۱۳ کاربرد جاوا که باید بدانید

۱۳۵۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
۱۳ کاربرد جاوا که باید بدانید

زبان برنامه نویسی جاوا نامی آشنا در دنیای توسعه نرم‌افزار است. این زبان به عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی جهان شناخته می‌شود و توسعه‌دهندگان و کسب و کارهای گوناگون از این زبان به طور گسترده برای توسعه محصولات خود استفاده می‌کنند. جاوا به دلیل قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود به عنوان یک زبان برنامه نویسی همه‌منظوره شناخته می‌شود و همین عامل سبب کاربرد گسترده جاوا در حوزه‌های مختلف شده است. بر همین اساس در این مطلب از مجله فرادرس به بررسی کاربرد جاوا در حوزه‌های مختلف خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب این نوشته

با مطالعه این مطلب با دلایل گستردگی کاربرد جاوا در دنیای توسعه نرم‌افزار آشنا خواهید شد. همچنین، در ادامه فهرستی از بزرگترین شرکت‌هایی ارائه شده است که از این زبان برنامه نویسی استفاده می‌کنند. در انتها نیز ضمن معرفی محبوب‌ترین فریمورک‌های زبان جاوا به برخی از پرتکرارترین سوالات این حوزه نیز پاسخ داده شده است.

جاوا چیست؟

زبان برنامه نویسی جاوا نخستین بار در سال ۱۹۹۵ میلادی (۱۳۷۴ شمسی) توسط شرکت Sun Microsystems معرفی شد و از آن زمان تا کنون میلیون‌ها برنامه‌ به کمک این زبان برنامه نویسی محبوب توسعه داده شده است.

امروزه تقریباً ۳ میلیارد دستگاه در جهان صرف نظر از پلتفرم (ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و سایر موارد) از زبان برنامه نویسی جاوا در امر توسعه استفاده می‌کنند. این آمار توسط شرکت Oracle ارائه شده است که در حال حاضر به عنوان مالک این زبان برنامه نویسی شناخته می‌شود. جاوا یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است که از آن می‌توان برای ساخت انواع نرم‌افزارهای کاربردی استفاده کرد. این زبان برنامه نویسی ضمن پشتیبانی از مفاهیم شی‌گرایی به گونه‌ای طراحی شده است که برای خواندن، نوشتن و یادگیری آسان باشد.

دست هایی در حال تایپ با کیبورد

کاربرد جاوا چیست؟

میلیون‌ها توسعه‌دهنده در سرتاسر جهان از زبان برنامه نویسی جاوا برای توسعه برنامه‌های مختلف از برنامه‌های ساده قابل اجرا بر روی ویندوز گرفته تا برنامه‌ها‌ی وب پیچیده استفاده می‌کنند. یکی از دلایل محبوبیت جاوا کاربردهای گسترده آن برای ساخت برنامه‌های کاربردی در پلتفرم‌های مختلف از جمله دسکتاپ، موبایل و وب است.

همچنین نباید کاربرد جاوا در توسعه برنامه‌های کاربردی سازمانی همچون سیستم‌های مالی، «تجارت الکترونیک» (E-Commerce) و سیستم‌های مربوط به مراقبت بهداشتی و درمانی را نادیده گرفت. علاوه بر این، کاربرد جاوا در بحث توسعه اپلیکیشن‌های اندروید نیز بسیار حائز اهمیت است.

متن جاوا درون طرح‌واره‌‌ای از کهکشان‌ها

جاوا به عنوان اولین زبان برنامه نویسی اندروید نیز شناخته می‌شود. با توجه به کاربردهای متنوع جاوا این زبان همچنان به عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در سطح جهان شناخته می‌شود. در ادامه این بخش حوزه‌های مختلف کاربرد جاوا عنوان شده است.

توسعه برنامه‌های رابط کاربری دسکتاپ اولین کاربرد جاوا

جاوا امکانات متنوعی را برای کمک به توسعه برنامه‌های رابط کاربری دسکتاپ ارائه می‌دهد. کلاس‌های AWT ،Swing ،Java Foundation و JavaFX توسط این زبان برنامه نویسی برای توسعه معرفی شده‌اند. این ویژگی‌ها کمک شایانی به توسعه‌دهندگان در زمینه ساخت رابط‌های گرافیکی پیشرفته و سه‌بعدی می‌کند. برنامه‌های ThinkFree و Acrobat Reader دو نمونه از برنامه‌های توسعه یافته به کمک زبان جاوا هستند.

کاربرد جاوا در توسعه اپلیکیشن‌های موبایل

اندروید به عنوان یکی از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های موبایل بر پایه زبان جاوا توسعه یافته است. همچنین، زبان برنامه نویسی جاوا به عنوان اولین زبان رسمی توسعه اپلیکیشن‌های اندروید شناخته می‌شود. اولین اپلیکیشن‌های اندرویدی به کمک زبان جاوا ساخته شده‌اند و هنوز هم توسعه‌دهندگان بسیاری در سرتاسر جهان از این زبان برنامه نویسی برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، نباید از کاربرد جاوا در توسعه اپلیکیشن‌های «چند پلتفرمی» (Cross-Platform) به کمک ابزارهایی همچون «زامارین» (Xamarin) و «فون گپ» (PhoneGap) نیز غافل شد. در ادامه برخی از شناخته شده‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل مبتنی بر جاوا آورده شده است.

  • Netflix
  • Tinder
  • Google Earth
  • Uber

کاربرد جاوا در حوزه برنامه‌های سازمانی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای زبان جاوا توسعه برنامه‌های سازمانی در مقیاس بزرگ همچون سیستم‌های بانکی و مالی، سیستم‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و سیستم‌های مدیریت زنجیره تامین کالا است. در واقع، جاوا به دلیل کارایی بالا و ویژگی‌های قدرتمند خود به انتخاب شماره یک بسیاری از سازمان‌های بزرگ جهت توسعه برنامه‌های سازمانی تبدیل شده است.

کارمندان سازمان در حال کار با کامپیوتر - کاربرد جاوا در حوزه برنامه‌های سازمانی

این زبان برنامه نویسی علاوه بر کارایی فوق العاده خود برنامه‌ها را قدرتمندتر، امن‌تر و مقیاس‌پذیرتر می‌کند. بر اساس آمار ارائه شده توسط Oracle تقریباً ۹۷ درصد از رایانه‌های سازمانی از زبان جاوا استفاده می‌کنند. کارایی خوب و سرعت پردازش بالای برنامه‌ها توسط جاوا منجر به توسعه هر چه بیشتر اپلیکیشن‌های سازمانی مبتنی بر جاوا شده است. در ادامه، دو نمونه از سیستم‌های سازمانی مبتنی بر جاوا آورده شده است.

  • سیستم‌های «برنامه‌ریزی منابع سازمانی» (Enterprise Resource Planning | ERP)
  • سیستم‌های «مدیریت منابع مشتری» (Customer Resource Management | CRM)

کاربرد جاوا در زمینه توسعه برنامه‌های سمت سرور

در دنیای وب امروزی بسیاری از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های تحت سرور مبتنی بر جاوا نظیر Apache Tomcat ،Project Jigsaw ،Rimfaxe Web Server و سایر موارد وجود دارند. علاوه بر این، برنامه‌های سمت سروری همچون WebSphere ،JBoss ،WebLogic و سایر موارد در حوزه برنامه‌های تجاری قرار می‌گیرند.

کاربرد جاوا در حوزه سیستم‌های تعبیه شده

«سیستم‌های تعبیه شده» (Embedded Systems) در واقع سیستم‌های سطح پایینی هستند که بخشی از سیستم‌های الکترومکانیکی بزرگتر را تشکیل می‌دهند. تراشه‌های کوچک و ریز پردازنده‌ها نمونه‌هایی از این سیستم‌های تعبیه شده هستند که به آن‌ها «سیستم‌های یکپارچه» (Integrated Systems) نیز گفته می‌شود. به کمک جاوا می‌توان ابزارهای قدرتمندی تولید کرد که استثناهای موجود در برنامه‌ها را مدیریت کنند. همچنین، این ابزارها به دلیل برخورداری از سرعت نسبتاً بالا گزینه مناسبی برای توسعه برنامه‌های سطح پایین هستند. در ادامه دو نمونه از کاربرد جاوا در حوزه سیستم‌های تعبیه شده آورده شده است.

  • سیم‌کارت‌ها
  • پخش کننده‌های دیسک‌های Blue-ray

کاربرد جاوا در توسعه برنامه‌های کاربردی وب

از جاوا به طور گسترده در زمینه توسعه برنامه‌های کاربردی وب نظیر سایت‌های تجارت الکترونیک، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های وب سازمانی استفاده می‌شود. این زبان برنامه نویسی برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب فریمورک‌های Spring ،Struts و Hibernate را معرفی کرده است. این ابزارها به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهند تا برنامه‌هایی با کیفیت و امنیت بالا را توسعه دهند. به عنوان مثال، ابزارهای Amazon ،Broadleaf  و Wayfair همگی از جاوا در امر توسعه استفاده کرده‌اند.

کاربرد جاوا در زمینه توسعه برنامه‌های سرور در حوزه مالی

موسسات فعال در حوزه‌های مالی و سرمایه‌گذاری نظیر بانک‌ها برای انجام فعالیت‌های روزمره خود به برنامه‌های نرم‌افزاری مختلفی نیاز دارند. این موسسات از برنامه‌های نرم‌افزاری در بخش‌های مختلفی همچون سیستم‌های معاملات الکترونیکی، سیستم‌های حسابداری، پردازش داده‌ها، سیستم‌های تسویه و تایید و سایر موارد استفاده می‌کنند.

کارمند شبکه در حال بررسی کابل ها - کاربرد جاوا در زمینه توسعه برنامه‌های سرور در حوزه مالی

برای پیاده‌سازی برنامه‌های نرم‌افزاری مورد نیاز در حوزه‌های مالی و سرمایه‌گذاری از زبان جاوا استفاده می‌شود. این برنامه‌ها عمدتاً با سرور در ارتباط هستند و داده‌هایی را از یک سرور دریافت می‌کنند و بعد از پردازش اطلاعات دریافتی آن‌ها را به سرور دیگر ارسال می‌کنند. امروزه بیشتر موسسات مالی پیشرو در جهان همچون Citi group ،Barclays ،Goldman Sach و سایر موارد استفاده از برنامه‌های نرم‌افزاری مبتنی بر جاوا را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

کاربرد جاوا در زمینه ساخت ابزارهای توسعه نرم‌افزار

برنامه‌نویسان برای توسعه نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف از «محیط‌های یکپارچه توسعه» (Integrated Development Environment | IDE) استفاده می‌کنند. بسیاری از این محیط‌های توسعه توسط زبان برنامه نویسی جاوا ساخته شده‌اند. به عنوان مثال، محیط‌های توسعه معروفی همچون Net beans ،Eclipse ،IntelliJ IDEA همگی به زبان جاوا توسعه یافته‌اند. علاوه بر این، جاوا در ساخت بسیاری از نرم‌افزارهای رابط کاربری دسکتاپ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گذشته بیشتر از تکنولوژی‌های AWT و Swing در توسعه نرم‌افزارهای مبتنی بر جاوا استفاده می‌شد، اما امروزه JavaFx از محبوبیت بیشتری در این زمینه برخوردار است.

کاربرد جاوا در حوزه کلان داده

«کلان داده» (Big Data) امروزه به یکی موضوعات محبوب و جذاب در صنعت توسعه نرم‌افزار تبدیل شده است. کلان داده با تجزیه، تحلیل و استخراج سیستماتیک اطلاعات از مجموعه داده‌های پیچیده سروکار دارد. Hadoop یک فریمورک متن‌باز است که در زمینه کلان داده بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فریمورک پرکاربرد به طور کامل با زبان جاوا توسعه یافته است و با ویژگی‌های جذابی همچون «گردآوری خودکار زباله» (Automatic Garbage Collection)، «توزیع حافظه» (Memory Distribution) و سیستم تهیه پشته نسبت به سایر فناوری‌های موجود در این حوزه برتری دارد. در ادامه برخی از تکنولوژی‌های مبتنی بر جاوا در حوزه کلان داده آورده شده است.

  • Hadoop
  • Apache HBase
  • ElasticSearch
  • Accumulo

توسعه برنامه‌های J2ME

J2ME مخفف عبارت Java 2 Micro Edition است. در واقع، این نسخه‌ جاوا برای دستگاه‌های کوچک با قدرت پردازنده محدود و حافظه کمتر طراحی شده است. به عنوان مثال، تلفن‌های همراه، دستیارهای دیجیتال شخصی (Personal Digital Assistants | PDA)، لوازم الکترونیکی مصرفی، تراشه‌های کوچک و پردازنده‌ها نمونه‌هایی از دستگاه‌های دارای قابلیت J2ME هستند. علاوه بر این، محصولات شناخته شده‌ای همچون کارت‌های الکترونیکی و دیسک‌های Blue-ray نیز از این نسخه جاوا استفاده می‌کنند. در نتیجه، جاوا در زمینه توسعه برنامه‌های مبتنی بر J2ME نیز کاربرد دارد.

کاربرد جاوا در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

یکی از ویژگی‌های جذاب زبان جاوا تطبیق‌پذیری و سهولت استفاده از آن است که این زبان را به گزینه مناسبی برای توسعه ابزارهای هوش مصنوعی تبدیل کرده است. علاوه بر این، پشتیبانی جاوا از مفاهیم شی‌گرایی به افزایش سرعت کد نویسی کمک می‌کند. در نتیجه، توسعه‌دهندگان زمان بیشتری برای تمرکز بر روی الگوریتم‌ها و مدل‌های هوش مصنوعی دارند. تمام این عوامل سبب شده است تا جاوا به طور گسترده‌ای در زمینه توسعه برنامه‌های مرتبط با «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence | AI) و «یادگیری ماشین» (Machine Learning | ML) مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد جاوا در این حوزه‌ها بیشتر مرتبط با توسعه ابزارهای تجزیه و تحلیل داده است.

هوش مصنوعی در حال تایب روی کیبورد - کاربرد جاوا در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

همچنین، از جاوا برای توسعه ابزارهای مختلف هوش مصنوعی از ماشین‌ها خودران گرفته تا ربات‌های دستیار استفاده می‌شود. فریمورک‌های Apache Spark ،Deeplearning4j و H2O.ai در جاوا گزینه‌های محبوبی برای توسعه برنامه‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین محسوب می‌شوند.

کاربرد جاوا در بازی‌سازی

یکی دیگر از کاربردهای جذاب جاوا در صنعت پرطرفدار «بازی‌سازی» (Game Development) است. اگر چه امروزه به دلیل وجود ابزارها و موتور‌های بازی‌سازی مختلف جاوا به طور گسترده در زمینه توسعه بازی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما این زبان گزینه بسیار خوبی برای توسعه‌دهندگان جهت ورود به دنیای بازی‌سازی است. جاوا به دلیل دارا بودن ابزارها و فریمورک‌های مختلف انتخاب خوبی برای توسعه بازی‌های موبایلی و پروژه‌های در مقیاس کوچک است.

همچنین، از جاوا برای توسعه بازی‌های دسکتاپ نیز استفاده می‌شود و موتور‌های بازی‌سازی محبوبی همچون LibGDX و jMonkeyEngine از جاوا به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی خود استفاده می‌کنند.

صفحه گوشی موبایل با دستانی که در حال بازی کردن هستند

کاربرد جاوا در حوزه اینترنت اشیا

«اینترنت اشیا» (Internet of Things | IoT) یک شبکه در حال رشد از دستگاه‌های متصل به هم است که داده‌ها را جمع‌آوری، تبادل و پردازش می‌کنند. با ظهور اینترنت اشیا انقلابی در زمینه تعامل انسان با فناوری رخ داده است. امروزه تقریباً هر چیزی از خانه‌های هوشمند گرفته تا اپلیکیشن‌ها و خودرو‌ها بخشی از شبکه گسترده اینترنت اشیا هستند. بر همین اساس، از زبان همه‌منظوره جاوا به طور گسترده در زمینه توسعه برنامه‌های کاربردی مرتبط با اینترنت اشیا استفاده می‌شود، زیرا این برنامه‌ها به راه حل‌های نرم‌افزاری سبک و مقیاس‌پذیر نیاز دارند. فریمورک‌های موجود در جاوا همچون ThingWorx ،Kura و Eclipse Iot گزینه‌های محبوبی برای توسعه برنامه‌های مرتبط با اینترنت اشیا هستند.

اشیای مختلف برای نمایش اینترنت اشیا

دلیل گستردگی کاربرد جاوا در دنیای توسعه نرم‌افزار چیست؟

همان طور که پیش نیز عنوان شد، جاوا در حوزه‌های مختلفی از توسعه اپلیکیشن‌های موبایل گرفته تا توسعه ابزارهای هوش مصنوعی کاربرد دارد. دلیل گستردگی کاربردهای پلتفرم جاوا داشتن برخی از ویژگی‌های خاص است که این پلتفرم را به گزینه‌ای محبوب برای توسعه نرم‌افزارهای مختلف تبدیل کرده است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های زبان برنامه نویسی جاوا اشاره شده است.

مستقل از پلتفرم بودن جاوا

یکی از بزرگترین نقاط قوت زبان جاوا امکان اجرای آن بر روی سیستم‌عامل‌ها و معماری‌های سخت‌افزار مختلف بدون نیاز به تغییر در کد اصلی است. «ماشین مجازی جاوا» (Java Virtual Machine | JVM) اجرای پلتفرم جاوا بر روی سیستم‌عامل‌ها و دستگاه‌های مختلف را امکان‌پذیر می‌کند. کدهای نوشته شده به زبان جاوا در این ماشین به «بایت‌کد» (ByteCode) ترجمه می‌شوند و در نتیجه، امکان اجرای آن‌ها بر روی هر سیستم‌‌‌عاملی وجود دارد.

پشتیبانی از مفاهیم برنامه نویسی شی‌گرا

جاوا یک زبان برنامه نویسی شی‌گرا است. «شی‌گرایی» (Object Oriented Programming) یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین رویکرد‌های موجود در دنیای برنامه نویسی است که با نزدیک ساختن مباحث دنیای برنامه نویسی به مباحث موجود در دنیای واقعی از طریق تعریف اشیا مختلف یادگیری و درک برنامه نویسی را آسان‌تر می‌کند. به کمک زبان‌های برنامه نویسی شی‌گرا طراحی، پیاده‌‌سازی و نگه‌داری سیستم‌های نرم‌افزاری پیچیده آسان‌تر است.

قدرت بالا

جاوا بر مبنای ساختاری قدرتمند طراحی شده است که امکان مدیریت خطا‌ها و استثناهای موجود در برنامه را فراهم می‌کند. این زبان برنامه نویسی از مکانیزم داخلی قدرتمندی برای مدیریت حافظه استفاده می‌کند که احتمال بروز خطا و «نشت حافظه» (Memory Leak) را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

جامعه توسعه‌دهندگی بزرگ و فعال

انجمن برنامه‌نویسان جاوا به عنوان یکی از بزرگترین و فعال‌ترین انجمن‌ها در دنیای توسعه نرم‌افزار شناخته می‌شود. در نتیجه، منابع بسیار زیادی از جمله کتابخانه‌ها، فریمورک‌ها، ابزار‌ها و نمونه کدهای آماده جاوا در این انجمن‌ها در دسترس برنامه‌نویسان جاوا قرار دارد که می‌توانند از آن برای سرعت بخشیدن به امر توسعه و بهبود کیفیت کد خود استفاده کنند.

توسعه دهندگان در حال کار روی پروژه

امنیت بالا

پلتفرم جاوا تمرکز زیادی بر روی مقوله امنیت برنامه دارد. مکانیزم‌های داخلی بسیاری برای مدیریت موارد مهمی از جمله احراز هویت، کنترل دسترسی و رمزگذاری اطلاعات در جاوا وجود دارد. در نتیجه، وجود این مکانیزم‌ها جاوا را به گزینه محبوبی برای توسعه برنامه‌هایی با سطح امنیت بالا نظیر برنامه‌های مرتبط با سیستم‌های مالی و سلامت تبدیل کرده است.

شخصی پشت کدهای باینری و سپر جاوا - امنیت بالا یکی از ویژگی‌های زبان جاوا

مقیاس‌پذیری

جاوا زبانی با مقیاس‌پذیری بالا است. در نتیجه، به کمک این زبان به راحتی می‌توان سیستم‌های نرم‌افزاری بزرگ و پیچیده را مدیریت کرد. به همین دلیل از این زبان برنامه نویسی عموماً در زمینه توسعه برنامه‌های کاربردی سطح سازمانی همچون سیستم‌های مدیریت زنجیره کالا و پلتفرم‌های تجارت الکترونیک استفاده می‌شود.

سازگاری

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های جاوا این است که کدهای نوشته شده برای نسخه‌های قدیمی جاوا همچنان قابلیت اجرا در نسخه‌های جدیدتر را دارند. در نتیجه، این مورد اجرای صحیح نرم‌افزارهای ساخته شده با جاوا را تا سال‌های طولانی تضمین می‌کند.

محبوب‌ترین فریمورک‌های جاوا کدامند؟

فریمورک‌ها ابزارهایی هستند که در فرایند توسعه اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع، فریمورک‌ها با ارائه چارچوبی مشخص ضمن آسان‌تر کردن فرایند توسعه به کاهش خطاها و بهبود شیوه کد نویسی نیز کمک می‌کنند. در نتیجه، توسعه‌دهندگان می‌توانند بر روی توسعه «منطق تجاری» (Business Logic) برنامه خود تمرکز کنند.

برای انتخاب فریمورک مناسب برای توسعه نرم‌افزار باید به اهداف مورد نظر برای توسعه توجه کرد. به عنوان مثال، اگر در توسعه برنامه‌ای خاص طراحی رابط کاربری از اهمیت بالایی برخوردار است. در نتیجه، باید فریمورکی را انتخاب کرد که ابزارهای قدرتمندی برای توسعه رابط کاربری داشته باشد. در مثالی دیگر نیز برای توسعه یک برنامه وب باید از فریمورکی استفاده کرد که طیف وسیعی از API‌های وب را در اختیار قرار دهد. بنابراین انتخاب فریمورک مناسب بیشتر به عواملی همچون برنامه مورد توسعه، پشتیبانی از «پایگاه داده» (Database)، جنبه‌های بصری و سایر موارد بستگی دارد.

فریمورک‌های پرکاربرد جاوا

فریمورک‌های مختلفی در زبان جاوا با اهداف مختلف توسعه یافته‌اند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. در ادامه به طور مختصر فهرستی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین فریمورک‌های موجود در جاوا به همراه ویژگی‌های اصلی هر کدام ارائه شده است.

فریمورکویژگی‌های اصلی
Spring ماژولار و سبک پشتیبانی از معماری MVC
Hibernate استفاده از فریمورک «نگاشت شی رابطه‌ای» (Object Relational Mapping | ORM) متن‌باز
JavaServer Faces (JSF) نیاز به کد نویسی کمتر ابزارهای متنوع پشتیبانی از معماری MVC
(GWT) Google Web Toolkit متن‌باز سازگار با مرورگرهای مختلف
Struts کوتاه کردن فرایند توسعه فریمورک سطح سازمانی مبتنی بر Apache
Blade توسعه‌پذیر پشتیبانی از فریمورک MVC
Play مناسب برای کار با کلان داده پشتیبانی از NoSQL سبک
Grails متن‌باز امکان تولید کدهای HTML ،JSON و XML

در جدول ارائه شده در بالا تنها برخی از ویژگی‌های اصلی فریمورک‌های جاوا مورد بررسی قرار گرفت. هر کدام از فریمورک‌های جاوا برای توسعه طیفی وسیعی از اپلیکیشن‌های وب گرفته تا برنامه‌های REST API مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چه شرکت هایی از جاوا استفاده می‌کنند؟

با توجه به همه‌منظوره بودن و کاربردهای متنوع جاوا شرکت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف از این زبان برنامه نویسی برای توسعه نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های خود استفاده می‌کنند. بر اساس آمار ارائه شده تعداد ۱۰۱۳۰ شرکت جاوا را برای توسعه فناوری‌های خود انتخاب کرده‌اند. در این بین نیز ایالات متحده آمریکا با دارا بودن تقریباً ۶۴۰۰۰ کسب و کار بیش از ۶۰ درصد سهم مشتریان جاوا را به خود اختصاص داده است.

بر همین اساس در ادامه این بخش فهرستی از مطرح‌‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه فناوری ارائه شده است که از زبان جاوا برای توسعه خدمات خود استفاده می‌کنند.

کاربرد جاوا در شرکت مایکروسافت

اگر چه شرکت بزرگ «مایکروسافت» (Microsoft) از جاوا برای توسعه محصول اصلی خود یعنی سیستم‌عامل ویندوز استفاده نمی‌کند، اما جاوا برای توسعه بسیاری از محصولات دیگر این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، مایکروسافت برای توسعه مرورگر اختصاصی خود تحت عنوان Microsoft Edge از جاوا استفاده کرده است. این شرکت علاقه خود به زبان جاوا را با سرمایه‌گذاری‌های متعدد در این حوزه برای رشد و ارتقا قدرت این زبان نشان داده است. همچنین، این شرکت متخصصان جاوا را برای ردیف‌های شغلی مختلف استخدام می‌کند.

کاربرد جاوا در اوبر

یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ مبتنی بر جاوا «اوبر» (Uber) است. شرکت اوبر به طور گسترده‌ای در حوزه تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کند. این شرکت با داده‌های «بلادرنگ» (Real-Time)، پیگیری وضعیت رانندگان، درخواست‌های سفر ورودی و بسیاری موارد دیگر سر و کار دارد. بنابراین، اوبر باید پیوسته داده‌های موجود را به طور یکپارچه مرتب و درخواست‌های کاربران را پردازش کند. کاربرد جاوا در اینجا مشخص می‌شود که درخواست‌ها را به سرعت مدیریت می‌کند و سپس، داده‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انتقال می‌دهد.

کاربرد جاوا در LinkedIn

پلتفرم «لینکدین» (LinkedIn) یک شبکه اجتماعی برای متخصصان و کسب و کارها در حوزه‌های مختلف است. در توسعه بخش‌های زیادی از این پلتفرم از زبان جاوا استفاده شده است. موارد مرتبط با جستجو و تجزیه و تحلیل اطلاعات در لینکدین به کمک زبان جاوا صورت می‌گیرد. جاوا در زمینه‌ ارتقا مقیاس‌پذیری برنامه و بهینه‌سازی منابع برای بهبود عملکرد و سرعت سرور نیز کاربرد دارد.

کاربرد جاوا در PayPal

سیستم پرداخت معروف PayPal نیز برای مدت طولانی از جاوا در وب‌سایت و اپلیکیشن خود استفاده می‌کند. با توجه به کاربرد گسترده جاوا در این شرکت بزرگ استخدام برنامه‌نویسان مستعد جاوا همواره یکی از اهداف این شرکت بوده است.

کاربرد جاوا در شرکت Netflix

شرکت «نتفلیکس» (Netflix) به عنوان یکی از بزرگترین پلتفرم‌های تولید کننده محتواهای ویدیویی شناخته می‌شود. این شرکت نیز همانند PayPal از جاوا در بخش‌های زیادی از وب‌سایت و اپلیکیشن خود استفاده می‌کند. با توجه به حیطه کاری گسترده شرکت در سرتاسر جهان تقاضا برای استخدام برنامه‌نویسان جاوا در این شرکت بسیار زیاد است.

کاربرد جاوا در NASA World Wind

به لطف قابلیت‌های جاوا شرکت NASA برنامه‌ای تحت عنوان World Wind را ایجاد کرده است که در آن داده‌های جغرافیایی با دقت بالا در قالب یک کره مجازی سه بعدی نشان داده می‌شود. این برنامه از تصاویر واقعی دریافتی از ماهواره‌های مختلف برای ساخت مدل سه بعدی استفاده می‌کند. همچنین، ذکر این نکته ضروری است که این برنامه متن‌باز است و با توجه به توسعه آن با جاوا تقریباً در هر سیستم‌عاملی قابل استفاده است.

مردی با فنجانی از داده های مختلف در دست که نشان دهنده کاربردهای جاوا است

آینده زبان برنامه نویسی جاوا چگونه خواهد بود؟

آینده روشنی در انتطار این زبان برنامه نویسی محبوب خواهد بود و با توجه به کاربردهای متنوع جاوا این روند ادامه خواهد داشت. از زبان جاوا در توسعه برنامه‌های کاربردی تخصصی همچون اپلیکیشن‌های سازمانی ERP و CRM، برنامه‌های سمت سرور، نرم‌افزار‌های ابری و سایر موارد استفاده شده است. بنابراین، با توجه به زمان زیاد صرف شده برای توسعه این برنامه‌ها و کاربردهای مهم آن‌ها، همچنان این برنامه‌ها در آینده نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت. علاوه بر این، طراحان جاوا با ارائه بروزرسانی‌های منظم و سریع بر قابلیت‌های این پلتفرم اضافه می‌کنند و این زبان برنامه نویسی را در روند آخرین تغییرات دنیای فناوری قرار می‌دهند. به عنوان مثال، نسخه جاوا 15  تنها شش ماه پس از انتشار نسخه قبلی یعنی جاوا 14  ارائه شد.

سوالات متداول در حوزه کاربرد جاوا

بعد از بررسی کاربرد جاوا در حوزه‌‌های مختلف در این بخش به متداول‌ترین و پرتکرارترین سولات موجود در حوزه کاربردهای جاوا پاسخ داده خواهد شد.

کاربرد جاوا در دنیای واقعی چیست؟

کاربرد جاوا به یک یا دو حوزه محدود نمی‌شود، بلکه این زبان برنامه نویسی تقریباً در همه زمینه‌ها اعم از تجارت الکترونیک، مالی، سازمانی، تلفن‌های همراه، سیستم‌های توزیع شده، کلان داده و هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، بیشتر نرم‌افزارهای مالی مورد استفاده توسط موسسات مالی و سرمایه‌گذاری بزرگ دنیا مبتی بر جاوا هستند. همچنین، غول تجارت الکترونیک دنیا یعنی «آمازون» (Amazon) نیز از برنامه‌هایی مبتنی بر جاوا برای مدیریت عملیات خود استفاده می‌کند. علاوه بر این، در پروژه‌های علمی و پردازش داده نیز از فناوری‌های جاوا استفاده می‌شود.

کاربرد جاوا در زندگی روزمره چیست؟

افراد بسته به نیازهای خود می‌توانند از جاوا برای ایجاد نرم‌افزارهای کوچک و بزرگ مختلف استفاده کنند. این نرم‌افزارها امکان اجرا بر روی یک کامپیوتر واحد یا سیستم‌های توزیع شده را دارند و می‌توانند یک ماژول یا اپلیکیشن کوچک نیز باشند. در نتیجه، جاوا می‌تواند نیازهای مختلف افراد را برآورده سازد.

پایتون یا جاوا کدام بهتر است؟

پایتون و جاوا دو تا از محبوب‌ترین و قوی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی هستند. توسعه‌دهندگان با توجه به عوامل مختلف نسبت به انتخاب یکی از این دو زبان اقدام می‌کنند. در یک مقایسه کلی باید اذعان کرد که جاوا عملکرد سریع‌تری نسبت به پایتون ارائه می‌دهد، زیرا یک زبان کامپایل شده است. در نقطه مقابل، پایتون به عنوان یک زبان مفسری از نحو ساده‌تر و مختصرتری نسبت به جاوا برخوردار است و می‌توان به کمک پایتون عملکردهای یکسان را در خطوط کد کمتری پیاده‌سازی کرد. پیش‌تر در مطلب زیر از مجله فرادرس این دو زبان برنامه نویسی محبوب با یکدیگر مقایسه شده‌اند.

آیا ویندوز ۱۰ به جاوا نیاز دارد؟

بله. تمام سیستم‌عامل‌های ویندوزی در صورت نداشتن آخرین نسخه جاوا هنگام دانلود نرم‌افزارهای جدید یا باز کردن وب‌سایت‌ها دچار مشکل خواهند شد.

چه برنامه‌هایی از جاوا استفاده می‌کنند؟

در ادامه برخی از محبوب‌ترین برنامه‌های توسعه یافته به کمک جاوا آورده شده است.

  • IntelliJIDEA
  • Netbeans IDE
  • Eclipse
  • Murex
  • Google Android API

جمع‌بندی

جاوا همچنان به عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در دنیای توسعه نرم‌افزار شناخته می‌شود. این زبان برنامه نویسی همه‌منظوره از انعطاف‌پذیری بسیار بالایی برخوردار است و در حوزه‌های مختلفی از جمله ساخت بازی، اینترنت اشیا، توسعه اپلیکیشن موبایل، برنامه‌های کاربردی سازمانی، هوش مصنوعی، کلان داده و سایر موارد کاربرد دارد. کاربرد جاوا در حوزه‌های مختلف به همراه سایر ویژگی‌های جذاب این زبان برنامه نویسی آن را به گزینه‌ای محبوب برای توسعه‌دهندگان در سراسر جهان تبدیل کرده است.

بر همین اساس در این مطلب از مجله فرادرس کاربرد جاوا در حوزه‌های مختلف همراه با ذکر مثال مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این، با بیان ویژگی‌های جذاب این زبان برنامه نویسی دلایل کاربردهای گسترده جاوا نیز عنوان شد. همچنین، در ادامه نیز محبوب‌ترین فریمورک‌های موجود در جاوا به همراه کاربرد‌های اصلی هر کدام مورد بررسی قرار گرفت. در انتها نیز به پرتکرارترین سوالات این حوزه پاسخ داده شد.

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Software Testing HelpfreeCodeCampCODEGYM
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *