بهترین زبان برنامه نویسی اندروید چیست؟ – راهنمای ۲۰۲۲

۲۹۳۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۸ دقیقه
بهترین زبان برنامه نویسی اندروید چیست؟ – راهنمای ۲۰۲۲

با توجه به رشد روزافزون گوشی‌های هوشمند و برتری مطلق سیستم عامل اندروید در این بازار، بسیاری از کسب و کارها و افراد در صدد توسعه اپلیکیشن اندروید برآمده‌اند. در نتیجه، این افزایش تقاضا باعث ترغیب افراد زیادی به یادگیری برنامه نویسی اندروید شد. اولین چالش در مسیر یادگیری، انتخاب بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید است. در این نوشته برای پاسخ به این سوال که بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید چیست ابتدا گزینه‌های موجود برای برنامه نویسی اندروید به همراه ويژگی‌ها، کاربردها، مزایا و معایب به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته‌اند. همچنین، در ادامه نیز بهترین زبان برنامه نویسی اندروید با توجه به شرایط مختلف معرفی شده است تا فرد با خیالی آسوده وارد مسیر یادگیری اندروید شود.

فهرست مطالب این نوشته

مقایسه زبان های برنامه نویسی اندروید

سیستم عامل اندروید با در اختیار داشتن سهم 97 درصدی از بازار اپلیکیشن‌های موبایل به نوعی جایگاه خود را در این صنعت به طور کامل تثبیت کرده است. در نتیجه، ساخت اپلیکیشن اندروید رکن اساسی در صنعت برنامه نویسی اپلیکیشن‌های موبایل به حساب می‌آید. برای ورود به این شاخه در حال رشد و پر سود برنامه نویسی، در اولین گام، شناخت بهترین زبان برنامه نویسی اندروید بسیار مهم است. برای اینکه بتوان بهترین زبان برنامه نویسی اندروید را بر اساس علاقه، توانمندی‌های شخصی، نیاز فعلی و تجربه‎‌های قبلی برنامه نویسی انتخاب کرد، باید شناخت خوبی را نسبت زبان‌های برنامه نویسی اندروید بدست آورد.

بهترین زبان برنامه نویسی اندروید

به طور کلی می‌توان گفت با توجه به اینکه کاتلین توسط شرکت گوگل به عنوان زبان بومی توسعه اندروید معرفی شده و زبان جاوا هم قبل از کاتلین این جایگاه را در اختیار داشته، کاتلین و جاوا بهترین زبان‌های برنامه نویسی اندروید به حساب می‌آیند. اما در هر صورت، برای توسعه اپلیکیشن اندروید به دلیل تنوع بالای زبان‌های برنامه نویسی، دست برنامه‌نویس برای انتخاب تقریباً باز است. البته در صورت نداشتن شناخت لازم از زبان‌های برنامه نویسی ممکن است در ابتدای کار همه چیز کمی پیچیده به نظر برسد. در نتیجه، باید سعی کرد تا قبل از شروع فرایند یادگیری، بررسی کاملی راجع به بهترین زبان‌ برنامه نویسی اندروید داشت و سپس با کسب شناخت کامل این حوزه، کار را شروع کرد. در ادامه این بخش، گزینه‌‌های موجود و قابل انتخاب به عنوان بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید فهرست شده‌اند.

زبان‌های اشاره شده در بالا، به عنوان محبوب‌ترین و بهترین زبان‌های برنامه نویسی اندروید در بین توسعه‌دهندگان اندروید شناخته شده‌اند. در ادامه، به منظور کسب اطلاعات بیشتر برای انتخاب بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید از میان این زبان‌ها سعی شده است تا در مورد هر زبان اطلاعات جامعی ارائه شود.

زبان جاوا برای برنامه نویسی اندروید

بدون شک، بررسی بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید باید با زبان برنامه نویسی جاوا (Java) شروع شود. جاوا اولین زبانی بود که برای برنامه نویسی اندروید به صورت رسمی ارائه شد و اولین برنامه‌های اندرویدی نیز با این زبان نوشته می‌شدند. در نتیجه، این زبان به عنوان پرکاربرد‌ترین و قدیمی‌ترین زبان برای برنامه نویسی اندروید شناخته می‌شود.

زبان برنامه نویسی جاوا برای اندروید

زبان برنامه نویسی جاوا توسط شرکت «Sun Microsystems» در سال 1995 میلادی (1374 شمسی) منتشر شد و از آن زمان تا کنون برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی مورد استفاده قرار گرفته است. در سال‌های اخیر، گوگل زبان کاتلین را نیز به عنوان دومین زبان رسمی برای برنامه نویسی اندروید معرفی کرده و به نوعی کاتلین را به جاوا ترجیح داده است. با این وجود، جاوا به قدری جایگاه خود را تثبیت کرده و در بین تیم‌های توسعه شناخته شده است که بسیاری از این تیم‌های برنامه نویسی هنوز جاوا را برای توسعه اپلیکیشن اندروید انتخاب می‌کنند.

بیشتر برنامه‌های موجود در فروشگاه‌های اندرویدی نظیر Play Store با زبان جاوا نوشته شده‌اند. علاوه بر این، جاوا از پشتیبانی کامل گوگل برخوردار است و مستندات اندروید نیز به زبان جاوا ارائه می‌شوند. همچنین، در صورت بروز هر گونه مشکلی می‌توان برای رفع آن به انجمن‌های آنلاین جاوا مراجعه کرد.

جاوا را می‌توان بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید در نظر گرفت اما باید توجه کرد که مخاطب این سخن چه کسانی هستند. برای افراد تازه‌کار و مبتدی ممکن است، زبان جاوا بسیار پیچیده به نظر برسد، زیرا این زبان موضوعات پیچیده‌ای نظیر «استثنا‌های اشاره‌گر تهی» (Null Pointer Exceptions)، «سازنده‌ها» (Constructors)، «استثنا‌های بررسی شده» (Checked Exceptions)، «همزمانی» (Concurrency) و سایر موارد را شامل می‌شود. علاوه بر این، استفاده از «کیت توسعه نرم‌افزار» (Software Development Kit | SDK) و در نتیجه، مسائل مربوط به آن نیز باعث پیچیدگی بیشتر جاوا می‌شود.

در مجموع، زبان جاوا بهترین زبان برنامه نویسی اندروید است ولی به طور قطع ساده‌ترین زبان برنامه نویسی اندروید نیست. برای افراد مبتدی و تازه‌کار بهتر است تا برنامه نویسی اندروید را با زبان ساده‌تری شروع و بعد از مدتی به زبان جاوا رجوع کنند. در ادامه، «سینتکس» (Syntax) زبان جاوا ارائه شده است.

1public class Main {
2  public static void main(String[] args) {
3    System.out.println("Hello World");
4  }
5}

بعد از بررسی زبان جاوا به عنوان اولین زبان برنامه نویسی اندروید، برای تصمیم‌گیری بهتر در خصوص انتخاب یا عدم انتخاب آن برای ساخت اپلیکیشن اندروید، مزایا و معایب جاوا به صورت مختصر ارائه شده است.

مزایای جاوا برای برنامه نویسی اندروید چیست؟

مزایا و نکات مثبت زبان جاوا در برنامه نویسی اندروید در ادامه فهرست شده‌اند:

  • یادگیری آن آسان است، زیرا استفاده، نوشتن، «اشکال‌زدایی» (Debug) و کامپایل جاوا در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه نویسی برای اندروید ساده‌تر است.
  • جاوا در زمره زبان‌های برنامه نویسی شی‌گرا قرار می‌گیرد و به برنامه‌نویس امکان ساخت برنامه به صورت چند پارچه و استفاده مجدد از کدهای نوشته شده را می‌دهد.
  • مهم‌ترین مزیت زبان جاوا مستقل از پلتفرم‌ بودن آن است، یعنی می‌توان بدون مشکل آن را به سرعت از یک سیستم کامپیوتری به سیستم دیگری منتقل کرد.
  • سهولت استفاده، پایداری، ایمنی و قابلیت‌های چند پلتفرمی، جاوا را به بهترین زبان در سطح جهان برای ارائه راه‌حل‌های اینترنتی تبدیل کرده است.
  • جاوا زبانی ایمن است و با کنار گذاشتن «اشاره‌گر‌های صریح» (Explicit Pointers) میزان خطرات و تهدید‌های امنیتی را کاهش داده است.
  • زبان جاوا مقرون به صرفه و اقتصادی است، یعنی می‌توان با هزینه پایین برنامه‌های جاوا را توسعه داد یا در صورت نیاز پشتیبانی کرد.

معایب جاوا برای برنامه نویسی اندروید چیست؟

زبان جاوا با وجود تمام محبوبیتی که در طی این سال‌ها داشته است، در برخی موارد نیز دچار ضعف و نیازمند توجه بیشتر است. در ادامه فهرستی از معایب زبان جاوا در برنامه نویسی اندروید ارائه شده است:

  • به طور کلی عملکرد زبان جاوا ضعیف و کند است و نسبت به سایر زبان‌‌های برنامه نویسی بومی نظیر C و ++C مصرف حافظه بیشتری دارد. عملکرد جاوا به دلیل دارا بودن سطح بیشتری از انتزاع و پیچیدگی‌های «ماشین مجازی جاوا» (Java Virtual Machine | JVM) کند است.
  • جاوا رابط کاربری گرافیکی جذابی را تا کنون ارائه نداده است. با این حال رابط‌های گرافیکی مختلفی برای جاوا وجود دارند، اما هیچ‌کدام از آن‌ها برای ساخت و کادربندی «رابط کاربری» (User Interface) پیچیده مناسب نیستند.
  • جاوا امکانی برای «پشتیبان‌گیری» (Backup) از داده‌ها ندارد و عمدتاً روی ذخیره‌سازی کار می‌کند.
  • زبان برنامه نویسی جاوا در مقایسه با سایر زبان‌ها به فضای حافظه قابل توجهی نیاز دارد. در طول اجرای فرایند «جمع‌آوری زباله» (Garbage Collection) عملکرد و کارایی حافظه سیستم کاهش می‌یابد.
  • درک و خواندن کدهای نوشته شده به زبان جاوا به دلیل داشتن کلمات و جملات پیچیده و طولانی، دشوار است.

زبان کاتلین برای برنامه نویسی اندروید

در بحث انتخاب بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید، «کاتلین» (Kotlin) در جایگاه دوم مورد بررسی قرار می‌گیرد. زبان نوظهور کاتلین اولین بار در سال 2017 میلادی‌ (1396 شمسی) ارائه شد. کاتلین تنها دو سال بعد یعنی در سال 2019 میلادی (1398 شمسی) توسط گوگل به عنوان دومین زبان رسمی برنامه نویسی اندروید معرفی شد. کاتلین زبان برنامه نویسی چند‌پلتفرمی است و می‌توان آن را به عنوان جایگزینی برای جاوا در نظر گرفت. از ویژگی‌های بارز زبان کاتلین امکان تعامل آن با جاوا و اجرا شدن آن بر روی ماشین مجازی جاوا است.

زبان کاتلین برای برنامه نویسی اندروید

تنها تفاوت زبان کاتلین با جاوا، حذف برخی از ويژگی‌های غیرضروری همچون استثنا‌های اشاره‌گر تهی توسط کاتلین است. همچنین، در زبان کاتلین نیازی به استفاده از نقطه ویرگول (;) برای انتهای هر خط از کد نیست. در مجموع، اگر کاتلین به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی اندروید نیز انتخاب نشود، می‌توان گفت که کاتلین بهترین زبان برای برنامه‌نویسان مبتدی به حساب می‌آید که قصد شروع برنامه نویسی اندروید را دارند. معمولاً از کاتلین به عنوان نقطه شروع برنامه نویسی اندروید یاد می‌شود. در ادامه نمونه کدی به زبان کاتلین آورده شده است.

1fun main() {
2  println("Hello World")
3}

در ادامه ابتدا به شرح مزایا و سپس معایب زبان برنامه نویسی کاتلین پرداخته شده است.

مزایای کاتلین برای برنامه نویسی اندروید چیست؟

رشد و محبوبیت زبان کاتلین در بین برنامه‌نویسان مرهون قابلیت‌های ويژه‌ این زبان در بحث برنامه نویسی اندروید بوده است. مزایا و نکات مثبت زبان کاتلین در برنامه نویسی اندروید در ادامه فهرست شده‌اند:

  • بیشتر «محیط‌های یکپارچه توسعه» (IDE) از کاتلین پشتیبانی می‌کنند. این مورد به افزایش بهره‌وری کمک می‌کند، زیرا توسعه‌دهندگان نیازی به یادگیری IDE جدید ندارند.
  • میزان تعامل‌پذیری کاتلین 100 درصد است، به این معنی که تغییر از زبان جاوا به کاتلین برای برنامه‌نویسان خبره بسیار آسان است.
  • کاتلین قابلیت اطمینان بالایی دارد، زیرا قبل از عرضه نسخه نهایی کاتلین توسط Jetbrain، تست‌های مختلفی روی آن انجام شده است.

معایب کاتلین برای برنامه نویسی اندروید چیست؟

کاتلین با وجود داشتن مزیت‌های رقابتی نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی اندروید، نقاط ضعفی نیز دارد. البته این نقاط ضعف نسبت به نقاط قوت آن بسیار ناچیز هستند. در ادامه، فهرستی از معایب زبان کاتلین در برنامه نویسی اندروید ارائه شده است:

  • در اکثر موارد، کاتلین سریع‌‌تر از جاوا عمل می‌کند، اما در فرایند «ساخت تمیز» (Clean Build) برنامه اندروید، کفه ترازو به نفع جاوا سنگینی می‌کند.
  • منابع یادگیری کاتلین بسیار محدود هستند.
  • با توجه به نوظهور بودن کاتلین، تعداد افراد متخصص در این زبان برنامه نویسی به نسبت متخصصان جاوا کمتر است.
  • کاتلین و جاوا شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند، اما مهاجرت از جاوا به کاتلین همچنان فرایندی زمان‌بر است، زیرا برنامه‌نویسان به زمان زیادی برای آشنایی کامل با آن نیاز دارند.

معرفی فیلم های آموزش برنامه‌ نویسی اندروید

معرفی فیلم های آموزش برنامه نویسی اندروید

همان‌طور که در ابتدای این نوشته بیان شد، امروزه استفاده از دستگاه‌های همراه هوشمند بسیار رایج شده است و بسیاری از افراد در سراسر دنیا روزانه از اپلیکیشن‌های موبایل برای مقاصد مختلف استفاده می‌کنند. در همین راستا، توسعه اپلیکیش‌های موبایل در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از شاخه‌های محبوب و پرتقاضای برنامه نویسی شده است. در این بین نیز با توجه به سهم بالای سیستم عامل اندروید، یادگیری برنامه نویسی اندروید به اولویت اول بسیاری از افراد تبدیل شده است.

در پلتفرم فرادرس، دوره‌های آموزشی مرتبط با برنامه نویسی اندروید در صفحه مجموعه آموزش‌های اندروید قابل دسترسی هستند. در مجموعه آموزش‌های برنامه نویسی اندروید فرادرس، علاوه‌بر ۳ دوره آموزش مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته اندروید، دوره‌های پروژه‌محور و دوره‌هایی هم برای کاربردهای خاص یا بخش‌های مهم مربوط به توسعه اندروید مثل ارتباط با پایگاه داده قابل دسترسی هستند. پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته می‌توان از سایر دوره‌های این مجموعه برای تسلط و یادگیری هر چه بیشتر برنامه نویسی اندروید استفاده کرد.

شاخص ترین فیلم های آموزش برنامه نویسی اندروید فرادرس

در سایر دسته‌بندی‌های موجود در پلتفرم فرادرس می‌توان به آموزش‌های برنامه نویسی اندروید با فلاتر، بیسیک فور اندروید، پایتون و سایر موارد نیز دسترسی داشت. در ادامه، برخی از دوره‌های شاخص مجموعه آموزش برنامه نویسی اندروید به طور خلاصه معرفی شده‌اند:

  • فیلم آموزش برنامه نویسی اندروید Android - مقدماتی (طول مدت: 8 ساعت و 40 دقیقه، مدرس: محمود خاوریان): در این دوره آموزشی فرادرس که در محیط اندروید استودیو آموزش داده شده است، دانشجویان بدون نیاز به پیش‌نیاز، با اصول اولیه برنامه نویسی اندروید آشنا می‌شوند. در این دوره آموزش برنامه نویسی اندروید با زبان جاوا، مفاهیمی نظیر اصول اولیه برنامه نویسی اندروید، طراحی رابط کاربری، کلاس‌ها و نحوه نمایش پیغام آموزش داده شده است. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی اندروید Android - مقدماتی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی اندروید Android - تکمیلی (طول مدت: 20 ساعت و 8 دقیقه، مدرس: محمدمهدی علیزاده): در این فرادرس دانشجویان با مباحث تکمیلی در بحث برنامه نویسی اندروید آشنا می‌شوند. مباحثی همچون کار با Preferenceها، پایگاه داده و کار با فایل‌ها در اندروید از جمله بخش‌های این آموزش هستند. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی اندروید Android - تکمیلی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی اندروید Android - پیشرفته (طول مدت: 25 ساعت و 45 دقیقه، مدرس: محمدمهدی علیزاده): در این فرادرس سعی شده است تا مباحث پیشرفته‌تری در برنامه نویسی اندروید مورد بررسی قرار گیرند. مفاهیمی نظیر نحوه ارتباط با اینترنت، ساخت نماهای اختصاصی، کار با سنسور‌ها و استفاده از کتابخانه‌های گرافیکی از مهم‌ترین بخش‌‌های این آموزش هستند. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی اندروید Android - پیشرفته + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی کاتلین - توسعه اندروید Android با Kotlin - تکمیلی (طول مدت: 3 ساعت و 53 دقیقه، مدرس: امیرحسین محمدی): در این دوره آموزشی توسعه اندروید با استفاده از زبان کاتلین مورد بررسی قرار گرفته است. تمرکز این دوره آموزشی بیشتر در خصوص مفاهیم شی‌گرایی، کلاس‌های داده و توابع مختلف موجود در کاتلین است. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی کاتلین - توسعه اندروید Android با Kotlin - تکمیلی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش پایگاه داده اس کیو ال لایت SQLite در اندروید با کاتلین (طول مدت: 4 ساعت و 11 دقیقه، مدرس: علیرضا احمدی): در این دوره آموزشی در قالب پروژه به بررسی مفهوم مهم پایگاه داده در زبان برنامه نویسی کاتلین برای ذخیره‌سازی اطلاعات برنامه اندرویدی پرداخته شده است. برای مشاهده فیلم آموزش پایگاه داده اس کیو ال لایت SQLite در اندروید با کاتلین + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش ساخت اپلیکیشن مدیریت یادداشت ها در اندروید استودیو با SQLite (طول مدت: 1 ساعت و 50 دقیقه، مدرس: محمود خاوریان): در این فرادرس با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا و در محیط اندروید استودیو به صورت پروژه محور اپلیکیشن مدیریت یادداشت ها به صورت صفر تا صد پیاده‌سازی خواهد شد. برای مشاهده فیلم آموزش ساخت اپلیکیشن مدیریت یادداشت ها در اندروید استودیو با SQLite + کلیک کنید.

برنامه نویسی اندروید با ++C چگونه است؟

اندروید استودیو (Android Studio) با استفاده از «کیت توسعه بومی جاوا» (Native Development Kit | NDK) از کد‌های نوشته شده به زبان C و ++C پشتیبانی می‌کند. روال کار به این صورت است که کد نوشته شده به زبان ++C بر روی ماشین مجازی جاوا یا همان JVM اجرا نمی‌شود، بلکه به صورت بومی روی دستگاه اندرویدی اجرا شده و در نتیجه در خصوص مواردی همچون تخصیص حافظه، کنترل بیشتری به برنامه‌نویس می‌دهد.

زبان ++C برای برنامه نویسی اندروید

اجرای کدها به صورت مستقیم در دستگاه اندرویدی توسط زبان ++C مزیت مهمی به شمار می‌رود. به عنوان مثال، برای ساخت برنامه‌های پیچیده نظیر بازی‌های سه بُعدی، برنامه‌نویس برای دریافت حداکثر کارایی از سیستم عامل اندروید، نیازمند اجرای مستقیم کدها است. البته در خصوص ساخت بازی‌های سه بعدی نیز به دلیل پیچیدگی‌های احتمالی، استفاده از موتور‌های بازی‌سازی بیشتر توصیه می‌شود. علاوه بر این، می‌توان از کتابخانه‌های نوشته شده در C و ++C استفاده کرد.

در صورتی که برنامه‌نویس نیازمند دسترسی به مواردی خاص در سیستم عامل اندروید باشد، ++C بهترین زبان برنامه نویسی اندروید به حساب می‌آید. البته راه‌اندازی ++C برای برنامه نویسی اندروید با چالش‌های خاصی نیز همراه است و به دلیل پیچیدگی‌های بیشتری که نسبت به جاوا و کاتلین دارد، در نتیجه، باگ‌های بیشتری نیز ایجاد می‌کند. در مجموع، منصفانه است که این مسیر برای برنامه نویسی اندروید انتخاب نشود، زیرا دلایل کافی برای استفاده از ++C به جای جاوا و کاتلین وجود ندارد. در ادامه نمونه کدی به زبان ++C آورده شده است.

1#include <iostream>
2using namespace std;
3
4int main() {
5  cout << "Hello World!";
6  return 0;
7}

حال مزایا و معایب زبان برنامه نویسی ++C در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

مزایای زبان ++C برای برنامه نویسی اندروید چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز عنوان شد، زبان ++C در زمینه دسترسی بیشتر به موارد خاصی همچون حافظه در اندروید کارایی بالایی دارد. البته مزایا و نکات مثبت این زبان تنها به این مورد خلاصه نمی‌شود. در ادامه، مزایای ++C در برنامه نویسی اندروید فهرست شده است.

  • ++C اولین زبان برنامه نویسی شی‌گرا بود. ویژگی‌های شی‌گرایی نظیر «انتزاع | تجرید» (Abstraction)، «وراثت | ارث‌بری» (Inheritance)، «پلی مورفیسم | چندریختی» (Polymorphism) و کلاس‌ها در زبان ++C امکان استفاده مجدد از کد را می‌دهد و در نتیجه، باعث صرفه‌جویی در زمان برنامه‌نویس می‌شود.
  • زبان برنامه نویسی ++C مستقل از ماشین است، یعنی بدون توجه به کدهای نوشته شده می‌توان آن را در بیش از یک کامپیوتر اجرا کرد.
  • زبان ++C از قابلیت «چند پارادیمی» (Multi-Paradigm) پشتیبانی می‌کند، یعنی نحوه عملکرد و ساختار کلی در آن مشخص می‌شود و سپس می‌توان به شکل‌های مختلف در آن کد مورد نظر را پیاده‌سازی کرد.
  • ++C زبانی همه کاره است و مقیاس‌پذیری قابل توجهی دارد، یعنی می‌توان آن را در مقیاس‌های بزرگ و حتی کوچک نیز استفاده کرد.

معایب زبان ++C برای برنامه نویسی اندروید چیست؟

زبان ++C برای علاقه‌مندان به برنامه نویسی بسیار آشنا است و البته کاربرد‌های فراوانی نیز دارد. در بحث برنامه نویسی اندروید اما به طور ویژه دچار مشکلاتی است. در ادامه، فهرست معایب ++C در برنامه نویسی اندروید ارائه شده است:

  • استفاده از ++C به دلیل دارا بودن «توابع دوست» (Friend Function)، «اشاره‌گر‌ها» (Pointers) و «متغیر‌های سراسری» (Global Variables) باعث به وجود آمدن مشکلات امنیتی می‌شود.
  • دسترسی به ++C در مقایسه با سایر زبان‌های ساده بسیار دشوار است.
  • ++C به دلیل اینکه نمی‌تواند به طور خودکار داده‌های غیرضروری را حذف کند، در بحث مدیریت حافظه مشکلات جدی دارد.
  • درک استفاده از اشاره‌گر‌ها در ++C دشوار است و در صورت استفاده‌ نابجا از آن‌ها در برنامه ممکن است خطا‌های پیش‌بینی نشده‌ای رخ دهند.
  • کار کردن با ++C برای افراد مبتدی کمی پیچیده است.

زبان سی شارپ برای برنامه نویسی اندروید

سی شارپ (#C) توسط شرکت مایکروسافت (Microsoft) با هدف ترکیب قدرت ++C و سادگی ویژوال بیسیک (Visual Basic) توسعه داده شد. این زبان شباهت بسیار زیادی به جاوا دارد. در صورت آشنایی با یکی از این دو زبان، تعویض آن با دیگری بسیار آسان خواهد بود. در سی شارپ نیز همانند جاوا قابلیت «جمع‌آوری زباله» (Garbage Collector) وجود دارد و دیگر نیازی نیست که نگران مسائلی همچون نشت حافظه و آزادسازی آن باشیم. علاوه بر این، سی شارپ مدرن‌تر از جاوا هم هست.

سی شارپ زبان برنامه نویسی کاملی است و می‌تواند در بین گزینه‌های موجود برای انتخاب به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی اندروید قرار گیرد. سی شارپ از سینتکس ساده‌تری نسبت به جاوا برخوردار است و همچنین زبانی شی‌گرا به حساب می‌آید. در گذشته، بزرگترین ایراد سی شارپ این بود که با توجه به استفاده از «فریم‌ورک دات‌نتِ مایکروسافت» (Microsoft .NET Framework)، تنها امکان اجرا بر روی سیستم عامل ویندوز را داشت. در نتیجه، فریمورک «زامارین» (Xamarin) برای ایجاد امکان توسعه چندپلتفرمی با استفاده از زبان سی شارپ ارائه شد.

زبان سی شارپ برای برنامه نویسی اندروید

هر کاری که بتوان در جاوا و کاتلین برای برنامه نویسی اندروید انجام داد، می‌توان در زامارین نیز با استفاده از زبان سی شارپ پیاده‌سازی کرد. شاید نتوان گفت سی شارپ بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید است، اما در صورتی که برنامه‌نویس به دنبال شروعی آسان و خوشایند برای توسعه برنامه اندروید باشد، بدون شک سی شارپ می‌تواند تبدیل به بهترین زبان برنامه نویسی اندروید برای آن شخص شود. در ادامه، نمونه کدی مربوط به زبان سی شارپ ارائه شده است.

1#include <iostream>
2using namespace std;
3
4int main() {
5  cout << "Hello World!";
6  return 0;
7}

در ادامه مزایا و معایب زبان برنامه نویسی سی شارپ در برنامه نویسی اندروید مورد بررسی قرار گرفته است.

مزایای سی شارپ برای برنامه نویسی اندروید چیست؟

مهم‌ترین مزیت زبان سی شارپ ترکیب سادگی و در عین حال قدرت آن است. این زبان نام آشنا در دنیای برنامه نویسی، مزایای دیگری نیز دارد، که در ادامه فهرست شده‌اند:

  • سی شارپ زبانی شی‌گرا است و می‌توان به کمک اصول شی‌گرایی برنامه را به بخش‌های کوچکتری تقسیم کرد تا توسعه، مدیریت و ادغام آن با سرعت بیشتری انجام شود.
  • سی شارپ زبانی سطح بالا و نزدیک به زبان انسان به حساب می‌آید. در نتیجه، درک کد‌های آن برای برنامه‌نویسان آسان است.
  • مدیریت تخصیص حافظه یکی از ضروری‌ترین کار‌ها برای حفظ عملکرد صحیح برنامه است. برای این منظور، سی شارپ به صورت داخلی دارای «گردآور زباله» (Garbage Collector) است. گردآور زباله همانند مدیر حافظه عمل کرده و به طور خودکار حافظه را آزاد و داده‌های استفاده نشده را ردیابی می‌کند.
  • سی شارپ دارای قابلیت «ایمنی نوع» (Type-Safe) است، یعنی امکان تغییر نوع متغیر در طول برنامه وجود ندارد. ایمنی نوع تضمین می‌کند که رفتار متغیر‌ها در برنامه قابل پیش‌بینی است.
  • با اینکه سی شارپ ارتباط نزدیکی با زبان‌های برنامه نویسی خانواده C نظیر ++C و C دارد، اما یادگیری آن نسبت به این زبان‌ها ساده‌تر است.

معایب سی شارپ برای برنامه نویسی اندروید چیست؟

معایب زبان سی شارپ در مقایسه با نقاط قوت آن بسیار ناچیز است. در ادامه، معایب زبان سی شارپ در برنامه نویسی اندروید ارائه شده است.

  • سی شارپ برای اجرا بر روی سیستم عامل‌ها و پلتفرم‌های مختلف به شدت به منابع NET. وابسته است.
  • سی شارپ برای انجام‌ کارهای سطح پایین در اندروید نظیر تعامل مستقیم با سخت‌افزار کارایی ندارد.
  • سی شارپ فاقد کامپایلر مستقل است.

برنامه نویسی اندروید با پایتون

بدون اغراق پایتون (Python) یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی جهان است، اما آیا پایتون می‌تواند به عنوان بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید نیز انتخاب شود؟ البته ملاک‌های انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی اندروید برای افراد مختلف متفاوت است، اما در ادامه با بررسی زبان پایتون به این سوال پاسخ داده خواهد شد.

پایتون زبان برنامه نویسی سطح بالا و همه منظوره است. کاربرد‌های این زبانِ جذاب بسیار گسترده است، از برنامه نویسی وب گرفته تا برنامه نویسی اندروید و «یادگیری ماشین» (Machine Learning)، همه این موارد در زمره کاربرد‌های آن قرار دارند. خوانایی کد‌های نوشته شده به زبان پایتون بالا است و با توجه به استفاده از کلمات انگلیسی و نزدیک بودن سینتکس آن به زبان انسان، درک کد‌‌های پایتون از آنچه فکر می‌کنید ساده‌تر است. این زبان، برای افراد مبتدی و باتجربه بهترین انتخاب به حساب می‌آید.

زبان پایتون برای برنامه نویسی اندروید

از پایتون می‌توان برای کاربرد‌هایی نظیر «مصور‌سازی داده‌ها» (Data Visualizations)، «تحلیل داده» (Data Analytics) و حتی ساخت بازی‌های کامپیوتری استفاده کرد. از آنجایی که یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون نسبتاً آسان است، توسط سایر افرادی که به صورت تخصصی برنامه نویسی را دنبال نمی‌کنند نیز برای امور مالی و سازماندهی استفاده می‌شود. در ادامه نمونه کدی به زبان پایتون ارائه شده است.

1>>> print("Hello, World!")
2Hello, World

چگونه می‌توان برنامه نویسی اندروید با پایتون انجام داد؟

این مورد سوال بسیاری از افراد است، زیرا با توجه به شناخت خود از زبان پایتون، ساخت برنامه اندرویدی با آن را دور از ذهن می‌دانند. البته باید گفت که مهم‌ترین ویژگی پایتون قابلیت همه‌کاره بودن آن است. برای زبان پایتون کتابخانه‌های کاربردی متعددی ساخته شده است و به همین دلیل روز به روز به قابلیت‌های آن افزوده می‌شود. برای ساخت برنامه اندرویدی با زبان پایتون باید از کتابخانه «Kivy» استفاده کرد. البته نصب و آماده‌سازی بسته‌ها و وابستگی‌های برنامه نویسی Kivy ممکن است زمان‌بر باشد.

با وجود این، برای برنامه نویسی اندروید با پایتون و توسعه برنامه‌های کاربردی استفاده از آن ضروری است. همچنین، برای جلوگیری از ایجاد خطاهای ناشی از تداخل نسخه‌های مختلف برنامه نویسی با یکدیگر، کتابخانه Kivy باید در «محیط مجازی» (Virtual Enviroment) نصب شود.

مزایای زبان پایتون برای برنامه نویسی اندروید چیست؟

مزایا و نکات مثبت زبان پایتون در برنامه نویسی اندروید در ادامه فهرست شده‌اند:

  • پایتون توسط «مفسر» (Interpreter) در زمان اجرا پردازش می‌شود و دیگر نیازی به کامپایل برنامه وجود ندارد، مشابه با زبان PHP و Perl است.
  • این زبان برنامه نویسی از مفاهیم شی‌گرایی پشتیبانی می‌کند.
  • پایتون گزینه بسیار مناسبی برای مبتدیان است و به کمک آن می‌توان برنامه‌های مختلفی نظیر ویرایشگر متن ساده گرفته، مرورگر و حتی بازی‌های کامپیوتری را توسعه داد.
  • قابلیت تعامل پایتون بسیار بالا است و می‌توان آن را با زبان‌های مختلفی نظیر جاوا، COBRA، سی پلاس پلاس و Active X ادغام کرد.

 

معایب زبان پایتون برای برنامه نویسی اندروید چیست؟

معایب و نکات منفی زبان پایتون در برنامه نویسی اندروید در ادامه فهرست شده‌اند:

  • اجرای خط به خط و متوالی کد‌ها در پایتون (مفسری بودن آن) باعث کندی آن شده است.
  • عمده محبوبیت پایتون به دلیل قابلیت‌های آن در برنامه نویسی سمت سرور است و کمتر در برنامه نویسی سمت کلاینت استفاده می‌شود.
  • لایه‌های دسترسی به پایگاه‌داده پایتون در مقایسه با فناوری‌های محبوب‌تری نظیر «اتصال پایگاه داده باز» (Open DataBase Connectivity | ODBC) و «اتصال پایگاه‌ داده جاوا» (Java DataBase Connectivity | JDBC) نیازمند توسعه بیشتر است.

زبان دارت برای برنامه نویسی اندروید

یکی دیگر از گزینه‌های پیش رو برای انتخاب به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی اندروید ، زبان «دارت» (Dart) است. زبان برنامه نویسی دارت متن‌باز، همه منظوره و شی‌گرا با ساختاری مشابه زبان C است که توسط گوگل در سال 2011 میلادی (1390 شمسی) توسعه یافت. استفاده از زبان دارت برای برنامه نویسی اندروید نیازمند به کارگیری فریمورک «فلاتر» (Flutter) است. فلاتر «چارچوب واسط موبایل» (Mobile UI Framework) و «بسته توسعه نرم‌افزار» (Software Development Kit | SDK) رایگان و «متن‌بازی» (Open Source) است که با بهره‌گیری از زبان دارت امکان نوشتن برنامه‌های «چند پلتفرمی» (Cross Platform) را فراهم می‌کند.

زبان دارت برای برنامه نویسی اندروید

مهم‌ترین نکته در خصوص زبان دارت این است که گوگل آن را به عنوان زبان بهینه‌سازی شده در سمت کلاینت برای ساخت اپلیکیشن‌هایی با عملکرد سریع طراحی کرده است. هدف اصلی دارت تسهیل فرایند توسعه «رابط کاربری» (User Interface) برنامه است. زبان دارت با در اختیار گذاشتن ويژگی‌هایی نظیر «بارگذاری مجدد داغ» (Hot-Reload) این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند تا تغییرات حاصل بر روی برنامه خود را به صورت آنی ببینند.

سینتکس دارت را می‌توان با جاوا اسکریپت مقایسه کرد. در واقع، هدف از توسعه دارت، برطرف کردن مشکلات موجود در جاوا اسکریپت بوده و به نوعی گوگل تلاش دارد تا دارت را به عنوان جایگزینی برای جاوا اسکریپت ارائه کند که کارایی و قابلیت‌های بیشتری را برای پروژه‌های بزرگ و کوچک فراهم می‌کند. در ادامه، نمونه کدی به زبان دارت ارائه شده است.

1void main() {
2
3// Displaying the output
4print('Hello, Emizen');
5
6/* print('Dart is a programming language');
7print('Dart is a programming language'); */
8print('Hello, Emizen');
9}

چگونه با زبان دارت می‌توان برنامه اندروید نوشت؟

همان‌طور که در ابتدا نیز بیان شد، دارت تنها یک زبان برنامه نویسی است. برای ساخت اپلیکیشن اندروید با استفاده از این زبان، باید از فریمورک فلاتر استفاده کرد. فلاتر این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است که اپلیکیشن‌های بومی را تنها با یک مرتبه کدنویسی ایجاد کنند. این بدین معناست که با یک کد مبنا در فلاتر می‌توان اپلیکیشن را هم برای سیستم عامل iOS و هم اندروید توسعه داد. فریمورک فلاتر در سال‌های اخیر با توجه به حمایت‌های گوگل از آن و همچنین استقبال برنامه‌نویسان، بسیار محبوب شده است. در صورتی که به دنبال اطلاعات بیشتری در خصوص این فریمورک جذاب هستید، خواندن مقاله زیر به شما پیشنهاد می‌شود.

 

مزایای زبان دارت برای برنامه نویسی اندروید چیست؟

مهم‌ترین مزیت زبان دارت در قیاس با سایر رقبا، پذیرفته‎‌شدن و ارائه این زبان توسط شرکت مطرحی همچون گوگل است. در ادامه، سایر نقاط قوت این زبان در برنامه نویسی اندروید فهرست شده‌اند:

  • یادگیری زبان برنامه نویسی دارت تنها با داشتن دانش اولیه از برنامه نویسی بسیار ساده خواهد بود.
  • دارت زبان برنامه نویسی‌ متن‌باز به حساب می‌آید و هر کسی می‌تواند به‌صورت رایگان از آن استفاده کند.
  • دارت توسط گوگل توسعه‌یافته است و داشتن حمایت چنین شرکت بزرگی به این معنی است که این زبان برنامه نویسی چشم‌انداز‌های بلند‌مدتی برای توسعه بیشتر دارد.
  • با توجه به قابلیت تبدیل مستقیم و سریع به جاوا‌ اسکریپت، Dart می‌تواند در تمام مرورگرهای مدرن تلفن‌های همراه و دسکتاپ کار کند.
  • برنامه‌های نوشته شده در دارت نسبت به جاوا اسکریپت سریع‌تر اجرا می‌شوند.
  • دارت برای ساخت و طراحی «حداقل محصول قابل عرضه» (Minimum Viable Product | MVP) در مدت زمان کوتاه بهترین انتخاب به حساب می‌آید.

معایب زبان دارت برای برنامه نویسی اندروید چیست؟

بزرگترین نقطه ضعف زبان دارت در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه نویسی اندروید، موضوع جدید و نوظهور بودن آن است. در ادامه، سایر نقاط ضعف این زبان در برنامه نویسی اندروید فهرست شده‌اند:

  • دارت زبان برنامه نویسی نسبتاً جدیدی است و در نتیجه جامعه پشتیبانی آن هنوز خیلی بزرگ نیست و به اندازه جاوا‌ اسکریپت و سایر زبان‌های معروف، منابع یادگیری در دسترس ندارد. با این حال، می‌توان انتظار داشت که این مورد به زودی تغییر خواهد کرد.
  • میزان استفاده از دارت در بین برنامه‌نویسان نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی پایین است.
  • نصب اولیه ویرایشگر و منابع فنی آن بر روی رایانه به خوبی مستند شده است، اما هنوز مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد.

زبان بیسیک و B4A برای برنامه نویسی اندروید

در ادامه نوشته بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید به بررسی ابزاری با نام «بیسیک فور اندروید» (Basic4Android) پرداخته خواهد شد. Basic4Android که با نام اختصاری B4A نیز شناخته می‌شود، در واقع ابزاری برای توسعه سریع برنامه‌های بومی اندروید است. در دنیای برنامه نویسی مفهوم «توسعه سریع اپلیکیشن» با اصطلاح «Rapid Application Development» یا به اختصار «RAD» شناخته می‌شود.

زبان بیسیک برای برنامه نویسی اندروید

در ابتدا ذکر این نکته ضروری است که B4A محیط یکپارچه توسعه یا IDE است و از زبان بیسیک (Basic) برای توسعه برنامه اندرویدی استفاده می‌کند. B4A اولین بار در سال 2015 میلادی (1394 شمسی) توسط شرکت Anywhere Software به صورت رسمی به عنوان ابزاری برای برنامه نویسی اندروید معرفی شد. B4A برای افرادی که سابقه کار با زبان‌هایی نظیر «ویژوال بیسیک» (Visual Basic) یا «ویژوال بیسیک دات نت»‌‌ (Visual Basic .NET) را داشته‌اند، می‌تواند بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید باشد. این افراد در مقایسه با سایرین به زمان کمتری برای تسلط به این ابزار نیاز دارند. با این وجود، آشنایی با ویژوال بیسیک و ویژوال بیسیک دات نت برای یادگیری B4A الزامی نیست.

با وجود B4A دیگر نیازی به یادگیری زبان جاوا برای تبدیل شدن به برنامه‌نویس اندروید نیست. البته از نسخه‌ 4.3 به بعد، امکان استفاده از کدهای جاوا تحت عنوان (Java Inline Code) در کنار کدهای بیسیک نیز فراهم شده که همین مورد به جذابیت‌های کار با بیسیک فور اندروید افزوده است. در ادامه، نمونه کدی به زبان بیسیک در محیط B4A ارائه شده است.

1Dim word As String 'word that we want to detect
2If word.ToLowerCase = word.ToUpperCase Then
3    'Its Persian or Arabic
4Else
5    'Its English
6End If

زبان بیسیک از مفاهیم شی‌گرایی به طور کامل پشتیبانی می‌کند و برای افرادی که به دنبال راه‌حل سریع برای توسعه برنامه اندرویدی هستند، می‌تواند بهترین زبان برنامه نویسی اندروید باشد.

در ادامه نکات مثبت و منفی B4A برای برنامه نویسی اندروید بیان شده است.

نکات مثبت بیسیک فور اندروید برای برنامه نویسی اندروید چیست؟

در ادامه مزایا و نکات مثبت B4A برای برنامه نویسی اندروید فهرست شده‌اند:

  • یادگیری B4A در مقایسه با جاوا بسیار آسان است.
  • امکان استفاده از کتابخانه‌های خارجی در B4A وجود دارد.
  • در کنار کدهای بیسیک می‌توان از کدهای جاوا نیز استفاده کرد.
  • سرعت توسعه با بیسیک فور اندروید بسیار بالا است.
  • بیسیک فور اندروید ابزاری 100 درصد رایگان است.
  • حجم فایل نهایی ساخته شده با B4A بسیار کم است.
  • جامعه توسعه‌دهندگان B4A بسیار پویا و فعال است. توسعه‌دهندگان کتابخانه‌های مختلف را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و در خصوص مسائل مرتبط با B4A به یکدیگر کمک می‌کنند.

نکات منفی بیسیک فور اندروید برای برنامه نویسی اندروید چیست؟

در قدرت و قابلیت‌های ارائه شده توسط بیسیک فور اندروید شکی نیست، اما مهم‌ترین ایراد این ابزار قرار نداشتن آن در فهرست زبان‌های رسمی برنامه نویسی اندروید است. در ادامه، معایب بیسیک فور اندروید در برنامه نویسی اندروید ارائه شده‌اند.

  • در مقایسه با جاوا و زبان‌های بومی برنامه نویسی اندروید، منابع کمتری در دسترس دارد.
  • گاهی اوقات محدودیت‌هایی در پیاده‌سازی برخی قابلیت‌ها وجود دارد.
  • برای استفاده از برخی از کتابخانه‌ها نیاز به پرداخت هزینه است.
  • با وجود رشد استفاده از بیسیک فور اندروید در بین برنامه‌نویسان اما هنوز بسیاری از شرکت‌ها از آن استفاده نمی‌کنند.
  • فرصت‌های شغلی کمتری در مقایسه با زبان جاوا و کاتلین برای برنامه‌نویس B4A وجود دارد.

زبان Dark برای برنامه نویسی اندروید

در حین بررسی بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید قصد داریم یکی از جدیدترین زبان‌ها برای برنامه نویسی اندروید به نام Dark را بررسی کنیم. Dark زبان برنامه نویسی بسیار پرطرفداری برای اجرا روی ماشین مجازی جاوا (JVM) است. Dark در ابتدا به عنوان ابزاری آزمایشی برای بررسی عملکرد و کارایی نرم‌افزار توسط فیس‌بوک توسعه داده شد. از زبان دارک به طور همزمان با زبان Datalog برای تجزیه و تحلیل «داده‌های بزرگ» (Big Data) استفاده می‌شود. همچنین، دارک یکی از بهترین ابزارها برای توسعه و ساخت بازی است. در نتیجه، می‌توان از زبان برنامه نویسی دارک برای نمونه‌سازی سریع و ایجاد بازی استفاده کرد. علاوه بر این، یادگیری و استفاده از آن آسان است.

زبان Dark برای برنامه نویسی اندروید

انتخاب زبان Dark به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی اندروید در حال حاضر مطمئناً انتخابی درست نخواهد بود، اما با توجه به پتانسیل و قابلیت‌هایی زبان Dark که دارد، می‌تواند در آینده‎‌ای نه چندان دور حتی به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی اندروید شناخته شود.

مزایای زبان Dark برای برنامه نویسی اندروید چیست؟

در ادامه، مزایا و نکات مثبت زبان Dark در برنامه نویسی اندروید فهرست شده‌اند:

  • یادگیری و استفاده از آن بسیار آسان است.
  • بهترین ابزار برای توسعه و ساخت بازی است.
  • در کنار آن می‌توان از مواردی همچون جاوا اسکریپت، ++C و HTML نیز استفاده کرد.
  • برای نمونه‌سازی سریع بهترین گزینه است.

معایب زبان Dark برای برنامه نویسی اندروید چیست؟

در ادامه، معایب و نکات منفی زبان Dark در برنامه نویسی اندروید فهرست شده‌اند:

  • این زبان تنها در اندروید استودیو نسخه 3.0 یا جدیدتر در دسترس است.
  • در حال حاضر فاقد هر گونه کتابخانه‌ای است.
  • دارک زبان نوظهوری است و منابع یادگیری کمی دارد و همچنین، جامعه برنامه نویسی آن نیز کوچک است.

زبان LUA برای برنامه نویسی اندروید

در جستجوی بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید به سراغ گزینه‌ای ساده‌تر و در عین حال کم نام و نشان‌تر از سایر رقبا با عنوان LUA خواهیم رفت. زبان برنامه نویسی LUA زبانی سبک و چند پارادیمی است که بیشتر برای استفاده در داخل سایر برنامه‌ها کاربرد دارد. یکی از کاربرد‌های LUA توسعه برنامه اندروید است. برای برنامه نویسی اندروید با زبان LUA باید از «کیت توسعه نرم‌افزار کرونا» (Corona SDK) استفاده کرد. همچنین، Corona از تمام کتابخانه‌های بومی اندروید نیز پشتیبانی می‌کند و امکان انتشار برنامه ساخته شده را در چندین پلتفرم می‌دهد.

از زبان LUA به طور گسترده برای ساخت بازی استفاده می‌شود. نکته جالب دیگر در خصوص LUA این است که این زبان کامپایلر ندارد و کدهای نوشته شده در زمان اجرا تفسیر و اجرا می‌شوند. برای شروع کار با LUA تنها به کد ادیتوری ساده نیاز است و کدهای نوشته شده بدون کامپایل در شبیه‌ساز اجرا خواهند شد.

زبان LUA برای برنامه نویسی اندروید

این زبان نسبتاً ساده است و با زبان‌هایی نظیر جاوا اسکریپت و Scheme مقایسه می‌شود. برای کار با این زبان به مهارت‌های اولیه برنامه نویسی نیاز است. این زبان برای افرادی که قصد دارند، شروع خوب و بدون دردسری در دنیای اندروید داشته باشند و همچنین، به دنبال ساخت برنامه ساده‌ای هستند، می‌تواند بهترین زبان برنامه نویسی اندروید محسوب شود. ذکر این نکته نیز ضروری است که برای استفاده از ویژگی‌هایی نظیر پرداخت درون برنامه‌ای یا کار با APIهای بومی اندروید باید هزینه‌ای پرداخت شود. در نتیجه، این زبان به طور کامل رایگان نیست، اما برای شروع می‌تواند بهترین زبان برنامه نویسی اندروید باشد. در ادامه نمونه کدی به زبان LUA ارائه شده است.

1while( true )
2do
3   print("This loop will run forever.")
4end

شاید برخی از افراد با توجه به توضیحات در مورد LUA به دنبال انتخاب آن به عنوان زبان مورد نظر برای برنامه نویسی اندروید باشند. در ادامه، برای اینکه بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید به درستی انتخاب شود، به مزایا و معایب LUA برای برنامه نویسی اندروید پرداخته خواهد شد.

مزایای زبان LUA برای برنامه نویسی اندروید چیست؟

در ادامه، مزایا و نکات مثبت زبان LUA در برنامه نویسی اندروید فهرست شده‌اند:

  • LUA سریع‌ترین زبان در حوزه زبان‎‌های اسکریپت است.
  • زبانی قابل حمل است.
  • LUA زبانی «منبع آزاد» (Open-Source) است.
  • یادگیری و استفاده از آن آسان است.
  • به صورت بهینه از حافظه استفاده می‌کند.

معایب زبان LUA برای برنامه نویسی اندروید چیست؟

در ادامه، معایب و نکات منفی زبان LUA در برنامه نویسی اندروید فهرست شده‌اند:

  • در صورت ایجاد تغییری کوچک، کد اصلی برنامه باید مجدداً نوشته شود، یعنی تمام صفحات درگیر باید بروز شوند.
  • زبان LUA به طور کامل رایگان نیست، یعنی برای برخی از کاربرد‌ها باید هزینه جداگانه پرداخت شود.
  • جامعه برنامه نویسی LUA کوچک است و در نتیجه، منابع کمتری برای یادگیری و رفع مشکلات آن در دسترس قرار دارد.

استفاده از جاوا اسکریپت HTML و CSS برای برنامه نویسی اندروید

برنامه‌نویس در زمان یافتن بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید نیاز دارد تا به توانایی‌ها و تجربیات قبلی خود نیز نیم‌نگاهی داشته باشد. در نتیجه، با توجه به این فاکتور مهم، بهترین زبان برنامه نویسی اندروید برای افراد با تجربیات برنامه نویسی مختلف متفاوت خواهد بود.

اگر فردی سابقه برنامه نویسی وب دارد و با مواردی همچون جاوا اسکریپت، HTML و CSS نیز به طور کامل آشنا است، بدون شک بهترین زبان برنامه نویسی اندروید برای این فرد می‌تواند استفاده از فریمورک «فون گپ» (PhoneGap) باشد. فون گپ توسط پلتفرم آپاچی کوردوا (Apache Cordova) طراحی شده است و در واقع، توزیعی از آن به حساب می‌اید. آپاچی کوردوا به عنوان نخستین پلتفرم منبع باز برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایل با استفاده از CSS ،HTML و جاوا اسکریپت مطرح شده است.

Html , CSS , JavaScript برای برنامه نویسی اندروید

پلتفرم آپاچی کوردوا به افرادی که مهارت‌های برنامه نویسی وب را دارند این امکان را می‌دهد تا با استفاده از همان مهارت‌ها برنامه‌های اندرویدی بسازند. این پلتفرم به عنوان یک «کانتِینر» (Container) عمل می‌کند که مسئول اتصال وب‌اپلیکیشن‌ها به کارکردهای «بومی» (Native) موبایل است. در واقع، این پلتفرم به طور عمده به عنوان پُلی برای اتصال بین وب‌اپلیکیشن و دستگاه‌های موبایل عمل می‌کند. آپاچی کوردوا شامل مجموعه‌ای از پلاگین‌های پیش ساخته است که امکان دسترسی به دوربین، GPS، سیستم فایل و دیگر اجزای بومی سیستم را فراهم می‌سازد. با استفاده از کوردوا می‌توان برای پلتفرم‌های زیر اپلیکیشن توسعه داد:

  • Android
  • iOS
  • Windows
  • Firefox OS
  • Blackberry
  • Tizen
  • Web OS
  • Symbain
  • Ubuntu

البته برای افرادی که به صورت تخصصی در زمینه جاوا اسکریپت فعالیت می‌کنند، React Native می‌تواند بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید قلمداد شود. فریمورک React Native امکان ساخت برنامه‌های هیبریدی قدرتمند را با زبان جاوا اسکریپت فراهم می‌کند، به این معنی که برنامه نوشته شده در هر دو سیستم عامل اندروید و iOS قابلیت اجرا دارد. تفاوت مهم میان React Native و فون گپ این است که در React Native خروجی اپلیکیشن کاملی به حساب می‌آید که کدهای جاوا اسکریپت بر روی آن کامپایل می‌شوند.

مزایای استفاده از استفاده از جاوا اسکریپت HTML و CSS برای برنامه نویسی اندروید

استفاده از ابزار‌های برنامه نویسی وب در سمت اندروید مطمئناً مزایای خاصی را به همراه دارد. در ادامه، مزایای استفاده از جاوا اسکریپت، HTML و CSS در برنامه نویسی اندروید فهرست شده‌اند:

  • یادگیری و پیاده‌سازی جاوا اسکریپت نسبتاً ساده است و کاربرد‌های گسترده‌ای دارد.
  • جاوا اسکریپت در سمت کاربر سریع‌تر اجرا می‌شود.
  • کدنویسی و یادگیری HTML برای افراد مبتدی آسان است.
  • از HTML برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌شود.
  • درک مفاهیم CSS نیز بسیار ساده است و در سایت‌های مختلف به کار می‌رود.

معایب استفاده از جاوا اسکریپت HTML و CSS برای برنامه نویسی اندروید

مهم‌ترین مشکل استفاده از سایر ابزار برنامه نویسی به غیر از جاوا و کاتلین این است که این ابزار اصولاً برای برنامه نویسی اندروید طراحی نشده‌اند. در ادامه، معایب استفاده از جاوا اسکریپت، HTML و CSS در برنامه نویسی اندروید فهرست شده‌اند:

  • با توجه به ساختار جاوا اسکریپت که کد‌ها را بر روی رایانه کاربر اجرا می‌کند، امکان استفاده از آن برای اهداف مخرب نیز وجود دارد.
  • با توجه به اینکه HTML زبانی ایستا است، امکان بدست آوردن نتایج پویا وجود ندارد.
  • امنیت HTML پایین است.
  • خطاهای رخ داده در HTML ممکن است هزینه‌بر باشند.
  • استفاده از CSS منجر به ایجاد چالش‌هایی در مرورگر‌های مختلف می‌شود.
  • مشکلات و مسائل احتمالی در CSS برای افراد مبتدی و تازه‌کار دردسر ساز خواهد شد.

بهترین زبان برنامه نویسی برای ساخت بازی اندروید چیست؟

تا به اینجای نوشته برای انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی اندروید، تعدادی از مطرح‌ترین زبان‌های این حوزه مورد بررسی قرار گرفتند. این روز‌ها با توجه به گسترش بازی‌های موبایلی و رشد این صنعت، توجه ویژه‌ای به ساخت بازی در پلتفرم اندروید شده است. زبان ++C با توجه به امکان دسترسی به موارد خاص در سیستم عامل اندروید به عنوان گزینه‌ای مناسب می‌تواند در نظر گرفته شود.

البته با توجه به مشکلات و چالش‌های راه‌اندازی، زبان ++C زیاد توصیه نمی‌شود. در بین زبان‌های معرفی شده تا کنون، بهترین زبان برای ساخت بازی در اندروید، زبان نوظهور و جدید «دارک» (Dark) است. البته ذکر این نکته ضروری است که هیچکدام از این زبان‌ها جای موتورهای بازی‌سازی را نخواهند گرفت.

بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید چیست؟

برای پاسخ به این سوال که بهترین زبان برنامه نویسی اندروید چیست زبان‌های برنامه نویسی زیادی مورد بررسی قرار گرفتند. انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی اندروید نیز مانند بسیاری از کار‌ها و تصمیمات دیگر با توجه به شرایط، زمان، نیازها و تجربه قبلی افراد می‌تواند از یک فرد تا فردی دیگری متفاوت باشد و به گونه‌ای نیست که بتوان نسخه یکسانی را برای همه افراد در نظر گرفت، اما به طور کلی با توجه به اینکه کاتلین توسط گوگل زبان بومی و رسمی توسعه اندروید معرفی شده و جاوا هم قبل از کاتلین این جایگاه را در اختیار داشته، کاتلین و جاوا بهترین زبان‌های برنامه نویسی اندروید به حساب می‌آیند.

بهترین زبان های برنامه نویسی اندروید

زبان‌های برنامه نویسی که تا به اینجا مورد بررسی قرار گرفتند، همگی در زمره بهترین و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌ نویسی اندروید هستند. هر کدام از این زبان‌ها تحت شرایطی پتانسیل انتخاب به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی اندروید را دارند. در صورتی که فردی قصد توسعه سریع برنامه اندروید و «ساخت حداقل نسخه پذیرفتنی» از برنامه را دارد، می‌تواند از فریمورک فلاتر و B4A استفاده کند. این دو ابزار امکان ساخت برنامه اندرویدی را در حداقل زمان و با بالاترین کیفیت فراهم می‌کنند. اگر فردی دارای سابقه برنامه نویسی وب و آشنا به زبان جاوا اسکریپت و مفاهیمی همچون HTML و CSS باشد، بهترین زبان برنامه نویسی اندروید برای او یکی از ابزارهای فون گپ یا React-Native است.

مورد بعدی دیگری که می‌تواند در انتخاب بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید تاثیرگذار باشد، بحث فرصت‌های شغلی موجود و اقبال کسب و کار‌ها برای زبان برنامه نویسی مورد نظر است. برای یافتن پاسخ این سوال کافیست تا آگهی‌های استخدامی شرکت‌ها و صنایع مختلف را بررسی کرد. امروزه در ایران بسیاری از شرکت‌های برنامه نویسی در زمینه استخدام توسعه‌دهنده اندروید تمایل بیشتری به جذب برنامه‌نویس اندروید مسلط به زبان‌های بومی نظیر جاوا و کاتلین را دارند. در نتیجه، با بررسی و در نظر گرفتن شرایط ذکر شده در بالا، پاسخ سوال بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید از همیشه برایتان روشن‌تر خواهد بود.

جمع‌بندی

با توجه به گسترش روزافزون استفاده از گوشی‌های موبایل و سهم بسیار بالای سیستم عامل اندروید از این بازار و همچنین، تمایل بسیار زیاد شرکت‌ها برای استفاده از این ظرفیت بالقوه کاملاً مشخص است که یادگیری برنامه نویسی اندروید و توانایی ساخت اپلیکیشن اندروید یکی از بهترین انتخاب‌ها برای هر فردی اعم از برنامه‌نویس یا غیر برنامه‌نویس است. اما مطمئناً اولین سوالی که در این زمینه برای فرد شکل می‌گیرد این است که بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید چیست و چطور می‌توان بهترین زبان برنامه نویسی اندروید را انتخاب کرد.

در زمینه انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی اندروید با توجه به تنوع و تعداد بالای زبان‌ها و محیط‌های توسعه شرایط کمی سخت و البته ممکن است گیج‌‌ کننده به نظر برسد. در این نوشته، با توجه به اهمیت انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی اندروید سعی شد تا در ابتدا مهم‌ترین و متداول‌ترین گزینه‌های پیش‌رو برای برنامه نویسی اندروید مورد بررسی قرار بگیرند. همچنین ویژگی‌های اصلی، محدوده استفاده، ساختار و سینتکس برنامه نویسی هر کدام از زبان‌ها به همراه مزایا و معایب به تفکیک مورد بررسی قرار گرفتند.

در نهایت، باید گفت که اساساً برای پاسخ به این سوال که بهترین زبان برای برنامه نویسی اندروید چیست باید گفت با توجه به اینکه کاتلین توسط گوگل زبان بومی توسعه اندروید معرفی شده و جاوا هم قبل از کاتلین این جایگاه را در اختیار داشته، کاتلین و جاوا بهترین زبان‌های برنامه نویسی اندروید به حساب می‌آیند. اما به طور کلی می‌توان گفت که ممکن است با توجه به شرایط و وضعیت‌های مختلف هر یک از زبان‌های معرفی شده در این مطلب به نوعی بهترین زبان برنامه نویسی اندروید محسوب شوند.

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
emizentechAndroid AuthorityDesignveloper
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *