زامارین چیست و چه کاربردهایی دارد؟ – آنچه باید بدانید

۷۹۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
زامارین چیست و چه کاربردهایی دارد؟ – آنچه باید بدانید

امروزه با توجه به وجود پلتفرم‌های مختلف نرم‌افزاری بسیاری از کسب و کارها به دنبال راهکارهای سریع، کم‌هزینه و در عین حال قابل اتکا برای مشتریان خود هستند. ظهور فناوری‌های «توسعه چند‌ پلتفرمی» (Cross-Platform Development) در سال‌های اخیر پاسخگوی نیاز بسیاری از سازمان‌ها بوده است. زامارین یکی از محبوب‌ترین ابزارهای توسعه چند پلتفرمی (بیشتر در برنامه نویسی موبایل) به حساب می‌آید که با استفاده از زبان برنامه نویسی «سی شارپ» (#C) و محیط توسعه «ویژوال استودیو» (Visual Studio) امکان ساخت برنامه‌های کاربردی و مُدِرن را در پلتفرم‌های اندروید، iOS و ویندوز فراهم می‌کند. در این نوشتار به این سوال پاسخ داده شده است که زامارین چیست و چه کاربرد‌هایی دارد.

فهرست مطالب این نوشته

در ادامه این مطلب نیز موارد مهمی همچون نحوه کار زامارین، مزایا و معایب آن و مهمترین ویژگی‌های زامارین برای توسعه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در انتها نیز ضمن مقایسه زامارین با سایر رقبا به این سوال پاسخ داده شده است که دلیل انتخاب زامارین چیست و چرا توسعه‌دهندگان این ابزار را برای توسعه چند پلتفرمی انتخاب می‌کنند.

زامارین Xamarin چیست؟

«زامارین» (Xamarin) ابزار توسعه چند پلتفرمی «اوپن سورس» (متن باز) است که برای ساخت برنامه‌های کاربردی و مدرن در پلتفرم‌های اندروید، iOS و ویندوز کاربرد دارد. این ابزار توسعه به عنوان یک لایه انتزاعی عمل می‌کند که مسئولیت مدیریت ارتباط کدهای مشترک با کدهای پلتفرم زیرین را برعهده دارد.

زامارین در محیطی مدیریت شده اجرا می‌شود و امکاناتی نظیر «تخصیص حافظه» (Memory Allocation) و «زباله‌روبی» (Garbage Collection) را ارائه می‌دهد. از زامارین می‌توان در محیط توسعه «ویژوال استودیو» (Visual Studio) استفاده کرد که برای ویندوز و مک OS ارائه شده است. خروجی برنامه‌های نوشته شده با زامارین دقیقاً مشابه اپلیکیشن‌های بومی اندروید و iOS است. در Xamarin برنامه‌های اندرویدی در قالب فایل apk  و برنامه‌های iOS در قالب فایل ipa کامپایل می‌شوند.

زامارین چیست

زبان برنامه نویسی زامارین چیست ؟

در اصل زامارین زبان برنامه نویسی نیست. زامارین ابزاری برای توسعه برنامه‌های چند پلتفرمی به حساب می‌آید. برای توسعه این برنامه‌ها از زبان «سی شارپ» (#C) و زبان نشانه‌گذاری XAML استفاده می‌شود. XAML به عنوان زبان نشانه‌گذاری و اتصال داده در برنامه عمل می‌کند و سی‌شارپ نیز به عنوان زبان برنامه نویسی سمت سرور کاربرد دارد.

زامارین در چه سالی ایجاد شد؟

زامارین یکی از اولین و قدیمی‌ترین فریمورک‌های توسعه چند پلتفرمی است. این فریمورک در سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ شمسی) کار خود را آغاز کرد و اکنون بیش از ۱٫۴ میلیون توسعه‌دهنده از ۱۲۰ کشور مختلف از آن استفاده می‌کنند. با توجه به افزایش محبوبیت و رشد بالای میزان استفاده از زامارین در بین توسعه‌دهنده‌ها، این پروژه موفق، توسط شرکت «مایکروسافت» (Microsoft) در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ شمسی) خریداری شد.

امروزه شرکت‌های مختلفی از زامارین استفاده می‌کنند و در طی سالیان اخیر بازخورد‌های بسیار مثبتی نیز از زامارین به ثبت رسیده است. زامارین در بیش از ۱۵۰۰۰ شرکت فعال در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل، مراقبت‌های بهداشتی و سایر موارد کاربرد دارد.

تاریخچه زامارین

منظور از توسعه چند پلتفرمی در Xamarin چیست؟

واژه «توسعه چند‌پلتفرمی» (Cross-Platform Development) این روزها در انجمن‌ها و محافل برنامه نویسی بسیار به گوش می‌خورد. توسعه چند پلتفرمی، به عملِ ارائه خدمات یا محصولات نرم‌افزاری برای چندین پلتفرم یا محیط نرم‌افزاری (مثل اندروید، iOS، ویندوز و سایر موارد) اطلاق می‌شود.

در این روش توسعه، کد اصلی برنامه تنها یک مرتبه نوشته می‌شود و امکان استفاده از آن (معمولاً با اندکی تغییر و تبدیل) بر روی چند پلتفرم وجود دارد. در نتیجه، استفاده از این شیوه موجب افزایش بهره‌وری، کاهش مدت زمان توسعه و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

در سال‌های اخیر با گسترش دستگاه‌های تلفن‌همراه و پلتفرم‌های مختلف، کسب و کارهای بیشتری به استفاده از روش‌های‌ توسعه چند پلتفرمی روی آورده‌اند. همچنین، با توجه به افزایش تقاضا برای این سبک از توسعه اپلیکیشن، فناوری‌های جدیدی توسط شرکت‌های فعال در این زمینه معرفی شده‌اند. از شاخص‌ترین فناوری‌های موجود در این حوزه می‌توان به «فلاتر» (Flutter)، «ری‌اکت نیتیو» (React-Native) و «زامارین» (Xamarin) اشاره کرد.

منظور از توسعه چند پلتفرمی چیست

زامارین چگونه کار می‌کند؟

زامارین به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا برای پلتفرم‌های اندروید و iOS تنها با یک مرتبه کدنویسی، برنامه‌های بومی بسازند. در همین راستا، زامارین از زبان برنامه نویسی #C و محیط توسعه یا همان IDE ویژوال استودیو برای ساخت اپلیکیشن استفاده می‌کند.

بنابراین، توسعه‌دهندگان بدون نیاز به دانستن زبان «جاوا» (Java)، «کاتلین» (Kotlin)، Objective C یا «سوئیفت» (Swift) می‌توانند برنامه‌های بومی را توسعه دهند.

زبان برنامه‌نویسی سی شارپ

برای اجرای برنامه‌های ساخته شده با زامارین بر روی سیستم عامل‌های اندروید و iOS باید کدهای #C به کدهای قابل اجرا بر روی سیستم عامل مقصد تبدیل شوند. برنامه‌های ساخته شده با زامارین موارد زیر را ارائه می‌دهند.

معماری زامارین فرم چیست ؟

زامارین برای هر پلتفرم، رابط کاربری بومی ارائه می‌دهد و «منطق تجاری» (Business Logic) برنامه‌ها را نیز به کمک زبان سی‌شارپ پیاده‌سازی می‌کند. همچنین، بیش از ۸۰ درصد کدهای برنامه‌های نوشته شده در زامارین قابل اشتراک‌گذاری برای تولید محصول در پلتفرم‌های مختلف هستند.

Xamarin مسئولیت ترجمه و کامپایل کد‌های سی‌شارپ را به کدهای مخصوص پلتفرم برعهده دارد. زامارین بر پایه «مونو» (Mono) ساخته شده است که نسخه متن‌بازی از «Net Framework.» به حساب می‌آید. Mono پلتفرم نرم‌افزاری است که به توسعه‌دهندگان امکان پیاده‌سازی برنامه‌های چند پلتفرمی را بر پایه «Net Framework.» می‌دهد.

Mono قابلیت اجرا بر روی اکثر پلتفرم‌ها از جمله «لینوکس» (Linux)، «یونیکس» (Unix)، FreeBSD و مک OS را دارد. این پلتفرم به طور خودکار وظایفی همچون «تخصیص حافظه» (Memory Allocation)، «زباله‌روبی» (Garbage Collection) و قابلیت همکاری با لایه‌های زیرین را عهده‌دار است.

معماری زامارین در اندروید چگونه است؟

خروجی برنامه‌های اندرویدی در فریمورک زامارین عموماً با اصطلاح «Xamarin.Android» شناخته می‌شوند. برای اندروید، زامارین از «کامپایلر درجا» (Just in Time Compiler) برای ایجاد فایل اجرایی بهینه استفاده می‌کند.

زامارین برنامه‌های اندروید را ابتدا از زبان سی‌شارپ به «زبان میانی» (Intermediate Language) و بعد از راه‌اندازی برنامه در اسمبلی بومی کامپایل می‌کند. برنامه‌های Xamarin.Android در محیط اجرای Mono اجرا می‌شوند که این محیط در کنار ماشین مجازی اندروید کار می‌کند. این دو محیط در هسته بالایی لینوکس اجرا می‌شوند و اجازه دسترسی به لایه زیرین را به API می‌دهند.

معماری زامارین اندروید

معماری زامارین برای iOS چگونه است؟

خروجی برنامه‌های iOS در فریمورک زامارین فایل باینری کامپایل شده‌ای است که مستقیماً بر روی دستگاه اجرا می‌شود تا عملکرد بومی را ارائه کند.

برنامه‌های Xamarin.iOS در محیط Mono اجرا می‌شوند و از «کامپایلر جلوتر از زمان» (Ahead of Time Compiler | AOT) برای کامپایل کدهای سی‌شارپ به زبان اسمبلی استفاده می‌کنند. علاوه بر این، محیط «زمان اجرا» (Runtime) Objective-C نیز در کنار محیط مونو اجرا می‌شود. این دو محیط زمان اجرا در هسته بالایی یونیکس اجرا می‌شوند و اجازه دسترسی به لایه زیرین را به API می‌دهند.

ملزومات یادگیری زامارین چیست ؟

در این بخش از نوشته به این پرسش پاسخ داده خواهد شد که برای یادگیری زامارین و توسعه برنامه‌های چند پلتفرمی با آن چه نکاتی را باید رعایت کرد.

برای پاسخ به این سوال که مسیر یادگیری برنامه نویسی با زامارین چیست می‌توان گفت که یادگیری زامارین ۳ گام اساسی را شامل می‌شود. در ادامه، هر کدام از این گام‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

ملزومات یادگیری زامارین چیست

لزوم یادگیری زبان برنامه نویسی سی شارپ

زامارین از زبان برنامه نویسی سی‌شارپ به منظور توسعه اپلیکیشن برای تمام پلتفرم‌های موبایل استفاده می‌کند. Xamarin بر خلاف مفسر‌ها، برنامه‌ها را به صورت کاملاً بومی کامپایل می‌کند و همین مورد آن را به گزینه‌ای مناسب برای توسعه اپلیکیشن با کارایی بالا، ظاهر و حس بومی تبدیل کرده است.

یادگیری برنامه نویسی موبایل پیش از یادگیری زامارین

در زمینه توسعه اپلیکیشن موبایل باید یکی از دو پلتفرم اندروید یا iOS را انتخاب کرد. فارغ از پلتفرم انتخابی که می‌تواند اندروید یا iOS باشد، باید پاسخ روشنی برای سوال‌های اساسی داشت.

در ادامه، برخی از این سوال‌ها آورده شده‌اند.

  • سیستم عامل دستگاه چگونه کار می‌کند؟
  • چگونه باید از کنترل‌گرها در برنامه استفاده کرد؟
  • نحوه ذخیره‌سازی فایل‌ها بر روی دستگاه چگونه است؟
  • چگونه می‌توان از تمام قابلیت‌های گوشی هوشمند استفاده کرد؟

البته مسیر توسعه اپلیکیشن موبایل با چالش‌های دیگری نیز همراه است، اما درک اصول اولیه نیز نیازمند صرف زمان زیادی است.

لزوم یادگیری معماری نرم افزار

همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان شد، فریمورک زامارین برای توسعه چند پلتفرمی کدها را در پلتفرم‌های مختلف به اشتراک می‌گذارد. بنابراین، برای کسب بهترین نتیجه از زامارین باید تا حد امکان بتوان کدها را به اشتراک گذاشت و از معماری صحیحی برای برنامه استفاده کرد.

معماری نرم افزار در زامارین

با توجه به این که زامارین از کد منبع یکسانی برای ساخت برنامه در هر دو پلتفرم استفاده می‌کند، پیدا کردن معماری درست برای اپلیکیشن در فریمورک زامارین بسیار سخت‌تر از ساخت برنامه به صورت جداگانه در دو پلتفرم اندروید و iOS است. برای داشتن شروعی خوب در این فریمورک باید به صورت عمیق مفاهیمی همچون شی گرایی و الگوهای معماری نظیر MVC و MVVM را فرا گرفت.

مزایای زامارین چیست ؟

برای کسانی که به دنبال استفاده از زامارین برای ساخت اپلیکیشن هستند، یافتن پاسخ این سوال که مزایای زامارین چیست می‌تواند بسیار راهگشا باشد. در این بخش از نوشته به مزایای زامارین در توسعه اپلیکیشن موبایل پرداخته شده است.

توسعه سریع تر اپلیکیشن با Xamarin

برنامه‌های مبتنی بر زامارین با استفاده از محیط توسعه ویژوال استودیو و زبان برنامه نویسی سی‌شارپ توسعه داده می‌شوند. اپلیکیشن‌های توسعه داده شده با زامارین از سی‌شارپ و پایگاه کد مشترک استفاده می‌کنند که تا ۹۰ درصد از ویژگی‌های خاص هر پلتفرم نظیر ساختار داده‌ها و APIها را پوشش و آن‌ها را در یک لایه NET. قرار می‌دهند و توسعه بین پلتفرمی را امکان‌پذیر می‌سازد.

با استفاده از سی‌شارپ و اجازه دادن به زامارین برای مدیریت پیاده‌سازی‌های چند‌پلتفرمی، تیم‌های توسعه قادر خواهند بود تا کارهای بیشتری را در مدت زمان کمتری انجام دهند.

عملکرد بومی و بهبود تجربه کاربری

در زامارین امکان دسترسی به تمام APIهای بومی وجود دارد. بنابراین، می‌توان از رابط کاربری کاملاً بومی، بلوتوث و «بسته توسعه نرم‌افزاری» (Software Development Kit | SDK) استفاده کرد.

از آنجایی که زامارین می‌تواند از APIهای خاص سیستم عامل و سخت‌افزار دستگاه استفاده کند، برنامه‌های ساخته شده با آن همانند برنامه‌های بومی سیستم عامل اجرا می‌شوند. در نتیجه، کاربران نمی‌توانند تفاوتی بین برنامه‌های ساخته شده با زامارین و برنامه‌های بومی پیدا کنند.

کاهش زمان تولید محصول با Xamarin

در فرایند توسعه اپلیکیشن با زامارین به دلیل استفاده از پایگاه کد مشترک، زمان صرف شده برای ترجمه، بازنویسی و کامپایل مجدد کدها به صورت جداگانه برای پلتفرم‌های مختلف حذف می‌شود. بنابراین، چرخه توسعه هفته‌ها، ماه‌ها و احتمالاً سال‌ها کاهش می‌یابد و همچنین، توسعه برنامه برای پلتفرم‌های مختلف به طور همزمان قابل انجام است.

توسعه برنامه برای تمام پلتفرم‌ها

گاهی اوقات توسعه‌دهندگان برنامه‌ای را در پلتفرم مشخصی مانند ویندوز توسعه داده‌اند و اکنون به نسخه موبایل آن برنامه نیاز دارند، در این حالت با وجود فریمورک زامارین جای نگرانی نیست. تیم‌های توسعه با استفاده از زامارین می‌توانند برنامه‌هایی را برای هر ۳ پلتفرم یعنی اندروید، iOS و ویندوز به طور همزمان ایجاد و مدیریت کنند.

نمونه سازی سریع با زامارین

با استفاده از «Xamarin.Forms» توسعه‌دهندگان می‌توانند رابط کاربری یکسانی را بدون نیاز به تغییر برای تمام پلتفرم‌ها ایجاد کنند. در نتیجه، به کمک زامارین می‌توان سریع‌تر نمونه اولیه برنامه‌ها را ایجاد کرد.

نگهداری و به روزرسانی آسان برنامه‌ها

نگهداری و به‌روزرسانی برنامه‌های ساخته شده با زامارین به کار کمتری نیاز دارد. برای افزودن ویژگی‌های جدید یا اعمال تغییرات در برنامه نیازی به تغییر کدهای برنامه‌ها به صورت جداگانه نیست و تنها با به‌روزرسانی کد اصلی برنامه می‌توان تغییرات را در برنامه‌های مورد نظر اعمال کرد.

زامارین از فریمورک‌های بومی استفاده می‌کند و مدت کوتاهی بعد از ارائه به‌روزرسانی، برای پلتفرم‌های اندروید و iOS زامارین نیز به این ويژگی‌ها به‌روزرسانی می‌شود. در نتیجه، می‌توان از جدیدترین ويژگی‌های ارائه شده برای این پلتفرم‌ها در زامارین استفاده کرد.

منظور از پشتیبانی کامل از سخت افزار در زامارین چیست؟

در زامارین برنامه‌ها به صورت کاملاً بومی توسعه داده می‌شوند. زامارین با استفاده از افزونه‌ها و APIهای خاص عملکرد برنامه را در پلتفرم‌های مختلف امکان‌پذیر می‌سازد و تمام مشکلات مربوط به سازگاری با سخت‌افزار را برطرف می‌کند.

منابع یادگیری زامارین چیست؟

مایکروسافت به عنوان شرکت ارائه‌دهنده زامارین پورتال آموزشی آنلاینی را تحت عنوان «Microsoft Learn» راه‌اندازی کرده است. در این پورتال آموزشی علاقه‌مندان می‌توانند مهارت‌ خود را در زمینه کار با محصولات مایکروسافت از جمله Xamarin توسعه دهند. همچنین در صورتی که یادگیری با استفاده از دوره‌های آموزش ویدیویی به زبان فارسی برای افراد آسان‌تر باشد، می‌توان از چنین دوره‌هایی از جمله دوره‌های ارائه شده در پلتفرم فرادرس استفاده کرد.

علاوه بر این، دوره‌هایی برای مبتدیان و توسعه‌دهندگانِ با‌تجربه نیز در این پلتفرم قابل دسترسی است. منابع آموزشی ارائه شده در این پلتفرم، آموزش‌های رایگان، کلاس‌های آنلاین زنده و کنفرانس‌های مختلف را شامل می‌شوند.

 

معایب زامارین چیست؟

برای انتخاب زامارین به عنوان ابزار توسعه باید علاوه بر آشنایی با مزایای آن به این سوال نیز پاسخ داد که معایب زامارین چیست. در این بخش از نوشته، معایب و نقاط ضعف فریمورک زامارین مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

هزینه بالا برای شرکت ها

استفاده از زامارین برای افراد و شرکت‌های کوچک بدون هزینه و رایگان است. با این وجود، سایر شرکت‌ها برای استفاده تجاری باید مجوز Visual Studio را از مایکروسافت دریافت کنند. برای دسترسی ساده به ویژوال استودیو بدون ویژگی‌های پیشرفته‌ای همچون Azure DevOps یا «سرویس‌های ابری» (Cloud Services) مجوز تک‌کاربره از ۴۹۹ دلار شروع می‌شود. کاربرانی که به تمام ویژگی‌ها و امکانات ویژوال استودیو نیاز دارند، باید سالانه ۲۹۹۹ دلار برای اشتراک سالانه Visual Studio Enterprise بپردازند.

عدم پشتیبانی از تمام کتابخانه ها

زامارین از بیشتر کتابخانه‌های NET. پشتیبانی می‌کند، اما برای استفاده از کتابخانه‌های شخص ثالث موجود برای اندروید و iOS نیاز به تبدیل این کتابخانه‌ها وجود دارد که کار چندان ساده‌ای نیست.

نامناسب برای برنامه های گرافیکی

هر پلتفرمی از روش متفاوتی برای طراحی رابط کاربری و چیدمان عناصر استفاده می‌کند. اگر برنامه مورد نظر، نیاز به رابط کاربری گرافیکی داشته باشد، باید به صورت بومی پیاده‌سازی شود. زیرا، زامارین در این بخش دارای ضعف است.

حجم بالای برنامه های Xamarin

خروجی برنامه‌های ساخته شده با زامارین تقریباً ۲ برابر برنامه‌های مشابه ساخته شده به وسیله روش‌های بومی است. یک برنامه ساده در زامارین تقریباً حجمی برابر ۱۶ مگابایت خواهد داشت که بیشتر این حجم نیز ناشی از کتابخانه‌های مرتبط، محیط زمان اجرای Mono و «کتابخانه کلاس پایه» (Base Class Library | BCL) است. در نتیجه، برنامه‌های زامارین به بهینه‌سازی برای کاهش حجم برنامه و حذف کدهای استفاده نشده نیاز دارند.

روش های کاهش حجم در Xamarin

 

جامعه توسعه دهندگی کوچک

انجمن‌های برنامه نویسی و جامعه توسعه‌دهندگی زامارین در مقایسه با انجمن‌های بومی اندروید و iOS بسیار کوچکتر است. علاوه بر این، جوامع برنامه نویسی سایر فریمورک‌های توسعه چند پلتفرمی نظیر React Native و Ionic نیز در مقایسه با زامارین بزرگتر هستند. در نتیجه، پیدا کردن یک توسعه‌دهنده با تجربه زامارین کار سختی است.

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته در سایت معروف Stack Overflow در سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۸ شمسی) تنها ۵٫۸ درصد از توسعه‌دهندگان از زامارین استفاده می‌کردند، در حالی که React با ۱۱٫۵ درصد و فلاتر با ۷٫۲ درصد استفاده در جایگاه بهتری نسبت به زامارین قرار داشتند.

مقایسه زامارین با فلاتر و React Native

همان طور که پیش‌تر نیز بیان شد، امروزه بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارهای دیجیتال به توسعه چند پلتفرمی روی آورده‌اند. دلیل این علاقه‌مندی را نیز می‌توان در مزایا و امکاناتی جستجو کرد که توسعه چند پلتفرمی در اختیار آنان قرار می‌دهد. در نتیجه، شرکت‌های نرم‌افزاری فعال در حوزه تکنولوژی، نوآوری‌های جدیدی را در این حوزه ارائه کرده‌اند. از جمله مهم‌ترین رقبای زامارین در این حوزه می‌توان به فلاتر و ری‌اکت نِیتیو اشاره کرد.

در این بخش از نوشته به این پرسش پاسخ داده می‌شود که مهم‌ترین وجه برتری فلاتر و ری‌اکت نیتیو نسبت به زامارین چیست و علاوه بر این، این ۳ فریمورک توسعه چند پلتفرمی بر اساس مهم‌ترین شاخص‌های توسعه اپلیکیشن مورد مقایسه قرار خواهند گرفت.

مقایسه زامارین با فلاتر و ریکت نیتیو

مقایسه زامارین با فلاتر و ری اکت نیتیو در خصوص سرعت

یکی از مهم‌ترین موارد برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن، سرعت برنامه است. بنابراین، برنامه باید از سرعت خوبی برخوردار باشد. در این زمینه، برنامه‌های ساخته شده با فلاتر از سرعت بالاتری برخوردار هستند. فریمورک‌های ری‌اکت نیتیو و زامارین نیز در این زمینه خوب عمل می‌کنند، ولی در مقایسه با فلاتر کمی کندتر هستند.

سرعت برنامه به موارد مختلفی از جمله فرایند توسعه، عملکردها، ویژگی‌ها و سایر موارد بستگی دارد. در نتیجه، مقایسه سرعت برنامه‌ها در یک لحظه مشخص، کمی دشوار است. در مجموع، فلاتر را می‌توان به عنوان فریمورک توسعه چندپلتفرمی سریع‌تری نسبت به سایر رقبا در نظر گرفت.

مقایسه وضعیت جامعه توسعه دهندگی

وجود انجمن‌های برنامه نویسی پویا و جوامع توسعه‌دهندگی گسترده برای برنامه‌نویسان بسیار دلگرم‌کننده است، زیرا بسیاری از مشکلات و خطاهای بوجود آمده در حین توسعه را می‌توان از طریق این انجمن‌ها برطرف کرد.

فریمورک زامارین با توجه به جامعه توسعه‌دهندگی کوچک خود در این بخش نسبت به فلاتر و ری‌اکت نیتیو دست پایین‌تر را دارد. توسعه‌دهندگان فلاتر و ری‌اکت نیتیو برای حل مشکلات خود می‌توانند به انجمن‌های موجود رجوع کنند. بر اساس آمار ارائه شده توسط «گیت‌هاب» (GitHub)، ری‌اکت نیتیو در مقایسه با فلاتر دنبال‌کنندگان بیشتری نیز دارد. در نتیجه، از لحاظ جامعه توسعه‌دهندگی ری‌اکت نیتیو در جایگاه نخست قرار می‌گیرد.

امنیت در زامارین

مقایسه Xamarin با فلاتر و React Native به لحاظ امنیت

امنیت برنامه یکی از مهم‌ترین مسائل برای هر برنامه‌نویسی است و به عنوان اولین اولویت برای توسعه‌دهندگان چند پلتفرمی شناخته می‌شود. ری‌اکت نیتیو به دلیل پشتیبانی از پلاگین‌های شخص ثالث از امنیت بالایی برخوردار نیست. در این زمینه برنامه‌های ساخته شده با فلاتر و زامارین از امنیت بالاتری برخوردار هستند.

تفاوت فلاتر و ری اکت نیتیو با زامارین در سفارشی سازی چیست ؟

در زمینه امکان سفارشی‌سازی برنامه هر ۳ فریمورک به خوبی عمل می‌کنند. با توجه به امکان استفاده از پلاگین‌های شخص ثالث در ری‌اکت نیتیو به سادگی می‌توان تغییرات مورد نظر را در برنامه‌ اعمال کرد.

فلاتر و زامارین نیز به ترتیب با برخورداری از قابلیت‌های Flutter Hot Reload و Xamarin Live Reload امکان مشاهده آنی تغییرات انجام شده را به کاربران می‌دهند. علاوه بر این، عناصر رابط کاربری موجود در فلاتر و زامارین را به آسانی می‌توان شخصی‌سازی کرد.

مقایسه به لحاظ فناوری مورد استفاده

هر ۳ فریمورک زامارین، فلاتر و ری‌اکت نیتیو از زبان‌های محبوب برنامه نویسی برای توسعه استفاده می‌کنند. زامارین بر پایه زبان برنامه نویسی سی‌شارپ است که برای یادگیری زبانی بسیار آسان است. فریمورک فلاتر نیز برای توسعه از زبان «دارت» (Dart) استفاده می‌کند که زبانی شی‌گرا است و یادگیری آن برای برنامه‌نویسان مبتدی آسان است. ری‌اکت نیتیو نیز از زبان محبوب جاوا اسکریپت در جهت توسعه اپلیکیشن‌های چند پلتفرمی استفاده می‌کند.

محبوبیت کدام یک بیشتر است؟ زامارین، فلاتر یا ری اک Native ؟

بر اساس آمار بیش از ۱٫۴ میلیون توسعه‌دهنده در سراسر جهان از زامارین برای توسعه چند پلتفرمی استفاده می‌کنند. علاوه بر این، برنامه‌های توسعه داده شده با زامارین در بیش از ۱۵۰۰۰ شرکت از ۱۲۰ کشور جهان در صنایع مختلف کاربرد دارد. علی‌رغم آمار‌های فوق، همچنان فریمورک‌های ری‌اکت نیتیو و فلاتر به طور گسترده‌تری توسط توسعه‌دهندگان استفاده می‌شوند.

 

چرا زامارین و دلیل انتخاب Xamarin چیست ؟

با وجود رقبای قدرتمندی همچون فلاتر و ری‌اکت نیتیو، بسیاری از توسعه‌دهندگان برای توسعه چند پلتفرمی زامارین را ترجیح می‌دهند. در این بخش از نوشته، با بررسی ويژگی‌های جذاب زامارین به این سوال پاسخ داده خواهد شد که دلیل انتخاب زامارین چیست و چرا این ابزار، محبوبِ توسعه‌دهندگان است.

وجود ابزارهای اجرایی مناسب در Xamarin

زامارین مجهز به شبیه‌ساز‌های قدرتمندی است که با پلتفرم‌های مختلف موبایل سازگار هستند، این مورد دلیل مهمی برای بسیاری از سازمان‌ها محسوب می‌شود که این ابزار توسعه چند‌پلتفرمی را در راس انتخاب‌های خود قرار دهند.

علاوه بر این، زامارین در زمینه «دیباگ کردن» (اشکال‌زدایی) نیز گزینه‌های مختلفی همچون بررسی از طریق شبیه‌ساز یا اجرای مستقیم روی دستگاه را فراهم می‌کند. در ادامه، بارزترین ویژگی‌های زامارین مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

کارایی قابل قبول Xamarin

سطح عملکرد برنامه‌های توسعه داده شده با زامارین در مقایسه با سایر ابزار‌های توسعه چند پلتفرمی بسیار بالاتر است. بارگذاری تصاویر در زامارین در مقایسه با سایر رقبا ۱۴ درصد سریعتر است و سرعت ذخیره‌سازی تصاویر نیز بسیار خوب است.

سرعت توسعه مطلوب با Xamarin

زامارین با دارا بودن کتابخانه‌های متعددی که الگوهای معماری مختلفی را پوشش می‌دهند، امکان استفاده از عناصر رابط کاربری استاندارد را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌سازد. توسعه‌دهندگانی که از زامارین استفاده می‌کنند، از همان ابتدا از سرعت توسعه بالای زامارین لذت می‌برند.

منظور از اشتراک گذاری کد در زامارین چیست؟

توسعه‌دهندگان زامارین به کمک این ابزار می‌توانند کدهای سی‌شارپی را بنویسند که بر روی پلتفرم‌های مختلف اجرا می‌شوند. «کتابخانه‌های کلاس قابل حمل» (Portable Class Libraries | PCL)، پروژه‌های مشترک و کتابخانه‌های استاندارد NET. به اشتراک‌گذاری کد در زامارین کمک می‌کنند. علاو بر این، فریمورک Xamarin.forms امکان اشتراک‌گذاری کد در سایر پلتفرم‌ها را فراهم می‌کند.

منظور از اشتراک گذاری کد در زامارین چیست

تجربه کاربری بومی در برنامه های توسعه داده شده با Xamarin

زامارین با سیستم عامل‌های مختلف سازگار است و برنامه‌های توسعه داده شده با آن، حس کار با برنامه‌های بومی را به کاربران القا می‌کند.

منظور از متن باز بودن زامارین چیست؟

زامارین ابزار متن‌باز رایگانی است که به همراه محیط توسعه ویژوال استودیو ارائه می‌شود. متن‌باز بودن زامارین امکان سفارشی‌سازی ابزارهای داخلی آن را فراهم می‌کند.

درک آسان نحوه کار با Xamarin

تمرکز اصلی زامارین بر روی ساده‌سازی فرایند توسعه اپلیکیشن‌های چند‌پلتفرمی است. توسعه‌دهندگان زامارین با مطالعه مستندات این فریمورک می‌توانند اطلاعات خوبی در خصوص نحوه کار پلتفرم به دست آورند.

سوالات متداول پیرامون فریمورک Xamarin

تا این قسمت از نوشته به سوالات متعددی از جمله «زامارین چیست»، «مزایا و معایب زامارین چیست»، «ملزومات یادگیری زامارین چیست» و سایر موارد پاسخ داده شد. در ادامه، به متداول‌ترین پرسش‌ها در حوزه زامارین پرداخته خواهد شد.

زامارین یا اندروید استودیو کدامیک بهتر است؟

هر کدام از دو فناوری زامارین و «اندروید استودیو» (Android Studio) برای توسعه اپلیکیشن کاربرد دارند. از زامارین برای توسعه چند‌پلتفرمی اپلیکیشن می‌توان استفاده کرد، در حالی که تمرکز اندروید استودیو بر روی توسعه اپلیکیشن‌های بومی اندروید است. در نتیجه، باید با توجه به نیاز خود، بهترین گزینه را برای توسعه اپلیکیشن انتخاب کرد.

 

مهم ترین ایراد زامارین چیست؟

مهم‌ترین ایراد زامارین در نحوه کامپایل کدها است. کدهای نوشته شده در زامارین به شکلی متفاوت از کدهای بومی کامپایل می‌شوند. در نتیجه، کدهای سی‌شارپ نوشته شده در زامارین با کدهای اجرا شده بر روی دستگاه کاربر تفاوت دارند. بنابراین، توسعه‌دهنده کنترل کاملی بر روی کد نهایی اجرا شده نخواهد داشت.

پایگاه داده مورد استفاد در زامارین چیست؟

زامارین از دیتابیس SQLite استفاده می‌کند. این «پایگاه داده» (Database) به زامارین امکان ذخیره‌سازی و دریافت اطلاعات در کد مشترک را می‌دهد.

کاربرد XAML در زامارین چیست؟

XAML زبان نشانه‌گذاری است که به توسعه‌دهندگان زامارین امکان طراحی رابط کاربری را می‌دهد. با استفاده از XAML می‌توان بدون کدنویسی رابط‌ کاربری جذابی را برای پروژه‌های مبتنی بر زامارین ایجاد کرد.

 

جمع‌بندی

به عنوان برنامه‌نویس اگر به دنبال توسعه اپلیکیشن برای پلتفرم‌های مختلف هستید، زامارین یکی از بهترین انتخاب‌ها در این زمینه است. زامارین دارای امکانات بسیار و جامعه توسعه‌دهندگی در حال رشدی است. این ابزار به عنوان یکی از فریمورک‌های مورد علاقه توسعه‌دهندگان شناخته می‌شود.

در این نوشته سعی شد تا به این سوال پاسخ داده شود که زامارین چیست و چه کاربردهایی دارد. علاوه بر این، نحوه عملکرد زامارین در پلتفرم‌های مختلف، مزایا و معایب زامارین در توسعه چند پلتفرمی، ملزومات یادگیری زامارین و مقایسه زامارین با سایر ابزارهای توسعه چند پلتفرمی نیز در این نوشته مورد بررسی قرار گرفت. در انتها نیز به این سوال پاسخ داده شد که دلیل انتخاب زامارین چیست و چرا توسعه‌دهندگان این ابزار را برای توسعه چند پلتفرمی انتخاب می‌کنند.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Mediumaltexsoft
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *