کلمات کلیدی در سئو چیست؟ – از اهمیت تا کاربرد + دانستنی های مهم

۳۲۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
کلمات کلیدی در سئو چیست؟ – از اهمیت تا کاربرد + دانستنی های مهم

مصرف‌کنندگان مدرن برای یافتن محصولات یا خدمات مورد نیاز خود از اینترنت کمک می‌گیرند. بنابراین، اگر می‌خواهید که این افراد به مشتری کسب و کار شما تبدیل شوند، باید کاری کنید که وب‌سایت کسب و کار هنگام جستجوی کلمات و عبارات مرتبط با جستجوهای کاربران در موتورهای جستجو بیشتر ظاهر شود. برای انجام این کار باید کلمات کلیدی مد نظر کاربران را بیابید و وب‌سایت خود را بر اساس اصول سئو بهینه‌سازی کنید. در این مطلب بررسی می‌کنیم که منظور از کلمات کلیدی در سئو چیست و چگونه می‌توان با استفاده از این کلمات کلیدی، مخاطبان بیشتری را جذب کرد.

فهرست مطالب این نوشته

کلمات کلیدی چیست ؟

منظور از «کلمه کلیدی» (Keyword) کلمه‌ یا عبارتی است که محتوای صفحه را به بهترین شکل توضیح می‌دهد. هدف کسب و کارها از بهینه‌سازی وب‌سایت، دریافت رتبه بهتر برای جستجوی کلمات کلیدی پرکاربرد و مرتبط با حوزه تخصصی آن‌هاست. به بیان دیگر، کسب و کارها می‌خواهند زمانی که کاربران برای یافتن اطلاعات درباره یک کلمه کلیدی در گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر جستجو می‌کنند، وب‌سایت آن‌ها را در جایگاه‌های بهتر صفحه نتایج جستجوها مشاهده کنند.

فرض کنید کسب و کاری در زمینه فروش انواع پیانو دارید و برای آن وب‌سایتی ساخته‌اید. در وبلاگ خود درباره نکات مهم هنگام خرید پیانو صحبت می‌کنید و بررسی پیانوهای فروشگاه آنلاین خود را با کاربران به‌اشتراک می‌گذارید. پیانوی دیجیتال می‌فروشید و یک دسته‌بندی محصول در وب‌سایت خود را به پیانوهای دیجیتال اختصاص داده‌اید. برای یافتن کلمات کلیدی، می‌توانید سؤالات زیر را از خود بپرسید.

  • می‌خواهید هنگام جستجوی چه عباراتی وب‌سایت شما در موتور جستجو یافته شود؟
  • فکر می‌کنید کاربران برای یافتن وب‌سایت شما از چه کلمات و عباراتی استفاده می‌کنند؟
  • «کوئری جستجو» (Search Query) یا پرسش کاربران هنگام یافتن وب‌سایت شما چه خواهد بود؟

احتمالاً «پیانو دیجیتال» پاسخ این پرسش‌هاست. زیرا این کلمه کلیدی، محتوای صفحه شما را به بهترین شکل شرح می‌دهد و احتمالاً در محتوای خود نیز از آن بیشتر از سایر کلمات استفاده می‌کنید. کلماتی که بیشتر در محتوای شما ظاهر می‌شوند، کلمات کلیدی یا «عبارت‌های کلیدی» (Keyphrase) شما هستند.

اگرچه لزوماً تمام کلمات کلیدی از یک کلمه ساخته نشده‌اند و بسیاری از اوقات شامل چندین کلمه می‌شوند، به همه این کلمات و عبارت‌ها «کلمه کلیدی» گفته می‌شود. بنابراین، به یاد داشته باشید که زمانی که از کلمات کلیدی در سئو صحبت می‌شود، اغلب منظور یک عبارت است.

کلمات کلیدی چیست

چرا کلمات کلیدی اهمیت دارند؟

یکی از مهم‌ترین معیارهای الگوریتم‌های گوگل و موتورهای جستجوی دیگر برای رتبه‌بندی صفحه‌ها محتوای صفحه است. موتورهای جستجو برای بررسی محتوای صفحه‌ها، کلمه‌های درون آن‌ها را بررسی می‌کند و کلمات کلیدی به موتورهای جستجو کمک می‌کنند که صفحه‌های مرتبط با درخواست و پرسش‌های کاربران را به آن‌ها نمایش دهند.

فرض کنید در وبلاگ کسب و کار فروش پیانوی خود درباره پیانو دیجیتال مطلبی منتشر کرده‌اید. اگر برای مثال، تمام کلمات در این مطلب دو بار تکرار شده باشند، اهمیت تمام کلمات با هم برابر است. در این صورت گوگل متوجه نمی‌شود که کدام‌یک از این کلمات از اهمیت بیشتری برخوردارند. گوگل از کلمات به عنوان سرنخ استفاده می‌کند و با بررسی آن‌ها متوجه می‌شود که موضوع محتوای صفحه چیست. به همین دلیل باید کلمات کلیدی را چندین بار در محتوای صفحه تکرار کنید.

اما موتورهای جستجو تنها یکی از دلایل اهمیت کلمات کلیدی به شمار می‌روند. دلیل مهم‌تر، کمک به کاربران برای یافتن پاسخ پرسش‌ها و اطلاعات مد نظرشان است. با استفاده از اصول سئو و بهینه‌سازی محتوا، می‌توان کاربرانی را به وب‌سایت جذب کرد که کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار را در موتورهای جستجو وارد می‌کنند. برای یافتن بهترین کلمات کلیدی، باید خودتان را به‌جای مخاطب تصور کنید و از کلمات مد نظر آن‌ها برای جستجو در مطالب خود استفاده کنید.

اگر کلمات کلیدی اشتباهی را انتخاب کنید به مخاطبان و بازدیدکنندگان مد نظر خود دسترسی پیدا نمی‌کنید، زیرا محتوای شما با هدف کاربران از جستجو هماهنگ نیست. اما اگر از کلمات کلیدی مد نظر کاربران در محتوای خود استفاده کنید، کسب و کارتان می‌تواند به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کند و به موفقیت برسد. بنابراین، کلمات کلیدی مورد استفاده شما در محتوا باید با کلمات کلیدی مد نظر مخاطبان هدف همخوانی داشته باشد، در غیر این صورت مخاطبان اشتباهی را جذب خواهید کرد یا مخاطبی به برند شما جذب نخواهد شد. به همین دلیل، استفاده از کلمات کلیدی مناسب در سئو اهمیت بسیار زیادی دارد.

منظور از کلمات کلیدی در سئو چیست ؟

کلمات کلیدی در سئو به کلمات و عبارت‌هایی گفته می‌شود که در محتوای خود به کار می‌برید تا کاربران بیشتری را از موتورهای جستجو به وب‌سایت خود هدایت کنید. بهینه‌سازی وب‌سایت بر اساس اصول سئو و با استفاده از «کلمات کلیدی سئو» (SEO Keywords) می‌تواند به شما در افزایش ترافیک وب‌سایت و جلب‌توجه کاربران کمک کند.

برای آشنایی بیشتر با بخش‌های مختلف سئو یا بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو، مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

انواع کلمات کلیدی در سئو

کلمات کلیدی در سئو معمولاً به دو نوع کلمات کلیدی کوتاه و کلمات کلیدی طویل دسته‌بندی می‌شوند.

به طور کلی، هرچه کلمه کلیدی کوتاه‌تر باشد، «میزان جستجو» (Search Volume) و «میزان رقابت» (Competition) وب‌سایت‌ها برای کسب رتبه‌های بالا در آن کلمه کلیدی بیشتر است. نمودار زیر، رابطه میان طول کلمات کلیدی، میزان جستجو و میزان رقابت در آن‌ها را به خوبی نمایش می‌دهد.

نمودار مقایسه انواع کلمات کلیدی در سئو
نمودار مقایسه میزان جستجو، رقابت و نرخ تبدیل انواع کلمات کلیدی در سئو

کلمات کلیدی کوتاه

«کلمات کلیدی کوتاه» (Short-tail Keywords) آن دسته از کلمات کلیدی هستند که یک یا دو کلمه تشکیل شده‌اند. این دسته از کلمات کلیدی اغلب میزان جستجوی بالایی دارند و تعداد بسیار زیادی از کاربران برای یافتن اطلاعات درباره آن‌ها جستجو می‌کنند.

زمانی که می‌خواهید کلمه‌های کلیدی وب‌سایت خود را انتخاب کنید، احتمالاً استفاده از کلمات کلیدی کوتاه به دلیل میزان جستجوی بالا به نظرتان انتخاب درستی می‌رسد. چراکه تمام کسب و کارها می‌خواهند محتوای خود را برای تعداد بسیار زیادی از کاربران نمایش دهند. اما رقابت برای دریافت جایگاه‌های بالا در محتوای شامل کلمات کلیدی کوتاه بسیار شدید است و دریافت رتبه‌های برتر برای این دسته از کلمات کلیدی دشوار است. این موضوع به طور ویژه برای کسب و کارهایی رخ می‌دهد که به تازگی وب‌سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اند و می‌خواهند با کسب و کارهای قدیمی‌تر و وب‌سایت‌های بهینه‌سازی شده آن‌ها رقابت کنند.

به همین دلیل، استفاده از کلمات کلیدی کوتاه برای کسب و کارهای جدید و نوپا در سئو توضیه نمی‌شود. اما کسب و کارهایی که مدت زیادی به بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو مشغول بوده‌اند، در دریافت جایگاه‌های بالا در کلمات کلیدی کوتاه شانس بیشتری دارند.

تصویر زیر، شدت رقابت برای تولید محتوا و دریافت جایگاه‌های بالاتر در کلمات کلیدی کوتاه را به خوبی نمایش می‌دهد.

میزان رقابت در کلمات کلیدی کوتاه
میزان رقابت در کلمات کلیدی کوتاه

کلمات کلیدی طویل

«کلمات کلیدی طویل» (Long-tail Keywords) از سه کلمه یا بیشتر تشکیل شده‌اند. این دسته از کلمات کلیدی معمولاً در مقایسه با کلمات کلیدی کوتاه میزان جستجوی کمتری دارند و برای دریافت جایگاه‌های بالا در مطالبی با کلمات کلیدی طویل، رقابت کمتری وجود دارد. به بیان دیگر، تعداد کمتری از افراد این کلمات را جستجو می‌کنند و به همین دلیل، شانس وب‌سایت‌ها برای جلب‌توجه کاربران با استفاده از این کلمات کلیدی بیشتر است.

علاوه بر این، «هدف جستجو» (Search Intent) در کلمات کلیدی طویل معمولاً واضح‌تر از کلمات کلیدی کوتاه است. برای مثال، اگر می‌خواهید با استفاده از کلمه کلیدی «کفش» به رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو دست پیدا کنید، نمی‌توانید دقیقاً متوجه شوید که کاربران شما با جستجوی این کلمه دقیقاً در جستجوی یافتن چه اطلاعاتی هستند. اما اگر کلمه کلیدی «کفش ورزشی زنانه آبی» را به عنوان کلمه کلیدی خود انتخاب کنید، دقیقاً می‌دانید که باید در صفحه مد نظر چه اطلاعاتی را ارائه کنید تا به درخواست‌های بازدیدکنندگان پاسخ دهید.

تصویر زیر، میزان رقابت در کلمات کلیدی طویل را نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، تعداد نتایج یافته شده برای این کلمه کلیدی از تصویر قبلی بسیار کمتر است.

میزان رقابت در کلمات کلیدی طویل
میزان رقابت در کلمات کلیدی طویل

در مطلب زیر از مجله فرادرس انواع کلیدواژه‌های مهم در سئوی وب‌سایت را با ذکر مثال توضیح داده‌ایم:

نحوه انتخاب کلمات کلیدی در سئو برای افزایش ترافیک

تا اینجا بررسی کردیم که کلمات کلیدی در سئو چیست و انتخاب کلمات درست برای محتوای وب‌سایت چه اهمیتی دارد. برای تحقیق کلمات کلیدی در سئو ابزارهای بسیار زیادی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان کلمات مرتبط با حوزه تخصصی، با میزان جستجوی بالا و رقابت پایین را یافت. همچنین، رویکردهایی برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب در سئو وجود دارد که با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توان بهترین کلمات کلیدی برای فعالیت‌های بازاریابی را انتخاب کرد.

استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

انتخاب کلمات کلیدی در سئو هیچ‌وقت نباید بر اساس حدس و گمان انجام شود. برای انتخاب بهترین گزینه‌های موجود، ابزارهای آنلاین بسیار زیادی وجود دارد که به شما در تحقیق کلمات کلیدی برای کسب و کارتان کمک می‌کند.

اگر قصد دارید کمپین‌های تبلیغات کلیکی یا PPC با استفاده از گوگل ادز را نیز برای کسب و کار خود اجرا کنید، استفاده از ابزار «Google Keyword Planner» یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست، زیرا این ابزار داده‌های خود را به شکل مستقیم از گوگل ادز دریافت می‌کند. همچنین، این ابزار بر اساس محتوای فعلی وب‌سایت، نکته‌های مفیدی برای تحقیق کلمات کلیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اگر قصد اجرای کمپین‌های گوگل ادز را ندارید یا می‌خواهید از ابزاری پیشرفته‌تر از ابزار گوگل استفاده کنید، می‌توانید از دیگر ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند KeywordsFX، Ubersuggnest یا Semrush استفاده کنید. استفاده از این ابزارهای سئو اغلب به طور کلی رایگان نیست، اما می‌توان از پلن‌های رایگان و محدود آن‌ها برای یافتن کلمات کلیدی مناسب بهره گرفت. همچنین، می‌توان از ترکیبی از این ابزارها برای یافتن بهترین کلمات کلیدی در سئو استفاده کرد.

تمرکز روی کلمات کلیدی طویل

هنگام شناسایی کلمات کلیدی مناسب برای محتوای وب‌سایت، مهم است که ابتدا روی یافتن کلمات کلیدی طویل تمرکز کنید. البته می‌توانید از تعدادی کلمه کلیدی کوتاه مانند نام کسب و کار یا نام برند برای بهبود رتبه صفحه‌هایی مانند صفحه اصلی کسب و کار استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که شناسایی کلمات کلیدی طویل مناسب باید در اولویت اهداف شما باشد.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، کلمات کلیدی کوتاه معمولاً میزان جستجوی بسیار بالایی دارند و رقابت برای دریافت رتبه‌های بالا با استفاده از این کلمات کلیدی بسیار شدید است. اما کلمات کلیدی طویل میزان جستجوی کمتری دارند و به همین دلیل، شدت رقابت برای دریافت رتبه‌های بالا با استفاده از این دسته از کلمات کلیدی چندان شدید نیست. علاوه بر این، استفاده از کلمات کلیدی طویل برای هدف‌گذاری مخاطبان بسیار کارآمدتر است.

یافتن کلمات با میزان جستجوی زیاد و رقابت کم

اگرچه معمولاً رقابت برای دریافت رتبه‌های بالا در کلمات کلیدی طویل کمتر است، همچنان باید هنگام تحقیق کلمات کلیدی باید میزان جستجو و رقابت را برای هر کلمه کلیدی بررسی کنید.

در بعضی از حوزه‌های تخصصی رقابت از حوزه‌های دیگر بیشتر و حتی دریافت رتبه‌های بالا در کلمات کلیدی طویل نیز در این زمینه‌ها دشوار است. بنابراین، در هر حوزه تخصصی باید به میزان دشوار بودن دریافت رتبه‌های بالا در کلمات کلیدی مد نظر توجه کنید.

اگر رقابت و میزان جستجو برای یک کلمه کلیدی بسیار زیاد باشد و شما شانسی برای دریافت رتبه‌های بالا در آن کلمه کلیدی نداشته باشید، بهینه‌سازی صفحه‌ها بر اساس آن کلمه کلیدی وقت شما را هدر می‌دهد و بازده مطلوبی نخواهد داشت. به همین دلیل، بهتر است روی یافتن کلمات کلیدی تمرکز کنید که می‌توانید در آن‌ها رتبه‌های بالای موتورهای جستجو را کسب کنید و ترافیک وب‌سایت خود را با استفاده از آن‌ها افزایش دهید.

بیشتر ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی اطلاعات جامعی درباره میزان جستجو، میزان رقابت، نرخ کلیک و نرخ تبدیل را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای مثال، تصویر زیر نمونه‌ای از داده‌های ابزار تحقیق کلمات کلیدی «Ahrefs» است.

داده های ابزار تحقیق کلمات کلیدی ahrefs keyword explorer
داده‌های ابزار تحقیق کلمات کلیدی Ahrefs Keyword Explorer

نحوه استفاده از کلمات کلیدی در سئو

در گذشته امکان دریافت رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو با «تکرار بیش‌ از حد کلمات کلیدی» (Keywords Stuffing) درون محتوا وجود داشت. اما خواندن متنی که یک کلمه یا عبارت را بیش از حد تکرار کرده باشد برای خوانندگان آزاردهنده است. الگوریتم‌های گوگل همواره برای جلب رضایت کاربران تلاش می‌کنند و مطلبی که از نظر کاربران مفید نباشد یا آزاردهنده باشد، نظر الگوریتم‌های گوگل را نیز جلب نخواهد کرد و حتی ممکن است وب‌سایت با تکرار این تکنیک‌ها که به عنوان تکنیک‌های «سئو کلاه سیاه» (Black-Hat SEO) شناخته می‌شوند، جریمه شود.

بنابراین استفاده نامتناسب و بیش از حد کلمات کلیدی برای دریافت رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو روش مناسبی نیست، بلکه برای استفاده از کلمات کلیدی در سئو باید از قواعد و اصول سئو پیروی کرد. در ادامه، تعدادی از این اصول را شرح می‌دهیم.

 

استفاده متعادل از کلمات کلیدی

به یاد داشته باشید که همیشه باید به شکلی متعادل از کلمات کلیدی در صفحه‌های خود استفاده کنید. اگر کلمات کلیدی را به اندازه کافی در صفحه تکرار نکنید، دریافت رتبه‌های بالا برای آن کلمات در موتورهای جستجو دشوارتر خواهد شد. همچنین، اگر کلمات کلیدی را بیش از حد در صفحه‌ها تکرار کنید، خواندن صفحه‌های شما برای کاربران آزاردهنده خواهد شد و در این صورت، ممکن است صفحه‌های شما در موتورهای جستجو به عنوان اسپم شناخته شوند.

به همین دلیل، برای دریافت رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو باید کلمات کلیدی را در حدی معتدل تکرار کنید و آن‌ها را در هر جمله تکرار نکنید. به درصد میزان استفاده از کلمات کلیدی نسبت به تعداد کلمات کل متن، «تراکم کلمات کلیدی» (Keyword Density) گفته می‌شود. برای مثال، اگر در متنی ۱۰۰ کلمه‌ای کلمه کلیدی ۵ بار تکرار شود، تراکم کلمه کلیدی در این متن ۵ درصد است. به طور کلی، گفته می‌شود که تراکم کلمات کلیدی در صفحه‌ها بهتر است بین ۰/۵ تا ۳ درصد باشد.

با استفاده از ابزارهایی مانند افزونه Yoast SEO می‌توان از کافی بودن تراکم کلمات کلیدی در صفحه اطمینان یافت. این افزونه تعداد تکرار کلمات کلیدی در صفحه را می‌شمارد و در صورتی که تراکم کلمات کلیدی در صفحه خیلی کم یا زیاد باشد، به شما مانند تصویر زیر هشدار می‌دهد.

اخطار استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در Yoast SEO

همچنین زمانی که تراکم کلمات کلیدی در محتوای صفحه در بازه مجاز باشد، این موضوع را با یک نشان سبزرنگ مانند تصویر زیر به شما اطلاع می‌دهد.

بهینه سازی تراکم کلمات کلیدی در Yoast SEO

استفاده به شکل طبیعی

علاوه بر توجه به تراکم کلمات کلیدی و استفاده متعادل از کلمات، باید آن‌ها را به شکل طبیعی در محتوا به کار برد. کلمات کلیدی باید بخشی از جمله‌های منطقی و روان باشند و به خوانندگان اطلاع بدهند که مطلب درباره چه موضوعی نوشته شده است. بنابراین باید از استفاده کلمات کلیدی به شکل غیرطبیعی یا نامفهوم در متن یا عنوان و زیرعنوان‌ها پرهیز کنید.

علاوه بر این، باید به نحوه توزیع کلمات کلیدی در سراسر محتوا نیز توجه کنید. برای مثال، استفاده از کلمات کلیدی در پاراگراف اول متن از اصول استفاده از کلمات کلیدی در سئو محسوب می‌شود، اما تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در پاراگراف اول به شما توصیه نمی‌شود. بهتر است که کلمات کلیدی را به شکل طبیعی در تمام محتوای صفحه پخش کنید.

استفاده از کلمات کلیدی در سئو

 

استفاده از کلمات کلیدی در بخش‌های مهم

همان‌طور که در بخش قبلی گفته شد، بهتر است که در سراسر محتوای صفحه از کلمات کلیدی استفاده کنید. اما استفاده از کلمات کلیدی در بعضی از بخش‌های محتوا، احتمال بهبود رتبه صفحه در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر را افزایش می‌دهد. در فهرست زیر این بخش‌های مهم برای استفاده از کلمات کلیدی در سئو را معرفی می‌کنیم.

به یاد داشته باشید که همیشه و در همه بخش‌های محتوا باید از کلمات کلیدی به شکل متعادل استفاده شود و بهبود خوانایی متن و تجربه کاربری، در اولویت اهداف تولید محتوا باشد.

  • عنوان صفحه و عنوان سئو: همیشه باید در عنوان صفحه از کلمات کلیدی مد نظر خود استفاده کنید. بهتر است کلمات کلیدی را در ابتدای عنوان به کار ببرید، به ویژه زمانی که عنوان انتخاب شده طولانی است. این قاعده را باید در بخش «عنوان سئو» (SEO Title) نیز رعایت کنید.
  • زیرعنوان‌ها: باید از کلمات کلیدی در تعدادی از زیرعنوان‌ها (تگ‌های H2 و H3) نیز به شکل متعادل استفاده کنید. درست مانند محتوای اصلی، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در زیرعنوان‌ها نیز به شما توصیه نمی‌شود.
  • مقدمه: مقدمه اولین پاراگراف از محتوای صفحه است. در بخش مقدمه باید خلاصه‌ای از محتوا را بیان کنید تا موتورهای جستجو و کاربران در ابتدای مطلب متوجه شوند که محتوای شما درباره چه موضوعی نوشته شده است. در این بخش نیز باید از کلمات کلیدی استفاده کنید.
  • متن جایگزین تصاویر: همان‌طور که می‌دانید، بهتر است در محتوای صفحه از تصاویر مرتبط به موضوع محتوا استفاده کنید. همچنین، بهتر است در «متن جایگزین تصاویر» (Image Alt Text) کلمات کلیدی مد نظر محتوا را به شکل طبیعی به‌کار ببرید.
  • توضیحات متا: «توضیحات متا» (Meta Description) متنی کوتاه است که گوگل و موتورهای جستجوی دیگر آن را در نتایج جستجوها به کاربران نمایش می‌دهند. این بخش باید خلاصه‌ای کوتاه از محتوای صفحه را بیان کند و بهتر است در آن از کلمات کلیدی استفاده شود.
  • نامک URL: «نامک یا اسلاگ» (Slug) بخشی از URL است که یک صفحه وب‌سایت را از صفحات دیگر متمایز می‌کند. نامک URL باید به شکلی منحصربه‌فرد، توضیحی درباره محتوای صفحه بدهد و در آن از کلمات کلیدی صفحه استفاده شود.

با استفاده از افزونه‌های سئو، می‌توان از رعایت شدن تمام این موارد اطمینان یافت.

استفاده از کلمات کلیدی در بازاریابی محتوا

زمانی که برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط به حوزه تخصصی، محصولات یا خدمات کسب و کار خود تحقیق می‌کنید، با موضوعات مهمی آشنا می‌شوید که مخاطبان هدف شما به کسب اطلاعات درباره آن‌ها علاقه‌مندند اما شما در صفحه‌های وب‌سایت خود درباره آن‌ها محتوایی تولید نکرده‌اید.

این کلمات کلیدی برای طراحی استراتژی بازاریابی محتوای کسب و کار بسیار ارزشمند و مفیدند. «بازاریابی محتوا» (Content Marketing) یکی از مهم‌ترین انواع دیجیتال مارکتینگ است که در آن با تولید و انتشار محتوای مفید و باکیفیت به شکل پست وبلاگ، مقاله، اینفوگرافیک، ویدیو و... برای آگاهی‌بخشی یا سرگرم کردن مخاطبان و جذب «مخاطب راغب یا لید» (Lead) تلاش می‌شود.

معمولاً استراتژی بازاریابی محتوا و استراتژی سئو به عنوان دو استراتژی جدا از هم شناخته می‌شوند، اما هنگام تحقیق کلمات کلیدی برای یافتن موضوع محتوا در سئو، می‌توان محتوایی تولید کرد که مشتریان احتمالی به کسب اطلاعات درباره آن‌ها نیازمند یا علاقه‌مند هستند. سپس می‌توان این محتوا را بهینه‌سازی کرد و برای کسب رتبه‌های بهتر در کلمات کلیدی مورد استفاده در موتورهای جستجو تلاش کرد.

این استراتژی برای کلمات کلیدی طولانی بازدهی بهتری دارد. اگر فردی یک عبارت خاص و نسبتاً طولانی را در موتورهای جستجو وارد می‌کند، احتمالاً می‌داند که دقیقاً به دنیال چه اطلاعاتی می‌گردد. شما نیز برای نگه داشتن این دسته از افراد در وب‌سایت خود، باید محتوای مورد نیاز آن‌ها را ارائه کنید.

زمانی که محتوای منحصربه‌فرد و مفیدی را تولید می‌کنید و در آن به پرسش‌های مشتریان احتمالی پاسخ می‌دهید یا مشکلات آن‌ها را برطرف می‌کنید، ترافیک وب‌سایت و میزان آگاهی از برند خود را در میان بازدیدکنندگان افزایش داده‌اید. اگر محتوایی که ارائه کرده‌اید واقعاً برای کاربران مفید باشد، کاربران تصویر مثبتی از برند و کسب و کار شما در ذهن خود می‌سازند.

حتی اگر این بازدیدکنندگان در بازدید اول برای خرید از کسب و کار شما یا برقراری ارتباط با شما آماده نباشند، نام برند را به خاطر می‌سپارند و زمانی که آمادگی لازم را پیدا کردند به برند شما بازمی‌گردند. در این صورت، محتوای شما به شکل مستقیم بر افزایش درآمد و سود کسب و کار تأثیر گذاشته است.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

قیف فروش

در این مطلب بررسی کردیم که لید چیست و متوجه شدیم که جذب لید در بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات همسان برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

پرسش‌های متداول درباره کلمات کلیدی در سئو

در بخش‌های قبلی بررسی کردیم که منظور از کلمات کلیدی در سئو چیست و چطور می‌توان از کلمات کلیدی در دیجیتال مارکتینگ بهره گرفت. در این بخش، به تعدادی از پرسش‌های متداول کاربران درباره کلمات کلیدی در سئو پاسخ می‌دهیم.

در چه بخش‌هایی از صفحه باید از کلمات کلیدی استفاده کنیم؟

باید در سراسر محتوا به شکل متعادل از کلمات کلیدی استفاده شود. استفاده از کلمات کلیدی در بخش‌های مهم مطلب مانند عنوان مطلب و عنوان سئو، زیرعنوان‌ها، مقدمه، متن جایگزین تصاویر، توضیحات متا و نامک URL احتمال بهبود رتبه صفحه در موتورهای جستجو را افزایش می‌دهد.

تراکم کلمه کلیدی مطلوب در سئو چیست ؟

به طور کلی، گفته می‌شود که تراکم کلمات کلیدی در صفحه‌ها بهتر است بین ۰/۵ تا ۳ درصد باشد. استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در محتوا ممکن است به شناخته شدن به عنوان اسپم و جریمه وب‌سایت توسط موتورهای جستجو منجر شود.

کلمات کلیدی باید چگونه در محتوا توزیع شوند؟

بسیاری از کارشناسان سئو معتقدند که کلمات کلیدی نباید بیش از یک بار در هر ۲۰۰ کلمه از مطلب تکرار شوند. برای بهبود تجربه کاربری، بهتر است کلمات کلیدی به طور طبیعی در مطلب به‌کار برده شوند.

در یک صفحه می‌توان چند کلمه کلیدی را هدف‌گذاری کرد؟

هر صفحه باید یک «کلمه کلیدی اصلی» (Focus Keyword) داشته باشد، اما می‌توان هر صفحه را برای دو یا سه کلمه کلیدی هم‌معنی و مشابه دیگر نیز بهینه‌سازی کرد. به طور کلی محدودیتی برای تعداد کلمات کلیدی انتخاب شده در هر صفحه وجود ندارد، اما بهتر است هر صفحه تنها به یک موضوع و کلمه کلیدی مهم بپردازد.

چگونه می‌توان ترافیک یک کلمه کلیدی خاص را بررسی کرد؟

با استفاده از ابزارهایی مانند «گوگل سرچ کنسول» (Google Search Console) می‌توان به راحتی کلمات کلیدی مورد استفاده کاربران هنگام ورود به وب‌سایت را شناسایی کرد. بررسی این کلمات کلیدی به کسب و کارها در طراحی استراتژی سئو و تولید محتوا کمک می‌کند.

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
WebFXYoastYoast
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *