تبلیغات چیست؟ + انواع آن — ۱۵ روش برای دیده شدن در ۲۰۲۲

۷۸۲۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
تبلیغات چیست؟ + انواع آن — ۱۵ روش برای دیده شدن در ۲۰۲۲

همه ما تا حدودی می‌دانیم که تبلیغات چیست و به چه شکل‌هایی انجام می‌شود، اما گاهی اوقات نمی‌توانیم تعریف دقیقی برای آن ارائه دهیم و استراتژی کارآمدی برای آن طراحی کنیم. تبلیغات از زمان شروع کار رسانه‌های چاپی تا کنون تغییرات بسیار زیادی داشته‌اند، اما در میزان نیاز افراد و کسب و کارها به تبلیغات و تکنیک‌ها و نکته‌های طراحی تبلیغات مؤثر تغییر چندان زیادی به وجود نیامده است. در این مطلب بیان می‌کنیم که تبلیغات چیست و چه مزایایی دارد. همچنین، انواع تبلیغات و مراحل طراحی کمیپن‌های تبلیغاتی موفق را بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

تبلیغات چیست ؟

«تبلیغات» (Advertising) از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی است که معمولاً با هدف تأثیرگذاری بر اقدامات مخاطبان به منظور افزایش فروش خدمات یا محصولات انجام می‌شود. در واقع تبلیغات روشی مؤثر برای معرفی محصولات و خدمات به مخاطبان هدف است. تبلیغات خوب به تبلیغاتی گفته می‌شود که مؤثر و به‌یادماندنی باشند.

به طور کلی، می‌توان ویژگی‌های تبلیغات خوب را به شکل فهرست زیر خلاصه کرد.

  • تبلیغات خوب باید تصویر مطلوبی از کسب و کار شما بسازند.
  • تبلیغات باید مزایای استفاده از محصولات و خدمات شما را به خوبی شرح دهند.
  • افزایش آگاهی درباره محصولات و خدمات در تمامی مراحل رونمایی از محصولات و خدمات از اهداف مهم تبلیغات است.
  • تبلیغات باید مخاطبان هدف، مخطابان جدید و مشتریان احتمالی را هدف‌گذاری کنند و باعث افزایش سود کسب و کار شوند.
  • یکی دیگر از ویژگی‌های تبلیغات خوب، تشویق مشتریان به پرسیدن سؤال درباره کسب و کار و ارائه راه‌های تماس برای برقراری ارتباط با آن‌هاست.
  • افزایش میزان تقاضای محصولات و خدمات از طرف کاربران به منظور افزایش فروش نیز از ویژگی‌های تبلیغات خوب است.
تبلیغات چیست

هدف از تبلیغات چیست ؟

هدف اصلی تبلیغات، جلب توجه افراد به یک محصول است. پس از جلب توجه، هدف این است که افراد را به خرید آن محصول علاقه‌مند کنید، حتی اگر پیش از این قصد خرید چنین محصولی را نداشته‌اند. در تبلیغات از علم روان‌شناسی نیز برای تأثیرگذاری روی فکر و احساسات مخاطبان درباره محصولات یا خدمات استفاده می‌شود.

اما تنها هدف تبلیغات، تشویق مخاطبان به خرید نیست. بلکه بسته به اهداف کمپین‌های تبلیغاتی کسب و کارها، تبلیغات می‌تواند اهداف متفاوتی از جمله نمونه‌های فهرست زیر داشته باشد.

  • افزایش «آگاهی از برند» (Brand Awareness)
  • هدایت مشتریان احتمالی به آشنایی با کسب و کار
  • تبلیغ و معرفی محصولات و خدمات جدید و قدیمی برای افزایش فروش آن‌ها
  • معذفی محصولات و خدمات جدید به بازار
  • بیان تفاوت‌های محصولات با محصولات تولیدشده توسط کسب و کارهای رقیب

تبلیغات علاوه بر اهداف مختلف، انواع مختلفی نیز دارد. زمانی که متوجه شوید هدف شما از تبلیغات چیست، می‌توانید استراتژی مناسب برای کسب و کار خود را انتخاب کنید. تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، تبلیغات در بیلبوردها و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی از انواع مختلف تبلیغات به شمار می‌روند. در ادامه این مطلب، بررسی می‌کنیم که تفاوت تبلیغات و بازاریابی چیست و تعدادی از مهم‌ترین انواع تبلیغات را به شما معرفی خواهیم کرد.

تفاوت تبلیغات و بازاریابی چیست ؟

بسیاری از اوقات، تبلیغات و بازاریابی به عنوان کلماتی هم‌معنی شناخته می‌شوند، اما این تصور صحیح نیست. «بازاریابی» (Marketing) فرآیندی شامل پژوهش و تحقیق، توسعه و اجرای استراتژی‌های مختلف برای ساخت کمپین‌هایی با هدف افزایش آگاهی از برند و درآمد کسب و کارهاست. اما استراتژی «تبلیغات» (Advertising) در واقع بخشی از یک کمپین بازاریابی محسوب می‌شود. به بیان دیگر، بازاریابی شامل برنامه‌ای جامع و بزرگ برای شناساندن برند به مخاطبان و تشویق آن‌ها به خرید از کسب و کار است و تبلیغات، عمل برقراری ارتباط و انتقال پیام به کاربران برای رسیدن به اهداف بازاریابی است.

بازاریابی کلمه‌ای کلی برای برقراری ارتباط با مخاطبان است و تبلیغات، زیرمجموعه بازاریابی به شمار می‌رود. بازاریابی می‌تواند از طریق کانال‌های مختلفی مانند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، روابط عمومی، سئو و تبلیغات پولی انجام شود. استراتژی بازاریابی کلی شرکت‌ها به طور معمول شامل یک برنامه برای تبلیغات است و این برنامه تبلیغاتی، بر فرآیند ساخت و انتشار پیام‌های ترغیب‌کننده به منظور تشویق کاربران به انجام یک عمل خاص تمرکز می‌کند.

مزایای تبلیغات چیست ؟

همان‌طور که می‌دانید، بهره‌گیری از تبلیغات در کسب و کارها مزایای بسیار زیادی دارد که از میان آن‌ها می توان به افزایش فروش و افزایش آگاهی از برند به عنوان مهم‌ترین مزایا اشاره کرد.

به طور کلی، از مزایای تبلیغات برای کسب و کارها می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد.

  • ارائه اطلاعات پایه و کلی مانند جزئیات راه‌های تماس با کسب و کار و آدرس وب‌سایت در تبلیغات
  • افزایش فروش از طریق معرفی محصولات و خدمات به مشتریان احتمالی
  • اطلاع‌رسانی به مشتریان درباره تغییرات خدمات، رونمایی از محصولات جدید، پیشنهادهای ویژه و بهبود حاصل شده در محصولات و خدمات کسب و کار
  • ترغیب کاربران به انجام یک عمل خاص مانند بازدید از وب‌سایت یا استفاده از یک کد تخفیف خاص با تاریخ انقضای محدود
  • یادآوری نام برند و زمینه تخصصی کسب و کار به مشتریان قدیمی
  • تغییر افکار و تصور افراد درباره کسب و کار
  • کمک به ساخت و توسعه برندی متمایز برای کسب و کار
  • افزایش آگاهی از برند و کسب و کار
  • تعریف بازار تخصصی مشخص (Niche) برای کسب و کار

انواع تبلیغات چیست ؟

همه ما می‌دانیم که تبلیغات انواع متفاوت و بسیار متنوعی دارد و با گذر زمان روش‌های جدیدی برای تبلیغات ابداع می‌شود. برای مثال، در گذشته بیشتر از روش‌های تبلیغاتی مانند تبلیغات در رسانه‌های چاپی و رادیو و تلویزیون بهره گرفته می‌شد و امروزه، تبلیغات و بازاریابی دیجیتال از طریق شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو طرفداران بیشتری دارند.

برای انتخاب بهترین استراتژی تبلیغاتی، باید بدانید که انواع مختلف تبلیغات چیست و هر استراتژی، چه مزایا و معایبی دارد. در این بخش، بعضی از انواع تبلیغات را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع تبلیغات چیست

روش‌های تبلیغاتی قدیمی

روش‌هایی مانند تبلیغات در رسانه‌های چاپی، رادیو و تلویزیون از روش‌های قدیمی‌تر تبلیغاتی محسوب می‌شوند، اگرچه همچنان می‌توان از این روش‌ها به عنوان روش‌های تبلیغاتی مؤثر بهره گرفت. این کانال‌های تبلیغاتی سال‌ها توسط کسب و کارهای مختلف استفاده شده‌اند و مؤثر بودن آن‌ها در معرفی کسب و کارها به مشتریان احتمالی ثابت شده است. از روش‌های تبلیغاتی قدیمی می‌توان موارد فهرست زیر را نام برد.

  • تبلیغات چاپی
  • تبلیغات در بیلبوردها و سیستم حمل‌ونقل عمومی
  • تبلیغات تلویزیونی
  • تبلیغات رادیویی
  • تبلیغات در رویدادها
  • ارسال مستقیم تبلیغات به مخاطبان

1. تبلیغات چاپی چیست ؟

«تبلیغات چاپی» (Print Advertising) به تبلیغ در رسانه‌های چاپی فیزیکی مانند پوسترها، تراکت‌ها، مجله‌ها و روزنامه‌ها گفته می‌شود. اگرچه شکل طراحی تبلیغات چاپی در طول زمان تغییرات زیادی پیدا کرده است، اما این کانال تبلیغاتی در معرفی کسب و کارها و محصولات و خدمات به مشتریان همواره از روش‌های مؤثر و مفید بوده است. نتیجه تبلیغات در رسانه‌های چاپی برخلاف رسانه‌های دیجیتال، به شکل دقیق قابل ارزیابی و اندازه‌گیری نیست.

تبلیغات چاپی خلاقانه موتورولا
تبلیغات چاپی خلاقانه موتورولا

تصویر بالا، نمونه‌ای از تبلیغات چاپی خلاقانه را نشان می‌دهد. در این تبلیغ، شرکت «موتورولا» (Motorola) برای تبلیغ موبایل مدل Moto X خود با همکاری مجله Wired تبلیغ چاپی جالبی را ساخت که در آن مخاطبان می‌توانستند با فشار دادن دکمه‌های روی صفحه مجله، رنگ موبایل تبلیغ را تغییر دهند.

تبلیغات چاپی موتورولا Moto X

2. تبلیغات در بیلبوردها و سیستم حمل‌ونقل عمومی

تبلیغات در بیلبوردها و سیستم حمل‌ونقل عمومی را می‌توان شکلی از تبلیغات در رسانه‌های چاپی در ابعاد بسیار بزرگ دانست. به این شکل تبلیغات، تبلیغات محیطی نیز گفته می‌شود.

این شکل تبلیغات به دلیل اندازه بسیار بزرگ، تفاوت در طراحی، تفاوت در محل قرارگیری تبلیغ و هزینه متفاوت تبلیغات در بیلبوردهای شهری و سیستم حمل‌ونقل عمومی با تبلیغات چاپی تفاوت‌هایی نیز دارد. برای مثال، معمولاً در بیلبوردها کلمات کمتری وجود دارد، چراکه بینندگان آن‌ها زمان زیادی برای خواندن و پردازش پیام تبلیغاتی ندارند. علاوه بر این، این تبلیغات بیشتر با هدف افزایش آگاهی از برند انجام می‌شوند و در نتیجه فقط شامل نام برند و شماره تماس یا آدرس وب‌سایت برند هستند در حالی که تبلیغات در رسانه‌های چاپی دیگر ویژگی‌های متفاوتی دارند.

3. تبلیغات تلویزیونی چیست ؟

«تبلیغات تلویزیونی» (TV Commercials) ویدیوهای تبلیغاتی کوتاهی هستند که توسط شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برای پخش در شبکه‌های تلویزیونی ساخته می‌شوند تا مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی مختلف را با برند، محصولات و خدمات خود آشنا کنند. تبلیغات تلویزیونی از زمان اختراع تلویزیون وجود داشته‌اند، اما با گذر زمان و با شروع کار تلویزیون‌های آنلاین (Streaming TV) تغییرات بسیار زیادی پیدا کرده‌اند.

تبلیغات تلویزیونی معمولاً بینندگان بسیار زیادی دارند و امکان دسترسی به تعداد زیادی از مخاطبان را با استفاده از محتوای چندرسانه‌ای ایجاد می‌کنند. این تبلیغات معمولاً هزینه‌های زیادی دارند، مخاطبان نمی‌توانند آن‌ها را رد کنند یا نادیده بگیرند و امکان هدف‌گذاری دقیق مخاطبان در آن‌ها وجود ندارد. اما تبلیغات دیجیتال در تلویزیون‌های اینترنتی این اشکال‌ها را برطرف کرده‌اند.

تبلیغات تلویزیونی

4. تبلیغات رادیویی چیست ؟

تبلیغات رادیویی به شکلی از تبلیغات صوتی گفته می‌شود که از طریق شبکه‌های رادیویی میان برنامه‌ها یا قطعه‌های موسیقی پخش می‌شوند. قدمت این روش تبلیغاتی به سال ۱۹۲۰ میلادی برمی‌گردد.

تبلیغات رادیویی در معرفی کسب و کارها و محصولات یا خدمات آن‌ها به ساکنان محلی مؤثر است. اما امروزه تبلیغات در پادکست‌ها روشی مشابه است که می‌تواند برای تبلیغات صوتی، به ویژه در سطح کشوری یا جهانی، از تبلیغات رادیویی به شکل قدیمی مفیدتر باشد.

5. تبلیغات در رویدادها یا ایونت مارکتینگ چیست ؟

رویدادهای حضوری و آنلاین، فرصت‌های مناسبی برای برقراری ارتباط میان کسب و کارها و مخاطبان آن‌ها و معرفی برند و محصولات یا خدمات هستند. به همین دلیل تبلیغات و «بازاریابی در رویدادها یا ایونت مارکتینگ» (Event Marketing) از روش‌های محبوب تبلیغاتی برای کسب و کارها محسوب می‌شود.

میزبانی از رویدادهای حضوری و مجازی یا حمایت مالی از این رویدادها می‌تواند به شناخته شدن نام برند و محصولات و خدمات کسب و کارها کمک کند. این روش تبلیغاتی، کسب و کار را با مخاطبان آشنا می‌کند و زمینه‌های معرفی و تبلیغ محصولات را فراهم می‌کند. به طور معمول، حمایت مالی از رویدادها از میزبانی برای برگزاری آن‌ها کم‌هزینه‌تر است.

6. ارسال مستقیم تبلیغات به مخاطبان

«تبلیغات از طریق ارسال مستقیم» (Direct Mail Advertising) به شکلی از تبلیغات گفته می‌شود که در آن کسب و کارها کارت پستال، کاتالوگ یا تراکت‌های تبلیغاتی خود را به شکل مستقیم به نشانی مخاطبان هدف خود ارسال می‌کنند. ارسال مستقیم تبلیغات به مخاطبان از استراتژی‌های بازاریابی شخصی و بسیار پرهزینه است، چراکه ارسال پستی تبلیغات به تنهایی هزینه زیادی دارد.

امروزه، تبلیغات از طریق ارسال ایمیل یا «بازاریابی ایمیلی» (Email Marketing) جای این شکل از تبلیغات را گرفته است. تبلیغات ایمیلی شکل دیجیتال و کم‌هزینه تبلیغات از طریق ارسال مستقیم است و به عنوان یکی از روش‌های بسیار مؤثر دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود.

بازاریابی ایمیلی - انواع تبلیغات چیست

روش‌های تبلیغات دیجیتال

امروزه بیش از چهار میلیارد نفر در سراسر دنیا از اینترنت استفاده می‌کنند و گفته می‌شود که میزان استفاده از اینترنت از سال ۲۰۰۵ تا کنون بیش از ۳۰۰ برابر افزایش داشته است. در واقع می‌توان گفت که میزان استفاده از اینترنت همواره در حال افزایش است و متوقف نخواهند شد. بنابراین، اگر در استراتژی‌های بازاریابی کسب و کار خود به تبلیغات آنلاین فکر نکنید، فرصت‌های رقابت بسیار زیادی را از دست خواهید داد.

با استفاده از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال می‌توانید از اینترنت برای دسترسی به بیش از نیمی از جمعیت دنیا و کانال‌های متنوع برای تبلیغات خود بهره بگیرید. امروزه دیجیتال مارکترها می‌توانند از طریق کانال‌های ارتباطی مختلف و با هر بودجه‌ای با مخاطبان هدف کسب و کارها ارتباط برقرار کنند. همچنین، ابزارهای زیادی برای کمک به بهبود اجرای کمپین‌های تبلیغات دیجیتال وجود دارند. اگر به آشنایی با این ابزارها علاقه‌مندید، مطالعه مطلب «۴۵ ابزار مارکتینگ که نیاز دارید — فهرست ابزارهای دیجیتال مارکتینگ» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

از استراتژی‌های کارآمد تبلیغات دیجیتال می‌توان موارد فهرست زیر را نام برد.

  • تبلیغات در موتورهای جستجو
  • تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات ایمیلی
  • بازاریابی مجدد
  • تبلیغات موبایلی
  • تبلیغات ویدیویی
  • تبلیغات همسان و محتوای حمایت شده
  • تبلیغات نمایشی و استفاده از بنرهای تبلیغاتی
  • تبلیغات کلیکی

7. تبلیغات در موتورهای جستجو چیست ؟

موتورهای جستجوی مشهور مانند گوگل و بینگ، سیستم تبلیغاتی مخصوص خودشان را دارند. این سیستم تبلیغاتی که گاهی با نام تبلیغات کلیکی یا PPC نیز شناخته می‌شود، به نمایش تبلیغات کسب و کارها بر اساس کلمات کلیدی خاص در اولین صفحه از نتایج جستجوهای کاربران می‌پردازد.

زمانی که شخصی با استفاده از موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات درباره یک کلمه یا عبارت جستجو می‌کند، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند محتوای تبلیغاتی مرتبط با آن کلمه کلیدی را در کنار نتایج طبیعی (ارگانیک) جستجو به کاربران نشان بدهند. تبلیغات پولی در موتورهای جستجو ابزاری قدرتمند برای معرفی کسب و کارها و محصولات و خدمات آن‌ها به شمار می‌رود، چراکه در آن کسب و کارها می‌توانند تبلیغات خود را در مکانی بسیار مناسب و مرتبط به مخاطبان هدف خود نمایش دهند.

تصویر زیر نمونه‌ای از تبلیغات کلیکی در موتور جستجوی گوگل را نشان می‌دهد. نتایج طبیعی جستجوی عبارت «دیجیتال مارکتینگ چیست» که بر اساس اصول سئو به صفحه اول نتایج جستجوها رسیده‌اند، بعد از این نتیجه نمایش داده می‌شوند.

نمونه تبلیغات کلیکی در گوگل ادز
نمونه تبلیغات کلیکی در گوگل ادز

8. تبلیغات یا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست ؟

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به خوبی می‌دانند که محتوای منتشر شده در آن‌ها چقدر برای کسب و کارها مهم است و به همین دلیل، گزینه‌هایی را برای تبلیغات کسب و کارها یا «حمایت مالی» (Sponsoring) طراحی کرده‌اند. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند پیام کسب و کار شما را به مخاطبان هدف نمایش دهند و آن‌ها را به برقراری ارتباط با برند و خرید محصولات یا خدمات شما تشویق کنند.

به طور معمول، شبکه‌های اجتماعی نمایش تبلیغات را در مقایسه با محتوای طبیعی در اولویت قرار می‌دهند، چراکه تبلیغات برای آن‌ها سود بیشتری به همراه دارد. بنابراین چه برند جدیدی را ایجاد کرده‌اید و چه کسب و کاری قدیمی و روبه‌رشد دارید، بهتر است به اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی نیز فکر کنید. برای معرفی حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی و افزایش تعداد دنبال‌کنندگان می‌توانید از روش‌های مؤثر دیگر در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز بهره بگیرید.

مطالعه مطالب زیر می‌تواند به شما در طراحی و اجرای کمیپن‌های تبلیغاتی در رسانه‌های اجتماعی کمک کند.

9. تبلیغات ایمیلی چیست ؟

همان‌طور که گفتیم، تبلیغات ایمیلی را می‌توان شکل مدرن ارسال تبلیغات به شکل مستقیم برای مخاطبان دانست. بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ از استراتژی‌های مؤثر بازاریابی دیجیتال است که می‌تواند مخاطبان راغب را به مشتریان همیشگی و وفادار برندها تبدیل کند.

در این روش، کسب و کارها با ارسال ایمیل‌های مختلف به مخاطبان، برند و محصولات یا خدمات خود را به افراد معرفی می‌کنند. خبرنامه‌های ایمیلی، کمپین‌های تبلیغاتی ایمیلی و اطلاع‌رسانی به کاربران درباره رویدادها و کمپین‌های فروش ویژه از انواع رایج کمپین‌های بازاریابی ایمیلی محسوب می‌شوند.

بازاریابی ایمیلی نرخ بازگشت سرمایه بسیار بالایی دارد و شرکت‌های مختلفی با فعالیت به عنوان ارائه‌دهندگان خدمات ایمیل مارکتینگ، راه‌اندازی کمپین‌های مؤثر بازاریابی ایمیلی را برای کسب و کارها ساده می‌کنند.

10. بازاریابی مجدد چیست ؟

مارکترها با طراحی استراتژی «بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ» (Remarketing) تبلیغاتی را بر اساس بازدیدها یا فعالیت‌های قبلی کاربران در وب‌سایت به آن‌ها نشان می‌دهند. این شکل از بازاریابی، افرادی را هدف‌گذاری می‌کند که پیش‌تر به طریقی نشان داده‌اند که به برند یا کسب و کار شما و محصولات و خدمات آن علاقه دارند.

در واقع، بازاریابی مجدد شانسی دوباره برای تبدیل مخاطب به مشتری، افزایش میزان فروش و جذب مشتریان جدید از طریق تبلیغات را به کسب و کارها می‌دهد. می‌توان در پلتفرم‌های تبلیغاتی مختلفی مانند گوگل، فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و... از روش‌های مختلف ریمارکتینگ برای جذب مخاطب و مشتری بهره گرفت. تصویر زیر، مراحل بازاریابی مجدد را نشان می‌دهد.

بازاریابی مجدد چیست
مراحل بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ (Remarketing)

ریمارکتینگ از استراتژی‌های مفید و موفق بازاریابی به شمار می‌رود و می‌تواند در بهبود اثرگذاری فعالیت‌های بازارایابی دیجیتال و جذب مشتری مؤثر باشد.

11. تبلیغات موبایلی چیست ؟

با استفاده از روش‌های مختلف «تبلیغات موبایلی» (Mobile Advertising)، هر دستگاه موبایلِ متصل به اینترنت، مانند تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها را می‌توان به کانالی برای تبلیغات تبدیل کرد. این شکل تبلیغات امکان دسترسی به مشتریان احتمالی را از طریق روش‌های تبلیغات دیجیتال در موبایل‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل برای کسب و کارها فراهم می‌کند.

از مشهورترین روش‌های تبلیغات موبایلی می‌توان پوش نوتیفیکیشن، تبلیغات درون اپلیکیشن‌ها و اقدامات مرتبط با ساخت وب‌سایت «واکنش‌گرا یا ریسپانسیو» (Responsive) به منظور بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا سئو را نام برد.

12. تبلیغات ویدیویی چیست ؟

محتوای ویدیویی از محبوب‌ترین شکل‌های محتوا برای کاربران اینترنت، به ویژه کاربران شبکه‌های اجتماعی، است. آمارها نشان می‌دهند که بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند محتوای ویدیویی مختلفی را درباره محصولات و خدمات کسب و کارها یا برندهای مورد علاقه خود را تماشا کنند. به همین دلیل شما می‌توانید با ساخت ویدیوهای تبلیغاتی جذاب و سرگرم‌کننده و انتشار آن‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی یا «پلتفرم‌های پخش ویدیو آنلاین» (Streaming Platforms) به تعداد زیادی مخاطب راغب دسترسی پیدا کنید.

همچنین، می‌توانید تبلیغات ویدیویی خود را در اختیار پلتفرم‌های منتشرکننده ویدیو مانند یوتیوب قرار دهید تا آن‌ها را پیش یا پس از پخش ویدیوهای مختلف به کاربران نمایش دهند.

13. تبلیغات همسان و محتوای حمایت شده چیست ؟

«تبلیغات همسان» (Native Ads) و «محتوای حمایت شده» (Sponsored Content) به شکلی از تبلیغات گفته می‌شود که درون پست‌های وبلاگ‌ها یا شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند و ظاهر آن‌ها با بقیه پست‌ها تفاوتی ندارد. هدف اصلی پست‌های تبلیغات همسان آگاهی‌بخشی یا سرگرم کردن مخاطبان است اما در آن‌ها محصولات یا خدمات برندها نیز معرفی می‌شوند. برای مثال، می‌توان رپورتاژ آگهی را نوعی از تبلیغات همسان دانست.

بهره‌گیری از تبلیغات همسان و محتوای حمایت شده راهی عالی برای معرفی برند درون محتوایی است که مخاطبان از پیش با آن آشنا هستند و به آن علاقه دارند.

14. تبلیغات نمایشی چیست ؟

«تبلیغات نمایشی» (Display Ads) و «بنرهای تبلیغاتی» (Banner Ads) شبیه به تبلیغات در موتورهای جستجو هستند و از مدل تبلیغات کلیکی پیروی می‌کنند، با این تفاوت که به جای استفاده از متن، از عناصر تصویری برای تبلیغات استفاده می‌کنند.

بنرهای تبلیغاتی و تبلیغات نمایشی معمولاً به شکل تصویرهای کوچک در قسمت بالایی یا کناری صفحه‌های وب قرار می‌گیرند و مخاطبان با کلیک کردن روی آن‌ها به وب‌سایت یا صفحه‌های فرود کسب و کار مدنظر هدایت می‌شوند. تصویر زیر، محل قرارگیری و اندازه‌های استاندارد بنرهای تبلیغاتی و میزان استفاده از بنرها در اندازه‌های مختلف را نشان می‌دهد.

اندازه های استاندارد بنر تبلیغاتی
اندازه‌های استاندارد بنرهای تبلیغاتی. برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

مطالعه مطالب زیر می‌تواند به شما در ساخت بنرهای تبلیغاتی مؤثر کمک کند.

15. تبلیغات کلیکی چیست ؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، «تبلیغات کلیکی» (Pay-per-Click | PPC Advertising) شکلی از تبلیغات در بازاریابی دیجیتال است که به منظور افزایش ترافیک وب‌سایت در موتورهای جستجو انجام می‌شود. در این شکل تبلیغات، کاربران با جستجوی کلمات کلیدی خاص یا بازدید از صفحه‌های وب خاص، تبلیغات شما را مشاهده می‌کنند و با کلیک کردن روی آن‌ها، به وب‌سایت شما هدایت می‌شود. سپس شما به‌ازای هر کلیک روی تبلیغات، مبلغی را به پلتفرم تبلیغ‌کننده می‌پردازید.

پلتفرم‌های مختلفی برای تبلیغات کلیکی وجود دارد که می‌توانید تبلیغات کسب و کار خود را در آن‌ها منتشر کنید. از این پلتفرم‌ها می‌توان موتورهای جستجوی مشهور مانند گوگل و بینگ، شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های منتشرکننده تبلیغات مانند «کاپریلا» را نام برد.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری با دیدن این تبلیغات به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما تشویق می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

همان‌طور که گفتیم، استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

طراحی استراتژی تبلیغات و ارزیابی و مدیریت آن

همان‌طور که گفتیم، تبلیغات می‌تواند میزان فروش کسب و کارها را افزایش دهد و مشتریان را از ساخت محصولات و ارائه خدمات جدید، بهبود محصولات و خدمات قدیمی و پیشنهادهای ویژه‌ آگاه کند. علاوه بر این، کسب و کارها با بهره‌گیری از تبلیغات می‌توانند برند متمایزی برای کسب و کار خود بسازند. طی کردن مراحل زیر در طراحی استراتژی کارآمد برای کمپین‌های تبلیغاتی به کسب و کارها کمک می‌کند.

  • برنامه‌ریزی برای تبلیغات
  • مشخص کردن اهداف
  • بودجه‌بندی
  • تحقیق درباره رقیبان و مشتریان
  • تحقیق درباره آمارها
  • انتخاب استراتژی
  • کمک گرفتن از متخصصان
  • توسعه برنامه عملی

برنامه‌ریزی برای تبلیغات

اولین گام برای طراحی کمپین‌های تبلیغاتی مؤثر، برنامه‌ریزی برای تبلیغات است. زمانی که برای کمپین‌های تبلیغاتی خود برنامه‌ریزی می‌کنید، بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • چشم‌اندازها و اهداف کمپین تبلیغاتی
  • میزان بودجه‌ای که می‌خواهید برای راه‌اندازی کمپین صرف کنید
  • مخاطبانی که قصد هدف‌گذاری آن‌ها را دارید
  • نوع و استراتژی مدنظر برای تبلیغات
  • زمان مناسب برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی و تقویم و برنامه محتوایی تبلیغات
  • طریقه ارزیابی نتیجه‌های کمپین و تعریف موفقیت

این عناصر، بخشی کلیدی و مهم در برنامه‌ریزی بازاریابی و تبلیغات به شمار می‌روند. همچنین به یاد داشته باشید که باید برنامه بازاریابی و تبلیغات خود را به شکل مستمر ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که بهترین استراتژی‌ها را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب کرده‌اید.

مشخص کردن اهداف

مشخص کردن اهداف برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی درست مانند تمام بخش‌های دیگر کسب و کار، مهم است. برای مشخص کردن دقیق اهداف خود از کمپین‌های بازاریابی بهتر است این سؤال را از خودتان بپرسید: می‌خواهید در سال آینده یا در زمانی مشخص به چه اهداف قابل اندازه‌گیری و ملموسی برسید؟

هدف‌گذاری تبلیغات، تصمیم‌گیری برای مکان و زمان مناسب برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی را ساده تر می‌کند. برای مثال ممکن است بخواهید با بهره‌گیری از تبلیغات، میزان فروش یک محصول را افزایش دهید، مشتریان خود را از ساخت یک محصول یا ارائه خدمات جدید آگاه کنید یا مشتریان کسب و کارهای رقیب را به خرید از کسب و کار خودتان جذب کنید.

برای مثال، هدف یک فروشگاه لباس مردانه از راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی می‌تواند به این شکل باشد: «ایجاد آگاهی درباره کت و شلوارهای وارداتی جدید برای مردان ۲۰ تا ۲۹ ساله در سه ماه اول سال»

هدف بالا، محصول مدنظر برای تبلیغات، مخاطبان هدف و زمان مدنظر برای رسیدن به هدف را مشخص کرده است. این شکل از هدف‌گذاری برای برنامه‌ریزی استراتژی کمپین‌های تبلیغاتی بسیار مهم و ضروری است.

مشخص کردن اهداف

مشخص کردن بودجه

زمانی که برای بودجه مدنظر برای کمپین‌های تبلیغاتی خود تصمیم‌گیری می‌کنید، باید مواردی مانند هزینه‌ها، جریان نقدی و اهداف خود را در نظر بگیرید. صرف هزینه زیاد برای تبلیغات می‌تواند کاری پرخطر باشد و صرف هزینه کم برای راه‌اندازی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی نیز مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

اگر فرآیند تبلیغات شما به اندازه کافی حرفه‌ای یا مستمر نباشد که نتایج مطلوبی به دست بیاورد، رقابت کردن با کسب و کارهای دیگر در زمینه تخصصی شما دشوار خواهد شد. به همین دلیل، گاهی اوقات باید تبلیغات را به شکل سرمایه‌گذاری در کسب و کار برای افزایش آگاهی از برند در طولانی‌مدت در نظر گرفت.

دانستن بودجه‌بندی‌های کسب وکارهای رقیب برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی می‌تواند به کسب و کار شما در بودجه‌بندی کمک بسیار زیادی بکند. بهره‌گیری از روش «بنچ‌مارکینگ یا الگوبرداری» (Benchmarking) بهترین روش برای مقایسه فعالیت کسب و کار با شرکت‌های رقیب با اندازه مشابه در حوزه‌های تخصصی مشابه است.

تحقیق درباره کسب و کارهای رقیب و مشتریان

پیش از راه‌اندازی کمیپن‌های تبلیغاتی، بهتر است ابتدا پاسخ پرسش‌های زیر را بیابید.

  • کسب و کارهای رقیب در چه کانال‌هایی تبلیغ می‌کنند؟
  • در تبلیغات درباره خودشان چه می‌گویند؟
  • جایگاه کسب و کار خود را چطور مشخص می‌کنند؟

ممکن است پس از یافتن این پاسخ‌ها، تصمیم بگیرید که استراتژی آن‌ها را دنبال کنید یا استراتژی کاملاً متفاوتی را طراحی کنید. در هر صورت، مهم است که بدانید کسب و کارهای رقیب چطور محصولات و خدمات خود را به مخاطبان معرفی می‌کنند.

«تحقیق بازار» (Market Research) فرآیندی است که در آن تا حد امکان درباره رقیبان و مشتریان خود اطلاعات کسب می‌کنید. برای مثال، ممکن است در این فرآیند متوجه شوید که مخاطبان هدف شما به خواندن یک مجله خاص علاقه دارند و کسب و کارهای رقیب در هر شماره از این مجله به معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات خود می‌پردازند. در اینجا ممکن است به این نتیجه برسید که تبلیغ در این مجله برای کسب و کار شما نیز سودمند خواهد بود. همچنین ممکن است در این فرآیند متوجه شوید که مشتریان شما به خدمات یا محصولات خاصی نیازمندند که شما می‌توانید به راحتی این محصولات و خدمات را در اختیار آن‌ها قرار بدهید و در مقابلِ کسب و کارهای رقیب، مزیت رقابتی کسب کنید.

تحقیق درباره آمارها و هزینه‌ها

بیشتر مواقع، تبلیغات در روزنامه‌های پرمخاطب، برنامه‌های تلویزیونی پربیننده یا بیلبوردهای واقع در مکان‌های پررفت‌وآمد، گران‌تر از بقیه انواع تبلیغات است. اما در این روش‌های تبلیغاتی، مشتریان احتمالی بیشتری با محصولات و خدمات شما آشنا می‌شوند. بنابراین بهتر است برای انتخاب بهترین استراتژی تبلیغاتی، به آمارهای مخاطبان احتمالی روش‌های تبلیغاتی مختلف توجه کنید.

زمانی که برای یافتن آمارهای مخاطبانِ روش‌های تبلیغاتی تحقیق می‌کنید، مطمئن شوید که این آمارها توسط منبع معتبری تأیید شده است. همچنین، هنگام تحقیق از کارکنان بخش فروش درباره تعداد مخاطبان، تیراژ چاپ و هزینه تبلیغات بپرسید. برای مثال، فضای تبلیغات در روزنامه‌ها بر اساس تعداد ستون‌ها و اندازه تبلیغات در صفحه قیمت‌گذاری و فروخته می‌شود اما در بخش «نیازمندی‌ها»، تعداد خطوط آگهی معیار قیمت‌گذاری است. همچنین، ممکن است با رزرو چندین فضای تبلیغاتی در یک کانال، تخفیف‌های مناسبی به شما تعلق بگیرد.

تحقیق بازار

انتخاب استراتژی

تمام انواع تبلیغات، مزایا و معایب مخصوص خودشان را دارند. برای مثال، ممکن است هزینه تبلیغات در رسانه‌های چاپی از رسانه‌های آنلاین بیشتر باشد، اما در حوزه کاری شما تبلیغات از طریق تراکت‌های تبلیغاتی با طراحیِ مطلوب بیشتر از تبلیغات اینترنتی تأثیرگذار و مفید باشد؛ چراکه رقیبان شما بیشتر از روش اینترنتی برای جلب توجه مشتریان بهره می‌گیرند.

انتخاب استراتژی تبلیغات به مخاطبان هدف، بودجه مدنظر و اهداف شما از تبلیغات بستگی دارد. بهترین استراتژی تبلیغاتی گزینه‌ای است که با کمترین هزینه، مخاطبان بیشتری را با کسب و کار و محصولات یا خدمات شما آشنا می‌کند.

کمک گرفتن از متخصصان

همان‌طور که برای انجام امور مالی و حقوقی کسب و کار خود از حسابدارها و وکیل‌ها کمک می‌گیرید، بهتر است برای تبلیغات خود نیز با افراد متخصص در زمینه برنامه‌ریزی و بازاریابی مشورت کنید و از آن‌ها در طراحی استراتژی تبلیغاتی خود کمک بگیرید.

علاوه بر این، می‌توانید تمام امور مربوط به طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی خود را به آژانس‌های تبلیغاتی متخصص بسپارید. برای این کار بهتر است درباره آژانس‌های تبلیغاتی در دسترس تحقیق کنید و بهترین گزینه را بر اساس اهداف و بودجه خود انتخاب کنید.

توسعه برنامه عملیاتی

توسعه «برنامه عملیاتی» (Action Plan) و «برنامه زمانی» (Timetable) مشخص برای کمیپن‌های تبلیغاتی می‌تواند فرصت‌های بهتر و بیشتری را برای رسیدن به اهداف تبلیغاتی برای شما ایجاد کند.

بسیاری از آژانس‌های تبلیغاتی و متخصصان بازاریابی برنامه‌های دقیق و از پیش تعیین شده‌ای دارند و اگر قصد همکاری با آن‌ها را دارید، باید برای این کار از قبل برنامه‌ریزی کنید و زمان‌بندی مشخصی داشته باشید. همچنین، برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی مناسبتی مانند نوروز و روز مادر و... باید از پیش برنامه‌ریزی کنید.

بهترین ترندهای تبلیغات در سال ۲۰۲۲ چیست ؟

مارکترها هر سال تلاش می‌کنند که با استفاده از داده‌های موجود، بهترین «ترندها یا روندها» (Trends) در دنیای بازاریابی و تبلیغات را پیش‌بینی کنند تا فرصت‌های بازاریابی جدید را به کسب و کارها معرفی کنند.

Neil Patel، از دیجیتال مارکترهای مشهور، پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۲ عواملی مانند تأثیر همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ در جهان، رشد برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند «تیک تاک» (TikTok) و رشد «اقتصاد پدیدآورندگان یا تولیدکنندگان محتوا» (Creator Economy) بر بازاریابی تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت. اقتصاد پدیدآورندگان شکلی از اقتصاد است که در آن، تولیدکنندگان محتوا و محصولات خلاقانه می‌توانند از طریق پلتفرم‌های نرم‌افزاری مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی، درآمد کسب کنند.

طبق پیش‌بینی Neil Patel، بهترین ترندهای بازاریابی و تبلیغات در سال ۲۰۲۲ به شکل فهرست زیر خواهد بود.

  • تأثیر اجتماعی داستان‌سرایی
  • بهبود رتبه و رشد با تولید محتوا برای مخاطبان
  • استفاده از محتوای شخصی‌سازی شده
  • تولید محتوای قابل اشتراک‌گذاری
  • اقتصاد اینفلوئنسرها
  • ترکیب فروشگاه‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی
  • بهبود در دسترس بودن
  • استفاده بیشتر از سئو برای دیده شدن در موتورهای جستجو
بهترین ترندهای تبلیغات در سال 2022 چیست

تأثیر اجتماعی داستان‌سرایی

امروزه، شفاف بودن با مخاطبان برای کسب و کارها بسیار ضروری است. «داستان سرایی» (Storytelling) از ابزارها و ترندهای قدرتممند بازاریابی است و می‌تواند وجهه برند و محصولات یا خدمات شما را مثبت‌تر و قابل اعتمادتر کند. در واقع، کاربران باید به‌قدری با دنیای کسب و کار و محتوای شما درگیر شوند که امکان آشنا شدن با ارزش‌های برند و سبک کار برند برای آن‌ها به راحتی فراهم شود.

با اشتراک‌گذاری تجربه‌های مشتریان قبلی، انتشار بخشی از داده‌های برند برای مخاطبان و استفاده از محتوای تصویری جذاب می‌توانید از تکنیک داستان‌سرایی در محتوای خود استفاده کنید.

بهبود رتبه و رشد با تولید محتوا برای مخاطبان

تولید محتوا بر اساس داده‌های به دست آمده در کسب و کار از نیازهای مخاطبان باعث رشد کسب و کار می‌شود. بهتر است به جای این که درباره نیازها و خواسته‌های مخاطبان خود حدس بزنید، از داده‌های تحلیلی، نظرسنجی‌ها و بازخوردهای مخاطبان برای درک نیازهای محتوایی کاربران استفاده کنید.

استفاده از محتوای شخصی‌سازی شده

آمارها نشان می‌دهد که بسیاری از کاربران از شرکت‌ها و کسب و کارها می‌خواهند که نیازها و انتظارات منحصربه‌فرد مخاطبان را درک کنند. مخاطبان دوست دارند که با کسب و کارهای مورد علاقه خود ارتباط مستقیم و خصوصی و تجربه‌های منحصربه‌فردی داشته باشند و در نظر کسب و کارها تنها به شکل آمار و عدد دیده نشوند.

تجربه‌ای که کسب و کارها با استفاده از محتوای شخصی‌سازی شده بر اساس ویژگی‌های شخصی، رفتارها و داده‌های قبلی مخاطبان برای آن‌ها فراهم می‌کنند، در موفقیت آن‌ها تأثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. استفاده از چت‌بات‌ها، داده‌های ارائه شده توسط کاربران و ابزارهای دیگر برای شناخت آن‌ها، تولید محتوای شخصی‌سازی شده و پیشنهاد بهترین محصولات یا خدمات به آن‌ها برای کسب و کارها ضروری است.

تولید محتوای قابل اشتراک گذاری

تولید «محتوای قابل اشتراک‌گذاری» (Shareable Assets) باعث افزایش آگاهی از برند از طریق روابط عمومی دیجیتال، بک‌لینک و تعامل اجتماعی با کاربران می‌شود. این محتوا می‌تواند به شکل فرم‌های قابل دانلود، قالب‌های آماده، اینفوگرافیک و... تولید شود.

انتشار و اشتراک‌گذاری این محتوا با افزایش تعداد بک‌لینک‌های وب‌سایت باعث بهبود رتبه سایت می‌شود، اعتبار کسب و کار در حوزه تخصصی را افزایش می‌دهد و اطلاعات مفیدی را در اختیار مخاطبان هدف قرار می‌دهد. این موضوع باعث افزایش آگاهی از برند درباره محصولات و خدمات جدید، دریافت داده‌های جدید درباره کاربران، کمک به تشخیص و تأکید بر ارزش‌های برند و افزایش ترافیک وب‌سایت می‌شود.

اقتصاد اینفلوئنسرها

آمارها نشان می‌دهند که «بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ» (Influencer Marketing) در سال‌های گذشته رشد بسیار زیادی داشته است. امروزه، کاربران پیش از خرید محصولات یا خدمات مختلف، بیشتر از گذشته تحقیق می‌کنند و اگر یکی از افراد مشهور یا اینفلوئنسرهای محبوب آن‌ها محصولی را در شبکه‌های اجتماعی خود معرفی کرده باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که آن محصول را خریداری کنند. به همین دلیل، یکی از روش‌های بازاریابی توصیه شده در سال ۲۰۲۲، یافتن اینفلوئنسرهای محبوب کاربران کسب و کار و ارائه محصولات و خدمات به آن‌هاست.

اینفلوئنسر مارکتینگ

ترکیب فروشگاه‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی

«تجارت الکترونیک اجتماعی» (Social e-Commerce) ترکیبی از تجارت الکترونیکی و رسانه‌های اجتماعی است. با استفاده از استراتژی بازاریابی محتوایی مناسب، می‌توان از طریق تجارت الکترونیکی اجتماعی به نتیجه‌های مطلوبی دست یافت. در سال‌های گذشته نیز تجارت الکترونیکی اجتماعی به عنوان یکی از ترندهای بعدی استراتژی بازاریابی شناخته می‌شد، اما با شیوع بیماری کووید-۱۹ در جهان و گسترش فروشگاه‌های آنلاین، این مقوله با سرعت بسیار زیادی رشد کرد.

استراتژی تجارت الکترونیکی اجتماعی برند می‌تواند شامل استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربران و اینفلوئنسرهای فعال در حوزه‌های مرتبط در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از «فراخوانی به اقدام» (Call to Action) در پست‌های شبکه‌های اجتماعی به شکل دکمه‌های قابل کلیک یا درون نوشته‌های شبکه‌های اجتماعی باشد.

بهبود قابلیت در دسترس بودن

اولویت‌بخشی به «در دسترس ساختن محصولات» (Accessibility) در سال ۲۰۲۲ می‌تواند برند شما را از رقیبان متمایز کند. به رفع موانع کاربری محصولات برای تمام کاربران از طریق طراحی سیستم‌ها، ابزارها و تکنولوژی‌های مختلف، ایجاد «قابلیت دسترسی دیجیتال» (Digital Accessibility) گفته می‌شود. در واقع، بهینه‌سازی محصولات برای بهبود قابلیت دسترسی باعث می‌شود که افراد کم‌توان یا دارای معلولیت نیز بتوانند به سادگی از آن‌ها استفاده کنند.

بر اساس آمارها، حدود ۱۵ درصد از جمعیت دنیا با شکلی از معلولیت یا کم‌توانی زندگی می‌کنند و از آنجایی که بهبود تجربه کاربری از اولویت‌های بازاریابی در سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود، برندها باید محصولات دیجیتال خود را برای استفاده تمام کاربران بهینه‌سازی کنند. بهبود قابلیت دسترسی تنها روشی برای بهبود فعالیت‌های بازاریابی نیست. این کار امری ضروری محسوب می‌شود و بهینه نکردن وب‌سایت از نظر قابلیت دسترسی می‌تواند به تصویر برند و رشد کسب و کار آسیب بزند.

استفاده بیشتر از سئو برای دیده شدن در موتورهای جستجو

سئو استراتژی جدیدی نیست و می‌توان گفت که اهمیت آن برای تمام کسب و کارها اثبات شده است، اما استراتژی‌هایی مانند سئوی محلی (Local SEO) و سئو چندفرهنگی (Multicultural SEO) جنبه‌های نسبتاً جدیدی از سئو هستند که به استراتژی‌های بازاریابی مدرن راه پیدا کرده‌اند. سئو، شانسِ یافته شدن وب‌سایت و محتوای آن در موتورهای جستجو، به ویژه گوگل، را افزایش می‌دهد.

با استفاده از سئوی محلی می‌توان افراد ساکن منطقه جغرافیایی خاصی را به سمت وب‌سایت هدایت کرد. این شکل از بازاریابی برای کسب و کارهایی با فروشگاه‌های فیزیکی که می‌خواهند افراد ساکن منطقه‌های نزدیک را جذب کنند سودمند است. سئو چندفرهنگی نیز به تلاش برای جذب مخاطب از مکان‌های مختلف دنیا گفته می‌شود. در این شکل از بازاریابی، برندها با تولید محتوا به چند زبان مختلف، برای گسترش مخاطبان خود تلاش می‌کنند.

سئو یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های بازاریابی به شمار می‌رود و همواره در حال تغییر و گسترش است. به همین دلیل، آشنایی با استراتژی‌های مدرن آن در دیده شدن وب‌سایت برند در موتورهای جستجو تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

نمونه‌های تبلیغات موفق

در بخش‌های قبلی بررسی کردیم که تبلیغات چیست و تبلیغات مؤثر چه ویژگی‌هایی دارند. همچنین، درباره روش‌های طراحی استراتژی تبلیغاتی مؤثر و ترندهای تبلیغاتی در سال ۲۰۲۲ صحبت کردیم. در این بخش، نمونه‌هایی از کمپین‌های تبلیغاتی موفق در دنیا را بررسی می‌کنیم.

IKEA

فروشگاه‌های آنلاین برای جلب توجه بیشترین تعداد مخاطب، باید راه‌حلی را برای مشکلات و دغدغه‌های روزمره مخاطبان خود بیابند. سپس با استفاده از تبلیغات مؤثر، این راه‌حل را به کاربران نمایش بدهند. پیام‌های تبلیغاتی بسته به پلتفرمی که برای بازاریابی استفاده می‌شود تنها به اندازه چند ثانیه برای انتقال پیام فرصت دارند، زیرا به طور معمول افراد زمان زیادی را برای پردازش پیام‌های تبلیغاتی صرف نمی‌کنند.

این تصویر تبلیغاتی شرکت IKEA نمونه جالبی از ارائه راه‌حل برای مشکل کمبود فضا و شلوغی خانه‌های مخاطبان است. این کمپین، خبر راه‌اندازی یک شعبه جدید IKEA در شفیلد را نیز به مخاطبان اعلام می‌کند. در واقع دو پیام تبلیغاتی در یک تصویر به شکل جداگانه به مخاطبان منتقل می‌شوند.

نمونه تبلیغات موفق IKEA

Lego

کمپانی Lego در یک کمپین تبلیغاتی مینیمال، خلاقیت خود را نمایان کرده است. برندها با استفاده از تصاویر ساده و جذاب مانند این تبلیغ Lego می‌توانند توجه مخاطبان خود را به راحتی جلب کنند. نشان دادن ساده بودن کاربری یا پیشرفته بودن محصولات کسب و کار در تبلیغات، کاربران را به خریدن آن‌ها تشویق می‌کند. اگر محصول کسب و کار شما به شکلی پیچیده طراحی شده است و همه کاربران مایل به استفاده از آن نیستند، بهتر است آن را ساده‌تر کنید. به یاد داشته باشید که زمانی که کاربران با محصولات شما بیشتر آشنا شوند مي‌توانید آن را گسترش دهید و محصولات پیشرفته‌تری بسازید.

نمونه تبلیغات موفق Lego
بر اساس رای ۱۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
HubSpotBusiness QueenslandNeil PatelMasterClassOberloمجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *