فیلتر کالمن بی اثر (UKF) — از صفر تا صد

۱۶۳۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
فیلتر کالمن بی اثر (UKF) — از صفر تا صد

زمانی که پیچیدگی یک سیستم دینامیک افزایش یابد، احتمال دارد «فیلتر کالمن توسعه یافته» (Extended Kalman Filter) یا EKF همگرا نشود و یا پیاده سازی آن بسیار دشوار شود. علاوه بر این، مرحله خطی‌سازی شامل محاسبه مشتقات جزئی در هر گام تکرار فیلتر است. این عوامل فیلتر کالمن توسعه یافته را به یک الگوریتم با هزینه محاسباتی بالا تبدیل می‌کنند. فیلتر کالمن بی اثر یا خنثی (Unscented Kalman Filter) یا به اختصار UKF برای رفع این مشکلات و بهبود عملکرد EKF، به عنوان جایگزینی مناسب به وجود آمده است.

فیلتر کالمن بی اثر یا خنثی به کلاس بزرگی از فیلترها تعلق دارد که «فیلتر کالمن نقطه سیگما» (Sigma-Point Kalman Filters) یا «رگرسیون خطی» (Linear Regression) نام دارند. این کلاس از فیلترها از تکنیک‌های «خطی سازی آماری» (Statistical Linearization) استفاده می‌کنند. این تکنیک‌ها برای خطی سازی یک تابع غیرخطی از یک متغیر تصادفی به کار گرفته می‌شوند که از یک رگرسیون خطی بین n نقطه کشیده شده از توزیع‌های پیشین متغیرهای تصادفی استفاده می‌کنند. به این دلیل که در این تکنیک گستره متغیرهای تصادفی را در نظر می‌گیریم، در نتیجه نسبت به خطی سازی سری تیلور از دقت بالاتری برخوردار است. در این مطلب قصد داریم به بررسی فیلتر کالمن بی اثر یا خنثی بپردازیم و نحوه عملکرد آن را بیان کنیم.

فیلتر کالمن بی اثر

در فیلتر کالمن توسعه یافته، توزیع حالت‌ها به صورت تحلیلی از طریق خطی سازی مرتبه اول سیستم غیرخطی انتشار می‌یابد که به این دلیل «میانگین پسین» (Posterior Mean) و کواریانس می‌توانند خراب شوند. به عبارت دیگر، در فیلتر کالمن توسعه یافته، زمانی که گذار حالت‌ها و مدل‌های تخمین‌گر (برای پیش‌بینی و آپدیت حالت‌ها) به شدت غیرخطی باشند، عملکرد فیلتر EKF بسیار ضعیف خواهد بود؛ زیرا کواریانس از طریق خطی سازی مدل غیرخطی اصلی انتشار می‌یابد.

فیلتر کالمن بی اثر یا UKF یک نمونه مشتق گرفته شده از EKF است که این مشکل را حل می‌کند. در فیلتر کالمن خنثی از یک روش «نمونه‌برداری قطعی» (Deterministic Sampling) استفاده می‌شود. توزیع حالت‌ها با استفاده از مجموعه کمینه نقاط نمونه نمایش داده می‌شود که با دقت بالایی انتخاب شده‌اند. این نقاط را «سیگما پوینت» (Sigma Point) می‌گویند. همانند فیلتر EKF، فیلتر UKF نیز شامل دو گام اساسی است. این دو گام «پیش‌بینی مدل» (Model Forecast) و «ادغام داده» (Data Assimilation) نام دارند.

الگوریتم فیلتر کالمن بی اثر بر این اصل استوار شده است که تخمین زدن توزیع احتمالاتی آسان‌تر از تخمین یک تابع یا یک تبدیل غیرخطی تصادفی است. نقاط سیگما در فیلتر کالمن بی اثر به صورتی انتخاب می‌شوند که میانگین و کواریانس آن‌ها دقیقا برابر با $$ X ^ a _ { K - 1 } $$ و $$ \bf { P } _ { k - 1 } $$ باشد. سپس هر نقطه سیگما از طریق غیرخطی حاصل از انتهای ابر نقاط تبدیل شده، منتشر می‌شود. میانگین و کواریانس جدید تخمین زده شده بر اساس ویژگی‌های آماری آن‌ها محاسبه می‌شوند. به این فرایند فیلتر کالمن بی اثر می‌گویند. «تبدیل بی اثر» (Unscented Transformation) نیز نام یک روش برای محاسبه احتمال یک متغیر تصادفی تحت یک تابع غیرخطی است.

تبدیل بی اثر

همان طور که گفتیم، اساس فیلتر کالمن بی اثر بر یک فرایند استوار است که به آن تبدیل بی اثر می‌گویند. در این فرایند، مجموعه نقاط سیگما پوینت از تابع غیرخطی سیستم عبور داده می‌شوند تا مقادیر میانگین و کواریانس مربوط به توزیع حالت‌های جدید به دست آیند. در نتیجه می‌توان نوشت:

$$ y _ { \sigma } = f ( \chi ) $$

در رابطه فوق، $$ y _ { \sigma } $$ یک تابع از ماتریس نقاط سیگما است که با $$ \chi $$ نشان داده شده است. این رابطه منجر به ایجاد یک ماتریس دیگر می‌شود که شامل نقاط سیگما تبدیل یافته‌ای می‌شود که از تابع غیرخطی عبور داده شده‌اند. با استفاده از رابطه فوق می‌توان توزیع حالت گاوسی مربوط به حالت‌های تخمینی را تقریب زد. به کل این فرایند تبدیل بی اثر می‌گویند. نمایش گرافیکی از تخمین گاوسی توزیع حالت‌ها قبل و بعد از تبدیل بی اثر در تصویر زیر نشان داده شده است.

 

تخمین گاوسی توزیع حالت‌ها قبل و بعد از تبدیل بی اثر
تخمین گاوسی توزیع حالت‌ها قبل و بعد از تبدیل بی اثر

گام‌های اساسی برای پیاده‌سازی فیلتر کالمن بی اثر به ترتیب زیر است:

  1. محاسبه مجموعه نقاط سیگما
  2. تخصیص وزن‌های هر سیگما پوینت
  3. تبدیل نقاط سیگما با استفاده از تابع غیر خطی
  4. محاسبه توزیع گاوسی حالت‌های جدید و وزن‌های متناظر با آن
  5. یافتن میانگین و واریانس توزیع گاوسی جدید

نقاط سیگما

برای تبدیل بی اثر، یک مجموعه از نقاط نمونه مقیاس شده (Scaled) محاسبه می‌شود که به آن‌ها نقاط سیگما می‌گویند. در واقع نقاط سیگما یک مجموعه کمینه از نقاط با دقت انتخاب شده هستند که به صورت تقریبی توزیع گاوسی سیستم غیرخطی را مدل می‌کنند. زمانی که این نقاط از تابع غیرخطی عبور داده می‌شوند، این توانایی را دارند که انتشار خطا و حالت را مدل کنند و این کار را با دقت بسیار بیشتری نسبت به تخمین فیلتر کالمن توسعه یافته انجام می‌دهند.

سیگما پوینت‌ها را می‌توان با استفاده از الگوریتم «Van der Merwe» محاسبه کرد. این الگوریتم فقط با استفاده از سه پارامتر $$ \alpha $$ و $$ \beta $$ و $$ \kappa $$ یک مجموعه توزیع شده وزن‌دار و مقیاس شده از نقاط سیگما را محاسبه می‌کند که توزیع حالت‌ها را تخمین می‌زند. با استفاده از این الگوریتم، ماتریس سیگما پوینت‌ها یا $$ \chi $$ با $$ 2 n + 1 $$ ستون به دست می‌آید که n برابر با تعداد بعدهای سیستم در نظر گرفته شده است. نقطه اول یا $$ \chi _ 0 $$ برابر با مقدار میانگین ورودی است و سایر مقادیر به صورت زیر محاسبه می‌شوند:

$$ \chi _ 0 = \mu $$

$$ \chi _ { i } = \left\{ \begin {array} { l l }
{ \mu + [ \sqrt { ( n + \lambda ) \Sigma } ] _ { i } } & { \text { for } i = 1 \cdots n} \\
{ \mu - [ \sqrt { ( n + \lambda ) \Sigma } ] _ { i - n } } & { \text { for } i = ( n + 1 ) \cdots 2 n}
\end {array} \right. $$

که در رابطه بالا، $$ \sqrt { ( n + \lambda ) \Sigma } $$ یک ماتریس است. اندیس i نشان دهنده بردار ستونی در این ماتریس است. $$ \lambda = \alpha ^ 2 ( n + \kappa ) - n $$ و $$ \alpha $$ و $$ \kappa $$ پارامترهای مقیاس شده از توزیع نقاط سیگما و $$ n $$ ابعاد حالت‌ها هستند. علاوه بر این، ریشه دوم ماتریس کواریانس $$ \sum $$ که توسط فاکتور $$ \lambda $$ مقیاس شده است را نیز محاسبه می‌کنیم و تقارن را با کم کردن و اضافه کردن آن به میانگین حفظ می‌کنیم. در نهایت ماتریس نقاط سیگما به صورت زیر به دست می‌آید:

$$ \chi = \left[ \begin {array} { c c c c c }
{ \chi _ { 0 , 0 } } & { \chi _ { 0 , 1 } } & { \chi _ { 0 , 2 } } & { \cdots } & { \chi _ { 0 , 2 n + 1 } } \\
{ \chi _ { 1 , 0 } } & { \chi _ { 1 , 1 } } & { \chi _ { 1 , 2 } } & { \cdots } & { \chi _ { 1 , 2 n + 1 } } \\
{ \chi _ { 2 ,0 } } & { \chi _ { 2 , 1 } } & { \chi _ { 2 , 2 } } & { \cdots } & { \chi _ { 2 , 2 n + 1 } } \\
{ \vdots } & { \vdots } & { \vdots } & { \ddots } & { \vdots } \\
{ \chi _ { n - 1 , 0 } } & { \chi _ { n - 1 , 1 } } & { \chi _ { n - 1 , 2 } } & { \cdots } & { \chi _ { n - 1 , 2 n + 1 } }
\end {array} \right] $$

محاسبه وزن‌ها

نقاط سیگما همچنین با استفاده از $$ \lambda $$ به عنوان فاکتور مقیاس کننده، وزن‌دهی می‌شوند. مقدار وزن متناظر برای اولین مقدار میانگین $$ \omega ^ m _ 0 $$ با استفاده از معادله زیر محاسبه می‌شود:

$$ \omega ^ m _ 0 = \frac { \lambda } { n + \lambda } $$

در این رابطه $$ n $$ برابر با ابعاد سیستم و $$ \lambda = \alpha ^ 2 ( n + \kappa ) - n $$ است. وزن‌های بقیه سیگما پوینت‌های $$ \chi _ 1 , ... , \chi _ { 2 n + 1 } $$ با استفاده از رابطه زیر محاسبه می‌شود:

$$ \omega ^ m _ i = \frac { 1 } { 2 ( n + \lambda ) } \; \; \; \; \; i = 1 , ..., 2n \\ $$

در ادامه می‌بینیم که چگونه این نقاط سیگما و وزن‌ها با همکاری یکدیگر عمل می‌کنند و حالت‌های سیستم غیرخطی را در یک رشته متوالی تخمین و پیش‌بینی می‌کنند.

گام پیش‌بینی

«نقاط سیگما تبدیل شده» (Transformed Sigma Points) همراه با وزن‌ها برای پیش‌بینی حالت‌های پیشین و توزیع گاوسی کواریانس خطا مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای این کار از معادله زیر استفاده می‌شود:

$$ X _ k = \sum _ { i = 0 } ^ { 2 n } \omega ^ m _ i y _ \sigma $$

$$ P _ k = \sum _ { i = 0 } ^ { 2 n } \omega ^ c _ i ( y _ \sigma - X _ k ) ( y _ \sigma - X _ k ) ^ T + Q $$

در این رابطه $$ \omega ^ m $$ وزن‌های متناظر با مقادیر میانگین و $$ \omega ^ c $$ وزن‌های متناظر با کواریانس خطای P هستند.

گام به‌روزرسانی

برای مرحله به‌روزرسانی یا آپدیت کردن، یک تابع اندازه‌گیری می‌سازیم که نقاط سیگما را به فضای اندازه‌گیری تبدیل کند و گام آپدیت کردن در فیلتر کالمن بی اثر انجام شود:

$$ \mathbb { Z } = h ( y _ \sigma ) $$

مجددا با استفاده از فیلتر کالمن بی اثر، سیگما پوینت‌ها و وزن‌های متناظر را به تابع اندازه‌گیری می‌دهیم تا حالت‌ها و کواریانس را در فضای اندازه‌گیری به صورت زیر محاسبه کند:

$$ \begin {aligned}
\mu _ { \mathbb { Z } _ { k } } & = \sum _ { i = 0 } ^ { 2 n } w _ { i } ^ { m } \mathbb { Z } \\
\mathrm { P } _ { \mathbb { Z } _ { k } } & = \sum _ { i = 0 } ^ { 2 n } w _ { i } ^ { c } \left ( \mathbb { Z } -\mu _ { z _ { k } } \right) \left (\mathbb { Z } -\mu _ { z _ { k } } \right) ^ { T } + \mathrm { R }
\end{aligned} $$

حال باید مقادیر «مانده» (Residual) تخمین های حالت و مقادیر واقعی اندازه گیری را محاسبه کنیم. برای این کار باید از فرمول زیر استفاده کنیم:

$$ \large Y = Z - \mu _ { zk } $$

در این رابطه، $$ Z $$ نشان دهنده مقادیر اندازه‌گیری با استفاده از سنسور و $$ \large \mu _ { zk } $$ نشان دهنده میانگین وزن‌دار نقاط سیگما تبدیل شده است.

بهره کالمن

بهره کالمن با استفاده از ماتریس «کواریانس متقاطع» (Cross Covariance) بین حالت‌ها و اندازه‌گیری‌ها محاسبه می‌شود. ماتریس کواریانس متقاطع بر اساس رابطه زیر به دست می‌آید:

$$ \mathrm { P } _ { \mathrm { x z } } = \sum w _ { i } ^ { c } \left ( y _ { \sigma } - \mathrm { x } \right ) \left ( \mathbb { Z } - \mu _ { z } \right) ^ { T } $$

برای محاسبه بهره کالمن نیز از رابطه زیر استفاده می‌کنیم:

$$ \mathrm { K } = \mathrm { P } _ { \mathrm { X Z } } \mathrm { P } _ { \mathbb { Z } } ^ { - 1 } $$

در نهایت باید مانده‌های وزن‌دار را برای محاسبه یک تخمین پسین از حالت $$ \hat { \mathbf { x } } _ { k } $$ و کواریانس خطای صحیح $$ \mathrm { P } $$ با روابط زیر به دست آوریم:

$$ \begin {aligned}
\hat { \mathbf { x } } _ { k } & = \mathrm { x } _ { k } + \mathrm { K } y \\
\hat { \mathrm { P } } _ { k } & = \mathrm { P } _ { k } -\mathrm { K P } _ { \mathrm { Z } } \mathrm { K } ^ { T }
\end {aligned} $$

در این رابطه، $$ \hat { \mathbf { x } } $$ تخمین صحیح از حالت $$ x $$ و $$ \hat { \mathrm { P } } $$ کواریانس خطای صحیح است.

فیلتر کالمن بی اثر در متلب

در ادامه کدنویسی الگوریتم UKF به دو صورت در نرم‌افزار متلب ارائه می‌شود. در برنامه اول با استفاده از دستورات پایه متلب و خط به خط برنامه‌نویسی انجام شده است و عملکرد الگوریتم برای تخمین حالت‌های دینامیک غیرخطی «وان در پول» (Van Der Pol) نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در برنامه دوم نیز با استفاده از تولباکس‌های آماده نرم افزار متلب کدنویسی انجام شده است. برنامه اول برای افرادی که حوزه تحقیقاتی آنها در مورد خود الگوریتم UKF است مناسب است و برنامه دوم نیز برای محققینی که صرفا یک الگوریتم برای تخمین حالت سیستم‌های غیرخطی لازم دارند، قابل استفاده است.

معادلات دینامیکی سیستم غیرخطی وان در پول بصورت زیر تعریف می‌شوند. رفتار سیستم نوسانی و آشوبناک است و فرض می‌کنیم موقعیت اولیه ۲ و سرعت اولیه حالت نیز ۰ باشد:

$$ \ddot { y ( t ) } + ( 1 - y ^ 2 ( t) ) \dot { y } + y ( t) = 0 $$

در قدم اول باید سیستم را به فرم فضای حالت نوشت. متغیرهای حالت موقعیت و سرعت اولیه انتخاب می‌شوند. در نتیجه بیان فضای حالت سیستم و خروجی قابل‌اندازه‌گیری بصورت زیر خواهد بود:

$$ \dot{ x ( t ) } = \begin {bmatrix} { x _ 2 ( t )} \\ { (1 - x _ 1 ^ 2 ( t) ) x _ 2 ( t ) + x _ 1 ( t ) } \end{bmatrix} = f ( x ( t ) ) \\
y ( t )= x _ 1 ( t ) = h ( x ( t ) ) $$

در قدم بعد باید توجه کرد که الگوریتم UKF برای تخمین حالت سیستم‌های گسسته استفاده می‌شود. بنابراین با استفاده از تقریب اویلر برای مشتق می‌توان سیستم را به شکل زیر گسسته‌سازی کرد:

$$ x ( t + 1 ) = x ( t ) + T _ s f ( x ( t ) ) $$

$$ T _ s$$ زمان نمونه‌برداری است و مقدار آن در شبیه‌سازی برابر با ۰٫۰۵ انتخاب می‌شود. طول بازه شبیه‌سازی نیز ۲۰ ثانیه درنظر گرفته می‌شود. همچنین باید توجه کرد که t در رابطه بالا بیانگر شماره نمونه است. دینامیک وان در پول و سیستم اندازه‌گیری آن در توابع زیر پیاده‌سازی شده‌اند:

1function  xnew = SystemDynamic(x , Ts) 
2%%% x        state in sample   t
3%%% xnew     state in sample   t+1
4%%%  f(x)    continous dynamic of the system
5%%%  Ts      Sample time of discretization
6
7
8xnew = x + Ts * f(x); %% discrete using euiler method
9end
10
11
12function   dotX = f(x)
13
14dotX = [x(2);(1-x(1)^2)*x(2)-x(1)];
15end
1function  y = MeasurementDynamic(x)
2y = x(1);
3end

الگوریتم تخمین حالت برای سیستم‌های غیرخطی توسط UKF نیز در تابع متلب زیر پیاده‌سازی شده است.

1function [x,P , Index]=ukf_estimator(fstate,x,P,hmeas,z,Q,R)
2% UKF   Unscented Kalman Filter for nonlinear dynamic systems
3L=numel(x);                                 %numer of states
4m=numel(z);                                 %numer of measurements
5alpha=1e-3;                                 %default, tunable
6ki=3;                                       %default, tunable
7beta=2;                                     %default, tunable
8lambda=alpha^2*(L+ki)-L;                    %scaling factor
9c=L+lambda;                                 %scaling factor
10Wm=[lambda/c 0.5/c+zeros(1,2*L)];           %weights for means
11Wc=Wm;
12Wc(1)=Wc(1)+(1-alpha^2+beta);               %weights for covariance
13c=sqrt(c);
14X=sigmas(x,P,c);                            %sigma points around x
15[x1,X1,P1,X2]=ut(fstate,X,Wm,Wc,L,Q);          %unscented transformation of process
16% X1=sigmas(x1,P1,c);                         %sigma points around x1
17% X2=X1-x1(:,ones(1,size(X1,2)));             %deviation of X1
18[z1,~,P2,Z2]=ut(hmeas,X1,Wm,Wc,m,R);       %unscented transformation of measurments
19Error = z-z1 ;
20Index = Error' * P2 * Error;
21P12=X2*diag(Wc)*Z2';                        %transformed cross-covariance
22K=P12/P2;
23x=x1+K*(z-z1);                    %state update
24P=P1-K*P12';                                %covariance update
25end
26
27function [y,Y,P,Y1]=ut(f,X,Wm,Wc,n,R)
28%Unscented Transformation
29L=size(X,2);
30y=zeros(n,1);
31Y=zeros(n,L);
32for k=1:L
33    Y(:,k)=f(X(:,k));
34    y=y+Wm(k)*Y(:,k);
35end
36Y1=Y-y(:,ones(1,L));
37P=Y1*diag(Wc)*Y1'+R;
38end
39
40function X=sigmas(x,P,c)
41
42A = c*chol(P)';
43Y = x(:,ones(1,numel(x)));
44X = [x Y+A Y-A];
45end

سپس در برنامه زیر تخمین حالت‌ سیستم غیرخطی تعریف‌ شده انجام خواهد شد.

1clc;
2clear;
3close all;
4%%
5n=2;                      %number of state
6Q = diag([0.02 0.1]);     % covariance of process noise
7R = 0.2;                  % covariance of measurement noise
8s=[2;0];                  % initial state
9x=s+Q*randn(n,1) ;        % initial state with noise
10P = 1e-5*eye(n) ;        % initial state covraiance
11Ts = 0.05 ;
12Tf = 20;
13t = 0:Ts:Tf ;
14N = numel(t);
15xV = zeros(n,N);          %estmate        % allocate memory
16sV = zeros(n,N);          %actual
17zV = zeros(3,N);
18for k=1:numel(t)
19    z = MeasurementDynamic(s) + R*randn(1);  % measurment with noise
20    sV(:,k)= s  ;                             % save actual state
21    zV(: ,k) = z;                             % save measurment
22    [x, P] = ukf_estimator(@(x)SystemDynamic(x , Ts),x,P,@MeasurementDynamic , z,Q,R);            % ekf
23    xV(:,k) = x;                                 % save estimate
24    s = SystemDynamic(s , Ts) + Q*randn(n,1);    % update process
25end
26%% plot results
27figure('Color',[1 1 1]);
28subplot(2,2,1)
29plot(t, sV(1,:), '-', t, xV(1,:), '--' , 'LineWidth' , 2); hold on
30xlabel('Time  (Second)');
31ylabel('First State') ;
32title('Real First State Vs Its Estimation');
33legend('Real','Estimated') ;
34grid on
35set(subplot(2,2,1),'Color',...
36    [0.717647058823529 0.850980392156863 0.909803921568627],'FontSize',14);
37
38
39figure(1);
40subplot(2,2,2)
41plot(t, sV(2,:), '-', t, xV(2,:), '--' , 'LineWidth' , 2); hold on
42xlabel('Time  (Second)');
43ylabel('Second State') ;
44title('Real Second State Vs Its Estimation');
45legend('Real','Estimated') ;
46grid on
47set(subplot(2,2,2),'Color',[0.623529411764706 0.83921568627451 0.929411764705882],...
48    'FontSize',14);
49
50
51figure(1);
52subplot(2,2,3)
53plot(t, sV(1,:)-xV(1,:), 'r-' , 'LineWidth' , 2); hold on
54xlabel('Time  (Second)');
55ylabel('First State') ;
56title('Error of First State Estimation');
57legend('Error 1') ;
58grid on
59set(subplot(2,2,3),'Color',...
60    [0.866666666666667 0.929411764705882 0.780392156862745],'FontSize',14);
61
62figure(1);
63subplot(2,2,4)
64plot(t, sV(2,:)-xV(2,:), 'r-' , 'LineWidth' , 2); hold on
65xlabel('Time  (Second)');
66ylabel('Second State') ;
67title('Error of Second State Estimation');
68legend('Error 2') ;
69grid on
70% Set the remaining axes properties
71set(subplot(2,2,4),'Color',[0.905882352941176 0.96078431372549 0.835294117647059],...
72    'FontSize',14);

با اجرای برنامه بالا شکل زیر رسم خواهد شد.

در گراف‌های بالا، نمودارهای آبی‌ رنگ حالت‌های واقعی سیستم هستند و نمودارهای قرمز‌ رنگ نیز تخمین آنها توسط الگوریتم UKF است. گراف‌های پایین نیز خطای بین حالت‌های واقعی سیستم و مقادیر تخمینی آنها را نشان می‌دهند. کاملا واضح است که عملکرد تخمینگر رضایت بخش‌ است و به خوبی توانسته است حالت‌های سیستم غیرخطی وان در پول را تخمین بزند. همچنین باید توجه کرد که در برنامه برای اینکه عملکرد الگوریتم تخمین‌گر با وضوح بیشتری نشان داده شود، نویز پروسه و نویز اندازه‌گیری مقادیر بزرگی در نظر گرفته شده است.

فیلتر کالمن بی اثر با استفاده از توابع آماده متلب

در حالت بعد الگوریتم UKF با استفاده از توابع آماده متلب پیاده‌سازی خواهد شد. با استفاده از دستور unscentedKalmanFilter فیلتر کالمن UKF ساخته خواهد شد. با دستور predict فاز پیش‌بینی و با دستور correct نیز فاز به‌روزرسانی‌ حالت‌های تخمین و ماتریس کواریانس انجام خواهد شد.

به منظور تخمین حالت توسط این توابع ابتدا همانند برنامه اول توابع دینامیک سیستم و اندازه‌گیری تعریف خواهد شد و سپس از برنامه زیر استفاده می‌کنیم.

1clc;
2clear;
3close all;
4%%
5n=2;                      %number of state
6Q = diag([0.02 0.1]);     % covariance of process noise
7R = 0.2;                  % covariance of measurement noise
8s=[2;0];                  % initial state
9x=s+Q*randn(n,1) ;        % initial state with noise
10P = 1e-5*eye(n) ;        % initial state covraiance
11Ts = 0.05 ;
12Tf = 20;
13t = 0:Ts:Tf ;
14N = numel(t);
15xV = zeros(n,N);          %estmate        % allocate memory
16sV = zeros(n,N);          %actual
17zV = zeros(3,N);
18
19
20obj = unscentedKalmanFilter(@(x)SystemDynamic(x , Ts) , @MeasurementDynamic , x) ;
21obj.MeasurementNoise = R ;
22obj.ProcessNoise = Q ;
23obj.StateCovariance = P ;
24
25for k=1:numel(t)
26    z = MeasurementDynamic(s) + R*randn(1);  % measurment with noise
27    sV(:,k)= s  ;                             % save actual state
28    zV(: ,k) = z;                             % save measurment
29    
30    predict(obj) ;
31    correct(obj , z);
32    x = obj.State ;
33    
34    xV(:,k) = x;                                 % save estimate
35    s = SystemDynamic(s , Ts) + Q*randn(n,1);    % update process
36end
37
38%% plot results
39figure('Color',[1 1 1]);
40subplot(2,2,1)
41plot(t, sV(1,:), '-', t, xV(1,:), '--' , 'LineWidth' , 2); hold on
42xlabel('Time  (Second)');
43ylabel('First State') ;
44title('Real First State Vs Its Estimation');
45legend('Real','Estimated') ;
46grid on
47set(subplot(2,2,1),'Color',...
48    [0.717647058823529 0.850980392156863 0.909803921568627],'FontSize',14);
49
50
51figure(1);
52subplot(2,2,2)
53plot(t, sV(2,:), '-', t, xV(2,:), '--' , 'LineWidth' , 2); hold on
54xlabel('Time  (Second)');
55ylabel('Second State') ;
56title('Real Second State Vs Its Estimation');
57legend('Real','Estimated') ;
58grid on
59set(subplot(2,2,2),'Color',[0.623529411764706 0.83921568627451 0.929411764705882],...
60    'FontSize',14);
61
62
63figure(1);
64subplot(2,2,3)
65plot(t, sV(1,:)-xV(1,:), 'r-' , 'LineWidth' , 2); hold on
66xlabel('Time  (Second)');
67ylabel('First State') ;
68title('Error of First State Estimation');
69legend('Error 1') ;
70grid on
71set(subplot(2,2,3),'Color',...
72    [0.866666666666667 0.929411764705882 0.780392156862745],'FontSize',14);
73
74figure(1);
75subplot(2,2,4)
76plot(t, sV(2,:)-xV(2,:), 'r-' , 'LineWidth' , 2); hold on
77xlabel('Time  (Second)');
78ylabel('Second State') ;
79title('Error of Second State Estimation');
80legend('Error 2') ;
81grid on
82% Set the remaining axes properties
83set(subplot(2,2,4),'Color',[0.905882352941176 0.96078431372549 0.835294117647059],...
84    'FontSize',14);

با اجرای برنامه بالا شکل زیر رسم خواهد شد. نتایج مشابه برنامه اول است و نشانگر عملکرد فوق‌العاده الگوریتم تخمین حالت غیرخطی UKF برای سیستم‌های دینامیکی غیرخطی است.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۱۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرسKALMAN FILTERING AND NEURAL NETWORKS
۳ دیدگاه برای «فیلتر کالمن بی اثر (UKF) — از صفر تا صد»

با عرض سلام و ادب
خداقوت
ببخشید من نوشتن فضای حالت برای معادله ای که مرتبه دوم هست را بلدم اما اکنون معادله ای دارم ک گرچه مرتبه دوم هست ولی دوتا مقدار متفاوت از مقدار مرتبه دوم داره که نمیشه یکسان در نظرشون گرفت امکانش هست راهنماییم کنین که چجوری میتونم فضای حالت چنین معادله ای بنویسم در واقع یه معادله مرتبه دوم 6مجهوله هست ممنونم از کلیه زحماتتون

سلام یه سوال داشتم توی کد وقتی مقدار اولیه یکی از حالتای فیلتر رو تغییر میدم شکلم روی مقدار اصلی مطابق نمیشه و همون مقدار خطا دارم مشکل چیه؟

فوق العاده بود.
ممنون

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *