایان URL بمانند، تقریبا می‌توانید مطمئن شوید که اطلاعات به‌درستی جمع‌آوری و به گوگل آنالیتیکس ارسال می‌شوند.

همچنین می‌توانید با مراجعه به گزارش «Real-Time Traffic» سرچ کنسول، از جمع‌آوری اطلاعات توسط تگ‌ها اطمینان حاصل کنید:

بررسی عملکرد درست لینک utm در گوگل آنالیتیکس
گزارش real time گوگل آنالیتیکس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

جمع‌بندی

استفاده از کدهای UTM یکی از بهترین روش‌ها برای ردیابی ترافیک ورودی به وب‌سایت است. این کدها توسط بسیاری از ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌های وب‌سایت قابل‌درک هستند و افزودن آن‌ها به پیوند یکتای تبلیغات صفحه فرود هیچ مشکلی برای وب‌سایت ایجاد نمی‌کند. به‌کارگیری و افزودن تگ‌های UTM به لینک صفحه آسان است. در زمان انجام این کار فقط باید به این نکته توجه کنید که حتما سه پارامتر Medium، Source و Campaign را با دقت تنظیم کنید. استفاده از دو پارامتر Term و Content نیز زمانی ضرورت دارد که ردیابی داده‌های مربوط به آن‌ها برای شما اهمیت داشته باشد.

لینک‌های UTM را می‌توانید هم به روش دستی و هم با استفاده از ابزارها و افزونه‌های مخصوص این کار مانند Google's Campaign URL Builder و Google Analytics UTM Builder بسازید اما حتما قبل از ساخت پارامترهای آن را به دقت تعریف کنید. همچنین برای رصد عملکرد ترافیک لینک‌های داخلی وب‌سایت بهتر است از تگ‌های ردیابی UTM استفاده نکنید زیرا افزودن تگ‌های UTM به لینک‌های داخلی داده‌ها و گزارش‌های مربوط به آنالیتیکس را دچار مشکل می‌کند.

سوالات متداول در مورد لینک UTM

در بخش‌های قبلی گفتیم لینک UTM چیست و چطور باید آن را ساخت. در ادامه، به چند سوال پرتکرار در مورد این لینک‌ها پاسخ می‌دهیم.

چرا باید از لینک UTM استفاده کنیم؟

اصلی‌ترین کاربرد ساخت و استفاده از لینک‌های UTM آن است که به کمک آن‌ها می‌توان منبع ترافیک ورودی به وب‌سایت را به‌طور دقیق تشخیص داد. این هدف با تنظیم سه پارامتر منبع، مدیوم و کمپین در لینک UTM امکان‌پذیر است. به‌زبان ساده‌تر می‌توانید به طور دقیق تشخیص دهید ترافیک ورودی به وب‌سایت متعلق به کدام کمپین تبلیغاتی است، با انتشار تبلیغ یا قرار دادن لینک در کدام رسانه به وب‌سایت هدایت شده و دقیقا از چه منبعی است. تحلیل این اطلاعات برای تبلیغات دیجیتال از هدر رفتن هزینه‌ها جلوگیری و به شناخت کانال‌های تبلیغ موثرتر کمک بسیاری می‌کند.

آیا می‌توان برای لینک های داخلی از کدهای UTM استفاده کرد؟

خیر چون افزودن این تگ‌ها به لینک‌های داخلی گزارش ابزارهای تحلیلی مانند گوگل آنالیتیکس را دچار مشکل می‌کند و باعث می‌شود داده‌های مربوط به ورود کاربر از خارج از وب‌سایت را از دست بدهید.

چطور از ردیابی داده با لینک UTM در آنالیتیکس مطمئن شویم؟

برای اطمینان از عملکرد بدون اشکال کدهای UTM در لینک تبلیغ و ارسال داده‌های به گوگل آنالیتیکس می‌توانید در گزارش Real-Time این ابزار روی گزینه Traffic Sources کلیک کنید و منابع ارسال‌کننده ترافیک و مرتبط به پارامتر‌های UTM را در آن ببینید.

چرا باید از کوتاه کننده لینک برای لینک های UTM استفاده کنیم؟

برای ساخت لینک‌های UTM، پنج پارامتر مختلف وجود دارد که در بسیاری از موارد تنظیم همه این تگ‌ها باعث می‌شود لینک طولانی و نامعتبر به نظر برسد خصوصا زمانی که از لینک در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید و توسط کاربر قابل‌دیدن است. در چنین مواردی بهتر است با استفاده از سرویس‌های کوتاه‌کننده لینک، طول آن‌ها را کوتاه کنید تا به نظر کاربر قابل‌اعتمادتر به نظر برسند.

تفاوت source و medium در لینک UTM چیست ؟

«منبع» (Source) در لینک UTM و به‌‌طور کلی در دنیای دیجیتال مارکتینگ به مبدا گفته می‌شود که ترافیک از آن به وب‌سایت وارد می‌شود در حالی که «رسانه» (Medium) نوع ترافیک ورودی به وب‌سایت را توصیف می‌کند. برای مثال، گوگل یک منبع ترافیک است که کاربران از دو طریق تبلیغات پولی و نتایج طبیعی (رسانه‌ها) به آن وارد می‌شوند.

اثر استفاده از لینک UTM در سئوی وب سایت چیست ؟

استفاده از پارامترهای UTM برای ردیابی اطلاعات و داده‌های مرتبط به ترافیک ورودی وب‌سایت است و هیچ‌گونه اثر مستقیمی روی سئو ندارد. در حقیقت با استفاده از این تگ‌ها، می‌توانید برای بهبود کمپین‌های تبلیغاتی برنامه‌ریزی کنید و در نهایت رتبه سئوی بهتری در صفحه نتایج بگیرید اما به‌کارگیری این کدها به خودی خود ارتباطی با سئو ندارد.

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
hubspot blogMonsterInsightsNEILPATELSemrush Blogholini
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *