استراتژی سئو چیست؟ – از تدوین تا اجرا – راهنمای کاربردی

۱۰۷۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
استراتژی سئو چیست؟ – از تدوین تا اجرا – راهنمای کاربردی

استراتژی بازاریابی از طریق سئو که به آن «استراتژی سئو» نیز گفته می‌شود برنامه‌ای است که برای انجام مراحل مختلف بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو طرح‌ریزی و اجرا می‌کنیم. برنامه‌ریزی برای استراتژی سئو مزایای بی‌شماری برای کسب و کارها ایجاد می‌کند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بهبود رتبه‌بندی در صفحه نتایج موتورهای جستجو، افزایش ترافیک و نرخ کلیک طبیعی (ارگانیک) اشاره کرد. در این مطلب بررسی می‌کنیم استراتژی سئو چیست و چگونه باید برای تدوین آن برنامه‌ریزی کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

استراتژی سئو چیست ؟

«استراتژی بازاریابی یا استراتژی سئو» (SEO Strategy) برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی جامعی است که با هدف بهینه‌سازی وب‌سایت برای انواع موتورهای جستجو تدوین می‌شود. تدوین، اجرا و حفظ استراتژی سئو به کسب و کارها در بهبود رتبه‌بندی در صفحه نتایج، افزایش ترافیک طبیعی هدایت شده به وب‌سایت و به دنبال آن بالا رفتن نرخ تبدیل طبیعی بسیار کمک می‌کند.

استراتژی سئو چیست

انواع سئو چیست؟

حال که با تعریف کلی استراتژی سئو آشنا شدیم، بد نیست مروری بر انواع سئو داشته باشیم تا بهتر بتوانیم برای بخش‌های مختلف آن برنامه‌ریزی کنیم. تمامی فعالیت‌هایی که در سئو یا بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو انجام می‌دهیم در سه دسته اصلی زیر قرار می‌گیرند:

  1. سئو داخلی یا آن پیج: همه بهینه‌‌سازی‌هایی که در داخل صفحات وب‌سایت انجام می‌دهیم در این دسته جای می‌گیرند. در سئو داخلی دائما تغییراتی را در بخش‌های مختلفی از وب‌سایت ایجاد می‌کنیم تا موتورهای جستجو بتوانند صفحات ما را در جستجوهای مرتبط‌تری به کاربران نمایش دهند.
  2. سئو خارجی یا آف پیج: اقداماتی که در خارج از صفحات وب‌سایت برای افزایش اعتبار، لینک سازی و اعتمادسازی بیشتر مخاطبان انجام می‌دهیم در این دسته قرار می‌گیرند. این فعالیت‌ها اگرچه در خارج از وب‌سایت انجام می‌شوند اما روی رتبه‌بندی در صفحه نتایج تأثیر زیادی دارند.
  3. سئو فنی یا تکنیکال: اقدامات بهینه‌سازی فنی وب‌سایت برای کمک به پیداکردن و نمایه‌گذاری بهتر موتورهای جستجو و بهبود تجربه کاربری برای بازدیدکنندگان برای مثال بالا بردن سرعت بارگذاری صفحات مختلف در این دسته قرار می‌گیرند.

 

جدول زیر نمای بهتری از اقدامات انواع مختلف سئو ارائه می‌کند:

سئو
سئو داخلیسئو خارجیسئو تکنیکال 
تحقیق کلمات کلیدیلینک‌سازیچیدمان و طراحی سایت
قصد کاربر از جستجواعتبار وب‌سایتسرعت بارگذاری در دسکتاپ و موبایل
سیستم رتبه‌بندی گوگلسئو محلیمفاهیم پیشرفته سئو

بهینه‌‌سازی موتورهای جستجو به عنوان یکی از پایه‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ مکمل فعالیت‌هایی است که در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات و بازاریابی محتوایی انجام می‌شوند. با کمک سئو در صفحه نتایج موتورهای جستجو در جایگاه بالاتری قرار می‌گیریم و در نهایت ترافیک و فروش بالاتری خواهیم داشت.

برای آشنایی بیشتر با دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال مطالعه مطالب زیر از مجله فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

در فضای آنلاین پر از رقابت امروز به برنامه‌ریزی مدون و دقیقی برای پیشبرد درست و همزمان اهداف سئو نیاز داریم. تهیه چنین برنامه‌ای به دلیل تنوع بخش‌های مختلف سئو ممکن است در ابتدای کار کمی چالش‌‌‌برانگیز باشد. در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف سئو از پیچیدگی موضوع کم کنیم و به یک استراتژی جامع برای پیاده‌سازی و اجرای سئو برسیم.

نکاتی که در زمان تدوین استراتژی سئو باید به آن‌ها توجه کنیم

انجام سئو آسان نیست و نتیجه‌بخشی آن به زمان نیاز دارد. به عبارت دیگر تمامی اقداماتی که برای بهینه‌سازی وب‌سایت در موتورهای جستجو انجام می‌دهیم در کنار یکدیگر و با گذشت زمان اثر مثبت یا منفی خود را در رتبه‌بندی گوگل نشان می‌‌دهند. قبل از تدوین استراتژی سئو به چند نکته که باید در زمان تدوین آن‌ها را مدنظر قرار دهیم توجه کنید:

  1. استراتژی سئو جامع حتما تاکتیک‌های جداگانه‌ای برای تحقیق کلمات کلیدی و کنترل بک لینک‌ها در نظر می‌گیرد.
  2. برای رسیدن به استراتژی کامل و جامع هیچ میانبری وجود ندارد. بهترین روش برای گرفتن رتبه خوب در گوگل تولید مستمر و منظم محتوا با تمرکز بر نیازها و سوالات کاربر است.
  3. سئو تکنیکال نقش بسیار مهمی در کمک به موتورهای جستجو برای پیدا کردن، نمایه‌گذاری و رتبه‌بندی محتوای وب‌سایت دارد.
  4. شناخت رقیبان و انواع نتایجی که در صفحه نتایج موتورهای جستجو قرار می‌گیرند به ما کمک می‌کنند بدانیم روی کدام بخش‌های سئو بیشتر باید زمان و هزینه صرف کنیم.
  5. استراتژی سئو باید شاخص محور باشد و از «شاخص های کلیدی عملکرد» (KPIs) مختلف برای بررسی روند اجرای استراتژی استفاده کند.
استراتژی سئو

مراحل تدوین استراتژی سئو

طبق آمارها پنج نتیجه اول در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل 67٫۷ درصد از کلیک‌ها به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین نگرفتن رتبه خوب در صفحه نتایج گوگل عملا وب‌سایت یک کسب و کار را برای مشتریان بالقوه نامرئی می‌کند. با توجه به اهمیت بالای سئو در بهبود رتبه‌بندی ببینیم برای تدوین یک استراتژی سئو کاربردی چه مراحلی را باید طی کنیم. این مراحل به ترتیب در فهرست زیر آمده‌اند:

  1. تنظیم استراتژی سئوی محتوا
  2. برنامه‌ریزی استراتژی دریافت بک‌لینک‌ها و ارتقای محتوا
  3. تدوین استراتژی سئو تکنیکال
  4. اندازه‌گیری و تحلیل نتایج

در ادامه این مطلب بررسی کاملی روی مراحل مختلف تدوین استراتژی سئو و اقداماتی که باید برای هر مرحله انجام دهیم خواهیم داشت.

۱. تنظیم استراتژی سئوی محتوا

اولین و اصلی‌ترین عنصر استراتژی SEO، سئوی محتوا است. تولید و انتشار منظم محتوای بهینه‌سازی شده در وب‌سایت بازدیدکنندگان بیشتری را برای وب‌سایت به همراه می‌آورد و شما را در فضای آنلاین بیشتر در معرض دید مخاطبان هدف قرار می‌دهد.

استراتژی سئوی محتوا

تولید محتوای بهینه در راستای دستیابی به دو هدف اصلی انجام می‌شود:

  • پاسخ‌گویی به نیازها و سوالات کاربران و به دنبال آن
  • بهبود رتبه‌بندی در صفحه نتایج.

پاسخ‌گویی به سوالات و فراهم کردن اطلاعات موردنیاز کاربران در قالب محتوا در واقع به انتقال «ارزش پیشنهادی منحصر به فرد» (Unique Selling Point | USP) و «تخصص» (Expertise) شما نیز کمک بسیاری می‌کند. تنظیم استراتژی سئوی محتوا خود شامل چندین گام مهم می‌شود که در فهرست زیر آورده شده‌اند:

  • بررسی وب‌سایت طبق شاخص‌های ابزار گوگل آنالیتیکس
  • تعیین هدف تولید محتوا
  • شناخت مخاطب هدف
  • ارزیابی رقیبان
  • استفاده از مدل محتوای خوشه‌ای
  • تحقیق کلمات کلیدی
  • تدوین تقویم محتوایی
  • توجه به متادیتا و لینک سازی داخلی
  • تولید محتوای وب‌سایت و وبلاگ
  • بررسی چک‌لیست سئو داخلی

گام اول: بررسی وب‌سایت طبق شاخص‌های گوگل آنالیتیکس

قبل از تولید محتوا اولین کاری که باید انجام دهید بررسی وضعیت فعلی وب‌سایت است. برای این کار هیچ ابزاری بهتر از گوگل آنالیتیکس نیست چراکه با اندازه‌گیری شاخص‌ها و معیارهای مهم، دیدگاه واقعی و درستی از عملکرد وب‌سایت در اختیار شما قرار می‌دهد.

  • وب‌سایت گوگل آنالیتیکس: «+»
استفاده از گوگل آنالیتیکس برای بررسی وضعیت وب سایت

در فهرست زیر چند شاخص اصلی و مهم در گوگل آنالیتیکس آورده شده‌اند که باید مورد بررسی و کنترل قرار بگیرند.

  • تعداد «کاربران» (Users) و «نشست‌ها» (Sessions)
  • «متوسط زمان هر نشست» (Average Session Duration)
  • تعداد «صفحات بازدید شده در هر نشست» (Pages Per Session)
  • تعداد «صفحات بازدید شده» (Pageviews)
  • متوسط زمان ماندن در هر صفحه
  • نسبت بازدیدکنندگان «جدید» (New) به بازدیدکنندگان «برگشتی» (Returning)
  • «نرخ پرش» (Bounce Rate)

در حالت ایده‌آل بخش زیادی از ترافیک وب‌سایت از نوع طبیعی (ارگانیک) است، یعنی بازدیدکنندگان جدید دائما از طریق موتورهای جستجو به وب‌سایت مراجعه می‌کنند. این ترافیک «طبیعی» (Organic) با ترافیک «مستقیم» (Direct) که حاصل از تایپ URL وب‌سایت در نوار جستجو است متفاوت است. نوع دیگری از ترافیک به نام «ارجاعی» (Referral) نیز وجود دارد که حاصل از ورود بازدیدکنندگان از دیگر وب‌سایت‌ها به وب‌سایت شما است. بررسی میزان هریک از انواع ترافیک ورودی به وب‌سایت اهمیت زیادی دارد.

 

در این مرحله همچنین نیاز است مدت زمانی را که کاربر در وب‌سایت شما گذرانده و صفحات بازدید شده او را مورد توجه قرار دهید. در بررسی عمیق‌تر، ببینید کدام کلمات کلیدی در هدایت ترافیک به وب‌سایت بهتر و موثرتر عمل کرده‌اند و وب‌سایت شما در نتیجه وارد کردن کدام عبارات در نوار جستجو در صفحه نتایج به نمایش درآمده است. این کار کمک می‌کند ایده‌پردازی بهتری برای تولید محتوا انجام دهید.

 

گام دوم: تعیین هدف تولید محتوا

آنچه در گام دوم اهمیت بالایی دارد تعیین اهداف تولید محتوا است. اهداف را به گونه‌ای تعیین کنید که قابل اندازه‌گیری باشند تا در زمان ارزیابی نتایج مشخص باشد به چه بخشی از آن‌ها دست یافته‌اید. در فهرست زیر چند مورد از متداول‌ترین اهداف تولید محتوای بهینه آورده شده است:

  • به دست آوردن رتبه برای کلمات کلیدی هدف مشخص
  • کسب رتبه برای کلمات کلیدی ثانویه تعیین شده
  • دریافت تعداد مشخصی بک لینک طبیعی و معتبر
  • افزایش ترافیک (طبیعی یا ارجاعی)
  • افزایش آگاهی از برند
  • افزایش میزان تعامل کاربران
  • افزایش فروش و درآمد

 

به خاطر داشته باشید که اهداف سئوی محتوای شما باید مشخص، قابل اندازه‌گیری و قابل دستیابی باشند و برای مدت زمان معین و با توجه به بودجه تعیین شده باشند. از مدل‌های معروف هدف‌گذاری در استراتژی‌های بازاریابی می‌توان به مدل SMART اشاره کرد که به تعیین اهداف واقع‌بینانه بسیار کمک می‌کنند.

هدف گذاری با مدل اسمارت

گام سوم: شناخت مخاطب هدف

هرچه مخاطب هدف کسب و کار را بیشتر و بهتر بشناسیم بهتر می‌توانیم استراتژی بازاریابی محتوایی را طرح‌ریزی کنیم. کاربر با محتوایی که با شناخت مخاطب هدف و بر اساس نیازهای او تولید شود بیشتر تعامل برقرار می‌کند. تعامل بیشتر احتمال تبدیل شدن «مخاطب راغب» (لید) به مشتری دست به نقد را افزایش می‌دهد.

 

«پرسونای خریدار» (Buyer Persona) برای مخاطبان هدف هر کسب و کاری متفاوت است، بنابراین برای تعیین ویژگی‌های شخصیتی مخاطبان مختلف تا جای ممکن شفاف عمل کنیم. در فهرست زیر موارد مهم در مورد مخاطب هدف محتوا ذکر شده‌اند.

  1. سن، تحصیلات، شغل، سطح درآمد و اطلاعات شخصی
  2. نقاط ضعف، ناامیدی‌ها و ترس‌ها
  3. اهداف، آرزوها و رویاها
  4. علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌ها
  5. شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده
  6. سوالات و دیدگاه‌های احتمالی در مورد محصول یا خدمت
تعیین پرسونای خریدار

روش‌های زیر در شناخت هرچه بیشتر مخاطب هدف موثرند:

  • جمع‌آوری اطلاعات دموگرافیک از طریق گوگل آنالیتیکس
  • ارسال پرسشنامه به مشتریان برای دریافت بازخوردها و پیشنهادات
  • بازبینی بررسی‌های مشتریان برای الگوسازی
  • بررسی مخاطبان هدف کسب و کار رقیب

با شناخت مخاطب هدف بهتر می‌توانید موضوعات موردعلاقه او را برای تولید محتوا تعیین کنید.

 

گام چهارم: ارزیابی رقیبان

قدم بعدی ایجاد استراتژی محتوای بهینه برای سئو بررسی اقدامات کسب و کارهای رقیب در تولید محتوا است. فهرستی از بهترین رقیبان تهیه کنید، به وب‌سایت آن‌ها سر بزنید و بررسی کنید کدام محتوا توانسته بیشترین میزان تعامل را از مخاطبان دریافت کند.

برای ارزیابی عملکرد رقیبان ابزارهای مختلفی وجود دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دو ابزار سئو بسیار سودمند زیر اشاره کرد:

  • ابزار Ahrefs: این ابزار جامع به شما در بررسی هرچه عمیق‌تر وب‌سایت رقیبان کمک می‌کند. به راحتی می‌توانید محبوب‌ترین محتوای رقیب را پیدا کنید و کلمات کلیدی با ترافیک طبیعی بالا را بشناسید. کلمات کلیدی تبلیغات کلیکی (PPC)، رشد بک‌لینک‌ها و غیره تنها بخشی از مواردی هستند که با استفاده از این ابزار می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

لینک وب‌سایت Ahrefs: «+»

ابزار Ahrefs
  • ابزار Neil Patel's Ubbersuggest: ابزار قدرتمند دیگری که می‌توانید برای بررسی عملکرد رقیبان از آن استفاده کنید Ubbersuggest است. کافی است آدرس دامنه وب‌سایت رقیب را در آن وارد کنید و شاخص‌های کلیدی سئو، ایده‌های محبوب محتوایی و محتواهای با بیشترین میزان بک‌لینک را در حوزه تخصصی پیدا کنید. این ابزار نسخه رایگان دارد و در یافتن کلمات کلیدی طویل بسیار مفید است.

لینک وب‌سایت Ubbersuggest: «+»

ابزار Ubbersuggest

گام پنجم: استفاده از مدل محتوای خوشه‌ای

اهمیت «تحقیق کلمات کلیدی» (Keyword Research) و انتخاب کلیدواژه‌های مناسب برای سئو بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما قبل از آن باید به انتخاب و دسته‌بندی موضوعات محتوا بپردازیم که به نوعی زیربنای تحقیق کلمه کلیدی به حساب می‌آید.

به عبارت دیگر تا زمانی که موضوعاتی را که می‌خواهیم بر اساس آن‌ها محتوا تولید کنیم درست و اصولی دسته‌بندی نکنیم، نمی‌توانیم به سراغ تحقیق کلمات کلیدی برویم. بعد از دسته‌بندی موضوعات است که می‌توانیم تحقیق کامل‌تری برای انتخاب واژگان کلیدی انجام دهیم.

مدل محتوای خوشه‌ای چیست؟

یکی از استراتژی‌های کاربردی سئو برای طراحی بهینه محتوای وب‌سایت و لینک‌سازی داخلی مدل «محتوای خوشه‌ای محتوا» (Content Cluster) نام دارد. در این روش موضوعی کانونی را به عنوان «ستون محتوا» (Pilar Content) در نظر می‌گیریم و محتواهای دیگر را به عنوان خوشه‌های این محتوای اصلی تولید می‌کنیم.

خوشه‌های محتوا

به محتواهایی که پیرامون محتوای اصلی و به صورت جزئی‌تر تولید می‌شوند اصطلاحا «خوشه محتوا» (Content Cluster) گفته می‌شود. نکته مهم ایجاد لینک داخلی بین این محتواهای خوشه‌ای و محتوای پیلار است.

مدل خوشه ای محتوا یا کانتنت کلاستر

زمانی که از دسته‌بندی خوشه‌ای موضوعات برای ایجاد استراتژی سئو استفاده می‌کنیم می‌توانیم طیف وسیعی از کلمات کلیدی را که زیر مجموعه هر موضوع قرار می‌گیرند پیدا و محتوای پیلار پوشش دهنده موضوع اصلی را تولید کنیم.

خوشه محتوا و محتوای پیلار

پس از تولید محتوای پیلار می‌توانیم آن را به موضوعات زیر مجموعه لینک دهیم و به این صورت تمامی موضوعات و زیر موضوعات مرتبط با گذشت زمان پوشش داده می‌شوند و در مورد آن‌ها محتوا تولید می‌شود.

این رویکرد در بهبود رتبه‌بندی برای کلمات کلیدی کوتاه با حجم جستجوی بالا و کلمات کلیدی تخصصی‌تر حوزه کسب و کار که طولانی‌تر هستند بسیار مفید است.

گام پنجم: تحقیق کلمات کلیدی

«کلمات کلیدی» (Keywords) به کلمه‌ها و عبارت‌هایی گفته می‌شود که محتوا را بر اساس آن‌ها تولید می‌کنیم. این کلمات و عبارت عموما بر اساس «عبارات مورد جستجوی کاربران» (Search Query) تعیین می‌شوند. کلیدواژه‌ها یکی از فاکتورهای اصلی و تعیین‌کننده رتبه‌بندی نتایج در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) هستند زیرا خزنده‌های موتور جستجو بر اساس آن‌ها تعیین می‌کند محتوا در مورد چه موضوعی است.

هدف‌گذاری کلمات کلیدی در حاضر بیشتر از گذشته به استراتژی و برنامه‌ریزی دقیق احتیاج دارد. گوگل وب‌سایت‌هایی را که با «استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی» (Keyword Stuffing) سعی بر بهینه‌سازی محتوا دارند، جریمه می‌کند. این فرآیند با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و تعیین این که کدام محتوا با کدام کلمه کلیدی بیشتر برای کاربران مرتبط و کاربردی بوده صورت می‌گیرد.

تحقیق کلمات کلیدی

تا به اینجای کار فهرستی از کلمات کلیدی را از طریق گوگل آنالیتیکس، ابزارهای سئو، بازخوردهای مشتریان و آنالیز وب‌سایت رقیبان در اختیار داریم. قدم بعدی ایجاد برنامه جامعی برای بررسی کلمات کلیدی است که برای آن بهتر است مراحل زیر را دنبال کنیم:

  • توجه به خوشه‌بندی موضوعات محتوایی و تهیه فهرست از آن‌ها
  • تحقیق گسترده کلمات کلیدی اصلی با ابزارهایی مثل Ahrefs، Moz، Ubbersuggest و SEMrush
  • تهیه فهرست از کلمات کلیدی طویل و سوالی با استفاده از موارد زیر:
    • وب‌سایت گوگل ترندز «+»
    • استفاده از قابلیت «تکمیل خودکار» (Auto-Complete) گوگل
    • استفاده از بخش سوالات متداول (People Also Ask) و جستجوهای مرتبط (Related Searches) گوگل
    • وب‌سایت Answer The Public: «+»
استفاده از وب سایت answer the public

برای هر کلمه کلیدی سعی کنید «حجم یا میزان جستجو» (Search Volume) و میزان رقابت آن را پیدا کنید. این کار در تشخیص کلمات کلیدی آسان‌تر در رتبه‌بندی به ما کمک بسیاری می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ مطالعه مطالب زیر از مجله فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

گام ششم: تدوین تقویم محتوایی

در این مرحله در مورد موضوع محتوا و کلمات کلیدی مورد استفاده اطلاعات کاملی دارید. پس از آن نیاز است برنامه جامع محتوایی برای زمان‌بندی تولید و انتشار هر محتوا در هر کدام از کانال‌های بازاریابی تنظیم کنید.

تدوین تقویم محتوایی

این برنامه جامع محتوایی که به آن «تقویم محتوایی» (Content Calendar) گفته می‌شود کمک می‌کند همه اعضای تیم در مورد روند تولید محتوا و کارهای انجام شده و باقی‌مانده اطلاعات کامل داشته باشند.

آسان‌ترین روش برای تهیه تقویم محتوایی ایجاد یک صفحه گسترده در گوگل شیت است که بهتر است شامل ستون‌های زیر باشد:

  • تاریخ انتشار
  • موعد تحویل
  • عنوان
  • کلمات کلیدی هدف
  • نوع محتوا (پست وبلاگ، صفحه فرود، اینفوگرافیک، ویدیو و غیره)
  • نویسنده
  • دعوت به اقدام
  • جایگاه محتوا در نقشه سفر مشتری

گام هفتم: توجه به متادیتا و لینک سازی داخلی

اطلاعاتی مثل عنوان سئو یا توضیحات متا نخستین مواردی هستند که کاربر بعد از نمایش وب‌سایت شما در SERP با آن روبه‌رو می‌شود. دقیقا مشابه «موضوع» (Subject) ایمیل، عنوان سئو و توضیح متا تعیین کننده کلیک یا عدم کلیک کاربر روی لینک وب‌سایت شما است.

بنابراین به‌کارگیری عنوان و توضیحات متای جذاب برای محتوا از اصول اولیه‌ای است که قبل از انتشار محتوا باید به آن توجه ويژه داشته باشید. با انجام این کار به صورت مداوم با گذشت زمان، شاهد افزایش تعامل کاربران و ترافیک هدایت شده به وب‌سایت به شکل خواهید بود.

توجه به متادیتا

در این گام دو توصیه مهم وجود دارد که بهتر است آن‌ها را در نهایت دقت انجام دهیم:

  1. پیوند یکتا (URL) کوتاه: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد هرچه URL صفحات وب کوتاه‌تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که رتبه بهتری در صفحه نتایج جستجو کسب کند. البته توصیه نمی‌کنیم پیوندهای یکتای قدیمی را تغییر دهید چراکه این کار بیشتر از منفعت ضرر دارد. پیوندهای یکتای جدید را تا حد امکان کوتاه بنویسید. پیوند یکتا باید شامل «کلمه کلیدی + یک یا دو کلمه قبل یا بعد» از آن باشد.
  2. لینک‌سازی داخلی: عموما می‌توان از صفحاتی که اعتبار بیشتر و رتبه بهتری دارند ترافیک زیادی به سمت صفحاتی که کمتر توانسته‌اند در رتبه‌بندی‌ها موفق عمل کنند انتقال داد. لینک‌های داخلی اگر به صورت درست و اصولی و با انکرتکست‌های دقیق ایجاد شوند، در بهبود رتبه‌بندی صفحات وب بسیار موثر هستند.

برای این‌که در مورد لینک‌سازی (Link Building) اطلاعات بیشتری کسب کنید، توصیه می‌کنیم این مطالب از مجله فرادرس را مطالعه کنید:

گام هشتم: تولید محتوای وب‌سایت و وبلاگ

با تعیین کلمات کلیدی و موضوعات محتوا قدم بعدی تولید محتوا است. بیشتر اوقات آنچه در زمان تولید محتوا در نظر داریم تولید محتوای بهتر و جامع‌تر از رقیبان است. اما گاهی اوقات بهتر نوشتن جوابگو نیست و متفاوت نوشتن است که می‌تواند توجه کاربران را به خود جلب کند.

پست‌های وبلاگ

مشتریان شما به دنبال محتوایی هستند که به محصولاتتان مرتبط باشد. با تولید پست‌های وبلاگی که اطلاعات جدید به کاربران ارائه کنند و بر اساس اصول سئو محتوا بهینه‌سازی شده باشند، نیمی از مسیر معرفی برند را نیز طی کرده‌اید. پست‌های وبلاگ نه تنها ترافیک طبیعی به سمت وب‌سایت هدایت می‌کنند بلکه می‌توان از آن‌ها برای جمع‌آوری آدرس‌های ایمیل نیز استفاده کرد.

 

صفحات فرود

«صفحه فرود» (Landing Page) به صفحه وبی گفته می‌شود که کاربر پس از کلیک روی لینک صفحه نتایج، تبلیغ یا پست شبکه‌های اجتماعی به آن هدایت می‌شود. هر صفحه فرود برای هدفی مشخص ایجاد می‌شود. به عنوان مثال جمع‌آوری آدرس ایمیل کاربران، فروش محصول و غیره. نکته مهم در وجود «دعوت به اقدام» (Call To Action) واضح در صفحات فرود است.

باید صفحات فرودی را ایجاد کنید که برای کلمات کلیدی مورد استفاده کاربران بهینه‌سازی شده باشند. با این روش علاوه بر آشنایی بیشتر کاربران با برند، احتمال بیشتری وجود دارد که از مخاطبان راغب (لید) به مشتریان دست‌به نقد تبدیل شوند.

به چند نکته بسیار مهم و ساده در مورد صفحات فرود توجه کنید:

  • سرعت بارگذاری بالا
  • استفاده از عناصر بصری زیبا و رنگ‌های مکمل
  • چیدمان و قالب‌بندی مناسب متن، عنوان و تصاویر
  • به‌کارگیری لوگوها در جای مناسب

گام نهم: پیگیری چک لیست سئو داخلی

سئو آن پیج به فرآیند بهینه‌سازی داخلی وب‌سایت گفته می‌شود که با هدف کمک به موتورهای جستجو برای پیدا کردن، نمایه‌گذاری و رتبه‌بندی انجام می‌شود. در این مرحله لازم است تمامی اقدامات مربوط به سئو داخلی را بررسی و کنترل کنید. این اقدامات عبارتند از:

  • شناسایی کلمات کلیدی هدف منحصر به فرد برای هر صفحه
  • بهینه‌سازی اسامی تمام تصاویر و متن‌های جایگزین (Alt-Tags)
  • به‌کارگیری کلمات کلیدی هدف در پیوند یکتای صفحه، عنوان متا و توضیحات متا
  • استفاده از کلمات کلیدی هدف در ۱۰۰ کلمه اول محتوا
  • استفاده از مترادف‌های کلمه کلیدی در سراسر محتوا به صورت طبیعی
  • استفاده از تگ‌های عنوان H1، H2، H3 و H4 و به‌کارگیری کلمات کلیدی هدف در آن‌ها
  • اضافه کردن لینک‌های داخلی و خارجی
  • استفاده از لینک‌های خارجی
  • تقسیم محتوا به بخش‌های مختلف و استفاده از زیرعنوان‌ها برای کمک به خوانش بهتر مخاطب
بررسی چک لیست سئوی داخلی
چک‌لیست سئو داخلی

۲. برنامه‌ریزی برای ارتقای محتوا و دریافت بک‌لینک

انتشار محتوا در وب‌سایت کافی نیست و باید در پلتفرم‌های مختلف آن را معرفی و تبلیغ کنید. علاوه بر آن نیاز است برای دریافت بک‌لینک از وب‌سایت‌های معتبر و مرتبط حوزه تخصصی کسب و کار اقداماتی را انجام دهید. ابتدا به سراغ ارتقا و تبلیغ محتوا برویم و ببینیم چه کارهایی می‌توان در این حوزه انجام داد.

ارتقا و تبلیغ محتوا

ارتقای محتوا

ارتقا و تبلیغ محتوای منتشر شده هم با هدف افزایش ترافیک وب‌سایت و هم با هدف افزایش آگاهی از برند انجام می‌شود. بعضی از اقداماتی که می‌توان در این حوزه انجام داد عبارتند از:

  • ارسال ایمیل اطلاع‌رسانی محتوای جدید به اعضای خبرنامه
  • اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، لینکدین و ...
  • استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ در حوزه‌های مشابه کسب و کار برای معرفی و تبلیغ محتوا
  • درخواست از وب‌سایت‌های معتبر و مرتبط برای اشتراک‌گذاری محتوا
  • برقراری ارتباط با وب‌سایت‌های معتبر برای نگارش پست‌های مهمان
  • تولید محتوای ویدیویی بر اساس محتوای متنی
  • استفاده از تبلیغات پولی شبکه‌های اجتماعی برای ارتقای محتوا

این نکته را به خاطر داشته باشید که ارتقای محتوا به یکباره صورت نمی‌گیرد و باید طی دفعات متعدد و در بازه‌های زمانی مشخص انجام شود. البته به کارگیری همه روش‌های بالا به صورت همزمان ممکن است دشوار و گیج‌کننده باشد، بنابراین بهتر است در ابتدای کار روی دو یا سه مورد تمرکز کنید. فراموش نکنیم که سئو فرآیندی پیوسته است و در مدت زمان طولانی اثر و نتیجه خود را نشان می‌دهد.

دریافت بک لینک

تا به اینجای مطلب چندین بار از کلمه بک‌لینک استفاده کرده‌ایم که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بسیار بالای آن‌ها است. «بک‌لینک» (Backlink) به لینکی گفته می‌شود که از طرف وب‌سایت‌های معتبر و قابل‌اعتماد به طرف وب‌سایت شما ایجاد می‌شود. با این کار بخشی از ارزش آن وب‌سایت به محتوای شما انتقال می‌یابد و این فرآیند ترافیک طبیعی زیادی به سمت شما هدایت می‌کند.

روش‌های زیادی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید بک‌لینک‌های باکیفیت دریافت کنید. بهترین روش برای به دریافت بک‌لینک باکیفیت تولید مداوم محتوای باکیفیت در طی مدت زمان طولانی است. در فهرست زیر چند شیوه متداول برای دریافت بک‌لینک‌های ارزشمند آورده شده است:

  1. درخواست از وب‌سایت‌های ذکر کننده نام برند یا کسب و کار: وب‌سایت‌هایی را که به نام برند شما در سراسر وب اشاره کرده‌اند از طریق ابزار Google Alert پیدا کنید و با برقراری ارتباط با نویسنده محتوا مودبانه از او درخواست کنید به محتوای شما لینک بدهد. پلتفرم‌هایی مثل HUNTER «+» به شما در یافتن آدرس ایمیل افراد و کسب و کارها کمک می‌کند.
  2. بهبود لینک‌های آسیب دیده: در بسیاری از موارد مطالب حاوری لینک‌هایی به دیگر وب‌سایت‌ها هستند که دیگر موجود یا صحیح نیست. با یکی از افزونه‌های مرورگر گوگل کروم به نام Check My Links می‌توانید با نویسندگان محتوا ارتباط برقرار کنید و به آن‌ها پیشنهاد کنید جای بک‌لینک‌های آسیب‌دیده را با بک‌لینک‌های سالم به وب‌سایت شما عوض کنند.
  3. درخواست از وب‌سایت‌های معتبر و مرتبط: با استفاده از ابزار رایگان Backlink Checker Ahrefs «+» وب‌سایت‌های معتبر در حوزه کسب و کار را پیدا کنید و اگر اخیرا محتوایی با کلمات کلیدی مشابه با شما منتشر کرده‌اند از آن‌ها بخواهید به محتوای شما بک‌لینک ایجاد کنند.
  4. نگارش پست‌های مهمان: نگارش پست‌های مهمان در وب‌سایت‌های پذیرنده نویسندگان مهمان باعث می‌شود مخاطب هدف آن وب‌سایت با وب‌سایت شما نیز آشنا شود.
  5. تولید محتوای باکیفیت: دریافت بک‌لینک طبیعی یعنی وب‌سایت‌های دیگر به محتوای شما بدون درخواست شما لینک دهند. این بک‌لینک‌ها که به آن‌ها بک‌‌لینک‌های طبیعی (ارگانیک) گفته می‌شود از طریق تولید و انتشار محتوای باکیفیت در اشکال مختلف پست‌های وبلاگ، اینفوگرافیک، ویدیو و غیره ایجاد می‌شوند.
دریافت بک لینک در استراتژی سئو

۳. تدوین استراتژی سئو تکنیکال

سئوی فنی سنگ‌بنای اصلی هر استراتژی سئویی است. به طور خلاصه و به زبان ساده به فرآیند معماری وب‌سایت و محتوا به نحوی که با نیازمندی‌های فنی موتورهای جستجو هماهنگی کامل پیدا کند سئو فنی یا تکنیکال گفته می‌شود.

سئوی فنی با معماری بک‌اند (Back-End) فروشگاه اینترنتی سروکار دارد و به جنبه‌هایی از سئو مثل کدگذاری، خزش و نمایه‌گذاری می‌پردازد که روی رتبه‌بندی وب‌سایت در موتورهای جستجو تأثیربسزایی دارند. در ادامه نگاهی به مواردی که در بهبود سئو فنی تأثیرگذار است خواهیم داشت.

سرچ کنسول گوگل

سرچ کنسول گوگل یکی از ابزارهای رایگان گوگل است که اطلاعات زیادی در رابطه با نحوه عملکرد وب‌سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. در فهرست زیر چند مورد از مهم‌ترین اطلاعاتی که این ابزار برای وب‌مستر فراهم می‌کند:

  • آنالیز ترافیک وب‌سایت
  • نمایش کلمات کلیدی که وب‌سایت برای آن‌ها به نمایش درآمده است
  • ثبت نقشه‌های سایت (Site Maps) و پیوندهای یکتا برای خزش
  • برطرف کردن مشکلات فنی مرتبط با بارگذاری و امنیت وب‌سایت
  • ارسال ایمیل‌های یادآور برای خطاهای فرآیند «خزش» (Crawling)

لینک وب‌سایت سرچ کنسول گوگل: «+»

گوگل سرچ کنسولنصب و راه‌اندازی سرچ کنسول گوگل بسیار آسان است و فقط نیاز است اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. ورود به احساب کاربری گوگل آنالیتیکس
  2. کلیک روی Add a Property در قسمت بالایی صفحه
  3. وارد کردن URL وب‌سایت و کلیک روی گزینه Continue
  4. تایید مالکیت وب‌سایت با استفاده از Google Analytics Tracking ID

پس از راه‌اندازی اکانت سرچ کنسول گوگل زمانی در حدود یک هفته طول می‌کشد تا داده‌های وب‌سایت شما در آن نمایش داده شوند.

بررسی معیارهای هسته حیاتی گوگل

«هسته‌های حیاتی» (Core Web Vitals) گوگل به شاخص‌های یکپارچه گفته می‌شود که کیفیت تجربه کاربری در وب‌سایت را سنجش و اندازه‌گیری می‌کند. سه شاخص مهم حال حاضر گوگل عبارتند از:

  1. LCP که مخفف عبارت (Largest Contentful Paint) است و زمان نمایش بزرگ‌ترین محتوای صفحه را اندازه‌گیری می‌کند. LCP بهتر است در بازه ۲٫۵ میلی‌ثانیه‌ای از زمان شروع بارگذاری صفحه وب باشد.
  2. FID که مخفف (First Input Delay) است و میزان تعامل‌پذیری وب‌سایت را اندازه‌گیری می‌کند. صفحات وب‌سایت باید نرخ FID صد میلی‌ثانیه‌ای یا کمتر داشته باشد.
  3. CLS که مخفف عبارت (Cumulative Layout Shift) است و میزان پایداری بصری محتوای وب‌سایت را می‌سنجد. این شاخص بهتر است کمتر از ۰٫۰۱ باشد.
هسته های حیاتی وب در استراتژی سئو

در مطلب بررسی «Core Web Vitals» از «مجله فرادرس» در مورد هسته‌‌های حیاتی گوگل به‌طور مفصل بحث کردیم و روش تحلیل آن‌ها را در سرچ کنسول گوگل و دیگر ابزارهای آنالیز سئو وب‌سایت آموزش دادیم. برای آشنایی بیشتر با این شاخص‌ها، مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اجرای تست‌های GTmetrix

GTmetix از ابزارهای رایگان برای اندازه‌گیری سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت است. نحوه استفاده از این ابزار بسیار ساده است. کافی‌ست پیوند یکتای وب‌سایت را در آن وارد کرده و بررسی کنید چقدر طول می‌کشد وب‌سایت شما بارگذاری شود. در فهرست زیر چند مورد دیگر از امکانات این ابزار آورده شده است:

  • ارائه روند بهبود سرعت وب‌سایت در بازه زمانی
  • سرعت بارگذاری وب‌‌سایت در کشورهای مختلف
  • سرعت بارگذاری وب‌سایت در دستگاه‌های مختلف (دسکتاپ یا موبایل)

از مزایای این ابزار می‌توان به امکان تنظیم نوتیفیکیشن در صورت افت سرعت بارگذاری سایت اشاره کرد.

لینک وب‌سایت GTmetrix: «+»

استفاده از ابزار GTmetrix

نکته: سرعت بارگذاری سایت از معیارهای بسیار مهم در رقابت‌پذیری فروشگاه اینترنتی شماست. بر اساس آماری که گوگل ارائه کرده، بهبود یک ثانیه‌ای در سرعت بارگذاری سایت باعث می‌شود نرخ تبدیل تا ۲۷ درصد افزایش پیدا کند. خریداران تمایل دارند از وب‌سایت‌های سریع‌تر و قابل اطمینان‌تر خرید کنند. بنابراین باید سرعت بارگذاری وب‌سایت را به طور منظم چک و تا حد امکان آن را بهبود دهید.

استفاده از Google Pagespeed Insights

طبق آمارها بیش از ۸۳ درصد از کاربران انتظار دارند صفحات وب در کمتر از ۳ ثانیه بارگذاری شوند. در غیر این صورت معمولا وب‌سایت را ترک می‌کنند. این رفتار کاربر باعث می‌شود نرخ پرش وب‌سایت افزایش یابد. نرخ پرش بالا به گوگل سیگنال منفی ارسال می‌کند و به این معناست که وب‌سایت شما به عبارت مورد جستجوی کاربر مرتبط نبوده است. در نتیجه به رتبه‌بندی شما در گوگل لطمه جدی وارد می‌شود.

برای ارتقای سرعت بارگذاری وب‌سایت می‌توانید از ابزارهای رایگانی مثل Google Pagespeed Insights استفاده کنید. این ابزار در تشخیص سرعت بارگذاری وب‌سایت در دستگاه‌های مختلف دسکتاپ و تلفن به شما کمک می‌کند و اگر به بهبود نیاز داشته باشید پیشنهاداتی را به شما ارائه می‌کند.

لینک وب‌سایت Pagespeed Insights: «+»

استفاده از ابزار pagespeed insights

4. اندازه‌گیری و تحلیل نتایج

اندازه‌گیری و تحلیل نتایج برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت فرآیند اجرای سئو ضروری است. تا زمانی که ندانیم چه مواردی عملکرد خوبی داشته‌اند و چه مواردی نیاز به بهبود یا بازبینی دارند نمی‌توانیم ادعا کنیم استراتژي سئو کاملی را اجرا می‌کنیم. دو مورد از اصلی‌ترین روش‌های آنالیز نتایج عبارتند از:

  • گوگل آنالیتیکس: این پلتفرم کاملا رایگان است و شاخص‌های زیادی را در سئو اندازه‌گیری می‌کند که عبارتند از:
    • ترافیک وب‌سایت
    • تعداد بازدیدکنندگان جدید و بازگشتی در دوره‌های زمانی مشخص
    • مدت زمان ماندن در صفحات وب‌سایت
    • نرخ پرش
    • رتبه‌بندی کلمات کلیدی
    • کیفیت و کمیت بک لینک‌ها
ابزار گوگل آنالیتیکس در استراتژی سئو
  • ابزار Ahrefs: این ابزار پولی است و دسترسی گسترده‌ای به شاخص‌های مختلف سئو و روش‌های بهبود آن‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. از جمله مهم‌ترین این شاخص‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • حجم یا میزان جستجوی کلمات کلیدی
    • تعداد کلیک‌ها
    • نرخ بازگشت
    • ترافیک طبیعی
    • کلمات کلیدی طبیعی
    • هزینه به ازای کلیک
    • سختی کلمه کلیدی
    • امتیاز URL
    • امتیاز دامنه

نکات تکمیلی استراتژی سئو

در ادامه نکات تکمیلی تدوین و اجرای استراتژی سئو را بررسی می‌کنیم. در فهرست زیر چند مورد از مهم‌ترین نکات بیان شده‌اند.

  • نگارش برای افراد
  • استفاده از مدل محتوای خوشه‌ای
  • شناخت رقیبان
  • توجه به هدف از جستجوی کاربر
  • به‌روزرسانی محتوای قدیمی
  • شاخص محور بودن
نکات تکمیلی استراتژی سئو

۱. نگارش برای افراد

الگوریتم‌های گوگل از همیشه باهوش‌تر و دقیق‌تر عمل می‌کنند. هیچ راه میانبر یا آسانتری برای فریب این سیستم یا بهبود رتبه‌بندی در زمان کوتاه‌تر وجود ندارد. بهترین راه برای ساخت یک استراتژی محکم سئو تمرکز روی کاربران و رفتار آن‌ها است.

باید نوع محتوایی را که کاربر از آن استقبال می‌کند و به آن نیاز دارد شناسایی و بر اساس آن تولید محتوا کنید. گوگل محتوای باکیفیت و باارزش را تشخیص می‌دهد و صفحات مختلف وب را بر اساس آن رتبه‌بندی می‌کند.

۲. استفاده از مدل محتوای خوشه‌ای

تولید محتوا بر اساس مدل خوشه‌ای موضوعات را به شکل منظمی دسته‌بندی می‌کند. این بخش‌های کوچک (خوشه‌های محتوا) به مانند تکه‌های پازلی هستند که در تکمیل فعالیت یکدیگر عمل می‌کنند. این نوع از محتواها معمولا محتواهای همیشه سبز هستند و به عنوان منابع لینک‌های داخلی برای محتواهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

محتوای همیشه سبز

۳. شناخت رقیبان

هرچه بیشتر از وضعیت صفحه نتایج موتور جستجو برای کلمات کلیدی انتخابی مطلع باشید بهتر می‌توانید استراتژی سئو را برنامه‌ریزی کنید. بررسی کنید چه برندها و وب‌سایت‌هایی در جایگاه‌های بالا نمایش داده می‌شوند و چه نوع محتوایی بیشتر مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرد.

می‌توانید از اطلاعات SERP برای آنالیز دقیق‌تر رقیبان و تولید محتوای ارزشمندتر استفاده کنید.

۴. توجه به هدف از جستجوی کاربر

هماهنگ‌سازی محتوا با «قصد و نیت کاربر از جستجو» (Search Intent) احتمال تعامل با محتوا و ارزشمند پنداشتن آن را افزایش می‌دهد. اگر با محتوا را با هدف پاسخ‌گویی به سوالات و نیازهای کاربران تولید کنید احتمال این‌که محتوا به مخاطبان درست نمایش داده شود بسیار بالاتر است.

از خودتان سوال کنید افراد زمانی که کلمه کلیدی یا عبارت خاصی را جستجو می‌کنند به دنبال چه اطلاعاتی هستند. بررسی صفحه نتایج و توجه به نوع محتواهای تولیدی و رتبه آن‌ها قصد کاربر را تا حد زیادی روشن می‌کند.

توجه به قصد کاربر از جستجو

۵. به‌روزرسانی محتوای قدیمی

محتوای قدیمی به دلایلی بسیاری ممکن است با کاهش رتبه‌بندی یا کم‌شدن ترافیک ورودی مواجه شود. معیارهای رتبه‌بندی گوگل تغییر می‌کنند و رقیبان نیز هر روز محتوای جدید تولید می‌کنند. طبق یک قانون کلی، گوگل محتواهای جدیدتر را ترجیح می‌دهد.

هیچ‌یک از دلایل بالا باعث بی‌استفاده شدن محتواهای قدیمی‌تر نمی‌شوند. در واقع به‌روزرسانی محتواهای قدیمی از روش‌های هوشمندانه برای افزایش ترافیک و «بازگشت سرمایه» (ROI) محتوا در طول زمان است. این کار همچنین باعث می‌شود مجموعه تلاش‌هایی که در برای بهبود سئو انجام می‌دهید در گذر زمان دچار افت نشود.

۶. شاخص محور بودن

آخرین نکته توجه به شاخص محور بودن استراتژی سئو است. با آنالیز دائمی عملکرد شاخص‌ها متوجه نقاط ضعف و وقت و روش‌های برطرف‌کردن یا تقویت آن‌ها می‌شوید. مهم‌ترین شاخص‌‌ها عبارتند از:

  • ترافیک
  • نرخ تبدیل
  • میزان تعامل
  • عملکرد سئو
  • اعتبار دامنه

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای بهبود فرآیند بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) دانست. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

سوالات پرتکرار در استراتژی سئو

در این مطلب از مجله فرادرس بررسی کردیم که استراتژی سئو چیست و برای تدوین آن چه نکات و مراحلی را باید طی کنیم. در ادامه به چند سوال پرتکرار در مورد استراتژی سئو پاسخ می‌دهیم.

استراتژی سئو چیست؟

«استراتژی بازاریابی یا استراتژی سئو» (SEO Strategy) برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی جامعی است که با هدف بهینه‌سازی وب‌سایت برای انواع موتورهای جستجو انجام می‌شود. تدوین، اجرا و حفظ استراتژی سئو به کسب و کارها در بهبود رتبه‌بندی در صفحه نتایج، افزایش ترافیک طبیعی هدایت شده به وب‌سایت و به دنبال آن بالا رفتن نرخ تبدیل طبیعی بسیار کمک می‌کند.

برای تدوین استراتژی سئو کارآمد به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

استفاده از تاکتیک‌های جداگانه برای تحقیق کلمات کلیدی و دریافت بک‌لینک، تولید مداوم و مستمر انواع محتوا، بررسی رقیبان و قصد کاربران از جستجو و شاخص محور بودن از جمله نکات مهم در تدوین استراتژی سئوی وب‌سایت هستند.

مراحل تدوین استراتژی سئو چیست؟

سئو ابعاد مختلفی دارد و توجه به تمامی این ابعاد در گذر زمان می‌تواند در بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها موثر باشد. با توجه به انواع مختلف سئو می‌توان ۴ مرحله تنظیم استراتژی سئو محتوا، برنامه‌ریزی برای استراتژی دریافت بک‌لینک‌ها و ارتقای محتوا، تدوین استراتژی سئو تکنیکال و اندازه‌گیری و تحلیل نتایج را به عنوان مراحل اصلی تدوین استراتژی سئو نام برد.

مراحل تدوین استراتژی سئوی محتوا چیست؟

اولین و اصلی‌ترین عنصر استراتژی SEO، سئوی محتوا است. تولید و انتشار منظم محتوای بهینه‌سازی شده در وب‌سایت بازدیدکنندگان بیشتری را برای وب‌سایت به همراه می‌آورد و شما را در فضای آنلاین بیشتر در معرض دید مخاطبان هدف قرار می‌دهد. سئوی محتوا مراحل مختلفی دارد که عبارتند از: بررسی وب‌سایت طبق شاخص‌های گوگل آنالیتیکس، تعیین هدف تولید محتوا، شناخت مخاطب هدف، ارزیابی رقیبان، استفاده از مدل محتوای خوشه‌ای تحقیق کلمات کلیدی، تدوین تقویم محتوایی، توجه به متادیتا و لینک سازی داخلی، تولید محتوای وب‌سایت و وبلاگ و بررسی چک‌لیست سئوی داخلی.

مراحل تدوین استراتژی سئوی تکنیکال چیست؟

سئوی فنی با معماری بک‌اند (Back-End) فروشگاه اینترنتی سروکار دارد و به جنبه‌هایی از سئو مثل کدگذاری، خزش و نمایه‌گذاری می‌پردازد که روی رتبه‌بندی وب‌سایت در موتورهای جستجو تأثیربسزایی دارند. مراحل مهم در استراتژی سئو تکنیکال عبارتند از: سرچ کنسول گوگل، بررسی معیارهای هسته حیاتی گوگل، اجرای تست‌های GTmetrix و استفاده از Google Pagespeed Insights.

بر اساس رای ۱۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
PLUG IN usefulMARKETING INSIDER GROUPWordStream
۱ دیدگاه برای «استراتژی سئو چیست؟ – از تدوین تا اجرا – راهنمای کاربردی»

مقاله بسیار مفیدی بود؛ متشکرم

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *