مهارت های لازم برای برنامه نویسی که باید یاد بگیرید – ۲۴ مهارت طلایی

۲۰۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
مهارت های لازم برای برنامه نویسی که باید یاد بگیرید – ۲۴ مهارت طلایی

فناوری، در حال حاضر به مؤلفه‌‌ای مهم و اساسی در زندگی روزمره همه ما تبدیل شده است و در این بین، نیاز به برنامه‌نویسانی احساس می‌شود تا این فناوری را به سمت پیشرفت سوق دهند. موارد متعددی را می‌توان برای این پیشروی متصور شد. به‌طور مثال، یک برنامه‌نویس مشتاق که اهل رشد و پیشرفت است می‌تواند اپلیکیشن موبایلی را بسازد که زندگی پیشِ روی ما را متحول می‌کند، دنیاها و مفاهیم جدیدی در بازی‌های ویدیویی ایجاد کند یا اینکه روشی برای تعامل و ارتباط‌گیری میلیون‌ها نفر در سراسر جهان - به‌صورت آنلاین - ارائه دهد. موارد گفته شده، تنها برخی از راه‌هایی هستند که برنامه‌نویس به‌کمک آن، بر دنیای اطراف خود تأثیر می گذارد. نکته‌ای که می‌بایست به یاد داشته باشیم این است که تمامی برنامه‌نویسان دارای خصوصیاتی مشترک و لازم در قالب مهارت‌های سخت و نرم هستند که آن‌ها را به سمت موفقیت شغلی سوق می‌دهد. در این مطلب از مجله فرادرس، سعی کرده‌ایم تا به زبانی ساده و تا حد ممکن به‌طور کامل، مهارت های لازم برای برنامه نویسی را به شما معرفی کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

دارا بودن مجموعه‌ای از «مهارت‌‌های» (اسکیلز | Skills) مناسب برای موفق شدن به‌عنوان یک برنامه‌نویس، امری ضروری است. مهارت‌های گوناگونی، از مهارت‌های ارتباطی گرفته تا توانایی‌های پژوهشی وجود دارند که می‌بایست با آن‌ها در حد کافی آشنا باشید. با اینکه آموختن و تمرین هر یک از این مهارت‌‌ها نیازمند صرف زمان، تلاش و هزینه مالی است اما از سویی دیگر، نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند تا مدت‌زمان طولانی‌تری را در این صنعت دوام بیاورید. مجهز شدن به مهارت های لازم برای برنامه نویسی از این بابت اهمیت زیادی دارد که به شما امکان کنار آمدن و سازگاری با تکنولوژی‌های نوین، اجرای سریع‌تر «وظایف» (Tasks) و ساخت سیستم‌هایی بهینه و با بهره‌وری بیشتر را می‌دهد. می‌دانیم که برنامه‌نویسی، یکی از زمینه‌های کاری اساسی و پر تقاضا در دنیای امروز محسوب می‌شود و از سویی دیگر پیشرفت سریعی را در تکنولوژی‌ها مشاهده می‌کنیم. بنابراین، یادگیری مهارت های لازم برای برنامه نویسی برای هر فردی که قصد ورود به این حوزه را دارد یا اینکه به دنبال پیشرفت - و برداشتن آسان‌تر گام بعدی - در آن است، ضروری به نظر می‌رسد.

توسعه دهنده جوان در حال به‌کارگیری مهارت های لازم برای برنامه نویسی

منظور از مهارت های لازم برای برنامه نویسی چیست؟

منظور از مهارت های لازم برای برنامه نویسی، توانایی‌های فنی و غیر فنی ضروری است که برای برنامه‌نویسی و توسعه انواع نرم‌افزارها به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید. مهارت های لازم برای برنامه نویسی را می‌توان به ۲ دسته «مهارت‌های تخصصی یا فنی یا سخت» و «مهارت‌های نرم یا ارتباطی» تقسیم کرد.

در ادامه، مؤلفه‌های مربوط به مهارت‌های تخصصی لازم برای برنامه‌نویسی را فهرست کرده‌ایم.

  • آشنایی با ساختمان داده‌ها و الگوریتم
  • توانایی کار با IDE یا کد ادیتور
  • برنامه‌نویسی شی‌گرا
  • پایگاه داده
  • Git
  • کانتینرها
  • رایانش ابری

همچنین، مؤلفه‌هایی که تحت عنوان مهارت‌های نرم لازم برای برنامه‌نویسی لازم است ارائه دهیم را در ادامه آورده‌ایم.

  • ارتباطات
  • کار گروهی
  • توانایی حل مسئله
  • مدیریت زمان
  • صبر
  • سازگاری
  • درک متقابل
  • کنجکاوی
  • مسئولیت‌پذیری

چگونه با فرادرس مهارت های لازم برای برنامه نویسی را یاد بگیریم؟

لازم است بدانید که یکی از بهترین روش‌های یادگیری یا تقویت این نوع مهارت‌ها، استفاده از فیلم‌های آموزش فرادرس است. عناوین برخی از این فیلم‌های آموزش را در ادامه فهرست کرده‌ایم.

فردی در حال نگاه به منظره و کامپیوترهای شامل کدنویسی

علاوه بر این، در صورتی که تمایل به کسب مهارت در حوزه طراحی و توسعه وب داشته باشید، لازم است تا مهارت‌ها برنامه‌نویسی در این حوزه که در ادامه، فهرست کرده‌ایم را کسب کنید.

مجموعه آموزش طراحی سایت با HTML و CSS
برای مشاهده فیلم‌های آموزش HTML و CSS فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

هچنین، برای یادگیری این مهارت‌ها می‌توانید از سایر فیلم‌های آموزش فرادرس استفاده کنید. برخی از این فیلم‌های آموزش را در ادامه آورده‌ایم.

اگر به دنبال دانستن مهارت های لازم برای برنامه نویسی و اهمیت یادگیری هستید، این مطلب می‌تواند تا حد زیادی برای شما سودمند باشد. به عنوان یک برنامه‌نویس - با نام‌های دیگر دولوپر، توسعه‌دهنده یا پروگرامر - ضروری است تا از تمامی ترند‌های جدید این صنعت آگاه باشد. این مهارت‌ها، ضمن تسهیل و بهینه‌سازی فرایند توسعه و همچنین خروجی آن، شما را در به‌دست آوردن شغلی مناسب یاری می‌دهند. در ادامه این بخش، با برخی از مهارت های لازم برای برنامه نویسی، بیشتر آشنا خواهید شد.

مهارت های تخصصی برنامه نویسی چیست؟

برخی از مهارت‌های تخصصی لازم برای یک برنامه‌نویس را در ادامه آورده‌ایم.

آشنایی با ساختمان داده ها و الگوریتم

آشنایی با ساختمان داده یا «ساختار داده‌ها» (Data Structures) و همچنین «الگوریتم‌ها» (Algorithms)، نقش مهمی را برای یک برنامه‌نویس ایفا می‌کند. برنامه‌نویس به کمک این دانش، مهارت‌های پایه‌ای را به‌دست می‌آورد و در کار خود نیاز زیادی به استفاده از این مفاهیم پیدا می‌کند. ساختمان داده‌ها به‌طور کلی به سازماند‌هی مؤثر داده‌ها اشاره دارد و روش‌های زیادی را در بر می‌گیرد. الگوریتم در برنامه‌نویسی نیز در واقع، دستورالعمل‌های مشخصی هستند که به‌وسیله برنامه‌نویس و با هدف حل مسئله‌ای خاص، به سیستم کامپیوتری داده می‌شود. این دستورات می‌توانند وظایف گوناگونی نظیر مرتب‌سازی داده‌‌ها به‌شکلی خاص را اجرا کنند.

ممکن است فکر کنید که ساختمان داده‌ها و الگوریتم جزو مباحثی است که تنها به‌عنوان دروس دانشگاهی می‌بایست آن‌ها را پشت سر بگذاریم و در زندگی واقعی کاربردی ندارند. اما جالب است بدانید که بیشتر مصاحبه‌‌های شغلی شامل برخی سوالات مربوط ساختمان داده و الگوریتم نیز می‌شوند. دلایل متعددی وجود دارد که بر مبنای آن، کارفرمایان علاقه بیشتری به جذب متخصصان دارای مهارت ساختمان داده و الگوریتم نشان می‌دهند. این دلایل همچنین بیان‌گر این هستند که چرا این مباحث می‌بایست مورد توجه برنامه‌نویسان قرار گیرد.

کدنویسی در بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری نظیر متا، گوگل، مایکروسافت و آمازون، جزو مراحل پایانی یک پروسه طولانی قرار دارد. به عبارت دیگر، بیشتر زمان برنامه‌نویس در واقع صرف یافتن بهترین راهکار و رویکرد‌های بهینه برای یک پروژه، مانند بهترین ساختمان داده و الگوریتم‌های بهینه برای به‌کارگیری، می‌شود. این تصمیم‌ها تأثیر زیادی روی مصرف منابع شرکت و سوآوری آن دارند. به‌‌همین دلیل جای تعجیب نیست که این مهارت نقش مهمی را در فرایند مصاحبه این شرکت‌ها ایفا می‌کنند. در مورد سایر شرکت‌ها نیز به‌همین شکل است زیرا این مهارت‌ها بیان‌گر دانش پایه‌ای و توانایی‌های حل مسئله برنامه‌نویس هستند.

پس از یافتن شغل نیز مهارت ساختمان داده‌ها و الگوریتم هنوز هم نقش مهمی را در کارهای روزمره برنامه‌نویس ایفا می‌کند. به‌طور خاص، ساختمان داده که روش ویژه‌ای برای سازمان‌دهی داده‌ها هستند به‌طوری‌که بتون از آن‌ها به طرز مؤثری استفاده کرد. برای این منظور، گزینه‌های زیادی را نیز پیشِ روی کاربر قرار می‌دهند.

فردی نشسته روی مبل و در حال تمرین مهارت های لازم برای برنامه نویسی در لپتاپ خود

یکی از رایج‌ترین ساختمان داده‌ها، «آرایه» (Array) است که موارد یا آیتم‌هایی هم‌نوع - نظیر عدد‌ صحیح - را نگه می‌دارد و آن‌ها را ایندکس‌گذاری می‌کند. یکی دیگر از انواع ساختمان داده، «لیست پیوندی» (Linked List) است که داده‌ها را با ترتیب خطی و توالی پیوندی نگه می‌دارد. ساختمان داده معروف دیگر، «پشته» (Stacks) است که به برنامه‌نویس امکان می‌دهد تا به آخرین آیتمی ک در آن قرار داده است، پیش از همه دسترسی داشته باشد.

الگوریتم‌ها نیز مجموعه‌ای از دستورات هستند که برنامه‌نویس با هدف حل یک مسئله به کامپیوترها می‌دهد. به‌عنوان مثالی ساده از الگوریتم در دنیای واقعی، می‌توانید دستور طبخ یک غذا را در نظر بگیرید که شامل مراحلی مرتب و واضح است. این راهنمای گام به گام می‌تواند با گرفتن ورودی کارهای گوناگونی را انجام دهد و در قالب خروجی تحویل دهد. از الگوریتم‌های معروف می‌توان به انواع الگویتم‌های «مرتب‌سازی» (Sorting) و الگوریتم‌های «جست و جو» (Searching) اشاره کرد اشاره کرد که منطقی و معنادار هستند.

برای یادگیری و تقویت مهارت‌های خود در مورد ساختمان داده‌ها و طراحی الگوریتم، می‌توانید از فیلم‌های آموزش متعدد منتشر شده در پلتفرم فرادرس استفاده کنید.

مجموعه آموزش ساختمان داده و طراحی الگوریتم
برای مشاهده فیلم‌های آموزش ساختمان داده و طراحی الگوریتم فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

در مجموعه فیلم‌های آموزش ساختمان داده و طراحی الگوریتم فرادرس، با دسترسی به ده‌ها دوره فیلم آموزش می‌توانید ساختمان‌داده‌ها و الگوریتم را به صورت تئوری، در زبان‌های برنامه‌نویسی و همچنین برای آمادگی کنکور فرا بگیرید.

تونایی کار با IDE و کد ادیتور

«محیط‌های توسعه یکپارچه» (Integrated Development Environment | IDE) در واقع، نرم‌افزارهایی هستند که می‌توانند کدهای برنامه به به‌شکل ماهرانه‌ای ایجاد و مدیریت کنند. IDE-ها کار برنامه‌نویسان را با فراهم آوردن امکاناتی نظیر ویرایش، تست و غیره ساده می ‌سازند. برنامه‌نویسان به‌طور معمول، IDE-ها را با هدف خودکارسازی ویرایش کدها، «نمایش سینتکس با تفکیک رنگی» (Syntax Highlighting)، کامپایل و ری‌فکتورینگ مورد استفاده قرار می‌دهند. IDE-های متعددی وجود دارند که به عنوان یک برنامه‌نویس می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برنامه‌نویس با یادگیری تنها یکی از IDE-ها، با ابزارهای گوناگونی آشنا می‌شود که به‌طور تعاملی - و در کنار هم - کار می‌کنند. IDE-ها با گردآوری ابزارهای گوناگون مورد نیاز توسعه‌دهنده در یک محیط گرافیکی یا GUI، میزکاری برای برنامه‌نویسان محسوب می‌شوند که می‌توانند به ابزارهای کاربردی و آماده استفاده برای توسعه اپلیکیشن دسترسی داشته باشند. درست مانند یک میز کار در یک کارگاه نجاری که ابزارهایی مانند چکش، میخ، اره، دریل و غیره را برای ایجاد یک صندلی چوبی در اختیار نجار قرار می‌دهد.

محیط‌های توسعه یکپارچه به‌عنوان یکی از مهارت های لازم برای برنامه نویسی بسیار سودمند هستند. به‌طوری‌که دانستن نحوه کار یک IDE، به برنامه‌نویس امکان می‌دهد تا ابزارهای مفیدی را در اختیار داشته باشد که هماهنگ با هم کار می‌کنند، به‌جای اینکه هر یک از ابزارها را به‌صورت مجزا بیاموزد و ابزارهای صحیح برای هر وظیفه مربوط به کدنویسی را گردآوری کند. افزون بر این،‌ به این دلیل که تمامی ابزارها از طریق محیط گرافیکی واحد قابل دسترسی هستند، زمان برنامه‌نویس بابت جابجایی بین ابزارهای مختلف تلف نمی‌شود. نکته دیگری که می‌بایست به آن توجه داشته باشید، این است که IDE-ها وابسته به زبان هستند. یعنی یک IDE ممکن است با تمرکز روی به‌کارگیری یک یا چند زبان برنامه‌نویسی خاص طراحی شده باشد. به‌طور مثال IDE یا به‌طور خاص‌تر کد ادیتور ويژوال استودیو کد، یکی از محبوب‌ترین ابزارهای این حوزه است که توسط مایکروسافت منتشر شده و از زبان‌های برنامه‌نویسی گوناگونی نظیر روبی، پایتون، Go، جاوا اسکریپت، PHP ، جاوا، HTML و غیره پشتیبانی می‌کند.

برنامه نویسی در حال کدنویسی با مهارت های آموخته شده

کد ادیتورها

کد ادیتورها در واقع، برنامه‌های هستند شبیه به ویرایشگرهای متنی که امکاناتی نظیر باز کردن، نمایش و ویرایش فایل‌های متنی یا کدها را فراهم می‌کنند. به‌خاطر اینکه این‌گونه برنامه‌ها به متن، استایل خاصی اضافه نمی‌کنند - مانند مایکروسافت Word - توسط برنامه‌نویسان به منظور کدنویسی به زبان‌های گوناگون برنامه‌نویسی و نشانه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. کد ادیتورها همچنین، به برنامه‌نویسان کمک می‌کنند تا فایل‌های مربوط به داکیومنت برنامه و فایل‌های پیکریندی را ایجاد و نگهداری کنند. Notepad++‎ و VS Code، جزو کد ادیتورهای معروف محسوب می‌شوند.

برای یادگیری ویژوال استودیو کد و توسعه نرم‌‌افزار با آن می‌توانید از فیلم آموزش Visual Studio Code در پلتفرم فرادرس استفاده کنید. به کمک این فیلم آموزش می‌توانید محیط کدنویسی سبک و قدرتمند VS Code را به‌خوبی یاد بگیرید.

با توجه به اینکه رفته رفته محبوبیت پایتون بیشتر می‌شود و برنامه‌نویسان متعددی برای کار در حوزه هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، تحلیل داده توسعه وب و غیره به آن روی می‌آورند، فیلم آموزش نصب و راه اندازی پایتون در VS Code که به‌طور رایگان در پلتفرم فرادرس منتشر شده می‌تواند اولین گامی باشد که برنامه‌نویسان علاقه‌مند به محیط کدنویسی VS Code به آن نیاز دارند. این فیلم آموزش را در ادامه آورده‌ایم.

محیط توسعه یکپارچه «اینتلیجی آیدیا» (IntelliJ IDEA)، یکی دیگر از IDE پرطرفدار و قدرتمند است که تجربه خوبی را از طراحی، پیاده‌سازی، ساخت، استقرار، تست و دیباگ برای برنامه‌نویس فراهم می‌کند. این برنامه از زبان‌های جاوا، جاوا اسکریپت، کاتلین، اسکالا، تایپ‌اسکریپ و SQL پشتیبانی خوبی به‌عمل می‌آورد. با مشاهده فیلم آموزش اینتلیجی آیدیا در جاوا و کاتلین از فرادرس که در ادامه آورده‌ شده، آشنایی خوبی با توسعه نرم‌افزار در IntelliJ IDEA پیدا می‌کنید.

پس از مشاهده این آموزش، درک کاملی از خصوصیات و ابزارهای فراهم شده توسط این پلتفرم به دست خواهید آورد که شما را در توسعه اثربخش و سریع‌تر برنامه‌ها یاری می‌دهد. IDE دیگری که قصد معرفی آن را داریم، «ویژوال استودیو» (Visual Studio) محصول مایکروسافت است. این محیط توسعه یکپارچه قابلیت‌های متعددی را برای شما فراهم می‌کند. با توجه به اینکه افزونه‌ها این برنامه کیفیت و سرعت توسعه را افزایش می‌دهند در فیلم آموزش ویژوال استودیو و افزونه‌های کاربردی آن در فرادرس یا می‌گیرید تا این افزونه‌ها را نصب و استفاده کنید.

رایانش ابری

پردازش مبتنی بر Cloud یا به اصطلاح «رایانش ابری» (Cloud Computing)، رویکردی شناخته‌شده در رابطه با منابع اپلیکیشن‌ها، قابلیت‌های شبکه، سرورها و ذخیره‌سازی داده‌ها از طریق اینترنت به‌شمار می‌رود. برنامه‌نویسان از رایانش ابری برای اهداف گوناگون نظیر ایجاد نسخه پشتیبان از داده‌ها، دسکتاپ‌های مجازی، توسعه نرم‌افزار و تحلیل کلان داده استفاده می‌کنند. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی نیز، رایانش ابری را به منظور تشخیص و پیشگیری از کلاه‌برداری‌ها به‌کار می‌برند. تمامی کسب و کارها به رایانش ابری نیاز دارند تا دارایی‌ها دیجیتالی و داده‌هایشان را در فضای ابری ذخیره کنند.

با توجه رشد بسیار زیاد رایانش ابری، تقاضا نیز برای توسعه‌دهندگان ابری، از سوی تمامی کسب و کارهایی که قصد انتقال محیط‌ها، فضای ذخیره‌‌سازی و متعلقات دیجیتال خود را به فضای ابری را دارند،‌ بیشتر شده است. همچنین با در نظر گرفتن این مورد که کسب و کارها در حال حاضر بیشتر روی علم داده، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی یا AI تکیه می‌کنند، فعالیت در فضای ابری مهم‌تر می‌شود، زیرا الگوریتم‌ها و مدل‌ها منابع قابل‌توجهی را مصرف می‌کنند. در نتیجه، نیاز به برنامه‌نویسان و مهندسان رایانش ابری بیشتر می‌شود.

خبر خوش در این باره این است که خیلی از زبان‌های مورد نیاز برای «کلاد کامپیوتینگ» نظیر پایتون، جاوا، روبی و Go، در حال حاضر جزو بهترین زبان‌هایی هستند که برنامه‌نویسان به‌کار می‌برند و منابع زیادی برای یادگیری آن‌‌ها موجود است. افزون بر این، خیلی خوب است که برنامه‌نویسان با پلتفرم‌های ابری نظیر «آمازون وب‌سرویس» (Amazon Web Services | AWS) و «مایکروسافت آژور» (Microsoft Azure) آشنایی داشته باشند. حتی تمرکز بر یکی از این موارد و آموختن قابلیت‌های اصلی آن به شما کمک می‌کند تا درک بهتری درباره نحوه کارکرد سایر موارد به‌دست بیاورید و به مهارت‌های خود بیفزایید.

برنامه نویسی شی گرا

در «برنامه‌نویسی شی‌گرا» (Object-Oriented Programming)، برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده با «کلاس‌ها» (Classes) و «اشیا» (Objects) به‌جای توابع و منطق سر و کار دارد. از زبان‌های برنامه‌نویسی شی‌گرا می‌توانیم به جاوا، پایتون و بسیاری زبان دیگر اشاره کنیم. شروع برنامه‌نویسی به سبک OOP، آسان است و دردسر کمی دارد، به‌همین دلیل گزینه مناسبی محسوب می‌شود. ضمن اینکه مدل‌های پیچیده را به ساختارهایی قابل‌دسترس و مناسب‌تر تبدیل می‌کند. مهم‌ترین هدف از برنامه‌نویسی شی‌گرا این است که داده‌ها و عملکرد آن را به‌شکلی ترکیب کنیم که اطلاعات مربوط به آن از دسترس سایر کدها - به‌غیر از بخش مربوطه به آن - دور بماند.

زبان‌های OOP، از روش - یا پارادایم - برنامه‌نویسی متکی به کلاس‌ها و آبجکت‌ها پشتیبانی می‌کنند. برای درک بهتر، کلاس‌ها را می‌توانید دسته‌ای از موارد مشابه - مانند میوه‌ها - در نظر بگیرید. اشیا نیز، در مورد آیتم‌ها منفرد در آن کلاس - مانند سیب - به ما اطلاعات بیشتری می‌دهند. شی‌گرایی پارادایم مهمی در برنامه‌نویسی است به این دلیل که امکان استفاده مجدد از کدهای پیچیده را در سراسر برنامه فراهم می‌کند. به‌طور مثال، اگر می‌گوییم «سیب من»، لزومی ندارد که تمامی خصوصیات آن - مثل قرمز بودن، گرد بودن، اینکه روی درخت رشد کرده یا متعلق به من است - را بیان کنیم. به همین شکل، با استفاده از یک شی «سیب من» از یک کلاس «میوه»، برنامه‌نویس می‌تواند دستورات یا اطلاعات را به‌سادگی در سراسر برنامه‌های متعدد منتقل کند. استفاده از این روش، کدنویسی مؤثر و کارآمدتری را به دنبال خواهد داشت.

به‌همین دلیل، زبان‌های برنامه‌نویسی شی‌گرا نظیر پایتون، جاوا، C++‎، پِرل و غیره برای برنامه‌نویسان اهمیت بسیاری زیادی دارند و نیاز است تا به یکی از این زبان‌ها تسلط داشته باشند. افزون بر این، زبان‌های نظیر جاوا اسکریپت و PHP سازگاری مناسبی با زبان‌های برنامه‌نویسی شی‌گرا دارند تا از این طریق بهره‌وری و عملکرد بهتری را ارائه دهند.

دختری در حال تمرین کدنویسی در لپتاپ خود با مهارت های لازم

کانتینرها

«کانتینرها» (Containers) در واقع، بسته‌های نرم‌افزاری کوچک و حاوی تمامی ماژول‌های اطلاعاتی هستند که می‌توانند در هر محیطی کار کنند. کانتینرها به سیستم‌عامل امکان می‌دهند تا در هر جایی، از مراکز خصوصی تا فضای عمومی ابری، اجرا شوند. آشنایی با کانتینرها و یادگیری ابزارهایی نظیر کوبرنتیز و داکر برای هر برنامه‌نویسی لازم است. کانتینرها، کارهایی نظیر تست اپلیکیشن‌ها در محیطی - با شرایط - یکنواخت را انجام می‌دهند و فرایند را بهبود می‌دهد. برنامه‌نویسان با به‌کارگیری کانتینرها می‌توانند عملکرد اپلیکیشن‌ها را بهبود بخشیده و آن‌ها را با سرعتی بیشتر مکان‌یابی کنند.

کانتینرها محیط‌هایی هستند که از پیش، تنظیم و پیکربندی شده‌اند و مواردی که یک اپلیکیشن برای اجرا نیاز دارد نظیر کدها و و سایر وابستگی‌ها را بسته‌بندی می‌کنند، بدون اینکه نیازی به دانلود آن‌ها روی کامپیوتر باشد. این درست بر خلاف روش‌های مرسوم و سنتی و مستعد بروز باگ - نظیر ماشین‌های مجازی - است که در آن کدها را در محیط خاصی توسعه داده و به مکان جدیدی منتقل می‌کنیم. کانتینر‌ها، احتمال بروز باگ را از طریق بسته‌بندی کردن کدهای اپلیکیشن با فایل‌های پیکربندی مربوط به آن، کتابخانه‌ها و وابستگی‌ها به حداقل می‌رسانند. افزون بر این، به دلیل اینکه فایل‌های سیستم عامل را نیز در بر می‌گیرد، کانتینرها با مجازی‌سازی سیستم عامل، امکان اجرای برنامه در هر جایی را فراهم می‌کنند. بدین‌ترتیب، برنامه‌نویسان می‌توانند اپلیکیشن‌ها را به‌شکلی سریع‌تر و امن‌تر توسعه دهند و پیاده‌سازی کنند.

برای درک بهتر، مثال ساده‌ای از به‌کارگیری کانتینرها در حوزه آموزش را بیان می‌کنیم. یک معلم را در نظر بگیرید که در حال آماده شدن برای کلاس برنامه‌نویسی پایتون خود است. با استفاده از کانتینر، می‌تواند اپلیکیشن‌ها، کتابخانه‌ها و وابستگی‌های ضروری - شامل سیستم عامل - را دریافت کند. این کار ضمن آسان‌تر کردن آماده‌سازی،‌ تضمین می‌کند که دانشجویان دسترسی لازم برای یادگیری پایتون را از هر جایی دارند. Containers-های لینوکس، سرویس‌های کانتینر مایکروسافت آژور، موتور کوبرنتیز گوگل، برخی از معروف‌ترین برنامه‌های مدیریت کانتینرها به‌شمار می‌روند.

گیت

Git یک سیستم کنترل نسخه است که آشنایی با آن برای هر برنامه‌نویسی ضروری است. برنامه‌نویسان به‌کمک گیت می‌توانند تغییرات موجود در فرایند توسعه سورس کد برنامه‌ها را پیگیری و مدیریت کنند. اصلاح کردن انواع خطاها در گیت، امکان‌پذیر و ساده است. گیت نسبت به سایر گزینه‌ها، عملکرد بالایی را در مواردی نظیر اِعمال تغییرات و «یکپارچه‌سازی» (Merge) ارائه می‌دهد. همچنین، به‌دلیل اینکه سابقه کدها از بین نمی‌رود، توسعه‌دهندگان می‌توانند - تغییرات و - آزمایش‌های متعددی را انجام دهند. Git را می‌تواند پر طرفدارترین سیستم کنترل نسخه دانست که مورد توجه بسیاری از کارفرمایان نیز قرار گرفته است. بنابراین، برنامه‌نویسان باید دانش استفاده از آن و به‌کارگیری این ابزار در شغل و کارهای خود را به‌دست آورند.

پایگاه داده و SQL

«زبان پرس و جوی ساخت‌یافته» (Structured Query Language | SQL) یکی از رایج‌ترین زبان‌هایی است که در هنگام کار با پایگاه داده‌‌ها را آن نیاز پیدا می‌کنید. یادگیری این زبان اهمیت زیادی دارد زیرا برنامه‌نویسان به‌کمک آن با پایگاه‌‌های داده ارتباط برقرار می‌کنند. پایگاه‌های داده‌ای متعددی نیز وجود دارند که دانستن طرز استفاده از آن‌ها با SQL، بسیار مفید خواهد بود. به‌کمک زبان SQL می‌توان داده‌ها را در پایگاه داده‌های رابطه‌ای ذخیره و سازمان‌دهی کرد. داشتن درک مناسبی از مفاهیم پایگاه داده و SQL برای هر برنامه‌نویسی الزامی است.

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد انتظار از یک برنامه‌نویس، آشنایی او با مفاهیم اصلی پایگاه‌های داده است. به این دلیل که «داده‌ها» به‌عنوان سوخت شرکت‌ها برای پیشروی محسوب می‌شوند و به‌طور معمول، در جنبه‌های گوناگون پروژه‌ها حضور دارند. با اینکه زبان‌های متعددی برای کار با پایگاه‌های داده وجود دارد، SQL به‌عنوان زبانی متداول و پر استفاده برای این منظور، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. توسعه این زبان به دهه ۸۰ میلادی باز می‌گردد اما هنوز هم به‌عنوان زبانی استاندارد برای برقراری ارتباط با پایگاه‌های داده‌‌های «رابطه‌ای» (Relational) به‌کار می‌رود و آموختن آن برای برنامه‌نویسان کنونی نقشی حیاتی دارد. منظور از «رابطه‌ای» در اینجا، پایگاه داده‌ای است که جدول‌های آن به‌وسیله داده‌های مشترک، به‌یکدیگر مرتبط هستند. SQL در سال‌های اخیر به‌طور گسترده‌ای توسط پایگاه‌داده‌های PC استفاده شده است، به این دلیل که دسترسی به «پایگاه داده‌های توزیعی» (Distributed Databases) - دیتابیس‌هایی که در سیستم‌‌های کامپیوتری متعددی توزیع شده‌اند - را ساده می‌سازد و امکان دسترسی همزمان به همان شبکه را برای چندین کاربر محلی فراهم می‌کند. زبان SQL همچنین امکان ذخیره‌سازی و سازمان‌دهی آسان داده‌ها در پایگاه داده‌های رابطه را فراهم می‌کند.

یک برنامه نویس در حال کدنویسی پشت مانیتور

اگر می‌خواهید در زمینه SQL تجربه کسب کنید، کار با MySQL - یک سیستم مدیریت پایگاه داده یا DBMS رابطه‌ای - روش مناسبی محسوب می‌شود. این نرم‌افزار اپن سورس، بر مبنای SQL عمل کرده و برنامه‌نویسان متعددی از آن برای توسعه اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌‌ها و سیستم‌هایشان به‌طور رایگان استفاده می‌کنند.

در سمت دیگر، NoSQL را داریم که به‌عنوان یک سیستم مدیریت پایگاه داده، داده‌های را در قالب «کلید-مقدار» - به‌جای رابطه‌ای - ذخیره و مدیریت می‌کند که انعطاف‌پذیری بیشتری را به‌همراه خواهد داشت. به‌عنوان یکی نمونه‌های این نوع پایگاه می‌توانیم به مونگو دی‌بی اشاره کنیم که برنامه‌ای اپن سورس است و می‌تواند برای ذخیره‌سازی و دستکاری اسناد داده‌ای بسیار حجیم استفاده شود و به‌طور مناسبی با تغییرات ساختار سند کار می‌کند.

با اینکه سیستم‌ها و بسته‌های نرم‌افزاری گوناگونی وجود دارند که در مسیر تسلط بر پایگاه داده‌ها می‌بایست یاد بگیرید اما ایجاد پایه‌ای قوی در مفاهیم پایگاه داده و SQL، اولین گامی که به تمامی برنامه‌نویسان توصیه می‌شود.

توسعه وب

توسعه وب به‌طور کلی، به ساخت و نگهداری وب‌سایت‌ها یا برنامه‌های مبتنی بر وب اشاره دارد. این برنامه‌ها به‌صورت آنلاین و به‌وسیله اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. توسعه وب همچنین ایجاد و طراحی امکانات وب‌سایت بر مبنای نیاز‌های خاص را در بر می‌گیرد. برنامه‌نویسانی که توسعه وب را یاد می‌گیرند بر مواردی همچون زبان‌های CSS ،‌HTML و جاوا اسکریپت، API، پایگاه داده و SQL مسلط می‌شوند.

بسیاری از کارشناسان، توسعه وب را زیرمجموعه یا تخصصی از برنامه‌نویسی می‌دانند. افرادی که قصد کار در این حوزه را دارند می‌بایست پیش‌زمینه‌ای قوی در مورد ابزارهای اصلی آن پیدا کنند. که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

HTML و CSS

زبان نشانه‌گذاری HTML و همچنین زبان استایل‌دهی CSS را می‌توان جزو زبان‌هایی دانست که هر توسعه‌دهنده وبی در ابتدای مسیر یادگیری خود با آن‌ها رو به رو می شود. این زبان‌ها، برای ساخت انواع صفحه وب مورد استفاده قرار می‌گیرند و به بیان ساده‌تر نقشی کلیدی را در طراحی وب ایفا می‌کنند. HTML را بیشتر برای ایجاد ساختار صفحه وب به‌کار می‌برند و به‌کمک CSS ظاهر خوشایند و مناسب‌تری را به آن می‌دهند.

زبان جاوا اسکریپت

JS یک زبان برنامه‌نویسی است که توسعه‌دهندگان وب به‌کمک آن صفحات وب و وب‌اپلیکیشن‌های تعاملی را می‌سازند. بسیاری از قابلیت‌های پیشرفته سایت به‌وسیله جاوا اسکریپت ایجاد می‌شوند و یادگیری این ابزار ارزشمند برای برنامه‌نویسان حوزه وب موفقیت‌های بسیاری را به دنبال خواهد داشت. به‌کمک جاوا اسکریپت، تجربه کاربران وب‌سایت خود را بهبود می‌دهیم.

API

«واسط برنامه‌نویسی اپلیکیشن» (Application Programming Interface | API) در واقع، نوعی رابط محسوب می‌شود که امکان تبادل اطلاعات بین ۲ یا چند برنامه کامپیوتری را فراهم می‌کند. برنامه‌نویسان با استفاده از API به درخواست‌های کاربران، پاسخ می‌دهند و آن‌ها را به سِروری خارجی متصل می‌کنند. API یکی از مهارت‌های اصلی و اولیه‌ای به‌شمار می‌رود که بین برنامه‌نویسان حوزه وب - یا توسعه‌دهندگان وب - شناخته شده است.

در صورتی که قصد ادامه یادگیری در حوزه طراحی سایت یا توسعه وب را دارید، می‌بایست این کار را با آموختن زبان‌ها، کتابخانه‌‌ها، فریمورک‌ها و سایر ابزارهای مربوطه انجام دهید. برای آموختن این موارد، می‌توانید از مجموعه فیلم آموزش طراحی و برنامه ‌نویسی سایت فرادرس استفاده کنید که خیلی از آن‌ها مهارت مدنظر را به‌صورت پروژه محور آموزش داده‌اند. در ادامه می‌توانید به فهرست کامل این فیلم‌های آموزش دسترسی داشته باشید.

استفاده از مهارت های فنی در عمل چگونه است؟

خیلی از پروژه‌های برنامه‌نویسی دارای بخش مربوط به وب نیز هستند. برنامه‌نویسان با به‌دست آوردن درک مناسبی از اصول توسعه‌وب، دغدغه‌ها و محدودیت‌‌های آن، می‌توانند بفهمند که داده‌ها چگونه جمع‌آوری و به‌کار گرفته می‌شوند، توانایی‌هایی مورد نیاز کدام‌اند و نحوه تأثیر روی سیستم‌های کسب و کار چگونه است. بی‌تردید، اطلاعاتی از این دست، به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا درک مناسب‌تری از نحوه ساخت کارآمد مؤلفه‌های پروژه خود داشته باشند و بدانند که چگونه پاسخ‌هایی متفاوت را به افرادی ارائه دهند که مهارتشان روی عملکرد سمت کلاینت معطوف است.

دختری در حال کدنویسی در لپتاپ خود

اهمیت مهارت های فنی در چیست و چگونه آن ها را بهبود دهیم؟

هدایت زندگی روزمره ما در دستان فناوری است و به همین دلیل، نیاز به برنامه‌نویسان برای پیشبرد آینده فناوری حس می‌شود. برنامه‌نویسان به‌اندازه‌ای قدرتمند هستند تا بتوانند زندگی بشر را با ایجاد تحولی در فناوری، تحت تأثیر قرار دهند. کارفرمایان در حال حاضر به‌دنبال مهارت‌هایی سوای از مدارک دانشگاهی بین برنامه‌نویسان هستند. برنامه‌نویس موفق، به تمامی مهارت‌‌های تخصصی و به اصطلاح تکنیکال مورد اشاره، برای کارهای روزمره نیاز دارند. به همین دلیل است که توسعه‌دهندگان دارای این مهارت‌ها همیشه مورد تقاضای مراکز گوناگون هستند. برای آشنایی و یادگیری هر برنامه، ابزار، زبان و غیره می‌توانید از خدمات ارائه شده توسط مراکز گوناگون آموزشی و همچنین دوره‌ها و بسته‌های آموزشی موجود استفاده کنید. پلتفرم فرادرس برای بسیاری از این موارد، دوره فیلم آموزشی منتشر کرده است که در طول مطلب به آن اشاره کرده‌ایم و شما می‌توانید آن‌ها را تهیه و مورد استفاده قرار دهید.

مهارت های نرم برنامه نویسی چیست؟

«مهارت‌های نرم» (Soft Skills) در واقع به خصوصیاتی بین‌فردی - اجتماعی و ارتباطات انسانی - اشاره دارند که اثربخشی مهارت‌های فنی شما - گفته شده در قسمت قبل - را افزایش داده و آن‌‌ها را ارزشمندتر می‌کنند. ضمن اینکه داران بودن مهارت‌های نرم به‌عنوان مهارت های لازم برای برنامه نویسی، فرد را یاری می‌دهد تا سازگاری کاملی را با همکاران خود حفظ کرده و به‌طور هماهنگ با آن‌ها، کار خود را پیش ببرد. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس، برخی از مهارت‌های نرم را به شما معرفی می‌کنیم.

ارتباطات

مهارت برقراری «ارتباط» (Communication) در محیط کاری - در تعامل با سایر همکاران، رئیس مجموعه یا ارباب رجوع - مهارت بسیار مهمی محسوب می‌شود. دارا بودن مهارت‌های ارتباطی عالی برای مطرح کردن ایده‌های خود در یک جلسه، ارائه توضیحات یا معرفی خدمات به مشتریان و تأثیرگذاری بر آن‌ها امری ضروری به‌شمار می‌رود. به‌کمک این دسته از مهارت‌ها از بروز اختلاف بین اعضا جلوگیری می‌شود و همچنین کمک می‌کند تا اندیشه‌های خود را به آسانی به دیگران انتقال دهید.

کار گروهی

داشتن مهارت انجام کارها به‌صورت تیمی یا «کار گروهی» (Teamwork) به همکاری و هماهنگی بین کارمندان موجود در گروه، کمک می‌کند. زیرا هنگام کار کردن به‌صورت گروهی، مهم است که به دیدگاه‌ها و ایده‌های سایر هم‌تیمی‌ها احترام بگذاریم. انجام کارها به‌طور گروهی، به‌طور معمول به ایجاد روابطی مؤثر و رسیدن به اهداف کمک می‌کند.

مدیریت زمان

دانستن نحوه «مدیریت زمان» (Time Management) و تقویت آن، یکی از مهم‌ترین مهارت نرمی است که در محل کار خود به آن نیاز پیدا می‌کنید. برنامه‌نویسان می‌بایست بتوانند تا وقت خود را به دلایل متعدد، به‌درستی مدیریت کنند. ارسال و تحویل به‌موقع موارد خواسته شده، حضور به‌موقع در جلسات و به پایان رساندن وظایف در موعد مقرر، مستلزم دارا بودن چنین مهارت‌هایی است.

از برنامه‌نویسان انتظار می‌روند که بتونند زمان خود را به‌طرز مؤثری مدیریت کنند. این مورد می‌تواند برای ددلاین مشتری، ارائه خروجی تیم یا صرف زمانی باشد که برا آن تسک در نظر گرفته شده است. مدیریت مؤثر زمان، می‌تواند هر موردی را، از تخمین زمان مورد نیاز برای انجام یک تسک، یاری تیم برای توافق بر زمان‌بندی تحویل خروجی یا انجام به‌موقع تسک‌های انفرادی را در بر بگیرد. این مهارت همچنین شامل فهمیدن زمانی که عقب می‌مانید و از اعضای تیم کمک می‌خواهید نیز می‌شود. مهم شمردن و در اولویت قرار دادن «بهبود مهارت مدیریت زمان» نه تنها بهره‌وری شما را به‌عنوان یک برنامه‌نویس افزایش می‌دهد، بلکه شما را به یکی از اعضای قابل اعتمادتر و بهتر تیم تبدیل می‌کند.

دستانی در حال تایپ کدهای برنامه نویسی روی کیبرد لپتاپ

توانایی حل مسئله

مهارت «حل مسئله» (Problem Solving) یکی دیگر از مهارت های لازم برای برنامه نویسی محسوب می‌شود. این دسته از مهارت‌ها با تجربه فرد همراه هستند و شما می‌توانید با مهارت و تخصص خود، به حل مسائل در ابعاد گوناگون بپردازید. حل مسئله، ترکیبی از تمامی سایر مهارت‌های نرم نظیر ارتباطات، رهبری و تصمیم‌گیری به‌شمار می‌رود.

درک متقابل

توانایی درک حقیقی اندیشه‌ها و افکار، احساسات و تجارب دیگران بدون اینکه آن‌‌ها را قضاوت و سرزنش کنیم نیز یکی از مهارت‌های مهمی محسوب می‌شود که برنامه‌نویسان می‌بایست آن را در خود تقویت کنند. «همدلی» (Empathy) با کاربران نهایی اپلیکیشن، تولید نرم‌افزاری با سطح بالاتری از رضایتمندی و پذیرش بهتر توسط کاربر را به‌دنبال خواهد داشت. همدلی همچنین برای اعضای تیم، ضمن اینکه ارتباطات موجود را بهبود می‌بخشد، فرهنگ اعتماد و کمک متقابل را پرورش می‌دهد. به همین دلیل تعجبی ندارد که بعضی از شرکت‌ها، Empathy را جزو ۵ مهارت نرم برتر قرار داده‌اند.

سازگاری

با توجه به اینکه در حوزه برنامه‌نویسی، به‌طور مداوم شاهد تغییر و تحولات گوناگونی نظیر تکامل تکنولوژی‌ها، انتشار نسخه‌های جدید برنامه‌ها، تغییر نیازمندی‌ها و افزایش نیاز مشتریان هستیم. وجود قابلیت تطبیق یا «سازگاری» (Adaptability) فرد با این‌گونه تغییرات، ضروری به‌نظر می‌رسد. لازم است تا برنامه‌نویسان هنگام رویارویی با مشکلات و شکست‌های احتمالی، انعطاف‌پذیر باشند و از خود مقاومت نشان دهند. توانایی اینکه به آرامی - و با خونسردی - تشخیص دهیم که چه کاری باید انجام شود و همچنین سازگاری با آن، رمز موفقیت در حوزه برنامه‌نویسی محسوب می‌شود.

صبر و حوصله

صبر و تحمل یکی از فضیلت‌های اخلاقی محسوب می‌شود. افراد صبور هنگام رویارویی با مسائل، استرس کمتری را متحمل می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد که کورتیزول - هورمون ترشح شده هنگام تنش - اثری منفی روی عملکرد شناختی، ادراک و مهارت‌‌های مدیریتی - به‌عنوان مؤلفه‌هایی ضروری برای یک برنامه‌نویس موفق - دارد. در نتیجه، صبوری می‌تواند تأثیر بسیار زیادی را روی نتایج پروژه و کیفیت کدنویسی داشته باشد.

حس کنجکاوی

«کنجکاوی» (Curiosity) یا تفکر جستجوگرانه را می‌توان مهارتی دانست که کاوش - و جست و جوی - همیشگی، آزمایش مکرر اندیشه‌‌های مختلف و جست و جوی راهکارهای جدید برای بهبود را در افراد هدایت می‌کنند و عامل مهمی در رشد و موفقیت برنامه‌نویس به شمار می‌رود. بهترین توسعه‌دهندگان به‌طور معمول افرادی کنجکاو و عاشق یادگیری هستند.

فردی در حال مطالعه مهارت های لازم برای برنامه نویسی در لپتاپ خود

استفاده از مهارت های نرم در عمل چگونه است؟

اطلاع از مهارت‌های نرم و به‌کار بستن آن به این دلیل که به خصوصیات انسان اشاره دارد، برای افراد در هر حیطه‌ای، الزامی است. فارغ از اینکه یک پزشک، کارمند، وکیل یا حتی یک کارگر هستید، می‌بایست این‌گونه مهارت‌های نرم را دارا باشید. مشاغلی مانند پشتیبانی یا خدمات مشتریان،‌ به‌طور کامل مبتنی بر مهارت‌های نرم عمل می‌کنند و به کیفیت تعامل شما با مشتریان، حل مشکلات آن‌ها و انجام به‌موقع آن، وابسته هستند.

اهمیت مهارت های نرم در چیست و چگونه آن ها را بهبود دهیم؟

در حال حاضر، تقاضا برای افرادی دارای مهارت‌های فنی و مهارت‌های نرم خوب، زیاد است. کارفرمایان نیز به‌دنبال افرادی هستند که مهارت‌های این‌چنینی را در حد قابل قبولی ارائه می‌دهند. این مهارت‌ها کمک می‌کنند تا مدت‌زمان طولانی‌تری را در این حوزه دوام بیاورید و روابط اثربخشی را داشته باشید. این مهارت‌ها ضمن یاری شما در شبکه‌سازی، فرایند رشد شخصی را برایتان تسهیل می‌کنند. مهارت‌های نرم را می‌توان با به‌کار بستن آن‌ها در کارهای روزمره، تقویت کرد.

مسئولیت پذیری

جالب است بدانید که «مسئولیت پذیری» (Accountability) در واقع پیش از تخصیص یک تسک یا نوشتن اولین خط از کدهای برنامه شروع می‌شود و به اعتمادسازی بین هم‌تیمی‌ها از طریق بحث‌های عمومی در رابطه با مسیر، طراحی، زمان‌بندی و غیره می‌پردازد. اعتماد را می‌توان این‌گونه معنا کرد که هر یک از اعضای تیم، به انجام کار خود به بهترین شکل، متعهد می‌شود و در صورت بروز مشکل غیر منتظره، سایرین را مطلع می‌سازد و می‌داند که آن‌ها با مشارکت یکدیگر، در جهت رفع مشکل رخ داده به بهترین شکل ممکن، تلاش خواهند کرد. با ایجاد شفافیت در کارها و تعیین اهداف و زمان‌بندی‌های جمعی، این مهارت را می‌توان سودمند و کمک‌کننده - و نه ابزاری برای سرزنش - دانست.

متخصصان با حمایت واقعی هم‌تیمی‌های خود می‌توانند این مهارت را برای دستیابی به اهداف کلی - و همگانی - به شیوه‌ای متقابل به نمایش بگذارند. در حقیقت، محبوبیت متدلوژی «چابک» Agile یا با مدیریت پروژه Scrum نمونه بسیار خوبی از کاربرد این مهارت محسوب می‌شود.

مهارت های مخصوص زمینه کاری چیست؟

این مهارت‌ها، توانمندی‌های تخصصی نظیر دانش ریاضیات، کدنویسی و سورس‌کنترل هستند. در ادامه، برخی از مهارت‌های مخصوص حوزه برنامه‌نویسی را معرفی کرده‌ایم.

زبان های برنامه نویسی و تسلط بر آن

به‌عنوان یک برنامه‌نویس، به زبان‌های برنامه‌نویسی نیاز دارید تا به کمک آن بتوانید وب‌سایتی را توسعه دهید، اپلیکیشن موبایلی را بسازید و بسیاری موارد دیگر را انجام دهید. پایتون، C++‎، اسکالا و SQL برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی هستند که می‌توانید در هریک از آن‌ها متخصص شوید. داشتن مهارت استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی از این جهت ضروری است که «برنامه‌نویسی» تنها روشی است که می‌توانیم با آن به‌عنوان یک برنامه‌نویس با کامپیوتر خود صحبت و ارتباط برقرار کنیم. به گفته کارشناسان، برنامه‌نویسان کامپیوتر و مهندسان آی‌تی می‌بایست حداقل بر یک زبان برنامه‌نویسی مسلط باشند. برای یادگیری برنامه‌نویسی می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزش برنامه‌نویسی مقدماتی تا پیشرفته فرادرس استفاده کنید.

آموزش برنامه نویسی – مقدماتی تا پیشرفته
برای مشاهده فیلم‌های آموزش برنامه‌نویسی فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

زبان پایتون، در دهه ۸۰ میلادی توسط آقای «Guido van Rossum» توسعه داده شد و به‌عنوان یکی از آسان‌ترین زبان‌ها برای یادگیری به‌شمار می‌رود. پایتون، رایگان و اوپن سورس است و این روزها طرفداران زیادی دارد. این زبان اسکریپتی و همه منظوره، توسط شرکت‌های بسیاری زیادی مورد استفاده قرار گرفته است.

جاوا اسکریپت نیز به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی سمت کلاینت - و همچنین بک‌اند - توسط بسیاری از توسعه‌دهندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و به‌کمک آن، فرانت‌اند برنامه‌‌های وب‌محور و بک‌اند این نوع اپلیکیشن‌ها را - با Node.js - برنامه‌نویسی می‌کنند. سینتکس جاوا اسکریپت به زبان C شباهت زیادی دارد و با تمامی پلتفرم‌ها و مرورگرها سازگار است. برنامه‌نویسان کامپیوتری برای ساخت وب‌سایت‌ها، بازی‌ها، محصولات و خدمات این‌چنینی، به درک عمیقی از زبان JS نیاز دارند.

Ruby یکی دیگر از زبان‌های اسکریپتی، شی‌گرا و داینامیک است. این زبان به‌طور معمول برای ایجاد اپلیکیشن‌های موبایل و توسعه وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این زبان برنامه‌نویسی، به دانش بسیار بالایی از دستورات نیازی ندارد و در توسعه وب و بک‌اند استفاده می‌شود.

فردی در حال مشاهده کدهای خود

سورس کنترل

به بیان ساده، روش زیر نظر داشتن، پیگیری و مدیریت تغییرات صورت گرفته روی سورس‌کدها، تحت عنوان «کنترل منبع» (Source Control) شناخته می‌شود. آشنا بودن با این مهارت و به‌کارگیری آن ضروری است. صرف‌نظر از اینکه آن را برای توسعه اپلیکیشن کوچکی به‌کار می‌بریم یا اینکه در حال مشارکت‌ روی پروژه‌های بزرگ‌تری هستیم. بنابراین، این مهارت جدای از اندازه مسئله، یکی از مهارت‌های مهم به‌شمار می‌رود.

فرایندهای آزمایش

پیش از اینکه یک شرکت بتواند محصول نرم‌افزاری خود را در اختیار کاربران قرار دهد، لازم است تا آن محصول، فرایند «آزمایش» (Testing) دقیقی را پشت سر بگذارد. این فرایند می‌تواند شامل به‌کارگیری ابزارهای متعدد برای تأیید کارکرد محصول و برآورده‌سازی مشخصه‌‌های طراحی آن باشد.

استفاده از مهارت های خاص حوزه کاری در عمل چگونه است؟

کارفرمایان، علاوه بر مهارت‌های فنی، از شما - به ‌عنوان کارمند - انتظار دارند تا مهارت‌های مختص‌به این صنعت را نیز در سطح مناسبی ارائه دهید. در واقع، همه شرکت‌ها در دنیای واقعی برای موفقیت خود به تمامی این مهارت‌ها نیاز دارند. اگر این مهارت‌ها را داشته باشید، یافتن شغل مناسب ساده‌تر می‌شود. به این دلیل که، کارفرمایان به دنبال این فرایندها هستند. مهارت‌هایی که بهره‌وری شما را بهبود می‌بخشند، خطاها را کم می‌کنند و مشارکت‌های گسترده را امکان‌پذیر می‌سازند. همچنین، دارا بودن این‌گونه مهارت‌ها شما را در میان کسانی که فاقد آن هستند، جذاب‌تر و متمایز می‌کند.

اهمیت مهارت های خاص حوزه کاری در چیست و چگونه آن ها را بهبود دهیم؟

برای اطمینان از اینکه کارها به روشی سیستماتیک و ساختارمند انجام می‌شوند، بسیار مهم است تا مهارت مخصوص این صنعت را به‌دست بیاوریم. افزون بر این، انتخاب شغلی که متناسب با مهاریت‌هایتان باشد ضروری است. کسب دانش و مهارت مربوط به صنعت برای یک کسب و کار با هدف ایجاد یک مزیت رقابتی دنبال می‌شود که سرانجام موفقیت شرکت را به دنبال خواهد داشت. مهارت‌های مربوط به صنعت، سودآوری زیادی را برای یک شرکت در پی خواهد داشت. ضمن اینکه فرصت‌های استخدام و احتمال رشد یک کارمند را افزایش می‌دهد.

سوالات متداول

اکنون که دانستیم مهارت های لازم برای برنامه نویسی شامل چه مواردی است و با هریک به‌قدر کافی آشنا شدیم، وقت آن رسیده تا برخی از پرسش‌های متداول در این حوزه را با هم مرور کرده و پاسخ دهیم.

منظور از مهارت های سخت برای برنامه نویسی چیست؟

مهارت‌هایی مانند ساختمان داده‌ها و الگوریتم، پایگاه داده و SQL، زبان‌های برنامه‌نویسی شی‌گرا، محیط‌های توسعه یکپارچه یا IDE-ها، رایانش ابری، توسعه وب، کانتینرها، کد ادیتورها و کنترل نسخه Git را می‌توان جزو مهارت‌های سخت یا هارد اسکیل برای برنامه‌نویسی دانست.

منظور از مهارت های نرم برای برنامه نویسی چیست؟

مهارت‌های نرم با مهارت‌های فنی یا به بیان دیگر سخت، تفاوت دارند. این مهارت‌ها را می‌توان ترکیبی از مهارت‌های ارتباطی و خصوصیات شخصی دانست که به متخصصان امکان می‌دهد تا به‌شکلی مؤثرتر و هماهنگ‌تر با هم کار کنند. منظور از مهارت‌های نرم یا سافت اسکیل، مواردی نظیر برقراری ارتباط چه به‌صورت گفتاری و چه به‌صورت نوشتاری، کار گروهی و حل اختلاف‌ها، حل مسئله، هم‌دلی، صبر، کنجکاوی، قابلیت سازگاری، مسئولیت‌پذیری، مدیریت زمان و غیره است.

برنامه نویس در محیط کار خود در حال کدنویسی در کامپیوتر خود

جمع‌بندی

شغل برنامه‌نویسی به لحاظ درآمد و همچنین مورد تقاضا بودن، دارای چشم‌انداز روشنی است و پیش‌بینی می‌شود به سبب پیشرفت‌های فناوری این وضعیت بهتر نیز شود. لازمه بهره‌مندی از این فرصت‌ها، کسب دانش و مهارت‌هایی است که برای موفقیت در برنامه‌نویسی لازم هستند. برای این منظور می‌توانید از فیلم‌های آموزشی، دوره‌ها و سایر منابع مفید استفاده کنید.

در این مطلب از مجله فرادرس، سعی بر این بوده تا مروری بر مهارت لازم برای برنامه نویسی داشته باشیم. اطلاعات بیان شده، درک مناسبی از مهارت‌های گوناگونی را در اختیار شما قرار می‌دهند که دارا بودن آن‌ها می‌تواند باعث موفقیت و رشد کاری شما به‌عنوان یک برنامه‌نویس شود. اگر به‌دنبال بهبود مهارت‌های توسعه نرم‌افزاری خود هستید، توصیه می‌شود تا زمان را برای کسب مهارت‌های پیشنهاد شده در این مطلب از دست ندهید. این مهارت‌ها در دسته‌های گوناگونی نظیر مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم قرار می‌گیرند که هر کدام روی بخشی از جنبه‌های مهارتی یک فرد تأثیر می‌گذارند. مواردی که در ادامه آورده‌ایم جزو توانایی‌هایی است که یادگیری این مهارت‌ها به برنامه‌نویسان می‌دهد.

  • برنامه‌نویسان با بهره‌مندی از این مهارت‌ها می‌توانند نگاهی درست به مسائل داشته باشند.
  • الگوریتم‌ها و راهکارهای بهینه‌ای را ارائه دهند.
  • کارآمدی بیشتر را با به‌کارگیری ساختار داده مناسب هر بخش فراهم می‌کنند.
  • با استفاده از ابزارهای مناسب، فرایند توسعه را با حفظ کارایی، سرعت می‌بخشند.
  • برای هر نوع مسئله، زبان‌ مناسبی را انتخاب می‌کنند.
  • می‌توانند با مشتریان و سایر اعضای تیم - در کار گروهی - تعاملی مؤثر و سازنده داشته باشند.
  • ایده‌ها و نتایج کار خود را به‌شکلی مناسب و اثربخش ارائه دهند و بسیاری موارد دیگر که به‌طور کلی، موفقیت کاری و پیشرفت در این حوزه را برای فرد به‌دنبال خواهد داشت.
بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
simplilearndu.edudesignveloper
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *