کتاب های آیلتس آکادمیک که باید بخوانید – معرفی ۲۲ عنوان مهم

۱۰۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۶۰ دقیقه
کتاب های آیلتس آکادمیک که باید بخوانید – معرفی ۲۲ عنوان مهم

پیش‌تر در مجله فرادرس توضیح دادیم که آیلتس چیست و چه ویژگی‌‌هایی دارد. همچنین برخی از منابع ضروری آیلتس را معرفی کردیم و ویژگی‌های هر یک را شرح دادیم. علاوه بر این، در مطلبی به طور جداگانه فرق بین آیلتس آکادمیک و جنرال را بررسی کردیم. در این آموزش قصد داریم با مهم‌ترین کتاب های آیلتس آکادمیک آشنا شویم که در بیشتر آموزشگاه‌ها به عنوان منابع کلیدی و معتبر برای آیلتس تدریس می‌شود.

فهرست مطالب این نوشته
997696

برخی از داوطلبان آیلتس بنا به هر دلیلی فرصت یا امکان شرکت در کلاس‌های حضوری یا آنلاین را ندارند و ترجیح می‌دهند به صورت خودآموز برای آزمون آیلتس آماده شوند. در چنین شرایطی، آن‌ها به منابع مناسبی نیاز دارند که هم مطابق با سطح زبان‌شان باشد و هم نیازهای آن‌ها را در خصوص هر چهار مهارت «شنیدن»، «خواندن»، «نوشتن» و «صحبت کردن» برطرف کند. از آنجا که منابع آیلتس آکادمیک با جنرال فرق دارد، لازم است قبل از این‌که به سراغ منابع برویم، نوع آزمون خود را مشخص کنیم. در این مطلب سعی کرده‌ایم برخی از کتاب‌های مهم و کاربردی که مخصوص آیلتس آکادمیک است را معرفی کنیم تا با اطلاعاتی که درباره این منابع ارائه خواهیم کرد، برای تهیه آن‌ها بهتر و راحت‌تر بتوانید تصمیم بگیرید. علاوه بر معرفی کتاب، اشاره‌ای کلی به ساختار آیلتس‌ آکادمیک خواهیم داشت و معیارهای نمره‌دهی این آزمون را نیز توضیح می‌دهیم تا با آگاهی از استانداردهایی که برای این آزمون در نظر گرفته شده است، بتوانید آمادگی بیشتری برای شرکت در آزمون و پاسخ دادن به سوال‌های هر بخش پیدا کنید.

کتاب های آیلتس آکادمیک

برای آمادگی در آزمون آیلتس، پس از آن‌که نوع آزمون خود را مشخص کردید (آکادمیک یا جنرال)، لازم است به سراغ منابع ضروری برای مطالعه بروید. منابع متعددی در بازار وجود دارد که با در نظر گرفتن سطح زبان خود می‌توانید یک یا چند تا از آن‌ها را انتخاب کنید. رایج‌ترین منبع برای مطالعه کتاب است، اما در کنار آن‌ها می‌توانید از اپلیکیشن یادگیری زبان انگلیسی یا پادکست نیز کمک بگیرید.

اگر قصد دارید کتاب های آیلتس آکادمیک را تهیه کنید، حتماً این نکته را مدنظر داشته باشید که کتاب‌ها برای چه منظوری منتشر شده‌اند و در دسترس داوطلبان آیلتس قرار دارند. برخی از این کتاب‌ها به منظور مطالعه خودخوان طراحی شده است و برخی دیگر به استاد آیلتس نیاز دارد تا به طور کامل و دقیق تدریس شود. برای آن دسته از داوطلبانی که در آزمون آیلتس شرکت می‌‌کنند و فرصت شرکت در کلاس‌های حضوری یا آنلاین را ندارند که بتوانند از راهنمایی‌های لازم در خصوص تهیه کتاب های آیلتس آکادمیک بهره‌مند شوند، تهیه کتابی مناسب همواره یکی از دغدغه‌های آن‌ها بوده است. زیرا تنوع کتاب‌ها در بازار زیاد است و همه هم از سوی انتشارات معتبری روانه بازار شده‌اند.

برای انتخاب کتاب مناسب سطح خود، لازم است به سراغ آن دسته از منابعی بروید که امکان مطالعه خودخوان را برای شما فراهم کرده است. پس از تهیه کتاب، برای شروع مطالعه می‌توانید طبق تصویر زیر پیش بروید که مراحل آمادگی برای آیلتس بدون کلاس را به شما پیشنهاد می‌کند.

تصویر مراحل مطالعه آیلتس خودآموز
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

در کنار کتاب های آیلتس آکادمیک شاید نیاز داشته باشید به طور ویژه یکی از مهارت‌های زبانی خود را هم‌زمان با مطالعه راهکارهای تست زدن و آشنایی با انواع سوالات آیلتس تقویت کنید. به همین دلیل در این آموزش تصمیم داریم کتاب‌های مختلفی را معرفی کنیم که برخی از آن‌ها فقط برای آموزش یکی از مهارت‌ها طراحی شده است.

علاوه بر معرفی کتاب های آیلتس آکادمیک که به طور خاص به مهارت‌های زبانی اختصاص داده شده‌اند، به معرفی کتاب‌های لغت و گرامر نیز می‌پردازیم که مناسب آیلتس است. در بخش‌هایی از آزمون مانند رایتینگ و اسپیکینگ لازم است که دامنه لغات خود را افزایش دهیم و برای این‌ منظور می‌توانیم از کتاب‌هایی کمک بگیریم که به آموزش واژگان پرتکرار و ضروری آیلتس می‌پردازند. همچنین لازم است که برای نوشتن تسک ۱ و ۲ رایتینگ آیلتس و پاسخ دادن به سوالات اسپیکینگ، با دستور زبان پیشرفته آشنا باشیم و به شکل مناسبی از آن‌ در موقعیت‌های خاص استفاده کنیم.

پس از این‌که کتاب های آیلتس آکادمیک را معرفی کردیم، ساختار کلی آیلتس آکادمیک را توضیح می‌دهیم و به فاکتورهای نمره‌دهی اشاره می‌کنیم. آشنایی با نمره‌دهی آزمون آیلتس به ما کمک می‌کند تا بدانیم هر بخش چه معیارهای استانداردی را برای نمره‌دهی در نظر گرفته است و با توجه به آن‌ها روند مطالعه را پیش ببریم و نقاط ضعف خود را برطرف کنیم.

در ادامه و پس از این‌که با انواع سوال‌ها آشنا شدیم، برای این‌که توانایی خود را در تست زدن بسنجیم، از کتاب‌هایی کمک می‌گیریم که نمونه آزمون‌های سال‌های قبل را ارائه کرده است. برخی از این‌ کتاب‌ها هم دوره‌های آموزشی را شامل می‌شوند و هم در انتهای کتاب چند نمونه آزمون ماک آیلتس را مشاهده می‌‌کنید که مشابه آزمون آیلتس است و می‌توانید با تست زدن و تحلیل پاسخ‌های خود به هر یک از سوال‌ها، اشتباهات خود را متوجه شوید و در آزمون اصلی تکرار نکنید.

در جدول زیر می‌توانید عنوان کتاب های آیلتس آکادمیک را مشاهده کنید که قرار است در این مطلب هر یک را به طور جداگانه بررسی کنیم و ویژگی‌‌های آن‌ها را شرح دهیم تا بهتر بتوانید برای انتخاب کتاب مناسب خود تصمیم بگیرید. این کتاب‌ها همگی طرفداران زیادی دارد و بیشتر آن‌ها از سوی انتشاراتی روانه بازار شده که خودشان از طراحان و برگزارکنندگان آزمون آیلتس هستند. کتاب‌ها را به چهار دسته کتاب‌های راهنمای آزمون آکادمیک، تست آیلتس آکادمیک، لغت و گرامر دسته‌‌بندی کرده‌ایم.

کتاب های آیلتس آکادمیک
کتاب راهنما
نام کتابانتشارات
The Official Cambridge Guide to IELTSCambridge
Barron's IELTS SuperpackBarron's Educational Series
 Mindset for IELTSCambridge
Collins English for IELTSHarper Collins Publishers
IELTS Foundation: CoursebookMacmillan Education
New Insight into IELTSCambridge
IELTS Advantage SeriesDelta
Complete IELTSCambridge
کتاب تست
نام کتابانتشارات
Cambridge IELTSCambridge
IELTS TestbuilderMacmillan Education
IELTS Graphs from the Past Exam - Makaar IELTSMacmillan
IELTS Trainer 2 Academic2023 Cambridge University Press
کتاب لغت
نام کتابانتشارات
Collins Vocabulary for IELTSHarper Collins Publishers
Cambridge Vocabulary for IELTSCambridge
English Collocations in UseCambridge
English Vocabulary in UseCambridge
IELTS Vocabulary BoosterCambridge
کتاب گرامر
نام کتابانتشارات
Cambridge English Grammar in UseCambridge
Basic English Grammar, B. AzarPrentice Hall College
Grammar for IELTS, D. Hopkins, P. CullensCambridge
Oxford Modern English GrammarOxford
English Grammar in Use, R.MurphyCambridge

بهترین کتاب های آیلتس آکادمیک

برای این‌که بتوانیم برای آیلتس آکادمیک آماده شویم، باید منابع آن را تهیه و مطالعه کنیم. اگر در کلاس‌های آمادگی برای آیلتس ثبت‌نام کنید، شما را تعیین سطح می‌کنند و سپس می‌توانید در دوره‌‌‌ای که برایتان در نظر گرفته‌اند، شرکت کنید. کتاب‌ها یا در صورت لزوم سایر منابع مانند پادکست آیلتس و اپلیکیشن نیز توسط خود مؤسسه یا دانشگاه مشخص می‌شود. به همین دلیل دیگر نیازی نیست که خودمان به دنبال پیدا کردن کتاب های آیلتس آکادمیک باشیم که مناسب سطح ما باشد.

اما وقتی قصد داریم به صورت خودخوان مطالعه کنیم، ناچاریم با وسواس بیشتر منابع مطالعه خود را انتخاب کنیم. چون باید مطمئن شویم که اول از همه این کتاب‌ها برای سطح ما مناسب هستند یا نه. همچنین باید این مورد را در نظر بگیریم که در کدام‌یک از بخش‌های آزمون آیلتس ضعف بیشتری داریم و به مرور آن‌ها را رفع کنیم. برای این‌که بدانیم کتاب‌ های آیلتس آکادمیک چیست و چگونه باید آن‌ها را مطالعه کنیم، مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم که به معرفی کتاب های آیلتس آکادمیک پرداخته و ویژگی‌های بارز هر یک را برشمرده است.

تصویر برگه امتحان در کلاس درس روی میز

وقتی کتابی را به عنوان منبع انتخاب می‌کنید، لازم است آن را با معیارهای خودتان تطبیق دهید. بهترین کار قبل از تهیه کتاب این است که در یک آزمون تعیین سطح یا ماک آیلتس شرکت کنید. با این کار می‌توانید متوجه شوید که در کدام‌یک از این مهارت‌‌ها ضعف دارید و چطور می‌توانید این نقاط ضعف را رفع کنید.

در این مطلب، طبق دسته‌بندی کتاب‌ های آیلتس آکادمیک ابتدا به معرفی آن دسته از کتاب‌هایی می‌پردازیم که به عنوان راهنما برای توضیح انواع سوالات آیلتس طراحی شده‌اند و تکنیک‌های پاسخگویی به سوالات هر یک از بخش‌های این آزمون را آموزش می‌دهند. در ادامه چند کتاب تست معتبر را معرفی می‌‌کنیم که شامل نمونه سوالات آزمون‌های آیلتس هستند که از سال‌های قبل انتخاب شده‌اند. این کتاب‌ها با پاسخ تشریحی در دسترس داوطلبان قرار دارند و منبع مناسبی برای ارزیابی عملکرد آن‌ها به شمار می‌روند.

پس از آن، برای تقویت دامنه واژگان و دستور زبان انگلیسی، کتاب‌هایی را معرفی می‌کنیم که برای این منظور روانه بازار شده‌اند. این کتاب‌ها، لغات پرتکرار و ضروری آیلتس را آموزش می‌دهند و برای سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته در نظر گرفته شده‌اند. همچنین تعدادی کتاب گرامر مختص آیلتس را بررسی می‌کنیم تا به کمک آن‌ها بتوانید در بخش‌های اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس، از جملات پیشرفته‌تر و در عین حال کاربردی استفاده کنید و نمره بهتری به دست بیاورید. این کتاب‌ها را می‌توانید با توجه به محدود نمره (Band Score) مدنظر خود تهیه کنید و به صورت تدریجی مطالعه را پیش ببرید.

برای آشنایی با ساختار کلی آزمون آیلتس، در جدول زیر می‌توانید جدول تعداد سوال‌ها و مدت زمان آزمون را مشاهده کنید.

جدول سوالات و مدت زمان آزمون آیلتس
مدت زمان پاسخگوییتعداد سوالاتبخش‌‌های آزمون
30 minutes +10 minutes' transfer time40Listening
60 minutes40Reading
60 minutes2 TasksWriting
11-14 minutes3 PartsSpeaking

معرفی فیلم های آزمون‌ آیلتس کمبریج در فرادرس

یکی از راه‌های تقویت و تمرین برای آزمون آیلتس این است که کتاب‌های تست آیلتس را تهیه کنیم که نمونه آزمون‌‌های ماک یا آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس را در خود جا داده است و به کمک آن‌ها می‌توانیم شرایطی مانند آزمون اصلی برای خود فراهم کنیم و با در نظر گرفتن این موضوع و با تحلیل پاسخ‌ها بتوانیم روز آزمون با اعتمادبه‌نفس بیشتری سر جلسه حاضر شویم و آن را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

یکی از کتاب های آیلتس آکادمیک که می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند، کتاب‌‌های تست کمبریج آیلتس است. این مجموعه کتاب‌ها از چهار آزمون تشکیل شده است و با توجه به نوع کتاب، هم آزمون‌های جنرال و هم آزمون‌های آکادمیک را در بر می‌گیرد. خبر خوش این‌که فرادرس این کتاب‌‌ها را به صورت مجموعه فیلم‌های آزمون آیلتس کمبریج در دسترس کاربران خود قرار داده است که به صورت رایگان می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

این مجموعه آموزش‌ها به صورت جامع و کاربردی و در دسته‌بندی‌های جداگانه در دسترس شماست و مناسب کسانی است که با هدف مهاجرت به کشورهای دیگر یا ادامه تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان، قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارند. برای مشاهده فیلم مجموعه آموزش آزمون‌های آزمایشی آیلتس کمبریج از فرادرس روی لینک زیر کلیک کنید.

تصویر کتاب تست کمبریج آیلتس در فرادرس
برای مشاهده فیلم آموزش تست آیلتس کمبریج از فرادرس روی تصویر زیر کلیک کنید.

کتاب راهنمای آیلتس آکادمیک

منظور از کتاب راهنمای آیلتس، کتابی است که بتواند شما را با انواع سوالات هر یک از بخش‌ها آشنا کند و تکنیک‌های پاسخ دادن به آن‌ها را یاد دهد. بیشتر این کتاب‌ها به چند فصل مختلف دسته‌بندی شده‌اند و هر فصل به بررسی یکی از بخش‌های آزمون آیلتس می‌پردازد. برای هر بخش، نمونه سوالی در نظر گرفته شده است. همچنین تمرین‌هایی در انتهای کتاب لحاظ شده که معمولاً از نمونه سوالات سال‌های قبل انتخاب شده است.

اگر قصد دارید با آیلتس بیشتر آشنا شوید و نحوه آمادگی در آزمون را بدانید، مشاهده فیلم آموزش آشنایی با آیلتس از فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. لینک آن را هم در ادامه مشاهده می‌کنید.

در ادامه فهرستی از بهترین و پرطرفدارترین کتاب‌های راهنمای آیلتس را معرفی کرده‌ایم که به زبانی ساده و در عین حال کامل به بررسی راهکارهای آماده شدن برای این آزمون پرداخته‌اند.

۱. کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS

کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS

یکی از کتاب های آیلتس آکادمیک که در میان داوطلبانی که به صورت خودآموز مطالعه را شروع کرده‌اند طرفداران زیادی دارد، «The Official Cambridge Guide to IELTS» است. این کتاب علاوه بر توضیحاتی که درباره نحوه پاسخ دادن به سوالات آیلتس ارائه کرده است، نمونه آزمون‌هایی را نیز از سال‌های قبل انتخاب کرده تا به کمک آن‌ها بتوانید عملکرد خود را ارزیابی کنید.

از دیگر ویژگی‌های خوب کتاب این است که هم برای داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون آیلتس آکادمیک را دارند مناسب است و هم برای آیلتس جنرال. توضیحاتی که در کتاب ارائه شده، به صورت دسته‌بندی، دقیق و ساده است. به همین دلیل بیشتر اساتید آیلتس آن را به عنوان مهم‌ترین کتاب و جزء اصلی مطالعه هر داوطلبی پیشنهاد می‌کنند.

با آموزش‌های این کتاب می‌توانید گام به گام پیش بروید و به کمک آزمون‌های آزمایشی آن با شرایط آزمون اصلی آشنا شوید. این کتاب از سوی انتشارات کمبریج روانه بازار شده که خود از طراحان سوال آیلتس محسوب می‌شود.

چرا باید از «The Official Cambridge Guide to IELTS» برای آمادگی در آیلتس استفاده کنیم؟ پاسخ این سوال در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • نگاهی اجمالی به اشتباهات رایج داوطلبان در آزمون‌های آیلتس دارد.
  • به تحلیل رایتینگ و اسپیکینگ داوطلبانی می‌پردازد که نمره خوبی در آزمون کسب کرده‌اند.
  • داوطلبان را با بخش‌های اسپیکینگ و لیسنینگ به کمک فایل‌های صوتی و CD آشنا می‌کند.

۲. کتاب Barron's IELTS Superpack

کتاب Barron's IELTS Superpack

کتاب «Barron's IELTS Superpack» نیز یکی از کتاب های آیلتس آکادمیک است که به عنوان منبع مناسبی برای آمادگی در آزمون آیلتس به داوطلبان معرفی می‌شود. ارائه درس‌های متنوع و به‌روزی که در این کتاب مشاهده می‌کنید، شما را برای خرید و مطالعه آن مصمم‌تر می‌کند. البته صرفاً به آموزش نکات کلیدی آیلتس آکادمیک بسنده نمی‌کند، بلکه بخش‌های مختلف آزمون جنرال را نیز بررسی می‌کند و در کل مناسب داوطلبانی است که قصد دارند نمره بالای ۶ را در آزمون به دست بیاورند.

در ادامه برخی از ویژگی‌های کتاب «Barron's IELTS Superpack» را برمی‌شمریم.

  • چهار آزمون آکادمیک که همواره در حال به‌روزرسانی است و جدیدترین نسخه از آزمون‌های سال‌های قبل را پوشش می‌دهد.
  • دو آزمون جنرال همراه با پاسخ‌های تشریحی
  • ارائه تمرین‌هایی برای انواع سوالات لیسنینگ و ریدینگ و پاسخ‌های تشریحی برای آن‌ها
  • فایل صوتی و نسخه نوشتاری آن برای لیسنینگ و اسپیکینگ

همان‌طور که از اسم کتاب مشخص است، «Barron's IELTS Superpack» تمام نکات کلیدی برای تست زدن را در یک مجموعه کامل در دسترس داوطلبان خود قرار داده است و به همین دلیل به کسب نمره بهتر کمک می‌کند. همچنین راهکارهای لازم برای گوش دادن به فایل صوتی و پاسخ دادن به سوالات این بخش باعث می‌شود که داوطلب به مرور بتواند بر این بخش از سوال‌ها تسلط کافی پیدا کند.

اما چرا مجموعه کتاب Barron's را برای آیلتس پیشنهاد می‌کنیم؟ پاسخ این سوال در ادامه داده شده است.

  • یک منبع کامل و دقیق برای یادگیری مهارت‌های آزمون و تمرین کردن است.
  • مجموعه کامل آن با CD در دسترس داوطلبان قرار داده شده است و حتی برای ریدینگ هم این فایل صوتی لحاظ شده است تا این بخش را برای شما جذاب‌تر کند.
  • پاسخ‌های تشریحی آن می‌تواند بازخوردی برای عملکرد داوطلب در هر یک از بخش‌ها باشد و به مرور با تحلیل اشتباهات او، از تکرار این اشتباهات جلوگیری می‌کند.

۳. مجموعه کتاب های Mindset for IELTS

تصویر کتاب Mindset for IELTS 1

در حال حاضر، کتاب‌های «Mindset» که برای سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته در نظر گرفته شده است، به عنوان پرطرفدارترین کتاب های آیلتس آکادمیک در آموزشگاه‌ها معرفی می‌شود. دلیل محبوبیت این کتاب‌ها توضیحات کامل و نمونه تمرین‌هایی است که در هر یک از درس‌ها ارائه شده و توضیحاتی در رابطه با آن‌ها داده شده است. به عبارت دیگر، آشنایی با انواع سوال‌ها و پاسخ دادن به آن‌ها را به کمک مثال‌هایی آموزش می‌دهد که با توجه به سطح زبان‌آموز و محدوده نمره‌ای که مدنظرش است، تغییر می‌کند.

این کتاب‌ها را نمی‌توانیم به عنوان منابع خودآموز آیلتس معرفی کنیم، اما در بیشتر آموزشگاه‌ها از آن‌ها به عنوان منبع معتبر برای تدریس تکنیک‌های آیلتس استفاده می‌شود. از خوبی‌های این کتاب های آیلتس آکادمیک سطح‌بندی آن است که یادگیری را برای داوطلبان ساده‌تر کرده است. هر درس یکی از مهارت‌های آیلتس را آموزش می‌دهد و برای سطوح مقدماتی از مثال‌‌ها و تمرین‌های ساده‌تری استفاده کرده است. به مرور که به کتاب سوم می‌رسیم، سوال‌ها سخت‌تر می‌شود و داوطلب اکنون آمادگی و تسلط کافی برای پاسخ دادن به این سوال‌ها را دارد.

۴. مجموعه کتاب های Collins English for IELTS

مجموعه کتاب‌های Collins for IELTS

این کتاب ها یک ویژگی خیلی خوب دارند و آن آموزش هر یک از مهارت‌های آزمون آیلتس در یک کتاب جداگانه است. بدین ترتیب، کسانی که در برخی از مهارت‌ها نقطه‌ضعف دارند می‌توانند کتابی در همین رابطه را تهیه کنند و از آن بازخورد کافی بگیرند. خبر دیگر این است که کتاب‌ها مناسب مطالعه به صورت خودخوان هستند و پاسخ هر یک از سوالات نیز در کتاب قرار داده شده است.

از دیگر مزیت‌های این کتاب‌ها، ارائه نسخه نوشتاری در انتهای کتاب است. این نسخه نوشتاری در کتاب لیسنینگ قرار داده شده که مربوط به فایل صوتی دیالوگ‌ها و مونولوگ‌ها می‌شود. دسته‌بندی کتاب‌های Collins را در ادامه مشاهده می‌کنید.

  • کتاب Reading for IELTS
  • کتاب Listening for IELTS
  • کتاب Writing for IETS
  • کتاب Speaking for IELTS
  • کتاب IELTS Preparation and Practice

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، علاوه بر چهار کتابی که برای تقویت آیلتس معرفی شده، دو کتاب دیگر نیز برای تقویت دامنه واژگان و تست زدن و تمرین کردن در نظر گرفته شده است. از کتاب لغت می‌توانیم برای تقویت دامنه واژگان خود استفاده کنیم و لغات ضروری و پرکاربرد آیلتس را یاد بگیریم. از کتاب تمرین نیز بعد از تسلط پیدا کردن بر انواع سوالات هر یک از بخش‌ها و نحوه پاسخ دادن به آن‌ها می‌توانیم کمک بگیریم.

۵. کتاب IELTS Foundation: Coursebook

کتاب IELTS Foundation Coursebook

این کتاب، همان‌طور که از اسمش پیداست، مهارت‌های زبانی را در سطح پایه آموزش می‌دهد تا شما را برای تست زدن و شرکت در آزمون آیلتس آماده کند. برای کسب نمره بهتر بدون شک باید از با کتاب آیلتس شروع کنیم. به کمک آن می‌توانیم با دستور زبان انگلیسی و اصول مقدماتی یادگیری مهارت‌های زبانی آشنا شویم که برای آمادگی در آزمون آیلتس ضروری است.

از ویژگی‌های بارز این کتاب می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ارائه تمرین‌های مختلف که به کمک آن می‌توانیم مهارت‌های اصلی آزمون را تقویت کنیم و برای پاسخ دادن به انواع سوالات آیلتس آشنا شویم.
  • ارائه نکات مهم و کلیدی برای بهبود دانش عمومی زبان انگلیسی و تسلط بر اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس
  • توضیحات کامل و قابل‌فهم که باعث می‌شود از آن به عنوان یکی از کتاب‌های خودآموز یاد کنیم.
  • مناسب برای افرادی که قصد شرکت در آزمون آکادمیک و جنرال را دارند.

۶. کتاب New Insight into IELTS

کتاب New Insight into IELTS

این کتاب را به عنوان یکی از کامل‌ترین کتاب های آیلتس آکادمیک برای یادگیری تکنیک‌های پاسخ دادن به سوالات آیلتس معرفی می‌کنیم و از ویژگی‌های خوب آن توضیحات کامل و دسته‌بندی‌شده است و همچنین تمرین‌هایی که هم در کتاب اصلی و هم در Workbook قرار داده شده است.

تا قبل از این‌که کتاب‌های Mindset for IELTS به عنوان کتاب های آیلتس آکادمیک وارد بازار شوند، از این کتاب به عنوان یکی از منابع رایج و کاربردی یاد می‌کردند و البته هنوز هم طرفداران زیادی دارد و در بسیاری از آموزشگاه‌ها به عنوان کتاب مرجع برای مطالعه پیشنهاد می‌شود. «New Insight into IELTS» سطح‌بندی خاصی ندارد. یک کتاب دارد که تمام نکات آموزشی را معرفی کرده است و کتاب دیگر به عنوان تمرین در دسترس داوطلبان آیلتس است.

قبل از این‌که هر یک از مهارت‌ها آموزش داده شود، ابتدا توضیح مختصری درباره این‌ موضوع داده می‌شود که چه مواردی برای پاسخ دادن به آن دسته از سوال‌ها مهم هستند. در ادامه بخشی از یک مهارت، برای مثال لیسنینگ، قرار داده شده است و داوطلب باید با در نظر گرفتن آن به سوالاتی که در ادامه آمده پاسخ دهد.

روند پیشروی کتاب بدین شکل است که ابتدا از بخش‌های ساده شروع می‌شود و در ادامه مباحث سنگین‌تری آموزش داده می‌شود تا داوطلبان کم‌کم سطح نمره خود را بالاتر ببرند. در انتهای کتاب نیز نسخه نوشتاری فایل‌های لیسنینگ و توضیحاتی درباره پاسخ دادن به سوالات هر یک از بخش‌های آزمون آیلتس ارائه شده است که در مجموع تمام نکات مهم را برای آمادگی در آیلتس پوشش می‌دهد.

تمرین‌های مختلف و متنوعی که در این کتاب همراه با آموزش‌های آن قرار داده شده، آن را به یکی از کتاب های آیلتس آکادمیک پرطرفدار تبدیل کرده است. علاوه بر مواردی که مطرح شد، تکنیک‌های «Skimming» و «Scanning» را نیز برای زدن تست‌های بخش ریدینگ به کمک تمرین به شما یاد می‌دهد.

۷. مجموعه کتاب های IELTS Advantage

مجموعه کتاب های IELTS Advantage

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، این مجموعه کتاب‌ها چهار نوع مختلف هستند که هر یک به بررسی یکی از بخش‌های آزمون آیلتس می‌پردازند. این کتاب‌ها دوره‌های جامعی را ارائه می‌دهند که شامل روندی مرحله به مرحله برای دستیابی به نمره آیلتس ۶٬۵ یا ۷٬۰ و حتی بالاتر است.

پس این کتاب‌ها را به طور کلی برای افرادی مناسب می‌دانیم که سطح زبان خوبی دارند و می‌خواهند محدوده نمره بالایی در آزمون آیلتس به دست بیاورند. در ادامه هر یک از ویژگی‌های این کتاب‌ های آیلتس آکادمیک را بررسی خواهیم کرد.

۷-۱. کتاب IELTS Advantage: Writing Skills

در این کتاب، نکات مهمی در خصوص نوشتن تسک ۱ و ۲ رایتینگ آکادمیک آموزش داده شده است. به کمک این کتاب، داوطلبان به صورت مرحله به مرحله با اصول پاراگراف‌‌نویسی آشنا می‌شوند و نحوه نوشتن Essay را یاد می‌گیرند.

علاوه بر این، نمونه رایتینگ‌های داوطلبان سال‌های قبل را نیز در اختیار زبان‌آموزان قرار داده تا به کمک آن‌ها بتوانند تمرین کافی داشته باشند و به عنوان الگو برای تقویت مهارت نوشتاری خود و یادگیری لغات و اصطلاحات کاربردی استفاده کنند.

۷-۲. کتاب IELTS Advantage: Reading Skills

این کتاب مناسب افرادی است که می‌خواهند در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنند و نمره بالای ۶٬۵ بگیرند. در این کتاب شما با تکنیک‌های «Skimming» و‌ «Scanning» آشنا می‌شوید و آموزش‌هایی کامل و کاربردی در رابطه با نحوه پاسخ دادن به انواع سوالات ریدینگ را در اختیار دارید. همچنین، نحوه پارافریز کردن را یاد می‌گیرید و بر دامنه واژگان خود می‌افزایید.

از دیگر ویژگی‌های این کتاب به عنوان یکی از کتاب های آیلتس آکادمیک این است که برای هر یک از سوالات ریدینگ آیلتس هم مثال‌‌هایی را ارائه کرده است و هم شما را با روش‌‌های پاسخ دادن به آن‌ها آشنا می‌کند. همچنین به کمک تمرین‌هایی که در انتهای کتاب قرار داده و از آزمون‌های سال‌های قبل انتخاب کرده، می‌توانید عملکرد خود را ارزیابی کنید. وقتی تست می‌زنید، حتماً بعد از آن زمانی را به تحلیل پاسخ‌های اشتباه خود اختصاص دهید و سعی کنید دلیل اشتباه را متوجه شوید.

وقتی نقاط ضعف خود را شناسایی می‌کنید، در آزمون‌های بعدی آن‌ها را تکرار نخواهید کرد و در نهایت در روز آزمون درصد خطای خود را به حداقل می‌رسانید. نتیجه کار این می‌شود که نمره بهتری کسب می‌کنید. در مجموع، کتاب «IELTS Advantage: Reading Skills» را به کسانی توصیه می‌‌کنیم که قصد دارند نمره بهتری در بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک کسب کنند یا می‌خواهند نقاط ضعف خود را با تمرین کردن و تست زدن در این بخش برطرف کنند. مجموعه آموزش‌های ریدینگ آکادمیک و ارائه نمونه سوالات آزمون‌های قبل همراه با پاسخ تشریحی، این کتاب را به یکی از بهترین کتاب های آیلتس آکادمیک تبدیل کرده است و به ویژه می‌تواند برای داوطلبانی مناسب باشد که قصد مطالعه خودخوان را دارند.

تصویر کتاب زردنگی روی نیمکتی آبی در پارک

۷-۳. کتاب IELTS Advantage: Listening & Speaking Skills‏

کتاب دیگری که از مجموعه کتاب‌های IELTS Adavantage به داوطلبان آیلتس پیشنهاد می‌کنیم، «IELTS Advantage: Listening & Speaking Skills» است که برای آمادگی در بخش لیسنینگ و اسپیکینگ، آموزش‌‌های ساده و کاملی را در دسترس افراد قرار داده است. از آنجا که لیسنینگ و اسپیکینگ دو مهارتی هستند که ارتباط نزدیک با هم دارند و یادگیری یکی مستلزم یادگیری دیگری است، هر دو را در یک کتاب قرار داده‌اند و در کنار هم آموزش‌های لازم برای تسلط یافتن بر هر دو بخش ارائه شده است.

برای مشاهده فیلم اسپیکینگ آیلتس از فرادرس و نحوه آشنایی با سوالات این بخش می‌توانید از لینک زیر کمک بگیرید.

برای لیسنینگ آیلتس ابتدا توضیحاتی در رابطه با نحوه پاسخ دادن به انواع سوالات ارائه شده و با مثال هر یک از آن‌ها بررسی شده است. در ادامه هم نمونه تمرین‌هایی برای درک بهتر این دو مهارت توسط زبان‌آموزان ارائه شده است که می‌توانند با انجام دادن آن‌ها و بررسی نمره خود، دریابند که تا چه حدی مطالعه را پیش برده‌اند و نمره خود را در این بخش از آزمون تا حدی حدس بزنند.

برای بخش لیسنینگ، علاوه بر این‌که شما مرحله به مرحله با انواع سوالات این بخش آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید که چطور به آن‌ها پاسخ دهید، نمونه آزمون‌هایی همراه با فایل صوتی در دسترس شما قرار می‌گیرد. در انتهای کتاب هم نسخه نوشتاری این فایل‌ها قرار داده شده است که به شما کمک می‌کند تا هنگام تحلیل پاسخ‌های خود، اگر متوجه بخش‌هایی از فایل صوتی نشدید، با مراجعه به نسخه نوشتاری بتوانید آن بخش‌ها را نیز بررسی کنید.

برای بخش اسپیکینگ نیز ابتدا تمام مراحل پاسخ دادن به سوال‌ها آموزش داده شده است و سپس نمونه سوالات این بخش در اختیار شما قرار داده شده است. همچنین پاسخ‌های احتمالی که می‌توانید به این سوال‌ها بدهید را نیز لحاظ کرده است. همراه با آن برخی از پاسخ‌ها را تحلیل کرده است که می‌تواند نمونه‌ خوبی برای یادگیری لغات، اصطلاحات و دستور زبان باشد. علاوه بر این، چون در این کتاب با موضوعات پرتکرار آیلتس سروکار داریم، می‌توانیم از کلمات ربط‌دهنده و سایر عبارت‌هایی که در نمونه پاسخ‌ها آمده نیز کمک بگیریم تا فاکتور انسجام و یکپارچگی در سوالات را نیز رعایت کرده باشیم.

۷-۴. کتاب IELTS Intensive: A Short Course for IELTS Success

این کتاب، همان‌طور که از اسمش پیداست، یک دوره کامل آموزش آیلتس را به صورت فشرده برای داوطلبان ارائه کرده است که شامل ۴۰ ساعت آموزش در کلاس درس و ۲۰ ساعت تمرین‌های اضافه به عنوان تکلیف می‌شود. هدف این کتاب ایجاد تعادل بین آموزش و تمرین کردن در رابطه با هر چهار مهارت زبان انگلیسی است.

این دوره را به کسانی توصیه می‌کنیم که به محدوده نمره ۵٬۵ تا ۶٬۵ برای آزمون آیلتس نیاز دارند و لازم است ابتدا به سطح مطلوبی برسند تا بتوانند برای مطالعه کتاب های آیلتس آکادمیک و جنرال آماده شوند. البته برای افرادی که سطح مناسبی دارند و می‌خواهند نمره بالایی در آزمون آیلتس به دست بیاورند نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این دوره کوتاه است ولی سعی کرده است خیلی کامل و جامع روش‌های پاسخ دادن به سوالات هر یک از چهار بخش آزمون آیلتس را پوشش دهد. به همین دلیل، برای یادگیری آن نیازی به استاد ندارید و خودتان می‌توانید به صورت خودآموز آن را تهیه و مطالعه کنید.

در ادامه برخی از ویژگی‌‌های این کتاب را به طور کامل بررسی کرده‌ایم:

  • تمرکز بر روی مدل‌‌های ارزیابی و تحلیل سوالات تست‌ها به منظور کمک به داوطلبان برای شرکت در انواع بخش‌های آزمون با اعتمادبه‌نفس کافی و تسلط کامل.
  • ارائه تمرین‌های بیشتر بعد از هر دو درس و مرتبط با تسک‌های قبلی به شکلی که بازتاب کاملی از آزمون باشد.
  • دو CD همراه با نسخه‌های کامل نوشتاری فایل‌های لیسنینگ و پاسخ تشریحی که در انتهای کتاب قرار داده شده است.

۸. کتاب Complete IELTS

تصویر کتاب Complete IELTS

مجموعه کتاب‌های Complete IELTS به طور اختصاصی برای آیلتس آکادمیک در نظر گرفته شده است و به کمک آن داوطلب می‌تواند با نحوه تست زدن و انواع سوالات آیلتس آکادمیک آشنا شود. این کتاب‌ها برای سه محدود نمره (۵٬۵ - ۴٬۵) و (۷ - ۶) و (۷٬۵ به بالا) طراحی شده‌اند.

برای مشاهده فیلم آزمون آزمایشی کمبریج آیلتس آکادمیک از فرادرس می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

یکی از نکات خوب در رابطه با این کتاب توضیحاتی است که قبل از ارائه نمونه تمرین‌ها برای آن بخش ارائه شده است. این آموزش‌‌ها در کادرهای رنگی و قبل از هر بخش مشاهده می‌شود و هدف آن آشنایی داوطلب با نمونه سوالاتی است که قرار است در همان بخش به آن‌ها پاسخ دهد.

در ادامه نیز بخش‌هایی از آزمون‌ها قرار داده شده و به کمک آن‌ها سعی دارد Distractor‌ها را توضیح دهد که هنگام پاسخ دادن به سوال‌ها، حواس ما را پرت می‌کنند. همچنین برخی از نکات مهم را هنگام تست زدن یاد می‌دهد.

این کتاب های آیلتس آکادمیک تمرین‌هایی نیز دارند که پاسخ‌شان در انتهای کتاب آمده است. همچنین یک کتاب تمرین دارند که به طور جداگانه به نمونه آزمون‌های سال‌های قبل پرداخته است و به عنوان یک مجموعه کامل برای آشنایی با تکنیک‌ها و تست زدن در دسترس داوطلبان قرار گرفته است.

تصویر یک ماگ که روی میز کنار یک دفترچه قرار دارد.

کتاب تست آیلتس آکادمیک

پس از آن‌که نوع آزمون خود را مشخص کردید و از کتاب‌های راهنمایی که معرفی کردیم، یک یا چند مورد را به عنوان منابع لازم برای مطالعه در نظر گرفتید، می‌توانید به سراغ کتاب‌های تست آیلتس بروید. برخی از کتاب‌هایی که برای تست زدن معرفی می‌شود، هم آزمون آکادمیک و هم آزمون جنرال را دارند. بنابراین، شما می‌توانید برای تمرین کردن برای آزمون آیلتس آکادمیک، به بخشی مراجعه کنید که به آزمون آکادمیک اختصاص داده شده است. برای مشاهده فیلم آزمون کمبریج آیلتس آکادمیک شماره ۱۸ از فرادرس به لینک زیر مراجعه کنید.

درواقع، بهترین زمان برای مراجعه کردن به کتاب های آیلتس آکادمیک که شامل کتاب‌های تست می‌شود، پس از آشنایی با انواع سوالات آیلتس و یادگیری راهکارهای مناسب برای تست زدن است. با این کار شما می‌‌توانید عملکردتان را ارزیابی و میزان پیشرفت خود را بررسی کنید. در ادامه مطلب کتاب های آیلتس آکادمیک برخی از کتاب‌های تست را معرفی می‌کنیم.

۹. کتاب های Cambridge IELTS

تصویر کتاب کمبریج آیلتس ۱۷

مجموعه کتاب‌های تست کمبریج از آزمون‌های آکادمیک و جنرال تشکیل شده است که هر یک شامل ۴ تست کامل از آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس می‌شود. این کتاب‌ها را بهتر است از شماره ۱۰ به بعد تهیه کنیم، زیرا آزمون‌های جدیدتری را در خود جای داده است.

از میان این مجموعه کتاب های آیلتس آکادمیک ، ‌های تست ۱۰، ۱۱ و ۱۶ به طور اختصاصی به عنوان کتاب های آیلتس آکادمیک معرفی می‌شوند، زیرا هر چهار تست آن آکادمیک است. سایر کتاب‌ها معمولاً به این شکل طراحی شده که سه آزمون آکادمیک و یک آزمون جنرال را شامل می‌شود.

البته برخی از کتاب‌های آن نیز به طور خاص برای آزمون جنرال در نظر گرفته شده است. به کمک این کتاب‌ها می‌توانید شرایطی مانند آزمون اصلی را برای خود شبیه‌سازی کنید و با تمرین‌های مکرر و تحلیل پاسخ‌های خود، به مرور شاهد روند پیشرفت‌تان باشید.

۱۰. کتاب IELTS Testbuilder

این کتاب به منظور بهبود عملکرد شما در آزمون آیلتس طراحی شده است و باعث افزایش تسلط بر مهارت‌‌های زبانی شما می‌شود که برای آمادگی در آزمون آیلتس به یادگیری آن‌ها نیاز دارید. از ویژگی‌های بارز این کتاب می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • چهار آزمون کامل آیلتس
  • معرفی آزمون آیلتس و ساختار کلی آن
  • معرفی انواع آزمون آیلتس
  • نمونه سوالات ریدینگ و رایتینگ برای آیلتس آکادمیک
  • فایل صوتی برای هر چهار بخش لیسنینگ
  • تمرین‌‌های اضافه و توضیحات بیشتر درباره آزمون
  • تمرین‌های خاص برای تمرین برخی از مهارت‌ها
  • تسک‌هایی برای تقویت اعتمادبه‌نفس در پاسخ دادن به انواع سوالات آزمون
  • ایده‌هایی مفید برای بخش اسپیکینگ
  • ارائه نمونه پاسخ‌های رایتینگ برای هر دو تسک آکادمیک و تحلیل آن‌ها
  • نسخه نوشتاری فایل‌های صوتی لیسنینگ
  • مناسب برای افرادی که قصد دارند نمره بالای ۶ به دست بیاورند.

۱۱. کتاب IELTS Graphs from the Past Exam

تصویر کتاب IELTS Graphs from the Past Exam

این کتاب داوطلبان آیلتس آکادمیک را با بیش از ۲۰۰ نمونه رایتینگ آشنا می‌کند که شامل انواع نمودار و چارت است و همه از آزمون‌‌های سال‌های قبل انتخاب شده‌اند. مهم‌تر از این، نمونه پاسخ‌‌هایی است که برای این بخش از آزمون در نظر گرفته شده و به شما کمک می‌کند تا نمره رایتینگ خود را افزایش دهید. جلد روی کتاب نمونه‌ای از تسک ۱ رایتینگ آکادمیک را نشان می‌دهد که شامل یک «Pie Chart» و یک «Bar Graph» است. به کمک نمونه پاسخ‌هایی که به هر یک از این تسک‌ها داده شده است، هم با اصول پاراگراف‌نویسی آشنا می‌شوید، هم یاد می‌گیرید که در مواجهه با سوالات تسک اول و دوم از چه روشی برای پاسخ دادن استفاده کنید.

علاوه بر موارد فوق، وقتی نمونه پاسخ‌ها را می‌خوانید، به لغات و کالوکیشن‌هایی برمی‌خورید که با توجه به موضوع، ممکن است بتوانید در رایتینگ خود از آن‌ها استفاده کنید. همچنین از دستور زبانی که در این پاسخ‌ها به کار رفته می‌توانید کمک بگیرید تا در مجموع در آزمون خود نمره بالایی کسب کنید.

۱۲. کتاب IELTS Trainers

کتاب IELTS Trainers

این کتاب از شش تمرین آیلتس تشکیل شده است که در موفقیت در این آزمون به شما کمک می‌کند. هدف این کتاب ارائه نکات مهم و کلیدی برای آمادگی در آزمون آیلتس است و برای بخش لیسنینگ یک Cd دارد. به کمک این کتاب هم می‌توانید برای آزمون آکادمیک آماده شوید و هم برای آزمون جنرال.

اما چرا خواندن این کتاب را به داوطلبان آیلتس آکادمیک توصیه می‌‌کنیم؟ پاسخ به این سوال را در ادامه مشاهده می‌کنید.

  • حاوی پاسخ‌های دقیق و نکات کلیدی و مهم برای هر سوال است.
  • شامل یک CD می‌شود که برای تمرین‌های لیسنینگ در نظر گرفته شده است.
  • نمونه‌های خوبی از آزمون‌های اسپیکینگ، رایتینگ، و لیسنینگ را دارد.
  • راهنمای مرحله به مرحله برای پاسخ دادن به هر نوع از سوالات است.
  • از شش آزمون تشکیل شده که همه آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس هستند و همراه با پاسخ تشریحی در دسترس داوطلبان قرار داده شده است.

کتاب لغات ضروری آیلتس

همان‌طور که اشاره شد، یکی از فاکتورهای نمره‌دهی در آزمون آیلتس، نحوه به کار بردن واژگان مناسب است. برای این‌که بتوانیم دامنه لغات خود را افزایش دهیم و از کالوکیشن‌هایی استفاده کنیم که نمره اسپیکینگ و رایتینگ ما را افزایش دهند، لازم است با برخی از لغات ضروری و پرکاربرد آیلتس آشنا شویم. منظور از لغات پرکاربرد انگلیسی، کلماتی هستند که در آزمون‌های قبلی زیاد تکرار شده‌اند یا موضوعاتی برای صحبت کردن یا نوشتن در اختیار داوطلب قرار داده شده است که نیازمند یادگیری برخی از لغات ضروری و پیشرفته است.

برای مشاهده فیلم آموزش ساختارهای گرامری لغات انگلیسی، فیلم آموزش ساختارهای گرامری واژگان بخش یکم از فرادرس را توصیه می‌کنیم. لینک آن را نیز در ادامه مشاهده می‌کنید.

کتاب‌هایی که برای بهبود لغات آیلتس در نظر گرفته شده، شامل دروس مختلفی می‌شود و هر درس به موضوع خاصی اختصاص یافته که در آزمون‌های قبلی آیلتس چندین بار تکرار شده است. همچنین شامل مثال و تمرین‌هایی است که از این لغات جدید استفاده می‌کند و داوطلب می‌تواند با کالوکیشن‌ها و به طور کلی با نحوه استفاده از این کلمات کاربردی در جملات انگلیسی آشنا شود.

البته بالا بردن دانش لغات انگلیسی صرفاً برای اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس نیست، بلکه برای دو بخش ریدینگ و لیسنینگ نیز به کار می‌آید. وقتی با لغات انگلیسی بیشتری آشنا می‌شویم، می‌توانیم بهتر متوجه متن‌های ریدینگ و سوالات مرتبط با آن‌ها بشویم. همچنین دیالوگ‌ها و مونولوگ‌های گویندگان را در بخش لیسنینگ بهتر متوجه می‌شویم.

در این بخش، به معرفی برخی از کتاب های آیلتس آکادمیک می‌پردازیم که به طور ویژه برای یادگیری و تقویت لغات انگلیسی انتخاب شده است. برخی از این کتاب‌ها مختص آزمون آیلتس هستند و برخی دیگر به عنوان کتاب لغات عمومی، به بالا بردن دانش ما در رابطه با موضوعات گوناگون کمک می‌کنند.

۱۳. کتاب Collins Vocabulary for IELTS

تصویر کتاب Collins for IELTS

این کتاب از ۲۰ درس تشکیل شده است و لغات آیلتس را همراه با تلفظ آن‌ها به شما آموزش می‌دهد. در هر درس علاوه بر لغات پرتکرار آیلتس، نمونه تمرین‌هایی را نیز لحاظ کرده است که بر مبنای آزمون‌های واقعی آیلتس طراحی شده و مرحله به مرحله شما را از سطوح مقدماتی تا سطوح پیشرفته پیش می‌برد.

لغاتی که در این کتاب می‌خوانید، صرفاً برای بخش اسپیکینگ و رایتینگ نیست، بلکه لغاتی را در بر می‌گیرد که برای هر چهار بخش آزمون طراحی شده است و به کمک بخش «Exam Tips» که راهکارهای لازم برای یادگیری لغات جدید و استفاده از کالوکیشن‌های آن‌ها را آموزش داده، می‌توانید نمره بهتری را در آیلتس برای خود رقم بزنید.

۱۴. کتاب Cambridge Vocabulary for IELTS

کتاب تست Cambridge Vocabulary for IELTS

این کتاب به طور اختصاصی برای آزمون آیلتس در نظر گرفته شده است و جزو آن دسته از منابعی است که هم لغات آکادمیک و هم جنرال را پوشش می‌دهد. به همین دلیل از آن می‌توانیم به عنوان یکی از کتاب های آیلتس آکادمیک در زمینه یادگیری لغات انگلیسی استفاده کنیم. همچنین لازم است که با ساختار گرامری لغات نیز آشنا شویم. برای مشاهده فیلم آموزش ساختار گرامری واژگان آیلتس از فرادرس می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

«Cambridge Vocabulary for IELTS» مناسب افرادی است که در سطوح متوسط یادگیری و آمادگی لغات انگلیسی هستند و می‌خواهند دانش خود را تا سطوح پیشرفته ارتقا دهند.

اما چرا این کتاب را برای بهبود دانش واژگان آیلتس به شما پیشنهاد می‌کنیم؟ پاسخ این سوال را در موارد زیر خلاصه کرده‌ایم:

  • باعث بهبود نمره آیلتس شما و افزایش دانش لغات انگلیسی می‌شود.
  • همراه با CD در دسترس کاربران قرار دارد تا تلفظ درست کلمات انگلیسی را نیز به کمک آن تمرین کنید.
  • آموزش‌های ساده‌ای دارد و لغات را با توجه به موضوعات هر درس آموزش می‌دهد.
  • برای هر لغت مترادف و متضاد نیز در نظر گرفته شده که به پارافریز کردن کمک می‌کند.
  • تمرین‌هایی در هر درس ارائه کرده است که همراه با پاسخ در دسترس شما قرار دارد.

به کمک کتاب «Cambridge Vocabulary for IELTS» می‌توانید با مهارت‌های ضروری برای شرکت در آزمون آیلتس آشنا شوید. موضوعاتی که این کتاب به آن‌ها اختصاص یافته، در دسته موضوعات پرتکرار آیلتس به شمار می‌روند و با داشتن فایل‌های صوتی برای تلفظ کلمات می‌توانید نمره خوبی در آزمون آیلتس کسب کنید.

۱۵. کتاب English Collocations in Use

کتاب English Collocations in Use

همان‌طور که اشاره شد، بهبود دامنه واژگان می‌تواند تأثیر مهمی در کسب نمره بهتر داشته باشد. در این میان، صرفاً با حفظ کردن کلمات جدید نمی‌توانیم به نتیجه دلخواه برسیم، چون فقط زمانی می‌توانیم از این کلمات در جملات خود استفاده درستی بکنیم که بدانیم با چه کلماتی قبل و بعد از خودشان همراه می‌شوند.

به منظور یادگیری کالوکیشن‌های انگلیسی، مشاهده فیلم آموزش Collocation سطح مقدماتی را از فرادرس پیشنهاد می‌کنیم که لینک مربوط به آن را نیز مشاهده می‌‌کنید.

«Collocations» در که زبان فارسی به آن «همایند» گفته می‌شود، دسته‌ای از کلمات هستند که وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند معنی پیدا می‌کنند. فرض کنید می‌خواهید از اسم «mistake» در جمله خود استفاده کنید و بگویید «مایک هنگام انگلیسی صحبت کردن دچار اشتباهات گرامری زیادی می‌شود.» چطور این اسم را باید در جمله به کار ببریم؟ از چه فعلی باید برای آن استفاده کنیم؟ این همان کالوکیشن است که همراه شدن «mistake» را با فعل «make» تعریف می‌‌کند. بنابراین جمله فوق را به شکل زیر به انگلیسی می‌نویسیم.

Mike Makes a lot of mistakes when he speaks English.

«مایک» هنگام انگلیسی صحبت کردن اشتباهات گرامری زیادی دارد.

​پس تا وقتی کالوکیشن‌ها را خوب یاد نگیریم، نمی‌توانیم از کلمات به درستی استفاده کنیم و افزایش درصد خطای ما مساوی است با کاهش نمره. کتاب «English Collocations in Use» به عنوان جامع‌ترین کتاب زبان انگلیسی برای یادگیری همایندها در دسترس افراد است و نه‌تنها برای زبان‌آموزان، بلکه برای اساتید زبان انگلیسی نیز منبع بسیار مفید و کاربردی محسوب می‌شود.

از ویژگی‌های باز این کتاب می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دسته‌بندی کتاب به سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • توضیحات دقیق، کامل و ارائه مثال‌های مختلف
  • آموزش‌های جامع و کاربردی
  • ارائه تمرین‌های مرتبط با هر درس
  • ارائه مثال‌های عینی و دقیق برای یادگیری نحوه استفاده از کالوکیشن‌ها
  • امکان مطالعه خودخوان برای کسانی که شرایط شرکت در کلاس‌های حضوری را ندارند.

۱۶. مجموعه کتاب های English Vocabulary in Use

تصویر کتاب English Vocabulary in Use

«English Vocabulary in Use» شامل چهار کتاب مختلف می‌شود که برای سطوح المنتری تا پیشرفته طراحی شده است و می‌تواند دامنه واژگان شما را افزایش دهد تا در آزمون آیلتس از آن‌ استفاده کنید. علاوه بر لغات کاربردی که این کتاب به شما آموزش می‌دهد، با کالوکیشن‌های لغات نیز می‌توانید آشنا شوید و به کمک تمرین‌های متنوع آن، میزان یادگیری خود را از هر درس بسنجید.

این کتاب به صورت اختصاصی برای داوطلبان آیلتس طراحی نشده است، اما شامل لغاتی می‌شود که در آزمون‌های سال‌های قبل به وفور به کار رفته است. به همین دلیل برای تقویت لغات آیلتس گزینه مناسبی در نظر گرفته شده است و می‌توانید به کمک آن دانش لغات خود را در زمینه آیلتس بالا ببرید.

در ادامه به برخی از ویژگی‌های این کتاب اشاره می‌کنیم.

  • از ۱۰۰ درس مختلف تشکیل شده که هر درس با توجه به موضوع خاصی، لغاتی را آموزش می‌دهد و در مجموع حدود ۳۰۰۰ لغت جدید را می‌توانید با مطالعه آن یاد بگیرید.
  • در هر درس، لغات سمت چپ نوشته شده و تعریف انگلیسی آن‌ها نیز کنارشان آورده شده است. در صفحه مقابل هم تمرین‌هایی قرار داده شده تا به درک بهتر شما از لغات و کالوکیشن‌ها کمک کند.
  • امکان یادگیری لغات مختلف در موقعیت‌های متفاوت وجود دارد.

۱۷. کتاب IELTS Vocabulary Booster

تصویر کتاب IELTS Vocabulary Booster

این کتاب به طور ویژه برای آموزش لغات آیلتس در نظر گرفته شده است و شامل ۲۰ درس مختلف می‌شود. لغاتی که در این کتاب پوشش داده شده، برای هر چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی در نظر گرفته شده است و به همین دلیل برای آزمون آیلتس گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

در هر درس نمونه تمرین‌هایی را مشاهده می‌کنید که بر اساس آزمون‌های واقعی آیلتس طراحی شده‌اند. از دیگر ویژگی‌های بارز آن معرفی کالوکیشن‌‌های این لغات پرکاربرد است که با تمرکز بر روی آن‌ها می‌توانیم از عهده بخش‌هایی مانند اسپیکینگ و لیسنینگ به خوبی بربیاییم.

تصویر چند دانشجو در حال درس خواندن

کتاب گرامر برای آیلتس

از دیگر منابعی که در آزمون باید به عنوان کتاب های آیلتس آکادمیک و جنرال مدنظر داشته باشیم، دستور زبان است. کتاب‌‌های گرامر زبان انگلیسی، جزو منابع مهمی برای آمادگی در آزمون به شمار می‌روند و دستور زبان انگلیسی به عنوان یکی از فاکتورهای مهم نمره‌دهی می‌تواند هر یک از بخش‌های آزمون را تخت تأثیر قرار دهد. شاید با خودتان بگویید که لغات و گرامر هیچ‌کدام از بخش‌‌های اصلی آزمون نیستند، اما لازم است بدانید که استفاده از جملاتی با ساختار درست، مناسب و پیشرفته در رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس، تأثیر زیادی در نمره داوطلب دارد و یکی از فاکتورهای مهم نمره‌دهی برای این بخش‌ها در نظر گرفته شده است.

بنابراین، استفاده از جملاتی پیشرفته‌تر و مناسب برای موقعیت‌های مختلف در پاسخ دادن به سوالات آزمون آیلتس اهمیت زیادی دارد و برای تقویت این دو مهارت به منابعی نیاز داریم که بتواند به مرور و با توجه به سطح زبان انگلیسی افراد، روند پیشرفت آن‌ها را به شکلی مؤثر رقم بزند. برای مطالعه گرامر زبان انگلیسی به زبان ساده، مطلب «گرامر چیست» می‌تواند گزینه مناسبی باشد که با مراجعه به لینک مربوطه می‌توانید آن را مطالعه کنید.

۱۸. کتاب Cambridge English Grammar in Use

تصویر کتاب English Grammar in Use

«Grammar in Use» یکی از کتاب‌های کاربردی است که دستور زبان انگلیسی را ساده و از پایه آموزش می‌دهد و به دلیل آموزش‌‌های دقیقی که دارد، می‌توانیم از آن به عنوان یکی از کتاب‌های خودخوان یاد کنیم. البته دستور زبان آن به طور اختصاصی برای آیلتس در نظر گرفته نشده است، اما مباحث گرامری آن به طور کامل ساختارهای گرامری را پوشش می‌دهد که برای آمادگی در آزمون آیلتس بسیار مناسب است.

نویسنده این کتاب «Raymond Murphy» که در زمینه آیلتس کاملاً شناخته‌شده است، مبانی دستور زبان انگلیسی را به کمک آموزش‌‌هایی ساده و با مثال و تمرین‌های متنوع ارائه کرده است که می‌تواند شما را با دستور زبان مناسب آیلتس آشنا کند. این کتاب همچنین برای افرادی مناسب است که می‌خواهند دانش عمومی خود را در زمینه دستور زبان انگلیسی و استفاده از گرامر کاربردی در جملات و مکالمات روزمره خود بالا ببرند.

هر درس مبحث گرامری خاصی را توضیح می‌دهد که در برخی موارد با شکل و نمودار همراه است. در صفحه مقابل آن نیز تمرین‌های مرتبطی ارائه شده است که زبان‌آموز با انجام دادن و دیدن پاسخ آن‌ها در انتهای کتاب، می‌تواند تسلط خود در رابطه با مطالب آن درس محک بزند. علاوه بر این موارد، کتاب شامل تمرین‌هایی اضافه‌ای است که همراه با پاسخ در انتهای کتاب قرار داده شده است و به یادگیری هر چه بیشتر شما کمک می‌کند.

اگر به یادگیری کتاب Grammar in Use از طریق مشاهده فیلم علاقه دارید، فرادرس این فیلم‌های آموزشی را در سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته تهیه کرده و در دسترس کاربران خود قرار داده است. لینک هر یک از این فیلم‌های آموزشی را در ادامه مشاهده می‌کنید.

۱۹. کتاب Basic English Grammar

تصویر کتاب Basic English Grammar

این کتاب را یکی از بهترین کتاب‌های گرامر برای تقویت دستور زبان پایه می‌دانند. وقتی به زبان انگلیسی می‌نویسید یا صحبت می‌‌کنید، ممکن است اشتباهات گرامری داشته باشید و همین امر شاید باعث شود که نتوانید منظور خود را به مخاطب منتقل کنید. پس یادگیری و تقویت گرامر در هر شرایطی، چه برای آمادگی در آزمون آیلتس و چه در مکالمه‌های روزمره یا جلسات کاری، اهمیت زیادی دارد. برای این منظور باید منابعی مناسب سطح خود را در نظر بگیرید تا به نتیجه‌ دلخواه برسید.

این کتاب به زبانی بسیار ساده، دستور زبان انگلیسی را از پایه آموزش می‌دهد. همچنین بیش از صد تمرین برای درک بهتر زبان‌آموزان ارائه کرده است که به یادگیری هر چه بیشتر آن‌ها کمک می‌کند. در انتهای کتاب نیز آزمون‌هایی قرار داده شده است که به کمک آن‌ها می‌توانید از این مباحث گرامری به شکلی بهتر در جملات خود استفاده کنید و با کاربرد آن‌ها بهتر آشنا شوید.

یکی از فصل‌های این کتاب به طور اختصاص به بررسی مزیت یادگیری گرامر زبان انگلیسی پرداخته است. برای مثال، به این نکته اشاره شده است که وقتی در حال یادگیری زبان انگلیسی هستیم، ممکن است با برخی از اصطلاحات روزمره آشنا شویم و بخواهیم آن‌ها را در جملات خود به کار ببریم. اما همه این اصطلاحات را نمی‌توانیم برای انواع موقعیت‌ها استفاده کنیم. دانستن لحن بیان جملات و اصطلاحات عامیانه می‌تواند مشکل ما را در این زمینه رفع کند.

بخشی از کاربرد دستور زبان انگلیسی در جملاتی است که به عنوان اصطلاحات روزمره مشاهده می‌کنیم. بنابراین، وقتی یاد می‌گیریم که چگونه از گرامر درست و در موقعیت مناسبی استفاده کنیم، بدون شک می‌توانیم نتیجه بهتری بگیریم.

۲۰. کتاب Grammar for IELTS

تصویر کتاب Grammar for IELTS

این کتاب که در قالب ۲۵ درس و به صورت شنیداری در دسترس داوطلبان آیلتس قرار گرفته است، یکی از بهترین و کامل‌ترین منابع آیلتس برای تقویت گرامر به شمار می‌رود. تمرین‌هایی که در این کتاب ارائه شده، به شکل فایل‌های صوتی در اختیار شما قرار دارد و می‌توانید در کنار یادگیری دستور زبان انگلیسی، تلفظ کلمات را نیز یاد بگیرید. در این کتاب تسک‌های مختلفی قرار دارد که هم از آزمون‌های آکادمیک و هم از جنرال انتخاب شده است و منبع مناسبی برای تمرین و آمادگی در آزمون آیلتس به شمار می‌رود.

برای مشاهده فیلم آموزش گرامر زبان انگلیسی سطح متوسط تا پیشرفته در فرادرس از لینک زیر استفاده کنید.

پاسخ تمرین‌ها را نیز می‌توانید در انتهای کتاب مشاهده کنید. از خوبی‌های این کتاب این است که به طور اختصاصی برای آیلتس طراحی شده است، یعنی طراحان سوال‌های آزمون‌های قبلی بررسی کرده‌اند که کدام‌یک از مباحث گرامری در آزمون آیلتس بیشتر از آزمون‌های دیگر تکرار شده است و همان‌ها را در این کتاب آموزش داده‌اند. همچنین توضیحات خود را با مثال و تمرین کامل کرده‌اند. در مجموع، اگر قصد دارید برای آزمون آیلتس آماده شوید و فکر می‌کنید برای بخش‌های رایتینگ و اسپیکینگ نیازمند آموختن مباحث گرامری مرتبط هستید، توصیه می‌کنیم مطالعه این کتاب را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

این کتاب هم به عنوان منبعی در دسته کتاب های آیلتس آکادمیک و هم در دسته کتاب‌های آیلتس جنرال قرار می‌گیرد و برای هر دو آزمون گزینه مناسبی برای مطالعه به صورت خودخوان به شمار می‌رود.

۲۱. کتاب Oxford Modern English Grammar

تصویر کتاب Oxford Modern English Grammar

«Oxford Modern English Grammar» را از جدیدترین و به‌روزترین کتاب‌های گرامر می‌دانند و آموزش‌های ساده و کاربردی آن نه‌فقط بین زبان‌آموزان، بلکه بین اساتید زبان انگلیسی هم از محبوبیت زیادی برخوردار است. همان‌طور که می‌دانید، «انگلیسی بریتانیایی» (British English) با «انگلیسی آمریکایی» (American English) تفاوت‌‌هایی دارد و این تفاوت‌ها می‌تواند به ما در درک بهتر مباحث گرامری کمک زیادی بکند.

«Oxford Modern English Grammar» شامل چهار جلد مختلف است و از سطوح مقدماتی تا پیشرفته را در بر می‌گیرد. برای افرادی که به کشورهای انگلیسی‌زبان مهاجرت کرده‌اند و می‌خواهند با انگلیسی جدید آشنایی بیشتری پیدا کنند، این کتاب می‌تواند گزینه مناسبی برای یادگیری و تقویت زبان انگلیسی باشد.

از دیگر ویژگی‌های خوب آن این است که می‌‌تواند منبع مناسبی برای دانشجویان و هر کسی باشد که نیازمند دسترسی به دستور زبان ساده و کاربردی است. هر یک از درس‌ها به مبحث خاصی اشاره دارد و تمرین‌هایی را نیز در رابطه با آن ارائه کرده است که با انجام دادن آن‌ها و دیدن پاسخ هر یک می‌توانیم میزان درک خود را از مباحث گرامری ارزیابی کنیم.

۲۲. کتاب Essential Grammar in Use

تصویر کتاب Essential Grammar in Use

این کتاب را می‌توان به عنوان یکی از بهترین کتاب‌های گرامر در نظر گرفت که برای زبان‌آموزانی که قصد مطالعه خودخوان دارند، منبع بسیار خوبی به شمار می‌رود. در این کتاب، ابتدا فهرستی ارائه شده است که شامل تمام مباحث گرامری مهم و کاربردی از سطوح مقدماتی تا پیشرفته می‌شود. برای مشاهده فیلم آموزش کتاب Basic Grammar in Use فصل ۱ تا ۳ در فرادرس از لینک زیر استفاده کنید.

هر یک از این مباحث گرامری در دروس مجزایی ارائه شده است. در ابتدا توضیحات کامل و ساده‌ای درباره دستور زبان مربوطه ارائه شده است و در ادامه برای درک بهتر زبان‌آموز، تمرین‌هایی مرتبط در اختیار او قرار داده شده تا بتواند عملکرد خود را از آن مبحث ارزیابی کند. برای مشاهده پاسخ تمرین‌ها می‌توانید به انتهای کتاب مراجعه کنید.

بسیاری از اساتید آیلتس نیز این کتاب را به زبان‌آموزان خود پیشنهاد می‌دهند، زیرا تمام مباحث گرامری لازم برای صحبت کردن و نوشتن در آزمون آیلتس را دارد. با خواندن این کتاب می‌توانید مرحله به مرحله با دستور زبان انگلیسی آشنا شوید و طرز استفاده از آن‌ها را در جملات گوناگون یاد بگیرید.

فراموش نکنید که برای دستیابی به نمره بهتر در آزمون، باید هم با لغات پرتکرار آیلتس آشنا شوید و هم تسلط کافی بر دستور زبان انگلیسی داشته باشید، زیرا همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، ۲۵٪ از نمره کل آزمون به نحوه استفاده از لغات و دستور زبان انگلیسی اختصاص یافته و در بخش‌های اسپیکینگ و رایتینگ به عنوان فاکتورهای نمره‌دهی لحاظ شده است. بنابراین، در رابطه با کسب نمره بهتر در آزمون آیلتس، تسلط بر دستور زبان انگلیسی نیز باید به عنوان مهمی اصلی در نظر گرفته شود.

تصویر چند کتاب در قفسه کتاب

چگونه کتاب‌ها به آمادگی برای آیلتس کمک می‌کنند؟

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم برای آمادگی در آزمون آیلتس این است که مطمئن شویم منابعی که تهیه کرده‌ایم و قرار است مطالعه را با آن‌ها پیش ببریم، از سوی انتشاراتی روانه باز شده که خودشان طراحان سوالات آیلتس هستند. همچنین به این نکته توجه کنیم که منابع توسط افراد انگلیسی‌زبان و اساتید آیلتس باتجربه‌ای تهیه شده باشد. وقتی صحبت از آزمون آیلتس می‌شود، منابع مختلفی در ذهن داوطلبان ردیف می‌شود. حتماً لازم است بهترین منابع را انتخاب کنیم. البته منظور از انتخاب بهترین منبع این نیست که هر مطلبی که مورد تأیید اساتید یا داوطلبان آیلتس باشد را برای خودمان در نظر بگیریم.

کتاب های آیلتس آکادمیک باید با توجه به سطح زبان انگلیسی ما انتخاب شوند. ازطرفی، نوع و سبک یادگیری افراد با هم فرق دارد. برخی تمایل دارند از کتاب به عنوان منبع مطالعه استفاده کنند، برخی دیگر استفاده از اپلیکیشن و پادکست را به عنوان منابع آیلتس ترجیح می‌دهند. ازطرفی، برخی‌ها تمایل دارند از فیلم‌های آموزشی برای تقویت و یادگیری زبان انگلیسی کمک بگیرند. فرقی نمی‌کند از چه روشی برای آمادگی در آزمون آیلتس استفاده می‌‌کنید، مهم این است که منابعی را برای خودتان در نظر بگیرید که نیازهای شما را برای این منظور تأمین کند.

البته بیشتر افرادی که دوره‌های آیلتس را آموزش می‌دهند، توصیه می‌کنند برای آمادگی در آزمون، منابعی غیر از کتاب را نمی‌توان به عنوان منبع اصلی در نظر گرفت و صرفاً از آن‌ها می‌توانیم به عنوان منابع کمک‌آموزشی استفاده کنیم. پس می‌توانیم این‌طور نتیجه‌گیری کنیم که کتاب‌ها به عنوان یکی از منابع مهم و معتبر می‌توانند ما را در رسیدن به اهدافمان در راستای آمادگی برای آزمون آیلتس کمک کنند.

فواید کتاب‌‌های آیلتس برای آمادگی در آزمون را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم:

  • پوشش‌دهی جامع محتوا. کتاب های آیلتس آکادمیک و جنرال شامل اطلاعات دقیقی هستند که تمام بخش‌های «لیسنینگ»، «ریدینگ»، «رایتینگ» و «اسپیکینگ» آزمون را پوشش می‌دهند. همچنین انواع سوالات، راهکارهای پاسخ دادن به آن‌ها و مهارت‌های لازم برای کسب نمره بهتر و موفقیت در آزمون را توضیح می‌دهد.
  • نمونه آزمون‌های سال‌‌های قبل و نمونه پاسخ. اغلب کتاب های آیلتس آکادمیک و جنرال شامل چند نمونه تمرین هستند تا داوطلب را با ساختار آزمون آیلتس آشنا کنند. داوطلب با تست زدن و تمرین کردن آزمون‌های سال‌های قبل می‌تواند تشخیص دهد که چقدر برای آزمون آماده است یا در چه مواردی ضعف دارد و چطور باید آن‌ها را رفع کند. این نمونه پاسخ‌ها به شما در درک شرایط آزمون و مواردی که باعث بهبود نمره شما می‌شود، کمک می‌کند.
  • یادگیری سازمان‌دهی‌شده. کتاب های آیلتس آکادمیک معمولاً با یک برنامه دقیق و مرحله به مرحله پیش می‌روند. از نکات آموزشی ساده و مهم شروع می‌کنند و در ادامه به مباحث و موارد پیچیده‌تری می‌پردازند تا داوطلب طی یک برنامه‌ریزی درست و منظم پیش برود. این روش به شکلی کاملاً هدفمند به بهبود مهارت‌های شما کمک می‌کند و در نهایت شما را به سمت نتیجه بهتری سوق می‌دهد.
  • یادگیری لغات و دستور زبان. شاید از خودتان بپرسید که چه دلیلی دارد لغات و گرامر یاد بگیریم وقتی بخش جداگانه‌ای را به آن اختصاص نداده‌اند. پاسخ آن مشخص است؛ حدود ۲۵٪ از نمره کل آیلتس به لغت و دستور زبان انگلیسی اختصاص داده شده است. برای مثال، آشنایی با لغات ضروری آیلتس و پیشرفته، می‌تواند به نمره لیسنینگ ما کمک کند. ازطرفی، به کار بردن جملاتی با ساختار درست می‌تواند در نمره اسپیکینگ و رایتینگ ما تأثیر زیادی داشته باشید. همین‌طور یادگیری لغات تخصصی و آکادمیک می‌تواند باعث افزایش نمره ریدینگ شود.
  • دسترسی آسان و امکان استفاده در هر شرایطی. کتاب‌ها را به راحتی می‌توانیم با خود حمل کنیم و هر زمان که فرصت آن ایجاد شود، مطالعه را ادامه دهیم. کتاب‌ها به عنوان یکی از منابع غنی یادگیری در هر موقعیتی می‌توانند همراه ما باشند و حتی در مواقعی که سوالی برای ما پیش می‌آید، از آن‌ها استفاده کنیم.

ساختار آیلتس آکادمیک

اگر قصد دارید در آزمون آیلتس شرکت کنید، اول از همه نوع آزمون خود را مشخص کنید. یعنی لازم است با توجه به هدف خود مطمئن شوید که به آزمون آیلتس آکادمیک نیاز دارید یا جنرال. سپس با در نظر گرفتن این موضوع، به سراغ تهیه منابع ضروری آیلتس بروید. کتاب‌ های آیلتس آکادمیک که در این مطلب معرفی کردیم، برای همه مهارت‌های آزمون آیلتس در نظر گرفته شد و برخی از آن‌ها به طور ویژه به یکی از مهارت‌ها اختصاص یافته بودند.

یکی از مواردی که هنگام تهیه این کتاب‌ها باید مدنظر داشته باشید، این است که سطح آن‌ها مطابق با سطح زبان انگلیسی شما باشد. اگر فکر می‌کنید درک کتاب یا کتاب‌‌هایی که تهیه کرده‌اید برایتان سخت است، مفهومش این است که باید مطالعات جانبی داشته باشید و دانش عمومی زبان انگلیسی خود را تا حدی بالا ببرید که برای پاسخ دادن به سوالات آیلتس کافی باشد.

با توجه به استانداردهای CEFR، معمولاً سطح B2 و بالاتر از آن را برای شرکت در آزمون آیلتس و کسب نمره بالای ۶٬۵ در نظر می‌‌گیرند. اگر با آزمون تعیین سطح متوجه شدید که سطح زبان پایین‌تری دارید، توصیه می‌کنیم قبل از این‌که به سراغ کتاب‌ های آیلتس آکادمیک بروید، ابتدا در کلاس‌های ترمیک ثبت‌نام کنید و مطالعه را پیش ببرید تا به حدی برسید که بتوانید برای بخش‌های مهم‌ آزمون آیلتس مانند اسپیکینگ و رایتینگ با آمادگی بیشتری شرکت کنید.

پس از این مرحله، شروع به مطالعه کنید. کتاب‌هایی را برای مطالعه انتخاب کنید که به‌ آموزش تکنیک‌های پاسخ دادن به سوال‌ها اختصاص داده شده است و شما را با انواع سوالات بخش‌‌های مختلف آیلتس آشنا می‌کند. سپس برای این‌که با ساختار آزمون آیلتس آشنا شوید، کتاب‌های تست آیلتس را تهیه کنید و آن‌قدر تست بزنید و اشکالات خود را رفع کنید تا در روز آزمون دیگر هیچ‌گونه نگرانی بابت زمان‌بندی، انواع سوال‌ها و مواردی از این قبیل نداشته باشید.

آزمون آیلتس در گذشته فقط به صورت کتبی و در محل برگزاری آزمون انجام می‌شد و فقط اسپیکینگ آن به صورت شفاهی و در حضور شخص مصاحبه‌کننده بود. اما با شیوع بیماری کرونا تصمیم گرفتند نوع آنلاین را هم برای آیلتس تعریف کنند. در نتیجه در حال حاضر هم به صورت کتبی و هم به صورت شفاهی برگزار می‌شود. البته در ایران فعلاً فقط به صورت آنلاین می‌توانید در آزمون شرکت کنید و امکان آزمون کتبی وجود ندارد.

مدت زمانی که برای این آزمون در نظر گرفته شده است، در مجموع ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است و ساختار آن برای آیلتس آکادمیک و جنرال به شکل متفاوتی تعریف شده است. در این بخش از مطلب معرفی کتاب های آیلتس آکادمیک قصد داریم ساختار هر یک از بخش‌های آیلتس آکادمیک را شرح دهیم تا اگر قصد دارید در این آزمون شرکت کنید، با فرمت آن آشنا شوید و سپس مطالعه را پیش ببرید.

ساختار آزمون آیلتس آکادمیک به این شکل است که شامل ۴ بخش می‌شود که عبارتند از:

  • «Listening»
  • «Reading»
  • «Writing»
  • «Speaking»

از نظر تعداد بخش‌‌ها و مدت زمان پاسخگویی به سوال‌ها، آیلتس آکادمیک فرقی با آیلتس جنرال ندارد. تفاوت این دو آزمون در ساختار دو بخش «Reading» و «Writing» است. بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک در مقایسه با جنرال از متن‌های بلندتر و تخصصی‌تری تشکیل شده است، اما نوع سوال‌ها فرقی با هم نمی‌کند. در رابطه با رایتینگ، در تسک دوم برای هر دو آزمون موضوعی در اختیار شما قرار داده می‌شود که باید برای آن Essay بنویسید. اما برای تسک اول، نوع سوال برای‌ آزمون آکادمیک و جنرال فرق دارد.

در آزمون آکادمیک موضوعی به داوطلب داده می‌شود و او باید با توجه به تصویری که در اختیارش قرار داده شده و می‌تواند تصویر یک نمودار، نقشه، فرایند یا... باشد، خلاصه‌ای در حد دست‌کم ۱۵۰ کلمه بنویسد و در صورت لزوم مقایسه کند. درحالی‌که در تسک ۱ آیلتس جنرال موضوعی به داوطلب داده می‌شود که باید بر اساس آن نامه بنویسد. این نامه با توجه به دستورالعمل سوال می‌تواند به سه شکل رسمی، نیمه‌رسمی و غیررسمی نوشته شود. در دو بخش لیسنینگ و اسپیکینگ هم تفاوتی بین این دو آزمون مشاهده نمی‌شود.

اکنون که کمی با تفاوت ساختار آیلتس آکادمیک و جنرال آشنا شدیم، ساختار هر یک از بخش‌ها را توضیح می‌دهیم و آن‌ها را با مثال‌های از نمونه آزمون‌های سال‌های قبل همراه می‌کنیم تا ساختار آیلتس آکادمیک به طور کامل برای شما جا بیفتد.

تصویر زنی در حال گوش دادن به فایل صوتی

Listening

لیسنینگ آیلتس از ۴ بخش تشکیل شده است و در مجموع ۳۰ دقیقه طول می‌‌کشد. سوال‌ها معمولاً به همان ترتیبی در سوال مطرح می‌شوند که در فایل صوتی شنیده می‌شود. هر بخش می‌تواند یک فایل صوتی داشته باشد و چند سوال که داوطلب باید هنگام پخش شدن فایل صوتی به آن‌ها پاسخ دهد. پس وقتی سوال اول را شنیدید و به آن پاسخ دادید، منتظر سوال دوم باشید و الی آخر.

  • بخش اول و دوم: موضوع این دو بخش به مکالمات (Conversation) روزمره و موقعیت‌های اجتماعی اختصاص داده شده است. بخش اول گفت‌وگویی دونفره است که در رابطه با یک موضوع اجتماعی و روزمره مطرح می‌شود. برای مثال، می‌توانند درباره امکانات محل سکونت‌شان صحبت کنند. بخش دوم هم مانند بخش اول با موضوعی اجتماعی ادامه پیدا می‌کند، اما فرق آن با بخش اول در این است که این بار با یک مونولوگ (Monologue) سروکار داریم، مانند سخنرانی یک نفر درباره تجربه شخصی‌اش از مسافرت. یعنی در بخش دوم فقط یک نفر صحبت می‌کند.
  • بخش سوم و چهارم: در این دو بخش بحث بیشتر پیرامون یک موضوع آکادمیک و آموزشی شکل می‌‌گیرد. مانند دو بخش قبل، بخش سوم مکالمه‌ای است که دو نفر به عنوان اعضای اصلی آن شکل می‌‌گیرد، مانند دو دانشجو که در رابطه با موضوعی تخصصی با هم در حال بحث هستند. و در بخش چهارم، مونولوگی را پیرامون یک موضوع کاملاً آکادمیک می‌شنویم. برای مثال یک استاد دانشگاه که درباره رشته تحصیلی یا موضوع آکادمیک برای حضار در حال سخنرانی است.

نکته اول: فایل‌های صوتی لیسنینگ فقط یک بار پخش می‌شوند. بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که اگر متوجه بخشی از سوال نشدید و نتوانستید پاسخی برای آن پیدا کنید، بهتر است تمرکز خود را روی ادامه گفت‌وگویی بگذارید که در حال شنیدن آن هستید تا شانس پاسخ دادن به سوالات دیگر را از دست ندهید.

نکته دوم: بعد از این‌که به سوال‌ها پاسخ دادید، ۱۰ دقیقه به شما فرصت داده می‌شود تا پاسخ سوالات را وارد برگه پاسخنامه کنید. پس موقع گوش دادن به فایل‌‌های صوتی نگران وارد کردن پاسخ سوال‌های خود نباشید. با دقت سوال‌ها را قبل از پخش شدن فایل بخوانید و زیر کلمات کلیدی آن خط بکشید. سپس بعد از تمام شدن این بخش، پاسخ‌ها را وارد برگه کنید.

به نمونه‌ای از یک بخشی از لیسنینگ آیلتس توجه کنید که از یکی از آزمون‌های آیلتس سال‌های قبل انتخاب شده است و مربوط به بخش اول است. فایل صوتی آن را نیز قرار داده‌ایم.

SECTION 1. QUESTIONS 1-4

Complete the notes below.

Write NO MORE THAN THREE WORDS AND/OR A NUMBER for each answer.

NOTES ON SOCIAL PROGRAMME
Example Number of trips per month

Visit places which have:

- historical interest

- good 1. ___________

- 2. _________

Cost: between 5.00 pounds and 15.00 pounds per person

Note: special trips organised for groups of 3. _______ people

Time: departure – 8.30 a.m. and return – 6.00 p.m.

To reserve a seat: sign name on the 4. ________ 3 days in advance

Complete the table below.

Write NO MORE THAN THREE WORDS AND/OR A NUMBER for each answer.

WEEKEND TRIPS
Optional extraNumber of seatsDatePlace
Hepworth Museum165. _______St Ives
6. ________4516th FebruaryLondon
S.S Great Britain183rd March7. ________
Stonehenge5018th MarchSalisbury
8. _______1623rd MarchBath

For further information:

Read the 9. ________ or see Social Assistant: Jane 10. _______

تصویر مردی که در کتابخانه مشغول مطالعه است

Reading

​بخش دوم سوال‌های آزمون آیلتس «ریدینگ» است و شامل سه بخش می‌شود. برای آیلتس آکادمیک، یک متن کاملاً تخصصی و با موضوعی آکادمیک برای هر بخش در نظر گرفته شده است. متن‌ها طولانی هستند و از کتاب، مجله، روزنامه و منابع آنلاین انتخاب شده‌اند. این منابع پر از لغات تخصصی است که گاهی افراد انگلیسی‌زبان هم اطلاعاتی درباره آن‌ها ندارند. بنابراین نگران این لغات تخصصی نباشید و در صورت مواجهه با متن‌های بلند و تخصصی، سعی نکنید آن‌ها را دقیق و کلمه به کلمه بخوانید؛ هم استرس بیشتری پیدا می‌کنید و هم وقت آزمون را از دست می‌دهید. قبل از خواندن متن، سوال‌ها را بخوانید و زیر کلمات کلیدی خط بکشید.

سپس در متن به دنبال مترادف یا پارافریز این کلمه‌ها باشید تا آن بخشی را پیدا کنید که این کلمات را در خود جا داده‌اند. پس از آن، فقط همان بخش از متن را بخوانید تا به جواب برسید. هر یک از بخش‌‌ها از یک یا دو نوع سوال مختلف تشکیل شده است و معمولاً بین ۱۲ تا ۱۴ سوال را پوشش می‌دهد. پس از آشنایی با نمونه سوالات ریدینگ آکادمیک و تکنیک‌های لازم برای پاسخ دادن به آن‌ها، جواب سوال را پیدا می‌کنیم.

برای این‌که بهتر بتوانید با ساختار ریدینگ آیلتس آکادمیک آشنا شوید، در ادامه متنی را از یکی از آزمون‌های آیلتس سال‌های قبل انتخاب کرده‌ایم که نمونه سوالات آن را نیز مشاهده می‌‌کنید.

Sea monsters are the stuff of legend - lurking not just in the depths of the oceans, but also the darker corners of our minds. What is it that draws us to these creatures?

"This inhuman place makes human monsters," wrote Stephen King in his novel The Shining. Many academics agree that monsters lurk in the deepest recesses, they prowl through our ancestral minds appearing in the half-light, under the bed - or at the bottom of the sea.

"They don't really exist, but they play a huge role in our mindscapes, in our dreams, stories, nightmares, myths and so on," says Matthias Classen, assistant professor of literature and media at Aarhus University in Denmark, who studies monsters in literature. "Monsters say something about human psychology, not the world."

One Norse legend talks of the Kraken, a deep sea creature that was the curse of fishermen. If sailors found a place with many fish, most likely it was the monster that was driving them to the surface. If it saw the ship it would pluck the hapless sailors from the boat and drag them to a watery grave.
This terrifying legend occupied the mind and pen of the poet Alfred Lord Tennyson too. In his short 1830 poem The Kraken he wrote: "Below the thunders of the upper deep, / Far far beneath in the abysmal sea, / His ancient, dreamless, uninvaded sleep / The Kraken sleepeth."

The deeper we travel into the ocean, the deeper we delve into our own psyche. And when we can go no further - there lurks the Kraken.

Most likely the Kraken is based on a real creature - the giant squid. The huge mollusc takes pride of place as the personification of the terrors of the deep sea. Sailors would have encountered it at the surface, dying, and probably thrashing about. It would have made a weird sight, "about the most alien thing you can imagine," says Edith Widder, CEO at the Ocean Research and Conservation Association.

"It has eight lashing arms and two slashing tentacles growing straight out of its head and it's got serrated suckers that can latch on to the slimiest of prey and it's got a parrot beak that can rip flesh. It's got an eye the size of your head, it's got a jet propulsion system and three hearts that pump blue blood."

The giant squid continued to dominate stories of sea monsters with the famous 1870 novel, Twenty Thousand Leagues Under the Sea, by Jules Verne. Verne's submarine fantasy is a classic story of puny man against a gigantic squid.

The monster needed no embellishment - this creature was scary enough, and Verne incorporated as much fact as possible into the story, says Emily Alder from Edinburgh Napier University. "Twenty Thousand Leagues Under the Sea and another contemporaneous book, Victor Hugo's Toilers of the Sea, both tried to represent the giant squid as they might have been actual zoological animals, much more taking the squid as a biological creature than a mythical creature." It was a given that the squid was vicious and would readily attack humans given the chance.

That myth wasn't busted until 2012, when Edith Widder and her colleagues were the first people to successfully film giant squid under water and see first-hand the true character of the monster of the deep. They realised previous attempts to film squid had failed because the bright lights and noisy thrusters on submersibles had frightened them away.

By quietening down the engines and using bioluminescence to attract it, they managed to see this most extraordinary animal in its natural habitat. It serenely glided into view, its body rippled with metallic colours of bronze and silver. Its huge, intelligent eye watched the submarine warily as it delicately picked at the bait with its beak. It was balletic and mesmeric. It could not have been further from the gnashing, human-destroying creature of myth and literature. In reality this is a gentle giant that is easily scared and pecks at its food.

Another giant squid lies peacefully in the Natural History Museum in London, in the Spirit Room, where it is preserved in a huge glass case. In 2004 it was caught in a fishing net off the Falkland Islands and died at the surface. The crew immediately froze its body and it was sent to be preserved in the museum by the Curator of Molluscs, Jon Ablett. It is called Archie, an affectionate short version of its Latin name Architeuthis dux. It is the longest preserved specimen of a giant squid in the world.

"It really has brought science to life for many people," says Ablett. "Sometimes I feel a bit overshadowed by Archie, most of my work is on slugs and snails but unfortunately most people don't want to talk about that!"

And so today we can watch Archie's graceful relative on film and stare Archie herself (she is a female) eye-to-eye in a museum. But have we finally slain the monster of the deep? Now we know there is nothing to be afraid of, can the Kraken finally be laid to rest? Probably not says Classen. "We humans are afraid of the strangest things. They don't need to be realistic. There's no indication that enlightenment and scientific progress has banished the monsters from the shadows of our imaginations. We will continue to be afraid of very strange things, including probably sea monsters."

Indeed we are. The Kraken made a fearsome appearance in the blockbuster series Pirates of the Caribbean. It forced Captain Jack Sparrow to face his demons in a terrifying face-to-face encounter. Pirates needed the monstrous Kraken, nothing else would do. Or, as the German film director Werner Herzog put it, "What would an ocean be without a monster lurking in the dark? It would be like sleep without dreams."

Questions 1–7

Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 1?

In boxes 1–7 on your answer sheet, write

TRUE if the statement agrees with the information

FALSE if the statement contradicts the information

NOT GIVEN if there is no information on this

  1. Matthias Classen is unsure about the possibility of monster's existence.
  2. Kraken is probably based on an imaginary animal.
  3. Previous attempts on filming the squid had failed due to the fact that the creature was scared.
  4. Giant squid was caught alive in 2004 and brought to the museum.
  5. Jon Ablett admits that he likes Archie.
  6. According to Classen, people can be scared both by imaginary and real monsters.
  7. Werner Herzog suggests that Kraken is essential to the ocean.

Questions 8–12

Choose the correct letter, A, B, C or D.

Write the correct letter in boxes 8–12 on your answer sheet.

8. Who wrote a novel about a giant squid?

  1. Emily Alder
  2. Stephen King
  3. Alfred Lord Tennyson
  4. Jules Verne

9. What, of the featuring body parts, mollusc DOESN'T have?

  1. two tentacles
  2. serrated suckers
  3. beak
  4. smooth suckers

10. Which of the following applies to the bookish Kraken?

  1. notorious
  2. scary
  3. weird
  4. harmless

11. Where can we see a giant squid?

  1. at the museum
  2. at a seaside
  3. on TV
  4. in supermarkets

12. The main purpose of the text is to:

  1. help us to understand more about both mythical and biological creatures of the deep
  2. illustrate the difference between Kraken and squid
  3. shed the light on the mythical creatures of the ocean
  4. compare Kraken to its real relative

Complete the sentences below.

Write NO MORE THAN THREE WORDS from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 13–16 on your answer sheet.

13. According to the Victor Hugo's novel, the squid would _______ if he had such opportunity.

14. The real squid appeared to be _______ and ________.

15. Archie must be the _______ of its kind on Earth.

16. We are able to encounter the Kraken's ________ in a movie franchise.

تصویر برگه امتحان روی میز که درباره IELTS است

Writing

رایتینگ آیلتس آکادمیک از دو تسک تشکیل شده است. تسک اول شامل موضوعی می‌شود که داوطلب بر اساس آن و با توجه به تصویری که همراه با موضوع در اختیارش قرار داده می‌شود، باید متنی با دست‌کم ۱۵۰ کلمه بنویسد که شامل خلاصه‌ای از تصویر و در صورت لزوم مقایسه کردن برخی از فاکتورهایی است که از داوطلب خواسته شده است. مدت زمانی که برای این آزمون در نظر گرفته شده ۲۰ دقیقه است.

اما در تسک دوم - که هم برای آیلتس آکادمیک و هم جنرال یکسان است - شامل موضوعی می‌شود که داوطلب باید برای آن Essay بنویسد. موضوعات مختلفی برای این بخش تعریف شده و برای این‌که بتوانیم در روز آزمون با تسلط کامل به این بخش از سوال‌ها پاسخ دهیم، لازم است به سراغ منابعی برویم که انواع سوالات و تکنیک‌های پاسخگویی به آن‌ها را توضیح می‌دهد. سپس می‌توانیم از نمونه پاسخ‌‌هایی کمک بگیریم که داوطلبان سال‌‌های قبل برای موضوعات پرتکرار تسک ۲ نوشته‌اند.

برای تسک دوم که نوشتن Essay است، باید دست‌کم ۲۵۰ کلمه بنویسیم و مدت زمانی که برای این بخش در نظر گرفته شده ۴۰ دقیقه است. نمره رایتینگ هم به صورت میانگینی از مجموعه دو نمره محاسبه می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با تسک‌های اول و دوم رایتینگ آیلتس آکادمیک، در ادامه دو نمونه برای شما انتخاب کرده‌ایم که مربوط به آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس می‌شود. در تصویر اول نمونه‌ای از تسک اول را مشاهده می‌کنید که از آزمون‌های سال‌‌های قبل انتخاب شده است.

تصویر نمودار تسک ۱ آیلتس
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

The line graph below shows the household recycling rates in three different countries between 2005 and 2015.

Summarise the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant.

در ادامه می‌توانید نمونه‌ای از سوال تسک ۲ را مشاهده کنید که از آزمون‌‌‌های سال‌های قبل انتخاب شده است.

Some people believe that violence on television and in computer games has a damaging effect on the society. Others deny that these factors have any significant influence on people's behaviour. What is your opinion?

Write at least 250 words

Speaking

اسپیکینگ آیلتس از سه بخش تشکیل شده است. این بخش از آزمون جدا از سه بخش دیگر برگزار می‌شود که هم می‌تواند تاریخ آن قبل از بخش کتبی مشخص شود یا به فاصله یک تا هفت روز بعد از آزمون کتبی انجام شود. اسپیکینگ در حضور شخص مصاحبه‌کننده انجام می‌شود و مدت زمانی که در مجموعه برای آن در نظر گرفته شده بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه است.

  • در بخش اول داوطلب باید به چند پاسخ بدهد که بیشتر درباره زندگی شخصی اوست، مانند صحبت کردن درباره شغل، محل سکونت، علایق شخصی و مواردی از این قبیل. به چند نمونه از سوالات بخش اول اسپیکینگ آیلتس توجه کنید که از آزمون‌های سال‌‌های قبل انتخاب شده است. مدت زمان این بخش ۴ تا ۵ دقیقه است.

Good morning. My name is John Smith. Could you tell me your full name please?

Can I see your identification please? Thank you!

In this first part, I’m going to ask you some questions about yourself. Let’s talk about your family. Do you have a big family?

  • How much time do you spend with your family?
  • What do you like to do together as a family?
  • Are people in your country generally close to their families?

Let’s move on to talk about technology. Do you use any gadgets on a daily basis?

  • How often do you use Internet?
  • What is your favourite technological device?
  • در بخش دوم، یک سوال اصلی و چند سوال فرعی مرتبط با آن روی «Cue Card» نوشته شده و در اختیار داوطلب قرار داده می‌شود. داوطلب باید یک دقیقه به سوال فکر کند و سپس به مدت دو دقیقه درباره آن‌ صحبت کند. در ادامه یک نمونه سوال از بخش دوم اسپیکینگ آیلتس را انتخاب کرده‌ایم که از آزمو‌ن‌های سال‌های قبل انتخاب شده است. مدت زمان این بخش ۳ تا ۴ دقیقه است.

Okay. Now, we move on to Part Two of the speaking test. Have a look at this card and read it carefully. You have about one minute to think about your answer. Then, approximately one to two minutes to talk to me about what's on the slip. You can use a pen and paper to make some notes.

Don't worry if I stop you, I'll let you know when the time is up.

Describe your friend. You should say:

  • Who is he/she
  • When did you meet
  • Why is he/she so close to you

and say what do you like about your friend the most

  • سوالات بخش سوم با توجه به پاسخی که داوطلب به سوال بخش دوم داده است، مطرح می‌شود. این سوال‌ها با جزئیات بیشتری همراه هستند و داوطلب باید پاسخ دقیق و کاملی برای تک‌تک آن‌ها ارائه دهد. به نمونه‌ای از سوالات بخش سوم توجه کنید که از سوالات آزمو‌ن‌‌های سال‌های قبل انتخاب شده است. مدت زمان این بخش ۴ تا ۵ دقیقه است.
  • What do you think is the best time to get new friends?
  • Do you think friendship is important nowadays?
  • Is it important to stay in touch with your friends throughout the years?
  • What personal qualities are the most important to be a good friend?

Thank you! Your speaking test is over now. You can enjoy the rest of your weekend!

تصویر اتاقی که با اثاث رنگی تزیین شده است

نمره دهی آیلتس آکادمیک

آزمون آیلتس یکی از آزمون‌های بین‌المللی معتبر در دنیاست که برای سنجش مهارت‌های زبانی داوطلبان طراحی شده است و به کمک آن می‌توانند در دانشگاه یا مؤسسه‌ای که اقدام کرده‌اند، موفق به اخذ پذیرش شوند. این آزمون از چهار بخش تشکیل شده است و مهارت‌های زبانی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که شامل «شنیدن»، «خواندن»، «نوشتن» و «صحبت کردن» است. نمره‌دهی هر بخش هم بر اساس معیارهای استانداردی در نظر گرفته شده است که به دو صورت «Each Skill» و «Overall» در کارنامه داوطلب ثبت می‌شود. برای مثال، سه داوطلبی که نمرات زیر را برای هر یک از مهارت‌ها کسب کرده‌اند، در مجموع نمره کل آیلتس آن‌ها به شکلی که در جدول زیر مشاهده می‌‌کنید - برای چهار بخش - محاسبه می‌شود.

ListeningReadingWritingSpeakingAverageBand Score
داوطلب A6.56.55.07.06.256.5
داوطلب B4.03.54.04.03.8754.0
داوطلب C6.56.55.56.06.1256.0

در مطالب قبلی مجله فرادرس نحوه نمره‌دهی آزمون آیلتس را برای هر یک از بخش‌ها توضیح دادیم. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

هر یک از بخش‌های آزمون آیلتس بر اساس فاکتورهای مشخص نمره‌دهی می‌شود. به عبارت دیگر، معیار نمره‌دهی برای هر یک از بخش‌های آزمون متفاوت است و با در نظر گرفتن معیارهایی تعیین می‌شود که به عنوان استانداردهای نمره‌دهی در کشورهای مختلفی که برگزارکننده آزمون هستند، در نظر گرفته شده است. با آگاهی از نحوه نمره‌دهی آزمون آیلتس می‌توانیم نمره بهتری کسب کنیم. دلیل آن هم این است که وقتی با فاکتورهای نمره‌دهی آشنا می‌شویم، می‌توانیم بفهمیم که برای پاسخ دادن به سوالات باید به چه مواردی اهمیت بدهیم که تعداد پاسخ‌های درست ما را افزایش دهد.

با یک مثال اهمیت آشنایی با نحوه نمره‌دهی را در افزایش نمره آیلتس توضیح می‌دهیم. یکی از معیارهای نمره‌‌دهی اسپیکینگ آیلتس، استفاده از کلمات مناسب و غیرتکراری و همچنین به کار بردن دستور زبان مناسب و پیشرفته است. اگر بدانیم که چنین فاکتوری را به عنوان یکی از استانداردهای نمره‌دهی در نظر گرفته‌اند و بر اساس آن می‌توانیم شانس بهبود نمره این بخش را در اسپیکینگ آیلتس افزایش دهیم، موقع تمرین کردن و آماده شدن برای آیلتس سعی می‌کنیم بیشتر روی دامنه لغات و دستور زبان خود کار کنیم؛ از کتاب های آیلتس آکادمیک که به یادگیری واژگان پرتکرار آیلتس اختصاص داده شده کمک می‌گیریم، زمان‌های استمراری و کامل را در سطوح پیشرفته‌تری یاد می‌‌گیریم و از ساختارهای گرامری پیچیده‌تر مانند جملات شرطی، جملات مجهول و... در صحبت‌های خود بیشتر استفاده می‌کنیم. برای یادگیری ۱۲ زمان انگلیسی توصیه می‌کنیم به مطلب زمان‌ها در زبان انگلیسی مراجعه کنید.

اکنون به خوبی می‌دانیم که برای موفقیت در آزمون آیلتس فقط تهیه منابع، مطالعه و تست زدن کافی نیست. بلکه لازم است برخی فاکتورهای دیگر که یکی از آن‌ها معیار نمره‌‌دهی است را نیز مدنظر داشته باشیم تا نتیجه مطلوبی حاصل شود. برای آگاهی بیشتر از نحوه نمره‌دهی آیلتس آکادمیک، در ادامه فاکتورهای نمره‌دهی برای هر یک از بخش‌ها را به طور جداگانه توضیح می‌‌دهیم.

نمره‌ دهی Listening

نمره‌دهی لیسنینگ با در نظر گفتن تعداد پاسخ‌‌های درستی لحاظ می‌شود که داوطلب به هر سوال‌ می‌دهد. هر پاسخ به منزله یک نمره خام است و در حالت کلی برای هیچ‌یک از بخش‌های لیسنینگ نمره منفی در نظر گرفته نمی‌شود. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، این بخش در مجموع از ۴۰ سوال تشکیل شده است. اما نمره آن بین ۰ تا ۹ متغیر است. در نهایت، داوطلب با توجه به تعداد پاسخ‌های درستی که به سوال‌ها می‌دهد، نمره می‌گیرد.

در جدول زیر نمره‌دهی لیسنینگ آیلتس را مشاهده می‌کنید که هم برای آیلتس آکادمیک و هم جنرال یکسان است. سمت چپ تعداد پاسخ‌‌های درست را مشاهده می‌کنید و در سمت راست نمره‌ای که با توجه به تعداد پاسخ‌های درست برای داوطلب لحاظ می‌شود. برای مثال اگر شخصی به ۲۸ سوال پاسخ درست بدهد، نمره لیسنینگ او ۶٬۵ خواهد بود.

نمره کلتعداد پاسخ‌های درست
939-40
8.537-38
835-36
7.532-34
730-31
6.526-29
623-25
5.518-22
516-17
4.513-15
411-12

نمره دهی Reading

برای ریدینگ‌ آیلتس که دومین بخش از آزمون است، دو جدول نمره‌دهی در نظر گرفته شده است. یکی از آن‌ها مربوط به آیلتس آکادمیک و دیگری برای جنرال است، چون نوع متن‌های آن‌ها با هم فرق دارد. ریدینگ آکادمیک از سه متن تخصصی و آکادمیک تشکیل شده و به همین دلیل در مقایسه با ریدینگ جنرال که متن‌های کوتاه‌تر و عمومی‌تری دارد، دشوارتر به نظر می‌رسد. به همین دلیل، معمولاً برای بخش آکادمیک تعداد پاسخ‌های درست کمتر در مقایسه با جنرال، با نمره بهتری همراه خواهد بود. در جدول زیر می‌توانید جدول نمره‌دهی ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال را با هم مقایسه کنید.

نمره‌دهی Reading آزمون آیلتس

نمره کل

(Band score)

تعداد پاسخ درست در آزمون آکادمیک

(Academic Training)

تعداد پاسخ درست در آزمون جنرال

(General Training)

9.039-4040
8.537-3839
8.035-3638
7.533-3436-37
7.030-3234-35
6.527-2932-33
6.023-2630-13
5.520-2227-29
5.016-1923-26

همان‌طور که مشاهده می‌‌کنید، نمره‌دهی آیلتس آکادمیک و جنرال با هم فرق دارد. برای مثال، در رابطه با آیلتس آکادمیک، اگر داوطلب به ۳۵ سوال پاسخ درست بدهد، نمره ۸ را به خود اختصاص می‌دهد، اما برای ریدینگ جنرال، با ۳۵ پاسخ درست، نمره ۷ می‌گیرد.

نمره دهی Writing

بخش سوم آزمون رایتینگ است. این بخش از دو تسک تشکیل شده است که هر دو بخش آکادمیک و جنرال در تسک دوم با هم مشترک‌اند. اما در تسک اول با هم فرق دارند. مدت زمانی که برای تسک اول در نظر گرفته شده ۲۰ دقیقه و برای تسک دوم ۴۰ دقیقه است. نمره نهایی این بخش، درواقع میانگین نمره تسک ۱ و ۲ است. برای مثال، اگر شخصی در تسک اول نمره ۸ و در تسک دوم نمره ۶ را کسب کند، نمره کل رایتینگ او به صورت میانگینی از دو نمره و به شکل زیر محاسبه می‌شود:

Writing Task 1= band score 8

Writing task 2= band score 6

Total Writing Score=6.5

نحوه محاسبه هم به این شکل است که یک نمره برای تسک اول و دو نمره برای تسک دوم در نظر گرفته می‌شود. مجموع آن هم تقسیم بر سه خواهد شد. اما برای این‌که بدانید چه فاکتورهایی در نمره‌دهی رایتینگ دخیل هستند، به جدول زیر و سپس توضیحات مربوط به آن مراجعه کنید.

جدول معیارهای نمره‌دهی رایتینگ
Coherence and CohesionTask Achievement (for Task 1)
Grammatical Range and AccuracyTask Response (for Task 2)
Lexical resource
  • Task Achievement: منظور از این فاکتور بررسی و ارزیابی عملکرد داوطلب است با در نظر گرفتن نوع پاسخی که به سوال‌ها می‌دهد. در این رابطه موضوعی که خیلی اهمیت پیدا می‌کند این است که داوطلب به تسکی که از او خواسته شده به طور کامل پاسخ دهد و پاسخش دقیق و مرتبط با موضوع باشد.
  • Task Response: از دیگر مواردی که برای نمره‌دهی رایتینگ آیلتس باید مدنظر داشته باشیم، این است که با ارائه شواهد و خصوصیاتی که در تصویر یا صورت سوال مشاهده می‌کنیم، تمام خواسته‌های سوال را برآورده کنیم. اگر در رابطه با تسک اول است، باید دو ویژگی مهم را انتخاب کنیم و خلاصه‌ای از نمودار یا فرایند را توصیف کنیم. در صورت لزوم می‌توانیم مقایسه هم بکنیم. در رابطه با تسک دوم هم باید در نظر داشته باشیم که تمام جوانب موضوع را در Essay پوشش دهیم و هر آنچه سوال از ما خواسته را روی کاغذ بیاوریم. جمله‌های محوری در هر یک از پاراگراف‌‌ها باید با جمله‌های پشتیبان همراه شوند و در صورت نیاز از مثال برای ارائه جزئیات دقیق‌تر کمک بگیریم.
  • Coherence and Cohesion: این معیار نمره‌دهی بر انسجام و یکپارچگی جملات تأکید دارد. استفاده از «کلمات ربط‌دهنده» (Linking Words) در رسیدن به این هدف به ما کمک زیادی خواهد کرد. همچنین باید هر پاراگراف را طوری بنویسیم که با ایده‌های قبلی مرتبط باشد و از موضوع اصلی هم خارج نشویم. با رعایت این نکات می‌توانیم شانس کسب نمره بهتر در بخش رایتینگ آیلتس را افزایش دهیم.
  • Lexical Resource: این فاکتورهای نمره‌دهی با در نظر گرفتن واژگان مناسب، پیشرفته و کاربردی محاسبه می‌شود. هر چقدر دامنه واژگان قوی‌تری داشته باشید، می‌توانید در بخش رایتینگ به نمره نهایی خود اضافه کنید. اما این بدان معنی نیست که واژگان سخت یا غیرکاربردی در نوشته خود به کار ببرید. از کالوکیشن‌های درستی کمک بگیرید و نمونه رایتینگ‌های داوطلبان سال‌های قبل را بخوانید تا از لغات و اصطلاحات مشابه استفاده کنید.

نمره دهی Speaking

نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس با در نظر گرفتن فاکتورهایی تعیین می‌شود که در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

جدول معیارهای نمره‌دهی اسپیکینگ
Grammatical Range and AccuracyFluency and Coherence
PronunciationLexical Resource

در ادامه هر یک از این فاکتورها را بررسی می‌کنیم تا بدانیم معیار نمره‌دهی اسپیکینگ بر چه اساسی مشخص می‌شود.

  • Fluency and Coherence: منظور از این فاکتور روانی کلام و ایجاد نظم و انسجام بین جملات است. وقتی به سوالی پاسخ می‌دهیم، نباید حین صحبت کردن مکث‌‌های طولانی داشته باشیم یا بریده‌بریده حرف بزنیم. باید بین جملاتی که به کار می‌بریم تا به مصاحبه‌کننده پاسخ دهیم، یکپارچگی وجود داشته باشد؛ جمله اول باید به جمله بعدی مرتبط باشد و این امر تا پایان روند مکالمه ادامه داشته باشد.
  • Grammatical Range and Accuracy: درست صحبت کردن و نداشتن اشتباهات گرامری، امری مهم در نمره‌دهی اسپیکینگ است. برای این منظور، لازم است از کتاب‌های تقویت گرامر کمک بگیریم تا با جملاتی پیشرفته‌تر و در سطح آیلتس آشنا شویم. در کنار آن، باید بتوانیم درست صحبت کنیم و تا جایی که می‌توانیم از به کار بردن ساختارهایی که تسلط کافی بر آن‌ها نداریم، بر حذر باشیم. پس استفاده از ساختارهای پیشرفته و درست هر دو از عوامل مهم در نمره‌دهی آیلتس محسوب می‌شوند.
  • Lexical Resource: استفاده از کلمات مهم و کاربردی در اسپیکینگ آیلتس می‌تواند در افزایش نمره این بخش تأثیر زیادی داشته باشد. اما در نظر داشته باشید که یادگیری واژگان باید همراه با یادگیری کالوکیشن‌ها باشد تا نتیجه مطلوبی حاصل شود.
  • Pronunciation: اصول تلفظ کلمات انگلیسی از دیگر موارد مهم در محاسبه نمره آیلتس است. البته که تلفظ با لهجه فرق دارد و داشتن لهجه خوب لزوماً به معنای کسب نمره بهتر نیست. منظور از تلفظ، رعایت استرس روی کلمات و توجه کردن به سیلاب‌های آن هنگام ادا کردن لغات است. برای رسیدن به این هدف نیز لازم است از دیکشنری کمک بگیریم. فرقی هم نمی‌کند که کلمات را بریتیش تلفظ کنیم یا امریکن. مهم این است که درست ادا کنیم.
تصویر چند کاغذ رنگی که از طناب آویزان شده و روی آن‌ها حروف IELTS نوشته شده است.

نکات مهم برای تقویت آیلتس

برای تقویت آیلتس لازم است علاوه بر تهیه کتاب و سایر منابع مرتبط، نکات مهمی را نیز در رابطه با تست زدن رعایت کنیم. این نکات به شما کمک می‌کند تا متوجه نقاط ضعف خود بشوید و به مرور زمان آ‌ن‌ها را رفع کنید. در این بخش از مطلب قصد داریم به نکات مهمی برای آمادگی در آزمون آیلتس اشاره کنیم.

  • با ساختار آزمون آیلتس آشنا شوید. یکی از نکات مهمی که باعث کاهش نگرانی داوطلبان در روز آزمون و بهبود سرعت عمل او می‌شود، آشنایی با ساختار کلی هر یک از بخش‌هاست. وقتی با ساختار آیلتس آشنا می‌شویم، انواع سوالات و نحوه پاسخ دادن به آن‌ها را یاد می‌گیریم و می‌توانیم با تمرین کردن و تست زدن هم در زمان‌بندی مهارت کافی به دست بیاوریم و هم با اعتمادبه‌نفس بیشتری در روز آزمون به سوال‌ها پاسخ دهیم.
  • دامنه واژگان خود را بهبود بخشید. یادگیری لغات پرتکرار‌ آیلتس در بخش‌‌هایی مانند رایتینگ و اسپیکینگ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و کلید موفقیت در آزمون آیلتس است. به طور مرتب بخوانید، گوش دهید و از منابع انگلیسی متنوع مانند مقاله‌ و مجلات برای تقویت این مهارت‌ها کمک بگیرید. اما این نکته را فراموش نکنید که صرفاً با حفظ کردن یک سری لغات نمی‌توانید نمره آیلتس خود را افزایش دهید، زیرا باید بدانید که در جملات مختلف و در موقعیت‌های گوناگون باید از آن‌‌ها چگونه استفاده کنید. به بیان دیگر، وقتی کلمه‌‌ای را یاد می‌‌گیرید، با کالوکیشن‌ها آن‌ها نیز آشنا شوید.
  • مهارت شنیدن و خواندن خود را تقویت کنید. کسب نمره خوب در این دو بخش از آزمون آیلتس میسر نخواهد شد مگر این‌که دانش عمومی خود را در رابطه با این دو مهارت بالا ببرید. می‌توانید برای تقویت مهارت ریدینگ آیلتس، قبل از تهیه کتاب های آیلتس آکادمیک چند منبع عمومی دیگر را در نظر بگیرید که دانش عمومی شما را افزایش می‌دهد و ازطرفی می‌توانید تکنیک‌‌های «Skimming»‌ و «Scanning» را به کمک آن‌ها تمرین کنید که برای ریدینگ آیلتس ضروری هستند. برای تقویت لیسنینگ نیز می‌توانید از پادکست‌هایی کمک بگیرید که برای این منظور تهیه شده‌اند. البته تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی نیز کمک زیادی به بهبود مهارت لیسنینگ و اسپیکینگ خواهد کرد.
  • مهارت نوشتن را یاد بگیرید. نوشتن به زبان انگلیسی مهارتی نیست که در مدت زمان کوتاهی نتیجه‌‌بخش باشد. برای این‌که بتوانید تسک ۱ و ۲ رایتینگ آیلتس را با توجه به موضوعی که در اختیار شما قرار داده شده پاسخ دهید و نمره خوبی کسب کنید، علاوه بر آشنایی با انواع موضوعات پرتکرار رایتینگ آیلتس و راهکارهای لازم برای پاسخ دادن به آن‌ها، لازم است روی دامنه لغات و دستور زبان خود کار کنیم تا نتیجه بهتری بگیریم. نمونه رایتینگ‌هایی که برای آزمون‌ها قبل توسط داوطلبان یا اساتید آیلتس نوشته شده و در سایت‌ها و کتاب‌های مختلف قرار داده شده است، در این رابطه بسیار کمک‌کننده خواهد بود.
  • مهارت‌های اسپیکینگ خود را تقویت کنید. مکالمه‌های انگلیسی که به صورت روزمره میان افراد انگلیسی‌زبان ردوبدل می‌شود، نمونه خوبی برای تقویت مهارت اسپیکینگ است. می‌توانید برنامه‌های تلویزیونی مانند «Talk Show» را تماشا کنید که برای تمرین و تقویت مهارت اسپیکینگ کمک زیادی به شما خواهد کرد. کمک گرفتن از یک استاد زبان انگلیسی برای دریافت بازخورد یا یک دو ست انگلیسی‌زبان نیز می‌تواند باعث افزایش نمره اسپیکینگ شما شود.
  • از آزمون‌های ماک آیلتس استفاده کنید. برای آمادگی در آزمون آیلتس می‌توانید از نمونه آزمون‌‌های سال‌های گذشته استفاده کنید که منبع خوبی برای تمرین کردن و ارزیابی عملکرد شماست. از فواید آزمون‌های ماک این است که در شرایطی مشابه آزمون اصلی و با همان فرمت برگزار می‌شود. به همین دلیل می‌توانید به خوبی با ساختار آزمون آشنا شوید و روز آزمون نگرانی کمتری را متحمل شوید. همچنین با تحلیل پاسخ‌های نادرست خود و گرفتن بازخورد از اساتید مجرب آیلتس، نقاط ضعف خود را شناسایی و رفع می‌‌کنید.
  • به دنبال بازخورد باشید و از راهنمایی‌های افراد متخصص بهره‌مند شوید. گرفتن بازخورد از اساتید آیلتس، شما را در درک نقاط ضعف و بهبود عملکردی هدفمند یاری خواهد کرد. به همین دلیل توصیه می‌شود با این اساتید مدام در ارتباط باشید و از بازخوردها و تجربه‌های آن‌ها بهره‌مند شوید. شاید بتوانید در بخش‌های لیسنینگ و ریدینگ، با تحلیل پاسخ‌های تشریحی نقاط ضعف خود را درک کنید، اما برای بخش‌‌های رایتینگ و اسپیکینگ نمی‌توانید به‌تنهایی این موارد را شناسایی کنید. در این شرایط به کمک شخصی نیاز دارید که هم سطح زبان انگلیسی بالاتری داشته باشد و هم سال‌ها در زمینه آیلتس تجربه داشته باشد تا بتواند به رایتینگ و اسپیکینگ شما بازخورد مناسبی ارائه دهد.

آمادگی برای آیلتس با فیلم های فرادرس

تصویر فیلم آموزش آیلتس از مقدماتی تا پبشرفته در فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش آیلتس در فرادرس روی تصویر کلیک کنید.

فرادرس در زمینه آزمون آیلتس فیلم‌های متنوعی را منتشر کرده است. هر یک از این فیلم‌ها در یک مجموعه کاملی با عنوان «مجموعه آموزش آیلتس» منتشر شده است و بخش‌های مختلفی از آزمون را پوشش می‌دهد. برای مثال، فیلم‌هایی به صورت جداگانه برای تسک‌های اول و دوم رایتینگ آیلتس در نظر گرفته شده و در دو نسخه آموزش به زبان فارسی و انگلیسی در دسترس کاربران قرار دارد.

همچنین نکات مهمی را در خصوص پاسخ دادن به سوالات ریدینگ آیلتس آموزش می‌دهد که به کمک آن‌ها می‌توانیم شانس دستیابی به نمره بهتر در این بخش را افزایش دهیم. برای افرادی که در بخش اسپیکینگ نیز به آموزش نیاز دارند، فرادرس فیلم آموزش اسپیکینگ آیلتس را منتشر کرده است. علاوه بر این، فیلم جداگانه‌‌ای را به معرفی آزمون آیلتس اختصاص داده است و برای افرادی در نظر گرفته شده که هیچ اطلاعی از آزمون ندارند یا می‌خواهند اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنند.

اگر می‌خواهیم به کمک فیلم‌‌های آموزشی و به صورت خودآموز برای آزمون آیلتس آماده شوید و چه در بخش آکادمیک و چه جنرال نمره خوبی کسب کنید، مشاهده فیلم‌های زیر را از فرادرس به شما توصیه می‌‌کنیم که برای مهارت‌‌های مختلف آیلتس در نظر گرفته شده است.

سخن پایانی

در این آموزش با کتاب های آیلتس آکادمیک آشنا شدیم و به معرفی آن دسته از منابعی پرداختیم که برای تقویت هر یک از مهارت‌‌های آزمون آیلتس ضروری است. برخی از این کتاب‌‌ها به عنوان منابع خودآموز طراحی شده است و داوطلبان می‌توانند از آن‌ها به عنوان منابع خودآموز آیلتس کمک بگیرند. برخی دیگر نیز به شکلی خاص و به طور جداگانه برای تقویت هر یک از مهارت‌ها در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، کتاب‌هایی را معرفی کردیم که شامل نمونه آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس است و می‌تواند به عنوان منبعی برای ارزیابی عملکرد داوطلب و ایجاد محیطی شبیه آزمون آیلتس مورد استفاده قرار بگیرد. از دیگر مواردی که در این مطلب به عنوان کتاب های آیلتس آکادمیک معرفی شد، به عنوان برخی از کتاب‌‌های آیلتس نیز اشاره کردیم که برای تقویت لغات و دستور زبان انگلیسی طراحی شده است.

پس از معرفی کتاب های آیلتس آکادمیک به ساختار کلی آزمون اشاره کردیم که از چهار بخش تشکیل شده است و هر بخش یکی از مهارت‌های اصلی زبان را ارزیابی می‌کند. همچنین به مدت زمان هر آزمون و معیار استاندارد نمره‌دهی هر بخش اشاره کردیم.

در بخش پایانی هم سعی کردیم به نکات مهمی در خصوص آزمون آیلتس آکادمیک بپردازیم. در مجموع اگر قصد دارید برای آزمون آیلتس آماده شوید، توصیه می‌‌کنیم موارد زیر را به ترتیب مرور کنید.

  1. نوع آزمون خود را مشخص کنید (آکادمیک یا جنرال)
  2. منابعی را تهیه کنید که مناسب سطح شما باشد.
  3. اگر سطح شما مناسب کتاب های آیلتس آکادمیک و جنرال نیست، در دوره‌های ترمیک ثبت‌نام کنید تا منابع این دوره‌ها را تهیه و به صورت خودآموز مطالعه کنید تا به سطح مناسبی برسید.
  4. از کتاب‌های راهنمای آزمون آیلتس آکادمیک استفاده کنید تا با انواع سوالات هر بخش و نحوه پاسخ دادن به آن‌ها آشنا شوید.
  5. کتاب‌های تست آزمون آیلتس را تهیه کنید و با شبیه‌سازی آزمون اصلی، از نگرانی خود در روز آزمون کم کنید.
  6. پاسخ‌ها نادرست خود را ارزیابی و تحلیل کنید تا با نقاط ضعف خود آشنا شوید و تا قبل از آزمون اصلی آن‌ها را رفع کنید.
  7. از یک استاد آیلتس یا داوطلبی که قبلاً نمره خیلی خوبی در آزمون کسب کرده برای تصحیح رایتینگ و گرفتن بازخورد برای اسپیکینگ خود کمک بگیرید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
IELTS MaterialYocketStudy in UK
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *