۱۴ نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی که باید بشناسید – معرفی بهترین برنامه ها

۲۰۷۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
۱۴ نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی که باید بشناسید – معرفی بهترین برنامه ها

امروزه در هر حوزه‌ای، ردپایی از کاربرد نرم‌افزارهای کامپیوتری برای انجام فعالیت‌های مختلف انجام می‌شود. مدیریت پروژه‌های ساختمانی نیز از این قضیه مستثنی نیست. نرم‌افزارها و پلتفرم‌‌های متعددی تا کنون در زمینه مدیریت پروژه‌های ساختمانی توسعه داده شده‌اند. اغلب این نرم‌افزارها، با ارائه ابزارهای کاربردی متعدد، مدیران پروژه را در راستای رسیدن به هدف اصلی پروژه، یعنی تکمیل به موقع فعالیت‌ها در عین استفاده بهینه از بودجه اختصاصی یاری می‌کنند. به همین دلیل، نرم‌افزارهای مدیریت پروژه به یکی از ابزارهای ثابت در پروژه‌های ساخت و ساز تبدیل شده‌اند. در این مقاله از مجله فرادرس، قصد داریم بهترین نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی را به همراه قابلیت‌ها، مزایا و محدودیت‌ها معرفی کنیم. آشنایی با حداقل یکی از این نرم‌افزار و تسلط بر روی قابلیت‌های کابردی آن‌ها، شما را در رسیدن به موفقیت شغلی یاری خواهد کرد.

فهرست مطالب این نوشته

مدیریت پروژه چیست؟

«مدیریت پروژه» (Project Management)، مجموعه‌ای از فرآیندهای هدفمند است که در راستای رساندن یک پروژه به اهداف برنامه‌ریزی شده صورت می‌گیرد. این فرآیندها نیازمند به‌کارگیری دانش، منابع و مهارت‌های تخصصی هستند. اتمام موفقیت‌آمیز تمام پروژه‌ها در هر حوزه‌ای از جمله پروژه‌های ساختمانی، با رعایت اصول مدیریت پروژه حاصل می‌شود.

مدیریت پروژه ساختمانی چیست؟

«مدیریت پروژه ساختمانی» (Construction Project Management)، فرآیند برنامه‌ریزی، ساماندهی و نظارت بر روی منابع/فعالیت‌‌ها، به منظور اتمام یک پروژه ساختمانی بر اساس زمان، بودجه و کیفیت از پیش تعیین شده است. این فرآیند، شامل فعالیت‌های مختلفی نظیر تخمین هزینه‌ها، برنامه‌ریزی کارها، مدیریت ریسک، اطمینان از اجرای پروژه بر اساس آئین‌نامه‌ها و غیره می‌شود.

اهمیت مدیریت پروژه در پروژه های ساختمانی چیست؟

مدیریت پروژه در حوزه‌های مختلف نظیر پروژه‌های ساختمانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این فرآیند بر روی فعالیت‌های مهمی نظیر تهیه برنامه زمانبندی، کنترل هزینه‌ها، کنترل کیفیت، مدیریت ریسک، اطمینان از مطابقت فعالیت‌ها با قوانین، بهینه‌سازی منابع، مستندسازی و برقراری ارتباط با کارفرما تاثیر می‌گذارد. بنابراین، نادیدده گرفتن یا انجام غیراصولی آن می‌تواند زیان‌های هنگفتی را به پروژه وارد کند.

ابزارهای مختلفی برای مدیریت پروژه‌های ساختمانی وجود دارد. اگر به دنبال منابع تئوری در این زمینه هستید، مطالعه پیکره دانش مدیریت پروژه PMBOK را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در بخش‌های بعدی، به معرفی منابع نرم‌افزاری این فرآیند بسیار مهم خواهیم پرداخت.

نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی چیست ؟

نرم‌افزار های مدیریت پروژه ساختمانی، از بهترین ابزارهای تخصصی در زمینه انجام فعالیت‌های مدیریتی مرتبط با پروژه‌های ساختمانی به شمار می‌روند.

لپ تاپ در حال نمایش برنامه مدیریت پروژه جلوی پنجره ای با نمای ساختمان های در حال ساخت - نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی

این ابزارها، قابلیت‌های متعدد و متنوعی را برای برنامه‌ریزی، تهیه برنامه‌زمانبندی، تخمین هزینه‌ها و غیره، در اختیار مدیران پروژه و کارشناسان مدیریت و کنترل پروژه قرار می‌دهند. از بهترین نرم افزارهای مدیریت پروژه ساختمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. Primavera P6
  2. Asta Powerproject
  3. Procore
  4. MS Project
  5. Autodesk Build
  6. Buildertrend
  7. Fieldwire
  8. CoConstruct
  9. Houzz Pro

Primavera P6 برای مدیریت پروژه ساختمانی

«پریماورا پی۶» (Primavera P6)، یکی از بهترین و جامع‌ترین نرم‌افزارهای تجاری در زمینه مدیریت و کنترل پروژه است. این نرم‌افزار، برای مدیریت پروژه بسیاری از پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف نظیر تولید و تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود، استفاده از Primavera P6، بیشتر از هر حوزه‌ای، در پروژه‌های ساختمانی بزرگ مقیاس رواج دارد.

از قابلیت‌های اصلی و کاربردی Primavera P6 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنامه‌ریزی، تهیه برنامه زمانبندی و کنترل پروژه‌های بزرگ مقیاس یا حتی پروژه‌های شخصی
  • تحلیل مسیر بحرانی برای اجرای فعالیت‌های پروژه
  • تحلیل و مدیریت ریسک
  • مدیریت همزمان چندین پروژه
  • مدیریت قرارداد
  • مدیریت منابع مالی و انسانی
  • تهیه گزارش‌های پیشرفته از جنبه‌های مختلف پروژه

Primavera P6، از نظر بسیاری از کارشناسان، بهترین نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی است. قابلیت‌های متعدد و پیشرفته این نرم‌افزار به همراه ابزارهای متنوع آن، بهره‌وری اجرای فعالیت‌ها در پروژه‌های ساختمانی را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ، بر روی آن کلیک کنید.

Primavera P6، از یک رابط کاربری ساده و قابلیت نصب بر روی ویندوز بهره می‌برد. البته نسخه ابری این نرم‌افزار، امکان اجرای آن در تمام پلتفرم‌های دارای مرورگر وب را فراهم می‌کند. پریماورا از محبوبیت بالایی نزد کاربران ایرانی برخودار است. تسلط بر روی این ابزار مدیریت و کنترل پروژه، شانس شما را برای جذب در شرکت‌ها و پروژه‌های ساختمانی افزایش می‌دهد.

MS Project برای مدیریت پروژه ساختمانی

«میاکروسافت پراجکت» (Microsoft Project)، «ام اس پراجکت» (MS Project) یا به طور خلاصه «ام‌اس‌پی» (MSP)، یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین نرم‌افزارهای عمومی در حوزه مدیریت پروژه است. این نرم‌افزار، کاربری عمومی دارد و توسط بسیاری از کارشناسان و مدیران در حوزه‌های مختلف، از جمله پروژه‌های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رابط کاربری MSP ساده است و به رابط کاربری نرم‌افزارهای مجموعه آفیس (مانند اکس، ورد و اکسس) شباهت دارد. به همین دلیل، بسیاری از کاربران، با این رابط به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند و نحوه فعالسازی ابزارهای مختلف در آن را به سرعت یاد می‌گیرند.

نمایی از پروژه بازسازی حمام یک ساختمان در MSP
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ، بر روی آن کلیک کنید.

از قابلیت‌های اصلی MS Project می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • برنامه‌ریزی و تهیه زمانبندی پروژه
  • نمایش Timeline و فعالیت‌های پروژه (مدیریت زمان در پروژه)
  • کار گروهی
  • گزارش گیری
  • مدیریت منابع
  • مدیریت همزمان چندین پروژه
  • تهیه نماهای متفاوت از روند پیشرفت پروژه

در ایران، MSP معمولا با Primavera P6 مقایسه می‌شود. هر دوی این نرم‌افزارها، قابلیت‌های پیچیده و قدرتمندی را به کاربران خود ارائه می‌دهند. با این وجود، یادگیری پریماورا دشوارتر از مایکروسافت پروجکت است. به علاوه، MSP، معمولا به منظور ارزیابی‌های هفتگی و P6، برای ارزیابی‌های ماهانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر دوی این نرم‌افزارها برای پروژه‌های متوسط تا بزرگ مناسب هستند. با این وجود، از MSP در پروژه‌های ساختمانی کوچک نیز استفاده می‌شود.

Autodesk Build برای مدیریت پروژه ساختمانی

«اتودسک بیلد» (Autodesk Build)، یکی از نرم‌افزارهای مجموعه «اتودسک کانستراکشن» (Autodesk Construction) است که به منظور مدیریت اجرای فعالیت‌های پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار تحت وب، در تمام سیستم عامل‌ها و دستگاه‌های دارای مرورگر اینترنتی اجرا می‌شود.

Autodesk Build
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ، بر روی آن کلیک کنید.

Autodesk Build، مانند دیگر نرم‌افزارهای گروه اتودسک، از رابط ساده و کاربرپسند بهره می‌برد. این رابط، شباهت زیادی به رابط کاربری رویت دارد. این نرم‌افزار، قابلیت‌های مدیریت پروژه، همکاری در سایت و کنترل هزینه‌ها را با هم ادغام می‌کند. در واقع، Autodesk Build، از قابلیت‌های دو نرم‌‌افزار دیگر اتودسک، یعنی BIM 360 و PlanGrid، به منظور ایجاد محیطی برای کارشناسان BIM و مدیران پروژه کمک می‌گیرد.

با استفاده از Autodesk Build می‌توان در هر مکان و به طور لحظه‌ای، از وضعیت پروژه مطلع شد. از دیگر قابلیت‌های Autodesk Build می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت کیفیت
  • مدیریت ایمنی
  • نظارت بر روی دارایی‌ها
  • گزارش‌گیری در قالب‌های آماده

Oracle Aconex برای مدیریت پروژه ساختمانی

«اوراکل آکونکس» (Oracle Aconex)، یک پلتفرم ابری مدیریت عملیات است که به منظور مدیریت اطلاعات و فرآیندهای بین شرکت‌ها در پروژه‌های ساختمانی پیچیده و پروژه‌های مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پلتفرم، از قابلیت‌های متعددی نظیر هماهنگی طراحی و اجرای ساختمان، مدیریت کارگاه، کنترل پروژه و غیره بهره می‌برد.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ، بر روی آن کلیک کنید.

Oracle Aconex، با ایجاد یک منبع واحد برای ارتباط میان تیم‌ها، مدل‌ها و داده‌ها، روند مدل‌سازی اطلاعات ساختمان را ساده می‌کند. از مزیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سادگی رابط کاربری پس از تکرار
  • مدیریت مستندات
  • ردیابی بودجه
  • مدیریت فرآیند
  • همکاری واحدها

با وجود مزیت‌های بالا، Oracle Aconex، از محدودیت‌هایی نظیر کند بودن منحنی یادگیری، هزینه نسبتا بالا و وابستگی به وجود اینترنت را نام برد.

اکسل برای مدیریت پروژه ساختمانی

«اکسل» (Excel)، یکی از شناخته شده‌ترین نرم‌افزارهای کامپیوتری است که به عنوان یک ابزار صفحه گسترده برای فعالیت‌های مختلفی نظیر انجام محاسبات ریاضی، تهیه جدول، رسم نمودار، گزارش‌نویسی، برنامه‌نویسی ماکرو و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکسل را می‌توان اصطلاحا به عنوان آچارفرانسه کامپیوتری برای انجام بسیاری از فعالیت‌ها در پروژه‌های مختلف در نظر گرفت. با وجود کاربرد عمومی این نرم‌افزار، بسیاری از مهندسان ساختمان از آن به عنوان یک راه‌حل سریع برای مدیریت و کنترل پروژه ساختمانی استفاده می‌کنند.

اکسل Houzz Pro از بهترین نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی

برای پروژه‌های ساختمانی کوچک می‌توان از قابلیت‌های اکسل در زمینه انجام فعالیت‌های زیر استفاده کرد:

  • ساخت داشبوردهای مدیریتی
  • ردیابی بودجه و هزینه
  • ساخت و نظارت بر روی فهرست اقلام
  • مدیریت روند پیشرفت پروژه
  • مدیریت ریسک (با شبیه‌سازی مونت کارلو)
  • تهیه برنامه زمانبندی (با رسم نمودار گانت)

اکسل، یکی از ابزارهای کامپیوتری ثابت در اغلب پروژه‌ها است. تسلط بر روی فرمول‌نویسی، ماکرونویسی، ساخت داشبورد و دیگر قابلیت‌های پیشرفته این نرم‌افزار، کار شما را برای مدیریت پروژه ساختمانی راحت‌تر می‌کند. البته به دلیل تخصصی نبودن این نرم‌افزار در حوزه مدیریت پروژه، نباید انتظار رقابت ابزارهای آن با ابزارهای نرم‌افزارهای حرفه‌ای نظیر MSP یا Primavera را داشته باشید.

جیرا برای مدیریت پروژه ساختمانی

«جیرا» (Jira)، یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارهای تخصصی در زمینه مدیریت پروژه است. این نرم‌افزار، به منظور ردیابی مشکلات، مدیریت و اتوماسیون جریان کار در پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جیرا، به عنوان گزینه محبوب تیم‌های توسعه نرم‌افزاری شناخته می‌شود. با این وجود، کارشناسان تمام حوزه‌ها، از جمله کارشناسان فعال در پروژه‌های ساختمانی نیز می‌توانند از قابلیت‌های کاربردی این ابزار مدیریت پروژه بهره ببرند.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ، بر روی آن کلیک کنید.

ابزارهای جیر، یافتن راه‌حل برای چالش‌های پروژه‌های ساختمانی را ساده می‌کنند. در ادامه، برخی از راه‌حل ارائه شده توسط جیرا برای عبور از چالش‌های مدیریت پروژه ساختمانی را معرفی می‌کنیم:

  • ابزارهای نمایش تصویری و سلسه‌مراتبی برنامه‌ریزی پروژه برای شناسایی فعالیت‌های پنهان متعدد در پروژه‌های ساختمانی
  • مجازی کردن فرآیند نظارت بر روی پیشرفت پروژه برای برطرف کردن موانع ارتباط بین واحدها و ارکان پروژه
  • مدیریت ریسک هوشمند برای جلوگیری از تخمین‌ها و پیش‌بینی‌های غیرواقعی
  • فراهم کردن یک منبع دسترسی به مستندات برای جلوگیری استفاده از مستندات به‌روز نشده
  • فراهم کردن محیط فعالیت آنلاین برای دسترسی افراد به پروژه از هر مکان و امکان دورکاری

ترلو برای مدیریت پروژه ساختمانی

«ترلو» (Trello)، یک ابزار رایگان و ساده برای مدیریت پروژه است که با ارائه ابزارهای بصری و جذاب نظیر کارت‌ها، لیست‌ها، بردها، برچسب‌ها، چک‌لیست‌ها و غیره، امکان نظارت بر روی فعالیت‌های مختلف یک پروژه را فراهم می‌کند.

ترلو، در مدیریت پروژه ساختمانی نیز کاربرد دارد. قابلیت‌های این نرم‌افزار، مناسب پروژه‌های ساختمانی کوچک و ساده است. بنابراین نمی‌توان از آن انتظار عملکرد مشابه با جیرا یا دیگر نرم‌افزارهای تخصصی مدیریت پروژه را داشت.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ، بر روی آن کلیک کنید.

رایگان بودن، سادگی و رابط کاربری جذاب، از مزایای جیرا محسوب می‌شوند. از معایب این ابزار تحت وب می‌توان به محدودیت در قابلیت‌ها و دشوار بودن مدیریت پروژه‌های پیچیده اشاره کرد.

در ادامه این مطلب از مجله فرادرس، نرم‌افزارهای تخصصی بیشتری را در حوزه مدیریت پروژه ساختمانی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

Buildertrend برای مدیریت پروژه ساختمانی

«بیلدر ترند» (Buildertrend)، یک نرم‌افزار تخصصی در حوزه مدیریت پروژه ساختمانی است. این نرم‌افزار، معمولا به منظور مدیریت منابع و کنترل روند تکمیل پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل تحت وب بودن Buildertrend، می‌توان آن را بر روی هر دستگاه دارای مرورگر اینترنتی اجرا کرد. البته این نرم‌افزار، دو اپلیکیشن برای سیستم عامل‌های اندروید و IOS‌ نیز دارد.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ، بر روی آن کلیک کنید.

قابلیت‌های اصلی Buildertrend عبارت هستند از:

  • نظارت بر روی پیشرفت پروژه و رویدادهای مهم
  • نظارت بر روی زمان و هزینه
  • گزارش‌گیری پیشرفته

علاوه بر قابلیت‌های بالا، Buildertrend، امکان دسترسی کارفرما به اطلاعات پروژه، به‌روزرسانی برنامه زمانبندی در زمان و مکان دلخواه و اتوماسیون فرآیندها برای اطمینان از تخمین دقیق را نیز فراهم می‌کند. این نرم‌افزار، مناسب پروژه‌های ساختمانی کوچک تا متوسط است.

Fieldwire برای مدیریت پروژه ساختمانی

«فیلدوایر» (Fieldwire)، یکی از بهترین وب‌اپلیکیشن‌های مدیریت پروژه ساختمانی برای معماران، مهندسان مشاور و طراحان است. این نرم‌افزارها، ابزارهای ساده و کاربردی متعددی را برای ساماندهی نقشه‌ها، مستندات و گزارش‌های پروژه ارائه می‌کند. علاوه بر این، Fieldwire، به منظور مدیریت و یافتن راه‌حل برای چالش‌های پروژه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ، بر روی آن کلیک کنید.

Fieldwire، دارای نسخه اندروید (+) و آی‌اواس (+) است. با این وجود، می‌توان آن را در تمام سیستم عامل‌های دارای مرورگر اینترنتی اجرا کرد. از مهم‌ترین قالبیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت تیم و فعالیت با اختصاص فعالیت‌ها به افراد واجد شرایط
  • نظارت و کنترل پروژه
  • همکاری تیمی
  • ردیابی عملکرد و فعالیت‌ها
  • تهیه برنامه زمانبندی
  • ایجاد فرم‌های سفارشی
  • نماهای مخصوص تخته کانبان، نمودار گانت و تقویم پروژه

با وجود قابلیت‌ها و مزایای متعدد، Fieldwire از محدودیت ابزارهای سفارشی‌سازی و تعداد کاربران دارای دسترسی برخوردار است. البته برخلاف بسیاری از نرم‌افزارهای تحت وب، این نرم‌افزار، یک پلن رایگان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به طور کلی، Fieldwire، مناسب پروژه‌های ساختمانی متوسط نظیر خانه‌های مسکونی چندطبقه و نوسازی ساختمان‌های تجاری است.

CoConstruct برای مدیریت پروژه ساختمانی

«کُکانستراکت» (CoConstruct)، یکی از بهترین نرم‌افزارهای مبتنی بر وب برای مدیریت پروژه ساختمانی است که معمولا در بازسازی و اجرای پروژه‌های مسکونی کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار، امکان مدیریت تمام جنبه‌های مرتبط با پروژه، کارفرما و پیمانکاران را فراهم می‌کند.

Cocunstruct
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ، بر روی آن کلیک کنید.

از قابلیت‌های اصلی CoConstruct می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابزارهای تحلیلی و گزارش‌گیری
  • ردیابی پروژه و ابزارهای ارتباط با کارفرما
  • نوشتن صورت‌حساب و نظارت بر روی بودجه
  • قالب‌های آماده و قابل سفارشی‌سازی
  • مدیریت دقیق مستندات و به اشتراک‌‌گذاری آن‌ها

CoConstruct، از قابلیت‌ها و مزایای متعدد بهره می‌برد. با این وجود، این نرم‌افزار، از معایبی نظیر محدود بودن عملکرد قابلیت‌های نسخه موبایل، زمان‌بر بودن یادگیری ابزارها نسبت به نرم‌افزارهای دیگر و کم بودن گزینه‌های گزارش‌گیری اشاره کرد.

Contractor Foreman برای مدیریت پروژه ساختمانی

«کانتراکتر فورمن» (Contractor Foreman)، یک پلتفرم ابری پیشرو در زمینه مدیریت پروژه ساختمانی است که ابزارهای مورد نیاز برای تخمین هزینه‌ها، نظارت بر روی وضعیت پیشرفت پروژه و اطمینان از تکمیل فعالیت‌ها بر اساس برنامه زمان‌بندی را فراهم می‌کند. این نرم‌افزار، در تمام سیستم‌های عامل دارای مرورگر اینترنتی اجرا می‌شود.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ، بر روی آن کلیک کنید.

از قابلیت‌های اصلی Contractor Foreman می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از نمودار گانت
  • پرتال کارفرما و گزینه‌های مرتبط با مدیریت کارفرما
  • گزارش‌های روزانه
  • گزینه‌های نظارتی
  • ردیابی حادثه‌ها
  • ایجاد فرم و چک‌لیست
  • تخمین هزینه‌ها
  • همکاری تیمی و به اشتراک‌گذاری عکس و فایل

Contractor Foreman، از مزایای مختلفی نظیر امکان استفاده از نسخه رایگان (برای مدت مشخص)، آموزش‌های رایگان و پشتیبانی خوب بهره می‌برد. از محدودیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به پیچیدگی اپلیکیشن موبایل و سطح سفارشی‌سازی پایین اشاره کرد.

Asta Powerproject برای مدیریت پروژه ساختمانی

«اَستا پاورپراجکت» (Asta Powerproject)، یک نرم‌افزار تخصصی در حوزه مدیریت پروژه‌های ساختمانی، زیرساخت‌ها و دیگر صنایع مرتبط است که به منظور تهیه آسان برنامه‌های زمانبندی، مدیریت اطلاعات ساختمان (BIM) و ایجاد بستر مناسب برای همکاری واحدهای مختلف یک پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار از سیستم عامل ویندوز و نسخه تحت وب آن، از مرورگرهای اینترنت پشتیبانی می‌کند.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ، بر روی آن کلیک کنید.

با وجود کاربردهای متعدد Asta Powerproject برای مدیریت پروژه‌های مهندسی، تولید، نفت و گاز در مقیاس‌های کوچک تا بزرگ، این نرم‌افزار، از محبوبیت بالایی در پروژه‌های ساختمانی بزرگ و پیچیده برخوردار است. برخی از قابلیت‌های اصلی و کاربردی Asta Powerproject عبارت هستند از:

  • تهیه برنامه‌های مختلف نظر برنامه زمانبندی
  • مدیریت منابع
  • مدیریت هزینه
  • ردیابی پیشرفت پروژه
  • مدیریت ریسک
  • گزارش‌گیری

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، قابلیت‌های اصلی Asta Powerproject، مشابه قابلیت‌های اصلی Primavera P6 هستند. در واقع، اغلب نرم‌افزارهای حوزه مدیریت پروژه (نه تنها مدیریت پروژه ساختمان)، قابلیت‌های مشابهی را ارائه می‌دهند. با این وجود، جزئیات این قابلیت‌ها و برخی از ابزارهای آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد.

به عنوان مثال، Asta Powerproject در مقایسه با Primavera P6، گزینه‌ها و عملکردهای بسیار بیشتری را برای تهیه برنامه زمانبندی در اختیار کاربر می‌گذارد. البته همین موضوع، فرآیند یادگیری نرم‌افزار را برای کاربرانی که نیازی به ابزارهای بیشتر ندارند سخت می‌کند. در طرف مقابل، یادگیری Primavera P6، ساده‌تر از Asta Powerproject است و افراد بیشتری با آن آشنایی دارند.

Procore برای مدیریت پروژه ساختمانی

«پروکُر» (Procore)، یک نرم‌افزار سراسری مبتنی بر وب است که به منظور مدیریت پروژه‌های ساختمانی بزرگ و پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجه تمایز این نرم‌افزار با دیگر نرم‌افزارهای مدیریت پروژه ساختمان، ایجاد ارتباط متمرکز بین تمام افراد حاضر در پروژه از جمله معماران، مهندسان، کارفرما، پیمانکار اصلی، پیمانکار دست دوم و حتی تامین‌کنندگان مصالح است.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ، بر روی آن کلیک کنید.

Procore، با بسیاری از ابزارها و نرم‌افزارهای شناخته شده در حوزه مدیریت پروژه نظیر Primavera P6 و MSP سازگاری دارد. از قابلیت‌های اصلی این نرم‌افزار می‌توان به مدیریت اسناد، مدیریت وظیفه، مدیریت اطلاعات، گزارش‌گیری و مدیریت حضور و غیاب کارکنان اشاره کرد. البته Procore، از تمام قابلیت‌های نرم‌افزارهای رقیب نیز بهره می‌برد. این نرم‌افزار، یک نرم‌افزار تحت وب است و می‌تواند بر روی تمام سیستم عامل‌های دارای مرورگر اینترنت اجرا شود.

Houzz Pro برای مدیریت پروژه ساختمانی

«هوز پرو» (Houzz Pro)، یک نرم افزار جامع مدیریت پروژه ساختمانی است که به متخصصان حوزه ساخت و ساز در مدیریت اصولی پروژه‌ها کمک می‌کند. این نرم‌افرار، در پروژه‌های ساختمانی مختلف نظیر اجرا/بازسازی ساختمان‌های مسکونی/تجاری و طراحی داخلی کاربرد دارد.

Houzz Pro از بهترین نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی

از قابلیت‌های اصلی Houzz Pro در زمینه مدیریت پروژه های ساختمانی می‌توان به تهیه گزارش‌های روزانه، ردیابی هزینه‌ها، مدیریت زمان، مستندسازی ابری و فراهم کردن بستر ارتباطی بین کارفرما و پیمانکار اشاره کرد. این نرم‌افزار، دارای نسخه‌های اندروید (+) و آی‌اواس (+) است. البته Houzz Pro، یک نرم‌افزار مبتنی بر وب محسوب می‌شود. بنابراین، سیستم‌های عامل دارای قابلیت مرور در اینترنت، امکان اجرای این نرم‌افزار را دارند.

سوالات متداول در رابطه با نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی

در انتهای این نوشته از مجله فرادرس، به برخی از پرتکرارترین سوالات در رابطه با نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی به طور مختصر پاسخ می‌دهیم.

بهترین نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی برای ویندوز چیست؟

از بهترین نرم افزارهای مدیریت پروژه ساختمانی مخصوص ویندوز می‌توان به MSP، پریماورا، بیلدترند، اتودسک بیلد و اوراکل آکونکس اشاره کرد.

بهترین نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی برای مک چیست؟

برخی از بهترین نرم افزارهای مدیریت پروژه ساختمانی مخصوص مک می‌توان Contractor Foreman ،Houzz Pro و ClickUp را نام برد.

بهترین نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی برای اندروید چیست؟

Contractor Foreman ،Procore و Autodesk Construction Cloud، از بهترین نرم افزارهای مدیریت پروژه ساختمانی برای اندروید هستند.

بهترین نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی برای آی او اس چیست؟

PlanGrid ،Fieldwire ،Houzz Pro و Co-construct، از بهترین نرم افزارهای مدیریت پروژه ساختمانی برای iOS هستند.

بهترین نرم افزار مدیریت پروژه های ساختمانی بزرگ چه هستند؟

از بهترین نرم افزار مدیریت پروژه های ساختمانی بزرگ می‌توان به پریماورا،MSP و Procore اشاره کرد.

بهترین نرم افزار مدیریت پروژه های ساختمانی متوسط چه هستند؟

Buildertrend ،Fieldwire و MSP، از بهترین نرم افزار مدیریت پروژه های ساختمانی متوسط به شمار می‌روند.

بهترین نرم افزار مدیریت پروژه های ساختمانی کوچک چه هستند؟

CoConstruct ،Buildertrend، اکسل و ترلو، از بهترین نرم افزار مدیریت پروژه های ساختمانی کوچک هستند.

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ClickUpFriday
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *